Andrehj schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:25:
[...]
Geen idee hoe je daar bij komt, maar hier zit er dus ca 9 k€ aan materiaal in, waarvan ca 4 k€ voor de WTW + elektronica. Uiteindelijk dus ca 5 k€ aan "verwaarloosbaar" leidingwerk....
(En dan heb ik dus alles zelf ingekocht, overal de goedkoopste webshop voor gezocht, en op de grotere offertes bij die webshop nog extra korting gekregen. Hier zit dus geen dikke marge van een installateur bij-in)
Niet elk huis is zo groot dat je een Q600 nodig hebt met duizenden aan kanaalwerk, en hoe dan ook, 9130 euro alleen voor leidingwerk is best grof voor iets dat 44 euro per 3 meter kost voor de 180mm versie.
In dit huis zit maar 1 hoofdleiding recht omhoog en korte, < 3 meter aftakkingen. Misschien 40 meter spirokanaal, 13 ventielen totaal, op 225 m3/uur capaciteit. De architect had het slim bedacht en alle inblaas en afzuiging rond de centrale stijgkoker ingetekend.
Als ik grof schat wat het kost aan materiaal hier kom ik op 500 euro kanalen (150mm hoofd / 125mm aftakkingen), 300 hulpstukken en 450 voor alle ventielen als ik ze vervang door iets fancy zoals de Zehnder ComfoValve E125/S125. Cheapo versies zijn voor 10 euro per stuk, 130 totaal. Dus €1250 materiaal, en maybe 2 dagen (~1500?) aan werk, plus de Q350 ERV natuurlijk a €3150 en paar honderd aan kleinmateriaal / regeling.
Maar als je een erg onhandig huis hebt, totaal niet gemaakt voor WTW, dan heb je gauw een veelvoud aan kanalen en gelijk dus ook werkuren; de ~9000 euro is ongeveer 3x mijn schatting en dat klopt dan wel als je dikkere kanalen gebruik en meer meters nodig hebt.
Maar 5000 euro aan spirokanalen en hulpmateriaal in een woonhuis, dat klinkt licht overdreven, dat soort getallen ben ik van groot keukens gewend. Een voorbeeld met flink wat meters kanaal en heel veel bochten, een filterkast en een
flinke afzuigmotor die 3.9 kW aan stroom vreet.
En een meer recent project met twee keukens, 1x 14000 m3, 1x 7000 m3 afzuiging, 12 meters aan afzuigkap met verlichting, 640 mm dikke hoofdkanalen, 2x Fischbach D670/E35 (~3k m3/uur) toevoeren met bijbehorende voorverwarmer, wervel- en wandroosters, standenregelaars (autotransformator), etc. etc. was 35k ex. BTW incl montage (~9k arbeid). Grote afzuigkap delen van 2.2 lang x 1.1 meter breed x 54cm hoog monteren en aansluiten gaat gewoon niet heel snel, zelfde voor die hele grote ronde en rechthoekige kanalen, in dat opdracht stond 16 mandagen werk.
Mensen zijn ook snel geneigd om veel moeite te doen voor iets dat heel makkelijk kan. Lucht verdelen in de grootkeukens is gewoon
een doos met gaten erin, een afzuig/toevoer box heeft een motor in de doos, en je maakt gaten waar het handig uitkomt en zet er een flens/zadel in. Als het werkt voor duizenden m3/uur is dat ook prima op een woonhuis schaal. Hele dure kanalen, luchtverdelers etc is echt niet nodig.
De ingestorte kanalen van bouw af hier (Vestia energielabel A test-wijk) zijn gewone ronde 150mm stalen kanalen met T stukken om af te takken naar 125mm. KISS.