Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeweetje schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:48:
Ons WTW systeem is aangelegd in 2009, ea is niet uitgevoerd volgens de kennis/kunst van nu.
Recentelijk de motoren vervangen ivm lagerschade en een CO2 meter aangeschaft (schrikken die waardes)
Wil het systeem stiller maken en in regelen volgens de uitleg van oa @Theo
Hiervoor ga ik het volgende aanpassen:
- alle geplooide bochten in aanvoer vervangen voor de gladde met grote radius.
- zwarte EPS buis vervangen door flexibele dempers (ca 60cm)
- meer beugels plaatsen en bestaande voorzien van rubber/schuimrubber (afstand beugels?)

twijfel nog over:
- aansluitingen tussen buiten en WTW unit bochten en slang vervangen (krijg ik ze los vd dakdoorvoer?)
- afzuig badkamer is 125 mm geplooid, maar zeer lastig bereikbaar. (dB winst de moeite?)
- starre demper in liggende deel is er nog ruimte voor een lange. (alleen aanvoer of beide kanalen?)
- of flexibele demper ter vervanging van de buizen onder de wtw?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik me aan jouw installatie vooral opvalt is dat er wel flexibele dempers zijn gebruikt op de aansluitingen naar buiten toe (aardig voor je buren), maar niet voor de aansluitingen naar binnen...
Heb je hierdoor niet veel geluidsoverlast van de WTW? Zeker omdat het ook nog een wat ouder type is?

Verder lijkt de diameter van de buizen onder je WTW erg klein (125mm, klopt dat?), terwijl daar de volledige flow door moet. Ik kan me niet voorstellen dat dit systeem lekker werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2023 12:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Het eerste dat ik al niet snap is waarom de aan en afvoer links op de unit zitten met 2.5x 90gr bocht. Waarom niet vanuit rechts, dan een 90gr bocht naar rechts en dan parallel aan die balk een lange demper van een meter? Ik neem even aan dat die unit om te bouwen is van links naar rechts namelijk (merk+type?)
De unit kan dan ook wat meer naar links voor wat meer ruimte rechts.

De linker dakdoorgang lijkt wat smal onder die tape. Welke diameter heeft die dakpijp? Vervangen kun je doen voor minder drukval , betere plaatsing unit en betere isolatie.

Starre dempers zijn helemaal niet zo goed in motorgeluid dempen. Neem een lange nonwoven flexdemper, veel beter.
Star wil je gebruiken als je demper niet bereikbaar is voor servicing (moet dus tegen kanaalborstel kunnen) en/of als je specifiek overspraak tussen kamers wilt dempen.

Na je flexdemper hoef je geen rubberen beugels te gebruiken lijkt me? De motortrilling wordt dan niet meer doorgegeven.

Dit zijn idd niet de juiste bochten, de 'safe' bochten met.rubber zijn gelukkig niet zo duur.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51
allereerst bedankt voor je input. flex demper mag gewoon op de vloer gelegd worden?
Unit is een Bergschenhoek WHR930 rechts model, de uitgang is niet om te draaien ivm afvoer.
De toe en afvoer naar buiten is ook in 150mm uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:18:
[...]

Wat ik me aan jouw installatie vooral opvalt is dat er wel flexibele dempers zijn gebruikt op de aansluitingen naar buiten toe (aardig voor je buren), maar niet voor de aansluitingen naar binnen...
Heb je hierdoor niet veel geluidsoverlast van de WTW? Zeker omdat het ook nog een wat ouder type is?

Verder lijkt de diameter van de buizen onder je WTW erg klein (125mm, klopt dat?), terwijl daar de volledige flow door moet. Ik kan me niet voorstellen dat dit systeem lekker werkt.
naar buiten toe is een geïsoleerde flexibele buis, binnen nemen de EPS buizen wel iets weg vd trillingen.
De kanalen zijn uitgevoerd in 150mm. Op stand 2 hoor je m redelijk, stand 3 hoor je het buiten ook goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Een flex demper vindt het allemaal wel best als hij maar volledig uitgerekt is en zoveel mogelijk recht ligt.

Wat is het debiet dat je nodig hebt? Iets van een berekening beschikbaar waaraan we snel kunnen toetsen of we niets over het hoofd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
nee, nog niet naar gerekend, systeem is ooit door de installateur berekend, maar zij hebben de gegevens niet meer. betreft een vrijstaand huis van ca 550m3 met 3 slaapkamers waar we met zijn tweeën wonen.
- lucht afvoer in badkamer op 1e vloer en in toilet, keuken en bijkeuken op BG.
- in L vormige woonkamer met open keuken zitten 6 inblaas punten van 125 mm met ventiel
- kantoor op bg en slaapkamers op 1e vloer hebben 1 lucht toevoer.

wil me nog verder inlezen in WTW inregelen, de luchtdebiet meter is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:13
Jeweetje schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:05:
nee, nog niet naar gerekend, systeem is ooit door de installateur berekend, maar zij hebben de gegevens niet meer. betreft een vrijstaand huis van ca 550m3 met 3 slaapkamers waar we met zijn tweeën wonen.
- lucht afvoer in badkamer op 1e vloer en in toilet, keuken en bijkeuken op BG.
- in L vormige woonkamer met open keuken zitten 6 inblaas punten van 125 mm met ventiel
- kantoor op bg en slaapkamers op 1e vloer hebben 1 lucht toevoer.

wil me nog verder inlezen in WTW inregelen, de luchtdebiet meter is besteld.
Dat is een groot huis voor die unit. We hebben op minder dan 400 m3 zo'n oude Zehnder WHR vervangen door een Q350, ik zou voor de Q450 gaan met zoveel volume.

Oude ding is echt luid vergeleken met de nieuwe en deed het niet eens goed - hij kan niet de echte air flow meten om zelf motor power% aan te passen en ventileerde dus altijd te weinig, maakte echt teveel lawaai boven 60% power level. Nu doet stand 2 wel gewoon echt 160 m3/uur, op 30% power.

Overweeg een nieuwe, met ERV, en dan wel de juiste bestellen. Ik wil nooit meer zonder, vroeger moest ik elke dag 2+ liters door de bevochtiger gooien om lucht op 55% vochtigheid te houden, nu is het zonder gewoon 60-65% en ik gebruik een ontvochtiger om de was sneller te drogen, volle wasrek = 75%+ in die kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
w00key schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:28:
[...]

Dat is een groot huis voor die unit. We hebben op minder dan 400 m3 zo'n oude Zehnder WHR vervangen door een Q350, ik zou voor de Q450 gaan met zoveel volume.

Oude ding is echt luid vergeleken met de nieuwe en deed het niet eens goed - hij kan niet de echte air flow meten om zelf motor power% aan te passen en ventileerde dus altijd te weinig, maakte echt teveel lawaai boven 60% power level. Nu doet stand 2 wel gewoon echt 160 m3/uur, op 30% power.

Overweeg een nieuwe, met ERV, en dan wel de juiste bestellen. Ik wil nooit meer zonder, vroeger moest ik elke dag 2+ liters door de bevochtiger gooien om lucht op 55% vochtigheid te houden, nu is het zonder gewoon 60-65% en ik gebruik een ontvochtiger om de was sneller te drogen, volle wasrek = 75%+ in die kamer.
heb net voor meer dan 400 euro gereviseerde motoren geplaatst, wil dus nog ff wachten met vervangen :)

Denk dat deze groot genoeg is mits goed ingeregeld, daar we er met 2 wonen.
Zo nodig kan ik vraag gestuurd gaan regelen dmv CO2 metingen, stond al jaren op 1, maar sinds de pas gekochte CO2 meter weten we nu beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
P5ycho schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:44:
Een flex demper vindt het allemaal wel best als hij maar volledig uitgerekt is en zoveel mogelijk recht ligt.

Wat is het debiet dat je nodig hebt? Iets van een berekening beschikbaar waaraan we snel kunnen toetsen of we niets over het hoofd zien?
Zojuist de afvoer naar de dakdoorvoer los gekregen, was ook niet geheel volgens de adviezen uitgevoerd, positief dat de buis vd dakdoorvoer geïsoleerd is met ca 8-10 mm schuim. Binnen diameter is 145mm.
Iemand een idee welke gladde, liefst geïsoleerde bocht er op past?
Kan bij de bekende leveranciers niet direct iets geschikts vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiuB8t6_qkMyUj0_RuVFM0Ty4B0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sS2r3mmHxeAmJnFwsZ3ZbhRG.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kV1fmrCvr_po8lmgSGmGsWwHTA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/cvWtwYL4vZvkIv2z78sAxOpS.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:13
Mawlana schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:44:
[...]

Het is dus gewoon zoals ik dacht gewoon een kwestie van een sensor in het kanaal laten hangen. :P Ik gebruik een eBus adapter voor het uitlezen/bedienen van de Brink Renovent (geen modbus). Ik kan niet veel aan die adapter veranderen (eigenlijk niks), dus waarschijnlijk komt straks gewoon een ESP8266 met een DSB1820 erbij (heb er nog genoeg liggen).
Mawlana schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:14:
[...]

Ik heb drie van deze ventielen in de woonkamer. Ik voel weliswaar geen koude tocht, maar de kamer voelt koud aan ondanks een kamertemperatuur van circa 20 graden. Bypass staat uiteraard uit op mijn Brink Renovent 300.
Ik heb inmiddels een esp8266 met 2x een ds18b20 in gebruik genomen. Nu:
Afgezogen lucht (van binnen): 18.7 °C
Aangezogen lucht (van buiten): 6.1 °C
Ingeblazen lucht: 16.6 °C
Uitgeblazen lucht: 5.7 °C
Debiet: 180 m³/h

De buitenlucht wordt dus verwarmd van 6.1 °C naar 16.6 °C. Bij een binnentemperatuur van circa 19.5 °C voelt die lucht best koud aan, al is het verschil maar 3 graden. Afwijking van de ds18b20 is minimaal volgens mijn eigen metingen.

Kan dit het "onbehaaglijke gevoel" verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 14:47
zijn er hier voorkeuren voor WTW-merken? Ik heb net de Orcon hrc 300 gekocht omdat die het beste rendement heeft, goedkoop is (relatief) en veel sensoren heeft (13) Vlgns een expert op dit gebied gewoon de beste unit. Hij gaat een brink hr180 vervangen, deze unit was een oude demo-unit (half open gezaagd) van MP. de unit komt niet boven 75m3 uit en dat is prima bij mijn woning (co2 waardes zijn uitstekend) De brink kan helaas niet optoeren (motor gaat dan rammelen) en heeft geen by-pass waaardoor de zomerhitte echt in huis blijft

Wat heeft jou keuze bepaald en is er behoefte aan een tabel met eigenschappen? evt in de startpost )

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Mawlana schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:08:
[...]

[...]

Ik heb inmiddels een esp8266 met 2x een ds18b20 in gebruik genomen. Nu:
Afgezogen lucht (van binnen): 18.7 °C
Aangezogen lucht (van buiten): 6.1 °C
Ingeblazen lucht: 16.6 °C
Uitgeblazen lucht: 5.7 °C
Debiet: 180 m³/h

De buitenlucht wordt dus verwarmd van 6.1 °C naar 16.6 °C. Bij een binnentemperatuur van circa 19.5 °C voelt die lucht best koud aan, al is het verschil maar 3 graden. Afwijking van de ds18b20 is minimaal volgens mijn eigen metingen.

Kan dit het "onbehaaglijke gevoel" verklaren?
Als je uitgeblazen lucht kouder is dan de aangezogen lucht dan klopt er al iets niet aan je metingen. Ds18b20s zijn niet heel accuraat, dus dat verbaast me niets.
Temperatuur meten lijkt simpel, maar kan vies tegenvallen.
Meet je de temperaturen bij de ventielen of in de unit?
Meet je overal met dezelfde sensoren?
Wat zijn de specs van die sensoren? (Hoe accuraat, welke resolutie)
Heb je ze geeikt?
Heb je de sensoren thermisch ontkoppeld?

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2023 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
technopeuter schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:35:
zijn er hier voorkeuren voor WTW-merken? Ik heb net de Orcon hrc 300 gekocht omdat die het beste rendement heeft, goedkoop is (relatief) en veel sensoren heeft (13) Vlgns een expert op dit gebied gewoon de beste unit. Hij gaat een brink hr180 vervangen, deze unit was een oude demo-unit (half open gezaagd) van MP. de unit komt niet boven 75m3 uit en dat is prima bij mijn woning (co2 waardes zijn uitstekend) De brink kan helaas niet optoeren (motor gaat dan rammelen) en heeft geen by-pass waaardoor de zomerhitte echt in huis blijft

Wat heeft jou keuze bepaald en is er behoefte aan een tabel met eigenschappen? evt in de startpost )
Als je een orcon met voorverwarmer hebt dan ga je daar je rendement verliezen, die is namelijk niet modulerend. Veel stroomverbruik bij lage buitentemperaturen.
Zonder voorverwarmer neemt de ventilaticapaciteit af als de buitentemperatuur zakt, dus dat is ook niet ideaal.
Verder een prima unit voor de prijs lijkt me.

Onafhankelijke rendementstesten zijn er niet van de orcon helaas.
https://database.passiveh...ts/list/ventilation_small
Van Brink en Zehnder bijvoorbeeld wel.

Maarre... Welke unit komt er nu niet boven de 75m3/s?, de oude Brink of de Orcon? Is hij dan niet zo lek als een mandje van binnen met als gevolg rendementsverlies?

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
P5ycho schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:04:
[...]

Als je een orcon met voorverwarmer hebt dan ga je daar je rendement verliezen, die is namelijk niet modulerend. Veel stroomverbruik bij lage buitentemperaturen.
Zonder voorverwarmer neemt de ventilaticapaciteit af als de buitentemperatuur zakt, dus dat is ook niet ideaal.
Verder een prima unit voor de prijs lijkt me.

Onafhankelijke rendementstesten zijn er niet van de orcon helaas.
https://database.passiveh...ts/list/ventilation_small
Van Brink en Zehnder bijvoorbeeld wel.

Maarre... Welke unit komt er nu niet boven de 75m3/s?, de oude Brink of de Orcon? Is hij dan niet zo lek als een mandje van binnen met als gevolg rendementsverlies?
fijn dat lijstje, veel duitse onbekende units ook!
De orcon is dus minder efficient dan men beweerd? had het advies hier vandaan: https://www.plushuis.nu/b...ialtie-in-jaren-50-woning
De Brink staat nu op 75M3 ingesteld. die draait al 3 jaar zo... werkt prima.
Waar ik wel achter kwam is dat een flexibele demper een beetje gaat lekken. dat lijken ze allemaal te doen!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
P5ycho schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:56:
[...]

Als je uitgeblazen lucht kouder is dan de aangezogen lucht dan klopt er al iets niet aan je metingen. Ds18b20s zijn niet heel accuraat, dus dat verbaast me niets.
Temperatuur meten lijkt simpel, maar kan vies tegenvallen.
Meet je de temperaturen bij de ventielen of in de unit?
Meet je overal met dezelfde sensoren?
Wat zijn de specs van die sensoren? (Hoe accuraat, welke resolutie)
Heb je ze geeikt?
Heb je de sensoren thermisch ontkoppeld?
Allereerst dank voor je kritische blik. De Brink Renovent 300 heeft twee sensoren voor de aangezogen lucht (van buiten) en afgezogen lucht (van binnen). De twee ds18b20s heb ik los in de kanalen (in de unit) geplaatst.

Om de ds18b20s te testen heb ik deze eerst in hetzelfde kanaal (unit naar woning) geplaatst. De afwijking onderling was circa 0,2 °C. Wanneer ik de bypassklep openzet (en beide ds18b20s in hetzelfde kanaal plaats) is de temperatuur bijna gelijk aan de buitentemperatuur (zoals gemeten door de wtw). Het scheelde +/- 0,5 °C ten opzichte van de ingebouwde sensoren, en dat vind ik voor mijn doel acceptabel. Het doel is om uit te vogelen waarom ik het in huis zo koud heb ondanks dat de temperatuur oké is (volgens de thermostaat en andere Aqara sensoren overal in huis).

Wanneer ik met m'n hand de lucht bij de ventielen voel, dan voelt deze fris - maar niet koud - aan. Echter, het lijkt wel alsof deze koudere lucht (ten opzichte van de binnentemperatuur) net over de vloer en op ooghoogte circuleert/tocht, want wanneer we 's avonds op de bank zitten voelen we een koude trek.

Het gaat om deze comfortklacht:
Mawlana schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Unit staat op zolder. Het is een vrij nieuwe woning (opgeleverd eind 2019). Het betreft een simpel rijtjeshuis.

In de winter is onze woonkamer echt niet fijn om te zitten, ondanks dat we het stoken tot 20 graden (ook een tijdje 21 geprobeerd). M'n vrouw heeft gewoon een kleedje over zich heen... 😅 Er is daarnaast geen convectiewarmte vanwege vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
technopeuter schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:48:
[...]

fijn dat lijstje, veel duitse onbekende units ook!
De orcon is dus minder efficient dan men beweerd? had het advies hier vandaan: https://www.plushuis.nu/b...ialtie-in-jaren-50-woning
De Brink staat nu op 75M3 ingesteld. die draait al 3 jaar zo... werkt prima.
Waar ik wel achter kwam is dat een flexibele demper een beetje gaat lekken. dat lijken ze allemaal te doen!
De wamtewisselaar is vast wel zo efficient als ze beweren. Er zijn echter nog andere zaken die het totale rendement bepalen. Motorefficientie en de voorverwarmer bijvoorbeeld. Eventuele extra weerstand in bypass mode is ee nog zo een.

De voorverwarmer moduleert niet en verwarmt daarom meer dan nodig. Je verwarmt daarmee onnnodig je huis elektrisch voor een deel. Dat kun je overigens ook als iets positiefs zien als je tochklachten ervaart. Die zijn op z'n hoogst als de buitentemperatuur het laagst is. Bijverwarmen van de luchtstroom helpt dan.

[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:34
Ook een luchtstroom van 20 graden voelt als koude tocht. Ook een 2 graden bovenop die 16,5 gaat je niet helpen. Het koudegevoel zit hem dan meer in plaatsing en vormgeving van de ventielen, passend bij gebruik.

Extra koude kan nog komen van de ramen, hoe zijn die? Ook langs hoge hr++ ramen kan een koudeval ontstaan. Gordijnen kunnen je dan helpen.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Mawlana schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:49:
[...]

Allereerst dank voor je kritische blik. De Brink Renovent 300 heeft twee sensoren voor de aangezogen lucht (van buiten) en afgezogen lucht (van binnen). De twee ds18b20s heb ik los in de kanalen (in de unit) geplaatst.

Om de ds18b20s te testen heb ik deze eerst in hetzelfde kanaal (unit naar woning) geplaatst. De afwijking onderling was circa 0,2 °C. Wanneer ik de bypassklep openzet (en beide ds18b20s in hetzelfde kanaal plaats) is de temperatuur bijna gelijk aan de buitentemperatuur (zoals gemeten door de wtw). Het scheelde +/- 0,5 °C ten opzichte van de ingebouwde sensoren, en dat vind ik voor mijn doel acceptabel. Het doel is om uit te vogelen waarom ik het in huis zo koud heb ondanks dat de temperatuur oké is (volgens de thermostaat en andere Aqara sensoren overal in huis).

Wanneer ik met m'n hand de lucht bij de ventielen voel, dan voelt deze fris - maar niet koud - aan. Echter, het lijkt wel alsof deze koudere lucht (ten opzichte van de binnentemperatuur) net over de vloer en op ooghoogte circuleert/tocht, want wanneer we 's avonds op de bank zitten voelen we een koude trek.

Het gaat om deze comfortklacht:

[...]
Je mag als voorbeeld met 90% efficientie, 20C binnen en 6C buiten een aanvoertemp van ((20-6)*0,9)+6=18.6C verwachten trouwens. Dat is de exit van de wtw unit, de buizen voegen daar nog wat aan toe met wat geluk.
Die monteur die claimde dat een wtw maar 2 graden toevoegt heeft het niet helemaal begrepen.

Als je de deur openzet komt er 6C lucht binnen, dat voel je meer. Systeem C ventilatie met roosters boven de ramen, zelfde verhaal. dit is het beste wat ervan te maken is ben ik bang.

Je zou kunnen kijken of je de uitstroomrichting kunt veranderen of verbeteren zodat je niet in directe tocht zit, of geleidelijker ingemengd wordt. Een Luna S ventiel kost je 3 tientjes. Optioneel een blocker voor richting bank. Als het helpt, goedkope fix.

Je kunt ook altijd nog de verwarming een graad omhoog zetten. Comfort kost geld helaas.
Of, de calibratie van de verwarming een graad aanpassen voor het placebo effect. Leuke (relatie)test })

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
technopeuter schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:35:

Ik heb gekozen voor de Zehnder Comfoair Q, omdat:
  • Deze zuinig is.
  • Deze redelijk stil is.
  • Deze een modulerende voorverwarmer heeft, dit bespaart in de winter veel stroom.
  • Er goede documentatie beschikbaar is.
  • Er ook een ERV (enthalpie) wisselaar voor beschikbaar is, die je achteraf nog los kon kopen.
  • Zehnder toen gratis trainingen voor engineers aanbood. Erg handig als je een zeer steil leertraject m.b.t. WTW-ventilatie door moet. ;)
  • Zehnder gemaakt wordt in Zwolle, Nederlands product dus.
  • Zehnder ook voor particulieren een goede ondersteuning biedt.
  • Zehnder zo'n beetje marktleider is, zodat onderdelen en filters goed leverbaar zijn.
  • Deze unit via CAN of LAN redelijk te monitoren is (ook met eigen Domotica tools)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 09:51
Mijn Brink Renovent Excellent 400 is nu 5 jaar oud en is sinds een maand behoorlijk wat herrie gaan maken. Ik heb gewoon netjes de filters schoongehouden en vervangen wanneer nodig. Hij draait met een CO2 sensor indien er gedoucht wordt gaat hij naar de hoogste stand.

Nu klinkt die herrie als lagerschade. 1 nieuwe fan kost €425,- krijg ik nu te horen. Zijn er mensen die ervaring hebben met gereviseerde fans? En dit is toch eigenlijk niet meer dan het vervangen van een lager?

Ik kwam onder andere deze zaak tegen: https://wtwventilatietech...rink-excellent-400-r3g190

Thanks @P5ycho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Zoek even op youtube naar 'brink lager excellent' (pun intended), dan kom je wat handige filmpjes tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
P5ycho schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:59:
Zoek even op youtube naar 'brink lager excellent' (pun intended), dan kom je wat handige filmpjes tegen.
Thanks, gevonden. 1 Fan maakt het meeste herrie, maar de ander begint ook al geluid te maken. Ik ga eens even op zoek naar de lagers.

Is het trouwens normaal dat een fan er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP8xuWoBMimodQvqIQUMGADfZ-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i5svnphiurkNwzUGa3r3qFUu.jpg?f=user_large

Om eerlijk te zijn, ik heb hem nog nooit schoongemaakt, alleen de filters (zeer) regelmatig gewisseld. Het inlaat filter is wel een F7 filter tegen een std G3 filter normaal gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zud8BfTP4TfaC27qqLMz-xDgOB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLLazPwsbgbZFzzw5VK40gXb.jpg?f=fotoalbum_large

@P5ycho Nou, ik moet het meer bij gaan houden zie ik wel ;) Installateur gaf aan dat filters bijhouden voldoende zou zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door Boeie op 27-11-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Onbalans kan komen door vieze schoepen trouwens. Dat is ook een onderhoudsitem. Zorg dat je die (weer) schoon hebt als je je lagers vervangt. Anders mag je over een paar jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:01
Heeft iemand ervaring met een bora kookplaat afzuiging naar buiten i.c.m. een WTW?

Ik snap dat er wat onbalans zal zijn tijdens het koken, maar de installateur geeft aan dat een WTW met kookplaatafzuiging naar buiten sowieso niet kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Morpheusk op 27-11-2023 15:18 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De bora is daar niet anders in dan elke andere afzuiging. Zoek het topic even door, de meningen zijn verdeeld maar het kan. Evt. met een (automatische) raam open tegen onbalans.

Of je het moet willen, tsjah. Ik ben van buitenafzuiging naar recirculatie gegaan en nu ook tevreden.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
ZonnigY schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:06:
Ook een luchtstroom van 20 graden voelt als koude tocht. Ook een 2 graden bovenop die 16,5 gaat je niet helpen. Het koudegevoel zit hem dan meer in plaatsing en vormgeving van de ventielen, passend bij gebruik.

Extra koude kan nog komen van de ramen, hoe zijn die? Ook langs hoge hr++ ramen kan een koudeval ontstaan. Gordijnen kunnen je dan helpen.
Ik heb aan één zijde wel dikke gordijnen (flinke raampartijen ook), aan de andere zijde niet in verband met keuken.

Dit gevoel had ik totaal niet in m'n vorige woning met ventilatieroosters boven de ramen. Ik dacht dat wtw - naast energiebesparend - ook comfortabeler zou moeten zijn...
P5ycho schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:28:
[...]

Je mag als voorbeeld met 90% efficientie, 20C binnen en 6C buiten een aanvoertemp van ((20-6)*0,9)+6=18.6C verwachten trouwens. Dat is de exit van de wtw unit, de buizen voegen daar nog wat aan toe met wat geluk.
Die monteur die claimde dat een wtw maar 2 graden toevoegt heeft het niet helemaal begrepen.
Helder.
Als je de deur openzet komt er 6C lucht binnen, dat voel je meer. Systeem C ventilatie met roosters boven de ramen, zelfde verhaal. dit is het beste wat ervan te maken is ben ik bang.

Je zou kunnen kijken of je de uitstroomrichting kunt veranderen of verbeteren zodat je niet in directe tocht zit, of geleidelijker ingemengd wordt. Een Luna S ventiel kost je 3 tientjes. Optioneel een blocker voor richting bank. Als het helpt, goedkope fix.
Ik heb echt het idee dat een rooster boven de ramen beter werkte. Maar goed, dat was een andere woning (en heel andere indeling), ook met flinke radiatoren (in tegenstelling tot ltv vloerverwarming nu). Eens kijken of ik de ventielen kan draaien en/of vervangen (het zijn er drie in de woonkamer, dus alweer 3x 3 tientjes :P ).
Je kunt ook altijd nog de verwarming een graad omhoog zetten. Comfort kost geld helaas.
Of, de calibratie van de verwarming een graad aanpassen voor het placebo effect. Leuke (relatie)test })
Graad omhoog neemt de (koude) luchtstroom nog steeds niet weg.

offtopic:
Ik heb geen credits meer voor een relatietest. :X Ze heeft onlangs corona van mij gekregen als verjaardagscadeautje, en tijdens huwelijksjubilieum kunnen we niet weg wegens operatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
For the record, welke inblaasventielen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Morpheusk schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:14:
Heeft iemand ervaring met een bora kookplaat afzuiging naar buiten i.c.m. een WTW?

Ik snap dat er wat onbalans zal zijn tijdens het koken, maar de installateur geeft aan dat een WTW met kookplaatafzuiging naar buiten sowieso niet kan.
Ik zuig regelmatig 600 m3/uur af naar buiten. Onbalans is er maar de afzuigmotor moet maar minimaal harder draaien, van 30% naar 35% om nog steeds ~150 m3/uur af te voeren via de WTW. Boeit niet echt.

Luchtdichte woningen zijn na verloop van tijd toch niet helemaal luchtdicht, ik merk dat mijn voordeur beetje krom is, daar komt een deel van die 600 m3/uur uit. In de zomer staat vaak ergens een raam op een kiertje.

Het werkt hier. Ik zou zonder kleppen en extra gaten proberen eerst, dat kan later altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morpheusk schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:14:

Het kan wel (ik zou nooit recirculatie willen, dat fijnstof wil je niet binnen). Je merkt uiteraard wel dat de afzuiging het een stuk beter doet als je wat extra toevoer creëert. Wij zetten dan de deur naar de (niet luchtdichtte) garage op een kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Mawlana schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb aan één zijde wel dikke gordijnen (flinke raampartijen ook), aan de andere zijde niet in verband met keuken.

Dit gevoel had ik totaal niet in m'n vorige woning met ventilatieroosters boven de ramen. Ik dacht dat wtw - naast energiebesparend - ook comfortabeler zou moeten zijn...

[...]

Helder.

[...]

Ik heb echt het idee dat een rooster boven de ramen beter werkte. Maar goed, dat was een andere woning (en heel andere indeling), ook met flinke radiatoren (in tegenstelling tot ltv vloerverwarming nu). Eens kijken of ik de ventielen kan draaien en/of vervangen (het zijn er drie in de woonkamer, dus alweer 3x 3 tientjes :P ).

[...]

Graad omhoog neemt de (koude) luchtstroom nog steeds niet weg.

offtopic:
Ik heb geen credits meer voor een relatietest. :X Ze heeft onlangs corona van mij gekregen als verjaardagscadeautje, en tijdens huwelijksjubilieum kunnen we niet weg wegens operatie.
De koudeval bij de ramen werd in je vorige huis opgevangen door je radiatoren. Dat voordeel ben je nu kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:41

Wuursj

want worst is al bezet

Hier heb ik een electrische klep gemonteerd op een dakdoorvoer die open gaat als de afzuigkap loopt. Novy heeft daar een module voor maar met een master-slave de doos zou het ook moeten kunnen. Die buis en klep zijn wel maar 125mm ter compensatie van een 150mm afzuigkap.

Ik wilde eerst een klepraam automatisch laten open gaan maar dat vond de wederhelft maar een matig idee.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
P5ycho schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:43:
For the record, welke inblaasventielen heb je?
Deze inblaasventielen heb ik. Ze staan al zodanig afgesteld dat de lucht niet richting de bank gaat.
ZonnigY schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:23:
[...]

De koudeval bij de ramen werd in je vorige huis opgevangen door je radiatoren. Dat voordeel ben je nu kwijt.
Hoe zou ik dat kunnen oplossen? Er hangen al dikke gordijnen aan één kant (die overdag uiteraard opengaan). Aan de andere kant kan ik gordijn ophangen vanwege de keuken... Idiote indeling, maar ik kan daar niet veel aan veranderen (huurwoning).

[ Voor 41% gewijzigd door Mawlana op 27-11-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 09:31
Na redelijk wat wikken en wegen over hoe de leidingen moeten gaan lopen wil ik aanvoer (en evt sommige afvoer) op de begane grond toch vanuit de vloer laten komen. Met plafond ventielen zullen er een paar koven gemaakt moeten worden op plekken die niet ideaal zijn. En de gaten in de vloer zitten er al omdat ik de luchtverwarming ga vervangen door vloerverwarming.
Dan zou ik bv de roosterschoenen van luchtverwarming voor balansventilatie gebruiken.

Gaat dat een probleem worden? Ik heb een paar installateurs gesproken en die adviseerden om alles via het plafond te doen, maar om redenen die ik niet begrijp (bv "vuile lucht stijgt op"). Vocht/CO2/fijnstof maakt de lucht volgens mij eerder zwaarder dan lichter, al lijkt het verwaarloosbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zou vooral rekening houden met tocht. Die ventielen zijn misschien niet gemaakt om zo subtiel mogelijk in te blazen. Over een warme vloer inblazen dan is misschien wel het beste scenario met die roosters.

'vuile lucht stijgt op' vind ik geen steekhoudend argument.

Brink geeft aan dat net boven de grond 1m/s ofwel 43m3/h aangeraden is. Dat is met warme luchtstroom, ga ik vanuit.

edit: dat is met een 5cm hoog rooster. vergeten te vermelden.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 28-11-2023 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@savagenld Ik zit met dezelfde afweging maar dan voor de bovenverdieping. T blijft lastig om zo tegen je installateur in te moeten duwen.

Wanneer ga jij uitvoeren? Als jij nu eerst gaat weet ik zeker of het een goed idee is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Rzaan gaat ze in de keuken gebruiken:
Rzaan in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Even zijn verbouwtopic checken, misschien is hij al zover ;).
Ik heb nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken. Ga sowieso alleen afzuigen met zulke roosters. Ik twijfel nog of ik het extra moeilijk ga maken met stucbare roosters enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 09:31
P5ycho schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:59:
Brink geeft aan dat net boven de grond 1m/s ofwel 43m3/h aangeraden is. Dat is met warme luchtstroom, ga ik vanuit.

edit: dat is met een 5cm hoog rooster. vergeten te vermelden.
Dan bedoel je een rooster van 30x5cm? Dat zit er nu idd ook in.
Je hebt gelijk dat een WTW koudere lucht heeft, maar ik hou nu ook rekening met 75m3/h over 3 roosters. Dus daar is ook wel ruimte…

@ZonnigY Ik denk Q1 maken, maar dat we er pas in de zomer gaan wonen. Mocht je al eerder ervaringen hebben dan hoor ik dat graag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 15:41
Als follow-up op m'n vorige vraag over de plaatsing van van de aanvoer en afvoer in een schuin dak nog een vervolgvraag: Is er een reden om voor een van deze twee opties te gaan/Welke van de volgende twee opties is de beste?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zZuvw0eb0w0b4uZf23n0JqFzL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/brMeowT6VG5cZ9WWXys2jUP5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHSoRGz3bJ7-IB7wYQzyrdm12Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8C8NvqjMF8BltPU7Paj1Iv2.png?f=fotoalbum_large
Aanvoer onderaan links, afvoer bovenaan rechts.
Threbez schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:49:
Ik zou ook even kijken hoe hoog de aansluiting aan de binnenkant dan wordt. Ik kom lager binnen dan de aansluiting op de WTW unit en dat betekent dat ik een onhandige zigzag moet maken. (aansluiting komt natuurlijk op -45 graden binnen)
Bedankt voor het meedenken! Ik krijg een WTW met de aansluitingen horizontaal, aanvoer zit hierbij net boven vloerhoogte en afvoer zit hoger/bovenin, dus komt juist mooi uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
savagenld schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:31:
[...]

Dan bedoel je een rooster van 30x5cm? Dat zit er nu idd ook in.
Je hebt gelijk dat een WTW koudere lucht heeft, maar ik hou nu ook rekening met 75m3/h over 3 roosters. Dus daar is ook wel ruimte…

@ZonnigY Ik denk Q1 maken, maar dat we er pas in de zomer gaan wonen. Mocht je al eerder ervaringen hebben dan hoor ik dat graag 😉
Hier ongeveer dezelfde planning. Dus daar hebben we beiden niet veel aan. Misschien kan @Rzaan ons nog helpen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 21:41

Wuursj

want worst is al bezet

Je hebt hier niet zoveel aan vanwege huurhuis maar hier merk ik een enorm verschil qua koudeval tussen de verdieping met Hr++ (u=1,1, ook niet slecht) en de verdieping met triple glas (u=0,7). Terugverdientrijd is met circa 20 jaar vrij lang maar qua comfort is de prijs alleen al waard, zeker met de vloerverwarming.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:23

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:49:
@Rzaan gaat ze in de keuken gebruiken:
Rzaan in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Even zijn verbouwtopic checken, misschien is hij al zover ;).
Ik ben er paar weken niet, dus de verbouwing ligt stil. Midden december gaan we weer verder, maar ook dan zullen de roosters nog niet aan bod komen.
Wellicht wel al bestellen om nog voor het einde van het jaar wat minder spaargeld te hebben :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenevB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-06 23:10
Vraag / Advies gewenst over welk type buitenlucht aan- en afvoerbuis voor WTW het meest voor de hand liggend is.

Ik kom volgende oplossingen tegen, de ene robuuster dan de ander. En qua prijs nogal verschillend.
  • Thermoduct
  • Ubbink Aerofoam
  • Zehnder ComfoPipe
  • EPS
  • Standard spirobuis met zelf Armaflex plakken
  • Isodec Thermisch geisoleerd.
  • ComfoPipe Plus
  • K-Flex
Op mijn Zehnder comfoair Q450 heb ik volgende nodig:
- aanvoer lengte van ~5meter, doorsnee 200mm, met 2 x 90gr bochten 1x 45gr bocht en een schuin dak doorvoer. (38 graden)
- afvoer lengte van ~ 2,5 meter, doorsnee 200mm, met 1x 45 gr bocht en een schuine dak doorvoer (38 graden).
De buizen worden op een vliering geinstalleerd. De WTW staat op verdieping daaronder. De aan en afvoer zitten boven de WTW. De aanvoer loopt 2,5 meter horizontaal, de rest schuin naar beneden of horizontaal.

Een lange Isodec slang is natuurlijk verreweg het goedkoopst, maar wat minder robuust, kan water in blijven staan etc. Wat is jullie advies?

Afgezien van de buizen, ben ik ook benieuwd welke dakdoorvoeren jullie zouden adviseren.

Alvast super bedankt! _/-\o_

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54
Wij hebben een Itho HRU 350 in onze woning hangen. Deze staat altijd op stand 2 (150m3/h) en bij veel bezoek op stand 3 (225m3/h). Nu het kouder wordt valt het op dat er opeens condenswater via de voorzijde bij het onderste filter naar beneden loopt.

Afbeeldingslocatie: https://ithodaalderop.compano.com/Data/Environments/000001/Attachment/Bijlage/A04_Ventilatie/A04_02_Gebalanceerd/A04_02_01_HRU/A04_02_01_03_350/B01_01_PPI/03-00389-HRU-ECO-350_CCW.png

Gisteren de hele unit open gehad. Hierbij stond er een laagje water in de buitenlucht aanvoer, waar ook de afvoer voor water zit. Deze had echter een opstaand randje waardoor het niet allemaal weg kon lopen. Dit randje heb ik een stukje weggehaald zodat het daar iig wegloopt. Tevens was de ventilator van buitenlucht wat beschimmeld, deze schoongemaakt. Maar vocht is dus al wat langer een probleem.

Zojuist gekeken en er loopt weer vocht via de voorkant weg bij het onderste filter. De warmtewisselaar zit ook weer vol vocht. Dit voorjaar heb ik een defecte temperatuursensor vervangen (ivm fout code die de WTW gaf), maar toen stond er uiteraard geen water in. Na het vervangen van de sensor geen foutmeldingen meer gehad.

Is dit alleen iets van het koude weer en moet ik hem nu vaker op stand 3 zetten of zou het kunnen zijn dat de warmtewisselaar vervangen dient te worden? Als ik de unit reset zie ik wel de vorstklep openen en sluiten, dus die lijkt te werken. Unit geeft zelf ook geen storingen aan. Advies volgens de installatie handleiding is om de condensafvoer te installeren, maar die zit er uiteraard al in.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• P5ycho
Loopt die condensafvoer wel goed door? Ik heb em wel eens verstopt gehad met pluis namelijk.

• Ophidian
P5ycho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:49:
Loopt die condensafvoer wel goed door? Ik heb em wel eens verstopt gehad met pluis namelijk.
Zojuist getest: deze loopt goed door inderdaad. Nu ik dat randje bij de afvoer in de unit verwijderd heb, stond daar eigenlijk ook geen water meer.

Meer de wisselaar zelf waar veel condenswater in zit. Heb zojuist even opnieuw terug gezet, nu expres ook de letters goed om (las ander topic waarbij verkeerd om montage problemen gaf) Het lijkt alsof vocht uit de wisselaar naar de voorkant afloopt, de schuim afscherming aan de voorkant ondering is ook wat vochtig namelijk. De unit hangt waterpas.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28
Boeie schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:35:
Mijn Brink Renovent Excellent 400 is nu 5 jaar oud en is sinds een maand behoorlijk wat herrie gaan maken. Ik heb gewoon netjes de filters schoongehouden en vervangen wanneer nodig. Hij draait met een CO2 sensor indien er gedoucht wordt gaat hij naar de hoogste stand.

Nu klinkt die herrie als lagerschade. 1 nieuwe fan kost €425,- krijg ik nu te horen. Zijn er mensen die ervaring hebben met gereviseerde fans? En dit is toch eigenlijk niet meer dan het vervangen van een lager?

Ik kwam onder andere deze zaak tegen: https://wtwventilatietech...rink-excellent-400-r3g190

Thanks @P5ycho
Ik heb zelf een half jaar geleden alle vier de lagers vervangen en dat scheelde echt qua geluid. Onze unit (ook een Renovent Excellent 400) was 7 jaar oud. De onderste fan krijgt de koude(re) lucht en die lagers waren de meest luidruchtige na 7 jaar. De lagers van de bovenste fan had ik waarschijnlijk niet hoeven vervangen, maar heb ik toen meegenomen omdat ik toch bezig was. Het slakkenhuis van de onderste fan was ook erg smerig, maar die kun je eenvoudig demonteren en de kunststof schaaldelen in een sopje leggen waarmee die ook weer als nieuw was toen in die weer terugplaatste.

Voor het verwijderen van de lagers heb je geen speciaal gereedschap nodig. Ik heb SKS 626 2Z C3 lagers teruggeplaatst. Vier van deze lagers incl. verzending kostte mij toen €16,58.

• Boeie
tsjoender schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb zelf een half jaar geleden alle vier de lagers vervangen en dat scheelde echt qua geluid. Onze unit (ook een Renovent Excellent 400) was 7 jaar oud. De onderste fan krijgt de koude(re) lucht en die lagers waren de meest luidruchtige na 7 jaar. De lagers van de bovenste fan had ik waarschijnlijk niet hoeven vervangen, maar heb ik toen meegenomen omdat ik toch bezig was. Het slakkenhuis van de onderste fan was ook erg smerig, maar die kun je eenvoudig demonteren en de kunststof schaaldelen in een sopje leggen waarmee die ook weer als nieuw was toen in die weer terugplaatste.

Voor het verwijderen van de lagers heb je geen speciaal gereedschap nodig. Ik heb SKS 626 2Z C3 lagers teruggeplaatst. Vier van deze lagers incl. verzending kostte mij toen €16,58.
Thanks, SKF 626-2Z/C3 is een andere maat dan ik ergens anders had gevonden. https://www.lagerboer.nl/...26-2z-c3-skf/#description

SKF 6000-2Z; https://www.lagerboer.nl/.../6000-2z-skf/#description

626-2Z: 6x19x6mm
6000-2z: 10x26x8mm

Is nogal een verschil, die jij noemt zijn kleiner.

Mijn unit heeft R3G190-RG19-22 fans.

Bij mij is het trouwens de bovenste (inblaas) welke het meest geluid maakt, terwijl de onderste het smerigst is. Ik heb een ultrasoonreiniger waarin ik de fandelen wel kwijt kan dus dat is geen probleem.

Unit draait hier altijd op 100m3 (stand 1) en wordt dmv vochtsensor gestuurd als er gedoucht wordt, gelijk naar 300m3. Hiervoor wil ik nog steeds een betere sturing plaatsen maar dan moet ik even wat verder lezen in dit topic zie ik :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Boeie op 30-11-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28
Boeie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:16:
[...]

Is nogal een verschil, die jij noemt zijn kleiner.

Mijn unit heeft R3G190-RG19-22 fans.
Ze zijn idd kleiner. Ik zag aanvankelijk ook 608 lagers voorbij komen bij het zoeken op Brink Renovent lager vervangingstopics. Uiteindelijk heb ik de fans maar uitgebouwd en de juiste maat besteld om het de dag erop weer te monteren en terug te plaatsen. Ik heb ergens een notitie gemaakt welk type nummer op die fan staat. Als ik die weer kan vinden kan ik het hier nog wel terugkoppelen. Goede kans dat die hetzelfde is als die jij hier noemt.

EDIT: Aantekening gevonden. Deze fan zit 2x in onze Renovent Excellent 400 uit 2014: EBM Papst R3G190-RG32-11 - 230V AC 0,80A - 96W 3374 min-1

[ Voor 9% gewijzigd door tsjoender op 02-12-2023 13:41 ]

• technopeuter
heb ipv mijn Brink HR WTW (oud demomodel die niet harder wil dan 100m3 en geen by-pass heeft ) een echte wtw gekocht: de Orcon HRC300... verrassing, de unit is 5x zo groot! en word geleverd zonder bediening, die moet je altijd los bijkopen.

Daarnaast moet ik alle buizen aanpassen, 125mm is te klein. Advies voor iedereen. bouw je WTW gewoon metminimaal 180mm dan past het altijd en maakt ie het minste lawaai. Theoretisch kan er door 125mm best veel lucht dus de muurdoorvoer pas ik niet aan, de rest gaat met acoustische slangen. ook heb ik dempers gekocht voor bij de ventielen. 2 dempers net voor een ventiel schijnt het beste alle geluid te dempen.. we gaan het meemaken

[ Voor 91% gewijzigd door technopeuter op 30-11-2023 13:46 ]

diskeltische lurker

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:38
RenevB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:03:
Vraag / Advies gewenst over welk type buitenlucht aan- en afvoerbuis voor WTW het meest voor de hand liggend is.

Ik kom volgende oplossingen tegen, de ene robuuster dan de ander. En qua prijs nogal verschillend.
  • Thermoduct
  • Ubbink Aerofoam
  • Zehnder ComfoPipe
  • EPS
  • Standard spirobuis met zelf Armaflex plakken
  • Isodec Thermisch geisoleerd.
  • ComfoPipe Plus
  • K-Flex
Op mijn Zehnder comfoair Q450 heb ik volgende nodig:
- aanvoer lengte van ~5meter, doorsnee 200mm, met 2 x 90gr bochten 1x 45gr bocht en een schuin dak doorvoer. (38 graden)
- afvoer lengte van ~ 2,5 meter, doorsnee 200mm, met 1x 45 gr bocht en een schuine dak doorvoer (38 graden).
De buizen worden op een vliering geinstalleerd. De WTW staat op verdieping daaronder. De aan en afvoer zitten boven de WTW. De aanvoer loopt 2,5 meter horizontaal, de rest schuin naar beneden of horizontaal.

Een lange Isodec slang is natuurlijk verreweg het goedkoopst, maar wat minder robuust, kan water in blijven staan etc. Wat is jullie advies?

Afgezien van de buizen, ben ik ook benieuwd welke dakdoorvoeren jullie zouden adviseren.

Alvast super bedankt! _/-\o_
Ik heb voor mijn Q450 ERV Thermoduct gebruikt, eentje gaat direct door het dak en die staat zegmaar gewoon in de machine (deze: https://www.ventilatielan...oleerde-dakdoorvoer/1656/). De andere gaat 4 meter opzij door een gevel eruit. Het was voor mij allemaal goed te doen alleen het inkorten van de buizen kost wat moeite, Uiteindelijk heb ik hier een mal voor gemaakt en dit vooral met een haakse slijper gedaan.

De buis recht omhoog (blaast uit) heeft tot nu toe geen water binnengehaald de machine in voor zover ik heb kunnen zien en de buis voor de inblaas hangt onder een licht afschot waardoor water hier altijd naar buiten zal lopen. Vergeet ook niet aan de huis kant van je Q450 geluidsdemping te voorzien. Ik heb dit zelf met zo lang mogelijke starre dempers gedaan https://www.ventilatielan...tarre-geluiddempers/1530/ maar toch hoor ik hem af en toe nog iets meer dan ik zou willen.

Ik kan de rest van de buizen niet echt voor je met elkaar vergelijken omdat ik eigenlijk alleen ervaring heb met de spiro en thermoduct buizen die ik uiteindelijk heb besloten te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 30-11-2023 13:50 ]

• Boeie
tsjoender schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:42:
[...]

Ze zijn idd kleiner. Ik zag aanvankelijk ook 608 lagers voorbij komen bij het zoeken op Brink Renovent lager vervangingstopics. Uiteindelijk heb ik de fans maar uitgebouwd en de juiste maat besteld om het de dag erop weer te monteren en terug te plaatsen. Ik heb ergens een notitie gemaakt welk type nummer op die fan staat. Als ik die weer kan vinden kan ik het hier nog wel terugkoppelen. Goede kans dat die hetzelfde is als die jij hier noemt.
Zie ik oa ook hier terug voor een 450. Ik heb een 400. Als ik zoek zie ik dat 300-400-450 allemaal hetzelfde is. Maar ik bouw hem wel even uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P5ycho
Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:49:
[...]
Ik heb dit zelf met zo lang mogelijke starre dempers gedaan https://www.ventilatielan...tarre-geluiddempers/1530/ maar toch hoor ik hem af en toe nog iets meer dan ik zou willen.

Ik kan de rest van de buizen niet echt voor je met elkaar vergelijken omdat ik eigenlijk alleen ervaring heb met de spiro en thermoduct buizen die ik uiteindelijk heb besloten te gebruiken.
Starre dempers dempen niet goed genoeg onder de 1kHz, waar de Q450 de meeste herrie produceert. Als je dat beter wilt, pak een flexdemper op de aanvoer.

Ik heb hier laatst tijd in gestoken en kwam op de DEC akudec 50 dempers uit.
Ik heb zojuist een mail naar ventilatieland gestuurd om te kijken of ze misschien DEC akudec 50 dempers in kunnen kopen, die dempen 16dB voor het hele gebied onder de 1kHz op 200mm diameter.
Ter vergelijk, een 200mm starre demper van 1200mm lengte doet maar 5dB op 125Hz, en 63Hz staat helemaal niet vermeld (die is over het algemeen nog lager).

zie deze post voor geluidsniveau van de Q450 per octaafband:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 09:23
P5ycho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:22:
[...]

Starre dempers dempen niet goed genoeg onder de 1kHz, waar de Q450 de meeste herrie produceert. Als je dat beter wilt, pak een flexdemper op de aanvoer.

Ik heb zojuist een mail naar ventilatieland gestuurd om te kijken of ze misschien DEC akudec 50 dempers in kunnen kopen, die dempen 16dB voor het hele gebied onder de 1kHz op 200mm diameter.
Ter vergelijk, een 200mm starre demper van 1200mm lengte doet maar 5dB op 125Hz, en 63Hz staat helemaal niet vermeld (die is over het algemeen nog lager).

Dank voor het uitzoeken, ik heb gisteren mijn Q450 binnen en ben heel blij met deze info. Wil aan- en afvoer met Comfopipe plus gaan uitvoeren en de DEC akudec 50 zien er goed uit voor de toevoer naar binnen. Is het dan ook nog nodig om er een op de afzuiging van binnen te zetten? Zag trouwens wel een Belgische site waar de DEC akudec 50 te bestellen is.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:38
[...]

Voor mij ook waardevolle informatie, misschien zal ik die dempers dan eens vervangen. Ik heb eigenlijk nergens flexibele buizen gebruikt in mijn setup.

• P5ycho
technopeuter schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:39:
heb ipv mijn Brink HR WTW (oud demomodel die niet harder wil dan 100m3 en geen by-pass heeft ) een echte wtw gekocht: de Orcon HRC300... verrassing, de unit is 5x zo groot! en word geleverd zonder bediening, die moet je altijd los bijkopen.

Daarnaast moet ik alle buizen aanpassen, 125mm is te klein. Advies voor iedereen. bouw je WTW gewoon metminimaal 180mm dan past het altijd en maakt ie het minste lawaai. Theoretisch kan er door 125mm best veel lucht dus de muurdoorvoer pas ik niet aan, de rest gaat met acoustische slangen. ook heb ik dempers gekocht voor bij de ventielen. 2 dempers net voor een ventiel schijnt het beste alle geluid te dempen.. we gaan het meemaken
Wat probeer je te dempen bij de ventielen?
Mijns inziens heb je 2 problemen met een spiro kanalenstelsel: motorgeluid van de wtw en overspraak tussen kamers. Als je motorgeluid verhelpt bij de bron en overspraak door dempers te plaatsen tussen elke kamer (starre of semiflex dempers) dan ben je klaar. Die inzetdempers voor in het kanaal zijn een oplossing voor een gebrek in je kanaalontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
bensss schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:41:
[...]

Dank voor het uitzoeken, ik heb gisteren mijn Q450 binnen en ben heel blij met deze info. Wil aan- en afvoer met Comfopipe plus gaan uitvoeren en de DEC akudec 50 zien er goed uit voor de toevoer naar binnen. Is het dan ook nog nodig om er een op de afzuiging van binnen te zetten? Zag trouwens wel een Belgische site waar de DEC akudec 50 te bestellen is.
Je wilt een demper op aan- en afvoer inderdaad. Aanvoer is bij de Zehnder wel het luidruchtigst vanwege de interne opbouw. De supply fan zit voor de wisselaar, de extract fan erachter.

Mail ventilatieland ook even anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Update94 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:45:
[...]

Voor mij ook waardevolle informatie, misschien zal ik die dempers dan eens vervangen. Ik heb eigenlijk nergens flexibele buizen gebruikt in mijn setup.
Misschien is het al genoeg om een (extra) demper op de aanvoer te plaatsen en de afvoer te laten voor wat het is. @Andrehj heeft dat ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 09:23
P5ycho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:50:
[...]

Mail ventilatieland ook even anders ;)
Ga ik doen, net een dure Q450 bij ze gekocht dus zou fijn zijn als ze ook dempers verkopen die daar bij passen :)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• w00key
[...]

Note: In dat plaatje, Lw is in absolute dB's, zonder de (A) correctie. Daarboven zie je in grijs zie je de correctie voor de (A) schaal, dus 71 dB @ 250 Hz - 8.6 dB want oren zijn ongevoelig hiervoor = 250 Hz component is 62 dB(A) van de totale 68 dB(A).

Als je die 5 dB dempt zit je op 57.4 dB(A). Dat is al prima. Zachtjes gerommel op 125/250 Hz vinden mensen niet heel erg en om het hoorbaar te maken heb je echt veel watts nodig, zie oversized woofers/subwoofers.

Response curve van oren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdkRWwGwPiMl95GzV0QSOpG-d_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWGQJ3fRkENcqQpWIVhwwnDx.png?f=fotoalbum_large

• P5ycho
Er moet inderdaad een correctie overheen voor de gevoeligheid van 't oor.
Ik kom in optivent veel beter uit wat betreft geluid uit ventielen met een akudec 50 dan een generieke demper die lijkt op wat je van een flexdemper kunt verwachten, dus het lijkt zeker wel de moeite waard.

• technopeuter
P5ycho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:47:
[...]

Wat probeer je te dempen bij de ventielen?
Mijns inziens heb je 2 problemen met een spiro kanalenstelsel: motorgeluid van de wtw en overspraak tussen kamers. Als je motorgeluid verhelpt bij de bron en overspraak door dempers te plaatsen tussen elke kamer (starre of semiflex dempers) dan ben je klaar. Die inzetdempers voor in het kanaal zijn een oplossing voor een gebrek in je kanaalontwerp.
Ik gebruik vasco kanalen. Moet ca 60m3 door en alles gaat via een centraal plenum met een demper ervoor. Dus wil vooral de luchtstroom dempen

diskeltische lurker

• P5ycho
Als het goed is maakt een luchtstroom met een snelheid van 2m/s of minder niet genoeg geluid om daar last van te hebben. Je komt er vanzelf achter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ophidian schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:31:
[...]

Zojuist getest: deze loopt goed door inderdaad. Nu ik dat randje bij de afvoer in de unit verwijderd heb, stond daar eigenlijk ook geen water meer.

Meer de wisselaar zelf waar veel condenswater in zit. Heb zojuist even opnieuw terug gezet, nu expres ook de letters goed om (las ander topic waarbij verkeerd om montage problemen gaf) Het lijkt alsof vocht uit de wisselaar naar de voorkant afloopt, de schuim afscherming aan de voorkant ondering is ook wat vochtig namelijk. De unit hangt waterpas.
Nog een update:

Het vocht liep uit de warmtewisselaar naar beneden en volgde dan een randje waar je hem mee naar binnenschuift. Ik heb hem nu andersom erin gezet. Tevens heb ik de onderkant van de unit 1 cm naar voren gedaan door er een blokje achter te zetten. Hierdoor loopt het condensvocht niet meer naar de voorkant van de unit en sindsdien is hij droog aan de voorkant. Blijkbaar een combinatie van de wisselaar die "verkeerd om" zat en de unit die toch heel subtiel afschot naar voren had.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aaahaaap
Ik heb nog verder zitten kijken naar mogelijke dakdoorvoeren voor op een schuin dak en daarvoor een vergelijkende grafiek gemaakt van de luchtweerstand bij verschillende debieten op basis van de door de fabrikanten verstrekte informatie. Is waarschijnlijk niet 100% accuraat want ze delen de informatie allemaal net weer anders in (op basis van debiet, Pa, maar 2 waarden, maar 1 waarde, etc plus niet altijd bij dezelfde dakhoek).
Maar leek me alsnog wel handig em hier even te delen, is misschien nog wel handig voor anderen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EmPCP4qOgrUSxiGaWiPWLgV8nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QcVZbtRMzUpkUC0AGh4H9rqV.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is dat de Zehnder ComfoEdge 160 het erg goed doet als afvoer, vrij dicht bij de 200mm Ventus en een stuk beter dan de 160mm Ventus.
Heeft iemand ervaring hiermee als afvoer?

Als aanvoer doet de ComfoEdge 160 het dan weer heel slecht, wel apart dat het verschil tussen aan- en afvoer zo groot is.
De aanvoeren zijn verder meer zoals verwacht, de 200mm varianten hebben duidelijk minder weerstand dan de 160mm varianten. Waarbij de Ventus 160mm de beste optie is van de 160mm varianten.
Helaas publiceert Renson geen informatie voor hun 160mm variant als aanvoer, ben benieuwd of die het beter zou doen dan de Ventus 160mm, aangezien de Renson XL/200mm het zowel als aanvoer en afvoer beter doet dan de Ventus.
Is er hier iemand die ervaringen heeft met de 160mm Renson als aanvoer?

Ik heb 160mm aansluitingen op m'n WTW, vandaar de vraag :)

[edit 2023.12.05] ComfoEdge 200 toegevoegd, alle series een eigen point shape gegeven zodat ze makkelijker te onderscheiden zijn en de volgorde van de series tussen aanvoer en afvoer gelijkgetrokken.
[edit 2023.12.05] Renson All Weather toegevoegd

[ Voor 17% gewijzigd door aaahaaap op 08-12-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-06 23:14
walletje-w schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Vandaag is een monteur langs geweest en heeft beide motoren vervangen. Direct na het aanzetten merkte ik al dat er eigenlijk geen verschil was. Nog steeds een hummend geluid, de monteur hoorde het ook duidelijk. In stand 3 is het niet meer te horen, waarschijnlijk door teveel overstemmende geluiden (windgeruis/trillingen). In stand 2 is het erg duidelijk en hinderlijk. Ik ben benieuwd waar Vasco nu mee gaat komen want zelf zou ik echt niet weten wat het zou kunnen zijn.

Herkent iemand een dergelijk geluid bij zijn/haar wtw? En is er wellicht iemand in omgeving Almere waar ik eens kan luisteren bij een systeem wat op 350m3/uur draait?
Hoe is dit afgelopen. Wij hebben hetzelfde probleem met de DX6

Weet iemand hoe het bij de DX6 werkt qua boven- en onderleidingen. Ik bedoel: als je het apparaat verticaal ophangt en dan aan de boven en onderkant (in totaal dus 2) buizen aanlegt voor het inblazen van lucht, hoe verdeelt het apparaat de lucht dan over de beide buizen?

Wij hebben bovenaan een buis van 180 (na aanpassingen op basis van tips in dit forum) die naar een grote ventilatiebox gaat en alle lucht die vanuit daar de woning in wordt geblazen komt geluidsloos de woning binnen. Aan de onderzijde is nu (ook na aanpassingen op basis van tips hier) sprake van een buis van 180 die echter nog steeds na een korte bocht overgaat naar 125 en vanuit daar gaat hij naar een kleine box waar drie dunne buizen vandaan gaan. De lucht die hier uit komt geeft in de woning geluid.

Verder zijn is hoofdbuis die lucht afzuigt nog steeds 125. Volgens de installateur kan dit geen problemen geven, behalve misschien een wat hogere snelheid vlak bij de wtw, maar door splitsingen verderop zou het volgens hem geen probleem hoeven zijn. Mijn idee is echter dat de wtw dan nog steeds relatief hard moet werken om de lucht door dat laatste stukje te trekken.

En tegelijkertijd heeft de wtw dus veel meer diameter om de lucht naar de woning te blazen (1x180 en 1x125 inblaas tegenover eenmaal afzuig van 125). Geeft dat niet per definitie een enorme onbalans of balanceert dat apparaat dat zelf uit?

Tot slot: ik krijg geen toegang tot de instellingen van het apparaat via de rf bediening (zou moeten lukken via stroom eraf, stroom erop en dan na 1,5 minuut drie seconden de stand 3 knop indrukken, maar dat werkt niet).

Verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:08:
[...]
Aan de onderzijde is nu (ook na aanpassingen op basis van tips hier) sprake van een buis van 180 die echter nog steeds na een korte bocht overgaat naar 125 en vanuit daar gaat hij naar een kleine box waar drie dunne buizen vandaan gaan. De lucht die hier uit komt geeft in de woning geluid.
Zit hier een demper tussen?
Verder zijn is hoofdbuis die lucht afzuigt nog steeds 125. Volgens de installateur kan dit geen problemen geven, behalve misschien een wat hogere snelheid vlak bij de wtw, maar door splitsingen verderop zou het volgens hem geen probleem hoeven zijn. Mijn idee is echter dat de wtw dan nog steeds relatief hard moet werken om de lucht door dat laatste stukje te trekken.
Ik blijf erbij dat je die kerel moet dwingen om in jouw huis alleen te ademen door een rietje van 5cm. Is heel kort, dus zou geen invloed moeten hebben.
En tegelijkertijd heeft de wtw dus veel meer diameter om de lucht naar de woning te blazen (1x180 en 1x125 inblaas tegenover eenmaal afzuig van 125). Geeft dat niet per definitie een enorme onbalans of balanceert dat apparaat dat zelf uit?
De motor van de afvoer moet nu een groter statisch drukverschil overwinnen dan de motor voor aanvoer. Dat levert herrie op en kost energie en dus geld. Dat tikt aan als dat ding 24/7 draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aaahaaap schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:23:
Ik heb nog verder zitten kijken naar mogelijke dakdoorvoeren en daarvoor een vergelijkende grafiek gemaakt van de luchtweerstand bij verschillende debieten op basis van de door de fabrikanten verstrekte informatie. Is waarschijnlijk niet 100% accuraat want ze delen de informatie allemaal net weer anders in (op basis van debiet, Pa, maar 2 waarden, maar 1 waarde, etc plus niet altijd bij dezelfde dakhoek).
Maar leek me alsnog wel handig em hier even te delen, is misschien nog wel handig voor anderen :)
[Afbeelding]
Goed bezig! _/-\o_ En mooi om te lezen dat de Renson XL (die ik hier op het dak heb gezet en in dit topic al verschillende malen heb aangeprezen) ook in jouw vergelijk zeer goed uit de bus komt!

@pascoa341 zou je bovenstaande post van @aaahaaap willen pinnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 02-12-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:23:
[...]

Zit hier een demper tussen?

[...]
Nee, geen demper. Op het gedeelte dat naar 180 is vergroot zit wel een demper. De combi van vergroten naar 180, demper en vooral ook het weghalen van die vreemde pvc T-stukken heeft hier wel veel uitgemaakt.

Dus we hebben nu:

Afzuiging:
- bovenkant 125 hoofdbuis die vervolgens splitst in twee buizen van 125.

Inblazen:
- bovenkant spiro 180 dan een stuk flexibele demping van 180, dan weer spiro van 180 die een ventilatiebox ingaat waar 6 flexibele slangen uitkomen

- onderkant: afgezien van een heel klein stukje 180 gaat de buis hier direct naar 125 om vervolgens zonder demping in een kleine box te gaan met een stuk of 6 uitgangen waarvan er 3 gebruikt worden voor flexibele slangen. De rest is afgesloten. De buizen die hier vandaan komen geven dus een hoog resonerend geluid.

Nog steeds hoor je bij de wtw zelf ook nog een soort pulserend geluid dat de indruk geeft dat het apparaat het lastig heeft balans te vinden.

De aansluiting aan de onderkant is echter nog steeds 125 (maakt volgens installateur niet uit omdat aan de bovenkant 180 zit en je dus een inblazende hoofdleiding van 180 hebt (bovenkant) en een van 125 (onderkant) en dat samen veel meer is dan eenmaal 180 aan de bovenkant. Zit daar wat in? Zo ja dan is het probleem misschien vooral nog dat hier geen demper zit.

En wat betreft afzuiging heb ik dus gelijk? ook deze moet gewoon naar 180? Omdat je anders een groot verschil hebt tussen inblazende diameters (180 en 125) en uitvoer (125)?

Ik zou ook heel erg geholpen zijn als iemand weet hoe je de Vasco opnieuw instelt als je de buizen hebt veranderd/verbeterd.

Tot slot: is de diameter van de buis die lucht van buiten haalt en de buis die lucht van binnen naar buiten blaast eigenlijk ook relevant? Bij ons zijn beide buizen ook geen 180. Daar hebben we eigenlijk nog geen aandacht aan besteed. Maar zorgt het niet voor alleen maar mee onbalans als je die buizen te smal maakt?

[ Voor 34% gewijzigd door CoNuS op 02-12-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
CoNuS schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:52:
[...]

Nee, geen demper. Op het gedeelte dat naar 180 is vergroot zit wel een demper. De combi van vergroten naar 180, demper en vooral ook het weghalen van die vreemde pvc T-stukken heeft hier wel veel uitgemaakt.

Dus we hebben nu:

Afzuiging:

Inblazen:
- bovenkant spiro 180 dan een stuk flexibele demping van 180, dan weer spiro van 180 die een ventilatiebox ingaat waar 6 flexibele slangen uitkomen

- onderkant: afgezien van een heel klein stukje 180 gaat de buis hier direct naar 125 om vervolgens zonder demping in een kleine box te gaan met een stuk of 6 uitgangen waarvan er 3 gebruikt worden voor flexibele slangen. De rest is afgesloten. De buizen die hier vandaan komen geven dus een hoog resonerend geluid.

Nog steeds hoor je bij de wtw zelf ook nog een soort pulserend geluid dat de indruk geeft dat het apparaat het lastig heeft balans te vinden.

De aansluiting aan de onderkant is echter nog steeds 125 (maakt volgens installateur niet uit omdat aan de bovenkant 180 zit en je dus een inblazende hoofdleiding van 180 hebt (bovenkant) en een van 125 (onderkant) en dat samen veel meer is dan eenmaal 180 aan de bovenkant. Zit daar wat in? Zo ja dan is het probleem misschien vooral nog dat hier geen demper zit.

En wat betreft afzuiging heb ik dus gelijk? ook deze moet gewoon naar 180? Omdat je anders een groot verschil hebt tussen inblazende diameters (180 en 125) en uitvoer (125)?

Ik zou ook heel erg geholpen zijn als iemand weet hoe je de Vasco opnieuw instelt als je de buizen hebt veranderd/verbeterd.

Tot slot: is de diameter van de buis die lucht van buiten haalt en de buis die lucht van binnen naar buiten blaast eigenlijk ook relevant? Bij ons zijn beide buizen ook geen 180. Daar hebben we eigenlijk nog geen aandacht aan besteed. Maar zorgt het niet voor alleen maar mee onbalans als je die buizen te smal maakt?
Foto’s maakt je verhaal snel duidelijker.
Hier van de week 2 dempers van ca meter geplaatst een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:52:
[...]

Dus we hebben nu:

Afzuiging:

Inblazen:

Geen demper tussen wtw en buizenstelsel is gewoon een no-go. Hele discussie gehad over een 180gr bocht, blijkt er gewoon geen demper tussen te zitten. Konden wij niet overzien, want het grote plaatje is niet duidelijk. Zodra je die demper gefixt hebt ga je het volgende tegenkomen waarschijnlijk.

Ik vind het niet erg om je op weg te helpen, maar dan kijk ik er liever 1x goed naar :).
We zitten nu steeds te bakkeleien over details maar zo gaan we er niet komen. Die opstelling deugde niet, en je installateur heeft er ook geen verstand van. Nu kun je het zelf op gaan lossen, maar je doet het werk van je installateur nu. Vindt hij niet erg, hij zit nu met een biertje op de bank thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
P5ycho schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:20:
Het eerste dat ik al niet snap is waarom de aan en afvoer links op de unit zitten met 2.5x 90gr bocht. Waarom niet vanuit rechts, dan een 90gr bocht naar rechts en dan parallel aan die balk een lange demper van een meter? Ik neem even aan dat die unit om te bouwen is van links naar rechts namelijk (merk+type?)
De unit kan dan ook wat meer naar links voor wat meer ruimte rechts.

De linker dakdoorgang lijkt wat smal onder die tape. Welke diameter heeft die dakpijp? Vervangen kun je doen voor minder drukval , betere plaatsing unit en betere isolatie.

Starre dempers zijn helemaal niet zo goed in motorgeluid dempen. Neem een lange nonwoven flexdemper, veel beter.
Star wil je gebruiken als je demper niet bereikbaar is voor servicing (moet dus tegen kanaalborstel kunnen) en/of als je specifiek overspraak tussen kamers wilt dempen.

Na je flexdemper hoef je geen rubberen beugels te gebruiken lijkt me? De motortrilling wordt dan niet meer doorgegeven.

Dit zijn idd niet de juiste bochten, de 'safe' bochten met.rubber zijn gelukkig niet zo duur.
Bochten zijn vervangen door de gladde safebochten en onder de unit 2 flex dempers van 1 meter geplaatst ipv spirobuis. Zelfs Op stand 3 hoor je unit nog amper, alleen zacht gesuis van de lucht.
Bedankt voor de adviezen,
binnenkort de toevoer naar de unit nog aanpassen, nieuwe ventielen plaatsen en inregelen als meter binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:56:
[...]

Geen demper tussen wtw en buizenstelsel is gewoon een no-go. Hele discussie gehad over een 180gr bocht, blijkt er gewoon geen demper tussen te zitten. Konden wij niet overzien, want het grote plaatje is niet duidelijk. Zodra je die demper gefixt hebt ga je het volgende tegenkomen waarschijnlijk.

Ik vind het niet erg om je op weg te helpen, maar dan kijk ik er liever 1x goed naar :).
We zitten nu steeds te bakkeleien over details maar zo gaan we er niet komen. Die opstelling deugde niet, en je installateur heeft er ook geen verstand van. Nu kun je het zelf op gaan lossen, maar je doet het werk van je installateur nu. Vindt hij niet erg, hij zit nu met een biertje op de bank thuis.
Oké, hierbij dan de foto’s van de huidige staat:

Hier zie je de bovenkant met achteraan de buizen die naar buiten gaan en vooraan links de buis van de afzuiging (125) en rechts de nieuwe buis van 180.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymUu63PZiKBKlrjyDW5W1zAWW60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzUJPXJ7uAzzeRcdd4rkcQuq.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je het verloop rechts naast de wtw: de buizen die naar buiten gaan zijn hier goed te zien: een geïsoleerde buis en een flexibele buis voor de lucht naar buiten van 150mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjgpVKpTfKCp04vCZ9Mfic6Czzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIEcggckEwhcKFnQZ7G1g5dc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udr3r_rXGwihEpg9BlRDQaApgVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvbbLEh0ijkHQJvxPApn5XeN.jpg?f=fotoalbum_large

Die komt dan uit in deze ventbox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez1VLWuIGX3Qdg8Fq3BTXh0QFoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjV7ALd6ESvpPltCdYnkddcC.jpg?f=fotoalbum_large

En hier nog even het verloop van de grote 180 buis die er nieuw in gekomen is en die in een grote ventbox uitkomt (met twee stukken demping):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDH8bM0A_o7_8owgv6MjawPVlgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqgk9ddOqtytjkDvP8DSf2cS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door CoNuS op 02-12-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:25
Ophidian schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:08:
[...]
Nog een update:

Het vocht liep uit de warmtewisselaar naar beneden en volgde dan een randje waar je hem mee naar binnenschuift. Ik heb hem nu andersom erin gezet. Tevens heb ik de onderkant van de unit 1 cm naar voren gedaan door er een blokje achter te zetten. Hierdoor loopt het condensvocht niet meer naar de voorkant van de unit en sindsdien is hij droog aan de voorkant. Blijkbaar een combinatie van de wisselaar die "verkeerd om" zat en de unit die toch heel subtiel afschot naar voren had.
Ik had een tijdje geleden een monteur hier over de vloer (om de motor te vervangen) en die gaf mij ook aan dat het een veel voorkomende "fout" is, dat de warmtewisselaar er niet ver genoeg in zit waardoor er wat vocht buitenlangs gaat lopen.
Kom ik net thuis, zie ik het ook bij mijn WTW beneden water lekken (die andere hang op zolder). Plaat eraf gehaald en zie ik inderdaad dat ik daar destijds de wisselaar ook net niet helemaal ver genoeg er in gedaan hebt. Even er iets verder in geduwd, even kijken of het nu goed gaat en anders even kijken of of ik de wisselaar moet omdraaien en/of ook nog verder moet kijken. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 16:18
Hallo allemaal,

Ik wil graag instucprofielen gaan toepassen. In eerste instantie kon dat alleen in de keuken door het verlaagde plafond, maar nu zag ik de NoShow die bijna geen opbouwhoogte hebben. Die kan ik dus in elke kamer toepassen:

https://www.ventilatiesho...-125mm-toevoer-afvoer-wit

Wat denken jullie? Is dit een mooi ventiel of zien jullie problemen/uitdagingen met dit ventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:52:
[...]

Goed bezig! _/-\o_ En mooi om te lezen dat de Renson XL (die ik hier op het dak heb gezet en in dit topic al verschillende malen heb aangeprezen) ook in jouw vergelijk zeer goed uit de bus komt!

@pascoa341 zou je bovenstaande post van @aaahaaap willen pinnen?
Bedankt :)
Ik heb de ComfoEdge 200 ook nog toegevoegd. De 200mm lijkt iets beter als afvoer dan de Renson XL, maar helaas is zowel de 160mm als de 200mm veel te duur (zie bijvoorbeeld https://www.wasco.nl/artikel/1212244, https://www.wasco.nl/artikel/1212246) waardoor ze sowieso al afvallen.
Wel jammer, want zeker de 160mm doet het volgens hun specificaties erg goed/een stuk als afvoer beter dan de volgende beste 160mm optie (Ventus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aaahaaap schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:18:
Bedankt :)
Ik heb de ComfoEdge 200 ook nog toegevoegd. De 200mm lijkt iets beter als afvoer dan de Renson XL, maar helaas is zowel de 160mm als de 200mm veel te duur (zie bijvoorbeeld https://www.wasco.nl/artikel/1212244, https://www.wasco.nl/artikel/1212246) waardoor ze sowieso al afvallen.
Die kende ik nog niet. Was er in 2019 denk ik ook nog niet. Maar 500 euro voor een dakdoorvoer... 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Boeie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:59:
[...]

Zie ik oa ook hier terug voor een 450. Ik heb een 400. Als ik zoek zie ik dat 300-400-450 allemaal hetzelfde is. Maar ik bouw hem wel even uit.
@tsjoender Heb die van mij uitgebouwd, zoals gezegd R3G190-RG19-22, hier zitten (SKF!) 608-2Z/+93 lagers in. Ze vallen er zo uit als je de fan open haalt, wisselen is erg gemakkelijk. Ik heb nu de juiste besteld.

Thanks voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewJXRuQ46L5i485qesN3epLzNjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SYebCW3Kvr8ZpNli6aH4TJW.jpg?f=fotoalbum_large

Na uitbundig schoonmaken met veel gemak de lagers vervangen. Ik kan er weer 5 jaar tegenaan :+

[ Voor 31% gewijzigd door Boeie op 07-12-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:13

Audione0

Strijdt der titanen

Vraagje.. Kan iemand zijn ventilatie temperaturen delen? Die van mij zijn vrij koud, of is dit normaal? Wordt in sommige vertrekken wel erg koud zo😊 en niet echt “WTW” te noemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRUQzbthk2zMPPa2uJvkkgLkTZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9fVjJOSNPqSpSbo6cyI1dx8.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:03
@Audione0 Blijft je bypass misschien open staan?

Dit zijn mijn temperaturen:
Retourlucht: 19,1 °C
Buitenlucht: 2,8 °C
Toevoerlucht: 18 °C
Afvoerlucht 7,5 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:56:
[...]

Heb je nog tijd gezien om naar mijn foto’s te kijken? Ben erg benieuwd naar jouw idee daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Audione0 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:02:
Vraagje.. Kan iemand zijn ventilatie temperaturen delen? Die van mij zijn vrij koud, of is dit normaal? Wordt in sommige vertrekken wel erg koud zo😊 en niet echt “WTW” te noemen

[Afbeelding]
Hoe kan je retour nou 9 graden zijn? De retourtemperatuur is normaliter de gemiddelde temperatuur in de woning.
Is het zo koud bij jou binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:35:
[...]

Hier zie je de bovenkant met achteraan de buizen die naar buiten gaan en vooraan links de buis van de afzuiging (125) en rechts de nieuwe buis van 180.

[Afbeelding]

Hier zie je het verloop rechts naast de wtw: de buizen die naar buiten gaan zijn hier goed te zien: een geïsoleerde buis en een flexibele buis voor de lucht naar buiten van 150mm.

[Afbeelding]

Dit is de onderkant:

[Afbeelding]

Die komt dan uit in deze ventbox:

[Afbeelding]

En hier nog even het verloop van de grote 180 buis die er nieuw in gekomen is en die in een grote ventbox uitkomt (met twee stukken demping):

[Afbeelding]
De 125mm afvoer is waarschijnlijk geplaatst omdat er niet genoeg plek was voor 180mm. Toch zou ik het wel doen.

Die bocht aan de onderkant, daar kun je een demper van een meter plaatsen tussen de 2 90gr bochten van box en wtw unit. Zou het geluidsprobleem op moeten lossen.

Die 2 dempers op de laatste foto zijn zo kort die zijn er niet om te dempen maar om de kanalen te verbinden. Als je daar wilt dempen, maak ze dan een meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Audione0 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:02:

[Afbeelding]
Heb je je warmtewisselaar er niet in zitten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 16:18
Iemand? Ik heb er intussen een aantal besteld. Ik zal mijn bevindingen delen.
Middeljans schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:22:
Hallo allemaal,

Ik wil graag instucprofielen gaan toepassen. In eerste instantie kon dat alleen in de keuken door het verlaagde plafond, maar nu zag ik de NoShow die bijna geen opbouwhoogte hebben. Die kan ik dus in elke kamer toepassen:

https://www.ventilatiesho...-125mm-toevoer-afvoer-wit

Wat denken jullie? Is dit een mooi ventiel of zien jullie problemen/uitdagingen met dit ventiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 09:44
Middeljans schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:11:
Iemand? Ik heb er intussen een aantal besteld. Ik zal mijn bevindingen delen.
[...]
Geen ervaring met de NoShow wel met de Ventmann Circle, die een inbouw hoogte heeft van 95mm ipv de 60mm van de NoShow. De circle is helemaal plat in te stucen, incl. de ronde binnen cirkel, waar door het echt straks wordt. Ik vraag me af of dat met de NoShow goed lukt.

Als ik de specificaties vergelijk is de Circle duidelijk in het voordeel:
NoShow
75Pa bij 90m3/h aanvoer/75m3/h afvoer
30dB(A) bij 50m3/h (ze zeggen kleiner dan, dus laat het 29 dB(A) zijn)

Circle 100/125
17Pa bij 90m3/h
8dB bij 50m3/h

Ik ben blij en tevreden met de Ventmann Circle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-06 19:36
Onze installatie maakt (naar mijn mening) vrij veel lawaai. In de woonkamer zit het geluidsniveau op 47 dB (gemeten met een app op de telefoon) en in een tweetal slaapkamers is het niet veel minder.

Als ik in de aansturingstabel van het bouwbesluit kijk, dan zou ik uitkomen op 30 dB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDNtiyA6jPtnaClkP5AEYGmidbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Al3QMCrFlYrnvbvm3eadllw4.jpg?f=user_large

Gezien de forse afwijking ben ik terughoudend om te stellen dat ik de juiste waarde gevonden heb.
Als ik verder zoek, dan vind ik op ventilatieland.nl een waarde van bijvoorbeeld 60 dB in de hoogste stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Amg0ihw4YpGjHOp-7kKwI_So1yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqsWeSuIFgMOnZjfqLk65HOG.jpg?f=fotoalbum_large

In dat geval zou ik een zeurkous zijn, maar ondertussen wijkt dit geluidsniveau zo ver af van mijn gemeten waardes dat ik dit ook niet wens te geloven.

Kortom, wat zijn redelijke geluidsniveaus voor een mechanisch ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zoek even op hoe je meten moet, daar komt meer bij kijken dan alleen een app op je telefoon. Afstand, hoek, geijkte meter, etc.
Je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen dat je het hoort als je op de bank zit en het geluidsniveau daarom te hoog zit. Dan doen de regels er niet zoveel toe tenzij je je installateur moet dwingen om er wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Vreemdeling schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:05:
Onze installatie maakt (naar mijn mening) vrij veel lawaai. In de woonkamer zit het geluidsniveau op 47 dB (gemeten met een app op de telefoon) en in een tweetal slaapkamers is het niet veel minder.
Als je je ventielen of de motor via de ventiel duidelijk hoor is er iets mis. Maak een foto van de installatie, vooral hoe het van de unit richting de hoofdkanalen lopen. Daar moeten wat starre en flexibele dempers zitten, anders mis je 20 dB+ demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

P5ycho schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:00:
[...]

Heb je je warmtewisselaar er niet in zitten ofzo?
Daar wordt begin volgende week naar gekeken. De installateur had het erover dat een warmtewisselaar optioneel is?? Vind ik alleen wel vreemde gedachte.
Wat is de functie van een “wtw” zonder wisselaar? Een dure veredelde ventilatie box?

Je koopt een auto, maar dan nog zonder stuur en wielen?

Ik verwacht als advies dat er dan bij het kopen van dat type auto het wel een stuk fijner en efficiënter rijden is, een stuur en wielen bij te kopen. En ik daar als “domme” klant niet zelf achter moet komen toch?

Maar goed we komen er volgende week wel achter of de unit kalig is gemonteerd, zonder wisselaar.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Audione0 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:37:
[...]

Daar wordt begin volgende week naar gekeken. De installateur had het erover dat een warmtewisselaar optioneel is?? Vind ik alleen wel vreemde gedachte.
Wat is de functie van een “wtw” zonder wisselaar? Een dure veredelde ventilatie box?

Ik verwacht als advies dat er dan bij het kopen van dat type auto het wel een stuk fijner en efficiënter rijden is, een stuur en wielen bij te kopen. En ik daar als “domme” klant niet zelf achter moet komen toch?

Maar goed we komen er volgende week wel achter of de unit kalig is gemonteerd, zonder wisselaar.
Je kan bij bijna elke unit zelf de kap eraf trekken na paar schroefjes... Ben wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 19:05
[...]

Een WTW zonder wisselaar zal geen warmte terugwinnen en is dus geen WTW.
En zonder die wisselaar zullen de luchtstromen ook random kruislings mengen op de plek waar de wisselaar hoort te zitten.
Ik zou hem inderdaad direct open schroeven om dit na te gaan. Als de installateur zulke opmerkingen maken kun je m.i. direct naar een andere gaan zoeken en je geld terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Situatie:
  • 2-1 kap uit 2012 met mechanische ventilatie, drie verdiepingen. Volledig open wenteltrap tot de zolder
  • Begane grond 80m2 woonkamer, 2x afvoer in de keuken, 1x afvoer wc
  • 1ste verdieping 50m2: drie werkkamers, afvoer op badkamer
Ik ben ook eens aan het kijken naar balansventilatie ivm verbouwing van de zolder. Ik wil de zolder sowieso "self contained" maken ivm geluidsoverdracht naar de rest van het huis, daar is het goed toe te passen.

Maar als ik de boel open heb is het plaatsen van luchtaanvoeren op 150-160mm naar de drie kamers op de tussenverdieping best te doen. Alleen luchtaanvoer naar de benedenverdieping brengen vanaf de zolder is een no-go. Misschien dat we in de toekomst de trap beneden afsluiten met een glaswand, dan zou deze ruimte los te ventileren zijn (tweede unit in de garage).
  1. Zou het doable zijn om de benedenverdieping tot die tijd lucht aan te laten zuigen vanaf de eerste verdieping?
  2. Zou een extra aanvoer in het zolderplafond in de wenteltrap kunnen helpen? De verbinding naar de woonkamer is verder open.
CoNuS schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:35:
[...]

[Afbeelding]
Zo'n Y-stuk moet ik ook nog hebben, waar heb je die vandaag gehaald als ik vragen mag? :)

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 05-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
[...]

Zehnder verkoopt ze niet zonder wisselaar. Een enthalpie wisselaar (vochtuitwisseling) is wel optioneel.
Stekker eruit en 3 torx schroeven loshalen en je weet het.

Zonder wisselaar is er geen scheiding tussen aanvoer en afvoer, en zul je denk ik de helft van de afgevoerde lucht recirculeren en de helft van buiten aanzuigen, zo uit het hoofd. Dat is echt niet ok.

edit: wat Onno zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Even de kap eraf, simpel klusje indd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C84EVahAhoj6cCQ4ia_5n9uAMw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XALsfPLYb7tP2rSHLLq8E2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Die wisselaar zit er gelukkig wel in. Maar die temperaturen... 8)7
Ik kan de linker bypassklep niet zien, staat die open net als rechts?

Hoe zitten je buizen aangesloten? Je hebt een 'rechtse' unit (want je heater zit links), dus moeten aan- en afvoer rechts zitten en de buitenaansluitingen links.

Van voren gezien:
(buitenlucht) (aanvoer)

(afvoerlucht) (retour)

adhv je eerdere plaatje bijbehorende temperaturen:
3.0(91%) 9.7(61%)

6.7(94%) 9.9(83%)

Hoe komt die aan- en afvoer zo koud? Gaan die buizen door een ongeisoleerde ruimte?

[ Voor 33% gewijzigd door P5ycho op 05-12-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

P5ycho schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:28:
Die wisselaar zit er gelukkig wel in. Maar die temperaturen... 8)7
Ik kan de linker bypassklep niet zien, staat die open net als rechts?

Hoe zitten je buizen aangesloten? Je hebt een 'rechtse' unit (want je heater zit links), dus moeten aan- en afvoer rechts zitten en de buitenaansluitingen links.

Van voren gezien:
(buitenlucht) (aanvoer)

(afvoerlucht) (retour)

adhv je eerdere plaatje bijbehorende temperaturen:
3.0(91%) 9.7(61%)

6.7(94%) 9.9(83%)

Hoe komt die aan- en afvoer zo koud? Gaan die buizen door een ongeisoleerde ruimte?
Ja de buiten aansluitingen zitten indd links en de huis aansluitingen rechts.

Als ik in de app kijk zie ik dat de heater is aangesloten alleen blijft het gebruik in wattage altijd op 0 staan. Lijkt erop dat de voorverwarmer/heater niets doet.

Er lopen 2 geïsoleerde buizen over het dak naar 2 verstrekken, die denk ik kwa temperaturen roet in het eten gooien. Ook worden de 2 vertrekken door de vloerverwarming niet echt warm gemaakt omdat dit slaap vertrekken zijn. Dus ik denk dat het dubbelop koud wordt en het elkaar alleen maar versterkt.

Ik ga met de installateur overleggen want ik denk dat de 2 buizen op het dak roet in het eten gooien, gezien op het moment dat de afgezogen lucht bij de wtw terecht is gekomen al zover is afgekoeld dat de wtw indd de lage temps laat zien.
Vraag me alleen wel af of nog verder na isoleren van de buizen buiten zin heeft.

Nog een vraag. De witte box in het midden is de wisselaar, is dit een enthalpie versie?

Je vraag mbt bypass, ja dit zit op dezelfde positie. Als ik de bypass functie aan of uit zet gebeurt er alleen niets. Kan dit komen omdat de unit op stand verwarmen staat en dat dan de bypass functie helemaal uitgeschakeld wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 05-12-2023 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 19:05
Nee is geen enthalpiewisselaar (daar zit een blauwe sticker op ipv groen)
Voorverwarmer op 0 W is hier bij onze q350 ook zo. Deze gaat alleen aan (in stapjes) als het echt vriest. Ter voorkoming van bevriezing van de WTW.

[ Voor 50% gewijzigd door Onno ! op 05-12-2023 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Audione0 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:00:

Er lopen 2 geïsoleerde buizen over het dak naar 2 verstrekken, die denk ik kwa temperaturen roet in het eten gooien. Ook worden de 2 vertrekken door de vloerverwarming niet echt warm gemaakt omdat dit slaap vertrekken zijn. Dus ik denk dat het dubbelop koud wordt en het elkaar alleen maar versterkt.
Die "geïsoleerde" buizen, zijn dat van die stalen buizen met ca 5mm anticondens"isolatie"?
Dat zou wel die waanzinnig lage retourtemperatuur verklaren.

Jouw "installateur" heeft geen WTW aangelegd, maar een koelsysteem om de warmte van je ventilatiesysteem effectief aan de buitenlucht over te dragen!
Ik ga met de installateur overleggen want ik denk dat de 2 buizen op het dak roet in het eten gooien, gezien op het moment dat de afgezogen lucht bij de wtw terecht is gekomen al zover is afgekoeld dat de wtw indd de lage temps laat zien.
Vraag me alleen wel af of nog verder na isoleren van de buizen buiten zin heeft.
Jawel, maar dan wel op een niveau waarop je ook een woning zou isoleren, dus met Rc 5 of meer, en dan luchtdicht afgeplakt.

Praktisch gezien is dat natuurlijk allemaal ruk. Die buizen horen gewoon binnen je geïsoleerde schil. En ook jij weet nu waarom.

Want dit probleem speelt niet alleen nu, nu het koud is. Maar ook als het buien warm wordt, en de zon op dat hete dak op die buizen staat de branden, dan wordt daarin de lucht ontzettend heet, en warmt je woning extra op.
Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand kan bedenken dat dit een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 20:51
@Audione0
Vraagje: is jouw installateur een erkende installateur of een 'mannetje' / ZZP'er?

Je hoeft geen namen te noemen hoor (liever niet zelfs), maar de beste man (of vrouw) heeft overduidelijk geen idee waar hij/zij mee bezig is.

Werkelijk onvoorstelbaar dat dit soort lieden met handen aan deze systemen zitten. Maar het verbaast me helaas niets.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:41:
[...]

Die "geïsoleerde" buizen, zijn dat van die stalen buizen met ca 5mm anticondens"isolatie"?
Dat zou wel die waanzinnig lage retourtemperatuur verklaren.

Jouw "installateur" heeft geen WTW aangelegd, maar een koelsysteem om de warmte van je ventilatiesysteem effectief aan de buitenlucht over te dragen!

[...]

Jawel, maar dan wel op een niveau waarop je ook een woning zou isoleren, dus met Rc 5 of meer, en dan luchtdicht afgeplakt.

Praktisch gezien is dat natuurlijk allemaal ruk. Die buizen horen gewoon binnen je geïsoleerde schil. En ook jij weet nu waarom.

Want dit probleem speelt niet alleen nu, nu het koud is. Maar ook als het buien warm wordt, en de zon op dat hete dak op die buizen staat de branden, dan wordt daarin de lucht ontzettend heet, en warmt je woning extra op.
Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand kan bedenken dat dit een goed idee is.
Ja indd, er zit plak isolatie omheen tegen condens, ik had hier nl last van vorig jaar. Is alleen geen 5mm, maar een cm of 2 schat ik.

Van de zomer had ik indd erg hete lucht stroom naar binnen, hier had ik al een draadje van lopen op tweakers. En had zelf al het idee dat de installatie niet g=juist was maar wilde ook even de koude dagen afwachten.
Ik wil jullie in ieder geval hartelijk danken voor alle tips en goed bedoelt advies. Hier kan erg veel mee.

Namen ga ik indd niet noemen. Het is een erkend gecertificeerde installateur, waarvan ik zeker weet dat hij dit gaat oplossen. Alleen installeert hij niet meer zelf, maar laat dit door zijn personeel uitvoeren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste