Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 12:03
Andrehj schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:16:
[...]

Lijkt me geen goed plan. Op de bovenverdieping ga je dan de "gebruikte" lucht van de andere slaapkamers aanzuigen.
Het standaard idee (inblazen hoofdzakelijk in slaapkamers, en nog wat in de woonkamer en dan afzuigen in de sanitaire ruimtes + keuken) is niet voor niets al erg lang zo, want gewoon het beste systeem.

Bovendien is er ook nog het temperatuurverhaal. De ingeblazen lucht is over het algemeen iets koeler dan de afgezogen lucht (helemaal als de bypass actief is). Die koelere lucht wil je liever in de slaapkamers, terwijl de je in de ruimtes waar afgezogen wordt de warmste lucht wil.
Je punt mbt temperatuur vind ik wel een goede! Zal nog eens nadenken over een handige manier om een aanvoer buis aan die kant van het huis te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Houd je dan meteen rekening met 2 aanvoerpunten voor de hoofdslaapkamer? 2 personen, dus dubbel debiet aanvoeren.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:26

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:02:
Houd je dan meteen rekening met 2 aanvoerpunten voor de hoofdslaapkamer? 2 personen, dus dubbel debiet aanvoeren.
Of een grotere diameter aanvoer. Of je ventiel wat verder open. En elders eventueel wat knijpen (als het qua CO2 kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als 1 ventiel het dubbele moet leveren tov de andere kamers moet je wtw harder werken, dus beter 2 ipv 1.
160mm aanvoer met bijbehorend ventiel kan ook, maar dan ben je beperkter in ventielkeuze. Ik zou er echt 2 plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
P5ycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:01:
Als 1 ventiel het dubbele moet leveren tov de andere kamers moet je wtw harder werken, dus beter 2 ipv 1.
160mm aanvoer met bijbehorend ventiel kan ook, maar dan ben je beperkter in ventielkeuze. Ik zou er echt 2 plaatsen.
Tja, heeft zo allebei z'n voor en nadelen. Zeker voor "renovatie" (bestaande huizen).
1 gat boren ipv 2, minder buizen (en ruimte), grote buizen = veel capaciteit/lage snelheid (=geen stroming geluid) en weinig weerstand.

Voor mij persoonlijk wogen die voordelen wel op tegen het nadeel dat je minder keuze hebt in ventielen. Ik heb ook liever 1 iets minder mooi ventiel dan 2 relatief mooiere ventielen, maar die nog steeds niet mooi zijn omdat geen enkel ventiel het plafond nu echt mooier maakt.

Ik heb dan ook 200 mm buizen en ventielen geplaatst en 1 ventiel in elke slaapkamer geplaatst. In 2 van de 4 kamers had ik eventueel met kleinere ventielen kunnen werken, maar nu was het gewoon makkelijk om overal met één diameter te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:01:
Ik heb 160 en ben al blij dat ik die kwijt kon.
In mijn bestaande huis met betonnen vloeren was ik blij dat ik er in geslaagd ben om überhaupt overal buizen weggewerkt te krijgen.
Ventielkeuze is iets beperkter, maar er is keuze genoeg. Meer keuze in 125 is een fijne bijkomstigheid maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Rzaan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:49:
[...]

In mijn bestaande huis met betonnen vloeren was ik blij dat ik er in geslaagd ben om überhaupt overal buizen weggewerkt te krijgen.
Ventielkeuze is iets beperkter, maar er is keuze genoeg. Meer keuze in 125 is een fijne bijkomstigheid maar meer ook niet.
Heb je een tip voor goede 160 mm ventielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

raven22 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:23:
[...]

Heb je een tip voor goede 160 mm ventielen?
Heb er nog niet heel actief naar gezocht.
DEC heeft wel aardige, en deze bij ventilatieland lijkt me ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Rzaan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:49:
[...]

Dan is het toch goed? :).
Hoe iedereen er komt moet hij zelf uitzoeken, ik meld het alleen even omdat dit vaak over het hoofd gezien wordt.
Soms is het lastig te verwezenlijken, daar kan ik niets aan doen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 29-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je hebt geen extra buizen nodig voor 2 ventielen 125. 1 buis van rond 100 of 125 kan prima lucht vervoeren voor 2x 125 ventielen die onder de 50 m3/uur per stuk moeten blijven. Zet er een T stuk op en lus het door, voila, 2 ventielen op 1 buis.

Ze storten dat ook zo in het beton bij nieuwbouw, als ze al geen mini plastic kanaaltjes van nog kleiner dan rond 100 gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
100mm buis met 50m3/h resulteert in 1.8m/s, 0.5Pa/m
125mm buis met 100m3/h komt op 2.3m/s, 0.6Pa/m

Stelregel is max 2m/s bij de ventielen, dus het kan.

Ik gebruik hier zelf 125mm en 160mm voor, dat geeft ongeveer 50% lagere luchtsnelheid en 3x zo lage drukval:
125mm 50m3/h 1.1m/s 0.2Pa/m
160mm 100m3/h 1.4m/s 0.2Pa/m

Daar bovenop halveert de drukval per 90gr bocht van >1Pa naar ~0.5Pa bij deze grotere diameters, grofweg. Alle beetjes helpen, maar het kan allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:35:
De bouw is nu zo'n 1 jaar en 3 maanden bezig. Het project is echter al behoorlijk wat eerder gestart en de BENG berekening die ik heb gedeeld is reeds al in 2021 gemaakt t.b.v. de aanvraag bouwvergunning. ]

Ik heb alle punten op mail naar de aannemer gezegd en gevraagd naar een reactie.
Ook voor de WTW geldt (net als voor de WP) trouwens: Lees je in. In de projectbouwwoningen wordt steeds weer op de ventielen bezuinigd, met als voornaamste probleem dat er in de master bedroom maar één ventiel zit, waardoor je de rest moet knijpen om daar voldoende flow te krijgen. Met extra stroomverbruik en onnodig geluid als gevolg. Veel meer info in bovengenoemd topic.
Edit: En volgens mij heeft die E300 een niet-modulerende voorverwarmer (op de website staat dat tenminste niet genoemd, en bij de Q serie wel). Die wil je niet. Dat kost je in de winter onnodig veel energie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:49:
[...]

Edit: En volgens mij heeft die E300 een niet-modulerende voorverwarmer (op de website staat dat tenminste niet genoemd, en bij de Q serie wel). Die wil je niet. Dat kost je in de winter onnodig veel energie.
Wat voor modulerende opties zijn er? Ik zie dat bij de Blauberg die ik op het oog heb een externe preheater optioneel is. Deze houdt de temperatuur op +5 in de duct door steeds aan/uit te schakelen. Het vermogen van de heater wordt dus niet gemoduleerd, maar hij staat ook niet onnodig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:16:
[...]

Bovendien is er ook nog het temperatuurverhaal. De ingeblazen lucht is over het algemeen iets koeler dan de afgezogen lucht (helemaal als de bypass actief is). Die koelere lucht wil je liever in de slaapkamers, terwijl je in de ruimtes waar afgezogen wordt de warmste lucht wilt.
Houd hier absoluut rekening mee. Bij mij heeft de bouwer maar liefst 3 aanvoerventielen in de woonkamer van 23m2 geplaatst, en die zijn dan ook nog eens dichtbij de gevel geplaatst waar de raampartij zit. Gevolg: flinke uitdaging om woonkamer comfortabel te krijgen in de koudere maanden. Tenzij WTW op stand 1 (100 m3/h), want koudeval van de ramen + iets koudere lucht WTW die neerdaalt = KOUD.

In de slaapkamer hangt dan gek genoeg maar 1 ventiel die ook nog eens flink geknepen was. Met de slaapkamerdeur gesloten ging ik al snel naar te hoge CO2 waardes (gemeten met Aranet4) ongeacht debiet WTW. En daar slaap ik grotendeels nog alleen ook...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Mick1990 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:50:
[...]

Houd hier absoluut rekening mee. Bij mij heeft de bouwer maar liefst 3 aanvoerventielen in de woonkamer van 23m2 geplaatst, en die zijn dan ook nog eens dichtbij de gevel geplaatst waar de raampartij zit. Gevolg: flinke uitdaging om woonkamer comfortabel te krijgen in de koudere maanden. Tenzij WTW op stand 1 (100 m3/h), want koudeval van de ramen + iets koudere lucht WTW die neerdaalt = KOUD.

In de slaapkamer hangt dan gek genoeg maar 1 ventiel die ook nog eens flink geknepen was. Met de slaapkamerdeur gesloten ging ik al snel naar te hoge CO2 waardes (gemeten met Aranet4) ongeacht debiet WTW. En daar slaap ik grotendeels nog alleen ook...
In de woonkamer wil je ook verse lucht, wat voor ventielen heb je? Ik heb die van Zehnder en die blazen via plafond.

Ik heb overigens 5 toevoer ventielen in de woonkamer/eettafel. 3 zithoek en 2 eettafel en dan 3 afzuig in de keuken. Lage luchtstromen hopelijk en hopelijk niet wat jij beschrijft.

Iedere slaapkamer heeft overigens 2 toevoer ventielen.

7 februari wordt de installatie afgemaakt, ze hadden de verkeerde diameter dakdoorvoer mee.

Benieuwd dan naar geluid en luchtstromen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:46:
Wat voor modulerende opties zijn er? Ik zie dat bij de Blauberg die ik op het oog heb een externe preheater optioneel is. Deze houdt de temperatuur op +5 in de duct door steeds aan/uit te schakelen. Het vermogen van de heater wordt dus niet gemoduleerd, maar hij staat ook niet onnodig aan.
Bij mijn Zehnder bestaat het verwarmingselement uit verschillende zones. De kleinste is volgens mij iets van 200W, en werd dan ook nog aan/uit (PWM) gestuurd. De anderen zullen wel een groter vermogen hebben, zodat de warmtebehoefte aardig precies geregeld kan worden.
(Weet het niet meer precies want vanwege enthalpiewisselaar wordt dat element al twee jaar niet meer gebruikt)
Een groot element van 1 of 2 kW gewoon aan zetten is natuurlijk voor de fabrikant goedkoper, maar niet voor de klant.
Daarom is het in het geval van @Breud ook zo belangrijk om te weten wat ie precies krijgt, want tussen de verschillende fabrikanten bestaan grote verschillen. Even afstemmen met de aannemer dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mick1990 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:50:
Je hebt waarschijnlijk geen drievoudig glas?

Dat is namelijk een probleem. Bij nieuwbouw hoort een kwartet: WTW-ventilatie, drievoudig glas, vloerverwarming en warmtepomp.

Als er van die vier eentje mist, dan krijg je problemen, zoals koudeval langs de ramen. Als je daar dan ook nog de WTW-ventielen dicht bij elkaar zet wordt het nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:51:
[...]

In de woonkamer wil je ook verse lucht, wat voor ventielen heb je? Ik heb die van Zehnder en die blazen via plafond.
Zehnder ComfoValve Luna S125 in het plafond. Uiteraard is er verse lucht in de woonkamer nodig, maar ik doelde meer op de plek en de aantallen. Zo raadt Zehnder zelf af om ventielen boven een zithoek te plaatsen i.v.m. mogelijke voelbare tocht. Omdat ik een woonkamer met open keuken heb, zal men volgens het bouwbesluit wel een berekening hebben gemaakt dat er 3 ventielen nodig zijn.
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:10:
[...]

Je hebt waarschijnlijk geen drievoudig glas?

Dat is namelijk een probleem. Bij nieuwbouw hoort een kwartet: WTW-ventilatie, drievoudig glas, vloerverwarming en warmtepomp.

Als er van die vier eentje mist, dan krijg je problemen, zoals koudeval langs de ramen. Als je daar dan ook nog de WTW-ventielen dicht bij elkaar zet wordt het nog erger.
Klopt, ik heb HR++ glas, wat erg jammer is voor nieuwbouw 2022. Maar het is dan ook een huurwoning, dus elke besparing is voor de woningcorporatie mooi meegenomen. Mocht ik hier langer willen blijven wonen, dan ga ik inderdaad kijken voor HR+++ glas. Het maakt namelijk voor de behaaglijkheid in de woonkamer niet uit of de temperatuur in huis 20 graden is of 24 graden. Sterker nog, hoe hoger ik de thermostaat zet, hoe erger de koudeval bij de raampartij wordt. Maar zodra je je gaat inspannen is het ineens wel bloedheet :+

Voor nu maar de WTW op stand 1 (100 m3/h) als ik in de woonkamer zit, dat scheelt al een heleboel en de CO2 blijft dan uren onder de 800ppm.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
XOR schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:26:
[...]

Voor iedereen die naar dit soort roosters kijkt zijn lijnroosters wellicht het overwegen waard. Die zijn visueel subtiel, je hebt er minder nodig dan reguliere ronde ventielen, hebben een behoorlijk debiet en in theorie verdelen ze de luchtstroom over een groter oppervlak en krijg je dus minder snel last van een voelbare luchtstroom.

Wij zijn door vrijwel het hele huis voor Ventmann Line-roosters gegaan. Omdat je ze kunt koppelen tot één lijn kan je visueel de lengte of breedte van ruimtes volgen of zelfs benadrukken. Nu alles gestuct is ziet het er prachtig uit. Of ik er functioneel ook blij mee ben weet ik nog niet, want de box moet ik nog uitkiezen. :P Ik heb wel laatst de box uit het huidige huis tijdelijk aan de diverse pijpen getaped, maar dat leidde vooral tot machinegeluid vanwege het ontbreken van dempers.

Grootste nadeel dat ik tot nu toe gevonden heb is dat je er vanaf de rooster-kant niet inkunt, dus je zult van tevoren moeten nadenken over schoonmaken, en je moet uiteraard elders kleppen aanbrengen om de boel te kunnen regelen.
Bedankt voor de suggestie! Had er niet zo bij stilgestaan dat een lijnrooster ook een goeie optie zou kunnen zijn. Ik zal ze in ieder geval meenemen in de vergelijking kwa debieten en weerstand.

Heb je nog andere lijnroosters vergeleken zoals die van Koolair (https://www.koolair.com/n...usores-lineales-df-lit-e/ of https://www.koolair.com/n...ijnroosters-df-lit-e-4-0/) of Zehnder Lamina (https://www.zehnder.nl/nl.../zehnder-comfogrid-lamina) of Linea (https://www.international...d/zehnder-comfogrid-linea), helaas beide niet instucbaar.
De eerste twee hebben zo te zien nog de mogelijkheid om de luchtstroom te sturen, wat de Ventmann niet lijkt te hebben?

Heb hierbij een beetje dezelfde vraag/twijfels als bij de Ventmann Circle, hoeveel ga je ervan merken als je eronder staat/zit. Jammer dat je er nog geen WTW aan heb hangen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door aaahaaap op 04-01-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Mick1990 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:45:
[...]

Voor nu maar de WTW op stand 1 (100 m3/h) als ik in de woonkamer zit, dat scheelt al een heleboel en de CO2 blijft dan uren onder de 800ppm.
Met 100m3/h zou je in een relatief kleine kamer toch makkelijk onder de 800 moeten kunnen blijven?
Of ben je er met veel mensen tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:49:
[...]

Ook voor de WTW geldt (net als voor de WP) trouwens: Lees je in. In de projectbouwwoningen wordt steeds weer op de ventielen bezuinigd, met als voornaamste probleem dat er in de master bedroom maar één ventiel zit, waardoor je de rest moet knijpen om daar voldoende flow te krijgen. Met extra stroomverbruik en onnodig geluid als gevolg. Veel meer info in bovengenoemd topic.
Had deze post graag 12 maanden geleden gelezen. Helaas heeft mijn aannemer was klassieke (?) fouten gemaakt waar ik nu mee zit.
- buizen van 90mm gebruikt, wel ventielen van 125mm maar dit zorgt snel voor veel lawaai
- in slaapkamer maar 1 aanvoer ventiel - ‘s nachts schakelt de Hru 350 naar stand 2 vanwege oplopende co2
- de buizen kunnen max 34m3 p/u aan geeft de fabrikant aan. De Wtw probeert er meer doorheen te blazen waardoor het veel geluid maakt. Idee van heel hard door een rietje blazen l, dat maakt ook geluid.
- beneden in woonkamer/keuken 2x aanvoer en 2x afvoer. Dat lijkt wel prima maar co2 meter staat boven op slaapkamer.

Dus - zoals hierboven vermeld - denk 3x na voordat je plafond weer ditmaakt of je genoeg diameter hebt voor de hoeveelheid lucht die je wilt verplaatsen.

Ik weet nog niet hoe we het kunnen oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raven22 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:19:
Met 100m3/h zou je in een relatief kleine kamer toch makkelijk onder de 800 moeten kunnen blijven?
In rust heeft een mens ca 25m³/h nodig. Als je wat actiever bezig bent (opruimen of zo) gaat het al snel richting de 40. Die 100 m³/h is dus hooguit genoeg voor 3 personen en daarom voor een woonkamer van een gezin te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
raven22 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:19:
[...]

Met 100m3/h hou je in een relatief kleine kamer toch makkelijk onder de 800 moeten kunnen blijven?
Die 100m3/h is voor het hele huis, de helft daarvan gaat waarschijnlijk al verloren omdat die over de eerste verdieping gevoerd wordt. Dan houd je de helft over. Kun je net met 2 mensen op de bank zitten, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-09-2024
Een aantal jaar geleden kocht ik een Zehnder Q350 met ERV (enthalpie) ter vervanging van een een unit uit 2001 (een stork, geloof ik). Ik verving the WTW nadat we een jaar in het huis woonden. We hadden toen redelijk droge lucht in huis, vandaar de keuze voor ERV.
Nu hebben we helaas het tegenovergestelde, te veel vocht. In de keuken, waar we ook de was ophangen gaat het soms naar de 90%. En op de slaapkamers zit de schimmel op de kozijnen, die elke ochtend in de winter nat zijn (plasjes water). Het is HR++ glas.
Onze WTW unit wordt elk jaar schoongemaakt en nagemeten door ventilatie utrecht/flevoland. Die geven ons dan ook een rapportje met de meetgegevens (hieronder verwerkt in een tekening). Nu meten ze wel met de ventilatie op stand 3, op maximaal (330m3/h). Volgens mij is dat niet handig, aangezien we overdag (185 m3/h) en 's nachts (230 m3/h) een lagere stand gebruiken.
Ook kreeg ik de laatste keer de mededeling dat de meeste ventielen afzuig ventielen zijn, ipv inblaas (dus er zijn verkeerde ventielen geplaatst).

Wat kan ik het beste doen? Zou het te verhelpen zijn met opnieuw berekenen en instellen van de ventielen en standen? Of moet ik (ook) een HRV (niet-enthalpie) wisselaar plaatsen (heeft iemand die toevallig nog liggen ter verkoop :D)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0CakJ2RAA6BEDmM8xC-O-jDCgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iLthBDQtj1KtaTBU0INppfHu.png?f=fotoalbum_large
  • groen: inblaas
  • rood: afzuig
  • oranje: verwarming (we gebruiken alleen die in de keuken, als de was er staat, anders droogt het helemaal niet)
  • blauw: raam
  • blauw/rood: airco (voor verwarmen en koelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:11
hsmade schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:03:
Een aantal jaar geleden kocht ik een Zehnder Q350 met ERV (enthalpie) ter vervanging van een een unit uit 2001 (een stork, geloof ik). Ik verving the WTW nadat we een jaar in het huis woonden. We hadden toen redelijk droge lucht in huis, vandaar de keuze voor ERV.
Nu hebben we helaas het tegenovergestelde, te veel vocht. In de keuken, waar we ook de was ophangen gaat het soms naar de 90%. En op de slaapkamers zit de schimmel op de kozijnen, die elke ochtend in de winter nat zijn (plasjes water). Het is HR++ glas.
Onze WTW unit wordt elk jaar schoongemaakt en nagemeten door ventilatie utrecht/flevoland. Die geven ons dan ook een rapportje met de meetgegevens (hieronder verwerkt in een tekening). Nu meten ze wel met de ventilatie op stand 3, op maximaal (330m3/h). Volgens mij is dat niet handig, aangezien we overdag (185 m3/h) en 's nachts (230 m3/h) een lagere stand gebruiken.
Ook kreeg ik de laatste keer de mededeling dat de meeste ventielen afzuig ventielen zijn, ipv inblaas (dus er zijn verkeerde ventielen geplaatst).

Wat kan ik het beste doen? Zou het te verhelpen zijn met opnieuw berekenen en instellen van de ventielen en standen? Of moet ik (ook) een HRV (niet-enthalpie) wisselaar plaatsen (heeft iemand die toevallig nog liggen ter verkoop :D)?

[Afbeelding]
  • groen: inblaas
  • rood: afzuig
  • oranje: verwarming (we gebruiken alleen die in de keuken, als de was er staat, anders droogt het helemaal niet)
  • blauw: raam
  • blauw/rood: airco (voor verwarmen en koelen)
Op Marktplaats staan er verschillende normale wisselaars, voor minder dan 100 euro, van mensen die zijn overgestapt naar een enthalpie wisselaar. Daar kun je vast goedkoop een vinden, dan kun je eens proberen of het verschil maakt.
Ventielen kun je ook online makkelijk kopen, ik heb de Zehnder Luna 125, die is vrij bekend volgens mij. Kost denk ik 25 euro per stuk.
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
@hsmade Bij wisselaar swappen moet je ook in de menu iets instellen zodat de voorverwarmer sneller aan gaat. Maar teveel vocht, dat is wel gek, zeker weten dat er geen lekkage is ergens? Wand, spouw, vloer, dak zou ik checken. Ergste dat ik heb gezien met de Q350 ERV is 70%, 80% met een volle wasrek en een fan die er op blaast tot het weer over is.

De bypass en alleen afzuiging modus gebruik ik soms om actief te droge met de WTW, en bij teveel zware, natte was zoals spijkerbroeken op lage toerental de luchtontvochtiger. Die haalt dan liters extra uit de lucht, dat is niet met ventileren te doen.

Je kan alle vocht van binnenlucht in 1x dumpen door echt alle ramen en deuren open te doen en te luchten, na zo'n reset hoort het weer in de 60% range te stabiliseren.

Wat zegt de unit nu over temp en vocht? Hier op 150m3/uur

Retour 20° 62%
Afvoer 11.5° 77%
Buiten 8.5° 79%
Toevoer 18.5° 61%

Dat laatste weer opgewarmd tot 20° is 56%, prima waarde voor toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsmade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-09-2024
@w00key Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DQbZDsVKkfpFLQ_nYOUa5hvOzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpJ8vwUZS9OpelnVZGL5JDmg.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik per kamer kijk (dht22):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g0CvnLmyFkUCdRlFlBzgbjzuYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbPkmbxuzW9c8lzy6Tzk4e3P.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a0-T4YdFAK7fxg44PV1P3KKjM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HyIKnsFmHIqh3ZG1C8G3o7Bs.png?f=fotoalbum_large

Er wordt hier ook wel een uur per dag gedouched, meerdere keren per week gewassen, en het grondwater staat in de kruipruimte na regen. Ik zal eens op marktplaats kijken voor een hrv. De genoemde zehnder ventielen had ik ook mijn oog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
@hsmade ah dat is wel erg veel vochtproductie. Dan is een enthalpiewisselaar beetje overkill, je wilt inderdaad dat vocht gewoon via condensafvoer dumpen.

Jammer dat er niets in het midden ligt, ik ging van elke dag liters bevochtigen naar elke week een keertje de bypass of ontvochtiger aan. Maar beter nu dan toen, ook met liters erbij is het alleen heel lokaal niet te droog.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:31
Een hele tijd terug heb ik hier laten weten dat ik een printje aan het maken was voor het koppelen van de Zehnder Q WTW aan Home Assistant. Ik was heel druk met de verbouwing van mijn woning waardoor ik even gestopt was met dit idee maar heb het weer opgepakt. Ondertussen heb ik de printjes en componenten binnen een dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRpuiebQ61q0gvjAfce4d-0bp9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQVAEghb4gZnV0F9yKq47k9D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBIlZrcCwXQ9aM25H6t4IXsMCRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nEImTRq1EvIz9WXJ6bnRhlj5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 versies gemaakt de zwarte is voor de wifi versie en de paarse is voor een versie met een netwerkkabel. Verder is er nog ruimte gemaakt om een temperatuur sensor te plaatsen zoals een sht30 of bme280 maar dit is optioneel. De printjes worden voorzien van een ESP32 waarop de ESPHome versie van deze software komt te draaien. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32

Ik moet nog even wachten op 1 connectoren zodat de aansturingschip makkelijk op het printje kan worden gedrukt. En dan kan ik testen of het werkt zoals ik het heb bedacht. In de tussentijd wil ik ook nog een 3d behuizing maken zodat alles in een mooi kastje zit. Dit is een leertraject aangezien ik nog weinig heb gewerkt met Fusion 360( 3d teken programma).

Ik heb van beide printjes 10 stuks besteld dus heb er straks een aantal over om te verkopen onder de tweakers die er belang bij hebben. Ik hoef er verder niks op te verdienen dus zal niet heel duur worden (moet nog berekenen wat alles heeft gekost)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
SkullboyNL schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:38:
Ik heb van beide printjes 10 stuks besteld dus heb er straks een aantal over om te verkopen onder de tweakers die er belang bij hebben. Ik hoef er verder niks op te verdienen dus zal niet heel duur worden (moet nog berekenen wat alles heeft gekost)
Ooh, mag ik op de wachtlijst? Ik heb een ERV maar hij werkt te goed, ik wil de bypass gaan automatiseren om als het loont (droog en niet te koud buiten) automatisch vocht te lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 16:10
Ik zou ook heel graag een printje willen kopen als dat kan. Heel tof dat je dit heb opgepakt!

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 19:30
Ik meld me ook graag aan voor de pilot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:16
Ik moet mijn Q450 nog installeren maar doe ook graag mee aan de pilot! @SkullboyNL, heel tof _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Misschien wordt het tijd voor een apart topic voor de zehnder Q series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik heb ook interesse om er eentje af te nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
P5ycho schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:00:
Opzich is dat wel een leuk idee. Dan kunnen we daar wat dieper ingaan op de Zehnder Q machines en dan is het hier algemene WTW vragen.

Voor wie een print wil stuur mij AUB even een PM dan hou ik jullie daar op de hoogte.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
P5ycho schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:00:
Naja WTWs zijn wel een stuk simpeler en weinig aan te tweaken dan bijvoorbeeld warmtepompen. Zodra het allemaal werkt en gekoppeld is is er weinig nieuws te melden toch?

En zoveel verschilt de Q niet van de rest dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:32:
[...]

Naja WTWs zijn wel een stuk simpeler en weinig aan te tweaken dan bijvoorbeeld warmtepompen. Zodra het allemaal werkt en gekoppeld is is er weinig nieuws te melden toch?

En zoveel verschilt de Q niet van de rest dacht ik.
Er is ook een topic om Itho's aan te sturen met domotica, dat zouden we ook op kunnen zetten voor de comfoairs.

Vooralsnog is alleen monitoring mogelijk voor de comfoair Q, maar ik hoop dat dat in de toekomst nog verandert. Er valt nog wat te besparen als het mogelijk zou zijn humidity en/of CO2 waardes vanuit domotica naar de comfoair te kunnen sturen bijvoorbeeld. Scheelt een option box, comfoconnect en dure sensoren. Dat is al snel 700 euro of meer.

Voor alle geinteresseerden, Er is ook een kant en klare oplossiing voor home assistant met off the shelf hardware hierzo:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair

Het sniffen en verder reverse engineeren van de buscommunicatie staat nog steeds op mijn to-do lijst. Gaat nog wel even duren voor ik er aan toe kom helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
P5ycho schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:36:
[...]

Er is ook een topic om Itho's aan te sturen met domotica, dat zouden we ook op kunnen zetten voor de comfoairs.

Vooralsnog is alleen monitoring mogelijk voor de comfoair Q, maar ik hoop dat dat in de toekomst nog verandert. Er valt nog wat te besparen als het mogelijk zou zijn humidity en/of CO2 waardes vanuit domotica naar de comfoair te kunnen sturen bijvoorbeeld. Scheelt een option box, comfoconnect en dure sensoren. Dat is al snel 700 euro of meer.

Voor alle geinteresseerden, Er is een kant en klare oplossiing voor home assistant met off the shelf hardware hierzo:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair

Het sniffen en verder reverse engineeren van de buscommunicatie staat nog steeds op mijn to-do lijst. Gaat nog wel even duren voor ik er aan toe kom helaas.
Als ik het goed heb zet de Zehnder Q alleen de fan een stand hoger zodra de co2 of luchtvochtigheid stijgt. Dit kan je met home assistant ook doen door zelf een sensor in bijvoorbeeld de badkamer te plaatsen en als dan de luchtvochtigheid * toe neemt in korte tijd je de fan een stand harder zet.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
SkullboyNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Als ik het goed heb zet de Zehnder Q alleen de fan een stand hoger zodra de co2 of luchtvochtigheid stijgt. Dit kan je met home assistant ook doen door zelf een sensor in bijvoorbeeld de badkamer te plaatsen en als dan de luchtvochtigheid * toe neemt in korte tijd je de fan een stand harder zet.
De comfofan Q kan veel mooier regelen dan dat.

Ik heb hier een testsetup met een q450, option box van marktplaats, en een potmeter over de eerste 0-10V input van de option box. De Q450 staat overdag ingesteld op stand 1 als minimum met CO2 sturing. Als ik aan de potmeter draai toert de wtw op/af. Dat werkt dus zeker wel. Wordt ook door een aantal mensen gebruikt die hier meelezen.

Het enige wat nu nog gedaan moet worden is een option box emuleren met esphome. Daar moet ik dus nog in duiken.

Ik had trouwens ook een stukje hardware gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JLEoR-goS7MzRH2M8HWkZXhmGo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/2555Ky7A1PWubFrb8Mqx7LtY.png?f=fotoalbum_small
Ik heb hier 5 proto's van liggen.
Esp32-C3 met CAN transceiver en 12V voeding. Iets kleiner dan 30x30mm.
Ik ben dus je concurrent })
Maar even serieus, ik heb geen winstoogmerk ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door P5ycho op 02-01-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-05 10:31
@SkullboyNL Is er nog ruimte op je lijst voor het printje? Ik zou er ook graag eentje willen. Wired of Wifi maakt mij niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik begrijp van de laatste posts maar iets van 5%, maar vind het machtig als mensen bezig zijn met iets te verbeteren of te vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Ik lees in dit topic maar weinig info mbt de geluidsproductie van de wtw unit zelf.
Deze moet bij mij op de zolder komen, direct naast het trappengat. Het is een open trappenhuis van beneden naar boven.
Hoe goed hoor je zo'n unit als je er naast of pak hem beet een paar meter vanaf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
raven22 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:24:
Ik lees in dit topic maar weinig info mbt de geluidsproductie van de wtw unit zelf.
Deze moet bij mij op de zolder komen, direct naast het trappengat. Het is een open trappenhuis van beneden naar boven.
Hoe goed hoor je zo'n unit als je er naast of pak hem beet een paar meter vanaf staat?
Geluid hoor je vrij ver er vandaan als je huis verder stil is. Ik heb hem in de CV hok.

Een blok verderop hebben ze de MV box open in trapgat en ik zou dat erg irritant vinden, de WTW is ongeveer even luid.

Minimaal zou ik het omtimmeren met iets met voldoende massa en de binnenkant bekleden met absorberende materiaal zoals mineraalwol, zo niet een massa-veer-massa constructie dat beste werkt voor geluidsisolatie. Dus hardhouten multiplex, glaswol, multiplex, lucht, wtw. Of zware gipsplaten, die hebben ook redelijk kg/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Ik heb net vorige week twee wtw unit's op vliering in bedrijf genomen en wat @w00key al aangaf de ene vlakbij het trapgat kon ik beneden horen als er verder geen geluid is.
De andere recht boven de slaapkamer (MB) was door het plafond amper waarneembaar terwijl dit plafond nog verder geïsoleerd en betimmerd moet worden, alleen bij vol vermogen is het op de slaapkamer nu nog storend.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:21

Hun

Een hele tijd terug heb ik hier laten weten dat ik een printje aan het maken was voor het koppelen van de Zehnder Q WTW aan Home Assistant. Ik was heel druk met de verbouwing van mijn woning waardoor ik even gestopt was met dit idee maar heb het weer opgepakt. Ondertussen heb ik de printjes en componenten binnen een dit is het resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb 2 versies gemaakt de zwarte is voor de wifi versie en de paarse is voor een versie met een netwerkkabel. Verder is er nog ruimte gemaakt om een temperatuur sensor te plaatsen zoals een sht30 of bme280 maar dit is optioneel. De printjes worden voorzien van een ESP32 waarop de ESPHome versie van deze software komt te draaien. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32

Ik moet nog even wachten op 1 connectoren zodat de aansturingschip makkelijk op het printje kan worden gedrukt. En dan kan ik testen of het werkt zoals ik het heb bedacht. In de tussentijd wil ik ook nog een 3d behuizing maken zodat alles in een mooi kastje zit. Dit is een leertraject aangezien ik nog weinig heb gewerkt met Fusion 360( 3d teken programma).

Ik heb ook interesse. Laat maar weten wanneer het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchfork85
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 17:21
Ik overweeg de Orcon HRC 400 MaxComfort voor de renovatie van onze woning.

In dit topic wordt meerdere keren gemeld dat de voorverwarming van de MaxComfort toestellen niet modulerend werkt, en daardoor veel energie zou verbruiken.
Op welke informatie baseren jullie de conclusie dat de voorverwarming niet modulerend werkt? Kan iemand dit bevestigen? Ik vind er weinig informatie over.

In de installatie- en gebruikershandleiding van de HRC Display 15RF vind ik bij de uit te lezen instellingen:
14. Aansturing voorverwarmer (MaxComfort) (%)
Het feit dat je dit in % kan uitlezen doet mij twijfelen of de voorverwarming misschien toch modulerend werkt.

In de Technische sheet HRC 400 EcoMax-MaxComfort heeft men het ook over het "maximaal" vermogen voorverwarmer bij de elektrische eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:06
pitchfork85 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
Ik overweeg de Orcon HRC 400 MaxComfort voor de renovatie van onze woning.

In dit topic wordt meerdere keren gemeld dat de voorverwarming van de MaxComfort toestellen niet modulerend werkt, en daardoor veel energie zou verbruiken.
Op welke informatie baseren jullie de conclusie dat de voorverwarming niet modulerend werkt? Kan iemand dit bevestigen? Ik vind er weinig informatie over.

In de installatie- en gebruikershandleiding van de HRC Display 15RF vind ik bij de uit te lezen instellingen:

[...]

Het feit dat je dit in % kan uitlezen doet mij twijfelen of de voorverwarming misschien toch modulerend werkt.

In de Technische sheet HRC 400 EcoMax-MaxComfort heeft men het ook over het "maximaal" vermogen voorverwarmer bij de elektrische eigenschappen.
Ik meen dat er iemand is geweest die contact gehad heeft met Orcon en dan zij dit bevestigd hebben. Misschien even een aantal pagina's terug zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 19:25
Topic even doorgelezen en kwam meerdere keren het advies tegen om de luchtsnelheid van de ventielen onder de 1m/s te houden.

Wat is de beste manier om de luchtsnelheid te berekenen als de diameter van het ventiel (incl. doorgang betonvloer) groter is dan die van de toevoerslang? Bijv. als ik naar dit systeem kijken met deze ventielcollector, dan zou je o.b.v. ventielcollector moeten rekenen of juist de diameter van de aanvoerslang? In dit geval is ventielcollector 125mm, dus zou een debiet van +-45m3/u mogelijk zijn, echter als je de binnendiameter van de aanvoer pakt (78mm), zou er slechts +-18m3/u mogelijk zijn.

Is het logisch om te rekenen met de diameter van het ventiel (125mm), er van uitgaande +-30cm in de betonvloer genoeg lengte/weerstand is om de luchtsnelheid te verminderen? Of hoe zou deze berekening eruit moeten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
James040 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:51:
Topic even doorgelezen en kwam meerdere keren het advies tegen om de luchtsnelheid van de ventielen onder de 1m/s te houden.
Waarom? Kies gewoon een okay ventiel uit en vertrouw de fabrikant, Zehnder S125 schrijft:
Uitstroompatroon

De speciale constructie van het ventiel zorgt ervoor dat bij alle ventielstanden en luchthoeveelheden (max. 50 m³/h) een coanda eect van de luchtstroom wordt bereikt. Dat houdt in dat de lucht altijd ongemerkt de ruimte wordt ingeblazen doordat de luchtsnelheid in de ruimte ver beneden de norm van 0,2 m/s blijft.
Zolang je aan de maximum debiet houdt moet je geen luchtstroom voelen. Een tijdje geleden waren ook lijnroosters benoemd, die fabrikant heeft een debiet en afstand diagram om te bepalen of je de luchtstroom kan voelen op verschillende hoogtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
James040 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:51:
Je wilt een niet te hoge luchtsnelheid omdat dat meer weerstand geeft, en weerstand moet overwonnen worden door je wtw unit. Dat kost je onder de streep geld, het ding draait tenslotte 24/7.

Een tweede is dat hoge luchtsnelheden te horen zijn. Zorg daarom dat de luchtsnelheid bj de ventielen niet te hoog is. Als je gebruik maakt van 125mm spiro of 2x ~90mm kunststof, dan komt dat wel goed.
Een afvoerkanaal met 4m/s flow met ergens onderweg een t-stuk met ventiel gaat een kabaal geven, als voorbeeld.

1x78mm voor 45m3/h gaat dus een probleem zijn, veelste hoge weerstand in het kanaal.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 07-01-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je lang niet alles gelezen... Dit onderwerp is al vaak behandeld.
Heel goed. Die unit moet achter een deur, in een technische ruimte of een afgesloten hok op zolder. Als je hem zonder verdere afscherming plaatst, ga je daar al na een paar dagen (of uur) spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Okay, bestaande tweekapper uit 2012 ombouwen, nu met mechanische ventilatie.

Denk dat ik een heel eind ga komen. Aanvoer naar de woonkamer aanleggen is niet te doen in de bestaande situatie, maar ik heb een open trap tot de zolder. Mijn idee is in het zolderplafond twee aanvoerventielen te plaatsen (samen goed voor 100m3) zodat die de woonkamer kan bedienen. Elke slaapkamer op de eerste verdieping krijgt ook gewoon een aanvoer met ruime kier onder de deur (=3x50m3, misschien twee aanvoeren op de ouderslaapkamer, dan 4x50m3)

Enige waar ik een beetje mee zit is dat de trap in het midden van het huis zit, keuken met twee afvoerventielen aan de voorkant en wc in het halletje in het midden van het huis. De achterzijde van de woonkamer heb ik geen aan/afvoerventiel zitten. Daar staat de TV/bank op ca 3 meter van de deur naar de hal en de trap.

Gaat dit een probleem worden of vermengt de lucht zich daar nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:21
Ik heb een hele basisvraag, maar ik krijg er geen antwoord op gevonden. Hoe is het mogelijk om de luchtstroom aan te passen tussen de verschillende leidingen? Ik lees nml dat de ventielen daarvoor dichtgedraaid kunnen worden, maar ook dat het beter is om dat niet te doen.

Kan dat bijvoorbeeld in de eventuele verdeelunits gedaan worden? Hoe werkt dat dan met aftakkingen die daarna plaatsvinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Dat doe je met de ventielen. Alles helemaal open, daarna knijpen waar nodig. Als de kanalen goed gelegd zijn en de hoeveelheid aan/afvoer per ventiel in balans dan hoef je amper te knijpen. Beginnen met knijpen bij de ventielen het dichtst bij de wtw, degene die het verst van de wtw zitten staan altijd helemaal open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
neographikal schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
Gaat dit een probleem worden of vermengt de lucht zich daar nog wel?
Ik heb hier ook een woonkamer met.de aanvoer centraal, maar wel onderbemeten vooralsnog. Wat ik zie is dat als er 4 mensen voor de tv zitten er een CO2 hotspot ontstaat, die later wel weer wegmengt.
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar voor mij een reden om een aanvoerpunt erbij te maken. Misschien dat meer capaciteit ook werken kan, ben ik niet zeker van.

Je hoeft op zich geen extra capaciteit op zolder te maken als je de lucht van je slaapkamers toch al deels door de woonkamer trekt, je bent toch niet op beide plekken tegelijk.

2 ventielen op de ouderslaapkamer zeker doen.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 07-01-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-05 12:54
Hallo iedereen

Ik heb een vasco dx6 dat gekoppeld is met NHC zodat ik kan switchen tussen de 3 standen.

Ik heb nu op een week tijd al 2x meegemaakt dat ik wou switchen naar stand 3 maar merkte dat de unit volledig uit stond (want stand 3 maakt normaal gezien een beetje lawaai).

Als ik dan de zekering van het stopcontact waarop de unit is gekoppeld uitzet en weer aan doe, werkt de unit weer zoals het hoort..

Iemand tips hoe ik beter kan opvolgen of de unit weldegelijk aan staat en hoe ik kan uitzoeken waarom de unit uitgeschakeld was?

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:25:
Hallo iedereen

Ik heb een vasco dx6 dat gekoppeld is met NHC zodat ik kan switchen tussen de 3 standen.

Ik heb nu op een week tijd al 2x meegemaakt dat ik wou switchen naar stand 3 maar merkte dat de unit volledig uit stond (want stand 3 maakt normaal gezien een beetje lawaai).

Als ik dan de zekering van het stopcontact waarop de unit is gekoppeld uitzet en weer aan doe, werkt de unit weer zoals het hoort..

Iemand tips hoe ik beter kan opvolgen of de unit weldegelijk aan staat en hoe ik kan uitzoeken waarom de unit uitgeschakeld was?

Bedankt voor de hulp!
Ik gebruik daarvoor een stopcontactje met vermogensmeting (Shelly Plug S). Dat stopcontactje verzorgt tevens het aan/uit zetten van de WTW. Verbruik wordt gemonitord en gebruikt als indicatie voor de WTW stand. Als die indicatie niet overeenkomt met de ingestelde stand (ingesteld door diverse CO2 meters en luchtvochtigheidsensoren) dan krijg ik een melding. Alles geautomatiseerd in Home Assistant. Stand 2 en 3 worden ingesteld door een Shelly Uni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_q13gzr9ChjR0OeBspZMXTj4Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZNFvdnmNalCPQjcTGKfrdtV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 07-01-2024 19:46 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05 19:57
Wie heeft er een Zehnder Q450 met zone regeling?

Ik heb wel een Q450 die geschikt is voor zone regeling maar heb nu alles is 1 zone in huis.
Hier heb ik spijt van, en wil dan ook kijken hoe ik mijn badkamer als aparte zone kan krijgen.
Ik kan nu nog een apart kanaal naar de badkamer toe krijgen.

als de vochtsensor nu vocht detecteert in die badkamer wordt het hele huis met 400m3/h afgezogen. dit geeft de nodige geluidsoverlast.

wie o wie kan mij omweg helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is niet hoe de zones bedoeld zijn. Die zijn bedoeld om slaap- en woonvertrekken apart te ventileren.
In de praktijk is het leuk voor je BENG score, verder niet echt.

Waarom niet standaard wat meer afzuigen op de badkamer?

Ik heb zelf 90m3/h max gepland op de badkamer.

@Andrehj kijkt helemaal niet meer naar vochtigheid op de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
Wij hebben sinds kort een Zehnder WHR 930. Nu de temperaturen onder 0 dalen vraag ik mij af of deze waarden kunnen kloppen:

Aanzuigtemperatuur buiten: -1
Uitblaastemperatuur buiten: 2

Aanzuigtemperatuur binnen: 18
Uitblaastemperatuur binnen: 12.5

Naar mijn idee is een uitblaas van 12.5 erg laag en haalt dit niet het thermische rendement van 95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
jeroenst schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:34:
Wij hebben sinds kort een Zehnder WHR 930. Nu de temperaturen onder 0 dalen vraag ik mij af of deze waarden kunnen kloppen:

Aanzuigtemperatuur buiten: -1
Uitblaastemperatuur buiten: 2

Aanzuigtemperatuur binnen: 18
Uitblaastemperatuur binnen: 12.5

Naar mijn idee is een uitblaas van 12.5 erg laag en haalt dit niet het thermische rendement van 95%
Dat is inderdaad laag. Bij de Q series wil de bypass vaak vast zitten, misschien voor de zekerheid ook hier controleren dat het goed open en dicht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Volgens mij heeft de whr930 een voorverwarmer. Doet die het ook? Anders vriest je wisselaar dicht met deze buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Geen idee of dit in dit topic (of het elektra topic) thuis hoort, al zie ik enkele namen voorbij komen die in beide actief zijn.

Vraag over een Orcon HRC 400 EcoMax. Deze is vanuit de (nieuw)bouw geleverd met een 3-standen regelaar en op Perilex aangesloten.

Ik wil de 3standen vervangen voor een Orcon co2 bedieningselement 15RF (plus nog een ruimtesensor 15RF en een afstandsbediening 15RF). Het inregelen van de draadloze bedieningselementen lijkt mij geen probleem, echter heb ik een vraag over het volgende:

De WTW zit nu op een Perilex aangesloten, zoals in de handleiding aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M00C9avRl6oRbVehR_z__9jKJjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yci27h64k7Q6NO4an2W6sSyk.png?f=fotoalbum_large

De 3standen knop (beneden, WTW op zolder) ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cxv3rL8wObg4GiL2fF1fOo8W800=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHCaCtdhc5r9coSouNBKgId9.jpg?f=fotoalbum_large

De vragen:
Ik kan nergens een handleiding vinden over het "terugdraaien" van een CV3 (3-standen knop) installatie. Enkel een aansluitschema, zie afbeelding onderin. Als ik het goed zie, gaat de CV3 met de twee extra draden (zwart/zwart-wit) naar de Perliex stekker en wordt de WTW bedient als een soort hotelschakelaar-idee (in mijn leken taal)?
- Klopt het dat ik dan de Perilex met een draadloze afstandsbediening niet kan gebruiken en ik hem terug moet zetten naar een normale Schuko stekker/stopcontact zoals in de eerste afbeelding op X27? (was eigenlijk toch al de planning, omdat de WTW er nu uit vliegt als ik de algemene zoldergroep uitzet om aan de zolder/gang te klussen).

- De bedieningssensor moet over de plek van de CV3 komen, echter komt er nu enkel fase/zwart/zwart-wit uit, de bedieningssensor moet (ook weer zonder een woord teveel benoemd) met fase/nul aangesloten worden. Volgende probleem is waar ik een nuldraad vandaan haal, helaas zit er geen stopcontact in de buurt op de plek van de CV3. Gok kan nog zijn om een draad aan de zwart-wit te maken en deze proberen naar zolder te trekken en daar een lasdoosje te maken, echter heb ik geen idee hoe de draden lopen. Gezien onderstaand aansluitschema, ga ik er wel vanuit dat de T1/T2 direct van de CV3 naar de perilexdoos op zolder gaan. Of mag ik een blauwe krimpkous over de zwart/wit draad (beide zijdes) maken en deze draad omdopen tot nul (ik meen mij te herinneren dat een fase draad nooit als nuldraad gebruikt mag worden, echter weet ik niet of dit enkel voor bruin geldt)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOeyJobHgKdJ23Vc20bSnmhyjEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHIsI4uk2wf39eNI2fu5dmn2.png?f=fotoalbum_large

Bedieningsmodule 15RF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3IaowV_i9pKc8TUGz1ljlCMnpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3i3I1FOY24iqbZtTolsGwrWb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 08-01-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Ik heb hier ook een woonkamer met.de aanvoer centraal, maar wel onderbemeten vooralsnog. Wat ik zie is dat als er 4 mensen voor de tv zitten er een CO2 hotspot ontstaat, die later wel weer wegmengt.
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar voor mij een reden om een aanvoerpunt erbij te maken. Misschien dat meer capaciteit ook werken kan, ben ik niet zeker van.

Je hoeft op zich geen extra capaciteit op zolder te maken als je de lucht van je slaapkamers toch al deels door de woonkamer trekt, je bent toch niet op beide plekken tegelijk.

2 ventielen op de ouderslaapkamer zeker doen.
Thanks! Dan zal het wel loslopen inderdaad, ik heb zometeen behoorlijk wat overcapaciteit in de woonkamer qua afvoer/aanvoer alleen zitten de punten net niet ideaal. Zou het voor de balans niet beter zijn om helemaal vrije flow te hebben vanaf de zolder zonder de deuren potentieel in de weg zitten qua flow? Die paar punten erbij maken is niet direct het werk, dat is een kwestie van twee gaten in OSB/gips maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James040
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 19:25
P5ycho schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Je wilt een niet te hoge luchtsnelheid omdat dat meer weerstand geeft, en weerstand moet overwonnen worden door je wtw unit. Dat kost je onder de streep geld, het ding draait tenslotte 24/7.

Een tweede is dat hoge luchtsnelheden te horen zijn. Zorg daarom dat de luchtsnelheid bj de ventielen niet te hoog is. Als je gebruik maakt van 125mm spiro of 2x ~90mm kunststof, dan komt dat wel goed.
Een afvoerkanaal met 4m/s flow met ergens onderweg een t-stuk met ventiel gaat een kabaal geven, als voorbeeld.

1x78mm voor 45m3/h gaat dus een probleem zijn, veelste hoge weerstand in het kanaal.
Qua context misschien handig te vermelden dat alle andere kamers middels een centrale koof in het huis geventilleerd kan worden, behalve één slaapkamer. Hiervoor moet ik de buizen via de zolder aanleggen, echter is het daar een beetje krap qua ruimte om van de unit naar de kamer te komen. (Of er moeten enkele CV-leidingen verlegd worden / breekwerk)
Afstand zal maximaal 4 meter zijn, debiet zal ook niet boven de 40m3 uitkomen. Als het goed is blijft dan de luchtsnelheid rond de 2m/s en drukverlies lijkt me dan ook beperkt.

Maar goed, wellicht eens kijken of ik daar wat meer ruimte kan maken, enige andere optie zouden koofjes op de eerste verdieping zijn maar dan komt de WAF erbij kijken... Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:51
Als alles volgens planning verloopt, gaan we volgende maand starten met de bouw van ons huis. Momenteel proberen we zoveel mogelijk voor te bereiden. Een van de dingen waar ik momenteel mee bezig ben, is de ventilatie / WTW. We hebben door Ventilatieland en 123 Installatieshop een advies laten uitbrengen, en die kwamen beiden op hetzelfde uit qua kuubs. Alleen de indelingen zijn net wat anders. Die van Ventilatieland spreekt me meer aan. Wel hebben zij meer kuubs per ventiel wat misschien geluidsoverlast kan geven? Daarnaast zou nog 1 afvoer ventiel vanuit de keuken naar de vide verplaats kunnen worden.

Wellicht hebben jullie nog wat tips qua indeling?

Na wat rondkijken zou ik graag met Ubbink willen werken. In principe zou één 90mm slang per ventiel moeten voldoen. Echter zie ik dat vaak mensen twee slangen nemen. Ik neem aan dat dit dan 75mm is? Welke voordelen heeft dit: stiller? minder belastend voor de breedplaatvloer?

Dit is hoe 123 Installatieshop het heeft ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WK-Zua3Xllt4F1dBsVY8KcdnsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NM4QyYiD5RSxukVRU8j51wUj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO0xSYefZswuKG3KgwB4UugtUi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qI3j4TMNeNiGMOYrrTHLg9Ry.png?f=user_large

Dit is hoe Ventilatieland het heeft ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_ZNK0oO8DRBCo572Ft-lEuALsE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MEzRmA0AkpeHfVG9Dj2oB0KZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LKG6QnGwufz1r3WxGPWuHzPjYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R5kenUDTXggQNwJNaG2bcGBF.png?f=user_large

De balansberekening is als volgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke1pDAHsIM-IRqZrEbtGz7dAjqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lo5VaLKEESkK9dkhqUFxJsnI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door jan011 op 09-01-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:37
Erg interessant topic, jammer dat ik hem zo laat ben tegengekomen. Voor ons is het de eerste keer dat we een huis laten bouwen. We hebben overal inbreng in proberen te brengen, maar ventilatie is iets waar de bouwer (Selekthuis) nooit over is begonnen, en ook iets wat daardoor helaas laat op ons pad terecht gekomen is.

Laat ik voorop stellen dat ik weinig kennis heb op gebied van ventilatie. De kennis die ik heb, heb ik de laatste 2 dagen opgedaan door dit topic door te nemen.

Wat ik inmiddels weet is dat wij een Brink Excellent 400 WTW zullen krijgen. Daarnaast weet ik natuurlijk dmv de tekeningen waar de ventielen zullen komen.

Aangezien de bouw al een aardig eindje op weg is ga ik ervanuit dat we weinig meer kunnen wijzigen. Wel heb ik morgen een afspraak met de uitvoerder bij het huis, dus als ik nog iets wil aangeven is morgen daar een goede mogelijkheid voor.

Wat ik zou willen vragen is of er iemand die veel verstand heeft van ventilatie een korte blik op onderstaande tekeningen wil geven en mij kan vertellen of dit er goed uit ziet qua ventilatie, of dat het prutswerk is en ik wijzigingen moet proberen door te geven. Ik heb namelijk zat posts gezien van andere mensen met kleinere woningen waar een stuk meer ventielen aanwezig zijn. Dat maakt me angstig dat wij er misschien veel te weinig hebben (wat misschien resulteert in voelbare 'wind' of te weinig ventilatie)?

Mocht er meer informatie nodig zijn om een goed oordeel te geven hoor ik dat natuurlijk graag.

Dingen die mij in eerste instantie opvallen:

- Ik zie 2 '+' tekentjes in de hoeken bij de begane grond. Wat is de betekenis hiervan ten opzichte van 1 + teken? Grotere hoeveelheid lucht toevoer?
- Geen ventielen op de zolder?

[ Voor 33% gewijzigd door LennartTW94 op 18-04-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
neographikal schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Thanks! Dan zal het wel loslopen inderdaad, ik heb zometeen behoorlijk wat overcapaciteit in de woonkamer qua afvoer/aanvoer alleen zitten de punten net niet ideaal. Zou het voor de balans niet beter zijn om helemaal vrije flow te hebben vanaf de zolder zonder de deuren potentieel in de weg zitten qua flow? Die paar punten erbij maken is niet direct het werk, dat is een kwestie van twee gaten in OSB/gips maken.
Een spleet of vrije flow maakt niet uit. Die lucht vindt zijn weg wel.

Het idee van het overflow principe is dat alle lucht ergens vies wordt, maar wel meerdere vertrekken kan bedienen. Ben je niet op je slaapkamer, dan ben je in de woonkamer. en andersom. Alle lucht die je separaat naar je woonkamer aanvoert die ook via je slaapkamer had kunnen lopen, is extra debiet dat je eigenlijk niet nodig had. extra debiet is grotere wtw unit en meer gebruikskosten.
In de praktijk maakt het ook uit of je goed uitkomt met de bouw, dus moet je ergens compromissen sluiten. In mijn geval ga ik van de benodigde 180m3/h ongeveer 50-80 m3/h rechtstreeks aanvoeren in de woonkamer om de dode hoek op te lossen, de rest komt vanuit de slaapkamers.
Vergeet ook niet dat extra aanvoer ook weer afgevoerd moet worden! je zult dat extra debiet weer moeten verdelen over keuken, wc en badkamer. Dat komt niet altijd lekker uit als je veel slaapkamers hebt.

Als de ventielen monteren een kleine moeite is, kun je ze altijd aanleggen en inregelen op minder flow natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
James040 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Qua context misschien handig te vermelden dat alle andere kamers middels een centrale koof in het huis geventilleerd kan worden, [...]
Pas je ook op voor overspraak tussen de kamers? Dat kan ongemakkelijke momenten opleveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
LennartTW94 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
Erg interessant topic, jammer dat ik hem zo laat ben tegengekomen. Voor ons is het de eerste keer dat we een huis laten bouwen. We hebben overal inbreng in proberen te brengen, maar ventilatie is iets waar de bouwer (Selekthuis) nooit over is begonnen, en ook iets wat daardoor helaas laat op ons pad terecht gekomen is.

Laat ik voorop stellen dat ik weinig kennis heb op gebied van ventilatie. De kennis die ik heb, heb ik de laatste 2 dagen opgedaan door dit topic door te nemen.

Wat ik inmiddels weet is dat wij een Brink Excellent 400 WTW zullen krijgen. Daarnaast weet ik natuurlijk dmv de tekeningen waar de ventielen zullen komen.

Aangezien de bouw al een aardig eindje op weg is ga ik ervanuit dat we weinig meer kunnen wijzigen. Wel heb ik morgen een afspraak met de uitvoerder bij het huis, dus als ik nog iets wil aangeven is morgen daar een goede mogelijkheid voor.

Wat ik zou willen vragen is of er iemand die veel verstand heeft van ventilatie een korte blik op onderstaande tekeningen wil geven en mij kan vertellen of dit er goed uit ziet qua ventilatie, of dat het prutswerk is en ik wijzigingen moet proberen door te geven. Ik heb namelijk zat posts gezien van andere mensen met kleinere woningen waar een stuk meer ventielen aanwezig zijn. Dat maakt me angstig dat wij er misschien veel te weinig hebben (wat misschien resulteert in voelbare 'wind' of te weinig ventilatie)?

Mocht er meer informatie nodig zijn om een goed oordeel te geven hoor ik dat natuurlijk graag.

Dingen die mij in eerste instantie opvallen:

- Ik zie 2 '+' tekentjes in de hoeken bij de begane grond. Wat is de betekenis hiervan ten opzichte van 1 + teken? Grotere hoeveelheid lucht toevoer?
- Geen ventielen op de zolder?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die vragen over +jes mag je je bouwer vragen. Het zijn hun tekeningen ;-).

Lijkt me niet de beste positie, zo in de hoeken. Pas dus op met gordijnen, stofkringen op muren etc.
Ik zou als ik jou was graag willen zien:
- balansberekening
- exacte locatie ventielen
- type kanalen en beoogde luchtsnelheid in die kanalen
- diameter kanalen
- type ventielen

Hier in de buurt staat ook een selekthuis, daar zitten aanvoer en afvoer naar buiten ook zo dicht boven mekaar. Ongeveer een meter op het oog. Daar voldoen ze niet aan de verdunningsfactor. Neem dat meteen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
jan011 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:12:
Als alles volgens planning verloopt, gaan we volgende maand starten met de bouw van ons huis. Momenteel proberen we zoveel mogelijk voor te bereiden. Een van de dingen waar ik momenteel mee bezig ben, is de ventilatie / WTW. We hebben door Ventilatieland en 123 Installatieshop een advies laten uitbrengen, en die kwamen beiden op hetzelfde uit qua kuubs. Alleen de indelingen zijn net wat anders. Die van Ventilatieland spreekt me meer aan. Wel hebben zij meer kuubs per ventiel wat misschien geluidsoverlast kan geven? Daarnaast zou nog 1 afvoer ventiel vanuit de keuken naar de vide verplaats kunnen worden.

Wellicht hebben jullie nog wat tips qua indeling?

Na wat rondkijken zou ik graag met Ubbink willen werken. In principe zou één 90mm slang per ventiel moeten voldoen. Echter zie ik dat vaak mensen twee slangen nemen. Ik neem aan dat dit dan 75mm is? Welke voordelen heeft dit: stiller? minder belastend voor de breedplaatvloer?
minder geluid, minder weerstand, minder hard werkende wtw, minder gebruikskosten. Ik heb dit antwoord een paar reacties terug ook al gegeven, aub even teruglezen.
Dit is hoe 123 Installatieshop het heeft ingetekend.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is hoe Ventilatieland het heeft ingetekend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De balansberekening is als volgt.
[Afbeelding]
Dat zijn wel een hoop ventielen en debiet, poeh. 3 slaapkamers, dus een woning voor 4 personen? Dan zou je op 45m3/s per persoon zitten, en dus 180m3/s debiet totaal nodig bij normaal gebruik. De berekeningen zijn dus heel ruim opgezet. Meer is nooit verkeerd natuurlijk, maar toch.

Optimalisaties die je sowieso kunt doen:
- mik op 50m3/h van hal naar woonkamer. Dit kun je dan aftrekken van de aanvoer in de woonkamer. Je gebruikt hiermee deels de aanvoer van de slaapkamer opnieuw.
- Slaapkamer 3 heeft 2 ventielen, das mooi. Uitgaande van 30m3/h per persoon (= 45m3/h op max) is het debiet wel wat krap in de berekening.
De andere slaapkamers hebben ook 2 ventielen. Mochten daar 2 personen slapen dan is dat slim, verwacht je maar 1 persoon per kamer dan is 1 ook genoeg in principe. Als het bij de prijs in zit, kan geen kwaad om er 2 te plaatsen.
Ik zou misschien wat debiet verschuiven van washok naar badkamer. 50m3/h voor het washok is om de berekening in balans te krijgen, maar in de badkamer komt die veel beter van pas. Hoeft je wtw niet zoveel op te toeren bij badkamergebruik, scheelt herrie in de rest van het huis.
Je woonkamer is opgezet voor 5 personen bij normaal gebruik a 30m3/h. Bij max debiet zou dat 7.5 persoon zijn. Past dat bij jouw verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:51
@P5ycho

Hartelijk dank voor je reactie. Ik had het topic oppervlakkig doorgenomen, ik ga wat actiever zoeken naar de slangen.

We zijn momenteel met z'n tweeën, en we willen in de toekomst kinderen, hoeveel, geen idee? haha. Wellicht is dit iets om te overwegen en de berekening naar beneden aan te passen. Maar we dachten zo zijn we voorbereid op de toekomst. Maar het is ook zinloos om veel energie te verspillen als het niet nodig is.

-Extra ventiel in de hal, ik was aan afvoer aan het denken, maar toevoer is wellicht beter ivm keuken en toilet.
-Slaapkamer 3 zal de 'masterbedroom' worden. Hier ga ik ook nog eens naar kijken, wellicht grotere ventielen plaatsen tegen het geluid en voor een hoger debiet.
-De andere slaapkamers zullen voorlopig 'leeg' zijn, hoogstens zal er een worden omgetoverd tot werkplek.
-Debiet verschuiven naar badkamer, goed idee!

In de woonkamer verblijven we nu meestal met 2 personen, in de toekomst kan dit oplopen tot 4 personen."
Maar ik wil ook voorkomen als we bezoek krijgen dat het een muf hok wordt.

Ik heb me nog niet zozeer verdiept in WTW units zelf. modulatiebereik is dan wellicht belangrijk om naar te kijken, of zijn deze in de regel allemaal gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
jan011 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:03:
@P5ycho

Hartelijk dank voor je reactie. Ik had het topic oppervlakkig doorgenomen, ik ga wat actiever zoeken naar de slangen.
Graag gedaan.
Alles draait om kanaalweerstand * lengte. Een krap kanaal moet gecompenseerd worden met hoge luchtsnelheid. Dat schaalt niet bepaald linear.
Vergeet niet, zodra het beton gestort is kun je niet meer terug!
We zijn momenteel met z'n tweeën, en we willen in de toekomst kinderen, hoeveel, geen idee? haha. Wellicht is dit iets om te overwegen en de berekening naar beneden aan te passen. Maar we dachten zo zijn we voorbereid op de toekomst. Maar het is ook zinloos om veel energie te verspillen als het niet nodig is.
Je moet plannen op wat redelijkerwijs in het huis past. Als je bijvoorbeeld een ruime zolder hebt die ook 2 slaapkamers zou kunnen huisvesten, houd daar dan ook rekening mee. Een volgende bewoner heeft misschien 4 kinderen.
-Extra ventiel in de hal, ik was aan afvoer aan het denken, maar toevoer is wellicht beter ivm keuken en toilet.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat een deel van de lucht die aangevoerd wordt in de slaapkamers en dus op de overloop uitgeblazen wordt, via de hal onder de deur naar de woonkamer kan stromen. Dat kan zo 50m3/h zijn. Dat kun je dan van het debiet in de woonkamer aftrekken.
-Slaapkamer 3 zal de 'masterbedroom' worden. Hier ga ik ook nog eens naar kijken, wellicht grotere ventielen plaatsen tegen het geluid en voor een hoger debiet.
<50m3/h aanvoer per ventiel is prima, die hoeven niet groter. Als je bang bent voor geluid, zorg dan dat de lucht niet met 4m/s op het ventiel aan komt stormen maar met een kalmere 1-2m/s max.
- De andere slaapkamers zullen voorlopig 'leeg' zijn, hoogstens zal er een worden omgetoverd tot werkplek.
- Debiet verschuiven naar badkamer, goed idee!

In de woonkamer verblijven we nu meestal met 2 personen, in de toekomst kan dit oplopen tot 4 personen."
Maar ik wil ook voorkomen als we bezoek krijgen dat het een muf hok wordt.
je zou je wtw automatisch kunnen laten regelen op CO2 in de woonkamer. Bespaart als je weg bent, compenseert voor bezoek.
Bezoek is er meestal maar tijdelijk, dus je hoeft niet te dimensioneren op die ene verjaardag met 20 man in de woonkamer natuurlijk.
Ik heb me nog niet zozeer verdiept in WTW units zelf. modulatiebereik is dan wellicht belangrijk om naar te kijken, of zijn deze in de regel allemaal gelijk?
Er zijn zeker verschillen tussen units en merken. Rendement, geluid, kwaliteit, enthalpiewisselaar, energieverbruik, domotica-opties zijn allemaal relevant. Modulatiebereik is niet zozeer het issue bij een wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:08
Ik kom beneden op 150 toe en afvoer, en boven op 120 toe en afvoer...

Echter ik heb de 2 werkkamers op zolder nog niet meegeteld. Een ervan wordt vaak gebruikt, en de andere een stuk minder, maar wellicht in de toekomst wel weer, daar wil ik dus wel graag klaar voor zijn.
Ding is, als ik nog 2 toevoerpunten van 30 toevoeg, dan wordt de afzuiging op de badkamer 180, en in totaal dus 330m3/h

Voor een huis van 125m2 lijkt me dit wat veel, en ook dat ik dan op de badkamer 180 af moet voeren is ook gigantisch?
Kan ik die extra 60 bijvoorbeeld beneden ook afvoeren? Dus toevoer zolder, afvoer beneden in bijkeuken / wc?

Hoe zit dat met zonering? Splits je dan toe en afvoer in woon / slaap gedeelte? Zou nog een oplossing zijn om totale ventilatie wat naar beneden te krijgen. Maar wat als je sochtends gaat douchen, denkt systeem dan niet van ey, tis overdag, we gaan alleen beneden afzuigen?

Voornaamste vraag is of ik toevoer op zolder beneden op de begane grond af kan zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
P5ycho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Lijkt me niet de beste positie, zo in de hoeken. Pas dus op met gordijnen, stofkringen op muren etc.
- balansberekening
- diameter kanalen
- type ventielen

Hier in de buurt staat ook een selekthuis, daar zitten aanvoer en afvoer naar buiten ook zo dicht boven mekaar. Ongeveer een meter op het oog. Daar voldoen ze niet aan de verdunningsfactor. Neem dat meteen mee.
Bedankt voor je reactie. Heb even bij het huis gekeken maar waar de 2 +jes staan zijn dus inderdaad 2 ventielen (zitten 2 gaten met buizen in plafond op die plekken).

Ik zal de vraag uitzetten bij de bouwer mbt de andere dingen die je aangeeft om in te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
M4inDC schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:37:
Ik kom beneden op 150 toe en afvoer, en boven op 120 toe en afvoer...

Echter ik heb de 2 werkkamers op zolder nog niet meegeteld. Een ervan wordt vaak gebruikt, en de andere een stuk minder, maar wellicht in de toekomst wel weer, daar wil ik dus wel graag klaar voor zijn.
Ding is, als ik nog 2 toevoerpunten van 30 toevoeg, dan wordt de afzuiging op de badkamer 180, en in totaal dus 330m3/h

Voor een huis van 125m2 lijkt me dit wat veel, en ook dat ik dan op de badkamer 180 af moet voeren is ook gigantisch?
Kan ik die extra 60 bijvoorbeeld beneden ook afvoeren? Dus toevoer zolder, afvoer beneden in bijkeuken / wc?
180m3/h in de badkamer, dat is echt een factor 2-3 teveel. 50-75m3/h is wel genoeg voor de meesten.
Je hoeft niet te balanceren op elke verdieping. Laat het restant aanvoer gewoon via het trapgat naar beneden vallen. 50-75m3/s naar je badkamer, 25m3/h naar de WC beneden, de rest (max ~50m3/h) naar je woonkamer. Als je het topic gelezen had had je daar meerdere voorbeelden van gevonden (hint!).
Hoe zit dat met zonering? Splits je dan toe en afvoer in woon / slaap gedeelte? Zou nog een oplossing zijn om totale ventilatie wat naar beneden te krijgen. Maar wat als je sochtends gaat douchen, denkt systeem dan niet van ey, tis overdag, we gaan alleen beneden afzuigen?
Zonering is een BENG score spelletje. Ik heb geen goede argumenten om zonering te promoten. Wel om het weg te laten.
Voornaamste vraag is of ik toevoer op zolder beneden op de begane grond af kan zuigen?
Ja dat kan, zolang er een open verbinding is tussen aanvoer en afvoer. Je mag ook onder deuren door.

Oud voorbeeldje van stroming via trapgat:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:15
Je kan ook overflow elementen installeren, lindab OLC bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:34
Is er iemand in dit topic die tips heeft voor het reduceren van wtw geluid, en dan specifiek de ruis in de slaapkamer inblaas ventielen? Wij hebben een itho hru 300 duo zone systeem, 2021 opgeleverd en netjes ingeregeld, daarna twee keer ventielen vervangen. Wij zijn wat gevoelig voor geluid snachts dus probeer nu de wtw ruis eens aan te pakken.. inmiddels ook al van die rubberen inserts geïnstalleerd maar dat hielp weinig.

Waar zou ik kunnen beginnen - is het type wtw luidruchtig? Moet het systeem opnieuw ingeregeld worden? Kanalen schoonmaken? Iets anders?

Dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sonodec non woven flexibele dempers meteen na de wtw en dan (als het past) starre demper van ca 1 meter van voldoende kwaliteit. Zo hebben wij het wtw geluid weten te reduceren. Helaas niet het stromingsgeluid daar de weerstand in de kanalen te groot is en dit is hoorbaar op de max stand bij de ventielen. Projectbouw… weinig ventielen en krappe kanalen zijn hier oorzaak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Yaldair schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:16:
Je kan ook overflow elementen installeren, lindab OLC bijvoorbeeld.
Heej, die kende ik nog niet!
Zijn deze ook goed verkrijgbaar? Ik had de grootste moeite met het bemachtigen van de lindab FSA dempers namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
P5ycho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:07:
[...]

- balansberekening
- diameter kanalen
- type ventielen

Ik moet zeggen, ze hebben het me snel aangeleverd!

Ze hebben me verteld dat het een Orcon HRC-400 Ecomax / Maxcomfort wordt ipv Brink Excellent 400 (wat in het Beng rapport stond). Geen idee of daar nog kwaliteitsverschil in zit.

Afvoerventiel: R-Vent EVEF
Toevoerventiel: R-Vent VST

Daarnaast volgende documentatie ontvangen:

Door mijn gebrek aan kennis op dit gebied weet ik dus niet of dit een 'goede' of 'slechte' ventilatie installatie is. Ben wel benieuwd of we last gaan krijgen van het geluid van de installatie, of last van de ventielen (bijvoorbeeld te veel luchttoevoer en dat het daardoor voelt alsof er wind staat).

Mochten jullie nog tips hebben of advies over wat ik de bouwer / installateur moet vragen (wijzigingen bijvoorbeeld), dan hoor ik dat graag!

Ik ga ze alvast 2 vragen stellen:

- Hoe zit het met ventilatie op onze 2e verdieping?
- Zitten er CO2 sensoren bij?

[ Voor 29% gewijzigd door LennartTW94 op 18-04-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
BCUS schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:06:
Sonodec non woven flexibele dempers meteen na de wtw en dan (als het past) starre demper van ca 1 meter van voldoende kwaliteit. Zo hebben wij het wtw geluid weten te reduceren. Helaas niet het stromingsgeluid daar de weerstand in de kanalen te groot is en dit is hoorbaar op de max stand bij de ventielen. Projectbouw… weinig ventielen en krappe kanalen zijn hier oorzaak van.
En dan opnieuw laten inregelen neem ik aan?

Zit er naar je weten nog grote verschillen in geluid niveau van nieuwe generatie WTWs? Kwa ruimte wordt het lastig om 1m starre demper in te bouwen hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
nel!s schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:44:
[...]

En dan opnieuw laten inregelen neem ik aan?

Zit er naar je weten nog grote verschillen in geluid niveau van nieuwe generatie WTWs? Kwa ruimte wordt het lastig om 1m starre demper in te bouwen hier..
Waarom? Als je niet aan de ventielen zit valt er niets in de regelen. Heb je nu al dempers op de wtw zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Weerstand zal hoger worden bij het toepassen van de demper voor de wtw, maar als deze op debiet regelt kan je denk ik eerst stap 1 doen, ic de flexibele sonodec trd demper aansluiten (van ca1 meter en zo min mogelijk kromming maken) en dan kijken wat resultaat is. Hier een foto van hoe ik het er in heb moeten krullen. Verschil was wel enorm. We kregen bij oplevering geen dempers..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRGQ--Cuzq4_HvJlPE2KW19XL50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLh3Nq6s6z14PsD9qjGTH2Zv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door BCUS op 09-01-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Oh en een Zehnder wtw e400 die wij hebben is overigens qua geluid van de kast erg goed. Tis puur onze kanalen, frustrerend vind ik het. Als
Ik hierboven dan het aantal ventielen en debiet zie, met weliswaar wat ver in de hoeken geplaatst zou ik daar best vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ja hier had ik bij ontwerp van de technische ruimte rekening mee moeten houden.. we hebben daar een extra badkamer in gepropt n waardoor de wtw achter een ombouw terecht is gekomen. Zit wel wat ruimte, maar zeker niet genoeg voor een 1m starre demper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De flexibele demper is veel belangrijker dan de starre. Doe die eerst maar eens als je geen demper hebt. Wel zorgen dat je hem helemaal uitrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13
P5ycho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:18:
De flexibele demper is veel belangrijker dan de starre. Doe die eerst maar eens als je geen demper hebt. Wel zorgen dat je hem helemaal uitrekt.
Uiteraard is het afhankelijk van de lengte en uitvoering maar een starre demper heeft toch gewoon de voorkeur?
Waarom is de flexibele belangrijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Omdat die over het hele spectrum goed dempt. Vergelijk de specificaties maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13
P5ycho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:54:
Omdat die over het hele spectrum goed dempt. Vergelijk de specificaties maar eens.
Dan leg ik ze even naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVfqVkT1xF05C2MggU8K1qBSzh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crKuCOD4IMVfWy7x37k5M80j.png?f=fotoalbum_large

Dan is star toch niet slechter?
Ok, links is 120 cm en rechts is 100cm.
Geen idee wat de impact is van 20cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Hier had uw flauwe opmerking kunnen staan....

Maar seriously: 3 dB is een halvering van het geluid. Wellicht schept dat wat meer duidelijkheid.
Verbaas me wel over jullie geluidsproblematiek. Mijn HRU 350 rammelt als een oude stoommachine (daar komt morgen iemand voor kijken, volgens mij een versleten lager) maar bij deze maar ook de Brink Renovent die we daarvoor hadden horen wij geen enkel geluid via de kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
buiter schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:11:
[...]

[Afbeelding]

Je vergelijkt hier dus 1.2m star met 10m (!) flexibel.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:23
[...]

[Afbeelding]

Isolatie dikte 100mm versus 25mm?

100 lijkt me wel wat fors; die starre demper is dan 400mm buitendiameter.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
[...]

[Afbeelding]

Je moet vergelijken met deze:
https://www.ventilatielan...00-mm-lengte-1000mm/6163/
Die is beter, goedkoper, smaller en makkelijker in te passen dan een starre demper. Als dat niet voldoet kun je altijd nog een starre demper toevoegen.
Er zijn nog betere semiflexibele dempers, de DEC akudec 50mm serie. Die zijn echter moeilijk te krijgen online en de sales van ventilatieand wil daar niets in betekenen, ondanks herhaaldelijk vragen.

Ik heb mijn situatie incl verschillende types dempers ook doorgerekend in Optivent, de starre demper doet het het slechtst icm mijn Q450.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 10-01-2024 06:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bensss schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Je vergelijkt hier dus 1.2m star met 10m (!) flexibel.
Volgens mij worden de cijfers berekent voor 1.2 m en 1,0 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Een bijkomend voordeel van eerst de flexibele demper monteren tussen WTW en leidingstelsel is dat je ook resonantie vanuit de unit niet doorzet op de leidingen. Ik ben het eens met dat de flexibele demper, uitgerekt, de grootste winst kan opleveren. Een starre demper extra is optimalisatie en nog een m1 met extra demping. Die inzetdempers bij de ventielen is wat mij betreft echt prut, als je al geluid hebt vanuit de kast is dat schuimpje echt te kort om dit geluid weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Rzaan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Volgens mij worden de cijfers berekent voor 1.2 m en 1,0 meter.
Klopt, ik zie het nu ook. Had niet goed gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Inzetdempers zijn alleen handig als je last hebt van overspraak tussen kamers en je het kanaal zelf niet meer kunt aanpassen.
In alle andere gevallen moet je naar de demping rond de wtw kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 10-01-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
LennartTW94 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Ik moet zeggen, ze hebben het me snel aangeleverd!

Ze hebben me verteld dat het een Orcon HRC-400 Ecomax / Maxcomfort wordt ipv Brink Excellent 400 (wat in het Beng rapport stond). Geen idee of daar nog kwaliteitsverschil in zit.

Afvoerventiel: R-Vent EVEF
Toevoerventiel: R-Vent VST

Daarnaast volgende documentatie ontvangen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door mijn gebrek aan kennis op dit gebied weet ik dus niet of dit een 'goede' of 'slechte' ventilatie installatie is. Ben wel benieuwd of we last gaan krijgen van het geluid van de installatie, of last van de ventielen (bijvoorbeeld te veel luchttoevoer en dat het daardoor voelt alsof er wind staat).

Mochten jullie nog tips hebben of advies over wat ik de bouwer / installateur moet vragen (wijzigingen bijvoorbeeld), dan hoor ik dat graag!

Ik ga ze alvast 2 vragen stellen:

- Hoe zit het met ventilatie op onze 2e verdieping?
- Zitten er CO2 sensoren bij?
Je zult een maxcomfort, dus met voorverwarmer, moeten krijgen om aan de beng te voldoen. Zonder voorverwarmer geen beng voordelen. Die voorverwarmer is niet modulwrend, daarmee verwarm je dus effectief de buitenlucht meer.dannnodig mee op als de temperaturen tegen of onder de vorstgrens zitten. Dat kost je een paar honderd kWh per jaar. De Brink of een Zehnder is dan misschien een betere optie, en optie voor enthalpiewisselaar. Kost wel wat.

In de 3d kanalentekening lijken alle kanalen dezelfde diameter. Hopelijk is dat niet zo en passen ze de diameter aan zodst de luchtsnelheid binnen de perken blijft .

De aanvoerventielen zijn er met en zonder richtplaat. Met richtplaat voorkom je vieze muren, maar komen ze met de berekende debieten boven de 30dB. Zie datasheet. Zonder, sneller vieze muren of gordijnen.

De plaatsing van de ventielen komt doordat ze met koven door de slaapkamers gaan ivm waarschijnlijk kanaalplaatvloeren, dat verdient geen schoonheidsprijs imho. Had ook centraal gekund in een koof en dan distribueren via een verlaagd plafond. Dat is gewoon hoe ze werken blijkbaar, dat gooi je niet zomaar om.

De debieten per kamer heb ik niet bekeken, dat kun je zelf door met 30m3/h/persoon na te gaan of je dat goed ziet komen . Het bouwbesluit berekent adhv oppervlak, maar dat is een beetje gek als je er over nadenkt.
Note: 30m3/h/persoon bij stand 2 is meestal 45m3/h/persoon max, de berekening gaat uit van max debieten.

Stip de verdunningsfactor en de plaatsing van dakdoorvoeren nog even aan. Eis dat ze het doorrekenen voor je adhv het berekende max debiet van je unit.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 10-01-2024 10:32 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 90 Laatste