Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41
KillaZ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:40:
Iemand hier die de Festool CTL Mini heeft en spijt dat hij niet voor de Midi is gegaan? Ik kan de mini, nieuw, voor 340 overnemen. Dus vraag mij af of de meerprijs van een Midi het waard is.
Ik zie dat de prijzen weer flink zijn gestegen, zeker weer 6-7 tientjes.

In de mini gaan zelfs dezelfde zakken, maar daar gaat in de mini dus iets minder in. Als het echt serieus geld scheelt en de inhoud is niet zo heel belangrijk, gewoon lekker voor de mini gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

DeWalt 774 zaag is binnen. Apparaat is boven verwachting! Thanks @wtu voor de tip.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Teijgetje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Je vergeet de LongLife zakken.
Ik heb in mijn CTL 22 en CTL 33 longlife zakken die al sinds hun aankoop meegaan, inmiddels 2 sets koolborstels verder.
Die hebben hun (belachelijk) dure aanschaf driedubbel-en-dwars terugverdiend en doen nog steeds wat ze moeten doen. Voordeel is ook dat ze heel blijven als je (of per ongeluk) vochtig/nat stof opzuigt.
(Net als de uitneembare wateremmer in de 33 uiteindelijk zijn prijs meer dan waard bleek qua gebruiksgemak)
Geen haar op m'n hoofd die denkt aan het leegschudden van zo'n gouden zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Is inderdaad een mooie.
De verwisselbare stiften zijn ook handig.
Temperatuur instelbaar met actieve meting in de punt.
Wel nadeel van een snoertje.
Voordeel is weer dat ik mijn Makita accu's hiervoor kan gebruiken.

Zie ze in nld voor 60-80 euro, en in China voor 15...
Ze lijken hetzelfde en ze heten beide TS100 maar dat kan toch niet dezelfde zijn?
Laatste keer dat ik kijk waren ze ook direct uit China wel iets meer dan 15 euro.

En wel / geen snoertje; wat wil je dan? De accu ook direct optillen :? Dat wordt dan een zware bout, of eentje met zeer beperkte gebruiksduur of zeer laf vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-04 22:47

Res-q

Redder in nood?

Onlangs heb ik een mooie beleving gehad hier thuis. Situatie, een verlengsnoer moest aangesloten worden, maar de precieze plek was nog onbekend. Deze moest half achter een kast worden aangesloten in het stopcontact, dus ik had vast een snoer aan een stekker gemaakt, en aan de andere kant van het snoer een kroonsteen geplaatst. Deze week alle meubels op de plek gezet, dus ik wist waar de stekkerdoos geplaatst kon worden. Omdat het makkelijker was de kamer spanningsloos te maken dan de kast verplaatsen zodat ik de stekker uit stopcontact kon halen. De indeling van de groepen bij ons een beetje wazig is (staat op de todo-lijst om nog uit te zoeken) de lamp in de kamer aangezet, en de groep uitgezet waarmee lamp uit ging. Ready to go!

Dus ik het snoer dat er lag gepakt, uitgezocht hoe lang het moest zijn, kniptang er op, *KNAL!!**. Beste vonk, aardlek er door, en flink geschrokken. Blijkt dus dat de wandcontactdozen in de kamer op een andere groep zitten dan de verlichting, deze is namelijk aangesloten op de groep van de overloop. 8)7

Gevolg: stuk uit de el-cheapo zijkniptang, en een optater door m'n hand gehad, en een ervaring en leermoment rijker.

Moraal van het verhaal: ik ben op zoek naar een fatsoenlijke spanningszoeker, en een nieuwe zijkniptang.
De spanningszoeker die ik heb is zo'n schroevendraaiertje met een lampje er in, en dat is in fel licht soms lastig af te lezen. Vandaar dat ik iets anders zoek. Nu vond ik zoiets van Wiha:
Afbeeldingslocatie: https://www.wiha.com/media/image/g0/7c/d6/25514_Spannungspruefer_VoltDetector_01_600x600.jpg
Iemand ervaring met zoiets? Andere suggesties? Ik verwacht m niet vaak nodig te hebben, maar kan net handig zijn om dit soort situaties te voorkomen, helemaal als de groepenindeling nog niet helemaal duidelijk is.

Daarnaast dus op zoek naar een nieuwe zijkniptang. For the time being eentje gescoord bij Lidl voor €2, maar iets fatsoenlijks is welkom. Waar moet ik op letten? Wiha, of Knipex, of iets anders? VDE of niet? Met ingebouwde draadstripper of niet?
Iemand die mij wegwijs kan maken in wat handig is?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:34
Res-q schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:48:
Onlangs heb ik een mooie beleving gehad hier thuis. Situatie, een verlengsnoer moest aangesloten worden, maar de precieze plek was nog onbekend. Deze moest half achter een kast worden aangesloten in het stopcontact, dus ik had vast een snoer aan een stekker gemaakt, en aan de andere kant van het snoer een kroonsteen geplaatst. Deze week alle meubels op de plek gezet, dus ik wist waar de stekkerdoos geplaatst kon worden. Omdat het makkelijker was de kamer spanningsloos te maken dan de kast verplaatsen zodat ik de stekker uit stopcontact kon halen. De indeling van de groepen bij ons een beetje wazig is (staat op de todo-lijst om nog uit te zoeken) de lamp in de kamer aangezet, en de groep uitgezet waarmee lamp uit ging. Ready to go!

Dus ik het snoer dat er lag gepakt, uitgezocht hoe lang het moest zijn, kniptang er op, *KNAL!!**. Beste vonk, aardlek er door, en flink geschrokken. Blijkt dus dat de wandcontactdozen in de kamer op een andere groep zitten dan de verlichting, deze is namelijk aangesloten op de groep van de overloop. 8)7

Gevolg: stuk uit de el-cheapo zijkniptang, en een optater door m'n hand gehad, en een ervaring en leermoment rijker.

Moraal van het verhaal: ik ben op zoek naar een fatsoenlijke spanningszoeker, en een nieuwe zijkniptang.
De spanningszoeker die ik heb is zo'n schroevendraaiertje met een lampje er in, en dat is in fel licht soms lastig af te lezen. Vandaar dat ik iets anders zoek. Nu vond ik zoiets van Wiha:
[Afbeelding]
Iemand ervaring met zoiets? Andere suggesties? Ik verwacht m niet vaak nodig te hebben, maar kan net handig zijn om dit soort situaties te voorkomen, helemaal als de groepenindeling nog niet helemaal duidelijk is.

Daarnaast dus op zoek naar een nieuwe zijkniptang. For the time being eentje gescoord bij Lidl voor €2, maar iets fatsoenlijks is welkom. Waar moet ik op letten? Wiha, of Knipex, of iets anders? VDE of niet? Met ingebouwde draadstripper of niet?
Een zijkniptang koop je het beste van Knipex, voor wat betreft die spanningzoeker, vergeet die spanningzoeker en neem een Duspol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-04 22:47

Res-q

Redder in nood?

Thanks, heb je daar iets meer context bij? Waarom niet die spanningszoeker, en juist wel een duspol?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:35

inhico

pw

Voor professioneel gebruik is een éénpolige spanningzoeker niet toegestaan, omdat het onvoldoende betrouwbaar is (NEN3140). Een tweepolige is wel veilig, volgens die norm.

Tegelijkertijd gebruiken hele volksstammen een gewone cheapass standaard-spanningzoeker, die gewoon verkocht mag worden. En we worden met z'n allen nog steeds ouder.

Een Duspol kan nog allerlei andere handige opties hebben, dus als je toch wat nieuws nodig hebt wel iets om te overwegen. BTW Duspol is een merk, er zijn ook andere tweepolige spanningszoekers.

[ Voor 7% gewijzigd door inhico op 29-01-2021 22:22 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik ben zelf groot voorstander van het kleine model van Knipex. Handzaam, geschikt voor redelijk wat knipwerk, en heeft een fijn handvat (de blauwe met rood).

Voor een snelle check op de aanwezigheid van spanning kan ik je een Laserliner spannigngszoeker van de Hornbach aanraden.

https://www.hornbach.nl/s...ZqlDsVUjyL-RoCfXAQAvD_BwE

Prima voor het betere huis tuin en keuken meten, en nogmaals, voor de simpele snelle check.
Voor nog geen 13 euro bespaar je jezelf gekke verassingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 20:07

[Afbeelding]

Qua zijknipper kan ik ook alleen maar knipex zeggen, wat een genot.
Voor snel checken van stopcontacten heb ik een fluke volttester, deze meet ook door kabel heen. Als het serieuzer wordt heb ik nog deze hoewel ik me afvraag welke accurater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]

Ik heb een Fluke T110. Net zoals met elke tweepolige tester met inschakelbare last kun je daarmee spookspanningwegdrukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
de groep uitgezet waarmee lamp uit ging. Ready to go!
Jaaah, dat is niet echt de way to go zeg maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
Hier een korte uitleg over “duspol”.
https://info.elektroshop....eepolige-spanningstester/

Belangrijkste is nog niet vermeld naar mijn idee. Het verifiëren of je aanwijzer ok is. Eigenlijk elke keer als je die handelingen doet.
1. Meten op een active fase/nul of fase/aarde of je aanwijzer meet. Kan bv een stopcontact zijn welke je niet hebt uit gezet
2. Meten op het punt waar je wilt gaan werken of je daadwerkelijk spanningsloos bent.
3. Verifiëren of je duspol nog een keer op een actieve aansluiting of hij niet kapot gegaan is tijdens je metingen. Als deze nog goed is, dan pas beginnen met je werkzaamheden.

Mooiste zou nog zijn LOTO zodat je vrouw niet de groep kan aan zetten als jij aan het werk bent omdat zelf wilt stofzuigen ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door The Fatal op 30-01-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

[Afbeelding]
Ik ontvang zometeen 'dezelfde' van LAOA van ome ali. Voor 10,50 bezorgd, dan kan ik wat laten weten. Gewoon handig als je even snel wilt weten of er spanning op staat, en als het hoog is, dat ie dat op een andere wijze kenbaar maakt. (sneller piepen bijv)

Voor het zeker weten gebruik ik een multimeter, die ook gaat piepen als het 230V is. Gewoon als extraatje.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 30-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04

Don Quijote

El Magnifico

silmaril8 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:40:
For what it's worth:
[Afbeelding]
Bij de Consumentenbond is de Parkside Performance Schroefboormachine de Beste uit de Test én de Beste Koop. En verslaat dus ook de Makita en Bosch tegenhangers 8) Maar goed, het is dus natuurlijk wel de Consumentenbond, dus je moet dit een beetje met een korreltje zout nemen.

Echter zie je bij andere reviews op YouTube dat deze boormachine ook wel echt goed is. Ik hem hem zelf ook en het is echt een super machine. En dan met name natuurlijk ook vanwege de prijs; de Beste Koop heeft ie dan ook wel verdiend.

En niet alleen de boormachine zelf is goedkoop (en goed); ook de accu's zijn dit. Een 4ah accu kost bv maar 30 euro. En in de box die je krijgt, zijn er uitsparingen voor een extra accu, een doos met bitjes en een doos met boortjes:
[Afbeelding]
Als iemand aan het zoeken is naar een nieuwe boormachine, zou ik echt zeker weten deze overwegen.
Je moet dan trouwens wel de nieuwste versie kopen: de C2 versie. De B2 versie is nu te koop bij Lidl NL. In Belgie heb je al de C2, dus zal deze binnenkort ook wel in NL verschijnen.
Dank voor de tip. Heb er gelijk maar eentje gehaald. Mijn Makita had zijn beste tijd wel gehad. klein prijsje, en prima voor het werk wat ik doe.

--edit al zie ik wel dat ze een verkeerde hebben geleverd. Ik heb een A1 ipv C2/B2. Geen idee wat het verschil is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Don Quijote schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Dank voor de tip. Heb er gelijk maar eentje gehaald. Mijn Makita had zijn beste tijd wel gehad. klein prijsje, en prima voor het werk wat ik doe.

--edit al zie ik wel dat ze een verkeerde hebben geleverd. Ik heb een A1 ipv C2/B2. Geen idee wat het verschil is..
ik verwacht dat de ene wel slag/klop functie heeft en de/een ander niet, en daar de uitgebreidere versie van ook een afneembare kop. Dat zou iig een logisch optieverschil zijn.

bijv
A1, boor/schroef
B2, boor/schroef/klop
C2, boor/schroef/klop/verwisselbare kop

dat is wel van belang hoor mijns inziens

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 30-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Voor het zeker weten gebruik ik een multimeter, die ook gaat piepen als het 230V is. Gewoon als extraatje.
Loop je dan niet een ander risico: als je het ene meetsnoer in de fase van je stopcontact stopt, dan staat er toch spanning op het andere snoer? Of heb ik het mis?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 20:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sFVUxv6LfYI5fpdmVJJSGdul48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hz7LsQhs6EcaqiI5RLTLEtpO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_UD2fj9ugyc7ukCESg3EDgeu-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xS5uuij27TL7oTdFTHYeeeLW.png?f=fotoalbum_large

Deze kan ik maar niet vinden in 230mm
Jullie wel?
Ik zoek specifiek met dichte kap om het stof te minimaliseren. Je hebt ze namelijk ook met de zijkant open (die vind ik wel in 230mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
inhico schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Loop je dan niet een ander risico: als je het ene meetsnoer in de fase van je stopcontact stopt, dan staat er toch spanning op het andere snoer? Of heb ik het mis?
Je moet hem ook niet op stroommeten zetten >:)

En qua spanningmeten; hmm, nooit getest eigenlijk, maar gezien de ingangsimpedantie is dat hoe dan ook te weinig om jezelf aan te electrocuteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 15:20
inhico schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Er zit standaard minstens 10 MOhm tussen de snoeren van een multimeter (tenzij je low-Z modus gebruikt uiteraard), dus daar kan niet genoeg stroom door lopen om gevaarlijk te zijn. Desondanks zou ik er geen gewoonte van maken om het ene uiteinde aan te raken terwijl het andere in een stopcontact zit. Er is ook een reden dat de handgrepen van een Duspol een eindje van de punten af zitten met een afscheiding ertussen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BrtH schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Er zit standaard minstens 10 MOhm tussen de snoeren van een multimeter (tenzij je low-Z modus gebruikt uiteraard), dus daar kan niet genoeg stroom door lopen om gevaarlijk te zijn. Desondanks zou ik er geen gewoonte van maken om het ene uiteinde aan te raken terwijl het andere in een stopcontact zit. Er is ook een reden dat de handgrepen van een Duspol een eindje van de punten af zitten met een afscheiding ertussen ;).
Beetje duspol kun je met 1 hand zo het stopcontact in hosselen, dus sowieso al veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barry86 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jullie wel?
Ik zoek specifiek met dichte kap om het stof te minimaliseren. Je hebt ze namelijk ook met de zijkant open (die vind ik wel in 230mm)
Die heeft ook gewoon een halfopen zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Don Quijote schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:55:
[...]

In principe is de A1 van de boormachine die ik linkte al 2 jaar niet meer verkrijgbaar: de A1 versie is namelijk de "oude" Performance serie welke ook nog eens op andere accu's werkt. Dus ik denk niet dat je deze gekregen hebt.
Ik gok dat je deze hebt gekocht. Als dat inderdaad zo is, dan heb je een andere boormachine gekocht. Dit is namelijk de meer krachtige versie (80Nm vs 60Nm). Het is ook meer een boorhamer klopboormachine en hij is ook iets zwaarder dan degene die ik linkte. Ik heb deze klopboor ook (was 50 euro tijdens afgelopen Black Friday - ter promotie van de nieuwe Performance machines), maar ik gebruik deze alleen voor het wat zwaardere werk.

Degene die jij zou moeten kopen, is deze. Dit is degene die ik linkte in mijn vorige post en dit is dus de C2 versie. Deze boormachine is ook veel lichter en handzamer.

[ Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 30-01-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
silmaril8 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:15:
[...]

In principe is de A1 van de boormachine die ik linkte al 2 jaar niet meer verkrijgbaar: de A1 versie is namelijk de "oude" Performance serie welke ook nog eens op andere accu's werkt. Dus ik denk niet dat je deze gekregen hebt.
Ik gok dat je deze hebt gekocht. Als dat inderdaad zo is, dan heb je een andere boormachine gekocht. Dit is namelijk de meer krachtige versie (80Nm vs 60Nm). Het is ook meer een boorhamer
Dat is absoluut geen boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Aah ja, bedoelde geen boorhamer, maar klopboormachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04

Don Quijote

El Magnifico

silmaril8 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Ik gok dat je deze hebt gekocht. Als dat inderdaad zo is, dan heb je een andere boormachine gekocht. Dit is namelijk de meer krachtige versie (80Nm vs 60Nm). Het is ook meer een boorhamer klopboormachine en hij is ook iets zwaarder dan degene die ik linkte. Ik heb deze klopboor ook (was 50 euro tijdens afgelopen Black Friday - ter promotie van de nieuwe Performance machines), maar ik gebruik deze alleen voor het wat zwaardere werk.

Degene die jij zou moeten kopen, is deze. Dit is degene die ik linkte in mijn vorige post en dit is dus de C2 versie. Deze boormachine is ook veel lichter en handzamer.
Thanks. Inderdaad. Dat is niet die ik heb besteld maar wel die ik heb gekregen. Ik ga hem terugsturen voor de C2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 04:56
Verkeerde tophic Oops

[ Voor 86% gewijzigd door Bintzak op 30-01-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
barry86 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jullie wel?
Ik heb vandaag een aantal meters gedaan met deze van makita. Hier kwam vrijwel geen stof bij vrij.
Wel ietsje duurder dan de versie die je in 125mm toonde, maarja alles is sowieso duurder voor de 230mm

[ Voor 4% gewijzigd door jichem op 30-01-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
barktus schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Ytong, ook zo lekker voor je boor _O-
Ytong gaat wel, daar krijg je met een tandenstoker nog wel een gat in. Kalkzandsteen is veel erger, daar kun je een diamantboor mee slijpen....en razendsnel verslijten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 09:06
De Record Power luchtreiniger hangt nu een maand in de werkplaats en hij heeft de lucht al goed kunnen filteren :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaVRHpp4JahNWbO3HCQTD7kzTfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i57HQ8hb4aXpO2O4skQxcaJO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-pkJ8MCyMZYOmpgKCgdXgmkWjU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jRR0K4opswyHNfLjzcsaWj3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heeft iemand enig idee met welk gereedschap je het beste een staande afdeklat verstek in een liggende afdeklat kunt laten vallen? Zodat de afronding mooi doorloopt? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9nd3WDhz4erUquuq8EWMCWv9cg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LbMZgQGjG7hx3tWXZHo17vqb.png?f=fotoalbum_medium

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Thijsmans schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:42:
Heeft iemand enig idee met welk gereedschap je het beste een staande afdeklat verstek in een liggende afdeklat kunt laten vallen? Zodat de afronding mooi doorloopt? :)

[Afbeelding]
Als het alleen de afdeklat is, een zaag, verstekbak, plamuur en schuurpapiertje?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

En dan x 5 over 2,40 meter :P Dat zal niet netjes worden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:41

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
V-groef freesje?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zaagtafel of freestafel, of zelf met bovenfrees die voorste ronding opnieuw eraan zetten.

Maar het verstek zagen zou met handzaag (evt japans trekzaagje) gewoon netjes te maken moeten zijn, kost wel wat geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

[Afbeelding]
Volgens mij niet. Het zijn vormen die niet op elkaar aansluiten. Je zal zelf een overgang moeten bedenken en maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35
@Thijsmans Als het materiaal nog niet op zijn plek bevestigd is: afkortzaag met dieptestop.

[ Voor 39% gewijzigd door Melmer op 01-02-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:44
Dat verstek idd met een vgroef frees (als je er nog aankan), de afronding moet je ook eens goed zoeken, maar normaal gezien vind je daar wel een geschikt freesje voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 02-05 16:28
Een algemene vraag voor het opbergen van gereedschap. Heb in de loop van de tijd een hoop handgereedschap verzameld (klushuis, nooit klaar). Maar naast een set schroevendraaiers, doppenset, hamers, breekmessen ook een hele verzameling aan tangen, spanning meters, steeksleutels, etc etc.

En dat verdwijnt letterlijk in het zwarte gat van de 2 grote tassen hieronder. (overigens zeer tevreden over de kwaliteit van alle 3 en de handzaamheid van de kleine (bovenste)). :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA_rYEy5wgDu-Oi6eRc7i68w8jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHD217Yo6XdPjwLPcdeL5Mkx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT1in5SZIDv4fyXTFKDCmsivsFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTyzsHeBlTu6yDCELkIqvC3x.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wie heeft de gouden tip voor het beetje overzichtelijk houden van de tassen? Ik zat zelf al te denken aan een aantal van die oprolbare verzamel tassen. Maar dan heb ik straks 3 dezelfde rollen met een set schoevendraaiers en dan 1 voor de steeksleutels. Dus dat leek mij ook niet zo handig.

Of gewoon een ander product waarmee ik de tassen vervang (raak ik vast wel kwijt op marktplaats)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jfwiet schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:42:
Een algemene vraag voor het opbergen van gereedschap. Heb in de loop van de tijd een hoop handgereedschap verzameld (klushuis, nooit klaar). Maar naast een set schroevendraaiers, doppenset, hamers, breekmessen ook een hele verzameling aan tangen, spanning meters, steeksleutels, etc etc.

En dat verdwijnt letterlijk in het zwarte gat van de 2 grote tassen hieronder. (overigens zeer tevreden over de kwaliteit van alle 3 en de handzaamheid van de kleine (bovenste)). :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wie heeft de gouden tip voor het beetje overzichtelijk houden van de tassen? Ik zat zelf al te denken aan een aantal van die oprolbare verzamel tassen. Maar dan heb ik straks 3 dezelfde rollen met een set schoevendraaiers en dan 1 voor de steeksleutels. Dus dat leek mij ook niet zo handig.

Of gewoon een ander product waarmee ik de tassen vervang (raak ik vast wel kwijt op marktplaats)?
Wat je kan doen is een indeling maken voor die bakken / emmers. Zie het wel vaker dat men een houten indeling maakt om in zo'n tas te doen, kun je custom maken voor je gereedschap. Roletuis kan ook, op zich zou een roletui met sleutels en andere met schroevendraaiers wel vrij makkelijk uit elkaar te houden moeten zijn. Weet niet of ze zoiets hebben voor tangen.

Alternatief zijn de gereedschapskoffers (ik heb onderstaande van Parat, kost wel een flinke duit, maar gaat lang mee). Je zou dan nog één van die tassen er bij kunnen houden voor het grote spul. Hamers, volledige kisten met doppen + ratel, dat soort dingen.

gereedschap gereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

[Afbeelding]
Als je het over een lange afstand moet doen zou ik het met een invalzaag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raymond schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:05:
[...]

Volgens mij niet. Het zijn vormen die niet op elkaar aansluiten. Je zal zelf een overgang moeten bedenken en maken.
Gewoon het contraprofiel prezen. Als je de ene met R=4 afrondfrees gedaan hebt de andere met de bolfrees R=4 doen.

Voor paneeldeurtjes gaat dat ook zo.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:50
kabeltjekabel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Gewoon het contraprofiel prezen. Als je de ene met R=4 afrondfrees gedaan hebt de andere met de bolfrees R=4 doen.

Voor paneeldeurtjes gaat dat ook zo.
Je moet ze toch juist in hetzelfde profiel frezen en alleen maar netjes onder 45 graden afzagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:59

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze tassen staan bij mij altijd leeg klaar. Hang m'n materiaal altijd aan het bord / lades. Wat ik voor de klus (in huis, verder kom ik niet) moet hebben gooi ik in de tas. Klusje klaar gereedschap weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddleez
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-03-2023
Hey Allen,

Heeft iemand ervaring met dergelijks sets als 18V start?
https://www.praxis.nl/ger...aag-dk18298x1-18v/5641688

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 09:49

JT

VETAK y0

Guys, heb een Bosch Expert zaagblad voor de afkortzaag voor aluminium. Kun je daar ook een 32mm messing buisje mee doen? Lijkt mij wel toch?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:27
Cuddleez schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:22:
Hey Allen,

Alvast bedankt!
Geen ervaring maar deze set is niet compatibel met de machines van het LXT 18V platform

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cuddleez schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:22:
Hey Allen,

Alvast bedankt!
Jakkes. Beugelgreep decoupeerzaag :r

Ooit ergens zijn een heleboel nu-opa's begonnen met een beugelgreep decoupeerzaag en de nakomelingen hebben dat nageaapt. Terwijl de knopgreep zoveel handiger is >:)

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddleez
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-03-2023
Rob Z schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:25:
[...]

Geen ervaring maar deze set is niet compatibel met de machines van het LXT 18V platform
Lijkt inderdaad op het oude G18V platform te zitten dus waarschijnlijk inderdaad niet compatibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:43
JT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:23:
Guys, heb een Bosch Expert zaagblad voor de afkortzaag voor aluminium. Kun je daar ook een 32mm messing buisje mee doen? Lijkt mij wel toch?
Ja, over het algemeen worden zulke non-ferro metalen met hetzelfde blad gezaagd. Messing is ook zacht genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 09:06
kabeltjekabel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Jeuj. Beugelgreep decoupeerzaag _/-\o_

Ooit ergens zijn een heleboel nu-opa's begonnen met een beugelgreep decoupeerzaag en de nakomelingen hebben dat nageaapt. En die nakomelingen zijn er erg blij mee.
Ik heb het even aangepast voor je :+
Ik vind de beugelgreep echt een stuk fijner werken, maar goed ieder heeft zijn eigen voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JaMaaT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:22:
Deze tassen staan bij mij altijd leeg klaar. Hang m'n materiaal altijd aan het bord / lades. Wat ik voor de klus (in huis, verder kom ik niet) moet hebben gooi ik in de tas. Klusje klaar gereedschap weer terug.
Echte profs hebben daar een emmer voor :P

Wat ik zelf altijd als nadeel aan die methode vind, is dat ik dan altijd op en neer blijf lopen. Denk ik eerst alleen dit nodig te hebben, heb ik altijd nog even die andere schroevendraaier / bit nodig, of toch een hamertje er bij, of net die andere tang... Dan neem ik gewoon liever de hele koffer mee. Tuurlijk, als je het in lades opgeborgen hebt, is dat weer niet zo handig, maar dat is waarom ik liever in de koffers hou, ook nu ik het in een gereedschapskar zou kunnen stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Remy!!!! schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Ik heb het even aangepast voor je :+
Ik vind de beugelgreep echt een stuk fijner werken, maar goed ieder heeft zijn eigen voorkeuren.
Ja, maar als ik de Festool vertegenwoordiger mag geloven verkopen ze in alle andere Europese landen 80/20 met de knopgreep dus de 80% en is alleen Nederland andersom. :X

Ik heb leren decoupeerzagen met een beugelgreep exemplaar en daarna heeft de Festool vertegenwoordiger er voor gezorgd dat de upgrade een knopgreep werd en na 5 minuten mee werken was ik er aan gewend.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
nav: Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Vandaag binnengekregen (stond ook zo aangegeven, dus was niet vertraagd oid). Weer een amazon warehousedeal. Doos was inderdaad beschadigd, maar met de machine was niks aan de hand. Die is gewoon nieuw.

Hier naast mijn ouwe getrouwe MV6 premium (nu WD6 premium):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX2JofwYyxC3llWy2fXi1FjgCTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIdFnLzG1X10XtlzpX9fTWLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Verschillen zijn wat mij betreft minimaal: Tank is plastic (niet boeiend), zit geen aftapkraantje op (voor mij niet relevant), hoogte scheelt een paar cm (maar er gaan wel dezelfde zakken in, wel zo voordelig voor mij), vermogen scheelt 200W (dat is wel belangrijk, maar nog niet getest) en de buizen zijn van plastic ipv staal: Dat scheelt ook echt wel in degelijkheid.

Functionaliteit is exact hetzelfde: handmatige filterreiniging, blaasfunctie, regelbare zuigkracht en inschakelautomaat met naloop.

Als die stalen buizen en die laatste 200W niet uitmaken, is mijn advies om lekker voor deze te gaan. Voor het verschil in prijs koop je tientallen stofzakken en daar heb je meer aan :P

Ik ben er tevreden mee, hij kan mooi in de plaats van m'n A2024PT, met irritante papieren zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:16
Om hout voor onze houtkachel wat kleiner te kunnen zagen (vooral pallets kleinzagen, en gekloofd hout wat af en toe net even te groot is voor de kachel), en later dit jaar ca. 75 stuks coniferen weg te zagen (haag met stammen van 10~20cm dik) ben ik op zoek naar een accu kettingzaagje. Hoef dus geen uren het bos in om te snoeien.
Ik ben in oudere topics hier vooral Makita tegengekomen, met name de 2x18V DUC353z. Daarnaast heeft Makita nog een hele rits aan modellen.
Heb nu mijn oog laten vallen op de 18V DUC254z, omdat deze wat kleiner is (25cm blad) en 1 accu nodig heeft ipv 2 (scheelt kosten). Heb nog geen andere Makita accu's, op wat oude 1.8 Ah accu's van een schroeftol na.
Iemand ervaring met deze of vergelijkbare modellen?
Zag ook nog de echt kleinere modellen zoals de 11.5cm DUC122z of handmodelletjes die er van allerlei merken te krijgen zijn. Maar ik denk dat vooral die laatste snel tekort schieten.
Iemand hier die er iets zinnigs over te zeggen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:43
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan je niet veel advies geven. Maar mij valt wel op dat bij die tophandle kettingzagen altijd staat dat ze alleen voor ervaren gebruikers zijn, zo ook bij deze (DUC254Z, die op amazon weet ik niet, daar staat altijd zo weinig informatie):
- Deze kettingzaag is uitsluitend voor gebruik door ervaren gebruikers, die zich bewust zijn van de gevaren/risico’s die kunnen optreden bij het werken met een tophandle kettingzaag.
Ik weet dus niet of ik voor zo'n model zou gaan. Al staat de compactheid mij ook wel aan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Deann op 01-02-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook de workpro, wel iets ander formaat. Wat een top tassen! Kan alles meenemen en ze kunnen ook tegen een stootje. Heb expres gekozen voor een wat langer model in plaats van dieper, dan heb je iets meer overzicht. Met de nadruk op iets. Het is inderdaad wel zo dat je soms moet zoeken. Ik leeg daarom een deel van de tas elke keer als ik hem in de schuur zet. Afhankelijk van welke klus ik heb bepaal ik wat ik in de tas extra aan gereedschap gooi. Standaard zit er een klein doppensetje wat diverse tangetjes, tekenmateriaal rolmaat etc. in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
Deann schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:46:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan je niet veel advies geven. Maar mij valt wel op dat bij die tophandle kettingzagen altijd staat dat ze alleen voor ervaren gebruikers zijn, zo ook bij deze (DUC254Z, die op amazon weet ik niet, daar staat altijd zo weinig informatie):

[...]

Ik weet dus niet of ik voor zo'n model zou gaan. Al staat de compactheid mij ook wel aan ;)
Thx voor het opmerken, met elke kettingzaag is het natuurlijk uitkijken, helemaal met de lichte variant die je makkelijk met 1 hand kunt vasthouden (risico op terugslag waarbij de rem dan niet wordt geactiveerd). Maar heb idd wel ervaring met bomen zagen, hoveniersbaantje gehad :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Een tophandle zaag kan in principe met één hand worden bediend, maar dat is levensgevaarlijk. DUs die verleiding moet je zien te weerstaan. Groot gevaar bij kettingzagen is de terugslag. Als dat gebeurt is het niet te doen de machine met één hand bedwang te houden. Die terugslag is ook als je de zaag met twee handen vasthoudt bij een tophandle moeilijker te beteugelen dan bij een gewone zaag. Een tophandle zou je alleen moeten gebruiken voor snoeien. Niet voor omzagen van bomen. Een tophandle zou ik nooit nemen.

Verder is het prettig werken met een voldoende lang zwaard. Hoe langer hoe dikker de boom die je kan omzagen.
Een echte allround zaag bestaat niet echt: je hebt krachtige machines met lang zwaard en minder krachtige met een korter zwaard, maar wel handzamer. Bij een exemplaar er tussenin heb je de kans dat het ding eigenlijk nergens echt ideaal voor is.
Zelf gebruik ik meestal een benzine-zaag: krachtig, draadloos, maar een takkeherrie. Daarnaast heb ik een klein telescopische kettingzaagje op accu voor takken: voor mij een mooie combinatie.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 19:12
ps4mm schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:28:
Om hout voor onze houtkachel wat kleiner te kunnen zagen (vooral pallets kleinzagen, en gekloofd hout wat af en toe net even te groot is voor de kachel), en later dit jaar ca. 75 stuks coniferen weg te zagen (haag met stammen van 10~20cm dik) ben ik op zoek naar een accu kettingzaagje. Hoef dus geen uren het bos in om te snoeien.
Ik ben in oudere topics hier vooral Makita tegengekomen, met name de 2x18V DUC353z. Daarnaast heeft Makita nog een hele rits aan modellen.
Heb nu mijn oog laten vallen op de 18V DUC254z, omdat deze wat kleiner is (25cm blad) en 1 accu nodig heeft ipv 2 (scheelt kosten). Heb nog geen andere Makita accu's, op wat oude 1.8 Ah accu's van een schroeftol na.
Zag ook nog de echt kleinere modellen zoals de 11.5cm DUC122z of handmodelletjes die er van allerlei merken te krijgen zijn. Maar ik denk dat vooral die laatste snel tekort schieten.
Heb zelf de DUC254Z, heel fijn zaagje voor snoeiwerk en voornamelijk dunnere takken. Licht en handzaam maar juist daardoor ook gevaarlijk. Het is verleidelijk om met 1 hand te gaan zagen om toch nog net die ene tak mee te pikken etc. kwestie van voorzichtig te blijven!

Oh en zorg voor genoeg batterijen, met 4x 5Ah' + snellader kom ik een uur of 3 door voor alles leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
inhico schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:49:
...
Zelf gebruik ik meestal een benzine-zaag: krachtig, draadloos, maar een takkeherrie. Daarnaast heb ik een klein telescopische kettingzaagje op accu voor takken: voor mij een mooie combinatie.
Thx voor de toelichting (y) Heb idd alleen ervaring met motorzagen, stihl van klein tot groot, meeste gewerkt met de kleinere tophandles die we overal voor gebruikten. (Gelukkig) nooit kickbacks gehad :) zoek nu iets wat minder herrie maakt
Welk accuzaagje heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Welk accuzaagje heb je?
Een of andere Parkside op 20V. Was een paar jaar geleden enkele tientjes; ik denk ca 60€ Ik had even snel wat nodig en het ding was toen net verkrijgbaar. Hij blijft gaan, dus nog niet vervangen. Takken van 10-15 cm zijn geen probleem, uiteraard met een goeie ketting. Accu gaat niet zo lang mee en is niet meer verkrijgbaar.

Ik lees dat je wel de nodige ervaring hebt, dan is zo'n tophandle misschien toch verantwoord. Maar nogmaals, ik zou het nooit doen. Ik zaag met enige regelmaat en ik ervaar dat ik heel erg moet oppassen om niet nonchalant te worden, of minder oplettend als ik na een tijdje vermoeid begin te raken. Dus voor mij niet ook het risico erbij van een tophandle.

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 01-02-2021 21:23 ]

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die kleinere tophandles gebruikten we eigenlijk alleen om in een boom te klimmen en dan de boom uit te kleden. Dan kon degene in de boom met één hand zagen, terwijl die zich vast hield (ook met klimharnas, uiteraard).

@ps4mm Verder klinkt het alsof je genoeg ervaring heb, weet niet precies waar je nog informatie over zoekt? Ik heb zelf alleen ervaring met motor kettingzagen, en op basis daarvan ben ik het @inhico eens, liever een iets groter blad, eventueel ook met 2x18V voor extra vermogen, dan kom je in ieder geval niet gauw te kort.

Je geeft bv. aan dat je een coniferen haag om wilt gaan zagen, met stammen van 10-20 cm, dus in theorie is een 25cm blad wellicht genoeg, maar het lijkt me toch fijn om wat meer ruimte te hebben, zodat je zeker weet dat je al die boompjes er mee aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Heb nul ervaring met accuzagen, vandaar dat ik hier even gebruikerservaringen/tips qua merken/modellen wilde polsen :)
Specs als vermogen, kettingsnelheid etc is wat makkelijker te vergelijken tussen motor/accu modellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:03
ps4mm schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:42:
Heb nul ervaring met accuzagen, vandaar dat ik hier even gebruikerservaringen/tips qua merken/modellen wilde polsen :)
Specs als vermogen, kettingsnelheid etc is wat makkelijker te vergelijken tussen motor/accu modellen
Kijk vooral ook eens rond op youtube, daar staan diverse uitgebreide zaagreviews en vergelijkingen, maar de algemene conclusies is volgens mij wel dat de duurdere merken ook daadwerkelijk de betere zagen leveren. De Stihls, Husqvarna, Makita's, Milwaukee's en Dewalt flexvolt komen over het algemeen wel goed uit de tests.

Is voor jou doel een zaag op 230volt geen optie? Ik heb voor het brandhout zagen een paar jaar geleden een oudere stihl 1400 op de kop getikt (voor 15 euro) en daar zaag ik nagenoeg alle brandhout mee, zonder lawaai en tegen een fractie van de kosten voor een accuzaag. Ik heb er ook al een boom mee teruggesnoeid vanuit een hoogwerken en vervolgens ook deels geveld. Ideaal met een 230v aansluiting in de hoogwerker. Het echte vellen doe ik wel liever met mijn twee motorkettingzagen van Partner (Husqvarna's).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb ook een zaag op 230V. Een nadeel daarvan vind ik dat er geen natuurlijk moment dat je eraan wordt herinnerd om de olie bij te vullen :+
Bij mn benzinezagen doe ik dat altijd als de benzine op is. Bij een accu-zaag lijkt het me dat je de olie ff checked bij het wisselen van de accu's.
Maar bij mijn 230V zaag heb ik al 2x gehad dat ik vrolijk aan het doorzagen was, terwijl de olie al op was :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Aanvullend: Makita heeft een aantal jaren geleden Dolmar overgenomen. Dat is/was een topper op het gebied van benzine-zagen. Vaak wat goedkoper dan Stihl, maar niet mindere kwaliteit. Veel Makita benzine-machines zijn/waren rebranded Dolmars.
Ik zie relatief aangename prijzen t.o.v. de specificaties bij Makita. Ik heb daar geen ervaring mee, maar als ze optimaal gebruik maken van de Dolmar-technologie, dan zou dat wel eens de beste bang for your buck kunnen zijn.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37
Ik hoop dat ze Dolmar technologie in hun elektrische zagen stoppen, want voor de benzine machines heeft het niet veel nut meer.

Daarmee stoppen ze resoluut in 2022.
https://www.makita.be/nie...enzinemotorproducten.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ps4mm
De 230v varianten staan idd voor weinig op marktplaats, ook van de goede merken :) Ik ga eerst maar eens zo 1 aanschaffen voor een paar tientjes om te kijken hoe zo'n bedrade zaag bevalt voor mijn toepassing, dan kan ik later alsnog 2-300 eur extra investeren in een accu variant mocht het toch nodig zijn.
Thx voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
jichem schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Dankjewel! Het wordt tijd om een goede stevige set aan te schaffen, de ecotools versie begint wat zwabberen.
Vandaag de though c700 gekregen en even eentje neergezet. Op het uitklappen moet ik, net als op t inklappen, nog even goed oefenen. Maar man! Als hij uitgeklapt staat, dan staat hij ook echt. Iets lomper op alle vlakken dan mijn oude, maar stevigheid boven alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Raymond schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:42:
nav: Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Vandaag binnengekregen (stond ook zo aangegeven, dus was niet vertraagd oid). Weer een amazon warehousedeal. Doos was inderdaad beschadigd, maar met de machine was niks aan de hand. Die is gewoon nieuw.

Hier naast mijn ouwe getrouwe MV6 premium (nu WD6 premium):

[Afbeelding]

Verschillen zijn wat mij betreft minimaal: Tank is plastic (niet boeiend), zit geen aftapkraantje op (voor mij niet relevant), hoogte scheelt een paar cm (maar er gaan wel dezelfde zakken in, wel zo voordelig voor mij), vermogen scheelt 200W (dat is wel belangrijk, maar nog niet getest) en de buizen zijn van plastic ipv staal: Dat scheelt ook echt wel in degelijkheid.

Functionaliteit is exact hetzelfde: handmatige filterreiniging, blaasfunctie, regelbare zuigkracht en inschakelautomaat met naloop.

Als die stalen buizen en die laatste 200W niet uitmaken, is mijn advies om lekker voor deze te gaan. Voor het verschil in prijs koop je tientallen stofzakken en daar heb je meer aan :P

Ik ben er tevreden mee, hij kan mooi in de plaats van m'n A2024PT, met irritante papieren zakken.
Gaat die knop van jouw wd5p ook zo belachelijk zwaar rond? Ik heb bij de mijne een onderdeeltje uit de schakelaar gehaald, nu doet hij het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jichem schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Vandaag de though c700 gekregen en even eentje neergezet. Op het uitklappen moet ik, net als op t inklappen, nog even goed oefenen. Maar man! Als hij uitgeklapt staat, dan staat hij ook echt. Iets lomper op alle vlakken dan mijn oude, maar stevigheid boven alles!
Lompe dingen he? Ik heb ze nu ook paar keer in en uitgeklapt. Dat moet je ff goed doen, met name kijken welke poot als eerste gaat). Maar daarna is het volgens mij een feestje.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Boudewijn schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:29:
[...]

Lompe dingen he? Ik heb ze nu ook paar keer in en uitgeklapt. Dat moet je ff goed doen, met name kijken welke poot als eerste gaat). Maar daarna is het volgens mij een feestje.
Zeker lomp en lekker amerikaans hysterisch gekleurd maar wel echt stevig.
Dat aangeven welke eerst vind ik wel slim gedaan, bij mijn andere moet je ze precies tussen elkaar frotten en een paar maand ik gebruik schieten ze er steeds uit tijdens transport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
jichem schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Gaat die knop van jouw wd5p ook zo belachelijk zwaar rond? Ik heb bij de mijne een onderdeeltje uit de schakelaar gehaald, nu doet hij het perfect.
Nope, gaat gewoon normaal soepel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Raymond schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:09:
[...]

Nope, gaat gewoon normaal soepel :)
Hm, misschien met de leeftijd te maken. Ik moest hem echt forceren. Achteraf dus gewoon terug kunnen sturen destijds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb wat hulp nodig met schroevendraaiers, voorop gesteld ben ik niet wild van de wera type grip zeg maar.

Liefst in een set, of anders makkelijk te bestellen in
S (0) 1 2
PH 1 2
PZ 1 2

Vereiste is dat er een markering aan de achterkant staat, en dat de set geen 92,95 moet kosten.

Gedore red en blue zijn geen onaardige sets volgens mij, maar gedore blue heeft in mijn geval geen handige set samenstelling, red weer wel, maar ik vraag me af 'of dat wat is' voor die 28,50.

Zelfde geldt een beetje voor de goedkopere grote sets van Facom.

Bij bahco is het helemaal huilen als je zowel PZ als PH wilt, want zij combineren niet. :|

Beta dan, die hebben net een hele nieuwe lijn, evox. Ook niet je van het kwa samenstelling en vooralsnog slecht of niet verkrijgbaar

pleh :'(

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-02-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:33:
Ik heb wat hulp nodig met schroevendraaiers, voorop gesteld ben ik niet wild van de wera type grip zeg maar.

Liefst in een set, of anders makkelijk te bestellen in
S (0) 1 2
PH 1 2
PZ 1 2

Vereiste is dat er een markering aan de achterkant staat, en dat de set geen 92,95 moet kosten.

Gedore red en blue zijn geen onaardige sets volgens mij, maar gedore blue heeft in mijn geval geen handige set samenstelling, red weer wel, maar ik vraag me af 'of dat wat is' voor die 28,50.

Zelfde geldt een beetje voor de goedkopere grote sets van Facom.

Bij bahco is het helemaal huilen als je zowel PZ als PH wilt, want zij combineren niet. :|

Beta dan, die hebben net een hele nieuwe lijn, evox. Ook niet je van het kwa samenstelling en vooralsnog slecht of niet verkrijgbaar

pleh :'(
PB Swiss? Ruim binnen de 92,95 grens :P

Was ook vrij zeker dat Wiha wel zulke sets had (ik heb PH/PZ/sleuf, maar weet niet 100% zeker meer of het nu een set was of niet), maar kan ze zo even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

henkie196 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:46:
[...]

PB Swiss? Ruim binnen de 92,95 grens :P

Was ook vrij zeker dat Wiha wel zulke sets had (ik heb PH/PZ/sleuf, maar weet niet 100% zeker meer of het nu een set was of niet), maar kan ze zo even niet vinden.
ik wil zacht :D
laptophandjes ;)

en het irritante is, dat dit eigenlijk het perfecte setje is 8)7
https://www.weragereedsch...erseel-4013288217608.html

maar die kraftform grip is niet helemaal mijn kopje thee

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 03-02-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je weet niet wat je mist ;)

Maar die hebben ze ook ;)

Voor Wiha wil je dan softfinish hebben, alhoewel de meeste andere handvaten (picofinish of iets dergelijks) zijn ook zacht.

Misschien kun je ook bij Felo of Facom zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 03-02-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:23:
Ik heb ook een zaag op 230V. Een nadeel daarvan vind ik dat er geen natuurlijk moment dat je eraan wordt herinnerd om de olie bij te vullen :+
Bij mn benzinezagen doe ik dat altijd als de benzine op is. Bij een accu-zaag lijkt het me dat je de olie ff checked bij het wisselen van de accu's.
Maar bij mijn 230V zaag heb ik al 2x gehad dat ik vrolijk aan het doorzagen was, terwijl de olie al op was :X
Mijn Stihl 230volt kettingzaag heeft een kijkglaasje :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Mijn Stihl 230volt kettingzaag heeft een kijkglaasje :)
Volgens mij makita ook wel.
Maar dan moet je wel kijken. En dat ben ik niet gewend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

henkie196 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Misschien kun je ook bij Felo of Facom zoeken.
oe, Felo!

edit:
die XXL rack is ook wel heul compleet zeg voor 70 euro :o
incl 4 x VDE

edit 2:
https://www.amazon.de/-/e...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

besteld *O*

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 03-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
jichem schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Ik heb de C650 en ben ook zeer tevreden. Gaan wel een beetje stroef met uitklappen, maar dat zal wel beter worden. Ze staan wel echt stevig.

Zie trouwens dat ze nu €145 zijn bij toolstation. Ik heb ze voor €109 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Framoes schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Ik heb de C650 en ben ook zeer tevreden. Gaan wel een beetje stroef met uitklappen, maar dat zal wel beter worden. Ze staan wel echt stevig.

Het verschil met de c700 was inderdaad vrij klein. Daarom maar meteen de c700 gekocht.
Beter mee dan om verlegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 15:25
Geen idee of dit het juiste topic is, maar ik zou niet weten waar dit anders beter zou passen.

Omdat er vrijwel geen filters meer te koop zijn voor mijn North/Honeywell volgelaatsmasker heb ik een andere van Ali besteld. Eentje die vrijwel overeenkomt met de 3M. Echter nu ik hem heb ontvangen blijkt bij niet lekker te passen. Hij is namelijk wat te breed. Ook als ik hem maximaal aantrek, waarbij mij neus het scherm raakt, dan heb ik nog kieren naast mijn slapen.

Heeft iemand dit misschien eerder al eens meegemaakt en hier een oplossing voor? Hij is vrij flexibel, ik kan hem voldoende buigen zodat hij smaller is, maar veert natuurlijk direct terug.
Zou het een idee zijn om hem warm te föhnen met de verfbrander en dan in de juiste breedte te klemmen of is de kans dan groot dat hij teveel smelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Mja ik vind die verstelbare klemmen wel chill. Heb ze iig al gebruikt bij een mattie.

Goed ik ga de zolder opknappen bij de baasvrouw en wil eigenlijk een of twee goede werklampen hebben. Er is amper goed licht 's avonds en dat is irritant.

Nu zijn we vorige week ingeloot voor een nieuwbouwhuis, dus ik voorzie dat zo over een jaar of 2 dat ik hem vaker ga gebruiken.

Nu ga ik by default naar festool.nl als ik nieuwe zut nodig heb maar 399E voor een bouwlamp is ook mij te gortig. Iemand een goede tip?

Budget: alle waar naar zijn geld, maar 399E is mij te gek. Een statief is fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:43:
[...]

Mja ik vind die verstelbare klemmen wel chill. Heb ze iig al gebruikt bij een mattie.

Goed ik ga de zolder opknappen bij de baasvrouw en wil eigenlijk een of twee goede werklampen hebben. Er is amper goed licht 's avonds en dat is irritant.

Nu zijn we vorige week ingeloot voor een nieuwbouwhuis, dus ik voorzie dat zo over een jaar of 2 dat ik hem vaker ga gebruiken.

Nu ga ik by default naar festool.nl als ik nieuwe zut nodig heb maar 399E voor een bouwlamp is ook mij te gortig. Iemand een goede tip?

Budget: alle waar naar zijn geld, maar 399E is mij te gek. Een statief is fijn.
Statief met 2x Halogeen 240W en een snoertje is klaar voor <100 euro.

LED bouwlampen kun je een hele studie aan wijden. Het merendeel heeft waardeloze CRI.

Kijk anders bij Rubart.de
Voor een tientje verzenden die naar NL.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-02-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm ja. Zijn er nog merken waar ik naar moet kijken? Scangrip ziet er mooi maar duur uit, en werkt op accu. Is voor nu niet per se een eis. Wellicht voor een 2e lamp wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:50:
Hmm ja. Zijn er nog merken waar ik naar moet kijken? Scangrip ziet er mooi maar duur uit, en werkt op accu. Is voor nu niet per se een eis. Wellicht voor een 2e lamp wel handig.
Dus accu niet nodig, LED wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oprecht geen voorkeur. Ik wil er uiteindelijk wel gebruik van maken als ik ga schilderen, dus ik kan me voorstellen dat dat nog wat eisen stelt aan het licht. Aan de andere kant als het veel scheelt doe ik het wel overdags :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Oprecht geen voorkeur. Ik wil er uiteindelijk wel gebruik van maken als ik ga schilderen, dus ik kan me voorstellen dat dat nog wat eisen stelt aan het licht. Aan de andere kant als het veel scheelt doe ik het wel overdags :+
Zoiets;
https://www.toolmax.nl/br...-jaro-60w-1171250634.html
?

Die Halogeenstralers zonder statief kun je kopen voor nog geen 2 tientjes. Maar die kosten dan wel weer 5 tot 10 cent per uur en in de zomer echt niet te harden in een nieuwbouwhuis. Ga je een jaren '1900 huis opknappen in de winter dan is dat echter weer geen enkel probleem.

Let wel dat als je ze laat lazeren als ze aan staan de Halogeenbuisjes kaduuk zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-02-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm lijkt me prima. Dank voor de tip vent! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Als je toch voor LED wil gaan:
https://www.lightexpert.nl/led-bouwlamp/

Is één van de velen die kunnen leveren, maar één van de weinigen die cri-waarden vermelden. Voor zover ik heb kunnen zien.
cri: hoe hoger hoe beter, maar zegt ook niet alles. Liefst boven de 80

[ Voor 14% gewijzigd door inhico op 03-02-2021 19:25 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:55

MLLL

Palm Treo 650

paQ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:11:
[...]

oe, Felo!

edit:
die XXL rack is ook wel heul compleet zeg voor 70 euro :o
incl 4 x VDE

edit 2:
https://www.amazon.de/-/e...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

besteld *O*
Ik heb dit setje al 4 jaar, perfecte schroevendraaiers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eckWB_0DfC-Fr_IWW1zCppdlJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQUGsBjyHbAuaaGWCcGA7bfD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
ps4mm schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:28:
Heb zelf een DUC252Z gekocht voor een enorme conifeer van 10-15m hoog, een hoop oude beukenhaag-boompjes (stammen van 5-8cm). Maar als eerste ging een 40 jaar oude wilde kastanje dood aan de voorkant van het huis. Heel aantal stukken van 30cm (breder dan de zaag) en met een beetje handigheid ging deze ketting zaag er doorheen als een warm mes door boter. Heb maar beperkt ervaring met een Stihl benzine, maar vond deze precies het zelfde zagen minus het lawaai. Beetje dit formaat (alle stammetjes waren ~1m lengte):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBMagw6TdSLg2X9lLozVqONRsRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94DUlyA7j64FLIu02LrHFh6a.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij een klein beetje tegen viel was de afstelling van de ketting, deze ging bij mij regelmatig van een voor het gevoel goede spanning naar echt te los. Dus dat mechanisme heb ik niet onder de knie en/of werkt gewoon niet zo lekker.

Maar ik ga wel met vertrouwen aan de achtertuin beginnen de komende maanden. Dat is een ding wat zeker is.

[ Voor 6% gewijzigd door Jfwiet op 03-02-2021 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:03
Jfwiet schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:29:
[...]

Heb zelf een DUC252Z gekocht voor een enorme conifeer van 10-15m hoog, een hoop oude beukenhaag-boompjes (stammen van 5-8cm). Maar als eerste ging een 40 jaar oude wilde kastanje dood aan de voorkant van het huis. Heel aantal stukken van 30cm (breder dan de zaag) en met een beetje handigheid ging deze ketting zaag er doorheen als een warm mes door boter. Heb maar beperkt ervaring met een Stihl benzine, maar vond deze precies het zelfde zagen minus het lawaai. Beetje dit formaat (alle stammetjes waren ~1m lengte):

[Afbeelding]

Wat mij een klein beetje tegen viel was de afstelling van de ketting, deze ging bij mij regelmatig van een voor het gevoel goede spanning naar echt te los. Dus dat mechanisme heb ik niet onder de knie en/of werkt gewoon niet zo lekker.

Maar ik ga wel met vertrouwen aan de achtertuin beginnen de komende maanden. Dat is een ding wat zeker is.
Was het een nieuwe ketting? Die worden in het begin altijd wat langer (de eerste keer zagen met een nieuwe ketting betekend wat meer spannen). Dit zou uiteindelijk minder moeten worden of nagenoeg weg moeten zijn. Misschien is er als dit steeds weer optreedt wel iets mis met de zaag?
Er zijn inmiddels ook al kettingen die voorgestrekt zijn (en dus nagenoeg niet nagespannen hoeven te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:50:
2e lamp is wel handig voor het contrast, ja. Die Brennenstuhl die @kabeltjekabel linkt ziet er goed uit, 6500 K en bijna 6000 lumen voor de combinatie, dat moet wel goed helpen.

Overigens is Scangrip met draadje ipv accu een stuk betaalbaarder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fuel_80 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:52:
Was het een nieuwe ketting? Die worden in het begin altijd wat langer (de eerste keer zagen met een nieuwe ketting betekend wat meer spannen). Dit zou uiteindelijk minder moeten worden of nagenoeg weg moeten zijn. Misschien is er als dit steeds weer optreedt wel iets mis met de zaag?
Er zijn inmiddels ook al kettingen die voorgestrekt zijn (en dus nagenoeg niet nagespannen hoeven te worden).
Net als met een fiets blijft zo'n ketting toch wel rekken, zei het in mindere mate. Na heftig gebruik kan het goed zijn dat je de ketting nog een keertje na moet spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Ketting zal vast wat oprekken maar in mijn geval liep de ketting er bijna vanaf. Had hem vast gezet (0.5cm speling) en was na lekker bezig te zijn geweest zeker 1-2cm.

Dus dat was geen rek maar het spanning mechanisme. De weekenden erna dat ik aan het kloven was, had ik er minder last van. Naar mijn mening dus niet dummy proof mechanisme(dummy - - > ikzelf).

Wel zeer tevreden met de zaag, doet prima zijn werk en mooi formaat om wat kleine stammen op maat te maken voor de haard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 14:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Jfwiet Even opletten dat je de punt van het zwaard wat omhoog duwt tijdens het spannen. Anders gebeurt dat alsnog zodra je tijdens het zagen wat druk uitoefent en dan verandert de spanning op de ketting.

Kan de nieuwigheid zijn geweest, of misschien gewoon niet helemaal lekker gespannen om een of andere reden. Wellicht kwam ie pas bij het draaien helemaal goed op de sprocket te liggen. Sowieso laat ik 'm meestal even draaien na het spannen, om daarna nogmaals de spanning te checken.

En die 0.5cm, was dat terwijl je aan de ketting trok, of hing ie uit zichzelf los van het zwaard?

@ps4mm ervaring met de DUC353 (opgewaardeerd naar 40cm blad) en DUC306 (tophandle) hier. Beide 2x18V. Die DUC254 lijkt me leuk voor klimwerk waarbij je licht snoeiwerk te doen hebt, maar die mist wel serieus wat power t.o.v. de 36V machines.
Voor het zaagwerk dat jij noemt (stookhout, coniferen haag omzagen) zou ik binnen het Makita gamma voor een DUC353 (of DUC355, zelfde maar met moeren ipv. gereedschapsloze sluiting) gaan. Andere merken ben ik minder in thuis. Met name Husqvarna maakt ook heel mooi accu spul, maar dat is voor thuis onzinnig duur.
Of als je toch niet van plan bent de achtertuin te verlaten inderdaad een 230V machine. Al lijkt mij persoonlijk zo'n snoer echt een ellende.

[ Voor 81% gewijzigd door Orion84 op 03-02-2021 22:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 10 ... 247 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).