Heb je hem zelf geplaatst of heb je daar een bedrijf voor ingehuurd?
Ik zag een video en die nogal wat aan duidelijkheid te wensen over.
@Glenfiddich en @Andrehj Ik heb aan jullie eigenlijk dezelfde vragen.
gisteren is mijn aannemer geweest en ze beginnen al snel met de WTW.
Ik ga zelf de dakdoorvoeren kopen (zoals ik ook veel andere zaken in overleg met hem ga kopen)
Ik heb de bovenste, in combinatie met vlakke dakpannen (Monier Tuile Plat).
Ik heb de Renson XL zelf ingekocht en samen met de aannemer (die ons huis gebouwd heeft) in het dak gemonteerd.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
@Rzaan Dat wilde ik hier vanaf de zijlijn ook net opmerken. Die eerste lijkt me iets voordeliger, maar alleen te voldoen als je precies de benodigde maat pannen hebt. Die tweede lijkt voor 'de rest'.
Heb je hem zelf geplaatst of heb je daar een bedrijf voor ingehuurd?
Ik zag een video en die nogal wat aan duidelijkheid te wensen over.
@Glenfiddich en @Andrehj Ik heb aan jullie eigenlijk dezelfde vragen.
gisteren is mijn aannemer geweest en ze beginnen al snel met de WTW.
Ik ga zelf de dakdoorvoeren kopen (zoals ik ook veel andere zaken in overleg met hem ga kopen)
Ik heb de uitblaas zelf geplaatst maar ik ben dan ook zelf mijn hele huis aan het restaureren. Afgelopen zomer heel het dak er afgehaald om al het hout te vervangen. Bij het terug leggen van de pannen gelijk de uitblaas gemonteerd.
Ik heb gekozen voor die met de flexibele slab dit omdat ik een kleine (romaanse) pan heb en daar past die voorgevormd pan niet op.
xoror schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:23:
Bij een kennis is een hele oude wtw installatie actief. Deze maakt wel wel veel geluid als je probeert de vuistregel van 30m3 per per soon aan te houden. Dus bij 4 personen zou de woonkamer 120 m3 moeten krijgen. Echter toen we stand 2 naar 150 m3 hadden gezet hoorde je in de woonkamer gezoem. Nu is denk ik deze 150 bij de wtw nog niet genoeg, immers de slaapkamers moeten ook nog.
Is het mogelijk deze oude unit (was iets van itho met max 250 a 300 capaciteit) 1 op 1 te vervangen met een q350 of q450 die je stiller zou moeten zijn bij 200 a 250m3? De
Moet je verder nog iets doen? of is het gewoon oude unit loskoppelen en nieuwe terug en buizen aansluiten? Denk ik te simpel?
Dat wisselen is inderdaad zo gemakkelijk. En de Q-serie van Zehnder heeft een zelfregelend systeem wat zelf de balans inleert.
Echter, het geluid van een WTW wordt niet enkel door de WTW veroorzaakt, maar kan ook worden verergerd door het kanalensysteem. Zijn die kanalen wel voldoende groot?
En zijn er wel geluiddempers aangebracht op de aansluitingen van WTW richting woning? (Met name belangrijk in het toevoerkanaal)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Als de aansluit diameters gelijk zijn op de unit zal een ander unit plaatsen eenvoudig kunnen. Wel rekening houden met de positie van in en uitblaas, dat is niet voor iedere unit gelijk en zal je evt wat om moeten leggen.
Wat geluid betreft, is het bestaande leidingwerk van voldoende diameter dat de luchtsnelheid niet te hoog wordt. En zitten er dempers tussen de wtw en de leidingen aan woning zijde?
Herrie komt van de unit en te hoge luchtsnelheid
demper helpt ook niet bij te smalle diameter dan toch?
demper helpt ook niet bij te smalle diameter dan toch?
Demper zal denk altijd helpen het geluid van de ventilatoren te dempen. Daarop komt het geluid van de luchtsnelheid. Dus kan je een demper plaatsen zou ik dat niet laten.
Ik heb mijn systeem nog niet klaar, maar heb er 2 grote vast denoers aan zitten in de verwachting dat dit voldoende helpt samen met het demp materiaal in de verdeel boxen
Demper zal denk altijd helpen het geluid van de ventilatoren te dempen. Daarop komt het geluid van de luchtsnelheid. Dus kan je een demper plaatsen zou ik dat niet laten.
Ik heb mijn systeem nog niet klaar, maar heb er 2 grote vast denoers aan zitten in de verwachting dat dit voldoende helpt samen met het demp materiaal in de verdeel boxen [Afbeelding]
Ik weet niet welke Zehnder je hebt, maar zijn deze leidingen wel ø200? Ze lijken ø180...
En qua demping: mijn verdeelboxen van Ubbink (de kleinere met 8/12 aansluitingen) hadden geen interne demping. Ik vond vooral in de slaapkamers de WTW niet stil genoeg en heb ook nog een stuk flexibele demper in serie met de vaste demper opgenomen. Toen pas was het echt stil. Gelukkig lijk je daar nog ruimte voor te hebben.
Ik heb mijn systeem nog niet klaar, maar heb er 2 grote vast denoers aan zitten in de verwachting dat dit voldoende helpt samen met het demp materiaal in de verdeel boxen
als ik het goed begrijp heb je een demper in de WTW > Uitlaat Dakdoorvoer.
En eentje WTW > Toevoer naar de verschillende ruimtes.
Dus steeds achter een ventilator.
Daarnaast geisoleerde pijp Inlaat Dakdoorvoer > WTW.
En geisoleerde pijp Afvoer vanuit de verschillende ruimtes > WTW.
Klopt dat?
[Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 12-02-2023 14:14]
Omdat die het meest universeel is, zo goed als geen kans dat die niet zou passen. Die met “pan” past niet icm alle types dakpannen.
Ik heb wat flimpjes gekeken.
Denk ook dat ik die met die loodslab ga kiezen.
Ik dacht eerst nog 'ja, maar die moet gelijmd worden'.
Maar dat is eigenlijk helemaal geen probleem.
Daarnaast begrijp ik eigenlijk niet goed waarom die andere niet gelijmd hoeft te worden.
Want ook daar past niet alles naadloos.
Ik weet niet welke Zehnder je hebt, maar zijn deze leidingen wel ø200? Ze lijken ø180...
En qua demping: mijn verdeelboxen van Ubbink (de kleinere met 8/12 aansluitingen) hadden geen interne demping. Ik vond vooral in de slaapkamers de WTW niet stil genoeg en heb ook nog een stuk flexibele demper in serie met de vaste demper opgenomen. Toen pas was het echt stil. Gelukkig lijk je daar nog ruimte voor te hebben.
Het is een Q350 ERV welke in de kelder hangt, via de meterkast gaan de pijpen omhoog naar de verdelers op de verdieping.
De Ubbink Dboxen hebben beide(aan en afvoer) het optionele demper pakket bestaande uit schuim plaatjes dat op strategische plekken in de kast geplaatst worden.
In de nieuwe aanbouw liggen de kanalen al, in het bestaande deel nog bezig, dus nog niet aangezet.
Ga het eerst zo proberen, als het tegenvalt met geluid kan ik her en der nog wat aanpassen voor de boel weg getimmerd wordt.
als ik het goed begrijp heb je een demper in de WTW > Uitlaat Dakdoorvoer.
En eentje WTW > Toevoer naar de verschillende ruimtes.
Dus steeds achter een ventilator.
Daarnaast geisoleerde pijp Inlaat Dakdoorvoer > WTW.
En geisoleerde pijp Afvoer vanuit de verschillende ruimtes > WTW.
Klopt dat?
De twee dempers op de foto zijn de aan en afvoer aan woning zijde. De geïsoleerde aerofoam zijn de aan en afvoer buiten en gaan via de kruipruimte onder de fundering door naar buiten. Ik woon aan een dijk, dus dan kan dat, de fundering van de nieuwe uitbouw zweeft op de palen boven de grond. Dat wordt straks afgetimmerd en weg gewerkt.
Als ik het goed begrijp dempt zo'n demper het geluid (brom?) van de box. Maar hoe zit het met het geluid van de verschillende kamers onderling?
Ik zit nu in de fase dat ik nog niks heb maar wel iets met WTW wil gaan doen. Maar het huis is best gehorig en ik ben bang dat als ik buizen naar de kamers leg dat het dan erger wordt.
De demper op de aanvoer naar de woning begrijp ik.
Maar met welk doel heb je ook een demper op de afvoer gezet?
Want deze zit nog voor de WTW en daar komt toch pas de herrie van de ventilator?
Zo heb ik het begrepen uit de info die ik tot me heb genomen op o.a. dit forum. Als ik dat verkeerd heb, dan kan die demper m.i. geen kwaad. Zal wellicht iets schelen in geluid door de kanalen, ook al is dan zegmaar tegen de wind in.
hneel schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:57:
Als ik het goed begrijp dempt zo'n demper het geluid (brom?) van de box. Maar hoe zit het met het geluid van de verschillende kamers onderling?
Ik zit nu in de fase dat ik nog niks heb maar wel iets met WTW wil gaan doen. Maar het huis is best gehorig en ik ben bang dat als ik buizen naar de kamers leg dat het dan erger wordt.
Dempers die ik heb zijn idd bedoeld voor demoen van geluid van de wtw unit(wat jij box noemt). Mijn verdeel boxen zouden overspraak tegen moeten gaan met de extra demping. Als je een andere manier van leiding werk hebt kun je dempers voor de ventielen zetten oer kamer, zoek even op dit forum is wel e.e.a.over gezegd.
Ik moet het ook nog even proberen, de wtw unit is nog niet aan geweest.
Zo heb ik het begrepen uit de info die ik tot me heb genomen op o.a. dit forum. Als ik dat verkeerd heb, dan kan die demper m.i. geen kwaad. Zal wellicht iets schelen in geluid door de kanalen, ook al is dan zegmaar tegen de wind in.
Ik heb ook een demper aan de afvoerkant zitten. Dat helpt wel degelijk, maar is een stuk minder belangrijk, omdat de box uit die aansluiting minder geluid maakt en de afvoerventielen in ruimtes zitten waar geluid wat minder belangrijk is
Ik heb ook in de aan en afvoer dempers. En verderop in de aanvoer nog flexdempers om geluid tussenkamers te dempen. Ik heb nog geen idee hoeveel geluid het produceert aangezien ik nog aan het verbouwen ben.
SkullboyNL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:50:
Ik heb ook in de aan en afvoer dempers. En verderop in de aanvoer nog flexdempers om geluid tussenkamers te dempen. Ik heb nog geen idee hoeveel geluid het produceert aangezien ik nog aan het verbouwen ben.
Dat zijn beste dempers, stuk dikker dan ik heb
Flexdempers in spiro buizen naar de ruimtes? Is een andere manier om je lucht te verdelen. Ubbink was hier in mijn situatie de makkelijkste keuze. Deels nieuw bouw, grotendeels bestaande bouw, die al verbouwd was... Moet de vloer in de slaapkamers nog even openmaken om de ventielen in de woonkamer en open keuken te plaatsen.... Maar dat combineren we met vloerverwarming boven aanleggen (ander topic, iets met WP )
Die hadden als enige enigszins fatsoenlijke isolatie. Door die buizen stroomt koude lucht. Eigenlijk moet je die dus net zo dik isoleren als je buitenmuren. Daar komt geen enkele buis bij in de buurt, maar deze zijn het minst slecht...
En waar heb je ze gebruikt?
Ik neem aan van de dakdoorvoer aanvoer > WTW, en WTW > dakdoorvoer afvoer?
Maar elders ook nog?
Alleen voor de verbindingen van WTW naar buiten. Voor de buizen naar binnen zijn ze veel te duur (en volumineus). Daar gebruik ik gewoon Spiro (tot de Ubbink verdeelboxen).
Dat zijn beste dempers, stuk dikker dan ik heb
Flexdempers in spiro buizen naar de ruimtes?
Ik las in dit topic dat een combinatie van starre en flexdempers er voor zorgt dat je de unit totaal niet meer hoort. En hierdoor is er ook wat overspraak demping omdat de demper tussen kamers zit.
Alleen voor de verbindingen van WTW naar buiten. Voor de buizen naar binnen zijn ze veel te duur (en volumineus). Daar gebruik ik gewoon Spiro (tot de Ubbink verdeelboxen).
En als de warmtewisselaar zijn werk doet, is de aangevoerde lucht in de WYW inmiddels al voldoende opgewarmd en zijn zulke geïsoleerde buizen ook niet meer nodig, toch?
Klopt in de leidingen van de leefruimten. Tussen de buizen naar buiten zitten geen dempers.
Ik ga misschien nog een demper zetten op de buis WTW > Dafdoorvoer afvoer.
Want ik heb begrepen dat er door de ventilator nog best wat herrie geproduceerd kan worden.
Ik ga misschien nog een demper zetten op de buis WTW > Dafdoorvoer afvoer.
Want ik heb begrepen dat er door de ventilator nog best wat herrie geproduceerd kan worden.
Ik heb mijn Q350 al op volvermogen gezet en buiten hoorde ik op de straat gaan geluid uit de afvoer komen. Nou zit die ook op 6 meter hoogte maar ik vind het wel prima zo.
Ik heb mijn Q350 al op volvermogen gezet en buiten hoorde ik op de straat gaan geluid uit de afvoer komen. Nou zit die ook op 6 meter hoogte maar ik vind het wel prima zo.
Hoopgevende berichten.
Wellicht laat ik hem er dan ook tussenuit.
De afvoer blaast (zoals de opzet er nu uitziet) recht naar achteren de tuin in. Tuin is meer dan 40 meter diep.
Hoopgevende berichten.
Wellicht laat ik hem er dan ook tussenuit.
De afvoer blaast (zoals de opzet er nu uitziet) recht naar achteren de tuin in. Tuin is meer dan 40 meter diep.
Je kan op een later moment altijd nog een demper plaatsen als het nodig is. Nadeel van en demper op de afvoer naar buiten is dat deze niet geïsoleerd te koop is. (Tenminste ik heb ze niet gezien)
Je kan op een later moment altijd nog een demper plaatsen als het nodig is. Nadeel van en demper op de afvoer naar buiten is dat deze niet geïsoleerd te koop is. (Tenminste ik heb ze niet gezien)
Ik ben op het moment ook bezig om de ventilatie te installeren in onze nieuwbouw woning en gebruik daar ook het Ubbink systeem voor. Ik ging er vanuit dat de DBox 125mm aansluiting (https://www.ubbink.com/nl...chtverdeelkast-db206h125/) gewoon direct op spiro 125 zou passen maar dit kan dus niet
Hoe heb jij de verbinding gemaakt tussen spiro en de verdeelbox?
Ik overweeg een stukje AerFoam 125 te kopen en dan als een soort van aansluit mof te gebruiken maar vraag mij af of ik iets over het hoofd zien.
Die moet je dan ook weer isoleren anders krijg je condens op die stalenbox.
Plak ik er platen Armaflex tegenaan.
Ik zie het voordeel van zo'n box wel.
De filters halen meer rotzooi uit de lucht.
Wel zijn de mazen natuurlijk kleiner, waardoor er meer weerstand ontstaat.
Maar het grotere oppervlakte heft dat weer op.
Mijn installateur heeft ook zo'n mooie kap gebruikt voor de INVOER.
Ik ben van plan hem te vervangen door iets anders, want het is door rijp een keer helemaal dicht gerijpt, de WTW ging op maximum toeren omdat de invoer helemaal dicht zat.
Is in twee jaar tijd één keer gebeurd.
[Voor 3% gewijzigd door Paulvvz op 14-02-2023 12:01]
Dit weekend ook bezig geweest met de invoer van mijn WTW. Ik heb de geïsoleerde leiding door de muur geboord daarna volledig rondom dicht gepurd. De invoer zit nu op de noordzijde waar door ik in de zomer zo koelmogelijke lucht het huis in zuig.
Binnenkant het PIR weer mooi dicht gemaakt met aluminium tape.
Deze week komt er nog een gevelrooster binnen en dan is de invoer klaar.
Paulvvz schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:50:
Mijn installateur heeft ook zo'n mooie kap gebruikt voor de INVOER.
Ik ben van plan hem te vervangen door iets anders, want het is door rijp een keer helemaal dicht gerijpt, de WTW ging op maximum toeren omdat de invoer helemaal dicht zat.
Ik heb hem op 200 m3 per uur staan, dan verbruikt hij ongeveer 35 W. Bij 300 m3 per uur is dat 75 W.
Als de voorverwarmer aangaat is het verbruik 1,6 kW. Meestal uurtje aan, uurtje uit.
Toen het 2 jaar geleden zo koud was, was het verbruik wel meer dan 10 kWh op een dag, meer dan de warmtepomp
Dat waren maar een paar dagen, sindsdien ook nauwelijks voorgekomen gelukkig. Anders ga ik er serieus over denken om een raampje open te zetten en de warmtepomp wat meer te laten werken.
Ik heb de voorverwarmer vanochtend eens uitgezet.
Het lijkt erop dat dit 10-15kwh per dag scheelt.
Tenminste, dat is een schatting als ik naar het dagelijks verbruik kijk.
Kan het kwaad dat ik hem uitgezet? Ik hou de co2 waardes verder in de gaten
laurens0619 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:24:
Die voorverwarmer is er om je WTW tegen bevriezing te beschermen. Helaas zijn er veel WTW's die die voorverwarmers erg inefficiënt aansturen (gewoon helemaal aan of uit). Bij mijn Zehnder werd ie modulerend aangestuurd en werd het benodigd vermogen precies aan de hand van flow, temperaturen en luchtvochtigheid berekend.
Ik schrijf met op zet "werd", want sinds ik een enthalpiewisselaar heb, wordt die voorverwarmer helemaal niet meer gebruikt, en zo verdient ook deze comfortwinst zichzelf op termijn weer terug.
Oef... had me nog heel weinig in dit type WTW verdiept, maar nav jouw opmerking even met wat trefwoorden in dit topic gezocht en dan ben ik ook wel geïnteresseerd in wat @Franciesco eerder al hieronder gequote schrijft/vraagt:
Ik begrijp dat bij temperaturen onder de 0 graden een vorstklep of een voorverwarmer noodzakelijk is om te voorkomen dat de warmtewisselaar bevriest. Zo’n voorverwarmer kost natuurlijk iets aan stroom (lijkt overigens behoorlijk mee te vallen), maar die vorstklep zorgt weer voor een (gedeelte) gerecycleerde lucht wat je eigenlijk niet wilt.
Heeft iedereen hier een (externe) voorverwarmer of vorstklep?
En wat gebeurt er bij temperaturen onder 0 als je geen naverwarmer of vorstklep hebt? Wordt het wtw rendement dan fors lager of gaat de unit dan uit balans functioneren?
Vooral in zijn laatste zin, want uitgerekend op de koudste dagen zou kost de voorverwarming de nodige energie.
Zijn er daarnaast ook gegevens bekend van het wtw rendement bij lage temperaturen? Ik zie tot nu toealleen maar 1 cijfer van ca 85-95% bij elke wtw unit vermeld staan, zonder info over de gemeten situatie.
Komt dit punt, voorverwarming en het effect ervan op het rendement van de WTW in het start topic?
Lijkt me wel zo transparant & handig, inlezen begint immers bij mij daar, als er zo'n intro als start topic staat.
Je moet van te voren even uitzoeken of maten binnen- of buitenwerks worden opgegeven.
Maar toch begrijp ik je probleem niet, want spiro is binnenwerks ø125, en de pijpaansluitingen van de kasten van Ubbink zijn buitenwerks bemaat.
Ik heb hier nergens ø125 gebruikt, maar bij de grotere maten paste het allemaal probleemloos. Kun je aangeven wat er niet goed ging?
Dat doen ze ook. Spiro is beter. En dan uiteraard de bochten met grote straal gebruiken.
Rzaan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:34:
Ik ben langzaam aan de spullen aan het vergaren voor de aanleg van de WTW.
De WTW werd vanmorgen al bezorgd.
Ben ook van plan om aan de inlaatzijde dakdoorvoer > WTW een filterbox te plaatsen.
Daar dan een zakkenfilter F7 in.
Betere filters en in Duitsland koop je die voor rond de € 8,50 per stuk.
Met welk doel? Je kunt toch ook gewoon een F7-filter in je WTW plaatsen? Hier verbruik ik 1 invoerfilter per jaar (wel om de drie maanden even schoonzuigen). Dan duurt het toch eindeloos voordat je zo'n grote filterkast terug hebt verdiend? Nog afgezien van het feit dat je zo'n ding ook ergens kwijt moet.
Qua positie zou ik die bak trouwens nooit aan de koude kant plaatsen, maar altijd na de WTW. Dan hoef je die bak niet te isoleren en werkt het G4 filter van je WTW mooi als voorfilter.
Ik heb hem dus 1x gemeten dat die pre heater aan ging en toen was het, volgens de wtw, 9 graden.
Ver boven de 0 dus. Op mn wtw kan ik ook een temp instellen (comfort temp), die staat op 21gr. Zou dat het misschien verklaren (thermostaat staat op 20)
Ja of dat stroomverbruik klopt is even koffie dik kijken, heb m pas rond 0700 uitgezet. Mijn stroomverbruik is echter vrij voorspelbaar en zo laag heb ik nog nooit gehad
Andrehj schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:10:
Met welk doel? Je kunt toch ook gewoon een F7-filter in je WTW plaatsen? Hier verbruik ik 1 invoerfilter per jaar (wel om de drie maanden even schoonzuigen). Dan duurt het toch eindeloos voordat je zo'n grote filterkast terug hebt verdiend? Nog afgezien van het feit dat je zo'n ding ook ergens kwijt moet.
Qua positie zou ik die bak trouwens nooit aan de koude kant plaatsen, maar altijd na de WTW. Dan hoef je die bak niet te isoleren en werkt het G4 filter van je WTW mooi als voorfilter.
Dat na de WTW plaatsen is een goed idee.
Wat ik begrepen heb, is dat een gewoon F7 filter voor weerstand zorgt, waardoor je WTW harder moet werken.
Een zakkenfilter heeft meer oppervlakte en daardoor heeft het minder invloed op de weerstand.
Ik zit al best lang te broeden op hoe ik thuis WTW zou kunnen aanleggen. Wat vinden jullie eigenlijk van dit idee?
Ik zou in dit geval voor bovenverdieping en zolder gaan. En dan beneden een decentrale.
Eerst wilde ik een WTW unit aan de noordgevel (waar ook de CV zit), maar dat gaat daar echt niet meer passen. Langs het midden van de zolder is eventueel wel plaats. Bovendien kunnen in en uitlaat dan wat verder uit elkaar en ook op wat meer afstand van de CV ketel afvoerpijp. (De oostelijke dakzijde is bedekt met zonnepanelen, op ene klein stukje aan de noordkant na)
Vanaf die plek heb ik in feite maar hele korte stukjes nodig naar slaapkamers 1, 2 en 4. En de buizen naar Slaapkamer 3 en de badkamer kan ik wellicht wegwerken onder de plankenvloer van de opbergruimte op zolder.
In dit plan is echter nog geen rekening gehouden met de Airco. Die hangt in de gang op de bovenverdieping. Het liefst zou ik die ook in de airflow willen meenemen. In dat geval zou ik er voor kunnen kiezen om juist 1 inlaat te nemen, vlak boven de airco, en dan op alle kamers een uitlaat.
Bij mij is de voorverwarmer in de 3 jaar dat ik hier woon, minder dan 5 dagen in gebruik geweest.
Ik heb hem ook eens uitgezet, dat kan in het menu.
Het probleem is dan dat de unit in de laagste stand gaat (45 m3 per uur geloof ik), zodat de warmtewisselaar niet bevriest.
Voor mijn huis is dat te weinig om de co2 laag genoeg te houden, dus ik zet of de voorverwarmer aan, of ik zet een raam open als het zo koud is.
Het scheelt dat ik zoveel zonnepanelen heb dat mijn netto verbruik afgelopen jaar -2400 kWh was, dus een paar dagen 10 a 15 kWh extra kan wel
Wat ik begrepen heb, is dat een gewoon F7 filter voor weerstand zorgt, waardoor je WTW harder moet werken.
Een zakkenfilter heeft meer oppervlakte en daardoor heeft het minder invloed op de weerstand.
Dat zo'n filter wat minder weerstand heeft denk ik ook wel, maar bij het debiet waar de unit normaliter op draait is het verschil denk ik marginaal.
Hier verbruikt de wtw met een G7 filter 0.8 kWh per dag, daar valt niet veel meer te winnen denk ik.
Bij mij is de voorverwarmer in de 3 jaar dat ik hier woon, minder dan 5 dagen in gebruik geweest.
Ik heb hem ook eens uitgezet, dat kan in het menu.
Het probleem is dan dat de unit in de laagste stand gaat (45 m3 per uur geloof ik), zodat de warmtewisselaar niet bevriest.
Voor mijn huis is dat te weinig om de co2 laag genoeg te houden, dus ik zet of de voorverwarmer aan, of ik zet een raam open als het zo koud is.
Het scheelt dat ik zoveel zonnepanelen heb dat mijn netto verbruik afgelopen jaar -2400 kWh was, dus een paar dagen 10 a 15 kWh extra kan wel
maar vanaf welke temp doet die dat dan?
ik vind het gek dat die al aansprong bij 8 gr buiten.
Hier blijven de co2 waardes zeer acceptabel in standje 1.
Snachts wordt de slaapkamer niet hoger dan ongeveer 1000-1100 en met de woonkamer overdag rond de 800 max. Pas bij bezoek moet die harder werken (maar moet ik zeggen krijgt hij hem met moeite omlaag).
Niet dat ik hem actief in standje 1 hou (want hou het liever rond de 500) maar mocht die terugvallen bij koud weer dan is er geen man overboord
[Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2023 21:10]
Dat zo'n filter wat minder weerstand heeft denk ik ook wel, maar bij het debiet waar de unit normaliter op draait is het verschil denk ik marginaal.
Hier verbruikt de wtw met een G7 filter 0.8 kWh per dag, daar valt niet veel meer te winnen denk ik.
Zou het ook niet nog meer rotzooi uit de lucht halen, door het grotere oppervlak?
maar vanaf welke temp doet die dat dan?
ik vind het gek dat die al aansprong bij 8 gr buiten.
Hier blijven de co2 waardes zeer acceptabel in standje 1.
Snachts wordt de slaapkamer niet hoger dan ongeveer 1000-1100 en met de woonkamer overdag rond de 800 max. Pas bij bezoek moet die harder werken (maar moet ik zeggen krijgt hij hem met moeite omlaag).
Niet dat ik hem actief in standje 1 hou (want hou het liever rond de 500) maar mocht die terugvallen bij koud weer dan is er geen man overboord
Volgens mij gaat de voorverwarmer aan als de uitgaande lucht onder 0 graden is.
Je zou eens kunnen kijken wat bij jou de temperaturen zijn als ie aan is. Bij mij was het buiten toen -3 of -5 ofzo. 8 graden klinkt inderdaad niet logisch.
Daarnaast bedoelde ik met de laagste stand niet stand 1, maar de laagste stand die de unit kan.
Bij mij staat stand 1 op 150m3 per uur, maar hij deed dus 45 toen ik de voorverwarmer uit had gezet in een vorstperiode.
Temp buitenlucht: 9gr
Temp v verwarmer: 9gr
Temp toevoerlucht: 19.5gr
Temp retour: 21gr
Temp afvoer: 11gr
Toevoer fan: 182 m3/h (1399rpm)
AFvoer fan: 186m3/h (1452rpm)
Open haard modus actief: Ja
Standenschakelaar: aan
Voor verw. aan: ja
En goed punt mbt laagste stand, dat wist ik niet.
Afijn ik ga het in de gaten houden en eerst maar een iets langere sample draaien of het verbruik echt significant minder is. Blijft gevaarlijk om puur op p1 meter conclusies te trekken.
Hoe ik gevonden had dat die wtw verbruim had:
Warmtepomp stond groep uit en ik zag nog steeds 1800watt oid verbruik. Toen stekker wtw eruit en hij dropte instant naar 200
Ik ben op het moment ook bezig om de ventilatie te installeren in onze nieuwbouw woning en gebruik daar ook het Ubbink systeem voor. Ik ging er vanuit dat de DBox 125mm aansluiting (https://www.ubbink.com/nl...chtverdeelkast-db206h125/) gewoon direct op spiro 125 zou passen maar dit kan dus niet
Hoe heb jij de verbinding gemaakt tussen spiro en de verdeelbox?
Ik overweeg een stukje AerFoam 125 te kopen en dan als een soort van aansluit mof te gebruiken maar vraag mij af of ik iets over het hoofd zien.
Ik heb een spiro koppelstuk doormidden geslepen en op de dbox aansluiting gelijmd. Zo heb ik een mooie aansluiting met rubber dichting
Voor de toe- en afvoer van lucht van en naar buiten wil ik Zehnder Comfo Pipe Plus Ø 200 gaan gebruiken.
Op de afvoer van de WTW >> Dakdoorvoer wil ik een geluidsdemper zetten.
De afstand tussen WTW-unit en Dakdoorvoer zal iets van 5 á 6 meter zijn.
Deze dakdoorvoer komt aan de kant van de buren en we zitten iets van 7 á 8 meter van hun vandaan.
Wil geen geluidsoverlast veroorzaken.
Maakt het nu nog uit waar ik deze geluidsdemper plaats?
Komt er alleen maar geluid van de ventilator of zorgt ook de aanraking van de lucht?
Voor de toe- en afvoer van lucht van en naar buiten wil ik Zehnder Comfo Pipe Plus Ø 200 gaan gebruiken.
Deze dakdoorvoer komt aan de kant van de buren en we zitten iets van 7 á 8 meter van hun vandaan.
Komt er alleen maar geluid van de ventilator of zorgt ook de aanraking van de lucht?
Optie C, geen demper op die locatie, nergens voor nodig.
Als je ventilatie op maximaal draait, dan hoor je in een stille kamer het geluid wel. Maar als je op max draait, dan heb je vast een feestje (met het nodige rumoer) of is er iets aangebrand en loeit de rookmelder. Bij de buren is het andere lawaai harder dan de ventilatie.
Op de normale stand hoor je weinig, de uitvoer is trouwens via geïsoleerde buizen die al wat dempen; en ik neem aan dat de buurman niet in zijn dakgoot ligt te slapen met zijn oor exact op je uitvoer gericht.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
naftebakje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:22:
[...]
Optie C, geen demper op die locatie, nergens voor nodig.
Als je ventilatie op maximaal draait, dan hoor je in een stille kamer het geluid wel. Maar als je op max draait, dan heb je vast een feestje (met het nodige rumoer) of is er iets aangebrand en loeit de rookmelder. Bij de buren is het andere lawaai harder dan de ventilatie.
Op de normale stand hoor je weinig, de uitvoer is trouwens via geïsoleerde buizen die al wat dempen; en ik neem aan dat de buurman niet in zijn dakgoot ligt te slapen met zijn oor exact op je uitvoer gericht.
Optie C.2 Als bovenstaande, met ruimte laten om er achteraf als nog een te installeren indien je er toch nog zorgen over hebt. Om vervolgens alsnog op C uit te komen
It's time to play the music, it's time to light the lights
Hier had ik de demper weggelaten, en later alsnog toegevoegd. Vanaf 300m3/h was het buiten net een stofzuiger die aanstond. Dat met 200mm buis/Zehnder 600/ruime uitlaat, wel op 1m van de grond en niet op het dak. Met een flexibele geluidsdemper goed opgelost.
En soms draait hij spontaan 's nachts even maximaal afh van sensor-info, ook zonder feestje.
Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA
Voor de geInteresseerden: hier in Nederland lijkt voor de Soler & Palau EnergiSava 250 alleen een G3 filter leverbaar te zijn. Op Ebay in de UK waar de vrijwel identieke Envivovent EnergiSava 250 wordt verkocht zijn ook G4 en M5 filters leverbaar. Prijs valt relatief mee maar door de invoerkosten en verzendkosten wordt het duurder en kan je beter een grote partij in 1 keer kopen.
Even een inhoudelijke vraag, om geen nieuw topic te openen.
Ik heb een q450 en was de filters aan het wisselen. Toen realiseerde ik me dat er dus niet alleen een filter zit op inkomende flow (top!), maar ook op de uitgaande lucht, correct?
Waarom is dat?! Beetje zonde van de prijzige filters elke paar maanden, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een q450 en was de filters aan het wisselen. Toen realiseerde ik me dat er dus niet alleen een filter zit op inkomende flow (top!), maar ook op de uitgaande lucht, correct?
Waarom is dat?! Beetje zonde van de prijzige filters elke paar maanden, of zie ik iets over het hoofd?
Zorgen dat er geen vuil in de warmtewisselaar komt en die verstopt gaat zitten.
Voor onze Q600 hebben we bij de in en uitblaas van de wtw richting het huis een enkele demper (https://producten.zehnder...fd-flexibele-geluiddemper). Nu hoor ik vanaf 300 m3/h stand wel wat geluid. Als ik de enkele demper verleng met nog een demper, wordt dat dan minder?
Ik heb er hier ook twee aan elkaar geplakt en dat helpt idd!
Alleen zilver tape bij kopen en gaan met die banaan? of is er nog meer nodig (om die 2 dempers aan elkaar te koppelen). Heb je beide kanelen (in en uit) gedaan of alleen inblaas?
Met zilver tape idd. Ik heb de dubbele demper toegepast in de overgang van de WTW naar de plenum voor de inblaas! Bij de overgang van de afzuig plenum naar de WTW heb ik er 1 gebruikt.
ah, ik heb nu een soort flauwe 90 graden bocht voor de inblaas. als ik er nog een stuk aanplak, is er nog een bepaalde vorm aan te raden? soort S vorm oid?
@xoror Geen idee, ik heb hier gewoon gedaan wat werkte en nodig was binnen de beschikbare ruimte. 1 zit in een 90 graden bocht, en de tweede zit daar recht aan.
Is wel duurder, maar demt vooral 500hz-4k hz beter. Is dit misschien beter idee dan 2 dempers aan elkaar plakken?
Ik heb er ook twee achter elkaar. Eerst alleen een vaste, maar vanwege het geluid er nog een flexibele voor geplaatst (uiteraard alleen aan de inblaaskant). Nu is het heerlijk stil.
Overigens zou ik op een Q600 altijd met 200mm werken. 180mm is te klein voor zo'n grote unit.
En uiteraard zo weinig mogelijk bochten, en zeker geen erg scherpe, dat is funest voor de flow.
[Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 21-02-2023 16:31]
Ik heb er ook twee achter elkaar. Eerst alleen een vaste, maar vanwege het geluid er nog een flexibele voor geplaatst (uiteraard alleen aan de inblaaskant). Nu is het heerlijk stil.
Overigens zou ik op een Q600 altijd met 200mm werken. 180mm is te klein voor zo'n grote unit.
En uiteraard zo weinig mogelijk bochten, en zeker geen erg scherpe, dat is funest voor de flow.
Probleem is hoe het hier geinstalleerd is. van WTW naar hoofd leiding is z'n 1m, daar hangt dus nu al een flexibele demper van bijna 1m, in flauwe 90 graden bocht. Kan lastig langer maken zonder bochten.
Z'n vaste + flexibele ga ik zeker een rare bocht krijgen. Heb je foto van hoe het bij jou uitziet ? ter inspriatie.
xoror schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:44:
Probleem is hoe het hier geinstalleerd is. van WTW naar hoofd leiding is z'n 1m, daar hangt dus nu al een flexibele demper van bijna 1m, in flauwe 90 graden bocht. Kan lastig langer maken zonder bochten.
Z'n vaste + flexibele ga ik zeker een rare bocht krijgen. Heb je foto van hoe het bij jou uitziet ? ter inspriatie.
Daar heb jij niets aan, ik had direct al de ruimte genomen voor een 120cm vaste demper, en kon de aanwezige vaste bocht (van spiro) nog mooi vervangen door een flexibele demper.
Graag even jullie mening over deze offerte. Het is onderdeel van een grote renovatie, woning uit 1905, vanwege de renovatie ligt alles open en zijn deze bedragen dus echt enkel voor het aanleggen van de WTW. Er zal hier en daar misschien eens een doorgang gemaakt moeten worden door een houtendraagbalk, maar verder worden de benodigde koven sowieso al gerealiseerd voor ook het andere leidingwerk. Ik schrok er zelf een beetje van eerlijk gezegd, maar ben wel benieuwd naar jullie mening. (er staan 2 WTW units op, met en zonder entalpiewisselaar. Uiteraard kies ik er maar eentje en komt de totaal prijs dus rond de 17.000 )
Connect Lan C kan goedkoper door zelf aan te schaffen. Kosten iets meer dan 200 euro.
CO2 sensoren zijn indd prijzig, maar wellicht werkt een goedkopere versie via een batterij wat communiceert met de LAN C ook wel. Ben je voor een paar 100 euro klaar
[Voor 50% gewijzigd door Audione0 op 22-02-2023 17:26]
Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt
Aurelium schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:21:
Graag even jullie mening over deze offerte. Het is onderdeel van een grote renovatie, woning uit 1905, vanwege de renovatie ligt alles open en zijn deze bedragen dus echt enkel voor het aanleggen van de WTW. Er zal hier en daar misschien eens een doorgang gemaakt moeten worden door een houtendraagbalk, maar verder worden de benodigde koven sowieso al gerealiseerd voor ook het andere leidingwerk. Ik schrok er zelf een beetje van eerlijk gezegd, maar ben wel benieuwd naar jullie mening. (er staan 2 WTW units op, met en zonder entalpiewisselaar. Uiteraard kies ik er maar eentje en komt de totaal prijs dus rond de 17.000 )
Die q350 ERV kan je bij deze webshop bijvoorbeeld voor 3100 kopen. Dat vind ik persoonlijk wel een groot verschil. Dus wel even kijken of je daar niet wat af kan halen, scheelt toch weer €1300 op één post.
Graag even jullie mening over deze offerte. Het is onderdeel van een grote renovatie, woning uit 1905, vanwege de renovatie ligt alles open en zijn deze bedragen dus echt enkel voor het aanleggen van de WTW.
Is dit inclusief arbeidsloon voor plaatsen, buizen leggen, aanbrengen ventielen, enz. ?
En, belangrijk in deze tijd, hebben ze alles op voorraad?
[Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 22-02-2023 17:40]
Leidingwerk is lastig te bepalen, maar het ziet er vrij grof uit. Hoeveel dagen werk is het?
De kanalen zelf kosten niks, de hulpstukken (bochten, splitsingen) iets meer maar nog steeds verwaarloosbaar, maar monteurs a 75-150 per uur zijn goud waard.
Heb je fotos en tekeningen? Misschien is het sneller en handiger aan te leggen, scheelt veel in loon dus geld. En hoe leggen ze het aan, vaste stalen kanalen met een slijptol inkorten en vermaken kost meer tijd dan flex buizen boven een houten/gips plafond, dat laatste kan je in een dag klaar hebben maar niet aan te raden voor vaste installatie / als je tijd hebt, tegendruk is hoger.
Leidingwerk is lastig te bepalen, maar het ziet er vrij grof uit. Hoeveel dagen werk is het?
De kanalen zelf kosten niks, de hulpstukken (bochten, splitsingen) iets meer maar nog steeds verwaarloosbaar,
Zoals altijd, ligt het aan de situatie. Ik heb net alles aangeschaft voor 1 verdieping simpel systeem (3 inblaas in slaapkamers en 2 afvoer in badkamer, 200 m3/u) en ben al ruim € 1.000,— aan kanalen, dempers en ventielen kwijt omdat alle kanalen over een onverwarmde zolder lopen. Als alles geisoleerd moet zijn wordt het heel snel duur.
Mening:
WTW units zijn de laatste jaren helaas waanzinnig duur geworden. Ik heb voor mijn Q600 incl comfoconnect box € 2549 betaald, en later nog eens € 840 voor een losse enthalpiewisselaar. Hier kun je verder niet zoveel aan doen, rest zal marge installateur zijn.
Je vermeldt totaal niet welk merk en type leidingwerk er gebruikt gaat worden of hoeveel ventielen het betreft, dus daar is zo totaal niks van te zeggen. Maar vergis je niet in de kosten daarvan, hier heb ik al voor ca 2.7 k€ aan Ubbink spullen gebruikt, en daarnaast nog ca 1.5 k€ aan Spiro materiaal en dempers. Daarbij komen dan nog de afzuig- en inblaasventielen. Hier kostte het (zeer uitgebreide) ventilatiesysteem in totaal ca 10.5 k€ waarvan slechts zo'n 1.3 k€ arbeidsloon van installateur en aannemer was. Dat komt doordat ik er zelf enorm veel uren in heb gestopt. Alsnog meer dan 9 k€ aan materialen dus...
CO2-sensoren zijn niet zo nodig als vaak wordt gezegd. Hier heb ik alleen zo'n sensor in de woonkamer. Dan gaat de unit met wat bezoek wat sneller draaien. Maar vaak vind ik dat regelgedrag te agressief, voornamelijk omdat je de integrator van de PID-regelaar niet kunt uitschakelen, dus dan zet ik de unit bij bezoek maar handmatig wat hoger. In een slaapkamer heb je ze sowieso niet nodig, je moet gewoon zorgen dat je daar altijd minimaal 25 m³/pppu ventileert. Bovendien zijn de sensoren van Zehnder zelf veel te duur. Hier kun je dus veel besparen.
Wat is een comfoswitch? Die heb ik iig niet. Heb je dus niet nodig.
Ik zou er wel een Comfoconnect Lan C bij doen, dan kan de WTW aan het netwerk en kun je hem met een app bedienen.
Badkamerschakeling is ook niet nodig. Ten eerste omdat de WTW zelf al een vochtigheidsregeling heeft (gaat optoeren als de afgezogen lucht snel vochtiger wordt, dus bij douchen), en ten tweede omdat je badkamer op de standaard stand sowieso niet nat blijft. Hier staat de WTW op 220 m³/h en hij houdt daarmee probleemloos (en met uitgeschakelde vochtigheidsregeling) twee badkamers, twee toiletten en een bijkeuken reukloos en droog.
En lees dit topic even uitgebreid door. Het staat boordevol tips en ervaringen. Voor een uitgave van 17 k€ mag je daar best wel wat moeite in steken. Zeker gezien de overbodige meuk die je installateur je hierboven allemaal probeert aan te smeren.
[Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 22-02-2023 20:34]
Geen idee hoe je daar bij komt, maar hier zit er dus ca 9 k€ aan materiaal in, waarvan ca 4 k€ voor de WTW + elektronica. Uiteindelijk dus ca 5 k€ aan "verwaarloosbaar" leidingwerk....
(En dan heb ik dus alles zelf ingekocht, overal de goedkoopste webshop voor gezocht, en op de grotere offertes bij die webshop nog extra korting gekregen. Hier zit dus geen dikke marge van een installateur bij-in)
[Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 22-02-2023 20:27]
Geen idee hoe je daar bij komt, maar hier zit er dus ca 9 k€ aan materiaal in, waarvan ca 4 k€ voor de WTW + elektronica. Uiteindelijk dus ca 5 k€ aan "verwaarloosbaar" leidingwerk....
(En dan heb ik dus alles zelf ingekocht, overal de goedkoopste webshop voor gezocht, en op de grotere offertes bij die webshop nog extra korting gekregen. Hier zit dus geen dikke marge van een installateur bij-in)
Niet elk huis is zo groot dat je een Q600 nodig hebt met duizenden aan kanaalwerk, en hoe dan ook, 9130 euro alleen voor leidingwerk is best grof voor iets dat 44 euro per 3 meter kost voor de 180mm versie.
In dit huis zit maar 1 hoofdleiding recht omhoog en korte, < 3 meter aftakkingen. Misschien 40 meter spirokanaal, 13 ventielen totaal, op 225 m3/uur capaciteit. De architect had het slim bedacht en alle inblaas en afzuiging rond de centrale stijgkoker ingetekend.
Als ik grof schat wat het kost aan materiaal hier kom ik op 500 euro kanalen (150mm hoofd / 125mm aftakkingen), 300 hulpstukken en 450 voor alle ventielen als ik ze vervang door iets fancy zoals de Zehnder ComfoValve E125/S125. Cheapo versies zijn voor 10 euro per stuk, 130 totaal. Dus €1250 materiaal, en maybe 2 dagen (~1500?) aan werk, plus de Q350 ERV natuurlijk a €3150 en paar honderd aan kleinmateriaal / regeling.
Maar als je een erg onhandig huis hebt, totaal niet gemaakt voor WTW, dan heb je gauw een veelvoud aan kanalen en gelijk dus ook werkuren; de ~9000 euro is ongeveer 3x mijn schatting en dat klopt dan wel als je dikkere kanalen gebruik en meer meters nodig hebt.
Maar 5000 euro aan spirokanalen en hulpmateriaal in een woonhuis, dat klinkt licht overdreven, dat soort getallen ben ik van groot keukens gewend. Een voorbeeld met flink wat meters kanaal en heel veel bochten, een filterkast en een flinke afzuigmotor die 3.9 kW aan stroom vreet.
En een meer recent project met twee keukens, 1x 14000 m3, 1x 7000 m3 afzuiging, 12 meters aan afzuigkap met verlichting, 640 mm dikke hoofdkanalen, 2x Fischbach D670/E35 (~3k m3/uur) toevoeren met bijbehorende voorverwarmer, wervel- en wandroosters, standenregelaars (autotransformator), etc. etc. was 35k ex. BTW incl montage (~9k arbeid). Grote afzuigkap delen van 2.2 lang x 1.1 meter breed x 54cm hoog monteren en aansluiten gaat gewoon niet heel snel, zelfde voor die hele grote ronde en rechthoekige kanalen, in dat opdracht stond 16 mandagen werk.
Mensen zijn ook snel geneigd om veel moeite te doen voor iets dat heel makkelijk kan. Lucht verdelen in de grootkeukens is gewoon een doos met gaten erin, een afzuig/toevoer box heeft een motor in de doos, en je maakt gaten waar het handig uitkomt en zet er een flens/zadel in. Als het werkt voor duizenden m3/uur is dat ook prima op een woonhuis schaal. Hele dure kanalen, luchtverdelers etc is echt niet nodig.
De ingestorte kanalen van bouw af hier (Vestia energielabel A test-wijk) zijn gewone ronde 150mm stalen kanalen met T stukken om af te takken naar 125mm. KISS.
Ik zie dat veel mensen hier een Zehnder ComfoAir Q-unit hebben. In vergelijking met bijvoorbeeld Brink Flair units zijn deze een flink stuk duurder, zeker als je er extra bedieningsopties bij wilt hebben. Ik heb de handleidingen doorgenomen, maar ik vind het lastig om te zien op welke punten de Zehnder nou zoveel beter presteert. Qua rendement en stroomverbruik lijken ze elkaar weinig te ontlopen. Kan iemand die de keuze voor de Zehnder heeft gemaakt zeggen waarom juist deze unit erbovenuit stak?
(Ik heb al sinds vorige zomer een Brink Flair 400 plus in bestelling staan, vooral omdat ik gecharmeerd was van de plus print en de manier waarop tweaken voor een niet al te hoge prijs toegankelijk wordt gemaakt. Maar het is compleet onduidelijk wanneer het ding eindelijk geleverd zal worden, terwijl Zehnder ComfoAir Q-units wel op voorraad zijn. De prijs is (inmiddels) echter wel 50% hoger dan wat ik heb betaald en dat dan nog zonder option box van bijna €200.)
Anomi schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:06:
Ik zie dat veel mensen hier een Zehnder ComfoAir Q-unit hebben. In vergelijking met bijvoorbeeld Brink Flair units zijn deze een flink stuk duurder, zeker als je er extra bedieningsopties bij wilt hebben. Ik heb de handleidingen doorgenomen, maar ik vind het lastig om te zien op welke punten de Zehnder nou zoveel beter presteert. Qua rendement en stroomverbruik lijken ze elkaar weinig te ontlopen. Kan iemand die de keuze voor de Zehnder heeft gemaakt zeggen waarom juist deze unit erbovenuit stak?
(Ik heb al sinds vorige zomer een Brink Flair 400 plus in bestelling staan, vooral omdat ik gecharmeerd was van de plus print en de manier waarop tweaken voor een niet al te hoge prijs toegankelijk wordt gemaakt. Maar het is compleet onduidelijk wanneer het ding eindelijk geleverd zal worden, terwijl Zehnder ComfoAir Q-units wel op voorraad zijn. De prijs is (inmiddels) echter wel 50% hoger dan wat ik heb betaald en dat dan nog zonder option box van bijna €200.)
Ik wou de ERV versie hebben; eerst had ik de Flair 300 enthalpie in bestelling staan maar deze werd nooit uitgeleverd; toen belde de leverancier dat ik voor een kleine meerprijs naar de Q350 ERV kan. Prima, ook goed.
Nu kosten ze beide ongeveer hetzelfde in de ERV uitvoering.
~~~
Vraag voor anderen met een ERV, hebben jullie ook een erg hoge luchtvochtigheid binnen? Hier blijft het op 60%+ en vooral als ik was aan het rek wil drogen schiet het omhoog naar 70%+, dan blijven spijkerbroeken zelfs met een ventilator + airco op verwarm modus erg lang nat.
Het is licht ernstig dat ik een lucht ontvochtiger overweeg voor de was...
Zoals altijd, ligt het aan de situatie. Ik heb net alles aangeschaft voor 1 verdieping simpel systeem (3 inblaas in slaapkamers en 2 afvoer in badkamer, 200 m3/u) en ben al ruim € 1.000,— aan kanalen, dempers en ventielen kwijt omdat alle kanalen over een onverwarmde zolder lopen. Als alles geisoleerd moet zijn wordt het heel snel duur.
Ja, daarom vraag ik om fotos en tekeningen. Maar hoe dan ook, 9130,- voor leidingwerk is best veel, i.c.m. een Q350 dus niet al te groot huis.
@w00key met een centrale koker, heb je dan niet veel last van overspraak tussen de kamers? Ik ben nog in de ontwerp fase dus ben erg geïnteresseerd hoe dat er bij jou uit ziet!
Ik heb een Q600 icm co2 sturing (1 sensor woonkamer en 1 sensor in master bedroom).
De sensor in de woonkamer doet de afgelopen tijd soms gek. Hij gaat uit zichzelf op "stand 2" staan, en bij de wtw zie ik dat hij 5.1v doorgeeft. De WTW gaat dan iets van 360m3/h afzuigen. De co2 sensor in de slaapkamer werkt verder normaal, en blijft op co2 stand staan.
De co2 was okay < 800 ppm (heb ook een andere co2 sensor in de huiskamer). Dit lijkt hij alleen "random" in de nacht te doen. Als ik hem op de co2 stand zet, keert het systeem weer terug in mijn "default" 220m3/h.
Is mijn sensor stuk of zorgt een van de programma's van de WTW hiervoor? In de handleiding staat dat de co2 lamp oranje/rood wordt als hij vanwege co2 meer ventilatie vraagt. Dus het lijkt iets anders omdat hij daadwerkelijk 2 groene stippen aangeeft.
Wat voor voltages geeft de co2 bij jullie door? volgens handleiding 0-2v is voor level < 400 ppm. hier geeft dat ding altijd 0v aan, ook bij 700ppm (andere sensor)...
[edit]
even met adem lopen blazen om de co2 te triggeren, hij gaat dan naar 2 stippen na een tijdje. Dus de co2 sensor lijkt off te zijn, moeten die dingen gecalibreerd worden na een tijdje? Want gisteren toen hij aansloeg was er niemand in de woonkamer namelijk...
[Voor 20% gewijzigd door xoror op 23-02-2023 09:50]
ik mis (om begrijpelijke redenen) in dit topic ervaringen met installateurs. Heeft iemand dit LATEN doen (naar tevredenheid) en wil deze of gene de naam van de installateur met mij delen? Ik wil graag tweaken, maar geen tijd voor installatie zelf dus kijken of ik het kan laten doen en daarna wellicht aan de aansturing zelf spelen
xoror schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:04:
Ik heb een Q600 icm co2 sturing (1 sensor woonkamer en 1 sensor in master bedroom).
De sensor in de woonkamer doet de afgelopen tijd soms gek. Hij gaat uit zichzelf op "stand 2" staan, en bij de wtw zie ik dat hij 5.1v doorgeeft. De WTW gaat dan iets van 360m3/h afzuigen. De co2 sensor in de slaapkamer werkt verder normaal, en blijft op co2 stand staan.
De co2 was okay < 800 ppm (heb ook een andere co2 sensor in de huiskamer). Dit lijkt hij alleen "random" in de nacht te doen. Als ik hem op de co2 stand zet, keert het systeem weer terug in mijn "default" 220m3/h.
Is mijn sensor stuk of zorgt een van de programma's van de WTW hiervoor? In de handleiding staat dat de co2 lamp oranje/rood wordt als hij vanwege co2 meer ventilatie vraagt. Dus het lijkt iets anders omdat hij daadwerkelijk 2 groene stippen aangeeft.
Wat voor voltages geeft de co2 bij jullie door? volgens handleiding 0-2v is voor level < 400 ppm. hier geeft dat ding altijd 0v aan, ook bij 700ppm (andere sensor)...
Volgens mij kwam dit ook voor bij @Andrehj en weet hij volgens mij waar het aan ligt.
Als ik het goed herhaal had het iets met een fabrieksinstelling te maken, omdat veel mensen te weinig afzuigen en dan gaat het apparaat dit voor je doen.
Zoiets. Maar Andrehj kan je dit veel beter (en correct0 vertellen.
breinonline schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:34:
Onze Zehnder Q600 hangt aan een 7cm dikke cellenbetonmuur. Aan de andere kant van de muur is de unit beter hoorbaar dan in andere ruimtes. In verband met trillingen die toch een beetje zullen worden doorgegeven aan de muur, ook wel te verwachten. Nu heef Zehnder ook een oplossing voor plaatsing op de grond:
[Afbeelding]
Maar dat is wel een dure oplossing (rond de 150 euro) en vrij laag. Ik zou hem dan toch wat hoger willen hebben. Nu zat ik te denken: als ik zelf een houten frame maak, zou dat niet net zo goed werken? Dan kan ik zelf de hoogte bepalen en de unit los van de muur koppelen. Zie ik iets over het hoofd of zou dat wel gaan?
Heb je uiteindelijk nog zelf een frame gemaakt?
Zo ja, heb je foto's en hoe bevalt het?
Zo nee, heb je het frame van Zehnder gekocht, en hoe bevalt dat?
Hoe gaat dat eigenlijk met een WTW en buren die graag hout stoken? Ruik ik dan overal de rook?
Nu komt het hier al binnen via natuurlijke ventilatie door de raamroosters....
Onze woning bestaat volledig uit hout en dan voornamelijk ook nog multiplex dus een wand van 200KG/m2 is moeilijk te vinden/realiseren. Wat ik nu gedaan heb is van 18mm multiplex een tweede wand gemaakt en die geklemd in een rubber omkasting om de trillingen op te vangen. Tot dusverre werkt dit erg goed. Is niet met hetzelfde doel als het frame waar je op doelde maar ter inspiratie:
Ventilatie
Maar helaas heb ik wel een ander probleem mbt tot geluid. De motoren lijken niet constant te draaien. Er zit een irritante hum in. Als je met je mond dicht "hmmm" doet en dat 1x per seconde doet dan zit je heel dicht bij het geluid wat er uit de kanalen komt. Het gaat om een Vasco DX6 en ik vroeg me af of andere mensen iets vergelijkbaars hebben/kennen. Meer geluidsdempers plaatsen lukt bijna niet meer en op de laagste stand is het nog wel te horen, op hogere standen helemaal.
Maar helaas heb ik wel een ander probleem mbt tot geluid. De motoren lijken niet constant te draaien. Er zit een irritante hum in. Als je met je mond dicht "hmmm" doet en dat 1x per seconde doet dan zit je heel dicht bij het geluid wat er uit de kanalen komt. Het gaat om een Vasco DX6 en ik vroeg me af of andere mensen iets vergelijkbaars hebben/kennen. Meer geluidsdempers plaatsen lukt bijna niet meer en op de laagste stand is het nog wel te horen, op hogere standen helemaal.
Klinkt een beetje als een ventilator die een klein beetje uit balans is.
Zou dat kunnen?
Nope, totaal geen last van. Ik heb inblaas ventielen op bg/woonkamer, dan 1 omhoog naar slaapkamer 1, dan 2e verdieping, slaapkamers x2 aan beide kanten van het huis.
Als het muziek beneden erg hard staat hoor ik het meer via de vloer en deuren die dicht zijn dan via de ventilatie. Tussen de kamers hoor je niks, ook daar geldt, 2 binnendeuren dempen veel slechter dan een klein buisje van 125 mm diameter.
walletje-w schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:38:
Dat klinkt alsof de twee ventilatoren niet helemaal op dezelfde RPM draaien, maar wel bijna. Je kan proberen met onbalans te spelen, zodat het verschil of kleiner of groter wordt, maar niet irritant zoals nu.
[Voor 49% gewijzigd door w00key op 23-02-2023 11:28]
loyske schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:07:
Hoe gaat dat eigenlijk met een WTW en buren die graag hout stoken? Ruik ik dan overal de rook?
Nu komt het hier al binnen via natuurlijke ventilatie door de raamroosters....
Niet mijn buren, maar 150m verder zitten er ook mensen die graag vochtig hout opstoken en flink geuroverlast veroorzaken.
Ik merk dat de filters in de winter flink zwart zijn, maar geur binnen heb ik geen merkbare hinder. Het lijkt me dat met raamroosters dit heel veel slechter zou zijn.
En ik gebruik de standaard filters, je kan ook betere filters gebruiken (eventueel enkel in het stookseizoen); maar je mag er altijd van uitgaan dat je met een typeD minder last hebt dan met type C want je filtert altijd aan de toevoerlucht.
Zoek ook eens in dit topic, ik dacht dat er waren met extra filterkasten om alle hourstookgeur 100% zeker weg te krijgen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Heb je uiteindelijk nog zelf een frame gemaakt?
Zo ja, heb je foto's en hoe bevalt het?
Zo nee, heb je het frame van Zehnder gekocht, en hoe bevalt dat?
Ik heb met vier bij vier balkjes zelf een beun geknutseld. Daarop vier nopjes (eigenlijk een soort meubelglijders) waarop de unit rust. Bevalt prima. Het geluid wat via de muur kwam is weg.
"For I dipt into the future, far as the human eye could see; Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details