Nou, ik heb denk ik een theoretische methode gevonden. Nu de vraag of ik het zelf in de praktijk kan brengen. Misschien dat jullie even mee kunnen kijken om te zien of ik niet iets over het hoofd zie / toch een probleem gaat zijn.
"stand 2" --> 225m3/h. Dan is er 115m3/h ventilatie in de woonkamer, per kinderkamer 30m3/h en de tijdelijke ouder-slaapkamer (kleine kinderen) 50m3/h. Dat moet later ooit een werkkamer worden.
Ik denk dat een Q350 + ERV het best past, in een "inloopkast" van een paar m2 groot. De (buiten)muur is 10cm kalksteen, dan isolatie, luchtlaag en buitensteen. Met 10cm kalksteen voldoet hij volgens mij niet om de WTW op te hangen --> op standaard/vloer plaatsen. De lucht-aanvoer gaat recht naar buiten, en komt dan op een klein balkon ~ 1.1 m van de grond. De uitblaas richting buiten via dezelfde gevel min. 1 m hoger en zo ver mogelijk horizontaal verschoven. Dan is de verdunningsfactor < 0.01 (zie plaatje zometeen). Zehnder schrijft een 160mm geveldoorvoer voor, maar misschien dat ik daar 200mm van kan maken.
Met de huidige flows kom ik uit op een maximaal drukverlies van: 61 Pa op de toevoer, en 67 Pa op de retour. Ik heb ruimte voor ~120 Pa drukval als ik zo kijk in die grafiek
Dan het overzicht:
En op deze manier kan ik het huidige (170x70mm) kanaal blijven gebruiken. Ik hoef dus maar 1 125mm kanaal langs de slaapkamers (als toevoer) en naar beneden richting de woonkamer te laten lopen. Vermoedelijk laten we die eerst in het zicht (eventueel zwart geverfd) als "industriele look". Kan ik later altijd nog een koof maken.
Plattegrond overzichtje:
Twee kanalen langs de trap naar beneden (vierkant, rechthoekig of rond) blijft denk ik lastig met weg werken, omdat ik dan langs deze hoek moet:
(van rechtsboven 2 kanalen langs elkaar die dan onder het plafond van de begane grond naar de achterkant van de keuken moeten). Dus je krijgt enerzijds een gekke koof langs de trap, dan een verlaagd plafond in de hal en ik moet 2 kanalen boven de deuren op de 1e verdieping zien weg te werken (moeten naast elkaar lopen, met 30cm ruimte boven de deuren).
Vooral benieuwd naar het geluid. Ventilatie-technisch denk ik dat we met 2 kleine kinderen wel rond moeten komen met 115m3/h in de woonkamer. Later willen we de keuken misschien ook nog helemaal open maken, en dan zou ik daar een grotere decentrale unit plaatsen (als ik niks kan bedenken met hergebruik van de WTW). Ter zijner tijd gaan we ook op de zolderkamer slapen, en daar plaatsen we dan een decentrale unit.
Nu nog kijken of ik het in de toekomstige "WTW-kast" alle buizen goed kan wegwerken. Tevens: is het een probleem als de verse lucht aanvoer van de WTW ~1m boven een balkon zit?