Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
Ik ga het nog een keertje vragen, want het is me nog steeds niet duidelijk.
4 ventielen achter elkaar, metertje tussen elkaar, dus eigenlijk direct op t-stukken.

De buis is 180mm. Zal ik 180 tussen de t-stukken aanhouden, of steeds vernauwen? Als ik niet vernauw, daalt te luchtsnelheid naar bijna niks. Als ik wel vernauw, maakt het qua drukval bijna niks uit, het is maar 1m zonder bochten.
Ik redeneer alleen naar mijn logica, ik weet alleen niet wat waar is.

Zelfde maat:

m/s2,241,671,110,56

Vernauwen:

diameters180T160T125T125
m/s2,242,122,311,16

Wat is wijsheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Er is toch niks mis met een safe verloop?
https://www.ventilatielan...60mm-voor-spirobuis/7300/
Schuif je de EPS zo tegen de WTW aan en klaar.
Aan de huis kant is dat prima, maar naar buiten toe moet je isoleren, anders krijg je condens.

Kan je niet gewoon een buis halen van 160 binnendiameter, het heeft geen zin om van klein naar groot te gaan. Op 300 m3/uur is het 1.4 vs 0.8 Pa/meter x 2 meters = maakt helemaal niets uit. Pas bij de Q450/600 heb je 180 nodig en dat is dan ook de maat dat op de grotere apparaten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:48
De ventilatieroosters tbv toevoer van verse lucht wilde ik juist plaatsen op een muur. Dan hoef ik alleen een verlaagd plafond in de gang aanleggen, en dan in de kamers op de muur een rooster. Maar dan krijg ik veel stof op het plafond en muur als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:54:
Ik ga het nog een keertje vragen, want het is me nog steeds niet duidelijk.
4 ventielen achter elkaar, metertje tussen elkaar, dus eigenlijk direct op t-stukken.

De buis is 180mm. Zal ik 180 tussen de t-stukken aanhouden, of steeds vernauwen? Als ik niet vernauw, daalt te luchtsnelheid naar bijna niks. Als ik wel vernauw, maakt het qua drukval bijna niks uit, het is maar 1m zonder bochten.
Ik redeneer alleen naar mijn logica, ik weet alleen niet wat waar is.

Zelfde maat:

m/s2,241,671,110,56

Vernauwen:

diameters180T160T125T125
m/s2,242,122,311,16

Wat is wijsheid..
Alles kleiner uitvoeren :)

200 m3/h op 180 mm is 0.4 Pa/m, dus alle ventielen krijgen nu gewoon zelfde toevoer druk. Dat is prima, maar wel erg groot.

200 m3/h op 150 mm is 0.9 Pa/m, dat is een meer gangbare maat, en na eerste T zit je dan op

150 -> 0.6 Pa/m
100 -> 0.3 Pa/m
50 -> 0.1 Pa/m

Verste ventiel heeft dan 0.6+0.3+0.1 = 1 Pa meer en moet dan maximaal 1 tikje geknepen worden. Of niet. Wat maakt het uit dat het 1 Pa verschil zit tussen eerste en laatste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI12awgR1JPaFNvouStA08jlF-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wa2J1D3RUF21b9ZjJlZIzwt3.png?f=fotoalbum_large

Met (150 of 180) T 125 T 125 T 125 T is het 1.3 + 0.6 + 0.2 = 2.1 Pa totaal verschil tussen #1 en #4, ook nog steeds prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
TereZz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:03:
De ventilatieroosters tbv toevoer van verse lucht wilde ik juist plaatsen op een muur. Dan hoef ik alleen een verlaagd plafond in de gang aanleggen, en dan in de kamers op de muur een rooster. Maar dan krijg ik veel stof op het plafond en muur als ik het goed begrijp?
Nee hoor, dat is helemaal geen probleem. Zit hier al 15 jaar, maar wel met roosters die recht vooruit blazen langs het plafond af.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:10
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Er is toch niks mis met een safe verloop?
https://www.ventilatielan...60mm-voor-spirobuis/7300/
Schuif je de EPS zo tegen de WTW aan en klaar.
Ik gebruik geen spiro en ik heb 190 inwendig nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Ik gebruik geen spiro en ik heb 190 inwendig nodig.
Ahh sorry, ik las 190 als 180, omdat ik die maat nooit gezien heb :)
Dan nog, zelfde verloop, en met een slangenklem trek je dat wel aan, en zo niet, dik je de 180mm gedeelte gewoon wat op met whatever (tape??) en dan zoals ik zei, EPS komt gewoon tot tegen de unit, dat zou prima moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Aan de huis kant is dat prima, maar naar buiten toe moet je isoleren, anders krijg je condens.
Het EPS gaat gewoon tot de unit, is niks mis mee toch. Het verloopstuk zit binnen de schil van de unit en EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Alles kleiner uitvoeren :)

200 m3/h op 180 mm is 0.4 Pa/m, dus alle ventielen krijgen nu gewoon zelfde toevoer druk. Dat is prima, maar wel erg groot.

200 m3/h op 150 mm is 0.9 Pa/m, dat is een meer gangbare maat, en na eerste T zit je dan op

150 -> 0.6 Pa/m
100 -> 0.3 Pa/m
50 -> 0.1 Pa/m

Verste ventiel heeft dan 0.6+0.3+0.1 = 1 Pa meer en moet dan maximaal 1 tikje geknepen worden. Of niet. Wat maakt het uit dat het 1 Pa verschil zit tussen eerste en laatste.

[Afbeelding]
150mm zit je op 3,14m/s bij het het eerste ventiel, lijkt mij dat je dat niet wil.
180mm dus mijns inziens.

De drukval is te verwaarlozen, dat weet ik, alleen de luchtsnelheid gaat naar bijna niks op het laatst. Heeft dat geen nadelige gevolgen? Je zit wel vaker bij utiliteitsbouw dat men wel vernauwt, in dezelfde ruimte (wat meer meter ertussen). Is dat dan puur voor de materiaalkosten?
Met (150 of 180) T 125 T 125 T 125 T is het 1.3 + 0.6 + 0.2 = 2.1 Pa totaal verschil tussen #1 en #4, ook nog steeds prima.
Hier ga je zelfs naar 3,4m/s tussen ventiel #1 en #2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
SkullboyNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:54:
Ik wil mijn Q350 graag sluiten op Ubbink Aerfoam 180mm alleen kan ik geen goede EPS verloop vinden. De Q350 heeft een inwendige aansluiting van 160mm en uitwendig 190mm. Ik kan natuurlijk een spiro adapter van 160 naar 180 pakken maar het liefst heb ik EPS. Iemand hier al wat voor tegen gekomen?

[Afbeelding]
Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik zit met hetzelfde.
Wellicht kan het zo:

Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/535411.jpg

https://www.wildkamp.nl/p...-pp-grijs-160-mm/15105091

Deze kan er in, net als bij Aerfoam buizen verbinden. Is superdun en zal geen noemenswaardige invloed op de flow hebben.
Dan kan het hele traject gewoon met Aerfoam.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 27-03-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Ga 'm toch nog een keer opperen, je hebt geen 190mm nodig.
Dat verloopstuk, en dan die Aerfoam tegen de Zehnder aansluiting schuiven. Als je bang bent voor een dunner stukje isolatie en dus condens, doe je er een schroevendraaien tussen, en duwend draai je 'm rond, zodat die Aerfoam 180 een stukkie over de 190mm buitendiameter gaat, dat moet echt wel lukken.

Anders heb je dit nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WdRH0R7YsccWrHMC5yod7qJeqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1QVBl0f1WGPUFl5rZL6uKana.png?f=fotoalbum_large

Maar dat lijkt me compleet overbodig (en isolatie is dunner dan de Aerfoam, zit er raar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:49:
Ga 'm toch nog een keer opperen, je hebt geen 190mm nodig.
Dat verloopstuk, en dan die Aerfoam tegen de Zehnder aansluiting schuiven. Als je bang bent voor een dunner stukje isolatie en dus condens, doe je er een schroevendraaien tussen, en duwend draai je 'm rond, zodat die Aerfoam 180 een stukkie over de 190mm buitendiameter gaat, dat moet echt wel lukken.

Anders heb je dit nog:
[Afbeelding]

Maar dat lijkt me compleet overbodig (en isolatie is dunner dan de Aerfoam, zit er raar uit :)
Met de oplossing die ik postte boven jouw post lukt het met 160 inwendig aerfoam en een bijpassend koppelstuk. Dan heb ik geen spiro nodig en hoeft ik niets te forceren en langklemmen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Met de oplossing die ik postte boven jouw post lukt het met 160 inwendig aerfoam en een bijpassend koppelstuk. Dan heb ik geen spiro nodig en hoeft ik niets te forceren en langklemmen te gebruiken.
Uiteraard, maar je begon met 180mm voor een reden denk ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:35:
[...]

Uiteraard, maar je begon met 180mm voor een reden denk ik? ;)
Ik heb het nergens over 180 gehad. Ik wilde iets op mijn 160/190 aansluiting op mijn Zehnder.
Maar in mijn quote zat idd een stukje 180 van @SkullboyNL

[ Voor 20% gewijzigd door No Hands op 27-03-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Ik heb het nergens over 180 gehad. Ik wilde iets op mijn 160/190 aansluiting op mijn Zehnder.
Maar in mijn quote zat idd een stukje 180 van @SkullboyNL
My bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:05

hneel

denkt er het zijne van

Heeft het vochtgehalte van de lucht eventueel nog invloed op het rendement van een WTW?

Mijn plan is nog altijd om een WTW voor de bovenverdieping/zolder aan te leggen. Ik dacht in eerste instantie aan aanvoer via 4 slaapkamers en afvoer via de badkamer.

Maar de lucht in de badkamer is meestal erg vochtig. (We hebben momenteel 4 pubers in huis en die douchen vaak, lang en heet) Beslagen muren enzo. Hier en daar zelfs al zwarte schimmel. (Er zit nu al wel een badkamerventilator in het plafond die stuurt op luchtvochtigheid).
Ook zie ik het niet echt zitten om voor de WTW een waterafvoer aan te leggen, dus dat gaat er dan een met enthalpiewisselaar worden.
Ik weet dat veel mensen daar juist voor kiezen omdat de lucht anders te droog wordt, maar ik ben bij ons juist bang dat er straks veel te vochtige lucht de slaapkamers ingeblazen gaat worden. De luchtvochtigheid in de slaapkamers is nu wel prima, maar nog altijd wat aan de hoge kant.

Dus misschien de badkamer maar buiten het systeem houden, en dan misschien zelfs op elke slaapkamer zowel een aanvoer als een afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
hneel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:59:
Ook zie ik het niet echt zitten om voor de WTW een waterafvoer aan te leggen, dus dat gaat er dan een met enthalpiewisselaar worden.
Alternatief: Heb je een optie om het naar buiten te lozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:39:
[...]

150mm zit je op 3,14m/s bij het het eerste ventiel, lijkt mij dat je dat niet wil.
180mm dus mijns inziens.

De drukval is te verwaarlozen, dat weet ik, alleen de luchtsnelheid gaat naar bijna niks op het laatst. Heeft dat geen nadelige gevolgen? Je zit wel vaker bij utiliteitsbouw dat men wel vernauwt, in dezelfde ruimte (wat meer meter ertussen). Is dat dan puur voor de materiaalkosten?

[...]

Hier ga je zelfs naar 3,4m/s tussen ventiel #1 en #2?
Mensen zijn hier allergisch voor luchtsnelheid maar het is echt overdreven hoor. Ubbink geeft zelf aan dat het prima is tot 3.5m/s in hun plastic ribbelbuizen, groen = goed, rood = oppassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_t7yDi5x9D5gM1lK7VnzxHo4Mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h0or1BqFArwVcIpJx4UYW0br.png?f=user_large

Nog hoger kan ook nog maar dan ga je het misschien horen. Heel misschien. Een superglad buis zoals die spirobuis heeft weinig turbelentie, weinig drukverval en dus weinig geluid. Een ribbelbuis, ja dat wel meer.

Energie gaat nooit verloren, die Pa/m die kwijt raakt wordt omgezet in warmte en geluid, maar wel minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbrhVctpkPAYVJ92N2KAUlrxP4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FbIyVwbRaNjV5KJ4n33wOfwx.png?f=fotoalbum_large

> LN = sound power level in the duct (dB)

4m/s, pi r^2 van 125 mm is 0.012, even aflezen, ~21 dB sound power binnen in de buis en veel minder dan 21 dB(A) buiten. Zeker als je dat achter gips zit of in beton gestort is is het onzin om ervoor te optimaliseren.

> Note! - due to the noise generated by fans - noise generated inside ducts by air flow can in general be neglected.

Als je je oren bij een ventiel van een draaiende WTW installatie hou hoor je alleen maar motorgeluid, die zit bij een hele stille Zehnder Q350 op 40-50 dB(A) en ook met een demper zit je dus op >> 20 dB(A) buisgeluid. Lage frequentie gerommel van turbelente airflow hoor je nooit, alleen de RPM afhankelijke, tonale component van de ventilator, oren zijn heel goed in oppikken van 1 frequentiepiek.

Mijn persoonlijk meetrecord was ~80 kph / 22 m/s uitblazen via een gevelrooster, de anemometer vloog bijna uit mijn hand en klinkt alsof het wilt opstijgen. Geluid in de buis was wel te horen ja, maar nog steeds veel minder dan je zou verwachten. Herrie kwam uit de centrifugale ventilator in meterslange filter box en gevelrooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
hneel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:59:
Heeft het vochtgehalte van de lucht eventueel nog invloed op het rendement van een WTW?

Mijn plan is nog altijd om een WTW voor de bovenverdieping/zolder aan te leggen. Ik dacht in eerste instantie aan aanvoer via 4 slaapkamers en afvoer via de badkamer.

Maar de lucht in de badkamer is meestal erg vochtig. (We hebben momenteel 4 pubers in huis en die douchen vaak, lang en heet) Beslagen muren enzo. Hier en daar zelfs al zwarte schimmel. (Er zit nu al wel een badkamerventilator in het plafond die stuurt op luchtvochtigheid).
Ik weet dat veel mensen daar juist voor kiezen omdat de lucht anders te droog wordt, maar ik ben bij ons juist bang dat er straks veel te vochtige lucht de slaapkamers ingeblazen gaat worden. De luchtvochtigheid in de slaapkamers is nu wel prima, maar nog altijd wat aan de hoge kant.

Dus misschien de badkamer maar buiten het systeem houden, en dan misschien zelfs op elke slaapkamer zowel een aanvoer als een afvoer?
Als het echt veel te vochtig is liever geen ERV nemen. Hier zet ik de Q350 ERV in het tussenseizoen zoals nu vaak even in bypass om vocht te dumpen; anders zuigt het gemiddeld (dus bad + toilet + keuken + CV hok) 65% af en blaast dan 60% in, dan droogt het niet echt heel snel.

Zonder ERV moet je dan wel een afvoer bij de WTW hebben dus of dat handig is... En het werkt ipv 60% eerder 30-40%, was veel te droog en elke dag had ik liters vocht extra nodig die ik laat verdampen via een flinke luchtwasser.

In de winter / zomer gaat het wel prima, je hebt als het warm is door opwarming van de zon geen vochtoverschot en in de winter zorgt de vrieskou er wel voor dat het droog genoeg blijft.

Je mixt vochtige lucht van de badkamer met de rest dus je hele huis gaat richting de 60%, als dat acceptabel is, of je vindt even bypass aan niet erg, kan het wel gewoon. Het werkt hier zo goed dat de badkamer spiegel niet eens beslaat, en dat op 160 m3/h normaal en 200 m3/h boost, automatisch bij vocht / douchen.

Kan je de badkamer op beide aan te sluiten, WTW via 1 afzuigpunt en een (raam)ventilator, en afhankelijk van weer / seizoen de 1 of de ander aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:59

Hun

Ik wil op mijn zehnder q450 een 180mm geluidsdemper plaatsen met het liefst 100mm isolatie. Die is 394mm in diameter. De aanvoer van buiten wordt 230 mm. Dit lijkt me spannend of dit gaat passen op de wtw unit. De buizen zouden iets scheef aangesloten moeten worden. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft of dit zou kunnen passen?

@P5ycho Ik heb wel naar een Lindab gekeken, maar die zijn nergens verkrijgbaar. Ik ben wel een Air Spiralo gevonden die goede specificaties heeft. Heeft iemand ervaring met dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-07 19:00
Azlec schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:55:
Voor onze nieuwbouw ondertussen ook begonnen met het inlezen over ventilatie. Veel van de zaken aangehaald in dit topic lijken me echter niet te matchen met het voorontwerp van de installateur. Mis ik iets en is het voorstel redelijk, of laat ik best wat zaken aanpassen?

[Afbeelding]

In de woonkamer en keuken zouden 2 ventielen komen. De rest is telkens 1 ventiel.
Unit zou een Zehnder q350 zijn. Leidingen nog te bekijken.
Paar aanpassingen die ik overweeg na wat verder te spelen met de excel van P5ycho:
  • 2e ventiel in slaapkamer 1 - momenteel is er slechts 51 (max) voorzien voor 2 personen. Met de regel van 30 per persoon nominaal zou dit best 90 worden (60 nominaal).
  • 3e ventiel in de woonkamer. Met het huidig debiet is er maar net genoeg voorzien voor 2 personen. We mikken op 3 personen.
  • Extra afvoerventiel.
Hiermee kom ik op aanvoer (max):
woonk 135
slk1 90
slk2 49 (minimum volgens BE regels)
slk3 49 (minimum volgens BE regels)
Zolder rechts/oosten (toekomstige bureau) 45

Een totaal van 368m3 (100%)/ 245 (66%). Significant hoger dan de volgens de officiele regels noodzakelijke 299m3 (100%) en ook een noodzakelijke upgrade naar een Q450.

Betere aanpak? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:19
@Hun die LRCA en LRCBs heb ik aangeschaft bij en.ventilatory.net. bij bezorging gewoon dpd (volgens mij) kiezen, krijg je ze als dhl freight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:27
Puntenwolk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:28:
Mocht je per se zo'n semiflex willen is de Panflex ALU demper overigens prima te krijgen. Die heeft ook hoge wandreductie volgens de brochure.
Waar dan precies? De 200mm is zo niet overal te vinden. Ik had ze gevonden op Saniheat, maar nu zijn ze opeens niet meer leverbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:42:
[...]

[...]

Wellicht kan het zo:

[Afbeelding]

Deze kan er in, net als bij Aerfoam buizen verbinden. Is superdun en zal geen noemenswaardige invloed op de flow hebben.
Ik heb, om te proberen, een 45 graden bocht Aerfoam 180mm besteld om te proberen. Deze krijg je net over de XPS 190mm uitblaas van de Q350 getrokken. Misschien niet heel netjes, maar het zit wel en sluit goed af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:48
emot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Waar dan precies? De 200mm is zo niet overal te vinden. Ik had ze gevonden op Saniheat, maar nu zijn ze opeens niet meer leverbaar?
Sorry ik had niet alle diameters individueel gecheckt. Ik ben zelf in de markt voor 125 dus daar zoek ik vooral op. Ik zie ze op Techniekwebshop, Elektramat, Bengshop, etc. Misschien even mailen met die shops voor de afwijkende diameter, kunnen ze vast bestellen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Yaldair schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:41:
@Hun die LRCA en LRCBs heb ik aangeschaft bij en.ventilatory.net. bij bezorging gewoon dpd (volgens mij) kiezen, krijg je ze als dhl freight.
wel maximaal 2 stuks per bestelling, dit scheelt je veel aan verzendkosten.
voor 2 LRCB betaalde ik €10 shipping costs voor de dpd optie, voor een enkele LRCB is het €9

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:48
Azlec schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:55:
Voor onze nieuwbouw ondertussen ook begonnen met het inlezen over ventilatie. Veel van de zaken aangehaald in dit topic lijken me echter niet te matchen met het voorontwerp van de installateur. Mis ik iets en is het voorstel redelijk, of laat ik best wat zaken aanpassen?

[Afbeelding]

In de woonkamer en keuken zouden 2 ventielen komen. De rest is telkens 1 ventiel.
Unit zou een Zehnder q350 zijn. Leidingen nog te bekijken.
Met 300 m3/h toevoer draait de unit toch op afgerond 86% van zijn kunnen? Ik begrijp uit dit topic dat je max 70% moet aanhouden. En 300 x 1.5 is 450 m3/h op standje 3?

Maar geen idee of dat verplicht is, want mijn installateur zegt zelfs dat je maar 1 stand hebt en gebruikt. En dus ook niet onder minimum mag gaan toevoeren. En verder dat je meerdere standen alleen bij ventilatie C gebruikt, maar klinkt mij gek in de oren.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:22
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:42:
[...]

[...]

Wellicht kan het zo:

[Afbeelding]

Ik heb de aerofom buis met een beetje massagewerk over de aansluiting van de Q350 gekregen. De aerofom buis kan een beetje uitrekken, waardoor hij strak over de aansluiting heen gaat. Verder heb ik de pijp vastgezet met een slangenklem. De tape onder de klem is ervoor dat de slangenklem het foam niet beschadigt.

De in- en uitblaas van de woning heb ik gemaakt met spirobuis. Ik heb daar een verloop opgezet dat iets breder is dan de aansluiting, en aan de binnenkant van de spirobuis heb ik zwelband geplakt. Dat zet rustig uit, waardoor je een luchtdichte seal krijgt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X63m91rJ40zIDVHHAb0agDXJTIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTB8i9SeO1ndLns5jRP38cf0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qts5XmYsokwKvCam-geUnWshjAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIMS3Tr3IZ3ToBZWhIVi9SqL.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Precies zo heb ik het hier ook gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
Die zwelband is een goeie, ga ik er ook nog even inprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:05

hneel

denkt er het zijne van

Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Alternatief: Heb je een optie om het naar buiten te lozen?
Niet echt. WTW komt op een klein zoldertje. Aan de andere kant van de zolder hangt wel een CV ketel die wel een afvoer heeft. In theorie zou het daar nog op aangesloten kunnen worden, maar dan moet je al met afschot gaan werken, en de WTW een flink stuk hoger gaan zetten. Zoals ik al zei, het is een klein zoldertje, in het midden kan je maar krap-aan rechtop staan. Dus elke centimeter telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Andrehj schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Ik kan je berekening niet volgen, maar wat mij betreft klopt de conclusie niet. Zowel de Q450 als de Q600 kunnen bij hun maximaal debiet een statische druk van 200 Pa halen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat dan het stroomverbruik wel serieus wordt moge duidelijk zijn.

Overigens zie ik dat hier in huis ook. Mijn unit kan gewoon de 600 m³/h halen (is dan wel goed hoorbaar trouwens, dus dit is niet een situatie waar je blij van wordt).
En dat perst ie dan het huis in door een F7 filter en slechts 8 Luna 125 toevoerventielen (en ook 8 STB 2-125 afzuigventielen).

Ik heb dus geen klachten over de capaciteit van deze unit.
Staat deze info ook ergens op de Zehnder site voor de Q350? Ik heb het zitten zoeken, maar kan deze informatie nergens vinden.

Toch gevonden in de technische informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:55
hneel schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Niet echt. WTW komt op een klein zoldertje. Aan de andere kant van de zolder hangt wel een CV ketel die wel een afvoer heeft. In theorie zou het daar nog op aangesloten kunnen worden, maar dan moet je al met afschot gaan werken, en de WTW een flink stuk hoger gaan zetten. Zoals ik al zei, het is een klein zoldertje, in het midden kan je maar krap-aan rechtop staan. Dus elke centimeter telt.
Mag dat je ventilatie afvoerkanaal aansluiten op het rookgas afvoerkanaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Laatst online: 07:07

Pizzalucht

Snotneus.

terror-oehoe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Mag dat je ventilatie afvoerkanaal aansluiten op het rookgas afvoerkanaal?
Gaat over de condensafvoer he :P

Ik ben zelf ook nog aan het twijfelen of ik lastig gaat doen door het netjes af te voeren naar de badkamer (die onder de WTW zit) of gewoon simpel naar buiten afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:09
No Hands schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Ik zag al dat er vreemde prijsverschillen zijn bij verschillende shops idd. Ik ben van plan mijn hele systeem met Ubbink delen samen te stellen. Zelfde verdeelkast al jij inderdaad.
Heb jij de verdeelkasten al binnen? Zo ja, zitten daar ook doppen bij voor uit-/ingangen die niet gebruikt gaan worden? Ik zag namelijk dat die doppen ook los verkocht worden, maar het is me onduidelijk of ze standaard meegeleverd worden.

En waar heb jij of ga je die verdeelkasten bestellen? In tegenstelling tot diverse andere Ubbink artikelen lijkt Ventilatieland voor de verdeelkasten prijstechnisch behoorlijk gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Franciesco schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Heb jij de verdeelkasten al binnen? Zo ja, zitten daar ook doppen bij voor uit-/ingangen die niet gebruikt gaan worden? Ik zag namelijk dat die doppen ook los verkocht worden, maar het is me onduidelijk of ze standaard meegeleverd worden.

En waar heb jij of ga je die verdeelkasten bestellen? In tegenstelling tot diverse andere Ubbink artikelen lijkt Ventilatieland voor de verdeelkasten prijstechnisch behoorlijk gunstig.
Ik heb ze nog niet besteld, dat wordt de volgende stap. Ventilatieland leek idd scherp in prijs maar hun levertijd was bij mijn vorige bestelling enorm lang zonder dat ze dat even lieten weten.

Ik ga van het weekend eerst de gaten voor alle ventielen boren en kanaaltraject uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
w00key schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Mensen zijn hier allergisch voor luchtsnelheid maar het is echt overdreven hoor. Ubbink geeft zelf aan dat het prima is tot 3.5m/s in hun plastic ribbelbuizen, groen = goed, rood = oppassen.

[Afbeelding]

Nog hoger kan ook nog maar dan ga je het misschien horen. Heel misschien. Een superglad buis zoals die spirobuis heeft weinig turbelentie, weinig drukverval en dus weinig geluid. Een ribbelbuis, ja dat wel meer.

Energie gaat nooit verloren, die Pa/m die kwijt raakt wordt omgezet in warmte en geluid, maar wel minimaal.

[Afbeelding]

> LN = sound power level in the duct (dB)

4m/s, pi r^2 van 125 mm is 0.012, even aflezen, ~21 dB sound power binnen in de buis en veel minder dan 21 dB(A) buiten. Zeker als je dat achter gips zit of in beton gestort is is het onzin om ervoor te optimaliseren.

> Note! - due to the noise generated by fans - noise generated inside ducts by air flow can in general be neglected.

Als je je oren bij een ventiel van een draaiende WTW installatie hou hoor je alleen maar motorgeluid, die zit bij een hele stille Zehnder Q350 op 40-50 dB(A) en ook met een demper zit je dus op >> 20 dB(A) buisgeluid. Lage frequentie gerommel van turbelente airflow hoor je nooit, alleen de RPM afhankelijke, tonale component van de ventilator, oren zijn heel goed in oppikken van 1 frequentiepiek.

Mijn persoonlijk meetrecord was ~80 kph / 22 m/s uitblazen via een gevelrooster, de anemometer vloog bijna uit mijn hand en klinkt alsof het wilt opstijgen. Geluid in de buis was wel te horen ja, maar nog steeds veel minder dan je zou verwachten. Herrie kwam uit de centrifugale ventilator in meterslange filter box en gevelrooster.
Dank. Interessante grafiek en de vergelijking met het (gedempte) ventilatiegeluid ook.

In mijn geval, met ventielen direct op de t-stukken, betekent dat het hoofdkanaal tevens ook het "eindkanaal" is, en daarmee toch wel de snelheid/dB laag wil houden. Heb ook behoorlijk gevoelige oortjes, en de bank staat er direct onder.

De bekende Belgische OptiVent tool raadt deze snelheden aan, wat overigens een heel stuk lager is dan wat bv Ventilatieland aanraadt (max 3m/s).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnY5gD0CT7OnuDQsWEUKQTbhtHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pFxrtal4pgvks5RbzfBI92n7.png?f=user_large

Er hangt nu al een stuk 180mm en de rest ligt ook al klaar. Ik zou het erg interessant vinden om het te laten werken, luisteren, (meter,) en vervolgens het hele stuk te vervangen voor een 150mm, puur om te kijken wat het doet, alleen dat gaat me een beetje ver. Nu is elke cm dikkere buis, een cm dikkere koof. Ik hoop dat ik er wel goed aan gedaan heb om 180mm te nemen...

En dat allemaal eigenlijk voor standje max, want standje 2 gaat een stuk lager zijn. Standje 2 is wat ik wil ventileren per persoon, standje 3 max van de box (hru400 = 400m3/u) minus iets, dus ik heb voor 350m3/u gekozen voor het bepalen vd leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Iets anders. Ik heb nu last van overspraak. Dat was eigenlijk wel te vewachten, want de kanalen lopen zo:

(enkelvloers appartement, WTW in het midden ongeveer)

Toevoer:

code:
1
2
3
4
5
6
                              __
( )===( )====================|  |========(aftakkinkje)=======( )====( )====( )=====( )
                             |  |
                             |  |
                             |  |
                       flex demper/WTW

Min of meer hetzelfde voor de afvoer.

De gedachte was, dat ik achteraf dempers kon plaatsen, wilde het puur eerst ervaren.
Nou, overspraak is er zeker. Het draait nog niet, alleen de kanalen liggen er dus al wel en bijna klaar.
Nu heb ik alleen met de ophanging geen rekening gehouden om later dempers ertussen te plaatsen 8)7 , dus de kanalen zitten vrij strak tegen het plafond aan. :+ Standaard starre dempers gaan niet passen en platte zijn er volgens mij er dan weer niet in 180mm.

Nu vraag ik mij af:

https://www.zehnder.nl/nl...nder-sgd-overspraakdemper

Dit, alleen dan groter. Welk materiaal is dit (en dikte)? Het stelt niks voor, als ik hetzelfde materiaal kan kopen en in mijn kanaal kan doen.. Zehnder heeft geen specs op de site staan, maar hier vind ik wel de waardes (let wel, dit is voor de 125mm), vanuitgaande dat het klopt: https://intovent.nl/produ...hnder-sgd-1-125-itv060305

Het zou dan voor het eerste van de vier ventielen rechts moeten komen. En laat ik nu net 180mm hebben genomen die w00key (en ik misschien nu ook ietwat) overdreven vindt, komt weer mooi uit. :)

https://www.ventilatielan...eluiddemper-o-125mm/5623/ zou misschien ook een optie zijn, alleen past die 5cm eigenlijk weer niet achter de ventielen in de woonkamer, en 180mm hebben ze niet.
En die dingen stoppen in de slaapkamers voelt, 1. een beetje als proberen het probleem niet bij de bron aan te pakken, 2. de verste slaapkamer heeft al de hoogste drukval, ik wil daar eigenlijk niet meer creeëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 13:42
Dag allemaal,

Ik ben een wtw ventilatieplan aan het verzinnen voor onze jaren-70 woning met natuurlijk ventilatie (type A) en heb twee korte vragen:
  1. Voor de woonkeuken op de begane grond heb ik op basis van vier personen 120m3/u luchtverversing berekend (30m3/u per persoon). Als ik de toevoer via twee buizen vanaf de zolder naar de begane grond wil transporteren, welke diameter moeten die buizen dan minimaal hebben zodat ik het geluid minimaliseer? NB vanaf elk van die twee buizen plan ik dan wel sowieso twee ventielen.
  2. De keuken is helaas een stuk lastiger te bereiken vanaf de zolder. We hebben nu een ruim bemeten afzuigkap in de open keuken met afvoer naar buiten (max 300m3/u). Dat wil ik liefst zo houden (op basis van rapporten vwb fijnstof; zie ook FRANQ in "Afzuiging keuken naar buiten of Recirculatie"). Zo raak ik fijnstof en vocht van het koken goed kwijt. Maar er ontstaat natuurlijk ook vocht wanneer we niet aan het koken zijn (bijvoorbeeld vanwege de kokendwater kraan). Is het daarom noodzakelijk om via de balansventilatie ook nog een afvoerventiel specifiek in die open keuken te voorzien of is afvoer elders in de woonkeuken dan wel afdoende?
Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
1. In de topicstart staat een link naar een spreadsheet die je daarmee kan helpen.
2. Een afzuigkap is geen ventilatie. De afvoer in de keuken moet zich gewoon in de keuken bevinden ja. Wat is het verschip tussen 'in die open keuken' en 'elders in de woonkeuken' precies?
Je bent zelf ook een grote bron van vocht trouwens. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 31-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
P5ycho schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:57:
De afvoer in de keuken moet zich gewoon in de keuken bevinden ja. Wat is het verschip tussen 'in die open keuken' en 'elders in de woonkeuken' precies?
Je bent zelf ook een grote bron van vocht trouwens. ;)
Bedankt voor de snelle reactie. "Elders in de woonkeuken is zo'n vier meter verderop. Goed punt ook van de mens als vochtbron. Precies daarom kan ik me voorstellen dat ventilatie afvoer niet precies boven de keuken hoeft maar een eindje verderop via de trapkast in het woongedeelte misschien ook wel kan? Qua kanalen zou dat namelijk een stuk gemakkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat ligt helemaal aan de ruimtes. Plattegrondje misschien?
Alles kan, zeker als je je niet aan het bouwbesluit hoeft te houden, maar niet alles is verstandig.
De afvoer in de keuken is on het algemeen de grootste afvoerlocatie in huis, dus die moet wel goed geregeld zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door P5ycho op 31-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2G3CrSFFkutnC1-SDlDw_Q1_-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U0jTwQVZFBGgbWoXxUIKJXCr.png?f=user_large
De punten waar ik vanuit de zolder het gemakkelijkst de begane grond kan bereiken heb ik met groene sterren gemarkeerd. Boven de keuken is onze slaapkamer en daar zou ik liefst geen buizen doorheen trekken. Ik kan eventueel nog wel met platte kanalen over het plafond naar bijvoorbeeld de keuken.

Een heel andere optie waaraan ik denk is om het "semi-decentraal" te doen met een kleine WTW unit in de bijkeuken (grijze ruimte met "other" links bovenaan. Dat is onder een plat dak en van daaruit is de keuken en de gehele uitbouw goed te bereiken. En dan een tweede unit voor de verdieping en zolder.

Bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Lastig te zeggen zonder het hele plaatje en een berekening van het hele huis.
Hoeveel overstroom kun je van boven naar beneden inplannen?
Je houdt rekening met minstens 25 m3/h afzuigen in toiletruimte? Hoe komt de buis daar? Waar komt die lucht vandaan?
Hoeveel afzuig is er nodig op de verdiepingen, ik neem aan minstens 50 m3/h voor een badkamer?
Is de zwarte lijn achter de gootsteen een wand tot aan het plafond of een soort lage bar?

Als je bijvoorbeeld 200 m3/h inblaast boven en alleen in de badkamer boven 50 m3/h afzuigt, heb je 150 m3/h overstroom richting beneden over de trap. 25 m3/h wordt gebruikt door je toilet afzuig, blijft 125 m3/h over. Dat is dan voldoende. Dan kan je met alleen een paar afzuigventielen toe. Volgens een vaak in dit topic geciteerd onderzoeksrapport van de TU Eindhoven maakt het dan vervolgens niet zo heel veel uit waar je die in de ruimte plaatst. Je wil wel een stuk of 5 ventielen denk ik (5x 25m3/h) voor beperking van geluids en luchtstroomoverlast. Maar die kunnen in een rijtje langs de rechterbuitenwand bijvoorbeeld waar alle groene sterretjes nu staan.

Als de overstroom minder efficiënt is ontkom je er niet aan om én in te blazen én af te zuigen in deze ruimte. Qua ventilatie is dit één geheel. Dat wordt wel even puzzelen in deze ruimte als je alleen bij de groene sterrtjes kan plaatsen. Je zou dan zelfs kunnen overwegen om toch maar meer op de verdieping in te blazen.

[ Voor 4% gewijzigd door Puntenwolk op 31-03-2024 22:40 . Reden: +1 vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Puntenwolk schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:37:
Is de zwarte lijn achter de gootsteen een wand tot aan het plafond of een soort lage bar?
Die zwarte lijn is een wand tot aan het plafond.

Begrijp ik je goed dat ik de hele woonkeuken als 1 geheel kan beschouwen en dat de afvoerventielen niet per se boven het keuken gedeelte geplaatst hoeven te worden? Dat zou al veel schelen en dan hoop ik inderdaad met extra inblaas op de verdieping uit te kunnen. Ik ga daarop puzzelen en kom erop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:09
@RvV1979 als je niet in de buurt van de kookplek maar elders (in jouw geval bij de groene sterretjes) afzuigt, dan loop je wel het risico dat kookluchten ook die kant op gezogen worden. Ondanks het gebruik van een afzuigkap is de kans dan ook vrij groot dat je etensgeuren verder gaat verspreiden dan je eigenlijk zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
RvV1979 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
De punten waar ik vanuit de zolder het gemakkelijkst de begane grond kan bereiken heb ik met groene sterren gemarkeerd. Boven de keuken is onze slaapkamer en daar zou ik liefst geen buizen doorheen trekken. Ik kan eventueel nog wel met platte kanalen over het plafond naar bijvoorbeeld de keuken.

Een heel andere optie waaraan ik denk is om het "semi-decentraal" te doen met een kleine WTW unit in de bijkeuken (grijze ruimte met "other" links bovenaan. Dat is onder een plat dak en van daaruit is de keuken en de gehele uitbouw goed te bereiken. En dan een tweede unit voor de verdieping en zolder.

Bedankt voor het meedenken. _/-\o_
Lekker de buizen bij een ster houden. Je kan altijd nog een 2e unit plaatsen.

Kooklucht verspreid zich toch wel, ook met een kap naar buiten op max, hier doet het 600 m3/uur + 2 afvoerventielen in de keuken en je ruikt de knoflook overal als de hal deur niet dicht is, 2 ventieltjes erbij van 100 m3/uur samen gaan het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:59
We zijn recent eigenaar geworden van een jaren 70 huis en zijn momenteel een volledige renovatie aan het doen. Hier hebben we 4 maanden de tijd voor (waarvan 1.5e maand al onderweg nu), dus het gaat me niet lukken om WTW direct te implementeren, maar ik wil wel graag voorbereid zijn om dit over een paar maanden aan te leggen. Nu het huis open ligt wil ik dus graag een plan hebben gemaakt (en eventueel al wat ventielen of buizen hebben geplaatst als doorvoer) voordat de stukadoor start.

Uitgangspunten
- de WTW unit komt op de vliering
- momenteel is er geen ventilatie, alleen afzuiging op de badkamer
- aangezien het renovatie betreft zoek ik een balans tussen wat theoretisch mogelijk is en wat praktisch/esthetisch is. Alleen het feit dat we met WTW aan de slag gaan is uiteraard al een grote verbetering voor het huis
- er wordt een Bora Pura geleverd, dus afzuiging naar buiten
- ik heb bewust voor 3x aanvoer naast elkaar gekozen in de woonkamer omdat dit gedeelte nu open ligt en ik makkelijk onzichtbaar de buizen kan plaatsen. Hiermee zal het zitgedeelte bij de bank wellicht minder verse lucht krijgen. In hoeverre is dit merkbaar?
- ik moet nog een exacte berekening per kamer/verdieping doen, bij deze alvast de oppervlaktes

RuimteVerdiepingToe/afvoerNaamm2m3
Ruimte1BToeWoonkamer + keuken55132
Ruimte2BAfBijkeuken921,6
Ruimte3BNVTSpeelkamer1024
Ruimte4BAfHal + toilet24,8
Ruimte5BNVTGarage1024
Ruimte61eToeSlaapkamer11226,4
Ruimte71eToeSlaapkamer21226,4
Ruimte81eToeWerkkamer1328,6
Ruimte91eToeSlaapkamer32555
Ruimte101eAfBadkamer1022
Ruimte111eNVTOverloop817,6

Onderstaand globaal plan heb ik in gedachten, waardoor ik slechts 2 zichtbare koven in de slaapkamers hoef te maken.
Voor de woonkamer wil ik 3x 150 mm plaatsen voor aanvoer, overige ventielen 125.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxkS3EzYS92kOyiPu7foi53pomg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kPETPpWMSUEBwZrUnpVBeEbJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPhhVuz0sNnO_q3uYZ_XNNx1jK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DEClk5xFMaxy1pDdOBy9UtB7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Beter pak je 160 ipv 150, daar zijn amper ventielen voor. Met 125mm ventielen red je het ook wel trouwens.
75 op een wc, das wel erg extreem.
125 op de badkamer ook.
Je komt niet uit met je balans omdat je te weinig afzuigt in de keuken.
Je master bedroom heeft 2 ventielen nodig.
Je kunt minstwns 50m3/h overflow van boven naar de woonkamer doen. Samen met 25 voor de wc hoef je niwt zoveel in je badkamer te doen.
Kijk even in de topicstart voor een spreadsheet die jw kan helpen met de calculaties.

Je hebt te weinig voorbeelden in dit topic bekeken, je hebt een 13 in een dozijn layout namelijk.

Edit: korte reactie, heb even niet meer tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 01-04-2024 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ro123 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:39:
[...]
Je zit wel vaker bij utiliteitsbouw dat men wel vernauwt, in dezelfde ruimte (wat meer meter ertussen). Is dat dan puur voor de materiaalkosten?
Deze van een paar dagen terug was bij mij nog even blijven hangen als 'onbeantwoorde vraag': als dit volgens het antwoord van w00key niet nodig is in woonhuizen, waarom doen de profi's in de utiliteitsbouw dit dan? Omdat ik nog bezig ben met deze details me eigen maken en ik ook keuzes maak in deze categorie (welke diameter / target luchtsnelheis neem ik precies) heb ik een poging gedaan dit uit te zoeken. Voor zover ik kan vinden. En geverifieerd bij een aantal utiliteits gebouwen bij mij in de buurt.

Mijn hypothese is dat dit komt omdat in de utiliteitsbouw onderdelen gebruikt worden met een minimumsnelheid/minimumvolume in de specificaties. Je ziet bijvoorbeeld vaak dit soort ventielen met thermisch/mechanisch geregelde standen. Deze heeft een minimumsnelheid van ongeveer 2.3m/s om de werking daarvan te garanderen.
https://www.peekbv.nl/portfolio/twist-outlet-ra-v2/

Hier in de buurt is ook een groot utiliteitsbouw met zichtbare buizen waar elk ventiel er een paar meter boven zo'n soort mechanische constante volume regelaar heeft. Dit voorbeeld doet het alleen bij luchtsnelheden van 4 m/s of meer.
https://www.pairdirect.nl...eregelaar-rpm-k-o200.html

In de utiliteitsbouw lijkt het erop dat dit soort regelaars nodig zijn als je hetzelfde buizenstelsel voor ventilatie, koelen en verwarmen wil gebruiken. En tegelijkertijd strenge normen moet halen die ook gecontroleerd worden. Want koele en warme lucht kan zich flink verschillend gedragen, en ook het debiet van het systeem zal variëren. Dan is zo'n regelaar wel nodig en dus ook het halen van de bijbehorende minimumsnelheid. Die dus aan de eindpunten alleen bereikt wordt met vernauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
Puntenwolk schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:29:
[...]

Deze van een paar dagen terug was bij mij nog even blijven hangen als 'onbeantwoorde vraag': als dit volgens het antwoord van w00key niet nodig is in woonhuizen, waarom doen de profi's in de utiliteitsbouw dit dan? Omdat ik nog bezig ben met deze details me eigen maken en ik ook keuzes maak in deze categorie (welke diameter / target luchtsnelheis neem ik precies) heb ik een poging gedaan dit uit te zoeken. Voor zover ik kan vinden. En geverifieerd bij een aantal utiliteits gebouwen bij mij in de buurt.

Mijn hypothese is dat dit komt omdat in de utiliteitsbouw onderdelen gebruikt worden met een minimumsnelheid/minimumvolume in de specificaties. Je ziet bijvoorbeeld vaak dit soort ventielen met thermisch/mechanisch geregelde standen. Deze heeft een minimumsnelheid van ongeveer 2.3m/s om de werking daarvan te garanderen.
https://www.peekbv.nl/portfolio/twist-outlet-ra-v2/

Hier in de buurt is ook een groot utiliteitsbouw met zichtbare buizen waar elk ventiel er een paar meter boven zo'n soort mechanische constante volume regelaar heeft. Dit voorbeeld doet het alleen bij luchtsnelheden van 4 m/s of meer.
https://www.pairdirect.nl...eregelaar-rpm-k-o200.html

In de utiliteitsbouw lijkt het erop dat dit soort regelaars nodig zijn als je hetzelfde buizenstelsel voor ventilatie, koelen en verwarmen wil gebruiken. En tegelijkertijd strenge normen moet halen die ook gecontroleerd worden. Want koele en warme lucht kan zich flink verschillend gedragen, en ook het debiet van het systeem zal variëren. Dan is zo'n regelaar wel nodig en dus ook het halen van de bijbehorende minimumsnelheid. Die dus aan de eindpunten alleen bereikt wordt met vernauwen.
Fijn!

Ik had laatst ook begrepen dat er voor kantoor/horeca eisen zijn voor minimale luchtsnelheid, om spreiding van de lucht te garanderen, alleen zou dat aan het ventiel moeten liggen, en niet aan de buis. Ik heb die vernauwingen ook gezien zonder extra regelaars. Temperatuur zou inderdaad wat kunnen zijn.

Gedachtengang: Als de luchtsnelheid laag is, zal die gekoelde/verwarmde lucht meer opwarmen/afkoelen voor het de ruimte ingaat.... (? :) )

In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:59
P5ycho schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:39:
Beter pak je 160 ipv 150, daar zijn amper ventielen voor. Met 125mm ventielen red je het ook wel trouwens.
75 op een wc, das wel erg extreem.
125 op de badkamer ook.
Je komt niet uit met je balans omdat je te weinig afzuigt in de keuken.
Je master bedroom heeft 2 ventielen nodig.
Je kunt minstwns 50m3/h overflow van boven naar de woonkamer doen. Samen met 25 voor de wc hoef je niwt zoveel in je badkamer te doen.
Kijk even in de topicstart voor een spreadsheet die jw kan helpen met de calculaties.

Je hebt te weinig voorbeelden in dit topic bekeken, je hebt een 13 in een dozijn layout namelijk.

Edit: korte reactie, heb even niet meer tijd.
Dank voor de snelle reactie! Ik heb jouw calculatiesheet gebruikt en kom nu op het volgende uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGDUUxCil5S_8LM9gJztSz8rIHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJddtyMtcufpFiiGUpLBl8xr.png?f=fotoalbum_large
Aan de hand daarvan het volgende plan gemaakt.
Nogmaals: het is wellicht nog niet 100% correct maar ik hoop zo voldoende basis te hebben om voorbereidingen te treffen voordat de opbouwfase (elektricien/stukadoor/schilder) .
Iemand nog suggesties?
Ik dat voor een toevoerkanaal normaal gesproken maximaal 50 m3/h staat, maar ik heb hier voor 60 gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c94JOkRjGk1bVYz1LyM91HE36jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F9MzbpqlvqYJ1DvxMcPg6tEt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ7ovHGGbGxeS5X7jFytruxsN4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0xnHILluoyfCYjTwolO5remq.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Begint er al op te lijken :)
1. Je hebt nog teveel afzuiging boven. Als je nu ~50m3/h overflow invult voor de woonkamer en de pijl tussen entree en woonkamer omdraait, hoef je die niet af te zuigen boven. Je hoeft dan maar 180-50=130 m3/h aan te voeren in de woonkamer.
2. Meer mag ook, maar dan past het niet meer onder de deur door. Dan zou je een overflow rooster kunnen maken in de muur tussen bank en entree. Daarmee zou je nog een keer ~50m3/h kunnen besparen. Dan kun je al uit met een 350m3/h unit.
3. Ik zou wat afzuigcapaciteit toevoegen in de keuken, en op de overloop boven proberen weg te laten, ook icm bovenstaande twee punten. Deels afzuigen in de bijkeuken is prima, maar ik zou wel 2 ventielen voor de keuken doen als je er plek voor hebt.
4. de kinderkamer is niet geventileerd. Daar worden ze wel stil van, maar dat is vast niet de bedoeling :P.
Je zou ook een overstroomrooster van entree naar kinderkamer kunnen maken en daarmee de lucht van boven via de kinderkamer de woonkamer in laten stromen.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 03-04-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
@Jeweetje ik heb filter-monitoring toegevoegd aan mijn custom-made filterbox.

dP over 35cm G4 filter : ~5 Pa

dP over F9 panel filter: ~45 Pa.

Waarschijnlijk dat ik de F9 ga vervangen voor een F7 op den duur. Maarja, hij zit er nu in en zal wel ff duren voordat hij verzadigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:19
Yaldair schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:49:ik heb filter-monitoring toegevoegd aan mijn custom-made filterbox.

dP over F9 panel filter: ~45 Pa
Nu nog een frame voor originele WTW F7 filter om als filter in de box te stoppen en te meten ter vergelijk. ; :P

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Yaldair schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:49:

Waarschijnlijk dat ik de F9 ga vervangen voor een F7 op den duur. Maarja, hij zit er nu in en zal wel ff duren voordat hij verzadigd is.
Dat is toch niet niks, 45 Pa. Hoe groot is dat filter? Overdimensioneren klinkt dan wel aantrekkelijk. De levensduur van het filter schaalt lineair samen met het oppervlak neem ik aan, dus als je de ruimte hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Yaldair schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:49:

Bedankt voor het delen, wel stevig druk verschil, ben benieuwd hoe snel dit verder oploopt nav vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@P5ycho Het is deze: https://www.as-luftfilter...87-x-287-x-48-mm-873.html

In theorie heeft Lindab volgens mij aanpassingshaakjes en dan kan je er een 287x287x94 in stoppen. Ik kon verder geen ander filtermaat vinden dat in de (huidige) doos zou passen Die van Lindab wel overwogen, maar ze waren wel wat prijziger + je moest dan nog van die haakjes zien te bemachtigen. Ik moest de huidige haakjes ook al maatje hoger zetten...meerdere bloedende vingers gehad :P. Kijk er er niet naaar uit om dat nogmaals te doen, maar nu terwijl het frame al in de box zit. Dus ik hou het denk ik in de toekomst op 287x287x48 - F7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben nog zoekende naar een manier om zelf goedkoop een filterbox te maken in de aanvoer na de wtw. Een ongeisoleerde box is makkelijker groter te dimensioneren, dus liever toch erachter.
De filters en filterframes zijn niet zo duur op zich. Ook koolstoffilters zijn te doen. Maar die doos eromheen, daar gaan de kosten in zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 03-04-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik zit hetzelfde te zoeken. Op dit moment overweeg ik deze Ruck box, deze grote maat is vierkant 50x50x50 cm. Alle kleinere aansluitdiameters zijn te klein en veroorzaken te veel drukverlies bij debiet rond 500 m3h wat mijn hoog stand zou zijn.

Deze is best betaalbaar.

https://www.ventilatielan...-mm-ft-315/8326/#pdpSpecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Paar weken terug waren die 35% korting, ik heb toen ook getwijfeld. Het lijkt er wel op dat Ruck geen standaardmaat filter aanhoudt. Ik zie ook veel 600x300 voorbij komen in de horeca en bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ja dat is een nadeel want de Ruck filters zijn twee keer zo duur als de standaard maten. Ik zie ook weinig betaalbare alternatieven met de standaardmaat 600x300. De Filterbox Superior zag ik ook maar het lijkt dat deze vooral ook duur is door de actieve kool elementen. Ik hoef niet zo'n grote/efficiënte koolfilter, die heb ik alleen incidenteel nodig bij houtrookoverlast (buren zijn 'gelegenheidsstokers') dus dat mag best een kleine cassette zijn die ik er dan in zet.

Andere optie die ik overwoog is een op maat gemaakte box van Spiro totaal. Die lijken betaalbaar in standaardmaten maar weet niet of dat op maat nog steeds zo is.

[ Voor 1% gewijzigd door Puntenwolk op 03-04-2024 22:22 . Reden: ik kan duidelijk niet spellen na 22u ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Zou zelf toch eerder voor de oplossing van @Yaldair gaan, filteren bij bron, dus voordat het vuil je dure fans en enthalpie filter vervuilt en het oplopen van drukverlies goed te monitoren.
Heb hier een filtercasette G7 in WHR930 zitten ipv de G4 doeken en na 3 maanden zwart aan beide kanten.

Na enkele maanden zijn ook grotere filterzakken erg smerig, kleinere standaard filters eerder vervangen is waarschijnlijk goedkoper dan de grote.
Gezien het drukverlies over de G9 cassette bij Yaldair is een kleine G4 cassette als eerste en deze vaker vervangen en een grotere G7 of G9 zakkenfilter een mogelijkheid die minder drukverlies geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dan moet je dus een joekel van een geisoleerde kast maken, dat is me teveel gedoe. Ik heb net geinvesteerd in dure comfopipe plus, als ik een filterbox net zo goed moet isoleren ben ik zo een paar honderd euro kwijt aan isolatie alleen.

Vergeet niet, het enige voordeel is dat je in theorie 1 G4 filter kunt weglaten in de wtw. Dat is het mij niet waard.

Filters doen het het best als ze vol/vies zijn trouwens. Te vroeg weggooien betekent misschien dat je ze niet ten volle benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:23
We hebben recent een projectmatige
nieuwbouwwoning gekocht waarin een WTW oplossing is opgenomen.

In de vergunningsaanvraag bij de gemeente is uitgegaan van een Zehnder E400, we hebben echter de optie gekregen voor een WTW met ingebouwde vochtsensor, naast de al aanwezige pulsdrukker in de badkamer.

Na contact met Zehnder blijkt de E lijn geen optie voor een vochtsensor te hebben. Vermoedelijk wordt door onze aannemer dan een Q model geplaatst.

In één van de topics las ik terug dat de Q versie i.t.t. de E, een modulerend verwarmingselement heeft voor voorverwarming van koude lucht.
Dit wordt in contact met Zehnder ontkracht.

Is er naast de ingebouwde vochtsensor een voordeel bij het kiezen voor een upgrade naar een Q model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dit staat natuurlijk gewoon op de website van Zehnder. Onder andere: wel modulerende voorverwarmer, optie tot ERV, meer aansturingsmogelijkheden (allerhande sensoren, domotica/app).
Ik zou het wel weten iig. Is je nog gevraagd bij te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Interface zit ook op een logische plek ipv bovenop. Ik gebruik het regelmatig om temp en vochtigheid te controleren en eventueel bypass, boost en alleen afvoeren aan te zetten voor x uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:57
P5ycho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:28:
Dit staat natuurlijk gewoon op de website van Zehnder. Onder andere: wel modulerende voorverwarmer, optie tot ERV, meer aansturingsmogelijkheden (allerhande sensoren, domotica/app).
Ik heb hier een E model, en hier kun je dezelfde ERV wisselaar in schuiven als in de Q modellen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
roltor schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb hier een E model, en hier kun je dezelfde ERV wisselaar in schuiven als in de Q modellen zit.
Maar is dat ook een ondersteunde configuratie? Ik zie geen varianten van de E400 standaard met ERV geleverd worden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:23
P5ycho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:28:
Er is een meerprijs van toepassing deze is € 1.740,00. Er wordt nog uitgezocht of een Enthalpiewisselaar geleverd kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door .NCK op 04-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is dan een dure vochtsensor. De E400 ondersteunt een externe vochtsensor, die kun je monteren in de badkamer. Dan ben je aanzienlijk goedkoper uit.
Voor die meerprijs zou ik de ERV versie verwachten trouwens.
Alternatief is gewoon voldoende debiet inplannen in de badkamer zodat de vochtsensor helemaal niet nodig is.

[ Voor 36% gewijzigd door P5ycho op 04-04-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
.NCK schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:46:
We hebben recent een projectmatige
nieuwbouwwoning gekocht waarin een WTW oplossing is opgenomen.

In de vergunningsaanvraag bij de gemeente is uitgegaan van een Zehnder E400, we hebben echter de optie gekregen voor een WTW met ingebouwde vochtsensor, naast de al aanwezige pulsdrukker in de badkamer.

Na contact met Zehnder blijkt de E lijn geen optie voor een vochtsensor te hebben. Vermoedelijk wordt door onze aannemer dan een Q model geplaatst.

In één van de topics las ik terug dat de Q versie i.t.t. de E, een modulerend verwarmingselement heeft voor voorverwarming van koude lucht.
Dit wordt in contact met Zehnder ontkracht.

Is er naast de ingebouwde vochtsensor een voordeel bij het kiezen voor een upgrade naar een Q model?
er kan meen ik gewoon een vochtsensor in de badkamer worden geplaatst van Zehnder icm de e300/e400. 230v sensor als RF variant: https://www.zehnder.nl/nl...t/zehnder-hygro-sensor-rf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
P5ycho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:50:
Dat is dan een dure vochtsensor. De E400 ondersteunt een externe vochtsensor, die kun je monteren in de badkamer. Dan ben je aanzienlijk goedkoper uit.
Voor die meerprijs zou ik de ERV versie verwachten trouwens.
Alternatief is gewoon voldoende debiet inplannen in de badkamer zodat de vochtsensor helemaal niet nodig is.
juist, ik denk ook dat de meerprijs de q350/450 moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Even een twee korte vragen:
  • Als ik 180m3/h overstroom nodig heb van de hal naar de woonkamer, hoe groot moet dan de opening zijn om dat door te laten zonder dat het een tochtgat wordt?
  • Zijn er manieren om daarbij te voorkomen dat er teveel overspraak is door zo'n opening?
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Onder de deur? Toch wel 7cm :P
Lindab heeft muurroosters met demping ingebouwd. Ik weet de typenummers niet uit m'n hoofd, maar ze staan in dit topic ergens.
Edit: Lindab OLC oa.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 04-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Yaldair schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:10:
We denken nu dat het misschien mooier is om een deels verlaagd plafond te doen. Niet de gehele bovenverdieping, maar het "gang-stuk" (lastig uit te leggen). Dat geeft dat veel meer ruimte voor mij om die kanalen te leggen. Zodoende nu dan ook designed met 2x Lindab LRCB 1000mm.

Even de vraag of dat niet een beetje overkill is m.b.t. overspraak. Misschien dat de 500mm LRCBs voldoende zijn.

Illustratie ter vermaak. Hoop dat ik het binnenkort ook zo in het echt kan realiseren :)

[Afbeelding]
Kan je deze dempers wel reinigen als het plafond dicht zit? Mijn installateur wil flexibele dempers toepassen in een afgewerkt plafond. Dat zou dus betekenen dat ik nooit de boel kan reinigen, zonder mijn plafond te vervangen.

Daarnaast heb ik nog contact met Zehnder gehad en die geven aan dat je de flexibele demper gebruik bij de unit zelf van een meter en voor eventuele overspaak dempers in de ventielen stopt. Daarnaast dat overspraak eigenlijk meer speelt op de afvoer en niet op de aanvoer. Dan zou dat betekenen je tussen de slaapkamers geen dempers hoeft te plaatsen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
P5ycho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:45:
Onder de deur? Toch wel 7cm :P
Lindab heeft muurroosters met demping ingebouwd. Ik weet de typenummers niet uit m'n hoofd, maar ze staan in dit topic ergens.
Edit: Lindab OLC oa.
Nee, dat had ik inderdaad niet onder de deur gepland :+ .
Bedankt voor de Lindab tip; ik vind de OLC welke rond is met diameter 100, 125, of 160mm en de OLR welke rechthoekig is met 50mm hoogte en 300, 500, 700, of 850mm breedte. De bijbehorende debieten worden voor verschillende drukverschillen gegeven (10, 15 of 20 Pa). Wat is een realistisch drukverschil bij overflow in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je kunt het beste kijken hoe de Belgen het doen:
https://www.vlaanderen.be...teem/doorstroomopening-do
Daar staan waarden voor 2Pa en 10Pa, waarbij 2Pa de norm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Morpheusk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:09:
[...]

Kan je deze dempers wel reinigen als het plafond dicht zit? Mijn installateur wil flexibele dempers toepassen in een afgewerkt plafond. Dat zou dus betekenen dat ik nooit de boel kan reinigen, zonder mijn plafond te vervangen.

Daarnaast heb ik nog contact met Zehnder gehad en die geven aan dat je de flexibele demper gebruik bij de unit zelf van een meter en voor eventuele overspaak dempers in de ventielen stopt. Daarnaast dat overspraak eigenlijk meer speelt op de afvoer en niet op de aanvoer. Dan zou dat betekenen je tussen de slaapkamers geen dempers hoeft te plaatsen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.
Flexibele dempers kun je niet schoonborstelen, dus ik zou ze altijd toegankelijk willen hebben. Liever gewoon niet gebruiken bij de ventielen, dat kan ook prima zonder.

Ik heb hier zeker overspraak tussen de slaapkamers met spiro, dus ben gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
P5ycho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:25:
[...]

Flexibele dempers kun je niet schoonborstelen, dus ik zou ze altijd toegankelijk willen hebben. Liever gewoon niet gebruiken bij de ventielen, dat kan ook prima zonder.

Ik heb hier zeker overspraak tussen de slaapkamers met spiro, dus ben gewaarschuwd.
Hoeveel meter heb jij tussen de slaapkamers aan buis zitten? En hoe zou jij de overspaak oplossen ook gewoon met ventieldempers?

Maar de Lindab LRCB of Lindab LRCA kan je wel schoonborstelen, dan is dat ook nog een alternatief?

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 04-04-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb er 3 en 1 meter tussen zitten. Steeds een enkele 90gr bocht onderweg. Ik hoor hoestgeluiden erg goed over die 4 meter. Nul dempers wn geperforeerde uitblaasventielen. Zo'n beetje worst case dus.
Ik ga er waarschijnlijk LRCB's tusen zetten, maar ik wil graag combineren met ducted fancoils en die plannen zijn nog niet klaar.
Ik heb geen ervaring met die ventieldempers, maar ik heb die restrictie liever niet. Beetje een lapmiddel imho.

[ Voor 38% gewijzigd door P5ycho op 04-04-2024 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:35
Morpheusk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb flexibele slangen in een een koof zitten. Die heb ik voorzien van inspectieluiken van de Hornbach.
Deze zijn netjes gestuct en vallen daardoor nauwelijks nog op.
Ik kan er zo altijd nog bij als dat nodig is. Misschien iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
perslucht schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb flexibele slangen in een een koof zitten. Die heb ik voorzien van inspectieluiken van de Hornbach.
Deze zijn netjes gestuct en vallen daardoor nauwelijks nog op.
Ik kan er zo altijd nog bij als dat nodig is. Misschien iets voor jou?
Hoe kom je dan bij de slang voor handmatige schoonmaak? Peuter je een Spiro SAFE koppeling los door het luik en neem je hem helemaal uit de koof? Ik merk nu dat Spiro SAFE best wel vast kan zitten na een tijdje en je wel wat moet wrikken / kracht zetten om ze los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:35
@Puntenwolk De slangen zijn aan beide zijden voorzien van een verbindingsstuk. Die schuif je over de spiro safe koppeling.
De slang kan er in zijn geheel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb hier eerder wel eens wat gelezen over onderdruk op de condensafvoer van een Comfoair (450). Nu heb ik hier ook wat problemen mee.

Mijn WTW staat direct boven de opstelplaats van wasmachine/droger, de condensafvoer van de WTW en airco die daar komt heb ik aangesloten op de afvoer van de wasmachine/droger. Dit voorkomt de noodzaak van een extra droogsifon dus leek me een praktische oplossing.

Echter, nu het huis heel vochtig is door het stucen en WTW vol gas staat te draaien komt er een enorm lawaai en geborrel uit de afvoer. Als ik mijn had op de afvoer van de wasmachine leg voel ik hem echt sterk zuinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vVWhVfFqITaaKNL-G9uhyIg49o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYjicmvX0jklfsLabKZ65Wqf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik al een aanpassing gedaan door onder de WTW een extra bochtje te doen waar hij lucht aan kan zuigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M87OZIdsh-xdw0Bd0pYr34A7IIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z7SlHeAAzm7pz4chRQCdeDf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar, dit blijkt onvoldoende of niet te werken. Wellicht moet ik de afvoer aanpassen naar een manier dat hij echt vrij in de lucht in de afvoer druppelt zodat de onderdruk daar omheen direct weg kan.

Hoe hebben anderen dit opgelost? Het verbaast me een beetje hoe hard hij aan die condensafvoer zuigt; dat lijkt me toch niet wenselijk/nodig?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:36:
Ik heb hier eerder wel eens wat gelezen over onderdruk op de condensafvoer van een Comfoair (450). Nu heb ik hier ook wat problemen mee.

Mijn WTW staat direct boven de opstelplaats van wasmachine/droger, de condensafvoer van de WTW en airco die daar komt heb ik aangesloten op de afvoer van de wasmachine/droger. Dit voorkomt de noodzaak van een extra droogsifon dus leek me een praktische oplossing.
Je hebt een siphon nodig met een flinke laag water, dan kan hij geen lucht meer naar boven zuigen. Dat is ook nodig omdat anders dat sterke luchtstroom voorkomt dat condens naar beneden zakt, het waait te hard nu in dat buis.

Dat water moet je ook regelmatig bijvullen als het buiten niet koud is en de wtw zelf genoeg condens produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@assje
quote: Installer manual
Het condenswater dat het toestel aanmaakt moet
vorstvrij, onder afschot en luchtdicht worden afgevoerd;
Er zitten twee Zehnder bajonetsluitingen aan de
onderkant van het toestel voor de afvoer van condens.
Deze aansluitingen zijn niet luchtdicht. Het is daarom
noodzakelijk deze aansluitingen af te sluiten met de
afzonderlijk geleverde afdichtdopjes of met een droge
sifon.

Installeer geen waterslot (u-bocht) op het toestel.
Op warme dagen verdampt het water uit de sifon.
Gebruik hiervoor altijd een droge sifon aansluiting.
Ik was te lui om de bijbehorende plaatjes in te plakken :Y).
Je zuigt nu valse lucht de wtw unit in omdat de boel niet lucht dicht is: ik zie meerdere buizen naast elkaar voor de siphon zitten.
Ik zou een droge sifon toevoegen direct onder de unit, artikelnummer 400502024. Of iets vergelijkbaars en goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 05-04-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
P5ycho schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:57:
@assje

[...]

Je zuigt nu valse lucht de wtw unit in omdat de boel niet lucht dicht is: ik zie meerdere buizen naast elkaar voor de siphon zitten.
Ik zou een droge sifon toevoegen direct onder de unit, artikelnummer 400502024. Of iets vergelijkbaars en goedkoper.
Oh dat is wel beter. Dit was de handleiding vroeger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEkUTFXcgjTpNV6nmmWdDs1Puw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9nznQ2eDT18HsyAb72NBQQS2.png?f=fotoalbum_large

En die staat weleens droog ja met geborrel als resultaat. Mijne had nog een U met een dopje zodat je een kopje water in kan gooien.

De nieuwe ERV heeft geen afvoer, nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
P5ycho schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:57:
@assje
Aaaah het begint eindelijk te dagen, staat bij nader inzien eigenlijk ook wel duidelijk beschreven. Dan is het inderdaad eenvoudig op te lossen door toch een droogsifon te plaatsen. De uitloop bij de wasmachine is dan op zich nog wel prima; dan heb ik een dubbele scheiding. Ik plaats de droogsifon dan denk ik wel achter de wasmachine; dat is een stuk makkelijker bereikbaar mocht het nodig zijn en verticaal lijkt me ook nog iets beter.

Ik heb er hier al twee in huis voor de airco's, ik heb ze bij de praxis gehaald voor €19,99

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 05-04-2024 13:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@w00key zo zat mijn Brink Renovent HR ook inderdaad. Dat kan op zich ook prima zo bij de Q series denk ik, maar het is foutgevoeliger bij aanleggen en meer hoogte nodig.
@assje dat is dezelfde zo te zien, maar die kost de helft :D. Was te verwachten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:36:
Hoe hebben anderen dit opgelost? Het verbaast me een beetje hoe hard hij aan die condensafvoer zuigt; dat lijkt me toch niet wenselijk/nodig?
Ik had gewoon een droogsifon geplaatst (die wordt niet voor niets door de fabrikanten voorgeschreven), maar sinds ik een enthalpiewisselaar heb is ook die niet meer nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
We hebben een Zehnder Q450 NL R V RF ST EV in ons nieuwbouw huis(opgeleverd mei 2023). Nu wassen wij in de bijkeuken en hangen we hier ook de was op om te drogen. Echter als het buiten koud is condenseert soms het vocht op de onderkant van het aluminium kozijn/buitendeur. De installateur heeft al het afzuigpunt van de wtw in de bijkeuken verhoogt en we hebben de onderkant van het kozijn gekit om zeker te zijn dat het niet tocht. Maar toch hadden we pas geleden weer wat condens op de onderkant van het aluminium kozijn aan de binnenzijde.

In de badkamer toert de wtw netjes automatisch op als er veel vocht herkend wordt. In de bijkeuken lijkt dit niet het geval en als ik de waarde in de wtw uitlees zie ik ook geen echte verhoging van de luchtvochtigheid.

Wat kunnen we het beste doen hiermee? Het probleem komt maar af en toe voor als het buiten koud is en in de bijkeuken meerdere keren gewassen is en veel was opgehangen is. Is er misschien een optie voor een losse luchtvochtigheidssensor die we kunnen plaatsen in deze ruimte en de wtw optoert als het nodig is(net zo iets als de co2 sensoren die we op andere plekken in huis hebben maar dan voor luchtvochtigheid)? Ik kon zelf niks vinden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 02:08
Dag allemaal,

Een complete leek als het gaat om ventilatie.
Sinds kort huren we een appartement, uitgerust met een DucoBox Comfort Energy (D325L), zonder (zichtbare) sturingselementen. Er zijn 4 DucoVent Comfort ventielen (in de “droge” ruimtes)en 4 DucoVent Basic ventielen (in de “natte” ruimtes) aanwezig. Toch gaat de luchtvochtigheid in de AUTO stand ver boven de 70%, wat ik toch liever niet heb.

Laat ik dit systeem dan permanent in de medium stand werken en negeer ik de AUTO stand? Zijn er eventuele instellingen dat ik verder kan aanpassen? Kan ik via een menu op de unit zelf bekijken of er iets van bv. vochtsensoren zijn?

Alvast bedankt!
Gr
WayTooMuch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vaez schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:54:
We hebben een Zehnder Q450 NL R V RF ST EV in ons nieuwbouw huis(opgeleverd mei 2023). Nu wassen wij in de bijkeuken en hangen we hier ook de was op om te drogen. Echter als het buiten koud is condenseert soms het vocht op de onderkant van het aluminium kozijn/buitendeur. De installateur heeft al het afzuigpunt van de wtw in de bijkeuken verhoogt en we hebben de onderkant van het kozijn gekit om zeker te zijn dat het niet tocht. Maar toch hadden we pas geleden weer wat condens op de onderkant van het aluminium kozijn aan de binnenzijde.

In de badkamer toert de wtw netjes automatisch op als er veel vocht herkend wordt. In de bijkeuken lijkt dit niet het geval en als ik de waarde in de wtw uitlees zie ik ook geen echte verhoging van de luchtvochtigheid.

Wat kunnen we het beste doen hiermee? Het probleem komt maar af en toe voor als het buiten koud is en in de bijkeuken meerdere keren gewassen is en veel was opgehangen is. Is er misschien een optie voor een losse luchtvochtigheidssensor die we kunnen plaatsen in deze ruimte en de wtw optoert als het nodig is(net zo iets als de co2 sensoren die we op andere plekken in huis hebben maar dan voor luchtvochtigheid)? Ik kon zelf niks vinden namelijk
Je hebt een koudebrug in je deur lijkt me. Dan moet dat opgelost worden. Een koudebrug is ook onnodig verlies van warmte, dus daar zou ik dan iets aan gedaan willen hebben.
Is je luchtvochtigheid wel acceptabel? Hoeveel meet je als je de was te drogen hangt?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 06-04-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
WayTooMuch schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:48:
Dag allemaal,

Een complete leek als het gaat om ventilatie.
Sinds kort huren we een appartement, uitgerust met een DucoBox Comfort Energy (D325L), zonder (zichtbare) sturingselementen. Er zijn 4 DucoVent Comfort ventielen (in de “droge” ruimtes)en 4 DucoVent Basic ventielen (in de “natte” ruimtes) aanwezig. Toch gaat de luchtvochtigheid in de AUTO stand ver boven de 70%, wat ik toch liever niet heb.

Laat ik dit systeem dan permanent in de medium stand werken en negeer ik de AUTO stand? Zijn er eventuele instellingen dat ik verder kan aanpassen? Kan ik via een menu op de unit zelf bekijken of er iets van bv. vochtsensoren zijn?

Alvast bedankt!
Gr
WayTooMuch
Hoe en wanneer meet je die 70%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P5ycho schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:45:
Je hebt een koudebrug in je deur lijkt me. Dan moet dat opgelost worden. Een koudebrug is ook onnodig verlies van warmte, dus daar zou ik dan iets aan gedaan willen hebben.
Is je luchtvochtigheid wel acceptabel? Hoeveel meet je als je de was te drogen hangt?
Ik schat dat er in het geval van @Vaez (wie noemt zichzelf nou "moordenaar #8" :? ) een combinatie van factoren is:
  • Aluminium kozijnen (zit daar wel een koudebrugonderbreking in?) zijn altijd het koudste punt van een ruimte.
  • Als die (veel) lager is dan de in rest van de woning (door veel buitenoppervlak) zal de relatieve luchtvochtigheid automatisch al hoger zijn.
  • Doordat de afzuiglucht gemengd wordt zal de WTW de hogere luchtvochtigheid in de bijkeuken nauwelijks kunnen meten.
Vragen voor @Vaez
  • Wat is de relatieve luchtvochtigheid in de bijkeuken?
  • En wat is die in de rest van de woning?
  • Wat is de temperatuur in de bijkeuken?
  • En wat is die in de rest van de woning?
  • Wat meet de WTW als afzuigtemperatuur en -vochtigheid?
  • Wat zou er theoretisch in de bijkeuken afgezogen moeten worden?
  • Hoeveel wordt er werkelijk afgezogen in de bijkeuken?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 06-04-2024 09:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Andrehj schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:34:
[...]

Ik schat dat er in het geval van @Vaez (wie noemt zichzelf nou "moordenaar #8" :? )
Pas op wie je quote, ik ben zo gek als een deur :Y)

Omdat dit nieuwbouw is leek het me logisch om dan meteen de deur te verdenken. Die moet thermisch onderbroken en goed sluitend zijn, anders voldoet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:08
P5ycho schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:45:
[...]

Pas op wie je quote, ik ben zo gek als een deur :Y)

Omdat dit nieuwbouw is leek het me logisch om dan meteen de deur te verdenken. Die moet thermisch onderbroken en goed sluitend zijn, anders voldoet hij niet.
Wij hebben ook aluminium in nieuwbouw en een deur wat condens, uiteindelijk is dat altijd meest koude kunt ook al heb je het thermisch onderbroken.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayTooMuch
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 02:08
P5ycho schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:51:
[...]

Hoe en wanneer meet je die 70%?
Misschien niet de meest nauwkeurige methode, maar ik had dit afgelezen van een Vaillant Colormatic (welke exact kan ik niet terugvinden) thermostaat.
Vanaf ik de Duco manueel op de medium stand zet gaan de vochtpercentages volgens de Vaillant thermostaat onder de 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
WayTooMuch schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:19:
[...]

Misschien niet de meest nauwkeurige methode, maar ik had dit afgelezen van een Vaillant Colormatic (welke exact kan ik niet terugvinden) thermostaat.
Vanaf ik de Duco manueel op de medium stand zet gaan de vochtpercentages volgens de Vaillant thermostaat onder de 60%.
Je schrijft hierboven dat je geen sensoren hebt? Op pagina 5 van de handleiding van de ducobox staat dat als je een systeem zonder sensoren op "auto" zet, deze permanent in de "laag" stand staat.

Volgens diezelfde handleiding is "laag" een vermogen van 10% van het maximum. Op basis van de technische specificaties zal de unit bij een dergelijk laag vermogen iets minder dan 100 m3/h verplaatsen. Dat is niet heel veel over vier ventielen. Permanent op de medium (50%) stand is misschien best een redelijke optie, als dit niet veel geluid maakt. De kosten in KWh daarvan ten opzichte van altijd 'laag' zullen iets als een tientje per maand zijn. Als je nog iets meer kan regelen op de box, is zelf een stand bewerken waar die op 20-30% draait waarschijnlijk efficiënter.

[ Voor 5% gewijzigd door Puntenwolk op 06-04-2024 14:59 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 93 Laatste