Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:11
De tering wat een geld!
Omdat je "(+ WP, 10kW)" zei had ik voor het tweede deel van de offerte een WP verwacht, maar niets is minder waar.

3k ex aan spiromateriaal, dat is echt heel veel meters. Kijk maar eens op ventilatieland hoeveel dat spul kost... dat is snel verdienen zo.

Maken ze de koof ook voor je, inclusief stucwerk? Gaten boren is gewoon baksteen, dat is zo gepiept met het juiste materiaal.

Hoe moeilijk is het om alles op 1 unit te knopen? Dat scheelt al meteen 6k namelijk. Nu betaal je 3x.
Geen knieschotten op zolder die gebruikt kunnen worden voor aanvoer slaapkamers?
Aanvoerbuis voor begane grond via kast en verlaagd plafond in WC?

Ik heb ook zitten kijken naar nieuwe ventielen voor boven de deuren, en de Luna serie vind ik daar zelf niet bij passen. Deze blaast opzij, en mijn brein vindt dat niet logisch. Het is een van de weinige situaties dat vooruit blazen me logischer lijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2023 17:20 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:00
@P5ycho helaas maken ze de koof niet nee. Dus die mag ik zelf nog in elkaar zetten... Ja, spiromateriaal val ik ook een beetje over. Tenzij ze daar de gaten boren in meenemen (8 totaal a 200E/stuk ongeveer (gok) --> 1600E). Had nog gechecked of ik de Spirobuizen niet zelf kon leggen, maar het was alles of niks.

Helaas kan ik niet alles van boven met beneden verbinden. Knieschotten naar beneden had ik overwogen, maar dat was geen optie in verband met door betonvloer boren met water --> alles onder de spetters, water opvangen, volledig ingerichte woning.

luna serie kon met airblockers blijkbaar de richting sturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Yaldair op 09-11-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-05 23:47
w00key schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
@CoNuS

Maak een schets van hoe het allemaal is aangesloten, en we kunnen even meekijken waar de knelpunten zijn. Maar slaande bewegingen is meestal teveel tegendruk + flexibele buis die zwiept en oscilleert.
@W00key ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jouw reactie op mijn schets ;) , al geven de andere reacties al een idee waar het heengaat (helaas voor mij, maar het geeft wel duidelijkheid). Is iedereen hier van mening dat het een systeem is met veel basale fouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Yaldair schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:22:
@P5ycho helaas maken ze de koof niet nee. Dus die mag ik zelf nog in elkaar zetten... Ja, spiromateriaal val ik ook een beetje over. Tenzij ze daar de gaten boren in meenemen (8 totaal a 200E/stuk ongeveer (gok) --> 1600E). Had nog gechecked of ik de Spirobuizen niet zelf kon leggen, maar het was alles of niks.

Helaas kan ik niet alles van boven met beneden verbinden. Knieschotten naar beneden had ik overwogen, maar dat was geen optie in verband met door betonvloer boren met water --> alles onder de spetters, water opvangen, volledig ingerichte woning.

luna serie kon met airblockers blijkbaar de richting sturen.
Boren in baksteen is echt peanuts, dat kost geen 200 per gat.

Heb je al met een goede betonboortoko gebeld? Droogboren is ook een optie, maar wel duurder ivm slijtage boor. Dat is dan wel stofvrij geboord. Ik moet zelf ook nog een aantal gaten in de betonvloer hebben, maar heb nog niet geinformeerd.
Zie ook deze post: fflow in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Stel ze zijn een dag aan het boren voor 1k, dan is dat toch al snel een betere optie?

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarti66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:35
Ik heb nog een behoorlijk aantal bevestigingsbeugels voor 125mm(24 stuks) en 180mm(16 stuks) spirobuis over. Als ik hier iemand blij mee kan maken, kun je ze gratis op komen halen(in Geldrop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:27:
[...]

@W00key ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jouw reactie op mijn schets ;) , al geven de andere reacties al een idee waar het heengaat (helaas voor mij, maar het geeft wel duidelijkheid). Is iedereen hier van mening dat het een systeem is met veel basale fouten?
Yup, ik ben met de rest eens. Ipv 2x 180 mag 2x 160/150 ook als hoofdleiding, maar dat TTT met PVC is echt te erg, en 125 als hoofdleiding is ook 🤔

De laatste eindjes zijn wel okay op zich, eind kanaal per ventiel mag best 90mm flex zijn.

De vraag is alleen of je het gefixt krijgt met deze club of zelf / een andere aannemer moet zoeken. Op zich is spirokanaal / flexkanaal niet het lastigste voor DHZ, er zijn genoeg filmpjes die laten zien hoe je het aan elkaar moet maken (99% is zelftappers + accuboor + tape).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Yaldair schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:57:
Wij hebben vandaag de offerte gekregen voor het aanleggen van WTW in onze woning van 2008 (heeft een WP van 10kW).

Nu dus ventilatie via roosters en mechanische afzuiging. Huidige mechanische afzuiging is onderbemeten en maakt een gigantische herrie (zitten uberhaupt geen akoestische dempers op).

Zie mijn post hier m.b.t. hoe ze het willen uitvoeren: Yaldair in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Mij lijken de tarieven nog wel redelijk (WTW unit online prijzen ongeveer.) Enige wat ik moeilijk vind in te schatten is de prijs voor het aanleggen van de spirokanalen. Ze moeten wat gaten boren, dus misschien dat dat daaronder valt. Anders lijkt het erg veel voor paar meter spirobuis...?

[Afbeelding]

Het is een bak geld, dus ik zit deels te overwegen misschien alleen beneden te doen. Maar, later boven nog uitvoeren lijkt me alleen meer te kosten. Qua energie terugwinning gaan we dit nooit terugverdienen. Mijn vrouw is niet zo blij met ventielen op een muur, dus de vraag of de comfort-winning dit waard is.

Ik denk voornamelijk minder geluid (nu is het soms alsof er een stofzuiger aanstaat), minder tocht / kouval en mocht de WP aan vervanging toe zijn (is ook alweer 15jr oud) dan kunnen we voor een kleiner model gaan. Klopt die samenvatting een beetje? Dan mogen we gaan kijken of dat 20k waard is ;)
Jesus, voor dat geld zou ik het zelf aanleggen. Destijds heb ik dat ook gedaan hier in de keuken, gat a 75 euro laten maken door de betonboorder, 200 euro aan rechthoekige kanalen, tape, beugels en koppelstukken (220x55 naar 125 rond, 90/45 graden bochtjes).

En dan netjes laten verlagen met ingebouwde spotjes, stuccen en schilderen voor 1500 euro. Oh ja, dat was inclusief perilex kookgroep maken voor inductie, meterkast groepen bij, kabel door de vloer/kruipruimte en weer naar boven bij de keuken.

Kanaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmoCHWsmd8jCnLiDGVn94kGkj1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INrkimODCcGAm66yXtf0dGt0.jpg?f=fotoalbum_large

En verlaagd met spots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF9Zfrm3QauZvPZnv2AztYMiSWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR5qWZti5Pmzv2AjaHIF0wdY.jpg?f=fotoalbum_large

~~~

Van je plattegrond lijkt het misschien 5 meter aan kanaalwerk per verdieping? Dat is in een dag gedaan, en dat weer dicht maken met hout/gips/schilderen moest je toch doen. Ik zou echt heel erg nadenken over beide verdiepingen toch op 1 systeem aansluiten, gat in de vloer + "kolom" ergens in de slaapkamer / hal naar benden is lelijk, maar scheelt wel 3000 euro. En de meeste huizen hebben hoogte zat, hal / gang mag best verlaagd worden met 15 cm. En anders 2, okay dan.

Begane grond lijkt mij echt super easy, afvoer is tegen plafond aan beugelen en 1x T in portaal, dan groot ventiel in de keukenmuur. Paar gaatjes van 6mm met de boorhamer, plugjes en schoefjes, uurtje werk. Oh en een haakse slijper kopen met RVS doorslijpschijf, heb ik ook gedaan, kost geen ruk vergeleken met "laten doen".

Aanvoer is heel klein beetje meer meters maar 3x T en 3x gat betonboorder a 50 euro (binnenmuur is goedkoper), en ventieltjes. Dat durf ik ook nog wel te doen.

Boven zelfde verhaal, is heel erg recht toe recht aan. Hoe ze 500 euro aan materiaal voor zoveel willen verkopen is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pieter2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:05:
Op de vorige pagina waren gisteren veel interessante opmerkingen, een aantal zeggen probeer het systeem zo simpel mogelijk te houden. Geen kleppen en sensoren waar dat niet nodig is. Andere hebben m.b.v. domotica het systemen wat slimmer gemaakt.

Is het mogelijk om gewoon een simpel WTW systeem te plaatsen zonder kleppen en geïntegreerde sensoren en om daarnaast een aantal losstaande co2 sensoren / luchtvochtigheid te plaatsen die middels domotica (home asisstent) worden gekoppeld aan de WTW zodat het meer automatisch kan gaan?

Dan zou ik drie mogelijk hebben:
1. Schakelen met de 3 standen schakelaar
2. De wtw op basis van tijd instellen
3. middels de externe sensoren via domtoica het systeem slim maken
Dat kan allemaal, maar is in de praktijk niet nodig. Gewoon een simpel systeem maken wat ook werkt als jij morgen bent verhuisd of omgevallen.
Dus gewoon inblazen in slaapkamers en woonkamer en afzuigen in sanitaire ruimtes, bijkeuken en keuken. En dan zo afstellen dat je in de slaapkamers 's nachts onder de 1000ppm CO2 blijft.
Meestal is dat zo'n 200 m³/h.
Dan nog een CO2-sensor in de woonkamer voor als er bezoek is en klaar ben je.
Domotica alleen gebruiken voor monitoring. KISS dus. En dat is voor de meesten al ingewikkeld genoeg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:47:
Wat een kennis hier! Ik probeer ons probleem daarom ook maar eens hier neer te leggen.

Wij hebben in een verbouwing een hele nieuwe wtw-installatie laten aanleggen (foto's hieronder). In overleg met de installateur is gekozen voor de Vasco DX6. Sinds het systeem in werking is genomen, hebben we steeds last van een soort pulserend geluid dat uit de 'uitgangen' hoorbaar is. We worden er redelijk gek van. De installateur zegt dat er niets mis is met de installatie, maar wij hebben op basis van wat we op internet vinden toch onze bedenkingen. Hieronder beschrijf ik onze 'bevindingen'. Wij zijn natuurlijk geen experts. ;)

Dikte buizen

In de installatiehandleiding staat dat buizen gebruikt moeten worden van 18 cm. Daarbij wordt ook een link gelegd met luchtweerstand. De installateur zegt dat dunnere buizen 9er is 12,5 gebruikt) ook kunnen omdat er zowel aan de boven- als onderkant van de WTW buizen zijn aangesloten, maar volgens mij gaat het erom dat de buis die dicht bij de wtw ligt geen beperking in doorstroom/diameter mag opleveren omdat je anders (lichte) weerstand krijgt met klapperend geluid (zoals in een auto met open ramen). Ik vind het wel lastig om te schatten of dit met name een issue is bij de inblazende buizen of juist bij de uitblazende. Vanwege de hoge capaciteit van het apparaat kan ik me wel voorstellen dat beperkingen in doorstroming relatief snel leiden tot onnodig geluid van (klapperende) luchtstroming. Het apparaat zal nl. wel proberen het debiet te halen.

Ik kom hierna nog terug op de overgang van deze hoofdbuizen naar de andere buizen.

Info op internet

Ik vond op internet ook nog een opsomming van veel gemaakte fouten. Ik herken daarvan volgens mij diverse fouten in onze constructie.

In ons geval is het bijv. het ‘inregelen’ niet gegaan zoals het hier beschreven wordt waardoor de wtw mogelijk veel te hard aan het werken is om debiet te halen. Er is nooit aandacht besteed aan de ventielen. Ook is niet met een anenometer gemeten wat de luchtstroomsnelheden zijn en of de diverse ruimtes correct worden geventileerd.

Ook worden plooibuizen afgeraden (zeker met hoeken) en wordt aangeven dat geluiddempers nooit in een bocht gelegd mogen worden en bovendien een minimale lengte van 1 meter moeten hebben. In ons geval is sprake van ploeibuizen met hoeken en er is op een gegeven moment bwel iets aan geluiddemping gedaan, maar dat zijn stukjes van nog geen 50cm en bovendien met een bocht.

Verder valt mij op (en dat is misschien wel het belangrijkste) dat de installaties die op internet beschreven worden allemaal werken met 'ventboxen' bij de overgang van de dikke spirobuizen naar de verschillende aftakkingen. Zo'n ventbox splitst de aftakkeningen op één punt en dus niet ná elkaar (ik denk omdat men wil voorkomen dat hier luchtweerstand ontstaat). In ons geval hebben we op verschillende plekken aftakkingen die na elkaar geplaatst zijn (pvc-buis met drie aftakkingen ná elkaar). Deze pvc buis heeft maar een doorsnede van 9 cm. Dat betekent dat de toch al te dunne hoofdbuis soms na minder dan een meter wordt bekneld naar een buis van 9cm. Dit is bijvoorbeeld het geval aan de onderzijde, vrij dicht nadat de hoofdleiding uit de wtw komt (hier is ook geluiddemping toegepast met een forse knik erin):

[Afbeelding]

De pvc-constructie hebben we ook op enkele andere punten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buiten het feit dat de buis hier dus teruggaat naar 9cm (wat geen probleem zou zijn als je een splitsing maakt naar meerdere buizen met 9cm die op één punt splitsen omdat je dan geen weerstand krijgt) kan ik me voorstellen dat je een raar luchtstroomeffect krijgt door deze constructie. De luchtstroom uit de verschillende buizen gaan elkaar namelijk beïnvloeden.

Ook valt mij op dat meerdere verbindingen erg complex zijn met meerdere (haakse) bochten en aftakkingen (en aftakkingen van aftakkingen) die na elkaar geplaatst zijn. Bijvoorbeeld de constructie van de afzuiging:

[Afbeelding]

Het valt me ook wel op dat je hier meerdere harde haakse bochten hebt (T-splitsing) en ook hier heb je weer aftakkingen die ná elkaar geplaatst zijn wat volgens mij een vreemd luchteffect geeft.

Mogelijke oorzaken

Ik kom dus op de volgende mogelijke oorzaken :

- de hoofdbuizen hebben niet de voorgeschreven dikte (dat er boven en onder iets aangesloten is, is volgens mij niet belangrijk) waardoor het apparaat te hard moet werken om debiet te halen (dat is bij instellen bepaald) en bovendien sprake is van teveel luchtweerstand.
- er zijn plooibuizen gebruikt met bochten
de delen met geluiddemper zijn ook te kort (ik lees op meerdere plekken tenminste 100cm en liefst 150 cm) en ook deze zijn met bochten geïnstalleerd. Ook dat wordt afgeraden: deze zouden altijd recht moeten lopen.
- ik heb ook twijfels over de diverse overgangen. Ik zie overal dat gewerkt wordt met ventboxen bij overgang van dikke spirobuizen naar dunnere buizen, maar ik dit geval is er een pvc-buis gemonteerd die drie ná elkaar geplaatste aftakkingen heeft. Ik kan me voorstellen dat dit een raar effect geeft omdat de luchtstroom vanuit de eerste aftakking de luchtstroom beïnvloedt van de aftakkingen die daarna komen, etc. ook op andere plekken is sprake van een complex gebeuren aan aftakkingen.
- het inregelen heeft niet plaatstgevonden waardoor we niet weten of de luchtsnelheid op bepaalde plekken misschien te hoog of te laag is.
- het instellen van het apparaat is volgens mij gebeurd met de ventielen nog vrij dicht. Dat wordt afgeraden omdat het apparaat dan te hard moet werken om het debiet te halen. Aangeraden wordt in te stellen met de ventielen helemaal open, om daarna alles te gaan afstellen met de ventielen.

Ik heb echt het idee dat het probleem in installatie zit (en niet in het apparaat van Vasco zelf) en daardoor sprake is van een niet goed werkend systeem. Als ik alle ‘meest gemaakte fouten’ doorneem zie ik zelfs meerdere dingen die afgeraden worden. Wat de oplossing is weet ik zo 1-2-3 ook niet.

Kunnen jullie wellicht aangeven of ik terecht zorgen heb over deze constructie en wat er in jullie ogen schort aan deze opstelling?
Dit ziet eruit als een mooie beun-installatie....
Zo'n unit moet je gewoon aansluiten met 200mm. En als je boven en onder gebruikt wellicht 180. Maar zeker niet 125.
Op een T-stuk (met afgeronde hoeken!) mag je wel afzuigen maar niet inblazen ivm weerstand. En wie gebruikt er nou PVC voor ventilatie?
Je zou nog een foto met schema en daarop ingetekende diameters naar Vasco kunnen sturen en vragen wat zij ervan vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
Andrehj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:10:
[...]

Zo'n unit moet je gewoon aansluiten met 200mm. En als je boven en onder gebruikt wellicht 180. Maar zeker niet 125.
Op een T-stuk (met afgeronde hoeken!) mag je wel afzuigen maar niet inblazen ivm weerstand. En wie gebruikt er nou PVC voor ventilatie?
Je zou nog een foto met schema en daarop ingetekende diameters naar Vasco kunnen sturen en vragen wat zij ervan vinden.
Bedankt. In een eerdere reactie werd trouwens gezegd dat het waarschijnlijk PP is, maar ik weet dat niet zeker. Ik heb nog een duidelijkere foto gemaakt. Hier komt dus een stuk met (volgens mij) flexibele geluiddempende buis van 125 uit op PVC of PP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLi08mWeSsTAszImT6m4s4SLvc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wXNYEtQdCn34cxVolSXOHHG5.jpg?f=user_large
Dit is inderdaad wel inblazen dus begrijp ik jou goed dat je dan geen T-stukken gebruikt?

Op de uitblaas zitten trouwens wel degelijk T-stukken zonder afgeronde hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yaldair schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:57:
Wij hebben vandaag de offerte gekregen voor het aanleggen van WTW in onze woning van 2008 (heeft een WP van 10kW).

Nu dus ventilatie via roosters en mechanische afzuiging. Huidige mechanische afzuiging is onderbemeten en maakt een gigantische herrie (zitten uberhaupt geen akoestische dempers op).

Zie mijn post hier m.b.t. hoe ze het willen uitvoeren: Yaldair in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Mij lijken de tarieven nog wel redelijk (WTW unit online prijzen ongeveer.) Enige wat ik moeilijk vind in te schatten is de prijs voor het aanleggen van de spirokanalen. Ze moeten wat gaten boren, dus misschien dat dat daaronder valt. Anders lijkt het erg veel voor paar meter spirobuis...?

[Afbeelding]

Het is een bak geld, dus ik zit deels te overwegen misschien alleen beneden te doen. Maar, later boven nog uitvoeren lijkt me alleen meer te kosten. Qua energie terugwinning gaan we dit nooit terugverdienen. Mijn vrouw is niet zo blij met ventielen op een muur, dus de vraag of de comfort-winning dit waard is.

Ik denk voornamelijk minder geluid (nu is het soms alsof er een stofzuiger aanstaat), minder tocht / kouval en mocht de WP aan vervanging toe zijn (is ook alweer 15jr oud) dan kunnen we voor een kleiner model gaan. Klopt die samenvatting een beetje? Dan mogen we gaan kijken of dat 20k waard is ;)
Ik vind het waanzinnig duur, maar dat je met twee units werkt helpt daarbij ook niet bepaald natuurlijk.
Ik heb een paar jaar geleden tijdens de nieuwbouw van onze woning in eigen beheer het ventilatiesysteem op basis van een Q600 aangelegd.
In totaal staat de post "Ventilatie" nu op € 10471, en daar zit dan ook nog een enthalpiewisselaar, een verdeelsysteem van Ubbink en ca €1200 aan uren van aannemer en installateur bij.
Een plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rm1SI5E5Kfgl-VJE_W_CzbqsKII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJkvhYsQUYxt4I8BaJNz84b3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik denk dat je door wat meer zelf te doen en niet twee maar gewoon één 600m³ unit te kopen veel (ca 10k) kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:35:
[...]

Flexibele dempers zijn prima, als ze volgens voorschrift van de wtw fabrikant zijn. Netjes uitgerekt leggen, flauwe bochten zijn op zich ok als het moet, maar liever niet natuurlijk.
Tja, dit ziet er niet uit zoals jij het beschrijft..... :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03wLpU-m468pN1XNtHdAGD4VJ2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E5XROKXuaPCw5xotNluSXT5U.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
Andrehj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:10:
[...]

Ik kreeg al de indruk dat jullie dat zo zouden zien nadat ik de vele mooie plaatjes van andere installaties had gezien.

Het is wel heel zuur dit, want het is wel door een erkende loodgieter gedaan. Dus hier is ook geen beunhaas-prijs voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:28:
Bedankt. In een eerdere reactie werd trouwens gezegd dat het waarschijnlijk PP is, maar ik weet dat niet zeker.
Ik gok op PVC, maar dat doet hier niet ter zake. Probleem is dat de diameters veel te klein zijn. En die PVC T-stukken hebben binnenin ook allemaal scherpe hoeken, terwijl die T-stukken als spirobuis meer afgerond zijn van binnen (en je uiteraard bij voorkeur met 45° T-stukken werkt).
Ik heb nog een duidelijkere foto gemaakt. Hier komt dus een stuk met (volgens mij) flexibele geluiddempende buis van 125 uit op PVC of PP?
[Afbeelding]
Maar ik mis ook helemaal de aansluitboxen. Normaliter gebruik je dergelijke verdeeldozen om spiro op een ribbelbuis aan te sluiten (google maar eens op Ubbink Air Excellent):
Afbeeldingslocatie: https://cdn.ubbink.com/nl/getmedia/0f8170c2-8267-416b-a24f-10e0b7711dff/De-5-voordelen-van-Air-Excellent.jpg?width=720&height=480
Jouw "installateur" heeft zelf iets zitten beunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit plaatje vertelt eigenlijk al het hele verhaal. Hoe kun je nou een onderuitvoer gebruiken en dan vervolgens zo weinig ruimte onder de unit vrijlaten. 8)7 |:(
Wat een puinhoop. Jammer dat je het slachtoffer van zo'n prutser bent geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]
}:| Niet te geloven dit.
Vraag em als hij langs komt of hij tijdens het hele gesprek door een rietje wil ademen, dan weet hij meteen hoe die wtw unit zich voelt. Als hij rare geluiden gaat maken dan kun je em wijzen op de oorzaak van de klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
Andrehj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:40:
[...]

Dit plaatje vertelt eigenlijk al het hele verhaal. Hoe kun je nou een onderuitvoer gebruiken en dan vervolgens zo weinig ruimte onder de unit vrijlaten. 8)7 |:(
Wat een puinhoop. Jammer dat je het slachtoffer van zo'n prutser bent geworden.
Het wordt er zo niet beter op ;(

Maar even denkend in oplossingen: kun je aan de onderzijde wel met een spirobocht werken (ruimte tussen vloer en wtw is 25 cm) of ga je dat niet redden.

En is het een optie om die onderste gewoon helemaal niet te gebruiken (leidingen dus verleggen zodat ze allemaal vanaf de bovenkant lopen)? Of ga je de andere uitgangen dan te zeer belasten?

Mocht ik er zelf aan gaan klussen: wat is dan de beste manier om de flexibele geribbelde slangen wat te verlengen, want ze zijn nu vrij kort bij de muur afgesneden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Een standaard 180mm bocht heeft een hoogte van 180mm * 1.5 = 270mm.

Ik ken die unit verder niet, maar als hij meerdere uitgangen heeft kun je ook de andere gebruiken ja. Even de handleiding erbij pakken.

Maar dit is zo verkeerd aan alle kanten dat ik eerst even pas op de plaats zou maken voordat je zelf verder gaat beunen aan een beunoplossing.

Even vooraan beginnen met checken van de berekening en ventielplan, daarna de implementatie fixen.

[ Voor 88% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:14
Je hebt trouwens ook "korte" spiro bochten. Die zijn minder hoog, maar....... natuurlijk ook minder gunstig voor de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:58:
Een standaard 180mm bocht heeft een hoogte van 180mm * 1.5 = 270mm.

Ik ken die unit verder niet, maar als hij meerdere uitgangen heeft kun je ook de andere gebruiken ja. Even de handleiding erbij pakken.

Maar dit is zo verkeerd aan alle kanten dat ik eerst even pas op de plaats zou maken voordat je zelf verder gaat beunen aan een beunoplossing.

Even vooraan beginnen met checken van de berekening en ventielplan, daarna de implementatie fixen.
Inblaas: een aansluiting bovenop en een onderaan. Maar die bovenop zit is natuurlijk al behoorlijk belast (of maakt dat niet uit?). Ik lees nu in de voorschriften dat deze wtw 38cm boven vloer moet hangen dus ook dat voorschrift is niet opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Die minimale hoogte is vaak ook vanwege de sifon, dus check even of die wel volgens voorschrift is gemonteerd.

Je kunt prima alles via 1 aansluiting doen. De echte belasting komt van de weerstand van het buizenstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
[b]P5ycho schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:58:[/b

Thanks. Doe ik. Ik woon in Venray, randje Limburg, maar ook dichtbij Brabant en Gelderland. Iemand bekend met een echte deskundige in die regio?

Kun je, voor mijn geruststelling, bevestigen dat die flexibele slangen uit de muur (dicht bij muur afgesneden) verlengd kunnen worden als dat zou moeten? Dus dat niet het hele leidingwerk in de woning aangepast moet worden (ik ben er vrij zeker van dat dit wel goed gegaan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Gokje:
https://vasco.eu/nl/ventilatie/easyflow-beton
Blader zelf even door de brochure, kun je meteen de verdelers bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:30:
[...]

Thanks. Doe ik. Ik woon in Venray, randje Limburg, maar ook dichtbij Brabant en Gelderland. Iemand bekend met een echte deskundige in die regio?

Kun je, voor mijn geruststelling, bevestigen dat die flexibele slangen uit de muur (dicht bij muur afgesneden) verlengd kunnen worden als dat zou moeten? Dus dat niet het hele leidingwerk in de woning aangepast moet worden (ik ben er vrij zeker van dat dit wel goed gegaan is).
Het is krap maar je kan er altijd een stukje pvc op lijmen om de buis, of koppelstukje in de buis steken en oplengen met meer flexiebele buis. Wat voor buis is dat, staat er een merk en type op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
PP is niet te lijmen dus het zou me verbazen als die slangen (luchtdicht) vast zitten in dat PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:46:
PP is niet te lijmen dus het zou me verbazen als die slangen (luchtdicht) vast zitten in dat PVC.
True. Ik heb ooit een stukje van de wasmachinedeur moeten lijmen dat PP is. Met de juiste primer en lijm is het te doen, maar zeker niet waar de loodgieter mee komt. De primer brand gaatjes in PP zodat het toch een beetje kan hechten.

Maar PP kan je vaak met rubberen schuifmoffen koppelen, wie weet is dit een gangbare maat en heeft Karwei het gewoon.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 09-11-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
w00key schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:37:
[...]

Het is krap maar je kan er altijd een stukje pvc op lijmen om de buis, of koppelstukje in de buis steken en oplengen met meer flexiebele buis. Wat voor buis is dat, staat er een merk en type op?
Ik kan meer merk ontdekken. Maar je kunt normaal gesproken dus wel zo’n flexibele slang verlengen met een koppelstuk ofzo? Als ik die PVC TTT zou laten verwijderen blijft er namelijk vrij weinig flexibele buis over (uitstekend uit de muur). Wel genoeg om te verlengen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Volgens mij moet je deze hebben:
https://www.vanoirschot.b...rtsysteem-vasco/11VE40257
Er zijn zat opties om dit te fixen, dus maak je daar even niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Andrehj , @w00key ik heb even zitten denken en misschien is het een mogelijkheid om een koof te maken langs het trapgat en dan het plafond van de hal naar de achterkant van de keukenmuur. (rondom meterkast). In die koof loopt dan een toevoer en afvoer kanaal. Twee gaten door de muur en dan eindig ik in de koof van de keuken die er al is. Daar twee afvoerventielen plaatsen, de "keukenkoof" doortrekken richting de bijkeuken en daar nog een afvoer ventiel. Vervolgens nog de drie geplande toevoerventielen aanbrengen in de muur van keuken naar woonkamer. (ze kwamen met 3 ventielen. 1 grote is niet mogelijk? Vind mijn vrouw waarschijnlijk wel acceptabeler). Dan zou ik met 1 unit in de gangkast af kunnen. Scheelt ook een dakdoorvoer maken.

Zou dat kunnen met 2 buizen van 125mm in zo'n koof? Vermoed dat normaliter debiet door die buizen 100 - 150m3/h zou zijn. Of moet je dan toch naar 160mm? En dan mineraalwol toevoegen in zo'n koof tegen geluid? of andere vorm van akoestische isolatie?

Mogelijk, dat nu ik geen dakdoorvoer hoef te maken, het ook makkelijker is om heel de installatie zelf te doen. Nu maar 2 doorvoeren nodig in de buitenmuur en dan zo'n combi-grille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:58
@CoNuS Waarschijnlijk ook compatibel met Ubbink Air Excellent, bijvoorbeeld dit koppelstuk. Even maten checken, m.n. dikte van en afstand tussen ribbels (en van diameter natuurlijk).

Wat een puinhoop trouwens, zeer pijnlijk om te zien. Dat die installateur zichzelf in de spiegel durft aan te kijken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 12:54
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]
Er is genoeg gezegd over de netheid van je installatie.
De foto's zeggen mij ook dat er zeer beperkte ruimte is.
Aan de onderkant past hoe dan ook geen normale/scherpe bocht.
Dus heel mooi dat er gezegd wordt dat 180mm het doel moet zijn maar die ruimte heb je niet.
Tenzij de unit ook ergens anders geplaatst had kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
buiter schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:20:
[...]

Er is genoeg gezegd over de netheid van je installatie.
De foto's zeggen mij ook dat er zeer beperkte ruimte is.
Aan de onderkant past hoe dan ook geen normale/scherpe bocht.
Dus heel mooi dat er gezegd wordt dat 180mm het doel moet zijn maar die ruimte heb je niet.
Tenzij de unit ook ergens anders geplaatst had kan worden.
ja, hij had best horizontaal geplaatst kunnen worden, want het is best een aardige ruimte nog in dit hok.

maar goed: alleen een aansluiting bovenzijde en dan een verdeelbox is misschien ook wel een optie, hopelijk haal je dan wel de volledige capaciteit.

iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
CoNuS schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:07:
[...]

ja, hij had best horizontaal geplaatst kunnen worden, want het is best een aardige ruimte nog in dit hok.

maar goed: alleen een aansluiting bovenzijde en dan een verdeelbox is misschien ook wel een optie, hopelijk haal je dan wel de volledige capaciteit.

iedereen bedankt voor het meedenken!
Eigenlijk ben je niet tevreden met het werk van de installateur.
En nu wil je het zelf herstellen?

Ik zou de installateur aanspreken dat je (achteraf) niet tevreden bent met de netheid van het geleverde werk.
Wat anderen ook zeggen klopt: PP kun je niet lijmen en je ziet geen ribbel van een manchet.
De kans is zeer groot dat het gewoon goedkope PVC stukken zijn.
PVC is geschikt/bedoelt voor riolering en niet voor een WTW ventilatie.
Dit zou ik echt navragen.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
buiter schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:33:
[...]

Eigenlijk ben je niet tevreden met het werk van de installateur.
En nu wil je het zelf herstellen?

Ik zou de installateur aanspreken dat je (achteraf) niet tevreden bent met de netheid van het geleverde werk.
Wat anderen ook zeggen klopt: PP kun je niet lijmen en je ziet geen ribbel van een manchet.
De kans is zeer groot dat het gewoon goedkope PVC stukken zijn.
PVC is geschikt/bedoelt voor riolering en niet voor een WTW ventilatie.
Dit zou ik echt navragen.
Succes.
Natuurlijk: het eerste wat ik ga doen is de installateur hierop aanspreken. Ik had al zo mijn vermoedens dat het niet goed was, maar dat kan ik nu beter onderbouwen.

Wat betreft PP; bedoel je dat die flexibele slangen (PP) niet luchtdicht verbonden zijn met PVC T-stukken en hier dus luchtlekkages zullen ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
CoNuS schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:03:
[...]

Natuurlijk: het eerste wat ik ga doen is de installateur hierop aanspreken. Ik had al zo mijn vermoedens dat het niet goed was, maar dat kan ik nu beter onderbouwen.

Wat betreft PP; bedoel je dat die flexibele slangen (PP) niet luchtdicht verbonden zijn met PVC T-stukken en hier dus luchtlekkages zullen ontstaan?
Voor zo'n flexibele buis heb je een kliksysteem wat voor de juiste/luchtdichte aansluiting zorgt.
Nu heb ik geen idee wat het afdicht.
Is de buis alleen maar in de grijze t-stuk gedrukt?
Beetje hypothetisch misschien maar zo'n buis kan door jarenlange trilling ook loskomen.

Zo'n geribbelde buis heeft eigen koppelingen (is gewoon onderdeel van een buizensysteem).
Zoals @Andrehj het ook al heeft gepost: Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Het hele systeem bestaat uit koppelingen van dat merk. (inclusief muurbeugels etc)
Bij jou is zomaar wat gebruikt.
Dat maakt het misschien ook wel dat het bij jou er wat amateuristisch/rommelig uitziet.
Maar je moet de ruimte hebben en de installateur moet alles in huis hebben om het netjes af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:03:
Ja, dat lijkt me wel het geval ja.

Laat ze maar aantonen dat de gekozen oplossing luchtdicht is en aan de bouwnorm voldoet...

Lees dit artikel ook even:
Instortkanalen zijn niet zomaar lichtdicht. Er zijn enkele merken op de markt die zelfs geen dichtheid klasse A kunnen halen als ze correct opgebouwd worden. Als de kanalen in de chape zitten is dat geen probleem. De chape zorgt dan voor de luchtdichte afsluiting. Deze kanalen zijn dan niet in opbouw te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 10-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Om mijn idee met nieuwe koof langs de trap wat verder uit te werken, bijgevoegd de nieuwe layout. Nu is alleen de vraag: kan ik 125mm spirobuis gebruiken van bovenverdieping "hoofdkanaal" naar benedenverdieping "hoofdkanaal". Of zijn er dan teveel drukverliezen? Liever zou ik een slag groter gaan, maar ik ben bang dat er dan niet meer 2 buizen passen in een koof van 30x30cm. Ik vermoed dat dat nu al lastig gaat zijn. En ik wil de koven ook niet te groot maken. (past niet boven keukenkastjes + naast de trap krijgt het nu al waarschijnlijk niet de schoonheidsprijs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opa1IiPyaT1kih0uf_TqtcaQ5PI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f3rzyYzMdUumk3DWdUw6PAH7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MXj1-PlBJg2mRTdjQsobh-5HT4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cMTUMPHyHv3FPg2E2Bglbb43.png?f=fotoalbum_tile

Verder heb ik nu alleen een geveldoorvoer nodig (2 maal). Op basis van een (snelle) verdunningsfactor berekening krijg ik dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkLMGs-KwsoUzyNoaGou8MN2hz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eykjwwsMNkx7EfdInZZYFZEb.png?f=user_large

Dit zou dan betekenen dat de afvoer 1.5m hoger moet liggen dan de aanvoer, en verder een horizontale verschuiving van 1m? Ik kan helaas die CCVX combi grill niet online vinden om eventueel zelf te monteren, dus denk dat ik dan een losse aan- en afvoer moet hebben die dan van elkaar verspringen. En dan is het misschien allemaal wel zelf uit te voeren…eventueel de Zehnder op de grond plaatsen (waterpas), en dan 1 doorvoer meteen recht erboven en de andere meer richting de hoek van de halkast (boven-in) om hoogte verschil te creeren. Dan de binnenkanalen met starre geluiddemper en dan doorlaten lopen richting de aftakkingen. En uiteindelijk nog wat gaten (laten) boren en een koof maken. En testen hoe handig ik ben ;)

Maar, ook even kijken waar de installateur mee komt nu ik dit heb voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:09:
Om mijn idee met nieuwe koof langs de trap wat verder uit te werken, bijgevoegd de nieuwe layout. Nu is alleen de vraag: kan ik 125mm spirobuis gebruiken van bovenverdieping "hoofdkanaal" naar benedenverdieping "hoofdkanaal". Of zijn er dan teveel drukverliezen? Liever zou ik een slag groter gaan, maar ik ben bang dat er dan niet meer 2 buizen passen in een koof van 30x30cm. Ik vermoed dat dat nu al lastig gaat zijn. En ik wil de koven ook niet te groot maken. (past niet boven keukenkastjes + naast de trap krijgt het nu al waarschijnlijk niet de schoonheidsprijs).

[Afbeelding][Afbeelding]

Verder heb ik nu alleen een geveldoorvoer nodig (2 maal). Op basis van een (snelle) verdunningsfactor berekening krijg ik dan dit:
[Afbeelding]

Dit zou dan betekenen dat de afvoer 1.5m hoger moet liggen dan de aanvoer, en verder een horizontale verschuiving van 1m? Ik kan helaas die CCVX combi grill niet online vinden om eventueel zelf te monteren, dus denk dat ik dan een losse aan- en afvoer moet hebben die dan van elkaar verspringen. En dan is het misschien allemaal wel zelf uit te voeren…eventueel de Zehnder op de grond plaatsen (waterpas), en dan 1 doorvoer meteen recht erboven en de andere meer richting de hoek van de halkast (boven-in) om hoogte verschil te creeren. Dan de binnenkanalen met starre geluiddemper en dan doorlaten lopen richting de aftakkingen. En uiteindelijk nog wat gaten (laten) boren en een koof maken. En testen hoe handig ik ben ;)

Hoeveel wil je boven ventileren, ergens tegen de 150 m3/uur max?

Download Vent Tools op je telefoon en reken het zelf uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtaG0ZhT7agi_dxM8DhPDuKtNnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7NlrA4TXMd8UsBTehY0RdCOs.png?f=fotoalbum_large

Je hebt 100 Pa te besteden, dit verbruikt maar 13 op een lengte van 10 meter.

Op 100 m3/uur daalt drukverlies naar 0.7 Pa/m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rvy2dX_ABDpkRNhyQCQd6mawjzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dahOHv8IepHATT67fkdUsuWR.png?f=fotoalbum_large

Besteedbaar is verschil boven en onder druk, onderste is interne verlies in de Q350. En je ziet ook dat veel druk meer stroomverbruik en geluid oplevert.

Overweeg ook rechthoekige kanalen. Duurder, wordt op verzoek gemaakt, maar wel simpel te monteren aan wand en plafond en is efficiënter in capaciteit vs ruimte gebruik. 15x15 vierkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvCnKEXQKB5TkOPwsua2RQ7JTYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9MbU0y7uUk5I9iclIKeX8X8P.png?f=fotoalbum_large

Je kan het ook 12x18, 15x10, whatever je wilt maken, en de verloopstukken bestel je er gelijk ook bij. In de horeca en utiliteitsbouw zie je voornamelijk rechthoekige kanalen, zo'n 60x40 kanaal is veel handiger dan 56cm rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 19:30
Yaldair schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:09:
Om mijn idee met nieuwe koof langs de trap wat verder uit te werken, bijgevoegd de nieuwe layout. Nu is alleen de vraag: kan ik 125mm spirobuis gebruiken van bovenverdieping "hoofdkanaal" naar benedenverdieping "hoofdkanaal". Of zijn er dan teveel drukverliezen? Liever zou ik een slag groter gaan, maar ik ben bang dat er dan niet meer 2 buizen passen in een koof van 30x30cm.

[..]

In een koof van 300x300 zouden 4 buizen met een diameter van 150 mm moeten passen. (soit, de buitendiameter zal richting de 155 mm gaan, dus zou je koof 310x310 binnenmaat moeten hebben voor 4 buizen), maar 2 x 150 mm moet zeker lukken. Als je vasthoudt aan een perfect vierkant profiel waar de buizen in overliggende hoeken zitten kan je de benodigde lengte-, en breedte maat uitrekenen door (1+1/2*SQRT(2))*buitendiameter te doen.

Nu zou ik als ik jou was eens gaan kijken naar vierkante kanalen voor je koof. In kunststof heb je ze van 204 x 60 of 220 x 55 of 220 x 90 mm. En in metaal (instortkanaal) heb je ze van 220 x 70. In jouw geval heb je met 2 kunststof kanalen van 220 x 90 in je koof nog ruimte over! Waarschijnlijk zou 220x55 ook wel voldoende zijn, dus als er ergens een versmalling nodig is is dat niet het eind van de wereld, maar als je de ruimte hebt in je koof gewoon lekker 2 kanalen maken van 220 x 90. incl bevestigingsmaterialen zit je dan richting een vierkante afdruk van rond de 220x200. Note: echte kunststof ventilatiekanalen kunnen prima. PVC rioolbuis voor ventilatie gebruiken is wat beunig.

Aan je installateur zou ik een uitgeschreven verbetervoorstel vragen en nadrukkelijk stellen dat pas als je daar mee akkoord bent het werk kan beginnen. Anders krijg je dezelfde beunhaas nog een uurtje over de vloer om wat schoonheidswerk te verrichten maar wordt je probleem niet deugdelijk opgelost. Het verbeterplan kan je hier natuurlijk even spiegelen als je wil. (Maar zou je ook naar een andere expert kunnen sturen voor een second opinion).

Laat je installateur je met de rommel zitten dan kan je een 3e partij inschakelen die je (formeel) laat constateren wat we hier ook al zien dat mis is, met inschatting van reparatiekosten. De installateur voelt de bui dan wel hangen aangezien de volgende stap is die verbeterkosten terugeisen via rechter, al dan niet met hulp van advocaat. Let wel: je moet je installateur een redelijke termijn geven om z'n gepruts te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
220x55 is 1 Pa/m @ 100 m3, 2.1 Pa/m @ 150. Nog steeds wel okay maar wel slechter dan 125 rond.

Ik heb dat hier ook gebruikt voor de afzuiging, maar volgende keer doe ik gewoon rond of proper groot op maat gemaakte kanalen, tegendruk is wat hoog vooral op de hulpstukken / verloop naar rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Ik ben op zoek naar een manier om het geluid uit de afzuigpunten van onze mechanische ventilatie te verminderen.

Het gaat om een Itho CVE-S ECO SP MV box met afzuigpunten in de open keuken, toilet en bijkeuken. De metalen buizen (vierkant en rond) zitten verwerkt in het kanaalplaten plafond.

Ik heb het afzuigdebiet van de MV box al verlaagd, maar het geluid is nog steeds duidelijk hoorbaar in de normale stand.

In de afzuigpunten zijn ook Innodempers geplaatst, alleen maakt dit weinig verschil.

Zou bijvoorbeeld een flexibele, geluiddempende slang tussen de MV box en de aansluiting op de afzuigkanalen helpen?
De rechter buis gaat richting de afzuigpunten in de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jLcpz0w/Ventilatiebuizen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Pieter2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:05:
Op de vorige pagina waren gisteren veel interessante opmerkingen, een aantal zeggen probeer het systeem zo simpel mogelijk te houden. Geen kleppen en sensoren waar dat niet nodig is. Andere hebben m.b.v. domotica het systemen wat slimmer gemaakt.

Is het mogelijk om gewoon een simpel WTW systeem te plaatsen zonder kleppen en geïntegreerde sensoren en om daarnaast een aantal losstaande co2 sensoren / luchtvochtigheid te plaatsen die middels domotica (home asisstent) worden gekoppeld aan de WTW zodat het meer automatisch kan gaan?

Dan zou ik drie mogelijk hebben:
1. Schakelen met de 3 standen schakelaar
2. De wtw op basis van tijd instellen
3. middels de externe sensoren via domtoica het systeem slim maken

En andere vraag; komen er leuke black friday aanbiedingen? Of werken daar de ventilatie groothandels niet mee?
Dat heb ik gebouwd, ook nog met 0-10v sturing van de wtw box. Ergens staat nog een beschrijving van mijn config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Frenkie567917 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:57:
Ik ben op zoek naar een manier om het geluid uit de afzuigpunten van onze mechanische ventilatie te verminderen.

Het gaat om een Itho CVE-S ECO SP MV box met afzuigpunten in de open keuken, toilet en bijkeuken. De metalen buizen (vierkant en rond) zitten verwerkt in het kanaalplaten plafond.

Ik heb het afzuigdebiet van de MV box al verlaagd, maar het geluid is nog steeds duidelijk hoorbaar in de normale stand.

In de afzuigpunten zijn ook Innodempers geplaatst, alleen maakt dit weinig verschil.

Zou bijvoorbeeld een flexibele, geluiddempende slang tussen de MV box en de aansluiting op de afzuigkanalen helpen?
[Afbeelding]
FYI, Mechanische ventilatie heeft zijn eigen topic :>.

Check eerst even of de box trilt door aan de behuizing te voelen. Eventuele onbalans in de fan moet je oplossen, niet dempen.

Verder heb je maar een heel kort stuk om te vervangen, dempen doe je met lengte. Maar, iets is altijd beter dan niets.

Zo'n innodemper kan afhankelijk van de flow ook averechts werken omdat het een restrictie is waardoor de motor misschien wel harder moet werken, met meer herrie tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-05 09:15
Joove schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
Dit hebben ze niet echt conform installatiehandleiding aangelegd. Die 90 gradenbocht van zachte buis die mogelijk niet meer de gehele diameter ter beschikking heeft, door het knakken, zal heel veel weerstandgeven. Ze hadden de WTW gewoon lager moeten hangen.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Dat is precies de reden dat ik die extra zone voor de slaapkamer aanleg. Daarmee verwacht ik in ieder geval het geluid op mijn slaapkamer acceptabel te krijgen

Ik heb gekozen voor 2 meter akoestische flexbuis Deze sluit ik aan op een stuk spirobuis dat ik door de muur steek. De diameter is overal 125mm. Dat is vrij ruim zodat ik eventueel nog een 'inno ventilatiebuis geluiddemper' achter het toevoerventiel kan stoppen als ik dat nodig acht. Onderaan deze post zet ik de lijst van materialen die ik heb besteld. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Zou het nog zinnig zijn om het stuk flexbuis met de haakse bochten te vervangen? Ik zou 180mm akoestische flex in een lange U kunnen leggen. Onder het plafond moet ik toch al een koof maken voor de flexbuis naar de slaapkamer. Daar kan nog wel wat bij.

boodschappenlijstje
1x Itho Daalderop HRU 400 DuoZone set - 04-00124
1x Toevoerventiel Orcon Ø125mm - front Ø160mm - metaal RAL9010
2x Panflex geluiddemper Ø125mm - 100cm
1x Spiralo Ø160x125mm verloop hulpstuk - 5050000169
1x Spirobuis Ø 125 mm lengte 1m (als muurdoorvoer)
1x Spirobuis mof Ø 125 mm (om de demper aan alkaar te zetten)
1x Metalen ophangbeugel voor buizen Ø 125 mm, 6 stuks
1x Stokschroef 10x100 mm galv. verzinkt, 20 stuks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCAC
Voor een nieuwbouwhuis met balansventilatie wil ik een afvoer naar buiten maken voor de afzuigkap (of eigenlijk downdraft in dit geval). Ik heb het volgende document gelezen: https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf en ook heb ik de verschillende meningen op dit forum tot mij genomen.

Ik wil graag een luchtafvoer naar buiten in combinatie met een luchttoevoer, zodat de WTW niet wordt verstoord en het huis niet vacuum wordt getrokken. UIteraard is het belangrijk dat deze toe- en afvoer goed warmte isoleert als er niet gekookt wordt.

De 'Naber Compair Bixo'. https://www.compair-flow.com/compair-bixo/en/ lijkt mij geschikt, maar 1300 euro vind ik dan weer wat aan de dure kant. Voor zo'n 210 euro vind ik de 'Compair Flow Muurdoorvoer Turbo flow 150 met blowerdoor certificaat'. Deze wil ik dan combineren met een muurdoorvoer, voorzien van een gemotoriseerde (en geisoleerde) klep.

Voor 160 euro heb je onderstaande klep in 150mm uitvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfaUXe-cCnqcw7GFwyxIzvrcVeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOm0fllStq8qnX9Krl8vhcs5.jpg?f=fotoalbum_large
https://asset.conrad.com/...r-buisdiameter-150-mm.pdf

De isolatiewaarden van deze klep zijn echter nergens terug te vinden en ook is het niet de mooiste klep. Heeft iemand ervaring met deze klep en/of weet iemand een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Frenkie567917 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:57:

[Afbeelding]
Ik vraag me af of het geluid wel te verminderen is met dempers.
Immers het geluid lijkt me te ontstaan waar de lucht het rooster inkomt.
Zou een demper ná dit punt dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:55:
[...]

Check eerst even of de box trilt door aan de behuizing te voelen. Eventuele onbalans in de fan moet je oplossen, niet dempen.

Verder heb je maar een heel kort stuk om te vervangen, dempen doe je met lengte. Maar, iets is altijd beter dan niets.

Zo'n innodemper kan afhankelijk van de flow ook averechts werken omdat het een restrictie is waardoor de motor misschien wel harder moet werken, met meer herrie tot gevolg.
Het probleem zou ook bij WTW's kunnen ontstaan, en wellicht is het ook ter lering hier?

Wat is het meestal dat je hoort bij afzuiging?
Ik dacht dat het vooral de lucht is die langs het rooster naar binnen gezogen wordt.
Maar kan het ook de motor zijn die je hoort?

Ik vraag het omdat ik nog mijn afzuigbuizen moet leggen in de keuken.
De WTW staat op zolder.
Ik wilde eigenlijk 2 platte buiten van 300 x 57 richting keuken leggen, langs het plafond van de bijkeuken.
Wilde liever geen geuidsdempers meer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:00
DCAC schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:30:
Voor een nieuwbouwhuis met balansventilatie wil ik een afvoer naar buiten maken voor de afzuigkap (of eigenlijk downdraft in dit geval). Ik heb het volgende document gelezen: https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf en ook heb ik de verschillende meningen op dit forum tot mij genomen.

Ik wil graag een luchtafvoer naar buiten in combinatie met een luchttoevoer, zodat de WTW niet wordt verstoord en het huis niet vacuum wordt getrokken. UIteraard is het belangrijk dat deze toe- en afvoer goed warmte isoleert als er niet gekookt wordt.

De 'Naber Compair Bixo'. https://www.compair-flow.com/compair-bixo/en/ lijkt mij geschikt, maar 1300 euro vind ik dan weer wat aan de dure kant. Voor zo'n 210 euro vind ik de 'Compair Flow Muurdoorvoer Turbo flow 150 met blowerdoor certificaat'. Deze wil ik dan combineren met een muurdoorvoer, voorzien van een gemotoriseerde (en geisoleerde) klep.

Voor 160 euro heb je onderstaande klep in 150mm uitvoering.
[Afbeelding]
https://asset.conrad.com/...r-buisdiameter-150-mm.pdf

De isolatiewaarden van deze klep zijn echter nergens terug te vinden en ook is het niet de mooiste klep. Heeft iemand ervaring met deze klep en/of weet iemand een goed alternatief?
Interessant! Fensterklasse 3 zegt de leaflet, dus luchtdichtheid is in orde.

Als iemand ervaringen heeft hou ik mij ook aanbevolen.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Rzaan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:58:
Ik vraag me af of het geluid wel te verminderen is met dempers.
Immers het geluid lijkt me te ontstaan waar de lucht het rooster inkomt.
Zou een demper ná dit punt dan werken?
Dat is een aanname natuurlijk. Gezien het een Itho is, gok ik dat het motorgeluid is wat je hoort.
(Ik zweer, ik doe m'n best om de hoeveelheid Itho-bashing te beperken :X)

Ik heb hier een Brink Renovent HR gehad met 50cm dempers in een slappe, 'geknakte' 90gr bocht met spiro buizenstelsel, en door gebrek aan demping hoorde ik die tot beneden in de keuken. Dat kan dus zeker ver dragen. Dat de stroming tegen de geluidsrichting in gaat helpt, maar niet onbeperkt.
Het probleem zou ook bij WTW's kunnen ontstaan, en wellicht is het ook ter lering hier?
Tuurlijk, het was een aardige poging op informativoorziening. Dikke kans dat in dat andere topic ook ook info te halen is namelijk.
Wat is het meestal dat je hoort bij afzuiging?
Ik dacht dat het vooral de lucht is die langs het rooster naar binnen gezogen wordt.
Maar kan het ook de motor zijn die je hoort?

Ik vraag het omdat ik nog mijn afzuigbuizen moet leggen in de keuken.
De WTW staat op zolder.
Ik wilde eigenlijk 2 platte buiten van 300 x 57 richting keuken leggen, langs het plafond van de bijkeuken.
Wilde liever geen geuidsdempers meer plaatsen.
Als je goed dempt bij de wtw en de luchtsnelheden bij de ventielen op 2m/s bij max houdt dan heb je geen dempers meer nodig, tenzij je overspraak verwacht vanuit andere kamers. Een voorbeeld daarvan zou zijn dat je de WC hoort doorspoelen in de keuken, zoals bij ons het geval is. Dan even een demper bij de WC er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:54:
Als je goed dempt bij de wtw en de luchtsnelheden bij de ventielen op 2m/s bij max houdt dan heb je geen dempers meer nodig, tenzij je overspraak verwacht vanuit andere kamers. Een voorbeeld daarvan zou zijn dat je de WC hoort doorspoelen in de keuken, zoals bij ons het geval is. Dan even een demper bij de WC er tussen.
Hoeveel meter buis zat er tussen de WC en de keuken? Want ik heb vooralsnog geen demper voor de WC, maar dat kan ik altijd nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
ZonnigY schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
[...]

Interessant! Fensterklasse 3 zegt de leaflet, dus luchtdichtheid is in orde.

Als iemand ervaringen heeft hou ik mij ook aanbevolen.
Fensterklasse 3... is dat niet geluidsisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Rzaan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:00:
[...]

Hoeveel meter buis zat er tussen de WC en de keuken? Want ik heb vooralsnog geen demper voor de WC, maar dat kan ik altijd nog doen.
ehm, 1 meter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Da's nie veul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:15
Ik lees al een poosje mee, en nu is het toch tijd om zelf ook een plan neer te leggen...
We hebben een dijkhuis gekocht en willen die isoleren tot gasloos en een 3e verdieping op laten bouwen (we zijn met zn 4-en). Het lijkt me leuk om daar zelf balansventilatie in te bouwen.
Zoals bij iedereen is geluid zeker een puntje om rekening mee te houden.

Hieronder heb ik een debiet opzet gemaakt, alle opmerkingen zijn welkom...

Oranje: Afvoer
Groen: Toevoer
Blauw: Doorstroom

De kelder zal vooral berging zijn, en tzt iets van een bioscoopje / barretje. Maar dus niet een ruimte waar we hele dagen gaan zitten.
In totaal 75m3/h aanvoer en 50m3/h afvoer = +25m3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfGKHalIVgl_8C12CUea3SvhgGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AMjIiWB7sgDVo7aGWrfHsUAt.png?f=user_large

Op deze verdieping is vooral veel afzuiging nodig door een badkamer, losse WC, waskamer (waar we ook gaan drogen in de winter) en een keuken. Het fornuis gaat een afzuiging naar buiten krijgen.
In totaal 120m3/h aanvoer en 170m3/h afvoer = -50m3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-s2Lw-pe4oafjpGi9tCIRx-2o0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g79VRHswugFaf3WBRlyzyhtf.png?f=user_large

Boven komt een nieuwe verdieping waar de kinderen slapen. Komende jaren voornamelijk alleen, maar naar boven afgerond mochten er vriendjes komen in de toekomst...
In totaal 105m3/h aanvoer en 80m3/h afvoer = +25m3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIRyD6zkTyxAU3pFZBN4M0TGcwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ntkfxblzMLB4OicnknknPUc.png?f=user_large

Als WTW neig zelf naar een Zehnder, voornamelijk door de goede verhalen hier. Maar lijkt ook best goede specs te hebben. Ik zie een Intregration in Home Assistant, maar niet veel ervaringen.

De locatie van de WTW is overigens nog niet zeker, ik denk dat ik dat met de aannemer moet gaan afstemmen. De mogelijkheden zijn:
- Qua ruimte en toegang tot kanalen is de technische ruimte in de kelder het beste, maar dan is de doorgang naar buiten lastig...
- Overloop op de begane grond (links onder)
- Waskamer op de begane grond (links boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Techniekruimte lijkt me afvoer ipv aanvoer?
Zijn de debieten op stand 2 of 3? Toilet zegt stand 3, slaapkamers zeggen stand 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05 10:25
De slaapkamers hebben volgens mij inderdaad te weinig ventilatie capaciteit. Bepaal dit aan de hand van de aantal personen, niet oppervlakte. Dus minimaal 30m³/h per persoon op stand 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Waarom 80m3/hr beneden in de badkamer en 50 m3/hr in de badkamer boven?

Voor beneden moet er dan 80m3/hr door die slaapkamer heen voordat het in de badkamer komt, is dat niet wat veel? Kan je niet beter een groter deel naar de was kamer sturen? Wordt de was ook wat sneller droog.

Bijvoorbeeld 60m3 via de slaapkamer naar de badkamer en die andere 20 in de was ruimte erbij.
Deze slaapkamer beneden is nu de enige ruimte zonder eigen aanvoer /afvoer, is dit bewust?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Bedankt voor de opmerkingen!
Techniekruimte lijkt me afvoer ipv aanvoer?
Goede! Die had ik op het laatst aangepast, en je hebt helemaal gelijk. Ik heb de kelder aangepast
Zijn de debieten op stand 2 of 3? Toilet zegt stand 3, slaapkamers zeggen stand 2.
De slaapkamers hebben volgens mij inderdaad te weinig ventilatie capaciteit. Bepaal dit aan de hand van de aantal personen, niet oppervlakte. Dus minimaal 30m³/h per persoon op stand 60%.
Ik ging uit van stand 2, en heb met 30 m3/h gerekend. Slaapkamer op de BG is voor 2 personen, boven zijn voor 1 persoon. Dat er boven meer toevoer is, is omdat ik al anticipeer als er meer komen slapen. Maar dat duurt nog waarschijnlijk 10 jaar, dus heb ik nu aangepast naar 30m3.
Ik zie dat de meeste met 25m3/h voor de WC rekenen, kan ik die dan beter aanpassen naar bv 15m3/h?
Waarom 80m3/hr beneden in de badkamer en 50 m3/hr in de badkamer boven?
Terecht punt, nu allebei aangepast naar 50m3/h
Voor beneden moet er dan 80m3/hr door die slaapkamer heen voordat het in de badkamer komt, is dat niet wat veel? Kan je niet beter een groter deel naar de was kamer sturen? Wordt de was ook wat sneller droog.

Bijvoorbeeld 60m3 via de slaapkamer naar de badkamer en die andere 20 in de was ruimte erbij.
Deze slaapkamer beneden is nu de enige ruimte zonder eigen aanvoer /afvoer, is dit bewust?
Heel goed punt idd, heb het nu aangepast.
Deze slaapkamer heeft geen eigen af-/aanvoer omdat ik gebruik wilde maken van de overstroom, meer niet. Als daar een ventiel beter is dan is dat zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY-ZhZSVYM65rNvqFGaCLdBhZYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZxFw9wFyZXfSB4mvm09mOOx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savagenld schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:01:
Deze slaapkamer heeft geen eigen af-/aanvoer omdat ik gebruik wilde maken van de overstroom, meer niet. Als daar een ventiel beter is dan is dat zo.
Ik denk eigenlijk dat dat idee van de overstroom uit de woonkamer, door de slaapkamer en dan naar de badkamer prima werkt, zolang je maar zorgt dat je de 50 m³/h haalt (aannemende dat dat de master bedroom is). En wellicht de overstroom naar de badkamer boven in de deur maken, zodat de koel lucht uit de hal niet in de slaapkamer vlak boven de vloer blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Bedankt voor de opmerkingen!

[...]

Goede! Die had ik op het laatst aangepast, en je hebt helemaal gelijk. Ik heb de kelder aangepast

[...]

[...]

Ik ging uit van stand 2, en heb met 30 m3/h gerekend. Slaapkamer op de BG is voor 2 personen, boven zijn voor 1 persoon. Dat er boven meer toevoer is, is omdat ik al anticipeer als er meer komen slapen. Maar dat duurt nog waarschijnlijk 10 jaar, dus heb ik nu aangepast naar 30m3.
Ik zie dat de meeste met 25m3/h voor de WC rekenen, kan ik die dan beter aanpassen naar bv 15m3/h?

[...]

Terecht punt, nu allebei aangepast naar 50m3/h

[...]

[Afbeelding]
Ik zou de garage een afvoer ipv een aanvoer maken. Als je daar een keer iets stinkend doet (slijpwerk, een schilderklus etc) trek je dan niet door t huis. De extra 25m3 per uur aanvoer kan dan mooi in de best wel grote chill ruimte. Kan mij voorstellen dat dat over een paar jaar regelmatig een stuk of 6-10 koters een feestje bouwen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Gaat de garage ook gebruikt worden als garage? Dan is aanvoer op de garage ook niet handig. Eigenlijk wil je de garage een rooster in en uit naar de buitenlucht hebben als je verwacht dat er ooit een brandstofauto in komt te staan, incl een tochtdichte deur.
Als je daar perse wilt ventileren met wtw dan kun sowieso beter een afvoer plaatsen. Ik zou echter gewoon een rooster vanuit de garage naar de technische ruimte voorzien en daar een afvoer plaatsen.
Dat gezegd hebbende, wil je misschien wat meer aanvoeren in zowel Voorkamer als Chillkamer, en deze overstroom hergebruiken in de woonkamer.

edit: ninja'd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
P5ycho schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:32:
Gaat de garage ook gebruikt worden als garage? Dan is aanvoer op de garage ook niet handig. Eigenlijk wil je de garage een rooster in en uit naar de buitenlucht hebben als je verwacht dat er ooit een brandstofauto in komt te staan, incl een tochtdichte deur.
Als je daar perse wilt ventileren met wtw dan kun sowieso beter een afvoer plaatsen. Ik zou echter gewoon een rooster vanuit de garage naar de technische ruimte voorzien en daar een afvoer plaatsen.
Dat gezegd hebbende, wil je misschien wat meer aanvoeren in zowel Voorkamer als Chillkamer, en deze overstroom hergebruiken in de woonkamer.

edit: ninja'd!
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:07:
[...]

Ik denk eigenlijk dat dat idee van de overstroom uit de woonkamer, door de slaapkamer en dan naar de badkamer prima werkt, zolang je maar zorgt dat je de 50 m³/h haalt (aannemende dat dat de master bedroom is). En wellicht de overstroom naar de badkamer boven in de deur maken, zodat de koel lucht uit de hal niet in de slaapkamer vlak boven de vloer blijft hangen.
Ik denk dat het wel mis gaat nu in de master bedroom, als je kijkt waar de lucht vandaan komt. De lucht die in de huiskamer ingeblazen wordt bijna volledig afgezogen door de keuken, bijkeuken en wc. De lucht die door de master bedroom heengetrokken wordt komt van de slaapkamers boven. En die lucht is dus al vervuild. Er moet denk ik dus toch nog toevoer bij in de master bedroom of extra in de huiskamer om de lucht in de master bedroom goed te krijgen. Afzuiging in beide badkamers navenant omhoog zetten om de boel weer in balans te zetten.

Edit; werkkamer naar 50/60 m3 kan ook. Dat geeft je flexibiliteit om daar ook ooit nog een dubbele slaapkamer van te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 12-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

idd, je zou 15 kunnen noteren.
Het nadeel van alles noteren op stand 2 is dat je niet meteen een goed overzicht hebt van het debiet per ventiel. Als ik uit ga van 1 ventiel per aan/afvoer op de tekening dan kom je hier en daar per ongeluk over de 50 respectievelijk 75m3/s heen. De woonkamer bijvoorbeeld, 66m3/h ga je misschien horen/voelen.

Deze niet-standaard huizen zijn wel de leukste puzzels :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Super tips! Ik ga hier vandaag eens lekker mee puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben op zoek naar lijnroosters of wandroosters die hoog op de muur geplaatst kunnen worden en van opzij en/of vanachter aangesloten kunnen worden. Iemand tips?

Ik ben al aan het kijken geweest bij oa Grada, maar ik zie vooral veel roosters die voor een systeemplafond bedoeld lijken te zijn. Deze hebben allemaal de aanvoer van boven als je het rooster in een muur zou zetten. Daar heb ik nou net geen plek voor (22-24cm hoogte beschikbaar).
Brink heeft de collectie roosters voor hun luchtverwarming, maar die zijn niet heel chique.

Achtergrond:
Ik heb de meeste ventielen nu hoog op de muur zitten. In de slaapkamers boven de deur, in keuken boven het aanrecht. We hebben wat discussie gehad hier thuis over het (gebrek aan een) goed lichtplan en de optie om nog een keer het plafond te verlagen en daar een zwik spots/leds/licht(span)plafond in te mikken.
Ik ben nu de wtw aan het fixen, en zie het al gebeuren dat ik straks nog een keer met al die ventielen aan de slag moet omdat ze half onder het plafond dreigen te verdwijnen. Dan kan ik ze beter nu al vervangen voor een mooi lijnrooster, dacht ik.

Een tweede overweging is dat ik nog steeds stoei met een kanaal-fancoil op de overloop. Ik zou dan per kamer een enkel rooster voor wtw en fancoil tezamen willen plaatsen, met wat hogere capaciteit dus.
Hoe ik daar de balans ga behouden ben ik nog mee bezig.

Wensenlijst zou dan zijn:
Keuken: Drie ventielen met 180m3/h afzuiging zou ik graag verdelen over twee lijnroosters. Streefbreedte ~600-900mm.
Slaapkamers: ~750m3/h verdelen over 3 kamers met 1 lijnrooster, 200-275-275. Streefbreedte ook ~600-900mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

P5ycho schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:42:
Ik ben op zoek naar lijnroosters of wandroosters die hoog op de muur geplaatst kunnen worden en van opzij en/of vanachter aangesloten kunnen worden. Iemand tips?
Ik wil deze roosters in mijn keuken plaatsen.
Zijn er ook in wit.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/6630f1457db9ddb9d82fed6ab437d562/i/m/img0895fk3106_1539785804211_.jpg

Aan de achterzijde komt dan deze schoen of deze.
Ligt er nog aan hoe de Ø 125 buizen gaan lopen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/6630f1457db9ddb9d82fed6ab437d562/r/o/roosterschoen-305-x-57mm-met-zij-aansluiting-125mm-evenwijdig_1_2.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/6630f1457db9ddb9d82fed6ab437d562/r/e/rechte-roosterschoen-brink-305-x-75mm-met-aansluiting-125mm.jpeg
Wellicht dat ik de schoen op de 125 aansluit en dan tot het rooster nog kanaal 305x57 langs het plafond laat lopen.
Moet alleen nog een eenvoudigere (en goedkopere) manier vinden om 2 of 3 kanalen aan elkaar te verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.wasco.nl/5/001/144/006/1150556_916200_Brink_Hoofdafbeelding_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

Crosspost:
icecreamfarmer schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:59:
[...]

Na lang zeuren eindelijk van 1 bedrijf een offerte binnen maar de prijzen schieten nogal door het dak.
Optie 1: Montage van een Climarad Sensa 2.0 ventilatieunit en een Climarad radiator H400 x L1800 x T21 S met de benodigde bevestigingsmaterialen. Kost ca €4200.
Optie 2: (Deze willen we eigenlijk): Montage van een Climarad Care Hi C- S ventilatie-unit met ingebouwde convector met de benodigde bevestigingsmaterialen. Kost ca €5200.

Ik (en mijn ouders) vind het nogal gortig duur maar er is praktisch niet aan zo'n unit te komen. We hebben gewoon een gepensioneerde CV monteur die het wil komen doen maar Climarad verkoopt niet aan particulieren. Optie 2 los zou iets van €3200 moeten kosten als ik naar de prijslijst van Climarad kijk.

Mij lijkt een Sky renovent nu een betere en betaalbaardere optie. Dit kunnen we namelijk zelf doen.

Hangen we hem in de bijkeuken. Inblaas achter in de kamer (de airco verspreid de lucht dan verder). Afzuig in de keuken. Naar buiten blazen door de muur en naar binnen zuigen door het dak en dan verslepen over het dak zodat het niet te dicht bij de schoorsteen van de ketel komt.
Iemand ervaring met een Sky renovent 150? Dat zou genoeg moeten zijn voor dagelijks 2 personen en wanneer nodig ca 6 personen. Bij grote feesten dan de afzuigkap aanzetten.

Idee is dan om een verloop van 125/160 te gebruiken end an 1 grote rozet in de woonkamer en keuken te plaatsen voor de inblaas en afzuiging.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-11-2023 14:22 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Ik denk weer een paar goede verbeteringen aangebracht (nogmaals dank).
  • Invoer in werkkamer verhoogd
  • Afzuiging garage verwijderd (doorgang naar installatie toegevoegd). Bij flink klussen kunnen we altijd de deur openzetten of nog een afzuiging plaatsen
  • Alle cijfers zijn stand 2 (60%). Voor de max stand passen de ventielen, maar zullen extra roosters nodig zijn voor de doorstroom
In alle veelvoorkomende scenario's zou zo iedereen frisse lucht krijgen, en door de tips hier ook wat flexibiliteit naar de toekomst.
Mis ik dan nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DozQE72yIvvN88T8MSCW2F_C7Go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKqyKYWMrPtORX2L82HNkHuX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@savagenld ziet er goed uit. Enige wat ik anders zou doen; de woonkamer is nu mi wat krap geventileerd. Krap voldoende voor 4, daar wil je geen hond bijzetten.

Ik vermoed dat je mikt op de q450? Misschien de stand 2 op te krikken naar 330 en dan 3* 35 toevoeren in de woonkamer. Ventilatie van de badkamer boven iets omlaag zetten kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
Voor mijn verbouw huis ben ik het ventilatieplan aan het schetsen. Vanuit het advies heb ik gerekend met een Duco WTW Ducobox Energy premium 400 1zs waarbij ik 309 m3/h benodigd heb.

Het is wel een uitdaging om in de bestaande woning de buizen aan te leggen. In de woonkamer kan ik namelijk alleen aan de voorkant de ventielen kwijt in het plafond, het is niet mogelijk om verder achterin de kamer ventielen te plaatsen. En dan heb ik al gekozen voor Ubbink air excellent (plat ovaal).

- Zien jullie gekke dingen?
- Kloppen de diameter buizen en dat ik met 200mm spirobuis begin?
- Zien jullie de woonkamer echt als een probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q945jIYk9Lc4KH3Ixcn88aHz4O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lwire900f9C9LHjwqjSjXqrC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Muv1Br2tQsMBpgPeXkLRmHM0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUx72g4d8MTittQVSAO6vRdX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter2 op 12-11-2023 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
@Pieter2 ik zou:
- de afzuiging op de zolder en in de garderobe laten zitten. Die voegen niets toe aan de luchtkwaliteit.
- voor ventilatie in kamers zou ik aanhouden;
- 25*1,5= 37,5 m3/h (ruimtes waar niet standaard iemand slaapt)
- 30*1,5= 45 m3/h (ruimtes waar standaard iemand slaapt
- 60 *1,5= 90 m3/h (ruimtes waar standaard 2 mensen slapen)

Dan krijg je een grote overflow naar de huiskamer en heb je daar minder of zelfs geen ventielen nodig.

Aanvulling:
Het vereist wel een grote doorvoer van hal naar de woonkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonnigY op 12-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
ZonnigY schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:00:
@Pieter2 ik zou:
- de afzuiging op de zolder en in de garderobe laten zitten. Die voegen niets toe aan de luchtkwaliteit.
- voor ventilatie in kamers zou ik aanhouden;
- 25*1,5= 37,5 m3/h (ruimtes waar niet standaard iemand slaapt)
- 30*1,5= 45 m3/h (ruimtes waar standaard iemand slaapt
- 60 *1,5= 90 m3/h (ruimtes waar standaard 2 mensen slapen)

Dan krijg je een grote overflow naar de huiskamer en heb je daar minder of zelfs geen ventielen nodig.

Aanvulling:
Het vereist wel een grote doorvoer van hal naar de woonkamer.
Dank voor je reactie! Een goede om vanuit overflow principe te denken. Hanteer je de kengetallen specifiek om tot overflow te komen of zou je dat anders ook doen? Het is een stuk meer dan het bouwbesluitadvies ventilatieland.

In de garderobe staat de wasmachine, vandaar de afzuiging. En op zolder komt later wellicht een 2e badkamer, vandaar ook daar een afvoer. Zou je ze dan nog steeds weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Pieter2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:18:
[...]

Dank voor je reactie! Een goede om vanuit overflow principe te denken. Hanteer je de kengetallen specifiek om tot overflow te komen of zou je dat anders ook doen? Het is een stuk meer dan het bouwbesluitadvies ventilatieland.

In de garderobe staat de wasmachine, vandaar de afzuiging. En op zolder komt later wellicht een 2e badkamer, vandaar ook daar een afvoer. Zou je ze dan nog steeds weghalen?
De kerngetallen komen vanuit het feit dat 30m3/h is wat nodig is om een ruimte op 800ppm te houden met een persoon aanwezig. Dat is voor het slapen een fijne maat. Je wilt dat dit op stand 2 beschikbaar is, en niet op de max stand. Dit ivm geluid.
Bij een tweepersoonsbed is dat dus dubbel zoveel. En ivm geluid 2 ventielen.

Als die afvoer op zolder voorbereiding is voor de toekomst zou ik hem inderdaad wel vast aanleggen, slim! Wasmachine draait ook zonder ventilatie wel. Geeft geen stank (of er gaat echt ie te gruwelijk fout :) ), dus dat zou ik laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben bezige om in dit huis een WTW aan te leggen op basis van een Comair HRUC-pro systeem. Ik heb de ruimte gelukkig, en dat doet me overwegen om in plaats van met 125mm ventielen te gaan werken met 180mm ventielen op de benedenverdieping. De ventilatieberekening komt uit op 200m3 inblaas in de woonkamer en afzuig in de keuken. Om mijn vloeren geen gatenkaas te laten worden, en vanwege elektraleidingwerk, heb ik derhalve liever 2x aanvoer 180mm en afzuig op basis van 2x180mm. Daarmee zou ik op +/- 1m/s (net iets meer mogelijk) uitkomen per ventiel. Ik vind echter nauwelijks ventielen voor dergelijke diameters. Zijn er tips?

Tevens een vraag m.b.t. luchtmenging: Uit praktische overwegingen overweeg ik de inblaas in de woonkamer halverwege te plaatsen op basis van 2 ventielen 180mm. De vraag is of dit op deze manier afdoende is in deze ruimte, of dat ik toch beter een andere oplossing kan toepassen (via het kantoor, met aanzienlijk meer hak en breek werk). Iemand die daar zijn lucht op kan blazen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FP2tRR2kxbd3p7ihkVFeEreDEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d2vsPOQ9R8oEr5ST9gbR7XHr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door HomegrownBGP op 12-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@HomegrownBGP
Hoe ventileer je de rest van je huis? Als je een beetje kunt overflowen vanaf je slaapkamers hoef je niet zo belachelijk veel in te blazen in je woonkamer.
Afzuiging in de kast zou ik achterwege laten, maar dat is persoonlijk.

Maar veel belangrijker. Ik zie een openhaard staan in het midden; waar haalt die straks zijn lucht vandaan?

Ventielen etc weet ik niet zoveel van, daar vliegen zo wel anderen in.

Voor wat betreft de plaatsing in het midden zou ik mij niet zo'n zorgen maken. Ik heb in mijn vorige huis her en der gemeten; de vermenging was ontzettend snel ook over dergelijke afstand en zelfs de hoek om. Maar dat is n=1

[ Voor 21% gewijzigd door ZonnigY op 12-11-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
125mm is een beetje de standaard. Je wint niets met grotere ventielen, behalve dat je er minder hoeft te plaatsen. Kans op tocht of kouval en misschien ook geluid neemt wel toe als je meer dan 50m3/h per ventiel aanvoert. Ik zou die 180mm ventielen alleen gebruiken als ik niet anders kon.

Een ander voordeel van 125mm is dat er veel mooiere en betere ventielen te krijgen zijn, zoals bijvoorbeeld de Luna serie van Zehnder. Tamperproof, vaste hoogte, coanda-effect en oogt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35
Ik ben bezig met het plannen van een balansventilatie systeem, en overweeg een motorloze afzuigkap.

Wat zijn jullie ervaringen? Werkt het goed mits je voldoende debiet kan garanderen?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
terror538 schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:49:
Ik ben bezig met het plannen van een balansventilatie systeem, en overweeg een motorloze afzuigkap.

Wat zijn jullie ervaringen? Werkt het goed mits je voldoende debiet kan garanderen?
Ik zou het niet doen. Geeft toch vet in je wtw. Als je geen gat naar buiten wilt zou ik een recirculatie kap met koolstoffilter gebruiken. Maar heb er zelf geen ervaring mee.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 12-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

Blijf daarbij weg inderdaad. Bij voorkeur een aparte kap die direct naar buiten blaast, en als dat niet mogelijk is een recirculatiekap zoals @ZonnigY aangeeft.

Een motorloze kap heeft ook significant minder capaciteit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb nu een maand ervaring met een Novy 820 met monoblock recirculatieopstelling, komende van een afzuigkap-naar-buiten. Het bevalt vooralsnog goed. Het vet wordt prima gefilterd, koolstoffilter doet zijn werk. Enige nadeel is de wat langere nalooptijd van 30min.

Er is echt geen reden om een motorloze afzuigkap te nemen imho.

O, ik heb ook nog wel wat foto's van een 15 jaar gebruikte afzuigkap-pijp als je nog niet overtuigd bent. De horror!

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 13-11-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35
ZonnigY schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:57:
[...]

Ik zou het niet doen. Geeft toch vet in je wtw. Als je geen gat naar buiten wilt zou ik een recirculatie kap met koolstoffilter gebruiken. Maar heb er zelf geen ervaring mee.
Dank. Gat naar buiten met afzuigkap zit er al. Idee was dat via de WTW een stuk stiller zal zijn (open keuken). Ik twijfel dus inderdaad of het een goede keuze is precies vanwege de aangehaalde punten (vet/vuil in de kanalen en minder vermogen).

too weird to live too rare to die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Mijn Novy 820 heeft een optie om de motor op afstand te hangen. Als je stil wilt dan is dat the way to go. Moet je het wel kwijt kunnen natuurlijk. Zorg ook dat de diameter van de buis naar buiten minstens 150mm is, minder drukverlies is minder herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Weet iemand waar je deze combinatie roosters kunt vinden/kopen voor WTW?

https://www.systemair.com...tion-systems/grilles/cvvx

Ik heb een belgische variant gevonden dat mogelijk een optie is (https://aeropulmo.be/webshop/nl/AspiroMural) , maar zie eigenlijk nergens anders dit soort roosters. Lijkt me dat als het werkt, er wel meer verkopers zijn?

Wat zijn andere manieren om de aanvoer en afvoer van de WTW door dezelfde gevel te plaatsen? Een buis aan de buitenkant van de gevel omhoog voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat is het probleem dat je probeert op te lossen met deze roosters? Er zijn nog zat andere gevelroosters te krijgen namelijk.
2 roosters op 1 gevel heb je de verdunningsfactor calculator voor. Situatie 3 of 4 voor jouw gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@P5ycho bij mij zal de wtw in een kast komen van ~1m breed en 2.6 hoog. Dus als ik de aanvoer en afvoer zo ver mogelijk uit elkaar plaats met losse roosters voldoe ik niet aan de verdunningsfactor eis. Dus moet of meer afstand creëeren of zon type rooster gebruiken denk ik. En dan is zo'n combi rooster misschien wel het mooist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik weet niet of dat voldoet eerlijk gezegd. Het lijkt me iets te makkelijk gedacht.

Anders graaf je er een in in de grond, heb je meteen een aardwarmtewisselaar :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Hoe dat debiet geregeld was kan ik je niet vertellen, maar ik was niet onder de indruk van de motorloze kap die ik een paar jaar gehad heb. Het plafond erboven was ook aanzienlijk verkleurd. Zelfde verhaal met recirculatie. Dat vond ik in de praktijk toch tegenvallen.

In het nieuwe huis heb ik een dubbel systeem, een afzuigkap met eigen pijp naar buiten, en een WTW-rooster in het plafond erboven om restdampen af te voeren, en om als regulier afvoerpunt te dienen als er niet gekookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:06
Je kan eventueel ook een (flex)buis hangen aan een afzuigkap met motor en die buis laten blazen richting een afzuigventiel. Een eventuele vochtsensor zal de WTW dan op maximaal laten draaien. De (flex)buis vangt het vet op, en de WTW de geurtjes. Simpel systeem, maar de ventielen moeten maar net goed liggen om de lelijke buis weg te werken.

Bijkomend voordeel is dat als je een akoestische flexbuis gebruikt de afzuigkap ook een stuk stiller zal zijn zonder veel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:17
Even een vraagje, ik zou graag zowel aanvoer als afvoer door dezelfde gevel doen. Ik zou de afvoer in de nok willen plaatsen en de aanvoer laag in puntje van muur/dak zolder. Op die manier zitten aan en afvoer verticaal 2 meter en horizontaal 5 meter uit elkaar; prima dus.

Maar, in dat geval zou de aanvoer LAGER geplaatst zijn dan de unit. Is dat mogelijk een probleem? Iets met condens oid?

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 13-11-2023 21:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenevB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-05 09:11
Dag allemaal,

Ik heb geprobeer mij behoorlijk in te lezen en sta op het punt volgende installatie aan te leggen.
totaal debiet is 405m3, met Zehnder Q450 incl enthalpie.

Het geheel wordt aangelegd met spirobuizen, en groen vlakjes zijn bedoeld als akoestische flex.

Bestaande woning 1971 met volledige renovatie.

Zijn er nog tips/aanpassingen/foutjes te ontdekken?

Alvast bedankt voor jullie (eindeloze :) ) input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU6ZqVdu6ychGeY1ARmLb9Jume8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4smSXbD5H50jqErr16YBI6Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYhTPM_X-LM-Gxc-ScBlQHIVm5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YP9c4BRG5aH4QucmrNE7l1iT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e7juIXjhcaTHy97bhzKS3-v6Vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MMJ7rwSIvslkHW5RlG7qd48S.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@RenevB reken je met max of met stand 2?
Waarom 160mm ventielen?
Met hoeveel m3/h/persoon reken je?
De open trap ia een tochtgat, maar ook de perfecte overflow voorziening.
Is de boel wel in balans?

[ Voor 35% gewijzigd door P5ycho op 14-11-2023 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Pieter2 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:49:
Voor mijn verbouw huis ben ik het ventilatieplan aan het schetsen. Vanuit het advies heb ik gerekend met een Duco WTW Ducobox Energy premium 400 1zs waarbij ik 309 m3/h benodigd heb.

Het is wel een uitdaging om in de bestaande woning de buizen aan te leggen. In de woonkamer kan ik namelijk alleen aan de voorkant de ventielen kwijt in het plafond, het is niet mogelijk om verder achterin de kamer ventielen te plaatsen. En dan heb ik al gekozen voor Ubbink air excellent (plat ovaal).

- Zien jullie gekke dingen?
- Kloppen de diameter buizen en dat ik met 200mm spirobuis begin?
- Zien jullie de woonkamer echt als een probleem?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met wat aanpassingen ben ik nu tot een bestellijst gekomen.Zien jullie hier gekke dingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx1O5yybEqwdv0vuuaTn800M21E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5ZhEvk22wYupMbdRgw8aaGv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenevB
P5ycho schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:31:
@RenevB reken je met max of met stand 2?
Waarom 160mm ventielen?
Met hoeveel m3/h/persoon reken je?
De open trap ia een tochtgat, maar ook de perfecte overflow voorziening.
Is de boel wel in balans?
Totale flow is 405 en idd in balans, berekening idd op max flow. Bewust wat 'tegenstroom' op trap om koudeval wat tegen te gaan.
Berekening is meer op m2 dan op personen, maar in principe gaan we hier wonen met 2 volwassenen en 3 kinderen (dus ja,ruimte genoeg in de woning :*) .
De 160 ventielen zijn bedoel met met 2x 75m3 te kunnen toevoeren, zodat ik een gat minder nodig heb, en zelfde voor afvoer. Daar kan ik geen 2e gat kwijt... Alleen jammer dat keuze van roosters wat beperkt is voor 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
RenevB schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:53:
[...]

Totale flow is 405 en idd in balans, berekening idd op max flow. Bewust wat 'tegenstroom' op trap om koudeval wat tegen te gaan.
Berekening is meer op m2 dan op personen, maar in principe gaan we hier wonen met 2 volwassenen en 3 kinderen (dus ja,ruimte genoeg in de woning :*) .
De 160 ventielen zijn bedoel met met 2x 75m3 te kunnen toevoeren, zodat ik een gat minder nodig heb, en zelfde voor afvoer. Daar kan ik geen 2e gat kwijt... Alleen jammer dat keuze van roosters wat beperkt is voor 160.
50m3/h op max flow is te weinig voor 2 personen in een slaapkamer om het onder de 1000ppm te houden in normaalstand. Dat lijkt me te weinig.

100m3/h op max flow voor 5 personen in de huiskamer is mi ook te weinig. Dit zou minstens 125m3 per uur op normaalstand moeten zijn = 187,5

[ Voor 8% gewijzigd door ZonnigY op 14-11-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenevB
ZonnigY schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:57:
[...]

50m3/h op max flow is te weinig voor 2 personen in een slaapkamer om het onder de 1000ppm te houden in normaalstand. Dat lijkt me te weinig.
Er is wat ruimte om het iets hoger te krijgen. Wat is je advies?
ZonnigY schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:57:
[...]

100m3/h op max flow voor 5 personen in de huiskamer is mi ook te weinig. Dit zou minstens 125m3 per uur op normaalstand moeten zijn = 187,5
Toevoer is nu 2x75m3/h (afvoer 100m3/h) dus komt in de richting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
RenevB schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:06:
[...]

Er is wat ruimte om het iets hoger te krijgen. Wat is je advies?

[...]

Toevoer is nu 2x75m3/h (afvoer 100m3/h) dus komt in de richting...
In de ouderslaapkamer minstens 2*25 m3/h op normaalstand = 75m3/h op max.
Liefst nog 2*30m3/h = 90 op max.

Die 2e 75 in de huiskamer had ik over het hoofd gezien. Excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@RenevB Als je je berekening zou doen met ventilatie per persoon kom je heel anders uit. Ventilatie adhv oppervlakte is een beetje maf als je er over nadenkt, je gaat niet minder ademen als je in een kleinere slaapkamer ligt.

Als je deze guideline pakt:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
...en dat toepast op de slaapkamers. Wat je per verdieping aan toevoer over hebt laat je door het trapgat vallen. Dan hoef je in de woonkamer minder toe te voeren en kun je misschien wel met 125mm ventielen werken.

Probeer het eens en kijk waar je op uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
P5ycho schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:55:

Heb nog gezocht naar een ander topic, maar niets tegengekomen...
Of is het deze? Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Trilling van de mv box lijkt mee te vallen. Dichtbij de box hoor ik ook weinig geluid.
Als ik de deksel van een aansluiting op de box opendraai dan hoor ik wel aardig wat geluid.
P5ycho schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:54:
Dat is een aanname natuurlijk. Gezien het een Itho is, gok ik dat het motorgeluid is wat je hoort.
(Ik zweer, ik doe m'n best om de hoeveelheid Itho-bashing te beperken :X)
Dus een flexibele demper zoals deze of deze zou iets kunnen dempen?
Ik kan eventueel een langer stuk nemen. En dan met een ruime bocht aansluiten.

Afstand van afzuigpunten tot de MV box zijn trouwens kort, berging 1 m, keuken 2-3 m, toilet 2-3 meter.
Misschien is het motorgeluid daardoor meer te horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 11:55
Ik zit weer te kijken naar een WTW en heb een plan in mijn hoofd maar wellicht schieten jullie dit direct af dus ik zou graag mijn hersenspinsel hier eens droppen.

Huidige woning, 180m2 vloer oppervlak, vrijstaand, mechanisatie ventilatie op basis van CO2 en electronische kleppen die niet of niet meer werken of juist te goed. Daar wil ik vanaf. De rooster wil ik dan dicht maken een een WTW op zolder op de standaard 4 afzuig kanalen. De frisse toegevoegde lucht wil ik dan graag op zolder en of trappenhuis invoeren. Of eventuel door boren naar de boven verdieping maar doorboren naar de begane grond gaat niet lukken zonder al te veel hak en breek werk.

Voordeel daarvan is dat warme lucht op de verdieping terecht komt in plaats van buiten. Beneden komt dan alleen niet actief frisse lucht maar ik kan de deur van de gang wel wat inkorten voor een mooie kier of eventueel nog een rooster in de gang naar de woonkamer.

Iemand die dit ook zo heeft gedaan of is het kansloos ?
Pagina: 1 ... 37 ... 90 Laatste