Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38
Volgens mij is dat onderzocht en is gebleken dat de lucht zo snel en effectief mengt dat dat verhaal van 'kortsluiting' door de plaatsing van ventielen misschien logisch klinkt maar eigenlijk niet op gaat.

Ah; ik vind hem net terug; in de topc start staat de link:
https://docdro.id/SAItXQJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Wat is de reden dat je maar 2 punten kunt aanleggen? Moeten je plafonds er anders uit, zit je niet te wachten op een koofje hier en daar of heb je echt een constructief probleem omdat je door balkenlaag moet (haaks op de balken)?

Als je maar 2 punten kunt aanleggen zou ik vooral bang zijn dat ik mijn debiet niet haal of geluid/tochtklachten krijg. Je zult al snel op 120m3/h bij stand 2 komen voor 4 personen in je woonkamer. Dat is een hoop voor 1 ventiel, liefst pak je er daar 3 voor (50m3/h per 125mm ventiel ).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsjohan
fjux schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:01:
Zojuist gesprek gehad met de bouwtechnisch adviseur over ventilatie.

Dit en door de flink hoge kosten van een WTW twijfelen we nu toch of we niet beter voor nu een simpele MV box kunnen doen met alleen afzuiging.
Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken!
Als ik had geweten hoe fijn het is om een WTW te hebben had ik het al veel eerder gedaan. De wtw in ons jaren dertig huis was passen en meten en gedoe met kanalen en vast niet zoals je idealiter wilt en zoals het bouwbesluit voorschrijft....maar het is een wereld van verschil met de 'natuurlijke ventilatie' die we hadden via roosters en kieren. Het is heerlijk dat 's winters alle roosters in de ramen dicht zitten en er geen koude tocht meer is maar wel frisse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 13:03
P5ycho schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:17:
Wat is de reden dat je maar 2 punten kunt aanleggen? Moeten je plafonds er anders uit, zit je niet te wachten op een koofje hier en daar of heb je echt een constructief probleem omdat je door balkenlaag moet (haaks op de balken)?

Als je maar 2 punten kunt aanleggen zou ik vooral bang zijn dat ik mijn debiet niet haal of geluid/tochtklachten krijg. Je zult al snel op 120m3/h bij stand 2 komen voor 4 personen in je woonkamer. Dat is een hoop voor 1 ventiel, liefst pak je er daar 3 voor (50m3/h per 125mm ventiel ).
All of the above.

orginele lijst plafonds zijn nog aanwezig en willen we graag zo houden. Boven de kasten van de ensuite zit loze ruimte, en op de 1e verdieping zijn dat inbouwkasten, daar kan ik dus relatief eenvoudig leidingen naar beneden krijgen.
Echter daarom dus ook beperkt in het aantal ventielen. evt kan ik nog een toevoer ventiel maken aan de andere kant van de kast (in de eetkamer dus) maar dat was het wel zonder zeer significant breekwerk.

afzuiging zou nog wel een 2e ventiel van kunnen, maar ook weer niet een wereld afstand van elkaar dus hoeveel dat gaat doen weet ik niet....

debiet had ik inderdaad ook nog niet over nagedacht (wilde de berekening pas maken als ik zeker wist of ik voor WTW ging of niet)

@itsjohan ik denk ook zeker dat een WTW een prettigere oplossing is, maar ik zie op dit moment iets te veel nadelen om dat ook nog mee te pakken. het is ook een beste investering vergeleken met een MV box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
fjux schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

@itsjohan ik denk ook zeker dat een WTW een prettigere oplossing is, maar ik zie op dit moment iets te veel nadelen om dat ook nog mee te pakken. het is ook een beste investering vergeleken met een MV box.
Geheel begrijpelijk. ik heb zelf eerst alle ramen vervangen door HR++ inclusief dure roosters en later toch WTW ingebouwd en alle roosters weer dichtgeplakt. Kon ik het opnieuw doen dan was ik direct voor WTW gegaan, maar goed bij een zelf installatie zijn de kosten ook wel een stuk lager anders had ik die knoop misschien niet doorgehakt.

NB vaak kun je via de vloer van de 1e VD een ventiel ook wel 'verslepen' naar een andere plek; dus invoer via je inbouwkast de vloer in en dan nog een eind opzij. Misschien kun je aanvoeren vanuit de hal en afvoeren vanuit beide delen van de woonkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Hoe is het verhaal op de eerste verdieping? Er zijn meerdere wegen naar Rome. Als je beneden alleen zou afvoeren en boven aanvoeren zou je misschien een stuk beter uitkomen. Overflow concept: aanvoeren op je slaapkamers, door overloop en hal naar benee, afzuigen in je woonkamer/keuken.

De debiet berekening is uiteindelijk heel simpel als je per persoon rekent.
30m3/h op stand 2 = 45m3/s max per persoon per kamer.
aanvoer: 50m3/h max per ventiel
afvoer: 75m3/h max per ventiel
Afhankelijk van totale aanvoer de afvoer in keuken en badkamer een beetje aanpassen.
master bedroomaanvoer90m3/s2 ventielen
kinderkamersaanvoer45m3/s1 ventiel
keukenafvoer180m3/h3 ventielen
badkamerafvoer50-75m3/h1 ventiel
wcafvoer25m3/h1 ventiel

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 31-10-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
ik denk dat ik het voor nu ga uitstellen en alleen een MV box. als (wanneer) ik de ramen ga vervangen voor HR++ ga ik wel weer nadenken over WTW om geen roosters nodig te hebben.

Helaas hebben we net de gehele 1e verdieping gerenoveerd, die is letterlijk net af. dus hier gaan de vloeren er niet meer uit. Achteraf was het beter geweest om eerst daar over na te denken maar helaas... hello captain hindsight!

@P5ycho dat concept is nog te overwegen, maar wordt een kriem met buizen. (er moet ook op de WC en keuken afgevoerd worden)
hmm ik ga het nog eens laten bezinken.

Vooral het aantal ventielen gaat een ding zijn, bedankt voor die tabel die is het handig! Al is het niet zo dat de keuken niet zo veel nodig heeft omdat je ook al een afzuigkap hebt met die capaciteit?

[ Voor 7% gewijzigd door fjux op 31-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hoe voer je nu verse lucht aan dan? Door roosters in de ramen of door kieren in de constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
P5ycho schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:56:
Hoe voer je nu verse lucht aan dan? Door roosters in de ramen of door kieren in de constructie?
Nu nog door kieren, echter heeft de vorige bewoner zijn best gedaan alles dicht te proppen.
Al zal een jaren 30 huis natuurlijk nooit lucht dicht zijn.

binnenkort gaan we verbouwen en dan komt er bij de keuken een nieuwe pui in met HR++ glas waar wel roosters zullen komen.

ideaal is het nog niet, maar ik merk dat ik de woning nog te slecht ken om een investering in een WTW goed te praten.

Als straks blijkt dat de ventilatie niet goed genoeg is (te veel of te weinig) ga ik denk opnieuw kijken.
Maar bedankt voor alle feedback! Ik ga het zeker nog niet vergeten en eens over malen of handige oplossingen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anaticula
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 21:50
fjux schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:46:
ik denk dat ik het voor nu ga uitstellen en alleen een MV box. als (wanneer) ik de ramen ga vervangen voor HR++ ga ik wel weer nadenken over WTW om geen roosters nodig te hebben.

Helaas hebben we net de gehele 1e verdieping gerenoveerd, die is letterlijk net af. dus hier gaan de vloeren er niet meer uit. Achteraf was het beter geweest om eerst daar over na te denken maar helaas... hello captain hindsight!

@P5ycho dat concept is nog te overwegen, maar wordt een kriem met buizen. (er moet ook op de WC en keuken afgevoerd worden)
hmm ik ga het nog eens laten bezinken.

Vooral het aantal ventielen gaat een ding zijn, bedankt voor die tabel die is het handig! Al is het niet zo dat de keuken niet zo veel nodig heeft omdat je ook al een afzuigkap hebt met die capaciteit?
Misschien kan je dan beter een kijkje nemen in het topic over decentrale ventilatie? Dan kan je gewoon afvoeren/toevoeren waar je wil, bijv in de woonkamer en de rest mengt wel. Al weet ik niet of je dan minder tocht hebt dan bij je centrale oplossing. Dan kan je in de keuken recirculatie doen als je graag extra warmte wil behouden of afvoeren naar buiten als je niet enorm vaak kookt. Als afvoeren in de wc moeilijk is kan je ook zo'n inbouwreservoir met geurfilter nemen, want dat is dat je voornaamste probleem, niet perse de co2 e.d.

Voor de eerste verdieping is decentraal wel vaak duur omdat je meer ruimtes bewust moet ventileren, maar misschien lost het wel je probleem op dat er geen ruimte is voor buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Anaticula schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Misschien kan je dan beter een kijkje nemen in het topic over decentrale ventilatie? Dan kan je gewoon afvoeren/toevoeren waar je wil, bijv in de woonkamer en de rest mengt wel. Al weet ik niet of je dan minder tocht hebt dan bij je centrale oplossing. Dan kan je in de keuken recirculatie doen als je graag extra warmte wil behouden of afvoeren naar buiten als je niet enorm vaak kookt. Als afvoeren in de wc moeilijk is kan je ook zo'n inbouwreservoir met geurfilter nemen, want dat is dat je voornaamste probleem, niet perse de co2 e.d.

Voor de eerste verdieping is decentraal wel vaak duur omdat je meer ruimtes bewust moet ventileren, maar misschien lost het wel je probleem op dat er geen ruimte is voor buizen.
Decentraal neem ik ook mee in de gedachten gang, maar eerst maar eens aankijken hoe het gaat zonder WTW en alleen MV! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je nu geen aanvoer hebt zul je dus sowieso even moeten controleren of je wel genoeg ventileert. Die lucht die je MV afvoert moet wel ergens vandaan komen natuurlijk. Een enkel roostertje in de keuken gaat niet genoeg zijn om je slaapkamer dan aangenaam te houden.

Een CO2 meter aanschaffen voor meer inzicht wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
P5ycho schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:42:
Als je nu geen aanvoer hebt zul je dus sowieso even moeten controleren of je wel genoeg ventileert. Die lucht die je MV afvoert moet wel ergens vandaan komen natuurlijk. Een enkel roostertje in de keuken gaat niet genoeg zijn om je slaapkamer dan aangenaam te houden.

Een CO2 meter aanschaffen voor meer inzicht wellicht?
Yes, CO2 sensor ga ik zelf maken (vond de goede sensoren wat duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:29
MV goed inregelen is ook een kunst. Je kan wel afzuigen op de standaard punten van keuken, badkamer, toilet en CV hok, maar overal de juiste roosters plaatsen bij kozijnen om elke kamer genoeg maar niet teveel lucht te geven is een gezeik. Dan kom je later achter dat balans gewoon slecht is en vochtproblemen veroorzaakt.

Die 4 punten boven zijn must have, zonder heb je sowieso slechte ventilatie.

Met balansventilatie kan je toevoer ook regelen en verse lucht in elke slaapkamer is zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
w00key schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:39:
MV goed inregelen is ook een kunst. Je kan wel afzuigen op de standaard punten van keuken, badkamer, toilet en CV hok, maar overal de juiste roosters plaatsen bij kozijnen om elke kamer genoeg maar niet teveel lucht te geven is een gezeik. Dan kom je later achter dat balans gewoon slecht is en vochtproblemen veroorzaakt.

Die 4 punten boven zijn must have, zonder heb je sowieso slechte ventilatie.

Met balansventilatie kan je toevoer ook regelen en verse lucht in elke slaapkamer is zo geregeld.
Zeker, maar nu is er helemaal niets, dus iets is al beter dan niets. Voor nu ga ik het in stappen doen.

Als ik later overstap van MV op Wtw omdat het niet lukt met roosters kan dat altijd nog. Dan heb ik alleen 200 euro weggegooid voor een MV box. Dat is nog prima te overzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
fjux schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:42:
[...]
Als ik later overstap van MV op Wtw omdat het niet lukt met roosters kan dat altijd nog. Dan heb ik alleen 200 euro weggegooid voor een MV box. Dat is nog prima te overzien
Als je toch zo makkelijk €200 'weggooid' koop dan gewoon even een goede CO2 sensor. Ventilatie in huis is belangrijk voor je gezondheid en van een goede CO2 sensor kan je jaren plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
ik ben naar dakdoorvoeren aan het kijken. De renson kwam hier al een paar keer voorbij:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.renson.eu/PIM_Images/1749/720x720/Flex-XL-design-roof-exhaust.jpg
echter nu vraag ik mij af of ik ook een 150/160mm versie kan gebruiken ipv de XL voor 180/200. Ik heb een Orcon HRC-400 Maxcomfortin bestelling staan

Drukval afblaas150/160:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Q [m3/h] ∆p [Pa]
100 2,5
150 5,3
200 9,2
250 14
300 19,8
350 26,6
375 30,3

XL versie 180/200:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
]∆p [Pa] Aanzuig Q [m3/h]AfblaasQ [m3/h]
1 110 120
2 153 173
4 214 249
8 300 359
10 334 404
20 467 584
30 568 723

De drukval van grofweg 30Pa bij de 150/160 versie lijkt mij acceptabel? Of is de +-15Pa drukval van de XL versie zo'n groot voordeel? Scheelt dit enorm qua geluid?De XL is namelijk niet alleen 100 euro duurder maar ook weer een heel stuk groter

bron:
https://cdn.renson.eu/Pub...6279-974369607.1698237519

En weet iemand welke kit er gebruikt wordt bij de montage? Mag dit gewoon high tec zijn of liever iets van shell tixophalte?

[ Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 01-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bazzzzzz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:06:
ik ben naar dakdoorvoeren aan het kijken. De renson kwam hier al een paar keer voorbij:

[Afbeelding]
echter nu vraag ik mij af of ik ook een 150/160mm versie kan gebruiken ipv de XL voor 180/200. Ik heb een Orcon HRC-400 Maxcomfortin bestelling staan

Drukval afblaas150/160:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Q [m3/h] ∆p [Pa]
100 2,5
150 5,3
200 9,2
250 14
300 19,8
350 26,6
375 30,3

XL versie 180/200:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
]∆p [Pa] Aanzuig Q [m3/h]AfblaasQ [m3/h]
1 110 120
2 153 173
4 214 249
8 300 359
10 334 404
20 467 584
30 568 723

De drukval van grofweg 30Pa bij de 150/160 versie lijkt mij acceptabel? Of is de +-15Pa drukval van de XL versie zo'n groot voordeel? Scheelt dit enorm qua geluid?De XL is namelijk niet alleen 100 euro duurder maar ook weer een heel stuk groter

bron:
https://cdn.renson.eu/Pub...6279-974369607.1698237519

En weet iemand welke kit er gebruikt wordt bij de montage? Mag dit gewoon high tec zijn of liever iets van shell tixophalte?
toon volledige bericht
30 Pa is gauw 30% van de beschikbare werkdruk van je systeem. Ik zou dat niet doen.

Je kan ook uitblazen met een 90 graden bocht en een doodgewone rooster tegen vogels. Een 160mm 90° bocht zit op 400m3/uur pas op 10 Pa. Hier op een plat dak komen beide buizen naast elkaar uit, dan 2x 90° naar de voor en achtergevel om te zorgen dat je uitgeblazen lucht niet weer aanzuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

P5ycho schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:10:
Neem ook meteen mee in je vergelijk dat:
  • Itho het nog steeds voor elkaar krijgt om fans af fabriek in onbalans te leveren
  • Itho geen support heeft voor consumenten en dit actief weert
  • Itho zelfs bij support via een erkende installateur glashard ontkent dat hun systeem niet presteert zoals geadverteerd en je met de gebakken peren laat zitten.
Ze zijn wel goedkoop.
Ik had eigenlijk besloten om voor een Itho meerzonesysteem (effectief drie zones) te gaan, maar als ik dit zo lees moet ik daar nog eens goed over nadenken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
XOR schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:17:
[...]
Ik had eigenlijk besloten om voor een Itho meerzonesysteem (effectief drie zones) te gaan, maar als ik dit zo lees moet ik daar nog eens goed over nadenken. :X
Ik heb "gewoon" twee itho's opgehangen en zo twee zones gecreëerd. Geen gedoe met kleppen en buizen van boven naar beneden.
Beneden op CO2 en boven op RV van de badkamer (CO2 is altijd ok op stand 2).
Je moet er wel de ruimte voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

rube schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:27:
Ik heb "gewoon" twee itho's opgehangen en zo twee zones gecreëerd. Geen gedoe met kleppen en buizen van boven naar beneden.
Ja, te laat. :+ De buizen zitten al door het hele huis, de spaghetti moet alleen op zolder nog aan een box gehangen worden. Ruimte is inderdaad een beperkende factor. Buizen durf ik in beperkte mate wel in ruimtes te stoppen waar je later moeilijk bij komt, maar dat doe ik met een box toch liever niet.

Mocht de Itho echt een slecht idee blijken dan kan het altijd nog een tweezone-systeem worden, maar boven ventileer ik de slaapkamers en kantoor bij voorkeur toch apart, anders wordt altijd de helft voor niets geventileerd.

Edit: of twee boxen op zolder, maar dat lijkt me het paard achter de wagen spannen.

[ Voor 26% gewijzigd door XOR op 02-11-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-11-2023
Poging twee in dit topic 😉 . Na wat goede adviezen in het decentrale topic, komen we dan toch uit op een centrale WTW unit.

Wij gaan met z'n drieën verhuizen naar een huis dat volledig gerenoveerd wordt as we speak. Triple glas aluminium kozijnen komen in december, hier hebben we geen ventilatieroosters in mee laten nemen. Het dak is al geïsoleerd en de muren worden van binnenuit geïsoleerd. Om de week hebben we mijn leuke stiefdochter op bezoek die dan op de zolder bivakkeert (open verbinding met de overloop). Dus het uitgangspunt is wat mij betreft qua luchtgebruik 4 personen.

Belangrijk: op termijn wordt er een aanbouw van 40m2 gerealiseerd (doorgang bij de keuken). In die aanbouw komt een bijkeuken, 2e badkamer en slaapkamer. We overwegen nu om het plafond in de keuken (deels) te verlagen zodat we het nodige buizencircus daar alvast kunnen voorbereiden. Het scheelt ons over een paar jaar een paar duizend euro in de aanschaf van een tweede unit.

Hieronder de plattegrond van de begane grond en de 1e verdieping. Het plafond in de woonkamer wordt ook verlaagd, dus daar kunnen we echt alle kanten nog op met aanvoer en afvoerbuizen.

De unit zelf komt te staan boven het plafond van de badkamer. Van daaruit kunnen we alle ruimtes boven bereiken. In de slaapkamer naast de badkamer zat in de hoek een schoorsteen (de unit komt daar vrijwel direct boven te staan). Deze is gesloopt, dus daar bouwen we dan een koof om het buizenstelsel naar de begane grond de leiden. Die komt dus direct naast de opening naar de keuken uit, vanwaar die via het verlaagde plafond in de woonkamer en een verlaagd plafond in de hal alle kanten op kan. Alleen... Hoe groot moet de diameter van dat gat wel niet zijn?

Verder is het een optie om die koof dan zelfs door te trekken 1 verdieping lager want dan zit je in de kruipruimte die nog niet geïsoleerd is. De koof zou namelijk precies op de grens woonkamer eetkamer komen (tussen de bank en de opening naar de keuken). Evt kunnen we dat nog verder opleuken met een vaste roomdivider. Maar als het even kan wil met name mijn man voorkomen dat daar een koof komt.

Hoeveel capaciteit moeten we, ook met het oog op de toekomst, rekening mee houden? Spelen de afmetingen van huis daar enige rol in of is dat helemaal geen factor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kMLn404RUzJy34kIY32EqIFwJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCVwlcKdlnqLUDYw5np0Hj9V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RktM0nCW49rKsST8pjw4-Va5VM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaxiZxaFxXLv60uY963ZgGr3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Emily83 op 03-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Emily83 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:13:
Hoeveel capaciteit moeten we, ook met het oog op de toekomst, rekening mee houden? Spelen de afmetingen van huis daar enige rol in of is dat helemaal geen factor?
Je rekent voor elk vertrek een aantal personen.
Enne, adem je meer als je in een groter huis zit? Precies ;).

Groffe opzet met 30m3/h/persoon bij 66% bedrijf (stand 2), dus 45m3/h bij stand 3:
kinderkamer 1aanvoer45m3/s1 ventiel
zolderkameraanvoer45m3/s1 ventiel
keuken+bijkeukenafvoer180m3/h3 ventielen
woonkameraanvoer90m3/s2 ventielen
badkamerafvoer65m3/h1 ventiel
wcafvoer25m3/h1 ventiel

Een deel van de aanvoer van de woonkamer wordt aangezogen vannde hal. Je deur komt uit op de keuken ipv woonkamer, dus even kijken of dat ideaal is.

Edit: even overheen gelezen dat de uitbouw meer bevat dan een bijkeuken. Bij de uitbouw kun je 45m3 of 90m3 aanvoeren in de slaapkamer naar verwacht gebruik, en deze weer afvoeren in de badkamer. Eventueel kun je ook een deel van de aanvoer van de woonkamer door die slaapkamer trekken en afvoeren in de badkamer. Dat scheelt benodigde wtw capaciteit.

Onthoud dat je niet tegelijk in een slaapverteek en leefruimte kunt zijn als je gaat puzzelen met luchtstromen.

[ Voor 31% gewijzigd door P5ycho op 04-11-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
Dus een extra ventiel in de woonkamer zou geen overbodige luxe zijn, klopt dat?

En hoe zit het met de hal en overloop, moeten die geen ventiel krijgen? Is makkelijk te realiseren.

Voor de keuken: er komt een Bora achtige afzuigkap (in een relatief gesloten keuken) die naar buiten toe afzuigt. Creëeren we daar geen afzuiging mee welke de balansventilatie beïnvloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
P5ycho schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:00:
[...]

Je rekent voor elk vertrek een aantal personen.
Enne, adem je meer als je in een groter huis zit? Precies ;).

Groffe opzet met 30m3/h/persoon bij 66% bedrijf (stand 2), dus 45m3/h bij stand 3:
kinderkamer 1aanvoer45m3/s1 ventiel
zolderkameraanvoer45m3/s1 ventiel
keuken+bijkeukenafvoer180m3/h3 ventielen
woonkameraanvoer90m3/s2 ventielen
badkamerafvoer65m3/h1 ventiel
wcafvoer25m3/h1 ventiel

Een deel van de aanvoer van de woonkamer wordt aangezogen vannde hal. Je deur komt uit op de keuken ipv woonkamer, dus even kijken of dat ideaal is.

Edit: even overheen gelezen dat de uitbouw meer bevat dan een bijkeuken. Bij de uitbouw kun je 45m3 of 90m3 aanvoeren in de slaapkamer naar verwacht gebruik, en deze weer afvoeren in de badkamer. Eventueel kun je ook een deel van de aanvoer van de woonkamer door die slaapkamer trekken en afvoeren in de badkamer. Dat scheelt benodigde wtw capaciteit.

Onthoud dat je niet tegelijk in een slaapverteek en leefruimte kunt zijn als je gaat puzzelen met luchtstromen.
toon volledige bericht
Dankjewel voor je reactie! 🙂

Dus nu vooral een kwestie van goed bedenken hoe we de buizen uiteindelijk willen leggen, capaciteit is verder geen factor t.z.t.

[ Voor 3% gewijzigd door Emily83 op 04-11-2023 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Emily83 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:46:
En hoe zit het met de hal en overloop, moeten die geen ventiel krijgen? Is makkelijk te realiseren.
Hoe lang en hoeveel mensen verblijven daar normaal gesproken? Dat is je antwoord.
Voor de keuken: er komt een Bora achtige afzuigkap (in een relatief gesloten keuken) die naar buiten toe afzuigt. Creëeren we daar geen afzuiging mee welke de balansventilatie beïnvloedt?
Lees even een aantal paginas's terug, zijn verschillende meningen over hoe mee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Emily83 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:46:
In die ruimtes plaats je nooit ventielen.
Niet vanwege de reden die @rube hierboven noemt, maar omdat hal en overloop typische "doorstroom" of "overstroom" ruimtes zijn. Hierdoor stroomt immers de lucht die je in de slaapkamers inblaast en die je in badkamer, toilet of keuken weer afzuigt. Daardoor zijn je hal en overloop automatisch de best geventileerde ruimtes van je huis.
Het hele idee van balansventilatie is dat je de lucht zoveel mogelijk hergebruikt. Dus de lucht zoveel mogelijk inblazen in slaapkamers, en nog een deel in de woonkamer. Afzuigen doe je zo ver mogelijk vanaf het inblazen. Idealiter ligt bijvoorbeeld een bijkeuken dus achter de woonkamer, zodat de lucht die je in de bijkeuken afzuigt ook nog door de woonkamer stroomt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Andrehj daar heb je gelijk in, wat betreft de overstroom, in de meeste situaties althans. Want bij ons beneden in de hal is er namelijk geen overstroom. Toch heb ik daar geen inblaas want daar verblijft niemand langer dan 30 seconden ofzo, samen met een deur die regelmatig open en dicht gaat zie ik er daarom geen noodzaak toe.

[ Voor 4% gewijzigd door rube op 04-11-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:44

Rzaan

Altijd zoekende

rube schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:39:
@Andrehj daar heb je gelijk in, wat betreft de overstroom, in de meeste situaties althans. Want bij ons beneden in de hal is er namelijk geen overstroom. Toch heb ik daar geen inblaas want daar verblijft niemand langer dan 30 seconden ofzo, samen met een deur die regelmatig open en dicht gaat zie ik er daarom geen noodzaak toe.
Ik vind de deur die vaak open en dicht gaat een goede reden.
Maar 'omdat er geen mensen verblijven' niet per sé.
Ik heb bijvoorbeeld ook een afvoer in een soort van inloopkast (te klein als kamer, te groot als inbouwkast) Hier komen winterjassen, carnavalskleding (ja, ja, Brabant) en kostuums te hangen en wat dozen te staan.
Daar ververs ik ook de lucht omdat ik wil voorkomen dat daar vocht blijft hangen of dat het muf gaat ruiken.
Je ververst de lucht niet alleen voor de mens maar ook om je huis fris te houden en stilstaande lucht - met alle gevolgen van dien - te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
Op zich.. bij ons komt er wel een ventiel op de open slaapzolder. Die staat direct in verbinding met de hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Emily83 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:13:
Op zich.. bij ons komt er wel een ventiel op de open slaapzolder. Die staat direct in verbinding met de hal.
Maar dat is dan ook een slaapruimte, waarbij bovendien de (warme) lucht de neiging heeft om bovenin te blijven hangen. Die wil je daarom zeker wel ventileren, omdat er daar anders geen frisse lucht komt.
Niet te vergelijken met een hal of overloop voorzien van diverse deuren en overstroomvoorzieningen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

JT

VETAK y0

Ik wil mijn Flair 300 middels Modbus bekijken en bedienen in home assistant maar ik wil niet mijn reguliere schakelaars buiten spel zetten. Ik vroeg mij af, is modbusbediening op afstand in- en uit te schakelen? Dat zou mij in ieder geval helpen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily83
Na wat onderzoek: Duco energy comfort met het Duco flex buizensysteem gaat de voorkeur naar uit. We komen er alleen niet achter hoe hoog de knie is die de buis met het ventiel verbindt.

Binnenkort maar eens langsgaan bij Ventilatieshop of een dergelijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:52:
Ik wil mijn Flair 300 middels Modbus bekijken en bedienen in home assistant maar ik wil niet mijn reguliere schakelaars buiten spel zetten. Ik vroeg mij af, is modbusbediening op afstand in- en uit te schakelen? Dat zou mij in ieder geval helpen.
Als ik iets kan testen voor je?
Volgens tek is stand 1 niet aangesloten.
Zou die automatisch daar naar toe gaan bij geen signaal? Kan je de stekker eens los maken in stand 2?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2023 08:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

JT

VETAK y0

AUijtdehaag schreef op zondag 5 november 2023 @ 05:41:
[...]

Als ik iets kan testen voor je?
Volgens tek is stand 1 niet aangesloten.
Zou die automatisch daar naar toe gaan bij geen signaal? Kan je de stekker eens los maken in stand 2?
Dank. Ik weet niet zo goed wat ik aan je moet vragen om te testen bij gebrek aan kennis van wat er wel of niet kan :P Inmiddels is mijn oplossing aangesloten maar alleen de tx lijkt te werken; als ik de bypass aanpas in Home Assistent dan hoor ik hem wisselen maar er komt 0 communicatie binnen. Tx-ledje knippert ook wel op de HW-519 (RS485-converter) maar de rx helemaal nooit. En in de logging zegt ESPHome steeds dat er geen reactie komt op berichten. Enig idee wat het kan zijn en hoe ik dat kan testen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JT
Misschien een defecte rs485 printje?
Mijn code staat op github
Maar vragen graag via DM anders teveel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 21:01
Foutje.

[ Voor 99% gewijzigd door MaakErWatVan op 07-11-2023 10:41 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 21:01
Hallo allemaal,

Ik wil heel graag jullie advies voor mijn WTW-ontwerp.
Het gaat om een jaren 70 woning met 1 bovenverdieping, die ik helemaal aan het renoveren ben. Alles wordt conform nieuwbouwstandaard geisoleerd. De tussenvloer bestaat uit houten balken. Daarom wil ik voor zowel de begane grond als de verdieping zoveel mogelijk van de knieschotten gebruik maken zodat ik nergens onder de balken door hoef met de ventilatiebuizen.
Ik heb een berekening laten maken door Ventilatieland. Als eerste opzet was dit wel aardig, maar ik heb de berekening zelf aangepast om met overloop rekening te houden en minder meters buis te hoeven gebruiken.

Ontwerpvariabelen;
- 25 m3/h per persoon in een ruimte (nu vier bewoners, op termijn berekend op 2 personen per slaapkamer)
- Luchtsnelheid zoveel mogelijk op 1,5 m/s geprobeerd te houden vanwege geluid, maar maximal 2 m/s
- Aanvoer badkamers gaat via de deuropening

Verdere toelichting;
- Hoofdaanvoer/afvoer gaat door de knieschotten naar de zijgevels (thermoduct). Via het dak van de keuken was geen optie omdat deze dan voor het zicht van de dakkapellen komen of te dicht bij rookgasafvoer en afzuigkap.
- Van de Technische Ruimte (TR) naar de keuken is een makkie. Daar komt een suitekast waar ik de buizen en luchtverdeler goed in kwijt kan.
- De huiskamerlucht gaat via de suitedeuren (overloop) naar de keuken en wordt dus hergebruikt.

Nu ben ik heel nieuwsgierig naar jullie algemene oordeel, dus je mag het helemaal lekschieten.
Ik heb 1 specifieke vraag: We willen de binten in de keuken zichtbaar houden en de aanvoer en afvoer zo hoog mogelijk plaatsen, om zo min mogelijk hoogte te verliezen. Dat betekent echter dat de ventielen tussen de binten (HoH 60 cm) komen. Gaat dat de luchtstroom verstoren, met tochtgevoel of beperkte ventilatie tot gevolg? Wat is jullie advies?

Hierbij de tekeningen en de berekening:
Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf1rcMGBjBKzltMP41u-FMWRP_U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7RzHL2wQrKa1WbvyifoIBcOv.gif?f=fotoalbum_large

1e Verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrFDzksvUS3nA9C_Wrt3rnFED9k=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7yF7dGcUuTWbrLkpeE0GT7KE.gif?f=fotoalbum_large

Berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GUjNXw-e_qeJ4gSP8E1CfinXe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMYsMejmQskcudXapae5nLgS.png?f=fotoalbum_large

Superbedankt voor jullie hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 11:57
Gisteren zijn hier wat mensen geweest om te kijken wat er mogelijk is om alles met WTW de- of centraal te ventileren. Mijn originele plan zoals eerder genoemd (Yaldair in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic") is niet mogelijk, dus zijn er wat andere mogelijkheden benoemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1OLG9jeYOE2ltUbxzP2e68cGsA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ArRYOULbMfbkL1DMyW9vPmaj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ern91ymMyq7y3lcNkNgcELb8yxY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pF4R4apXgmFTGDlKRijWLroc.png?f=fotoalbum_tile

Het idee (waar mijn voorkeur waarschijnlijk naar uit gaat, en ook qua WAF waarschijnlijk het best is) zou 2 centrale WTWs zijn. Zoals getekend hierboven (rood afvoer, groen aanvoer)

Dus in de bijkeuken een Zehnder ComfoAir Q350 + ERV en op de 1e in de "inloopkast" naast de badkamer. Op de begane grond kunnen we dan een koof maken vanuit de bijkeuken richting de koof boven de keukenkastjes. Vanuit daar dan lucht inblazen in de woonkamer (spirobuis 125mm). Afzuigen gebeurt dan in de bijkeuken en via een ventiel boven de deur in de keuken. De Q350 zou dan frisse lucht inzuigen vanuit onder de overkapping en de afgevoerde lucht uitblazen boven de overkapping. Ze hebben gerekend met 25m3/h / persoon --> 100 m3/h ventilatie nodig.

Op de 1e verdieping komt dan ook een koof die door de hal loopt en boven elke deur van de slaapkamers gaat inblazen. Weer 25m3/h gerekend. Afzuiging dan via de badkamer en de wc op de begane grond. (die zijn al met elkaar verbonden via het huidige kanaal).

Nu een paar vragen:
Q350 + ERV is een behoorlijk duur ding. Vooral als hij maar 100-200m3/h hoeft te ventileren. Ik ben op de Q350 + ERV gekomen omdat ik graag een enthalpiewisselaar heb. Op het moment zakt in de winter de luchtvochtigheid namelijk vaak richting de 35% en dat is (eigenlijk) te laag.

1) Hoeveel helpt zo'n ERV module de luchtvochtigheid op peil te houden? Want dat is voor 2 van die units makkelijk 2000 euro.

2) Moet ik niet eigenlijk een extra afvoerventiel plaatsen in de woonkamer? Anders kan ik me voorstellen dat er zo'n 100m3/h richting de bijkeuken-deur gaat en dat je dat wel gaat voelen. Naast dat je nu berekend met de max voor het afvoerventiel.

3) Hoeveel geluid (merkbaar) maakt zo'n Q350 bij de lucht-intake? Aangezien dit onder de overkapping zit kan ik me voorstellen dat dat wel hinderlijk zou kunnen zijn (al zou ik hem Co2 gestuurd maken, dus dan staat hij wel op minimaal pitje te draaien).

Iemand die daar wat input op kan geven. En over het algehele plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Yaldair ik heb ook een unit voor beneden en een voor boven. Ik heb de ITHO HRU 350 gedaan. Geen enthalpie wisselaar, wel goedkoop, 2 zones, apart op CO2 en RV sturen. .

1: geen ervaring mee
2: nee, 100m3/uur is niet zo heel veel. Je moet wel een spleet hebben tussen vloer en deur die groot genoeg is.
3: ik weet niet van de Q350, maar voor de ITHO HRU 350 valt dat reuze mee (komt bij ons ook uit voor de garage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vraag me even af: hoe bereken je de efficiëntie van je wtw eigenlijk?
Is dat de verhouding tussen de de temperatuur van afgezogen lucht en de ingeblazen lucht (beiden aan de binnenzijde)? Of moet ik ook rekening houden met de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@Yaldair Q350 ERV houdt het nu binnen op 65-70%. Om was sneller te drogen gebruik ik een ontvochtiger 😅🤦‍♂️

Maar als het echt winter wordt is dat ding onmisbaar. Het was altijd ultra statisch en droog in huis met de vorige WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:29
w00key schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:33:
@Yaldair Q350 ERV houdt het nu binnen op 65-70%. Om was sneller te drogen gebruik ik een ontvochtiger 😅🤦‍♂️

Maar als het echt winter wordt is dat ding onmisbaar. Het was altijd ultra statisch en droog in huis met de vorige WTW.
op te lossen met die was :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Was dat maar zo... De Sharp bevochtiger verdampte 2L per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:44:
Ik vraag me even af: hoe bereken je de efficiëntie van je wtw eigenlijk?
Is dat de verhouding tussen de de temperatuur van afgezogen lucht en de ingeblazen lucht (beiden aan de binnenzijde)? Of moet ik ook rekening houden met de buitentemperatuur?
Ik gebruik deze esphome code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
## Performance now can be calculated with extra temperature sensor.     
  - id: brink_performance
    name: ${brink_performance}
    platform: template
    unit_of_measurement: "%"
    update_interval: 30s
    lambda: 'return ((id(brink_temp_to_inside).state - id(brink_temp_from_outside).state)/(id(brink_temp_from_inside).state - id(brink_temp_from_outside).state)*100);'
   # (temp_to_inside - temp_from_outside) / (temp_from_inside - temp_from_outside)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik zie de Zehnder Q serie op internet op diverse plekken op internet op voorraad, vandaag even berichtje naar de installateur maar die wacht kennelijk NOG STEEDS op de bestelling.... Nu weet ik dat er een hele lange tijd bizarre levertijden zijn geweest maar die zijn voor ons kennelijk nog niet voorbij.

Ben bijna geneigd tegen hem te zeggen annuleren en bestel maar ergens anders... Nogal belangrijk opleverpunt voor de nieuwbouwwoning en energielabel hangt ook nog steeds. :X maar zal mogelijk ook niet zomaar kunnen.

Jullie daar nog recente ervaringen mee qua levertijden of niet? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Kees_frl op 07-11-2023 17:50 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32
Kees_frl schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:38:
Ik zie de Zehnder Q serie op internet op diverse plekken op internet op voorraad, vandaag even berichtje naar de installateur maar die wacht kennelijk NOG STEEDS op de bestelling.... Nu weet ik dat er een hele lange tijd bizarre levertijden zijn geweest maar die zijn voor ons kennelijk nog niet voorbij.

Ben bijna geneigd tegen hem te zeggen annuleren en bestel maar ergens anders... Nogal belangrijk opleverpunt voor de nieuwbouwwoning en energielabel hangt ook nog steeds. :X maar zal mogelijk ook niet zomaar kunnen.

Op welk type wacht je?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Houd je er rekening mee dat 25m3/h pp bij stand 2 (= ~66%) gerekend moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kees_frl schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:38:

Een vervangende Q450 erv links zonder RF (471502064)
Was met 3 weken geleverd vanuit Zehnder naar de installateur hier.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 07-11-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05 12:18
Kan iemand kort toelichten waar de intelligentie zit die ervoor zorgt dat er op een specifiek ventiel/kamer er extra wordt ingeblazen of afgezogen? De buizen staan allemaal met elkaar in verbinding. Ik begrijp nog niet hoe het kan dat als de luchtvochtigheid sensor constateert dat er wordt gedoucht in de badkamer dat dan dat specifieke ventiel extra afzuigt en niet alle ventielen in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:16
Pieter2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:12:
Kan iemand kort toelichten waar de intelligentie zit die ervoor zorgt dat er op een specifiek ventiel/kamer er extra wordt ingeblazen of afgezogen? De buizen staan allemaal met elkaar in verbinding. Ik begrijp nog niet hoe het kan dat als de luchtvochtigheid sensor constateert dat er wordt gedoucht in de badkamer dat dan dat specifieke ventiel extra afzuigt en niet alle ventielen in de woning.
Zonder kleppen wordt er overal sterker afgezogen. Is normaal gesproken tijdelijk, dus niet een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
De Zehnder Q 600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Met of zonder ERV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Zonder ERV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Heb je een PM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23
Heeft iemand hier de luchtbevochtiger van HomEvap draaien? En wat zit er nu precies in? Die cassette is gevuld met een oranje materiaal, is dat schuim? Of een soort papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Maurice1066 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:14:
[...]

Zonder kleppen wordt er overal sterker afgezogen. Is normaal gesproken tijdelijk, dus niet een probleem.
Gebeurt het vaak dat een WTW systeem geen regelbare kleppen heeft? Is dat relatief standaard?

Het voelt zo inefficiënt aan dat als er op een specifieke plek afgezogen moet worden dat dan door alle buizen extra wordt afgezogen.

Als je gaat slapen in de nacht dan zal de sensor op de slaapkamer aangeven dat er extra wordt afgezogen. Zonder regelkleppen zal hij dit doen voor alle ventielen, maar dit is dat niet vreemd? Of is die verhoging zo geleidelijk dat het niet uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
Pieter2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:21:
[...]

Gebeurt het vaak dat een WTW systeem geen regelbare kleppen heeft? Is dat relatief standaard?

Het voelt zo inefficiënt aan dat als er op een specifieke plek afgezogen moet worden dat dan door alle buizen extra wordt afgezogen.

Als je gaat slapen in de nacht dan zal de sensor op de slaapkamer aangeven dat er extra wordt afgezogen. Zonder regelkleppen zal hij dit doen voor alle ventielen, maar dit is dat niet vreemd? Of is die verhoging zo geleidelijk dat het niet uitmaakt?
Ik heb bewust een simpel systeem gekozen. Geen kleppen en sensoren extern, alleen een q350 welke vocht meet en bij douchen optoert.
Ventilatie is overal nodig in huis, scheelt in aanschaf als je het simpel houd. Die beperkte douche tijd maakt op 24u ventilatie toch niet zoveel uit m.i.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Kleppen zijn echt de uitzondering. Een slim ontwerp is beter en goedkoper dan met kleppen gaan werken. Voor elke klep zul je ook moeten meten namelijk, dat gaat in de papieren lopen.
Bekijk hwt eens anders: de wtw wint >90% van de energie terug. Als je er voor kiest om het simpel te houden en een half uurtje iets harde afzuigt bij douchen en koken, zuig je een uurtje of 2 50% meer af. Dan gaat je rendement op een dag van 90% naar 86.4%. Die 3% potentiele winst staat in geen verhouding met de investering in kleppen en sensoren. Betrouwbaarheid neemt ook af. Bovendien zijn de systemen met veel kleppen de budgetmerken in de markt. Betrouwbaarheid is ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Zoals @Maurice1066 en @P5ycho hierboven zeggen: KISS - Keep it simple stupid.

Schat dat 99% van de WTW systemen zonder regelbare kleppen worden opgeleverd. Daar waar het wel gebeurt is het niet omdat een kleppensysteem zoveel beter is, maar omdat het de laatste paar benodigde EPC puntjes oplevert.

Al die extra elektronica en motoren kosten geld en kunnen alleen maar defect gaan. En in deze toepassing is de kans ook nog aanwezig dat het op zeer moeilijk bereikbare plekken zit.

De kleppen van de bekende fabrikanten kosten een godsvermogen, dat verdien je echt nooit terug. Goedkopere kleppen hebben juist weer meer kans op storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Maurice1066 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:28:
[...]

Ik heb bewust een simpel systeem gekozen. Geen kleppen en sensoren extern, alleen een q350 welke vocht meet en bij douchen optoert.
Ventilatie is overal nodig in huis, scheelt in aanschaf als je het simpel houd. Die beperkte douche tijd maakt op 24u ventilatie toch niet zoveel uit m.i.
Heb je ook geen CO2 sensoren die tijdens het slapen ervoor zorgen dat er extra lucht wordt ververst?
P5ycho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:49:
Die 3% potentiele winst staat in geen verhouding met de investering in kleppen en sensoren. Betrouwbaarheid neemt ook af. Bovendien zijn de systemen met veel kleppen de budgetmerken in de markt. Betrouwbaarheid is ook wel prettig.
Goede tips hoor allemaal, maar je hebt toch wel sensoren ergens nodig voor de tover van lucht? Anders weet de wtw ook niet dat de CO2 hoger wordt in de slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Het voelt zo inefficiënt aan dat als er op een specifieke plek afgezogen moet worden dat dan door alle buizen extra wordt afgezogen lucht gaat.
Het is balans, dus afvoer gaat harder, maar toevoer gaat dan ook harder.
Pieter2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:25:
Goede tips hoor allemaal, maar je hebt toch wel sensoren ergens nodig voor de tover van lucht? Anders weet de wtw ook niet dat de CO2 hoger wordt in de slaapkamer?
Wij hebben 2 units, een voor beneden, een voor boven.
1 x bediening met CO2 voor beneden, 1 x bediening met RV voor badkamer.
CO2 boven is zo ingeregeld dat het op de standaard stand altijd voldoende is.

[ Voor 17% gewijzigd door rube op 08-11-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Meer dan 90% van de woningen heeft gewoon een 3standenschakelaar in badkamer of keuken. 1= afwezig, 2=aanwezig, 3= koken/douchen/bezoek.
Als dat goed gebouwd is kun je slapen op stand 2 zonder te hoge CO2 waarden.

Mijn wtw upgradeplan is het volgende:
Timer 1: nachtstand. Vast op stand 2 (66%). 30m3/h/persoon.
Timer 2: dagstand. Stand 1 (33%) met compensatie voor CO2 in de woonkamer. Target = 800ppm.
Daarnaast vochtmeting in de unit zelf voor kook- en badkamervocht.

Daarmee hoop ik een systeem te bouwen wat autonoom werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Laatst online: 11-05 11:14
P5ycho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:42:
[...]

Mijn wtw upgradeplan is het volgende:
Timer 1: nachtstand. Vast op stand 2 (66%). 30m3/h/persoon.
Timer 2: dagstand. Stand 1 (33%) met compensatie voor CO2 in de woonkamer. Target = 800ppm.
Daarnaast vochtmeting in de unit zelf voor kook- en badkamervocht.

Daarmee hoop ik een systeem te bouwen wat autonoom werkt.
Dat klinkt als een heel goed plan! Mag ik vragen hoe je dat wil realiseren?
Domotica heb ik niet onder de knie, dat wordt mijn studieprojectje terwijl de aannemer het grove bouwwerk in huis doet. Ik wil een beetje inschatten waar ik moet beginnen in de cluwe van mogelijkheden.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Zehnder Q met CO2 sensor (RF of bedraad) en je bent klaar. Wel prijzig.

Ik ben zelf van plan de Zehnder Option Box communicatie met de wtw te repliceren met domotica zodat ik mijn eigen CO2 sensorsata door kan geven aan de Q450 zonder de peperdure sensoren van Zehnder aan te hoeven schaffen.

Je kunt ook een andere bedrade 0-10V CO2 sensor gebruiken icm de option box, @Andrehj heeft dat gedaan geloof ik.

[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 08-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
P5ycho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:58:
Zehnder Q met CO2 sensor (RF of bedraad) en je bent klaar. Wel prijzig.

Ik ben zelf van plan de Zehnder Option Box communicatie met de wtw te repliceren met domotica zodat ik mijn eigen CO2 sensorsata door kan geven aan de Q450 zonder de peperdure sensoren van Zehnder aan te hoeven schaffen.
Ik heb hier exact hetzelfde gedaan, vanuit de bouw waren de kosten voor 2 CO2 sensoren iets van 800 euro geloof ik... Die had ik zelf al staan (Netatmo) en draaide al een tijdje Home Assistant. Ik heb wel zo'n LAN-module gekocht, was iets van 190 euro ofzo?

Ik heb in het begin gedraaid op de vochtigheidsmeter in de unit zelf, maar dat werkte voor geen meter om 1 of andere reden. Ging op vreemde momenten aan, en bleef soms juist uit als er gedoucht werd...

Ik heb het nu als volgt ingeregeld:

- Douche 1 of 2 vochtigheid scherp omhoog? Afzuiging aan. Afzuiging draait dan max een uur (30min na 22u) of totdat vochtigheidsverschil weer binnen bepaalde waarde is
- CO2 op slaapkamer boven 1000? WTW naar standje 2, en standje 2 heb ik zo ingesteld qua flow in de WTW zelf dat de CO2 langzaam zakt (dit levert de minste herrie op) Wanneer die onder 900 zakt gaat de WTW weer terug naar 1
- CO2 in de huiskamer boven de 1000? WTW naar 3, want dat betekend eigenlijk altijd drukte in de huiskamer dus herrie maakt niet uit. Gaat weer uit wanneer CO2 <900
- Bypass vol open in de zomer? In de ochtend draaien op standje 3 voor extra koeling. Dit doen we niet in de nacht omdat standje 3 teveel herrie maakt...

En alles zit aan elkaar gelinkt, zodat de CO2 niet de douche-timer uit kan zetten bv. Werkt, na beetje tweaken, al ruim een jaar prima vol-automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:58:
Als je dat lukt hou ik me aanbevolen. Er is al door iemand iets voor de gewone waardes gemaakt, maar die kan volgens mij de option box nog niet uitlezen. Staat ergens op Github.
Je kunt ook een andere bedrade 0-10V CO2 sensor gebruiken icm de option box, @Andrehj heeft dat gedaan geloof ik.
Yep. Ik heb deze: https://senseair.com/products/esense/esense-fai/
Deze heeft als voordeel boven de veel te dure sensoren van Zehnder dat ie goedkoper is, én voorzien is van een display, zodat je de CO2-waardes ook zonder apps oid kunt zien.
(en die doet het ook prima op de 12V van Zehnder).
kepler schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:30:
Ik heb hier exact hetzelfde gedaan, vanuit de bouw waren de kosten voor 2 CO2 sensoren iets van 800 euro geloof ik... Die had ik zelf al staan (Netatmo) en draaide al een tijdje Home Assistant. Ik heb wel zo'n LAN-module gekocht, was iets van 190 euro ofzo?

Ik heb in het begin gedraaid op de vochtigheidsmeter in de unit zelf, maar dat werkte voor geen meter om 1 of andere reden. Ging op vreemde momenten aan, en bleef soms juist uit als er gedoucht werd...
Dat werkte bij mij juiste wel goed, maar bij voldoende ventilatie blijkt heel die vochtigheidsregeling niet nodig. Onze badkamers zijn altijd zo droog en de spiegels beslaan überhaupt niet. Dus de WTW staat op continu 220 m³/h en gaat alleen sneller draaien bij veel bezoek (door de CO2-sensor in de woonkamer).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 08-11-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:41
Wij hebben een Q350, welke netjes optoert als er gedoucht wordt. Ik overweeg echter wel een klep te plaatsen zodat de afzuiging van de benedenverdieping tijdelijk wordt dicht gezet tijdens het douchen. Dit zodat er meer m³ vanuit de badkamer worden afgezogen voor deze korte periode, zodat de boel in de badkamer minder/niet beslaat.
De Q350 op vol vermogen zuigt 350m³ per uur af, maar dat wordt onttrokken vanuit 3 verdiepingen. Dus effectief zuigt de Q350 op vol vermogen nu minder af vanuit de badkamer dan een standaard badkamerventilatortje. Door op basis van een 230V signaal kan ik een simpele klep schakelen, bijvoorbeeld via de lichtschakelaar (of extra schakeldraad als ik er een dubbele wisselschakelaar van maak). Zo`n simpele klep die standaard open staat en geheel dicht op 230V is te koop voor enkele tientjes. Voor deze kleine investering kunnen we de effectieve afzuiging in de badkamer dus zegmaar verdubbelen. En dat is dus maar voor een hele korte periode per dag (elke douchebeurt).
(Spirobuis naar benedenverdieping zit bij ons in koof in de badkamer, dus kost bij ons geen breekwerk)

[ Voor 4% gewijzigd door Onno ! op 08-11-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
Andrehj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:37:
[...]

Dat werkte bij mij juiste wel goed, maar bij voldoende ventilatie blijkt heel die vochtigheidsregeling niet nodig. Onze badkamers zijn altijd zo droog en de spiegels beslaan überhaupt niet. Dus de WTW staat op continu 220 m³/h en gaat alleen sneller draaien bij veel bezoek (door de CO2-sensor in de woonkamer).
Ja geen idee waarom het bij ons niet werkte, maar omdat ik toch het in HA ging aansturen geen aandacht aan besteed.

Onze badkamers zijn niet droog met normale afzuiging, maar we zijn ook met 5 thuis en ikzelf wil wel eens lang douchen :D Dan is even opschalen wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Onno ! schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:10:
Wij hebben een Q350, welke netjes optoert als er gedoucht wordt. Ik overweeg echter wel een klep te plaatsen zodat de afzuiging van de benedenverdieping tijdelijk wordt dicht gezet tijdens het douchen. Dit zodat er meer m³ vanuit de badkamer worden afgezogen voor deze korte periode, zodat de boel in de badkamer minder/niet beslaat.
De Q350 op vol vermogen zuigt 350m³ per uur af, maar dat wordt onttrokken vanuit 3 verdiepingen. Dus effectief zuigt de Q350 op vol vermogen nu minder af vanuit de badkamer dan een standaard badkamerventilatortje. Door op basis van een 230V signaal kan ik een simpele klep schakelen, bijvoorbeeld via de lichtschakelaar (of extra schakeldraad als ik er een dubbele wisselschakelaar van maak). Zo`n simpele klep die standaard open staat en geheel dicht op 230V is te koop voor enkele tientjes. Voor deze kleine investering kunnen we de effectieve afzuiging in de badkamer dus zegmaar verdubbelen. En dat is dus maar voor een hele korte periode per dag (elke douchebeurt).
(Spirobuis naar benedenverdieping zit bij ons in koof in de badkamer, dus kost bij ons geen breekwerk)
Zal eens informeren of je in deze situatie ook een drukgeregeld ventiel zou kunnen gebruiken. Deze is er ook met vochtsensor. Maar moet dat even navragen. Kom ik op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
[...]

Heb je ook geen CO2 sensoren die tijdens het slapen ervoor zorgen dat er extra lucht wordt ververst?

[...]

Ik heb een Aranet4 co2 meter met log mogelijkheid. Die verplaats ik door het huis en is niet verbonden met de q350. Daarmee houd ik de c02 in de gaten en stel ik het systeem een beetje bij tot hij goed staat, en de c02 nivos in de kamers goed zijn. Daarna hoef je in principe niets meer te doen. Als ik bezoek heb kan ik via de app de unit harder zetten op een timer. Simpeler kan niet. Co2 sensor of bediening van zendher is best duur en heb ik nu niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Hallo allemaal,

Nu de cv-ketel weggewerkt is (warmtepomp naast het huis) heb ik een plekje over om eindelijk het ventilatieprobleem van de 3 slaapkamers op te lossen. Mijn plan is om af te zuigen in de badkamer en waskamer en in te blazen in de 3 slaapkamers. Nu heb ik niet heel veel ruimte en zat ik al een beetje te kijken naar de brink flair 200. (tips voor andere compacte units zijn welkom).

Waar ik een beetje bang voor ben is het geluid door trillingen, de unit komt te hangen aan een houten wand wat weer staat op de houten zoldervloer, waar eerst de ketel aan hing. (de ventilator van de oude intergas ketel was best hoorbaar in de badkamer daaronder, maar die maakte ook wel echt veel trillingen). Ook in de handleidingen van verschillende ventilatie-units staat dat de unit aan een zware muur moet.

Wat zijn de ervaringen hier?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-05 10:40
MaartenXM schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:16:
Waar ik een beetje bang voor ben is het geluid door trillingen, de unit komt te hangen aan een houten wand wat weer staat op de houten zoldervloer, waar eerst de ketel aan hing. (de ventilator van de oude intergas ketel was best hoorbaar in de badkamer daaronder, maar die maakte ook wel echt veel trillingen). Ook in de handleidingen van verschillende ventilatie-units staat dat de unit aan een zware muur moet.

Alvast bedankt!
Hier ben ik ook in geinteresseerd, de locatie die ik voor ogen heb is een voorzetwand die ik wel evt iets kan verzwaren maar ik heb geen idee hoeveel. Verzwaren met dikke mdf plaat? Misschien proberen te ontkoppelen met rubbers? Of bitumen tegen de wand plakken misschien? Alle advies is welkom.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
bensss schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:31:
[...]

Hier ben ik ook in geinteresseerd, de locatie die ik voor ogen heb is een voorzetwand die ik wel evt iets kan verzwaren maar ik heb geen idee hoeveel. Verzwaren met dikke mdf plaat? Misschien proberen te ontkoppelen met rubbers? Of bitumen tegen de wand plakken misschien? Alle advies is welkom.
Meestal dient de wand een bepaalde massa te hebben. Betekent ook meestal steen of beton. Wellicht beter om de unit op de vloer te zetten? Is wel e.e.a. te vinden in dit topic dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MaartenXM schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:16:
Hallo allemaal,

Nu de cv-ketel weggewerkt is (warmtepomp naast het huis) heb ik een plekje over om eindelijk het ventilatieprobleem van de 3 slaapkamers op te lossen. Mijn plan is om af te zuigen in de badkamer en waskamer en in te blazen in de 3 slaapkamers. Nu heb ik niet heel veel ruimte en zat ik al een beetje te kijken naar de brink flair 200. (tips voor andere compacte units zijn welkom).

Alvast bedankt!
Voor de flair 200: https://www.brinkairshop....ontagestoel-flair-200-225

Dat op zware betonnen (tuin)tegels plus ontkoppelen met rubberen voetjes moet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Maurice1066 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:41:
[...]

Meestal dient de wand een bepaalde massa te hebben. Betekent ook meestal steen of beton. Wellicht beter om de unit op de vloer te zetten? Is wel e.e.a. te vinden in dit topic dacht ik.
Het lastige is dat ik de unit niet op de grond kan zetten omdat op die plek een wasmachine staat. Of ik moet hoge poten om de wasmachine gaan zetten. Ik heb het topic wel doorzocht maar nog geen goed voorbeeld gevonden voor deze situatie.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

breinonline

Are you afraid to be known?

bensss schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:30:
[...]

Het lastige is dat ik de unit niet op de grond kan zetten omdat op die plek een wasmachine staat. Of ik moet hoge poten om de wasmachine gaan zetten. Ik heb het topic wel doorzocht maar nog geen goed voorbeeld gevonden voor deze situatie.
Ik heb van 40x40mm balkjes zelf een beun in elkaar gezet voor de Q600. Goedkope hoekijzertjes van de action om alle balken aan elkaar te koppelen. Sindsdien een stuk minder geluid dan aan de muur. Ik vond het wel nodig om de balken aan de onderkant met elkaar te verbinden. Ik kan me voorstellen dat dat lastig wordt met de wasmachine, aan de andere kant is het een kwestie van de basis breder maken (en eventueel dikker hout gebruiken om doorbuigen te voorkomen). Om te zorgen dat de unit niet kan schuiven op de beun zitten er 4 deurstopdopjes tussen de beun en de unit. De unit heeft daar 4 uitsparingen voor aan de onderkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Lxldh3Rqg41zVREqofWRQc0yBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l6RcsDVZgsJXqLmVq58AZkL4.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Op de vorige pagina waren gisteren veel interessante opmerkingen, een aantal zeggen probeer het systeem zo simpel mogelijk te houden. Geen kleppen en sensoren waar dat niet nodig is. Andere hebben m.b.v. domotica het systemen wat slimmer gemaakt.

Is het mogelijk om gewoon een simpel WTW systeem te plaatsen zonder kleppen en geïntegreerde sensoren en om daarnaast een aantal losstaande co2 sensoren / luchtvochtigheid te plaatsen die middels domotica (home asisstent) worden gekoppeld aan de WTW zodat het meer automatisch kan gaan?

Dan zou ik drie mogelijk hebben:
1. Schakelen met de 3 standen schakelaar
2. De wtw op basis van tijd instellen
3. middels de externe sensoren via domtoica het systeem slim maken

En andere vraag; komen er leuke black friday aanbiedingen? Of werken daar de ventilatie groothandels niet mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
breinonline schreef op donderdag 9 november 2023 @ 06:29:
[...]

Ik heb van 40x40mm balkjes zelf een beun in elkaar gezet voor de Q600. Goedkope hoekijzertjes van de action om alle balken aan elkaar te koppelen. Sindsdien een stuk minder geluid dan aan de muur. Ik vond het wel nodig om de balken aan de onderkant met elkaar te verbinden. Ik kan me voorstellen dat dat lastig wordt met de wasmachine, aan de andere kant is het een kwestie van de basis breder maken (en eventueel dikker hout gebruiken om doorbuigen te voorkomen). Om te zorgen dat de unit niet kan schuiven op de beun zitten er 4 deurstopdopjes tussen de beun en de unit. De unit heeft daar 4 uitsparingen voor aan de onderkant.
[Afbeelding]
Dit is idd een goed idee en sluit goed aan bij mijn situatie, dank! Mogelijk dat ik bij de bevestiging aan de vloer kies voor ook een beugel ipv een basis van hout. Die poten en beugel bij kan ik dan misschien wel op rubbers zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Pieter2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:05:
Op de vorige pagina waren gisteren veel interessante opmerkingen, een aantal zeggen probeer het systeem zo simpel mogelijk te houden. Geen kleppen en sensoren waar dat niet nodig is. Andere hebben m.b.v. domotica het systemen wat slimmer gemaakt.

Is het mogelijk om gewoon een simpel WTW systeem te plaatsen zonder kleppen en geïntegreerde sensoren en om daarnaast een aantal losstaande co2 sensoren / luchtvochtigheid te plaatsen die middels domotica (home asisstent) worden gekoppeld aan de WTW zodat het meer automatisch kan gaan?
Ja, maar wat mogelijk is wisselt per merk en soms ook per produktgeneratie.

En andere vraag; komen er leuke black friday aanbiedingen? Of werken daar de ventilatie groothandels niet mee?
Vorig jaar had ventilatieland 5% korting, ventilatieshop 10% korting.
Zoek even in Black Friday / Cyber Monday 2022 (25 & 28 november) om een idee te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 09-11-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
w00key schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:29:
[...]

Voor de flair 200: https://www.brinkairshop....ontagestoel-flair-200-225

Dat op zware betonnen (tuin)tegels plus ontkoppelen met rubberen voetjes moet genoeg zijn.
Dankje, niet helemaal het antwoord waar ik op hoopte. Want dan staat ie zo in de weg.

Maakt het voor de trillingen nog uit hoe hard de WTW-unit staat? Dat de unit hoorbaar is tijdens douchen vind ik niet zo erg, als het in de nacht maar stil is.
Anders zou ik nog voor een 300 kunnen gaan in een lagere stand om tot dezelfde luchtverversing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Pieter2 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:05:

Ja, dat is wat ik zelf ook heb gedaan. Zie mijn eerdere posts in dit topic, o.a. deze:
Glenfiddich in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-05 09:22
Wat een kennis hier! Ik probeer ons probleem daarom ook maar eens hier neer te leggen.

Wij hebben in een verbouwing een hele nieuwe wtw-installatie laten aanleggen (foto's hieronder). In overleg met de installateur is gekozen voor de Vasco DX6. Sinds het systeem in werking is genomen, hebben we steeds last van een soort pulserend geluid dat uit de 'uitgangen' hoorbaar is. We worden er redelijk gek van. De installateur zegt dat er niets mis is met de installatie, maar wij hebben op basis van wat we op internet vinden toch onze bedenkingen. Hieronder beschrijf ik onze 'bevindingen'. Wij zijn natuurlijk geen experts. ;)

Dikte buizen

In de installatiehandleiding staat dat buizen gebruikt moeten worden van 18 cm. Daarbij wordt ook een link gelegd met luchtweerstand. De installateur zegt dat dunnere buizen 9er is 12,5 gebruikt) ook kunnen omdat er zowel aan de boven- als onderkant van de WTW buizen zijn aangesloten, maar volgens mij gaat het erom dat de buis die dicht bij de wtw ligt geen beperking in doorstroom/diameter mag opleveren omdat je anders (lichte) weerstand krijgt met klapperend geluid (zoals in een auto met open ramen). Ik vind het wel lastig om te schatten of dit met name een issue is bij de inblazende buizen of juist bij de uitblazende. Vanwege de hoge capaciteit van het apparaat kan ik me wel voorstellen dat beperkingen in doorstroming relatief snel leiden tot onnodig geluid van (klapperende) luchtstroming. Het apparaat zal nl. wel proberen het debiet te halen.

Ik kom hierna nog terug op de overgang van deze hoofdbuizen naar de andere buizen.

Info op internet

Ik vond op internet ook nog een opsomming van veel gemaakte fouten. Ik herken daarvan volgens mij diverse fouten in onze constructie.

In ons geval is het bijv. het ‘inregelen’ niet gegaan zoals het hier beschreven wordt waardoor de wtw mogelijk veel te hard aan het werken is om debiet te halen. Er is nooit aandacht besteed aan de ventielen. Ook is niet met een anenometer gemeten wat de luchtstroomsnelheden zijn en of de diverse ruimtes correct worden geventileerd.

Ook worden plooibuizen afgeraden (zeker met hoeken) en wordt aangeven dat geluiddempers nooit in een bocht gelegd mogen worden en bovendien een minimale lengte van 1 meter moeten hebben. In ons geval is sprake van ploeibuizen met hoeken en er is op een gegeven moment bwel iets aan geluiddemping gedaan, maar dat zijn stukjes van nog geen 50cm en bovendien met een bocht.

Verder valt mij op (en dat is misschien wel het belangrijkste) dat de installaties die op internet beschreven worden allemaal werken met 'ventboxen' bij de overgang van de dikke spirobuizen naar de verschillende aftakkingen. Zo'n ventbox splitst de aftakkeningen op één punt en dus niet ná elkaar (ik denk omdat men wil voorkomen dat hier luchtweerstand ontstaat). In ons geval hebben we op verschillende plekken aftakkingen die na elkaar geplaatst zijn (pvc-buis met drie aftakkingen ná elkaar). Deze pvc buis heeft maar een doorsnede van 9 cm. Dat betekent dat de toch al te dunne hoofdbuis soms na minder dan een meter wordt bekneld naar een buis van 9cm. Dit is bijvoorbeeld het geval aan de onderzijde, vrij dicht nadat de hoofdleiding uit de wtw komt (hier is ook geluiddemping toegepast met een forse knik erin):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS31wSKyedARcBZVPnLamhCHH2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g5V7gNv0juThkhDwjODw0waZ.jpg?f=user_large

De pvc-constructie hebben we ook op enkele andere punten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrewnulzWhch1BOd8WDmyjEtyBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZMrbFBbmx2wxjW0t5asTfkB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYBz94Hi-fWKCpvXU7XuqB2RDqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYNsqjWeDtLGnFGBI5AfN37m.jpg?f=user_large

Buiten het feit dat de buis hier dus teruggaat naar 9cm (wat geen probleem zou zijn als je een splitsing maakt naar meerdere buizen met 9cm die op één punt splitsen omdat je dan geen weerstand krijgt) kan ik me voorstellen dat je een raar luchtstroomeffect krijgt door deze constructie. De luchtstroom uit de verschillende buizen gaan elkaar namelijk beïnvloeden.

Ook valt mij op dat meerdere verbindingen erg complex zijn met meerdere (haakse) bochten en aftakkingen (en aftakkingen van aftakkingen) die na elkaar geplaatst zijn. Bijvoorbeeld de constructie van de afzuiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocE_LfmugzLmAZM48zbAzjZQmXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oVkFr0JiQ6rQx1lQwFEktltL.jpg?f=user_large

Het valt me ook wel op dat je hier meerdere harde haakse bochten hebt (T-splitsing) en ook hier heb je weer aftakkingen die ná elkaar geplaatst zijn wat volgens mij een vreemd luchteffect geeft.

Mogelijke oorzaken

Ik kom dus op de volgende mogelijke oorzaken :

- de hoofdbuizen hebben niet de voorgeschreven dikte (dat er boven en onder iets aangesloten is, is volgens mij niet belangrijk) waardoor het apparaat te hard moet werken om debiet te halen (dat is bij instellen bepaald) en bovendien sprake is van teveel luchtweerstand.
- er zijn plooibuizen gebruikt met bochten
de delen met geluiddemper zijn ook te kort (ik lees op meerdere plekken tenminste 100cm en liefst 150 cm) en ook deze zijn met bochten geïnstalleerd. Ook dat wordt afgeraden: deze zouden altijd recht moeten lopen.
- ik heb ook twijfels over de diverse overgangen. Ik zie overal dat gewerkt wordt met ventboxen bij overgang van dikke spirobuizen naar dunnere buizen, maar ik dit geval is er een pvc-buis gemonteerd die drie ná elkaar geplaatste aftakkingen heeft. Ik kan me voorstellen dat dit een raar effect geeft omdat de luchtstroom vanuit de eerste aftakking de luchtstroom beïnvloedt van de aftakkingen die daarna komen, etc. ook op andere plekken is sprake van een complex gebeuren aan aftakkingen.
- het inregelen heeft niet plaatstgevonden waardoor we niet weten of de luchtsnelheid op bepaalde plekken misschien te hoog of te laag is.
- het instellen van het apparaat is volgens mij gebeurd met de ventielen nog vrij dicht. Dat wordt afgeraden omdat het apparaat dan te hard moet werken om het debiet te halen. Aangeraden wordt in te stellen met de ventielen helemaal open, om daarna alles te gaan afstellen met de ventielen.

Ik heb echt het idee dat het probleem in installatie zit (en niet in het apparaat van Vasco zelf) en daardoor sprake is van een niet goed werkend systeem. Als ik alle ‘meest gemaakte fouten’ doorneem zie ik zelfs meerdere dingen die afgeraden worden. Wat de oplossing is weet ik zo 1-2-3 ook niet.

Kunnen jullie wellicht aangeven of ik terecht zorgen heb over deze constructie en wat er in jullie ogen schort aan deze opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@CoNuS Die buizen zijn absoluut niet geschikt. Je hebt een unit die 600 m3/uur kan verplaatsen, met een hoofdbuis van 180mm is dat 2.7 Pa/meter aan drukverlies.

Ookal splits je het in 2, dus 2x 300 m3/uur, met een 125 mm buis zit je al op 4.5 Pa/m. En buis 100 mm heeft een limit van ongeveer 150 m3/uur @ 3.8 Pa/m. Die verhouding is niet lineair, gebruik Lindab Vent Tools om het te berekenen.

Ik zie niet helemaal hoe het aftakt, maar normaal blijf je dus op 150 mm+, zet er een paar T stukken in van bijvoorbeeld 150 mm hoofd 100 mm aftakking, en dan verder met dunne buisjes. Die PVC van eerst knijpen dan TTT is echt idioot gedaan.

Maak een schets van hoe het allemaal is aangesloten, en we kunnen even meekijken waar de knelpunten zijn. Maar slaande bewegingen is meestal teveel tegendruk + flexibele buis die zwiept en oscilleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-05 14:14
Na een hoop inlezen en zaken uitzoeken, ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Ventileren op basis van gebruik van een ruimte en niet op m2
Overstroom creeren om zo "frisse" lucht in de woonkamer te krijgen en dit af te zuigen in de keuken

Dan kom ik op de volgende indeling uit voor de 1e verdieping & bg van mijn woning (woning is 2 verdiepingen), erg schematische plattegronden:
75m3/h overstroom vanuit de 1e verdieping naar de hal op de begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HT-rbtIbCgKazcgJPuvtjmU0mo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XXouZ5KbZIs9a3EXlTQIQijy.png?f=user_large

Overstroom van 80m3/h de woonkamer in als ik -toilet en +studeerkamer doe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UUs5SLwytj0qZi7sFzJvqVatc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7VvfOeMht4I4jxlRiOlxA7eu.png?f=user_large

Alles in balans en 220m3/h op 66% = unit zoeken met minimaal 330m3/h dat gaat met alle ervaringen in dit topic wel goedkomen. Zouden jullie eens mee kunnen kijken of ik zaken over het hoofd zie of iets beter kan uitvoeren? So far so good.

Nu zit ik alleen nog met de technische ruimte (WaterOntharder, WPB, VVWverdelers, Serverachtige zaken, Meter kast, WTW), zoals je ziet komt hier een hoop spul te staan en zou ik dit het liefst willen ventileren, aantal zaken die ik teruglees in het topic:
een WPB combineren met balansventilatie is niet optimaal
Garage apart ventileren ivm eventuele "verontreinigde stoffen" die je liever niet in je balansventilatie terug wilt zien

Aangezien ik de TR sowieso ga isoleren mbt geluid heb ik in gedachte om het als aparte ruimte te laten fungeren voor ventileren en het plaatselijk te regelen met een de-centrale unit in combinatie met een WPB voor warme lucht invoer en direct uitblazen naar buiten of eventueel naar binnen.

Primaire reden dat ik voorkeur heb voor een WPB is dat dit mijn verwarmings/sww systeem (Monoblock WP) een stuk eenvoudiger maakt en ik alles eenvoudiger kan aansluiten en ik voor mijn gevoel meer in controle ben van wat er allemaal in m'n huis gebeurd.

Zijn er nog andere oplossingen die ik over het hoofd zie met een TR & garage waarbij ik geen apart ventilatie systeem hoef te maken en de TR gewoon onderdeel kan laten zijn van de balansventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben even benieuwd hoeveel lucht die unit zou moeten verplaatsen volgens de berekening. Je moet een flink huis hebben om 600m3/h nodig te hebben. Je installateur heeft die berekening wel gedaan hoop ik? Zo ja, post hem hier ook even, samen met overzicht van de ventielplaatsing.

Een document met gemeten debieten per ventiel hoort bij het opleveren. Die zou ik eisen van de installateur.
Inregelen doe je met alles open, daarna de ventielen het dichtst bij de wtw het eerst knijpen.

Alle voorschriften wat betreft dempers, ophanging, etc die in de installateurshandleiding van de wtw staan kun je de installateur op wijzen en verbetering eisen.

De PVC T-stukken zijn sowieso niet ok, dat moet verbeterd. Meteen reduceren van 180mm naar kleiner op de wtw aansluitingen is ook stupide natuurlijk, tenzij je maar een derde van het debiet nodig hebt. Dan kun je je weer afvragen waarom deze joekel van een unit dan gekozen is. Deze komt nooit tot z'n recht op deze manier.

Ook geluid is vernoemd in de bouwnorm, dus daar kun je je installateur ook naar vragen. Ik zou echter verwachten dat als je bovenstaand opgelost hebt, het geluidsprobleem vanzelf verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
w00key schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
Maak een schets van hoe het allemaal is aangesloten, en we kunnen even meekijken waar de knelpunten zijn. Maar slaande bewegingen is meestal teveel tegendruk + flexibele buis die zwiept en oscilleert.
Heb ik meteen even gedaan. Misschien wel wat amateuristisch , maar hopelijk kun je er wat mee. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAComnhfwaFUhTyAyx1DY-k5hlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NnLCK4eOUVp7KDsvTdi1QDv4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:23:
[...]

Ik ben even benieuwd hoeveel lucht die unit zou moeten verplaatsen volgens de berekening. Je moet een flink huis hebben om 600m3/h nodig te hebben. Je installateur heeft die berekening wel gedaan hoop ik? Zo ja, post hem hier ook even, samen met overzicht van de ventielplaatsing.

Een document met gemeten debieten per ventiel hoort bij het opleveren. Die zou ik eisen van de installateur.
Inregelen doe je met alles open, daarna de ventielen het dichtst bij de wtw het eerst knijpen.

Alle voorschriften wat betreft dempers, ophanging, etc die in de installateurshandleiding van de wtw staan kun je de installateur op wijzen en verbetering eisen.

De PVC T-stukken zijn sowieso niet ok, dat moet verbeterd. Meteen reduceren van 180mm naar kleiner op de wtw aansluitingen is ook stupide natuurlijk, tenzij je maar een derde van het debiet nodig hebt. Dan kun je je weer afvragen waarom deze joekel van een unit dan gekozen is. Deze komt nooit tot z'n recht op deze manier.

Ook geluid is vernoemd in de bouwnorm, dus daar kun je je installateur ook naar vragen. Ik zou echter verwachten dat als je bovenstaand opgelost hebt, het geluidsprobleem vanzelf verdwijnt.
toon volledige bericht
Ik moet even zoeken naar dat overzicht. Volgens mij is het inregelen gedaan toen de ventielen er al op waren gezet, maar dat weet ik niet 100% zeker, er is in ieder geval nooit iets per kamer gemeten (wel berekend, maar dus later niet gemeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:24:
[...]

Ik gebruik deze esphome code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
## Performance now can be calculated with extra temperature sensor.     
  - id: brink_performance
    name: ${brink_performance}
    platform: template
    unit_of_measurement: "%"
    update_interval: 30s
    lambda: 'return ((id(brink_temp_to_inside).state - id(brink_temp_from_outside).state)/(id(brink_temp_from_inside).state - id(brink_temp_from_outside).state)*100);'
   # (temp_to_inside - temp_from_outside) / (temp_from_inside - temp_from_outside)
Welke temperaturen zijn dit? Die van de buitenlucht en de binnentemperatuur?
Bij mijn Brink Renovent Excellent 300 kan ik alleen de buitentemperatuur en binnentemperatuur aflezen (zowel op display als via ebus) - ik zou eigenlijk ook wel de temperatuur van de lucht ná de warmtewisselaar willen aflezen. Dan weet ik tenminste hoe koud/warm de lucht is die naar binnen wordt geblazen. :+

Enig idee wat de beste plek zou zijn om een DS18B20 te plaatsen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:02:
[...]

Heb ik meteen even gedaan. Misschien wel wat amateuristisch , maar hopelijk kun je er wat mee. [Afbeelding]
Wat een allegaartje van materialen, harde PVC buizen horen hier niet gebruikt te worden, en van de diameters klopt maar weinig.

Waar bij jou nu spiro 125 ligt als hoofdkanaal had dat minstens de diameter van de openingen in de WTW-unit moeten zijn (vermoedelijk 180mm maar ik ken jouw unit niet). De aftakkingen per kamer mogen vervolgens kleiner. Maar dan gebruik je T-stukken van hoofddiameter naar kleine diameter, dus bijv 180 mm naar 125 mm. Wat jouw installateur heeft gedaan, eerst naar de kleine diameter gaan en vervolgens 3x een T stuk in die kleine diameter, dat is niet goed. 45 graden T-stukken stukken "in de richting van de flow" zou nog beter zijn, maar afijn.

Qua dempers: niks mis met flexibele dempers en ze mogen best in een bocht, al zou ik zelf in een bocht een maatje breder gebruiken om de bocht te compenseren, maar in jouw installatie zijn er veel te weinig dempers gebruikt. Er zit wel een demper na de unit, maar niet tussen de ruimtes. Dan krijg je dus overspraak.

Verder lijkt al dat kunststof spul maar matig en losjes gebeugeld te zijn.

Kortom: diameters te klein, verkeerde materialen, te weinig dempers en gebrekkig gebeugeld.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Die "PVC" hulpstukken zijn toch van PP?
Hier zou je geen PVC verwachten/willen.
Ik zou geen duct-tape gebruiken om flexibele buizen aan een T-stuk te monteren/dichten.
Dit zou ik doen met aluminium tape.
Je komt met ventilatiekanalen in elke situatie eigenlijk ruimte te kort (nieuwbouw/verbouw)

Aangezien dit een verbouwing betreft, moet je het soms doen met wat mogelijk is:
- geen starre demper kunnen gebruiken maar een flexibel stukje (mag je dat een demper noemen?)
- geen mooie verdelers kunnen gebruiken maar gebruik maken van een zelf gemaakte "verdeler"
- dunnere buis gebruiken dan gewenst
- een onlogische (enige) route volgen in plaats van zo recht/kort mogelijk

Mooie gelegenheid om mijn basis eens te tonen (werk in uitvoering).
Onze units:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QaA7mgOsyOopfcV_p5kFOgmZq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ra1pUrdwQW57IiLJObxrhcwx.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zie je dat die starre filters verschrikkelijk veel ruimte in beslag nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVUuAPTVbbDvmeMcJE99a3kSSHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hx5toSzOkCMuPYQfblWFAeXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:16:
[...]

Welke temperaturen zijn dit? Die van de buitenlucht en de binnentemperatuur?
Bij mijn Brink Renovent Excellent 300 kan ik alleen de buitentemperatuur en binnentemperatuur aflezen (zowel op display als via ebus) - ik zou eigenlijk ook wel de temperatuur van de lucht ná de warmtewisselaar willen aflezen. Dan weet ik tenminste hoe koud/warm de lucht is die naar binnen wordt geblazen. :+

Enig idee wat de beste plek zou zijn om een DS18B20 te plaatsen? :P
Ik heb bij de brink flair modbus print uitlezing een m5stack I2C ENVIII toegevoegd.
Sensor hangt gewoon in het aanzuig kanaal/aansluiting brink, kan je een kwartslag draaien en de i2c kabel tussen frotten
M5stack verkoopt ook atoms3 lite icm een envIII leuke combi (wel duurder dan een ds18b20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-7oGCj-C5yJEecbCi-6gxotebk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LY95hEfgyveUqGnQvZgYVdEv.jpg?f=user_large

Sorry bypass open = N=20 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
buiter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:18:
[...]

Hier zou je geen PVC verwachten/willen.
Ik zou geen duct-tape gebruiken om flexibele buizen aan een T-stuk te monteren/dichten.
Dit zou ik doen met aluminium tape.
Je komt met ventilatiekanalen in elke situatie eigenlijk ruimte te kort (nieuwbouw/verbouw)

Aangezien dit een verbouwing betreft, moet je het soms doen met wat mogelijk is:
- geen starre demper kunnen gebruiken maar een flexibel stukje (mag je dat een demper noemen?)
- geen mooie verdelers kunnen gebruiken maar gebruik maken van een zelf gemaakte "verdeler"
- dunnere buis gebruiken dan gewenst
- een onlogische (enige) route volgen in plaats van zo recht/kort mogelijk

Mooie gelegenheid om mijn basis eens te tonen (werk in uitvoering).
Onze units:
[Afbeelding]

En hier zie je dat die starre filters verschrikkelijk veel ruimte in beslag nemen:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat ziet er erg netjes uit!

Starre dempers zijn echt wel de mindere dempers voor lage frequenties trouwens, zeker in de grotere diameters. Daar zit toch het gros van het wtw motorgeluid (tenminste, bij Zehnder). Ik zou eerder een flexibele demper van 1 meter in een flauwe bocht leggen dan een 50cm starre demper gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:42
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:24:
[...]

Ik heb bij de brink flair modbus print uitlezing een m5stack I2C ENVIII toegevoegd.
Sensor hangt gewoon in het aanzuig kanaal/aansluiting brink, kan je een kwartslag draaien en de i2c kabel tussen frotten
M5stack verkoopt ook atoms3 lite icm een envIII leuke combi (wel duurder dan een ds18b20

[Afbeelding]

Sorry bypass open = N=20 ;)
Het is dus gewoon zoals ik dacht gewoon een kwestie van een sensor in het kanaal laten hangen. :P Ik gebruik een eBus adapter voor het uitlezen/bedienen van de Brink Renovent (geen modbus). Ik kan niet veel aan die adapter veranderen (eigenlijk niks), dus waarschijnlijk komt straks gewoon een ESP8266 met een DSB1820 erbij (heb er nog genoeg liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
buiter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:18:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Wat vind je van die constructie van ná elkaar geplaatste aftakkingen? Hierdoor is de afknelling op het punt van de koppeling 9cm (al heel dicht bij de wtw) en dan heb je dus óók nog luchtstromen die elkaar beïnvloeden..Bij een ventbox heb je dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CoNuS op 09-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mawlana Ik vind ze vaak niet nauwkeurig genoeg die DS18b20
Heb er eens gekalibreert aan de hand van een ENVIII
4 stuks, twee 0.2 graden erboven en 1 juiste en 1x 0.1 graad eronder
Dan gaat het wel, na kalibratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:02:
[...]

Heb ik meteen even gedaan. Misschien wel wat amateuristisch , maar hopelijk kun je er wat mee. [Afbeelding]
Alles max 125mm |:(

Ik tel 9 aanvoer en 5 afvoer. Dat betekent dat je misschien wel 9*50=450m3/h aan wilt voeren, en 5*75=350 zou willen afvoeren. In balans en gelimiteerd door de afvoer wordt dat dus max 350m3/h.

Dan kom je op het hoofdkanaal uit op 8m/s luchtsnelheid bij 350 m3/h :X
Of 13,6m/s bij de 600m3/h max van de unit 8)7
Dat ga je in de praktijk helemaal niet redden natuurlijk. Het streven voor een hoofdkanaal is max 4m/s, en met goede reden. Je wtw kan die 8m/s waarschijnlijk helemaal niet leveren omdat daar een te hoge druk voor nodig is. Met die 4 m/s kom je hooguit tot 175m3/h, wat een schamele 20m3/h per aanvoerventiel betekent. Nog niet een derde van de capaciteit van je unit.

Dan zijn de buizen 80-90mm ongeveer? Bij 75m3/h afvoer zit je al op 4m/s bij 80mm. 50m3/h aanvoer op 2.8m/s. Dat ga je ook horen.

Jouw installateur heeft het nog niet echt begrepen helaas. Vervelend dat je daar nu mee zit... :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNuS
P5ycho schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:57:
[...]

Alles max 125mm |:(

Ik tel 9 aanvoer en 5 afvoer. Dat betekent dat je misschien wel 9*50=450m3/h aan wilt voeren, en 5*75=350 zou willen afvoeren. In balans en gelimiteerd door de afvoer wordt dat dus max 350m3/h.

Dan kom je op het hoofdkanaal uit op 8m/s luchtsnelheid bij 350 m3/h :X
Of 13,6m/s bij de 600m3/h max van de unit 8)7
Dat ga je in de praktijk helemaal niet redden natuurlijk. Het streven voor een hoofdkanaal is max 4m/s, en met goede reden. Je wtw kan die 8m/s waarschijnlijk helemaal niet leveren omdat daar een te hoge druk voor nodig is. Met die 4 m/s kom je hooguit tot 175m3/h, wat een schamele 20m3/h per aanvoerventiel betekent. Nog niet een derde van de capaciteit van je unit.

Dan zijn de buizen 80-90mm ongeveer? Bij 75m3/h afvoer zit je al op 4m/s bij 80mm. 50m3/h aanvoer op 2.8m/s. Dat ga je ook horen.

Jouw installateur heeft het nog niet echt begrepen helaas. Vervelend dat je daar nu mee zit... :(:)
toon volledige bericht
Wat zie jij als oplossing? Is het aanleggen van hoofdleidingen van 18 cm (hoe groot is de impact daarvan?) en het weghalen van de PP-koppelingen (ik schreef eerder PVC maar als ik het goed begrijp is het PP) en het vervangen van die aftakkingen door fatsoenlijke ventboxen of y-verbindingen voldoende? En geluiddemping indien mogelijk via vaste buizen en niet flexibel? Of benut je daarmee nog steeds bij lange na niet de capaciteit van het apparaat.

Begrijp ik het trouwens goed dat je het apparaat moet afstellen met alle ventielen volledig open. Betekent dit dat je de kapjes er overal vanaf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
CoNuS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:10:
[...]

Wat zie jij als oplossing? Is het aanleggen van hoofdleidingen van 18 cm (hoe groot is de impact daarvan?) en het weghalen van de PP-koppelingen (ik schreef eerder PVC maar als ik het goed begrijp is het PP) en het vervangen van die aftakkingen door fatsoenlijke ventboxen of y-verbindingen voldoende? En geluiddemping indien mogelijk via vaste buizen en niet flexibel? Of benut je daarmee nog steeds bij lange na niet de capaciteit van het apparaat.
Het hele plan beoordelen kan alleen met de berekening en overzicht ventielplaatsing erbij natuurlijk.
Houd er ook rekening mee dat ik geen professional ben. Maar, ik kan al wel zeggen dat ik meer weet dan je installateur volgens mij :X.

Specifiek op je verbetervraag:
De grootste geluidsproblemen heb je bij de aanvoer. zowel wtw motorgeluid als suizen van de lucht wordt actief een vertrek in gedragen als het niet netjes gedempt is. Als ik uit ga van 90mm buizen naar de aanvoerventielen bij 45m3/s max en 30m3/h bij stand 2 dan kom ik op respectievelijk 2m/s en 1.3 m/s. Dat lijkt me acceptabel. Die 2m/s hoor je niet omdat je dan waarschijnlijk bezoek/feestje hebt.

De hoofdbuis zou ik gewoon de diameter van de wtw nemen idd, dat is 180mm. Na elke afsplitsing kun je berekenen welke flow er nog stroomt en de diameter aanpassen als je krap zit qua inbouwruimte.

Flexibele dempers zijn prima, als ze volgens voorschrift van de wtw fabrikant zijn. Netjes uitgerekt leggen, flauwe bochten zijn op zich ok als het moet, maar liever niet natuurlijk.
Pas op dat er best nog wel verschil zit tussen verschillende dempers. Als je twijfelt, neem dan gewoon die de wtw fabrikant zelf in het assortiment heeft. Kost misschien een paar tientjes meer, maar wel afgestemd op hun produkten.
Vaste dempers dempen minder goed lage tonen, en dat effect neemt toe naarmate de diameter groter wordt gekozen.

Ik weet niet welk merk die flexbuizen zijn en wat er te krijgen is van dat merk. Als die kant-en-klare verdeelstukken heeft en ze passen, lekker die gebruiken. 180mm T-stukken achter elkaar plaatsen neemt al snel teveel ruimte in beslag waarschijnlijk.
Je zou als het niet anders kan kunnen overwegen om een 180mm spirobuis te voorzien van een aantal zadelstukken als aftakking. Zo krijg je een wat compactere verdeler die met een beetje geluk nog past in de ruimte die je hebt. Wel wat meer werk (voor de installateur natuurlijk).
Begrijp ik het trouwens goed dat je het apparaat moet afstellen met alle ventielen volledig open. Betekent dit dat je de kapjes er overal vanaf haalt?
Dit betekent dat je het ventiel in de stand zet met de minste weerstand, dus volledig opengedraaid met het deksel/kelk er nog op. Het moet altijd een configuratie zijn die daarna blijft zitten, anders is de balans weer verstoord.

Mocht je een energiemeter hebben dan is het misschien wel interessant om te meten wat het verbruik van de unit is. Als de unit harder moet werken ga je dat op je energierekening zien. Kun je direct zien wat de verbeteringen voor effect hebben straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 11:57
Wij hebben vandaag de offerte gekregen voor het aanleggen van WTW in onze woning van 2008 (heeft een WP van 10kW).

Nu dus ventilatie via roosters en mechanische afzuiging. Huidige mechanische afzuiging is onderbemeten en maakt een gigantische herrie (zitten uberhaupt geen akoestische dempers op).

Zie mijn post hier m.b.t. hoe ze het willen uitvoeren: Yaldair in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Mij lijken de tarieven nog wel redelijk (WTW unit online prijzen ongeveer.) Enige wat ik moeilijk vind in te schatten is de prijs voor het aanleggen van de spirokanalen. Ze moeten wat gaten boren, dus misschien dat dat daaronder valt. Anders lijkt het erg veel voor paar meter spirobuis...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK5TZlN5mzV__kF6k6UxNF5bTjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PLLCDgQNSrGD6a7V9PkixtcR.png?f=fotoalbum_large

Het is een bak geld, dus ik zit deels te overwegen misschien alleen beneden te doen. Maar, later boven nog uitvoeren lijkt me alleen meer te kosten. Qua energie terugwinning gaan we dit nooit terugverdienen. Mijn vrouw is niet zo blij met ventielen op een muur, dus de vraag of de comfort-winning dit waard is.

Ik denk voornamelijk minder geluid (nu is het soms alsof er een stofzuiger aanstaat), minder tocht / kouval en mocht de WP aan vervanging toe zijn (is ook alweer 15jr oud) dan kunnen we voor een kleiner model gaan. Klopt die samenvatting een beetje? Dan mogen we gaan kijken of dat 20k waard is ;)
Pagina: 1 ... 36 ... 90 Laatste