Wat ik me aan jouw installatie vooral opvalt is dat er wel flexibele dempers zijn gebruikt op de aansluitingen naar buiten toe (aardig voor je buren), maar niet voor de aansluitingen naar binnen...Jeweetje schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:48:
Ons WTW systeem is aangelegd in 2009, ea is niet uitgevoerd volgens de kennis/kunst van nu.
Recentelijk de motoren vervangen ivm lagerschade en een CO2 meter aangeschaft (schrikken die waardes)
Wil het systeem stiller maken en in regelen volgens de uitleg van oa @Theo
Hiervoor ga ik het volgende aanpassen:
- alle geplooide bochten in aanvoer vervangen voor de gladde met grote radius.
- zwarte EPS buis vervangen door flexibele dempers (ca 60cm)
- meer beugels plaatsen en bestaande voorzien van rubber/schuimrubber (afstand beugels?)
twijfel nog over:
- aansluitingen tussen buiten en WTW unit bochten en slang vervangen (krijg ik ze los vd dakdoorvoer?)
- afzuig badkamer is 125 mm geplooid, maar zeer lastig bereikbaar. (dB winst de moeite?)
- starre demper in liggende deel is er nog ruimte voor een lange. (alleen aanvoer of beide kanalen?)
- of flexibele demper ter vervanging van de buizen onder de wtw?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je hierdoor niet veel geluidsoverlast van de WTW? Zeker omdat het ook nog een wat ouder type is?
Verder lijkt de diameter van de buizen onder je WTW erg klein (125mm, klopt dat?), terwijl daar de volledige flow door moet. Ik kan me niet voorstellen dat dit systeem lekker werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2023 12:21 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.