Laatste dagen zitten tobben met de volgende situatie.
In verbouwing wil ik wtw leidingen meenemen zodat ik later of tijdens de verbouwing dit verder semi zelf kan afmaken richting zolder. Gaat hierbij vooral om wtw systeem wel met centrale kast op zolder maar alleen voor focus op de beneden (woon gedeelte) ivm met houten balken vloer bepekt met de opties.
Situatie zal dus nooit perfect zijn zoals nieuwbouw, behoud nog wel 2 kiepramen in keuken en schuif in de woonkamer. De rest van de nieuwe kozijnen komen zonder ventilatie en triple. Wat er nu al qua kozijnen is al vernieuwd en ook in triple.
Qua systemen al vele opties bekeken, of ik met 2 verdelers kan werken en dan 90mm buizen van ubbink alleen zit ik weer met de ruimte van de verdeel units en vaak met heel veel aansluitingen.
Dan zou ik voor eventueel voor aanvoer en retour elk 3x 90mm leiding kunnen gebruiken ben er dus nog niet helemaal over uit. Een frissen blik zou zeker gewenst zijn. !! Dank !
Situatie:
- Renovatie
- WTW aanleg voor begane grond (1976) geen afzuiging beneden aanwezig.
- Gezin van 4 personen
- Open woonkamer keuken opstelling totaal ( +/- 56 a 60m2)
- Focus is om nu tijdens de verbouwing het leidingwerk goed te hebben en daarna op zolder de wtw plaatsing. (keuze welke wtw nog doen)
- Gewenste debiet: gezien aantal mensen en ruimte 150m3(max) , co2 gedreven zodat het lager kan wanneer niet nodig.
Zit een deur tussen woonruimte en gang, de gang heeft open trap en trede tot zolder. Eventueel toevoer op de zolder doen als overflow ?
Nadeel is dat ik liever geen kier heb onder de deur ivm geluid naar boven.
Probleem/uitdaging:
foto
:strip_exif()/f/image/D2gfZdYMkKCEyBxrLPQEoAgH.jpg?f=fotoalbum_large)
De plek waar ik de aanvoer wil doen heeft beperkte ruimte (langs de muur ) en in de benedenverdieping klein stukje 195x110 aan ruimte ivm met balken laag.
Dit deel zou ik ovale buis van 195x80 willen gebruiken en dan staand plaatsen en daarna koppelen aan 125mm spiro voor het bochtje en in de lijn tussen de balken aan deze 125mm spiro komen dan 3 aanvoer ventielen.
(reden van de knik is omdat er een stalen drager ligt hier kan ik niet doorheen.)
Afzuiging kan ik doen middels 195x80 buis doen met ook 2 of 3 ventielen alleen dan uitkomend in de keuken, op die manier gezien de situatie wel ruimere scheiding tussen aanvoer en retour.
Lindlab zegt het volgende:
Spiro, 125 voor 150m3 = 3,4 ms (semi hoge stand)
Spiro, 125 voor 124m3 = 2.8 (medium)
Spiro, 125 voor 88m3 = 2ms (low)
Zijn deze snelheden als ik de wtw hierop kan instellen ook realistisch in de praktijk.
Ik reken met de 125 omdat dit het (kleinste kanaal is) in de keten.
Optie: Zit een deur tussen woonruimte en gang, de gang heeft open trap en trede tot zolder. Eventueel toevoer op de zolder doen als overflow ?
Nadeel is dat ik liever geen kier heb onder de deur ivm geluid naar boven.