Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:13:
Ik heb Ubbink Aerfoam buizen, en de extractie naar buiten maakt geluid. Deze zit in een verlaagd badkamerplafond en een koof door een kamer heen.

Nu was het hier allemaal best lastig inbouwen, in een bestaand (niet-boven) appartement, dus dit kanaal heeft 4x 90gr bocht en totaal zo'n 8m buis, diameter is 160mm. Het maakt al een irritant geluid bij 175m3/u. Dit is maar 2,42m/s.
Waarvan is dat buis gemaakt, plastic? Geluidoverdracht tegen gaan heeft namelijk dichtheid nodig (kg/m²) en standaard staal plus iets van isolatie zoals Armaflex werkt best okay.

Ik denk dat ze het hebben ontworpen voor een technische ruimte zoals mijn CV hokje met WTW waar geluid niet boeit, de WTW zelf maakt al herrie, dat is wel anders in een stille badkamer.

+1 voor suggestie van koof vullen met mineraalwol. Dat doet wel iets, maar eigenlijk heb je ook iets massiefs nodig om geluid te weerkaatsen, zwaar = trilling in de lucht krijgt plaat niet in beweging = weinig overdracht. Gewoon gipsplaat is te dun, dubbel gips met speciaal ontdreunend, flexibele kit/lijm of massa plaat tussen de twee lagen is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:34
w00key schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:21:
[...]

Waarvan is dat buis gemaakt, plastic? Geluidoverdracht tegen gaan heeft namelijk dichtheid nodig (kg/m²) en standaard staal plus iets van isolatie zoals Armaflex werkt best okay.

Ik denk dat ze het hebben ontworpen voor een technische ruimte zoals mijn CV hokje met WTW waar geluid niet boeit, de WTW zelf maakt al herrie, dat is wel anders in een stille badkamer.

+1 voor suggestie van koof vullen met mineraalwol. Dat doet wel iets, maar eigenlijk heb je ook iets massiefs nodig om geluid te weerkaatsen, zwaar = trilling in de lucht krijgt plaat niet in beweging = weinig overdracht. Gewoon gipsplaat is te dun, dubbel gips met speciaal ontdreunend, flexibele kit/lijm of massa plaat tussen de twee lagen is nodig.
Aerfoam is zo licht als een veertje (foam).. Nooit over nagedacht, of eigenlijk wel, maar gedacht "dat zal toch ook wel in orde zijn, als alternatief voor geisoleerd spiro...". Stom..

Ik ga eerst kijken of ik voor een mooi bedrag wat cellulose erin kan laten spuiten, en anders moet ik het openmaken en weer fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Bent schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:01:
Goedemorgen. Ik ben bezig een centraal WTW systeem aan te leggen nu we de zolder aan het verbouwen zijn. Ik kan redelijk goed buizen aan leggen naar de kamers op zolder (via de vliering) en de eerste verdieping (via de zoldervloer die open is).

Mijn vraag is waarom ik niet direct aan en afvoer per kamer zou doen? Ik wil slaapkamers goed kunnen ventileren met deuren dicht zonder daar roosters in te moeten maken (ivm geluid de gang op). Bovendien heb regel ik de temperatuur per ruimte (tado) dus vind ik het zonde als de warme lucht uit de slaapkamers de gang op wordt getrokken naar de natte ruimtes (waar ik wel alleen afzuiging zou willen doen om onderdruk te creeren).

Ik kan het debiet dan per kanaal vrij laag houden omdat je dus echt maar 1 ruimte per kanaal hoeft te ventileren.

Bedankt voor het meedenken!

Gaat overigens om een Itho HRU ecto 200.
Je hebt waarschijnlijk al ruimte tussen de deur en vloer, die is vaak snel voldoende.
Warm lucht moet je je niet te veel van voorstellen, ventilatie heeft niet zo veel capaciteit om de ruimtes met temperatuurverschillen echt te verwarmen/af laten koelen.

Je hebt het over een HRU 200 en zegt slaapkamers (meervoud), zolder, en dan nog een woonkamer. Ik denk dat je unit een beetje ondercapaciteit zal hebben, al helemaal als je voor elke ruimte wil inblazen/afzuigen, dus (bijna) geen overflow kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 09:20
Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:35:
[...]

Je hebt waarschijnlijk al ruimte tussen de deur en vloer, die is vaak snel voldoende.
Warm lucht moet je je niet te veel van voorstellen, ventilatie heeft niet zo veel capaciteit om de ruimtes met temperatuurverschillen echt te verwarmen/af laten koelen.

Je hebt het over een HRU 200 en zegt slaapkamers (meervoud), zolder, en dan nog een woonkamer. Ik denk dat je unit een beetje ondercapaciteit zal hebben, al helemaal als je voor elke ruimte wil inblazen/afzuigen, dus (bijna) geen overflow kan gebruiken.
Dank voor je reactie. De HRU gaat enkel de eerste verdieping en zolder ventileren (dus slaapkamers en werkkamers), we zijn met z'n vieren dus ik verwacht dat dat wel voldoende gaat zijn, ook als hij op een laag pitje draait. Kieren onder de deuren zijn zo'n 1cm hoog, voor de rest is het nu potdicht.

Mijn huidige plan was om de afzuiging op de slaap/werkkamers een beetje te knijpen zodat er toch wat overdruk is die via de badkamers/wc's kan worden afgezogen. Klinkt dat realistisch?

En plan voor de toekomst, puur omdat het me een leuk project lijkt, is om de ventilatie echt per kamer te kunnen regelen doormiddel van sensoren en actuatoren op alle aan/afvoer buizen. Tot die tijd moet het gewoon voldoende werken na het nodige afregelen van de ventielen en ristricties in de verdeelboxen.

Alvast dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:57
@Ro123 kan je misschien een stuk door spiro+armaflex vervangen? Weet niet of je die aerofoam met spiro kan verbinden? Als je rechte stukken hebt gaat dat best OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Yaldair schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:46:
@Ro123 kan je misschien een stuk door spiro+armaflex vervangen? Weet niet of je die aerofoam met spiro kan verbinden? Als je rechte stukken hebt gaat dat best OK.
Dat gaat niet meer, het zit er allemaal in, plus dat is ook weer kapitaalvernietiging, Aerfoam weggooien :) We hebben het over, als ik het andere kanaal dan ook maar doe, over zo'n 18 meter. Isoleren zal wel de oplossing zijn, maar zucht, het allemaal openhalen en weer afwerken, totaal geen zin in. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12
Ik heb voor de "lol" dit traject verwisseld voor het oude kanaal naar buiten van het systeem C (1x 90gr en voor de rest recht, 125mm, ~14m), en toen was het stil..
Ik ken je situatie niet met betrekking tot je oude kanaal, als deze nog aanwezig is kan je die niet gebruiken als extra (parallel) kanaal?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Bent schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:41:
[...]

Dank voor je reactie. De HRU gaat enkel de eerste verdieping en zolder ventileren (dus slaapkamers en werkkamers), we zijn met z'n vieren dus ik verwacht dat dat wel voldoende gaat zijn, ook als hij op een laag pitje draait. Kieren onder de deuren zijn zo'n 1cm hoog, voor de rest is het nu potdicht.

Mijn huidige plan was om de afzuiging op de slaap/werkkamers een beetje te knijpen zodat er toch wat overdruk is die via de badkamers/wc's kan worden afgezogen. Klinkt dat realistisch?

En plan voor de toekomst, puur omdat het me een leuk project lijkt, is om de ventilatie echt per kamer te kunnen regelen doormiddel van sensoren en actuatoren op alle aan/afvoer buizen. Tot die tijd moet het gewoon voldoende werken na het nodige afregelen van de ventielen en ristricties in de verdeelboxen.

Dan nog, het vermogen om te kunnen verwarmen/koelen door de WTW lucht is minimaal. Qua comfort, als je 2 slaapkamers hebt, 1 van 0 graden, 1 van 20 graden, buiten 0 graden en 90% terugwinning, dan zouden de slaapkamers 9gr ingeblazen krijgen. Dat is koud ja. Maar je zal geen slaapkamer van 0 graden hebben, een onverwarmde zal alsnog rond de 15gr zitten denk ik. Dus het verschil wordt wel erg klein.

En dan nog iets. Wat is het verschil tussen afzuigen per kamer, of alles in de badkamer, het gaat allemaal naar dezelfde unit, dus eigenlijk heeft het totaal geen zin, tenzij je ook nog eens gaat zoneren, en dan komen we weer op bovenstaand verhaal ui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Laatst online: 20:56

Pizzalucht

Snotneus.

Gezien de discussie over overflow begin ik wel een beetje twijfels te krijgen bij mijn ontwerp (gemaakt door ventilatieland). Situatie:

- Bestaande bouw (bouwjaar 1955)
- Vooralsnog alleen op de bovenverdieping ventilatie met een Vasco D150 (groter past niet en vanwege bestaande bouw is het lastig om de rest van het huis te doen, plan is wel om de rest van het huis (woonkamer + uitbouw/keuken/wc) te ventileren met een losse unit)
- Toevoer slaapkamer 1: 39
- Toevoer slaapkamer 2: 30
- Toevoer slaapkamer 3/logeerkamer/werkkamer: 25
- Afvoer badkamer: 50

Zoals je al snel ziet zal er een stuk meer worden toegevoerd dan afgevoerd, volgens ventilatieland was dit geen probleem door overflow de trap af naar de woonkamer, maar zal dit systeem dan ook niet slecht presteren als hij 94 toevoer heeft en 50 afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
marnie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:55:
[...]

Ik ken je situatie niet met betrekking tot je oude kanaal, als deze nog aanwezig is kan je die niet gebruiken als extra (parallel) kanaal?
Ongeïsoleerd, dat gaat denk ik problemen opleveren in de winter. En m'n nieuwe kanaal heeft minder weerstand, dus denk dat het meeste daar toch naar toe gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Pizzalucht schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:58:
Gezien de discussie over overflow begin ik wel een beetje twijfels te krijgen bij mijn ontwerp (gemaakt door ventilatieland). Situatie:

- Bestaande bouw (bouwjaar 1955)
- Vooralsnog alleen op de bovenverdieping ventilatie met een Vasco D150 (groter past niet en vanwege bestaande bouw is het lastig om de rest van het huis te doen, plan is wel om de rest van het huis (woonkamer + uitbouw/keuken/wc) te ventileren met een losse unit)
- Toevoer slaapkamer 1: 39
- Toevoer slaapkamer 2: 30
- Toevoer slaapkamer 3/logeerkamer/werkkamer: 25
- Afvoer badkamer: 50

Zoals je al snel ziet zal er een stuk meer worden toegevoerd dan afgevoerd, volgens ventilatieland was dit geen probleem door overflow de trap af naar de woonkamer, maar zal dit systeem dan ook niet slecht presteren als hij 94 toevoer heeft en 50 afvoer?
Dit klopt van geen kant... Da's geen "balans" ventilatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
[...]

Armaflex doet het ook wel goed tegen geluid, maar dan wel de 'echte' HT, HT S of AF. De goedkopere alternatieven werken meestal minder goed tegen geluid, maar wel tegen condensvorming.
Dat spul kun je het beste bij de oosterburen kopen trouwens, dat scheelt soms wel 60% in prijs.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:01:
[...]

Dit klopt van geen kant... Da's geen "balans" ventilatie :)
Ik heb op dit moment alleen nog de aanvoer compleet liggen, wijzigingen maken kan op zich nog prima, dus hoor graag wat een beter alternatief zou zijn. Extra afzuigen in de badkamer lijkt me te simpel? Zou eventueel ook slaapkamer 3 afvoer kunnen maken ipv aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Bent schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:41:
[...]

Nee, de unit regelt op debiet. Als jij knijpt bij de ventielen dan gaat hij gewoon harder duwen. Netto levert je dit alleen meer energieverbruik op. Het kanalenstelsel moet in balans zijn, en verder zo weinig mogelijk restrictie. Als je unit af te stellen is op over- of onderdruk kun je dar daar regelen als je dat wilt.
Je idee is leuk, maar het past niet in het grotere plaatje.
Je huis heeft een schil, en als je de schil beter isoleert zijn al die regelingen helemaal niet meer nodig. Stop daar dus je energie in.
Je Tado regelsysteem wordt ook minder rendabel als je je isolatieschil verbetert. Het is een oplossing voor een probleem dat niet voorkomt in een goed geisoleerd huis. Hetzelfde geldt ook voor zonering met je ventilatie. Bedenk ook even dat je rendement van je wtw ventilatie 90% is, en van alle andere vormen 0%. Heel veel energie in zonering steken om van 90 naar 93% te komen kan helemaal niet uit, maar kan wel kapot gaan omdat je kleppen toe moet voegen.

Een bijkomend nadeel van aan- en afvoer per kamer is dat je gewoon meer lucht verplaatsen moet. Als je balans per kamer aanbrengt, waar komt de afvoerlucht in je badkamer dan vandaan? Netto moet je meer lucht verplaatsen op die manier, en er zitten gewoon grenzen aan buisdiameters en ventilatieunits. Slimmer ventileren is goedkoper.

Verder: probeer ook de begande grond mee te pakken. Dat is meer werk, maar het is altijd slim om te doen. Als je eenmaal investeert in een wtw unit dan is het beter om het meteen helemaal goed te doen. Met 200m3/h ga je het dan niet redden ben ik bang.
Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Pizzalucht schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb op dit moment alleen nog de aanvoer compleet liggen, wijzigingen maken kan op zich nog prima, dus hoor graag wat een beter alternatief zou zijn. Extra afzuigen in de badkamer lijkt me te simpel? Zou eventueel ook slaapkamer 3 afvoer kunnen maken ipv aanvoer.
Slaapkamers met afvoer zuigen dan vieze lucht aan. Dat is geen aanrader.
In de badkamer is 100+ m3/h misschien teveel, dan heb je kans op tochtklachten.
Als je de verdieping in balans moet houden dan zul je meer moeten afzuigen op de badkamer (max 75m3/h per ventiel), en de rest op de overloop.
Mooier was als je dat aanvoeroverschot naar de keuken kon brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
@Ro123 @P5ycho mijn ervaring met Aerfoam is helaas ook dat het vreselijke herriebuizen zijn. Vooral als je ze gebruikt voor afvoer en er dus lucht inblaast vanuit je unit. Ik heb het hele spul daarom ook ingepakt met isolatiemateriaal dat ik nog over had van de dakisolatie, en afgewerkt met dubbele gipsplaten.

Zie Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Met de wetenschap van nu zou ik niemand aanraden die (dure) rotzooi te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 18-04-2024 12:42 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:30:
[...]

Als je de verdieping in balans moet houden dan zul je meer moeten afzuigen op de badkamer (max 75m3/h per ventiel), en de rest op de overloop.
@Bent
Ik had de veronderstelling dat de badkamer ook onderdeel van de WTW zou zijn, niet dus?!
Is het geen optie om daar de afvoer te maken? Badkamer zit toch ook op de eerste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:56:
[...]

@Bent
Ik had de veronderstelling dat de badkamer ook onderdeel van de WTW zou zijn, niet dus?!
Is het geen optie om daar de afvoer te maken? Badkamer zit toch ook op de eerste verdieping?
Deze was van/voor @Pizzalucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Glenfiddich schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:42:
@Ro123 @P5ycho mijn ervaring met Aerfoam is helaas ook dat het vreselijke herriebuizen zijn. Vooral als je ze gebruikt voor afvoer en er dus lucht inblaast vanuit je unit. Ik heb het hele spul daarom ook ingepakt met isolatiemateriaal dat ik nog over had van de dakisolatie, en afgewerkt met dubbele gipsplaten.

Met de wetenschap van nu zou ik niemand aanraden die (dure) rotzooi te gebruiken.
Duur, valt mee als je het vergelijkt, zo'n 60e voor 2 meter, Thermoduct is (13mm tegenwoordig) 70e voor 2x1 meter.

Wederom een bevestiging. Bedankt! Met isolatie is het probleem hier wel dat de Aerfoam echt millimeters boven de gipsplaat ligt, of ik moet het frame opdikken. Ik hoop dat isoleren wel werkt voldoende werkt dan. Ik kan uiteraard nog een extra gipsplaat er tegenaan schroeven. Ik heb alleen zo geen zin om een afgewerkte koof en plafond te slopen. Ik hoop op een goedkope cellulose oplossing, dan is het gaatjes boren, inblazen, gaatjes afdichten en afwerken...

[ Voor 5% gewijzigd door Ro123 op 18-04-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand nog een idee? Ik ben aan het puzzelen voor het laatste stukje: in onze inloopkast loopt een 160mm buis waarmee ik van plan ben 110 m3 naar de begane grond te leveren. Ik wil onze inloopkast + slaapkamer ventileren met 70m3. Dat is een beetje over het randje voor één 125mm ventiel. Wat zouden jullie doen? Hier één ventiel van 160mm plaatsen (en welke dan?) of gaan voor twee keer 125mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
P5ycho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:21:
Nee, de unit regelt op debiet. Als jij knijpt bij de ventielen dan gaat hij gewoon harder duwen. Netto levert je dit alleen meer energieverbruik op. Het kanalenstelsel moet in balans zijn, en verder zo weinig mogelijk restrictie. Als je unit af te stellen is op over- of onderdruk kun je dar daar regelen als je dat wilt.

[...]

Je idee is leuk, maar het past niet in het grotere plaatje.
Je huis heeft een schil, en als je de schil beter isoleert zijn al die regelingen helemaal niet meer nodig. Stop daar dus je energie in.
Je Tado regelsysteem wordt ook minder rendabel als je je isolatieschil verbetert. Het is een oplossing voor een probleem dat niet voorkomt in een goed geisoleerd huis. Hetzelfde geldt ook voor zonering met je ventilatie. Bedenk ook even dat je rendement van je wtw ventilatie 90% is, en van alle andere vormen 0%. Heel veel energie in zonering steken om van 90 naar 93% te komen kan helemaal niet uit, maar kan wel kapot gaan omdat je kleppen toe moet voegen.

Een bijkomend nadeel van aan- en afvoer per kamer is dat je gewoon meer lucht verplaatsen moet. Als je balans per kamer aanbrengt, waar komt de afvoerlucht in je badkamer dan vandaan? Netto moet je meer lucht verplaatsen op die manier, en er zitten gewoon grenzen aan buisdiameters en ventilatieunits. Slimmer ventileren is goedkoper.

Verder: probeer ook de begande grond mee te pakken. Dat is meer werk, maar het is altijd slim om te doen. Als je eenmaal investeert in een wtw unit dan is het beter om het meteen helemaal goed te doen. Met 200m3/h ga je het dan niet redden ben ik bang.
Een post naar mijn hart!
Het is werkelijk diep triest hoeveel overbodige zooi installateurs, importeurs en fabrikanten onwetende consumenten proberen aan te smeren.
Al die kleppen, CO2-regelingen (en zoneregelingen etc bij warmtepompen) bieden in de praktijk helemaal geen extra winst (vaak is die winst zelfs negatief!), maar zorgen wel voor een veel hoger investeringsbedrag en voor extra complexiteit, waardoor de foutkans enorm toeneemt en storing zoeken veel lastiger wordt.
En dat bij systemen waarbij een foutloze installatie van de meest eenvoudige uitvoering voor de gemiddelde installateur al uitdaging genoeg is.
Het wordt hoog tijd dat vakbladen hier eens wat aandacht aan besteden (maar die zijn voor hun advertentie-inkomsten helaas veel te afhankelijk van de leveranciers van al die meuk :( ).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Je post erboven dan :)

Er zit een heeeuull dun lijntje tussen, makkelijk te missen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Als luidsprekerontwerper (in een vorig leven) heb ik geleerd dat het juist de overgang is tussen lage en hoge dichtheid die voor demping (omzetten beweging in warmte) zorgt. Zo gebruiken we in een luidsprekerkast wel eens bitumen op het hout om zo geluid te dempen (idem bij die anti dreunplaatjes in de auto branche). Wellicht is er in dit geval ook nog wat te redden door op strategische plaatsen wat anti dreunmateriaal te plakken (buiten het zicht uiteraard, het oog wil immers ook wat).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als beide materialen een andere eigenfrequentie hebben dempen ze elkaar uit, dat is de theorie nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

P5ycho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:30:
[...]

De bovenverdieping en keuken liggen vrij ver uit elkaar. Aangezien het bestaande bouw is, is het vrijwel onmogelijk de bovenverdieping (op een mooie manier) te verbinden met de rest van het huis, vandaar ook deze oplossing met een losse unit.

Het liefste heb ik deze unit (en dus de bovenverdieping) zoveel mogelijk in balans zodat er zo min mogelijk overflow is naar de woonkamer (die uiteindelijk bediend gaat worden dmv een andere unit).

Wat meer afzuigen in de badkamer en een ventiel plaatsen op de overloop is zo gedaan, ook omdat ik de buizen voor afzuigen nog moet plaatsen, dus ik denk dat dat hem gaat worden, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
HuismAndré schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:55:
[...]

Als luidsprekerontwerper (in een vorig leven) heb ik geleerd dat het juist de overgang is tussen lage en hoge dichtheid die voor demping (omzetten beweging in warmte) zorgt. Zo gebruiken we in een luidsprekerkast wel eens bitumen op het hout om zo geluid te dempen (idem bij die anti dreunplaatjes in de auto branche). Wellicht is er in dit geval ook nog wat te redden door op strategische plaatsen wat anti dreunmateriaal te plakken (buiten het zicht uiteraard, het oog wil immers ook wat).
Ik heb het grotendeels geleerd van https://www.hgi-geluidsad...luidsisolatie-en-hoe-niet

Enkele laag is vooral massa van belang. Dus lucht - staal >> lucht - foam. En combinaties = massa optellen, behalve als er veel lucht tussen zit.

Dan kom je snel in een massa - veer - massa systeem waar de dichtheid van de platen, afstand en absorptie tussen allemaal van belang zijn; misschien is dat wel waarom je extra flexiebele lagen zoals bitumen nodig hebt.

In zo'n koof kan je ook lucht - foam beplakt met armaflex (is vrij zwaar) - lucht+steenwol - gips krijgen, maar wat dan vervolgens de demping en resonantiefrequentie is... Lastig te berekenen, ik kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste Tweakers,

We hebben een woning met een bestaande WTW setup met 3 ventielen in de woonkamer ingaand en 3 ventielen in de keuken uitgaand. (woonkamer en keuken zijn open verbonden) Nu hebben we naast de keuken een schuur die volledig is geïsoleerd en we nu als bijkeuken willen gaan inrichten, er is een binnendeur ingezet naar de keuken waar een spleet onder de deur gemaakt kan worden. Op dit moment heeft de schuur alleen een raam rooster, geen wtw verbinding.

Het gaat moeilijk worden om een ingaand luchtkanaal naar de nieuwe bijkeuken te brengen, ik zou wel 1 afzuigkanaal kunnen doortrekken van de keuken naar de bijkeuken als afzuiging. Zou dat ok gaan werken of kan ik toch beter gaan kijken naar een decentrale wtw in de bijkeuken voor zowel aan- en afvoer?

Alvast dank voor het meedenken.

Mvg,

Tim

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Afzuigen in de bijkeuken en de ventielen in de keuken opnieuw afstellen zou moeten voldoen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timspr
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste P5ycho, super dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Glenfiddich schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:42:

Ik zie in jouw bericht daar het volgende: "...zeker als je direct tegen een 90 graden bocht aanblaast. En anders sowieso dat bochtje Ubbink vervangen door spiro."

Is dit echt voornamelijk de 90gr bocht die herrie maakt, of is dat een gok? In mijn beide "probleemgebieden" (badkamer plafond, koof) zit een 90gr bocht. Deze zou ik wel kunnen vervangen, als ik de boel toch openmaak. Moet het wel de moeite waard zijn, dus waar baseer je op dat het vooral de 90gr bochten zijn waar de lucht tegenaan komt (kan het me op zich wel voorstellen hoor, als iets geluid doorlaat en dat is een "botspunt", maar me voorstellen maakt het nog geen waarheid :) )

Wat heb ik een spijt van die Aerfoams zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Die 90gr bocht is geen flow geoptimaliseerde bocht. Die bestaat gewoon uit 3 verlijmde stukken. Dus echt goed gaat hij niet zijn. Maar of het geluid daar nou vandaan komt... Dat vind ik lastig inschatten. De zeta van de bocht staat vermeld in de technische beschrijving, daarmee kun je uitrekenen hoeveel slechter de bocht presteert tov een recht stuk buis. Als je aanneemt dat weerstand geluid oplevert, dan kun je daar misschien iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:40:
[...]

Ik zie in jouw bericht daar het volgende: "...zeker als je direct tegen een 90 graden bocht aanblaast. En anders sowieso dat bochtje Ubbink vervangen door spiro."

Is dit echt voornamelijk de 90gr bocht die herrie maakt, of is dat een gok? In mijn beide "probleemgebieden" (badkamer plafond, koof) zit een 90gr bocht. Deze zou ik wel kunnen vervangen, als ik de boel toch openmaak. Moet het wel de moeite waard zijn, dus waar baseer je op dat het vooral de 90gr bochten zijn waar de lucht tegenaan komt (kan het me op zich wel voorstellen hoor, als iets geluid doorlaat en dat is een "botspunt", maar me voorstellen maakt het nog geen waarheid :) )

Wat heb ik een spijt van die Aerfoams zeg...
Die 90 graden ubbink bocht (het was overigens niet 1x90 bedenk ik me, maar 2x45!) had ik ook daadwerkelijk vervangen door spiro en dat hielp iets, maar het werd er zeker nog niet stil van. Uiteindelijk heb ik dus de hele boel ingepakt met glaswol en 2x gipsplaat, dat hielp wel want nu is het stil.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik ben blij dat ik mijn aan- en afvoer beide in dezelfde technische ruimte waar ook de warmtepompboiler komt te hangen zitten en niet nog door een andere ruimte heen hoefden met dezelfde Ubbink Aerfoam als ik dit zo lees...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:27
De post van Glenfiddich hierover uit 2022 heeft mij paar weken terug (net) weten te reden van het bestellen van alles in Aerofoam. Leek me vooral lekker makkelijk werken met EPS snijden.

Ik heb nog nergens specificaties kunnen vinden van het drukverlies per meter in rechte Aerfoam buizen of andere EPS buissystemen zoals Heatpex Aria Aduro, kent iemand deze cijfers?

Op basis van de gepubliceerde specificaties van de bochten, die wel beschikbaar zijn, lijkt het drukverlies inderdaad astronomisch.

Voor 160mm buizen bij 200 m3/h:
Spiro krappe 90 bocht: 4.5
Spiro ruime 90 bocht: 2.0
Aerofoam 90 bocht: 3.9

Spiro ruime 45 bocht: 0.6
Spiro krappe 45 bocht: ?
Aerofoam 45 bocht: 2.1

Met dit soort cijfers zou je bij EPS buizen dus ook voor <1 m/s moeten rekenen om geluid te voorkomen, terwijl Spiro 2-3x zoveel aankan bij dezelfde geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De 'technische datasheet' heeft een grafiek met drukverlies vs debiet. 160mm@200m3/h ongeveer 1 Pa per meter, als voorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 19-04-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Puntenwolk schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:31:
De post van Glenfiddich hierover uit 2022 heeft mij paar weken terug (net) weten te reden van het bestellen van alles in Aerofoam. Leek me vooral lekker makkelijk werken met EPS snijden.
Lucky you! ;)

En ja, het werkt wel heel makkelijk. Alleen achteraf heb je iets meer werk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
P5ycho schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:04:
De 'technische datasheet' heeft een grafiek met drukverlies vs debiet. 160mm@200m3/h ongeveer 1 Pa per meter, als voorbeeld.
Dankje die had ik nog niet gevonden, ik zat naar een andere file met grafieken te kijken leek het waar niet alle onder openstonden.

Het extra drukverlies van de rechte buis tov spiro is beperkt tot zo'n 25%. Dus de boosdoener lijkt niet zozeer iets fundamenteels van EPS als materiaal maar het krappe en hoekige ontwerp van de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Verdorie net alle Aerfoam besteld, ontvangen en de helft gemonteerd, lees ik dit.. 8)7

Het scheelt dat de WTW op een zolder hangt, echter is dit wel naast onze slaapkamer. De scheidingswand is ook maar een 50mm metalstud wand met glaswol en dubbele beplating. Maakt het echt zoveel herrie dat we er daar last van kunnen hebben?

De kwaliteit van die Aerfoam is af en toe ook om te huilen, hier wordt het geluid echt niet beter van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXq7CAv50KsMtmALLe_E-95PRxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGnr4aIvt1siRyK1GEL87MWg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
emot schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:30:
Verdorie net alle Aerfoam besteld, ontvangen en de helft gemonteerd, lees ik dit.. 8)7

Het scheelt dat de WTW op een zolder hangt, echter is dit wel naast onze slaapkamer. De scheidingswand is ook maar een 50mm metalstud wand met glaswol en dubbele beplating. Maakt het echt zoveel herrie dat we er daar last van kunnen hebben?

De kwaliteit van die Aerfoam is af en toe ook om te huilen, hier wordt het geluid echt niet beter van:
[Afbeelding]
Wow, okay, dat is de eerste keer dat ik een close up van zie en ik snap wel dat het herrie maakt. Thermoduct (staal+foam) dempt geluid daarentegen met 28 dB en Armaflex heb ik niet nagemeten maar bij een stalen kanaal 600 rond en 10000+ m3/u die ik zelf heb beplakt werkte dat fantastisch.

Wat een raar product, dan heb ik nog liever flex slangetjes die ze standaard gebruiken, die hebben tenminste geen abrupte bochten maar je kan het zo flauw leggen als je wilt. Die lekken wel geluid en het is de bedoeling, dan komt er minder je huis in via de aan/afvoerleidingen.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 19-04-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
emot schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:30:

Nee, daar geloof ik niet in. En al was de buis 100% stil, dan heb je nog steeds de WTW, die is ook echt niet stil, die maakt meer herrie dan de lucht in Aerfoam . :) Hier een hoek van Metal Stud van 1x1m ongeveer dat tussen een slaapkamer en de WTW ruimte zit. 50mm met ENKELE beplating (wél Diamond Board, dus meer massa/harder) en daar hoor ik 't ook niet door.
(Denk ik bijna zeker. In dezelfde ruimte zit een (nu nog) ongeisoleerde koof met Aerfoam, en dat hoor ik wel :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 06:04
Ik ben mijn huis aan het isoleren en zit zo langzamerhand op het punt dat mijn huis niet meer natuurlijk ventileert. Dat is op zich goed want hiervoor ventileerde het zo goed dat al mijn warme lucht bijna direct weer naar buiten verdween, maar nu moet ik natuurlijk wel iets gaan doen.

Ik ben met hulp van wat mensen in mijn omgeving en wat ik hier zo lees voorzichtig bezig om zelf een WTW ventilatiesysteem aan te leggen. Mijn huis heeft gelukkig handige plekken om spirobuizen naar de verschillende ruimtes te krijgen zonder dat dat mega in het zicht zit en een handige vorm waardoor het buizenstelsel heel overzichtelijk blijft.

Nou heb ik alles wel zo'n beetje op een rijtje maar zit ik nog met één hele praktische vraag die ik eigenlijk nergens beantwoord zie (in dit topic niet en ook google en co helpen niet echt): Als ik een spirobuis door een bakstenen muur voer, hoe werk je dat dan af? De buis gewoon koud op het steen lijkt me niet de beste oplossing. Is hier iets voor? (ik kan van alles bedenken, maar ben een beetje bang dat ik ga zitten prutsen en dat ik dan vervolgens de vraag krijg: "waarom heb je niet gewoon x gedaan of y gebruikt?" :) )

[ Voor 8% gewijzigd door timag op 19-04-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 23:40
timag schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:16:
Ik ben mijn huis aan het isoleren en zit zo langzamerhand op het punt dat mijn huis niet meer natuurlijk ventileert. Dat is op zich goed want hiervoor ventileerde het zo goed dat al mijn warme lucht bijna direct weer naar buiten verdween, maar nu moet ik natuurlijk wel iets gaan doen.

Ik ben met hulp van wat mensen in mijn omgeving en wat ik hier zo lees voorzichtig bezig om zelf een WTW ventilatiesysteem aan te leggen. Mijn huis heeft gelukkig handige plekken om spirobuizen naar de verschillende ruimtes te krijgen zonder dat dat mega in het zicht zit en een handige vorm waardoor het buizenstelsel heel overzichtelijk blijft.

Nou heb ik alles wel zo'n beetje op een rijtje maar zit ik nog met één hele praktische vraag die ik eigenlijk nergens beantwoord zie (in dit topic niet en ook google en co helpen niet echt): Als ik een spirobuis door een bakstenen muur voer, hoe werk je dat dan af? De buis gewoon koud op het steen lijkt me niet de beste oplossing. Is hier iets voor? (ik kan van alles bedenken, maar ben een beetje bang dat ik ga zitten prutsen en dat ik dan vervolgens de vraag krijg: "waarom heb je niet gewoon x gedaan of y gebruikt?" :) )
Je kan als een buis 125mm is gewoon 135 boren. Heb je 5mm rondom om hem af te kitten.

Edit; binnenmuren heb je het over hè? Buitenmuur / dak werkt het zelfde maar dan moet je nog rekening houden met condens, en dus isolatie of een geïsoleerde buis.

[ Voor 5% gewijzigd door ZveenT op 19-04-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
timag schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:16:
De buis gewoon koud op het steen lijkt me niet de beste oplossing.
Waarom niet? Ik snap niet zo goed waar je bang voor bent, want dat leg je niet uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ro123 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:49:
[...]

Nee, daar geloof ik niet in. En al was de buis 100% stil, dan heb je nog steeds de WTW, die is ook echt niet stil, die maakt meer herrie dan de lucht in Aerfoam . :) Hier een hoek van Metal Stud van 1x1m ongeveer dat tussen een slaapkamer en de WTW ruimte zit. 50mm met ENKELE beplating (wél Diamond Board, dus meer massa/harder) en daar hoor ik 't ook niet door.
(Denk ik bijna zeker. In dezelfde ruimte zit een (nu nog) ongeisoleerde koof met Aerfoam, en dat hoor ik wel :) )
We gaan het zien, alle leidingen zijn royaal over gedimensioneerd dus op hoop van zegen. Anders nog extra isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ik heb wel nog een andere vraag; er wordt vaak gesteld dat een flexibele demper zo recht en strak mogelijk gemonteerd moet worden. In dat geval kan mijn demper maar een goeie meter lang zijn. Nu heb ik hem met een flauwe knik omhoog, zodat demper dik 1,5 meter lang is. Maar wat is nu beter? Korter, strak en recht of langer maar dan met een knik/bocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H97gEfe7_HB6CpX1GzU9DzJeBmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eg9SedbkbgvHP3zf9jNLaqQU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je hem volledig oprekt heb je geen harmonicaribbels meer aan de binnenkant. Die ribbels voegen weerstand toe en de effectieve diameter is dan kleiner.
Kijk even of je hem zo goed mogelijk lang maken kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
AdFundum14 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:58:
Dag allen,

Ik had graag wat advies gevraagd m.b.t. het voorzien van een balansventilatie met wtw in onze toekomstige woning. We hebben enkele offertes ontvangen, waarbij de Zehnder ComfoAir Q350 mij het interessants lijkt.

Ik had graag nagevraagd wat de aangeraden "gang van zaken" is om deze te bedienen: upgraden we best naar een Q350 Premium met sensoren, om bv. automatisch te boosten wanneer de badkamer (te) vochtig is? Of, plaatsen jullie een manuele boostknop in de badkamer voor dergelijke zaken? Of, nog anders, laten jullie het boosten gewoon achterwege en laat je de ventilatie rustig aan zijn werk doen?
Heb de Q350 nu bijna een jaar draaien. Wanneer ik douche, gaat de WTW automatisch harder draaien door de interne sensoren. Hiervoor moet de WTW wel in auto mode zijn ingesteld.

Ik ga hem in oktober waarschijnlijk vervangen voor de Q450 of Q600 wegens een 80m2 uitbreiding. Mocht je interesse hebben, pm me dan ff 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 18:34
RJVG schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:40:
[...]
Heb de Q350 nu bijna een jaar draaien. Wanneer ik douche, gaat de WTW automatisch harder draaien door de interne sensoren. Hiervoor moet de WTW wel in auto mode zijn ingesteld.

Ik ga hem in oktober waarschijnlijk vervangen voor de Q450 of Q600 wegens een 80m2 uitbreiding. Mocht je interesse hebben, pm me dan ff 😬
Bedankt voor de info! Wij werken echter met een installateur bij wie daardoor ook de unit zelf dienen aan te kopen. Succes met je uitbreiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Weet iemand waar dit van gemaakt is?

https://www.zehnder.nl/nl...nder-sgd-overspraakdemper

Ik wil het in een 180mm kanaal stoppen.

Ik wil dit graag proberen tegen overspraak, ipv een starre demper, waar ik nu geen plek voor heb.
Hij zou in een kanaal komen die ik al knijp met een regelklep, dus dat ie 2cm kleiner wordt op die plek lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Geen optie om het wat netter op te lossen? Met een 'echte' demper?

Edit: sorry, ik moet beter lezen.

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 20-04-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sheez 180 mm kanaal? Dan vraag je ook echt om overspraak, het is niet voor niets dat de plastic buisjes naar ventielen van Zehnder en Ubbink < 100 mm equivalent zijn; en van zacht plastic dat ook ~2 dB/meter lengte dempen, meter of 5 en het is goed voor 10 dB = 10x minder geluidsvermogen (voor ComfoFlat 51).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:35:
Sheez 180 mm kanaal? Dan vraag je ook echt om overspraak, het is niet voor niets dat de plastic buisjes naar ventielen van Zehnder en Ubbink < 100 mm equivalent zijn; en van zacht plastic dat ook ~2 dB/meter lengte dempen, meter of 5 en het is goed voor 10 dB = 10x minder geluidsvermogen (voor ComfoFlat 51).
Ubbink, die van de Aerfoam herriebuizen? :)

Het is een 180mm kanaal naar 4 ventielen op een rij, het is niet dat alle kanalen 180mm zijn, wat naar de slaapkamers gaat is 125mm en 100mm. Aangezien er 4 ventielen direct op kwamen, wilde ik het ruim hebben, omdat de lucht dan ook deels langs de ventielen sjeest.

"~2 dB/meter lengte dempen", 2dB dempt, of geluid weglekt? Zoals de Aerfoams....
P5ycho schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:30:
Geen optie om het wat netter op te lossen? Met een 'echte' demper?

Edit: sorry, ik moet beter lezen.
Nee, het stomme is: Ik heb bewust geen starre dempers ertussen gezet, met de gedachte "ik wil weten hoe erg de overspraak zal zijn, ik kan ze er altijd nog tussen zetten". Alleen ben ik die gedachte even vergeten tijdens het kanaalwerk aanleggen en het ligt nu zo dicht mogelijk tegen een ander kanaal en het plafond.

Gaat niet passen:
- 180 -> 160 -> 160 demper rond of plat -> 180
- 2x45gr -> demper -> 2x45gr (dus verspringen), gaat niet passen, daar is de ruimte dan weer te kort voor

Ik vind (een foam, ik ga geen los stuk steenwol in m'n kanaal doen :), zou ook heel zonde van m'n ePM1 90% filter zijn haha) een dempingsmateriaal in dat 180mm kanaal niet eens zo lelijk. Dat spul van Zehnder doet volgens mij redelijk wat, en als ik hetzelfde materiaal gebruik, kan ik het zelfs langer doen (neem aan dat het bij een grotere diameter wat minder dempt), het idee is om het via het eerste ventiel van de rij van 4 erin te proppen, en het is ook weer verwijderbaar is bij eventueel reinigen van de kanalen.

Alleen... wat voor 'n spul is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nD15xwKpj3vzVgYiI_bPlzKBGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnET1RpZuWTrdPyjRDoPsrWM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:39
Franciesco schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Heb jij de verdeelkasten al binnen? Zo ja, zitten daar ook doppen bij voor uit-/ingangen die niet gebruikt gaan worden? Ik zag namelijk dat die doppen ook los verkocht worden, maar het is me onduidelijk of ze standaard meegeleverd worden.
Om antwoord op mijn eigen vraag te geven (wellicht handig voor andere om te weten): bij de Ubbink DB824 verdeelkasten werden bij mij standaard 12 afsluitdoppen en 24 restrictieringen bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ro123 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:15:
[...]

Het is een 180mm kanaal naar 4 ventielen op een rij, het is niet dat alle kanalen 180mm zijn, wat naar de slaapkamers gaat is 125mm en 100mm. Aangezien er 4 ventielen direct op kwamen, wilde ik het ruim hebben, omdat de lucht dan ook deels langs de ventielen sjeest.

"~2 dB/meter lengte dempen", 2dB dempt, of geluid weglekt? Zoals de Aerfoams....

[...]

Nee, het stomme is: Ik heb bewust geen starre dempers ertussen gezet, met de gedachte "ik wil weten hoe erg de overspraak zal zijn, ik kan ze er altijd nog tussen zetten". Alleen ben ik die gedachte even vergeten tijdens het kanaalwerk aanleggen en het ligt nu zo dicht mogelijk tegen een ander kanaal en het plafond.

Gaat niet passen:
- 180 -> 160 -> 160 demper rond of plat -> 180
- 2x45gr -> demper -> 2x45gr (dus verspringen), gaat niet passen, daar is de ruimte dan weer te kort voor

Ik vind (een foam, ik ga geen los stuk steenwol in m'n kanaal doen :), zou ook heel zonde van m'n ePM1 90% filter zijn haha) een dempingsmateriaal in dat 180mm kanaal niet eens zo lelijk. Dat spul van Zehnder doet volgens mij redelijk wat, en als ik hetzelfde materiaal gebruik, kan ik het zelfs langer doen (neem aan dat het bij een grotere diameter wat minder dempt), het idee is om het via het eerste ventiel van de rij van 4 erin te proppen, en het is ook weer verwijderbaar is bij eventueel reinigen van de kanalen.

Alleen... wat voor 'n spul is dit?

[Afbeelding]
Lindab LRCA een optie? Die is maar een heel klein stukje hoger dan de buisdiameter. Plus ze zijn in 0.5m lengte te krijgen, dan moet toch passen met de buizen iets laten hangen in de koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:15:
[...]

Nee die Air Excellent of ComfoFlat systeem. Dat is LDPE, geen staal maar wel stukken zwaarder dan foam.

Naja nou weet je waarom 4 op een rij slecht idee is, zeker tussen kamers. 100 mm voor 100 m3/uur is een mooie vuistregel, dat levert dan 1.9Pa/m drukverval op en is ruim in de okay zone. 125 mm is goed tot 200 m3/uur, 2.2 Pa/m is ook niks bijzonders.

En nee het is niet weglekken, geluid komt tegen de wand aan dat zacht is en kaatst dan niet terug, maar werkt nauwlijks bij grotere diameters. ComfoFlat 51 is 138x51mm, voor 1 ventiel tot 50 m3/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:35:
[...]

Nee die Air Excellent of ComfoFlat systeem. Dat is LDPE, geen staal maar wel stukken zwaarder dan foam.

Naja nou weet je waarom 4 op een rij slecht idee is, zeker tussen kamers. 100 mm voor 100 m3/uur is een mooie vuistregel, dat levert dan 1.9Pa/m drukverval op en is ruim in de okay zone. 125 mm is goed tot 200 m3/uur, 2.2 Pa/m is ook niks bijzonders.

En nee het is niet weglekken, geluid komt tegen de wand aan dat zacht is en kaatst dan niet terug, maar werkt nauwlijks bij grotere diameters. ComfoFlat 51 is 138x51mm, voor 1 ventiel tot 50 m3/uur.
ik bedoelde te zeggen, hetzelfde merk als van de Aerfoam :)

4 op een rij is in één kamer, letterlijk, op een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Puntenwolk schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:04:
[...]

Lindab LRCA een optie? Die is maar een heel klein stukje hoger dan de buisdiameter. Plus ze zijn in 0.5m lengte te krijgen, dan moet toch passen met de buizen iets laten hangen in de koppeling?
Nee gaat niet passen, zelfs de hoogte niet (heb 1,5 a 2 cm) en je gaat de breedte in ermee, en daar zit een andere buis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dan zou ik misschien een 160mm lrcb overwegen, als het in de lengte wel past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFkL-xhJwVGstitc1cn5lKm1uL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nad9qPZH55SF3Uq6eAWEksE0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een afschuwelijk werk.
Krappe bochten is een heelgevecht. Drie krappe bochten achter elkaar is bijna niet te doen. Maar het moest toch. Die slang wil niet, is stug, werkt tegen, etc.
Maar ik heb gewonnen!
De eerste rol van 50 meter is erdoorheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
No Hands schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:23:
[Afbeelding]

Wat een afschuwelijk werk.
Krappe bochten is een heelgevecht. Drie krappe bochten achter elkaar is bijna niet te doen. Maar het moest toch. Die slang wil niet, is stug, werkt tegen, etc.
Maar ik heb gewonnen!
De eerste rol van 50 meter is erdoorheen.
Hey... pssst... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGXKp40v8qUXR4cH_Mu_haOK600=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g1aDlN6wwEU80hcAw70HALCk.png?f=user_large

https://www.ubbink.com/nl...ae48c-bocht-90%C2%B0-set/

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Je die ken ik en heb ik ook. Maar hoe minder overgangen en scherpe bochten hoe stiller de boel is.
Dus een weekend slangenworstelen levert hopelijk een zo stil mogelijk systeem op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
No Hands schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:44:
[...]

Je die ken ik en heb ik ook. Maar hoe minder overgangen en scherpe bochten hoe stiller de boel is.
Dus een weekend slangenworstelen levert hopelijk een zo stil mogelijk systeem op.
Ziet er heel netjes uit, zo'n ruime bocht is echt veel beter dan een haakse hoek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Franciesco
Goed bezig @No Hands!

Dit weekend ben ik ook bezig geweest met de Air excellent 90mm slangen en ca 1,5 rol er nu in liggen. Het is inderdaad best een stugge slang maar bochten maken is best te doen mits niet te scherp.
Tegelijkertijd ben ik ook het dak extra aan het isoleren wat het e.e.a. extra complex maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tKDnArLAGJXqS1Q8_kXZZPbDj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fkjmDnGeB87qr4Nzf1AcCOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:51:
[...]

Dat gaat niet meer, het zit er allemaal in, plus dat is ook weer kapitaalvernietiging, Aerfoam weggooien :) We hebben het over, als ik het andere kanaal dan ook maar doe, over zo'n 18 meter. Isoleren zal wel de oplossing zijn, maar zucht, het allemaal openhalen en weer afwerken, totaal geen zin in. :(
Ipv het openhalen en isoleren van het plafond/koof voor de (afvoer) Aerfoam, ga ik eerst proberen een flexibele demper ertussen te doen bij de unit. Ik heb het idee dat ik ventilatorgeluid hoor, geen stromingsgeluid. Misschien dat ik het daarmee wel oplos. Goedkoop en snel te proberen.

Het gekke is, dat ik bij de toevoer Aerfoam van buiten er geen last van heb. Ik heb die koof nu (ongeisoleerd) grotendeels dichtgemaakt en heb niet het idee dat er nu geluid ontstaat.

WTW draait ongeveer op hetzelfde toerental af/aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:36:
[...]

Ipv het openhalen en isoleren van het plafond/koof voor de (afvoer) Aerfoam, ga ik eerst proberen een flexibele demper ertussen te doen bij de unit. Ik heb het idee dat ik ventilatorgeluid hoor, geen stromingsgeluid. Misschien dat ik het daarmee wel oplos. Goedkoop en snel te proberen.

Het gekke is, dat ik bij de toevoer Aerfoam van buiten er geen last van heb. Ik heb die koof nu (ongeisoleerd) grotendeels dichtgemaakt en heb niet het idee dat er nu geluid ontstaat.

WTW draait ongeveer op hetzelfde toerental af/aanvoer.
Geluid gaat mee met luchtstroom, aan de huiskant met een Q350 heb je op 350 m3/uur @ 100 Pa 48, 63 dB bij af en toevoer.

Jouw herriebuizen zitten aan de buitenkant en is precies andersom, herrie bij de perskant, geen geluid bij zuigkant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Ah ja gaat het geluid met de flow mee? Dat verklaart het. :) Ik las eerder namelijk dat de luchtstroom richting er weinig mee te doen had, snelheid van het geluid - m/s = eigenlijk geen verschil.

Dompertje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtVmluycIkvixdbcoXfPWaGK5CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gG58EK4AHZeREGrr8kVBVfCI.png?f=fotoalbum_large

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixxing
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 13:03
Ik ben aan het zien om de eerste voorbereidende werken uit te voeren, namelijk het plaatsen van een aanvoer & afvoer in het dak of gevel.

Ik heb twee opties:
1) Afvoer in het dak, kant zuidwest & aanvoer in het dak, kant noordoost.
2) Afvoer in het dak, kant zuidwest & aanvoer in de gevel, kant zuidoost.

Aanvoer in de gevel zou mogelijks wel goed zijn in de zomer gezien wij een wit gekaleide gevel hebben wat de warmte wat tegen kan houden.

Wel hebben we ook een plat dak dichtbij met daar een rookafvoer, deze ligt 3.5m lager en op 6 meter afstand. Is dit wel veilig, zeker gezien de rookafvoer meer zuidwaarts ligt en de wind ook grotendeels vandaar afkomstig is? Ik vind online enkel best practice, maar nergens scenario's voor bestaande gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Hier ook de eerste meters buis en het eerste ventiel geplaatst. Ik maak gebruik van PVC, gebaseerd op het Wavin Ventiza systeem omdat ik daar bekenden heb :-). Dit wordt onze kledingkast, waar ik 70m3 inblaas door dit 160mm ventiel, de buis vernauwt daarna naar 125mm om in te gaan blazen in de woonkamer. Ik plaats nog een flexibele geluidsdemper in het stuk buis op de vloer, want daar kan ik ook gemakkelijk bij ten tijde van het schoonmaken. Het ventiel wordt in een gipswand verwerkt, om het buiswerk kan dus nog mooi wat geluidsisolatiemateriaal.
Wordt mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah7lHqbuf2aZkuIO2ixrg4Y3HXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Au49NzTNsGelmaaEo6S0JORB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Nixxing op noord oost zul je de minste zon hebben. Plus dat daar ook als eerste de zon weg is waardoor het daar sneller koeler wordt wat ook fijn kan zijn als je de bypass wilt gebruiken (die kan dan theoretisch eerder aan).
Het oppervlak van een (donker gekleurd) dak kan erg warm worden, maar de lucht die de wtw unit aanzuigt ligt een stukje boven dat dak en is dus een stuk minder warm. Afhankelijk van het soort dakdoorvoer (b.v. Renson versus Ubbink Ventus) kan die afstand variëren. Ik vraag me af of de witte gevel op zuid oost daardoor gemiddeld wel koeler zal zijn dan een dak op noord oost.
Zelf zou ik denk ik voor de noord oost optie gaan.

Zie ook het bericht van @Rzaan waarbij hij wat metingen gedaan heeft:
https://gathering.tweaker...message/72406372#72406372

Is die rookafvoer een rookgasafvoer van een gas gestookte combiketel of van een afvoer van een houtkachel oid? Indien het laatste heb je een (veel) grotere afstand tussen deze afvoer en de ventilatietoevoer nodig.
Op de onderstaande website kun je de minimale afstand uitrekenen voor beiden.

https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
In die post die je aanhaalt, zie je ook wat ik vermoed: een zuchtje wind en het daalt. En een toevoer van buiten zal constant een "zuchtje" of meer wind zijn. Ik redeneer maar en kan er naast zitten, maar het lijkt mij niet erg veel te schelen, de stromende lucht zal ongeveer dezelfde temperatuur zijn, lijkt me. Zonkant of niet is meer stralingswarmte..

[ Voor 7% gewijzigd door Ro123 op 23-04-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie dat je alles in (verlijmd?) PVC hebt uitgevoerd. Wat was daarvan de reden? Spiro met safe koppelingen is toch veel eenvoudiger? En die kun je ook nog eens gemakkelijk loshalen als dat ooit eens nodig zou zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:55:
[...]

Ik zie dat je alles in (verlijmd?) PVC hebt uitgevoerd. Wat was daarvan de reden? Spiro met safe koppelingen is toch veel eenvoudiger? En die kun je ook nog eens gemakkelijk loshalen als dat ooit eens nodig zou zijn.
Klopt! Zoals ik schreef gebruik ik het wavin Ventiza systeem omdat ik daar voordelig aan kan komen. Het is grotendeels verlijmd (<160), de grotere maten zijn met schuifmoffen. Het pvc systeem is nog gladder van binnen wat me wel aan stond, de massa van dit pvc (4mm wanddikte) dempt ook nog en loshalen is snel gedaan met een reciprozaag als ‘t echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Itho HRU400 vraagje wederom.

Bij debiet af te lezen in de service app van ~185m3/u, meet ik maar ~155m3/u opgeteld bij de ventielen.
Bij 375m3/u meet ik maar 300m3/u.

Gemeten met een Testo anemometer met trechterset.

Dat ding heeft debietmeters zegt, en een luchtlekkage van zoveel lijkt me stug.
Dit is alleen toevoer, afvoer kan ik nu nog niet compleet meter, ivm missende koof waar ik de trechter tegenaan kan zetten :)

Doe ik iets fout of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kalibratie up to date? Zo ja, dan zou het me niets verbazen dat de Itho er naast zit, maar het is wel veel. Niet dat dit een bekend euvel is ofzo, maar Itho heeft gewoon niet zulke hoge kwaliteitsstandaarden.

Waar leen je zo'n testo trouwens? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Is je dakdoorvoer aan de buitenzijde redelijk bereikbaar, aanvoer ofwel afvoer? Dan zou daar meten je nog een extra datapunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik ben bezig met het kopen van een andere woning en wil in deze woning ook weer een systeem D gaan toepassen omdat dit in mijn huidige woning erg goed bevalt. Geen geluid en kou via de raamroosters en F7 filter tegen het fijnstof zijn hier vanwege Schiphol eigenlijk essentieel. Vanwege Schiphol is de toekomstige woning ook nagenoeg luchtdicht geïsoleerd. Zo zijn alle beweegbare ramen bijvoorbeeld voorzien van dubbele raamrubbers.
Deze woning heeft echter de badkamer, WC en wasruimte in een aanbouw zitten die eigenlijk volledig gescheiden is van de rest van het huis. Mijn plan is nu dus ook om twee units te gaan plaatsen. De eerste unit moet op de begane grond, van het huis zelf, de lucht gaan afzuigen in de keuken en woonkamer en verse lucht gaan inblazen in de slaapkamers op de bovenverdieping. De tweede unit moet in de WC, badkamer en wasruimte gaan afzuigen en het in hal van de aanbouw inblazen.
Voor de unit in huis zit ik te denken aan een 400m3/h unit en voor de badkamer een 300m3/h. Liever iets te groot en terug regelen dan uiteindelijk merken dat je (tijdens het douchen) toch wel wat ventilatie tekort komt.
In mijn huidige woning gaat veel warmte verloren bij het koken omdat daar de afzuigkap gescheiden zit van de WTW en dat is toch zonde. Ik kan in mijn nieuwe woning relatief eenvoudig de volledige afzuigcapaciteit van de WTW richting de afzuigkap sturen omdat daar in het huidige plan alle afzuigventielen toch al geconcentreerd op de begane grond zitten. Omdat de aanbouw op een eigen unit zit heb ik geen problemen met vocht of stank in de ruimtes daar terwijl de unit in huis omschakelt naar de afzuigkap. Ik ken het idee van vette afzuiglucht maar ik heb 12 jaar niks gedaan aan de binnenkant van mijn huidige afzuigkap en er zit nog steeds geen spoor van vettigheid in de afzuigkap of het kanaal.

En dan nog het volgende verhaal:
Het huis heeft zonnepanelen en ik wil het warmwater daarom af gaan koppelen van de gasketel. Het meeste warm sanitair water uit de ketel verwarmt nu de loze ruimtes in huis ipv dat het nuttig word gebruikt bij de tappunten. In de keuken zit ik te denken aan een 200L elektrische boiler in de kelder, temp. op 60 graden (+legionella) en die opstoken naar 90 graden als er stroom over is. Kleine close-in boilers met alleen een koudwater aanvoer per slaapkamer voor de wasbakken daar. Heb zitten kijken naar doorstroomverwarmers maar die vragen best een hoog elektrisch vermogen voor een beetje warmwater. En voor de badkamer een 200L warmtepompboiler.
edit:
Eh... bedenk me net dat er een ligbad zit in de badkamer dus die boiler zal mogelijk wat groter moeten gaan worden... doucheput-wtw zit wel in de planning

Nu zijn er 3 dingen waar ik mee zit:

1. Bij unit 1 moet alle lucht van boven naar beneden via de overloop en het (open) trapgat. Dat gat is denk 1m bij 2m. Zou dit merkbare tocht op gaan leveren in de buurt van de trap?

2. Wat denken jullie van het idee van de afzuigkap?

3. De warmtepompboiler voor de badkamer zou natuurlijk idealiter tijdens en na het douchen de warmte afzuigen uit de badkamer. Deze warmtepompboiler zal dus samen moeten werken met de WTW unit die wel lucht zal moeten inblazen maar minder zal moeten gaan afzuigen uit de badkamer. Hoe goed is zo'n warmtepompboiler aan te sturen en te monitoren zodat ik hem kan laten samenwerken met de WTW unit?

edit:
Heb nog eens na zitten denken over punt 3. Ik ga de luchtaanvoer van de warmtepompboiler aftakken van de afvoer naar buiten van de WTW. Zag dat Ubbink zelfs een Aerfoam T-stuk heeft wat ik hiervoor kan gebruiken. Op deze manier komt er geen koudere lucht uit de WTW de hal in terwijl de warmtepompboiler draait. De WTW blijft gewoon in balans. Maar de lucht die uit de WTW naar buiten wordt afgevoerd is altijd warmer dan de buitenlucht dus het rendement van de warmtepompboiler is altijd beter dan direct buitenlucht gebruiken. Het T-stuk in de afvoer zorgt ervoor dat de WTW zijn lucht altijd via de gebruikelijke route naar buiten kwijt kan. Mocht de warmtepompboiler lucht vragen dan komt dat in eerste instantie van de afgevoerde lucht. Mocht de airflow vanuit de WTW te laag zijn kan de boiler het altijd nog via de dakdoorvoer van buiten halen. Maar dan wel tegen de gebruikelijke stroomrichting in. Moet dan op het dak wel voldoende afstand houden tussen de afvoer van de WTW en de eigen afvoer van de boiler.

[ Voor 36% gewijzigd door NBK op 23-04-2024 22:59 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:52:
Kalibratie up to date? Zo ja, dan zou het me niets verbazen dat de Itho er naast zit, maar het is wel veel. Niet dat dit een bekend euvel is ofzo, maar Itho heeft gewoon niet zulke hoge kwaliteitsstandaarden.

Waar leen je zo'n testo trouwens? O-)
Hij is echt heeeeel weinig gebruikt...
En gekocht, ik wil hier wel wat meer mee gaan doen eigenlijk, en kosten gedeeld met iemand die wel eens een ventilatiebox ophangt en geen benul heeft dat het afgesteld moet worden. :)

Ja ik daar ben ik al achter gekomen.. kan bv maar eenmalig de service-app gebruiken, daarna mag de stekker eruit om er weer in te komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Puntenwolk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:28:
Is je dakdoorvoer aan de buitenzijde redelijk bereikbaar, aanvoer ofwel afvoer? Dan zou daar meten je nog een extra datapunt geven.
Goeie! Slecht bereikbaar, maar wel de moeite waard om het aan die kant te checken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
NBK schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:44:
1. Bij unit 1 moet alle lucht van boven naar beneden via de overloop en het (open) trapgat. Dat gat is denk 1m bij 2m. Zou dit merkbare tocht op gaan leveren in de buurt van de trap?

2. Wat denken jullie van het idee van de afzuigkap?
1. Nee, zelfs op 400 m3/h niet. Immers 400 m3/h door gat van 2 m2 = 0.05 m/s.

2.
Dit is typisch een geval waar een ventilatieberekening voor het hele huis onmisbaar is om je vragen goed te kunnen beantwoorden. Zie TS. Daar staat ook een FAQ over afzuigkapkoppelingen. Puur theoretisch, want zonder cijfers is het moeilijk specifiek te worden: je idee is vaker langsgekomen maar nog nooit (voor zover ik kan nagaan) met succes helemaal uitgevoerd. Ik weet niet of ik het zelf zou aandurven gezien de risicos/nadelen, maar puur uit nieuwsgierigheid zou ik het tof vinden als iemand het een keer helemaal zo bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Puntenwolk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:41:
[...]

1. Nee, zelfs op 400 m3/h niet. Immers 400 m3/h door gat van 2 m2 = 0.05 m/s.
Thx, dat klinkt hoopvol.
Puntenwolk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:41:
[...]
2.
Dit is typisch een geval waar een ventilatieberekening voor het hele huis onmisbaar is om je vragen goed te kunnen beantwoorden. Zie TS. Daar staat ook een FAQ over afzuigkapkoppelingen. Puur theoretisch, want zonder cijfers is het moeilijk specifiek te worden: je idee is vaker langsgekomen maar nog nooit (voor zover ik kan nagaan) met succes helemaal uitgevoerd. Ik weet niet of ik het zelf zou aandurven gezien de risicos/nadelen, maar puur uit nieuwsgierigheid zou ik het tof vinden als iemand het een keer helemaal zo bouwt.
Ik heb goede ervaringen met een installateur hier uit het dorp dus ga het zeker nog verder doornemen. Maar een beetje extra 'voorkennis' is dan wel handig, vandaar mijn vragen.
Weet je toevallig een paar voorbeelden van dingen die mis gingen? Of zijn mensen gewoon afgehaakt?

Ik heb in mijn huidige woning ook gewoon wat risico's genomen en sommige dingen pakken goed uit, sommige wat minder. Het scheiden van de afzuigkap was in mijn oude huis vooral risicomijdend na wat negatieve verhalen en bovendien kon ik het hier niet goed scheiden maar er gaat echt een hoop warmte verloren. De woning waar ik nu heen ga gaat toch volledig op de schop dus ik kan dingen redelijk goed proberen en zo maken dat ik het alsnog kan veranderen mocht het niet werken. (Recirculatiekap kan altijd nog 8)7 8)7 )

Punt 3 heb ik inmiddels zelf nog eens door zitten denken en aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
NBK schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:54:

Weet je toevallig een paar voorbeelden van dingen die mis gingen? Of zijn mensen gewoon afgehaakt?
in de afzuigkap faq in de TS staan een paar links naar eerdere verhalen in dit topic, lees die maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@NBK Afzuigkap: ik zou lekker kiezen voor een sterke recirculatiekap met goede filters.

Ik heb nu een Siemens LC97BIP50 met 718 m3/uur op hoge stand en wil volgende keer meer, met de inductieplaat op max en bujvoorbeeld gehakt uitbakken ontsnapt er nog steeds stoom langs de randen naar het plafond. Met stomen, of koken op meerdere zones gebeurt dat ook af en toe.

Een passief kapje gaat echt niets voor je doen, een actief kap met koolstoffilters die blaast op de afzuigpunt werkt beter en je recyclet nog steeds je warmte - blijft gedeeltelijk in de keuken hangen en gedeeltelijk richting de WTW.

Een passieve kap plus verderop in het kanaal een flinke box / buisventilator is wat mij betreft de beste oplossing, herriemaker zit dan niet meer naast mijn oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w00key schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:56:
@NBK Afzuigkap: ik zou lekker kiezen voor een sterke recirculatiekap met goede filters.
Ikke niet. Dan moet je steeds filters wisselen en veel stoffen die niet worden gefilterd blijven alsnog binnen. Zie bijv.:Dat kwartiertje per dag dat de kookveldafzuiging wat extra warmteverlies oplevert heb ik graag over voor echt schone lucht binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:23:
[...]

Ikke niet. Dan moet je steeds filters wisselen en veel stoffen die niet worden gefilterd blijven alsnog binnen. Zie bijv.:Dat kwartiertje per dag dat de kookveldafzuiging wat extra warmteverlies oplevert heb ik graag over voor echt schone lucht binnen.
Ja als je kookt op gas. Goed lezen en het gaat allemaal om NOx en kaarsjes, en elektrisch koken wordt als oplossing genoemd.

Als je pan heet genoeg wordt om NOx en fijnstof te produceren heb je een ander probleem >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Ja koken...
Maar bakken, voor fijnstof maakt gas of electrisch niet/amper uit, en dat schiet echt omhoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w00key schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:24:
Ja als je kookt op gas. Goed lezen en het gaat allemaal om NOx en kaarsjes, en elektrisch koken wordt als oplossing genoemd.

Als je pan heet genoeg wordt om NOx en fijnstof te produceren heb je een ander probleem >:)
Goed lezen gaat mij prima af. Want fijnstof komt vooral vrij bij bakken, braden en wokken, onafhankelijk van de warmtebron.
Zomaar wat quotes:
https://www.longfonds.nl/gezond-koken-7-slimme-tips:
Tijdens het koken komt fijnstof vrij, vooral bij het braden van vlees en het wokken van groenten. Die fijnstof kan tot enkele uren na het koken in huis blijven hangen. Een afzuigkap is dan ook een must, het liefst met een kap die helemaal over het fornuis hangt, zodat de damp eronder blijft. Kies er een die de kookdampen direct naar buiten afvoert met een capaciteit van minimaal 300m3/uur.
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/ :
Fijnstof in huis bij braden en wokken

In het algemeen ontstaat de meeste fijnstof bij het braden van vlees en het wokken van groenten. Het maakt daarbij niet uit of je op gas of elektrisch kookt. Het liefst zuig je de kookdampen direct af met een afzuigkap. Uit experimenten in ons laboratorium volgt dat voor een goede afzuiging minimaal een capaciteit van 300 m3/uur nodig is tijdens het koken. In een aantal huizen die we bemeten hebben, was de afzuigcapaciteit slechts 40 m3/uur. De bouwregelgeving gaat uit van 75 m3/uur.
https://aipcircle.com/fijnstof-bakken-braden/:
De impact van fijnstof bij bakken en braden
Bakken en braden zijn al eeuwenlang essentiële kooktechnieken die heerlijke gerechten voortbrengen. Sinds het oermenstijdperk (paleolithicum) bakken mensen al met vuur op hoge temperaturen. Maar wist je dat dit ook een minder aangenaam bijproduct met zich meebrengt? Hiermee wordt fijnstof bedoelt, kleine deeltjes die vrijkomen tijdens het bakken en braden. Hoewel fijnstof vaak geassocieerd wordt met luchtvervuiling buitenshuis, kunnen we er niet omheen dat het ook een impact heeft op de luchtkwaliteit in onze eigen woningen. In deze blog gaan we kijken naar de productie van fijnstof bij bakken en braden en bekijken we welke manieren er zijn om onze gezondheid te beschermen.

Wat is fijnstof?
Fijnstof verwijst naar kleine deeltjes die in de lucht zweven. Ze worden gekenmerkt door hun kleine formaat, meestal kleiner dan 2,5 micrometer (PM2,5). Dit is dus niet te zien met het blote oog. Deze deeltjes kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen, waaronder verbranding. Bij bakken en braden ontstaan fijnstofdeeltjes voornamelijk door het verhitten van oliën en vetten, evenals het roosteren van vlees en andere ingrediënten. Hoewel fijnstof afkomstig van bakken en braden niet zo wijdverspreid is als luchtvervuiling buitenshuis, kan het toch aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Wat doet fijnstof namelijk met het lichaam; de kleine deeltjes kunnen gemakkelijk in onze longen terechtkomen en wanneer we de vervuilde lucht inademen kan dit voor problemen zorgen.

Bakken & braden op hoge temperatuur
Bij bakken en braden op hoge temperatuur kunnen schadelijke stoffen ontstaan, zoals acrylamide en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's). Acrylamide wordt gevormd wanneer zetmeelrijke voedingsmiddelen, zoals aardappelen en granen, worden verhit boven 120°C. PAK's worden gevormd door het verbranden van vetten en sappen die druipen op hete oppervlakken. Deze schadelijke stoffen zijn in verband gebracht met verschillende gezondheidsproblemen. Daarnaast zorgt bakken en braden op een te hoge temperatuur voor het verlies van voedingsstoffen in voedsel. Hittegevoelige vitamines, zoals vitamine C en B-vitaminen, kunnen afbreken bij blootstelling aan hoge temperaturen. Als laatste kan bakken en braden op hoge temperatuur ervoor zorgen dat vetten en oliën gaan roken. Dit rookproces kan leiden tot de vorming van gevaarlijke dampen. Die dan weer schade aan de luchtwegen kunnen veroorzaken.
Conclusie: Lekker naar buiten afzuigen dus, óók als je op inductie kookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Again, als je inderdaad een standaard unit hebt met 300 m3/uur debiet, suuure. Dan is naar buiten en alles kwijt beter dan 30% filteren per keer dat het door de filter gaat. TNO rapport zeurt bij recirculatie vooral over stikstof afvangen, geen woord over vetdruppels en koolstofverbindingen. Lees de volledige pdf en niet die secundaire bronnen, ze versimpelen allemaal teveel.

Het is nu 700+ m3/uur naar buiten, meer dan dat wordt wel erg tochtig. Een kleine commerciele unit, 1500 m3/uur x 30% efficient is nog steeds equivalent aan 450 m3/uur naar buiten. En een deel daarvan wordt meegenomen door de keuken afzuigventiel.

Of een Y in het kanaal en verdelen tussen direct naar buiten of door de filters, details t.b.d., voorlopig verhuis ik niet.

[edit] en mijn huidige klacht is kookdampen dat langs de randen van de afzuigkap naar boven ontsnappen. Dat wordt 0% gefilterd of naar buiten afgevoerd. Als dat 30% wordt is het al een verbetering.

Helaas is dit te lelijk, het is wel super efficiënt in alles afvangen, https://horecaking.nl/pro...model-afzuigkap-1100x540/

[ Voor 34% gewijzigd door w00key op 24-04-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:55
Ik zit te denken om in mijn nieuwe woning de bestaande ventilatie te vervangen. Op dit moment zit er in de badkamer en keuken een luchtkanaal en ik vermoed ook in de wc. Nou weet ik de afmetingen niet precies, maar ik gok redelijk klein en dus iets van 100-120mm. Woning is in 1995 gebouwd en ik heb de sleutel nog niet, uiteraard ook niet tijdens de bezichtiging gemeten.

Maar mijn plan is om het volgende ontwerp na te bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjoaNkIrXCrVpL6-Z5UPnUbl2r0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VybIg7z7lfQwGTYPzmhIbIs9.jpg?f=user_large

De rode buizen zitten er dus al in, maar zijn mogelijk wat te klein. De rood/groene buizen wil ik zelf aanleggen en die kan ik dus ook wat groter uitvoeren. Maar mijn idee is nu om als compensatie een T splitsing toe te voegen op de zolder zodat ik daar ook nog wat lucht afzuig, want de luchtkanalen vanaf de WTW zullen wel 160mm zijn. Iemand enig idee of dit een goede mogelijkheid is of dat ik dingen over het hoofd zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Antonl91 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:51:
Ik zit te denken om in mijn nieuwe woning de bestaande ventilatie te vervangen. Op dit moment zit er in de badkamer en keuken een luchtkanaal en ik vermoed ook in de wc. Nou weet ik de afmetingen niet precies, maar ik gok redelijk klein en dus iets van 100-120mm. Woning is in 1995 gebouwd en ik heb de sleutel nog niet, uiteraard ook niet tijdens de bezichtiging gemeten.

Maar mijn plan is om het volgende ontwerp na te bouwen:
[Afbeelding]

De rode buizen zitten er dus al in, maar zijn mogelijk wat te klein. De rood/groene buizen wil ik zelf aanleggen en die kan ik dus ook wat groter uitvoeren. Maar mijn idee is nu om als compensatie een T splitsing toe te voegen op de zolder zodat ik daar ook nog wat lucht afzuig, want de luchtkanalen vanaf de WTW zullen wel 160mm zijn. Iemand enig idee of dit een goede mogelijkheid is of dat ik dingen over het hoofd zie?
Bij renovatie is het vaak praktischer om met slangen te werken. Dan ga je met d160 of d180 naar de verdeeldoos, en vandaar met slangen d90 naar de ventielen. Heb je wel meer meters leiding, maar d90 is een stuk eenvoudiger te verwerken dan grotere diameters. En het is flexibel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbfTbOG1pndF2x4BPgg8EyoN9hU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vASRBkTnTwfhyEFytdcW3GCT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

w00key schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:46:
[...]

Of een Y in het kanaal en verdelen tussen direct naar buiten of door de filters, details t.b.d., voorlopig verhuis ik niet.

[...]
Een y-stuk (met terugslagkleppen) is ook nog niet zo heel gek eigenlijk. Standje 1, 2, en 3 via de WTW en vervolgens een standje turbo waarbij de afzuiging van de WTW uit gaat (of weer naar de woonkamer) en via een extra ventilatiebox direct naar buiten. Ik automatiseer heel veel met de eaton easy-e4 (en uitbreidingen) dus aansturen zou geen probleem mogen zijn.

Ik heb in mijn huidige woning een afzuigkap met actieve afzuiging gekocht. Hier heb ik de ventilator uit gesloopt en vervolgens in een vierkante stalen kast gemonteerd. Deze kast heb ik op zolder gezet en die zuigt dus de lucht af van de afzuigkap naar buiten. Via een 7 aderige kabel de schakelaar van de afzuigkap verlengt naar zolder en geen herrie meer in de keuken :D
De ventilator deed oorspronkelijk 650m3/h dus daar zal nu nog maar een 400, 500 o.i.d. van over zijn. Dat werkt voor normaal koken best goed (behalve dus het warmteverlies en de onderdruk die koude lucht overal en nergens vandaan trekt) maar grillburgers bakken in de airfryer houd hij niet bij.

Ik heb in de wanden trouwens veel platte kanalen gebruikt. En in een gemiddelde koof passen 2 platte kanalen van 80x200 in plaats van 1x ronde spiro 150/160.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 25-04-2024 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
alexbl69 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:55:
[...]

Bij renovatie is het vaak praktischer om met slangen te werken. Dan ga je met d160 of d180 naar de verdeeldoos, en vandaar met slangen d90 naar de ventielen. Heb je wel meer meters leiding, maar d90 is een stuk eenvoudiger te verwerken dan grotere diameters. En het is flexibel.

[Afbeelding]
Daarover gesproken.

Weet iemand waarom er geen grotere diameters zijn?

Het voordeel van die slangen is natuurlijk de flexibiliteit. Maar als je de ruimte hebt, doe je liever bv. 1x 125 dan 2x90 zou ik zeggen.

Overspraak voorkomen is een groot voordeel van een verdeelkast (maar ook kunststof ipv staal helpt zeker ook), maar wat ik me dan ook afvraag, waarom zie je eigenlijk geen verdeelkasten voor spiro, of voor de DykaAir Wavin Ventinogwat? Als je zoekt, is het er wel, gewoon dichte stalen dozen waar je zelf gaten in dient te boren, maar gangbaar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:44:
[...]

Daarover gesproken.

Het voordeel van die slangen is natuurlijk de flexibiliteit. Maar als je de ruimte hebt, doe je liever bv. 1x 125 dan 2x90 zou ik zeggen.

Overspraak voorkomen is een groot voordeel van een verdeelkast (maar ook kunststof ipv staal helpt zeker ook), maar wat ik me dan ook afvraag, waarom zie je eigenlijk geen verdeelkasten voor spiro, of voor de DykaAir Wavin Ventinogwat? Als je zoekt, is het er wel, gewoon dichte stalen dozen waar je zelf gaten in dient te boren, maar gangbaar is het niet.
Omdat het niet nodig is :)

Sommigen hier hebben de neiging voor groter is beter maar decibels zeggen niet alles. Geruis van lucht in een buis is breedband gerommel en totaal niet storend, maar de TV van de woonkamer ergens anders horen is extreem irritant. In mindere mate geldt dat ook voor motorgeluid van de WTW, het heeft een tonale component, dus heel sterk in 1 frequentie + boventonen op n keer de basis frequentie. Op dezelfde geluidsdruk (dB) is dat subjectief vele malen irritanter dan witte ruis. Als de milieudienst komt meten krijg je voor een tonale component een paar dB strafpunten boven op de gemeten waarde.

Een verdeelkast plus dunne plastic buisjes houdt overspraak tegen en dempt motorgeluid, een dikke spirokanaal doet daar niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
NBK schreef op donderdag 25 april 2024 @ 02:04:
[...]
Ik heb in mijn huidige woning een afzuigkap met actieve afzuiging gekocht. Hier heb ik de ventilator uit gesloopt en vervolgens in een vierkante stalen kast gemonteerd. Deze kast heb ik op zolder gezet en die zuigt dus de lucht af van de afzuigkap naar buiten. Via een 7 aderige kabel de schakelaar van de afzuigkap verlengt naar zolder en geen herrie meer in de keuken :D
De ventilator deed oorspronkelijk 650m3/h dus daar zal nu nog maar een 400, 500 o.i.d. van over zijn. Dat werkt voor normaal koken best goed (behalve dus het warmteverlies en de onderdruk die koude lucht overal en nergens vandaan trekt) maar grillburgers bakken in de airfryer houd hij niet bij.
Ik zit hier te denken, er hangt een kap die recirculeert. 450m3u volgens mij. Vangt aan de luchtkwaliteitmeter te zien niets op (of wel, zou het nóg erger zijn zonder kap :) ).

Nu m'n WTW draait met eigen nieuwe kanalen, denk ik erover om de kap aan te sluiten op het originele afzuigkanaal naar buiten, alleen is dat:

(150mm)
- 90gr
- 4m horizontaal
- 90gr
(125mm bestaand kanaal)
~14m verticaal

Van die 450m3u blijft er wel een stuk minder over lijkt me, maar ik heb 't idee dat het nog altijd meer zal doen dan wanneer ie recirculeert. Ik kan niet terugvinden bij hoeveel Pa. (Constructa CD649651, mocht iemand Sherlock zijn..)

Andere optie is m'n nu ongebruikte Itho CVE hiervoor gebruiken. Die heeft een capaciteit van 375m3/u bij 100Pa.

Iemand hier een zinnig antwoord op?
Ik heb in de wanden trouwens veel platte kanalen gebruikt. En in een gemiddelde koof passen 2 platte kanalen van 80x200 in plaats van 1x ronde spiro 150/160.
Ik denk dat je daar goed aan gedaan hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:02:
[...]

Omdat het niet nodig is :)

Sommigen hier hebben de neiging voor groter is beter maar decibels zeggen niet alles. Geruis van lucht in een buis is breedband gerommel en totaal niet storend, maar de TV van de woonkamer ergens anders horen is extreem irritant. In mindere mate geldt dat ook voor motorgeluid van de WTW, het heeft een tonale component, dus heel sterk in 1 frequentie + boventonen op n keer de basis frequentie. Op dezelfde geluidsdruk (dB) is dat subjectief vele malen irritanter dan witte ruis. Als de milieudienst komt meten krijg je voor een tonale component een paar dB strafpunten boven op de gemeten waarde.

Een verdeelkast plus dunne plastic buisjes houdt overspraak tegen en dempt motorgeluid, een dikke spirokanaal doet daar niets mee.
Bedankt voor de onderbouwing!

Maar leg eens uit dan, waarom heb je bij de meeste slangsystemen dan 2 of 3 aansluitingen per ventiel tot je beschikking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ro123 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:07:
[...]

Bedankt voor de onderbouwing!

Maar leg eens uit dan, waarom heb je bij de meeste slangsystemen dan 2 of 3 aansluitingen per ventiel tot je beschikking?
Je WTW kan over het algemeen makkelijk 100 Pa aan drukverlies overbruggen. Als je dan een ventiel aansluit die op 50 m3/uur is ingesteld, maximum van een Zehnder Luna S125 en vele anderen, dan heb je

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2E6-c3PjkT63Q6ZvmAum9CY5jo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xAmrv7cnNe2l6n35qXxvTIjY.png?f=user_large

~2.1 Pa/m aan drukverlies. Als dat binnen 5 meter van de verdeelbox is is het geen probleem, 5 x 2.1 = 10.2 Pa, maar stel dat je deze alleen op zolder kwijt kan en 20 meter verder moet, dan kan je beter splitsen in 2x 25 en ~0.9 Pa/meter x 20 = 19 Pa totaal.

Zehnder verkoopt koppelstukken van 90mm buis naar 125 mm ventiel, twee varianten, met 1 of 2 aansluitingen, https://www.zehnder.nl/nl...s/zehnder-comfocase-tva-p

Praktijkvoorbeelden:

Ventielen op slaapkamers draaien vaak ergens tussen de 25 en 50 m3/uur; hoog bij de master voor 2 personen, laag bij enkel bezetting. Daar kan je kiezen om 1 buis voor de kleine slaapkamers te gebruiken en 2 voor de master bedroom.

Woonkamer zou ik op 40 m3/uur/ventiel inregelen, dus bijvoorbeeld 4 stuks voor 160 m3/uur totaal. Meer dan 1 buis heb je dan niet nodig per ventiel, ook met middengrote afstand van 10 meter tot verdeelbox.

Als je wel besluit om 75 m3/uur door een Luna S125 te forceren zit je op 5 Pa/m, x 10 meter is beetje de maximum dan. Ubbink en Zehnder raden beide < 50 Pa drukverlies de laatste buizen aan, anders moet de WTW hard werken. Maar dat bereik je alleen als je een ventiel met 50% overclock op 1 buis van 10 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
[...]

Daarover gesproken.

Eens met wat w00key zegt (in de eerste post om 13h) voor diameters groter dan >125mm.

Maar ik vind het ook frappant, dat er geen verdeelboxen commercieel verkrijgbaar zijn voor binnendiameter 100 of zo, wat een hele redelijke grootte is. En 75mm is voor sommige kamers best wel klein, vandaar twee buizen per ventiel, en dat gaat bij mij niet passen.

Uiteindelijk is dit denk ik gewoon een stukje markt wat betreft de flex buis verdeelsystemen. Ik heb sterk de indruk dat de 10+ varianten die je in NL en de rest van de EU ziet, allemaal "white label" oplossingen zijn van één Chinese fabrikant. Die biedt dit als "OEM" oplossing aan op zijn Alibaba winkel inclusief mogelijkheid om het uiterlijk cosmetisch wat aan te passen. Het is denk ik economisch niet rendabel om als fabrikant in je eentje een 100mm/125mm flex systeem te gaan fabriceren.

Ik werk na veel wikken en wegen bijvoorbeeld met diameter 100mm spiro buizen voor de aftakkingen. Heb ook 125mm serieus overwogen, maar op basis van de discussie hier lijkt me dat uiteindelijk onzin. Bij Spiro is het niet nodig op 1 m/s te mikken, dat advies geldt alleen voor de flexbuizen met met meer weerstand per meter. Uiteindelijk is weerstand (mikken op c. 1 Pa/m) een betere graadmeter dan snelheid.

En ik ben nu gaten aan het zagen in een dichte stalen verdeelbox. Dat is prima te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Puntenwolk op 26-04-2024 14:00 . Reden: duidelijk maken welke post van w00key ik bedoel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Daarover gesproken.

Het voordeel van de kleinere diameter is dat deze onder de tralieliggers van de breedplaatvloer door kunnen. Als dan de betonvloer wordt gestort zijn alle slangen verdwenen.

Spiro wordt horizontaal bijna niet gebruikt, dan worden (ook in verband met de hoogte) rechthoekige instortkanalen gebruikt.

Naast geen overspraak hebben slangen nog meer voordelen:
  • Eenvoudiger montage
  • Eenvoudiger in te regelen
  • Eenvoudiger te reinigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
alexbl69 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:06:
[...]

Het voordeel van de kleinere diameter is dat deze onder de tralieliggers van de breedplaatvloer door kunnen. Als dan de betonvloer wordt gestort zijn alle slangen verdwenen.

Spiro wordt horizontaal bijna niet gebruikt, dan worden (ook in verband met de hoogte) rechthoekige instortkanalen gebruikt.

Naast geen overspraak hebben slangen nog meer voordelen:
  • Eenvoudiger montage
  • Eenvoudiger in te regelen
  • Eenvoudiger te reinigen
Nog eentje die hier niet tussen staat: geen krappe bochten. Spiro verliest erg veel druk op die 90° bochten en met een flex buis kan je dat zo ruim nemen als je wilt. Meestal slingert het met een grote S rond dingen die je moet ontwijken, ipv meerdere 90° bochten.

Ook bij dikkere luchtslangen/kanalen scheelt dat, je moet gauw met mooie offset bends + 30/45 graden hoeken werken wil je lage weerstand hebben. Of dus zo'n geïsoleerd luchtslang die je in elke vorm rustig kan laten verlopen.

Mijn Q350 heeft een 160mm aansluiting, als je daar een bocht op zet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw4gnaM2O0vdVCkdWmmxTj7_aRo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tKJbWiMEubOaXiP1Bby9tVAb.png?f=user_large

Even de 160 mm en de 300 m3/h lijn volgen, 9 Pa verlies in 1 bocht. Doe mij maar een slang dan die je heel rustig kan laten draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door w00key op 26-04-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:17
Ik ben er na wat feedback hier denk ik bijna uit met het plan voor mijn woning. Ik krijg vanwege de verlichting en de beperkte oppervlak van het plafond maar 1 ventiel in de badkamer, daardoor nu als volgt getekend. Er is dan een overstroom van 45m3/h van de 1e verdieping naar de begane grond (toilet). Alternatief kan zijn meer afzuigen in de badkamer waarbij je alleen wel over de grens van 75m3/h per ventiel gaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTNwzEIgygqyIWtspngwu2_GZBM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6N3GRugdUXqixmGsM8vKtgAT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKY8Zz976Spcxpk1U-LAXp7i8Pg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Up816PzbFG1bXCfgRduAbQG3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUpsoyGQZqcBy7oVoVaq4R5CPwg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GQp4cklqN9kvRGfTeUsIqArD.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat is je streven voor ventilatie per persoon?
Is dit op max of normaalstand ingetekend?
Kun je je balansberekening plaatsen zodat we een beter beeld van het geheel hebben?

[ Voor 32% gewijzigd door P5ycho op 27-04-2024 12:28 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 97 Laatste