Onlangs heb ik een mooie beleving gehad hier thuis. Situatie, een verlengsnoer moest aangesloten worden, maar de precieze plek was nog onbekend. Deze moest half achter een kast worden aangesloten in het stopcontact, dus ik had vast een snoer aan een stekker gemaakt, en aan de andere kant van het snoer een kroonsteen geplaatst. Deze week alle meubels op de plek gezet, dus ik wist waar de stekkerdoos geplaatst kon worden. Omdat het makkelijker was de kamer spanningsloos te maken dan de kast verplaatsen zodat ik de stekker uit stopcontact kon halen. De indeling van de groepen bij ons een beetje wazig is (staat op de todo-lijst om nog uit te zoeken) de lamp in de kamer aangezet, en de groep uitgezet waarmee lamp uit ging. Ready to go!
Dus ik het snoer dat er lag gepakt, uitgezocht hoe lang het moest zijn, kniptang er op,
*KNAL!!**. Beste vonk, aardlek er door, en flink geschrokken. Blijkt dus dat de wandcontactdozen in de kamer op een andere groep zitten dan de verlichting, deze is namelijk aangesloten op de groep van de overloop.
Gevolg: stuk uit de el-cheapo zijkniptang, en een optater door m'n hand gehad, en een ervaring en leermoment rijker.
Moraal van het verhaal: ik ben op zoek naar een fatsoenlijke spanningszoeker, en een nieuwe zijkniptang.
De spanningszoeker die ik heb is zo'n schroevendraaiertje met een lampje er in, en dat is in fel licht soms lastig af te lezen. Vandaar dat ik iets anders zoek. Nu vond ik zoiets van Wiha:

Iemand ervaring met zoiets? Andere suggesties? Ik verwacht m niet vaak nodig te hebben, maar kan net handig zijn om dit soort situaties te voorkomen, helemaal als de groepenindeling nog niet helemaal duidelijk is.
Daarnaast dus op zoek naar een nieuwe zijkniptang. For the time being eentje gescoord bij Lidl voor €2, maar iets fatsoenlijks is welkom. Waar moet ik op letten? Wiha, of Knipex, of iets anders? VDE of niet? Met ingebouwde draadstripper of niet?
Iemand die mij wegwijs kan maken in wat handig is?