CV kast afzuigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil op mijn voorzolder rond mijn hoog rendement CV ketel een kast maken zodat deze netjes weggewerkt is.

Ik ga ook een nieuwe afzuigbox hangen voor mijn toilet en badkamer.
Omdat ik hier meerdere kanalen op aan kan sluiten had ik het idee om ook een kanaal naar mijn CV kast te leggen zodat ik deze af kan zuigen.

Alleen vraag ik mij af of ik het rooster onderin of bovenin doe.
Voor zover ik weet blijft Koolmonoxide laag hangen dus kan ik onderin dit afzuigen.
Maar warmte stijgt weer op dus dan kan ik beter bovenin afzuigen.

Dus wat zou de beste optie zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:57

Perkouw

Moderator General Chat
Snap dat dit geen antwoord is op je vraag, maar ben nog even benieuwd naar de waarom? Je CV gaat in een kast, die heeft zelf al een afvoer naar buiten en dergelijke. Jij wilt separaat nog eens afzuiging in de kast maken waar de CV zit met als doel? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Perkouw schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:37:
Snap dat dit geen antwoord is op je vraag, maar ben nog even benieuwd naar de waarom? Je CV gaat in een kast, die heeft zelf al een afvoer naar buiten en dergelijke. Jij wilt separaat nog eens afzuiging in de kast maken waar de CV zit met als doel? :+
Restwarmte afzuigen, I guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:08
Ik zou het niet doen, een CV ketel dient goed bereikbaar te zijn voor onderhoud en storingen op te lossen. Al het leidingwerk en helemaal rondom de CV ketel dient daarom ook vrij te zijn van obstakels.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Sabbi

je denkt aan mij.

Een (correct gemonteerde) HR ketel kan geen koolstofmonooxide lekken, want die heeft een gecombineerde luchtinlaat+rookafvoer voor de verbrandingslucht. Dus is volledig afgesloten van de binnenlucht.

Mocht je een VR ketel zonder gecombineerde luchtinlaat hebben is het ook niet een handig plan, want dan ga je effectief de lucht die de ketel probeert in te zuigen met de centraalafzuiging weer wegzuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lijkt mij ook geen verstandig idee om onderdruk in je CV ruimte te creëren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:37
Dit dus. Met onderdruk zorg je er voor dat je CV zichzelf kan gaan uitschakelen als beveiliging.
DukeBox schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:52:
Lijkt mij ook geen verstandig idee om onderdruk in je CV ruimte te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Kast wil ik maken omdat wij op zolder gaan slapen.
Ketel hangt op de voorzolder en de slaapkamer op de achterzolder.
Voor het gebrom van de ketel wil ik een kast maken.

Hierin is voldoende ruimte want mijn PV omvormer hangt er ook in.
Grootte 150cm breed 240cm hoog en 60cm diep.
Verder zorg ik er voor dat de deur groot genoeg is voor service en eventuele vervanging.

Het is meer een ding dat ik liever als de ketel een lek heeft dat koolmonoxide afgezogen wordt.
Daarbij om te voorkomen dat de temperatuur te veel oploopt zou ik ook willen afzuigen.
De PV omvormer genereert ook best wat warmte.

Er hangt nu al wel een Koolmonixidemelder dus wordt in ieder geval gewaarschuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Koolmonoxide wil je detecteren, niet afzuigen. Als het probleem ontstaat wil je het zsm verhelpen namelijk.
Afzuiging zorgt ook voor een slechtere detectiemogelijkheid.

Het willen indammen van geluid is natuurlijk prima.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Crxtreem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:35:

Voor zover ik weet blijft Koolmonoxide laag hangen dus kan ik onderin dit afzuigen.
Maar warmte stijgt weer op dus dan kan ik beter bovenin afzuigen.

Dus wat zou de beste optie zijn?
Je wilt iets afzuigen wat er helemaal niet hoort te zijn. Met als risico dat je CO melder niet meer alarmeert als er CO lekt. Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

En wat nou als je niet je CV inbouwt, maar de slaapkamer gewoon wat extra geluidsisolatie geeft? Een CV ketel inbouwen, zeker met afzuiging, is gewoon niet aan te raden. Hierboven zijn al genoeg redenen genoemd.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Duidelijk qua afzuiging.

Dit gaat van het lijstje af.

Is het wel wenselijk dat ik ventilatieroosters maak in de kast?
In de documentatie van de ketel staat dat er boven en onder een rooster in moeten van samen 150cm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:29

BrZ

Crxtreem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:35:
Nope, dat is een hardnekkig gerucht wat gewoon niet waar is. CO mengt met de lucht, en in een ruimte waar het kan ontstaan hoort een CO melder aan het plafond. In andere ruimtes hoort hij op ademhoogte.

Maar zoals al gezegd, je wil het detecteren, niet afzuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dan zou ik dat doen (het rooster maken) dat staat er niet voor niks, in de handleiding.. het kan volgens mij niet direct kwaad als je een beetje afzuigt en beetje lucht toevoert via rooster... (geen 300000 m3 natuurlijk en een dikke onderdruk van paar Pa) in de kast maken voor zorgen voor wat luchtstroming dat kan geen kwaad.

Als je de Co meter naast je afzuigpunt hangt komt de Co vanzelf langs de meter...

[ Voor 11% gewijzigd door cactusman op 20-05-2020 14:55 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In mijn vorige woning had ik een Intergas kombi kompact hre 28/24 laten plaatsen in een inbouwkast, qua ruimte wat als een kledingkast van ca 80x200 en gedurende bijna 8 jaar (verhuisd) werkte dat prima. Het werd niet te warm en ook met onderhoud geen opmerkingen.
Edit: bedenk me dat er bij m’n ouders ook een ombouw om de ketel is, dat wat meer ruimte en grotere hr ketel maar zonder extra ventilatie. Dat werkt ook al jaren probleemloos.

[ Voor 25% gewijzigd door bite op 20-05-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:39
Crxtreem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:07:
Kast wil ik maken omdat wij op zolder gaan slapen.
Ketel hangt op de voorzolder en de slaapkamer op de achterzolder.
Voor het gebrom van de ketel wil ik een kast maken.
Tegen het gebrom van je ketel is 1 oplossing het makkelijkste, en dat is gewoon de ketel 's nachts uitzetten. De meeste mensen slapen zonder verwarming, dus waarom zou je dan 's nachts de cv-pomp laten draaien. Ook zou een moderne ketel in standby geen geluid maken.
Je afzuigunit zal denk ik het meeste geluid maken. Dus kijk even hoe oud hij is en vervang hem eventueel voor een stil exemplaar. Dat kan echt veel verschil maken. Mijn afzuigunit maakt op de laagste stand toch nog best wel wat geluid (zeker als het s' nachts stil is). Mijn buurman had er laatst 1 gekocht die extra stil was en die hoorde je op de laagste stand echt bijna niet.
Je PV omvormer zal 's nachts gelukkig geen geluid maken want die piept alleen als de zon schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Crxtreem schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:44:
Duidelijk qua afzuiging.

Dit gaat van het lijstje af.

Is het wel wenselijk dat ik ventilatieroosters maak in de kast?
In de documentatie van de ketel staat dat er boven en onder een rooster in moeten van samen 150cm2
Een rooster is weer een geluidslek, dus of dat nu wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:56
Wat Chrisborst zegt, de mechanische ventilatie zorgt vaak voor veel meer geluid dan de CV. Niet alleen het apparaat zelf trouwens, maar ook de luchtstromen in de buizen. Ik zou mijn energie dan eerder steken in het uitzoeken van een goede stille ventilatiebox en goed leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:21
En ook nog eens doodzonde om in de winter al die warmte naar buiten te blazen, dat betekent automatisch dat de lucht die naar buiten gaat elders koud van buiten wordt aan gezogen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
basjuhh schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:56:
Dit dus. Met onderdruk zorg je er voor dat je CV zichzelf kan gaan uitschakelen als beveiliging.

[...]
:?
Half Nederland heeft de CV ketel hangen in een ruimte met afzuiging. De HR ketels hebben een eigen luchtvoorziening naar buiten; daar komt de afzuiging helemaal niet aan.

Pas als je de sifon van de CV leeg zuigt heb je een probleem... namelijk dat je hele huis al is geïmplodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:08:
Half Nederland heeft de CV ketel hangen in een ruimte met afzuiging.
Ik mag hopen van niet. De wtw/ventilatie unit zelf natuurlijk wel maar actief afzuigen (buiten de interne circulatie van je cv zelf) in een afgesloten ruimte is echt niet de bedoeling en mogelijk zelfs levensgevaarlijk.

En tenzij je installatie 24x7 op volle toeren draait is warmte ook geen enkel probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 21-05-2020 11:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1