Puntenwolk schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:50:
[...]
De dienst van ventilatieland is alleen een ventilatieberekening, geen echt buizenstelsel ontwerp. Hierbij krijg je niet veel meer terug dan een spreadsheet zoals die van P5cho, al dan niet vergezeld van een plattegrond met een paar ventielen er op ingetekend. Als je die spreadsheet ingewikkeld vindt of graag een 2nd opinion wil van een expert op de berekening is dit een prima dienst. Je krijgt de 124 euro terug als je de onderdelen bij hun bestelt. Je krijgt wel alleen bouwbesluit advies dus risico dat je slaapkamers te weinig inblazen.
Zelf geen ervaring met de Zehnder dienst maar op basis van de plaatjes lijkt "advies over kanalen" te bestaan uit een schuin getekend lijntje op je plattegrond naar elk ventiel vanuit een verdeelbox? Dus ongeveer hetzelfde.
Al met al niet heel veel toegevoegde waarde behalve als second opinion naar mijn mening, een beetje alsof je een webshop advies over een zelfbouw desktop PC vraagt en ze dan terug komen met de BBG en het advies 'prik alle onderdelen in elkaar'. In principe niet een slecht advies, maar niet veel dat je niet al wist.
Op basis van het aantal ingetekende ventielen kan je denk ik al aardig bepalen hoeveel pijperij er aan moet komen te hangen. Ik ben inmiddels iets verder met het doorlezen van dit topic (maar nog lang niet "klaar"), maar het grootste "mysterie" voor mij was hoe dat nu gaat van 90mm buis naar 125mm ventielen. Als ik het goed heb, gebeurt dat dus met koppelstukken zoals
deze.
Nou heb ik altijd geleerd dat een 125mm ventiel maximaal 50m
3/u (14 l/s) toevoer kan verwerken. Op basis daarvan zou je het aantal inblaaspunten toch vrij eenvoudig kunnen bepalen?
Ik wil jullie even meenemen in mijn denkwijze en hoor graag waar ik allemaal de mist in ga.
Mijn begane grond met keuken, woonkamer, werkkamer, bijkeuken overloop/hal en toilet is ongeveer 80m2. Dat keer 0,9 l/s (bbl eis) betekent dat ik minimaal 80*0,9 = 72l/s moet toevoeren. In de TS las ik iets van 30l/persoon. We zijn met zijn vijven, dus dat zou ongeveer 150l/s moeten zijn dan. Ik vind dat nogal een woest verschil. Dat zou je dan moeten gaan regelen met 150/14 = 11 ventielen! Maar dan hou je nog geen rekening met overstroom.
Plattegrondje van de begane grond
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dan even afbreken. De woonkamer/keuken is ongeveer 45-50m
2. De aangrenzende werkkamer 15m
2 Stel dat je toevoert in de werkkamer met 2 ventielen (28l/s) en in de woonkamer ook met 2 en bijvoorbeeld in de gang ook een punt maakt voor toevoer, maar het tekort laat overstromen vanuit de werkkamer en gang naar de woonkamer. Afzuiging vindt dan plaats via het toilet en keuken (3 keer 21 l/s)
Dan heb ik toevoer = 28+28+14 = 70l/s en afvoer 63. Dat betekent dat ik 7l/s moet afvoeren via bijvoorbeeld een badkamer. Daarop aanvullend, de slaap en zolderverdieping zou ik via een 2e WTW willen bedienen. Doorvoeren van zolder naar begane grond wordt echt lastig namelijk.
Denk ik een beetje in de goede richting?
Installatie zou in de basis in de berging moeten komen en als het moet kan er een koof gemaakt worden door het portaal/pantry om zo de werkkamer en woonkamer te bereiken. Het toilet dat daar staat is verwijderd.
Los daarvan, als ik dan dit soort plaatjes zie, wordt ik toch wel een beetje nerveus
Edit: Ik kom net
deze pagina tegen waar men het heeft over 3m/s snelheid, wat betekent dat een 125mm buis ongeveer 36l/s aan kan en de hoofdbuis zelfs ruim 60 l/s bij 125mm en 5 m/s. of dus ongeveer 20 l/s bij 90mm buis bij 3 m/s....
Wonderlijke materie!
[
Voor 9% gewijzigd door
PaT op 30-04-2024 11:38
]