Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jjonkie
Ik heb ongeveer hetzelfde in mijn rijtjeshuis.

Werk prima. Niet ideaal, zou graag twee zone van maken om iets gerichter te ventileren maar het werkt.
Mijn esp modbus printje voor de brink flair zou een relais aan kunnen sturen om te wisselen van zone, maar kost hier ook wat breekwerk.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2023 14:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:29
@jjonkie Kun je het uittekenen?
Volgens mij kan het alleen als er in alle ruimtes een actieve afvoer of een aanvoer is.
Een slaapkamer zonder afvoer met alleen een spleet onder de deur is onvoldoende, maar als daar al een afzuigkanaal zit kan het wel.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32
assje schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:45:
Even een vraagje, ik zou graag zowel aanvoer als afvoer door dezelfde gevel doen. Ik zou de afvoer in de nok willen plaatsen en de aanvoer laag in puntje van muur/dak zolder. Op die manier zitten aan en afvoer verticaal 2 meter en horizontaal 5 meter uit elkaar; prima dus.

Maar, in dat geval zou de aanvoer LAGER geplaatst zijn dan de unit. Is dat mogelijk een probleem? Iets met condens oid?
Niemand? Lijkt een klein detail maar is vrij belangrijk voor het plan dat ik heb. Zelf zou ik denken dat luchtaanvoer weinig risico op condensatie zou moeten hebben aangezien de lucht niet afkoelt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10 09:59
assje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:14:
[...]

Niemand? Lijkt een klein detail maar is vrij belangrijk voor het plan dat ik heb. Zelf zou ik denken dat luchtaanvoer weinig risico op condensatie zou moeten hebben aangezien de lucht niet afkoelt.
Lijkt mij geen probleem, buizen naar buiten moeten geïsoleerd zijn. Hoogte tov unit, zou niet weten wat het uitmaakt. Hoogstens dat bij de grond de temp wat lager zou kunnen zijn dan hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik zou ook niet weten waarom dit een probleem zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Top, verloop van overige leidingen moet ik nog verder uitwerken maar aanvoer/afvoer heb ik dan redelijk duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyGoENIg2ahDGpKCrNzlNWMonKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4F1aHzHKuRR7HE1oaNXWr45.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 15-11-2023 11:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10 14:10
assje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:02:
Top, verloop van overige leidingen moet ik nog verder uitwerken maar aanvoer/afvoer heb ik dan redelijk duidelijk:
[Afbeelding]
Locatie is prima, maar je leidingen naar buiten lijken vrij dun. Vergeet niet dat door de leidingen van en naar buiten lucht van buitentemperatuur stroomt en je daardoor een flink lek in je geïsoleerde schil creëert. Je zou die dus eigenlijk net zo dik als je muren willen isoleren.
Dat lukt helaas niet, maar ik zou altijd (weer) comfopipe+ gebruiken. Dat heeft door de dikke isolatie wel een buitendiameter van 286mm, iets waar je in je ontwerp wel even rekening mee moet houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:01:
Je leidingen naar buiten lijken vrij dun. Vergeet niet dat door de leidingen van en naar buiten lucht van buitentemperatuur stroomt en je daardoor een flink lek in je geïsoleerde schil creëert. Je zou die dus eigenlijk net zo dik als je muren willen isoleren.
Dat lukt helaas niet, maar ik zou altijd (weer) comfopipe+ gebruiken. Dat heeft door de dikke isolatie wel een buitendiameter van 286mm, iets waar je in je ontwerp wel even rekening mee moet houden.
Het is nu getekend op basis van 200mm thermoduct met een buitendiameter van 220mm. Ik voorzie dat ik tegen deze kant van de wand een koof ga maken om de leidingen weg te werken die ik simpelweg kan vullen met glaswol. In dat geval denk ik niet zoveel noodzaak om nog meer uit te geven aan de leidingen, dat thermoduct spul is al verschrikkelijk duur; €800 euro voor 2 muurdoorvoeren, 5 meter leiding en 7 verlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 15-11-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
assje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:03:
Het is nu getekend op basis van 200mm thermoduct met een buitendiameter van 220mm. Ik voorzie dat ik tegen deze kant van de wand een koof ga maken om de leidingen weg te werken die ik simpelweg kan vullen met glaswol. In dat geval denk ik niet zoveel noodzaak om nog meer uit te geven aan de leidingen, dat thermoduct spul is al verschrikkelijk duur; €800 euro voor 2 muurdoorvoeren, 5 meter leiding en 7 verlopen.
Als thermoduct al zo duur is, dan is Comfopipe+ nog maar nauwelijks duurder (of vergelijkbaar qua prijs). En je kunt dit maar beter goed doen.
Want let op dat je bij het isoleren met glaswol een groot risico hebt op condens! Het dauwpunt komt dan nl. in de glaswol te liggen, waardoor vocht uit de woning daar gaat condenseren.
De harde isolatie van Comfopipe+ heeft dat probleem niet.

Muurdoorvoer kun je ook pragmatisch oplossen
Hier heb ik een gat van ø300 in de binnenmuur + isolatie geboord en daar de comfopipe+ met PUR in bevestigd. In de buitenmuur is het gat ø200 en daar zit gewoon een stukje PVC-pijp ø200 in geschoven (die past ook mooi in de Comfopipe). Op de buitenmuur zit gewoon een rooster met kap:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/cache/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/1/3/800x800_co_ar_tr_100/13wa-a_2.webp

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:09:
Als thermoduct al zo duur is, dan is Comfopipe+ nog maar nauwelijks duurder (of vergelijkbaar qua prijs). En je kunt dit maar beter goed doen.
Waar had jij dat besteld? Zo te zien geen 30 graden bochten met Comfopipe+, dat is voor mijn ook wel een probleem.
Want let op dat je bij het isoleren met glaswol een groot risico hebt op condens! Het dauwpunt komt dan nl. in de glaswol te liggen, waardoor vocht uit de woning daar gaat condenseren.
De harde isolatie van Comfopipe+ heeft dat probleem niet.
Zou dat niet een vrij theoretisch risico zijn als er al iets van een isolatielaag aanwezig is?
Muurdoorvoer kun je ook pragmatisch oplossen
Hier heb ik een gat van ø300 in de binnenmuur + isolatie geboord en daar de comfopipe+ met PUR in bevestigd. In de buitenmuur is het gat ø200 en daar zit gewoon een stukje PVC-pijp ø200 in geschoven (die past ook mooi in de Comfopipe). Op de buitenmuur zit gewoon een rooster met kap:
[Afbeelding]
Hier moet ik even over na gaan denken. Mijn gevel wordt buitenom geisoleerd met 12cm EPS; even bedenken of deze oplossing zich daar ook voor leent.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 15-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
assje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:39:
Waar had jij dat besteld? Zo te zien geen 30 graden bochten met Comfopipe+, dat is voor mijn ook wel een probleem.
In België bij My-Electro.be. Is in NL helaas niet te krijgen.
Zou dat niet een vrij theoretisch risico zijn als er al iets van een isolatielaag aanwezig is?
Dat hangt van de isolatieverhouding tussen de twee, de luchtvochtigheid en het temperatuurverschil af. Moet je zelf even uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:37
Sja je legt toch ook gewoon lappen steenwol tegen een kale dak aan? Kwestie van een dampdichte plastic laag aanbrengen, dan kan waterdamp niet door steenwol trekken om weer vloeibaar te worden op een onhandige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:41
Kan iemand mij uitleggen wat de impact is van een NOK drukevenwicht in Optivent?

Ik zit wat te tekenen en bij de aanvoer heb ik een Maximum drukverlies van 57 Pa en minimum drukverlies van 40 Pa. Het drukevenwicht is hier OK omdat hij binnen 20 Pa valt.

Bij de afvoer, doordat ik het huidige kanaal wil (her)gebruiken met een hydraulische diameter van 97mm, is het maximale drukverlies echter 70 Pa en het minimale drukverlies 19 Pa. Daardoor is het drukevenwicht dus NOK.

Ik kan door de overflow richting bovenverdieping te sturen het drukevenwicht "OK" krijgen, maar het maximale drukverlies verandert daar niet echt door. De minimale hoeveelheid neemt alleen maar toe.

Gezamenlijk (toevoer + afvoer) blijf je op een totaal drukverlies van zo'n 120 - 130 Pa zitten. Is me ook nog niet helemaal duidelijk wat dat betekent voor een Q350. Moet ik dan een grotere capaciteit ventilator pakken? Q450 bijvoorbeeld? Ik heb zo'n 215m3/h nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
Als je door een rietje blaast moet je best veel druk zetten om er een hoeveelheid lucht door te krijgen. Als je hetzelfde doet met 40cm electrapijp gaat dat een stuk makkelijker. Als je dan de electrapijp en rietje tegelijk aan de mond zet en probeert hetzelfde volume door het rietje te krijgen als eerder, dan blijkt dat niet mogelijk. Je zult dan de electrapijp moeten knijpen met een vinger.

Optivent geeft hier een NOK op omdat je in de praktijk het minder restrictieve deel van je afvoerstelsel zo hard zult moeten knijpen dat het drukverlies onnodig toeneemt. Als gevolg heb je een hard werkende wtw en hoger energieverbruik. Dat kan op jaarbasis flink in de centen lopen.

100mm kun je 1 ventiel op kwijt. Hoeveel m3/h probeer je daar doorheen te persen en hoe lang is de leiding?

Over drukverliezen (per kanaal):
50 Pa is super
100 Pa is ok
200 is de limiet van de unit, maar hopeloos inefficient en luidruchtig.
Dit staat als grafiek incl verbruik in de handleiding van de unit.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 16-11-2023 08:58 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Yaldair
P5ycho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:32:

100mm kun je 1 ventiel op kwijt. Hoeveel m3/h probeer je daar doorheen te persen en hoe lang is de leiding?
Dit is een 170x70mm kanaal dat bij de bouw is aangelegd voor de huidige ventilatie. Daar loopt over een stuk van ~4.5m straks de afvoer uit de keuken en bijkeuken (~125m3/h) en dan komt de wc erbij over een stuk van 2.75m (25m3/h).

Dus over een stuk van 2.75m gaat er ~150m3/h doorheen. In de ruimte waar ik de WTW kan plaatsen ligt het 170x70 kanaal bloot, dus daar wil ik een gat doorheen maken en het 150-160mm kanaal op aansluiten.

• P5ycho
12.5 Pa drukval over dat stuk. Kon beter, maar dat valt dan toch wel mee?
Blijkbaar heb je ergens anders ook een uitschieter. Post eens een kijkplaatje?
edit: Het is waarschijnlijker dat je dan een ventiel hebt met een hele lage weerstand ergens?

[ Voor 70% gewijzigd door P5ycho op 16-11-2023 10:27 ]

• Yaldair
@P5ycho

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heAoUBKLNxpgyveRwT_7RiujBPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TO7l1enXyK6BZ4rxtOwihwM6.png?f=fotoalbum_large

Ik ben wat aan het spelen met de flows, dus zit nu op een max drukverlies van 90Pa en min druk verlies van 19 Pa.

De buis die naar beneden loopt is en vertakt naar WC en de keuken is het rechthoekige kanaal van 170x70mm. Deze heb ik erin gezet met de juiste hydraulische waarden (dus naberekenen geeft zelfde drukverlies, maar hij tekent hem als 120mm).

Het ventiel in de kast (waar de unit staat) heeft maar een hele lage weerstand. Dat geeft ook die 19Pa.

Edit:
Nog een vraagje: aangezien je 2 ventilatoren hebt in een WTW, verwacht ik dat je voor de curve in de specs van de Q350 etc. elk circuit als separaat kan zien? Dus zowel afvoer als aanvoer heb je het liefst de totale drukval < 100 Pa?

[ Voor 12% gewijzigd door Yaldair op 16-11-2023 11:13 ]

• P5ycho
In de praktijk zal dat ventiel in de kast straks als eerste (flink) geknepen moeten worden. Daar ga je waarschijnlijk ook meer geluid horen omdat er 150m3/h voorbij jakkert op dat t-stuk. Mocht je daar een langer stuk buis aan kunnen leggen dan zou ik dat overwegen.

• w00key
P5ycho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:32:
Als je door een rietje blaast moet je best veel druk zetten om er een hoeveelheid lucht door te krijgen. Als je hetzelfde doet met 40cm electrapijp gaat dat een stuk makkelijker. Als je dan de electrapijp en rietje tegelijk aan de mond zet en probeert hetzelfde volume door het rietje te krijgen als eerder, dan blijkt dat niet mogelijk. Je zult dan de electrapijp moeten knijpen met een vinger.

Optivent geeft hier een NOK op omdat je in de praktijk het minder restrictieve deel van je afvoerstelsel zo hard zult moeten knijpen dat het drukverlies onnodig toeneemt. Als gevolg heb je een hard werkende wtw en hoger energieverbruik. Dat kan op jaarbasis flink in de centen lopen.

Over drukverliezen (per kanaal):
50 Pa is super
100 Pa is ok
200 is de limiet van de unit, maar hopeloos inefficient en luidruchtig.
Dit staat als grafiek incl verbruik in de handleiding van de unit.
Ho eens even

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rvy2dX_ABDpkRNhyQCQd6mawjzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dahOHv8IepHATT67fkdUsuWR.png?f=fotoalbum_large

Mijn installatie is krap, in 2004 dachten ze weg te kunnen komen met 125 mm hoofdkanalen en 80 mm aftakkingen naar ventielen toe. Ik vind mijn Q350 luid genoeg op 225 m3/uur @ nog geen 50 Pa drukverlies. Ik draai hem nu standaard op stand 2, 160 m3/uur, ~32% ventilatorvermogen.

Beschikbare druk is verschil onder en bovendruk in de grafiek, onderdruk is verlies in unit zelf. Ventilator kan inderdaad tot 200 Pa geven op 300 m3/uur, maar 60 daarvan is niet bruikbaar en ding op max is echt tering luid.

@Yaldair ik zou echt kijken voor iets anders dan 150 m3/uur door 1 pijpje van 170x70 forceren. Je wordt er niet heel blij van, maar als het echt moet kan het. Aan de andere kant, wie draait nou zijn unit 24/7 op max, dan wordt het net als bij mij gewoon beetje knijpen voor geluid normaal en full power bij feestjes.

Meer dan 225 m3/uur haal ik niet met 125 rond richting rest van het huis.

• P5ycho
Het is me niet precies duidelijk wat er niet klopt :)

• Yaldair
@w00key dit is helaas de "normaal" stand die ik in theorie moet hebben. 4 bewoners --> ~120m3/h in de woonkamer. Dit moet dan worden weggezogen via het huidige (te kleine) kanaal.

Nadeel is dat ik anders 2 buizen langs een trap moet leiden van 125mm. Nu moet ik al 1 buis naar beneden brengen wat al niet fantastisch is, maar met 2 is dat nog problematischer (WAF, ruimte).

Die Pst is totaal dus van beiden ventilatoren?

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 16:48
ZonnigY schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:51:
@jjonkie Kun je het uittekenen?
Volgens mij kan het alleen als er in alle ruimtes een actieve afvoer of een aanvoer is.
Een slaapkamer zonder afvoer met alleen een spleet onder de deur is onvoldoende, maar als daar al een afzuigkanaal zit kan het wel.
Ben even aan tekenen geweest, best wel verhelderend... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w1cINXA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HnfMaIw.jpg

plaatsing van de unit leek mij een uitdaging maar die kan eigenlijk prima achter het knieschot van de gamehoek. Dat is een vrij hoog knieschot en ook nog wel mooi diep. Dat moet wel lukken.

• w00key
Yaldair schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:30:
@w00key dit is helaas de "normaal" stand die ik in theorie moet hebben. 4 bewoners --> ~120m3/h in de woonkamer. Dit moet dan worden weggezogen via het huidige (te kleine) kanaal.

Nadeel is dat ik anders 2 buizen langs een trap moet leiden van 125mm. Nu moet ik al 1 buis naar beneden brengen wat al niet fantastisch is, maar met 2 is dat nog problematischer (WAF, ruimte).

Die Pst is totaal dus van beiden ventilatoren?
Nee, per ventilator gelukkig.

Rechthoekige kanalen zijn efficiënter in ruimte, stel dat je een 125x125 kanaal laat fabriceren met bijbehorende koppelstukken, dan zit je op 0.9 Pa/m ipv 1.3 Pa/m, en je kan ze in elke formaat krijgen, dus 300x100 zou ook kunnen als dat beter is voor WAF. Je ziet in utiliteitsbouw vaker rechthoeken dan rond, dat neemt teveel ruimte in beslag.

125x200 => 0.3 Pa/m @ 150, 0.5 Pa/m @ 200, dus als je dat kwijt kunt, een kolom zo breed als een A4 en bekleden met gips, stuccen en dan schilderen, dan zit je goed.

• w00key
P5ycho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:29:
[...]

Het is me niet precies duidelijk wat er niet klopt :)
"200 Pa beschikbaar". Of 100 Pa okay. Met de Q350 hier zou ik daar nooit mee rekenen.

Op 250ish m3/uur heb je dat helemaal niet volgens de luchtgrafiek van de Q350 specs. Meneer wilt 150 uit de benedenverdieping en beetje boven en dan zit je niet op 350 totaal waar je dan op max vermogen misschien 160 Pa kan gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door w00key op 16-11-2023 12:42 ]

• P5ycho
"200 Pa is de limiet van de unit" kun je inderdaad zo lezen ja.
Het moge duidelijk zijn dat een lager drukverlies zich direct vertaalt in minder geluid en verbruik, wat zeer lonend is. Dat heb ik echter niet vermeld en is wel cruciaal natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
P5ycho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:47:
"200 Pa is de limiet van de unit" kun je inderdaad zo lezen ja.
Het moge duidelijk zijn dat een lager drukverlies zich direct vertaalt in minder geluid en verbruik, wat zeer lonend is. Dat heb ik echter niet vermeld en is wel cruciaal natuurlijk.
Nog een keer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rvy2dX_ABDpkRNhyQCQd6mawjzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dahOHv8IepHATT67fkdUsuWR.png?f=fotoalbum_large

Lees af bij 350 m3/uur de boven en onderdruk af. 200 Pa ventilator, 70 Pa opgegeten door de warmtewisselaar en interne verliezen = 130 Pa max voor leidingen en ventielen. Dit is op "hopeloos luid" stand. Geen 200 Pa beschikbaar dus.

Lees af bij wat een logischer instelling is voor dat huis. 250 m3 totaal, 140 Pa ventilator, 40 interne weerstand, 100 Pa beschikbaar. Dat is gelukkig wel minder luid, op ~44 dB rode lijn, maar meer dan dit heb je niet en 91 Pa theoretisch in software is te dicht bij de absolute limiet van de Q350.

Oh en die 91 Pa was berekend op stand 2, dus stand 3 = 250 m3/uur is de druk beneden nog hoger = kan niet met de Q350.

Ik vind persoonlijk <37 dB (160 m3 @ any Pa) al luid genoeg dus geen van de bovenstaande zou ik aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 16-11-2023 12:52 ]

• P5ycho
Yes, ik zie nu (pas) wat je bedoelt. Thanks.
Ik moest er even goed naar kijken. Te gehaast geweest ivm de baas z'n tijd ;). Uit de grafiek kun je weer andere dingen halen dan uit de bijbehorende tabellen. Ik had er ook nog niet bij stilgestaan dat het verlies over de wisselaar zo groot is.
Zo blijft de 'Kies em 25% te groot' ook van toepassing.

• Yaldair
Nou, ik heb denk ik een theoretische methode gevonden. Nu de vraag of ik het zelf in de praktijk kan brengen. Misschien dat jullie even mee kunnen kijken om te zien of ik niet iets over het hoofd zie / toch een probleem gaat zijn.

"stand 2" --> 225m3/h. Dan is er 115m3/h ventilatie in de woonkamer, per kinderkamer 30m3/h en de tijdelijke ouder-slaapkamer (kleine kinderen) 50m3/h. Dat moet later ooit een werkkamer worden.

Ik denk dat een Q350 + ERV het best past, in een "inloopkast" van een paar m2 groot. De (buiten)muur is 10cm kalksteen, dan isolatie, luchtlaag en buitensteen. Met 10cm kalksteen voldoet hij volgens mij niet om de WTW op te hangen --> op standaard/vloer plaatsen. De lucht-aanvoer gaat recht naar buiten, en komt dan op een klein balkon ~ 1.1 m van de grond. De uitblaas richting buiten via dezelfde gevel min. 1 m hoger en zo ver mogelijk horizontaal verschoven. Dan is de verdunningsfactor < 0.01 (zie plaatje zometeen). Zehnder schrijft een 160mm geveldoorvoer voor, maar misschien dat ik daar 200mm van kan maken.

Met de huidige flows kom ik uit op een maximaal drukverlies van: 61 Pa op de toevoer, en 67 Pa op de retour. Ik heb ruimte voor ~120 Pa drukval als ik zo kijk in die grafiek

Dan het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZV8z_hdTDFdd4kGmqHMg-8ToAE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MU1aT5HrB4TINxqudOKXuEWi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm-l5yUwnV1bRcGgq4CIrFuwSR8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j0dtpOKLVWgTJBbKmUFkXqXJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE06q9WIF2mCe79Gn6CEJTa9Rng=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g8w20xGa3BoWStQVk8isHik9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4mUKxb7MqJ90xdNhI0rvyeSLE8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5SBkNKjPsEIu8EjmGC3HDgD0.png?f=fotoalbum_tile

En op deze manier kan ik het huidige (170x70mm) kanaal blijven gebruiken. Ik hoef dus maar 1 125mm kanaal langs de slaapkamers (als toevoer) en naar beneden richting de woonkamer te laten lopen. Vermoedelijk laten we die eerst in het zicht (eventueel zwart geverfd) als "industriele look". Kan ik later altijd nog een koof maken.

Plattegrond overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRrKb25esF2OEFOF5DXZ6WX0t0Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5yTLbzjaQ1Gw9L7d1ZJ1eVtN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O9xGiWSQutuTztb133lPYz8fXs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/K5nq2CUGEXzWPjyxKl9OFjG7.png?f=fotoalbum_tile

Twee kanalen langs de trap naar beneden (vierkant, rechthoekig of rond) blijft denk ik lastig met weg werken, omdat ik dan langs deze hoek moet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9L27ODC13V5-CwDTR5OxuvSTAMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYpB5sk4IdN8vgBo9E4c8Yet.png?f=fotoalbum_large

(van rechtsboven 2 kanalen langs elkaar die dan onder het plafond van de begane grond naar de achterkant van de keuken moeten). Dus je krijgt enerzijds een gekke koof langs de trap, dan een verlaagd plafond in de hal en ik moet 2 kanalen boven de deuren op de 1e verdieping zien weg te werken (moeten naast elkaar lopen, met 30cm ruimte boven de deuren).

Vooral benieuwd naar het geluid. Ventilatie-technisch denk ik dat we met 2 kleine kinderen wel rond moeten komen met 115m3/h in de woonkamer. Later willen we de keuken misschien ook nog helemaal open maken, en dan zou ik daar een grotere decentrale unit plaatsen (als ik niks kan bedenken met hergebruik van de WTW). Ter zijner tijd gaan we ook op de zolderkamer slapen, en daar plaatsen we dan een decentrale unit.

Nu nog kijken of ik het in de toekomstige "WTW-kast" alle buizen goed kan wegwerken. Tevens: is het een probleem als de verse lucht aanvoer van de WTW ~1m boven een balkon zit?

• NicoHF
  • Niet online
Hebben jullie ook dat nu het kouder is je een soort koude tocht over je heen voelt vanuit de uitlaat ventielen?
Ik had de mijne een beetje meer opengezet een tijd terug maar merk nu wel een toch over me heen wat niet prettig is.
Maar voor de ventilatie wel beter natuurlijk.

In de woonkamer heb ik 2 ventielen in een rij, redelijk dichtbij de bank.
Kan het veel kwaad om de ene iets meer dicht te doen en de andere wat meer open in de hoop dat de tocht wat voorbij me heen gaat?
Of kan ik het ook misschien simpel aanpakken en een stuk tape erop plakken wat richting de bank gericht is?

[ Voor 10% gewijzigd door NicoHF op 16-11-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Welk type ventielen heb je ookalweer?
Het uitblaaspatroon van het ventiel bepaalt voor een groot deel de menging met bestaande lucht. Een ventiel dat zoveel mogelijk langs het plafond af blaast geeft minder tochtklachten dan een ventiel dat de lucht zo de ruimte in laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:23
NicoHF schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:53:
Hebben jullie ook dat nu het kouder is je een soort koude tocht over je heen voelt vanuit de uitlaat ventielen?
Ik had de mijne een beetje meer opengezet een tijd terug maar merk nu wel een toch over me heen wat niet prettig is.

Kan het veel kwaad om de ene iets meer dicht te doen en de andere wat meer open in de hoop dat de tocht wat voorbij me heen gaat?
Of kan ik het ook misschien simpel aanpakken en een stuk tape erop plakken wat richting de bank gericht is?
Check de bypass eens.

Ik heb de afgelopen dagen een proefje uitgevoerd met de bypass open. Met bypass open voelt het al snel onbehaaglijk door koude tocht in huis. Nu is de bypass weer dicht en het voelt weer aangenaam in huis.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
P5ycho schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:19:
Welk type ventielen heb je ookalweer?
Het uitblaaspatroon van het ventiel bepaalt voor een groot deel de menging met bestaande lucht. Een ventiel dat zoveel mogelijk langs het plafond af blaast geeft minder tochtklachten dan een ventiel dat de lucht zo de ruimte in laat vallen.
Deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDGQlPObO4gHCLDo9iOV2n8MMNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIVu8MDW0CvVl0vrr9cOQJVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:07:
[...]

Check de bypass eens.

Ik heb de afgelopen dagen een proefje uitgevoerd met de bypass open. Met bypass open voelt het al snel onbehaaglijk door koude tocht in huis. Nu is de bypass weer dicht en het voelt weer aangenaam in huis.
Dat gaat toch automatisch?
Hoe moet ik zoiets checken het gaat om een zehnder comfoair e300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:23
NicoHF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:30:
[...]

Dat gaat toch automatisch?
Hoe moet ik zoiets checken het gaat om een zehnder comfoair e300
Bij mijn WTW (Brink Renovent Excellent) kun je de drempelwaarde instellen waarbij de bypass open gaat. Bij gaat de bypass open als de retourlucht warmer is dan 23 °C.

Ook kan ik in het menu checken of de bypass open of dicht staat.

Maar goed, dat kan bij jouw Zehnder anders zijn. Staat vast in de uitgebreide installateurs handleiding.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:36:
[...]

Bij mijn WTW (Brink Renovent Excellent) kun je de drempelwaarde instellen waarbij de bypass open gaat. Bij gaat de bypass open als de retourlucht warmer is dan 23 °C.

Ook kan ik in het menu checken of de bypass open of dicht staat.

Maar goed, dat kan bij jouw Zehnder anders zijn. Staat vast in de uitgebreide installateurs handleiding.
Temperatuur bij mij stond op 20 en heb het nu op 24 ingesteld, hoger ging die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Kan zo een bypass functie ook kapot gaan denken jullie, hoe kom ik daarachter?
Vind het raar dat ik nu koude lucht over me heen voel.
Kan me niet herinneren dat ik daar eerder last van had.

Als ik met de temperatuur meter richt op de uitvoer ventielen dan hebben ze wel dezelfde graden als de woning, momenteel 18 graden.

[ Voor 26% gewijzigd door NicoHF op 17-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 09:38

We merken dit nu nog niet, maar als het buiten onder nul is merken we dat soms ook wel. In het inblaasventiel zit misschien een plastic schijf waarmee je de uitblaasrichting kunt sturen? Dat hebben die van ons wel en die heb ik van de bank afgericht. Dat scheelt al iets.

Ik zit eraan te denken om ze bij ons te vervangen voor deze:

https://www.ventilatielan...s125-toevoerventiel/9773/

Koude lucht valt naar beneden en het coanda effect zou dit beter moeten mengen waarmee het al minder koud is als het op "zithoogte" is.
NicoHF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:59:
Kan zo een bypass functie ook kapot gaan denken jullie, hoe kom ik daarachter?
Vind het raar dat ik nu koude lucht over me heen voel.
Kan me niet herinneren dat ik daar eerder laat van had.

Als ik met de temperatuur meter richt op de uitvoer ventielen dan hebben ze wel dezelfde graden als de woning, momenteel 18 graden.
Buiten zal het nu een graad of 10 zijn? Als de temperatuur van de ingeblazen lucht dan nu iets van 18 graden is, dan zal het door de WTW opgewarmd zijn en niet via de bypass gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
tsjoender schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:03:
[...]

We merken dit nu nog niet, maar als het buiten onder nul is merken we dat soms ook wel. In het inblaasventiel zit misschien een plastic schijf waarmee je de uitblaasrichting kunt sturen? Dat hebben die van ons wel en die heb ik van de bank afgericht. Dat scheelt al iets.

Ik zit eraan te denken om ze bij ons te vervangen voor deze:

https://www.ventilatielan...s125-toevoerventiel/9773/

Koude lucht valt naar beneden en het coanda effect zou dit beter moeten mengen waarmee het al minder koud is als het op "zithoogte" is.

[...]

Buiten zal het nu een graad of 10 zijn? Als de temperatuur van de ingeblazen lucht dan nu iets van 18 graden is, dan zal het door de WTW opgewarmd zijn en niet via de bypass gegaan zijn.
Heb nog eens goed gekeken naar de uitblaasventiel met een trap erbij en er zit bij kennelijk een rand in wat ik niet wist.
Heb nu die rand richting de bank gedraait.
Misschien zit dat bij jou ook wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDKyegK5O9UIFeADKjiYKt1q2fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCSqEIMPjjoKFZm642RGA0I0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 09:38
NicoHF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:15:
[...]

Heb nog eens goed gekeken naar de uitblaasventiel met een trap erbij en er zit bij kennelijk een rand in wat ik niet wist.
Heb nu die rand richting de bank gedraait.
Misschien zit dat bij jou ook wel

[Afbeelding]
Precies, zoiets hebben de onze ook. Hopelijk maakt het een merkbaar verschil bij julle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-10 19:53

Ik zat zelf aan een Zehnder comfopost te denken om de toevoerlucht te verwarmen met behulp van de warmtepomp. Maar dat is nogal een dure oplossing (1000 euro). Heeft iemand ervaring met de comfopost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:57
Ik heb drie van deze ventielen in de woonkamer. Ik voel weliswaar geen koude tocht, maar de kamer voelt koud aan ondanks een kamertemperatuur van circa 20 graden. Bypass staat uiteraard uit op mijn Brink Renovent 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-10 12:37
Ik ga een verdieping op een bestaande woning plaatsen, en bedenk me nu dat ik natuurlijk moet voldoen aan het bouwbesluit (voor het nieuwe gedeelte). Hoe gaan jullie daarmee om? Want dat zou een redelijke overdimensionering betekenen voor mij (237 m3/h vs 110 m3/h).

Mag ik dat uberhaupt zelf doen, of moet de aanleg door een erkende installateur gedaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
savagenld schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:26:
Ik ga een verdieping op een bestaande woning plaatsen, en bedenk me nu dat ik natuurlijk moet voldoen aan het bouwbesluit (voor het nieuwe gedeelte). Hoe gaan jullie daarmee om? Want dat zou een redelijke overdimensionering betekenen voor mij (237 m3/h vs 110 m3/h).

Mag ik dat uberhaupt zelf doen, of moet de aanleg door een erkende installateur gedaan worden?
Volgens mij mag je het wel zelf doen, maakt dat niet uit.

Wat ze in nieuwbouw vaak doen is op zolder alles als 'overige ruimtes' kwalificeren.
Minder grote kamers maken is vast geen optie >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Same here, niet gebruikte slaapkamers waren 'overige ruimte'.
Maar, je doet er wel goed aan om ook daar wat aanvoer te specificeren. Desnoods doe je dat niet voor de bouwbesluit-check, maar wel voor de installateur. Een soort schaduw-berekening :P.
Dan heb je de buis er ook vast zitten als je later besluit toch een extra kamer op zolder te timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zal wel verzorgen inderdaad voor ventilatie.
Vroeger met de oudere woningen hoefde dat niet perse die hadden tocht en ventilatie roosters het en der.
Maar tegenwoordig is alles potdicht waardoor er bijna geen lucht meer in de woning komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
tsjoender schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:25:
[...]

Precies, zoiets hebben de onze ook. Hopelijk maakt het een merkbaar verschil bij julle.
Merk nu wel verschil. Maar zit nog te spelen met de posities.
Maar blijft nog wel een koud gevoel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
NicoHF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:01:
[...]

Merk nu wel verschil. Maar zit nog te spelen met de posities.
Maar blijft nog wel een koud gevoel geven.
Elke luchtstroom op 20 graden geeft helaas een kou gevoel... De mensen op de airco als verwarming topic hebben daar ook last van, zelfs bij een uitblaastemperatuur van 30 graden.

Ik zet gewoon de verwarming hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 25-10 17:08
OOIT: 'Ik bouw zelf bovenlichten( glas boven de deur) om tot suskasten. Op de slk opening laag en op de gang hoog ( dus 2 platen, tussenruimte is zo opgevuld met geluiddempend materiaal dat je nauwelijks meer iets hoort maar wel een goede airflow hebt.'

ik zou nog laten zien hoe ik een ventilatiedoorvoer heb gemaakt zonder een oude deur af te korten. Dit door een suskast te bouwen in het bovenlicht. de roosters zitten beide verschoven en tegenover geluidsdempend materiaal. de zijkanten in de kast zijn opgevuld met polyesterwol(geluidsdempend) De deur krijgt nog een rubber rondom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKEiNsZBoGcr6RdcTiA9IQ1L1Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TugxuhA5wOCy8iWawlUbiACR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vZbcofTKkC990IyHdxaUY9ZgHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NO3BDXuypoEVJHEg0K7iFuIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm1c0U9sD47OkDpiupZMjCw-ajQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpUcH2uj0jPNi57aTACPK0t9.jpg?f=fotoalbum_large

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 17:21
Leuk project! Zelf met een creatieve oplossing komen geeft enorme voldoening.
Vraagje: waarom de richting van de ventielen naar beneden? Op deze hoogte kijk je dan juist die spleten in. M.i. spelen er veel factoren mee dus er is zeker geen goed of fout: Qua luchtflow zou ik de uitgaande spleten naar het plafond mikken voor het coanda effect. Ingaand maakt het niets uit.
Voor geluid wil je denk ik een directe lijn voorkomen, terwijl dat voor de flow natuurlijk beter is. Tot slot heb je nog een risico op ophoping van stof als je de spleten omhoog richt als opvangbak, maar of dat een reeel risico is betwijfel ik.
Benieuwd naar jouw overwegingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Threbez schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:41:
Leuk project! Zelf met een creatieve oplossing komen geeft enorme voldoening.
Vraagje: waarom de richting van de ventielen naar beneden? Op deze hoogte kijk je dan juist die spleten in. M.i. spelen er veel factoren mee dus er is zeker geen goed of fout: Qua luchtflow zou ik de uitgaande spleten naar het plafond mikken voor het coanda effect. Ingaand maakt het niets uit.
Voor geluid wil je denk ik een directe lijn voorkomen, terwijl dat voor de flow natuurlijk beter is. Tot slot heb je nog een risico op ophoping van stof als je de spleten omhoog richt als opvangbak, maar of dat een reeel risico is betwijfel ik.
Benieuwd naar jouw overwegingen!
erin is het donker dus je kijkt er niet in. naar beneden leek mij logischer ook ivm stof. Er is belachelijk weinig stof door de f7 filters en de ikealuchtfilters. luchtflow vind ik niet interessant.
het is denk ik heel persoonlijk...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-10 08:05
Toch nog even een vraagje over de installatie bij mij die hier veel kritiek kreeg: de installateur blijkt bereid te zijn aanpassingen door te voeren. Hij geeft aan dat het aanbrengen van hoofdleidingen van 2x125 vergelijkbaar is met 1x 180 (op de Vasco kun je 1 inblaas aansluiten maar ook 2: boven- en onderkant). Idee is nu om de aansluiting aan de bovenkant 180 te maken maar aan de onderkant toch 125 of eventueel 150 te doen omdat daar weinig ruimte is. Wel wordt dan de constructie met PVC vervangen door boxen. Zit daar wat in?

En: hoe erg is het om haakse hoeken te maken (de flexibele buizen die nu uit de muur komen moeten verlengd worden en het idee is om dat met koppelstukken te doen die een min of meer haakse bocht maken. Vanuit daar worden de buizen dan aangesloten op een ventbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Volgens mij heb je nog steeds geen berekening gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-06 21:06
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen qua ontvochtigen door een WTW. Ik overweeg het in ons jaren 70 huis voor de woonkamer/keuken om vooral de luchtvochtigheid structureel omlaag te krijgen. Geen overbodige luxe met dit extreem vochtige weer. Heeft iemand hiermee goede ervaring na renovatie?

Onze woonkamer met keuken is ongeveer 70 m2 groot en we zijn met 4 personen. Ik kijk met interesse naar de Brink Flair 200. Zouden jullie deze geschikt vinden of is ie ondermaats?

(correctie autocorrectie)

[ Voor 3% gewijzigd door MrMalice op 18-11-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@MrMalice
Jouw autocorrect is geinig :)

On topic; een wtw ontvochtigt niet maar ventileert. Als je een wtw in plaats van een afzuigbox met hetzelfde debiet plaatst, of in plaats van ruim voldoende roosters zal het verschil in vochtigheid nihil zijn (wel iets, want met een wtw blijft de temperatuur hoger).

200m3/h zou wel voldoende moeten zijn aan ventilatie, maar bij koken bij voorkeur nog een afzuiging naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:26
Wat doen jullie eigenlijk als er veel mensen in de buurt stoken met hout?

Ik heb zelf een zehnder q350 waar ik nu de stekker uit trek vanwege dat de houtrooklucht van mensen om mij heen in huis trekt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
yniezink schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:56:
Wat doen jullie eigenlijk als er veel mensen in de buurt stoken met hout?

Ik heb zelf een zehnder q350 waar ik nu de stekker uit trek vanwege dat de houtrooklucht van mensen om mij heen in huis trekt…
Zie Goed gefilterde WTW installeren
(ook hier is een eigen topic voor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:26
Dank! Wist nog niet van dat bestaan af, gelijk een berichtje in gezet.

Ook voor hier nog een filmpje van de situatie. Helpt niet echt ;(
https://streamable.com/4z8o4t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@yniezink Je zou je buren ook kunnen vragen of ze wel goed stoken. Als er vers vurenhout of afvalhout in gaat levert jou dat meer overlast op dan een goed warm gestookt gedroogd blok eikenhout.
Rook van een goed gestookt haardvuur is warm en gaat omhoog.
Verder zou het spul verboden moeten worden, maar dat is mijn persoonlijke mening.

[ Voor 27% gewijzigd door P5ycho op 19-11-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Kijkend naar je filmpje zit je er bovenop de rookgaspijp van je buren? wat is de afstand tot de aanzuig van je wtw?
Zit die wel op voldoende afstand mbt verdunningsfactor?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@yniezink Lang geleden kwam de rook van de open haard van de buren geregeld op onze slaapkamer binnen. Er was toen nog geen internet, dus ben naar de brandweer gegaan en die hebben me verteld waar de buren zich aan moeten houden mbt tot de vrije uitstroom van rook boven het hoogste punt van het dak uit.
Ben daarmee naar de buurman gegaan en heb hem dit uitgelegd en hij zegde direct toe om de zaak aan te passen wat de norm is. Probleem opgelost.

Dus verdiep je erin waar zij zich aan moeten houden, ik ken de huidige regels niet, maar grote kans dat ze nu op het internet te vinden zijn. Klopt dat zij het aan moeten passen, zorg voor een duidelijk en vriendelijk verhaal, desnoods met copies van de info.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Heeft er iemand al een Zehnder Q350 met comfopipe plus aangesloten? Hoe ging dat? en waar zijn die adapters (990328703) goed te verkrijgen? Ik kan wel een enkele vinden via ebay, maar lijkt niet iets wat standaard op stock ligt in bijv. duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Yaldair schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:13:
Heeft er iemand al een Zehnder Q350 met comfopipe plus aangesloten? Hoe ging dat? en waar zijn die adapters (990328703) goed te verkrijgen? Ik kan wel een enkele vinden via ebay, maar lijkt niet iets wat standaard op stock ligt in bijv. duitsland.
Hier is die aangesloten via gewone flexibele kanalen met isolatie. Cheapo spul dat de leverancier overal gebruikt, waarschijnlijk standaard 25mm glaswol. Comfopipe ziet er netter uit maar dit werkt niet minder goed, deze installeert 20000+ ventilatieboxen en WTWs per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-10 19:13

Rzaan

Altijd zoekende

Yaldair schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:13:
In Belgie kun/kon je ze kopen. Heb ik tenminste gedaan.
Maar ik zie dat zowel Groothandel.be en 2smart.be tijdelijk geen bestellingen aannemen.
Groothandel.be levert ook in Nederland. Bij 2smart ben ik het gaan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:14
Omdat er momenteel aanbiedingen zijn bij de grote ventilatiewebshops, wil ik graag de laatste onderdelen bestellen voor mijn WTW systeem. Ik heb echter nog een vraag over ventielen die ik niet echt goed kan vinden in het topic. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen bijvoorbeeld een Zehnder ComfoValve Luna en Vent-Axia Uniflexplus+ RV 125?

Heeft verder nog iemand tips voor ventielen?

Vraag 2: Begin december wordt onze dekvloer gestort, ongeveer 4m3 aan vloeibaar cement. Graag zou ik de WTW inzetten om al het vocht dat vrijkomt zo snel mogelijk uit het huis te krijgen. Ik heb een Zehnder Q350 met enthalpiewisselaar. Ik kan online niet vinden of er een bepaalde stand is om te drogen of iets in die richting.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
WTW heeft niet genoeg capaciteit voor zoveel vocht. Raam op een kier en war (bouw)ventilatoren en drogers zijn veel effectiever. Een grote ontvochtiger met een permanente afvoer kan ook helpen, maar moet wel voldoende liters/24h rating hebben.

Een WTW kan je beste in bypass of afvoer only zetten, de enthalpiewisselaar voegt afgezogen vocht aan de toevoerlucht toe.

Ik heb een ontvochtiger staan bij de was droogrek en gebruik deze nu nog in november - enthalpiewisselaar is te efficient, binnen is het 65-70% rv en wordt te hoog met een rek vol natte kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
technopeuter schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:46:
OOIT: 'Ik bouw zelf bovenlichten( glas boven de deur) om tot suskasten. Op de slk opening laag en op de gang hoog ( dus 2 platen, tussenruimte is zo opgevuld met geluiddempend materiaal dat je nauwelijks meer iets hoort maar wel een goede airflow hebt.'

ik zou nog laten zien hoe ik een ventilatiedoorvoer heb gemaakt zonder een oude deur af te korten. Dit door een suskast te bouwen in het bovenlicht. de roosters zitten beide verschoven en tegenover geluidsdempend materiaal. de zijkanten in de kast zijn opgevuld met polyesterwol(geluidsdempend) De deur krijgt nog een rubber rondom

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Ik heb in onze nieuwbouw slaapkamerdeuren met een paar cm kier aan de onderzijde. Dat geeft veel geluidsoverlast vanuit de puberkamers. Zou dit een oplossing kunnen zijn? De deur kan je natuurlijk niet verlengen, maar een profiel eronder kan wel, in combinatie met zo'n soort oplossing als de jouwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
w00key schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 05:43:
Ik heb een ontvochtiger staan bij de was droogrek en gebruik deze nu nog in november - enthalpiewisselaar is te efficient, binnen is het 65-70% rv en wordt te hoog met een rek vol natte kleding.
Ja daar ben ik ook bang voor hier...
Van geen ERV + kooklucht naar buiten + was binnen drogen naar ERV + recirculatiekap + vaatwasser met auto-open + was binnen drogen... misschien wordt het nu juist een amazone-klimaat binnen qua vochtigheid. We gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:14
w00key schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 05:43:
WTW heeft niet genoeg capaciteit voor zoveel vocht. Raam op een kier en war (bouw)ventilatoren en drogers zijn veel effectiever. Een grote ontvochtiger met een permanente afvoer kan ook helpen, maar moet wel voldoende liters/24h rating hebben.

Een WTW kan je beste in bypass of afvoer only zetten, de enthalpiewisselaar voegt afgezogen vocht aan de toevoerlucht toe.

Tuurlijk gaan er ramen open maar dacht alle beetjes helpen was ook meer een hersenspinsel van gister avond.
Als het nodig is zal ik nog een bouwdroger huren.

Hoor van mijn vriendin dat planten 80% RV erg lekker vinden...........

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
koelkast schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:58:
[...]

Interessant. Ik heb in onze nieuwbouw slaapkamerdeuren met een paar cm kier aan de onderzijde. Dat geeft veel geluidsoverlast vanuit de puberkamers. Zou dit een oplossing kunnen zijn? De deur kan je natuurlijk niet verlengen, maar een profiel eronder kan wel, in combinatie met zo'n soort oplossing als de jouwe?
dit kan een oplossing zijn ja, Moet je wel een bovenlicht hebben.
Maar een brakke deur die al niet geluidsdicht is ga je hiermee niet beter maken. Je kunt eenvoudig testen door de onderzijde van de deur te blokkeren met een dekbed, wat je dan nog hoort is het resultaat

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-10 17:29
Als je geen bovenlichten hebt; Duco levert een suskast voor onder in een deur:

https://www.sloterop.nl/doorvent-ventilatierooster/

Ik zie nog even niet zo snel hoeveel de geluiddemping is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

KarsS schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:03:
Als je geen bovenlichten hebt; Duco levert een suskast voor onder in een deur:

https://www.sloterop.nl/doorvent-ventilatierooster/

Ik zie nog even niet zo snel hoeveel de geluiddemping is...
Interessant, ik kwam het volgende tegen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 Eigenschappen van de DoorVent:

Afmetingen: 436 x 58mm (HxB)
Inbouwmaat: 417 x 48mm (HxB)
Max. deurdikte: 47mm
Min. Deurdikte: 37mm
Kleur: Wit RAL9010
Luchtdoorlaat: 70 cm2
Dne,A open stand: 32dB(A)
Dne,Atr open stand: 21dB(A)
Dn,e,W (C;Ctr) open stand: 32 (0;-1) dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
fenrir schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:21:
Interessant, ik kwam het volgende tegen
code:
1
2
3
4
 Eigenschappen van de DoorVent:
Dne,A open stand: 32dB(A)
Dne,Atr open stand: 21dB(A)
Dn,e,W (C;Ctr) open stand: 32 (0;-1) dB
Die waarden zeggen niks, want de demping van zo'n rooster is enorm frequentieafhankelijk. Dit geldt maar bij één specifieke frequentie. Wat je nodig hebt is een lijstje met verschillende frequenties en daarbij dan de demping. Of een grafiekje met dat verband natuurlijk.

En daarbij zou je ook nog willen weten wat de luchtweerstand is, voor een eenpersoons slaapkamer typisch 25m³/h en voor een ouderslaapkamer het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Andrehj schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:31:
[...]

Die waarden zeggen niks, want de demping van zo'n rooster is enorm frequentieafhankelijk. Dit geldt maar bij één specifieke frequentie. Wat je nodig hebt is een lijstje met verschillende frequenties en daarbij dan de demping. Of een grafiekje met dat verband natuurlijk.

En daarbij zou je ook nog willen weten wat de luchtweerstand is, voor een eenpersoons slaapkamer typisch 25m³/h en voor een ouderslaapkamer het dubbele.
Die waarde zijn op dB(A) schaal, afgestemd op de menselijke gehoor. Meestal klopt dat redelijk op de bas tonen na, daarvan weet je dat je meer dikte en inhoud nodig hebt.

Hoge frequenties zijn easy met schuim, alles boven 200 hz hoef je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Alternatief van renson:
https://www.renson.eu/nl-...ie/roosters/461ak-silendo
25m3/h bij 2Pa drukverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Dat zou genoeg moeten zijn voor een eenpersoonskamer. Voor twee wel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10 16:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

SkullboyNL schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:57:
Ik ben bijna klaar met het leggen van buizen door mijn woning. Ik heb alleen nog geen invoer voor schone lucht. Op de noordgevel van mijn woning wil een een invoer maken met de gevelkap van Gavo. Het gaat om deze gevelkap: https://www.ventilatiesho...p-zwartbruin-160-180-wtw/?

Zijn er meer mensen die deze gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen met deze gevelkap en hebben jullie toevallig een foto hoe deze er uit ziet aan een woning?
heb je deze gemonteerd? wat zijn je ervaringen?

Ik sta ook voor 2 muurdoorvoeren van 160mm te kijken....

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 13:50
Ik ben op zoek naar wat input op het voorstel van de installateur. Wij gaan een nieuwbouwhuis bouwen met een souterrain waar de slaapkamers/badkamer zich bevinden en een woonkamer/keuken met vide (dus een relatief grote, open ruimte). Woning is 11.5 bij 8.5m, met een nokhoogte op de begane grond van ongeveer 7m.

De installateur werkt over het algemeen met Duco en stelt een DucoBox Energy Comfort Plus D450 voor. Voor zover ik kan vinden, heeft deze geen enthalpiewisselaar. Is dit een must? Ik lees veel over droge lucht door een WTW. Daarnaast schrok ik een beetje van de meerprijs van 6500 ex btw, is dit een reeel bedrag voor de installatie van deze WTW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Ventileren in de winter maakt de lucht droog. Dat is afhankelijk van het ventilatiedebiet, niet de wtw. een mechanische afzuiging maakt de lucht net zo droog. Een wtw met ERV vertraagt dit effect door 75% van het afgezogen vocht weer in de brengen in de toevoer.

De meerprijs, zet voor jezelf even op een rij wat er uit gaat en wat er voor terug komt, en de arbeid daar bovenop.
Wat krijg je erbij:
- wtw box
- aanvoerkanalen + ventielen + muur/dakdoorvoer
- extra arbeid voor berekenen, aanleggen en inregelen
Wat gaat eraf:
- ventilatiebox
- raamroosters (weg ermee!)

De meerwaarde van een wtw is groot, dus zeker doen. iedereen die nu met systeem C ventilatie bouwt is dief van zijn eigen portemonnee.

Pas op dat je met je vide misschien een tochtgat creeert. Is erg mooi, maar ook lastig warm te houden. Vloerverwarming verplicht, zou ik zeggen. Geluid is ook een ding.
Wel heel makkelijk om de aanvoer in de slaapkamers te laten overflowen in de woonkamer.

Plaats gerust je ventilatieplan van je installateur even als je er aan toe bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ik heb een onverwarmde vide bij de ingang met een werkkamer boven - zo koud is het daar niet. Ik laat de deur naar woonkamer open en wordt zo meegenomen, woonkamer 21-22° en vide werkkamer boven 20°. Moderne huizen verliezen nauwelijks warmte door muren en ramen en ventilatie is gratis door WTW.

Ik raak denk ik meer warmte kwijt door de draagmuren naar de buren dan iets anders, die stoken nauwelijks door gasprijs... Oh well, dan sponsor ik ze wel met de airco.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-10 17:29
Om nog even terug te komen op suskasten e.d. Weten jullie wat het geluiddempend materiaal is wat hiervoor wordt gebruikt?

Suskasten, raamroosters e.d. kunnen soms (in mijn ogen) enorme geluid dempingen waarden hebben terwijl er maar een minimale hoeveelheid geluiddempend materiaal in zit.

B.v. deze Duco raamroosters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsvikyCaNucFN3fcm98gSMmi7AU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Ax6bmAc8nBz7n6rrTCECMvz.png?f=fotoalbum_large

Duco specificeert dempingen waardes tussen de 30 en 40 dB(A). Dat witte spul moet wel hele goede geluid absorberend eigenschappen bezitten lijkt mij...

@technopeuter had o.a. "polyesterwol" gebruik, zou dat het kunnen zijn?

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-10 17:22
Goedenavond! Ik heb nog wat vragen over hoe het beste de dakdoorvoer te plaatsen en uit te voeren.

Wat is de beste keuze voor de plaatsing van de dakdoorvoeren in een schuin dak? Voor de context, de linker kant op de tekening is op het noorden en wil ik voor aanvoer gebruiken, de rechter kant is op het zuiden en wil ik voor de afvoer gebruiken. Beide kanten sluiten aan op een plat dak.
Welke plaatsing van de dakdoorvoeren is optimaal? Aanvoer hoog of laag? Afvoer hoog (verticaal dan ook waarschijnlijk) of laag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxkRECf6l33KkXN8u7VwBa7vB9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SmhGt88GlrG6jEsKIMqRXZuH.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik een koud dak, mij leek de volgende opzet voor de doordringing van het dak het beste omdat je zo volledig een laag isolatie van buiten tot aan de WTW unit houdt. Is dat correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq4jzCCFt6xxa1HyMHteG2m1Xe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WaFbofHwj6xmXkovhWkD65bx.png?f=fotoalbum_large
Onderkant tekening is binnen, bovenkant is buiten. Ik heb aan de bovenzijde niet de pannenlatten/pannen/etc getekend.
Ik wil hiervoor de ComfoPipe Plus die in dit topic al een aantal keer voorbij is gekomen gebruiken.
Het enige voorbeeld hiervan dat ik in dit topic kon vinden (Megalomania in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic") vond ik niet heel duidelijk.

En als laatste, ik heb een kleine WTW (~300m3/h), aansluitingen zijn 160mm. Ik neem aan dat het dan niet echt zin heeft om de Renson XL/200mm dakdoorvoer te gebruiken? Luchtweerstand daarvan is wel aardig lager dan de 160mm versie, maar ik zal toch moeten vernauwen naar 160mm dus dat voordeel gaat waarschijnlijk grotendeels/helemaal weer verloren, is dat correct?

[ Voor 4% gewijzigd door aaahaaap op 23-11-2023 22:01 ]

• NicoHF
  • Niet online

Even hierop terugkomend.
Heb de ventiel die het dichtsbij zat paar slagen dicht gedraait en de hele kant die naar de bank gericht staat dicht getaped en de ventiel die verderop hangt meer opengedraait en het probleem is nu vele malen minder dan eerst?

Weet niet of het echt veel kwaad kan maar conform is nu wel een stuk omhoog gegaan.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Sjoerdfoto schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:10:
[...]

heb je deze gemonteerd? wat zijn je ervaringen?

Ik sta ook voor 2 muurdoorvoeren van 160mm te kijken....
Ik ben niet degene op wie je reageert, maar ik heb deze ook.

Ervaring, tsja, eh, het zorgt dat er geen regen e.d. in de buis kan komen. Niet te duur, doet zijn functie.
Veel meer kan ik er niet over zeggen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:02
aaahaaap schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:14:
Goedenavond! Ik heb nog wat vragen over hoe het beste de dakdoorvoer te plaatsen en uit te voeren.

Wat is de beste keuze voor de plaatsing van de dakdoorvoeren in een schuin dak? Voor de context, de linker kant op de tekening is op het noorden en wil ik voor aanvoer gebruiken, de rechter kant is op het zuiden en wil ik voor de afvoer gebruiken. Beide kanten sluiten aan op een plat dak.
Welke plaatsing van de dakdoorvoeren is optimaal? Aanvoer hoog of laag? Afvoer hoog (verticaal dan ook waarschijnlijk) of laag?
[Afbeelding]
Ik zou even spelen met deze tool: Verdunningsfactor
Jouw dak is 'Situatie 8'; een schuin dak met aan weerszijden een aan/afvoer. Het hoogteverschil en de afstand tussen de doorvoeren maken allebei uit. Ik zou denken allebei zo laag mogelijk in je dak, dan heb je de maximale afstand, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je de minimale waarde haalt.

• aaahaaap
itsjohan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:20:
[...]

Ik zou even spelen met deze tool: Verdunningsfactor
Jouw dak is 'Situatie 8'; een schuin dak met aan weerszijden een aan/afvoer. Het hoogteverschil en de afstand tussen de doorvoeren maken allebei uit. Ik zou denken allebei zo laag mogelijk in je dak, dan heb je de maximale afstand, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je de minimale waarde haalt.
Bedankt voor de suggestie, ik had er al mee zitten spelen, inderdaad met situatie 8, maar het was me niet geheel duidelijk, daarom maar weggelaten uit m'n post.
Als ik de verdunningsfaktor uitreken is "Kortst gemeten afstand tussen af- en toevoervoorziening l" dan puur horizontaal gemeten tussen de openingen van de dakdoorvoer? Aangezien de andere in te voeren afstand "Minimaal hoogteverschil tussen toe- en afvoer dH" is lijkt me dit logisch, maar de omschrijving is niet erg duidelijk.

Als ik beide zo laag mogelijk in het dak plaats kom ik op een verdunningsfactor van 0.01402, dus ik zal sowieso iets met hoogteverschil moeten doen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door aaahaaap op 23-11-2023 23:33 ]

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:02
ja ik heb daar ook mee zitten stoeien... mijn conclusie was dat je de kortst mogelijke weg via het dak meet tussen de onderkanten van de dakdoorvoeren. dus schuin omhoog tot de nok en dan weer omlaag tot de dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
itsjohan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:45:
ja ik heb daar ook mee zitten stoeien... mijn conclusie was dat je de kortst mogelijke weg via het dak meet tussen de onderkanten van de dakdoorvoeren. dus schuin omhoog tot de nok en dan weer omlaag tot de dakdoorvoer.
Ah, OK, dat maakt het al een stuk logischer. Een horizontale lijn tussen de twee dakdoorvoeren zou recht door het dak gaan, wat de lucht natuurlijk niet kan. Ik ga er met dit uitgangspunt nog een keer naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 17:21
Ik zou ook even kijken hoe hoog de aansluiting aan de binnenkant dan wordt. Ik kom lager binnen dan de aansluiting op de WTW unit en dat betekent dat ik een onhandige zigzag moet maken. (aansluiting komt natuurlijk op -45 graden binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-10 00:58
Vraagje: kan je die flexibele non-woven dempers ook op maat snijden? Zo 1 van 10 meter klinkt wel handig, daar maak ik dan bijvoorbeeld 2x 2 meter van en kan ik vervolgens nog iemand blij maken met de resterende 6 meter.

Of zijn die echt bedoeld om als 1 geheel van 10 meter te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
@Jannibal23 Ik heb ook slangen van 10 meter gebruikt en dan op maat gesneden (metalen draadje doorgeknipt) en uiteinden met alu-tape beetje netjes afgewerkt om kortere stukken te maken..
Is een stuk goedkoper, kost je wel tijd om beetje netjes af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
https://www.ventilatielan...st-8-aansluitingen/12209/

De verdeelde kanalen hebben een aansluiting van 75mm.

Bedoelen ze met 75 de buiten of binnen diameter van de aansluitende slang?
Dus moet ik de 75/63 of de 90/75 hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Pieter2 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:35:

op basis van de montage instructie (afbeelding 7) heb je AE48C slang nodig, zie
https://www.ventilatielan...ructie_17520011982260.pdf

Dat is de 90/75 versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
fenrir schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:40:
[...]

op basis van de montage instructie (afbeelding 7) heb je AE48C slang nodig, zie
https://www.ventilatielan...ructie_17520011982260.pdf

Dat is de 90/75 versie
Dan heb ik inderdaad deze nodig, ik kon de code eerder niet vinden.
Air Excellent semi-circular AE48C 90/75, dus een binnendiameter van 75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
itsjohan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:45:
Nog wat zitten zoeken, het enige concrete dat ik heb gevonden is deze omschrijving plus afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_e_u-DCkAnNIqgXknCm3sGxdvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmstP3QpRSyAUYzILkCgVsK7.png?f=fotoalbum_large
Uit dit document https://www.vereniging-bw...%20Hinder%20of%20niet.pdf

Volgens mij betekent dit in mijn puntdak situatie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5YgeWIefMjdY5kOO7FeS1xeYLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DPVJe64ckdIRXVA34vce4tF.png?f=fotoalbum_large
Dus van laag naar laag via de nok en weer naar beneden en van laag naar hoog tot het horizontale vlak van de uitvoer. Zou dit kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Pieter2 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:35:

Je moet de grote hebben. Die kleine maat (75/63) wordt nauwelijks verkocht, want heeft gewoon veel te weinig doorlaat om een beetje nuttig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Ik wil even wat domme(?) praktische vragen stellen.

1) Voor de muurboringen door de huidige slaapkamer muren, waar ik 125mm spirobuis wil doorvoeren, moet je dan een gat boren van 130mm? Vervolgens stuk spirobuis plaatsen en afdichten met kit?

2) Ik moet 2 geveldoorvoeringen maken. Ik ga gebruik maken van de volgende combinatie-grille: https://zehnder.ee/wp-con...i-Aussenwandgitter-en.pdf (die ik ergens uit duitsland ga bestellen). Als "buis" naar buiten wil ik dan gebruik maken van aerfoam DN160 of Zehnder comfopipe compact. Hier moet dan een overloop worden gemaakt naar flexibel thermisch geisoleeerde buis (DN160) zodat ik het allemaal makkelijker op de Q350 kan aansluiten. Hoe maak je het beste die overgang van geisoleerde harde buis naar flexibel? Gewoon een 160mm verbindingsstuk?
2b) Ik zou ook alles met hard materiaal kunnen verbinden, maar dat lijkt me lastiger weg te werken, meer bochten.Ik denk niet dat je alles met alleen flexibele buis kan, want dan is de afdichting met binnen en buiten-muur wat lastig, correct?

3) Ik heb nu een 70x170mm kanaal zichtbaar lopen in de ruimte waar de WTW moet komen. Kan je dat koppelen aan de WTW door er een stuk uit te snijden/knippen en dan een aftakking 170-->80 rond op vast te maken en lucht dicht af te sluiten? of is er een betere manier om dat te doen?

Voor degene die mijn projectje hebben gevolgd: ik heb besloten toch geen kanaal naar beneden te voeren. Dat gaat qua WAF niet lukken --> nu maar een decentrale unit van 120m3/h in de woonkamer. En extra overflow vanuit 1e naar woonkamer (50m3/h) richting afvoerpunt in keuken. In theorie kan ik dat 75m3/h maken, maar dat gaat niet lukken onder de deur door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Yaldair schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:31:
1) Voor de muurboringen door de huidige slaapkamer muren, waar ik 125mm spirobuis wil doorvoeren, moet je dan een gat boren van 130mm? Vervolgens stuk spirobuis plaatsen en afdichten met kit?
Ik zeg niet wat je moet doen, maar hoe ik het heb gedaan: spiro buis 200mm, gaten laten in plafond laten boren van 210mm. Buis erin, met vier stukjes dubbel gevouwen karton tijdelijk geklemd/gecentreerd in het gat.

Daarna ruimte tussen buis en beton met pur volgespoten (probeer spuitmond zo ver mogelijk/goed te plaatsen, op diverse plekken). Pur uit laten harden, afgesneden, kartonnetjes eruit getrokken, daar ook nog even pur in gespoten, uit laten harden en afgesneden. ik heb nog even met een kwastje het plafond rondom de buis bijgewerkt (was ook wat vies geworden door het boren). Ventiel in buis geschoven en klaar.

5 mm speling is denk ik niet heel veel om overal lekker de spuitmond van een bus pur tussen te krijgen (de buitenkant van de buis met de spiraal is ook al iets groter dan 125 mm). Mochten ze geen 135 mm hebben, tja, dan maar even wat meer moeite doen, dun buisje zoeken e.d. en gaan voor 130 mm (meet wel even de buitendiameter incl. de spiraal op dat je zeker weet dan 130 mm past).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hier is bij de bouw alles op 130mm geboord. Pur, rotband,wat je fijn vindt. Let wel op dat je de buis niet ovaal maakt, steek er een dop in als je em monteert. Niet elk ventiel is even vergevensgezind betreffende afwijkingen in buisdiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 17:10
Ons WTW systeem is aangelegd in 2009, ea is niet uitgevoerd volgens de kennis/kunst van nu.
Recentelijk de motoren vervangen ivm lagerschade en een CO2 meter aangeschaft (schrikken die waardes)
Wil het systeem stiller maken en in regelen volgens de uitleg van oa @Theo
Hiervoor ga ik het volgende aanpassen:
- alle geplooide bochten in aanvoer vervangen voor de gladde met grote radius.
- zwarte EPS buis vervangen door flexibele dempers (ca 60cm)
- meer beugels plaatsen en bestaande voorzien van rubber/schuimrubber (afstand beugels?)

twijfel nog over:
- aansluitingen tussen buiten en WTW unit bochten en slang vervangen (krijg ik ze los vd dakdoorvoer?)
- afzuig badkamer is 125 mm geplooid, maar zeer lastig bereikbaar. (dB winst de moeite?)
- starre demper in liggende deel is er nog ruimte voor een lange. (alleen aanvoer of beide kanalen?)
- of flexibele demper ter vervanging van de buizen onder de wtw?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aOnVbSgVGFFV1zmZf8_LsluaKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iNQCQsVhbCcGsb8RA6RxJle6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVp6KZLjmhTQSZBvXX-MtH6cEOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/20f7Z3VEsuHNhb9DQ7n3emAt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EAVUW_R7XxAPFbvWkzsej72u-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rw7zMQ2TFPMhpq2rzcgYrLst.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfsQkE0aBGS8-yDklUmaZFzJQ28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GI355Lrl1RXq6WBCtTjlGHGC.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 38 ... 99 Laatste