Ik ben bezig met het kopen van een andere woning en wil in deze woning ook weer een systeem D gaan toepassen omdat dit in mijn huidige woning erg goed bevalt. Geen geluid en kou via de raamroosters en F7 filter tegen het fijnstof zijn hier vanwege Schiphol eigenlijk essentieel. Vanwege Schiphol is de toekomstige woning ook nagenoeg luchtdicht geïsoleerd. Zo zijn alle beweegbare ramen bijvoorbeeld voorzien van dubbele raamrubbers.
Deze woning heeft echter de badkamer, WC en wasruimte in een aanbouw zitten die eigenlijk volledig gescheiden is van de rest van het huis. Mijn plan is nu dus ook om twee units te gaan plaatsen. De eerste unit moet op de begane grond, van het huis zelf, de lucht gaan afzuigen in de keuken en woonkamer en verse lucht gaan inblazen in de slaapkamers op de bovenverdieping. De tweede unit moet in de WC, badkamer en wasruimte gaan afzuigen en het in hal van de aanbouw inblazen.
Voor de unit in huis zit ik te denken aan een 400m3/h unit en voor de badkamer een 300m3/h. Liever iets te groot en terug regelen dan uiteindelijk merken dat je (tijdens het douchen) toch wel wat ventilatie tekort komt.
In mijn huidige woning gaat veel warmte verloren bij het koken omdat daar de afzuigkap gescheiden zit van de WTW en dat is toch zonde. Ik kan in mijn nieuwe woning relatief eenvoudig de volledige afzuigcapaciteit van de WTW richting de afzuigkap sturen omdat daar in het huidige plan alle afzuigventielen toch al geconcentreerd op de begane grond zitten. Omdat de aanbouw op een eigen unit zit heb ik geen problemen met vocht of stank in de ruimtes daar terwijl de unit in huis omschakelt naar de afzuigkap. Ik ken het idee van vette afzuiglucht maar ik heb 12 jaar niks gedaan aan de binnenkant van mijn huidige afzuigkap en er zit nog steeds geen spoor van vettigheid in de afzuigkap of het kanaal.
En dan nog het volgende verhaal:
Het huis heeft zonnepanelen en ik wil het warmwater daarom af gaan koppelen van de gasketel. Het meeste warm sanitair water uit de ketel verwarmt nu de loze ruimtes in huis ipv dat het nuttig word gebruikt bij de tappunten. In de keuken zit ik te denken aan een 200L elektrische boiler in de kelder, temp. op 60 graden (+legionella) en die opstoken naar 90 graden als er stroom over is. Kleine close-in boilers met alleen een koudwater aanvoer per slaapkamer voor de wasbakken daar. Heb zitten kijken naar doorstroomverwarmers maar die vragen best een hoog elektrisch vermogen voor een beetje warmwater. En voor de badkamer een 200L warmtepompboiler.
edit:
Eh... bedenk me net dat er een ligbad zit in de badkamer dus die boiler zal mogelijk wat groter moeten gaan worden... doucheput-wtw zit wel in de planning
Nu zijn er 3 dingen waar ik mee zit:
1. Bij unit 1 moet alle lucht van boven naar beneden via de overloop en het (open) trapgat. Dat gat is denk 1m bij 2m. Zou dit merkbare tocht op gaan leveren in de buurt van de trap?
2. Wat denken jullie van het idee van de afzuigkap?
3. De warmtepompboiler voor de badkamer zou natuurlijk idealiter tijdens en na het douchen de warmte afzuigen uit de badkamer. Deze warmtepompboiler zal dus samen moeten werken met de WTW unit die wel lucht zal moeten inblazen maar minder zal moeten gaan afzuigen uit de badkamer. Hoe goed is zo'n warmtepompboiler aan te sturen en te monitoren zodat ik hem kan laten samenwerken met de WTW unit?
edit:
Heb nog eens na zitten denken over punt 3. Ik ga de luchtaanvoer van de warmtepompboiler aftakken van de afvoer naar buiten van de WTW. Zag dat Ubbink zelfs een Aerfoam T-stuk heeft wat ik hiervoor kan gebruiken. Op deze manier komt er geen koudere lucht uit de WTW de hal in terwijl de warmtepompboiler draait. De WTW blijft gewoon in balans. Maar de lucht die uit de WTW naar buiten wordt afgevoerd is altijd warmer dan de buitenlucht dus het rendement van de warmtepompboiler is altijd beter dan direct buitenlucht gebruiken. Het T-stuk in de afvoer zorgt ervoor dat de WTW zijn lucht altijd via de gebruikelijke route naar buiten kwijt kan. Mocht de warmtepompboiler lucht vragen dan komt dat in eerste instantie van de afgevoerde lucht. Mocht de airflow vanuit de WTW te laag zijn kan de boiler het altijd nog via de dakdoorvoer van buiten halen. Maar dan wel tegen de gebruikelijke stroomrichting in. Moet dan op het dak wel voldoende afstand houden tussen de afvoer van de WTW en de eigen afvoer van de boiler.
[
Voor 36% gewijzigd door
NBK op 23-04-2024 22:59
]