Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Voor een verbouwing in de nabije toekomst ben ik wat aan het rondkijken om een paar boren aan te schaffen voor gewapend beton en snelbouwsteen.
Om wat elektrabuizen door te voeren zou ik een lange 18mm en een lange 22mm boor nodig hebben.
Qua boormachine heb ik een Bosch 2-28, dus dat zal geen probleem mogen zijn, maar heeft iemand een idee of een 4 snijder meerwaarde heeft?
En zijn er merken die jullie aanraden, of zouden de gewone 2 snijders van bv ecotools ook volstaan?

Zou voor snelbouwsteen een universele boor mooiere gaten geven? of beter de gewone klopboormachine gebruiken met een standaard steenboortje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 19:58
gauntlet schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:25:
[...] knip
Zou voor snelbouwsteen een universele boor mooiere gaten geven? of beter de gewone klopboormachine gebruiken met een standaard steenboortje?
Accumachine met fatsoenlijk (merk) steenboortje zonder klop deed hier alle 6mm gaten in snelbouwsteen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:28
Orion84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:16:
@Jfwiet Even opletten dat je de punt van het zwaard wat omhoog duwt tijdens het spannen. Anders gebeurt dat alsnog zodra je tijdens het zagen wat druk uitoefent en dan verandert de spanning op de ketting.

...

En die 0.5cm, was dat terwijl je aan de ketting trok, of hing ie uit zichzelf los van het zwaard?

Goede tip en als ik aan de ketting trek, hoort niet loei strak te zitten. Het mechanisme van opspannen zat wss niet helemaal lekker in het zwaard. Merkte het snel genoeg op dus geen man over boord maar omdat een kettingzaag best een gevaarlijk apparaat kan zijn viel me dat een beetje tegen. Nu ik het weet, dat dubbel checken en gewoon ermee werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ja, nu is een ketting die van het zwaard afloopt nog niet het meest linke, maar fijn is anders. Al was het maar omdat het vaak betekent dat je met de vijl aan de slag moet om de ketting weer jofel te krijgen. Doordat er braampjes aan de aandrijfschakels komen of de snijkanten beschadigd raken. Ik heb inmiddels maar gewoon 2 kettingen voor elk zwaard, kan ik gewoon door en later een keer de ketting fixen (ook als je een keer iets anders raakt waardoor de ketting bot is of zo).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jfwiet schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:29:
[...]

Heb zelf een DUC252Z gekocht voor een enorme conifeer van 10-15m hoog, een hoop oude beukenhaag-boompjes (stammen van 5-8cm). Maar als eerste ging een 40 jaar oude wilde kastanje dood aan de voorkant van het huis. Heel aantal stukken van 30cm (breder dan de zaag) en met een beetje handigheid ging deze ketting zaag er doorheen als een warm mes door boter. Heb maar beperkt ervaring met een Stihl benzine, maar vond deze precies het zelfde zagen minus het lawaai. Beetje dit formaat (alle stammetjes waren ~1m lengte):

[Afbeelding]

Wat mij een klein beetje tegen viel was de afstelling van de ketting, deze ging bij mij regelmatig van een voor het gevoel goede spanning naar echt te los. Dus dat mechanisme heb ik niet onder de knie en/of werkt gewoon niet zo lekker.

Maar ik ga wel met vertrouwen aan de achtertuin beginnen de komende maanden. Dat is een ding wat zeker is.
Wat ik daar zie staan zou ik idd een benzinezaag voor pakken. Zeker de dikte van de stam. En uiteraard regelmatig je zaag scherpen en op spanning controleren :)
* The Eagle mijmert terug naar 1995, toen ie samen met zijn pa ca 13 kuub hout klein gemaakt heeft.
En als ik die foto zie krijg ik zin om onze handgesmeede aks te pakken en hout te kloven. Te lang geleden :)

Wij hadden een Dolmar elektrische zaag, 40 cm. Kwam uit de Sachs-Dolmar fabrieken iirc. Gekocht bij Van Cranenbroek toen ze alleen nog in Budel zaten en nog gewoon goed spul verkochten en vakkennis hadden.
Zie net dat Dolmar in 1991 door Makita overgenomen is. Verklaart ook de kwaliteit van dat spul :)
En idd, als je vergelijkt:
Dolmar: https://www.dolmar.nl/mac...tingzaag-2000-watt-40-cm/
Makita: https://www.makita.nl/artikel/uc4051a.html
Dat lijken broertjes te zijn. Verschil is dat Dolmar alleen de duurdere variant met alle opties boert, terwijl Makita ook nog minder uitgevoerde varianten in 40cm heeft :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voor een verbouwing in de nabije toekomst ben ik wat aan het rondkijken om een paar boren aan te schaffen voor gewapend beton en snelbouwsteen.
Om wat elektrabuizen door te voeren zou ik een lange 18mm en een lange 22mm boor nodig hebben.
Qua boormachine heb ik een Bosch 2-28, dus dat zal geen probleem mogen zijn, maar heeft iemand een idee of een 4 snijder meerwaarde heeft?
En zijn er merken die jullie aanraden, of zouden de gewone 2 snijders van bv ecotools ook volstaan?

Voor het meeste werk volstaan 'gewone' boortjes vaak prima, maar voor het zwaardere werk in keihard beton met een flinke diameter zijn 4 snijders geen overbodige luxe.

Zelf heb ik eigenlijk altijd sds boren van kelfort, maar onlangs ook van heller een aantal boren gekocht welke het boven verwachting doen _/-\o_

Uiteraard moet je de boren in de 5 euro bak van de praxis laten liggen, want goedkoop is in dit geval ook ècht duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:55:
[...]

2e lamp is wel handig voor het contrast, ja. Die Brennenstuhl die @kabeltjekabel linkt ziet er goed uit, 6500 K en bijna 6000 lumen voor de combinatie, dat moet wel goed helpen.
Inderdaad , voor iets meer dan 100E heb je er een :
https://www.amazon.de/-/e...000&qid=1612390813&sr=8-1

Een no-name is 35E daarentegen. Ga je dat heel erg merken met algemeen werk?

Die halogeenbakken zijn wel een issue met warmte, weet nog niet of ik me daar nu enorm aan ga storen.

Overweeg wel om deze als general-purpose lamp te kopen. Gewoon timmerwerk/gipsplaten/kluswerk 's avonds te kunnen doen. Niet specifiek voor lakken.

Moet ik dan nog ergens specifiek op letten?

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 03-02-2021 23:39 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
Als het puur om bij te lichten is, dan zou ik er lekker eentje met statief en liefst 2 lichtunits kopen.

Ik heb er eentje met veel (black-friday)korting bij de Aldi kunnen kopen. Zit zelfs een stopcontact achterop.

Verrassend goed ding. Normale prijs 5 tientjes en ik heb er 17,50 oid voor betaald (was al afgeprijsd en ook nog eens 50% BF korting). Ik had er twee moeten kopen :P
Ik vind hem zelfs die 5 tientjes wel waard :)
Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 03-02-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

2e lamp is wel handig voor het contrast, ja. Die Brennenstuhl die @kabeltjekabel linkt ziet er goed uit, 6500 K en bijna 6000 lumen voor de combinatie, dat moet wel goed helpen.
Oh, had geeneens gezien dat ik de 6500K gelinkt had.
Overigens is Scangrip met draadje ipv accu een stuk betaalbaarder ;)
Maar zo te zien nog wel een heel stukje prijziger dan die Brennenstuhl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:06
Koekstra schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Voor het meeste werk volstaan 'gewone' boortjes vaak prima, maar voor het zwaardere werk in keihard beton met een flinke diameter zijn 4 snijders geen overbodige luxe.

Zelf heb ik eigenlijk altijd sds boren van kelfort, maar onlangs ook van heller een aantal boren gekocht welke het boven verwachting doen _/-\o_

Uiteraard moet je de boren in de 5 euro bak van de praxis laten liggen, want goedkoop is in dit geval ook ècht duurkoop.
@gauntlet Het verschil tussen 2 snijders en 4 snijders zit hem in de toepassing. 4 snijders maken een mooier, ronder gat. 2 snijders zijn sneller, maar grover. Dus grote gaten in hard beton zou ik liever met een 2 snijder boren. Zichtwerk met een 4 snijder.

In steen zou ik altijd met een steenboor boren. Al het andere is namelijk na 1 gat bot. Wat ik wel vaak doe is eerst met een kleinere maat voorboren, en dan met de juiste maat het gat op maat maken. Ik heb gemerkt dat gaten (zeker in zachter steen) netter worden op die manier. In harder steen maakt het weinig verschil.

Verder kan ik beamen dat Heller kwalitatief goede boren maakt, zeker voor het geld wat je er voor betaald. Tenminste als je ze goedkoop uit Duitsland haalt, in Nederland zijn ze relatief duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Wat ik daar zie staan zou ik idd een benzinezaag voor pakken. Zeker de dikte van de stam.
Zeker zacht hout als conifeer gaat ook in dat soort diameters prima met een accuzaag hoor. Sure, je moet misschien iets meer geduld hebben, maar dat is voor doe-het-zelf gebruik meestal niet zo'n issue. En het is zo heerlijk om met veel minder herrie, stank en trillingen te kunnen werken. Ook voor je omgeving.

En zeker voor degenen die al accu's hebben, of in elk geval de accu's niet puur voor de kettingzaag kopen, maar meer Makita accu spul hebben is het ook al snel een stuk goedkoper dan een beetje fatsoenlijke benzinezaag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jfwiet schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:42:
Een algemene vraag voor het opbergen van gereedschap. Heb in de loop van de tijd een hoop handgereedschap verzameld (klushuis, nooit klaar). Maar naast een set schroevendraaiers, doppenset, hamers, breekmessen ook een hele verzameling aan tangen, spanning meters, steeksleutels, etc etc.

En dat verdwijnt letterlijk in het zwarte gat van de 2 grote tassen hieronder. (overigens zeer tevreden over de kwaliteit van alle 3 en de handzaamheid van de kleine (bovenste)). :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wie heeft de gouden tip voor het beetje overzichtelijk houden van de tassen? Ik zat zelf al te denken aan een aantal van die oprolbare verzamel tassen. Maar dan heb ik straks 3 dezelfde rollen met een set schoevendraaiers en dan 1 voor de steeksleutels. Dus dat leek mij ook niet zo handig.

Of gewoon een ander product waarmee ik de tassen vervang (raak ik vast wel kwijt op marktplaats)?
toon volledige bericht
DoeEensGek schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:47:
[...]

Ik heb ook de workpro, wel iets ander formaat. Wat een top tassen! Kan alles meenemen en ze kunnen ook tegen een stootje. Heb expres gekozen voor een wat langer model in plaats van dieper, dan heb je iets meer overzicht. Met de nadruk op iets. Het is inderdaad wel zo dat je soms moet zoeken. Ik leeg daarom een deel van de tas elke keer als ik hem in de schuur zet. Afhankelijk van welke klus ik heb bepaal ik wat ik in de tas extra aan gereedschap gooi. Standaard zit er een klein doppensetje wat diverse tangetjes, tekenmateriaal rolmaat etc. in.
die kleine workpro tas ziet er goed uit, zijn er nog andere plekken naast grandado die ze verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
iscara schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:10:
[...]

[...]

die kleine workpro tas ziet er goed uit, zijn er nog andere plekken naast grandado die ze verkopen?
Het is een heerlijke tas om even snel wat gereedschap in te kieperen. Heb die van mij bij ome Alie gekocht. Volgens mij op Amazon.de is workpro ook leverbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 22:54

Pixeltje

Woo-woohoo!

Zit ik een beetje te browsen bij toolnation, glijd mijn muis uit.. nu wachten op deze: https://www.toolnation.nl...amellenfrees%2018%20Volt&

Alsie binnen is de accu aanvragen, heb er al twee en een oplader dus kan er mee beginnen :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Jfwiet schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Het is een heerlijke tas om even snel wat gereedschap in te kieperen. Heb die van mij bij ome Alie gekocht. Volgens mij op Amazon.de is workpro ook leverbaar.
Bij Ali is ie nu alleen beschikbaar vanuit Rusland, en die versturen niet naar NL. En Amazon heeft veel Workpro tassen, behalve deze juist.
Even wachten of Ali binnenkort weer vanuit china verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 23:30
iscara schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Bij Ali is ie nu alleen beschikbaar vanuit Rusland, en die versturen niet naar NL. En Amazon heeft veel Workpro tassen, behalve deze juist.
Hier ook van ali, maar ik heb ze ooit ook bij een bouwmarkt gezien. Denk dat het de hornbach was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:09:
Zit ik een beetje te browsen bij toolnation, glijd mijn muis uit.. nu wachten op deze: https://www.toolnation.nl...amellenfrees%2018%20Volt&

Alsie binnen is de accu aanvragen, heb er al twee en een oplader dus kan er mee beginnen :)
Is een mooie prijs voor een lamellen frees. Ging je er wat kastjes mee maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Pixeltje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:09:
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Is een mooie prijs voor een lamellen frees. Ging je er wat kastjes mee maken?
[Rebuild] Rogers Monitors Mk III transmissielijn
Dit is het excuus, maar in de toekomst natuurlijk ook handig bij andere zaken. Onlangs een groot bureau gemaakt en daar had ik deze ook wel voor kunnen gebruiken, maar toen heb ik een invalzaag gekocht :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Geen idee waarom je 18 en 22 wilt, elektrabuis 16 past gewoon in een gat van 17 en de 19mm buis gaat prima in een gat van 20.

4-snijder heeft minder moeite met wapening... maar de vraag is of je eigenlijk wel wapening kapot wilt boren...

Voor snelbouwstenen; tja, daar komt bijna alles doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05 10:06
Orion84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:16:

@ps4mm ervaring met de DUC353 (opgewaardeerd naar 40cm blad) en DUC306 (tophandle) hier. Beide 2x18V. Die DUC254 lijkt me leuk voor klimwerk waarbij je licht snoeiwerk te doen hebt, maar die mist wel serieus wat power t.o.v. de 36V machines.
Voor het zaagwerk dat jij noemt (stookhout, coniferen haag omzagen) zou ik binnen het Makita gamma voor een DUC353 (of DUC355, zelfde maar met moeren ipv. gereedschapsloze sluiting) gaan. Andere merken ben ik minder in thuis. Met name Husqvarna maakt ook heel mooi accu spul, maar dat is voor thuis onzinnig duur.
Of als je toch niet van plan bent de achtertuin te verlaten inderdaad een 230V machine. Al lijkt mij persoonlijk zo'n snoer echt een ellende.
Ja, de 353/355 ziet er toch wel erg goed uit..
Gisteren bij iemand in de tuin wat pallets staan zagen met een botte, bedrade decoupeerzaag... Wat een gek#*@t, toch maar voor een accumachine gaan!
Plus er zijn met die makita accu actie vast wel genoeg 2ehandse nieuwe accu's te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Heeft iemand hier ervaring met de parkside sloophamer?
Ik wil binnenkort wat funderingsmuren/blokken van een oude vijver in de tuin slopen maar mijn Makita HR2631 komt hier niet doorheen.

Ik vermoed dat de slagkracht van de Parkside flink beter moet zijn en met die zachte prijs heb ik hem na anderhalve dag slopen er al uit ten opzichte van het huren van een flinke sloophamer, maar ik kan nergens echt lekker reviews vinden van dit ding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
michielh3 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:28:
Ik wil binnenkort wat funderingsmuren/blokken van een oude vijver in de tuin slopen maar mijn Makita HR2631 komt hier niet doorheen.

Ik vermoed dat de slagkracht van de Parkside flink beter moet zijn en met die zachte prijs heb ik hem na anderhalve dag slopen er al uit ten opzichte van het huren van een flinke sloophamer, maar ik kan nergens echt lekker reviews vinden van dit ding..
Ik heb d3 jaar geleden dat ding gekocht. Na 2 minuten al totaal geen spijt. Heeft de hele verbouwing in mijn huis stand gehouden en daarna nog bij een kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
paQ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:11:
[...]

oe, Felo!

edit:
die XXL rack is ook wel heul compleet zeg voor 70 euro :o
incl 4 x VDE

edit 2:
https://www.amazon.de/-/e...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

besteld *O*
Handig. Alle maten die je praktisch nooit in VDE nodig hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

michielh3 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:28:
Deze?

Ik heb er een deklaag van een betonnen balkon mee gesloopt en wat gefreesde sleuven voor 16 mm buizen mee uitgetikt. Voor dat laatste is 'ie eigenlijk (veel) te lomp en qua comfort lever je behoorlijk in ten opzichte van een A-merk. Hij kan aan en uit, that's it. Ik voorzie ook niet dat 'ie nog erg lang meegaat. Als je met die nadelen kunt leven, dan is het prima waar voor z'n prijs.
Ik vermoed dat de slagkracht van de Parkside flink beter moet zijn
2,4 versus 15 joule, dat is nogal een verschil inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 04-02-2021 20:46 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hmmmm..... Volgende week wordt eindelijk mijn huis opgeleverd en wil ik aan de slag met het frezen van wat leidingen in de muren.
naast dat het nu al lastig is om even makkelijk spullen uit te zoeken bij de bouwmarkt, zijn natuurlijk alle FFP stofmaskers uitverkocht.
In hoeverre ga ik last van stof krijgen als ik dat doe zonder masker? De bedoeling is om een paar korte stukken in kalkzandsteen te frezen. Ik gebruik wel een stofzuiger op de muurfrees, maar kan niet inschatten hoeveel stof ik kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:30

inhico

pw

Mijn ervaring met een muurfrees met stofzuiger is dat de hoeveelheid stof wel meevalt. Maar het is altijd beter enige bescherming te gebruiken. Uiteraard niet optimaal, maar als je niet anders hebt, kun je zo'n Corona mondkapje gebruiken. Sluit niet goed af, maar beter dan niets zou ik zeggen.
En anders wachten tot je wel een goed masker kunt scoren.

Overigens heb ik wel vaker zonder zo'n kapje gefreesd (wel met stofafzuiging). Niet heel erg verstandig, maar vooralsnog leef ik nog....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Geen idee waarom je 18 en 22 wilt, elektrabuis 16 past gewoon in een gat van 17 en de 19mm buis gaat prima in een gat van 20.

4-snijder heeft minder moeite met wapening... maar de vraag is of je eigenlijk wel wapening kapot wilt boren...

Voor snelbouwstenen; tja, daar komt bijna alles doorheen.
Buis is in B 16mm of 20mm, dus vandaar een boor van 22.
17 en 21 zijn niet zo courante maten van boren.

Misschien is het dan het beste om voor een 2 snijder te gaan voor de beton, deze gaten hoeven niet super netjes te zijn.

Voor de snelbouwsteen weet ik dat je daar met bijna alles doorgeraakt, maar de vraag is of je een net gat krijgt, of iets waar je plug uitvalt.
Dan beter zoals @nivado zegt opboren vanuit een kleinere diameter.
En eens kijken voor Heller-boren bij onze Duitse vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 14:07
GeleFles schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:54:
Hmmmm..... Volgende week wordt eindelijk mijn huis opgeleverd en wil ik aan de slag met het frezen van wat leidingen in de muren.
naast dat het nu al lastig is om even makkelijk spullen uit te zoeken bij de bouwmarkt, zijn natuurlijk alle FFP stofmaskers uitverkocht.
In hoeverre ga ik last van stof krijgen als ik dat doe zonder masker? De bedoeling is om een paar korte stukken in kalkzandsteen te frezen. Ik gebruik wel een stofzuiger op de muurfrees, maar kan niet inschatten hoeveel stof ik kan verwachten.
Kan het zonder bescherming.. Sure. Ik neem het risico zelf echt niet! Als het mis gaat is het een proces wat je niet meer terug draait. Zelf draag ik een half gelaat masker bij gebrek aan wegwerpkapjes. Miss een beetje overkill maar better safe then sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 14:07
gauntlet schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Buis is in B 16mm of 20mm, dus vandaar een boor van 22.
17 en 21 zijn niet zo courante maten van boren.

Misschien is het dan het beste om voor een 2 snijder te gaan voor de beton, deze gaten hoeven niet super netjes te zijn.

Voor de snelbouwsteen weet ik dat je daar met bijna alles doorgeraakt, maar de vraag is of je een net gat krijgt, of iets waar je plug uitvalt.
Dan beter zoals @nivado zegt opboren vanuit een kleinere diameter.
En eens kijken voor Heller-boren bij onze Duitse vrienden.
Elektrabuis is 5/8e of 3/4,oftewel 16 en 19mm. Wil inderdaad prima door een 20mm gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Natuurlijk niet.

Ik zou het zeker niet zonder masker doen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 20:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Thnx, toolstation had ik nog niet gecheckt! (was vooral de normale bouwmarken langsgegaan)

Inmiddels FFP3 besteld, dat was de enige die bij de lokale toolstation beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:35

MJV

Vuistregel die ik wel eens heb gelezen is: als je stof ziet, dan bescherming dragen. Zeker stof van stenen (i.t.t. hout behalve mdf) is schadelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, en eerst met de tondeuse over je hoofd. Dat is makkelijker dan erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 17:20
iscara schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Hier te bestellen, en wordt verzonden vanuit Frankrijk :)

https://a.aliexpress.com/_vPIXC7

Heb er zelf ook maar een besteld. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:06:
Heeft er al iemand z'n L-Boxx met GBH 2-28 gemod om langere boren op te bergen?

Ik wil even wat goede ideeën daarvoor jatten van andere gebruikers hier :+
Nivado schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:45:
@kabeltjekabel Dat vak is wel kort inderdaad. Daar liggen bij mij de beitels en Heller cassette met standaard boortjes in.
[Afbeelding]
De lange boren liggen dus op de machine. is niet ideaal, maar de L-Boxx is dan ook een stuk compacter dan de koffer van mijn Metabo combihamer.
Om hier even op terug te komen..

Een Systainer Midi zou ideaal zijn; daar past 465 en 450 gewoon prima in. >:)

Maar dan krijgt dat deksel het weer wat zwaar. Dillema's (first world problems :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:16
_Piv0 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:32:
[...]

Is wel een compleet nieuwe shop lijkt het (0 feedback/ervaringen). Dus jou ons op de hoogte of je hem binnen gekregen hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 17:20
Yes, zal ik doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
maartend schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:42:
[...]

Ik heb d3 jaar geleden dat ding gekocht. Na 2 minuten al totaal geen spijt. Heeft de hele verbouwing in mijn huis stand gehouden en daarna nog bij een kennis.
Oeh fijn om te horen!
8088 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:45:
[...]

Deze?

Ik heb er een deklaag van een betonnen balkon mee gesloopt en wat gefreesde sleuven voor 16 mm buizen mee uitgetikt. Voor dat laatste is 'ie eigenlijk (veel) te lomp en qua comfort lever je behoorlijk in ten opzichte van een A-merk. Hij kan aan en uit, that's it. Ik voorzie ook niet dat 'ie nog erg lang meegaat. Als je met die nadelen kunt leven, dan is het prima waar voor z'n prijs.

[...]

2,4 versus 15 joule, dat is nogal een verschil inderdaad.
Ik hou altijd m'n hamerboor er nog naast dus die kan wel het 'licht sloopwerk doen'
En over die slagkracht, dit is ook precies het verschil wat ik had gevonden maar ik heb geen idee of dat echt scheelt, zo te horen dus wel!

Voor liefhebber, ik heb nog deze vergelijksingsvideo gevonden, gaf me wel een duidelijk beeld!

YouTube: 69€ PARKSIDE schlägt 690€ BOSCH ABBRUCHHAMMER? | WERKZEUG NEWS #53

Nou, hij staat in de bestelling, bedankt voor de feedback! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Eerste opmerking onder de video beschrijft het perfect
Voor de prijs van een Metabo of Bosch sloophamer koop je 8 Parksides en een paar kratten bier, zodat er wat mensen zijn die je kunnen helpen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
michielh3 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Oeh fijn om te horen!

Nou, hij staat in de bestelling, bedankt voor de feedback! _/-\o_
Ik heb wel de 15 joule ding he, die was toen 99 euro. Was nu in 20% van de tijd 3 maal vverder dan met mijn boorhamer van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
maartend schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik heb wel de 15 joule ding he, die was toen 99 euro. Was nu in 20% van de tijd 3 maal vverder dan met mijn boorhamer van Bosch.
Ja ik heb de PAH 1300 B2 besteld, die doet inderdaad de 15 joule.

[ Voor 21% gewijzigd door michielh3 op 05-02-2021 10:45 . Reden: typfoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
_Piv0 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:32:
[...]

Dank je, ook meteen besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:25
iscara schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Dank je, ook meteen besteld.
heb zelf een kleinere versie van een workpro tasje. Nu anderhalf jaar. Ben er zeer tevreden over. Ruim genoeg en heel sterk. Zit vol met tangen, schroevendraaiers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 11:05

paQ

Aan alle Fatmax Quick Access tassen bezitters.... zit bij jullie ook de klittenband sluiting aan de onderzijde van de hengsels? :?

WHY

het is onhandig sluiten, het is onhandig openen, en het logo zit aan de onderkant :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
paQ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:20:
Aan alle Fatmax Quick Access tassen bezitters.... zit bij jullie ook de klittenband sluiting aan de onderzijde van de hengsels? :?

WHY

het is onhandig sluiten, het is onhandig openen, en het logo zit aan de onderkant :?
google image search zegt dat het aan jou ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:23:
[...]

google image search zegt dat het aan jou ligt :)
Misschien zitten mijn hengels wel verkeerd om genaaid :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:23
paQ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Misschien zitten mijn hengels wel verkeerd om genaaid :+
Dan ben je wel genaaid 8)7

(sorry... kon het niet laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:39
paQ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:20:

WHY

Net ff bij de mijne gekeken, en idd klittenband sluiting zit hier ook aan de onderkant van het handvat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

breagor schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Net ff bij de mijne gekeken, en idd klittenband sluiting zit hier ook aan de onderkant van het handvat....
zie je nou wel @Raymond :+

Als ik de sluiting bovenop wil, dan moet ik echt een onhandige en tegenwerkende draai met het hengsel maken. Vreemd genoeg draagt het wel fijner met de sluiting aan de onderzijde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 21:23
MJV schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:37:
[...]

Vuistregel die ik wel eens heb gelezen is: als je stof ziet, dan bescherming dragen. Zeker stof van stenen (i.t.t. hout behalve mdf) is schadelijk.
Ook (schuur)stof van (hard)hout is zeker niet ongevaarlijk en kan kankerverwekkend zijn. Dus “zie je stof, altijd een stofmasker!” Is een goede stelregel. Ik werk eigenlijk altijd met een ffp3 halfgelaatsmasker, blijven goed zitten en geven weinig weerstand bij het ademen.

https://www.allesoverkanker.be/houtstof

[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 05-02-2021 21:57 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
Ik had laatst best planken moeten schuren, en ik merkte ook wel dat er best wat houtstof in de lucht bleef hangen (al deed m'n luchtreiniger nog zo goed zijn best...).
Dus sindskort heb ik nu een 3M Halfgelaatsmasker 7503 met 3M 6035 Stoffilter. En hij sluit perfect af, en het grote voordeel, hij ademt naar beneden. Dus als je een (veiligheids)bril op hebt, dan heb je geen last van beslagen glazen _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEZWe7pm0TIq7jW45emaYG_eZmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKgUFtp31LWjIucgKJfFzZUw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Felo xxl schroevendraaierset is binnen. Supermooi! *D comfortabele grip. Lekker zacht. Kan me zomaar voorstellen dat je daar veel kracht mee kan uitoefenen.
Niet fijn voor metaalstof of splintertjes gok ik, maar ik doe niets met metaal.
Zeer complete set. Best stevig rek erbij ook, maar dat geef ik weg. Het zit allemaal in de quick acces tas.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fWKhhvMV/80-A3-C2-E1-4258-4-CFB-9-B38-A4-B1-E0-BAA589.jpg
Set was (incl rek) 56 ex btw op amazon.de

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 05-02-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
paQ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:29:
Felo xxl schroevendraaierset is binnen. Supermooi! *D comfortabele grip. Lekker zacht. Kan me zomaar voorstellen dat je daar veel kracht mee kan uitoefenen.
Niet fijn voor metaalstof of splintertjes gok ik, maar ik doe niets met metaal.
Zeer complete set. Best stevig rek erbij ook, maar dat geef ik weg. Het zit allemaal in de quick acces tas.
[Afbeelding]
Set was (incl rek) 56 ex btw op amazon.de
Heb je toevallig een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Beun schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:37:
[...]

Heb je toevallig een link?
Eerste hit op Amazon ; https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00861W7JM/

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 06-02-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Bedankt, wist niet zeker of het dezelfde was. Ik ga 'm in ieder geval bestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Beun schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Bedankt, wist niet zeker of het dezelfde was. Ik ga 'm in ieder geval bestellen :)
Lijkt mij van wel. als je die prijs zonder de BTW doet zit op die 56 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Beun schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Die is het inderdaad
Op amazon.nl staat ie ook voor 1 euro meer :)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 06-02-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Remy!!!! schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:16:
Ik had laatst best planken moeten schuren, en ik merkte ook wel dat er best wat houtstof in de lucht bleef hangen (al deed m'n luchtreiniger nog zo goed zijn best...).
Dus sindskort heb ik nu een 3M Halfgelaatsmasker 7503 met 3M 6035 Stoffilter. En hij sluit perfect af, en het grote voordeel, hij ademt naar beneden. Dus als je een (veiligheids)bril op hebt, dan heb je geen last van beslagen glazen _/-\o_
[Afbeelding]
Die heb ik ook, is een fijn ding. Bij langer gebruik is het ook fijn dat het ventiel naar beneden is, de condens van de adem kan dan naar beneden eruit druipen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 15:20
paQ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:36:
[...]

Die is het inderdaad
Op amazon.nl staat ie ook voor 1 euro meer :)
*Op amazon.nl staat ie voor dezelfde prijs maar met Nederlandse in plaats van Duitse BTW toegepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

BrtH schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:15:
[...]

*Op amazon.nl staat ie voor dezelfde prijs maar met Nederlandse in plaats van Duitse BTW toegepast ;)
Nee t scheelt 40 cent :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
Nou dat was het dan voor mijn Makita boormachine. Na jaren van trouwe eenmansdienst toch besloten hem niet langer meer te gebruike... oh wacht ik bedoel niet meer als enige boormachine te gebruiken. Hij heeft namelijk concurrentie gekregen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JycTLKHLFIwhAKfm2pDYRzh5oVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NxhamTuyvrlT6JLvPVkZvmg.jpg?f=user_large

Is de parkside sterker dan de 10 jaar oude Makita 18v? Ehh nee. Kan hij klopboren? Nee. Gaat er 13mm boren in? Nee! Maar waarom dan een parkside 12v??? :| Nou hij is licht en makkelijk mee te nemen en er kunnen ook bitjes in zonder de boor eruit te halen! En hij is een stukje kleiner, ook niet verkeerd.
Als je af en toe in huis wat licht boorwerk hebt, of je moet hele tijd verzinken en boren, dan is dit echt super. Ook ideaal voor kleine klusjes bij anderen. De 18v makita's blijven zeker volop aan het werk, ze mogen alleen meer rusten als het werk niet heel zwaar is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Topding ja! Ook voor meubels in elkaar zetten ofzo. Voor eenvoudig schroefwerk meer dan geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wat is jullie criteria voor een willekeurige boor/schroef/slag accuboormachine?
Ik kijk meestal naar 18V met minimaal 40nm koppel.
Maar zie ook vaak een 12v met een hoog koppel.
Twijfel over het merk parkside ivm levering accu 18/20v.
Daarom wil ik liever die niet.
Gewoon een algemene vraag van mijn kant.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
DoeEensGek schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:10:
Nou dat was het dan voor mijn Makita boormachine. Na jaren van trouwe eenmansdienst toch besloten hem niet langer meer te gebruike... oh wacht ik bedoel niet meer als enige boormachine te gebruiken. Hij heeft namelijk concurrentie gekregen!

[Afbeelding]

Is de parkside sterker dan de 10 jaar oude Makita 18v? Ehh nee. Kan hij klopboren? Nee. Gaat er 13mm boren in? Nee! Maar waarom dan een parkside 12v??? :| Nou hij is licht en makkelijk mee te nemen en er kunnen ook bitjes in zonder de boor eruit te halen! En hij is een stukje kleiner, ook niet verkeerd.
Als je af en toe in huis wat licht boorwerk hebt, of je moet hele tijd verzinken en boren, dan is dit echt super. Ook ideaal voor kleine klusjes bij anderen. De 18v makita's blijven zeker volop aan het werk, ze mogen alleen meer rusten als het werk niet heel zwaar is. >:)
Ik wou vragen waarom je niet voor de Makita DDF083ZJ was gegaan, maar als ik de prijzen vergelijk dan weet ik het wel :o
€17,99! (zonder accu) :X Hoe dan? Ik ben oprecht heel benieuwd naar de prestaties van dat ding. Het is dat ik al een lichte machine heb (DDF083), maar dit is voor het geld wel een ideaal schroefmachientje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:16
Ik ben van plan de Dewalt 7485 zaagtafel te kopen. Zo te zien is de goedkoopste prijs in NL bij amazon.nl of gereedschapcentrum voor € 508,- incl. verzendkosten https://www.amazon.nl/DeW...-zwart-geel/dp/B07YYTDK1D

Als ik op idealo.de kijk dan is hij bij shv24.de het goedkoopste (die ook naar NL verzend) komt dan met de 10% kortingscode JLK85 en verzendkosten op € 488,- uit. https://www.svh24.de/dewa...ge-210-mm-dwe7485-1018397

Maakt het qua garantie nog veel uit waar ik hem koop nl of duitsland?

Twijfel nog of ik er een onderstel bij neem. De Dewalt 7400 lijkt me wel een erg handig onderstel, omdat je de tafel dan makkelijk kan verplaatsen maar ook in een hoekje kan opbergen als je hem niet gebruikt. Maar dat onderstel is ook vrij prijzig zo'n € 125,- los. En zo te lezen kom je dan in totaal (onderstel + zaag) op een hoogte van maar 85 cm wat met mijn lengte eigenlijk nog wel wat laag is. Zijn er alternatieve onderstellen die wat hoger zijn?

Andere oplossing zou zijn om een verrijdbare tafel zelf te maken op de ideale hoogte maar dat neemt weer wat meer ruimte in als ik de tafel niet gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Sepp14 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:02:
Zolang je een Bosch of Makita etc. neemt dan is alles wel sterk genoeg voor het doorsnee kluswerk. Alleen bij slagmoersleutels moet je oppassen maar dat is buiten je vraag denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 20:00

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vele keuzes met allemaal kleine voor en nadelen.
De 12V is voor het meeste al prima met als voordeel dat het vaak goedkoper en vooral lichter is.
De 18V hebben meer vermogen en vaak meer accu capaciteit. Ze zijn daarnaast wel zwaarder.
En hoe duur wil je het maken? Hoe vaak gebruik je het? Hoe lang gebruik je het aan één stuk?

Als je slechts één machine voor het meeste gaat gebruiken zou ik voor een 18V met minimaal 60nm koppel nemen en dan van een echt merk zodat je in ieder geval zeker weet dat je makkelijk een accu kan vervangen.
Bosch, makita etc merken die hier altijd voorbij komen zijn prima. Let bij Bosch overigens op of je de groene neemt die mindere kwaliteit heeft maar misschien een aanvulling kan zijn op tuinspul dat je al hebt of de blauwe professional versie die je eigenlijk zou moeten nemen.

Verder is het handig als er een boor/klop functie op zit en als je wat meer variatie wilt kan je ook nog voor een machine gaan waarbij je verschillende koppen erop kan zetten. Bekend voorbeeld is de FC35 (12V) van bosch die hier veel geprezen is.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@rockhopper Makita heeft een 18V accu die maar één rij cellen bevat. Erg fijn voor een schroef machine :)
Wel krachtig en niet zo zwaar. (En dat opladen gaat ook lekker snel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:38
DoeEensGek schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:10:

[Afbeelding]

Heb zelf Makita 18V machines aangeschaft om mijn groene Bosch 12V wat rust te geven. Heerlijk om 2 machines naast elkaar te kunnen gebruiken zonder steeds te hoeven wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

rockhopper schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Vele keuzes met allemaal kleine voor en nadelen.
De 12V is voor het meeste al prima met als voordeel dat het vaak goedkoper en vooral lichter is.
De 18V hebben meer vermogen en vaak meer accu capaciteit. Ze zijn daarnaast wel zwaarder.
En hoe duur wil je het maken? Hoe vaak gebruik je het? Hoe lang gebruik je het aan één stuk?

Als je slechts één machine voor het meeste gaat gebruiken zou ik voor een 18V met minimaal 60nm koppel nemen en dan van een echt merk zodat je in ieder geval zeker weet dat je makkelijk een accu kan vervangen.
Bosch, makita etc merken die hier altijd voorbij komen zijn prima. Let bij Bosch overigens op of je de groene neemt die mindere kwaliteit heeft maar misschien een aanvulling kan zijn op tuinspul dat je al hebt of de blauwe professional versie die je eigenlijk zou moeten nemen.

Verder is het handig als er een boor/klop functie op zit en als je wat meer variatie wilt kan je ook nog voor een machine gaan waarbij je verschillende koppen erop kan zetten. Bekend voorbeeld is de FC35 (12V) van bosch die hier veel geprezen is.
Voor in beton heb ik een aeg boor , die heb ik al jaren en functioneert goed.
Als ik veel moet voorboren in hout of metaal heb ik een gewone boormachine met kranskop. HItachi slagmoersleutel 1/2" 150 Nm gebruik ik als ik houtfretten gebruik voor het iets ruigere werk. Het is een oudje want het zijn NiCd accu's. Eens zien of ik die kan vervangen ergens voor NiMh.

Mijn oude schroefmachine, gamma huismerk, begeeft het bijna na jaren trouwe dienst.
Denk dat ik onder de 200, of 150 euro wel een goede kan scoren. Zag bij mastertools een leuke aanbieding van Dewalt voor 155 euro dacht ik. Anders de Hikoki van Hornbach, die van 100 euro.

bedankt voor de feedback :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Jelte schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:50:
@rockhopper Makita heeft een 18V accu die maar één rij cellen bevat. Erg fijn voor een schroef machine :)
Wel krachtig en niet zo zwaar. (En dat opladen gaat ook lekker snel)
Milwaukee heeft dat ook. Blijven alleen de apparaten wel "lomp groot". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Skidmarks k zit ook op deze DWE7485 te wachten, sinds 1,5mnd. bijna niet te vinden, maar ze komen langzamerhand hier en daar weer binnendruppelen (gelukkig.)
Je zegt dat, met onderstel, de werkhoogte eigenlijk voor jou te laag is, met de professionele zaagtafels zit je toch op die hoogte, kan 5cm. verschillen. Ik wacht nog eventjes op mastertools.nl wanneer die daar binnenkomt, inclusief DWE9485 + onderstel (en dealer van DeWalt, 3 jaar garantie) zit je op €615,00 wat voor mij acceptabel is.
Nog even geduld voor mij. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Remy!!!! schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Ik wou vragen waarom je niet voor de Makita DDF083ZJ was gegaan, maar als ik de prijzen vergelijk dan weet ik het wel :o
€17,99! (zonder accu) :X Hoe dan? Ik ben oprecht heel benieuwd naar de prestaties van dat ding. Het is dat ik al een lichte machine heb (DDF083), maar dit is voor het geld wel een ideaal schroefmachientje _/-\o_
Nou mijn grote bezwaar van de 18v Makita was dat ik echt op zoek was naar een kleinere en lichtere boor machine. Mijn zusje vroeg 2 jaar geleden bij het betrekken van haar woning een handige accu-boormachine voor klein werk. Toen kwam de parkside 12 volt voorbij, cadeau gedaan, maar was zelf ook verkocht. Wat een handig top ding! Punt is dat ik hem te weinig gebruik om een dure blauwe Bosch te kopen. Ik neem bij elk product de afweging voor welke prijs is het zou willen kopen. Nu passeerde hij de folder voor een zeer mooie prijs.

Het grote probleem is eigenlijk het piekmoment, ga je daar overheen dan gaat de levensduur hard achteruit. Geef de boormachine een keer goed op zijn donder en hij is afgeschreven. Dat geldt voor alle producten, je moet alleen wel bewust zijn wet zijn max is en dat wil bij het lichtere werk nog weleens een probleem van de gebruiker zijn. Een zaag die te snel door te hard hout geduwd wordt. Kan ook andersom mensen die met slagschroevendraaiers bitjes en schroeven slopen omdat ze totaal geen idee hebben wanneer ze moeten stoppen. Iets met gevoel. Ik heb boormachines van grote merken in rook op zien gaan omdat men haastig met de gatenzaag bezig was. Eerst de accu's naar de knoppen helpen en dan de boor zelf. Net zoals sommige gelijk roepen je moet 220 gebruiken en geen accu's.

Een parkside is gewoon niet gemaakt om continu door te gaan en als gewone gebruiker zou ik absoluut houden aan de maten die opgegeven worden op de boormachine! Let ook op dat een goeie boor een wereld van verschil is! Liever een "slappe boormachine" met goede boor, dan goede boormachine met "slappe boor"! Een zaagmachine die slecht loopt en hapert maar met goed blad krijgt meer voor elkaar dan een goed lopende zaagmachine met verrot blad! Om, maar te zwijgen over de netheid. Aangezien ik veel ervaring heb en veel gevoel heb opgebouwd durf ik veel meer dan aangegeven met de boormachines. Dat zullen er wel meer hier hebben.

Het geen wat hij nu gedaan heeft is prima en zonder moren. Maar iets wat mij positief aanstaat is de bouw kwaliteit! Vaak is dat het eerste probleem bij de goedkopere producten, geen te dun plastic, voelt ook niet nep aan. Voor huis tuin en keuken gebruik lijkt het een ideale aankoop.

Oh en de Makita kan het na 10 jaar nog prima! Vorige week een 20 mm gat geboord (stappenboor) in een lepel van een heftruck! ;) En dat duurde echt geen uren. :) En met de Chinese accu. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 16:05
Goede schroefmachines hebben min 60nm.
40nm is ouderwets.

De parkside performance is een giga knaller voor het geld. Bekijk ook YouTube filmpjes. De zwarte performance versie doet niet onder voor ander a-merken.

En anders gewoon een goed a merk.
Metabo vind ik bv weer erg fijn omdat ze heel slank zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sepp14 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Voor in beton heb ik een aeg boor , die heb ik al jaren en functioneert goed.
Als ik veel moet voorboren in hout of metaal heb ik een gewone boormachine met kranskop. HItachi slagmoersleutel 1/2" 150 Nm gebruik ik als ik houtfretten gebruik voor het iets ruigere werk. Het is een oudje want het zijn NiCd accu's. Eens zien of ik die kan vervangen ergens voor NiMh.

Mijn oude schroefmachine, gamma huismerk, begeeft het bijna na jaren trouwe dienst.
Denk dat ik onder de 200, of 150 euro wel een goede kan scoren. Zag bij mastertools een leuke aanbieding van Dewalt voor 155 euro dacht ik. Anders de Hikoki van Hornbach, die van 100 euro.

bedankt voor de feedback :)
Ik zie dat de aanbieding die vorig jaar liep gewoon doorloopt: https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393
159 voor een 12v accutol en slagschroever. Serieus geen geld en beiden kunnen ook boren. De 12v accutol is qua power gewaard aan de 14,4 die ik er naast heb. Maar deze is lichter :)

Past ook orima in je budget. En voor het zware werk pak je de AEG :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Sa.Tan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:46:
@Skidmarks k zit ook op deze DWE7485 te wachten, sinds 1,5mnd. bijna niet te vinden, maar ze komen langzamerhand hier en daar weer binnendruppelen (gelukkig.)
Je zegt dat, met onderstel, de werkhoogte eigenlijk voor jou te laag is, met de professionele zaagtafels zit je toch op die hoogte, kan 5cm. verschillen. Ik wacht nog eventjes op mastertools.nl wanneer die daar binnenkomt, inclusief DWE9485 + onderstel (en dealer van DeWalt, 3 jaar garantie) zit je op €615,00 wat voor mij acceptabel is.
Nog even geduld voor mij. :+
Volgens mij kom je in totaal op zo’n 85 cm hoogte uit (bovenkant zaagtafel). Ik ben 195 cm dus dat is voor mij wat laag. Onderstel voor een afkortzaag zoals de bosch gta 2600 is 95 cm plus nog de hoogte van de machine zelf. Maar dat is voor een afkortzaag geen zaagtafel, kan zijn dat standaard zaagtafels wat lager zijn.

Je noemt de DWE9485 klopt dat, ik kan niks vinden als ik daar op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Skidmarks inderdaad de DWE7485. Bij combitools ook binnen en al te bestellen, wel met onderstel voor €629,00. Ik heb een mail van mastertools dat de DWE7485 daar komende dagen ook gaat binnenkomen.
(typfoutje.)
Bij gereedschapcentrum ook binnen ( geen DeWalt dealer.)

Edit; Ik zie in de manual van het onderstel staan dat deze 83cm. is. daar komt dan de zaagtafel nog bij (33cm.)

[ Voor 35% gewijzigd door Sa.Tan op 06-02-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@Sa.Tan de maat in die handleiding is denk ik de hoogte incl de DWE745. De 7485 is nog iets lager dan de 745. Volgens deze persoon is de hoogte zonder zaag 53 cm. https://www.amazon.co.uk/...29Y5/ref=ask_ql_ql_al_hza

Info van Dewalt zelf is helaas niet erg duidelijk hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Je hebt helemaal gelijk, vreemd dat de manual er al bij optelt wat hun denken wat je ermee van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:39:
Als het puur om bij te lichten is, dan zou ik er lekker eentje met statief en liefst 2 lichtunits kopen.

Ik heb er eentje met veel (black-friday)korting bij de Aldi kunnen kopen. Zit zelfs een stopcontact achterop.

Verrassend goed ding. Normale prijs 5 tientjes en ik heb er 17,50 oid voor betaald (was al afgeprijsd en ook nog eens 50% BF korting). Ik had er twee moeten kopen :P
Ik vind hem zelfs die 5 tientjes wel waard :)
Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
nou ik heb voor 45€ een tweearms model op Amazon gekocht...
Mijn verwachting was niet heel hoog, maar echt een redelijk net ding. 2m snoer... Een giga bak licht (en warmte... Het blijft halogeen met 2x 400W).

Voorlopig prima. Enige is dat het geen extreem stevig statief is. Soit.

Goede call dus. Dank @kabeltjekabel en @Raymond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:36:
[...]
nou ik heb voor 45€ een tweearms model op Amazon gekocht...
Mijn verwachting was niet heel hoog, maar echt een redelijk net ding. 2m snoer... Een giga bak licht (en warmte... Het blijft halogeen met 2x 400W).

Voorlopig prima. Enige is dat het geen extreem stevig statief is. Soit.

Goede call dus. Dank @kabeltjekabel en @Raymond
Pas ook op voor de brandwonden :+

En paar buisjes in reserve kopen, want ze gaan altijd kapot als het niet uitkomt.

Tip van flip; langer snoer er aan en een stopcontact aan die paal monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 14:15
Iemand een tip voor welke tacker ik moet gaan (vooral ook welke dikte 15-16-18 Gauge). Wil hem allround voor meubelbouw/plinten/glas latten gebruiken. Heb mijn oog laten vallen op de Senco Fusion (wil een accu model). Heb zelf de Makita accu lijn, maar hoor mindere verhalen over de modellen van Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRick1987
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-07-2023
BrcBas schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:54:
Iemand een tip voor welke tacker ik moet gaan (vooral ook welke dikte 15-16-18 Gauge). Wil hem allround voor meubelbouw/plinten/glas latten gebruiken. Heb mijn oog laten vallen op de Senco Fusion (wil een accu model). Heb zelf de Makita accu lijn, maar hoor mindere verhalen over de modellen van Makita.
Zou verwachten dat een 18g afwerktacker dan het meest geschikt is.
Zelf denk ik ook aan een all around tacker en heb de milwaukee accu lijn. Kan alleen een bedrag van 400+euro nog niet verantwoorden voor het kleine beetje dat ik het ga gebruiken. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wil je perse accu? Ik heb laatst de 18ga Makita gekocht op lucht (want een compressor had ik al) en ben bijzonder te spreken over dat ding. Voor 98 euro in huis en goed sterk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Compleet afhankelijk welke lijn van Makita je neemt. Geloof dat dat de 16g was. En dat was alweer een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 14:15
Pixeltje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:34:
[...]

Wil je perse accu? Ik heb laatst de 18ga Makita gekocht op lucht (want een compressor had ik al) en ben bijzonder te spreken over dat ding. Voor 98 euro in huis en goed sterk apparaat.
Yes, want ik heb sowieso geen compressor dus dan is het al weer een heel ander totaal plaatje. Heb verder ook nergens een compressor voor nodig eigenlijk :-)
Anoniem: 93986 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Compleet afhankelijk welke lijn van Makita je neemt. Geloof dat dat de 16g was. En dat was alweer een paar jaar geleden.
Welke zou je aanraden? De DBN600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Hoe kan je het koppel van een machine meten?
Door gewoon vastdraaien en en dan met een momentsleutel op ingestelde moment aantrekken? Of is daar misschien andere manier voor?
Vraag het voor een vriend ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

BrcBas schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Yes, want ik heb sowieso geen compressor dus dan is het al weer een heel ander totaal plaatje. Heb verder ook nergens een compressor voor nodig eigenlijk :-)

[...]

YouTube: YouTube

Voor een eerste indruk kijk ik gewoon op youtube voor ervaringen.

Scott Brown heeft ook een aantal goede filmpjes staan. Zitten er meerdere tussen over tackers.

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
In mijn zoektocht naar een leuke oplossing voor mijn handgereedschap Gedore Red tegen gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nloE8B2JTaf5hQT4RiZ1g4A3Qu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZcVjr7IAD80h9WYPMdVP7lN.jpg?f=fotoalbum_large

Gedore Red is volgens mij de budget line. Iemand ervaring?

Heb even kritisch naar mijn gereedschap gekeken en heb hier wel interesse in. Heb toch een hoop al beschadigde Stanley schroevendraaiers. Netjes in een hardschuim houdertje is dan een mooie oplossing en eigenlijk 1/3e van de prijs van een oplossing voor de huidige set (met gebreken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BrcBas schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:40:
[...]

[...]

Voor het geld van een accu tacker kun je een goede pneumatische tacker, een stille mini compressor, een goede slang kopen en dan hou je nog geld over. Die Senco accu slijt daarnaast ook nog en is absurd duur om te vervangen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
-DarkShadow- schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Voor het geld van een accu tacker kun je een goede pneumatische tacker, een stille mini compressor, een goede slang kopen en dan hou je nog geld over. Die Senco accu slijt daarnaast ook nog en is absurd duur om te vervangen.
Los van de compressor (ook handig om een keer wat schoon te blazen of op te pompen) is een luchttacker ook lekker handzaam en vlot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jfwiet schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:55:
In mijn zoektocht naar een leuke oplossing voor mijn handgereedschap Gedore Red tegen gekomen.

[Afbeelding]

Heb even kritisch naar mijn gereedschap gekeken en heb hier wel interesse in. Heb toch een hoop al beschadigde Stanley schroevendraaiers. Netjes in een hardschuim houdertje is dan een mooie oplossing en eigenlijk 1/3e van de prijs van een oplossing voor de huidige set (met gebreken).
Het is de lijn die gemaakt wordt door/voor Gedore maar dan wel van chinesium in plaats van staal. Ik zou het niet als A-merk beschouwen. Gewone Gedore daarentegen is natuurlijk prima.

Aan de andere kant... Wat wil je ermee doen? Voor 2x per jaar een schroefje aandraaien is het super prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Boudewijn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Het is de lijn die gemaakt wordt door/voor Gedore maar dan wel van chinesium in plaats van staal. Ik zou het niet als A-merk beschouwen. Gewone Gedore daarentegen is natuurlijk prima.

Aan de andere kant... Wat wil je ermee doen? Voor 2x per jaar een schroefje aandraaien is het super prima.
Gedore Red is een Taiwanees product. Dus dat maakt wel zeker een verschil. Maar ik zal wel eens wat online gaan lezen. Vind de prijzen meer dan acceptabel en als het stapje beter is basic en vergelijkbaar met Wiha of Wera dan is het voor mijn geklus prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 12:38
Jfwiet schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Gedore Red is een Taiwanees product. Dus dat maakt wel zeker een verschil. Maar ik zal wel eens wat online gaan lezen. Vind de prijzen meer dan acceptabel en als het stapje beter is basic en vergelijkbaar met Wiha of Wera dan is het voor mijn geklus prima.
Als je Wiha/Wera kwaliteit wilt, kan je denk ik beter Wiha of Wera kopen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jfwiet schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:55:

[Afbeelding]

Ik heb een gedore red doppenset. Ongetwijfeld geen match voor ‘echte’ gedore maar na de renovatie van een 60 jaar oude trekker en wat ander geklus werkt alles nog prima. Mijn tradeoff was ook kwaliteit vs uitgave en heb er geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jfwiet schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Mja dat is het dus niet. Ik zou het eerder Stanley of Skandia ofzo noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:48
De laatste 2 weken het nodige mogen sleutelen met mijn nieuwe gereedschappen en wat een heerlijke tool is o.a. die PB 6510 ratelschroevendraaier (nogmaals goede tip @henkie196).

Moest even aanleren om die te pakken i.p.v. de L-sleutels, maar het is nu mijn go-to tool voor alles wat los of vast moet (meeste 2-6mm hex of PH1). De 10 meest gebruikte bits zitten in het handvat die ik dan ook veelvuldig wissel. In sommige gevallen heb ik vanwege de hoek of diepte toch een lange bit, stiftsleutel of momentsleutel nodig waarvoor je naar de gereedschapskist moet, maar in meeste andere gevallen heb ik voldoende aan alleen de bitratel. Wat een gemis eigenlijk ook dat ik hiervoor altijd met vaste sleutels werkte (steeds loshalen, opnieuw zetten en draaien) i.p.v. ratels.

Ook content met mijn switch van 1/2" doppenset naar inbusset. Blijkt dat ik deze en 1/2" ratel best vaak gebruik nu ik het voor handen heb, waar ik de doppen niet gebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex0skjeWTg3D8jUNn0JJGsDSbr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhDhm1wAi6UFSvRpaeVt3UH7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IUWgRdPYu71ft9qz3qpVpcAnVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ll6cmRioPnPiOmYo77qe1k6g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwIT7l_u6o5TeB4OwXuQBZlwpCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBdaDzQ3f4PIhER8uW3RMvaf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNyv0ByqnIQwT6iSdV6_nGRHZBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7GUOqw0feBtWuWJezFlNRzx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:31
Één dag per jaar bedenk ik mij dat ik een sneeuwschep wil hebben. Dit jaar was dat vandaag, dus ik kan weer even zonder.
Om volgend jaar niet zonder te zitten wil ik er eentje aanschaffen wanneer de voorraden weer aangevuld zijn. Ik zie prijzen variërend van E5 (Action) tot E40+ (Fiskars), maar wat is ok?
Heeft iemand tips wat (niet) te halen?
Pagina: 1 ... 11 ... 247 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).