Voor degenen die SAFE hulpstukken gebruiken, tapen jullie deze ook nog aan elkaar met aluminiumtape? Of is dit niet nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door aaahaaap op 06-12-2023 09:55 ]
[ Voor 5% gewijzigd door aaahaaap op 06-12-2023 09:55 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Je verliest dus meer dan de helft van de energie door die buizen op het dak nu, uitgaande van 20C in huis. Oef.Audione0 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:44:
[...]
Ja indd, er zit plak isolatie omheen tegen condens, ik had hier nl last van vorig jaar. Is alleen geen 5mm, maar een cm of 2 schat ik.
Van de zomer had ik indd erg hete lucht stroom naar binnen, hier had ik al een draadje van lopen op tweakers. En had zelf al het idee dat de installatie niet g=juist was maar wilde ook even de koude dagen afwachten.
Ik wil jullie in ieder geval hartelijk danken voor alle tips en goed bedoelt advies. Hier kan erg veel mee.
Namen ga ik indd niet noemen. Het is een erkend gecertificeerde installateur, waarvan ik zeker weet dat hij dit gaat oplossen. Alleen installeert hij niet meer zelf, maar laat dit door zijn personeel uitvoeren.
Ik houd jullie op de hoogte.
[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 05-12-2023 23:28 ]
Erkend installateur word je vooral als je contributie betaalt aan de betreffende vakvereniging.alexbl69 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:55:
@Audione0
Vraagje: is jouw installateur een erkende installateur of een 'mannetje' / ZZP'er?
Dus initieel had ie de buizen compleet ongeïsoleerd over het dak gelegd? Dan is ie nog slechter dan ik gisteren dacht....Audione0 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:44:
Ja indd, er zit plak isolatie omheen tegen condens, ik had hier nl last van vorig jaar. Is alleen geen 5mm, maar een cm of 2 schat ik.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee. Dat is nou net het hele idee van die rubber afdichting, dat je dus niet meer met tape hoeft te prutsen. Overigens zijn de buizen niet SAFE, maar enkel de hulpstukken.aaahaaap schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:24:
Voor degenen die SAFE spirobuizen gebruiken, tapen jullie deze ook nog aan elkaar met aluminiumtape? Of is dit niet nodig?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb vorige week oude geplooide bochten vervangen door SAFE versies, werkt verrassend makkelijk en goed.Andrehj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:10:
[...]
Nee. Dat is nou net het hele idee van die rubber afdichting, dat je dus niet meer met die tape hoeft te prutsen. Overigens zijn de buizen niet SAFE, maar enkel de hulpstukken.
CISSP! Drop your encryption keys!
Zou je eens foto's maken van de invoer/afvoer van de buitenaansluiting en van de aanvoer/afzuiging van de woning?Audione0 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:00:
[...]
Ja de buiten aansluitingen zitten indd links en de huis aansluitingen rechts.
Als ik in de app kijk zie ik dat de heater is aangesloten alleen blijft het gebruik in wattage altijd op 0 staan. Lijkt erop dat de voorverwarmer/heater niets doet.
Er lopen 2 geïsoleerde buizen over het dak naar 2 verstrekken, die denk ik kwa temperaturen roet in het eten gooien. Ook worden de 2 vertrekken door de vloerverwarming niet echt warm gemaakt omdat dit slaap vertrekken zijn. Dus ik denk dat het dubbelop koud wordt en het elkaar alleen maar versterkt.
Ik ga met de installateur overleggen want ik denk dat de 2 buizen op het dak roet in het eten gooien, gezien op het moment dat de afgezogen lucht bij de wtw terecht is gekomen al zover is afgekoeld dat de wtw indd de lage temps laat zien.
Vraag me alleen wel af of nog verder na isoleren van de buizen buiten zin heeft.
Nog een vraag. De witte box in het midden is de wisselaar, is dit een enthalpie versie?
Je vraag mbt bypass, ja dit zit op dezelfde positie. Als ik de bypass functie aan of uit zet gebeurt er alleen niets. Kan dit komen omdat de unit op stand verwarmen staat en dat dan de bypass functie helemaal uitgeschakeld wordt?
Ik heb het hier zelf gedaan in onze bj1986 woning. Maar dat ging niet om bouwstof maar gewoon vervuiling van 30+ jaar. (orignele type C afzuigbox die er hing toen we het kochten werkte (al jaren?) niet meer). Hiervoor de 'schoorsteenveegset' van HBM gebruikt, kost slechts 15 euro. Maar zal aan de bochten en lengte van de secties liggen of dat goed werkbaar is bij jou. Hier dus in een paar secties gedaan (keuken tot toilet beneden, vanuit toilet omhoog tot zolder). Aan 1 kant vegen en andere kant een bouwstofzuiger.laurens0619 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:56:
Ik heb een zehnder wtw (1 jaar oud, nieuwbouw) en ik wilde laten reinigen ivm bouwstof etc.
Nu lees ik 3 methodes
- borstel en stofzuiger erop
- chemische reiniging
- (apro air) poeder reiniging
Zelf neig ik naar borstel, heb t niet zo op chemische spullen in mn luchtkanalen.
Iemand ervaring mee? En tip met goede partij omgeving west brabant?
Het is een appartementencomplex. De toe- en afvoer gaat dan via gemeenschappelijke toe- en afvoerkanalen in de schacht. Als je die echter op de wtw unit verkeerd om aansluit wordt de afvoerlucht van de overige woningen bij jou als toevoerlucht gebruikt.P5ycho schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:10:
Dat laatste stukje over de wtw unit zelf zou ik even separaat houden. Ik snap zelf nog niet zo goed hoe het links of rechts zijn met je probleem te maken heeft ook.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 08-12-2023 23:16 ]
Klopt, die heb ik niet anders had ik het zeker gedeeld. Bedankt weer voor jouw input!![b]P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"P5ycho schreef
Hoeveel m3/h verplaatst de unit nu bij standaardbedrijf?
Ik heb los van de specifieke details nog steeds geen idee van hoe je ventilatie ontworpen is. Dan zal er ook wel geen ontwerp aangeleverd zijn, want dan had je het wel gedeeld ondertussen.
Je mag wel een paar meter lenen, heb namelijk alles in huis maar moet nog grotendeels gaan beginnen met aanleggen. Maar wil het nadien wel weer terug. PM me maar als dat wat is.Franciesco schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:48:
Korte vraag: heeft iemand enkele meters slang over van het Ubbink Air Excellent systeem in de maat 90mm rond (AE48C)? Liefst in de omgeving van Zwolle of daar niet al te ver van af.
De reden voor mijn vraag is dat ik nogmaals aan het bekijken ben of een centraal wtw systeem aanleggen een haalbare optie is. En aan de hand van een stuk van de genoemde slang zou ik eens willen kijken hoe het e.e.a. past met name in verticale bochten waar de ruimte beperkt is.
Samen met b.v. de Vent-Axia Sentinel Kinetic FH (vanwege een erg lage bergzolder is een compacte unit de enige optie) is het Ubbink Air Excellent systeem een kanshebber om het toch voor elkaar te gaan krijgen.
PS: mochten mensen nog tips hebben voor een andere compacte wtw unit met horizontale in-/uitgangen, dan lees ik dat ook graag.
Die 500 is natuurlijk gebaseerd op stand 3 dus daar kom je normaal gesproken niet aan. Ik zal eens proberen een schema op papier te zetten op basis van alle info die ik wel heb.P5ycho schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:40:
Holy crap, 500m3 is echt gigantisch veel. Genoeg voor 12 personen ofzo.
Luister, we gaan niet verder komen als we geen ventilatieberekening en -tekening maken. Ik heb al heel veel specifieke vragen beantwoord, maar dit komt niet goed zonder overzicht. Ik stop hier dan ook even en wacht op een overzicht van positie en berekende flow van ventielen. Als je een aanzet gemaakt hebt zie ik die graag tegemoet.
[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 09-12-2023 18:20 ]
Van de klep uit mijn vorige post blijkt ook een RVS variant te zijn, welke is voorzien van een ingebouwde klep. Omdat er weinig informatie over deze variant te vinden is heb ik hem gekocht en hieronder staan mijn bevindingen. Ik heb 238 euro betaald en binnen 4 weken kan ik hem nog kostenloos retour sturen, mocht ik dat willen.DCAC schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:30:
Voor een nieuwbouwhuis met balansventilatie wil ik een afvoer naar buiten maken voor de afzuigkap (of eigenlijk downdraft in dit geval). Ik heb het volgende document gelezen: https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf en ook heb ik de verschillende meningen op dit forum tot mij genomen.
Ik wil graag een luchtafvoer naar buiten in combinatie met een luchttoevoer, zodat de WTW niet wordt verstoord en het huis niet vacuum wordt getrokken. UIteraard is het belangrijk dat deze toe- en afvoer goed warmte isoleert als er niet gekookt wordt.
De 'Naber Compair Bixo'. https://www.compair-flow.com/compair-bixo/en/ lijkt mij geschikt, maar 1300 euro vind ik dan weer wat aan de dure kant. Voor zo'n 210 euro vind ik de 'Compair Flow Muurdoorvoer Turbo flow 150 met blowerdoor certificaat'. Deze wil ik dan combineren met een muurdoorvoer, voorzien van een gemotoriseerde (en geisoleerde) klep.
Voor 160 euro heb je onderstaande klep in 150mm uitvoering.
[Afbeelding]
https://asset.conrad.com/...r-buisdiameter-150-mm.pdf
De isolatiewaarden van deze klep zijn echter nergens terug te vinden en ook is het niet de mooiste klep. Heeft iemand ervaring met deze klep en/of weet iemand een goed alternatief?
Een thermobox is prima voor luchtafvoer, maar met balansventilatie wil je ook tijdelijk luchttoevoer toestaan tijdens het koken. Daar kan deze in voorzien.Beekforel schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:05:
@DCAC waarom heb je voor deze gekozen? Ik heb een Naber Thermobox op mijn lijstje staan om aan te schaffen, maar wil eerst de afzuigkap even open hebben om de situatie te bekijken. Zover mogelijk wil ik de buis met spiro uitvoeren.
Thermobox zou ongeveer even goed isoleren als HR++ glas.
[ Voor 59% gewijzigd door ZonnigY op 11-12-2023 15:54 ]
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
je hebt gelijk excuus. Er valt misschien nog iets te tweaken, zal met name de condensafvoer zijn. Navragen bij Brink kan altijd. Maar ik zie dat er al andere opties genoemd worden.Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:46:
@ZonnigY dank voor je reactie. Volgens mij zijn de Brink Renovent Sky modellen niet geschikt voor vloermontage. Correct?
Je zou ook een zadelstuk voor het bochtenwerk op de leiding kunnen zetten, eventueel met 45gr hoek. Dan heb je niets te maken met de ontluchtingspijp en een mooi laag aansluitpunt.Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:37:
Voor de condensafvoer van de unit heb ik bedacht de bestaande rioolontluchtingsbuis te gebruiken. Deze ligt redelijk in de buurt van de bedachte opstelplek. De ontluchtingsbuis (75mm) is aangelegd als een soort van verlenging van de standleiding riool. Ik had bedacht om in het knieschot ca 50cm boven de vloer van de 1e verdieping een nieuwe aftakking (via T-stuk) te maken in die ontluchtingsbuis. Deze aftakking komt dan ook ca 50cm boven de laatste aftakking van de standleiding die naar het toilet van de badkamer loopt. De nieuwe aftakking kan ik redelijk makkelijk naar zolder krijgen om daar met een droogsifon aan te sluiten op de wtw unit. Zie onderstaande foto van het knieschot met de huidige situatie.
Vraag 4: kan iemand iets zeggen of deze beoogde aftakkingsplek inderdaad kan?
[Afbeelding]
Omdat ik anders 110m3/h van de hal naar de keuken moet krijgen. Dat leek me vrij veel. Zou jij nog meer dan 75m3/h afzuigen in de keuken?ZonnigY schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:43:
@Franciesco
Vraag 1: waarom zou je de overstroom willen beperken? Meer afzuiging de de keuken is beter. Ik zou een doorgang maken bij de garderobe oid.
Van biven blijft 40m3/h toevoer over. Beneden blaas ik totaal 135m3/h in. Met die overgebleven 40 is dat 175m3/h totaal. Afzuiging beneden is ook 175m3/h, dus zou het geheel in balans moeten zijn. Verreken ik me ergens?Vraag 2: Je zuigt 5m3 te weing af. Verder, zie vraag 3
Deze unit heeft mooie specs, maar is helaas te groot met zijn 830 x 1080 x 324mm. Dat krijg ik niet door het zolderluik en vervolgens op de vloer.Yaldair schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:47:
@Franciesco er komt in (januari) 2024 ook een Orcon Optiair (https://orcon.nl/product/hrc-optiair/) die je ook liggend kunt plaatsen
De Flair heb ik bekeken maar is helaas ook te groot. De bergzolder is feitelijk een driehoek met zijdes van ca 45 graden, een hoogte van 86cm en een breedte (op de vloer) van 177cm (exclusief de sporen van de dakconstructie).Jannibal23 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:09:
@Franciesco
Een Brink Flair wellicht? Als je deze met enthalpiewisselaar neemt, vervalt je vraag 4 en kan je deze strak op de grond plaatsen. Het blijft krap, maar het is mij ook gelukt met beperkte hoogte.
Mbt vraag 4: volgens mij wordt het afgeraden om je ontluchting te gebruiken voor condensafvoer. Ik ben het ergens tegen gekomen, maar kan zo snel niet terugvinden waar. Ik had eerst hetzelfde plan, maar ben mede daarom ook voor een versie met enthalpiewisselaar gegaan.
Vanf de standleiding is het vrijwel alleen maar bochtenwerk tbv de afvoer toilet. Er zit hooguit enkele centimeters pijp tussen de bochten. Dus te weinig om nog een zadel tussen te doen.P5ycho schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:30:
[...]
Je zou ook een zadelstuk voor het bochtenwerk op de leiding kunnen zetten, eventueel met 45gr hoek. Dan heb je niets te maken met de ontluchtingspijp en een mooi laag aansluitpunt.
1800mm breedte maal 20mm hoogte is 100-110m3/h capaciteit onder die dubbele deur, ik zou de afzuiging in de woonkamer achterwege laten naar de keuken brengen.Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:01:
[...]
Omdat ik anders 110m3/h van de hal naar de keuken moet krijgen. Dat leek me vrij veel. Zou jij nog meer dan 75m3/h afzuigen in de keuken?
En bedoel je een extra doorgang van de woonkamer naar de hal en van de hal naar de keuken? En zo ja: op welke manier? Ik wil geen extra overspraak creëren tussen deze ruimtes.
Tussen woonkamer/hal/keuken zitten dubbele deuren met aan de onderkant ca 2cm spleet. En verticaal tussen de deuren zit nog ca 0,5 spleet.
Tussen het houtwerk en de grote diameter bocht inderdaad.Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:27:
Er over nadenkend: misschien bedoel jij na het bochtenwerk. Naast de verticale houten balk? Dat zou idd denk ik wel kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 11-12-2023 20:01 ]
Interessant!DCAC schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:19:
Een tijdje terug heb ik een bericht geplaatst over mijn zoektocht naar een geisoleerde en afsluitbare klep voor de luchttoevoer in de keuken tijdens het koken:
[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 11-12-2023 21:24 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Bij ons zat (ik denk vanaf de bouw in 1989) een condensafvoer voor de cv ketel met zwanenhals op dezelfde buis die uit het dak steekt (de ontspannings rioolbuis). Volgens mij net zoals jij van plan bent.Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:22:
[...]
Het zou interessant zijn als je nog kunt vinden waarom het afgeraden wordt de ontluchtingspijp te gebruiken voor de condensafvoer. Mijn gedachte was dat ik met mijn plan de rioolontluchtbuis als het ware iets korter maak cq dat deze ontluchtingsbuis alleen iets hoger begint als nu (de ca 50cm waar ik het over had). En dat dat de werking er van verder niet belemmerd.
Maar ik ben geen loodgieter, dus misschien zit ik er naast.
Goeie tip.P5ycho schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:57:
[...]
Kijk ook eens op https://database.passiveh...ts/list/ventilation_small voor meer fabrikanten en produkten.
Whisper Green Line is net iets kleiner met 1065x770x327mm.Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:03:
[...]
Deze unit heeft mooie specs, maar is helaas te groot met zijn 830 x 1080 x 324mm. Dat krijg ik niet door het zolderluik en vervolgens op de vloer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Je kunt die klemmen ook onder 45° monteren, door ook het gat daarvoor onder 45° precies in de hoeken van twee muren (of muur en plafond) te boren. Dan wordt je koof al een stuk compacter.inquestos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:19:
Hoe maken jullie een koof om je spirobuis heen?
Ik heb spirobuizen van 125mm, maar de bijbehorende beugels zijn 17-18cm. Dat maakt het gelijk weer een vrij forse koof. Ik zit er aan te denken om zelf maar iets van hout te maken om ze in te klemmen waar ik gelijk een gipsplaat aan kan bevestigen.
[ Voor 6% gewijzigd door Franciesco op 13-12-2023 14:53 ]
Montageband is ook een alternatief.inquestos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:19:
Hoe maken jullie een koof om je spirobuis heen?
Ik heb spirobuizen van 125mm, maar de bijbehorende beugels zijn 17-18cm. Dat maakt het gelijk weer een vrij forse koof. Ik zit er aan te denken om zelf maar iets van hout te maken om ze in te klemmen waar ik gelijk een gipsplaat aan kan bevestigen.
Super post! Ik heb net op basis van deze data (en nog wat eigen research) een Ubbink Ventus 200 besteld voor de aanvoer, en een Renson Design XL Terracotta voor de afvoer. Respectievelijk 26 Pa verlies voor aanvoer en 12 Pa voor afvoer. Dit is bij 450 kuub, Zehnder ComfoAir Q450 ERV. Ik wilde geen Renson als intake ivm het aanzuigen van regen en sneeuw.aaahaaap schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:23:
Ik heb nog verder zitten kijken naar mogelijke dakdoorvoeren voor op een schuin dak en daarvoor een vergelijkende grafiek gemaakt van de luchtweerstand bij verschillende debieten op basis van de door de fabrikanten verstrekte informatie. Is waarschijnlijk niet 100% accuraat want ze delen de informatie allemaal net weer anders in (op basis van debiet, Pa, maar 2 waarden, maar 1 waarde, etc plus niet altijd bij dezelfde dakhoek).
Maar leek me alsnog wel handig em hier even te delen, is misschien nog wel handig voor anderen
[Afbeelding]
Wat opvalt is dat de Zehnder ComfoEdge 160 het erg goed doet als afvoer, vrij dicht bij de 200mm Ventus en een stuk beter dan de 160mm Ventus.
Heeft iemand ervaring hiermee als afvoer?
Als aanvoer doet de ComfoEdge 160 het dan weer heel slecht, wel apart dat het verschil tussen aan- en afvoer zo groot is.
De aanvoeren zijn verder meer zoals verwacht, de 200mm varianten hebben duidelijk minder weerstand dan de 160mm varianten. Waarbij de Ventus 160mm de beste optie is van de 160mm varianten.
Helaas publiceert Renson geen informatie voor hun 160mm variant als aanvoer, ben benieuwd of die het beter zou doen dan de Ventus 160mm, aangezien de Renson XL/200mm het zowel als aanvoer en afvoer beter doet dan de Ventus.
Is er hier iemand die ervaringen heeft met de 160mm Renson als aanvoer?
Ik heb 160mm aansluitingen op m'n WTW, vandaar de vraag
[edit 2023.12.05] ComfoEdge 200 toegevoegd, alle series een eigen point shape gegeven zodat ze makkelijker te onderscheiden zijn en de volgorde van de series tussen aanvoer en afvoer gelijkgetrokken.
[edit 2023.12.05] Renson All Weather toegevoegd
[ Voor 3% gewijzigd door robin15243 op 14-12-2023 14:44 ]
Tja, dat weet ik ook niet helemaal. Ik vroeg het me vooral af omdat je bij die beugels met rubberen afdichting dat vind in de beschrijving: "De beugels zijn voorzien van een rubberen afdichting die zorgt voor een stevige trillingsvrije montage van de spirobuis."P5ycho schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:03:
Welk geluid verwacht je te moeten dempen?
Komt het van buiten of in de buis?
[ Voor 52% gewijzigd door Yaldair op 14-12-2023 16:20 ]
Geen voorverwarmer? Wat doet ie dan om te voorkomen dat bij vorst de warmtewisselaar dichtvriest? Er staat me iets bij dat sommige units dan overschakelen op enkel afzuigen, maar dat betekent geen ventilatie meer in de slaapkamers én geen WTW meer op de momenten dat je dat het hardst nodig hebt. Dat zou ik eens heel goed uitzoeken als ik jou was....emot schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:57:
Ik ben me de laatste tijd aan het orienteren voor welke WTW unit ik zal gaan. Momenteel twijfel ik tussen de:
- BUVA Ecostream 350
Voordelen: Zogenaamd autonoom, geen extra sensoren nodig? / Prijs
Nadelen: Geen voorverwarmer (wel optioneel), geen enthalpiewisselaar mogelijk
Heeft die een modulerende voorverwarmer?- Orcon HRC 400 Maxcomfort
Voordelen: Geintegreerde sensoren / voorverwarmer / prijs
Wat bedoel je met extra of geïntegreerde sensoren? Ik heb bij Zehnder slechts 1 extra sensor (een CO2-sensor in de woonkamer) hoeven toevoegen.- Zehnder Comfoair Q350 Premium
Voordelen: kwaliteit? / voorverwarmer / enthalpiewisselaar
Nadelen: Dure extra sensoren? / prijs
Die van Zehnder moduleert zeker. In de duurste maand tot nu toe (februari 2021) verbruikte de WTW hier 88 kWh (met gewone wisselaar), terwijl hij afgelopen februari (met enthalpiewisselaar) nog maar 23 kWh verbruikte. 55 kWh verschil dus, oftewel een gemiddeld vermogen van 82W voor de voorverwarmer.Iemand die hier nog iets aan toe kan voegen of advies kan geven? De eerste 2 opties zijn zo'n 1000 euro goedkoper, wat ik wel erg veel geld vind. Is zo'n Zehnder met enthalpiewisselaar dat waard? Maar ik lees ook veel negatieve verhalen over sommige voorverwarmers die niet modulerend werken, dus dan meteen continu 1500W verbruiken.
Zehnder heeft intern alleen temperatuur- en vochtsensoren. Daarmee werkt ook de extra afzuiging als je staat te douchen. Dat werkt (te) goed. Hier in huis bleek dat niet eens nodig, dus ik heb het uit gezet. Scheelt veel herrie, en de badkamers zijn ook bij de standaard waarde (220 m³/h) altijd zo droog (het scheelt ook dat we de douche na het douchen altijd droogtrekken) en de spiegels beslaan nooit.Verder kan ik niet zoveel over de sensoren van de Zehnder vinden. Buva en Orcon zeggen dat ze interne sensoren hebben die vocht en CO2 meten en daarop de ventilatie sturen. Doet een Zehnder dat ook? Of moet je dan nog dure externe sensoren in bepaalde ruimtes hangen?
Bijna geen enkele basisversie WTW heeft standaard een voorverwarmer. En als ze er al een hebben, werken ze ook nog niet eens modulerend.. (Orcon blijkbaar)Andrehj schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:09:
[...]
Geen voorverwarmer? Wat doet ie dan om te voorkomen dat bij vorst de warmtewisselaar dichtvriest? Er staat me iets bij dat sommige units dan overschakelen op enkel afzuigen, maar dat betekent geen ventilatie meer in de slaapkamers én geen WTW meer op de momenten dat je dat het hardst nodig hebt. Dat zou ik eens heel goed uitzoeken als ik jou was....
[...]
Heeft die een modulerende voorverwarmer?
[...]
Wat bedoel je met extra of geïntegreerde sensoren? Ik heb bij Zehnder slechts 1 extra sensor (een CO2-sensor in de woonkamer) hoeven toevoegen.
Ik zou als nadeel van Zehnder noemen dat je een extra kastje (option box) nodig hebt om die sensor bedraad aan te sluiten. En nog een extra kastje om de unit met je netwerk te verbinden.
[...]
Die van Zehnder moduleert zeker. In de duurste maand tot nu toe (februari 2021) verbruikte de WTW hier 88 kWh (met gewone wisselaar), terwijl hij afgelopen februari (met enthalpiewisselaar) nog maar 23 kWh verbruikte. 55 kWh verschil dus, oftewel een gemiddeld vermogen van 82W voor de voorverwarmer.
[...]
Zehnder heeft intern alleen temperatuur- en vochtsensoren. Daarmee werkt ook de extra afzuiging als je staat te douchen. Dat werkt (te) goed. Hier in huis bleek dat niet eens nodig, dus ik heb het uit gezet. Scheelt veel herrie, en de badkamers zijn ook bij de standaard waarde (220 m³/h) altijd zo droog (het scheelt ook dat we de douche na het douchen altijd droogtrekken) en de spiegels beslaan nooit.
[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 15-12-2023 05:27 ]
Je bedoelt dat alle ComfoAir Q dit hebben of is dit een optie? Want het strookt niet met mijn bovenstaande citaat.Je kunt ook een Comfoair Q met ingebouwde ondersteuning voor draadloze sensoren overwegen. De Option Box wordt dan overbodig.
Daar zou ik zelf niet al te wakker van liggen met de berekening van P5ycho. Modulerend zal vast efficienter zijn, maar het is ook niet zo dat het 80% van de energie gaat besparen. En qua energie is een WTW efficienter, maar je verliest de energie niet...emot schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:42:
De Orcon heeft een niet modulerende voorverwarmer, waardoor het thermisch rendement dan misschien wel hoog is, maar waarbij er wel onnodig veel kWh's doorheen gebrand worden.
[ Voor 16% gewijzigd door savagenld op 15-12-2023 12:21 ]
Nomen nescio
Weet je dat zeker? Er is veel meer te doen dan raamrubbers checken natuurlijk. Het gemiddelde huis zit vol met gaten. Tenzij het nieuwbouw is, opgeleverd met een blowerdoor testrapport.Bra-Jo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:00:
Ik zit met een dilemma...
We zijn een jaar geleden begonnen met verduurzamen. Tot nu toe overal (na-)geïsoleerd, de gasketel vervangen voor een warmtepomp met boiler, extra zonnepanelen enz. Het enige dat ik nog op de planning heb, is een WTW. Achterliggende gedachte was dat de WP het misschien wat lastiger warm zou krijgen dan met gas, dus alle kieren dichten en een WTW plaatsen voor de frisse lucht.
Nu is alles klaar, behalve de WTW. Ik kan hier en daar nog wel een raamrubbertje vervangen, maar verder heb ik geen mogelijkheden om verder af te dichten.
Dat percentage luchtkwaliteit zegt mij niet zoveel over de daadwerkelijke CO2 waarden. Wat is je CO2 en wat is de bezetting op dat moment?En wat blijkt, de luchtkwaliteit in de woonkamer is (volgens mijn Awair-meter) door de dag heen tussen de 80 en 90%, met af en toe een dip (tijdens koken) naar 70%.
Met het raam open is het aardig lek inderdaadLaat ik 's nachts één kantelraampje op een kier van 5mm staan, dan is de luchtkwaliteit 's morgens gewoon 95-100%. Huis is dus blijkbaar nog steeds aardig lek, en ik kan er niets aan doen. Komt bij dat de WP het huis eerder te warm dan te koud houdt.
[...]
Ja, het is een beetje een onzinbetoog wat je houdt natuurlijk.Bra-Jo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:00:
Iemand nog argumenten waarom ik er aan zou moeten beginnen?
Vrij zeker. In ieder geval alles dat "in het zicht" zit: raam- en deurrubbers, stopcontacten, inbouwspots, verwarmingsbuisdoorvoeren, hoeken van de kamers, doorvoeren van afzuiging (toilet, badkamer) en afzuigkap, naden tussen gipsplaten, plafonds van inbouwkasten, allemaal nagelopen en dichtgemaakt. Blowerdoor zou ik nog kunnen doen, ik hik alleen een beetje tegen de kosten daarvan aan.P5ycho schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:34:
[...]
Weet je dat zeker? Er is veel meer te doen dan raamrubbers checken natuurlijk. Het gemiddelde huis zit vol met gaten. Tenzij het nieuwbouw is, opgeleverd met een blowerdoor testrapport.
Afgelopen week zat het gemiddelde rond de 650ppm. PM2.5 rond de 4,5-5 ug/m3.Dat percentage luchtkwaliteit zegt mij niet zoveel over de daadwerkelijke CO2 waarden. Wat is je CO2 en wat is de bezetting op dat moment?
Weet ik.Met het raam open is het aardig lek inderdaad.
Als je huis te warm is, moet je naar je wp instellingen kijken. Op het moment dat je een wtw toevoegt gaat dat schelen op verwarmingskosten, maar het wordt er niet ineens nog warmer van ofzo. Je WP draait gewoon minder (hard).
TnxSlonzo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:38:
[...]
Ja, het is een beetje een onzinbetoog wat je houdt natuurlijk.
Zie hierboven.- "De WP houdt het te warm" terwijl je huis een tochthok lijkt te zijn. Dan verspil je dus gewoon een hoop energie (en de factuur is navenant).
Suggesties, buiten de WTW? Alles is geïsoleerd, overal glas vernieuwd, dak is nageïsoleerd (complete vernieuwing staat op de planning, maar eerst sparen, 25k is best veel geld).- Je bent aan het verduurzamen, wel: verduurzaam dan gewoon lekker verder.
Klopt. De Awair staat in de woonkamer, de rest wordt niet structureel gemeten, af en toe verplaats ik de Awair een dagje naar de verschillende kamers. Enige ruimte waar het niet lekker zit, is onze slaapkamer. Daar wil ik, als ik van het hele spul af zie, een decentrale unit plaatsen.- Dat de luchtkwaliteit in de woonkamer oké lijkt te zijn, betekent niet dat de rest van het huis oké is.
Zie hierboven, en nope.- Zorg voor betere kierdichting. Heb je een kachel o.i.d.?
De enige trekdie ik ervaar, is als eerdergenoemd raampje openstaat. Dus is eigenlijk ook geen factor...- Comfort zal met een WTW ook een stuk hoger zijn; (koude) luchtstromingen zijn heel erg merkbaar als je gewoon op de bank of aan tafel zit.
Nomen nescio
Ik denk wel dat die modulerende voorverwarmer zeker wel 80% van de elektrische energie bespaard t.o.v. de niet modulerende. Misschien zelfs wel nog meer, richting 90%.savagenld schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:19:
Daar zou ik zelf niet al te wakker van liggen met de berekening van P5ycho. Modulerend zal vast efficienter zijn, maar het is ook niet zo dat het 80% van de energie gaat besparen. En qua energie is een WTW efficienter, maar je verliest de energie niet...
Nou... ik vraag me al een tijdje af hoe je dat nu precies moet zien.Andrehj schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:57:
Het enige is dat die energie natuurlijk wel in de vorm van warmte in de woning terecht komt.
[ Voor 86% gewijzigd door ZonnigY op 16-12-2023 10:55 ]
Hm, ik denk dat je gelijk hebt.KarsS schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:44:
[...]
Nou... ik vraag me al een tijdje af hoe je dat nu precies moet zien.
De lucht die de warmtewisselaar ingaat is dan warmer dan de buitenlucht. In de wisselaar wordt de buitenlucht verder opgewarmd met energie uit de binnenlucht. Als die buitenlucht minder koud is zal er minder energie uit de binnenlucht gehaald worden om die in de buurt van de binnen temperatuur te brengen. De naar buiten geblazen lucht blijft daardoor warmer. Sowieso zal die altijd warmer zijn dan de lucht uit de voorverwarmer.
Ik vrees eigenlijk dat een deel (50%?) van de energie die de voorverwarmer in de buitenlucht stopt gewoon via de afvoer lucht meteen weer naar buiten geblazen wordt.
Ik een beetje last van teveel vocht, ik zit tegen de 70% aan. Beter dan 40% zonder enthalpiewisselaar maar was droogt nogal traag.Andrehj schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:03:
[...]
Hm, ik denk dat je gelijk hebt.Zo had ik er nog niet over nagedacht. Door die voorverwarmer zal ook de uitgeblazen lucht warmer zijn dan zonder. Een groot deel van de toegevoegde warmte zal dus inderdaad naar buiten worden geblazen.
Nog een argument om een WTW met zo zuinig mogelijke (dus modulerende!) voorverwarmer te kopen.
Nog beter is om (in ieder geval bij lage temperaturen) een enthalpiewisselaar te hebben. Want sinds ik die heb (nu een jaar of twee) is onze voorverwarmer helemaal niet meer ingeschakeld.
Deed ie ook, maar zonder bypass / alleen afvoer is toegevoegd lucht te nat. 19 graden 65% gaat niet de luchtvochtigheid snel naar beneden brengen.P5ycho schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:31:
Kan de vocht comfort stand hier nog wt toevoegen? Zou mooi zijn als de unit bij teveel vocht zelf kan ingrijpen.
[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 16-12-2023 21:38 ]
Ik moet de uiteindelijke box nog steeds selecteren, maar ik zie nu dat je met een enthalpiewisselaar geen boxen hebt met een zonesysteem. Dat is wel jammer. Leegstaande ruimtes ventileren is toch niet optimaal voor je efficiëntie.w00key schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:02:
Alles wat met een huis te maken heeft is toch extreem duur. Badkamer, keuken, verwarming en koeling.
Een WTW en vooral enthalpiewisselaar is echt een enorm upgrade voor woongenot. Statische issues, droge huid, allemaal verleden tijd. Ik meet 64% in de woonkamer en 68% boven (douchen en was drogen is water++) en tijdens de koudste dagen gaan daar nog iets can 10% af.
Ik zou ook in alle toekomstige huizen eentje installeren, ik wil niet meer zonder. Desnoods met hacks en shortcuts zoals aanvoer via trapgat.
[ Voor 80% gewijzigd door XOR op 17-12-2023 02:42 ]
Nee, maar wel beter voor de leegstaande ruimtesXOR schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:49:
[...]
Leegstaande ruimtes ventileren is toch niet optimaal voor je efficiëntie.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik geloof niet zo in het zonesysteem. Je haalt mi de bruikbaarheid en flexibiliteit van je huis omlaag.XOR schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:49:
[...]
Ik moet de uiteindelijke box nog steeds selecteren, maar ik zie nu dat je met een enthalpiewisselaar geen boxen hebt met een zonesysteem. Dat is wel jammer. Leegstaande ruimtes ventileren is toch niet optimaal voor je efficiëntie.
[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 17-12-2023 07:57 ]
Je ventileert zoals altijd wel wat. Er is altijd basisventilatie. Het enige verschil is dat als iemand zich in een ruimte bevindt, alleen die ruimte extra geventileerd wordt in plaats van je hele huis.alexbl69 schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:42:
Nee, maar wel beter voor de leegstaande ruimtes.
Zonder gekheid: ook voor ruimtes waar (bijna) nooit iemand is is het beter om geventileerd te worden. Anders kun je daar last krijgen van nare luchtjes en vocht.
Laat die ventilator maar draaien, hij is toch wel efficiënt. De prijs (en onderhoud) van een zonesysteem verdien je never nooit terug met de behaalde efficiëntie. Het hele systeem is een papieren truc om - net als bijvoorbeeld de douche-wtw - de epc positief te beïnvloeden.
Hoe zou selectief ventileren de flexibiliteit aantasten? Juist met één iemand in één kamer is zoneventilatie efficiënter. Wat je met een enkele zone kunt kan je ook met meerdere zones, alleen kan je dan selectiever ventileren. Mochten er toch meer mensen thuis zijn, dan ventileert gewoon de hele boel.ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:54:
Ik geloof niet zo in het zonesysteem. Je haalt mi de bruikbaarheid en flexibiliteit van je huis omlaag.
Er zijn legio redenen om alle ruimtes ook overdag te willen ventileren; thuiswerken, hobby, huisdieren, stinkende uitslapende pubers, opslag van ruikende spullen, bij ziekte een paar dagen op bed etc. Is het niet nu, dan over een paar jaar of met een nieuwe bewoner wel.
Je rekent jezelf dan wel erg rijk. Teken de flow maar eens uit voor een twee zone systeem.XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:05:
[...]
Je ventileert zoals altijd wel wat. Er is altijd basisventilatie. Het enige verschil is dat als iemand zich in een ruimte bevindt, alleen die ruimte extra geventileerd wordt in plaats van je hele huis.
De relevante winst is efficientie. In plaats van je hele huis te ventileren, ventileer je dan je halve huis of zelfs één specifieke kamer om de waarden in die kamer in het gareel te krijgen. Effectief wordt je box daarmee opeens twee keer zo efficient, of meer.
Dat heeft uiteraard wel vooral zin bij boxen die al richting de maximale efficiëntie gaan.
Een zone systeem werkt meestal niet per kamer, maar per groep kamers met een dag en nachtstand. Dus daar was ik even vanuit gegaan. Zodra het naar 4 zones of per kamer gaat met aanwezigheidsturing (co2, vocht en/of warmte) wordt het echt een technisch complex systeem. Duur en foutgevoelig, maar inderdaad wel flexibel.XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:08:
[...]
Hoe zou selectief ventileren de flexibiliteit aantasten? Juist met één iemand in één kamer is zoneventilatie efficiënter. Wat je met een enkele zone kunt kan je ook met meerdere zones, alleen kan je dan selectiever ventileren. Mochten er toch meer mensen thuis zijn, dan ventileert gewoon de hele boel.
Kan je wat concreter zijn? Ik weet niet waar je op doelt. Je hebt altijd een baseline qua ventileren, dus wellicht dat je daarom de twee keer niet haalt met een tweezonesystem, wel met een (nog vrij zeldzaam) vierzonesysteem. Echter, is er één iemand thuis dan wordt het halve huis geventileerd, in plaats van het hele huis. Oftewel, je gooit de helft van de energie naar buiten die je anders naar buiten zou gooien, als je even negeert dat de baseline ook wat energie kost.ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:10:
Je rekent jezelf dan wel erg rijk. Teken de flow maar eens uit voor een twee zone systeem.
De winst van een zonesysteem is mi juist groter bij een inefficiënt systeem.
Ik ga uit van CO2-sturing per zone of kamer. Dat soort bedragen heb je er bij de meeste huizen vrij rap uit. Of in ieder geval minstens bewoners die zelf op een knop duwen. Dom ventileren op basis van aannames is niet echt meer van deze tijd, zelfs reguliere boxen doen tegenwoordig vaak CO2- en vochtmeting.ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:14:
Een zone systeem werkt meestal niet per kamer, maar per groep kamers met een dag en nachtstand. Dus daar was ik even vanuit gegaan. Zodra het naar 4 zones of per kamer gaat met aanwezigheidsturing (co2, vocht en/of warmte) wordt het echt een technisch complex systeem. Duur en foutgevoelig, maar inderdaad wel flexibel.
Je baseline is in een 2 zone systeem nog best hoog. Je afzuiging blijft namelijk staan. Wc + badkamer + keuken, dat is al meer aanvoer dan nodig is voor 1 persoon. Die 50% winst haal je dan niet. En ook met een 4 zone systeem wordt het lastig.XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:20:
[...]
Kan je wat concreter zijn? Ik weet niet waar je op doelt. Je hebt altijd een baseline qua ventileren, dus wellicht dat je daarom de twee keer niet haalt met een tweezonesystem, wel met een (nog vrij zeldzaam) vierzonesysteem. Echter, is er één iemand thuis dan wordt het halve huis geventileerd, in plaats van het hele huis. Oftewel, je gooit de helft van de energie naar buiten die je anders naar buiten zou gooien, als je even negeert dat de baseline ook wat energie kost.
[...]
Ik ga uit van CO2-sturing per zone of kamer. Dat soort bedragen heb je er bij de meeste huizen vrij rap uit. Of in ieder geval minstens bewoners die zelf op een knop duwen. Dom ventileren op basis van aannames is niet echt meer van deze tijd, zelfs reguliere boxen doen tegenwoordig vaak CO2- en vochtmeting.
Kan je de boel voorrekenen en/of linken? Voor zover ik kan overzien gaan de vereisten over de minimaal beschikbare capaciteit en niet over dat je dat daadwerkelijk continu doet. De aangegeven minima lijken bedoeld om te voorkomen dat kleine ruimtes ondermaats geventileerd worden en geven geen minimum luchtstroom aan. Het meeste concrete vereiste is dat je minimumstand niet meer dan 10% van je capaciteit betreft, maar dus wel minder mag zijn.ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:39:
Je baseline is in een 2 zone systeem nog best hoog. Je afzuiging blijft namelijk staan. Wc + badkamer + keuken, dat is al meer aanvoer dan nodig is voor 1 persoon. Die 50% winst haal je dan niet. En ook met een 4 zone systeem wordt het lastig.
https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6[Een voorziening voor natuurlijke toevoer van verse lucht is regelbaar in het gebied van 0% tot 30% van de capaciteit als bedoeld in artikel 3.29 en heeft, bepaald volgens NEN 1087, naast een laagste stand van ten hoogste 10% van die capaciteit en een stand van 100% van die capaciteit, ten minste twee regelstanden in het regelgebied die onderling ten minste 10% in capaciteit verschillen.
[ Voor 5% gewijzigd door XOR op 17-12-2023 09:02 ]
Dat het lager mag zijn geldt ook voor een niet zone systeem. Het enige verschil is dat bij vocht/co2 of waar dan ook op gestuurd wordt het hele huis optoert ipv de helft (2 zone sturing)XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:59:
[...]
Kan je de boel voorrekenen en/of linken? Voor zover ik kan overzien gaan de vereisten over de minimaal beschikbare capaciteit en niet over dat je dat daadwerkelijk continu doet. De aangegeven minima lijken bedoeld om te voorkomen dat kleine ruimtes ondermaats geventileerd worden en geven geen minimum luchtstroom aan. Het meeste concrete vereiste is dat je minimumstand niet meer dan 10% van je capaciteit betreft, maar dus wel minder mag zijn.
[...]
https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-6
Nog even los van dat een vereiste leuk is, maar het uiteindelijk om de luchtkwaliteit gaat. Als je waarden goed zijn, dan zijn ze goed.
Ze zijn niet heel duidelijk waar ze vanuit gaan. Zit die besparing door de WTW er niet al in? Dan kom je opeens een factor 10 anders uit.ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:19:
Dat het lager mag zijn geldt ook voor een niet zone systeem. Het enige verschil is dat bij vocht/co2 of waar dan ook op gestuurd wordt het hele huis optoert ipv de helft (2 zone sturing)
Rekensommen zijn lastig, heel erg gebruiksafhankelijk en woningafhankelijk. Bij 1 persoon in de huiskamer zal er in beide situaties nauwelijks opgetoerd worden bijvoorbeeld.
Daarom is misschien een grove benadering;
1) Ventileren kost minimaal 2400kWh per jaar
Getallen van: https://www.energieke.clu...themas/ventilatie-theorie Heb ik niet gecheckt verder.
2) 90% besparing op ventilatie door de wtw. Nog 240 kWh nodig
3) minimaal is om de luchtkwaliteit goed te houden: zonder zonesturing mi maximaal 1,5 keer zoveel. Zonesturing zou dan hooguit 120kWh kunnen besparen.
Met een cv is dat 15 kuub per jaar = 20 euro
Met een warmtepomp grofweg de helft daarvan.
Wat behelst dat volgens jou? Ik kan namelijk geen minimumvereiste ontdekken. Daarmee wordt de potentiële winst tussen achtergrondventilatie en de ventilatie bij beperkte bezetting relatief groter. Bij maximale bezetting maakt het dan weer niet uit, dan wordt er hoe dan ook hetzelfde geventileerd.Je afzuiging blijft namelijk staan. Wc + badkamer + keuken, dat is al meer aanvoer dan nodig is voor 1 persoon.
Onder onze Q600 hangt idd enkel de condenswaterafvoer (nu niet meer in gebruik vanwege de enthalpiewisselaar).emot schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:05:
Met welke reden moet de Zehnder q350 250mm van de vloer geplaatst worden? Is dit enkel voor de eventuele condensafvoer?
Ik wil de unit namelijk op een zolder boven de garage plaatsen, maar om hem onder het schuine dak te krijgen kan ik die 250mm zeer goed gebruiken. Een syfon zou eventueel gewoon onder de vloer kunnen.
Of is er nog een andere reden?
Thanks, hij komt gewoon tegen een gemetselde muur, dus dat komt goed.Andrehj schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:11:
[...]
Onder onze Q600 hangt idd enkel de condenswaterafvoer (nu niet meer in gebruik vanwege de enthalpiewisselaar).
Hou er wel rekening mee dat ook wanneer je die condenswaterafvoer niet gebruikt, daar nog wel een (meegeleverde) stop in moet. Deze steekt nog een dikke cm uit.
Als je daar door het plafond heen bij kunt, zou je de unit op, of vlak boven, de vloer kunnen plaatsen.
Een ander aandachtspunt is trillingen en geluid. Bij het plaatsen op een houten vloer voldoe je niet meer aan de eis uit de handleiding dat je de unit aan een muur met voldoende massa moet bevestigen. Hoe erg dat in een garage is moet je zelf beoordelen.
Nog iets om op te letten: Als die zolder boven je garage niet of nauwelijks verwarmd is, zal dit deels ten koste gaan van het rendement van je WTW, omdat een deel van de warmte aan die zolder afgegeven wordt. Wellicht buizen isoleren dus (en dan echt, dus niet zo'n laagje van 1cm tegen de condens).
Dat het een factor 10 meer zou zijn lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Dan zou een doorsnee huis zonder wtw 24000 kWh = 3000 kuub gas kwijt zijn aan ventilatieverliezen.XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:48:
[...]
Ze zijn niet heel duidelijk waar ze vanuit gaan. Zit die besparing door de WTW er niet al in? Dan kom je opeens een factor 10 anders uit.
Hoe dan ook, ik doelde meer op de minimale ventilatie. Je had het in jouw post over:
[...]
Wat behelst dat volgens jou? Ik kan namelijk geen minimumvereiste ontdekken. Daarmee wordt de potentiële winst tussen achtergrondventilatie en de ventilatie bij beperkte bezetting relatief groter. Bij maximale bezetting maakt het dan weer niet uit, dan wordt er hoe dan ook hetzelfde geventileerd.
De verwachte winst van een zonesysteem is bij een beperkte bezetting. Relevant voor alleenstaanden, maar ook voor "het nieuwe normaal" van thuiswerken en virtueel volgen van een studie.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq