Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:55
P5ycho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:00:
Wat is je streven voor ventilatie per persoon?
Is dit op max of normaalstand ingetekend?
Kun je je balansberekening plaatsen zodat we een beter beeld van het geheel hebben?
Ik heb gerekend met 30m3/h per persoon, de tekening hierboven is op basis van de normaalstand ingetekend. We wonen er voorlopig met z'n tweeën maar op basis van de toekomstplannen ben ik uitgegaan van potentieel 5 bewoners.
Dit is de balansberekening op basis van jouw spreadsheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC2IJCQ4K5JFUJn6PTQ5EfgCh8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exZbJ8vmW6YknMtkROf32EQc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
Als je alles op normaalstand ingetekend hebt ga je flink over de 50 en 75 m3/h per ventiel heen op de max stand. Wil je dat? Ik ben gewend om alles op max te doen, omdat je daarna ook je buizen op max stand wilt berekenen.

1 ventiel op de badkamer is op zich prima trouwens.

Je hebt erg veel slaapkamers dus teveel aanvoer, dat moet je weer ergens kwijt. Overflow is een goede manier om overtollige aanvoer te gebruiken om minder aanvoerdebiet in je woonkamer nodig te hebben.

Begin eens met het toevoegen van 50m3/s overflow bij de woonkamer, dat kan onder de haldeur door met een spleet van 2cm.
Daarna zul je een rooster in de muur moeten toepassen als je nog meer wilt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
link naar plaatje

Ben bezig om de toevoer te leggen op de vliering, 160mm buis. Ik moet vanaf de buis naar de aansluitingen achter in het plafond komen. Wat zouden jullie doen, ik heb van die flexibele sonodeck buis in huis, het laatste stuk met de sonodeck doen of zoveel mogelijk hard met spirobuis/koppelstukken als het gaat?

Geldt die sonodeck ook als demper bij de unit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 12:38
Ik heb nu een type C ventilatiesysteem die de afvoer doet op een buis van 12cm, die verder in een schacht van mijn appartementen complex zit. Zou dit genoeg zijn voor de afvoer van een type D wtw systeem? Om niet via de VVE te moeten gaan zou ik het liefst die bestaande afvoer herbruiken, terwijl ik een duco rooster wil ombouwen tot inlaat.

Ik kan weinig vinden over het vereiste formaat van de in- en uitvoer buizen. Meestal ben ik alleen thuis met twee katten, en ik wil sturen op vocht en CO2, dus ik verwacht geen hoge lucht doorvoer. Als er gasten zijn vind ik wat extra lawaai niet erg. Zou het dan prima kunnen of zijn er andere redenen dat een bredere buis een must is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
svenk91 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:07:
Ik heb nu een type C ventilatiesysteem die de afvoer doet op een buis van 12cm, die verder in een schacht van mijn appartementen complex zit. Zou dit genoeg zijn voor de afvoer van een type D wtw systeem? Om niet via de VVE te moeten gaan zou ik het liefst die bestaande afvoer herbruiken, terwijl ik een duco rooster wil ombouwen tot inlaat.

Ik kan weinig vinden over het vereiste formaat van de in- en uitvoer buizen. Meestal ben ik alleen thuis met twee katten, en ik wil sturen op vocht en CO2, dus ik verwacht geen hoge lucht doorvoer. Als er gasten zijn vind ik wat extra lawaai niet erg. Zou het dan prima kunnen of zijn er andere redenen dat een bredere buis een must is?
Als je niet meer dan ongeveer 200 m3/h doet lijkt me een 125mm kanaal prima als afvoer. Voor een klein appartement moet dat voldoende zijn.

Ik vind het ombouwen van een Duco rooster tot inlaat spannender. Laat je het rooster zitten en plaats je dan een groot spirokoppelstuk op je raam of zo? Je zal dan moeten opzoeken wat de effectieve doorlaat opening van je raam rooster is. Of verwijder je het rooster en plaats je dan een op maat gemaakt rechthoekig kanaal in de plaats? Dan kun je met Lindab venttools makkelijk de rechthoekige opening invoeren en snelheid/debiet uitrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 06-06 12:38
200m3/h is meer dan zat, ik zat te denken aan 120-150 max. Goed om te weten dat dit prima kan!

Het rooster boven mijn balkondeur heeft ~250cm2 als ik enkel het voorzetrooster verwijder aan de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzvb6UU6LLQaAlyNukkZVJpgbOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPN4YbIAiKc0hZaDzETEEjpi.jpg?f=fotoalbum_large

Daar wil ik dan een spirobuis op laten uitkomen.

Volgens Lindab moet dat mooi uitkomen, al zal het door de vorm iets minder efficient zijn. Bedankt voor het aanraden van die tool :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfPYccmuC4Im5NuI_SyUCkJkOP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oMbdNzIdaQ6sOlRrb23v3670.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
P5ycho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:10:
Als je alles op normaalstand ingetekend hebt ga je flink over de 50 en 75 m3/h per ventiel heen op de max stand. Wil je dat? Ik ben gewend om alles op max te doen, omdat je daarna ook je buizen op max stand wilt berekenen.
Eens over de max intekenen, maar waarom "flink over de 50 en 75"? Al kiest ie ervoor om max op hetzelfde te laten... :) Badkamer, keuken en WC doen al voldoende op normale stand.

Bouwbesluitwaardes zit ie al aan. Ik weet niet waar de vereiste van 150% van nominaal vandaan komt uit je spreadsheet?

[ Voor 4% gewijzigd door Ro123 op 27-04-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123

Die buis gaat waarschijnlijk condenseren in de winter...
Je aan/afvoer buiten woning moeten geisoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
neographikal schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:36:
link naar plaatje

Ben bezig om de toevoer te leggen op de vliering, 160mm buis. Ik moet vanaf de buis naar de aansluitingen achter in het plafond komen. Wat zouden jullie doen, ik heb van die flexibele sonodeck buis in huis, het laatste stuk met de sonodeck doen of zoveel mogelijk hard met spirobuis/koppelstukken als het gaat?

Geldt die sonodeck ook als demper bij de unit trouwens?
Plaatje werkt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
svenk91 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:42:
200m3/h is meer dan zat, ik zat te denken aan 120-150 max. Goed om te weten dat dit prima kan!

Het rooster boven mijn balkondeur heeft ~250cm2 als ik enkel het voorzetrooster verwijder aan de binnenkant:

[Afbeelding]

Daar wil ik dan een spirobuis op laten uitkomen.

Volgens Lindab moet dat mooi uitkomen, al zal het door de vorm iets minder efficient zijn. Bedankt voor het aanraden van die tool :)

[Afbeelding]
lijkt allemaal te werken dus mooi! Leuk project, zou het interessant vinden om te zien hoe het werkt als het klaar is. En dan vooral hoe je het aansluitstuk richting het rooster gaat maken. Je kan ergens op maat spiro verloop laten maken (diverse Duitse webshops bieden dit aan) of zelf EPP lijmen? En goed luchtdicht monteren wordt ook een uitdaging. En zoals hierboven gezegd, aan en afvoer buizen goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ro123 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:53:
[...]

Eens over de max intekenen, maar waarom "flink over de 50 en 75"? Al kiest ie ervoor om max op hetzelfde te laten... :) Badkamer, keuken en WC doen al voldoende op normale stand.

Bouwbesluitwaardes zit ie al aan. Ik weet niet waar de vereiste van 150% van nominaal vandaan komt uit je spreadsheet?
Ik zie in de tekening 50 in de woonkamer en 75 in de badkamer op normale stand.
150% is wat elke wtw fabrikant standaard aanhoudt. Of eerder, normaal is 66% van het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
P5ycho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:10:

1 ventiel op de badkamer is op zich prima trouwens.

Je hebt erg veel slaapkamers dus teveel aanvoer, dat moet je weer ergens kwijt. Overflow is een goede manier om overtollige aanvoer te gebruiken om minder aanvoerdebiet in je woonkamer nodig te hebben.

Begin eens met het toevoegen van 50m3/s overflow bij de woonkamer, dat kan onder de haldeur door met een spleet van 2cm.
Daarna zul je een rooster in de muur moeten toepassen als je nog meer wilt.
Goed punt, ik had me denk ik niet gerealiseerd dat de 50 en 75 op maximaal waren en niet op 2/3. Ik heb het geprobeerd met overflow en door een slaapkamer een werkkamer te maken het wat beter te verdelen.
Wat vind je van de volgende opzet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaYdmTH2OLHolI7FcWFMM0RJY14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IElrbocZgok4fKqgC20w4Blz.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ8x8e-EdwMcQWXSQMpUoj5ZDR8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gmh0PtQQVsjDJipr81OyQ9aC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbTEF1qNij_OvIbu4YPzA4dbfbc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HJvafSj8zwJsaQ7u1zdcVHLM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anWLZI5hwGuWrehgcpHoAhuFFA8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GZJTYOpIpBkLZhVZ49KD4k05.png?f=fotoalbum_tile

EDIT: Nu zijn de tekeningen wel op maximaal debiet ingetekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:22:
[...]

Ik zie in de tekening 50 in de woonkamer en 75 in de badkamer op normale stand.
Ah true.
150% is wat elke wtw fabrikant standaard aanhoudt. Of eerder, normaal is 66% van het bouwbesluit.
Dat maakt het nog niet nodig. Meeste boxen zijn toch afstelbaar(?). Waarbij ik wel een opmerking moet maken dat men dat wel uit moet zoeken bij de keuze van een box dan, zoals je weet, zit ik nu met een (Itho HRU400) box waarvan configurabele stand 1 max 50% is, configurabele stand 2 ik nooit kan inschakelen (wordt auto) en auto een vast percentage (40%) heeft.... :(
"Verplicht" enorme diameters en ventielen maken omdat je gekozen box op stand 3 vast 150% van je gewenste normale debiet doet, is ook weer zoiets.

Overigens gaat die 150 al niet op voor Itho:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdP0BUmvsH_WIJiyirke0EBeZK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aoyZUbG59zrqJ5AAbTSPQyJK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Knopsje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:25:
[...]

Goed punt, ik had me denk ik niet gerealiseerd dat de 50 en 75 op maximaal waren en niet op 2/3. Ik heb het geprobeerd met overflow en door een slaapkamer een werkkamer te maken het wat beter te verdelen.
Wat vind je van de volgende opzet?
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

EDIT: Nu zijn de tekeningen wel op maximaal debiet ingetekend
Degene die nu in slaapkamer 3 ligt krijgt de vieze lucht van een ander. Dat kan niet :). Ik neem aan dat je je nageslacht allemaal dezelfde luchtkwaliteit gunt :P.

Kun je een derde ventiel kwijt in de keuken? Je zou daar nog iets extra kunnen afzuigen eventueel.

Omdat je zoveel slaapkamers hebt zou je ook kunnen overwegen om de aanvoer in de woonkamer voor 4 personen te dimensioneren en met een CO2 sensor bij te sturen als er toch teveel mensen aanwezig zijn. In andere woorden, je overcapaciteit flexibel inzetten. Of, toch nog wat extra overflow voor de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ro123 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:01:
[...]

Ah true.

[...]

Dat maakt het nog niet nodig. Meeste boxen zijn toch afstelbaar(?). Waarbij ik wel een opmerking moet maken dat men dat wel uit moet zoeken bij de keuze van een box dan, zoals je weet, zit ik nu met een (Itho HRU400) box waarvan configurabele stand 1 max 50% is, configurabele stand 2 ik nooit kan inschakelen (wordt auto) en auto een vast percentage (40%) heeft.... :(
"Verplicht" enorme diameters en ventielen maken omdat je gekozen box op stand 3 vast 150% van je gewenste normale debiet doet, is ook weer zoiets.

Overigens gaat die 150 al niet op voor Itho:

[Afbeelding]
Die 150% is niet nodig, maar wel een goede basis om mee te rekenen. Je wilt ook overcapaciteit voor bezoek. Het bouwbesluit dwingt die overcapaciteit ook indirect af via minimale ventilatie per m2.
En ja, Itho doet daar wat anders. Maar dat doen ze wel vaker, en dat pakt niet altijd goed uit helaas.

De calculatiesheet voorziet niet in aanpasbare overcapaciteit, misschien dat ik daar nog een keer aan toe kom. Komende week iig niet, ik zit in een tent op het moment.

[ Voor 32% gewijzigd door P5ycho op 27-04-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
P5ycho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:51:
[...]
Komende week iig niet, ik zit in een tent op het moment.
Haha respect dat je überhaupt reageert!
P5ycho schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:41:
[...]

Degene die nu in slaapkamer 3 ligt krijgt de vieze lucht van een ander. Dat kan niet :). Ik neem aan dat je je nageslacht allemaal dezelfde luchtkwaliteit gunt :P.

Kun je een derde ventiel kwijt in de keuken? Je zou daar nog iets extra kunnen afzuigen eventueel.

Omdat je zoveel slaapkamers hebt zou je ook kunnen overwegen om de aanvoer in de woonkamer voor 4 personen te dimensioneren en met een CO2 sensor bij te sturen als er toch teveel mensen aanwezig zijn. In andere woorden, je overcapaciteit flexibel inzetten. Of, toch nog wat extra overflow voor de woonkamer.
Omdat ik denk dat er maximaal 5 bewoners komen hebben we eigenlijk al 1 slaapkamer te veel. Dat zou dus eigenlijk een werkkamer kunnen zijn en dan zou daar afzuigen wel kunnen toch? Dat had ik nu met 'slaapkamer 3' gedaan
3e ventiel in de keuken zou denk ik wel moeten kunnen, de meeste rechter op de tekening zit dan wel een beetje ingeklemd tussen de muur, gevel en kastenwand van de keuken. Lastige is wel dat ik niet echt meer dan 125mm tussen de balken en vloer door krijg dus dat wordt qua buizen daar dan wel ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ook voor jou geldt dat je eventueel de overcapaciteit wat kunt inperken.
Volgens mij kan dat wel in de aheet bij nader inzien, dus je zou het kunnen proberen met 75% ipv 66%.

Een werkkamer gebruinje alleen als je niet slaapt, dus dat zou wel kunnen ja.

Het bouwbesluit is hier niet zo flexibel in, dus pas op als je daar aan moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Gelukkig geen bouwbesluit, modernisatie van een huis uit 1934 :)
Ik ga nog eens spelen met de sheet en rekenen aan de overcapaciteit. Bedankt voor het meedenken zover!
Edit: @P5ycho weet jij hoe het zit met de ventilatiebehoefte bij kinderen? Voordat er drie kinderen van 12+ wonen zijn we minstens een dikke 15 jaar verder. Dat maakt het nu ook een beetje lastig inschatten allemaal.

[ Voor 39% gewijzigd door Knopsje op 27-04-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:20
Knopsje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:07:
Gelukkig geen bouwbesluit, modernisatie van een huis uit 1934 :)
Ik ga nog eens spelen met de sheet en rekenen aan de overcapaciteit. Bedankt voor het meedenken zover!
Edit: @P5ycho weet jij hoe het zit met de ventilatiebehoefte bij kinderen? Voordat er drie kinderen van 12+ wonen zijn we minstens een dikke 15 jaar verder. Dat maakt het nu ook een beetje lastig inschatten allemaal.
Je vraagt het mij niet maar... Ik zou voor kinderen niet aan de ondergrens gaan zitten prutsen. Die zijn nog wat kwetsbaarder. Daarbij; Tegen de tijd dat ze 8-10 zij eten ze ongeveer net zoveel als een volwassene, dus zullen ze een vergelijkbare hoeveelheid vervuiling uitstoten. En langer want ze slapen meer.

Ik heb hier trouwens ook een werkkamer op afzuiging laten zetten. Onder protest van de installateur inderdaad, maarja verbouwing dus geen bouwbesluit :9 . Ik kan nog geen ervaring delen, want we moeten er nog schilderen.

[ Voor 12% gewijzigd door ZonnigY op 28-04-2024 08:51 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:03
Weet iemand hoe het gebruik van meerdere Duco schakelaars werkt binnen een ventilatie D systeem?

In de keuken hebben wij een bedrade schakelaar hangen met CO2 sensor die eigenlijk altijd op de Auto stand staat. Voor de badkamer hebben we een schakelaar op batterijen, welke verder geen sensor aan boord heeft. Deze gebruiken we om de ventilatie hoger te zetten tijdens het douchen. Als het goed is gaat deze na een minuut of 15 dan weer terug naar laagstand. Maar overruled hij hiermee de auto-stand van de keuken (of een andere permanent ingestelde stand van die schakelaar)? Of gaat de Duco dan dus weer verder waar hij gebleven was?

Kan dit niet vinden op het internet namelijk. Als ik in de badkamer een stand wijzig, blijft op de schakelaar beneden de zelfde stand namelijk weergeven. Je ziet deze niet mee veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Knopsje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:01:
[...]

Haha respect dat je überhaupt reageert!

[...]

Omdat ik denk dat er maximaal 5 bewoners komen hebben we eigenlijk al 1 slaapkamer te veel. Dat zou dus eigenlijk een werkkamer kunnen zijn en dan zou daar afzuigen wel kunnen toch? Dat had ik nu met 'slaapkamer 3' gedaan
3e ventiel in de keuken zou denk ik wel moeten kunnen, de meeste rechter op de tekening zit dan wel een beetje ingeklemd tussen de muur, gevel en kastenwand van de keuken. Lastige is wel dat ik niet echt meer dan 125mm tussen de balken en vloer door krijg dus dat wordt qua buizen daar dan wel ingewikkeld.
Waarom zou je gaan afzuigen in een werkkamer? Daar zit je ongeveer net zo lang als op een slaapkamer, de hele dag 2e hands lucht elders uit het huis in te ademen.
Tuurlijk kan het, maar wat schiet je er mee op, in beide gevallen heb je 1 buis naar die kamer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 21:12

Pizzalucht

Snotneus.

roltor schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:53:
[...]

Waarom zou je gaan afzuigen in een werkkamer? Daar zit je ongeveer net zo lang als op een slaapkamer, de hele dag 2e hands lucht elders uit het huis in te ademen.
Tuurlijk kan het, maar wat schiet je er mee op, in beide gevallen heb je 1 buis naar die kamer nodig.
Als je aan het werken bent is er waarschijnlijk niemand aan het slapen dus echt 2e hands lucht is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pizzalucht schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:16:
Als je aan het werken bent is er waarschijnlijk niemand aan het slapen dus echt 2e hands lucht is het niet.
Totdat een volgende bewoner die werkkamer (die in de makelaarsbrochure ongetwijfeld als slaapkamer zal worden benoemd) weer als slaapkamer in gebruik neemt... :(
@Knopsje : Op die werkkamer hoor je gewoon in te blazen.
En al die ingeblazen lucht zuig je vervolgens in of via de woonkamer weer af, zodat je daar ook wat meer frisse lucht hebt. In de praktijk is de woonkamer/keuken vaak de plek waar de luchtkwaliteit bij aanwezigheid van wat meer personen snel slecht wordt.
Daar moet je dus maximaal gebruik maken van overstroom uit de slaap- en werkkamers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Kwam net deze website tegen. Titel was leuk maar toen ik ging lezen... Heeft niet gehoord van de term co2 en luchtkwaliteit denk ik :(

Vind het een opmerkelijk denkwijze. Niet de mijne trouwens!!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkie-Jan schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:16:
Kwam net deze website tegen. Titel was leuk maar toen ik ging lezen... Heeft niet gehoord van de term co2 en luchtkwaliteit denk ik :(

De prutser heeft zijn balansventilatiesysteem omgebouwd tot systeem C, wat ook nog alleen aan gaat bij gebruik van badkamer of WC. |:( 8)7
De lucht in dat huis zal verschrikkelijk slecht zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben dit topic aan het doornemen, maar het zijn nogal wat pagina's :) Ik zie veel oplossingen met frisse lucht toevoeren via een trapgat en dan afzuiger via de reeds aanwezige aanzuigpunten. In een bestaande woning zal dat vaak de makkelijkste oplossing zijn. Maar zijn er hier ook mensen die een 'volledig' systeem hebben aangelegd in een bestaande woning?

Wij hebben een woning uit 1996 van ca 180m2. Nu geventileerd met roosters en een MV unit. Nu we er een paar jaar wonen merken we hoe belangrijk de toevoer is voor deze woning en hoe oncomfortabel die roosters kunnen zijn. Ik zit dus te broeden op een 'echt' wtw systeem. Die zal ik waarschijnlijk in 2 stukken moeten opbouwen. Zolder bevat knieschotten en van daaruit zou ik gaten naar de onderliggende de kamers kunnen maken. Afvoer gaat dan via 2 ventielen in de badkamer.
De beganegrond wordt een grotere uitdaging.

Nu las ik in de TS dat er vaak een 125mm ventiel gebruikt wordt, maar vanwege comfort wordt die dan gevoed met 2 kleinere buizen van bijvoorbeeld 90mm. Ik snap het principe, maar wordt het dan niet heel snel heel veel buizen?

Zijn er websites die jullie aanbevelen om een 'legplan' te maken? Capaciteit per ruimte lukt mij wel, maar hoe en welke buizen ik zou moeten gebruiken vind ik nog lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 28-04-2024 16:35 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:33
Henkie-Jan schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:16:

Allemachtig wat een onwetende prutser. En dat voor iemand die blijkbaar toch wel tech savvy is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
PaT schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:27:
Ik ben dit topic aan het doornemen, maar het zijn nogal wat pagina's :) Ik zie veel oplossingen met frisse lucht toevoeren via een trapgat en dan afzuiger via de reeds aanwezige aanzuigpunten. In een bestaande woning zal dat vaak de makkelijkste oplossing zijn. Maar zijn er hier ook mensen die een 'volledig' systeem hebben aangelegd in een bestaande woning?

Wij hebben een woning uit 1996 van ca 180m2. Nu geventileerd met roosters en een MV unit. Nu we er een paar jaar wonen merken we hoe belangrijk de toevoer is voor deze woning en hoe oncomfortabel die roosters kunnen zijn. Ik zit dus te broeden op een 'echt' wtw systeem. Die zal ik waarschijnlijk in 2 stukken moeten opbouwen. Zolder bevat knieschotten en van daaruit zou ik gaten naar de onderliggende de kamers kunnen maken. Afvoer gaat dan via 2 ventielen in de badkamer.

Nu las ik in de TS dat er vaak een 125mm ventiel gebruikt wordt, maar vanwege comfort wordt die dan gevoed met 2 kleinere buizen van bijvoorbeeld 90mm. Ik snap het principe, maar wordt het dan niet heel snel heel veel buizen?

Zijn er websites die jullie aanbevelen om een 'legplan' te maken? Capaciteit per ruimte lukt mij wel, maar hoe en welke buizen ik zou moeten gebruiken vind ik nog lastig.
Ik heb dat 10 jaar terug in mijn huis uit 1962 gedaan met spiro 125 door het hele huis.
Nu ben ik in ons pas gekochte huis uit 1925 bezig met een nieuw systeem, inderdaad met allemaal van die 90mm slangen. Dat zijn er flink wat inderdaad maar ze verwerken makkelijker dan die metalen spiro buizen. Maar het is goed zoeken naar ruimtes om het weg te werken. Voordeel van het bouwjaar is houten plafonds. Dat geeft veel ruimte om dingen weg te werken en je kunt er makkelijk met een gaszaag gaten in maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

No Hands schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:58:
[...]

Ik heb dat 10 jaar terug in mijn huis uit 1962 gedaan met spiro 125 door het hele huis.
Nu ben ik in ons pas gekochte huis uit 1925 bezig met een nieuw systeem, inderdaad met allemaal van die 90mm slangen. Dat zijn er flink wat inderdaad maar ze verwerken makkelijker dan die metalen spiro buizen. Maar het is goed zoeken naar ruimtes om het weg te werken. Voordeel van het bouwjaar is houten plafonds. Dat geeft veel ruimte om dingen weg te werken en je kunt er makkelijk met een gaszaag gaten in maken.
Ja, voor dat soort klussen is een houten vloer heel fijn. Hier zal ik de kanalen op moeten zoeken van een kanaalplaatvloer. Daaronder zit een breedplaatvloer. Dat is wat minder kritisch qua gaten zagen.

Mag ik vragen hoe je jouw set-up gaat uitvoeren, of is dat hier terug te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
PaT schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:07:
[...]

Ja, voor dat soort klussen is een houten vloer heel fijn. Hier zal ik de kanalen op moeten zoeken van een kanaalplaatvloer. Daaronder zit een breedplaatvloer. Dat is wat minder kritisch qua gaten zagen.

Mag ik vragen hoe je jouw set-up gaat uitvoeren, of is dat hier terug te lezen?
Ik heb dat hier nog niet gepost. Ik heb plattegronden van mijn woning naar Zehnder gestuurd, mijn wtw unit is een Zehnder Q350. Zij hebben het voor me ingetekend.
Ik zou het graag nog even met @P5ycho verifiëren want die lijkt er een boel van te weten maar dan moet ik nog even met zijn tool die ergens in dit topic staat stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de TS staat een linkje naar deze Belgische applicatie voor het intekenen van de buizen. Een aantal tweakers hebben ook een 3D model gemaakt met iets dat lijkt op professionele CAD software.

Uiteindelijk is het niet per se nodig het kanalen stelsel precies op schaal na te tekenen. Volgens mij doen de meeste tweakers het hier zonder.

Het wordt pas echt relevant als je een heel groot huis hebt waarbij het drukverlies in de buizen groot genoeg is om uit te maken. Een van de aantrekkelijke punten van de luchtverdeelsystemen met flex slang is juist dat zo'n detail tekening niet per se nodig is. Je koopt een gigantische rol 50m flex slang op een maat waarvan je weet dat die gaat passen in je wanden/plafonds en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Andrehj schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:42:
[...]

Totdat een volgende bewoner die werkkamer (die in de makelaarsbrochure ongetwijfeld als slaapkamer zal worden benoemd) weer als slaapkamer in gebruik neemt... :(
En al die ingeblazen lucht zuig je vervolgens in of via de woonkamer weer af, zodat je daar ook wat meer frisse lucht hebt. In de praktijk is de woonkamer/keuken vaak de plek waar de luchtkwaliteit bij aanwezigheid van wat meer personen snel slecht wordt.
Daar moet je dus maximaal gebruik maken van overstroom uit de slaap- en werkkamers.
Dit ben ik wel met je eens. Wij hebben het gedaan omdat het een werkkamer op de woonverdieping is, waar ook geen badkamer is. De kans dat iemand daar een slaapkamer van maakt is zeer klein. Daar zijn 6 logischere kandidaten voor :+ . De 'derde' kamer op de eerste verdieping is een typische babykamer, daar zou ik voor de toekomstvastheid zelf geen afzuiging alleen installeren. Van afzuiging toevoer maken is niet 1-2-3 gedaan of je moet nu alles al dubbel aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:04
Ik ben het leidingwerk voor m'n installatie aan het plannen/bepalen en was (tot nu toe) van plan om alles met spirobuis te doen, omdat ik overal vrij goed bij kan. Ik zit echter met ventielen die in een balklaag komen, of vlak achter (of in) een muur. Die ventielen zitten 'haaks' op de leiding, er erg kort op. Heeft iemand een idee of voorbeeld hoe je zo'n aftakking maakt? Probleem zit 'm erin dat een 90 graden bocht of zadelstuk ruimte inneemt, plus dat er op zo'n aftakking nog een stukje spirobuis moet, waar het ventiel in komt.

Ik zoek eigenlijk een zgn. ventieladapter, zoals Ubbink / Vent-Axia / Vasco die heeft, zoiets als hieronder. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJVGZU0AZovuFhftqkpZMpb1NGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YYlb6rp5d8MB2yFpMlAadOea.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpW4eSCXDY2H6dn8GMy2YbzMySA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sY0AQ4SN2Z5V64yIXLYwk0Mw.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door GhandiHarder op 28-04-2024 20:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
GhandiHarder schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:30:
Ik ben het leidingwerk voor m'n installatie aan het plannen/bepalen en was (tot nu toe) van plan om alles met spirobuis te doen, omdat ik overal vrij goed bij kan. Ik zit echter met ventielen die in een balklaag komen, of vlak achter (of in) een muur. Die ventielen zitten 'haaks' op de leiding, er erg kort op. Heeft iemand een idee of voorbeeld hoe je zo'n aftakking maakt? Probleem zit 'm erin dat een 90 graden bocht of zadelstuk ruimte inneemt, plus dat er op zo'n aftakking nog een stukje spirobuis moet, waar het ventiel in komt.

Ik zoek eigenlijk een zgn. ventieladapter, zoals Ubbink / Vent-Axia / Vasco die heeft, zoiets als hieronder. Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je zoekt is een instortpot: https://www.spirototaal.n...l/hulpstukken/instortpot/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDK-pLIm83ykrRMpcPMRdz6ADxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j0ii9atcxxpbUVXV8ceJAMv8.jpg?f=user_large

Als dit hem niet is, is er geen oplossing. Strakker dan een zadelstuk ga je het niet krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door alexbl69 op 28-04-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knopsje
Andrehj schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:42:
[...]

Jij (en de anderen hier) hebt gelijk, moet inderdaad gewoon inblazen in de werkkamer. Met drie ventielen afzuiging in de woonkamer en 50m3/h overflow qua aanvoer vanaf de bovenverdieping moet het dan net gaan. Dat brengt het totaal op dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKUVmCL0i9xjeTduSFCubZBbmdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79YcdVwnCIkcKfC4CSDNtNml.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojYHdWqqiPBM2DIIroCN2SfVHkQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0cGOz4PdHP7pE1IeDtI4UBnk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDEe0W_5VWGwyexVhBVUXlCMCaY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2sVsgRiuJoAxPHtlgEbwCP0l.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QcW6IAonkXaXwoM60IVrOtQ6LE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DhermGDP01RuBFZ68VTqEVSg.png?f=fotoalbum_tile

Eventueel zou ik de badkamer nog wat kunnen verhogen en het toilet verlagen, maar dan gaat de badkamer wel over de max van 75m3/h heen. Wat zou beter zijn qua overflow in de woonkamer? Je wil niet dat alle overflow meteen in het toilet verdwijnt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knopsje schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:20:
Wat zou beter zijn qua overflow in de woonkamer? Je wil niet dat alle overflow meteen in het toilet verdwijnt...
Hier belucht ik het toilet via de woonkamer (en een trapkast). Dus weer wat meer lucht via de woonkamer.
Maar dat moet natuurlijk wel in je huis kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 14:13

Hier vanaf nul begonnen. Huis uit 65.

Behoorlijke klus, niet perse moeilijk maar wel tijdrovend. Heb het nog niet af en draaiend, maar wel in 4 kamers helemaal weggewerkt en voorzien van - dempers, iris kleppen,

Huis van ca 120m2. Unit is een Duco 460zs. Via marktplaats.
Buizen per kamer 160mm spiro. Had wellicht kleiner gekund maar wilde niet te veel luchtsnelheid. Hoofd aanvoer is 200mm. Had wellicht ook kleiner gekund, maar had de ruimte.

Met houten vloeren en wat timmerwerk is het prima te plaatsen. Als je de tijd neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Andrehj schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:25:
[...]

Hier belucht ik het toilet via de woonkamer (en een trapkast). Dus weer wat meer lucht via de woonkamer.
Maar dat moet natuurlijk wel in je huis kunnen.
Uitdaging is hier dat ik eigenlijk echt niet meer dan drie ventielen in de woonkamer kwijt kan ivm de houten vloer en de koofjes in de slaapkamer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:30
Maar zijn er hier ook mensen die een 'volledig' systeem hebben aangelegd in een bestaande woning?
Net als enkele andere reageerders ben ik daar momenteel ook mee bezig in een woning uit 1938 (voormalig boerderijtje) met houten verdiepingsvloeren.
Net als @No Hands heb ik voor het Ubbink Air Excellent systeem gekozen en toevallig ook een Zehnder Q350. Dat Ubbink systeem is naar mijn idee flexibel door alle opties, goed verkrijgbaar en tot nu toe ook handig qua installatie.

Het zijn inderdaad flink wat slangen, want exclusief de buitenaansluitingen verwacht ik zo’n 200 meter 90mm slang voor de 13 ventielen nodig te gaan hebben. Elk ventiel wil ik met 2 slangen aansluiten. De benodigde lengte is uiteraard erg afhankelijk van de woning en het mogelijke traject van de slangen. Bij mij komen de verdeelkasten op de (lage) zolder en gaan vanuit daar de slangen over de zoldervloer naar de slaapkamers en de badkamer. En ook aan weerszijden van de woning naar beneden tussen de sporen van het dak naar de knieschotten op de 1e verdieping. In die knieschotten lopen dan de slangen verder naar de doorvoeren die ik door het plafond naar de onderliggende ruimtes op de begane grond maak.

Een stukje van het werk wat reeds gedaan is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDxyXCOgPBR-QqY44MMEOlAt0pw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i6TT4lW4F8eIPK5Ux6jPhIa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UGlehfqiRFOEp4-G_GJPq2eEys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KV0MVXbhyM1uVtiNhHIvYEs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oTZUOD0092m60ZpAPd4nghY69g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTVApuwHtaQhFO3zxxLvMCBg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04
ZveenT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:39:
[...]

Je kan als een buis 125mm is gewoon 135 boren. Heb je 5mm rondom om hem af te kitten.

Edit; binnenmuren heb je het over hè? Buitenmuur / dak werkt het zelfde maar dan moet je nog rekening houden met condens, en dus isolatie of een geïsoleerde buis.
P5ycho schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:44:
[...]

Waarom niet? Ik snap niet zo goed waar je bang voor bent, want dat leg je niet uit. :)
Dank voor de reacties. Was ondertussen even druk met bouwwerkzaamheden hier (soms wat meer stress dan gewenst). Waar ik vooral bang voor was is dat er wat trilling in de buizen kan zitten wat eventueel geluid veroorzaakt als de stalen buizen op baksteen bewegen. Daarnaast moet het gat om de buis heen natuurlijk ook wel een beetje afsluiten.

Ondertussen had ik zelf al wel een oplossing gevonden die goed werkt: Ik heb vorige week het gat in mijn buitengevel voor de aanvoer laten boren en op advies van de aannemer die hier bezig is met isoleren de (geïsoleerde) buis van de geveldoorvoer met compriband omwikkeld in het gat gezet. Dat werkt echt als een dolle (had nog nooit van compriband gehoord hiervoor). Nadat de compriband is uitgezet zit het vast en sluit netjes af. Ik ben van plan dat binnen ook zo te gaan doen.

Heb ook een paar spirobuizen en bochten in de juiste maten gekocht en ben daarmee de rest van het systeem binnen aan het uitleggen zodat ik precies de loop van de buizen kan plannen. Ik was begonnen om dit uit te tekenen maar ik kreeg daar hoofdpijn van. De buizen moeten tussen dakbalken doorlopen en ik heb al plekken gevonden waar buizen theoretisch wel zouden passen maar je ze nooit gemonteerd krijgt. Over een paar weken worden de gaten binnen geboord en ga ik het systeem afmaken.
Maar zijn er hier ook mensen die een 'volledig' systeem hebben aangelegd in een bestaande woning?
Ik ben hier nu ook mee bezig, in een huis uit 1980. Door de bijzondere vorm van het huis is dit redelijk goed te doen. De begane grond is praktisch één ruimte met in het midden een grote vide waar ook de slaapkamers op de 1e op uitkomen. Dat maakt het mogelijk om bijna alle toevoer via de slaapkamers te doen met overflow naar de begane grond en de afvoer alleen in de natte ruimtes. Omdat er boven alle ruimtes op de 1e verdiepingen een doorlopende lichtstraat zit kan ik met 2 doorlopende buizen in die lichtstraat bijna het hele huis bereiken. De grootste puzzel was eigenlijk een plek voor de wtw unit zelf, die komt in het trapgat boven de trap te hangen. Niet ideaal maar een betere plek is er eigenlijk niet.

[ Voor 19% gewijzigd door timag op 28-04-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Let ook even op condensvorming op de afvoerbuis. Type C voert warme lucht af uit huis en de buis zal dus niet snel een temperatuur krijgen onder het dauwpunt. Een WTW unit gaat warmte onttrekken aan de afgevoerde warme lucht. De afvoerbuis naar buiten zal dus al gauw een temperatuur bereiken onder het dauwpunt van de ruimtes waar deze doorheen loopt. Je krijg dan condensvorming op de buitenkant van de buis en dit zal naar beneden gaan druppelen. Daarom word er ook altijd geïsoleerde buis voorgeschreven voor de toe en afvoer kanalen naar buiten.
Condens is ook nog eens demiwater en dat vreet het zink op dat het staal van de spirobuis beschermt tegen rotten.

[ Voor 4% gewijzigd door NBK op 29-04-2024 00:25 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 12:54
GhandiHarder schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:30:
Je kan een flens installeren. Lindab heeft ook 'vrouwtjes' flenzen. Ik heb ze gekocht in Denemarken (sparpaavvs.dk): Lindab indløbsrør ILF 160 m/muffe-mål. Was nog redelijk goedkoop ook :p

Dan ga ik wel de uit van een rechthoekig kanaal. Daar gat in maken en deze op schroeven + kitten. Je hebt ze denk ik ook voor ronde kanalen...maar dan weer ik de naam ff niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 21:32
In de openingspost wordt besproken dat de afvoer in de keuken liever niet gedaan word met behulp van de balansventilatie. Hoe zit dit met afvoer van lucht uit een 3d-printer en/of lasersnijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-06 21:11
Ik heb een Storkair WHR90 van ruim 20 jaar oud, met bedrade besturing via perilex stekker

Die wil ik vervangen met een comfoair350q of comfoair standard 300. Die kan op bestaande bediening. De comfoair350 heeft wat extra functies zoals ingebouwde vochtsensor en automatische bypass. Kan niet op bestaamde bediening.

De standaard kost rond de 1600 euro en de comfoair met rf zender en inclusief nieuwe bediening 2400 euro.

Het is wel de bedoeling dat de nieuwe unit weer 20j meekan en over de looptijd de meest kostenenefficiente oplossing is. Wat is de wijsheid? Is de 350q de meerprijs waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
bn12 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:23:
Ik heb een Storkair WHR90 van ruim 20 jaar oud, met bedrade besturing via perilex stekker

Die wil ik vervangen met een comfoair350q of comfoair standard 300. Die kan op bestaande bediening. De comfoair350 heeft wat extra functies zoals ingebouwde vochtsensor en automatische bypass. Kan niet op bestaamde bediening.

De standaard kost rond de 1600 euro en de comfoair met rf zender en inclusief nieuwe bediening 2400 euro.

Het is wel de bedoeling dat de nieuwe unit weer 20j meekan en over de looptijd de meest kostenenefficiente oplossing is. Wat is de wijsheid? Is de 350q de meerprijs waard?
Met de WHR 90 kun je zo'n 200m3/u doen.

Bij die luchthoeveelheid:

ComfoAir Standard 300
Opgenomen vermogen: 49 watt
Geluid toevoer/retour/behuizing: 61/48/47 dB(A)

ComfoAir Q350
Opgenomen vermogen: 35 watt
Geluid toevoer/retour/behuizing: 56/42/42 dB(A)

De ComfoAir is zuiniger en stiller, maar zoals je terecht zegt ook fors duurder. Daarnaast zul je zoals je al meldt met de regeling aan de gang moeten, waardoor je misschien de (nog duurdere) RF versie nodig hebt. En daar bovenop nog de regelaar zelf.

Tenzij geluid echt een issue is lijkt me de Standard de beste oplossing.

Ter vergelijk, de waarden voor de WHR 90 bij 200 m/3:
Opgenomen vermogen: 136 watt
Geluid toevoer/retour: 60/74 dB(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Iemand een idee wat de verschillen zijn tussen de Lindab LRCA en de LRCB (platte) demper?
Verschil in drukverlies is te verwaarlozen (bij 100m3/u < 1Pa vs < 2,5Pa bij 1 meter). LRCA dempt wat beter bij meeste frequenties. In mijn geval gaat het over 125mm x 500mm.

Over de LRCB zeggen ze:
"LRCB is produced with a perforated inner tube. The LRCB
has a fiber cloth between the inner tube and the insulation
material in order to avoid tearing the glass wool."
Beetje zoals de flex dempers dus, alleen over de LRCA wordt niks vermeld.

En dan nog, mocht ik het weten, waarom zou men de B nemen, als A bijna dezelfde (te verwaarlozen) drukval heeft?

LRCA:
https://www.lindab.com/gl...882/lrca.pdf?v=1714267538

LRCB: https://www.lindab.com/gl...202/lrcb.pdf?v=1714264577

En waar koop ik deze? Of anders een ander merk platte demper?

[ Voor 22% gewijzigd door Ro123 op 29-04-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
bn12 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:23:

800 euro is 40 euro per jaar. Dat haal je aan energiekosten in verbruik waarschijnlijk niet terug, tenzij je ook wilt koelen in de zomer met airco. Die bypass kan (zeker bij verdere isolatie van je huis) wel een boel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

No Hands schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:18:
[...]

Ik heb dat hier nog niet gepost. Ik heb plattegronden van mijn woning naar Zehnder gestuurd, mijn wtw unit is een Zehnder Q350. Zij hebben het voor me ingetekend.
Ik zou het graag nog even met @P5ycho verifiëren want die lijkt er een boel van te weten maar dan moet ik nog even met zijn tool die ergens in dit topic staat stoeien.
Doet Zehnder dit gratis? Ik zie een dergelijke optie ook bijvoorbeeld bij Ventilatieland.nl voor 124 euro. Voor dat bedrag kunnen ze er niet meer dan 1 a 2 uur mee bezig zijn, dus heel complex moet het allemaal niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
ZonnigY schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:14:
[...]

800 euro is 40 euro per jaar. Dat haal je aan energiekosten in verbruik waarschijnlijk niet terug, tenzij je ook wilt koelen in de zomer met airco. Die bypass kan (zeker bij verdere isolatie van je huis) wel een boel schelen.
De ComfoAir Standard heeft ook een bypass.

Niet dat het veel uitmaakt overigens. De effectieve werking van een bypass wordt vaak overgewaardeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
PaT schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:56:
[...]

Doet Zehnder dit gratis? Ik zie een dergelijke optie ook bijvoorbeeld bij Ventilatieland.nl voor 124 euro. Voor dat bedrag kunnen ze er niet meer dan 1 a 2 uur mee bezig zijn, dus heel complex moet het allemaal niet zijn.
Je dat doen ze gratis, het heet ComfoPlan Design https://www.zehnder.nl/nl...levering/comfoplan-design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:04
Bedankt voor de tip. Meteen even gedaan. Heel benieuwd waar zij mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaT schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:56:
[...]

De dienst van ventilatieland is alleen een ventilatieberekening, geen echt buizenstelsel ontwerp. Hierbij krijg je niet veel meer terug dan een spreadsheet zoals die van P5cho, al dan niet vergezeld van een plattegrond met een paar ventielen er op ingetekend. Als je die spreadsheet ingewikkeld vindt of graag een 2nd opinion wil van een expert op de berekening is dit een prima dienst. Je krijgt de 124 euro terug als je de onderdelen bij hun bestelt. Je krijgt wel alleen bouwbesluit advies dus risico dat je slaapkamers te weinig inblazen.

Zelf geen ervaring met de Zehnder dienst maar op basis van de plaatjes lijkt "advies over kanalen" te bestaan uit een schuin getekend lijntje op je plattegrond naar elk ventiel vanuit een verdeelbox? Dus ongeveer hetzelfde.

Al met al niet heel veel toegevoegde waarde behalve als second opinion naar mijn mening, een beetje alsof je een webshop advies over een zelfbouw desktop PC vraagt en ze dan terug komen met de BBG en het advies 'prik alle onderdelen in elkaar'. In principe niet een slecht advies, maar niet veel dat je niet al wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Puntenwolk schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:50:
[...]

De dienst van ventilatieland is alleen een ventilatieberekening, geen echt buizenstelsel ontwerp. Hierbij krijg je niet veel meer terug dan een spreadsheet zoals die van P5cho, al dan niet vergezeld van een plattegrond met een paar ventielen er op ingetekend. Als je die spreadsheet ingewikkeld vindt of graag een 2nd opinion wil van een expert op de berekening is dit een prima dienst. Je krijgt de 124 euro terug als je de onderdelen bij hun bestelt. Je krijgt wel alleen bouwbesluit advies dus risico dat je slaapkamers te weinig inblazen.

Zelf geen ervaring met de Zehnder dienst maar op basis van de plaatjes lijkt "advies over kanalen" te bestaan uit een schuin getekend lijntje op je plattegrond naar elk ventiel vanuit een verdeelbox? Dus ongeveer hetzelfde.

Al met al niet heel veel toegevoegde waarde behalve als second opinion naar mijn mening, een beetje alsof je een webshop advies over een zelfbouw desktop PC vraagt en ze dan terug komen met de BBG en het advies 'prik alle onderdelen in elkaar'. In principe niet een slecht advies, maar niet veel dat je niet al wist.
Zehnder doet idd ook geen kanalen inteken maar een berekening met hoeveelheid inblazen en afzuigen en hoeveel ventielen er per ruimte moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Puntenwolk schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:50:
[...]

Op basis van het aantal ingetekende ventielen kan je denk ik al aardig bepalen hoeveel pijperij er aan moet komen te hangen. Ik ben inmiddels iets verder met het doorlezen van dit topic (maar nog lang niet "klaar"), maar het grootste "mysterie" voor mij was hoe dat nu gaat van 90mm buis naar 125mm ventielen. Als ik het goed heb, gebeurt dat dus met koppelstukken zoals deze.

Nou heb ik altijd geleerd dat een 125mm ventiel maximaal 50m3/u (14 l/s) toevoer kan verwerken. Op basis daarvan zou je het aantal inblaaspunten toch vrij eenvoudig kunnen bepalen?

Ik wil jullie even meenemen in mijn denkwijze en hoor graag waar ik allemaal de mist in ga.

Mijn begane grond met keuken, woonkamer, werkkamer, bijkeuken overloop/hal en toilet is ongeveer 80m2. Dat keer 0,9 l/s (bbl eis) betekent dat ik minimaal 80*0,9 = 72l/s moet toevoeren. In de TS las ik iets van 30l/persoon. We zijn met zijn vijven, dus dat zou ongeveer 150l/s moeten zijn dan. Ik vind dat nogal een woest verschil. Dat zou je dan moeten gaan regelen met 150/14 = 11 ventielen! Maar dan hou je nog geen rekening met overstroom.

Plattegrondje van de begane grond
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan even afbreken. De woonkamer/keuken is ongeveer 45-50m2. De aangrenzende werkkamer 15m2 Stel dat je toevoert in de werkkamer met 2 ventielen (28l/s) en in de woonkamer ook met 2 en bijvoorbeeld in de gang ook een punt maakt voor toevoer, maar het tekort laat overstromen vanuit de werkkamer en gang naar de woonkamer. Afzuiging vindt dan plaats via het toilet en keuken (3 keer 21 l/s)

Dan heb ik toevoer = 28+28+14 = 70l/s en afvoer 63. Dat betekent dat ik 7l/s moet afvoeren via bijvoorbeeld een badkamer. Daarop aanvullend, de slaap en zolderverdieping zou ik via een 2e WTW willen bedienen. Doorvoeren van zolder naar begane grond wordt echt lastig namelijk.
Denk ik een beetje in de goede richting?

Installatie zou in de basis in de berging moeten komen en als het moet kan er een koof gemaakt worden door het portaal/pantry om zo de werkkamer en woonkamer te bereiken. Het toilet dat daar staat is verwijderd.

Los daarvan, als ik dan dit soort plaatjes zie, wordt ik toch wel een beetje nerveus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dByGoGNj1lvI7Ds7YXXYyLvNjbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e8RS56yZs2DmabDUqQKTqFaI.png?f=user_large

Edit: Ik kom net deze pagina tegen waar men het heeft over 3m/s snelheid, wat betekent dat een 125mm buis ongeveer 36l/s aan kan en de hoofdbuis zelfs ruim 60 l/s bij 125mm en 5 m/s. of dus ongeveer 20 l/s bij 90mm buis bij 3 m/s....
Wonderlijke materie!

[ Voor 9% gewijzigd door PaT op 30-04-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PaT schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:38:
[...]

Op basis van het aantal ingetekende ventielen kan je denk ik al aardig bepalen hoeveel pijperij er aan moet komen te hangen. Ik ben inmiddels iets verder met het doorlezen van dit topic (maar nog lang niet "klaar"), maar het grootste "mysterie" voor mij was hoe dat nu gaat van 90mm buis naar 125mm ventielen. Als ik het goed heb, gebeurt dat dus met koppelstukken zoals deze.

Nou heb ik altijd geleerd dat een 125mm ventiel maximaal 50m3/u (14 l/s) toevoer kan verwerken. Op basis daarvan zou je het aantal inblaaspunten toch vrij eenvoudig kunnen bepalen?

Ik wil jullie even meenemen in mijn denkwijze en hoor graag waar ik allemaal de mist in ga.

Mijn begane grond met keuken, woonkamer, werkkamer, bijkeuken overloop/hal en toilet is ongeveer 80m2. Dat keer 0,9 l/s (bbl eis) betekent dat ik minimaal 80*0,9 = 72l/s moet toevoeren. In de TS las ik iets van 30l/persoon. We zijn met zijn vijven, dus dat zou ongeveer 150l/s moeten zijn dan. Ik vind dat nogal een woest verschil. Dat zou je dan moeten gaan regelen met 150/14 = 11 ventielen! Maar dan hou je nog geen rekening met overstroom.

Plattegrondje van de begane grond

***members only***

Dan even afbreken. De woonkamer/keuken is ongeveer 45-50m[sup]2[/s]. De aangrenzende werkkamer 15m2 Stel dat je toevoert in de werkkamer met 2 ventielen (28l/s) en in de woonkamer ook met 2 en bijvoorbeeld in de gang ook een punt maakt voor toevoer, maar het tekort laat overstromen vanuit de werkkamer en gang naar de woonkamer. Afzuiging vindt dan plaats via het toilet en keuken (3 keer 21 l/s)

Dan heb ik toevoer = 28+28+14 = 70l/s en afvoer 63. Dat betekent dat ik 7l/s moet afvoeren via bijvoorbeeld een badkamer. Daarop aanvullend, de slaap en zolderverdieping zou ik via een 2e WTW willen bedienen. Doorvoeren van zolder naar begane grond wordt echt lastig namelijk.
Denk ik een beetje in de goede richting?

Installatie zou in de basis in de berging moeten komen en als het moet kan er een koof gemaakt worden door het portaal/pantry om zo de werkkamer en woonkamer te bereiken. Het toilet dat daar staat is verwijderd.

Los daarvan, als ik dan dit soort plaatjes zie, wordt ik toch wel een beetje nerveus
[Afbeelding]

Edit: Ik kom net deze pagina tegen waar men het heeft over 3m/s snelheid, wat betekent dat een 125mm buis ongeveer 36l/s aan kan en de hoofdbuis zelfs ruim 60 l/s bij 125mm en 5 m/s. of dus ongeveer 20 l/s bij 90mm buis bij 3 m/s....
Wonderlijke materie!
Zoals benoemd in de TS gebruiken we in dit topic vooral m3/h in plaats van l/s. Dat maakt natuurlijk niets uit behalve dat het verwarring voorkomt om één eenheid te gebruiken. In dit geval, is "In de TS las ik iets van 30l/persoon" onjuist, daar staat 30 m3/h. Daarom kom je een factor 3.6 te hoog uit.

Voor de rest ben je op de goede weg en is de volgende stap om een volledig aansluitende berekening te maken, zie stap 1 uit de TS. Daarvoor kan je bijvoorbeeld het spreadsheet van P5ycho gebruiken.

Let op met het gebruik van een eenduidige "richtsnelheid" zoals 3 m/s. Dit hangt namelijk erg af van het soort buizen. Die 3 m/s klopt aardig voor spirobuizen, maar is veel te veel voor van die Zehnder/Ubbink flexbuizen. Uiteindelijk is het drukverlies per meter wat telt, en gerribelde flexbuizen hebben meer drukverlies dan gladde spirobuizen van dezelfde grootte. Maar dit hangt ook af van de hoeveelheid bochten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Puntenwolk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:18:
[...]

Zoals benoemd in de TS gebruiken we in dit topic vooral m3/h in plaats van l/s. Dat maakt natuurlijk niets uit behalve dat het verwarring voorkomt om één eenheid te gebruiken. In dit geval, is "In de TS las ik iets van 30l/persoon" onjuist, daar staat 30 m3/h. Daarom kom je een factor 3.6 te hoog uit.

Voor de rest ben je op de goede weg en is de volgende stap om een volledig aansluitende berekening te maken, zie stap 1 uit de TS. Daarvoor kan je bijvoorbeeld het spreadsheet van P5ycho gebruiken.

Let op met het gebruik van een eenduidige "richtsnelheid" zoals 3 m/s. Dit hangt namelijk erg af van het soort buizen. Die 3 m/s klopt aardig voor spirobuizen, maar is veel te veel voor van die Zehnder/Ubbink flexbuizen. Uiteindelijk is het drukverlies per meter wat telt, en gerribelde flexbuizen hebben meer drukverlies dan gladde spirobuizen van dezelfde grootte. Maar dit hangt ook af van de hoeveelheid bochten etc.
ahh crap, toch weer te snel gelezen...:) Dank voor je reactie en "gelukkig" dat ik het deze kant verleerd op heb omgezet/gelezen. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk qua toevoerpunten. 42 l/s (=150m3/u) is nog wel te doen. Ik werk veel met het bouwbesluit/Bbl en ben van daaruit gewend aan de l/s. m3/u is voor mij vooral een installateurs benadering. Logisch dat dat hier gebruikt wordt, ik ga er op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ro123 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
Iemand een idee wat de verschillen zijn tussen de Lindab LRCA en de LRCB (platte) demper?
Verschil in drukverlies is te verwaarlozen (bij 100m3/u < 1Pa vs < 2,5Pa bij 1 meter). LRCA dempt wat beter bij meeste frequenties. In mijn geval gaat het over 125mm x 500mm.

Over de LRCB zeggen ze:
"LRCB is produced with a perforated inner tube. The LRCB
has a fiber cloth between the inner tube and the insulation
material in order to avoid tearing the glass wool."
Beetje zoals de flex dempers dus, alleen over de LRCA wordt niks vermeld.

En dan nog, mocht ik het weten, waarom zou men de B nemen, als A bijna dezelfde (te verwaarlozen) drukval heeft?

LRCA:
https://www.lindab.com/gl...882/lrca.pdf?v=1714267538

LRCB: https://www.lindab.com/gl...202/lrcb.pdf?v=1714264577

En waar koop ik deze? Of anders een ander merk platte demper?
LRCA is flink duurder, dus daar zit een verschil in. Lindab LRCA is per meter de best presterende dempers die we hier tot nu toe langs hebben zien komen. Daarom gebruik ik er ook twee. Namelijk op stukken waar ik te weinig lengte heb voor een lange demper en dan met 0.5m zo veel mogelijk wil doen.

Te koop bij en.ventilatory.net, zie ook eerder in dit topic. Daar heb ik die van mij ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Puntenwolk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:33:
[...]

LRCA is flink duurder, dus daar zit een verschil in. Lindab LRCA is per meter de best presterende dempers die we hier tot nu toe langs hebben zien komen. Daarom gebruik ik er ook twee. Namelijk op stukken waar ik te weinig lengte heb voor een lange demper en dan met 0.5m zo veel mogelijk wil doen.

Te koop bij en.ventilatory.net, zie ook eerder in dit topic. Daar heb ik die van mij ook vandaan.
Thanks! d:)b

Een Air Spiralo doet het nog een stukje beter zie ik, maar die is wederom een stukkie duurder.

https://www.airspiralo.co...nwol-isolatie-met-ken-lok

Ik heb Lindab Belgie gemaild of ik 'm ook daar kan bestellen, en.ventilatory.net heeft een levertijd, en dan moet je maar afwachten of dat klopt. Maar als het een "nee" is van Lindab Belgie, doe ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timag schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:54:
De grootste puzzel was eigenlijk een plek voor de wtw unit zelf, die komt in het trapgat boven de trap te hangen. Niet ideaal maar een betere plek is er eigenlijk niet.
Dat zou ik niet doen, om vier redenen:
  1. Een WTW-unit maakt best veel geluid. Dat wil je echt niet zonder afscherming in een trapgat ophangen. Dat hoor je door heel je huis.
  2. Een WTW-unit is best groot. In een trapgat loop je daar vast tegenaan. (Of je moet wel een heeeel groot trapgat hebben.)
  3. Voor bereikbaarheid (3-maandelijks filters reinigen) lijkt me een opstelling ergens hoog in een trapgat ook niet zo handig.
  4. En het ziet er natuurlijk niet uit.
Kan ie niet op de voorzolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anaticula
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 21:50

Wij hebben onze volledige jaren 60 woning met hollebouwsteenvloer gedaan met de 90mm flex buizen. Aangezien er geïsoleerd moest worden en de woning groot genoeg is hebben we voorzetwanden geplaatst (15cm gevuld met Thermofloc cellulose) waarin we ze hebben kunnen wegwerken. Met sandwichplaten vanaf 10cm wss ook wel te doen. Gaten in de vloer ging prima, behalve als je op de wapening zit, dan moet je ietsje opschuiven..

Op advies van de aannemer geen spirobuis vanwege de grootte, inflexibiliteit en de condens inderdaad. Alles moet nog aangesloten worden op twee luchtverdeelkasten en dan een Itho-Daalderop HRU350. De luchtverdeelkast is ook meteen een soort suskast :)

Drie afzuigpunten in de keuken naast de recirculatiekap en 1 in de woonkamer, badkamer en wc met 140mm ventielen op ventieladapters. 3x2 inblaaspunten in alle slaapkamers met overstroom door de overloop en hal dus.

Alles is van Burgerhout Hybalans+ waarbij de rode en blauwe buizen het verschil tussen toevoer en aanvoer duidelijk maken. Systeem werkt erg makkelijk, maar ik heb geen ervaring met andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vraag me af wat wijsheid is in mijn situatie. Tussenwoning jaren 80, geen mechanische ventilatie muv van de badkamer.
2e verdieping is dit jaar aangepakt qua isolatie: nieuw dakkapel achter en nieuw kozijn voor, en de knieschotten geïsoleerd met PIR platen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NL8u0mZ5HSkw8A3T6J6PuJoWKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YvHOEy1vGMIDNKjRS79JUDIG.png?f=user_large
Nu is het qua ventilatie nodig om de ramen in kiepstand te zetten, maar natuurlijk heel jammer van het warmteverlies in de winter, en de warme lucht in de zomer. Bovendien is het dan een handmatige actie, waardoor je soms teveel en soms te weinig ventileert.
Ik zoek dus een oplossing om die dmv mechanische ventilatie te doen.
Eigenlijk vooral voor kamer 1 en 2, wat beide werkkamers zijn en ik overdag de CO2 < 800ppm wil houden.

Is het een optie om alleen kamer 1 en 2 te voorzien van een soort balansventilatie? Via de vliering is dit eenvoudig te realiseren.
Waar kan ik dan het beste inblazen en afzuigen? Er is een overloop aanwezig.
Of kan ik het beter groter aanpakken en de andere verdiepingen ook meenemen? Ik heb 2 verticale kokers in mijn huis lopen met zeker 30cm diameter, maar dat is alsnog een enorme operatie natuurlijk.
"Kamer 4" zijn overigens 2 kamers bedenk ik me nu, maar met zijaanzicht kon ik dat niet tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:53:
Ik vraag me af wat wijsheid is in mijn situatie. Tussenwoning jaren 80, geen mechanische ventilatie muv van de badkamer.
2e verdieping is dit jaar aangepakt qua isolatie: nieuw dakkapel achter en nieuw kozijn voor, en de knieschotten geïsoleerd met PIR platen.
[Afbeelding]
Nu is het qua ventilatie nodig om de ramen in kiepstand te zetten, maar natuurlijk heel jammer van het warmteverlies in de winter, en de warme lucht in de zomer. Bovendien is het dan een handmatige actie, waardoor je soms teveel en soms te weinig ventileert.
Ik zoek dus een oplossing om die dmv mechanische ventilatie te doen.
Eigenlijk vooral voor kamer 1 en 2, wat beide werkkamers zijn en ik overdag de CO2 < 800ppm wil houden.

Is het een optie om alleen kamer 1 en 2 te voorzien van een soort balansventilatie? Via de vliering is dit eenvoudig te realiseren.
Waar kan ik dan het beste inblazen en afzuigen? Er is een overloop aanwezig.
Of kan ik het beter groter aanpakken en de andere verdiepingen ook meenemen? Ik heb 2 verticale kokers in mijn huis lopen met zeker 30cm diameter, maar dat is alsnog een enorme operatie natuurlijk.
"Kamer 4" zijn overigens 2 kamers bedenk ik me nu, maar met zijaanzicht kon ik dat niet tekenen.
Als het om 2 kamers gaat, is een decentraal systeem dan niet een eenvoudigere optie? Daarvoor is hier ook een apart topic , zie de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CyBeRSPiN Ik ben altijd van "doe het goed of doe het niet". Dus in jouw geval zou ik altijd kiezen voor een centraal systeem. Het is even een flinke klus, maar (op een enkele betonboring na) kun je nagenoeg alles zelfs, waarmee je de kosten ook prima in de hand kan houden.
Je krijgt er een lagere energierekening en (wat mij betreft nog belangrijker) een veel comfortabeler huis voor terug.
Gewoon dit topic lezen (liefst helemaal, mooi vakantieklusje), dan kun je er goed voorbereid aan beginnen.

En mocht je tegen de kosten aan hikken: Een goed balansventilatiesysteem verhoogt de waarde van de woning, al was het alleen maar doordat je er je energielabel mee op kunt krikken.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 01-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PaT schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Als het om 2 kamers gaat, is een decentraal systeem dan niet een eenvoudigere optie? Daarvoor is hier ook een apart topic , zie de topicstart.
Ja daar had ik laatst al eens gepost en werd ik juist naar hier verwezen ;)
Andrehj schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:18:
@CyBeRSPiN Ik ben altijd van "doe het goed of doe het niet". Dus in jouw geval zou ik altijd kiezen voor een centraal systeem. Het is even een flinke klus, maar (op een enkele betonboring na) kun je nagenoeg alles zelfs, waarmee je de kosten ook prima in de hand kan houden.
Je krijgt er een lagere energierekening en (wat mij betreft nog belangrijker) een veel comfortabeler huis voor terug.
Gewoon dit topic lezen (liefst helemaal, mooi vakantieklusje), dan kun je er goed voorbereid aan beginnen.

En mocht je tegen de kosten aan hikken: Een goed balansventilatiesysteem verhoogt de waarde van de woning, al was het alleen maar doordat je er je energielabel mee op kunt krikken.
Ja, ik zie de voordelen wel. Maar met name voor de benedenverdieping ben ik bang voor de impact, zal dan zeer waarschijnlijk mn plafond moeten verlagen om voldoende ventielen te kunnen plaatsen.

Ik zou in theorie misschien alvast een grote box kunnen nemen om dan later de volle capaciteit te gebruiken? Of moet zo'n box echt afgestemd zijn op het daadwerkelijke volume?

Zal me idd maar eens gaan inlezen. Zal wel weer een flinke rabbit hole worden.
Het liefste zou ik een installateur/adviseur vinden die me een totaaladvies kan geven ook icm evt een L/W warmtepomp voor beneden en L/L airco voor boven. Overal zijn dan weer leidingen voor nodig en zoveel ruimte is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anaticula
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Ja daar had ik laatst al eens gepost en werd ik juist naar hier verwezen ;)

[...]

Ja, ik zie de voordelen wel. Maar met name voor de benedenverdieping ben ik bang voor de impact, zal dan zeer waarschijnlijk mn plafond moeten verlagen om voldoende ventielen te kunnen plaatsen.

Ik zou in theorie misschien alvast een grote box kunnen nemen om dan later de volle capaciteit te gebruiken? Of moet zo'n box echt afgestemd zijn op het daadwerkelijke volume?

Zal me idd maar eens gaan inlezen. Zal wel weer een flinke rabbit hole worden.
Het liefste zou ik een installateur/adviseur vinden die me een totaaladvies kan geven ook icm evt een warmtepomp voor beneden en airco voor boven. Overal zijn dan weer leidingen voor nodig en zoveel ruimte is er niet.
Als je al koven hebt hoef je niet perse je plafond te verlagen. Bij mij komen ze gewoon onderaan de koof uit het plafond, soms maar 10cm van de wand. Stofcirkels zouden met goede ventielen geen probleem moeten zijn.

Het is inderdaad wel verstandig een adviseur te laten meedenken. Voor balansventilatie (en ook minder stookkosten) is isolatie en luchtdichting wel belangrijk. Als je HEEL erg goed isoleert en afdicht zou je zelfs kunnen verwarmen met een naverwarmer op je WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Anaticula dit zijn de locaties van de verticale kokers (groen) op de benedenverdieping. De keuken is open, beetje brakke paint-skills.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEIcxkLwDxS08eCYpfHcOkSA94w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gm62z9pZtOMsR3Za82657F5U.png?f=user_large
Ik vermoed dat ik ventielen nodig ga hebben aan de rechterkant, verder verwijderd van de koof?
Of zou afzuigen bij de keuken op de bovenste koof, en inblazen naar rechts op de onderste al voldoende circulatie geven?

Bij de benedenverdieping zouden we ook wel profijt hebben van balansventilatie. De huidige roosters zorgen voor tocht waardoor ze vaak dichtgezet worden, met slechte luchtkwaliteit tot gevolg. Heb zo'n CO2 melder, en die loopt rood op zodra we een paar man op bezoek hebben en niet de boel vol open.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro123
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:05:
@Anaticula dit zijn de locaties van de verticale kokers (groen) op de benedenverdieping. De keuken is open, beetje brakke paint-skills.
[Afbeelding]
Ik vermoed dat ik ventielen nodig ga hebben aan de rechterkant, verder verwijderd van de koof?
Of zou afzuigen bij de keuken op de bovenste koof, en inblazen naar rechts op de onderste al voldoende circulatie geven?

Bij de benedenverdieping zouden we ook wel profijt hebben van balansventilatie. De huidige roosters zorgen voor tocht waardoor ze vaak dichtgezet worden, met slechte luchtkwaliteit tot gevolg. Heb zo'n CO2 melder, en die loopt rood op zodra we een paar man op bezoek hebben en niet de boel vol open.
Man, ideaal. Onderste koof, daar doe je een horizontale koof tegenaan die tot de muur rechts loopt, 3 ventielen erin en je zit goed!

Zie hier (ik heb er 4):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpbelyEsgjXv9G5ki1RkzcHdbJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgXTDE3X0Wzq5eEkh1cBbHZm.jpg?f=fotoalbum_large

Iets minder dan de geadviseerde 35cm van de muur, maar:
1. aanvoer (met f9 filterbox), dus verwacht niet dat het vies wordt.
2. geluid hoor ik er zeker niet van.

Je kan altijd nog "air blockers" gebruiken (is er niet voor elk ventiel), dan blokkeer je 1/3 van het ventiel (dus ook max capaciteit).

Mijn koof is wel redelijk breed, omdat er 2 kanalen in lopen, eentje voor aanvoer buiten woning.

En die bovenste inderdaad afvoer.

[ Voor 24% gewijzigd door Ro123 op 01-05-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anaticula
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:05:
[Afbeelding]

Waarschijnlijk is dit al voldoende als je bij de keuken voldoende afzuigventielen hebt, omdat de lucht zichzelf al vrij snel balanceert. Er zijn hier al ooit eerder onderzoeken daarover gedeelt.
Het beste is wel inblazen in de slaapkamers zodat de lucht zoveel mogelijk stroomt naar je afzuigpunt in de keuken, maar je kan ook net als ik voor de zekerheid één extra inblaas in de woonkamer doen om alles een handje te helpen. Vooral als er veel mensen zijn. Als je er dan in de keuken drie hebt ofzo (afstand tov elkaar maakt niet zoveel uit, capaciteit wel) neemt dat de woonkamer wel mee

Het is vooral handig dat de inblaas niet naast de afzuig zit zodat je niet de verse lucht meteen afzuigt, dan zou je ze echt met jet-ventielen van elkaar af moeten richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Kan iemand uitleggen waarom er zo een groot verschil zit in het genoemde thermische rendement van de Zehnder Comfoair standaard (“87% volgens EN 13141-7”) en Q350 (“98%”)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
bn12 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:10:
Kan iemand uitleggen waarom er zo een groot verschil zit in het genoemde thermische rendement van de Zehnder Comfoair standaard (“87% volgens EN 13141-7”) en Q350 (“98%”)?
De Q350 wisselaar is hetzelfde als de 450/600. Die kan dus lekker rustig aan doen en heeft alle tijd om warmte uit te wisselen als je zo weinig licht doorheen blaast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04
Andrehj schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:52:
[...]

Dat zou ik niet doen, om vier redenen:
  1. Een WTW-unit maakt best veel geluid. Dat wil je echt niet zonder afscherming in een trapgat ophangen. Dat hoor je door heel je huis.
  2. Een WTW-unit is best groot. In een trapgat loop je daar vast tegenaan. (Of je moet wel een heeeel groot trapgat hebben.)
  3. Voor bereikbaarheid (3-maandelijks filters reinigen) lijkt me een opstelling ergens hoog in een trapgat ook niet zo handig.
  4. En het ziet er natuurlijk niet uit.
Kan ie niet op de voorzolder?
Allemaal goede punten, maar helaas zijn de andere plekken waar de unit logisch geplaatst zou kunnen worden niet echt een optie. Op de meeste andere plekken wordt het buizenstelsel bijna onmogelijk of komen zaken nog veel meer in het zicht te zitten. Een zolder heeft mijn huis helaas niet.
  1. Hier ben ik me zeker van bewust. Zonder afscherming gaan we dan ook niet doen. Ik maak een kast om de unit heen, bekleed met materiaal dat akoestisch isoleert. Of dat goed genoeg is moet blijken.
  2. Ik heb gelukkig een heel groot trapgat. Hij kan hoog genoeg en dan blijft er plenty ruimte over voor de kanalen aan de bovenkant en voor de traplopers aan de onderkant.
  3. Dit is inderdaad een nadeel. Met een klein trapje kan ik er goed bij en ik zorg dat dat veilig kan staan.
  4. Er zit een knik van 45 graden in mijn trap halverwege en aan beide zijden lopen de muren door tot het dak. Het deel van het trapgat waar de unit komt kan je alleen zien als je op de trap staat. Daarnaast komt er een kast omheen.
Overigens heb ik het niet zelf bedacht, ik heb dit in andere huizen gespot en daar leek het prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
w00key schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:22:
[...]

De Q350 wisselaar is hetzelfde als de 450/600. Die kan dus lekker rustig aan doen en heeft alle tijd om warmte uit te wisselen als je zo weinig licht doorheen blaast.
De q600 heeft ook een rendement van 97.6%.
Ik vraag me af of een rendement van 87% -dus 13% verlies- niet heel veel warmteverlies oplevert wanneer daar 200m3 per uur doorheen gaat. Maar het is me ook niet duidelijk of dezelfde standaard gehanteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:30
@bn12 volgens de actuele meetmethode (EN 13141-7) zijn de rendementen volgens de NTA8800 certificaten als volgt:

ComfoAir standaard 300: 86,7% @210m3/h
ComfoAir Q350: 92,3% @255m3/h
ComfoAir Q450: 92,0% @324m3/h
ComfoAir Q600: 89,6% @418m3/h

Deze rendementen zijn afgegeven bij 7 graden en het referentiedebiet. Tegenwoordig is dat 70% van het maximale debiet.

Zie ook de download pagina per product op de Zehnder website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ro123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:03:
[...]

Man, ideaal. Onderste koof, daar doe je een horizontale koof tegenaan die tot de muur rechts loopt, 3 ventielen erin en je zit goed!

Zie hier (ik heb er 4):

[Afbeelding]

Iets minder dan de geadviseerde 35cm van de muur, maar:
1. aanvoer (met f9 filterbox), dus verwacht niet dat het vies wordt.
2. geluid hoor ik er zeker niet van.

Je kan altijd nog "air blockers" gebruiken (is er niet voor elk ventiel), dan blokkeer je 1/3 van het ventiel (dus ook max capaciteit).

Mijn koof is wel redelijk breed, omdat er 2 kanalen in lopen, eentje voor aanvoer buiten woning.

En die bovenste inderdaad afvoer.
Mag ik vragen wat voor diameter toevoerbuis je daar in die koof gebruikt heb en wat je beoogde m3/u aan capaciteit daarmee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Over twee weken kan ik pas weer kijken bij de woning die ik inmiddels gekocht heb. Omdat ik toch druk bezig ben met het uitzoeken van alles ben ik benieuwd of iemand enig idee heeft wat ik kan verwachten qua kanaalwerk uit een woning van 1995. De oppervlakte is +-150m2 en ik weet dat er een afzuiging zit in de keuken, badkamer en ik vermoed wc. Maar dat is mij helaas ontschoten tijdens de bezichtiging.

Woning van mijn ouders, die vergelijkbaar is heeft kanalen van 125mm, maar waar ik ook vooral benieuwd naar ben is wat ik dan als afvoer kan verwachten ná de ventilatiebox. Als het een 125mm afvoerkanaal is dan maakt dat het geheel toch wel weer een stuk lastiger/duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het helpt, want redelijk vergelijkbare leeftijd: mijn systeem C gebouwd in 1992 heeft 100mm alu flex buizen. Na de box heb ik een 150mm dakdoorvoer.

De bestaande interne buizen gebruik ik opnieuw (ivm WAF, plafonds niet open). Ik ga de dakdoorvoer vervangen voor 200mm.

[ Voor 28% gewijzigd door Puntenwolk op 02-05-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Puntenwolk schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:52:
Als het helpt, want redelijk vergelijkbare leeftijd: mijn systeem C gebouwd in 1992 heeft 100mm alu flex buizen. Na de box heb ik een 150mm dakdoorvoer.

De bestaande interne buizen gebruik ik opnieuw (ivm WAF, plafonds niet open). Ik ga de dakdoorvoer vervangen voor 200mm.
Bedankt! Dat is ook waar ik op hoop, dat het dakdoorvoer 150mm is zodat ik dan een WTW unit kan installeren van met capaciteit van zo´n 300m3/h. Dat zal wel een klein beetje undersized zijn voor de woning (147m2) maar ik heb nog veel andere projecten en moet dus prioriteiten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Antonl91 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Bedankt! Dat is ook waar ik op hoop, dat het dakdoorvoer 150mm is zodat ik dan een WTW unit kan installeren van met capaciteit van zo´n 300m3/h. Dat zal wel een klein beetje undersized zijn voor de woning (147m2) maar ik heb nog veel andere projecten en moet dus prioriteiten stellen.
Ik wil je niet te blij maken, maar mijn huis uit 1996 heeft 'gewoon' een 125mm dakdoorvoer. Heb heel erg het gevoel dat men in die periode maar wat deed. Het eerste Bouwbesluit was net nieuw en niemand kende de regeltjes echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 22:03

DJR

Hallo, hier een Zehnder Q600.
De bypass functie is op zich prettig echter voor het passieve koelen spint de machine altijd de toeren naar max. Dat is goed hoorbaar en voor de nacht niet altijd prettig.

Is het mogelijk om passief koelen met de bypass op een vooraf ingesteld toerental te programmeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39
DJR schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:19:
De bypass functie is op zich prettig echter voor het passieve koelen spint de machine altijd de toeren naar max. Dat is goed hoorbaar en voor de nacht niet altijd prettig.

Is het mogelijk om passief koelen met de bypass op een vooraf ingesteld toerental te programmeren?
Ik heb de q600 ook, maar als de bypass open gaat dan gaat hij niet automatisch naar de hoogste stand. Misschien is het een instelling ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
PaT schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Mag ik vragen wat voor diameter toevoerbuis je daar in die koof gebruikt heb en wat je beoogde m3/u aan capaciteit daarmee is?
Uiteraard!

Omdat de ventielen direct op de T-stukken zitten, wilde ik de luchtsnelheid laag houden.
180mm diameter.

Voor nu (afstelling is nog niet helemaal okee/box doet niet wat ik wil):

Bij ~90m3/u gemeten niet hoorbaar. (moet ~120m3/u worden)
Bij ~180m3/u gemeten over de 4 ventielen eigenlijk ook niet echt. (moet ~200m3/u worden)

Reden voor 180mm is ook dat ik het kwijt kon, er loopt namelijk nog een geïsoleerde 180mm (= 212mm) naast, dus 180 met stuk 125 kon ik er ook kwijt, zonder dat de koof hoger werd.

Het is erg leuk die luchtsnelheden, maar praktische ervaring hoe hoorbaar bv een 4m/s zou zijn, heb ik niet, ik probeer daarom toch wel beneden de adviezen voor luchtsnelheid te houden. :)
Een w00key verklaart me voor gek met m'n 180mm. :P

Een stuk voor dit traject zit wel een regelklep, omdat dit traject veruit de laagste drukval heeft, dus m'n ventielen kunnen gewoon 100% open staan, ik regel 't met die klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJR schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:19:

Nee. Maar je kunt wel het actief extra koelen uit zetten. Dan koelt ie gewoon met het standaard debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
Weet iemand een kanaalsysyeem voor in de wand die ook geïsoleerd is? Ventilatieroosters komen in de wand te zitten. De definitieve dikte van de wand is nog niet bepaald.

Er moet per ventilatierooster tussen de 160 en 300m3/h worden geleverd. Dit is uiteraard niet (enkel) voor een WTW systeem maar voor een verwarming/koeling systeem, geïntegreerd met een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
@RJVG Misschien een Thermoduct Instortkanaal? Die zijn 80mm dik en in verschillende breedtes.
Zie: https://www.ventilatielan...duct-instortkanalen/1130/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
@perslucht Die had ik nog niet gezien. Dat ziet er interessant uit. Zet je daar dan gewoon een eindkap op en een rooster aan de zijkant?

[ Voor 4% gewijzigd door RJVG op 03-05-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Het geluid van mijn installatie binnen lijkt tot nu toe prima (ik woon er nog niet). Het geluid buiten echter valt me nog niet helemaal mee. Op maximale stand hoor je hem echt wel goed. Het zal de vraag zijn of de buren er last van hebben maar ik neem liever geen risico. Op het dak waar de ventielen zitten komen namelijk ook twee warmtepompen staan die niet conform norm staan. De ventilatie op maximale stand maakt meer geluid dan ik denk te gaan horen van die warmtepompen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqbXLqlKZ4E3TTc6_ntfxrtIg1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Am6quXC4wPrRudYXoNkhI0uO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil nog even op het dak gaan luisteren, ik zou vermoeden dat het voornamelijk de afvoer is de het meeste geluid maakt. Ik ben voornemens een koof om de leidingen te maken en die vol te proppen met isolatie (temperatuur & geluid). Als ik nog iets wil veranderen is het dus wel belangrijk om dat nu te doen.

Direct na de unit kan ik in principe toch gewoon een flexibele geluiddemper plaatsen? Zijn er andere mensen die dit gedaan hebben? Wat voor resultaat geeft dat? Alleen de afvoer of de aanvoer ook doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Lh4QZj0BWX1UN1S1WB9qmkebE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIFUzjMuWuDnMuQoParHg64K.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
@assje wat voor aan- en afvoer dakdoorvoer heb je dan? En hoeveel m3h/h gaat daar doorheen en met wat voor een kanaal systeem?

Ik heb de Zehnder q350 met de Ubbink Aerfoam pijpen van 180 en Ubbink Ventus dakdoorvoeren en hoor geen donder op maximaal snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@assje Hier hoor ik vooral door de afvoer (logisch, want daar zit de ventilator vlak voor het gat) de unit buiten ook goed draaien, vooral op hoge snelheid. Dat is bij ons echter geen probleem, want de buren wonen er zeker 20 meter vanaf, en de unit draait nagenoeg nooit op die snelheid.
Je zou een flexibele demper in de afvoer kunnen opnemen. Ik denk dat dat met condens wel goed gaat.

Over je onderste foto: Lekker bezig. Mooi met spiro gewerkt ook.
Alleen die PVC-elektriciteitsleidingen voor je spiro langs is natuurlijk geen porem. Dat ga je toch hopenlijk nog aanpassen?

Ook zou ik nog een afscherming om de unit maken, want zo open op zolder ga je de unit een verdieping lager op de overloop wel horen (of zit er een klep in dat trapgat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RJVG schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:36:
@assje wat voor aan- en afvoer dakdoorvoer heb je dan? En hoeveel m3h/h gaat daar doorheen en met wat voor een kanaal systeem?
Geen dakdoorvoer maar een geveldoorvoer:
Thermoduct geveldoorvoer Ø200mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV1E2-OXi5fuWATzO8KCK_FvxqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0c6KiZtDBxL6yPTatjCoeWMM.png?f=user_large

Ik kan me voorstellen dat een geveldoorvoer sowieso meer geluid maakt, zal ook sneller hinderlijk zijn.

Gaat om een Q450 dus max. 450m3/u door 200mm Thermoduct geisoleerde spirobuis.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:01:
Over je onderste foto: Lekker bezig. Mooi met spiro gewerkt ook.
Alleen die PVC-elektriciteitsleidingen voor je spiro langs is natuurlijk geen porem. Dat ga je toch hopenlijk nog aanpassen?

Ook zou ik nog een afscherming om de unit maken, want zo open op zolder ga je de unit een verdieping lager op de overloop wel horen (of zit er een klep in dat trapgat?)
Deze twee zaken houden verband met elkaar :) Die leidingen hangen los op de plek waar een wand komt. Ga alles nog dicht maken met wand/koof en isoleren.

Zit nu alleen even niet in kritisch pad van de verbouwing dus geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
@RJVG Ik heb geen idee. Nooit mee gewerkt. Ik zie wel diverse verloopstukken staan dus er is vast wel wat te knutselen lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

assje schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:45:
Op maximale stand hoor je hem echt wel goed.
Geen dempers op je in- of uitlaat. Dat is natuurlijk sowieso niet handig. Ook niet voor het geluid van je box dat nu ook je huis zelf in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
_Arthur schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:57:
Geen dempers op je in- of uitlaat. Dat is natuurlijk sowieso niet handig. Ook niet voor het geluid van je box dat nu ook je huis zelf in gaat.
Ik zie niet zo welke invloed een demper op de uitlaat op het geluid in huis zou moeten hebben. Echt gebruikelijk is het volgens mij ook echt niet.

Net even geluisterd en het is echt volledig de uitblaas; ik ga daar een demper tussen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:01:
Je zou een flexibele demper in de afvoer kunnen opnemen. Ik denk dat dat met condens wel goed gaat.
Of het wel goed gaat in de praktijk weet ik niet. Hebben we iemand met een standaard flex demper in de afvoer hier in het topic gezien?

Maar in ieder geval in de theorie wordt het gebruik van standaard flex dempers expliciet afgeraden door de twee grootste binnenlandse fabrikanten van flex dempers (DEC en Panflex) en ook een aantal webwinkels geven dit aan, ventilatieland heeft een grote waarschuwing op een van hun uitlegpagina's.

Het risico is dat de geperforeerde binnenslang niet dampdicht is, en er daarmee dus via de binnenkant een groot condensrisico vormt in de glaswol laag. Dit is een ander condens risico dan het gebruikelijke risico bij gebruik van ongeïsoleerde buizen voor de aan- en afvoer, dat gaat om warme+vochtige binnenlucht die condenseert op de buitenkant van de koude buis.

Er is een tussenoplossing, namelijk flexibele thermisch geïsoleerde slang. Die zijn technische indentiek aan een flex demper, behalve dat de binnenslang niet geperforeerd is. Dat dempt minder goed, maar nog steeds wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Puntenwolk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:41:
Het risico is dat de geperforeerde binnenslang niet dampdicht is, en er daarmee dus via de binnenkant een groot condensrisico vormt in de glaswol laag. Dit is een ander condens risico dan het gebruikelijke risico bij gebruik van ongeïsoleerde buizen voor de aan- en afvoer, dat gaat om warme+vochtige binnenlucht die condenseert op de buitenkant van de koude buis.
Dat snap ik niet.
Het gaat om de slang naar buiten. Daarin is de lucht kouder dan de binnenlucht. Het vocht daarin zal dus nooit condenseren tegen de buitenkant, want dat is de warme kant.
Er is alleen theoretisch kans op condensatie van vocht in je huis tegen deze buis, maar de buitenkant is immers dampdicht, en daarachter zit de isolatie, netjes zoals dat hoort aan de koude kant.

Volgens mij krijg je dus geen condensprobleem, en is het dus ook geen probleem dat de binnenslang niet dampdicht is.

(Bovenstaande gaat er uiteraard vanuit dat je deze flexibele demper in de uitlaat toepast binnen de woning, en je niet van plan was om die ergens buiten op te hangen.)

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Puntenwolk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:41:
Hebben we iemand met een standaard flex demper in de afvoer hier in het topic gezien?
Ajb. Brink Flair 200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-BtNgEjWcr8KHGikmMTHhQOw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdaUG1VMB6SuUwTW6vMgv2r6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw2GH0Nw9tar0FOGT1YcXTQaNDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqwHrRuQDtwAhoybtbRUo5nE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glpHUJy0rsTcz-72o1H1F2-jLzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0UFulttYmsyLyLWOwv8e5zV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 14:13
Vraag mbt het plaatsen van sensoren.
In de slaapkamers en woonkamer/keuken plaats ik sensoren voor vraagsgestuurde afzuiging. Badkamer idem.

Maar pakken we de wc ook met een sensor? Of zet iedereen die standaard aan ingesteld via in of uitdraaien ventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:53:
[...]

Dat snap ik niet.
Het gaat om de slang naar buiten. Daarin is de lucht kouder dan de binnenlucht. Het vocht daarin zal dus nooit condenseren tegen de buitenkant, want dat is de warme kant.
Er is alleen theoretisch kans op condensatie van vocht in je huis tegen deze buis, maar de buitenkant is immers dampdicht, en daarachter zit de isolatie, netjes zoals dat hoort aan de koude kant.

Volgens mij krijg je dus geen condensprobleem, en is het dus ook geen probleem dat de binnenslang niet dampdicht is.

(Bovenstaande gaat er uiteraard vanuit dat je deze flexibele demper in de uitlaat toepast binnen de woning, en je niet van plan was om die ergens buiten op te hangen.)
Naar mijn begrip is het mogelijke condensrisico bij flexibele dempers precies omgekeerd. Zoals je zegt in de winter geen issue met condens in je huis van buiten op de buis, want geïsoleerd en dampdicht.

Echter heb je hier dus een condensrisico van binnenuit in de zomer, zeker met enthalpiewisselaar. (Dat is mijn situatie, en ik ben hier ook even ingedoken omdat het geluid buiten hier belangrijk is want de dakdoorvoeren grenzen aan dakterras.)

Zelfs zonder actieve koeling, op een gemiddelde warme hedendaagse Nederlandse zomerdag met buitentemperatuur 28, nachttemperatuur 18, en een redelijk geïsoleerd huis met zonneschermen en een binnentemperatuur van zeg 20. De warme vochtige buitenlucht van 28 graden zal zich in het aan- en afvoer kanaal binnenuit gaan condenseren tegen de koude buis van 20, ergens halverwege de glaswol laag.

Addendum: zonder enthalpie wisselaar zal dit risico minder zijn, in ieder geval in het afvoer kanaal, omdat er dan in de zomer droge+warme lucht naar buiten gaat ipv vochtige+warme.

[ Voor 5% gewijzigd door Puntenwolk op 03-05-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15
Puntenwolk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Naar mijn begrip is het mogelijke condensrisico bij flexibele dempers precies omgekeerd. Zoals je zegt in de winter geen issue met condens in je huis van buiten op de buis, want geïsoleerd en dampdicht.

Echter heb je hier dus een condensrisico van binnenuit in de zomer, zeker met enthalpiewisselaar. (Dat is mijn situatie, en ik ben hier ook even ingedoken omdat het geluid buiten hier belangrijk is want de dakdoorvoeren grenzen aan dakterras.)

Zelfs zonder actieve koeling, op een gemiddelde warme hedendaagse Nederlandse zomerdag met buitentemperatuur 28, nachttemperatuur 18, en een redelijk geïsoleerd huis met zonneschermen en een binnentemperatuur van zeg 20. De warme vochtige buitenlucht van 28 graden zal zich in het aan- en afvoer kanaal binnenuit gaan condenseren tegen de koude buis van 20, ergens halverwege de glaswol laag.
Lijkt me juist bij enthalpie minder een issue.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees_frl schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Lijkt me juist bij enthalpie minder een issue.
Andersom dacht ik? Wederom, in de zomer dus niet de standaard overweging.

Lucht van 20 graden bij 100% RV heeft ongeveer 13 gram water per m3, en bij 30 graden en 100% RV ongeveer 23 gram per m3.

Dan rekenvoorbeeld in de zomer op een warme vochtige dag met 30 graden, 85% RV buiten, waar binnen een airco draait die het op 20 graden en 50% RV houdt. Ook even fictief 100% WTW rendement.

Met enthalpiewisselaar:
  • aanvoer 30 graden, 20g/m3 water (85% RV)
  • inblaas 20 graden, 7/m3 water (50% RV)
  • afzuig 20 graden, 7g/m3 water (50% RV)
  • afvoer 30 graden, 20g/m3 water (85% RV)
Zonder enthalpiewisselaar:
  • aanvoer 30 graden, 20g/m3 water (85% RV)
  • inblaas 20 graden, 13g/m3 water (100% RV) + 7g/m3 condens in de unit zelf richting condensafvoer.
  • afzuig 20 graden, 7g/m3 water (50% RV)
  • afvoer 30 graden, 7g/m3 water (30% RV)
Die 30% RV in je afvoer zonder enthalpiewisselaar is minder een condensatie probleem in de flex demper dan de 85% met enthalpiewisselaar.
Pagina: 1 ... 54 ... 91 Laatste