Remy!!!! schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:03:
[...]
Ik wou vragen waarom je niet voor de Makita DDF083ZJ was gegaan, maar als ik de prijzen vergelijk dan weet ik het wel
€17,99! (zonder accu)

Hoe dan? Ik ben oprecht heel benieuwd naar de prestaties van dat ding. Het is dat ik al een lichte machine heb (DDF083), maar dit is voor het geld wel een ideaal schroefmachientje

Nou mijn grote bezwaar van de 18v Makita was dat ik echt op zoek was naar een kleinere en lichtere boor machine. Mijn zusje vroeg 2 jaar geleden bij het betrekken van haar woning een handige accu-boormachine voor klein werk. Toen kwam de parkside 12 volt voorbij, cadeau gedaan, maar was zelf ook verkocht. Wat een handig top ding! Punt is dat ik hem te weinig gebruik om een dure blauwe Bosch te kopen. Ik neem bij elk product de afweging voor welke prijs is het zou willen kopen. Nu passeerde hij de folder voor een zeer mooie prijs.
Het grote probleem is eigenlijk het piekmoment, ga je daar overheen dan gaat de levensduur hard achteruit. Geef de boormachine een keer goed op zijn donder en hij is afgeschreven. Dat geldt voor alle producten, je moet alleen wel bewust zijn wet zijn max is en dat wil bij het lichtere werk nog weleens een probleem van de gebruiker zijn. Een zaag die te snel door te hard hout geduwd wordt. Kan ook andersom mensen die met slagschroevendraaiers bitjes en schroeven slopen omdat ze totaal geen idee hebben wanneer ze moeten stoppen.
Iets met gevoel. Ik heb boormachines van grote merken in rook op zien gaan omdat men haastig met de gatenzaag bezig was. Eerst de accu's naar de knoppen helpen en dan de boor zelf. Net zoals sommige gelijk roepen je moet 220 gebruiken en geen accu's.
Een parkside is gewoon niet gemaakt om continu door te gaan en als gewone gebruiker zou ik absoluut houden aan de maten die opgegeven worden op de boormachine! Let ook op dat een goeie boor een wereld van verschil is! Liever een "slappe boormachine" met goede boor, dan goede boormachine met "slappe boor"! Een zaagmachine die slecht loopt en hapert maar met goed blad krijgt meer voor elkaar dan een goed lopende zaagmachine met verrot blad! Om, maar te zwijgen over de netheid. Aangezien ik veel ervaring heb en veel gevoel heb opgebouwd durf ik veel meer dan aangegeven met de boormachines. Dat zullen er wel meer hier hebben.
Het geen wat hij nu gedaan heeft is prima en zonder moren. Maar iets wat mij positief aanstaat is de bouw kwaliteit! Vaak is dat het eerste probleem bij de goedkopere producten, geen te dun plastic, voelt ook niet nep aan. Voor huis tuin en keuken gebruik lijkt het een ideale aankoop.
Oh en de Makita kan het na 10 jaar nog prima! Vorige week een 20 mm gat geboord (stappenboor) in een lepel van een heftruck!

En dat duurde echt geen uren.
En met de Chinese accu.