Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Dr. Donald schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:43:
Één dag per jaar bedenk ik mij dat ik een sneeuwschep wil hebben. Dit jaar was dat vandaag, dus ik kan weer even zonder.
Om volgend jaar niet zonder te zitten wil ik er eentje aanschaffen wanneer de voorraden weer aangevuld zijn. Ik zie prijzen variërend van E5 (Action) tot E40+ (Fiskars), maar wat is ok?
Heeft iemand tips wat (niet) te halen?
Ik heb zo'n ding van de action. Steel paste niet in het blad, dus wat moeten bijraspen. Voor de rest doet het ding wat het moet doen. Voor iets wat 364 dagen en 23 uur in de schuur in de weg staat, meer dan genoeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:49
Waarom een schep halen als het ook elektrisch kan? :9

De Makita DUX60Z + Makita SW400MP

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor die 1x per 5 jaar zou ik geen heel duur ding kopen. Tenzij je een landgoed bezit en je oprijlaan wil doen ofzo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:14

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Boudewijn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:35:
Voor die 1x per 5 jaar zou ik geen heel duur ding kopen. Tenzij je een landgoed bezit en je oprijlaan wil doen ofzo.
Als je een landgoed bezit laat je dat je knecht doen natuurlijk >:)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Remy!!!! schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:15:
Waarom een schep halen als het ook elektrisch kan? :9
[YouTube: Makita DUX60Z + SW400MP]
De Makita DUX60Z + Makita SW400MP
Ooh. Ik heb juist de sneeuwschuif gerenoveerd. Dat wil zeggen dat de schep van de steel afvloog en 3m verderop op een laag van 60cm dik belandde... Mooie cilinderkop Woodie er door gejast en hij zit weer vast :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
BrcBas schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:54:
Iemand een tip voor welke tacker ik moet gaan (vooral ook welke dikte 15-16-18 Gauge). Wil hem allround voor meubelbouw/plinten/glas latten gebruiken. Heb mijn oog laten vallen op de Senco Fusion (wil een accu model). Heb zelf de Makita accu lijn, maar hoor mindere verhalen over de modellen van Makita.
Ik heb een set van DeWalt met afwerktacker en constructie tacker. Bevalt me erg goed, fijne machines.

En accu is ideaal, je pakt m er zo even bij. Ook voor een afwerklatje oid.

Volgens mij is hij 16 ga.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dr. Donald schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:43:
Één dag per jaar bedenk ik mij dat ik een sneeuwschep wil hebben. Dit jaar was dat vandaag, dus ik kan weer even zonder.
Om volgend jaar niet zonder te zitten wil ik er eentje aanschaffen wanneer de voorraden weer aangevuld zijn. Ik zie prijzen variërend van E5 (Action) tot E40+ (Fiskars), maar wat is ok?
Heeft iemand tips wat (niet) te halen?
Die van 5 euro hebben normaliter een te korte en te dunne steel en een schep die niet vorstbestendig is.

Maargoed, ik ben wat bovengemiddeld lang en dan is bijna alles te laag en te kort :(. Had ik al gezegd dat de wereld is ingericht voor ochtendmens vrouwen van gemiddelde lengte? :+

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-02-2021 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sepp14 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:40:
Hoe kan je het koppel van een machine meten?
Door gewoon vastdraaien en en dan met een momentsleutel op ingestelde moment aantrekken? Of is daar misschien andere manier voor?
Vraag het voor een vriend ;) :+
Op de momentopnemer doen. Dat zijn van die sleutels die geen 'klik' zeggen maar netjes een wijzertje hebben wat het koppel aanwijst.

Maar als je volgas een moer ergens op draait ofzo ga je natuurlijk ver over de opgegeven waarde heen gezien de massatraagheid nog een tik na geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 17:43
Ik ben zelf geen fan van die kunststof bladen. Heb er in het verleden verschillende gesloopt omdat hij of het gewicht niet aankon of ik achter wat ijs bleef hangen.
Iets wat me in Oostenrijk nog nooit is gelukt met die metalen scheppen daar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
Ik heb idd ook een metalen sneeuwschep. Nadeel: Sneeuw plakt eraan, dus je tilt wat zwaarder. En het maakt een rotherrie op de klinkers.

Voordelen: Je kan lomper werken en het is sterk genoeg om ook ff flink wat los te schrapen van de stoep als er al overheen is gelopen.

Mijn conclusie: Die plastic dingen zijn idd scheppen. Die metalen dingen zijn schrapers.

Doe mij maar een schrapertje :)

Vanmiddag trouwens met de bladblazer de sneeuw weggeblazen, dat lukte prima met die stuifsneeuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kunststof exemplaren moet hoge zijrand hebben, dan kunnen ze wel gewicht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
BrcBas schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:54:
Iemand een tip voor welke tacker ik moet gaan (vooral ook welke dikte 15-16-18 Gauge). Wil hem allround voor meubelbouw/plinten/glas latten gebruiken. Heb mijn oog laten vallen op de Senco Fusion (wil een accu model). Heb zelf de Makita accu lijn, maar hoor mindere verhalen over de modellen van Makita.
Ik was er de afgelopen dagen zelf ook naar aan het kijken en heb gelezen dat je voor een eerste tracker het beste voor een 18ga kunt gaan, deze zijn het beste allround te gebruiken. Uit tests zag ik dat de accu tracker van MILWAUKEE goed moet zijn. Alleen de prijs is iets waardoor ik nog een beetje twijfel.

De prijzen van een accu tracker zijn belachelijk hoog naar mijn mening. Een tracker op lucht is vele malen goedkoper, maar daarvoor moet je wel een compressor hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:49
Raymond schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:50:
Vanmiddag trouwens met de bladblazer de sneeuw weggeblazen, dat lukte prima met die stuifsneeuw :)
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe sneeuwblazer ingezet, is een stuk beter te doen dan met de hand :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue4scQIwlP-gizVkxCIFzQfOWBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gxbtk1FPauDh4SGPB35qF4J.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 21:48
Remy!!!! schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Ik heb vanmiddag mijn nieuwe sneeuwblazer ingezet, is een stuk beter te doen dan met de hand :+
[Afbeelding]
[YouTube: IMG 1380]
Hopelijk ben je dan net klaar voordat alles weer ontdooid is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ben al een tijdje aan het twijfelen voor een nieuwe accuboormachine. Heb op het moment een Makita 6271D, waarvan de accu's niet meer goed zijn. In eerste instantie gekeken naar nieuwe accu's en zou dan zo'n 40 euro kwijt zijn voor 2x 3.0Ah (geen originele Makita's).

Op zich tevreden met de accuboor. Toch al 2 verhuizingen en behoorlijk wat klusjes mee gedaan. Soms komt ie net wat power te kort en hij is toch al 8 jaar oud. Dus misschien ook een mooi moment voor een upgrade. Kan echter geen keuze maken 😁

Bij voorkeur weer een Makita, gezien de huidige goed is bevallen. Qua budget wil ik dan 100-150 euro uitgeven. Heb voor mijzelf de keuze terug gebracht tot 2 modellen: ddf483 en de ddf484. Nu met de gratis accu actie, zit ik rond de 150 euro. Als alternatief heb ik ook nog de ddf343 op mijn lijstje.

Nu is de vraag/discussie al een paar keer voorbij gekomen: De 483 is wat lichter/fijner, de 484 krachtiger.

Ik gebruik het voornamelijk voor schroeven/boren in hout. Af en toe wat gaten in muren, maar voor het zwaardere werk heb ik een boormachine met snoer. Kan ik uit de voeten met de 483? Of is de 343 al ruim voldoende? Of toch nog een andere optie?

Het is jammer dat de winkels dicht zijn, anders kon ik ze gewoon even naast elkaar leggen/vasthouden om te vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door SubSun op 07-02-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:59
@SubSun bestel ze alledrie zodat je ze kan vasthouden en stuur de twee die je niet wil weer terug? Kost je €7 verzendkosten of zo voor het terugsturen maar dan weet je het zeker.
De 483 is naar mijn mening een 12 V machine die compatibel is gemaakt met het 18 V accusysteem. Met de gratis 5 Ah accu die je krijgt zou ik hem niet gebruiken, dat is qua gewicht en formaat volledig uit balans, hij is duidelijk bedoeld voor gebruik met de 2 Ah accu.
Ik meen wel eens gehoord of gelezen te hebben dat Makita eigenlijk van het 14,4 V platform af wil om zich volledig te richten op 12 en 18 V (en tegenwoordig ook 40 V). Sowieso, als je later nog andere Makita machines op hetzelfde accuplatform wil kopen is het handig om nu alvast te kijken welke er op welke spanning zoal beschikbaar zijn.
Heb je de 485 ook overwogen? Geen ervaring mee, maar die zit qua gewicht en grootte tussen de 483 en 484 in, dus als je tussen die twee twijfelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ypuh schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:18:
De laatste 2 weken het nodige mogen sleutelen met mijn nieuwe gereedschappen en wat een heerlijke tool is o.a. die PB 6510 ratelschroevendraaier (nogmaals goede tip @henkie196).

Moest even aanleren om die te pakken i.p.v. de L-sleutels, maar het is nu mijn go-to tool voor alles wat los of vast moet (meeste 2-6mm hex of PH1). De 10 meest gebruikte bits zitten in het handvat die ik dan ook veelvuldig wissel. In sommige gevallen heb ik vanwege de hoek of diepte toch een lange bit, stiftsleutel of momentsleutel nodig waarvoor je naar de gereedschapskist moet, maar in meeste andere gevallen heb ik voldoende aan alleen de bitratel. Wat een gemis eigenlijk ook dat ik hiervoor altijd met vaste sleutels werkte (steeds loshalen, opnieuw zetten en draaien) i.p.v. ratels.

Ook content met mijn switch van 1/2" doppenset naar inbusset. Blijkt dat ik deze en 1/2" ratel best vaak gebruik nu ik het voor handen heb, waar ik de doppen niet gebruikte.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid, hoe is die Wera bitratelschroevendraaier in gebruik? Ik heb er wat wisselende reviews over gelezen.

Qua gereedschap, als ik de lange en korte bits pak, en dan die bitratelschroevendraaier en een bitratel (zoiets, bv.), dan heb ik meestal genoeg gereedschap bij de hand om het meest gebruikelijke los en vast te draaien. Voordeel van de bitratel is dat die bij beperkte hoogte heel goed werkt. Vaak beter dan een L-sleutel. Niet dat die bitratel die ik linkte nu het beste voorbeeld daarvan is, die is wat hoger met die knop bovenop, maar met andere bitratels heb je alleen de hoogte van de bit nodig als werkhoogte, en dat is soms erg makkelijk.

Met zo'n gewone 1/4" ratel heb je altijd de extra hoogte van de dop er bij, dus erg compact is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook net bedacht dat het handig is ja, maar voor die paar dagen per jaar vind ik de action variant goed genoeg. Zonde om daar 40E aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:24
SubSun schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:39:
Ben al een tijdje aan het twijfelen voor een nieuwe accuboormachine. Heb op het moment een Makita 6271D, waarvan de accu's niet meer goed zijn. In eerste instantie gekeken naar nieuwe accu's en zou dan zo'n 40 euro kwijt zijn voor 2x 3.0Ah (geen originele Makita's).

Op zich tevreden met de accuboor. Toch al 2 verhuizingen en behoorlijk wat klusjes mee gedaan. Soms komt ie net wat power te kort en hij is toch al 8 jaar oud. Dus misschien ook een mooi moment voor een upgrade. Kan echter geen keuze maken 😁

Bij voorkeur weer een Makita, gezien de huidige goed is bevallen. Qua budget wil ik dan 100-150 euro uitgeven. Heb voor mijzelf de keuze terug gebracht tot 2 modellen: ddf483 en de ddf484. Nu met de gratis accu actie, zit ik rond de 150 euro. Als alternatief heb ik ook nog de ddf343 op mijn lijstje.

Nu is de vraag/discussie al een paar keer voorbij gekomen: De 483 is wat lichter/fijner, de 484 krachtiger.

Ik gebruik het voornamelijk voor schroeven/boren in hout. Af en toe wat gaten in muren, maar voor het zwaardere werk heb ik een boormachine met snoer. Kan ik uit de voeten met de 483? Of is de 343 al ruim voldoende? Of toch nog een andere optie?

Het is jammer dat de winkels dicht zijn, anders kon ik ze gewoon even naast elkaar leggen/vasthouden om te vergelijken.
Kort antwoord: sla de DDF343 over en ga voor de brushless DDF483 of de DDF484. Die zijn compact en lopen mooi.
Het verschil tussen de laatste twee is i.i.g. een kunststof vs. een alu tandwielhuis.

[ Voor 2% gewijzigd door Rob Z op 08-02-2021 14:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Laatst online: 08:00
Grappig, het aantal keren dat sneeuw is genoemd in deze hele topicreeks is op een avond verdubbeld.
Matthis schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:09:
[...]
Ik heb zo'n ding van de action. Steel paste niet in het blad, dus wat moeten bijraspen. Voor de rest doet het ding wat het moet doen. Voor iets wat 364 dagen en 23 uur in de schuur in de weg staat, meer dan genoeg
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:43:
[...]

Die van 5 euro hebben normaliter een te korte en te dunne steel en een schep die niet vorstbestendig is.

Maargoed, ik ben wat bovengemiddeld lang en dan is bijna alles te laag en te kort :(. Had ik al gezegd dat de wereld is ingericht voor ochtendmens vrouwen van gemiddelde lengte? :+
Ik ben ook niet de kleinste, maar in dit geval maakt het me niet zoveel uit of ik wat dieper moet bukken. Ik vind het belangrijker dat de schep langer dan één seizoen mee gaat. Als hij kapot gaat heb je hem nodig en zijn alle winkels leeg gekocht. De Action kennende sla ik deze over.
[...]

[Afbeelding]
Dus, de losse sneeuwlaag waar je grip op hebt haal je heel langzaam weg en de ijzige onderlaag laat je liggen? :P
Togi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:41:
Ik ben zelf geen fan van die kunststof bladen. Heb er in het verleden verschillende gesloopt omdat hij of het gewicht niet aankon of ik achter wat ijs bleef hangen.
Iets wat me in Oostenrijk nog nooit is gelukt met die metalen scheppen daar
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:05:
Kunststof exemplaren moet hoge zijrand hebben, dan kunnen ze wel gewicht hebben.
Raymond schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:50:
Ik heb idd ook een metalen sneeuwschep. Nadeel: Sneeuw plakt eraan, dus je tilt wat zwaarder. En het maakt een rotherrie op de klinkers.

Voordelen: Je kan lomper werken en het is sterk genoeg om ook ff flink wat los te schrapen van de stoep als er al overheen is gelopen.

Mijn conclusie: Die plastic dingen zijn idd scheppen. Die metalen dingen zijn schrapers.

Doe mij maar een schrapertje :)

De goedkope kunststoffen vallen dus af. Het wordt dan een metalen of een fatsoenlijke kunststoffen met metalen strip. Jammer dat het onmogelijk is om online te beoordelen wat fatsoenlijk is, en dat tegen de tijd dat de lockdown voorbij is de sneeuwscheppen uit het assortiment zullen zijn...

Ik neig er nu naar om voor de prijs van twee goedkope een Fiskars te halen, in de hoop dat die meer dan twee zo lang meegaat als een goedkope en tegelijkertijd comfortabeler werkt.

edit:
Aangezien het dag 2 is dit jaar dat ik een sneeuwschuiver wil hebben, heb ik net een stukje triplex op wat latjes geschroefd. Verbazingwekkend hoe veel makkelijker dat gaat dan met een bezem. Schrapen gaat daar niet mee, maar voor het scheppen komen er nauwelijks krachten op.
Misschien toch maar gewoon een goedkope...

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Donald op 08-02-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[...]

[Afbeelding]
Nou, echt opschieten doet het niet. Gaat misschien sneller dan met losse handen :+

Maar een bezem/schep/sneeuwschep gaat wel wat beter dan dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dr. Donald schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:06:
De goedkope kunststoffen vallen dus af. Het wordt dan een metalen of een fatsoenlijke kunststoffen met metalen strip. Jammer dat het onmogelijk is om online te beoordelen wat fatsoenlijk is, en dat tegen de tijd dat de lockdown voorbij is de sneeuwscheppen uit het assortiment zullen zijn...

Ik neig er nu naar om voor de prijs van twee goedkope een Fiskars te halen, in de hoop dat die meer dan twee zo lang meegaat als een goedkope en tegelijkertijd comfortabeler werkt.
Ik neig zelf ook eerder naar zoiets. 25 euro is ook niet zoveel, en dan heb je tenminste iets dat wel goed werkt. Het ziet er ook naar uit dat die Fiskars metalen verstevigingen in het blad heeft waardoor die niet zo gauw kapot zou moeten gaan. Het probleem met de goedkope plastic sneeuwscheppen is naar mijn idee vooral dat alle kracht die je er op zet via het plastic stuk doorgeleid worden. Waardoor het dus bij wat meer kracht dus gauw kapot gaat.

En de sneeuw was gisteren bij ons ook eerst natte sneeuw, die in de loop van de nacht opvroor. Dus plakaat ijs onder de sneeuw. Heb gisteren met een gewone schep de sneeuw weggehaald. Ging wel goed, plakaten ijs kwamen makkelijk los. Maar klein oppervlak, dus duurt lang, zou met een sneeuwschep een stuk sneller zijn geweest (vooropgesteld dat die het ijs los zou hebben gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Laatst online: 08:00
henkie196 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Ik neig zelf ook eerder naar zoiets. 25 euro is ook niet zoveel, en dan heb je tenminste iets dat wel goed werkt. Het ziet er ook naar uit dat die Fiskars metalen verstevigingen in het blad heeft waardoor die niet zo gauw kapot zou moeten gaan. Het probleem met de goedkope plastic sneeuwscheppen is naar mijn idee vooral dat alle kracht die je er op zet via het plastic stuk doorgeleid worden. Waardoor het dus bij wat meer kracht dus gauw kapot gaat.

...
Die stalen "balk" is volgens mij alleen een staaldraad in de aluminium strip. Ik denk dat het meer marketing is dan wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dr. Donald schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:17:
Die stalen "balk" is volgens mij alleen een staaldraad in de aluminium strip. Ik denk dat het meer marketing is dan wat anders...
Ok, dat had ik er niet uit gehaald. In ieder geval lijkt de steel een behoorlijk eind in het blad te zitten waardoor niet alles kracht via één punt op het blad doorgeleid moet worden. Anders is het misschien beter om zo'n schep met aluminium blad te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het is geen hogere wiskunde. Gewoon ff je lokale welkoop/bouwmarkt bellen met de vraag wat ze hebben staan, die reserveren en ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

(en dan nu wel het goeie topic...)
Ok vraagje: ik zit al een lange tijd te kwijlen naar deze: https://www.mastertools.n...s-18v-losse-body-in-tstak

Maar mijn vraag is of ik hier ook bv 18mm MDF planken mee in verstek kan maken?
Met een freestafel kan het wel gemakkelijk, maar kan het met deze losse ook? Een verstek frees bit heeft natuurlijk vlees nodig om zich langs te positioneren, maar hoe werkt dat met deze? Of moet je dan met 2 klemmen een geleide plank eronder vast zetten? :)

En dan gata het om deze freesbit: https://www.ecotools.nl/f...cht/hm-fasefrees-35-mm-30 (of jullie moeten een ander alternatief hebben?)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Atlas Als het over de volle lengte van de plank moet vind ik het makkelijker om een verstek te zagen in plaats van te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Waaj schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:28:
@Atlas Als het over de volle lengte van de plank moet vind ik het makkelijker om een verstek te zagen in plaats van te frezen.
Het gaat in dit geval over een lengte van 22cm, dus dat is wel te overzien.
Verstekzagen heb ik op dit moment niet de ruimte voor, ik zaag planken om 2 vuilnisbakken... Dus je kan je voorstellen hoe verstek dat wordt :+

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
BrtH schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:29:
@SubSun bestel ze alledrie zodat je ze kan vasthouden en stuur de twee die je niet wil weer terug? Kost je €7 verzendkosten of zo voor het terugsturen maar dan weet je het zeker.
De 483 is naar mijn mening een 12 V machine die compatibel is gemaakt met het 18 V accusysteem. Met de gratis 5 Ah accu die je krijgt zou ik hem niet gebruiken, dat is qua gewicht en formaat volledig uit balans, hij is duidelijk bedoeld voor gebruik met de 2 Ah accu.
Ik meen wel eens gehoord of gelezen te hebben dat Makita eigenlijk van het 14,4 V platform af wil om zich volledig te richten op 12 en 18 V (en tegenwoordig ook 40 V). Sowieso, als je later nog andere Makita machines op hetzelfde accuplatform wil kopen is het handig om nu alvast te kijken welke er op welke spanning zoal beschikbaar zijn.
Heb je de 485 ook overwogen? Geen ervaring mee, maar die zit qua gewicht en grootte tussen de 483 en 484 in, dus als je tussen die twee twijfelt...
Had er helemaal niet bij stil gestaan dat de 5.0Ah accu wat zwaarder is, maakt dat echt zoveel verschil voor de handbaarheid? 2.0 = 0,39 kg vs 5.0 = 0,63 kg, toch 240gr op het totaal. Klopt het dat de 3.0Ah (0,64kg) zwaarder is als de 5.0Ah; zo staat het op de Makita site?

Nog niet gekeken naar de 485. Die zit er inderdaad mooi tussenin, maar op dit type lijkt geen gratis accu te zitten en dan ga ik over de 150 euro heen..
Rob Z schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Kort antwoord: sla de DDF343 over en ga voor de brushless DDF483 of de DD484. Die zijn compact en lopen mooi.
Het verschil tussen de laatste twee is i.i.g. een kunststof vs. een alu tandwielhuis.
Neig hierdoor ook naar de ddf483. Hoop er weer minimaal zo lang mee te kunnen doen :)
8 jaar geleden niet zo in verdiept bij aanschaf. Eigenlijk de eerste de beste Makita gepakt die bij de bouwmarkt in de uitverkoop stond.

Denk dat ik maar gewoon de 483 en de 484 ga bestellen om even uit te proberen. Zullen beide wel goed zijn, sowieso een flinke vooruitgang op mijn huidige accuboormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Atlas schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:23:
(en dan nu wel het goeie topic...)
Ok vraagje: ik zit al een lange tijd te kwijlen naar deze: https://www.mastertools.n...s-18v-losse-body-in-tstak

Maar mijn vraag is of ik hier ook bv 18mm MDF planken mee in verstek kan maken?
Met een freestafel kan het wel gemakkelijk, maar kan het met deze losse ook? Een verstek frees bit heeft natuurlijk vlees nodig om zich langs te positioneren, maar hoe werkt dat met deze? Of moet je dan met 2 klemmen een geleide plank eronder vast zetten? :)

En dan gata het om deze freesbit: https://www.ecotools.nl/f...cht/hm-fasefrees-35-mm-30 (of jullie moeten een ander alternatief hebben?)
Als je de hele lengte wilt doen dan moet je inderdaad iets er onder leggen of anders een kleiner kogellager er op doen en dan nog een keer er langs met een (ook schuin) koggellager boven de snijkant (ja, die bestaan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10
Atlas schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:23:
Waarom kies je een freesbit met 30graden? Verstek zou ik onder 45 graden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

loeberce schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Omdat ik een hexagon wil maken :) Verstek is dan wellicht de verkeerde woordkeuzen. 30 graden verstek? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
loeberce schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Een verstek is niet persé 45 graden :)

Volgens van Dale:
ver·stek (het; o; meervoud: verstekken)

[...]
2 schuine naad van rechthoekig in een punt aaneensluitende planken: iets met (of: onder) verstek zagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
Atlas schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Omdat ik een hexagon wil maken :) Verstek is dan wellicht de verkeerde woordkeuzen. 30 graden verstek? :P
Ligt misschien meer aan mij, dan aan het woord verstek. Maar voor herhalend werk en planken van 22cm zou mijn voorstel toch een afkortzaag zijn. Ik vraag me namelijk af of je met die frees in 1x 18mm dikte kan afschuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
loeberce schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Ligt misschien meer aan mij, dan aan het woord verstek. Maar voor herhalend werk en planken van 22cm zou mijn voorstel toch een afkortzaag zijn. Ik vraag me namelijk af of je met die frees in 1x 18mm dikte kan afschuinen.
Wie zegt dat het in 1x moet? Je kunt gewoon meerdere passes doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-10 21:57
henkie196 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:53:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoe is die Wera bitratelschroevendraaier in gebruik? Ik heb er wat wisselende reviews over gelezen.
Ik had ze tegelijk besteld, dus kon ze kort even vergelijken. Die van PB voelt gewoon een stuk zwaarder/degelijker aan evenals het ratelmechanisme. Ook zat er bij de Wera wat meer speling op de bits en vond het geheel een beetje plasticachtig aandoen. Grootste pluspunt van de Wera is de Rapidapter waar bits echt in vastklikken en uitspringen, waar PB een magneet gebruikt. Heb nu regelmatig dat ik met vette vingers de bit (2mm hex bijvoorbeeld) er niet uitkrijg of een bit in de bout blijft hangen.

Denk wel dat als je er dagelijks gebruik van maakt ook de Wera wel 10+ jaar mee zou gaan, maar ik had de keuze en hoefde niet lang na te denken voor de PB te gaan. Het 'insider' gedeelte maakt ik me een beetje zorgen om, maar het klepje/handvat voelen ook degelijk aan en achteraf erg handig om de 10 meest gebruikte bits altijd bij de hand te hebben. Vaak heb ik voor kleine dingen al genoeg aan alleen de PB ratel.

De Wera 816 RA heb ik aan mijn pa cadeau gedaan samen met een Bitcheck setje en de lange schroevendraaier bits heb ik zelf gehouden :+ (al werkt zo'n etui helemaal niet fijn, heb de ratel nu gewoon los in de kist liggen zodat je hem snel kunt pakken). Nog een extra bitratel is voor mij niet direct nodig, meeste gevallen heb ik voldoende ruimte en anders pak ik de 1/4" dop ratel of L-sleutels. Ik sleutel een paar uurtjes per week en dan zijn de huidige opties al aardig luxe (maar heb er ook direct plezier van!)

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 08-02-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:27:
[...]

Wie zegt dat het in 1x moet? Je kunt gewoon meerdere passes doen.
Hoe doe je meerdere passes langs de rand? Ik neem aan dat het lager van je frees bij de tweede pass geen rand meer heeft om tegen aan te lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Andyk125 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:09:
[...]

Ik was er de afgelopen dagen zelf ook naar aan het kijken en heb gelezen dat je voor een eerste tracker het beste voor een 18ga kunt gaan, deze zijn het beste allround te gebruiken. Uit tests zag ik dat de accu tracker van MILWAUKEE goed moet zijn. Alleen de prijs is iets waardoor ik nog een beetje twijfel.

De prijzen van een accu tracker zijn belachelijk hoog naar mijn mening. Een tracker op lucht is vele malen goedkoper, maar daarvoor moet je wel een compressor hebben natuurlijk.
Erg tevreden over dit toestel (Milwaukee M18 FN18GS). Is wel meer aan zijn gewicht dan bijvoorbeeld een paslode toestel, maar daar zit je dan weer met die mini gasflesjes.

Alleen is die koffer echt te belachelijk voor woorden 8)7 Daar passen eigelijk 3 van die toestellen in. Maar ze vullen alles op met een inlay, waar ze het minst aantal tijd in hebben gestoken, van alle toestellen, om die te ontwerpen (je moet telkens de batterij eraf halen bijvoorbeeld, geen plaats voor een doos nietjes)..

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 08-02-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
loeberce schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Hoe doe je meerdere passes langs de rand? Ik neem aan dat het lager van je frees bij de tweede pass geen rand meer heeft om tegen aan te lopen?
:?

Voor wat hij wil moet hij er iets onder leggen. En dan kun je gewoon meerdere passes maken door de diepte steeds dieper te zetten ofwel door die plaat er onder eerst iets verder naar buiten te leggen. Of gewoon niet aanduwen, dan kan ook. Hangt er een beetje vanaf hoeveel gewenning en controle je hebt over je machine.

Voor andere dingen, bijvoorbeeld rond kantje, kun je ook een schilderstapje er tussen doen. En dan bij de laatste pas dat weghalen.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-02-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
henkie196 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Is een mooie prijs voor een lamellen frees. Ging je er wat kastjes mee maken?
Qua lamellenfrees hier op inhakend: wat zijn de meest geschikte lamellen voor 18mm dik materiaal? Is dat de 20?
Maakt het merk lamellen nog verschil, en wat is een goed adres online? Update: goedkoop is troep las ik elders (maar dat wist ik van schroeven eigenlijk ook al)

('k Zit te kijken naar zo'n apparaat en kom als Makita-fan alsnog uit bij de DeWalt 682 mét snoer, ondanks hun dramatische website)

[ Voor 11% gewijzigd door Rob Z op 09-02-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:57:
Ik had ze tegelijk besteld, dus kon ze kort even vergelijken. Die van PB voelt gewoon een stuk zwaarder/degelijker aan evenals het ratelmechanisme. Ook zat er bij de Wera wat meer speling op de bits en vond het geheel een beetje plasticachtig aandoen. Grootste pluspunt van de Wera is de Rapidapter waar bits echt in vastklikken en uitspringen, waar PB een magneet gebruikt. Heb nu regelmatig dat ik met vette vingers de bit (2mm hex bijvoorbeeld) er niet uitkrijg of een bit in de bout blijft hangen.

Denk wel dat als je er dagelijks gebruik van maakt ook de Wera wel 10+ jaar mee zou gaan, maar ik had de keuze en hoefde niet lang na te denken voor de PB te gaan. Het 'insider' gedeelte maakt ik me een beetje zorgen om, maar het klepje/handvat voelen ook degelijk aan en achteraf erg handig om de 10 meest gebruikte bits altijd bij de hand te hebben. Vaak heb ik voor kleine dingen al genoeg aan alleen de PB ratel.

De Wera 816 RA heb ik aan mijn pa cadeau gedaan samen met een Bitcheck setje en de lange schroevendraaier bits heb ik zelf gehouden :+ (al werkt zo'n etui helemaal niet fijn, heb de ratel nu gewoon los in de kist liggen zodat je hem snel kunt pakken). Nog een extra bitratel is voor mij niet direct nodig, meeste gevallen heb ik voldoende ruimte en anders pak ik de 1/4" dop ratel of L-sleutels. Ik sleutel een paar uurtjes per week en dan zijn de huidige opties al aardig luxe (maar heb er ook direct plezier van!)
Ik zou een gewone bitratel niet als overbodige luxe beschouwen, zeker niet als je toch een paar uur per week er mee bezig bent. Ach, kan altijd nog als je er qua hoogte niet uit komt met de 1/4" vierkant ratel en dop, en het zat bent om met een L-sleutel te werken ;)
Rob Z schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:09:
Qua lamellenfrees hier op inhakend: wat zijn de meest geschikte lamellen voor 18mm dik materiaal? Is dat de 20?
Maakt het merk lamellen nog verschil, en wat is een goed adres online?

('k Zit te kijken naar zo'n apparaat en kom als Makita fan alsnog uit bij de Dewalt 682 mét snoer)
Er was zo'n video eerder (in het vorige topic?) waar de deWalt er niet zo goed uit kwam, vooral omdat de 90 graden setting op 87 graden zat, ofzo. Weet niet zeker of dat hetzelfde model was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:01
Weet iemand waar je dit soort kunststof kokertjes los kunt bestellen?
Ik zoek er 1 om de snelspan kop die nu los in de boordoos ligt netjes op te bergen tegen stof en gruis e.d. Het kartonnen doosje waar die in zat is na 2x gebruiken uiteraard gescheurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKkaU-MTAsP2fP9hkZRZ-76EEw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/druYMOT2EFMOPbYok5VYLZWD.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee? Anders stuur ik wat mailtjes rond naar borenshops, die hebben vast wat los liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
ps4mm schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:54:
Ik zoek er 1 om de snelspan kop die nu los in de boordoos ligt netjes op te bergen tegen stof en gruis e.d. Het kartonnen doosje waar die in zat is na 2x gebruiken uiteraard gescheurd.

[Afbeelding]

Iemand een idee? Anders stuur ik wat mailtjes rond naar borenshops, die hebben vast wat los liggen
Goede vraag! Dit zou ik ook best kunnen gebruiken.
Bij mijn oude Makita HR2470FT zat een handig ineenklikkend plastic koker om de snelspan boorkop op te bergen.

Bij mijn huidige boorhamer zit ik ook met een kartonnen doosje dat ik liever anders zou hebben :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:04
SubSun schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Had er helemaal niet bij stil gestaan dat de 5.0Ah accu wat zwaarder is, maakt dat echt zoveel verschil voor de handbaarheid? 2.0 = 0,39 kg vs 5.0 = 0,63 kg, toch 240gr op het totaal. Klopt het dat de 3.0Ah (0,64kg) zwaarder is als de 5.0Ah; zo staat het op de Makita site?

Nog niet gekeken naar de 485. Die zit er inderdaad mooi tussenin, maar op dit type lijkt geen gratis accu te zitten en dan ga ik over de 150 euro heen..

[...]

Neig hierdoor ook naar de ddf483. Hoop er weer minimaal zo lang mee te kunnen doen :)
8 jaar geleden niet zo in verdiept bij aanschaf. Eigenlijk de eerste de beste Makita gepakt die bij de bouwmarkt in de uitverkoop stond.

Denk dat ik maar gewoon de 483 en de 484 ga bestellen om even uit te proberen. Zullen beide wel goed zijn, sowieso een flinke vooruitgang op mijn huidige accuboormachine.
Misschien eerst even bedenken wat je er allemaal mee wil doen? De 484 is krachtiger, maar ook flink zwaarder. Is vaak niet echt een probleem, todat je bijvoorbeeld een dag lang veel boven je hoofd werkt.
Of misschien is een alles-in-een klopboormachine handiger? Als je hem niet zoveel gebruikt, maar wel af en toe in steen wil boren? De DHP483 lijkt exact gelijk aan de DDF483, maar dan met klopfunctie.
Zelf heb ik toevallig de DHP483 net besteld, en is een prima ding. Dan koop je bij de gratis accu actie volgend jaar nog een kleine, lichtere schroefmachine, een DDF083 ofzo, dan heb je een mooie combi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:35

[Afbeelding]

Een stuk pvc pijp en aan beide kanten een afsluitdop werkt ook; wel de goede diameter gebruiken.
En 1 dop vastlijmen om te voorkomen dat de inhoud er uit valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 13:37
Als thuisklusser heb ik nu een multitool nodig en dacht er gelijk aan om mijn accuboormachine te upgraden naar Makita. Nu was ik aan het kijken naar het volgende.
DDF484ZJ
DTM51RJTX3
en daarbij nog een losse mbox nr.3 (twijfel of ik er gelijk 2 zal nemen ivm los spul)

Maar twijfel of ik nu de DTM51RJTX3 zal nemen of los
DTM51ZJX3 met 2 losse 5A accu's en de DC18RD (wel 30 euro duurder).

Verschil is dan dat er een DC18RD dubbele snellader bijzit (vandaag in de korting bij toolnation).
Geen idee in hoeverre dat voor de thuisklusser veel uitmaakt een enkele of dubbele lader.

Iemand tips over de samenstelling of andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
roefje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:12:
Als thuisklusser heb ik nu een multitool nodig en dacht er gelijk aan om mijn accuboormachine te upgraden naar Makita. Nu was ik aan het kijken naar het volgende.
DDF484ZJ
DTM51RJTX3
en daarbij nog een losse mbox nr.3 (twijfel of ik er gelijk 2 zal nemen ivm los spul)

Maar twijfel of ik nu de DTM51RJTX3 zal nemen of los
DTM51ZJX3 met 2 losse 5A accu's en de DC18RD (wel 30 euro duurder).

Verschil is dan dat er een DC18RD dubbele snellader bijzit (vandaag in de korting bij toolnation).
Geen idee in hoeverre dat voor de thuisklusser veel uitmaakt een enkele of dubbele lader.

Iemand tips over de samenstelling of andere ideeën?
Ik heb de dubbele lader en ik heb die nodig, omdat de Makita bladblazer 2 accu's in 10 minuten leegblaast. Maar als ik de dubbele niet nodig zou hebben, dan zou ik liever een enkele willen. De dubbele is namelijk een enorm apparaat.

In een boormachine doe je over het algemeen weken met een 5Ah accu en met een multitool ook lang genoeg om andere accu's in de tussentijd op te laden.

[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 09-02-2021 12:15 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 13:37
-DarkShadow- schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Ik heb de dubbele lader en ik heb die nodig, omdat de Makita bladblazer 2 accu's in 10 minuten leegblaast. Maar als ik de dubbele niet nodig zou hebben, dan zou ik liever een enkele willen. De dubbele is namelijk een enorm apparaat.

In een boormachine doe je over het algemeen weken met een 5Ah accu en met een multitool ook lang genoeg om andere accu's in de tussentijd op te laden.
Thnx, ben nog niet van plan om een bladblazer aan te schaffen dus dan denk ik dat ik voor de set ga.
Vooral als de accu's wel even meegaan dan moet dat geen probleem zijn.

En als ik in de toekomst toch iets anders wil kan ik altijd nog een extra of dubbele lader aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Dirty

Is it capputime yet?

[Afbeelding]

Jaren geleden heb ik zoiets gezien voor dobbers, kan het niet zo snel terugvinden.
Wel dit gezien, is ongeveer hetzelfde.
GGIYF

[ Voor 4% gewijzigd door Dirty op 09-02-2021 12:27 . Reden: Meer via Google ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Nu online
Rob Z schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:09:
[...]

('k Zit te kijken naar zo'n apparaat en kom als Makita-fan alsnog uit bij de DeWalt 682 mét snoer)
Ik heb 1000 stuks van zowel de 10 als de 20 maar gebruik bij 18mm materiaal inderdaad bijna altijd de 20. Soms in een verstek de 10 om te voorkomen dat je er door gaat.

Ik heb een Milwaukee lamellenfrees met snoer maar ben juist net naar een Makita 18 volt overgestapt. Het snoer zat me vaak in de weg en ik vond de start (geen slowstart) altijd vervelend, net als de herrie. De Makita is lekker handzaam en een stuk stiller. Ik zit eigenlijk in het Milwaukee M18 en M12 accu ecosysteem maar had al wat Makita tuingereedschap op accu dus lag de drempel laag voor een body only :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@ps4mm Ik kreeg ze bij UJK dogs, maar zijn te klein voor een boorkop. Of ik begrijp je verkeerd. Op jou foto lijken ze er wel op, maar iets korter.

[ Voor 35% gewijzigd door Sa.Tan op 09-02-2021 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Zo. hier even mijn aankoop delen. Zojuist een Afkortzaag, invalzaag en bouwstofzuiger besteld in voorbereiding op het betreken van onze kluswoning in mei (en ik kan het eerder gebruiken voor het verbouwen van de (klein)kinderkamer bij mijn ouders). In eerste instantie was alles op accu aantrekkelijk, maar op basis van jullie advies heb ik het uiteindelijk niet gedaan.

Het is geworden:
- Metabo KGS254M afkortzaag
- Metabo ASA 25 L PC bouwstofzuiger
- Bosch GKT 55 GCE invalzaag

Eigenlijk wilde ik hierbij de Metabo KSE 55 Vario Plus inval- cirkelzaag, maar de reviews hebben me toch een beetje tegengehouden. De Bosch komt met oog op de inval functionaliteit net wat beter uit de bus. Dat hij 100 euro goedkoper is met liniaal is mooi meegenomen. Dat kan de pot terug in voor een goede schuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Pixeltje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:09:
Zit ik een beetje te browsen bij toolnation, glijd mijn muis uit.. nu wachten op deze: https://www.toolnation.nl...amellenfrees%2018%20Volt&

Alsie binnen is de accu aanvragen, heb er al twee en een oplader dus kan er mee beginnen :)
Toolnation doet aan cliffhangers :/
eerste melding 'uw pakket is verzonden' leverde me maandag een doos Lamello's 20 op.
tweede melding 'uw pakket is verzonden' leverde me vandaag een doos Lamello's 10 op
nu de machine nog.. :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10 16:14

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Laatst hadden we het hier over popnageltangen.
Ik heb deze voor m'n verjaardag gevraagd (en gekregen :+)

Afbeeldingslocatie: https://rivet-expert.com/media/catalog/product/cache/ed7ab1b87e79a0d4554b2ce148ff646c/r/i/rivet-expert-re-rs-popnageltang-inclusief-koffer-2.jpg
https://rivet-expert.com/...4-5-0-mm-inclusief-koffer

Ik laat hier binnenkort wel weten hoe die bevalt. Eerste indruk is goed, stevig. Geen plastic fantastic.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 21:49

inhico

pw

Point.Flare schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:59:
Zo. hier even mijn aankoop delen. Zojuist een Afkortzaag, invalzaag en bouwstofzuiger besteld in voorbereiding op het betreken van onze kluswoning in mei (en ik kan het eerder gebruiken voor het verbouwen van de (klein)kinderkamer bij mijn ouders). In eerste instantie was alles op accu aantrekkelijk, maar op basis van jullie advies heb ik het uiteindelijk niet gedaan.

Het is geworden:
- Metabo KGS254M afkortzaag
- Metabo ASA 25 L PC bouwstofzuiger
- Bosch GKT 55 GCE invalzaag

Eigenlijk wilde ik hierbij de Metabo KSE 55 Vario Plus inval- cirkelzaag, maar de reviews hebben me toch een beetje tegengehouden. De Bosch komt met oog op de inval functionaliteit net wat beter uit de bus. Dat hij 100 euro goedkoper is met liniaal is mooi meegenomen. Dat kan de pot terug in voor een goede schuurmachine.
Gefeliciteerd!

Die afkortzaag heb ik ook (ondertussen wel een wat oudere versie) en die bevalt me uitstekend.
Zelf twijfel ik nog over een invalzaag. Wordt Festool (of misschien Makita) indien 230V, of Metabo als ik voor de accu-variant ga. Dat laatste verwacht ik niet.
Wat was jouw reden voor de Bosch?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

inhico schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Gefeliciteerd!

Die afkortzaag heb ik ook (ondertussen wel een wat oudere versie) en die bevalt me uitstekend.
Zelf twijfel ik nog over een invalzaag. Wordt Festool (of misschien Makita) indien 230V, of Metabo als ik voor de accu-variant ga. Dat laatste verwacht ik niet.
Wat was jouw reden voor de Bosch?
Ik ben meer met eliminatie bij de Bosch gekomen dan dat ik er vanaf het begin af aan naar keek. Ik had origineel twee merken in overweging: Metabo en Makita. Liefst wilde ik alles van één merk hebben. Dus ik was heftig naar de Metabo aan het kijken.

Dit is meer een Cirkelzaag / Invalzaag combinatie, maar dat leek in eerste instantie geen probleem. In de reviews kwam de Metabo er netjes uit. Ruim voldoende power, invalmogelijkheid, kwalitatief goed gebouwd. Ik kwam echter ook tegen dat de Metabo primair een cirkelzaag is. Het invallen zou voelen als "extra". Daardoor niet geheel intuïtief (een ietwat raar geplaatst aanslagijzer en onhandig twee knoppen in moeten drukken). De Makita is hierin wat logischer en ook las ik dat de kwaliteit van de zaagsnedes beter zou zijn (100% haaks, waar dit bij de Metabo niet helemaal het geval was).

De Makita kwam weer wat underpowered uit de test voor de 1200W die hij verstookt. De Bosch was in eerste instantie afgeschreven als derde keuze. Maar kwam in een tests beter naar voren dan de Makita. Mafell zou deze in licentie produceren voor Bosch. Zodoende de knoop doorgehakt op Bosch.

Het is voorkeur. De Makita en de Bosch zullen elkaar niet veel ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Help! :P Ik heb een Bosch GDR 12V-105 slagschroevendraaier. En nu gaat de schroefbit er niet meer uit. :'(

Ik heb al alles geprobeerd. Heeft iemand dit misschien weleens gehad en het opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRdfDeg9hL80lHPKkOj-LNOWSLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeUjced5L4dWRxpn7gE0jPoH.jpg?f=fotoalbum_large

Hehe, toolstation moet hun algroritme iets bijstellen, want die verklapt nu doodleuk dat de prijzen flink stijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:08
TimoDimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:02:
Help! :P Ik heb een Bosch GDR 12V-105 slagschroevendraaier. En nu gaat de schroefbit er niet meer uit. :'(
Hoe zit die dan precies vast?

Lukt het nog om de zwarte 'kraag' uit te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

florizla schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Of in te drukken?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
[...]

Ik krijg de zwarte kraag niet in beweging, dus dat is eigenlijk het probleem denk ik. Ik heb gewoon een schroefbit gebruikt die ervoor bedoeld is, dus met zo'n inkeping. En het gaat altijd prima. Echt een heel gek probleem dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Nee je moet hem er altijd uit trekken. Erop drukken heeft ook geen zin trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Ik heb er al een platte beitel tussen gestoken om met wat hefboomwerking de kraag op te heffen, maar dat wil ook niet lukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:58

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn Einhell collectie nog wat uitgebreid. Dit keer een cirkelzaag. Kreeg (net als bijna alles van Einhell overigens) erg goede beoordelingen. Nu met korting kunnen kopen en ik heb al 4 accu's van dit 18V systeem (2x 2.5Ah en 2x5.2Ah) dus dat is gewoon top. Het is een 15cm exemplaar, de TE-CS 18/150 Li
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj8ItdbrsT0U5W1paVIZpOXQtrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U3t9nGdh5ZXf4dNYwsxROp9z.png?f=fotoalbum_large
Gisteren even aangezwengeld met een 5.2Ah accu en dat ding gaat als een tiet :7 Een hardhouten plank van 2.5cm dik doorgezaagd om te proberen en dat gaat moeiteloos. Hoor het apparaat eigenlijk niet eens echt vertragen als ik er redelijk hard tegen duw. Fijn degelijk in de hand ook en afwerking is bovengemiddeld.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raymond schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:03:
[Afbeelding]

Hehe, toolstation moet hun algroritme iets bijstellen, want die verklapt nu doodleuk dat de prijzen flink stijgen :+
gestegen zijn

Doet Amazon ook. Die meldt gewoon van alles op je wensenlijst en winkelmandje wat er veranderd is qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
[...]

TimoDimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Ik krijg de zwarte kraag niet in beweging, dus dat is eigenlijk het probleem denk ik. Ik heb gewoon een schroefbit gebruikt die ervoor bedoeld is, dus met zo'n inkeping. En het gaat altijd prima. Echt een heel gek probleem dit.
Of eigenlijk krijg ik de kraag wel in beweging, maar het is maar een klein stukje. Hij gaat gewoon niet helemaal omhoog. De kraag kan wel draaien.

Misschien kan iemand die deze ook heeft (of een soortgelijke accuschroevendraaier met zo'n vergrendelmechanisme) even kijken waar het aan zou kunnen liggen en of je er iets tussen zou kunnen steken en waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

TimoDimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Nee je moet hem er altijd uit trekken. Erop drukken heeft ook geen zin trouwens.
Ah excuus, ik dacht dat je het over de gsr had. Die is met drukken op de kraag om je bitje te lossen.

Klinkt een beetje alsof er vuil tussen zit, even goed in de wd40 zetten en wat wiebelen helpt niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 09-02-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Pixeltje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:15:
[...]

Ah excuus, ik dacht dat je het over de gsr had. Die is met drukken op de kraag om je bitje te lossen.

Klinkt een beetje alsof er vuil tussen zit, even goed in de wd40 zetten en wat wiebelen helpt niet?
Deze? https://www.bosch-profess...cts/gsr-12v-15-0601868101

Die is toch gewoon met snelspanner, die je moet draaien?

Drukken i.p.v. trekken zou wel makkelijker zijn. Als ik deze moet weggooien dan koop ik er een die met drukken werkt.

Trouwens als ik hem er echt niet uit krijg dan zit ik voor altijd opgescheept met een Torx 15 bitje erin. Tot het bitje versleten is en dan kan het hele ding weg. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Ik heb hier een filmpje gevonden van de grote 18V-variant. YouTube: How to disassemble and find problem for Bosch GDR 18-Li 18V cordless... Die gast wipt het kraagje er zo uit. Alleen hij heeft wel allerlei speciaal gereedschap dat ik niet heb.

Weet iemand of de 18V-variant hetzelfde sluitingsmechanisme heeft?

Misschien kan ik er ook eens iets puntigs tussen steken zoals in het filmpje.

[ Voor 27% gewijzigd door TimoDimo op 09-02-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
TimoDimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:22:
Drukken i.p.v. trekken zou wel makkelijker zijn. Als ik deze moet weggooien dan koop ik er een die met drukken werkt.
Gewoon iets minder lief zijn. Je bitje zit gewoon een beetje klem, omdat het een slagschroevedraaier is, die dus lekker hamert op het bitje.

Geef gewoon eens met een hamer een tik op dat bitje, of zet het ding eens vast in een bankschroef en dan een ruk aan de machine. Een tik op die kraag kan ook geen kwaad.

Of als je dat allemaal te spannend vindt, begin dan eens met een schroef los te hameren met die bit. Grote kans dat daardoor de bit weer even goed in de kop komt te zitten, waardoor je hem makkelijk kan verwijderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond op 09-02-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Raymond schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Gewoon iets minder lief zijn. Je bitje zit gewoon een beetje klem, omdat het een slagschroevedraaier is, die dus lekker hamert op het bitje.

Geef gewoon eens met een hamer een tik op dat bitje, of zet het ding eens vast in een bankschroef en dan een ruk aan de machine. Een tik op die kraag kan ook geen kwaad.
Ok. Ik heb er nu wat WD40 in gespoten na wat gelezen te hebben van mensen met hetzelfde probleem hier: https://www.finehomebuild...uck-in-impact-driver-help

En nu gaat de zwarte kraag omhoog! Volgens mij ook wel ver genoeg. Maar de bit zit nog steeds muurvast.

Die lui uit dat topic gebruiken ook een bankschroef. Alleen ik heb er geen. Staat nog wel op m'n lijstje. :P

Nu dan nog maar eens proberen om iets minder lief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
TimoDimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Ok. Ik heb er nu wat WD40 in gespoten na wat gelezen te hebben van mensen met hetzelfde probleem hier: https://www.finehomebuild...uck-in-impact-driver-help

En nu gaat de zwarte kraag omhoog! Volgens mij ook wel ver genoeg. Maar de bit zit nog steeds muurvast.

Die lui uit dat topic gebruiken ook een bankschroef. Alleen ik heb er geen. Staat nog wel op m'n lijstje. :P

Nu dan nog maar eens proberen om iets minder lief te zijn.
Pak dan een tang en ga ff lomp te werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Raymond schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Pak dan een tang en ga ff lomp te werk.
Haha, ja, dat plan had ik al. Kijk ik heb dit filmpje gevonden:

YouTube: Easiest way to remove a stuck bit from an impact driver!

Misschien moet ik zoiets proberen. Ik heb wel allerlei waterpomptangen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb even een wellicht domme vraag over het gebruik van een cirkel / invalzaag.

ik heb een Makita spj6000. dat werkt als een tierelier, maar het deel waar ik nog veel tijd mee kwijt ben is het secuur afmeten. ik heb meestal net 1 mm teveel of te weinig. dat heeft te maken met de dikte van het zaagblad. dus ik was benieuwd of iemand een handige tip heeft voor aftekenen:

- stel dat ik een plaat heb van 30 centimeter en wil deze op 25 cm afkorten. teken ik 'm dan af op 25 + dikte zaagblad, of zet ik de geleiderail net tegen de lijn aan?

[ Voor 0% gewijzigd door Smithkj op 10-02-2021 11:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50
Smithkj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:33:
Ik heb even een wellicht domme vraag over het gebruik van een cirkel / invalzaag.

ik heb een Makita spj6000. dat werkt als een tierelier, maar het deel waar ik nog veel tijd mee kwijt ben is het secuur afmeten. ik heb meestal net 1 mm teveel of te weinig. dat heeft te maken met de dikte van het zaagblad. dus ik was benieuwd of iemand een handige tip heeft voor aftekenen:

- stel dat ik een plaat heb van 30 centimeter en wil deze op 25 cm afkorten. teken ik 'm dan af op 25 + dikte zaagblad, of zet ik de geleiderail net tegen de lijn aan?
De correcte manier is om de geleiderail altijd op het werkstuk te hebben liggen en dat wat je afzaagd het rest stuk is. Je tekent je werkstuk dan af op 30cm. Legt de geleilderail op de lijn met de rubberstrip zodat je de lijn net niet meer ziet en dan ga je zagen. Zo is je werkstuk altijd 30 cm en verdwijnt de dikte van het zaagblad in het afvalstuk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Exigence

dnkroz

TimoDimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:01:
[...]

Haha, ja, dat plan had ik al. Kijk ik heb dit filmpje gevonden:

YouTube: Easiest way to remove a stuck bit from an impact driver!

Misschien moet ik zoiets proberen. Ik heb wel allerlei waterpomptangen. :+
Even de slagschoevendraaier met de bit in een stuk hout drukken en achterstevoren rammelen. Dan komt het meestal wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Exigence schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Even de slagschoevendraaier met de bit in een stuk hout drukken en achterstevoren rammelen. Dan komt het meestal wel los.
Nou helaas is het allemaal nog niet gelukt. Het zal wel aan mijn onkunde liggen. Met deze tip werd hij heel heet. Maar gelijk met een tang eraan trekken werkte ook niet.

Ik denk dat ik maar wacht tot ik een bankschroef heb, of ik ga naar iemand toe met een bankschroef. Tenzij er nog meer tips zijn. Dan blijf ik nog wel proberen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Waar woon je ergens? Wellicht dat er een tweaker in de buurt woont die wat minder medelijden met je machine heeft en die bit er wel uit kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Smithkj ter toevoeging aan @Davidshadow13 correcte post: Dat heeft meteen ook het voordeel dat die rubberstrip ook de functie kan vervullen van splinterbescherming: Je krijgt dan een mooiere zaagsnede op het stuk waar de rail op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Laatst online: 10-04 13:45
Thanks! Helder antwoord! Ga ik dat zo uitvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:32
Kort vraagje; kekke Makita repciprozaag gescoord via marktplaats. Alleen ontbreekt dat stalen ding wat voorop zit als je de zaag ergens op zet om te gaan zagen. Hoe noem je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94-_K0-NrQ_E2FgeaX-tvbjEsVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKEpBWLLoSSrCv87ZB0vIW0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:00

thijsco19

KTM 990 SMT

@Terrz Een zaagvoet.
Via makita.nl kan je bij het desbetreffende product een onderdelen tekening vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 10-02-2021 19:44 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
Terrz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:37:
Kort vraagje; kekke Makita repciprozaag gescoord via marktplaats. Alleen ontbreekt dat stalen ding wat voorop zit als je de zaag ergens op zet om te gaan zagen. Hoe noem je dat?

[Afbeelding]
https://www.kruis.nl/onderdelen/zoeken?q=DJR

voor een 5-tal euro ben je gesteld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nvermen op 10-02-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
henkie196 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:43:
[...]knip
Er was zo'n video eerder (in het vorige topic?) waar de deWalt er niet zo goed uit kwam, vooral omdat de 90 graden setting op 87 graden zat, ofzo. Weet niet zeker of dat hetzelfde model was.
Dank voor de tip! (DeWalt kent één model lamellenfrees op 230V)
Maar intussen heb ik toch maar de Makita op 18V besteld. Daarmee neem ik het lagere vermogen en het handmatig aanzetten van de stofzuiger voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Raymond schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:57:
Waar woon je ergens? Wellicht dat er een tweaker in de buurt woont die wat minder medelijden met je machine heeft en die bit er wel uit kan krijgen?
Ja dat is ook een idee. Wie woont er in de buurt van Rotterdam? :)

De sneeuw maakt het nu alleen niet zo makkelijk om hem even weg te brengen naar iemand hier (momenteel geen auto). Ik kan 'm ook verkopen en opsturen aan iemand die hem wel wil maken?

Dan koop ik de opvolger wel: https://www.amazon.de/-/e...-06019E0101/dp/B00SJ947HQ

En weet iemand wat dit voor versie is? https://www.amazon.de/-/e...-Bosch-GDR/dp/B0728BM1XK/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Laatst online: 06-10 16:43
Ik zoek een soort 'meetapparaat' waarmee je bijvoorbeeld een geleiderail exact op een bepaalde afstand kan zetten. Een soort duwbalkje dat je met een stelschroef op een bepaalde afstand kan zetten. Zoiets lijkt mij handig als ik bijvoorbeeld met de invalzaag met geleiderail iets precies moet zagen. Een stukje van 25,4 cm ofzo.

Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Niet online
dj1981 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Misschien eerst even bedenken wat je er allemaal mee wil doen? De 484 is krachtiger, maar ook flink zwaarder. Is vaak niet echt een probleem, todat je bijvoorbeeld een dag lang veel boven je hoofd werkt.
Of misschien is een alles-in-een klopboormachine handiger? Als je hem niet zoveel gebruikt, maar wel af en toe in steen wil boren? De DHP483 lijkt exact gelijk aan de DDF483, maar dan met klopfunctie.
Zelf heb ik toevallig de DHP483 net besteld, en is een prima ding. Dan koop je bij de gratis accu actie volgend jaar nog een kleine, lichtere schroefmachine, een DDF083 ofzo, dan heb je een mooie combi
Gebruik het voornamelijk voor schroeven en boren in hout. Voor het boren in steen of ander zwaarder werk heb ik nog een losse klophamerboor met snoer.

Vandaar dat ik niet naar de DHP variant heb gekeken. Heb nu zowel de DDF483 als de DDF484 in bestelling staan. Puur om even te kijken hoe het aanvult. Op het moment neig ik naar de DDF483. Ik vermoed dat deze voldoende is voor mij. Mocht de 484 ook fijn in de hand liggen en het gewicht ook meevallen dan kan ik die nog overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@webber87 Schuifmaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:40
webber87 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:54:
Ik zoek een soort 'meetapparaat' waarmee je bijvoorbeeld een geleiderail exact op een bepaalde afstand kan zetten. Een soort duwbalkje dat je met een stelschroef op een bepaalde afstand kan zetten. Zoiets lijkt mij handig als ik bijvoorbeeld met de invalzaag met geleiderail iets precies moet zagen. Een stukje van 25,4 cm ofzo.

Bestaat zoiets?
Ik denk dat je zoiets zoekt:
https://www.festool.nl/accessoires/495717---fs-pa
Dit klikt aan de geleiderail vast en zo kan je herhaaldelijk dezelfde stukjes zagen. Er zijn meer merken die soortgelijke systemen maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• florizla
Ik zoek een soort 'meetapparaat' waarmee je bijvoorbeeld een geleiderail exact op een bepaalde afstand kan zetten.
Bij hookedonwood kan je inspiratie opdoen over verschillende soorten meet- en afteken gereedschap.

https://hookedonwood.online/China-Tools-Ranking/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michielvanv
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-04 08:07
florizla schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:19:
[...]

Bij hookedonwood kan je inspiratie opdoen over verschillende soorten meet- en afteken gereedschap.

Je bent me voor. Z'n laatste video (19 uit mn hoofd) gaat over diverse meetgereedschappen.
Waar je naar zoekt is of zo'n festool ding, wat je aan je geleider kunt hangen, of iets als:

https://www.banggood.com/...rking-Tool-p-1595696.html
of
https://www.banggood.com/...ring-Ruler-p-1455619.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-10 17:11
TimoDimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Nou helaas is het allemaal nog niet gelukt. Het zal wel aan mijn onkunde liggen. Met deze tip werd hij heel heet. Maar gelijk met een tang eraan trekken werkte ook niet.

Ik denk dat ik maar wacht tot ik een bankschroef heb, of ik ga naar iemand toe met een bankschroef. Tenzij er nog meer tips zijn. Dan blijf ik nog wel proberen. :)
Dit heb ik standaard met m'n slagschroevendraaier als ik zwaarder werk ermee uitvoer. Het bitje draait een beetje in de opening waar die in zit en komt dan heel strak te zitten. Wat bij mij altijd werkt is even met de hamer op het bitje slaan. Daardoor schiet ie los en haal je hem er zo uit. Mocht je ook vuil erin hebben waardoor die niet los kan, even wat perslucht voor je op het bitje slaat om e.e.a. weg te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 13:28

Bestaat zoiets?
[...]

Ik denk toch dat hij een parallelaanslag bedoeld, zoals rutgrrrr ook al benoemde. Het ligt er aan welk geleiderail systeem je hebt of er iets voor is. Maar je kan het natuurlijk ook altijd doen met een lineaal/meetgereedschap uit de video van Dennis van Hooked on Wood.

Benchdogs heeft ze bijvoorbeeld voor Festool, Makita en Triton. Die van Bosch/Mafell zijn in ontwikkeling.
Of eveneens voor festool van Seneca, maar je hebt ze ook van woodpeckers.

[ Voor 4% gewijzigd door djjvb op 11-02-2021 09:17 ]

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Mattheus_92 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Dit heb ik standaard met m'n slagschroevendraaier als ik zwaarder werk ermee uitvoer. Het bitje draait een beetje in de opening waar die in zit en komt dan heel strak te zitten. Wat bij mij altijd werkt is even met de hamer op het bitje slaan. Daardoor schiet ie los en haal je hem er zo uit. Mocht je ook vuil erin hebben waardoor die niet los kan, even wat perslucht voor je op het bitje slaat om e.e.a. weg te blazen.
Welke bitjes gebruiken jullie, gewone 'grijze', gouden of impacts? @TimoDimo al met griptang geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
Rmanen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:39:
[...]

Welke bitjes gebruiken jullie, gewone 'grijze', gouden of impacts? @TimoDimo al met griptang geprobeerd?
Bosch impakt/ Wera impakt/ Milwaukee shockwave

Die laatste zijn los heel goedkoop te krijgen bij de Bouwmaat en hebben met de laatste generatie echt wel een prima bitje voor die prijs.

K to the KillaZ

• webber87
  • Laatst online: 06-10 16:43
[...]

Yes! De paralelaanslag. Dat zoek ik. Met deze link ben ik ook erg blij!
Er zitten handige tools tussen!

• florizla
(over de slagschroevendraaier)
Bosch heeft er een soepje van gemaakt qua productnamen. De meeste 12 Volt machines hebben ook een oude naam uit de 10.8 Volt tijd (wat dezelfde batterijen en voltage is).
Zie de lijst op https://www.bosch-profess...ing-van-10-8-v-naar-12-v/

Maar... De GDR 120-Li staat daar niet bij. Het lijkt een ouder model (niet brushless, minder compact en 'slechts' 100 Nm).

Je tweede link is een GDS (slagmoeraanzetter), geen GDR (slagschroevendraaier). De GDS heeft een mannelijke vierkant aansluiting voor doppen, geen vrouwelijke zeskant voor bits. De GDR variant, ook brushless, heet GDR 12V-110.

[ Voor 1% gewijzigd door florizla op 11-02-2021 10:15 . Reden: verduidelijking ]

• TimoDimo
  • Nu online
florizla schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:13:
(over de slagschroevendraaier)

[...]

Bosch heeft er een soepje van gemaakt qua productnamen. De meeste 12 Volt machines hebben ook een oude naam uit de 10.8 Volt tijd (wat dezelfde batterijen en voltage is).
Zie de lijst op https://www.bosch-profess...ing-van-10-8-v-naar-12-v/

Maar... De GDR 120-Li staat daar niet bij. Het lijkt een ouder model (niet brushless, minder compact en 'slechts' 100 Nm).

Je tweede link is een GDS (slagmoeraanzetter), geen GDR (slagschroevendraaier). De GDS heeft een mannelijke vierkant aansluiting voor doppen, geen vrouwelijke zeskant voor bits. De GDR variant, ook brushless, heet GDR 12V-110.
Bedankt voor de uitleg. Ik had niet eens gezien dat je een GDS en een GDR hebt. Maar ik moet een GDR hebben. Doppen draaien doe ik nooit, en je kunt een GDR daar ook wel voor gebruiken met een tussenstukje toch?

Weet iemand een goede aanbieding voor een GDR-110 12V? Mag zonder accu/L-Boxx.

• TimoDimo
  • Nu online
Rmanen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:39:
[...]

Gewone grijze. Nee, ik zou ook niet weten hoe. Ik heb wel zo'n ding volgens mij, maar kun je daarmee het bitje vastgrijpen?

• TimoDimo
  • Nu online
Mattheus_92 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Erop slaan had ik al geprobeerd. Het zou best kunnen dat er wat vuil in zit. Maar ik heb ook al geen persluchtmachine...
Pagina: 1 ... 12 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).