Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Als je de helft overflow vanuit je slaapkamers naar je woonkamer doet heb je al meer bespaard dan met 2 zones volgens mij.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:15:
Geen idee wat het minimum is. Wat ik wel weet; Bij 0 bezetting maakt het niet uit of je wel of geen zone systeem hebt en bij maximale bezetting ook niet. Hoe vaak komt de tussenliggende fase voor en wat is dan de besparing is echt situatie afhankelijk. Daar valt zo in het wilde weg niet aan te rekenen. Mij lijkt het, aan de hand van mijn grove schatting in de meeste gevallen erg beperkt. Tientjes per jaar. Maar ik ben erg benieuwd op wat voor getallen jij komt.
Correct, zoals hierboven erkend. Maximale bezetting betekent het hele huis vol. Vol vol met iedere zone bezet. Of inderdaad helemaal leeg. Woon je bijvoorbeeld alleen of als stel, dan is vrijwel iedere situatie waarbij iemand thuis is een winstverhaal.

Nu ik er wat langer naar kijk vraag ik me ook af hoe vaak je als gezin perfect verspreid bent. 's Nachts niet, want dan is er niemand beneden. Overdag niet, want werk/school/studie, volgens het CBS werkt nog geen 20% van de tweeverdieners beiden voltijd en een deel zal dan ook nog thuiswerken. Tijdens het avondeten niet, want dan zit iedereen (hopelijk) bij elkaar. Het is inderdaad lastig concreet te maken en erg afhankelijk van de situatie, maar ik vermoed dat Corona, thuiswerken en online colleges de potentiële zonesturing wel aantrekkelijker hebben gemaakt.

Maar goed, deze discussie begint een beetje af te dwalen. Het lange verhaal kort is denk ik dat je met zonesturing in potentie een efficiëntieslag kunt maken, maar dat dit in de praktijk inderdaad wat haken en ogen kent. Bij een box die substantieel minder efficiënt is dan een andere heeft het dan weer bar weinig zin, dan kan je beter voor de betere efficiëntie kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:48
emot schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:05:
Met welke reden moet de Zehnder q350 250mm van de vloer geplaatst worden? Is dit enkel voor de eventuele condensafvoer?

Ik wil de unit namelijk op een zolder boven de garage plaatsen, maar om hem onder het schuine dak te krijgen kan ik die 250mm zeer goed gebruiken. Een syfon zou eventueel gewoon onder de vloer kunnen.

Of is er nog een andere reden?
Hij hangt hier op de vliering aan de betonnen muur. Onderkant zit verdiept in de houten vloer, zodanig dat de stop van de siphon vlak boven het gipsplaten plafond zit. Het dus de versie met enthalpie wisselaar.
De benodigde ruimte zal puur voor siphon toegang en onderhoud zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Zonder zones is mijn ventilatieverlies nu 200W.

http://hvac-calculator.co...5&hum2=59&vol=150&rec=100

Ja je kan nog op besparen. Nee boeit niet vergeleken met mijn warmtevraag van 10 kWh elektrisch, 40 kWh thermisch en 1.7 kW dus als je het door 24 uren deelt. Ik raak x8 meer kwijt aan ramen, kozijnen etc.

Zonder WTW is het 1.2 kW. Zonder enthalpiewisselaar ergens tussenin maar dichter bij de 200W, waterdamp binnen condenseert en raak je kwijt en dat kost energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:22
Om een debiet van 120m3/h te halen in de woonkamer met twee ventielen wilde ik gebruik maken van de Imaginair ventielen. Bij mij zouden ze op de wand gemonteerd worden (~16cm vanuit middenpunt tot plafond). Ik dacht dat er airblockers voor waren, maar dat lijkt niet het geval. Hoe gaat dat een probleem worden? vlekken op de muur? (lucht blaast dan meteen tegen plafond aan, turbulentie boven het ventiel o.i.d. dus neerslag van stof?)

Ik kan ook de COM-IV (https://www.ventilair.nl/...ventiel/groups/g+c+a+view) ventielen gebruiken (2x max 75m3/h). Is dat dan een betere oplossing aangezien die wel airblockers hebben? Iemand ervaring met die ventielen?

Verder:
Iemand ervaring met comfopipe plus 160mm i.c.m. ComfoAir Q350? --> er lijkt een connector te zijn voor de Q350 maar ik snap niet helemaal hoe deze moeten passen. Dimensies lijken niet te kloppen?
https://www.selfio.de/lue...160-comfoair-q350-q450-tr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06 13:36
@Yaldair de COM-IV is volgens mij hetzelfde ventiel als de Vent-Axia UNIFLEXPLUS+ RV. Ventilair voert naast Comair ook Vent-Axia. Ik overweeg deze ook en ik meen dat er best goede ervaringen zijn met dit ventiel. Maar daar kunnen gebruikers misschien wat over zeggen.

Als alternatief ventiel met airblocker kan de Zehnder ComfoValve Luna S125 overwogen worden.
De Zehnder ComfoValve Luna E125 is voor afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
@Franciesco ja, de Zehnder's was ik oorspronkelijk mee begonnen, maar dan zou ik 3 ventielen in de WK moeten plaatsen. Mijn vrouw wil er minder, dus was ik aan het kijken naar een manier om op 120m3/h te komen met 2 ventielen. De Imaginairs leken daar erg geschikt voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yaldair schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:04:
@Franciesco ja, de Zehnder's was ik oorspronkelijk mee begonnen, maar dan zou ik 3 ventielen in de WK moeten plaatsen. Mijn vrouw wil er minder, dus was ik aan het kijken naar een manier om op 120m3/h te komen met 2 ventielen. De Imaginairs leken daar erg geschikt voor
Let wel op dat je om 120 m³/h uit slechts twee ventielen te halen alle andere ventielen enorm moet gaan knijpen, wat extra stroomverbruik en geluid van je WTW-systeem gaat opleveren.
Ik kan je alleen maar aanraden om de ventielen in de normale stand van je WTW allemaal uit te leggen op iets van 25 m³/h. Dan kun je ze gewoon allemaal helemaal open zetten en heb je de minste weerstand.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Bedankt @Andrehj . Ik vraag me dan wel af hoe dit ongeveer in zijn werk gaat:

Ik heb ~220 m3/h totale toevoer nodig voor mijn woning. Deze splits ik bijna meteen in twee:
- 1 kanaal gaat naar de benedenverdieping --> 120m3/h
- 1 kanaal loopt langs de slaapkamers --> 100m3/h

Dan maakt het voor de luchtdruk / drukverschil toch niet uit of ik 2 of 3 ventielen heb op de beneden verdieping? De drukval in het totale begane grond kanaalstuk moet toch ongeveer gelijk zijn aan wat ik aan drukval via de 3 ventielen op de 1e verdieping heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Als de verste ventielen meest lucht moet hebben is het prima, zelfs de Comfovalve wide open kan 75 m3/uur aan zonder teveel geluid, volgens de air flow en geluid grafiek op de specs pdf

De ventielen dichterbij moeten wel iets geknepen worden om minder per stuk uit te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 10:51
Mensen hier met ervaring met paulpromo.be ?
Ik kom daar een Zehnder Q350 ERV tegen voor een zeer schappelijke prijs t.o.v. Nederlandse prijzen.

https://paulpromo.be/nl/c...oair-q350-premium-400-m-h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
En als we het dan toch over Belgische webshops hebben;

https://my-electro.be/

Hier zijn met name de dakdoorvoeren, maar ook de Zehnders, goedkoper dan bij ons.

[ Voor 34% gewijzigd door emot op 19-12-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor de tip @emot! My-electro.be heeft ook mooie prijzen voor het Ubbink Air Excellent systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15
emot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:02:
Mensen hier met ervaring met paulpromo.be ?
Ik kom daar een Zehnder Q350 ERV tegen voor een zeer schappelijke prijs t.o.v. Nederlandse prijzen.

https://paulpromo.be/nl/c...oair-q350-premium-400-m-h
Pas even op hé!

De unit op de pagina waar je naar linkt is geen ERV!!

De 'Premium' die hier staat is vergelijkbaar met 'onze' Q350, dus met modulerende voorverwarmer.

Edit: en als je hem naar Nederland wil laten verzenden komt er nog eens €90 bij, waardoor hij duurder wordt dan in de Nederlandse shops.

[ Voor 11% gewijzigd door alexbl69 op 19-12-2023 22:17 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Wat wel interessant is dat bij my-electro de Q350 ERV (https://www.my-electro.be...q350-erv-ventilation-unit) als aansluiting 180-200 heeft, ipv de Nederlandse 160-190. Ook als je de specs bekijkt op zehnder.be zie je dat terug. (Dan kan je dus ook comfo pipe plus op de 350 aansluiten met de adapter unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Yaldair schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:47:
Wat wel interessant is dat bij my-electro de Q350 ERV (https://www.my-electro.be...q350-erv-ventilation-unit) als aansluiting 180-200 heeft, ipv de Nederlandse 160-190. Ook als je de specs bekijkt op zehnder.be zie je dat terug. (Dan kan je dus ook comfo pipe plus op de 350 aansluiten met de adapter unit)
Ik sta dus op het punt om deze te bestellen, echter zie ik nu plots dat deze standaard geen voorverwarmer heeft. Verklaard zeer waarschijnlijk ook het prijsverschil. Echter brengt het me nu wel aan het twijfelen.
Echter is een voorverwarmer nog wel écht nodig als er een enthalpiewisselaar in zit?
@Andrehj @P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
emot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:13:
[...]

Ik sta dus op het punt om deze te bestellen, echter zie ik nu plots dat deze standaard geen voorverwarmer heeft. Verklaard zeer waarschijnlijk ook het prijsverschil. Echter brengt het me nu wel aan het twijfelen.
Echter is een voorverwarmer nog wel écht nodig als er een enthalpiewisselaar in zit?
@Andrehj @P5ycho
Als je ooit je huis verkoopt telt het niet mee voor je energielabel. Tegenwoordig scheelt dat rente voor de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Een voorverwarmer telt mee voor het energielabel?

De vraag was meer bedoeld of een voorverwarmer nog wel echt nodig is om bevriezing te voorkomen als de wtw voorzien is van een enthalpiewisselaar. Ik meen dat @Andrehj hier iets over zei. Bij hem zou de voorverwarmer amper nog ingeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
emot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:32:
Een voorverwarmer telt mee voor het energielabel?

De vraag was meer bedoeld of een voorverwarmer nog wel echt nodig is om bevriezing te voorkomen als de wtw voorzien is van een enthalpiewisselaar. Ik meen dat @Andrehj hier iets over zei. Bij hem zou de voorverwarmer amper nog ingeschakeld worden.
Geen voorverwarmer en je WTW werkt niet op de koudste dagen. Hij telt voor 0% mee voor je energieprestatie en je label. Zie replies paar paginas terug.

Wettelijk ben je niet verplicht. Kost je koper wel hypotheekrente en dus verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
w00key schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:39:
[...]

Geen voorverwarmer en je WTW werkt niet op de koudste dagen. Hij telt voor 0% mee voor je energieprestatie en je label. Zie replies paar paginas terug.

Wettelijk ben je niet verplicht. Kost je koper wel hypotheekrente en dus verkoopprijs.
Ik snap wat je bedoeld, echter kan ik wat betreft energielabel niets terug vinden over een voorverwarmer. Enkel over wel of geen warmteterugwinning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Ik heb trouwens ook contact gehad met My-electro.be wat betreft de Comfoair Q350. Hun antwoord:
Enkel de Premium is standaard voorzien van een voorverwarmer.
De Quality en ERV hebben deze niet. De ERV kan er wel met uitgerust worden.
(dit geldt voor de BE-uitvoeringen, in andere landen voorziet Zehnder soms wel standaard een voorverwarmer op de ERV)
Bij de ERV is deze weggelaten omdat het risico op bevriezen van de warmtewisselaar gering is door het feit dat het vocht gerecupereerd wordt.
Wel in lijn dus met eerdere antwoorden hier. Maar nu kom ik dezelfde Q350 met enthalpiewisselaar én voorverwarmer hier in NL ook tegen voor een goede 100 euro meer. Dan ga ik toch maar voor die. Zeker omdat je in België ook nog eens 70 euro verzendkosten betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59
emot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:19:
I

Wel in lijn dus met eerdere antwoorden hier. Maar nu kom ik dezelfde Q350 met enthalpiewisselaar én voorverwarmer hier in NL ook tegen voor een goede 100 euro meer. Dan ga ik toch maar voor die. Zeker omdat je in België ook nog eens 70 euro verzendkosten betaald.
Kijk ook even in BE/DE voor de comfopipe plus buisen voor de buitenlucht aansluitingen. Die zijn om 1 of andere reden ook niet in NL leverbaar maar zijn dubbel zo dik als de comfopipe compact buisjes die we hier beschikbaar hebben. Ik heb ze zelf via selfio.de besteld, die hebben gratis levering vanaf €200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:13:
@Andrehj @P5ycho
Die vraag zou ik aan Zehnder stellen. Ik weet alleen dat bij mijn Q600 de voorverwarmer niet meer ingeschakeld is sinds ik de enthalpiewisselaar heb.
Maar de afgelopen anderhalf jaar heeft het ook nauwelijks meer gevroren, en zeker niet in combinatie met een veel flow vragende WTW.
De regel dat een WTW zonder voorverwarmer niet in de EPC- (of was het een andere?) berekening meegenomen mag worden zal er wel niet voor niets zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:37
Andrehj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:54:
[...]

Die vraag zou ik aan Zehnder stellen. Ik weet alleen dat bij mijn Q600 de voorverwarmer niet meer ingeschakeld is sinds ik de enthalpiewisselaar heb.
Maar de afgelopen anderhalf jaar heeft het ook nauwelijks meer gevroren, en zeker niet in combinatie met een veel flow vragende WTW.
De regel dat een WTW zonder voorverwarmer niet in de EPC- (of was het een andere?) berekening meegenomen mag worden zal er wel niet voor niets zijn.
Ik kon het niet zo snel terugvinden maar als ik het goed is heb jij later nog de enthalpiewisselaar erbij genomen. Wat was je luchtvochtigheid zo gemiddeld en wat is deze nu?

Gisteren hier de Q600 geïnstalleerd, wel de eindmontage stopgezet want diameters dakdoorvoer te klein naar mijn mening, Dat maken ze begin februari af en komt de hoogwerker opnieuw :) Mooi die kennis in dit topic opgepakt. (ook van jou, idem WP en VVV etc) Installateurs knap chagrijnig maar beter in 1 keer goed. Nog één buis naar de verdeelboxen waar ik niet blij mee ben maar die zal ik zelf binnenkort vervangen zodat ze in februari het verschil even kunnen zien.

Echter in het bestek een reguliere Q600 opgenomen en zag op de doos toch echt ERV staan. Geen idee waarom ze die dan besteld hebben.

Mooie is dat na een jaar wachten ze eindelijk bezig zijn. Wij de nieuwe woning december en januari gereedmaken met klussen en dan eindelijk over. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kees_frl op 20-12-2023 09:49 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Frost protection of the heat exchanger:
- In order to protect the heat exchanger from freezing, the unit can optionally be equipped with an electrical preheater of 2.2 kW. The pre heating power is controlled depending on the outdoor air- and supply air temperature. In the measurement the preheater was acvitated at an outdoor air temperature of about -12.9 °C. Due to the frost protection strategy, the air flow
rate will be reduced to about 280 m3/h at an outdoor air temperature of -15 °C. In order to ensure the upper air flow rate of 345 m3/h even at an outdoor air temperatur of -15 °C , an additional preheater power or a post-heater is recommended.
Daar is jullie antwoord.
Dit is voor de Q450 ERV, andere varianten zijn ook te vinden op dezelfde site.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 20-12-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
emot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:16:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, echter kan ik wat betreft energielabel niets terug vinden over een voorverwarmer. Enkel over wel of geen warmteterugwinning.
Het staat in NTA 8800. Maar dat is een document van 1000+ paginas en ieder energielabelmaker gebruikt software dat het implementeert. Waarschijnlijk is er een dropdown box daar voor type WTW of vinkje voorverwarmer aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kees_frl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:46:
Ik kon het niet zo snel terugvinden maar als ik het goed is heb jij later nog de enthalpiewisselaar erbij genomen. Wat was je luchtvochtigheid zo gemiddeld en wat is deze nu?
Beter zoeken: Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
MzKzM73 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:25:
[...]

Kijk ook even in BE/DE voor de comfopipe plus buisen voor de buitenlucht aansluitingen. Die zijn om 1 of andere reden ook niet in NL leverbaar maar zijn dubbel zo dik als de comfopipe compact buisjes die we hier beschikbaar hebben. Ik heb ze zelf via selfio.de besteld, die hebben gratis levering vanaf €200,-
Toevallig comfopipe plus op een q350 geïnstalleerd? Krijg nou niet echt gevonden of dat mogelijk is (op het Nederlandse model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
MzKzM73 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:25:
[...]

€75 voor een metertje buis. Dat is dubbel zo duur dan Aerfoam. Dat ga je toch ook nooit terug verdienen? Bij mij staat de WTW ook nog eens op een onverwarmde zolder. Dan besteed ik dat geld liever aan het isoleren van de aan en afvoerbuizen naar de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Realiseer je je ook dat al die dunne geisoleerde buizen alleen gemaakt zijn om condens te voorkomen?
Qua isolatie staat dat spul gelijk aan een paar vierkante meter enkelglas in je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@emot je kan de voorverwarmer er ook los (later) bij bestellen indien nodig. (https://www.my-electro.be...7-voorverwarmingsbatterij)

Kan je de keuze uitstellen en zien of je hem echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-06 12:27
streeft zo'n voorverwarmer met zijn COP=1 niet een beetje het doel voorbij?
kun je niet beter iets verzinnen met een warmtewisselaar en een leiding vanaf de cv verdeler die je warmtepomp verwarmt?
dan heb je een veel hogere COP.
het principe van de voorverwarming snap ik wel, maar met COP=1 streeft het beetje zijn doel voorbij in mijn ogen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Eens dat de meeste geisoleerde buizen matig (thermisch) geisoleerd zijn. Maar de vergelijking met enkelglas is wel erg extreem @P5ycho.
Enkelglas heeft meestal een U-waarde van 5,6. Dat is een R-waarde van 0,18 m²K/W.

Ter vergelijk diverse thermisch geisoleerde buizen:

Ubbink
Warmtegeleidingscoëfficiënt 0.041 W/m.K
Wanddikte 16 mm
Rd waarde: 0,39 m²K/W

Zehnder ComfoPipe Compact
Warmtegeleidingscoëfficiënt 0.037 W/m.K
Wanddikte 15 mm
Rd waarde: 0,41 m²K/W

Zehnder ComfoPipe Plus
Warmtegeleidingscoëfficiënt 0.035 W/m.K
Wanddikte 43 mm
Rd waarde: 1,23 m²K/W
Edit:Zehnder geeft een k-waarde (=ouderwetse naam voor U-waarde) op voor de ComfoPipe Plus van 0,68 W/m²K. Dat is een Rd van 1,47 m²K/W. Het is me onduidelijk waarom deze waarde afwijkend is t.o.v. de berekening a.d.h.v de warmtegeleidingscoëfficiënt en de wanddikte. Hoe dan ook is het de hoogste waarde van dit lijstje

Heatpex Aria Aduro
Warmtegeleidingscoëfficiënt 0.029 W/m.K
Wanddikte 17 mm
Rd waarde: 0,59 m²K/W

Renson EPP buis*
Warmtegeleidingscoëfficiënt 0.029 W/m.K
Wanddikte 15 mm
Rd waarde: 0,38 m²K/W

*Burgerhout Easyair EPP lijkt hetzelfde maar nog geen sluitende info over gevonden

De slechtste buizen hebben dus al een >2x zo hoge warmteweerstand als enkelglas. Qua buisoppervlak is het uiteraard erg afhankelijk van het traject.

[ Voor 13% gewijzigd door Franciesco op 21-12-2023 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Franciesco schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:09:
De slechtste buizen hebben dus al een >2x zo hoge warmteweerstand als enkelglas. Qua buisoppervlak is het uiteraard erg afhankelijk van het traject.
Maar dan klopt het verhaal van @P5ycho toch? 3 meter beroerd geïsoleerde buis heeft al een oppervlak van ca 2 m². Dat staat dan gelijk aan 1 m² enkel glas. Hier in huis heb ik zeker 6 meter aan- en afvoerbuis naar de WTW. Dat zou dan dus gelijk staan aan 2 (= een paar) vierkante meter enkel glas.
Beetje zonde als de rest van het huis voorzien is van drievoudig glas... Heb dus geen spijt van de hier gebruikte Comfopipe Plus en begrijp ook totaal niet waarom dat in NL niet wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:59
Yaldair schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:58:
[...]

Toevallig comfopipe plus op een q350 geïnstalleerd? Krijg nou niet echt gevonden of dat mogelijk is (op het Nederlandse model)
Nee helaas. Ik ben bezig met een Q450.
emot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:23:
[...]

€75 voor een metertje buis. Dat is dubbel zo duur dan Aerfoam. Dat ga je toch ook nooit terug verdienen? Bij mij staat de WTW ook nog eens op een onverwarmde zolder. Dan besteed ik dat geld liever aan het isoleren van de aan en afvoerbuizen naar de woning.
Binnenshuis heb ik gewoon spiro. Maar heb de isolatieschil van het dak liever zo min mogelijk onderbroken en dit is de minst slechte buis die ik kon vinden. Alles binnenshuis zou toch rond kamertemperatuur moeten zijn. Mocht het na ingebruikname nog tegenvallen kan ik het altijd nog met armaflex oid inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Andrehj Ah ok, ik ben op het verkeerde been gezet door het woord "isolatie" in het bericht van @P5ycho.
Ik dacht dat hij hier de Rd of U-waarde mee bedoelde, maar ik snap nu dat hij het eigenlijk over warmteverlies per m2 oid had.
Dus inderdaad jouw voorbeeld van in het slechtste geval: 3m buis met 180mm doorsnede intern/210mm extern komt qua warmteverlies ~overeen met 1m2 enkelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-06 12:18

Hun

Hallo iedereen,

Ik heb dit forum van begin tot het einde doorgelezen en ik ben een hele boel informatie rijker. Maar ik heb toch een aantal vragen over de vervanging van mijn huidige whr 91 die veel te veel herrie geeft en niet meer goed functioneert (trilt op stand 2 en 3). Het geluid was oorspronkelijk de reden dat ik hem wilde vervangen.

Ik twijfel nu tussen de comfoair 350 en de 450. Met en zonder enthalpie wisselaar. De Duco prime energy 325 of 400 (ik heb begrepen dat die nog stiller zijn, maar die heeft weer geen modulerende voorverwarming). Mijn voorkeur gaat uit naar de Zehnder. Ik twijfel nog over de enthalpie wisselaar. Ik meet nu namelijk in huis nooit een luchtvochtigheid onder de 40%. Misschien ligt dat aan het lage debiet. Maar ik ben bang dat het in de zomer te vochtig wordt. Kan dat? Dat de was bijvoorbeeld niet goed meer droogt of dat je vochtproblemen krijgt? Of is dat met de bypass op te lossen?

Qua grootte kom ik volgens de Vasco berekening op 334m3/h uit. Als ik de 30m3 per persoon per ruimte aanhoud dan kom ik op 250m3 uit voor het hele huis. Is de comfoair 450 dan een overkill?

Huidige situatie is een woning uit 2007. 174m2 aan oppervlak. 4 personen. De huidige wtw geeft veel te weinig debiet. In stand 1 (waar we hem in hebben ivm geluid) geven de 4 ventielen in de woonkamer per stuk ongeveer 11m3 per uur. Dat is voor de hele beneden verdieping genoeg als ik kijk naar de gemeten co2. Die komt met zijn vieren niet boven de 900ppm uit. Maar in onze slaapkamer elke nacht 1800 ppm. Voor zover ik weet hebben wij hier geen last van, maar gezond zal het vast niet zijn. Die hoge waarden zijn op stand 1 en 2 gelijk met respectievelijk 11m3 of 19m3 per uur.

We hebben voor elke kamer 1 inblaas ventiel van 125mm. Hoeveel m3 kun je daar door krijgen zonder geluidslast te krijgen? We zouden 60m3 moeten krijgen uit 1 ventiel voor onze slaapkamer.

De ventielen zitten in de slaapkamers vrij dicht bij de deur. Kan dat een negatief effect hebben op de verversing van lucht in de kamer omdat de afzuiging via de hal naar de badkamer gaat?

Ter verduidelijking een aantal afbeeldingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OghlWgshFzm3iLWVD6lpT3Ekvkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHBOryU0LsJK2dbNAoGGMN7z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE2WLT3kbsHaCoLHnbCnKT0WjHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCKxtdteVjnaDlxoZinALlNg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shpUtVF6OpG4eiOIXx3E5cQY-Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPSJOzaYUeO9RxWYwUWkQ3No.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqz-Tcb-E1yH6YfF6lzGAfJfBjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0o45B4hIgsKS7tpUlp2k9lP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:35:
[...]
Heb dus geen spijt van de hier gebruikte Comfopipe Plus en begrijp ook totaal niet waarom dat in NL niet wordt verkocht.
Slaat inderdaad helemaal nergens op.
Daar kan bijna geen logisch besluit aan ten grondslag liggen.
Ik heb het uit Belgie (en Gelderland een stukkie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
Franciesco schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:09:
Thermoduct 9mm met 0,039, nog wat slechter.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• P5ycho
Hun schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:50:
Hallo iedereen,

Ik heb dit forum van begin tot het einde doorgelezen en ik ben een hele boel informatie rijker. Maar ik heb toch een aantal vragen over de vervanging van mijn huidige whr 91 die veel te veel herrie geeft en niet meer goed functioneert (trilt op stand 2 en 3). Het geluid was oorspronkelijk de reden dat ik hem wilde vervangen.
Welk geluid heb je last van? Geluid uit je ventielen of geluid van de unit zelf in de technische ruimte?
die whr 91 is wel de moeite waard om te vervangen, maar kijk dan ook even de kanalen en demping na zodat je niet alsnog in de herrie zit straks.
Ik twijfel nu tussen de comfoair 350 en de 450. Met en zonder enthalpie wisselaar. De Duco prime energy 325 of 400 (ik heb begrepen dat die nog stiller zijn, maar die heeft weer geen modulerende voorverwarming). Mijn voorkeur gaat uit naar de Zehnder. Ik twijfel nog over de enthalpie wisselaar. Ik meet nu namelijk in huis nooit een luchtvochtigheid onder de 40%. Misschien ligt dat aan het lage debiet. Maar ik ben bang dat het in de zomer te vochtig wordt. Kan dat? Dat de was bijvoorbeeld niet goed meer droogt of dat je vochtproblemen krijgt? Of is dat met de bypass op te lossen?
@w00key kan daar misschien wat over zeggen.
Qua grootte kom ik volgens de Vasco berekening op 334m3/h uit. Als ik de 30m3 per persoon per ruimte aanhoud dan kom ik op 250m3 uit voor het hele huis. Is de comfoair 450 dan een overkill?
Als die 250m3/h op stand2/66% is dan kom je op 378m3/h uit voor stand3/100%. Dat red je niet met een Q350.
Huidige situatie is een woning uit 2007. 174m2 aan oppervlak. 4 personen. De huidige wtw geeft veel te weinig debiet. In stand 1 (waar we hem in hebben ivm geluid) geven de 4 ventielen in de woonkamer per stuk ongeveer 11m3 per uur. Dat is voor de hele beneden verdieping genoeg als ik kijk naar de gemeten co2. Die komt met zijn vieren niet boven de 900ppm uit. Maar in onze slaapkamer elke nacht 1800 ppm. Voor zover ik weet hebben wij hier geen last van, maar gezond zal het vast niet zijn. Die hoge waarden zijn op stand 1 en 2 gelijk met respectievelijk 11m3 of 19m3 per uur.

We hebben voor elke kamer 1 inblaas ventiel van 125mm. Hoeveel m3 kun je daar door krijgen zonder geluidslast te krijgen? We zouden 60m3 moeten krijgen uit 1 ventiel voor onze slaapkamer.
50m3/h aanvoer, 75m3/h afvoer per 125mm ventiel bij stand3/100% is wat aangehouden wordt. Daarboven heb je meer kans op geluidsproblemen. Een tweede ventiel in de master bedroom is daarom aan te raden, maar wordt vanuit de bouw nooit gedaan.
De ventielen zitten in de slaapkamers vrij dicht bij de deur. Kan dat een negatief effect hebben op de verversing van lucht in de kamer omdat de afzuiging via de hal naar de badkamer gaat?
Is onderzoek naar geweest, dat mengt zichzelf wel.
Ter verduidelijking een aantal afbeeldingen[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk even of die geisoleerde buizen nog lekker afsluiten. Ik heb deze ook (woning uit 2008), en ze zijn ondertussen echt niet meer luchtdicht. Mooi moment om een grotere diameter te pakken en ze beter te isoleren ook. Zie de discussie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Hun schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:50:
Hallo iedereen,

Ik twijfel nu tussen de comfoair 350 en de 450. Met en zonder enthalpie wisselaar. De Duco prime energy 325 of 400 (ik heb begrepen dat die nog stiller zijn, maar die heeft weer geen modulerende voorverwarming). Mijn voorkeur gaat uit naar de Zehnder. Ik twijfel nog over de enthalpie wisselaar. Ik meet nu namelijk in huis nooit een luchtvochtigheid onder de 40%. Misschien ligt dat aan het lage debiet. Maar ik ben bang dat het in de zomer te vochtig wordt. Kan dat?
Even in stukjes - in de WHR91 tijdperk, mijn huis had er ook 1, zijn debieten heel veel minder dan nieuwbouw norm nu. Een hele grote box kopen heeft geen zin, je buizen ingestort in beton zijn te klein.

Upgrade naar Q350 en je kan werkelijke debiet aflezen. Ik haal prima CO2 ppm in de slaapkamer met 160 m3/uur totaal in de hele huis, stand 2. Stand 3 heb ik ingesteld op 200 m3, is nog steeds bruikbaar stil en hij gaat automatisch daarheen bij douchen (vochtsensor). Vermogen staat dan op ~40%, daarboven is niet nodig volgens de CO2 meter.

Dan luchtvochtigheid, 40% vind ik veeeeel te weinig. Ik hield 60% aan in de woonkamer, kost paar liters per dag plus tocht / koude natte wind door luchtbevochtiger. Die heb ik niet meer nodig sinds de ERV.

Wel staat in plaats daarvan een ontvochtiger bij de wasrek, die gebruik ik soms. Met 10 graden buiten en non stop regen is het inderdaad beetje nat binnen. De bypass of alleen afzuigen modus helpt. Nog steeds beter dan non stop 6 maanden bevochtigen, dat wordt ook erger als je wel voldoende met de WTW ventileer.

In de zomer heb je geen vocht probleem, actief nachtkoeling zet bypass aan en gaat extra hard afzuigen en droogt vrij snel je huis, als het buiten geen 99% vochtig is. Ook als je huis opwarmt door zon zakt luchtvochtigheid hard.

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 11:47
Heeft iemand hier ervaring met de instucbare Pradovent ventielen? Technische specificaties zijn hier te vinden https://prado-bucket.ams3.../pradovent-tech-specs.pdf
Ik vind ze er zelf erg netjes uitzien, voor mij nog een stuk mooier dan de Ventmann Circle en soortgelijke instucbare ventielen.

Weerstand/drukverlies lijkt wel een stuk hoger te zijn vergeleken met een ComfoValve S125/E125 (specificaties S125 https://www.zehnder.nl/do...7f3cb4802ab15a120c7f3ba38 en E125 https://www.zehnder.nl/do...e624b431eaa248c98dac99724), vandaar ook een beetje twijfel of het verstandig is.

Gek genoeg is volgens de specificaties de weerstand van de Ventmann Circle (https://www.ventilatiesho...v/e/ventmann_catalog..pdf pagina 24) nog lager dan die van een Comfovalve.

Het lijkt er wel op dat luchtdoorlaat van het deel dat in de ventielbehuizing geschoven wordt bij de Circle bijna 125mm is, terwijl de Comfovalve iets kleiner is met 110mm en de Pradovent nog ietsje kleiner met 108mm (en mogelijk nog kleiner want dit is de buitendiameter). Mogelijk dat dit verklaring is voor de verschillen?

Ventmann Circle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfZCrq0LGa6wLS1FUYAXKzo-KSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F6I6xT0nzwGZCcNEVi9mRBko.png?f=fotoalbum_large
Zehnder Comfovalve E125
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j_vJSPQ_O_BfhUVNhqIomRmVKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFCdxc2pT7uyOqava5NJkoPJ.png?f=fotoalbum_large
Pradovent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUt4YVfDSaL2jjc8rXijF9V8mLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AaZZxXbiEU32Huq4SMTJERFf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Ik had besloten om waarschijnlijk de belgische Q350 aan te schaffen, maar zie nu dat de luchtgrafiek anders is t.o.v. de nederlandse Q350:

Belgisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4DrpS6jTi-f6nCSfrZQKIxwPkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7bv4KiCLKISAtCl6dfQzMN2.jpg?f=fotoalbum_large

Nederlands:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3FHcavrUNc2B8BrfGzG3nf6Kt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iQhPZqeLKNQMkuqFVuXNUZEV.jpg?f=user_large

Ik zal hem op zo'n 225m3/h als standaard draaien (stand 2). Drukverlies moet dan onder de 50Pa vallen (als het goed is). Maakt het hier dan nog uit om voor de belgische of nederlandse variant te gaan. Ik wilde voor de belgische variant gaan i.v.m. aansluitingen van 180-200mm --> comfopipe plus 200mm (makkelijker) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ga nou niet proberen om die laatste tientjes te besparen door een Belgisch model te kopen @Yaldair :) Het moge duidelijk zijn dat er per land keuzes gemaakt worden die bij blijkbaar beter bij het lokale bouwbesluit horen die je niet kunt overzien.

Ik weet niet over welk bedrag het nog gaat, maar als het 100 euro scheelt... misschien koop je daar wat zekerheid voor. Mocht je echt een keer met een technisch probleem zitten dan is het ook veel makkelijker om Zehnder support te krijgen als je een NL model hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:18:
Ik had besloten om waarschijnlijk de belgische Q350 aan te schaffen, maar zie nu dat de luchtgrafiek anders is t.o.v. de nederlandse Q350:

Belgisch:
[Afbeelding]

Nederlands:
[Afbeelding]

Ik zal hem op zo'n 225m3/h als standaard draaien (stand 2). Drukverlies moet dan onder de 50Pa vallen (als het goed is). Maakt het hier dan nog uit om voor de belgische of nederlandse variant te gaan. Ik wilde voor de belgische variant gaan i.v.m. aansluitingen van 180-200mm --> comfopipe plus 200mm (makkelijker) te gebruiken.
Ziet hetzelfde uit. Kijk naar punt 8, zelfde vermogen / geluid etc.

De Nederlandse grafiek is afgekapt maar als je gewoon 100% motorvermogen instel gaat hij even hard.

Iets anders, beschikbare druk is hoogte grijs vlak, dus bovenste curve min onderste. Op 250 m3/uur is dat dus 200 Pa min 60 Pa = 140 Pa.

Ik kan me niet voorstellen dat je kanalen zo aanleg dat je 100+ Pa verlies hebt intern. Je wilt onder 50 blijven als het kan, ik draai de mijne op 33% op stand 2 en 40% op max. Is heerlijk stil en houdt CO2 ppm op perfecte niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@w00key misschien zie ik het verkeerd. Maar lijkt erop dat hij bij punt 8 nederlands: 200 Pa @ 250m3/h. Bij de belgische variant zit je echter max op ~140 Pa @ 250m3/h (punt 9: 200 Pa @ 300 m3/h). Dus dan lijkt de curve me wel anders?

@P5ycho niet zozeer om geld besparing maar de aansluit afmetingsverschillen. Belgisch heb je kanaal-aansluitingen van 180-200 mm. Bij de Nederlandse 160-190mm. Qua prijsverschil (met voorverwarmer) scheelt het inclusief verzendkosten niet zo veel. Dus dat is de moeite niet en dan ga ik liever voor een nederlandse webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:
@w00key misschien zie ik het verkeerd. Maar lijkt erop dat hij bij punt 8 nederlands: 200 Pa @ 250m3/h. Bij de belgische variant zit je echter max op ~140 Pa @ 250m3/h (punt 9: 200 Pa @ 300 m3/h). Dus dan lijkt de curve me wel anders?
Oh de punten zijn anders genummerd. Punt 8 met 9 vergelijken. Daar zitten ze beide op 200 Pa en 250 m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 13:07
ZonnigY schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:54:
[...]

Ik geloof niet zo in het zonesysteem. Je haalt mi de bruikbaarheid en flexibiliteit van je huis omlaag.
Er zijn legio redenen om alle ruimtes ook overdag te willen ventileren; thuiswerken, hobby, huisdieren, stinkende uitslapende pubers, opslag van ruikende spullen, bij ziekte een paar dagen op bed etc. Is het niet nu, dan over een paar jaar of met een nieuwe bewoner wel.

Met goed gebruik van overflow is het ook amper nodig extra ervoor te ventileren. Reken de badkamer, wc en keuken als afvoer en plaats de aanvoer op de slaapkamers; dan hoeft je in de meeste gevallen niet of amper extra bij te blazen in de woonkamer.
Wow, vandeweek tegen het overflow systeem gelopen, mega interessant ook voor onze situatie. Hierop gezocht bij Tweakers en ook weer veel info en interessant... Tot ik de opmerking van de stinkende uitslapende pubers las... oei, zou dat problematisch zijn? Heeft de puber lekker frisse lucht, en krijgen wij die stank beneden, of zal dat wel meevallen?

Nog een issue waar ik wel een beetje tegen aan loop is het geluid, rooster van entree naar woonkamer voor toevoer gaat dat niet een hoop herrie van beneden naar boven geven, bij film kijken of bezoek/feestje? of zijn er geluidswerende roosters? Een grote(re) spleet onder de deur zal niet voldoende zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@t.h.e. die had ik ook nog in gedachten, overflow systeem. Vind het ook lastig in te schatten of het echt een probleem is.

M.b.t. geluidsdempende roosters voor de deuren: ja die zijn er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Hoeveel overflow heb je dat een deur spleet niet genoeg is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNizhyg0LXFbl_Lbr1XBl2EDAKc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xFg7cHRCRX4QiiOYJLBVS5qI.png?f=fotoalbum_large

Tot minimaal 100 m3/uur overflow is prima te doen. En anders hang je je deur ietsje hoger op of kort het 5 mm af.

3.3 Pa per meter x nog geen 10 cm dik = 0.33 Pa drukverlies. Je hebt 100+ te besteden in een WTW en een ventiel is vaak al 5 Pa. De deur is een afrondingsfout.

[ Voor 13% gewijzigd door w00key op 22-12-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Laatst online: 17:14
t.h.e. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:31:
[...]

Wow, vandeweek tegen het overflow systeem gelopen, mega interessant ook voor onze situatie. Hierop gezocht bij Tweakers en ook weer veel info en interessant... Tot ik de opmerking van de stinkende uitslapende pubers las... oei, zou dat problematisch zijn? Heeft de puber lekker frisse lucht, en krijgen wij die stank beneden, of zal dat wel meevallen?

Nog een issue waar ik wel een beetje tegen aan loop is het geluid, rooster van entree naar woonkamer voor toevoer gaat dat niet een hoop herrie van beneden naar boven geven, bij film kijken of bezoek/feestje? of zijn er geluidswerende roosters? Een grote(re) spleet onder de deur zal niet voldoende zijn denk ik.
Of die pubers nu naast je op de bank zitten stinken of in hun eigen kamer maakt niet uit: de ventilatie moet voldoende zijn dat je daar geen last van hebt. En douchen helpt ook ;)

Er zijn zeker geluidswerende doorvoeren trouwens. Wel even kijken naar t debiet dat ze groot genoeg zijn. Die design dingen door de deur doen minder dan een spleet onder de deur.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

P5ycho schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:50:
[...]

Welk geluid heb je last van? Geluid uit je ventielen of geluid van de unit zelf in de technische ruimte?
die whr 91 is wel de moeite waard om te vervangen, maar kijk dan ook even de kanalen en demping na zodat je niet alsnog in de herrie zit straks.
het geluid komt volgens mij van de unit zelf. dide hoor je door het hele huis. De enige ventiel die ik enigzins hoor is die in de tiolet die ook het grootste debiet gemeten debiet heeft van 30m3

[...]

@w00key kan daar misschien wat over zeggen.

[...]

Als die 250m3/h op stand2/66% is dan kom je op 378m3/h uit voor stand3/100%. Dat red je niet met een Q350.
[/quote]
Dat dacht ik ook.. Ik zal W00key naar de na en voordelen vragen. Ook mbt verbruik en gelduid

[..]

50m3/h aanvoer, 75m3/h afvoer per 125mm ventiel bij stand3/100% is wat aangehouden wordt. Daarboven heb je meer kans op geluidsproblemen. Een tweede ventiel in de master bedroom is daarom aan te raden, maar wordt vanuit de bouw nooit gedaan.
[/quote]
Een 2e ventiel plaatsen lijkt mij praktisch onmogelijk. 50m3 is nu al het dubbele wat ik nu bereik op stand 3

[...]

Is onderzoek naar geweest, dat mengt zichzelf wel.
[/quote]
Fijn!
[...]

Kijk even of die geisoleerde buizen nog lekker afsluiten. Ik heb deze ook (woning uit 2008), en ze zijn ondertussen echt niet meer luchtdicht. Mooi moment om een grotere diameter te pakken en ze beter te isoleren ook. Zie de discussie hierboven.
[/quote]
Goede tip! een grotere diameter kan ook 200mm zijn?. ook al vertakken ze later naar 125mm? Volgens mij zijn de buizen nu 180mm die uit de wtw komen.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik had al eerder willen reageren, maar ik wist niet hoe delen van een post te quoten.. hopelijk lukt dat zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
w00key schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:55:
Hoeveel overflow heb je dat een deur spleet niet genoeg is?

[Afbeelding]

Tot minimaal 100 m3/uur overflow is prima te doen. En anders hang je je deur ietsje hoger op of kort het 5 mm af.

3.3 Pa per meter x nog geen 10 cm dik = 0.33 Pa drukverlies. Je hebt 100+ te besteden in een WTW en een ventiel is vaak al 5 Pa. De deur is een afrondingsfout.
Een vraagje: jij houdt hier 2m/s aan als luchtsnelheid onder de deur. Bouwbesluit stuurt aan op max 0.83m/s. Geeft die 2m/s dan geen last?

Kan je in zon geval niet beter iets van een 125mm gat boven de deur maken met ventiel aan 1 kant en rooster aan andere kant (bijvoorbeeld) of twee roosters om zo extra flow te creëren?

Denk dat @P5ycho ook naar zoiets op zoek was. Toevallig al een mooi rooster gevonden P5ycho?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

w00key schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:12:
[...]

Even in stukjes - in de WHR91 tijdperk, mijn huis had er ook 1, zijn debieten heel veel minder dan nieuwbouw norm nu. Een hele grote box kopen heeft geen zin, je buizen ingestort in beton zijn te klein.

Upgrade naar Q350 en je kan werkelijke debiet aflezen. Ik haal prima CO2 ppm in de slaapkamer met 160 m3/uur totaal in de hele huis, stand 2. Stand 3 heb ik ingesteld op 200 m3, is nog steeds bruikbaar stil en hij gaat automatisch daarheen bij douchen (vochtsensor). Vermogen staat dan op ~40%, daarboven is niet nodig volgens de CO2 meter.

Dan luchtvochtigheid, 40% vind ik veeeeel te weinig. Ik hield 60% aan in de woonkamer, kost paar liters per dag plus tocht / koude natte wind door luchtbevochtiger. Die heb ik niet meer nodig sinds de ERV.

Wel staat in plaats daarvan een ontvochtiger bij de wasrek, die gebruik ik soms. Met 10 graden buiten en non stop regen is het inderdaad beetje nat binnen. De bypass of alleen afzuigen modus helpt. Nog steeds beter dan non stop 6 maanden bevochtigen, dat wordt ook erger als je wel voldoende met de WTW ventileer.

In de zomer heb je geen vocht probleem, actief nachtkoeling zet bypass aan en gaat extra hard afzuigen en droogt vrij snel je huis, als het buiten geen 99% vochtig is. Ook als je huis opwarmt door zon zakt luchtvochtigheid hard.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met werkelijke debiet. Het debiet wat de wtw afgeeft en niet per ventiel gemeten wordt?

Ik heb tijdens de begin van de meting kort een luchtvochtigheid van 40% gehad, maar erna lag die tussen 51 en 63%Al denk ik dat dat wel met te weinig verversing van lucht is. Ik neig steeds meer naar een enthalpiewisselaar, mn omdat je aangaf dat zomers luchtvochtigheid geen problemen geeft. Een iets hogere luchtvochtigheid geeft swinters ook sneller een gevoel van warmte.

Waar ik nog over twijfel is of ik de 350 of 450 moet nemen. Als ik de 30m3 per persoon aanhoud kom ik op woonkamer 120m3, 120m3 voor de slaapkamers en 30 voor de zolder slaapkamer= 250m3. Als ik dan de specificatie van de 350 en 450 er bij haal dan lijkt mij de 450 zuiniger bij een debiet van 200m3: 19 watt voor de q450 en 39 watt voor de q350, terwijl het geluid maar 2 decibel verschil is. Die 2 decibel lijkt mij verwaarloosbaar. Of lees ik het onderstaande tabel verkeerd? Het enige nadeel lijkt me dat je de 450 niet lager kan zetten dan 200. Het verschil in prijs maakt mij niet zo veel uit, het geluid en verbruik vind ik belangrijker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaYoayQUqj5acn1jkYa9PXDkhrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VX8twu5QYCxTgPoKlF4wP6th.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45mRYxsHO1UuRG-_glVMoOsM-dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbcfxbG4dZyfREOZBUbuulN1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Hun Je kunt het verbruik niet vergelijken op 200m3/h omdat de druk verschillend is, 25 vs 50 Pa. Je moet de capaciteit nemen die je nodig hebt, verschil in verbruik is te verwaarlozen.

Dus, wat is de capaciteit die je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hun schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:03:
het geluid komt volgens mij van de unit zelf. dide hoor je door het hele huis. De enige ventiel die ik enigzins hoor is die in de tiolet die ook het grootste debiet gemeten debiet heeft van 30m3
Als je em.door je hele huis hoort moet je even kijken of hij wel tegen een muur hangt met genoeg massa. Een houten wandje voldoet niet.
Een 2e ventiel plaatsen lijkt mij praktisch onmogelijk. 50m3 is nu al het dubbele wat ik nu bereik op stand 3
Je gaat het debiet wel nodig hebben met 2 personen.
Goede tip! een grotere diameter kan ook 200mm zijn?. ook al vertakken ze later naar 125mm? Volgens mij zijn de buizen nu 180mm die uit de wtw komen.
Groter is beter, maar 180 is ook al prima.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik had al eerder willen reageren, maar ik wist niet hoe delen van een post te quoten.. hopelijk lukt dat zo
Niet echt, maar blijf proberen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:17:
[...]

Een vraagje: jij houdt hier 2m/s aan als luchtsnelheid onder de deur. Bouwbesluit stuurt aan op max 0.83m/s. Geeft die 2m/s dan geen last?

Kan je in zon geval niet beter iets van een 125mm gat boven de deur maken met ventiel aan 1 kant en rooster aan andere kant (bijvoorbeeld) of twee roosters om zo extra flow te creëren?

Denk dat @P5ycho ook naar zoiets op zoek was. Toevallig al een mooi rooster gevonden P5ycho?
Dat gat gaat alleen airflow genereren met genoeg drukverschil en die bijna nul Pa verschil gaat alle lucht alsnog onder de deur langs. Zeker met een ventiel in de weg. Een volledig open rond gat kan wel, pi r2 zegt dat het dan ongeveer evenveel oppervlakte heeft als 930x15 mm. Je hebt dan wel een extra geluidslek van die grootte.

Bouwbesluit is erg conservatief. Ik doe bij koken tot 600 m3/uur via een dichte deur van de hal naar woonkamer met open keuken. Werkt gewoon. Op een kiertje kan ook, waait dan iets minder hard onder de deur door, maar is strikt genomen niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 22-12-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

Ik heb de druk in Pa nooit goed begrepen. Ik nam aanvankelijk aan dat het de druk was die de wtw nodig heeft om een x m3 te verwerken. Maar bij vergelijking in de tabellen zag ik gelijke debieten met verschillende Pa. Ik dacht dat een lagere Pa beter zou zijn ivm geluid. Ik heb hier op gegoogeld en het forum gelezen, maar ik kon geen informatie over vinden over wat de Pa nou precies betekent.

De capaciteit die berekend is op het aantal personen per ruimte is 250m3. Een Vasco berekening kwam veel hoger, op 334m3. Zie attachment. Wat zou het advies zijn mbt de capaciteit.

De wtw is nu idd op een houten wanden geplaatst met een tafeltje er onder. Maar ik wil hem op de vloer hebben. Mogelijk zoals Rzaan met massief rubber strips er onder.

Voor het plaatsen van een extra ventiel zou, ik het hele huis moeten slopen. De buizen zitten in beton

@w00key je gaf aan dat je systeem op 33%-40% werkt. Is je huis vergelijkbaar qua grootte? Of mag je die vergelijking niet maken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sz3z1icRu6RtIoKZfDevF92u3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CIMq6GomHyrte4df0QFoT6a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
@Hun

Je stelt de Q350 of 450 in op een bepaalde debiet. In stappen van 1 m3/uur. Hij meet zelf de flow en gaat dan de motor net genoeg power geven om die te halen. Dan kan je aan motor% en W verbruik beetje aflezen waar die zit op de druk vs flow grafiek, hier is dat echt ruim onder 50 Pa anders had ie meer power nodig.

Die punten zijn maar voorbeelden. Op dat grafiek kan je kan alles van links naar rechts instellen (m3), en hoe hoog je dan zit ligt aan je drukverlies. Lager is beter.

Voor elk huis is dat anders, en ook stand van je ventielen heeft daar invloed op. Hier haalt de unit 150 m3/u op 33%.

Op de oude WHR en sommige nieuwe units (WHR930 bijvoorbeeld) zonder druk/flow meter stel je motor % in. Hoeveel lucht dat is, who knows. Veel te weinig bij de oude unit op "2", luchtkwaliteit is na upgrade op "maar" 150 m3/uur duidelijk beter in huis.

Als je huis met een WHR 91 is geleverd en de mijne ook zijn er waarschijnlijk ongeveer evenveel buizen en ventielen aanwezig. Dan is een Q350 al zat, maar je hebt gelijk dat iets groter ook maar weinig uit maakt in prijs.

Ik heb hier:

3x slaapkamer a 20 m2, 3x 2 inblaas
1x woonkamer, 2x inblaas
1x toilet, badkamer, 2x 1 afzuiging
2x keuken afzuiging
1x in CV hok afzuiging (ventiel bijna helemaal dicht)

Meer dan 150/160 op stand 2 is niet nodig. Hij loopt vanzelf harder bij douchen en houdt de spiegelkast mooi droog, beslaat niet meer sinds de WHR -> Q350 upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Hun schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:57:
Ik heb de druk in Pa nooit goed begrepen. Ik nam aanvankelijk aan dat het de druk was die de wtw nodig heeft om een x m3 te verwerken. Maar bij vergelijking in de tabellen zag ik gelijke debieten met verschillende Pa. Ik dacht dat een lagere Pa beter zou zijn ivm geluid. Ik heb hier op gegoogeld en het forum gelezen, maar ik kon geen informatie over vinden over wat de Pa nou precies betekent.
Pa is de eenheid Pascal, 1 newton op 1 m2, of 0,00001 bar.
Om succesvol lucht te verplaatsen door je buizenstelsel is een bepaalde druk bovenop de atmosferische druk nodig, vanwege de weerstand van dit stelsel. Daar bovenop moet de wtw unit ook nog de weerstand van de warmtewisselaar overwinnen. Bij een totale weerstand van 50Pa en een debiet van 200m3/h kun je dus in de tabel opzoeken wat oa. het te verwachten verbruik is.
Als.je buizenstelsel ondergedimensioneerd zou zijn of je een groter debiet wilt, zal de unit meer arbeid moeten leveren.
De capaciteit die berekend is op het aantal personen per ruimte is 250m3. Een Vasco berekening kwam veel hoger, op 334m3. Zie attachment. Wat zou het advies zijn mbt de capaciteit.
Als dit bij 30m3/h/persoon op stand 2/66% is zul je dit nog moeten omrekenen naar stand 3/100%. Tenminste, dit is een beetje de standaard. Die extra capaciteit gebruik je bij bezoek of een vochtige badkamer.
De wtw is nu idd op een houten wanden geplaatst met een tafeltje er onder. Maar ik wil hem op de vloer hebben. Mogelijk zoals Rzaan met massief rubber strips er onder.
als je unit versleten lagers heeft en aan een houten muurtje hangt dan zul je dat wel horen ja.
Voor het plaatsen van een extra ventiel zou, ik het hele huis moeten slopen. De buizen zitten in beton
Ja dan houdt het op. Dan proberen er zoveel mogelijk uit te halen wanneer je de balans instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:53
P5ycho schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:26:
[...]

Pa is de eenheid Pascal, 1 newton op 1 m2, of 0,0001 bar.
Om succesvol lucht te verplaatsen door je buizenstelsel is een bepaalde druk bovenop de atmosferische druk nodig, vanwege de weerstand van dit stelsel. Daar bovenop moet de wtw unit ook nog de weerstand van de warmtewisselaar overwinnen. Bij een totale weerstand van 50Pa en een debiet van 200m3/h kun je dus in de tabel opzoeken wat oa. het te verwachten verbruik is.
Als.je buizenstelsel ondergedimensioneerd zou zijn of je een groter debiet wilt, zal de unit meer arbeid moeten leveren.
Prima uitleg! Maar er moet nog een nulletje tussen: 1 Pa = 0.00001Bar! Dus 1 Bar = 100.000Pa ofwel 100kPa. Een lastige rekenarij met al die nullen vind ik, maar ja, alles moet volgens het SI stelsel tegenwoordig.

Nu ben ik daar zelf ook wel voorstander van, anderhalf pond gehakt bij de slager kan in mijn ogen echt niet meer :)

Alleen pas geboren baby's hebben wat mij betreft een uitzonderingspositie; "een baby van 7 pond" blijft toch wel een klassieker O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Goed opgemerkt, ik heb het gefixt. Krijg je als je zo laat nog een post met inhoud probeert te schrijven O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
w00key schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:38:
[...]

Bouwbesluit is erg conservatief. Ik doe bij koken tot 600 m3/uur via een dichte deur van de hal naar woonkamer met open keuken. Werkt gewoon. Op een kiertje kan ook, waait dan iets minder hard onder de deur door, maar is strikt genomen niet nodig.
Ik zit hier even wat mee te stoeien. In mijn geval: deur 79cm breed. Nu maar iets van 5mm onder de deur maar dat moet richting de 15mm (meer lukt niet met WAF). Volgens die app krijg je dan met luchtsnelheid 2.5m/s iets van 120m3/h onder de deur door (4.6Pa/m verlies)

Nu zat ik wat rond te zoeken naar berekeningen m.b.t. overstroom onder deuren / doorvoerroosters en via amerikaanse HVAC sites vind je dan dat ze daar als eis hebben dat het drukverschil over een deur heen maximaal 3Pa mag zijn. Je blaast aan 1 kant lucht in en idealiter zuig je dat ergens anders ver weg weer af zonder dat er enige blokkades zijn. Nu zetten we een leuke deur in de gang, en daar bouw je aan 1 kant overdruk op, en de andere kant onderdruk. Het drukverschil over die deur heen mag (in de VS) maximaal 3 Pa zijn.

Dan hebben ze weer formules om uit te rekenen wat de flow dan onder de deur gaat zijn:

Q (cfm) = 165.5 * A (ft^2) * dP (Pa). In mijn geval:

Q (m3/h) = 165.5 * 0.128 * 3 * 1.669 = 61m3/h. Zou je hoger gaan dan krijg je klachten (geluid, of mogelijk deur moeilijker te sluiten, of niet meer toevoer mogelijk / die blaas je ergens anders het huis uit). Even uitgerekend, krijg ik een dP van 11.5 Pa voor 120m3/h overstroom.

Is het idee dan misschien dat met zo'n volume onder spleet door te blazen, dat het waarschijnlijker is dat ik de lucht weg blaas via een ander spleetje bij een buitendeur bijvoorbeeld? En dat ik afvoer lucht van de keuken waarschijnlijk ook ergens vandaan trek en zodoende minder efficient ben? Of maak ik ergens anders een beredeneringsfout?

(ik heb weinig gevoel of 2.5m/s lucht over de vloer klachten geeft of dat je het hoort. Zo kwam ik eigenlijk op deze zoektocht :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:53
Kun je de bestaande deur niet iets aanpassen zodat hij rondom meer lucht doorlaat? Ik denk aan de scharnieren iets verzetten zodat er aan de scharnierkant een grotere spleet ontstaat en aan de klink kant stootrubbertjes (hoge WAF factor :) ) die de deur een paar mm van het kozijn weghouden.

Stel dat je zo rondom een 5mm spleet kunt realiseren dan geeft dat bij een standaard deur toch al vijf keer meer doorlaat dan alleen de huidige 5mm spleet onder de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
assje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:35:
[...]

Inderdaad zou op basis van de werkelijke bezetting ventilatie iets omlaag kunnen. Lijkt me dat het dan wellicht logisch is het systeem uit te leggen op basis van bouwbesluit maar in te regelen op basis van praktijksituatie (?).

Overstroom van boven naar beneden om inblaas in woonkamer te reduceren is een goed punt, daarmee kom ik op het volgende:
[Afbeelding]
  • Zolder is in balans (en heeft eventueel ruimte om verhoogd te worden mocht het gebruik veranderen)
  • Luchstroom van boven naar beneden door gang
  • Benodigde capaciteit 275-350m3/u
[...]

Om de hoeveelheid koven te beperken richt ik me nu op inblaas op één plek in de woonkamer. Mijn gedacht was daarom juist om de toilet daarom niet uit de woonkamer te laten komen. In bovenstaand voorstel is deze situatie nog iets extremer en is daar nog overstroom vanuit gang naar woonkamer aan toegevoegd.

Wat zou daar het (mogelijke) probleem van zijn?

[...]

Niet echt een bewuste keuze, vooral de eenvoudige keuze omdat toevoer op de verdieping nu eenmaal hoger is dan afvoer en ergens naartoe moet. In bovenstaande aanpassing gaat deze naar beneden i.p.v. boven.

[...]

De ene badkamer zit recht onder het knieschot, de andere natuurlijk iets verder naar het midden (houten balken zitten in de verkeerde richting om daar tussendoor te gaan). Maar, een koofje op de grond op zolder hoeven we echt niet te zwaar aan te tillen. Ik zorg wel dat op die plek de scheidingswand komt dan.

[...]

Interessante suggestie, daar ga ik zeker naar kijken; die lucht moet toch ergens vandaan komen.

Gevisualiseerd kom ik dan nu op het volgende (gebaseerd op waarden bouwbesluit):
[Afbeelding]
  • Aanvoer/afvoer op verdieping vanuit knieschot zolder
  • Twee koven en totaal 5 gaten 125mm door betonvloer naar benedenverdieping
  • Koof in de keuken waarin 200m3 afgevoerd wordt (2 of 3 roosters & achter kasten langs)
  • Koof (waar de TV ook in komt) waar 150m3 aangevoerd wordt (twee roosters)
Mijn idee zou zijn om simpelweg een luchtdichte koof te maken waar de 2x125mm aanvoer/afvoer in uitkomt. In de koof simpele roosters en volumeregeling op zolder voorzien. Wat zou de overweging zijn om in plaats daarvan voor leidingen naar een rooster met "roosterbak" te gaan?

Met deze insteek kom ik net een maatje kleiner uit qua unit en zou ik 180mm ipv 200mm hoofdleiding kunnen nemen. Na wat leeswerk twijfel ik ook nog over de enthalpiewisselaar, als ik die laat vervallen komt e.e.a. zo te zien echt wel een stuk goedkoper uit (en dan zou meer dan welkom zijn).
Inmiddels begonnen aan installatie. De koof voor inblaas woonkamer heb ik voorbereid. Regelklep zit op zolder, ik heb 2x125mm welke uitkomen in een luchtdichte koof met twee vakken waar ik een rooster in wil plaatsen. Rooster zou bijvoorbeeld 600x100 kunnen worden.

Hoe zou zich dit gedragen qua geluid en luchtstroming? De koof en roosters hebben vergeleken met een ventiel een enorme doorlaat maar kan moeilijk inschatten wat het mogelijk qua werveling doet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59qmrMIeLgT-B7CM3dmt41mXKDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP838dxaWnqdmRFUDxepUs20.jpg?f=fotoalbum_large

Op zolder ook lekker aan het puzzelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB8twDaHURxXDGMMtDU8F8yxUZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/et6x8UlXrXYqaOBj5RBmhljz.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
De luchttoevoerzijde van een Zehnder Q350 is toch zelf aan te passen? Bij deze unit staat namelijk expliciet luchttoevoer rechts genoemd.
https://www.installatieva...selaar-350-m3-h-471502059
Ik heb hem echter graag aan de linker zijde, maar deze hebben ze natuurlijk niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:12
Ja bij de zehnder kan je bij de in bedrijfsname wizzard nog switchen. Je moet dan zelf het verwarmings unit van links naar rechts verplaatsen of visa versa. Zijn wel instructie filmpjes van zehnder over te vinden.

3:14 link youtube

[ Voor 16% gewijzigd door Epep op 24-12-2023 14:42 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:58
aaahaaap schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:32:
Ik vind ze er zelf erg netjes uitzien, voor mij nog een stuk mooier dan de Ventmann Circle en soortgelijke instucbare ventielen.
Volgens mij gaat hier op hoe mooier het ventiel hoe slechter de specs. De NoShow die eerder langs kwam lijkt me nog beter dan deze, zie de technische vergelijking. Deze Pradovent heeft max 50m3/h en daarbij een druk vanaf 27/22Pa (oplopend tot 100Pa bij een andere stand?). De <27 dB(A) is ook verder niet gespecificeerd.
Eén Circle kan 150m3/h halen als je het nodig hebt, daarvoor heb je al 3 Pradovents nodig.
Het lijkt er wel op dat luchtdoorlaat van het deel dat in de ventielbehuizing geschoven wordt bij de Circle bijna 125mm is, terwijl de Comfovalve iets kleiner is met 110mm en de Pradovent nog ietsje kleiner met 108mm (en mogelijk nog kleiner want dit is de buitendiameter). Mogelijk dat dit verklaring is voor de verschillen?
Reken het oppervlak maar uit:
Pradovent: 5,4^2*pi - 3,2^2*pi = 59cm2 (en mogelijk nog kleiner vanwege buitenmaat?!)
Circle: 10,5^2*pi - 9^2*pi = 91cm2
Wat resulteert in minder druk en luchtsnelheid en dus ook minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Joove schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:45:
[...]

Volgens mij gaat hier op hoe mooier het ventiel hoe slechter de specs. De NoShow die eerder langs kwam lijkt me nog beter dan deze, zie de technische vergelijking. Deze Pradovent heeft max 50m3/h en daarbij een druk vanaf 27/22Pa (oplopend tot 100Pa bij een andere stand?). De <27 dB(A) is ook verder niet gespecificeerd.
Eén Circle kan 150m3/h halen als je het nodig hebt, daarvoor heb je al 3 Pradovents nodig.

[...]

Reken het oppervlak maar uit:
Pradovent: 5,4^2*pi - 3,2^2*pi = 59cm2 (en mogelijk nog kleiner vanwege buitenmaat?!)
Circle: 10,5^2*pi - 9^2*pi = 91cm2
Wat resulteert in minder druk en luchtsnelheid en dus ook minder geluid.
Bedankt voor de check. Het lijkt er inderdaad op dat de mooist weggewerkte de meeste weerstand heeft :(

Een andere reden voor mij om de Pradovent te prefereren boven de Circle is dat de Circle recht naar beneden uitblaast en de Pradovent parallel aan het plafond. Dit omdat een deel van de ventielen in de buurt van de zithoek komen.
Nou zag ik dat sinds kort ook een Circle Coanda beschikbaar is (https://www.ventilatiesho...-frameloos-ventiel-125mm/), het lijkt er alleen op dat de weerstand daarvan ook weer een stuk hoger dan van de standaard Circle :(
Ik zal ze nog eens allemaal in een gezamenlijk overzicht zetten en het hier delen.

Jouw ervaringen met de Circle waren goed, toch? Heb je nog vanaf een bepaald debiet dat je de luchtstroom merkt als je eronder staat/zit? Ligt ook aan de hoogte van je plafond natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-03 20:40
Zoals beloofd zou ik nog even de noshow laten zien. Hier is hij gestuct, moet dus nog gesausd worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syT8TlXruSdehG0BjhVXFFeAicI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDBYZkOIYS2CissRks5WAw6v.jpg?f=fotoalbum_large
Sorry voor de slechte foto, was even een tussendoor.

Ik gebruik de noshow trouwens alleen als afvoerventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:58
aaahaaap schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:09:
[...]
Jouw ervaringen met de Circle waren goed, toch? Heb je nog vanaf een bepaald debiet dat je de luchtstroom merkt als je eronder staat/zit? Ligt ook aan de hoogte van je plafond natuurlijk :)
Mijn ervaring is goed, maar ik gebruik de Circle alleen als afvoer (2 x woonkamer, 1 x badkamer en 1 x toilet) Wel heb je een losse regelklep nodig om iets te kunnen afstellen/instellen (1 x bij toilet gebruikt). Toevoer is bij mij vanuit een koof/verlaagd plafond horizontaal met een rooster ventiel.

Voor boven een zithoek zou ik wel eerder de nieuw met coanda kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
Franciesco schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:37:
Vanwege een erg lage bergzolder (hoogte ca 86cm) zijn er weinig units die passen. Er is geen betere opstelplek dan op zolder helaas. Ik heb de Vent-Axia Sentinel Kinetic FH uitgezocht omdat deze genoeg debiet heeft (totaal heb ik op de normaalstand 225m3/h nodig, de unit levert max 320m3/h). Maar bovendien heeft deze unit horizontale in-uitgangen wat het veel beter te doen maakt om slangen aan te sluiten op de lage bergzolder. En als laatste krijg ik deze unit ook nog door het niet al te grote luik naar de bergzolder.
Vraag 3: Weet iemand een (beter) compact alternatief voor deze unit?

Voor de condensafvoer van de unit heb ik bedacht de bestaande rioolontluchtingsbuis te gebruiken. Deze ligt redelijk in de buurt van de bedachte opstelplek. De ontluchtingsbuis (75mm) is aangelegd als een soort van verlenging van de standleiding riool. Ik had bedacht om in het knieschot ca 50cm boven de vloer van de 1e verdieping een nieuwe aftakking (via T-stuk) te maken in die ontluchtingsbuis. Deze aftakking komt dan ook ca 50cm boven de laatste aftakking van de standleiding die naar het toilet van de badkamer loopt. De nieuwe aftakking kan ik redelijk makkelijk naar zolder krijgen om daar met een droogsifon aan te sluiten op de wtw unit. Zie onderstaande foto van het knieschot met de huidige situatie.
Vraag 4: kan iemand iets zeggen of deze beoogde aftakkingsplek inderdaad kan?

[Afbeelding]

Alvast hartelijk dank voor een reactie!

PS: voor het leidingssysteem ga ik waarschijnlijk Ubbink Air Excellent gebruiken waarbij ik elk ventiel met 2 90mm slangen wil aansluiten.
Check even deze post van mij hier aaahaaap in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic". Er staan ook nog wat reacties daarop op de twee pagina's erna.

Mijn situatie is vergelijkbaar met die van jou, ik heb ook alleen maar plek voor WTW units met de aansluitingen horizontaal. Hierbij heb je overigens nog wat varianten, namelijk hangend van boven/aan het plafond, hangend aan de muur en staand op de grond.

Voor mij was domotica integratie belangrijk/noodzakelijk, dit kon niet met de verschillende Vent-Axia opties, dus die vielen voor mij af om die reden. Ik heb verder geen ervaring met de Vent-Axia modellen.

Mijn keuze is uiteindelijk op een Komfovent gevallen, specifiek de Domekt R 400 H, omdat deze horizontale aansluitingen heeft, op de vloer gezet kan worden met een deur die horizontaal opengaat en een enthalpiewisselaar heeft (of eigenlijk, hij heeft een warmtewiel, dat heeft altijd vochtrecuperatie. Er is overigens een optie voor een adsorptiecoating op het warmtewiel voor nog meer vocht behoud), voordeel hiervan is dat je ook geen afvoer/sifon hoeft te plaatsen :) Plus hij een goeie modbus implementatie.

Ik heb em in Litouwen besteld, was een stuk goedkoper en met aanzienlijk snellere levering dan hier in NL bestellen. Heb em alleen nog niet geplaatst/aangesloten, dus kan nog geen ervaringen delen :)

Naast wat er in die post staat is de Zehnder ComfoAir Flex er ook nog bijgekomen dit jaar, blijkbaar nog steeds alleen maar leverbaar in belgie. Dit is er wel eentje die je van bovenaf/aan het plafond op moet hangen.

Voor wat betreft je buizen, check even hoe je van de WTW/Spirobuis naar de 90mm buizen wilt gaan. De verschillende fabrikanten hebben verschillende oplossing hiervoor die zeker kwa benodigde ruimte behoorlijk kunnen verschillen. Ik ben uiteindelijk bij de Zehnder ComfoWell demper/verdeelboxen uitgekomen omdat ik deze perfect in de vloer van m'n vliering kwijt kon, dit was bij de andere fabrikanten niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Ik zat wat op wat Duitse fora te lezen en daar zweren er veel bij Maico. Nu kwam ik hier daar nog niks over tegen, op 1 reply van @SpongeRob na. Iemand ervaring met deze Maico's (als alternatief voor Zehnder?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
aaahaaap schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:27:
[...]

Check even deze post van mij hier aaahaaap in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic". Er staan ook nog wat reacties daarop op de twee pagina's erna.

Mijn situatie is vergelijkbaar met die van jou, ik heb ook alleen maar plek voor WTW units met de aansluitingen horizontaal. Hierbij heb je overigens nog wat varianten, namelijk hangend van boven/aan het plafond, hangend aan de muur en staand op de grond.

Voor mij was domotica integratie belangrijk/noodzakelijk, dit kon niet met de verschillende Vent-Axia opties, dus die vielen voor mij af om die reden. Ik heb verder geen ervaring met de Vent-Axia modellen.

Mijn keuze is uiteindelijk op een Komfovent gevallen, specifiek de Domekt R 400 H, omdat deze horizontale aansluitingen heeft, op de vloer gezet kan worden met een deur die horizontaal opengaat en een enthalpiewisselaar heeft (of eigenlijk, hij heeft een warmtewiel, dat heeft altijd vochtrecuperatie. Er is overigens een optie voor een adsorptiecoating op het warmtewiel voor nog meer vocht behoud), voordeel hiervan is dat je ook geen afvoer/sifon hoeft te plaatsen :) Plus hij een goeie modbus implementatie.

Ik heb em in Litouwen besteld, was een stuk goedkoper en met aanzienlijk snellere levering dan hier in NL bestellen. Heb em alleen nog niet geplaatst/aangesloten, dus kan nog geen ervaringen delen :)

Naast wat er in die post staat is de Zehnder ComfoAir Flex er ook nog bijgekomen dit jaar, blijkbaar nog steeds alleen maar leverbaar in belgie. Dit is er wel eentje die je van bovenaf/aan het plafond op moet hangen.

Voor wat betreft je buizen, check even hoe je van de WTW/Spirobuis naar de 90mm buizen wilt gaan. De verschillende fabrikanten hebben verschillende oplossing hiervoor die zeker kwa benodigde ruimte behoorlijk kunnen verschillen. Ik ben uiteindelijk bij de Zehnder ComfoWell demper/verdeelboxen uitgekomen omdat ik deze perfect in de vloer van m'n vliering kwijt kon, dit was bij de andere fabrikanten niet het geval.
Dank voor je reactie.
Ik had jouw eerdere bericht gelezen. Domotica integratie is niet mijn top prioriteit, maar uiteraard wel mooi als het kan.
De Domekt R 400 heeft interessante specificaties, maar krijg ik waarschijnlijk niet op zolder: te weinig ruimte door het luik en tussen de zolderbalken. Maar ik zal er nog eens naar kijken, wie weet verzin ik nog een list.
Bij welke webshop had je hem besteld? Ik heb contact gehad met Ventilair over deze unit, maar een Nederlandse webshop of groothandel oid vinden waar hij eventueel te bestellen is heb ik nog niet gevonden.

Een ander model die op mijn zolder past en die bovendien (schuin) door het luik kan is de Comair Flat 370. Die unit lijkt ook stiller dan de genoemde Vent-Axia, al wacht ik nog op uitgebreidere specificaties ook wat betreft wtw rendement. De Comair Flat 370 lijkt als 2 druppels water op de Atrea Duplex easy 400 waarvan de specificaties mij prima lijken (staat ook op Passivehouse.com). Dus misschien zijn de specs van de Comair Flat 370 daar gelijk aan.

De Ubbink verdeelkasten ga ik, als het allemaal door gaat, aansluiten met 180mm flexibele akoestisch geïsoleerde slangen. Die slangen passen rechtstreeks op de verdeelkasten. Ik zal alleen een verloop moeten hebben van de wtw unit naar die slangen (de Comair Flat 370 heeft 160mm aansluitingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Yaldair schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 01:27:
Ik zat wat op wat Duitse fora te lezen en daar zweren er veel bij Maico. Nu kwam ik hier daar nog niks over tegen, op 1 reply van @SpongeRob na. Iemand ervaring met deze Maico's (als alternatief voor Zehnder?)
Maico is de Rolls Royce onder de ventilatoren zegt men. Ik heb de mijne nog niet uitgepakt helaas, dus ik kan er nog niet veel over zeggen.
Wel wilde ik liever geen Zehnder vanwege hun niet transparante beleid met betrekking tot verschillende units per land met sterk uiteenlopende prijzen, dat vond ik onbetrouwbaar overkomen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
Je overdrijft een beetje vind ik, je kunt de specs in elk land opzoeken en de prijzen ontlopen elkaar amper. Zehnder past zijn aanbod aan aan het land van verkoop, waarschijnlijk omdat niet elk land dezelfde bouwregels hanteert.

Ik heb Maico ook bekeken, maar vond geen reden om uit te wijken naar een buitenlands produkt van een bedrijf dat helemaal geen focus op Nederland lijkt te hebben.

Ik ben wel heel benieuwd hoe hij bevalt! Kun je wat foto's delen mettertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 23:56
P5ycho schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:50:
[...]

[...]

[...]
Voor een retrofit situatie zou ik me dus echt helemaal niets aantrekken van de geadviseerde 50% overdimensionering. Voor nieuwbouwboeren is het goed dat er regels zijn zodat ze niet tot op de laatste euro besparen met (te) kleine units, maar als je jezelf, en je situatie, gewoon goed kent zou ik daar op dimensioneren. Het doet precies 0,0 in de verkoopprijs van je huis als je een extra grote unit koopt omdat je denkt dat een volgende bewoner wel eens 8 kinderen zou kunnen hebben.

Probeer je eens in te denken wat gebeurt als Hun voor de Q350 kiest. (en hetzelfde geldt voor een enkel ventiel op 2pers slaapkamer.).
In geval dat er gedoucht wordt, of er veel mensen in de woonkamer zijn, overschrijdt het ventiel de geluidsnorm 'onhoorbaar'. Voor sommige mensen is dat ALTIJD onacceptabel, maar voor de meeste mensen alleen als ze slapen. Schiet mij maar lek, maar de combinatie van stand3 en 2 personen slapen is dus A. zeer incidenteel, en B. met de wetenschap honderden (zo niet duizend+) euro uitgespaard te hebben slaap je ook wel door een lichte ruis van een ventiel.

Een Q350 zou in Hun's geval aanbevolen 50% overdimensionering niet halen en 'slechts' 40% overdimensionering halen. (en daarbij in stand 3 dus niet 50% meer lucht de slaapkamer in duwen door een enkel ventiel maar 'slechts' 40%. Scheelt nog geluid ook, zij het ten kostte van de mogelijkheid de ventilatie 50% te verhogen.)

Uiteraard is het aan iedereen om hier zelf een keuze in te maken, maar blind een voorschrift (voor nieuwbouw) volgen kan onnodig duur uitpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Threbez op 26-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

P5ycho schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:13:
Je overdrijft een beetje vind ik, je kunt de specs in elk land opzoeken en de prijzen ontlopen elkaar amper. Zehnder past zijn aanbod aan aan het land van verkoop, waarschijnlijk omdat niet elk land dezelfde bouwregels hanteert.

Ik heb Maico ook bekeken, maar vond geen reden om uit te wijken naar een buitenlands produkt van een bedrijf dat helemaal geen focus op Nederland lijkt te hebben.

Ik ben wel heel benieuwd hoe hij bevalt! Kun je wat foto's delen mettertijd?
In de tijd dat ik aan het zoeken was, ruim een jaar geleden, scheelde het als ik het me goed herinner gewoon bijna €1000,- dat een NL unit duurder was dan een FR unit (ik woon in FR).
Er zit inderdaad verschil in de regels, in NL moet per ruimte méér geventileerd worden.
Uiteindelijk is het naar mijn mening gewoon een hele slechte smoes om de prijzen op bepaalde afzetmarkten kunstmatig hoog te houden.
Ik weet dat hier heel veel mensen met een roze Zehnder bril zitten, dus mijn mening is niet populair.
Het grote verschil tussen Maico en Zehnder is dat een Zehnder meer connectiviteitsopties heeft dan een Maico, wat vooral hier op Tweakers als een meerwaarde wordt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Threbez schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:11:
[...]

Voor een retrofit situatie zou ik me dus echt helemaal niets aantrekken van de geadviseerde 50% overdimensionering. Voor nieuwbouwboeren is het goed dat er regels zijn zodat ze niet tot op de laatste euro besparen met (te) kleine units, maar als je jezelf, en je situatie, gewoon goed kent zou ik daar op dimensioneren. Het doet precies 0,0 in de verkoopprijs van je huis als je een extra grote unit koopt omdat je denkt dat een volgende bewoner wel eens 8 kinderen zou kunnen hebben.

Probeer je eens in te denken wat gebeurt als Hun voor de Q350 kiest. (en hetzelfde geldt voor een enkel ventiel op 2pers slaapkamer.).
In geval dat er gedoucht wordt, of er veel mensen in de woonkamer zijn, overschrijdt het ventiel de geluidsnorm 'onhoorbaar'. Voor sommige mensen is dat ALTIJD onacceptabel, maar voor de meeste mensen alleen als ze slapen. Schiet mij maar lek, maar de combinatie van stand3 en 2 personen slapen is dus A. zeer incidenteel, en B. met de wetenschap honderden (zo niet duizend+) euro uitgespaard te hebben slaap je ook wel door een lichte ruis van een ventiel.

Een Q350 zou in Hun's geval aanbevolen 50% overdimensionering niet halen en 'slechts' 40% overdimensionering halen. (en daarbij in stand 3 dus niet 50% meer lucht de slaapkamer in duwen door een enkel ventiel maar 'slechts' 40%. Scheelt nog geluid ook, zij het ten kostte van de mogelijkheid de ventilatie 50% te verhogen.)

Uiteraard is het aan iedereen om hier zelf een keuze in te maken, maar blind een voorschrift (voor nieuwbouw) volgen kan onnodig duur uitpakken.
Ik geef echt geen advies om nieuwbouwadvies op te volgen hier. Dat hoor je hier niemand zeggen, want het bouwbesluit slaat de plank aardig mis. Qua geluid zijn er wel goede vuistregels, die komen juist van de fabrikanten en ervaringsdeskundigen hier op het forum.

Geluid boeit niet zoveel bij stand3 omdat dat bijna altijd een situatie is waar er toch veel geluid is.
Die overdimensionering is voor een dag als vandaag waar er, in ons geval, een oven, fornuis, en 10 man in woonkamer/keuken zitten. Dan wil je veel meer ventileren dan normaal. Of dat dan 40% of 50% meer is, tsjah. Ik heb liever die overcapaciteit. Alle ventielen zijn hier op 45m3/h berekend op stand3, maar als ik toch liever dubbele capaciteit heb op stand 3 ipv 50% dan kan dat ook nog prima met een Q450.

De reden voor wen tweede ventiel voor de slaapkamer is omdat anders andere ventielen onnodig geknepen moeten worden en de wtw dan harder moet werken om dezelfde flow te bewerkstelligen. Hogere kanaalweerstand is hoger energieverbruik. Te hoge flow door 1 ventiel is meer geluid. Win-win.

[ Voor 70% gewijzigd door P5ycho op 26-12-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
SpongeRob schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:16:
[...]

In de tijd dat ik aan het zoeken was, ruim een jaar geleden, scheelde het als ik het me goed herinner gewoon bijna €1000,- dat een NL unit duurder was dan een FR unit (ik woon in FR).
Er zit inderdaad verschil in de regels, in NL moet per ruimte méér geventileerd worden.
Uiteindelijk is het naar mijn mening gewoon een hele slechte smoes om de prijzen op bepaalde afzetmarkten kunstmatig hoog te houden.
Ik weet dat hier heel veel mensen met een roze Zehnder bril zitten, dus mijn mening is niet populair.
Het grote verschil tussen Maico en Zehnder is dat een Zehnder meer connectiviteitsopties heeft dan een Maico, wat vooral hier op Tweakers als een meerwaarde wordt gezien.
Ik heb die roze bril iig niet. Ik vertik het ook om te betalen voor de extra connectiviteit van Zehnder, dat kost gewoon teveel. De unit zelf is gewoon een degelijk ding, dus daar ben ik wel voor gegaan. De rest hack ik er wel bij met wat reverse engineering en domotica.
Een bedrijf kan gewoon redenen hebben om per land een andere prijs te hanteren. Misschien hebben ze meer concurrentie, misschien zijn ze nieuw in de markt, misschien ligt het modaal salaris een stuk lager. Misschien zetten ze meer of minder af. Dat maakt het allemaal nog niet oneerlijk of achterbaks wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
P5ycho schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:19:
[...]

Ik geef echt geen advies om nieuwbouwadvies op te volgen hier. Datnhoornje hier niemand zeggen, want het bouwbesluit slaat de plank aardig mis. Qua geluid zijn er wel goede vuistregels, die komen juist van de fabrikanten en ervaringsdeskundigen hier op het forum.

Geluid boeit niet zoveel bij stand3 omdat dat bijna altijd een situatie is waar er toch veel geluid is.
Die overdimensionering is voor een dag als vandaag waar er, in ons geval, een oven, fornuis, en 10 man in woonkamer/keuken zitten. Dan wil je veel meer ventileren dan normaal. Of dat dan 40% of 50% meer is, tsjah. Ik heb liever die overcapaciteit. Alle ventielen zijn hier op 45m3/h berekend op stand3, maar als ik toch liever dubbele capaciteit heb op stand 3 ipv 50% dan kan dat ook nog prima met een Q450.

De reden voor wen tweede ventiel voor de slaapkamer is omdat anders andere ventielen onnodig geknepen moeten worden en de wtw dan harder moet werken om dezelfde flow te bewerkstelligen. Hogere kanaalweerstand is hoger energieverbruik. Te hoge flow door 1 ventiel is meer geluid. Win-win.
Inderdaad, ik zou een spreekwoordelijke moord doen voor een 2e ventiel op de grote slaapkamer.
Nu is het hele systeem niet in balans, dus of relatief hoge co2 in de grote slaapkamer, of een onnodig hoog debiet van de ventilatie, of meer ventilatie dan nodig in de andere ruimten, of geknepen ventielen in andere ruimtes.
In de praktijk merk ik een combinatie van deze opties.
Maarja, kan ik niks aan veranderen in mijn nieuwbouwwoning. Als ik de keuze had, zou ik het echter altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

P5ycho schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:33:
[...]

Ik heb die roze bril iig niet. Ik vertik het ook om te betalen voor de extra connectiviteit van Zehnder, dat kost gewoon teveel. De unit zelf is gewoon een degelijk ding, dus daar ben ik wel voor gegaan. De rest hack ik er wel bij met wat reverse engineering en domotica.
Een bedrijf kan gewoon redenen hebben om per land een andere prijs te hanteren. Misschien hebben ze meer concurrentie, misschien zijn ze nieuw in de markt, misschien ligt het modaal salaris een stuk lager. Misschien zetten ze meer of minder af. Dat maakt het allemaal nog niet oneerlijk of achterbaks wat mij betreft.
Je maakt van mijn onbetrouwbaar gelijk oneerlijk of zelfs achterbaks, dat is nogal een verschil... _O-
Een modaal inkomen is in FR lager dan in Nederland, dus dat is ook een drogreden.
Overigens is Zehnder Zwitsers en Maico Duits, dus beide zijn het geen Nederlandse bedrijven.
Als de voorkeur naar een Nederlands product gaat zou ik persoonlijk een Orcon kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door SpongeRob op 26-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik had even terug moeten lezen voor je exacte verwoording, sorry.
Onbetrouwbaar vind ik een woord wat uberhaupt niet zo goed bij prijsverschillen past, kwam uit op oneerlijk.
Ik kan Zehnder gewoon bellen en krijg zo een engineer aan de lijn, dus die ervaring deel ik niet.
Ik zat ook even aan de subsidiesituatie bij warmtepompen te denken, en daar is achterbaks misschien wel van toepassing hier en daar. Vandaar de 'escalatie'.

Edit: adhv je edit, ik hoef dit niet te winnen ofzo. Mijn standpunt is wel duidelijk nu.
Orcon heb ik eerder al over geschreven, zoek maar even op voorverwarmer in dit topic.

Ik hoop dat je Maico gaat bevallen en dat je je ervaringen met ons wilt delen als hij draait :).

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 26-12-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

aaahaaap schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:09:

Bedankt voor de check. Het lijkt er inderdaad op dat de mooist weggewerkte de meeste weerstand heeft :(

Een andere reden voor mij om de Pradovent te prefereren boven de Circle is dat de Circle recht naar beneden uitblaast en de Pradovent parallel aan het plafond. Dit omdat een deel van de ventielen in de buurt van de zithoek komen.
Nou zag ik dat sinds kort ook een Circle Coanda beschikbaar is (https://www.ventilatiesho...-frameloos-ventiel-125mm/), het lijkt er alleen op dat de weerstand daarvan ook weer een stuk hoger dan van de standaard Circle :(
Ik zal ze nog eens allemaal in een gezamenlijk overzicht zetten en het hier delen.

Voor iedereen die naar dit soort roosters kijkt zijn lijnroosters wellicht het overwegen waard. Die zijn visueel subtiel, je hebt er minder nodig dan reguliere ronde ventielen, hebben een behoorlijk debiet en in theorie verdelen ze de luchtstroom over een groter oppervlak en krijg je dus minder snel last van een voelbare luchtstroom.

Wij zijn door vrijwel het hele huis voor Ventmann Line-roosters gegaan. Omdat je ze kunt koppelen tot één lijn kan je visueel de lengte of breedte van ruimtes volgen of zelfs benadrukken. Nu alles gestuct is ziet het er prachtig uit. Of ik er functioneel ook blij mee ben weet ik nog niet, want de box moet ik nog uitkiezen. :P Ik heb wel laatst de box uit het huidige huis tijdelijk aan de diverse pijpen getaped, maar dat leidde vooral tot machinegeluid vanwege het ontbreken van dempers.

Grootste nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb is dat je er vanaf de rooster-kant niet inkunt, dus je zult van tevoren moeten nadenken over schoonmaken, en je moet uiteraard elders kleppen aanbrengen om de boel te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Wat ik lees over maico / pichler is dat er later minder issues zijn. Geen vastlopende lagers, stinkende enthalpie wisselaars en open protocollen i.p.v. proprietary. Nu weet ik niet hoe vaak je daar tegenaan loopt. Prijsverschil voor een maico is ongeveer 800 euro t.o.v. Zehnder. (320 vs q350). Weet niet of daar nog extra kosten bijkomen voor internet connectiviteit (meende dat het included was per default bij Maico, maar pin je er niet op vast).

Ik ga nog wat verder plannen van de installatie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
XOR schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:26:
[...]

Voor iedereen die naar dit soort roosters kijkt zijn lijnroosters wellicht het overwegen waard. Die zijn visueel subtiel, je hebt er minder nodig dan reguliere ronde ventielen, hebben een behoorlijk debiet en in theorie verdelen ze de luchtstroom over een groter oppervlak en krijg je dus minder snel last van een voelbare luchtstroom.

Wij zijn door vrijwel het hele huis voor Ventmann Line-roosters gegaan. Omdat je ze kunt koppelen tot één lijn kan je visueel de lengte of breedte van ruimtes volgen of zelfs benadrukken. Nu alles gestuct is ziet het er prachtig uit. Of ik er functioneel ook blij mee ben weet ik nog niet, want de box moet ik nog uitkiezen. :P Ik heb wel laatst de box uit het huidige huis tijdelijk aan de diverse pijpen getaped, maar dat leidde vooral tot machinegeluid vanwege het ontbreken van dempers.

Grootste nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb is dat je er vanaf de rooster-kant niet inkunt, dus je zult van tevoren moeten nadenken over schoonmaken, en je moet uiteraard elders kleppen aanbrengen om de boel te kunnen regelen.
+1 lijnroosters werken ook met airco-debieten, denk aan 400 m3/uur voor een kleine unit, voor de WTW moet het geen enkel probleem zijn. Beetje overkill zelfs.

Ze blazen veel gelijkmatiger in wat een hele grote plus is bij verwarmen en koelen met lucht.

Service toegang: ergens een T in het kanaal en een dopje op doen? Of een standaard ventiel en helemaal dicht draaien, is zo goed als een dichte dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het echt moeilijke is je wtw debieten mengen met aircolucht in hetzelfde rooster...

Ik heb de volledig instucbare roosters maar even laten gaan, juistomdat het onderhoud onnodig lastig lijkt.
De Koolait 31-LT staat nu bovenaan de shortlist. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een plenum ga gebruiken, of ik een maat neem die rechtstreeks in een rechthoekig instortkanaal past.

[ Voor 70% gewijzigd door P5ycho op 27-12-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
P5ycho schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:47:
Het echt moeilijke is je wtw debieten mengen met aircolucht in hetzelfde rooster...
Nee maar je kan prima 2 losse lijnen hebben die visueel aansluiten. En kanaalunits hebben soms een vers lucht ingang voor bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja dan kom je op Airzone of vergelijkbaar uit, maar dat vind ik een te complex systeem.
Bovendien kan ik een enkele ducted fancoil voor de hele eerste verdieping niet kwijt, die zijn te breed. Ik zou graag elke kamer met 1 aanvoer voorzien van verse lucht en gekoelde lucht, maar ik krijg het puzzeltje niet rond.

[ Voor 25% gewijzigd door P5ycho op 27-12-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Je kan ook zonder zones doen. Kamers boven hebben in principe dezelfde minimale warmtevraag, met de CV heb je boven vaak niet eens invloed op of er warm water stroomt. Maar het zijn wel veel kanalen en ventielen ja, wat voor type je ook gebruikt, rond, rechthoekig of lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
We hebben een Zehnder
ComfoAir E300 in onze nieuwbouwwoning geplaatst gekregen als WTW. Het valt mij echter op dat het CO²-niveau nauwelijks lager dan 900ppm is te krijgen, zelfs niet op de hoogste stand.

Na een nacht blazen is het 650ppm in de woonkamer en schiet het in no time naar 900 of zelfs ruim boven de 1200 wanneer we de ruimte betreden (40m²). Dit terwijl de WTW op dat moment bijna op de hoogste stand staat en er dan twee mensen aanwezig zijn.

In onze vorige woning wisten we makkelijk waarden van 500/600ppm te halen wanneer we met veel mensen waren, de WTW stond dan niet eens op de hoogste stand nog. Dit doet mij vermoeden dat er iets niet in orde is met de huidige installatie.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
herrieschopper schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:08:
We hebben een Zehnder
ComfoAir E300 in onze nieuwbouwwoning geplaatst gekregen als WTW. Het valt mij echter op dat het CO²-niveau nauwelijks lager dan 900ppm is te krijgen, zelfs niet op de hoogste stand.

Na een nacht blazen is het 650ppm in de woonkamer en schiet het in no time naar 900 of zelfs ruim boven de 1200 wanneer we de ruimte betreden (40m²). Dit terwijl de WTW op dat moment bijna op de hoogste stand staat en er dan twee mensen aanwezig zijn.

In onze vorige woning wisten we makkelijk waarden van 500/600ppm te halen wanneer we met veel mensen waren, de WTW stond dan niet eens op de hoogste stand nog. Dit doet mij vermoeden dat er iets niet in orde is met de huidige installatie.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9PpRXS_GzD_BCWfV1glTGmih04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/igFeSk1vqpyDfW7cI1Ju3dzA.png?f=user_large

Kijk even in dit menu, hoeveel ventileer je op stand midden en hoog, en op welk RPM en % draaien de ventilatoren?

Deze unit hoort de m3/uur te meten, als het op 300 m3/uur is ingesteld moet die het ook halen behalve als de fan op 100% draait en niet harder kan. Vaak zijn huizen slecht ingeregeld, maak een notitie van alle standen van alle ventielen zodat je terug kan.

Draai daarna alles wijd open en ga dan bij de ventielen die teveel flow hebben een paar stappen terug tot het beter verdeeld is. Dat is perfect te doen met een CO2 meter, tot alle ruimtes bij een normale bezetting (1-2 pers slaapkamer, 2-4 woonkamer, etc.) dezelfde CO2 waardes hebben. Lager weerstand door open ventielen levert meer flow voor minder RPM op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:57
Ik heb wat last van buren die in de overkapping hout stoken (tja..). Deze lucht komt niet via de schoorsteen op het dak naar binnen (waar ook de WTW doorvoeren zitten) maar via kieren in de achtergevel.

Zou het helpen om de WTW op overdruk te zetten (meer toevoer dan afvoer) zodat de lucht van buiten 'teruggeduwd' wordt door de lucht van binnen?

Heb hier een Itho Eco 350. Die is helaas zo zwak qua capaciteit (bij meer dan 100pa stoet het vermogen in) waardoor er standaard hier meer afvoer is dan toevoer. Heb zelfs de toevoerventilator zo hoog mogelijk gezet, maar de toevoerbuizen hebben helaas te veel weerstand. Zit een Zehnder Q350 te overwegen, veel makkelijker in te stellen en kan ook veel meer weerstand aan.
Flatisa schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:18:
Ik heb wat last van buren die in de overkapping hout stoken (tja..). Deze lucht komt niet via de schoorsteen op het dak naar binnen (waar ook de WTW doorvoeren zitten) maar via kieren in de achtergevel.

Zou het helpen om de WTW op overdruk te zetten (meer toevoer dan afvoer) zodat de lucht van buiten 'teruggeduwd' wordt door de lucht van binnen?
Dat gaat zeker helpen, maar als op die gevel ook wind staat, dan heb je wel wat overdruk nodig om dat tegen te gaan.

Heb je de buren al aangesproken? Ze mogen best weten dat ze overlast veroorzaken.

• P5ycho
Weet iemand towvallig de vuistregel voor afstand tussen rioolontluchting en wtw invoer?

Ik heb nu de rioolontluchting onder de pannen op het zuidwesten zitten. Ik was op t dak om de nieuwe wtw aanvoer te monteren, trok wat pannen eraf en meteen rioollucht. Dat kruipt dus onder de pannen omhoog om bij de nok ergens naar buiten te komen. Yuck. Dit is de nok van het garagedeel van het huis, welke ongeveer een halve meter hoger zit dan de wtw aanvoer in het dakdeel NW.
Beetje verwarrend in text, ik zal straks even een top-down plaatje maken.

Als ik de rioolontluchting niet onder de pannen maar door de pannen steek wordt deze lucht veel beter vermengd denkik, dus er zal wel een nieuwe pan moeten komen. Iemand daar nog een aanrader voor?

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 22:03

DJR

Zijn er hier ook tweakers die zich aangemeld hebbebn voor de Zehnder Cloud beta? Dat kan nog steeds als je de Qxxx series met een LAN adapter hebt gekoppeld. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen want ik heb het zelf ook maar vind de communicatie vanuit het beta programma zeer matig. Er komen ook nauwelijks verbeteringen in de maanden dat ik nu in het programma mee draai. Valt m.i. dus wel tegen.

https://www.zehnder.nl/nl/iot-cloud-beta-programma
DJR schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:47:
Zijn er hier ook tweakers die zich aangemeld hebbebn voor de Zehnder Cloud beta? Dat kan nog steeds als je de Qxxx series met een LAN adapter hebt gekoppeld. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen want ik heb het zelf ook maar vind de communicatie vanuit het beta programma zeer matig. Er komen ook nauwelijks verbeteringen in de maanden dat ik nu in het programma mee draai. Valt m.i. dus wel tegen.

https://www.zehnder.nl/nl/iot-cloud-beta-programma
Ik kende dat hele programma niet.
Maar het enige wat ik zou willen is de 0-10V input(s) in kunnen lezen in mijn domotica (zodat ik het CO2-niveau kan loggen). Lukt dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 22:03

DJR

Andrehj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:50:
[...]

Ik kende dat hele programma niet.
Maar het enige wat ik zou willen is de 0-10V input(s) in kunnen lezen in mijn domotica (zodat ik het CO2-niveau kan loggen). Lukt dat?
Nee het is op dit moment niet veel meer dan een Cloud portal waar je nog minder parameters kan zien dan in de app (op dit moment). Verwacht er dus niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:08
Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in een centrale wtw oplossing voor ons huis uit 1996. Ik denk dat ik redelijk eenvoudig (wel gaten in de plafonds en muren) de meeste buizen in de knieschotten kwijt kan.

2 vragen:
1. Om minder buizen te hoeven aanleggen zou ik in de hoofdslaapkamer graag willen afzuigen ipv inblazen. 'Verse' lucht komt dan onder de deur door naar binnen vanuit het trappengat. De lucht is natuurlijk niet compleet vers, maar als het systeem de lucht in het huis redelijk fris houdt zou dat ook geen al te vervuilde lucht moeten zijn. Of is dit niet verstandig om te doen?

2. Mijn oog is gevallen op de Blauberg Komfort EC SB350 (https://blaubergventilato...duct/komfort-ec-sb350-s21). Met name omdat hij still lijkt te zijn en net even iets kleiner is dan de andere modellen die hier vaak genoemd worden. De zolder is klein en er is weinig ruimte over (schuine dak begint al op de 1ste verdieping). Zijn er ervaringen met dit model en of merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:03:
2 vragen:
1. Om minder buizen te hoeven aanleggen zou ik in de hoofdslaapkamer graag willen afzuigen ipv inblazen. 'Verse' lucht komt dan onder de deur door naar binnen vanuit het trappengat. De lucht is natuurlijk niet compleet vers, maar als het systeem de lucht in het huis redelijk fris houdt zou dat ook geen al te vervuilde lucht moeten zijn. Of is dit niet verstandig om te doen?
Lijkt me geen goed plan. Op de bovenverdieping ga je dan de "gebruikte" lucht van de andere slaapkamers aanzuigen.
Het standaard idee (inblazen hoofdzakelijk in slaapkamers, en nog wat in de woonkamer en dan afzuigen in de sanitaire ruimtes + keuken) is niet voor niets al erg lang zo, want gewoon het beste systeem.

Bovendien is er ook nog het temperatuurverhaal. De ingeblazen lucht is over het algemeen iets koeler dan de afgezogen lucht (helemaal als de bypass actief is). Die koelere lucht wil je liever in de slaapkamers, terwijl je in de ruimtes waar afgezogen wordt de warmste lucht wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2023 14:17 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 91 Laatste