Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
WayTooMuch schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:19:
[...]

Misschien niet de meest nauwkeurige methode, maar ik had dit afgelezen van een Vaillant Colormatic (welke exact kan ik niet terugvinden) thermostaat.
Vanaf ik de Duco manueel op de medium stand zet gaan de vochtpercentages volgens de Vaillant thermostaat onder de 60%.
Samen met wat @BZubRuF4XjGLesS hierboven meldt, lijkt het erop dat je gewoon te weinig ventileert? Hoog vochtgehalte is een indicator voor te weinig ventilatie namelijk. Aangezien je huurt is het misschien het makkelijkst om daar je klacht neer te leggen en emteen een gebruikshandleiding ventilatie van de verhuurder te vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 06-04-2024 17:04 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-04 18:20
Puntenwolk schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:56:
[...]

Permanent op de medium (50%) stand is misschien best een redelijke optie, als dit niet veel geluid maakt. De kosten in KWh daarvan ten opzichte van altijd 'laag' zullen iets als een tientje per maand zijn. Als je nog iets meer kan regelen op de box, is zelf een stand bewerken waar die op 20-30% draait waarschijnlijk efficiënter.
Het geluid is geen probleem. Als het helemaal stil is hoor je zeer licht op de achtergrond het geluid van de afzuiging, wat voor niemand storend is. Als ik door de menu's van de Duco ga zie ik niet meteen een manier om het niveau aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:07
Ik ben voor onze jaren 30 woning druk bezig met het plannen van de balansventilatie. Met de tips uit het topic hier en de sheet van @P5ycho ben ik tot het volgende plan gekomen. We wonen er voorlopig met z'n tweeën maar voor het plan ben ik uitgegaan van maximaal 5 bewoners om op de toekomst voorbereid te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK7QGMYg87ERjNpfVSJhigELOrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVQZACwupWpiFYQsttwQhXPq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1KTmlCc_EXqylpKiO2lCMo8k5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XX0ufDk2VlrIqYdtaUWAnEcA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFMEqtKKRan4ZYGvpKjWMsiNtD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzwkVh6namSHwBmFORTAHL1H.png?f=fotoalbum_large

Alle feedback is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 19:30
"Slaapkamer3" wordt waarschijnlijk geen slaapkamer maar eerder een werkkamertje/washok. (Of dat geldt voor 1 van de zolderkamers). In dat geval kan je in plaats can inblazen ook afzuigen. Dat helpt je in je balans en er is toch geen gelijktijdig gebruik van slapen op slaapkamers en werken in werkkamer. Dat helpt je ook doordat je dan vanaf wc recht naar boven kan gaan en dan een aftakking op dat afzuigkanaal naar de werkkamer kan maken ipv aparte aanvoer naar die hoek van t huis. (In dat opzicht wil je je keuken afzuiging wellicht ook wat meer naar het midden verplaatsen, dan kan je tussen de vloerbalken je luchtkanaal naar de wc maken.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
Ja ik denk inderdaad dat het om het koudste plekje gaat, het is voornamelijk onderaan de aluminium deur/kozijn en alleen als het vochtiger is door het drogen van de was en buiten moet het echt koud en vochtig zijn(richting de 0C). Ook is het minder geworden nadat we de ventilatie opgeschroefd hebben op het afzuigventiel in de bijkeuken,(overige ramen en deuren in huis hebben nergens last van). Het gaat om Aliplast Star 75 kozijnen deze zijn thermisch onderbroken tussen het buiten en binnen deel van het kozijn/deur.

Ik heb gisteren gemeten, na het wassen. En hier kwamen de volgende waarde uit op de vragen van @Andrehj en @P5ycho

Wat is de relatieve luchtvochtigheid in de bijkeuken?
tussen de 58% tot 73% (gisteren vanaf voor het wassen tot het hoogste moment)
En wat is die in de rest van de woning?
De woonkamer die ernaast zit 57% tot 67%
Op de bovenverdieping is de luchtvochtigheid wel lager(beneden verdieping is van beton en bovenverdieping is HSB). Slaapkamer was bv tussen de 52% en 55%

Wat is de temperatuur in de bijkeuken?
Tussen de 21,3C en 22,3C
En wat is die in de rest van de woning?
Tussen de 21,5C en 22,8C in de woonkamer, Slaapkamer wordt erg warm door nog niet geplaatste zonwering(tussen 22,6C en 24,4C). Maar deze temperaturen zijn natuurlijk lager als het koud is buiten, de warmtepomp staat ingesteld op 20C.
Wat meet de WTW als afzuigtemperatuur en -vochtigheid?
tussen 58% en 79%(afvoerlucht)
tussen 52% en 63% (Retourlucht)

Wat zou er theoretisch in de bijkeuken afgezogen moeten worden?
56m3 op stand 3(±430m3 totaal voor woning), echter staat de wtw op automatisch(ivm co2 en vocht sensoren) en draait deze standaard op stand 2(±270m3 voor wonining) en lijkt soms wat te moduleren en iets op te toeren.
Hoeveel wordt er werkelijk afgezogen in de bijkeuken?
De ventielen zijn goed ingeregeld(in ieder geval ze komen overeen met het plan). Als de wtw dan op 60%(270m3 totaal) zou draaien zou dat met 56m3 uitkomen op 33,6m3 in de bijkeuken als deze niet opschaalt

Echter is er nu geen condens omdat het buiten warm is.

Het volgende plan is hetgeen dat geimplementeerd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIStOir5mymEgZ0GdEaqoVG-_Zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uageXPfxKaQ5iIgcxNA9yRuI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is alleen de beneden verdieping,

Mijn voornaamste opties lijken mij:
  1. ventiel nog verder open zetten, echter zorgt dit dat andere kamers minder krijgen en het is maar heel af en toe na het wassen nodig om meer te ventileren, verder gebeurd er niet zoveel in de bijkeuken
  2. Totale ventilatie hoger zetten, staat nu op 270m3 dat lijkt prima voor het huis(co2 waarde rond 500/600) zolang er niet veel mensen zijn en zorgt ook voor weinig geluid, naar 300m3 bv zetten maakt al veel meer geluid.
  3. Losse luchtvochtigheids sensor in de bijkeuken die de wtw optoert in de automatische stand, echter kon ik deze niet vinden voor mijn Zehnder Q450. Ik zou graag de wtw in de auto stand houden.
Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:50
Als de RV in de bijkeuken nu binnen +/- 5%pt van de woonkamer blijft na het ophangen van de was, dan heb je denk ik geen ventilatieprobleem maar een kozijn- of isolatieprobleem.

Nog hoger zetten van de ventilatie in de bijkeuken zal immers alleen maar lucht uit de rest van het huis aanzuigen, en die is al ongeveer even vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-04 07:52
Ik heb weer een korte vraag (en dank allen voor alle antwoorden tot nu toe; ik ben er enorm door geholpen!):

Onze zolderverdieping heeft twee ruimtes:
  1. Een logeer/werkkamer. Wordt nu meestal door 1 persoon gebruikt, maar in de toekomst mogelijk twee als de kinderen groter worden en een logee hebben. Ik heb er daarom 60 m3/h toevoer bedacht.
  2. Aangrenzend is de overloop met trapgat naar beneden. Hier bevinden zich nu ook de gasketel en wasmachine / droogrek. Dit is dus een natte ruimte en ik neem aan dat daar daarom afvoer nodig is.
Mijn vraag is nu: hoeveel afvoer moet ik voor die natte ruimte plannen?
Aan de ene kant denk ik: alle vocht moet zsm weg en dus moet het volledige debiet toevoer vanaf de kamer ernaast ook afgevoerd worden (anders gaat een deel van de vochtige lucht naar beneden verder het huis in). Aan de andere kant is het misschien wel niet zo erg wanneer (een deel van) dat vocht het huis in gaat (ik lees vaak dat juist te droge lucht een probleem is bij balansventilatie). Bovendien houd ik dan ook meer debiet over voor overstroom richting de begane grond.
Wie kan mij adviseren wat het beste is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Wij drogen de was op de logeerkamer, die is nu nog ongeventileerd. Ik heb echter een aanvoer gepland, geen afvoer. Het is tenslotte een logeerkamer. Dat vocht wordt dan deels aangezogen door de badkamer, en deels richting woonkamer. Ik vind dat geen probleem.

Als je in je totale balanssom afvoer tekort komt kun je een afvoer maken daar. Anders zou ik er zelf geen moeite in steken, de aanvoer van de zolderkamer neemt dat vocht wel mee, en eindigt uiteindelijk in de condensafvoer van je wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
In een ander topic is al eens langsgekomen dat het misschien niet verstandig is een afvoerventiel te plaatsen in je CV kast (opstelplaats voor verbrandingstoestel). Dat was o.a. jij P5ycho, ik weet niet of je van gedachten bent veranderd? De genoemde redenen waren (1) met onderdruk zou de CV ketel zichzelf uit kunnen schakelen als beveiliging, en (2) mocht er koolmonoxide lekken, dan voorkomt (te) goede afzuiging dat deze gedetecteerd wordt door de koolmonoxide detector. Ik weet dat een antaal mensen hier in het topic dit desondanks hebben in de CV ruimte.

Hier in huis is bij de meest recente revisie van de CV ketel en rookgasafvoer in 2019 het systeem C afzuigventiel uit de technische ruimte met CV verwijderd door de installateur vanwege niet nader genoemde "normen", en vervangen door een rooster zonder mechanische afzuiging. Ik ben hier recent naar gaan zoeken (kan ik dit terugplaatsen) en toen kwam ik dat topic van 4 jaar geleden op het spoor.

Lijkt me ook wellicht een kwestie van gradatie. Dat een volledig 30 m3/h afzuig ventiel in zo'n ruimte een permanente onderdruk van een paar Pa creeërt, waar de CV dus wellicht last van heeft. Maar 5 m3/h of iets dergelijks voor gecontroleerde verversing lijkt me in lijn met de norm (namelijk enige ventilatie is wel verplicht, bijvoorbeeld deurrooster zonder mechanische afzuiging). Hier ga je alleen je droogrek geen plezier mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je CV heeft geen ventilatie nodig, dus ik zou het niet doen als het niet nodig is. Als je in je balansventilatie afvoer tekort komt of nog iets anders in die ruimte hebt wat wel baat bij ventilatie heeft (omvormer oid) dan kan ventileren wel gewoon lijkt me. Je CV gaat er iig niet anders van werken lijkt me, hij zou gasdicht gemonteerd moeten zijn.
Ik ben verder niet thuis in de regels rondom CV en ventilatie, dus dit is een mening. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Zoals paar weken terug beloofd heb ik net een eerste slinger aan de TS gegeven qua updates. (Heb ook mijn nick gewijzigd tussendoor, was een random string niet echt handig.) Nog niet helemaal klaar maar ik moet nu even verder met spirobuizen zagen :-)

Let wel ik been geen expert, dus heb alleen een soort "samenvatting" gemaakt van vaak in dit topic terugkerende dingen, met veel links naar posts in het topic. "Stap 3" is nog helemaal niet uitgewerkt en daar ben ik nu weer 200 pagina's terug aan het gaan om voorbeelden van leuke tweaker-projecten te verzamelen zoals de printplaatjes en Yaldair's filterbox.

[ Voor 7% gewijzigd door Puntenwolk op 08-04-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 21:52
Laatste dagen zitten tobben met de volgende situatie.
In verbouwing wil ik wtw leidingen meenemen zodat ik later of tijdens de verbouwing dit verder semi zelf kan afmaken richting zolder. Gaat hierbij vooral om wtw systeem wel met centrale kast op zolder maar alleen voor focus op de beneden (woon gedeelte) ivm met houten balken vloer bepekt met de opties.
Situatie zal dus nooit perfect zijn zoals nieuwbouw, behoud nog wel 2 kiepramen in keuken en schuif in de woonkamer. De rest van de nieuwe kozijnen komen zonder ventilatie en triple. Wat er nu al qua kozijnen is al vernieuwd en ook in triple.

Qua systemen al vele opties bekeken, of ik met 2 verdelers kan werken en dan 90mm buizen van ubbink alleen zit ik weer met de ruimte van de verdeel units en vaak met heel veel aansluitingen.
Dan zou ik voor eventueel voor aanvoer en retour elk 3x 90mm leiding kunnen gebruiken ben er dus nog niet helemaal over uit. Een frissen blik zou zeker gewenst zijn. !! Dank !

Situatie:
- Renovatie
- WTW aanleg voor begane grond (1976) geen afzuiging beneden aanwezig.
- Gezin van 4 personen
- Open woonkamer keuken opstelling totaal ( +/- 56 a 60m2)
- Focus is om nu tijdens de verbouwing het leidingwerk goed te hebben en daarna op zolder de wtw plaatsing. (keuze welke wtw nog doen)
- Gewenste debiet: gezien aantal mensen en ruimte 150m3(max) , co2 gedreven zodat het lager kan wanneer niet nodig.

Zit een deur tussen woonruimte en gang, de gang heeft open trap en trede tot zolder. Eventueel toevoer op de zolder doen als overflow ?
Nadeel is dat ik liever geen kier heb onder de deur ivm geluid naar boven.

Probleem/uitdaging:

foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGjZ6zsm2t4M_QSI3IGvNWpTPxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2gfZdYMkKCEyBxrLPQEoAgH.jpg?f=fotoalbum_large
De plek waar ik de aanvoer wil doen heeft beperkte ruimte (langs de muur ) en in de benedenverdieping klein stukje 195x110 aan ruimte ivm met balken laag.

Dit deel zou ik ovale buis van 195x80 willen gebruiken en dan staand plaatsen en daarna koppelen aan 125mm spiro voor het bochtje en in de lijn tussen de balken aan deze 125mm spiro komen dan 3 aanvoer ventielen.
(reden van de knik is omdat er een stalen drager ligt hier kan ik niet doorheen.)
Afzuiging kan ik doen middels 195x80 buis doen met ook 2 of 3 ventielen alleen dan uitkomend in de keuken, op die manier gezien de situatie wel ruimere scheiding tussen aanvoer en retour.

Lindlab zegt het volgende:
Spiro, 125 voor 150m3 = 3,4 ms (semi hoge stand)
Spiro, 125 voor 124m3 = 2.8 (medium)
Spiro, 125 voor 88m3 = 2ms (low)

Zijn deze snelheden als ik de wtw hierop kan instellen ook realistisch in de praktijk.
Ik reken met de 125 omdat dit het (kleinste kanaal is) in de keten.

Optie: Zit een deur tussen woonruimte en gang, de gang heeft open trap en trede tot zolder. Eventueel toevoer op de zolder doen als overflow ?
Nadeel is dat ik liever geen kier heb onder de deur ivm geluid naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihhtmALWpCDILPnfFcyOsfQ_i_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSrUV4fxVVIYyHjos1Wtyk8o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een wtw op zolder die alleen de begane grond bedient klinkt niet logisch. Volgens mij ben je te ver vooruit aan het kijken zonder dat je weet wat je nodig hebt.

De topicstart is net helemaal vernieuwd, dus lees die eens door.
Stap 1 is een goede calculatie zodat je weet hoeveel debiet je nodig hebt. Daar is een spreadsheet voor beschikbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 08-04-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:07
Threbez schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:19:
"Slaapkamer3" wordt waarschijnlijk geen slaapkamer maar eerder een werkkamertje/washok. (Of dat geldt voor 1 van de zolderkamers). In dat geval kan je in plaats can inblazen ook afzuigen. Dat helpt je in je balans en er is toch geen gelijktijdig gebruik van slapen op slaapkamers en werken in werkkamer. Dat helpt je ook doordat je dan vanaf wc recht naar boven kan gaan en dan een aftakking op dat afzuigkanaal naar de werkkamer kan maken ipv aparte aanvoer naar die hoek van t huis. (In dat opzicht wil je je keuken afzuiging wellicht ook wat meer naar het midden verplaatsen, dan kan je tussen de vloerbalken je luchtkanaal naar de wc maken.
Succes!
Dat is inderdaad wel een goed idee. "Slaapkamer3" wordt mogelijk in eerste instantie een babykamer, maar ook dan zal afzuigen waarschijnlijk geen probleem zijn. Zou je dan de afzuiging in de badkamer verminderen of op een andere plek iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 20:40
Puntenwolk schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:43:
[...]mocht er koolmonoxide lekken, dan voorkomt (te) goede afzuiging dat deze gedetecteerd wordt door de koolmonoxidedetector. Ik weet dat een antaal mensen hier in het topic dit desondanks hebben in de CV-ruimte.
Een "(te) goede afzuiging" voorkomt dat deze CO een gevaarlijke concentratie bereikt, voorkomt dus dat het überhaupt een probleem oplevert. Waarom wil je alarmeren voor iets wat er niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het echte probleem is dat er CO in de ruimte is gekomen. Dat mag gewoon niet en is gevaarlijk. Alarmeren heeft dan de voorkeur zodat er op geacteerd kan worden.
Het is natuurlijk ook zo dat gevaarlijke concentraties CO echt wel door een CO melder gedetecteerd gaan worden, ook met wat ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
P5ycho schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:27:

De topicstart is net helemaal vernieuwd, dus lees die eens door.
Kan die KwH er nog even uitgehaald worden dan en vervangen door kWh?
O en ook nog een KWh.

@Theo @Puntenwolk

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 08-04-2024 17:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05

Theo

moederbord

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:17:
[...]

Kan die KwH er nog even uitgehaald worden dan en vervangen door kWh?
O en ook nog een KWh.

@Theo @Puntenwolk
Done! Ook gelijk wat andere SI units gecorrigeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 08-04-2024 20:40 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesignOpus
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-05-2024
Dag allemaal, ik heb met veel interesse een verschillende delen van het topic gelezen en een ontwerpje gemaakt. Nu is natuurlijk de vraag natuurlijk of ik het ook allemaal goed begrepen heb. Daarom zou ik het fijn vinden als jullie even mee kunnen kijken.

De situatie
We krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar +/- 1925) met begane grond en 1 verdieping (direct schuin dak). We gaan de gehele bovenverdieping aanpakken (vliering eruit, tussenmuren opnieuw opbouwen, dak isoleren etc.). Dit lijkt mij ook een goed moment om balansventilatie te installeren. Aangezien er een houten verdiepingsvloer in zit lijkt het me relatief goed te doen om daar netjes buizen in weg te werken. Voor de bovenverdieping ben ik van plan platte kunststof ventilatiekanalen te gebruiken en deze weg te werken in de tussenmuren.

Berekening
Door wat te spelen met het bouwbesluit en het aantal te verwachten mensen in bepaalde ruimtes kom ik op de volgende wensen per ruimte uit:
RuimteOppervlakteDebiet (aanvoer/afvoer)Aantal ventielen
Slaapkamer groot14602
Slaapkamer midden7301
Slaapkamer klein8301
badkamer61002
Eetkamer15401
Woonkamer22802
Keuken61002
WC1401

Hierbij voer ik aan in de slaapkamers en de woon/eetkamer en zuig ik af in de badkamer, WC en keuken.

Verder kom ik zo ook aardig uit met de benodigde stromen onder de deuren door (op basis van 1cm per 25m³:

VanNaarDebietKier onder deurOpmerkingen
Slaapkamer grootOverloop602.4
Slaapkamer middenOverloop301.2
Slaapkamer kleinOverloop301.2
OverloopBadkamer1004Rooster in deur?
HalEetkamer200.8
EetkamerWoonkamer602.4Deze tussendeuren zullen vaak open zijn
EetkamerWoonkamer1405.6Dit is een hangende schuifdeur, dus genoeg ruimte rondom de deur
KeukenWC401.6

Onderstaand ook een overzichtsplaatje met de overstromen ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dfWBg8naQwVVH3hIO5UxrHH8go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNm5xTtezTeDTVG1VYLanCyL.png?f=fotoalbum_large

Ontwerp
Ik ben van plan de ventilatieunit onder de trap te plaatsen, daar is een relatief grote technische ruimte waar ook de CV-ketel staat. Vanuit daar zal ik dan het plafond in moeten kunnen om buizen tussen de vloer weg te werken. Afhankelijk van of er genoeg ruimte is tussen de vloer ben ik van plan de aanvoer aan de overzijde van het huis te maken (koude kant), maar dit zal krap zijn aangezien zo'n geïsoleerde buis toch al snel dikker dan 200mm is. Verder vraag ik me nog een beetje af wat de beste locaties zijn voor de ventielen. Hieronder een overzichtje van wat ik nu ongeveer in gedachten heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG44ZW2mC8eYCfnMKaH3q6TZ66A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UPWUOaOPHovoO3iQJGNmxObs.png?f=fotoalbum_large

Vragen
  • Ik kom uit op zo'n 200m³ capaciteit, welke capaciteit voor de unit zouden jullie dan aanraden? Mij lijkt zelf eentje met minstens 300m³ fijn, zodat hij niet zo hard hoeft te werken. Ik dacht bijv. aan de Orcon HRC-300 MaxComfort of Ducobox Energy 325.
  • Ik ben van plan over het algemeen met spiro buizen te werken, maar voor de tussenwanden boven met kunststof platkanalen. Heeft er iemand ervaring met de overgang van spiro naar kunststof?
  • Ik heb de ventielen boven nu in de tussenwanden bedacht, maar ze zouden ook bij de meeste ruimtes in de gevels kunnen. Is er nog een plek van voorkeur? Ik kan me voorstellen dat ventielen in de gevels wellicht een betere luchtstroom geeft?
  • Zie ik nog iets anders over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
@DesignOpus
Ik zou de afzuig op de badkamer een stuk zachter zetten voor de normaalstand. Dan kan er veel meer lucht naar beneden gaan en kun je zelfs het 80 punt verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1DZ-XjxIYXR1iQpxs8xiDQVhdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7774H097MSxly8vjqgAs66Yz.png?f=fotoalbum_large
Zowel overdag als 's nachts heb je dan overal in huis de 30 kuub per uur per persoon aan luchtflow; 's nachts wordt deze schoon de slaapkamers ingeblazen, en overdag zal deze schoon via de trap naar beneden gaan. Als je woning echt redelijk luchtdicht is dan kun je zelfs overwege om het punt bij de eettafel compleet te verwijderen en de 40 kuub van dat punt te herverdelen naar de slaapkamers. Er komt dan 120 kuub/uur de trap af. Voordeel is simpeler buiswerk omdat je dan helemaal geen aanvoer nodig hebt op de bendenverdieping.
Met 160 kuub/uur kun je dan alle ruimtes in huis afdoende ventileren ipv de 240 kuub/uur waar je op uit komt. Als je een WTW hebt die op z'n normaalstand dit kan doen dan kan de max stand (300-400 kuub/uur) gebruikt worden tijdens het douchen of wanneer je veel personen in huis hebt. Een WTW die 400 m3/uur kan doen op z'n max haalt dan tijdens het douchen ook 100 m3/h.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Theo schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:30:
[...]

Done! Ook gelijk wat andere SI units gecorrigeerd.
Dank je, ik heb ook nog wat typo's gevonden en gecorrigeerd. Nu fase 2+3 afmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
DesignOpus schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:32:
  • Ik heb de ventielen boven nu in de tussenwanden bedacht, maar ze zouden ook bij de meeste ruimtes in de gevels kunnen. Is er nog een plek van voorkeur? Ik kan me voorstellen dat ventielen in de gevels wellicht een betere luchtstroom geeft?
Ik heb toevallig net paar uur geleden de TS aangepast met wat advies op dit punt, heb je misschien net gemist. Lees nog maar eens na. tldr: plaatsing van de ventielen in de ruimte maakt niet uit voor de ventilatie uitkomst (verspreiding CO2 in de ruimte), dus doe vooral wat handig is qua buizen met in achtneming van de minimumafstand van wanden en plafonds.

Verder eens met het advies van Theo dat je hier met meer overstroom veel winst kan halen. Maar let wel dat er dan een serieuze doorstroom onder de haldeur naar de woonkamer toe komt. Dat zou een flinke kier onder de deur door moeten worden. Alternatief is een fors geluidsdempend rooster, ik heb zelf toevallig gisteren de mijne binnen gekregen van Solid Air WGZD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@P5ycho @Theo @Puntenwolk Dankjewel voor het vernieuwen van de topicstart. Ziet er goed uit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
pascoa341 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:45:
@P5ycho @Theo @Puntenwolk Dankjewel voor het vernieuwen van de topicstart. Ziet er goed uit!!
:)

Ik had een berg aantekeningen en saved posts van alle pagina's doorlezen begin dit jaar, dus is vooral een samenvatting van de input van alle anderen over de jaren heen.

Net nog wat extra toegevoegd (inhoudsopgave met anchor/jump codes, en FAQ). Nog niet helemaal klaar, moet nog even de precieze links van alle afzuigkapdiscussies uit 2022 ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
pascoa341 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:45:
Het is vooral @Puntenwolk die de TS gigantisch heeft uitgebreid.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
P5ycho schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:18:
Heeft iemand toevallig mijn calculatiesheet gebruikt?
https://docs.google.com/s...zKSJ_dFU/template/preview

Bij genoeg feedback en dus verrtrouwen in de sheet kan hij misschien in de topicstart.
Is dit ook op een andere manier te gebruiken, zonder een account wat met Google te maken heeft? Ik heb dat namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:36
Even vraagje over de opmerking in de topicstart
De ventilatieberekening bepaalt het gewenste debiet in de “normaal” stand, ook wel nominaal debiet of ‘ontwerpdebiet’. Naast het ontwerpdebiet op basis van ca. 30 m3/h per ‘gewoonlijk’ aanwezig persoon in de verblijfsruimtes in een “normaal” stand, moet het systeem ook geschikt zijn om 50% meer dan dat te kunnen leveren op een “hoog” stand. Je hoeft dus in je ventilatieberekening voor het ontwerpdebiet in principe niet vooraf al rekening te houden met incidenteel hogere bezettingen zoals feestjes of logeerpartijtjes, dan kan de ventilator op de ‘hoog’ stand.
Is dit nu een tweakers dingetje of? Want de installateur + Zehnder roepen dat je een systeem uitrolt op de maximaalstand wat hij moet kunnen. Dus stand 3 is dan je ventilatieberekening. Wat ik heb begrepen is dat je niet 50% meer moet kunnen leveren op de hoogstand.. Dus ik vroeg mij eigenlijk af waar dit vandaan komt, ik snap het voordeel er wel van.

Maar dat het systeem ook geschikt moet zijn om 50% extra capaciteit te verplaatsen is volgens mij geen vereiste in Nederland?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
No Hands schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:59:
[...]

Is dit ook op een andere manier te gebruiken, zonder een account wat met Google te maken heeft? Ik heb dat namelijk niet.
Deze link is een snelle export naar ODS formaat:
https://drive.google.com/...ZP9eHlCZ/view?usp=sharing
DISCLAIMER: Ik ga bovenstaande link niet updaten naar nieuwere versies, dus iedereen die dit over een tijdje leest, pak de link uit de topicstart.

Als je dingen tegenkomt die niet werken, laat je het dan weten? Als alles werkt wil ik hem wel primair in ODS formaat aan gaan bieden in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Morpheusk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:58:

[...]

Is dit nu een tweakers dingetje of? Want de installateur + Zehnder roepen dat je een systeem uitrolt op de maximaalstand wat hij moet kunnen. Dus stand 3 is dan je ventilatieberekening. Wat ik heb begrepen is dat je niet 50% meer moet kunnen leveren op de hoogstand.. Dus ik vroeg mij eigenlijk af waar dit vandaan komt, ik snap het voordeel er wel van.

Maar dat het systeem ook geschikt moet zijn om 50% extra capaciteit te verplaatsen is volgens mij geen vereiste in Nederland?
Wij roepen ook dat je alles berekent op maximaalstand, waarbij hoogstand == maximaalstand. Dus het maximale dat er door je leidingstelsel gaat.
Normaalstand is daar over het algemeen 66% van. Dat zou dan genoeg moeten zijn voor normale bezetting. Dat zegt dus helemaal niets over de hoeveelheid personen in een ruimte, dus dat komt niet in alle situaties goed uit de verf.
Als je dan gaat rekenen vanuit 30m3/h/persoon bij normaalstand moet je dit vertalen naar maximaalstand in je berekening, en daar ontstaat weleens verwarring over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:36
P5ycho schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:20:
[...]

Wij roepen ook dat je alles berekent op maximaalstand, waarbij hoogstand == maximaalstand. Dus het maximale dat er door je leidingstelsel gaat.
Normaalstand is daar over het algemeen 66% van. Dat zou dan genoeg moeten zijn voor normale bezetting. Dat zegt dus helemaal niets over de hoeveelheid personen in een ruimte, dus dat komt niet in alle situaties goed uit de verf.
Als je dan gaat rekenen vanuit 30m3/h/persoon bij normaalstand moet je dit vertalen naar maximaalstand in je berekening, en daar ontstaat weleens verwarring over.
Ik vind het nog steeds verwarrend :$

Bedoel je nu dat slaapkamer 2 personen 30m3/h/persoon = totaal 60 m3/h dus eigenlijk naar 90 m3/h moet omrekenen? Of dat je doorgaans van die 60 m3/h ongeveer op 66% dus 39,6 m3/h draait?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De eerste. 30m3/h/persoon bij dagelijks gebruik, waarbij de wtw unit op normaalstand draait (normaliter op 66% van max).
Je rekent dus met 45m3/h/persoon in je berekening. Dus 90m3/h max (over 2 ventielen) op je 2persoons slaapkamer.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 09-04-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
P5ycho schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:07:
[...]

Deze link is een snelle export naar ODS formaat:
https://drive.google.com/...ZP9eHlCZ/view?usp=sharing
DISCLAIMER: Ik ga bovenstaande link niet updaten naar nieuwere versies, dus iedereen die dit over een tijdje leest, pak de link uit de topicstart.

Als je dingen tegenkomt die niet werken, laat je het dan weten? Als alles werkt wil ik hem wel primair in ODS formaat aan gaan bieden in de toekomst.
Ik ga dit van de week eens proberen, dank. Ik laat je eventuele op en aanmerkingen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:50
P5ycho schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:03:
De eerste. 30m3/h/persoon bij dagelijks gebruik, waarbij de wtw unit op normaalstand draait (normaliter op 66% van max).
Je rekent dus met 45m3/h/persoon in je berekening. Dus 90m3/h max (over 2 ventielen) op je 2persoons slaapkamer.
^^ is een Tweaker dingetje. Zo kom je op 180 m3 voor 3 slaapkamers waarvan 1 dubbel :+

Persoonlijk vind ik dit dikke onzin en zou ik rekenen op 25 m3 per persoon en ietsje extra boven als het systeem overcapaciteit heeft, maar is niet strikt noodzakelijk. En meten is weten, dan weet je op welke snelheid je de WTW moet draaien om een bepaalde CO2 ppm te houden in de nacht.

Zie w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en o.a. RVO: Ventilatie, achtergrond van de eisen.

25 is een mooi getal om op te mikken, dan heb je voor 4 bedden boven 100, beneden ook zoiets, voor 200 totaal, op normaal stand. Bij ingebruikname ga je dan op je WTW display klooien en een hoger getal kiezen voor stand 3 die nog acceptabel is in geluid. Deze wordt gebruikt bij teveel vocht / hitte dumpen met zomer nachtbypass.

Hier is dat 160 normaal 225 hoog. Getallen zijn subjectief gekozen voor goede CO2 ppm bij normale bezetting. Hoog voor feest maar er staat toch bijna altijd een raam of deur open als koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
P5ycho schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:03:
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen en vinden, maar toch zou ik het anders verwoorden dan jij hierboven doet om helder te communiceren.

Deze zelfde berekeming zou ik toch echt beschrijven als dwz berekenen met 30m[sup]3/h, niet "berekenen met 45". Je berekent voor de normaalstand. Zo zijn de normen ook ingericht (voor utiliteitsbouw met de 23 voor hotels, en de genoemde 20-40 range in BE/DE). Je wil ook je luchtsnelheidberekening (dwz: geluidsbelasting) op de normaalstand afstemmen.

Ik zal even naar je spreadsheet kijken hoe het daar verwoord is.

Overigens eens met w00key dat 25 prima is, de herschreven TS is daar neutraal in en zegt alleen 'tussen 20-40' en neemt dan 30 als voorbeeld omdat het hier vaak gebruikt wordt. Maar 45 is dus onzin.

[ Voor 10% gewijzigd door Puntenwolk op 09-04-2024 17:13 . Reden: typo+reactie op w00key ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als jullie het beter kunnen verwoorden dan graag, want ik heb het in dit topic al op minstens 10 manieren uitgelegd en toch is er verwarring. Dat zal dan wel aan mij liggen.
Het gebeurt ook regelmatig dat berekeningen/plattegronden op normaalstand ingetekend zijn, dus misschien moeten we daar dan ook iets over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Morpheusk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:58:
[...]

w00key schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:00:
[...]

^^ is een Tweaker dingetje. Zo kom je op 180 m3 voor 3 slaapkamers waarvan 1 dubbel :+

Persoonlijk vind ik dit dikke onzin en zou ik rekenen op 25 m3 per persoon en ietsje extra boven als het systeem overcapaciteit heeft, maar is niet strikt noodzakelijk. En meten is weten, dan weet je op welke snelheid je de WTW moet draaien om een bepaalde CO2 ppm te houden in de nacht.

Zie w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en o.a. RVO: Ventilatie, achtergrond van de eisen.

25 is een mooi getal om op te mikken, dan heb je voor 4 bedden boven 100, beneden ook zoiets, voor 200 totaal, op normaal stand. Bij ingebruikname ga je dan op je WTW display klooien en een hoger getal kiezen voor stand 3 die nog acceptabel is in geluid. Deze wordt gebruikt bij teveel vocht / hitte dumpen met zomer nachtbypass.

Hier is dat 160 normaal 225 hoog. Getallen zijn subjectief gekozen voor goede CO2 ppm bij normale bezetting. Hoog voor feest maar er staat toch bijna altijd een raam of deur open als koeling.
Ik zal dit stukje van de TS even herzien qua wording omdat de posts waar @w00key naar linkt de bron zijn waar ik me op baseerde. Dat wat meer uitleg gebruiken zie ik nu.

De precieze waarde van 50% en dat dit een soort regel zou zijn ga ik er uit halen bij de "tweakers methode op basis van personen" want dat is niet echt een 'regel' als je rekent met 25/30 per persoon. Het is meer zo, zoals w00key zegt, dat het fijn is om naast je ontwerpdebiet voor 25/30 pp een hoog stand te hebben.

Voor, zoals hierboven verwoord "teveel vocht / hitte dumpen met zomer nachtbypass" en daar in de link eerder genoemde logeerpartijen / feestjes. Hierbij komt ook dat veel units niet op hun efficiëntst draaien qua geluid/verbruik dicht bij hun maximumdebiet, daar zijn wat goede eerdere posts voor die ik zal linken. w00key zelf komt overigens op +40% in de hoog stand uit met het voorbeeld 225/160, dus zo gek is die 50% niet.

Dat dit een "tweakers dingetje is" betekent niet dat het onzin is overigens. Integendeel. De hele NL WTW installatiebranche lijkt namelijk ingesteld op "we doen zo min mogelijk ventilatie zodat we nét aan het bouwbesluit voldoen met zo laag mogelijke kosten", en dat bouwbesluit is al redelijk krap bij gezinnen met kinderen in een gemiddeld huis want per m2 ipv pp. Zie ook wederom: https://www.installatie.n...uzie-rond-ventilatienorm/

Het klopt ook dat het NL bouwbesluit alleen regelt wat een ventilatiesysteem minimaal moet kunnen, dat ie verder regelbaar moet zijn tussen 0%-100%, en verder niets zegt over wat het ventilatiesysteem in een normaalstand gewoonlijk moet doen.

Dus dat en normaalstand van 25/30 pp (welke je ook neemt) flink hoger uitkomt dan je installateur verbaast me niets, dat is iets dat al 200 pagina's lang in dit topic de rode draad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
P5ycho schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:31:
Het gebeurt ook regelmatig dat berekeningen/plattegronden op normaalstand ingetekend zijn, dus misschien moeten we daar dan ook iets over zeggen.
Dit is dan ook precies de bedoeling wat mij betreft (intekenen op normaalstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:08
Puntenwolk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen en vinden, maar toch zou ik het anders verwoorden dan jij hierboven doet om helder te communiceren.

Deze zelfde berekeming zou ik toch echt beschrijven als dwz berekenen met 30m[sup]3/h, niet "berekenen met 45". Je berekent voor de normaalstand. Zo zijn de normen ook ingericht (voor utiliteitsbouw met de 23 voor hotels, en de genoemde 20-40 range in BE/DE). Je wil ook je luchtsnelheidberekening (dwz: geluidsbelasting) op de normaalstand afstemmen.

Ik zal even naar je spreadsheet kijken hoe het daar verwoord is.

Overigens eens met w00key dat 25 prima is, de herschreven TS is daar neutraal in en zegt alleen 'tussen 20-40' en neemt dan 30 als voorbeeld omdat het hier vaak gebruikt wordt. Maar 45 is dus onzin.
Het bouwbesluit is voor woningen echter niet zo ingericht. Dat creëert volgens mij precies de verwarring.
normaalstand 20-40 is prima. Maar de meeste installateurs zullen willen inregelen op nominaal debiet. Dan moet je toch hoger gaan zitten. En dan komt die globale factor 1.5 om de hoek kijken en kom je op 30-60m3/h.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:35
Een deel van de verwarring rondom de debieten komt denk ik ook omdat sommige waardes die in dit topic vaak als leidraad gebruikt worden overeen komen met het bouwbesluit.
En dan heb ik het specifiek over de afzuiging van min 25m3/h voor het toilet, 50m3/h voor de badkamer en 75m3/h voor de keuken. Maar in dit topic worden die debieten voor de normaalstand en in het bouwbesluit voor de maximaalstand gerekend.

Voor de topic start is het misschien handig om een eenvoudig overzichtje te maken van de Tweaker uitgangspunten:
Op de normaalstand:
Woon-/slaap-/werkkamers: 25-40m3/h per persoon toevoer
Toilet: 25m3/h afzuiging
Badkamer: 50m3/h afzuiging
Keuken: 75m3/h afzuiging
Eventueel aangevuld met ruimtes zoals een bijkeuken.

En voor visite/feestjes etc dan iets van 35% extra rekenen wat de maximaalstand gaat worden en tevens het max debiet is waar de wtw unit op uitgezocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Franciesco schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:05:
Een deel van de verwarring rondom de debieten komt denk ik ook omdat sommige waardes die in dit topic vaak als leidraad gebruikt worden overeen komen met het bouwbesluit.
En dan heb ik het specifiek over de afzuiging van min 25m3/h voor het toilet, 50m3/h voor de badkamer en 75m3/h voor de keuken. Maar in dit topic worden die debieten voor de normaalstand en in het bouwbesluit voor de maximaalstand gerekend.

Voor de topic start is het misschien handig om een eenvoudig overzichtje te maken van de Tweaker uitgangspunten:
Op de normaalstand:
Woon-/slaap-/werkkamers: 25-40m3/h per persoon toevoer
Toilet: 25m3/h afzuiging
Badkamer: 50m3/h afzuiging
Keuken: 75m3/h afzuiging
Eventueel aangevuld met ruimtes zoals een bijkeuken.

En voor visite/feestjes etc dan iets van 35% extra rekenen wat de maximaalstand gaat worden en tevens het max debiet is waar de wtw unit op uitgezocht kan worden.
Waarom zou je op normaalstand net zoveel afzuigen als t bouwbesluit eist op maximum? Oprechte vraag trouwens, dat je bij aanvoer hoger wilt zitten als t minimum wat geëist is is mij helder maar voor de afvoer zie ik daar nog geen reden voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:35
@ZonnigY om het nog iets verwarrender te maken: die bouwbesluit debieten op de maximaalstand zijn de minimale debieten. Dus er moet b.v. minimaal 75m3/h afzuiging in de keuken zijn op de maximaalstand, maar meer mag ook.

Maar het een staat niet los van het ander: met meer toevoer rekenen moet er ook meer afvoer gerealiseerd worden om de boel in balans te houden. En als je in een, laat ik zeggen, gemiddelde woning met 4 personen en 3 slaapkamers met de Tweaker methode 30m3/h p.p. rekent zit je al op 120m3/h toevoer op de normaalstand. De hierboven genoemde standaardafzuiging is totaal 150m3/h. Met 30m3/h toevoer in de woonkamer er bij ben je dan al in balans en heb je die standaard afzuigdebieten dus al snel nodig om in balans te komen.

Een voordeel, zoals ik het zie, van de genoemde afzuigdebieten op de normaalstand is dat er bij een normale bezetting weinig noodzaak is om het systeem op de maximaalstand te laten draaien. Ook bij koken en douchen zal de normaalstand dan immers voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Puntenwolk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:45:
[...]

Dit is dan ook precies de bedoeling wat mij betreft (intekenen op normaalstand).
Ik ben daar niet voor, omdat a) zowel het bouwbesluit als fabrikanten alles intekenen op maximaal debiet. Zie bijvoorbeeld de trainingsvideo van Zehnder en Rensa, en b) je kanalenstelsel ook berekend wordt op maximaal debiet ipv normaalstand. Dat gaat geheid onverwachte geluidsissues oplevern als iedereen ineens al dan niet per ongeluk 50m3/s aanvoer per ventiel gaat doen op normaalstand.

Mijn spreadsheet doet exact dit trouwens. Intekenen volgens bouwbesluit (maximaal debiet) en/of per persoon (normaalstand, met instelbare % naar maximaal). Daarna met maximaalstand verder naar de kanalen en ventielen.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 09-04-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
ZonnigY schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:15:
[...]

Waarom zou je op normaalstand net zoveel afzuigen als t bouwbesluit eist op maximum? Oprechte vraag trouwens, dat je bij aanvoer hoger wilt zitten als t minimum wat geëist is is mij helder maar voor de afvoer zie ik daar nog geen reden voor...
Mijn indruk is dat dit komt omdat de "minimale bouwbesluit installaties" in nieuwbouw waar we het over hebben vaak gedimensioneerd zijn op de afvoer, en die van de gemiddelde tweaker in dit topic op de aanvoer.

Dwz het is een balanssysteem, dus je totale ontwerpdebiet is wordt bepaald door max{ontwerpaanvoer,ontwerpafvoer}. Omdat het bouwbesluit voor de aanvoer vaak wat klein bemeten is, en je voor de aanvoer ook nog eens 30% korting mag rekenen over het systeem heen volgens het bouwbesluit, is al snel de 75 keuken + 50 badkamer + 25 wc = 150 afvoer de bepalende factor in de totale grootte.

Bij veel tweakers op basis van 25-30 aanvoer pp in slaapkamer én woonkamer kom je daar al snel overheen als je niet 100% perfecte overstroom weet te realiseren. Dan is de aanvoer bepalend voor de grootte van het systeem, en is dan de invulling van de afvoer meer een sluitpost waar de bouwbesluit getallen een handige basis vormen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
w00key schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:00:
[...]

Als die 25m3/h/persoon op max is dan zitten we heel ver van elkaar vandaan en mik jij duidelijk lager dan de 25-30m3/h/persoon op normaalstand die we al tijden als een goede richtlijn aanhouden hier. Of tenminste, in ieder geval ik en @Andrehj. Als je 25m3/h/persoon op normaalstand bedoelt dan snap ik niet waar we moeilijk over doen.

Daarnaast, het maakt voor de kanalen naar de slaapkamers bar weinig uit of je 25m3/h of 45m3/h op max berekent. Uiteindelijk kom je uit op 1 ventiel per persoon per slaapkamer. Of je daarna minimaal ventileert zoals jij voorstelt of juist wat ruimer rekent omdat via overflow het debiet toch wel nuttig ingezet wordt, dat is een keus.
Ik weet wel dat mijn huis (180m2, 700m3) met amper 150m3/h normaalstand echt matig geventileerd was en altijd muf rook. Nu 180m3/h met een nieuwe Q450, en binnenkort met wat extra aanvoerpunten naar 220m3/h. Dat maakt hier echt veel uit. Voor het energieverbruik hoef ik het ook niet te laten. Met 25W voor 180m3/h, en als het nieuwe kanalenstelsel af is misschien nog wel iets lager, kost extra debiet amper iets op jaarbasis. Ik zie nul reden om de debieten dan niet wat ruimer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Puntenwolk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:41:
[...]

Mijn indruk is dat dit komt omdat de "minimale bouwbesluit installaties" in nieuwbouw waar we het over hebben vaak gedimensioneerd zijn op de afvoer, en die van de gemiddelde tweaker in dit topic op de aanvoer.

Dwz het is een balanssysteem, dus je totale ontwerpdebiet is wordt bepaald door max{ontwerpaanvoer,ontwerpafvoer}. Omdat het bouwbesluit voor de aanvoer vaak wat klein bemeten is, en je voor de aanvoer ook nog eens 30% korting mag rekenen over het systeem heen volgens het bouwbesluit, is al snel de 75 keuken + 50 badkamer + 25 wc = 150 afvoer de bepalende factor in de totale grootte.

Bij veel tweakers op basis van 25-30 aanvoer pp in slaapkamer én woonkamer kom je daar al snel overheen als je niet 100% perfecte overstroom weet te realiseren. Dan is de aanvoer bepalend voor de grootte van het systeem, en is dan de invulling van de afvoer meer een sluitpost waar de bouwbesluit getallen een handige basis vormen.
Uiteraard moet er afvoer omhoog als de aanvoer omhoog gaat.
In mijn geval geef ik er echter de voorkeur aan een veel hogere afvoer in de eetkeuken bijvoorbeeld. Juist omdat daar geregeld 6-8 mensen tot diep in de nacht spelletjes zit te spelen + :9B. Dan hou ik de wc en badkamer 'gewoon' conform bouwbesluit. Een ander die liever 2 keer per dag een uur in bad zit kan daar weer anders over denken natuurlijk.

Het lijkt me niet verstandig de verhoging van de afvoer al in het standaard lijstje te zetten. En dan zeker niet 25 wc /50 douche /75 keuken m3/h in normaalstand daar opnemen. Juist om die verwarring met de minimaal vereiste capaciteit van 25/50/75 m3/h uit het bouwbesluit te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:17
Hoe zou men kunnen testen of "warmte terugwinning" correct verloopt?

Als ik het goed begrijp is de warmtewisselaar een passief onderdeel. Daar kan dus weinig mee misgaan. Maar ik weet ook dat onze wtw(Orcon hrc 400) een bypass klep heeft voor momenten waarop warmte terugwinning ongewenst is. Als een een temperatuursensor of een motor stuk gaat, dan kan die klep verkeerd staan.

Is het voldoende als je een thermokoppel in een uitblaas ventiel hangt en ziet dat de temperatuur dicht bij ruimtetemperatuur ligt? Ik meet 19 a 20 graden Celsius bij een ruimte temperatuur van 20 graden Celsius(Buiten 9 graden Celsius).

Echter, de verse buitenlucht heeft in de buizen die door het huis gaan warmte kunnen onttrekken uit het huis voordat het uit de uitblaas-ventiel komt. Is dit effect verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Elke wtw unit heeft temperatuursensoren, je zou die uit kunnen lezen op de unit of via domotica.
Daarmee kun je het rendement berekenen en zien of de bypass actief is.

[ Voor 27% gewijzigd door P5ycho op 10-04-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Midan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:23:
Hoe zou men kunnen testen of "warmte terugwinning" correct verloopt?
Bij mijn Zehnder kan ik door de vier temperatuursensoren uit te lezen (via de app of het bedieningspaneel op de unit) dat heel gemakkelijk zien. Kan dat bij jouw unit niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Uitdaging is dan mogelijk nog beetje in te schatten welke delta normaal is. Moet mijn Q600 ook nog steeds eens openen.

Ventileer nu tijdelijk op standje 1 omdat we er nog steeds niet wonen en dat is op 150m3 en zie een delta van 0,7 graad. Buiten toch 12 graden dus vind het aanzienlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/267f10ckf-VeQ8eTvae-ymP4Qro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kdQVATu6IUEPW1J2Du6UuZB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Kees_frl op 10-04-2024 13:23 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 11:57
@Kees_frl Andere unit, maar soortgelijke waarden met 147m3/h op het moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeajMRHLJdbo0Pk-5IF8s3xd5IQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZfxDLk4HtLUhC03iHKsOhG4U.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me wel OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kees_frl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:14:
Uitdaging is dan mogelijk nog beetje in te schatten welke delta normaal is. Moet mijn Q600 ook nog steeds eens openen.
Dat is minder dan 1 minuut werk. Je hebt alleen een Torx 25 schroevendraaier nodig. Drie schroeven los draaien en je pakt zo de voorkant eraf.
Ventileer nu tijdelijk op standje 1 omdat we er nog steeds niet wonen en dat is op 150m3 en zie een delta van 0,7 graad. Buiten toch 12 graden dus vind het aanzienlijk.
[Afbeelding]
Dat zijn echt prima waarden. Die 0.7 graden ga je echt niet voelen. Ik zou me er niet druk over maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:26:
[...]

Dat is minder dan 1 minuut werk. Je hebt alleen een Torx 25 schroevendraaier nodig. Drie schroeven los draaien en je pakt zo de voorkant eraf.

[...]

Dat zijn echt prima waarden. Die 0.7 graden ga je echt niet voelen. Ik zou me er niet druk over maken.
Dankjewel :)

Ventilatie even op stand twee gezet, 275 m3. Dit zal de normale stand zijn wanneer we er wonen. Nu zie ik bij deze buitentemperatuur een delta van 1,3 graden. Weekend toch nog maar eens kijken naar die klep, weet ik het zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24U3JjjUdsy_zBtaq25A20SF3Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNRyDgH9TnThBHlZeTrHj9Kb.jpg?f=fotoalbum_large

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:04
Ik heb een vraag over de luchtgrafiek zoals in b.v. in de Zehnder documentatie is afgebeeld. Ik weet dat hier al vaker over gediscussieerd is maar het is mij toch nog niet 100% duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI6XRSK6QCIb9pXsWpk_K1bs81I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vMkRQReim0n2DJixsImukNaw.png?f=user_large

Ik begrijp dat het grijze gebied het werkgebied voor de gebruiker is. De onderkant hiervan is het drukverlies in de unit zelf en de bovenkant de maximale druk die de unit kan maken?

Als ik nu b.v. punt 2 neem (200m3/h) dan is het totale drukverlies 50Pa, de unit zelf is ca. 30Pa nodig dus mag je als gebruiker nog 20Pa verlies hebben?

En mag je nu 20Pa verlies hebben in zowel het toevoercircuit, als ook 20Pa in het retourcircuit? Dit lijkt mij wel logisch omdat beide een eigen ventilator hebben, maar ik vind er geen bevestiging voor in de documentatie.

Verder zie ik ook niet of die 20Pa de som van het buitenluchtcircuit en het binnenluchtcicuit, is of dat het alleen voor de binnenlucht kant geldt. Het lijkt mij logisch dat je die twee moet optellen maar ook hier vind ik zo geen bevestiging van.

Zijn hier mensen die dit wel weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De ventilatoren staan parallel, dus deze grafiek geldt per richting. aanvoer en afvoer zijn 100% gescheiden dus optellen zou heel vreemd zijn.

Het gaat om het totale circuit, dus binnendeel en buitendeel. Dat is ook logisch: de druk is buiten en binnen hetzelfde. De unit moet dus een drukverschil leveren om buitenlucht naar binnen te krijgen. Dus het hele traject doet mee.
P5ycho schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:33:
De ventilatoren staan parallel, dus deze grafiek geldt per richting. aanvoer en afvoer zijn 100% gescheiden dus optellen zou heel vreemd zijn.

Het gaat om het totale circuit, dus drukverlies over binnendeel en buitendeel opgeteld. Dat is ook logisch: de druk is buiten en binnen hetzelfde. De unit moet dus een drukverschil leveren om buitenlucht naar binnen te krijgen. Dus het hele traject doet mee.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 11-04-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:33

Hun

Ik heb een vraagje over Home Assistant en de Zehnder Comfo Connect Lan C. Ik heb al wat aangesloten via home assistant (warmtepomp, co2 meter, etc), maar ik stuur nog niet actief iets aan. Stuurt home assistant dan de app van Zehdner aan of gaat dat via een script?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Er zijn 2 opties:
1. Comfoconnect wordt aangestuurd door home assistant. Dit wordt gedaan met dezelfde API als de app. De app hoeft dus niet gebruikt te worden, maar kan wel.
2. Een ESP32 vervangt de comfoconnect en communiceert rechtstreeks met de unit via ComfoBus, de CAN gebaseerde bus op de unit. Daar kan oa. home assistant dan weer mee kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
P5ycho schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:33:

Het gaat om het totale circuit, dus binnendeel en buitendeel. Dat is ook logisch: de druk is buiten en binnen hetzelfde. De unit moet dus een drukverschil leveren om buitenlucht naar binnen te krijgen. Dus het hele traject doet mee.
[...]
Bedankt voor de uitleg! Ik vermoede al dit zo te moeten interpreteren maar ik kon er niets over vinden.

Het betekent eigenlijk dat de punten 3 en 6 geen praktisch nut hebben, de gebruiker heeft dan nog 0Pa beschikbaar voor zowel het binnendeel als het buitendeel, dat wordt lastig :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
KarsS schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:17:
[...]
Bedankt voor de uitleg! Ik vermoede al dit zo te moeten interpreteren maar ik kon er niets over vinden.

Het betekent eigenlijk dat de punten 3 en 6 geen praktisch nut hebben, de gebruiker heeft dan nog 0Pa beschikbaar voor zowel het binnendeel als het buitendeel, dat wordt lastig :-(
Let wel dat deze punten niet hetzelfde zijn als de de standen van de unit. De unit regelt 0%-100% in motorvermogen, je komt dan op basis van de weerstand die dat oproept in je systeem ergens in de puntenwolk uit. De punten zijn referentie situaties die vooral bedoeld zijn als benchmark voor het energieverbruik. 0Pa kanaalweerstand is daarbij een handig theoretisch referentiepunt om units te vergelijken op energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Puntenwolk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:22:
[...]

Let wel dat deze punten niet hetzelfde zijn als de de standen van de unit. De unit regelt 0%-100% in motorvermogen, je komt dan op basis van de weerstand die dat oproept in je systeem ergens in de puntenwolk uit. De punten zijn referentie situaties die vooral bedoeld zijn als benchmark voor het energieverbruik. 0Pa kanaalweerstand is daarbij een handig theoretisch referentiepunt om units te vergelijken op energieverbruik.
Ja, die standen heb ik gezien. Je kunt bij een Zehnder Q serie het debiet per stand in stellen geloof ik?

Ik twijfel nog een beetje tussen een Q350 of een Q450. Het leek mij dat bij debieten onder de 300m3/h er nauwelijks verschil is in opgenomen vermogen en geluid. Maar met de kennis van nu zie ik wel dat de 450 een lager eigen druk verlies heeft en er dus meer ruimte overblijft voor de gebruiker.

Ik moet mijn ventilatieplan nog verder uitwerken en dan zie ik wel of dat nog belangrijk wordt. Zal de rekenmodule van @P5ycho binnenkort eens proberen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-05 21:12
Heb in ons huis een wtw systeem met een Zehnder Q450 geinstalleerd. We zijn er bijzonder blij mee en wil bij deze de forumleden bedanken voor alle info die gedeeld is. Nu dus tijd voor mij om mijn ervaringen te delen.
We wonen in een huis van 90 m2 met z'n tweeen en eigenlijk was ik op zoek naar een Q350 maar 'per ongeluk' is het een Q450 geworden, deze was jong gebruikt en dus wat voordeliger als nieuw. Het leidingwerk heb ik met spirobuis gemaakt, in de afvoer een starre geluidsdemper en in de toevoer de flexibele geluidsdemper van Zehnder. In het kantoor, de slaapkamer en de woonkamer heb ik een bedrade CO2 sensor geplaatst die via de optionbox verbonden is aan de Zehnder. Tijdens de inbedrijfsname het maximale debiet getest en de 450m3 werd gehaald, kanaalwerk is dus wel in orde :-). Daarna heb ik de debieten voor de verschillende standen naar beneden bijgesteld naar de standaard waarden van de Q350 aangezien 450m3 voor ons huis een beetje overdreven is.
Het systeem is nagenoeg geluidloos, daar was ik wel heel erg blij mee. Zelfs bij 300m3/hr hoor je de uitstromende lucht nauwelijks. De aansturing van de CO2 sensoren werkt super. Systeem staat standaard in stand 1 en zodra de CO2 waarde oploopt gaat de unit harder draaien. Dit gebeurt normaal gesproken niet maar als wij bezoek hebben wel. Ook in de loop van de nacht gaat hij wat harder draaien. Heb het CO2 niveau gemonitord met een aparte meter en hij houd het netjes onder de 1000ppm. Het enige wat mij een beetje tegenviel is de overspraak. Mij was verteld dat met >1,5 mtr toevoerkanalen dit geen issue zou zijn maar hoewel je geen woordelijk gesprek kunt horen, hoor je zeker als er in een andere ruimte gesproken word. Volgende keer zou ik overspraakdempers overwegen. De vochtsensor in de unit werkt ook naar volle tevredenheid, als er gedouched word of als er in de keuken waterdamp geproduceerd word toert de unit snel op. De vochtigheidsgraad in huis is lager geworden, wat goed is want het was aan de hoge kant, nieuwsgierig of het niet te laag word komende winter maar met een paar extra planten vermoed ik dat het wel goed gaat. Het was een hoop werk om de installatie van het systeem in ons oude huis te realiseren maar heel blij dat ik het gedaan heb, kan het iedereen aanraden.

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Recentelijk heb ik mijn oude Brink Renovent 225 uit 1997 toch maar vervangen voor een Renovent HR 400 die ik voor weinig op de kop kon tikken. Installatie is een middagje werk en niet zo heel spannend. Ik loop bij deze unit echter tegen een heel eigenaardig probleem waan waarbij ik het idee heb dat de regelprint (of ik :P) iets niet snap.

Wanneer ik handmatig de WTW instel op 180 m3/h via het display dan gaat deze ook naar deze stand toe, en verbruikt deze zo'n 40 watt. Na een paar uur echter begint het verbruik en het debiet in te kakken, en zakt het verbruik naar nog geen 15 watt. Het display blijft vrolijk aangeven dat deze op 180 m3/h staat ingesteld. Zet ik 'm naar 200 kuub dan gaat deze ook binnen een paar minuten naar deze waarde toe en stijgt het energieverbruik ook naar iets meer dan 40 watt voor een kwartiertje. Hierna kakt het debiet en het verbruik weer langzaam in.

Kijk ik in het menu dan vindt de unit dat deze vrolijk op 180 kuub draait.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, en waarom de Renovent HR 400 niet op z'n ingestelde setpoint kan blijven werken?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
40 watt, mijn renovent hr verbruikte 110w bij 160m3/h. Wat een verschil zeg. Factory reset een optie? Zitten er addon prints bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
@P5ycho Geen addons. Een factory reset is niet mogelijk, maar alle parameters staan al in hun default mode en corresponderen met 'geen addons' Dit rare gedrag van steeds zachter gaan draaien gaat op alle vier de standen die deze unit heeft.
De WTW lijkt wel de ventilatie in balans te houden, dus de aanvoer en afvoer gaan mooi in evenwicht omlaag.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:02:
40 watt, mijn renovent hr verbruikte 110w bij 160m3/h. Wat een verschil zeg. Factory reset een optie? Zitten er addon prints bij?
110W voor 160 m3 8)7
Dat is wel erg veel. Zat die door rietjes te blazen?
Mijn Zehnder verbruikt zo'n 32W voor 200 me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Andrehj schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:27:
[...]

110W voor 160 m3 8)7
Tja. Een jaar of 20 geleden werden AC motoren gebruikt die toch wel een aardig lager rendement hadden dan de DC motoren die tegenwoordig gebruikt worden. Heeft dus niks met rietje te maken maar met voortschrijdende techniek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqbRRfbyCCT1tSxXZEM4JgwzOx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDRGruoQWNCzYJWLCbs5DcLW.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Andrehj schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:27:
[...]

110W voor 160 m3 8)7
Dat deed hij zeker. Haakse bocht met flexdempers 8)7
En AC motoren idd.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 14-04-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
P5ycho schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:57:
[...]

Dat deed hij zeker. Haakse bocht met flexdempers 8)7
En AC motoren idd.
Zijn (AC) BLDC motoren niet 10-15% efficiënter over het algemeen wanneer rpm, grootte, load e.d. hetzelfde zijn? Maar BLDC gaan ze in WTW units natuurlijk niet gebruiken, dat zou hun absurde marges minder absurd maken.

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 15-04-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
grasmanek94 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:21:
[...]

Zijn (AC) BLDC motoren niet 10-15% efficiënter over het algemeen wanneer rpm, grootte, load e.d. hetzelfde zijn? Maar BLDC gaan ze in WTW units natuurlijk niet gebruiken, dat zou hun absurde marges minder absurd maken.
[Citation required]?

De Ebm Papst ventilator (https://www.ebmpapst.com/...-fans/p/R3G190RC0503.html) in de Q350 is geen goedkoop speeltje, alle moderne WTWs werken met een BLDC/EC motor die optimaal draait in elke combinatie van RPM, vermogen en benodigde druk.

Deze zijn niet goedkoop, bijna 300 per stuk bij Farnell.

Hele oude WTWs hebben minder efficiente versies, maar vaak nog steeds EC. Een AC motor draait extreem inefficiënt onder 100% vermogen, ook als ze aan een autotransformator hangen (goedkope grote 3/5 standenregelaar voor afzuiginstallaties op basis van voltage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
w00key schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:22:
[...]

[Citation required]?

De Ebm Papst ventilator (https://www.ebmpapst.com/...-fans/p/R3G190RC0503.html) in de Q350 is geen goedkoop speeltje, alle moderne WTWs werken met een BLDC/EC motor die optimaal draait in elke combinatie van RPM, vermogen en benodigde druk.

Deze zijn niet goedkoop, bijna 300 per stuk bij Farnell.

Hele oude WTWs hebben minder efficiente versies, maar vaak nog steeds EC. Een AC motor draait extreem inefficiënt onder 100% vermogen, ook als ze aan een autotransformator hangen (goedkope grote 3/5 standenregelaar voor afzuiginstallaties op basis van voltage).
Nu hebben het hier over een wtw van 3.5k+. Als ze zo duur zijn dan snap ik inderdaad waarom deze niet in 1k wtw's zitten, en toch, voor 300 eur weet ik wel wat leuk bldc spul te regelen, alleen weet ik niet of het 15 jaar mee gaat natuurlijk.
Netjes dat bldcs wel gebruikt worden, was te pessimistisch, sorry.

Zat te kijken naar onderdele prijzen van mijn wtw (gelukkig nog binnen garantie), schrik ervan, en dan voor wat ik krijg.. maar voor mij loont het buiten garantie om zelf gewoon een printplaat de designen, te programmeren en dan dat zelf te onderhouden haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dat lijkt zo, maar dat betekent denk ik gewoon dat je nog nooit een product van concept tot productie meegemaakt hebt :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
grasmanek94 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:43:
[...]

Nu hebben het hier over een wtw van 3.5k+. Als ze zo duur zijn dan snap ik inderdaad waarom deze niet in 1k wtw's zitten, en toch, voor 300 eur weet ik wel wat leuk bldc spul te regelen, alleen weet ik niet of het 15 jaar mee gaat natuurlijk.
Netjes dat bldcs wel gebruikt worden, was te pessimistisch, sorry.

Zat te kijken naar onderdele prijzen van mijn wtw (gelukkig nog binnen garantie), schrik ervan, en dan voor wat ik krijg.. maar voor mij loont het buiten garantie om zelf gewoon een printplaat de designen, te programmeren en dan dat zelf te onderhouden haha.
Ook de goedkopere E300 gebruikt gewoon de gelinkte Papst, https://ventishop.eu/4005...nhuis-comfoair-q350-e300/ past op bijna alle kleine Zehnders.

Maar goed ja andere merken kunnen wel iets anders gebruiken. Kan me alleen niet voorstellen dat iemand AC gebruikt, je komt niet langs de verplichte EPC norm voor ventilatie. Zelfs in de 5000 m3+ segment is EC steeds meer gangbaar, helaas wel met verschikkelijke prijzen vergeleken met een domme krachstroom AC fan die lekker op 50hz vooruit wordt getrokken door de fasewisseling.

En re: marge, tis makkelijk zeggen dat iets te duur is maar je hebt echt paar keer inkoop aan brutomarge nodig om alles te betalen. DIY is cheating, dan reken je je eigen uurloon niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grasmanek94 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:21:
[...]

Rond 2004 kocht ik een Itho ventilatorboxje voor onze vorige woning, en die had toen al een BLDC motor. Dat is inmiddels dus al 20 jaar geleden. Ik kan me niet voorstellen dat iemand anno 2024 nog iets anders zou toepassen voor woonhuisventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
P5ycho schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:07:
Dat lijkt zo, maar dat betekent denk ik gewoon dat je nog nooit een product van concept tot productie meegemaakt hebt :')
In Nederland is gewoon alles duur, dus ik snap die prijzen wel.
En ik heb al e.e.a. van concept tot product mogen ontwikkelen en als ik dan bereken wat ik zou moeten vragen.. (weer) ja ik snap die prijzen wel.

Voorbeeld voor een simpele CO2, RH, temp meter die ik hier had gepost, was denk ik iets a 70 eur materiaalkosten, stel ik verwacht er 1000 te verkopen, en ik heb 500 uur (x mijn tarief a wat.. 70 eur?) aan development erin, plus rekening houden met 25% garantie/retour/schade/mislevering.. en ook nog een uur om alles in elkaar te zetten, +btw + "gratis verzending", + support uren, dan snap ik dat die dingen al gauw 250-300 eur kosten.
En toch is het te duur m.i., dit is voor een gemiddeld consument gewoon het niet waard, eerlijk is eerlijk.

Tarieven zijn hier hoog, kosten zijn hoog, veel mensen verdienen (te) weinig, en de afzetmarkt in NL is klein.

Helaas/jammer helpt niks hier met kosten drukken.
En mogelijk zien mensen dit als klagen maar ik benoem eigenlijk wat ik denk dat een feit is, en tegelijk is dat de motivatie om ook veel zelf te doen, want uren die ik mijzelf betaal kosten mij niks.
Het is echt niet zo dat ik in het weekend voor die uren ergens bij zou gaan verdienen. Verder vind ik het gewoon interessante projecten van een kant, en bij het maken van een aansturing voor een WTW dan vooral de inregeling om bevriezen te voorkomen, de motoren zelf aansturen en temperatuur/rh uitlezen is niet zo denderend.

[ Voor 28% gewijzigd door grasmanek94 op 15-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Vergeet ook niet de kosten voor CE keuring / DoP, en papierwerk en testen om te voldoen aan de NL normen om gebruikt te mogen worden in alle nieuwbouw voor de nieuwe energielabel.

Het is duur maar vergeleken met een huis is het peanuts, werkuren voor kanaalwerk en ventielen etc kost meer dan dat ding en is afrondingsfout op het totaal. Terwijl het echt significant bijdraagt aan wooncomfort en bespaart op de kozijnen (-tig roosters).

~€1800 klinkt voor de Zehnder basic E300 of €2500 voor de deluxe Q350, €3200 met ERV, is wat mij betreft net okay geprijsd. Ja duur maar alles voor een huis is duur, ik schrik van wat een basic keuken of badkamer nu moet kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
grasmanek94 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:49:
[...]

In Nederland is gewoon alles duur, dus ik snap die prijzen wel.
En ik heb al e.e.a. van concept tot product mogen ontwikkelen en als ik dan bereken wat ik zou moeten vragen.. (weer) ja ik snap die prijzen wel.

Voorbeeld voor een simpele CO2, RH, temp meter die ik hier had gepost, was denk ik iets a 70 eur materiaalkosten, stel ik verwacht er 1000 te verkopen, en ik heb 500 uur (x mijn tarief a wat.. 70 eur?) aan development erin, plus rekening houden met 25% garantie/retour/schade/mislevering.. en ook nog een uur om alles in elkaar te zetten, +btw + "gratis verzending", + support uren, dan snap ik dat die dingen al gauw 250-300 eur kosten.
En toch is het te duur m.i., dit is voor een gemiddeld consument gewoon het niet waard, eerlijk is eerlijk.

Tarieven zijn hier hoog, kosten zijn hoog, veel mensen verdienen (te) weinig, en de afzetmarkt in NL is klein.

Helaas/jammer helpt niks hier met kosten drukken.
En mogelijk zien mensen dit als klagen maar ik benoem eigenlijk wat ik denk dat een feit is, en tegelijk is dat de motivatie om ook veel zelf te doen, want uren die ik mijzelf betaal kosten mij niks.
Het is echt niet zo dat ik in het weekend voor die uren ergens bij zou gaan verdienen. Verder vind ik het gewoon interessante projecten van een kant, en bij het maken van een aansturing voor een WTW dan vooral de inregeling om bevriezen te voorkomen, de motoren zelf aansturen en temperatuur/rh uitlezen is niet zo denderend.
Ik snap het wel hoor, ik denk ook zo na over veel zaken. Je bent handig en kunt sommige dingen beter zelf. Toen ik student was moest ik wel, nu kan ik sommige dingen in principe uitbesteden. Durven is een tweede...

CO2 + Temp/RH koop je gewoon in bij Sensirion, daar hoef je amper wat aan te doen tegenwoordig. SCD30, SCD40. Eind van het jaar komt de STCC4 uit, die kan wel eens zorgen voor een kleine revolutie wat prijs en verbruik betreft. 1mA is nog steeds veel, maar er worden grote stappen gemaakt.

Ik ben van 't weekend begonnen met het reverse engineeren van de Zehnder Option Box communicatie met de Q series (bouwende op wat er al is) om geen CO2 sensoren van Zehnder te hoeven kopen... Ik kan het ook niet laten soms :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:35:
Ik ben van 't weekend begonnen met het reverse engineeren van de Zehnder Option Box communicatie met de Q series (bouwende op wat er al is) om geen CO2 sensoren van Zehnder te hoeven kopen... Ik kan het ook niet laten soms :P
Je hoeft toch ook geen CO2-sensoren van Zehnder te kopen? Dat heb ik ook niet. Elke sensor die werkt op 12V en een analoge uitgang van 0-10V heeft werkt prima samen met de option box.
Het probleem is alleen dat die option box zo duur is, maar blijkbaar heb je die al.

De option box heeft trouwens nog wel een voordeel: Die heeft een (in NL niet gedocumenteerde) ingang waarmee je de hele unit uit kan schakelen (in service mode zetten). Daar hangt bij mij een schakelaartje aan zodat ik de WTW heel snel uit kan zetten als buurmans BBQ te veel rook produceert.
En met een Fibaro Smart Implant kan ik ook deze input via mijn domotica bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het plan is om het mogelijk te maken om een CO2 sensor vanuit Home assistant te kunnen mappen op een 0-10V input van de ComfoAir Q zonder daarvoor een CO2 sensor en Option Box aan te hoeven schaffen (€500-600).

Natuurlijk zijn andere 0-10V CO2 sensoren ook een optie, dat zou €100 schelen. Maar ik wil die box eigenlijk helemaal niet.

Als die kill-ingang er op zit, kan ik die vast ook aansturen straks.

De voordelen zijn lagere aanschafkosten, het nadeel is enige afhankelijkheid van Home Assistant. Dat mag ieder voor zichzelf afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:17
P5ycho schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:35:
[...]
Ik dacht daar al eens iets voor gezien te hebben. Volgens mij met CANbus; of is dat alleen als je al de option box hebt?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Voor zover ik weet zijn er alleen een aantal projecten die de ComfoConnect Lan C functionaliteit kopiëren voor gebruik in domotica.

https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Misschien een toevoeging aan de startpost.

Ik ben het volledig eens met ventileren naar behoefte (20-40m3/u pp), maar als men wel het Bouwbesluit aanhoudt voor afvoer wc/badkamer/keuken, dan zou ik ook vermelden dat je een maximale overstroom hebt.
Ik zou zeggen dat een ventilatiesysteem minimaal aan het Bouwbesluit zou moeten voldoen, en dan als extra voldoende moet ventileren naar behoefte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6FeLsrXDQAEF3oiAhIepjh27l0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5xF4e2um55shHBnbiyUeJms.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij mag het ook maar door 2 ruimtes gaan, maar dat kan ik 123 even niet terugvinden in het besluit zelf (wel op andere pagina's) dus niet van je zolder, naar de gang, naar het konijnenhok, dan naar het schapenhok, door de andere gang en dan in de woonkamer uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Er zijn wel meer bouwbesluit regels die niet in de TS staan, die is niet bedoeld als bouwbesluit samenvatting. Zoals verschil tussen 'verblijfsgebied', 'verblijfsruimte', en 'leefzone in een verblijfsgebied'. Of de minimale en maximale regelbaarheid. En zo voort.

Ik heb een zinnetje toegevoegd aan het deel over het bouwbesluit bij ventilatieberekeningen om duidelijker te maken dat er nog meer/andere regels zijn.

(noot: Ik heb laatst alleen de TS herschreven op basis van mijn aantekeningen van 200 pagina's topic. Maar wil geenzins doen voorkomen of ik daar nu (alleen) over ga of zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-05 12:30
Nu de aankoop in afrondende fase zit, kan ik wat meer richtingen op de komende renovatie. Al een tijdje volg ik dit topic aandachtig en ben op het onderstaande uitgekomen voor onze jaren 80 woning. We zullen er eerst met z'n drieën wonen, maar de kans is groot dat dat binnenkort wordt uitgebreid naar vier.

Wat vinden jullie van dit plan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMr24nNEDQiBBnCz56OZgyc0fFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQhpdqEBX95Nzmp2ipw0qKT9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUHK0DOjITCM5n4N5nXEGqNe7_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAP8gPOL6NMhFeMbSWZlMOAU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Paar dingen die meteen opvallen:

Je woonkeuken is één ruimte, dit in twee regels opnemen vertekent nu het inzicht in je spreadsheet een beetje.

Je zit met 300 m3/h voor vier personen aan de hoge kant gezien de benchmark in de TS.

Een deel van de keukenafzuiging kan eventueel naar de bijkeuken, die is nu ongeventileerd.

Het geheel kan een stuk efficiënter, in ieder geval door de woonkeuken op -120 en +60 te doen ipv -180 en +120, dan ventileer je de ruimte in totaal nog steeds 120 met 50% overflow dus voldoende. Je zit dan op 240 m3/h voor vier personen, dat is precies binnen de benchmark uit de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je hebt de kolom 'pulsieberekening definitief' (stap 3) alles ingevuld uit de 'personen 66%' kolom. De totaalwaardes kloppen daarmee niet. Eigenlijk heb je 450m3/h nodig nu.
Als je toch op 300m3/h uit wilt komen op max dan kun je beter 'min / pers' op 20 m3/h zetten ipv 30, want dat is wat er effectief gebeurt nu.

De 2e pagina rekent met max debieten van pagina 1, dus daar kun je dan de mist in gaan.

Ik mis de overflow in je ontwerp, zoals hierboven al beschreven. Daarmee kun je een hoop van die 450m3/h af schaven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Omdat ik nog niet zo veel prijzenlijstjes zie van DIY projecten, dacht ik misschien leuk om de teller van mijn ventilatieproject hier eens te posten. Ook omdat ik zelf niet zo'n voorstelling kon maken van wat het geheel nou zou worden voordat ik er aan begon, omdat het zo'n enorme lijst onderdelen is.

Dit is ex de kosten van de unit zelf, daarvan zijn de prijzen redelijk transparant op te zoeken.

Let wel dat ik bijzonder weinig buislengte heb omdat ik mijn bestaande systeem C buizen en ventielen voor het grootste deel hergebruik (alles Ø 100mm parallel, dankuwel niet nader bekende aannemer uit de jaren 90). Dat zou nog makkelijk 500 euro aan spirobuizen erbovenop zijn. Alle spirobuismateriaal hieronder is puur voor aansluitingen in de technische ruimte. Daar zit wat marge in, dat ik later terug kan sturen, maar niet heel veel.

ItemPrijs incl BTW
Dakdoorvoeren en toebehoren516
Dempers (7x)536
Filter en toebehoren (zakkenfilterbox, filter, aansluiting)265
Spirobuismateriaal (ca. 100 onderdelen)710
Ventielen (5x)66
Bouwmateriaal tbv omkastingen/geluidsisolatie406
Totaal2,500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 11:57
Ik was 3100 euro kwijt voor alles naast de unit. Unit + poten + ventielen was nog eens 4200 euro (rechtstreeks uit warenhuis van Maico). Ik kan de hele kooplijst / shoplijst posten, maar daar heb ik meer verwezen naar de winkels waar ik van alles heb aangeschaft.

Had wat geld kunnen besparen door wat zuiniger met de armaflex om te springen, minder spirobuis te kopen en wat specifieke 300mm koppelstukken weg te laten (die kon je wel inschuiven, maar dan zaten ze ook echt vast en kon ik ze dus niet gebruiken waarvoor bedoeld.).

Indien gewenst kan ik alles posten, maar dit is de groffe samenvatting. Totaal 7300 euro voor alles. Offerte van bedrijven kwamen niet onder de 10k voor 1 unit (en dan minder goed aangelegd zonder geluidsdemping etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
@Puntenwolk @P5ycho dank voor jullie feedback! _/-\o_

Ik heb jullie feedback verwerkt, hier de laatste versie van de sheet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk9Hce3E_tME7ug5qcMe_RGEsiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7hijQ3fLudnPvlcosJujz9V.png?f=fotoalbum_large

De volgende zaken zijn aangepast:
  • Pulsieberekening definitief aangepast
  • 'min / pers' aangepast naar 20 m3/h
  • Woonkamer en keuken samengevoegd als één ruimte
  • Afzuiging toegevoegd in de bijkeuken
  • Overflow toegevoegd vanuit de hal naar de woonkeuken
Zien jullie nog verbeterpunten? Zo niet, ga ik verder met de volgende ontwerp stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou misschien nog iets van de badkamer naar de keuken verschuiven. Met <75m3/h in de badkamer zou je met 1 ventiel klaar zijn ipv 2. In de keuken moet je er waarschijnlijk toch minstens 2 plaatsen, kan dat beetje er nog wel bij.

Het is ook een optie om op de werkkamer af te zuigen. Als je die 60m3/h dan gebruikt om je slaapkamers wat extra te ventileren heb je gratis extra capaciteit op de slaapkamers zonder dat het je debiet kost.

Ik vind 20m3/h/persoon wat laag, maar daar verschillen de menigen over. Zou je kunnen uitleggen waarom je daar voor kiest?

De woonkamer en keuken had je in de sheet ook samen kunnen voegen door de aanvoer voor de keuken gewoon op 0 te zetten. Dat had minder werk geweest. :) Pas wel op, als je op sheet 1 rijen toevoegt of weghaalt kun je daar last van krijgen op pagina 2. Kijk dus even of de verwijzingen daar nog kloppen als je er mee aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
P5ycho schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:03:
Ik vind 20m3/h/persoon wat laag, maar daar verschillen de menigen over. Zou je kunnen uitleggen waarom je daar voor kiest?
Ik dacht uit jouw eerdere reactie op te merken dat het 'oké', was. Maar bij nader inzien lijkt 30m3/h/persoon mij inderdaad logischer. Al is het alleen al omdat ik zelf wat gevoeliger ben voor 'frisse lucht'.

Ik merk dat ik nu even vast loop |:(

Indien ik 90, 45 en 45 in de slaapkamers blaas en 75 afzuig in de badkamer gaat er 105 via de overloop de trap af.

In de hal kan het drie kanten op: de werkkamer, de wc en de woonkeuken. Met 25 afzuigen in de wc, blijft er 80 over, waar ik 90 nodig heb in de werkkamer. Indien ik 90 aanvoer in de werkkamer moet er 170 (80 + 90) onder de deur door naar de woonkeuken. Dat is aan de hoge kant (toch?) en ik zoek een oplossing zonder deurroosters. Of zou zowel aanvoer als afvoer in de werkkamer iets kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
65 in badkamer, 90 naar de werkkamer (zit je daar echt met 2 man?), 25 naar wc. Dan zou alles in balans moeten zijn zonder overflow naar de woonkamer.
Je komt dan op 360m3/h totaal uit als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik geloof dat we ook nog steeds af en toe spraakverwarring hebben over normaal / hoog standen, zeker als we aanvoer pp en afzuig per ruimte vergelijken. 75 in de badkamer en 25 in de WC zou ik meer als een gebruikelijke normaal stand zien? Andersom uitgelegd lijkt me bijvoorbeeld 17 in de WC echt te weinig als normaalstand.

Even rekening houdend met het feit dat het spreadsheet van P5cho standaard het maximum / hoog stand berekent, zou de vergelijking dan niet +90+45+45 vs -75 op de verdieping, maar +60+30+30 vs -75 in de normaal stand en 90+45+45 vs -112.5 in de hoog stand zijn ?

Het verschil met het plaatje hierboven is (in normaal stand) dan niet zo groot.

Normaalstand:
+60+30+30 vs -75 = +45 de trap af
Van die 45 gaat er normaliter dan 25 richting WC en samen met +60 uit de werkkamer in totaal +80 naar de woonkamer. Dat kan net binnen de (Vlaamse) norm uitgaande van een deur van 90cm breed en een spleet van 2cm en een drukverschil van 2Pa.

Hoogstand:
+90+45+45 vs -112.5 = +67.5 de trap af
Waarvan 37.5 naar de WC, blijft over samen met 90 uit de werkkamer in totaal +120 naar de woonkamer. Dat kan niet met een deurspleet met een drukverschil van maar 2Pa, en gaat richting de 10 Pa. Je krijg dus overdruk in de hal richting woonkamer in de hoogstand. Dat is niet heel erg, voor een hoog stand die af en toe aanspringt op basis van een vochtsensor in de badkamer of zo. Mocht je de hoog stand langdurig gebruiken (feestje) dan kun je de haldeur op een kiertje zetten.

Over je werkkamer heb ik nog na zitten denken, maar ik zie geen goede oplossingen door de vorm van de ruimte.

Re P5ycho: de werkkamer is aanvoer geen afzuig dus de overflow kan daar niet heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik doe alles, echt alles, op max. De enige uitzondering is m3/h per persoon, die pak je bij normaalstand omdat dat de dagelijkse situatie is. Dat is een streefwaarde.

Kunnen we het inrekenen met normaalstand nu even loslaten? Het zaait echt alleen maar verwarring.

Uiteindelijk moet je bij nieuwbouw ook gewoon aan het bouwbesluit voldoen, dus is het handig om daar wel een beetje bij in de buurt te blijven. Ook communicatie met je installateur is onmogelijk als je niet hun taal blijft spreken.

25m3/h voor een wc is meer ventilatie per m2 dan leefgebied, lijkt me dus prima. Ventilatievoud van een flinke wc is 25/(2x1x2.6)=4,8.

Edit: de werkkamer kan prima afvoer worden. Tenzij je aan het bouwbesluit gebonden bent natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 17-04-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:52
Puntenwolk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:04:
Omdat ik nog niet zo veel prijzenlijstjes zie van DIY projecten, dacht ik misschien leuk om de teller van mijn ventilatieproject hier eens te posten. Ook omdat ik zelf niet zo'n voorstelling kon maken van wat het geheel nou zou worden voordat ik er aan begon, omdat het zo'n enorme lijst onderdelen is.

Dit is ex de kosten van de unit zelf, daarvan zijn de prijzen redelijk transparant op te zoeken.

Let wel dat ik bijzonder weinig buislengte heb omdat ik mijn bestaande systeem C buizen en ventielen voor het grootste deel hergebruik (alles Ø 100mm parallel, dankuwel niet nader bekende aannemer uit de jaren 90). Dat zou nog makkelijk 500 euro aan spirobuizen erbovenop zijn. Alle spirobuismateriaal hieronder is puur voor aansluitingen in de technische ruimte. Daar zit wat marge in, dat ik later terug kan sturen, maar niet heel veel.

ItemPrijs incl BTW
Dakdoorvoeren en toebehoren516
Dempers (7x)536
Filter en toebehoren (zakkenfilterbox, filter, aansluiting)265
Spirobuismateriaal (ca. 100 onderdelen)710
Ventielen (5x)66
Bouwmateriaal tbv omkastingen/geluidsisolatie406
Totaal2,500
Ik was iets tussen de 4500 en de 5000 euro kwijt. Mijn bonnetjes en facturen tellen op tot 4500 euro maar er zal vast wel wat doorheen geglipt zijn en niet meegeteld enerzijds, terwijl anderzijds ook wel eens wat retour is gegaan of op marktplaats weer is verkocht als restanten.

Dan heb ik wel echt alles meegerekend: de unit+bediening, 2 dakdoorvoeren incl het plaatsen ervan, al het buizenwerk, de dempers, de ventielen in huis, de bekasting en geluidsisolatie om de unit heen om het spul allemaal uit het zicht en stil te krijgen, 1 Brink Mixfan om CO2-gestuurd de airflow van woonkamer&keuken naar de hal/trappenhuis te bevorderen waar de voornaamste afvoer van lucht plaatsvindt, 2 diamantboren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Ik ga bijna de 4000e aantikken. Dat is ook inclusief alles, zelfs een filterbox (Zehnder ComfoWell) met F9 filter.
Unit betrekkelijk goedkoop gekocht iets van 3 jaar terug, project was even blijven liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Nou, mijn systeem draait sinds gisteren!

En nu ook een probleem.

Ik heb Ubbink Aerfoam buizen, en de extractie naar buiten maakt geluid. Deze zit in een verlaagd badkamerplafond en een koof door een kamer heen.

Nu was het hier allemaal best lastig inbouwen, in een bestaand (niet-boven) appartement, dus dit kanaal heeft 4x 90gr bocht en totaal zo'n 8m buis, diameter is 160mm. Het maakt al een irritant geluid bij 175m3/u. Dit is maar 2,42m/s.

Het pulsie Aerfoam kanaal heeft hier geen last van, maar deze is dan ook 180mm, 1x 90gr en ~9,5m.
(deze is later aangebracht, die 160mm voor extractie was tijdens een uitbouw al aangelegd)

Het fijne is natuurlijk, dat dit kanaal al helemaal is weggewerkt.

Kan het kloppen dat dit goed merkbaar geluid geeft? Of, zou in de ~3 jaar dat dit kanaal niet in gebruik is geweest een bijennest of iets dergelijks zijn ontstaan...? Maar ja, hoe ga ik daar achter komen. Betaalbare inspectiecamera's hebben maar iets van 1,5m lengte zie ik.

Ik heb voor de "lol" dit traject verwisseld voor het oude kanaal naar buiten van het systeem C (1x 90gr en voor de rest recht, 125mm, ~14m), en toen was het stil... De RPM van die fan ging wel van 1420rpm naar 1690rpm, dus mijn nieuwe kanaal heeft wel een hoopje minder weerstand.

Ideeën en vooral oplossingen, zijn welkom..
Iemand die cellulose in kan komen blazen in het badkamerplafond en koofje? :)

Dit is wel een dompertje, het enige stuk wat niet meer bereikbaar is dat problemen oplevert. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Apart hiervan, heeft er iemand verstand van de Itho HRU400 (2021 model, dus "nieuwe")?

Ik kan met de installatie app de percentages van ventilatiestand 1, 2, 3 (is laag, midden, hoog) instellen, alleen stand 2 is nooit te kiezen, want met de afstandsbediening kan je alleen LAAG, HOOF en AUTO (en timer) kiezen. En laat deze AUTO stand nou niet te regelen zijn. De beschrijving zegt dat het knopje AUTO op de afstandsbediening ook daadwerkelijk AUTO is, indien je co2 en/of rv (vocht)sensoren hebt, en anders is het stand MIDDEN (2). De box heeft een niet uitschakelbare rv sensor, en daarmee is het dus ook echt de (niet regelbare) AUTO.

Itho gebeld, die zegt dat AUTO een vast percentage van de hoogstand is. Ik heb hier m'n ongenoegen over geuit, dat Itho niet kan bepalen of de AUTO stand voldoende ventileert. IK zou moeten bepalen hoeveel het op AUTO moet ventileren.
Een antwoord van "we zien dat deze box eigenlijk altijd met CO2 sensoren gebruikt wordt", heb ik natuurlijk ook helemaal niks aan.

RV sensor kan ik ook niet uitschakelen in de installatie app.

Er is iets wat je kan doen met MODBUS volgens mij, maar daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten plus, kom op hee, ondersteun gewoon een stand 2 of maak AUTO uitschakelbaar.

Komt er nu op neer, dat ik laagstand (1) ingesteld heb op m'n gewenste normaal debiet, alleen dan wat lager, want Itho bepaalt ook voor je dat stand 1 max 50% van de hoogstand is (ik heb hiervoor 60% nodig, ik kan natuurlijk ook de hoogstand verhogen, want de box gaat tot 400m3/u, maar alles is op 350m3/u berekend, nou maakt die 50 extra misschien niet zo heel veel uit, maar toch, ik wil proberen om het werkend te krijgen zoals ik wens).

Volgens mij was de technisch specialist van Itho het met me eens dan dit gewoon knudde is, alleen daar heb ik niet zoveel aan.

Nog iets: De installatie app kan je een keer gebruiken, als je de app even wegdrukt, of zelfs volgens instructies sluit, kan je geen verbinding meer krijgen. Stekker erin/eruit fixt dat.

Dus: Itho kenners onder ons, die misschien meer weten dan Itho zelf?

[ Voor 4% gewijzigd door Ro123 op 18-04-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ro123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:13:
Nou, mijn systeem draait sinds gisteren!

En nu ook een probleem.

Ik heb Ubbink Aerfoam buizen, en de extractie naar buiten maakt geluid. Deze zit in een verlaagd badkamerplafond en een koof door een kamer heen.

Nu was het hier allemaal best lastig inbouwen, in een bestaand (niet-boven) appartement, dus dit kanaal heeft 4x 90gr bocht en totaal zo'n 8m buis, diameter is 160mm. Het maakt al een irritant geluid bij 175m3/u. Dit is maar 2,42m/s.

Het pulsie Aerfoam kanaal heeft hier geen last van, maar deze is dan ook 180mm, 1x 90gr en ~9,5m.
(deze is later aangebracht, die 160mm voor extractie was tijdens een uitbouw al aangelegd)

Het fijne is natuurlijk, dat dit kanaal al helemaal is weggewerkt.

Kan het kloppen dat dit goed merkbaar geluid geeft? Of, zou in de ~3 jaar dat dit kanaal niet in gebruik is geweest een bijennest of iets dergelijks zijn ontstaan...? Maar ja, hoe ga ik daar achter komen. Betaalbare inspectiecamera's hebben maar iets van 1,5m lengte zie ik.

Ik heb voor de "lol" dit traject verwisseld voor het oude kanaal naar buiten van het systeem C (1x 90gr en voor de rest recht, 125mm, ~14m), en toen was het stil... De RPM van die fan ging wel van 1420rpm naar 1690rpm, dus mijn nieuwe kanaal heeft wel een hoopje minder weerstand.

Ideeën en vooral oplossingen, zijn welkom..
Iemand die cellulose in kan komen blazen in het badkamerplafond en koofje? :)

Dit is wel een dompertje, het enige stuk wat niet meer bereikbaar is dat problemen oplevert. :(
Ai, das kut.
De aerfoam buizen doen erg weinig voor geluid en alle bochten hebben scherpe randen. Het is niet geweldig spul wat dat betreft. De voorganger hiervan had ik als exhaust op de brink renovent hr, en dat was ook altijd goed te horen op zolder. Bovendien is het spul gekrompen met de tijd, dus niet meer luchtdicht. De nieuwe kanalen hebben nu een montagering die aan te spannen is ipv perspassing om dit te verhelpen.
Aangezien het geluid door de buis naar buiten komt, heb je een misschien wel een echokamer gebouwd.

Heb je de mogelijkheid om er iets van steenwol om aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bent
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 09:20
Goedemorgen. Ik ben bezig een centraal WTW systeem aan te leggen nu we de zolder aan het verbouwen zijn. Ik kan redelijk goed buizen aan leggen naar de kamers op zolder (via de vliering) en de eerste verdieping (via de zoldervloer die open is).

Mijn vraag is waarom ik niet direct aan en afvoer per kamer zou doen? Ik wil slaapkamers goed kunnen ventileren met deuren dicht zonder daar roosters in te moeten maken (ivm geluid de gang op). Bovendien heb regel ik de temperatuur per ruimte (tado) dus vind ik het zonde als de warme lucht uit de slaapkamers de gang op wordt getrokken naar de natte ruimtes (waar ik wel alleen afzuiging zou willen doen om onderdruk te creeren).

Ik kan het debiet dan per kanaal vrij laag houden omdat je dus echt maar 1 ruimte per kanaal hoeft te ventileren.

Bedankt voor het meedenken!

Gaat overigens om een Itho HRU ecto 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
P5ycho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:54:
[...]

Ai, das kut.
De aerfoam buizen doen erg weinig voor geluid en alle bochten hebben scherpe randen. Het is niet geweldig spul wat dat betreft. De voorganger hiervan had ik als exhaust op de brink renovent hr, en dat was ook altijd goed te horen op zolder. Bovendien is het spul gekrompen met de tijd, dus niet meer luchtdicht. De nieuwe kanalen hebben nu een montagering die aan te spannen is ipv perspassing om dit te verhelpen.
Aangezien het geluid door de buis naar buiten komt, heb je een misschien wel een echokamer gebouwd.

Heb je de mogelijkheid om er iets van steenwol om aan te brengen?
Aghhwww, was zelfs van een klein stukkie Ventilatieland Thermoduct (spiro met 9mm isolatie, kennelijk hebben ze nu ook 13mm... zucht) overgegaan naar Aerfoam, omdat die 16mm isolatie heeft, en 9mm was wat weinig volgens sommige meningen en na een tijd in de zon in de tuin (reststuk) kwam die isolatielaag gewoon los.

Ik kán wel steenwol aanbrengen, alleen dan moet het badkamerplafond eruit.. en ook die koof open. Dit is allemaal gips/gestuct... Daarom de cellulose inblazen vraag :)

Die andere Aefoam hangt nu nog in een koof frame zonder gips, misschien moet ik die ook maar isoleren, alleen past er geen isolatie tussen de buis en de onderkant koof, maar allicht voorkomt het wel het versterken (echo effect) van het geluid als ik er wat isolatie in leg.

Wat een ***zooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:21
Dus: Itho kenners onder ons, die misschien meer weten dan Itho zelf?
Ik had een Itho fan en er is een Itho wifi addon waarmee je veel kunt aanpassen/uitlezen, zie Itho Daalderop - open source wifi control add-on module. Als je in dat topic even zoekt naar HRU400 vind je meer info.

[ Voor 14% gewijzigd door marnie op 18-04-2024 11:51 . Reden: Zoeken tegoevoegd ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Pagina: 1 ... 52 ... 90 Laatste