Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Mijn vorige multitool was de PMF220 en heb daarvoor ook de bosch gehad, die het helaas al snel begaf. Nadeel van de Makita is dat hij door de ophanging wat groter is, maar heb hem afgelopen maanden veel gebruikt, maar eigenlijk nog niet echt hinder van gehad.
Winkelhaak, normaalgesproken. Blokhaak heeft een verdikte korte arm om mee aan te leggen, terwijl een winkelhaak dat niet heeft. Als het volgens DIN 875 is, tenminste.8088 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:28:
Blokhaak of blokwinkelhaak.
OK. Bauhaus Den Hoorn heeft er 5 (!) op voorraadNivado schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:31:
[...]
Ik denk dat het goedkoper is er voor nu een te huren, en er dan een te kopen als ze in een aanbieding zijn, zodat je er gratis een accu o.i.d. bij krijgt. Dan om na twee jaar toch maar die Bosch te kopen om dat die Worx toch niet zo 'fein' is.
Of, zoals @dreamscape ook al zegt, de 12V variant nemen. Die is 'feiner'/beter/waardevoller dan een Worx.

"Kunststof koffer", dus ik neem aan in L-boxx
183,95
Maar ja... alleen afhalen... gawd. (2 uur rijden)
[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 10-01-2022 19:49 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zat met hetzelfde issue, maar heb geen 3d printer. Ik heb wel een berg van die euro per stuk HBM éénhandige klemmetjes liggen. Ben dus aan de crea bea gegaan: een afvalstukje beuken en idem stukje aluminiumstaaf gepakt en daarna losgegaan met de schuifmaat:MMatthijsV schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
Een tijdje geleden gekeken naar klemmen voor de Bosch fsn rail. Ik vond die vrij prijzig voor mijn dhz werk. Nu had ik een 3D model gevonden om dit op een bestaande snelspan klem te gebruiken. Samen met de Parkside klem heb ik het iets moeten bijvijlen. Prima oplossing voor mij![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.thingiverse.com/thing:4305575
:strip_exif()/f/image/Ac40xX0zgUuSFE5whd0kxstG.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stukje beuken met superlijm verlijmd op het aluminium en tadaa:
:strip_exif()/f/image/JyT0wiq42osRS9ZA28S0GimQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cgw1bfc44yWGja5rwnTpS5Km.jpg?f=fotoalbum_large)
Kostte geen geld en kost geen ruimte omdat het alleen een extra kopje voor een bestaande lijmklem is. Ondanks dat de klemmen een beetje onder een hoek komen te staan bij het knijpen zet één klem voldoende kracht om dat kleine stukje multiplex, ook bij jutteren, op de plek te houden.
Die pen is idd niet de beste oplossing, maar je kan wel met SL max bladen zagen en dat gaat echt verdomd snel. Laatst dakbeschot en balken doorgezaagd met 90% gebruik multitool en twee stukjes de recipro erbij. En minder trilling dan bij een Fein. Echt een fijne machine in het gebruik.Nivado schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Daar passen dan helaas weer geen Bosch batterijen op. En het systeem van Makita is echt waardeloos i.v.m. Bosch/DeWalt/Fein etc.
Dat is voor mij de reden dat ik mijn DTM40 nog niet vervangen heb door een DTM51 of DTM52.
De DTM52 gebruikt starlock i.c.m. een klem en een pin. Worst of both worlds zegmaar.
@Orion84 Die 14.4V machine van Makita ben ik, niet @paQ
Ik denk dat je dan beter af bent in DLD en/of BE gezien er vanuit Limburg gereden gaat worden. (Al heb ik me niet bezig gehouden hoe het met grens winkelen zit onder de huidige regels daarginder)paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:48:
[...]
OK. Bauhaus Den Hoorn heeft er 5 (!) op voorraad
183,95
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Volgens mij is een winkelhaak een ‘framing square’ in het Engels en een blokhaak een ‘machinist square’ of ‘try square’.henkie196 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:27:
[...]
Winkelhaak, normaalgesproken. Blokhaak heeft een verdikte korte arm om mee aan te leggen, terwijl een winkelhaak dat niet heeft. Als het volgens DIN 875 is, tenminste.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Het is in NRW eigenlijk exact dezelfde situatie kwa voorraad: nietsrockhopper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:58:
[...]
Ik denk dat je dan beter af bent in DLD en/of BE gezien er vanuit Limburg gereden gaat worden. (Al heb ik me niet bezig gehouden hoe het met grens winkelen zit onder de huidige regels daarginder)
Obi niet, bauhaus niet, groothandels evenmin.
In Belgie heb ik er ook nog geen gezien.
Ondertussen nog paar keer contact gehad met de profi afdeling van Hornbach. hier, en hij durft nieteens een levertijd te noemen.
Even kijken of ik Bauhaus zo ver kan krijgen het te verzenden voor een schappelijk bedrag.
edit:
Ze willen het laten ophalen door een koerier, en dan betalen per km.
Mja is nieteens een realistische optie wmb.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 11-01-2022 08:38 ]
Lijkt er inderdaad op. En carpenter's square voor een schrijfhaak. Alhoewel het in het engels waarschijnlijk meer van de persoon afhangt van wat er met een specifieke term nu eigenlijk bedoeld wordt. Net als in het nederlands8088 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 04:04:
Volgens mij is een winkelhaak een ‘framing square’ in het Engels en een blokhaak een ‘machinist square’ of ‘try square’.
Tsja 2 uurtjes valt toch wel mee? Ik zou het in deze tijd als een welkom uitstapje zienpaQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:48:
[...]
OK. Bauhaus Den Hoorn heeft er 5 (!) op voorraad
183,95
HD4Life @ Full-HD
Davidshadow13 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:45:
[...]
Tsja 2 uurtjes valt toch wel mee? Ik zou het in deze tijd als een welkom uitstapje zien

2 uur 9 min enkele reis.
tank benzine
heel de dag naar de haaien
Dan kan ik beter 100 euro 'teveel' betalen wat meer lokaal
Mastertools heeft "snel leverbaar" staan op de site bij deze multitool.
Ik heb goede ervaringen met hun snel leverbaar.
https://mastertools.nl/search?q=GOP%2018V-28
Had van de zomer op een klus dat mijn afkortzaag ermee ophield.
Smiddags om 16:00 de LS1019l besteld, volgende ochtend om half 7 stonden ze voor de deur.
(was wel met een speciaal transport)
[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2022 09:12 ]
En dan klik je door en staat er "Naar verwachting weer leverbaar in: onbekend*"FRANQ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:11:
@paQ
Mastertools heeft "snel leverbaar" staan op de site bij deze multitool.
Ik heb goede ervaringen met hun snel leverbaar.
https://mastertools.nl/search?q=GOP%2018V-28
Had van de zomer op een klus dat mijn afkortzaag ermee ophield.
Smiddags om 16:00 de LS1019l besteld, volgende ochtend om half 7 stonden ze voor de deur.
(was wel met een speciaal transport)
Mijn two cents: koop er gewoon eentje met een kabel.paQ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:48:
[...]
2 uur 9 min enkele reis.
tank benzine
heel de dag naar de haaien
Dan kan ik beter 100 euro 'teveel' betalen wat meer lokaal
Dat is voor klussen aan plafond, en op trapjes (waar ik hem voor nodig ga hebben) echt drama.wtu schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Mijn two cents: koop er gewoon eentje met een kabel.
Is er niet een lieve mede-tweaker die dat ding even voor je wilt ophalen en opsturen?paQ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:17:
[...]
edit:
Ze willen het laten ophalen door een koerier, en dan betalen per km.
Mja is nieteens een realistische optie wmb.
[ Voor 37% gewijzigd door big bang op 11-01-2022 09:40 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Sorry dat was me niet opgevallen.Nivado schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:
[...]
En dan klik je door en staat er "Naar verwachting weer leverbaar in: onbekend*"
Wel vreemd dat er 2 regels over de leverbaarheid zijn.
Multitool op accu is wel echt het meest praktisch.wtu schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Mijn two cents: koop er gewoon eentje met een kabel.
Zeker in een verbouwing gaat dat ding van de ene uithoek van het huis naar de andere in 10 minuten tijd.
Steeds stopcontacten zoeken is dan verschrikkelijk irritant.
Ook met werk op het dak of op een ladder is een snoer niet altijd even praktisch.
(afgezien van dat je een ingebouwde valbeveiliging hebt voor het apparaat)
Eigenlijk geld het voor alle apparaten dat accu handiger is.
Enige uitzondering is wat mij betreft de afkortzaag met stofzuiger.
Het mooie gevoel van een goede deal mag ook wat tijd kostenSmitovic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:58:
Ondertussen had je dat ding al 6x in huis als je in de auto was gestapt... Ik snap dat je de beste deal wilt, dat wil ik ook altijd, maar vergeet niet hoeveel uren je al kwijt bent om 100 euro te besparen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
edit: 239 ex BTW
Oh, en pas beschikbaar na week 10.
priceless!big bang schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Het mooie gevoel van een goede deal mag ook wat tijd kosten
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 11-01-2022 10:31 ]
jawelbig bang schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Is er niet een lieve mede-tweaker die dat ding even voor je wilt ophalen en opsturen?
maar ik kijk nog heel even of het lukt zonder een ander er mee op te zadelen.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 11-01-2022 10:18 ]
|>
En Starlock, koolborstels, verlichting en nog wat meer zaken. Dat maakte voor mij (met een vrij pittige verbouwing, strippen van een heel huis) de 52 een no-brainer. De anti vibration en de stillere motor zijn erg merkbaar, en starlock is handig, maar je merkt wel dat de accessoires meteen duurder zijn.Smitovic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
Goed, doorgaand op multitools, DTM51 vs DTM52? Grootste verschil is denk ik betere anti vibration?
|>
Minder gewicht, accu anders geplaatstSmitovic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
Goed, doorgaand op multitools, DTM51 vs DTM52? Grootste verschil is denk ik betere anti vibration?
Ik zie bijvoorbeeld RTJX en ZJ.
Nu lijkt me RTJX meer op een set slaan en ZJ alleen op het apparaat.
[ Voor 21% gewijzigd door Smitovic op 11-01-2022 11:54 ]
Framoes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:47:
[...]
Die pen is idd niet de beste oplossing, maar je kan wel met SL max bladen zagen en dat gaat echt verdomd snel. Laatst dakbeschot en balken doorgezaagd met 90% gebruik multitool en twee stukjes de recipro erbij. En minder trilling dan bij een Fein. Echt een fijne machine in het gebruik.
Goed om te lezen dat de DTM52 toch niet zo waardeloos is als hij op het eerste gezicht lijkt. Beide bedankt voor de aanvulling/rectificatie!simon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:33:
Levertijden van gereedschap zijn een ramp, ik had een Makita DTM52 besteld in NL, levertijden tot in eind januari. Uiteindelijk mbox loos in Duitsland besteld. Kwam goed uit, mooi op tijd binnen voor de verbouwing. De pen is minder handig, maar in eigenlijk totaal geen last van gehad, en onderhand de multitool voor van alles en nog wat gebruikt. Vind 't echt een topding, en volgens Makita zelf zou die weer een beetje beschikbaar in NL moeten zijn.
@Rzaan Kijk anders hier in de startpost even. Daar staan de betekenis en de opbouw van alle codes van Makita opgesomd.
[ Voor 8% gewijzigd door Nivado op 11-01-2022 12:32 ]
met L-boxx vanaf 10 feb
zonder L-boxx vanaf 'juni'
Beiden zijn serieus lang wmb
Bosch blauw? Het viel me ook al op dat die enorme leveringsproblemen hebben. Bijna niets is voorradig en een levertijd van maanden.paQ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:29:
Iemand heeft de levertijden voor me opgevraagd van de multitool:
met L-boxx vanaf 10 feb
zonder L-boxx vanaf 'juni'
Beiden zijn serieus lang wmb
Zag inderdaad ook al dat bv. een 18V 60 boormachine ook op veel websites er niet meer is, of alleen een bepaalde versie, sommige versies ook op niet meer leverbaar.sweetdude schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:49:
Bosch blauw? Het viel me ook al op dat die enorme leveringsproblemen hebben. Bijna niets is voorradig en een levertijd van maanden.
yepsweetdude schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Bosch blauw? Het viel me ook al op dat die enorme leveringsproblemen hebben. Bijna niets is voorradig en een levertijd van maanden.
De 12V variant van Bosch blauw staat bij hen ook als in voorraad, eventueel daar eens informeren? Tot nu toe goede ervaringen gehad met hen.
Edit: Ondertussen vernomen dat ze vrijdag zouden verzenden dus een week na bestelling moesten er nog mensen op zoek zijn ;-).
[ Voor 15% gewijzigd door msicaron op 12-01-2022 11:19 ]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Zijn er inmiddels al een beetje behoorlijk goedkope(re) alternatieven. Ik heb een voorraadje starlock feinbladen voor cheap op de kop kunnen tikken uit het opruimingsvak van bouwmaat een jaar ofzo geleden, maar het einde komt inzicht en van de "echte" prijzen wordt je niet heel vrolijk. zelf gebruik ik de fein bijna niet en ik dacht een levenslange voorraad te hebben gekocht.simon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:07:
[...]
starlock is handig, maar je merkt wel dat de accessoires meteen duurder zijn.

Ik heb een steelstofzuiger van Bosch met een 18V 'power for all' batterij in.
Ziet er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T7KvFlsC1epPMQlEDLq9ccGu.jpg?f=user_large)
Het is een 2.5 Ah batterij en is na een dik jaar gebruik redelijk op (snap ik ook wel, zo'n stogzuiger trekt hem redelijk snel leeg op de turbo stand).
Nu zoek ik een vervanger maar die zijn vrij prijzig. Iemand die weet of er ook 'gewone' 18V batterijen van Bosch op passen?
Erikzelf schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:48:
Dit zijn de 'gewone' batterijen die ook op Bosch Groen gereedschap en Bosch Groen tuingereedschap wordt gebruikt
Dank. Klopt inderdaad.
Vreemd en jammer dat deze batterijen een stuk meer kosten dan de 18V batterijen die je in Bosch blauw steekt.
Maar goed, ze zijn tenminste overal beschikbaar en dus prima vervangbaar, dat wel.
De 12V is overal wel in voorraad.msicaron schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:25:
Ik heb de DTM52ZJX2 (Body in Mbox met accessoires) bij Combitools besteld eind vorige week. Volgens hun website zou hij in voorraad moeten zijn maar tot nu toe nog geen verzendbevestiging gekregen.
De 12V variant van Bosch blauw staat bij hen ook als in voorraad, eventueel daar eens informeren? Tot nu toe goede ervaringen gehad met hen.
De 18 is het probleem.
Daarom ook best verwonderlijk dat Bauhaus Den Hoorn er gewoon 5 in de winkel heeft liggen.
Vooral de 2.5Ah lijkt (na een snelle blik bij één shop) erg duur in verhouding tot andere accu's. Voor een paar tientjes meer heb je een 5Ah power-for-all accu, terwijl bij bosch blauw het verschil tussen de 2Ah en 4 of 5 Ah veel groter is. Als je stofzuiger die 2.5Ah zo snel leeg trekt: haal lekker een 5Ah. Stofzuiger minder snel leeg en doordat de accu dus minder cycles maakt gaat ie veel kans ook nog langer mee.Breezz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:52:
[...]
[...]
Dank. Klopt inderdaad.
Vreemd en jammer dat deze batterijen een stuk meer kosten dan de 18V batterijen die je in Bosch blauw steekt.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Soms moet je geluk hebben. Ik was vorig jaar op zoek naar een bepaald stuk gereedschap. De eerste die ik vond kocht ik gelijk, wegens een scherpe prijs. De volgende dag kreeg ik hem in huis en de kwaliteit was veel beter dan gedacht. Toen ik weer op de verkoopsite keek was de komma ineens verschovenbig bang schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Het mooie gevoel van een goede deal mag ook wat tijd kosten
Heb dus 90% korting gekregen
Veel specifieker dan dit ga ik niet worden want ondanks dat de verkoopsite de grootste van de wereld is voelt het toch nog wel alsof ik een keer een aanmaning krijg. De prijs was niet raar voor een hobby-apparaat (wat dat merk ook verkoopt) maar dit bleek dus een pro-versie

Ik heb eetkamerstoelen met wieltjes waarvan het schroefdraad enorm verrot is (na >10 jaar).
:strip_exif()/f/image/OHP3ORzXcc44PfI5zZRQTaYk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb wel nieuw schroefdraad besteld dat je met een inbus er in kunt schroeven, maar hoe krijg je de oude er uit?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Je wil er dus een rampamoer inzetten? Ik zou proberen het oude draad uit te boren.

:strip_exif()/f/image/PeJVbdTTnoQGmS4JCU22duVU.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heeft hem zojuist voor me opgepikt in Den Hoorn.
En dan gaat ie hem ook nog naar een pakketpunt brengen voor me.
Hoe cool is dat!
Al eerder gemeld (florizla in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"), er zijn wel 3rd party adapters om van Starlock naar OIS te gaan. Zie bijvoorbeeld:twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:51:
[...]
Zijn er inmiddels al een beetje behoorlijk goedkope(re) alternatieven. Ik heb een voorraadje starlock feinbladen voor cheap op de kop kunnen tikken uit het opruimingsvak van bouwmaat een jaar ofzo geleden, maar het einde komt inzicht en van de "echte" prijzen wordt je niet heel vrolijk. zelf gebruik ik de fein bijna niet en ik dacht een levenslange voorraad te hebben gekocht.maar mijn vrouw vindt hem nogal handig.
https://www.ebay.nl/itm/1...9f5ea5:g:0AMAAOSwc7teHel6
https://www.oslotoolcompany.com/
Geen ervaring met beiden, al had ik die adapter van die Rus op eBay al een tijdje in m'n volglijst staan. Bij het checken daarnet zag ik onderaan zijn listing toevallig een ad voor oslotoolcompany. Laatste ziet er nog netter uit! Wellicht het uitproberen waard.
ik kwam net deze tegen in mijn mail, ik meteen aan jou denken, is het ding ook gewoon uitverkocht. ff serieus, maak er dan geen aanbieding van. gelukkig heb je een oplossingpaQ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:40:
#SO () to @Asteroid9
[Afbeelding]
Hoe cool is dat!
https://www.gereedschappe...64b9ee63&utm_source=nosto
nou, er liggen er als het goed is dus nog 4 in Den Hoorntwain4me schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:19:
[...]
ik kwam net deze tegen in mijn mail, ik meteen aan jou denken, is het ding ook gewoon uitverkocht. ff serieus, maak er dan geen aanbieding van. gelukkig heb je een oplossing![]()
https://www.gereedschappe...64b9ee63&utm_source=nosto
Even bedenken wat de pro deal gaat worden...
Een toolbelt is toch soms wel handig gebleken. Zakt mn broek niet meer af als je twee accutollen eraan hebt hangen
Nee dank u, ik heb een mooie oranje feinpaQ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:21:
[...]
nou, er liggen er als het goed is dus nog 4 in Den Hoorn
Eblades en Qblades. Worden volgens mij door Fein (of de fabriek die aan Fein levert) gemaakt.twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:51:
[...]
Zijn er inmiddels al een beetje behoorlijk goedkope(re) alternatieven. Ik heb een voorraadje starlock feinbladen voor cheap op de kop kunnen tikken uit het opruimingsvak van bouwmaat een jaar ofzo geleden, maar het einde komt inzicht en van de "echte" prijzen wordt je niet heel vrolijk. zelf gebruik ik de fein bijna niet en ik dacht een levenslange voorraad te hebben gekocht.maar mijn vrouw vindt hem nogal handig.
Nivado schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Goede keuze voor de DDF484 en de DTD154. Ik zou ze sowieso los kopen en bij een erkende Makita Dealer. Dan krijg je namelijk wel cadeau punten bij deze machines, die je in de cadeauwinkel kan uitgeven, welke je niet krijgt bij sets.
Als je 30 punten hebt kan je daar een extra accu of een MBox 2 of 3 voor bestellen. Let wel op dat de Z modellen meestal niet mee doen met Makita acties (als er ook een ZJ van is). Dus controleer dat vooraf.
Als je ze ergens goedkoper kan vinden dan bij de Hornbach, kan je daar de LPG toepassen, waardoor ze nog eens 10% goedkoper worden. De Hornbach is een erkende Makita dealer.
Ik gebruik trouwens de MBoxen helemaal niet voor mijn schroef/boormachines, die zitten in een emmer. In de MBoxen waar ze in zaten zit nu ander gereedschap en verbruiksmaterialen. De inlays gingen direct bij het PMD.
Dank voor deze tips. Inderdaad veel voordeliger dan de combo sets. Ik heb het er maar van genomen en het volgende besteld:Davidshadow13 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:06:
[...]
Sommige combisets worden vaker verkocht dan andere, of groter ingekocht waardoor er meer marge op zit en de prijs dus lager is. Mijn advies is nog iets anders dan jij voorgesteld hebt. Koop een DDF484ZJ en een DTD154ZJ bij een officiële makita dealer. Dit levert je 30 punten op bij de Makita cadeauwinkel goed voor één gratis 5Ah accu. Koop daarnaast los een lader én 1 of 2, 2Ah Accus. Deze accus zijn een stuk lichter er zeker op de slagschroevendraaier (heb zelf een DTD157) gaan die 2Ah accus lang genoeg mee vanwege de brushless machines van tegenwoordig en koop een losse lader. Je komt dan dus in totaal op:
DDF484ZJ 113,85
DTD154ZJ 164,95
DC18RC 41,95
Gratis 5 Ah Accu (BL1850B)
2 Ah Accu (BL1820B) 48,90
Totaal: 369,65
Ben je onder de 400 euro klaar, heb je 2 Mboxen. Zelf heb ik lader, drie accus, slagschroevendraaier en accuboor in één Mbox 2, samen met een bitsetje en veel gebruikte boortjes (zonder inlay) past dus makkelijk. De andere Mbox2 heb je dan over voor al je borensets, gatzagen, forstnerboren etc. Je kunt nooit genoeg Mboxen hebben![]()
-DDF484ZJ (10 punten) 108,88 euro
-DTD154ZJ (20 punten) 164,00 euro
-DJV182ZJ (20 punten) 205,68 euro BL decoupeerzaag
-DGA452Z (10 punten) 95,50 euro simpelste model haakse slijper omdat mijn el cheapo Ferm van de week is overleden
Ik was bijna 600 euro kwijt, kreeg er nog een Mbox 3 bij cadeau.
Bij de Praxis was er 22% keuzekorting op een artikel naar keus dus daar 2x BL1820B besteld voor 46,79 p/s. En net in de Makita cadeauwinkel 2x de BL1850B gescoord

Had ik zonder jullie tips en niet verder te kijken combo set DLX2181TJ (DDF484 met de DTD154 en 2x 5.0Ah accu) besteld dan was ik 519 euro kwijt geweest. Nu voor ong. 170 euro meer heb ik een decoupeerzaag, haakse slijper en 2 2.0Ah accu's en meer MBox-en
Ik kan dus weer even vooruit voor relatief gunstig budget, dank voor de tips
Bedankt voor je terugkoppeling, heel leuk om te lezen dat iemand iets aan je tip gehad heeft!dimi_v schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Ik kan dus weer even vooruit voor relatief gunstig budget, dank voor de tips
Multitool! Ik heb een groene-variant, en ik ben super blij met dat ding. Ik vermijd meestal multi-achtige tools. Lijken cooler dan ze vaak zijn en krijgen weinig gebruik. Dit ding...heel veel. Zaagbladen slijten wel, maar ach... Ik heb er mening buisje, vakken uit dun hout gesneden, oude leidingen die grof waren afgezaagd uit het plafond echt vlak afgezaagd, nauwkeurig smaller maken van latjes zonder tafelzaag.. heerlijk ding. Enjoy...paQ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:40:
#SO () to @Asteroid9
[Afbeelding]
Hoe cool is dat!
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Je hebt hem nu al, maar met de kabellengte van Fein is een plafond toch per definitie nooit een probleem. Ik ben zo blij met m'n Fein, en met het feit dat ik niet merkentrouw ben.paQ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:37:
[...]
Dat is voor klussen aan plafond, en op trapjes (waar ik hem voor nodig ga hebben) echt drama.
Tijdje terug iets gepost over Festool vs Bosch deltaschuurmachine. Uiteindelijk Festool DTS400 gekocht, geen seconde spijt van. Heel kozijn geschuurd, nauwelijks stof.
18V Slagschroevendraaier en klopboor van Makita, evenals de populaire invalzaag. Boorhamer natuurlijk een Boschhammer. Schuurmachine van Festool. Multitool van Fein. Slijptol en Reciprozaag van Parktool.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Vanavond komen de zaagjes en schuurzool.
Nog even zoeken naar betaalbare maar vooral goeie pads.
ik koop die van bosch bij de hornbach. Passen onder mijn grijsgroen gemaakte fein.paQ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:05:
Yes, vanochtend vroeg geleverd
Vanavond komen de zaagjes en schuurzool.
Nog even zoeken naar betaalbare maar vooral goeie pads.
Net mijn eerste schietbeitels gekocht en even bij baptist binnen geweest. Wat een lompe beitels zijn dat zeg, straks foto's.
50 voor 15,95Boudewijn schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:18:
[...]
ik koop die van bosch bij de hornbach. Passen onder mijn grijsgroen gemaakte fein.
Net mijn eerste schietbeitels gekocht en even bij baptist binnen geweest. Wat een lompe beitels zijn dat zeg, straks foto's.
Ik wil er geen 50 alleen.
De ronde hebben ze ook per stuk. Ik zal morgen even kijken of ze in het schap ook per stuk liggen. online niet iig.
Ze weten gewoon dat ondanks hun inspanningen je niet lang op het apparaat hebt gewacht, daarom laten ze je nu wachtenpaQ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:45:
Best gaaf die Bosch PRO deals actie.
1600A0265P tool belt, 114 euro online.
Wel tot 3 maanden levertijd. mja naja
ach naja... is gratis... kniesoortwain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:51:
[...]
Ze weten gewoon dat ondanks hun inspanningen je niet lang op het apparaat hebt gewacht, daarom laten ze je nu wachten
wel zeer compleet zag ik
Uiteindelijk een mooie Custor 3/8" set gekocht, had al wat Custor spul en vind de prijs/kwaliteit erg goed.
Hij komt zelf geleverd in een kist van redelijke kwaliteit. Maar de inlay is echt niet mijn ding, typische kwetsbare plastic. De plastic was zelfs beschadigd door transport, en ik krijg van de webshop een nieuwe toegestuurd (enkel de inlay).
De set zou nog zo'n half leven mee moeten gaan dus was ik aan het denken aan een oplossing. Zou ik de nieuwe inlay niet ondersteboven leggen en volgieten met een soort hars of epoxy ofzo? Dan wordt het misschien een massieve massa.
Ben ik gek?
:strip_exif()/f/image/KyhhKlFVux6iuwk2RdSKRCKT.jpg?f=fotoalbum_large)
OCD
ja, heb je wel eens gekeken waar het 8e dopje van rechts nu eigenlijk wel op zijn plek zit?
/OCD
Wat je zoekt is purschuim.Breezz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:54:
De set zou nog zo'n half leven mee moeten gaan dus was ik aan het denken aan een oplossing. Zou ik de nieuwe inlay niet ondersteboven leggen en volgieten met een soort hars of epoxy ofzo? Dan wordt het misschien een massieve massa.
Onderkant lekker vol purren en daarna vlak afsnijden. Licht gewicht en stevig.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Wat te denken van de platte en kruiskopbitjes die door elkaar liggen....twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:35:
[...]
OCD
ja, heb je wel eens gekeken waar het 8e dopje van rechts nu eigenlijk wel op zijn plek zit?![]()
/OCD

Wel oppassen dat het niet alsnog de boel kapot drukt.thijsco19 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Wat je zoekt is purschuim.
Onderkant lekker vol purren en daarna vlak afsnijden. Licht gewicht en stevig.
Wellicht eerst de openingen vullen met nat zand voordat je hem op z'n kop zet.
Delta schuurpapier hebben ze ook per stuk. Was iig wel altijd zo.paQ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:19:
[...]
50 voor 15,95
Ik wil er geen 50 alleen.
De ronde hebben ze ook per stuk. Ik zal morgen even kijken of ze in het schap ook per stuk liggen. online niet iig.
Yep. 43 centFramoes schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:10:
[...]
Delta schuurpapier hebben ze ook per stuk. Was iig wel altijd zo.
Het is trouwens "CDO"......dat is "OCD" maar dan met de letters in de juiste volgordetwain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:35:
[...]
OCD
ja, heb je wel eens gekeken waar het 8e dopje van rechts nu eigenlijk wel op zijn plek zit?![]()
/OCD
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Dank voor al jullie reacties en suggesties. Ik heb het Wolfcraft 600 Pro kitpistool gekocht.sloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
* sloth is op zoek naar een nieuwe kitspuit (voor zwaarder werk zoals high tack)
Eigenlijk omwille van 2 hoofdredenen: verkrijgbaarheid (was snel bij toolstation af te halen, wou er snel mee aan de slag) en omdat ik tevreden van van mijn basis Wolfcraft Pistool.
Daarnaast ook niet onbelangrijk, je krijgt tot 10 jaar garantie bij DIY gebruik. En daardoor lijkt me voor mijn beoogde gebruik er een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding. dé reden is stiekem dat ik gewoon een krent ben die niet te veel geld wou uitgeven
Dan een erg korte review mocht iemand er wat aan hebben.
Bevalt erg goed. Aanbrengen van high tack is echt een verademing. Uiteraard door de grotere druk met minder kracht, maar je kan ook gewoon veel beter gedoseerd en schoner werken.
Er zit ook een anti-drip knop op en die wil ik al niet meer missen.
Ook acrylaatkit of silicone kan je met deze unit aanbrengen. Maar je moet veel sneller werken dus niet echt beginner proof als je geen rotzooi wilt. Wat dat betreft doe je niets mis met het basis Wolfcraft kitpistool. Bijkomende voordeel is ook dat deze laatste lichter is als je heel wat lopende meters af te kitten hebt.
Vooralsnog erg tevreden dus. Hopelijk gaat de Wolfcraft 600 Pro ook lang mee. De unit voelt erg sturdy aan en ik kit geen uren elke dag, dus dat komt vast wel goed
https://www.kitcentrum.nl...antidrip-kitspuit-p:1624/
Geniaal ding, werkt beter dan de traditionele Den Braven of Kroger kitpistolen.
Nou was dit een simpele krimptang en wil ik nu het liefst iets wat ook lang meegaat maar ook overweg kan met geïsoleerde adereindhulzen. Krimptangen zijn een ‘World of hurt’ want “een goede kost €500” is altijd het antwoord
Ik zoek dus eigenlijk de beste tang qua prijs-kwaliteit in hobbysfeer.
https://www.elektrototaal...ipex-97-krimptang-4164498Wilf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:35:
Ik ben mijn Knipex adereindhulstang kwijttotale paniek want ik ben LED-TL-armaturen aan het installeren.
Nou was dit een simpele krimptang en wil ik nu het liefst iets wat ook lang meegaat maar ook overweg kan met geïsoleerde adereindhulzen. Krimptangen zijn een ‘World of hurt’ want “een goede kost €500” is altijd het antwoord
Ik zoek dus eigenlijk de beste tang qua prijs-kwaliteit in hobbysfeer.
€45, tot 16mm2. Prima prijs toch?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Zoiets had ik al, dacht dat het misschien tijd werd voor een upgrade, maar als dit net zo goed is dan bestel ik deze opnieuw.Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:50:
[...]
https://www.elektrototaal...ipex-97-krimptang-4164498
€45, tot 16mm2. Prima prijs toch?
De merk tangen zijn dan inderdaad aardig duur maar als je zo op het internet leest zijn die goedkopere, die je voor diezelfde prijs kan krijgen als bovenstaande knipex tang, ook goed genoeg voor de hobby.
Als je dan ook nog eens een tang neemt met verwisselbare bekken en de diverse bekken kan je praktisch alles krimpen, die zijn dan wel iets duurder als enkele tang maar goedkopers als meerdere tangen.
(zoiets als voorbeeld)
[ Voor 44% gewijzigd door thijsco19 op 16-01-2022 11:35 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Normaal koop ik liever goed en merk gereedschap, maar heb toevallig vorige week deze besteld voor incidenteel gebruik: https://www.amazon.nl/BAU...id=pla-914956292621&psc=1Wilf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Zoiets had ik al, dacht dat het misschien tijd werd voor een upgrade, maar als dit net zo goed is dan bestel ik deze opnieuw.
En eigenlijk werkt het verder prima. Het zal wel niet te vergelijken zijn met knipex, maar wel 3 jaar productgarantie (als ik me niet vergis). Voor mijn gebruik, hobbymatig en maar beperkt met electro bezig, hartstikke prima in ieder geval.
Die dingen heten, zoals je in je link kunt lezen, ook krimptangen. Het verschil zit 'm in de vorm waarmee de adereindhuls geknepen wordt. De eerste die werd voorgesteld maakt een "pacman" van je huls en knijpt de boel zo aan. De zelfinstellende krimptangen knijpen rondom de huls bij elkaar in een vier- of zeskant. Sommige zelfinstellende zijn niet al te best, daar kun je na het aanknijpen de huls zo met je nagels van de draad schuiven. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je zelfinstellende tang ook daadwerkelijk de huls aanknijpt en vastzet en niet alleen maar lichtjes aanknijpt.thijsco19 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:23:
Imo zijn die 'ratel' krimptangen (hoe heten die dingen??) veel fijner om mee te werken.
Hier kan ik me enkel bij aansluiten.sypie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:50:
[...]
Sommige zelfinstellende zijn niet al te best, daar kun je na het aanknijpen de huls zo met je nagels van de draad schuiven. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je zelfinstellende tang ook daadwerkelijk de huls aanknijpt en vastzet en niet alleen maar lichtjes aanknijpt.
Heb in het verleden een paar van deze goedkopere (€15~25) zelfinstellende krimptangen gehad die me veel frustraties bezorgd hebben. Lang gedacht dat het aan het type gereedschap lag totdat ik me als laatste poging de Knipex 97 53 14 gekocht heb. Een flinke duit duurder, maar me nog niet beklaagd!
https://kleinezonnepanele...b50-stuks/a-1872-10000134
Hangt 't er ook niet vanaf hoevaak en waar je zo'n ding gebruikt? Ik zou voornamelijk 0.75 tot 2.5mm knijpen, waarom zou ik dan een dure, instelbare, tang aanschaffen? Geef ik liever €44 uit en van de rest euroknallers bij de Mac halenWilf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:14:
Nu ja, daarom had ik deze vraag ook gesteld. De wereld van krimptangen is groot en ondoorzichtig. Teveel keuze, teveel troep en enorme prijsverschillen. Voor de DIY’er is het al snel een teleurstelling. Maatje van me maakt high end racewagens en die zegt dus altijd: een krimptang begint vanaf €250. Maar ja, hij heeft ook een tang van bijna €1000 (voor accuklemmen).
Volgens mij heb ik de 35 ooit voor de helft van dat bedrag gekocht, magoed, alles is ontiegelijk duur tegenwoordig.
Als het om adereindhulzen gaat, kan ik je ook een weidmuller aanraden. Maar tot mijn schrik kost die tegenwoordig €250

Ik denk dat er in die preciforce serie ook wel een prima tang zit voor adereindhulzen. Zolang je maar niet zo'n ampex (-kloon) universeelding pakt. Dat werkt echt een stuk minder goed.
[ Voor 32% gewijzigd door Raymond op 16-01-2022 15:56 ]
Zo te zien zijn dat krimptangen voor automotive-achtige krimp. Mooi en ga ik onthouden maar ik moet nu dus vooral adereindhulzen krimpen (in huis)Raymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:51:
@Wilf check de knipex 975235 en de knipex 975236 eens. Die zijn voor ongeïsoleerde en geïsoleerde stekkers. Zijn uit de preciforce serie van knipex. Zij tegenwoordig zo rond de €100 en zijn prima tangen.
Volgens mij heb ik de 35 ooit voor de helft van dat bedrag gekocht, magoed, alles is ontiegelijk duur tegenwoordig.
Als het om adereindhulzen gaat, kan ik je ook een weidmuller aanraden. Maar tot mijn schrik kost die tegenwoordig €250
Ik denk dat er in die preciforce serie ook wel een prima tang zit voor adereindhulzen. Zolang je maar niet zo'n ampex (-kloon) universeelding pakt. Dat werkt echt een stuk minder goed.
Ik was zeer positief verbaasd over de prijs en het aantal meegeleverde adereindhulzen.Fuel_80 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:29:
[...]
Normaal koop ik liever goed en merk gereedschap, maar heb toevallig vorige week deze besteld voor incidenteel gebruik: https://www.amazon.nl/BAU...id=pla-914956292621&psc=1
En eigenlijk werkt het verder prima. Het zal wel niet te vergelijken zijn met knipex, maar wel 3 jaar productgarantie (als ik me niet vergis). Voor mijn gebruik, hobbymatig en maar beperkt met electro bezig, hartstikke prima in ieder geval.
Als je de hulzen er na het krimpen gewoon kan aftrekken, gebruik je dan niet gewoon hulzen die veel te groot zijn? Ik heb al jaren zo'n zelfinstellend ding (van Ali), honderden hulzen mee verwerkt. Ik trek er altijd even aan om te controleren, en ik denk dat er mss 1 of 2 hulzen loskwamen. En dat was waarschijnlijk mijn eigen fout; kleinere huls gebruikt, en probleem opgelost.sypie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:50:
[...]
De zelfinstellende krimptangen knijpen rondom de huls bij elkaar in een vier- of zeskant. Sommige zelfinstellende zijn niet al te best, daar kun je na het aanknijpen de huls zo met je nagels van de draad schuiven. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je zelfinstellende tang ook daadwerkelijk de huls aanknijpt en vastzet en niet alleen maar lichtjes aanknijpt.
Ergens lijkt die 4hoekige krimp me door het grotere contactoppervlak zelfs nog voordeliger bij aansluiten in zekeringenkast, kroonsteentjes, e.d. - maar dat kan ik niet onderbouwen, kan er helemaal naast zitten
Dat was voor mij ook de doorslaggevende factor voor de koop. Ik gebruik dit soort gereedschap zelden en kon duurdere sets niet naar mezelf verantwoorden.yay schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:06:
[...]
Ik was zeer positief verbaasd over de prijs en het aantal meegeleverde adereindhulzen.
Daarnaast wat vergelijkende testen op YouTube bekeken en daar komen ze eigenlijk als prima naar voren. Ze krimpen prima en ik kreeg met geen mogelijkheid de eindhuls in zijn geheel van de kabel bij een test die ik deed voordat ik mijn eigenlijke klusje ging doen.
:strip_exif()/f/image/u3LkDo8hU67MPjIrpZvrTzUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat zal wel horen. Is een rohm boorkop en dat is gewoon goed spul. https://www.roehm.biz/en/...ll-chucks/extra-50-serie/zunrob schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:25:
Deze week de parkside boormachine voor het eerst gebruikt. Paar gaatjes in hout geboord, 2 schroeven vast met een Wera bithouder en een paar cm met een speedboor die niet helemaal recht meer was. Nu zie ik zojuist toevallig dat op alle drie de tanden van de kop, op dezelfde hoogte, er hapjes uit lijken te zijn. Ik neem aan dat dit al zo uit de fabriek was? Zou namelijk niet weten hoe ik dit zelf voor elkaar moet krijgen... Iemand een idee?[Afbeelding]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
VDE versie voor drie tientjes. Meteen ook besteldWilf schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:08:
[...]
Zo te zien zijn dat krimptangen voor automotive-achtige krimp. Mooi en ga ik onthouden maar ik moet nu dus vooral adereindhulzen krimpen (in huis)Koop dus dan toch maar een 9772180 terug. Echt geen idee waar hij naartoe is gegaan maar ik heb letterlijk mijn garage en hobbykamer binnenstebuiten gekeerd (alles wat binnen stond naar buiten, doorspitten en weer terug).
KNIPEX Crimping pliers for ferrules 1000V-insulated (180mm) 97 78 180 https://www.amazon.nl/dp/...FCAP?_encoding=UTF8&psc=1
Toegeven, heb hem eigelijk niet nodig. Heb de 1386200 en dat is toch wel de beste tang die ik ook gekocht heb.
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 16-01-2022 19:44 ]
Maar 6.3x25mm zekeringen zijn er niet zoveel blijkbaar en dan al helemaal niet in 600V (of hoger). In ieder geval niet bij de bekende elektronica winkels.
Weten jullie misschien een goed adresje?
Dit?Raymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
Zucht. Nu al 30mins aan het zoeken naar een zekering. Voor een multimeter zoek ik een 6.3x25mm zekering. 500mA, 600V. Een snelle, met een interrupt rating van 1500A.
Maar 6.3x25mm zekeringen zijn er niet zoveel blijkbaar en dan al helemaal niet in 600V (of hoger). In ieder geval niet bij de bekende elektronica winkels.
https://www.amazon.com/Ze...&pd_rd_i=B07FYKLW72&psc=1
Bij eleshop eens kijken of informeren?Raymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
Zucht. Nu al 30mins aan het zoeken naar een zekering. Voor een multimeter zoek ik een 6.3x25mm zekering. 500mA, 600V. Een snelle, met een interrupt rating van 1500A.
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Ah shit, niet goed opgelet!
als je pas 30min aan het zoeken bent heb je vast farnell en mouser nog niet gehadRaymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
De Walt heeft wel boxen maar niet zo groot als ik zoek (65 breed 55 diep 55 hoog als binnenmaat)
Heeft iemand een tip waar ik kan zoeken?
Zeker wel. Die hebben een eaton bussmann glaszekering die in de buurt komt.twain4me schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:41:
[...]
als je pas 30min aan het zoeken bent heb je vast farnell en mouser nog niet gehad
Mijn eerste stop was conrad, want het is een voltcraft meter. Maar die hebben geen passende. Dus nu druk aan het googlen en 6.3x25mm is gewoon geen gangbare maat.
een 5mm diameter gaat ook wel passen, zie ik in de meter, de klemmetjes kunnen ook wel iets dichter op elkaar. Dan wordt het een gewone glaszekering, 250V:
https://www.conrad.nl/p/e...-f-inhoud-10-stuks-528028
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).