Dan gaat zoeken op die sites je een stuk beter af..Raymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:51:
[...]
Zeker wel. Die hebben een eaton bussmann glaszekering die in de buurt komt.

Dan gaat zoeken op die sites je een stuk beter af..Raymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:51:
[...]
Zeker wel. Die hebben een eaton bussmann glaszekering die in de buurt komt.
Brigatti in Eindhoven bellen. Het moet vaak gek lopen als zij het niet hebben of kunnen leveren.Raymond schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
Zucht. Nu al 30mins aan het zoeken naar een zekering. Voor een multimeter zoek ik een 6.3x25mm zekering. 500mA, 600V. Een snelle, met een interrupt rating van 1500A.
Maar 6.3x25mm zekeringen zijn er niet zoveel blijkbaar en dan al helemaal niet in 600V (of hoger). In ieder geval niet bij de bekende elektronica winkels.
Weten jullie misschien een goed adresje?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Ik meen wel eens zo'n adapter te hebben gezien. Het zal dan wel geen officieel makita-product zijn geweest.Ulster Seedling schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:21:
Weet iemand of er een adapter bestaat waarmee je Makita 18V LXT-apparaten op het lichtnet kunt gebruiken? Dus in feite een stekker (voor in het stopcontact), en aan de andere kant een aansluiting die op de plaats van e accu past.
Dit lijkt me handig voor apparaten die je soms mobiel wilt kunnen gebruiken, maar op andere momenten vast aan de stroom (zodat je geen accu's hoeft te wisselen). Bij Makita zelf lijkt dit niet te bestaan. Biedt een andere fabrikant dit wellicht aan?
Volgens mij heeft Hikoki inderdaad wel z'n oplossing. Afhankelijk van de prijs zie ik er wel de voordelen van in voor de professional. Als je het professioneel gebruikt en dus de accu's vaak moet laden. Uiteraard is dit geen oplossing voor een accuboormachine maar wel voor een afkortzaag / tafelzaag die je mee kan nemen op de klus, maar ook thuis / op klus aan de stroom kan hangen. Wel de flexibiliteit van een accu systeem, niet de slijtage van een accu.Raymond schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Ik meen wel eens zo'n adapter te hebben gezien. Het zal dan wel geen officieel makita-product zijn geweest.
Maar ik zie het nu er niet van in. Zelfs mijn enkele lader, kan batterijen snellen opladen dan dat ik ze leegtrek.
De use-case lijkt me dan vooral ook theoretisch en in de praktijk niet echt voorkomen.
Dat zijn zulk soort tangen: https://www.hbm-machines....6-50-mm-kabeloog-klemtang Of als je spierballen niet zo groot zijn, dan deze: https://www.hbm-machines....lische-krimptang-4-70-mm2Totaalgeflipt schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:16:
Heeft iemand ook een goeie suggestie om onder andere dit soort stekkers te krimpen?
https://kleinezonnepanele...b50-stuks/a-1872-10000134
Uit de tekst: zijn enkel te verbinden middels soldeer verbinding!Totaalgeflipt schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:16:
Heeft iemand ook een goeie suggestie om onder andere dit soort stekkers te krimpen?
https://kleinezonnepanele...b50-stuks/a-1872-10000134
Ah, die zie ik ook inderdaad: https://www.hikoki-powert.../ac-dc-adapters/et36aw0z/Fuel_80 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:33:
[...]
Volgens mij heeft Hikoki inderdaad wel z'n oplossing. Afhankelijk van de prijs zie ik er wel de voordelen van in voor de professional. Als je het professioneel gebruikt en dus de accu's vaak moet laden. Uiteraard is dit geen oplossing voor een accuboormachine maar wel voor een afkortzaag / tafelzaag die je mee kan nemen op de klus, maar ook thuis / op klus aan de stroom kan hangen. Wel de flexibiliteit van een accu systeem, niet de slijtage van een accu.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Festool heeft het ook, mensen kopen het dus kennelijk. Is meen ik specifiek voor de accuschuurmachinesFuel_80 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:33:
[...]
Volgens mij heeft Hikoki inderdaad wel z'n oplossing. Afhankelijk van de prijs zie ik er wel de voordelen van in voor de professional. Als je het professioneel gebruikt en dus de accu's vaak moet laden. Uiteraard is dit geen oplossing voor een accuboormachine maar wel voor een afkortzaag / tafelzaag die je mee kan nemen op de klus, maar ook thuis / op klus aan de stroom kan hangen. Wel de flexibiliteit van een accu systeem, niet de slijtage van een accu.
Bij Festool duw je er een plug-it kabel in, heb je niet z’n lompe adapter bij nodigBoudewijn schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:46:
[...]
Festool heeft het ook, mensen kopen het dus kennelijk. Is meen ik specifiek voor de accuschuurmachines
offtopic:
En laten we eerlijk zijn, als Festool het heeft moet het wel goed zijn he
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Yup, dit ding dus:Toppe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Bij Festool duw je er een plug-it kabel in, heb je niet z’n lompe adapter bij nodig
[ Voor 13% gewijzigd door Hari-Bo op 17-01-2022 16:50 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Goede zaagbladgeleiding (en een krachtige motor en niet te vergeten goede zaagjes waardoor je minder gaat forceren) helpt een boel, maar het blijven tamelijk flexibele zaagblaadjes vaak natuurlijk, dus echt nauwkeurig werk blijft ook met een goede machine een uitdaging.Pelle schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:03:
Ik ergerde me al een tijdje aan mijn Bosch (groen) decoupeerzaag van 6 tientjes.
Vorige week besloten om dan maar te upgraden naar iets dat ik als het goed is de rest van mijn leven niet meer hoef te vervangen. De T-greep was een gokje, ik weet nog niet of ik dat fijn ga vinden, maar wat een enorm verschil. Gaat door 3cm dik eiken als een warm mes door de boter. En blijft gewoon haakse zaagsnedes maken, da's toch ook wel prettig.
Had ik geweten dat decoupeerzagen ook zonder moeite gewoon wel netjes kan dan had ik dit veel eerder gedaanHeb nu 20 jaar ten onrechte gedacht dat decoupeerzagen altijd gepaard moest gaan met prutswerk
Ik gebruik meestal een variant van deze:[Afbeelding]
Makita 4351FCTJ
Ik moet alleen nog wel op zoek naar een adapter voor de stofzuiger. Sowieso mis ik nog wel wat verloopjes (o.a. ook voor de schuurmachine). Iemand een tip voor een goedkoop setje adapters/verloopstukken voor aansluiting op een Karcher WD3P?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
It's time to play the music, it's time to light the lights
Die 2e link heb ik wel, alleen vind het resultaat daarvan slecht. Soms krimp je hem maar kan de kabel er nog gewoon uit en zit dus niet goed vast. Ik zag namelijk ook dat ipv compleet te krimpen er soms ook 2 deuken in worden geperst (soort van ronde dopjes)theredone51 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Dat zijn zulk soort tangen: https://www.hbm-machines....6-50-mm-kabeloog-klemtang Of als je spierballen niet zo groot zijn, dan deze: https://www.hbm-machines....lische-krimptang-4-70-mm2
(Voor een 10-16mm2 kabeloog valt de benodigde kracht nog wel mee, maar zeker voor de grotere formaten moet je flink wat kracht zetten.)
Ik zag laatst een reclame van soort kliksysteem, waaraan je je body kunt klikken op de plek van de accu. Dus accu eraf en body klik je dan aan dat passtuk.Hari-Bo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
Inmiddels heb ik een aardige collectie elektrisch gereedschap, maar ik zoek eigenlijk een oplossing om deze mooi aan de wand te hangen. Zijn er mooie kant en klaar oplossingen of wordt het echt DIY, want de metalen wanden voor je sleutels is niet echt geschikt tenzij ik enorm lange hangen gebruik.
En ik wil niet alles meer in plastic koffers bewaren, die gaan er allemaal uit.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nou ik heb van het weekend helaas al gelijk een 'gewone' besteld, plus een heavy duty Knipex zijkniptang en een ESD-tangetje van Knipex, om de Klium-verzendkosten te drukkenToppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:40:
[...]
VDE versie voor drie tientjes. Meteen ook besteld
KNIPEX Crimping pliers for ferrules 1000V-insulated (180mm) 97 78 180 https://www.amazon.nl/dp/...FCAP?_encoding=UTF8&psc=1
Toegeven, heb hem eigelijk niet nodig. Heb de 1386200 en dat is toch wel de beste tang die ik ook gekocht heb.
Heavy duty als in 7406180? Ik heb de 7101200 daarvoor, top ding!Wilf schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:15:
[...]
Nou ik heb van het weekend helaas al gelijk een 'gewone' besteld, plus een heavy duty Knipex zijkniptang en een ESD-tangetje van Knipex, om de Klium-verzendkosten te drukken
[ Voor 14% gewijzigd door Wilf op 17-01-2022 20:31 ]
Top model. Ook in gebruik. Alleen vinden ze 4mm niet zo leuk, toen maar die cobalt er bij gekochtWilf schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:26:
Moest het ff opzoeken maar ik heb de 7402160 besteld. Alleen voor de verzendkosten he, moest wel leuk blijven![]()
Ik heb ook een mooie Knipex kabelschaar-ish (zo'n halfronde die langs elkaar schuift als een schaar - ben niet zo thuis in de juiste tangnamen helaas) die ik zo min mogelijk wil verkrachten met VMVK en dergelijke, dus daarom deze besteld (omdat ik nu dingen als VMVK doorknip met net-niet-tangen en dat dus altijd lelijk is).
Als je Makita hebt zijn dit wel mooie (om te 3D printenHari-Bo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
Inmiddels heb ik een aardige collectie elektrisch gereedschap, maar ik zoek eigenlijk een oplossing om deze mooi aan de wand te hangen. Zijn er mooie kant en klaar oplossingen of wordt het echt DIY, want de metalen wanden voor je sleutels is niet echt geschikt tenzij ik enorm lange hangen gebruik.
Deze was tijdens Black Friday beperkt beschikbaar op Amazon, met mijn stomme kop te lang getwijfeld. Meen iets van 100 euro korting op de set in L boxx. Of toch misschien “saved by the bell” want is de machine niet erg groot? De 34-150 ziet er net wat hanteerbaarder uit maar mist de extra trillingsdemper en is er niet in L boxx. Dus de vraag is hoe de machine bevalt. Steekt extra handgreep niet lastig uit? Is de machine niet te zwaar?big bang schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:46:
ik heb sinds niet al te lang een Bosch GEX 40-150, maar ben er nog niet uit wat nu "bang for the buck" de beste schuurnetten zijn. Wel ben ik er uit dat ik netten fijner vind dan papieren schijven, maar heeft iemand tips voor 150mm schuurnetten?
Ik heb persoonlijk alleen ervaring met tanden zoals de eerste, die maken zeker niet alleen 2 deuken maar maken een vier- of zeskantige krimpverbinding. Goede maat kabelschoen / kabel en die komt zomaar niet losTotaalgeflipt schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:24:
[...]
Die 2e link heb ik wel, alleen vind het resultaat daarvan slecht. Soms krimp je hem maar kan de kabel er nog gewoon uit en zit dus niet goed vast. Ik zag namelijk ook dat ipv compleet te krimpen er soms ook 2 deuken in worden geperst (soort van ronde dopjes)
Ik heb de GEX-125-150 AVE, dat is de voorloper van de 40-150, zelfde motorvermogen ook en voor zover ik kon zien ook zelfde body/afmetingen. Ja het is een grote machine maar ik vindt 'm erg fijn werken. Te zwaar valt wel mee voor mij, hij is beduidend zwaarder dan de GEX 125 die ik ook heb, maar das dan ook een klein machientje.dimi_v schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Deze was tijdens Black Friday beperkt beschikbaar op Amazon, met mijn stomme kop te lang getwijfeld. Meen iets van 100 euro korting op de set in L boxx. Of toch misschien “saved by the bell” want is de machine niet erg groot? De 34-150 ziet er net wat hanteerbaarder uit maar mist de extra trillingsdemper en is er niet in L boxx. Dus de vraag is hoe de machine bevalt. Steekt extra handgreep niet lastig uit? Is de machine niet te zwaar?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Zwaar helemaal niet, het is juist fijn dat dat ding niet zo snel zijn eigen leven gaat leiden. De handgreep is te verwijderen, waardoor je toch nog goed in de randen kunt komen. Grootste nadeel vind ik dat de aansluiting voor de stofzuiger vrij klein is.dimi_v schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Deze was tijdens Black Friday beperkt beschikbaar op Amazon, met mijn stomme kop te lang getwijfeld. Meen iets van 100 euro korting op de set in L boxx. Of toch misschien “saved by the bell” want is de machine niet erg groot? De 34-150 ziet er net wat hanteerbaarder uit maar mist de extra trillingsdemper en is er niet in L boxx. Dus de vraag is hoe de machine bevalt. Steekt extra handgreep niet lastig uit? Is de machine niet te zwaar?
Gezien, lijkt me op zich niet verkeerd, maar ze zijn duurder dan de 3m vellen waar iedereen zo tevreden over is dus die probeer ik eerst maar eens.dimi_v schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:57:
@big bang ik heb prima ervaring met de eco-tools schuurnetten van 150mm in de werkplaats van een maat van me die interieurbouwer is en hele pakken 120 er doorheen jaagt op een Mirka Diros
Misschien zoiets?Hari-Bo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
Echte kan en klare oplossingen zijn er niet veel (en niet goedkoop)Hari-Bo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Die zijn ook gewoon te koop. Stealthmounts maakt die dingen voor je machine en je accu maar ook bijvoorbeeld adapters om de acculaders op te hangen.Jampot007 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:02:
[...]
Als je Makita hebt zijn dit wel mooie (om te 3D printen)
https://www.prusaprinters...s-for-battery-and-tools-1
Heb je een link, mij zegt het niks.big bang schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:34:
[...]
Gezien, lijkt me op zich niet verkeerd, maar ze zijn duurder dan de 3m vellen waar iedereen zo tevreden over is dus die probeer ik eerst maar eens.
Ryobi heeft wel een kant en klaar systeem, maar daar zit ook meteen een kastje aan vast, met deur en zonder:Hari-Bo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
Dat is wel een mooi systeen, eens een blik op werkpenbreagor schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:00:
[...]
Ryobi heeft wel een kant en klaar systeem, maar daar zit ook meteen een kastje aan vast, met deur en zonder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
a niceWorra schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Die zijn ook gewoon te koop. Stealthmounts maakt die dingen voor je machine en je accu maar ook bijvoorbeeld adapters om de acculaders op te hangen.
https://www.gereedschapce...stealthmounts%20%20makita
of google eens op stealthmounts
[ Voor 8% gewijzigd door rscheper op 20-01-2022 15:59 ]
Verwijderd
Als er een snoer aanzit dan, zou ik niet te veel op één merk focussen. Een passend koffertje is makkelijk maar, meeste machines zijn stuk goedkoper met alleen het kartonnen doosje erom heen.rscheper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:51:
Goed, ik ben hier bezig om een blokhut/schuur in elkaar te zetten. Ik heb allerlei Bosch Blauw gereedschap. Mijn huidige (gele) stofzuiger kan dit niet aan gezien alles volloopt als ik iets ga zagen met de afkortzaag. Ook heeft hij geen automatische schakelaar maar hij past wel perfect op de afkortzaag. De schuur zal niet het laatste zijn wat we hier gaan bouwen van hout gok ik, dus hij is ook voor de toekomst.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Ik ben (niets anders dan gevoel en dat ik er heel van heb) heel Bosch blauw minded. Ik neig dus naar de GAS 25, maar de 35 sfc is 'maar' 70 euro duurder.. weer 70 euro verder zit de 35 afc.. ik lees positieve verhalen over alle 3 en gok dat ik er sowieso dik op vooruit ga met alleen al de GAS 25.
Ik zie ook de Makita V2512 staan in de startpost en mijn vader attendeerde mij op stofzuigers van HBM, maar die komen denk ik niet in de buurt. De afkortzaag is een GCM 8 SJL en de schuurmachine een GSS 160, dit zijn de 2 apparaten waar hij het meest op gebruikt zal worden..
Eerste keer schrok ik van de bedragen voor deze apparaten, maar de 324 euro van de 25 kom ik wel overheen. Dan vraag ik mij gewoon af of nog 70 (of 140) extra uitgeven echt waardevol is.
Bedenk dat je met een stofzuiger zonder filterzak en zonder (automatische)filterreiniging altijd last zult hebben van een vollopend filter. Er is niets mis met een nieuwe stofzuiger kopen, maar je hebt sowieso (goede) zakken of filterreiniging nodig tegen vollopen van het filter.rscheper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:51:
Goed, ik ben hier bezig om een blokhut/schuur in elkaar te zetten. Ik heb allerlei Bosch Blauw gereedschap. Mijn huidige (gele) stofzuiger kan dit niet aan gezien alles volloopt als ik iets ga zagen met de afkortzaag. Ook heeft hij geen automatische schakelaar maar hij past wel perfect op de afkortzaag. De schuur zal niet het laatste zijn wat we hier gaan bouwen van hout gok ik, dus hij is ook voor de toekomst.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Ik ben (niets anders dan gevoel en dat ik er heel van heb) heel Bosch blauw minded. Ik neig dus naar de GAS 25, maar de 35 sfc is 'maar' 70 euro duurder.. weer 70 euro verder zit de 35 afc.. ik lees positieve verhalen over alle 3 en gok dat ik er sowieso dik op vooruit ga met alleen al de GAS 25.
Ik zie ook de Makita V2512 staan in de startpost en mijn vader attendeerde mij op stofzuigers van HBM, maar die komen denk ik niet in de buurt. De afkortzaag is een GCM 8 SJL en de schuurmachine een GSS 160, dit zijn de 2 apparaten waar hij het meest op gebruikt zal worden..
Eerste keer schrok ik van de bedragen voor deze apparaten, maar de 324 euro van de 25 kom ik wel overheen. Dan vraag ik mij gewoon af of nog 70 (of 140) extra uitgeven echt waardevol is.
Dat vond ik erg tegenvallen bij m'n afkortzaag (GCM 12 SDE) en kleine excentrische schuurmachine (GEX 125-1 AE).Jeweetje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:27:
(...) Festool midi (...) Slang past prima op Bosch blauw (...)
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Wat gaat er mis bij de GEX? Ik heb er twee van en op beide past de stofzuiger van makita die ik heb keurig. Er zit een soort rubber verloop bij de makita die goed strak om de schuurmachines past, zoiets is er voor bosch stofzuigers ook denk ik?8088 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Dat vond ik erg tegenvallen bij m'n afkortzaag (GCM 12 SDE) en kleine excentrische schuurmachine (GEX 125-1 AE).
Voor de afkortzaag (waarbij stofafzuiging eigenlijk bijna altijd wel een probleem blijft, zeker bij grote bladen) heb ik daarom een ge-3D-print verloop gekocht. Die zou ook op de GCM 8 SJL van @rscheper moeten passen. Voor de GEX heb ik nooit een goede oplossing gevonden, maar die gebruik ik ook niet zo veel meer.
Ik heb dus een Makita (vc1310L) en mijn zwager de bosch 35sfc. Echt verschil in zuigcapaciteit merk ik niet tussen beiden. De 35 is wel een serieuze unit en niet zo makkelijk weg te zetten als mijn makita. Als ik er opnieuw een zou kopen zou ik kijken naar een iets grotere dan de 10l die die makita biedt, maar die van Bosch vindt ik dan weer te lomp, zeker voor in huis.rscheper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:51:
Goed, ik ben hier bezig om een blokhut/schuur in elkaar te zetten. Ik heb allerlei Bosch Blauw gereedschap. Mijn huidige (gele) stofzuiger kan dit niet aan gezien alles volloopt als ik iets ga zagen met de afkortzaag.
[ Voor 25% gewijzigd door Pixeltje op 20-01-2022 19:13 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2022 09:51 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Zoals hierboven getoond gebruik ik het ook, het rubber mondstuk loopt iets tap en rekt wat op. Het past er in of erover bij mijn machines. Voor m’n Makita accu kantenfrees gebruik ik https://www.amazon.nl/Mak...&pd_rd_i=B06XYGCWSQ&psc=1 deze past in de aansluiting op de frees en net over festool zuigmond. Van Pvc rioolbuis of hulpstukken kun je eenvoudig verloopjes maken als nodig eventueel iets verwarmen met een verf föhn om het passend te krijgen.8088 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Dat vond ik erg tegenvallen bij m'n afkortzaag (GCM 12 SDE) en kleine excentrische schuurmachine (GEX 125-1 AE).
Voor de afkortzaag (waarbij stofafzuiging eigenlijk bijna altijd wel een probleem blijft, zeker bij grote bladen) heb ik daarom een ge-3D-print verloop gekocht. Die zou ook op de GCM 8 SJL van @rscheper moeten passen. Voor de GEX heb ik nooit een goede oplossing gevonden, maar die gebruik ik ook niet zo veel meer.
Hier de GAS20. Rond tonnetje goed geprijsd voor de zuigkracht en debiet die het levert.rscheper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:51:
Float like a butterfly, sting like a bee.
[ Voor 19% gewijzigd door Framoes op 21-01-2022 00:38 ]
Ik heb aan mijn verbouwingen een Makita verslaving aan overgehouden. Ondertussen als “hobby” klusser ook een flinke verzameling welke ik niet goed kwijt kan. Mocht Makita ooit met zoiets als Dewalt komen dan koop ik meteen zulke opstellingen:Hari-Bo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
https://www.vanspijk.nl/ Is officiële importeur van Scheppach. Ze kunnen niet aan je leveren denk ik maar wel helpen aan de juiste nummers. Daarna via een winkel bestellen die bij VSA besteld.Teijgetje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:43:
Vandaag een hobby projectje op de kop getikt voor €30.......
Kon hem voor die prijs niet laten staan, helemaal omdat hij max 10 cm hoog kan zagen.
Helaas letterlijk van de vrachtwagen gevallen, hoewel nieuw, redelijk ontzet doordat hij op een achterhoek is gevallen, de motor staat er scheef van op het frame.
Bovendien een defecte condensator en het bovenste zaaggeleideblok ontbreekt.
Kortom, niets dat niet met een paar flinke klappen en een paar euro opgelost kan.![]()
Iemand bekend met de BASA 1 ( 8 ) en evt waar simpel onderdelen te bestellen?
Eventueel zit ik er zelfs aan te denken een ander massief blad met geleider er bij te kopen als dat past.
Inmiddels de machine op Scheppach.de gevonden (er staan nog 10 varianten maar via deze en serienummer+bouwjaar krijg je de juiste tekening), jammer dat die niet naar Nederland versturen.
Dus op zoek naar de dealer hier.
Ik heb inmiddels de ontbrekenden onderdeelnummers.
Originele bandzaagjes vallen wat tegen á €45/s.
Heb je hem ooit vergeleken met een starmix of festool? Ik heb een ctl midi en een 1625. Als ik wel eens bij mensen klus mis ik die. Zuigkracht, goede filters, maar ook gewoon de remote aan/uit knop en opbergmogelijkheden (slang!) van festool.rbaidjoe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Hier de GAS20. Rond tonnetje goed geprijsd voor de zuigkracht en debiet die het levert.
Er zit natuurlijk wel wat prijsverschil in, 250 voor de GAS en de CTL Midi begint bij 430 volgens mij.Boudewijn schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:26:
[...]
Heb je hem ooit vergeleken met een starmix of festool? Ik heb een ctl midi en een 1625. Als ik wel eens bij mensen klus mis ik die. Zuigkracht, goede filters, maar ook gewoon de remote aan/uit knop en opbergmogelijkheden (slang!) van festool.
De starmix is echt goed maar niet super doordacht, de festool is heel slim.
Vast wel ja. Het is vooral een overwegingrscheper schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:19:
[...]
Er zit natuurlijk wel wat prijsverschil in, 250 voor de GAS en de CTL Midi begint bij 430 volgens mij.
[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2022 08:32 ]
uiteraard heb ik een excelletje gemaakt en de compactere modellen van bekendere en onbekendere merken tegen elkaar afgezet op gebied van:Boudewijn schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:26:
[...]
Heb je hem ooit vergeleken met een starmix of festool? Ik heb een ctl midi en een 1625. Als ik wel eens bij mensen klus mis ik die. Zuigkracht, goede filters, maar ook gewoon de remote aan/uit knop en opbergmogelijkheden (slang!) van festool.
De starmix is echt goed maar niet super doordacht, de festool is heel slim.
Ik heb er laatst zelf ook veel vergeleken, en ook rekening gehouden met:rbaidjoe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:39:
[...]
uiteraard heb ik een excelletje gemaakt en de compactere modellen van bekendere en onbekendere merken tegen elkaar afgezet op gebied van:
- prijs
- zuigkracht
- luchtverplaatsing
- filteroppervlak
- gewicht
Kan het excelletje niet meer terugvinden, maar voor mij kwam de Bosch GAS20 er als beste uit.
Was wel een werkje om alle voor mij relevante specs van alle modellen op te snorren en in dezelfde eenheden te krijgen. Vaak worden bepaalde specs bij verschillende modellen (zelfs binnen 1 merk) in verschillende eenheden vermeldt. Dat maakt het lastig vergelijken zonder voor jezelf een overzicht te maken.
En wat was jouw conclusie? Ik neig zelf toch wel naar de Festool mini, maar het ontbreken van accessoires zoals een stang om "normaal" te stofzuigen vind ik wel een gemis. Want dat maakt het prijsverschil met sommige meer budget bouwstofzuigers wel erg groot.dragonhaertt schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:48:
[...]
Ik heb er laatst zelf ook veel vergeleken, en ook rekening gehouden met:
Slang lengte
slang diameter
Filter cleaning
gemak van opbergen slang
aansluitingen en koppelstukken
Prijs van stofzakken
Mogelijkheid tot (makkelijk) aansluiten stofzuigerbuis en vloerborstel
Misschien zijn dat ook punten om rekening mee te houden.
Ik heb zelf besloten om (met oog voor de toekomst) voor een wat krachtigere grotere stofzuiger te kiezen. Aangezien ik intentie heb om een grotere werkplaats te hebben.loeberce schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:14:
[...]
En wat was jouw conclusie? Ik neig zelf toch wel naar de Festool mini, maar het ontbreken van accessoires zoals een stang om "normaal" te stofzuigen vind ik wel een gemis. Want dat maakt het prijsverschil met sommige meer budget bouwstofzuigers wel erg groot.
dragonhaertt schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:14:
Er zijn niet veel verschillende fabrikanten van stofzuigers.
De meeste die je ziet zijn:
-Starmix (zoals Metabo of de boven benoemde 'spit')
-Nilfisk (zoals Makita, Milwaukee, mirka, flex)
-Bosch.
-Festool.
[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 21-01-2022 09:28 ]
Die plaat kan je inderdaad ook los bestellen. Komt dit model ook met antistatische slang?Sjoerd-b schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:35:
Ik heb de Starmix L-1635 premium met unifix plaat. Beetje lomp ding maar hij doet het perfect.
[Afbeelding]
Slang kan je netjes oprollen en je snoer hangt mooi aan de achterkant samen met de accessoires.
L-boxxen passen er sowieso op, andere merken geloof ik ook.
Een cycloon houdt met name grote spaanders tegen, geen fijnstof. Fijnstof is een probleem voor je longen, grote spaanders niet.Rzaan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:42:
Op het houtwerkersforum wordt veel gesproken over een cycloon.
Daardoor zou bijna elke stofzuiger prima functioneren blijkbaar.
[Afbeelding]
Een cycloon helpt met het scheiden van stof, houdt je filter langer schoon en zorgt dat je stofzak minder snel vol raakt.Rzaan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:42:
Op het houtwerkersforum wordt veel gesproken over een cycloon.
Daardoor zou bijna elke stofzuiger prima functioneren blijkbaar.
[Afbeelding]
Die van mij heeft een anti statische slang, geen idee of dat nu ook nog standaard is.dragonhaertt schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Die plaat kan je inderdaad ook los bestellen. Komt dit model ook met antistatische slang?
In ieder geval kwam dit voor mij in dezelfde categorie als de Makita, maar dan een heel stuk duurder. Vandaar dat ik voor de Nilfisk heb gekozen (welke volgens tests ook beter presteert in zuigkracht)
LBoxx past ook op de Nilfisk attix (Makita) modellen. De plaat die er standaard op zit heeft een aansluiting voor zowel mbox al Lboxx. Het is wel een grote lompe machine.Sjoerd-b schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Die van mij heeft een anti statische slang, geen idee of dat nu ook nog standaard is.
Die makita/nilfisk ziet er ook mooi uit, maar geen mogelijkheid voor l-box?
Die plaat moet je sowieso los bestellen want die wordt niet standaard mee geleverd
[ Voor 35% gewijzigd door dragonhaertt op 21-01-2022 10:28 ]
Veel Scheppach machines vertonen opvallende overeenkomsten met HBM machines. Geen idee of je er in dit geval wat aan hebt, maar misschien dat je zo nog aan een leuke sloper oid kunt komen.Teijgetje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:43:
Vandaag een hobby projectje op de kop getikt voor €30.......
Kon hem voor die prijs niet laten staan, helemaal omdat hij max 10 cm hoog kan zagen.
Helaas letterlijk van de vrachtwagen gevallen, hoewel nieuw, redelijk ontzet doordat hij op een achterhoek is gevallen, de motor staat er scheef van op het frame.
Bovendien een defecte condensator en het bovenste zaaggeleideblok ontbreekt.
Kortom, niets dat niet met een paar flinke klappen en een paar euro opgelost kan.![]()
Iemand bekend met de BASA 1 ( 8 ) en evt waar simpel onderdelen te bestellen?
Eventueel zit ik er zelfs aan te denken een ander massief blad met geleider er bij te kopen als dat past.
Inmiddels de machine op Scheppach.de gevonden (er staan nog 100 varianten maar via deze en serienummer+bouwjaar krijg je de juiste tekening), jammer dat die niet naar Nederland versturen.
Dus op zoek naar de dealer hier.
Ik heb inmiddels de ontbrekenden onderdeelnummers.
Originele bandzaagjes vallen wat tegen á €45/s.
De tabs toelopende rubberen aansluiting op de slang past over of in veel accessoires. Er is dus meer mogelijk dan alleen Festool accessoires. Gebruik bv Bosch stofzuigersteel en accessoires van een oude huishoud stofzuiger. De gladde antistatische slang, opbergruimte ervoor en compactheid gaf bij mij de doorslag. Weinig tot geen alternatieven hiervoor van andere merken.loeberce schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:14:
[...]
En wat was jouw conclusie? Ik neig zelf toch wel naar de Festool mini, maar het ontbreken van accessoires zoals een stang om "normaal" te stofzuigen vind ik wel een gemis. Want dat maakt het prijsverschil met sommige meer budget bouwstofzuigers wel erg groot.
Ik denk dat het andersom is en HBM (en LIDL) gerebrande Scheppachs verkoopt.big bang schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:09:
[...]
Veel Scheppach machines vertonen opvallende overeenkomsten met HBM machines. Geen idee of je er in dit geval wat aan hebt, maar misschien dat je zo nog aan een leuke sloper oid kunt komen.
Dank je, had Van Spijk al gemaild, ik had de benodigde onderdeelnummers al bij Scheppach.de gevonden.Toppe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:15:
[...]
https://www.vanspijk.nl/ Is officiële importeur van Scheppach. Ze kunnen niet aan je leveren denk ik maar wel helpen aan de juiste nummers. Daarna via een winkel bestellen die bij VSA besteld.
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2022 11:28 ]
Zoiets, al zou het met verbazen als Scheppach wel het "origineel" is. Doet er ook niet echt toe, het is mogelijk gewoon een handige manier om aan de zelfde onderdelen te komen.Teijgetje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:22:
[...]
Ik denk dat het andersom is en HBM (en LIDL) gerebrande Scheppachs verkoopt.
Maar bedankt voor de tip.
Er bestaan toch ook van die services waar je in Duitsland iets naar toe kunt sturen, die dat dan weer doorsturen naar NL? Iemand hier weet vast de naam bij het beestje.Een sloper hoeft niet echt, de bovengeleider kost 38 euro nieuw, samen met een 6-10uF condensator en machineaanschaf, en een paar klappen, heb ik een machine van €330 voor €75.
Je kan ook bij scheppach DLD rechtstreeks bestellen. De prijsverschillen met van Speijk zijn achterlijk. Zij hebben het x-jaar geleden overgenomen van atihm (oid) en de prijzen met 21% verhoogd. Ik heb ze toen nog gemaild of ze een foutje hebben gemaakt met de BTW oid, maar kreeg daar een heel raar antwoord op.Teijgetje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:22:
Dank je, had Van Spijk al gemaild, ik had de benodigde onderdeelnummers al bij Scheppach.de gevonden.
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2022 11:52 ]
Kreeg een mail van van Spijk terug.Raymond schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:39:
De prijsverschillen met van Speijk zijn achterlijk. Zij hebben het x-jaar geleden overgenomen van atihm (oid) en de prijzen met 21% verhoogd. Ik heb ze toen nog gemaild of ze een foutje hebben gemaakt met de BTW oid, maar kreeg daar een heel raar antwoord op.
hmm, het kan zijn dat ik het naar vrienden in dld heb laten sturen en daar opgepikt.Teijgetje schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:48:
@ Raymond
Hoe heb je dat dan naar Nederland laten sturen?
Die Lieferung ist nur nach Deutschland und Österreich möglich. | Eine Lieferung an eine Packstation ist nicht möglich.
Bij een andere onderdelenleverancier.de vragen ze €24.90 verzendkosten naar de EU.![]()
Heb je een linkje naar jouw leverancier?
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 21-01-2022 17:26 ]
ik heb hier een festool mini, dat was de kleinste festool die ook water kan zuigen. een midi wordt best wel groot en zwaar voor de trap op en af enzo.loeberce schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:14:
[...]
Ik heb de Festool Midi en een Starmix, beide echt perfecte zuigers. De Festool Mini zit wel snel vol, zou echt serieus naar de Midi kijken dan.loeberce schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:14:
[...]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
De midi weegt 300 gram meer en is ca 4cm hoger. Stofzak is dan wel 5 liter groter. Dit voor een paar tientjes meer. Denk dat je de midi verward met de grotere ctl26’s die in de bouw veel gebruikt worden.Lochnes schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:28:
[...]
ik heb hier een festool mini, dat was de kleinste festool die ook water kan zuigen. een midi wordt best wel groot en zwaar voor de trap op en af enzo.
Hoe zit dat dan met de impact van de zuigkracht op het schuurresultaat?Himalaya schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:36:
[...]
Een groot verschil met veel budget stofzuigers is het kunnen instellen van de zuigkracht. Vooral als je hem ook wilt gebruiken bij het schuren, dan is dat het verschil tussen allemaal ronde krassen in je werkstuk of een mooi vlak geschuurd stuk hout. Dat maakt echt best veel verschil.
Bij het schuren wil je een lage zuigkracht, dat is ruim genoeg voor het schuurstof. Je wilt voorkomen dat je schuurmachine met kracht tegen je werkstuk wordt aangezogen (ik gebruik Festool schuurmachines, maar dat zal voor andere schuurmachine hetzelfde zijn). Zet je de zuigkracht hoger dan wordt je schuurmachine echt tegen je werkstuk gezogen en krijg je allemaal schuurcirkeltjes op je werkstuk (bij een rotex valt dat nog wel mee, maar die is gemaakt voor ander schuurwerk).yay schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:47:
[...]
Hoe zit dat dan met de impact van de zuigkracht op het schuurresultaat?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Helemaal helder. Dankjewel!Himalaya schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:58:
[...]
Bij het schuren wil je een lage zuigkracht, dat is ruim genoeg voor het schuurstof. Je wilt voorkomen dat je schuurmachine met kracht tegen je werkstuk wordt aangezogen (ik gebruik Festool schuurmachines, maar dat zal voor andere schuurmachine hetzelfde zijn). Zet je de zuigkracht hoger dan wordt je schuurmachine echt tegen je werkstuk gezogen en krijg je allemaal schuurcirkeltjes op je werkstuk (bij een rotex valt dat nog wel mee, maar die is gemaakt voor ander schuurwerk).
Als ik mijn stofzuiger vol aan zet kan ik mijn schuurmachine bijna op de kop laten hangen…
Ook op de laagste stand van je stofzuiger kun je rustig in huis schuren zonder overal in het stof te zitten.
Inderdaad bij een schuurmachine wil je net hard genoeg zuigen om het stof weg te krijgen. Harder zorgt voor lelijke krassen.yay schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:47:
[...]
Hoe zit dat dan met de impact van de zuigkracht op het schuurresultaat?
Ik zou ze 100% zeker voorboren. De Azobe plank die ik hier heb liggen is zonder voorboren geen beginnen aan.Lankman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:22:
Vraagje over schroeven: ik maak een compostbak, waarbij ik 20 mm schutttingplanken aan azobe palen 68* 68 wil vastschroeven. Ik heb bedacht om dit met 5 *60 https://www.amazon.de/SPA...7000500603/dp/B000VDE3L8/ Spax universeel deeldraad schroeven te doen.
Vraag : gaat dit werken in hardhout zonder voorboren. (Het lijkt op azobe, zou ander hardhout kunnen zijn). Voorvorken zou ook geen ramp zijn, als ze maar sterk genoeg zijn dat ze niet breken.
2: ze hebben T-Star plus kop. Is dit gewoon te doen met normale T20 bit, of moet ik die speciale van Spax ook kopen (niet op voorraad bij Spax shop)
RVS schroeven zijn minder sterk en in hardhout willen ze best snel kapotdraaien. Ik ben er mee opgehouden om het zonder voorboren te doen, ging me toch te vaak fout. En ik ben wel een fan van die schroeven.Lankman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:22:
Vraagje over schroeven: ik maak een compostbak, waarbij ik 20 mm schutttingplanken aan azobe palen 68* 68 wil vastschroeven. Ik heb bedacht om dit met 5 *60 https://www.amazon.de/SPA...7000500603/dp/B000VDE3L8/ Spax universeel deeldraad schroeven te doen.
Vraag : gaat dit werken in hardhout zonder voorboren. (Het lijkt op azobe, zou ander hardhout kunnen zijn). Voorvorken zou ook geen ramp zijn, als ze maar sterk genoeg zijn dat ze niet breken.
2: ze hebben T-Star plus kop. Is dit gewoon te doen met normale T20 bit, of moet ik die speciale van Spax ook kopen (niet op voorraad bij Spax shop)
Voorboren, het liefst altijd als je rvs schroeven gebruikt maar zeker in Azobé. T-star+ is gewoon torx compatible.Lankman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:22:
Hoe is jullie ervaring hiermee, is het een beetje degelijk en vergeleken met Makita gereedschap, hoe weerhoudt dit zich tot die machines die meestal toch wel 2x zo duur zijn?sjirafje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:43:
Lidl heeft deze week weer het een en ander aan Parkside performance gereedschap in de aanbieding.
https://www.lidl.nl/c/klussen/a10011058
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik kwam nog wat betonplex tegen in de garage, deze maar gebruikt om boormachines op te hangen. Binnenkort ook wat maken voor decopeerzaag, multizaag, reprozaag etc.breagor schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:00:
[...]
Ryobi heeft wel een kant en klaar systeem, maar daar zit ook meteen een kastje aan vast, met deur en zonder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 23-01-2022 14:24 ]
Ik zat een paar dagen terug nog een review te kijken over een Parkside machine, de prestaties waren vergelijkbaar met een merk machine maar dan voor 1/3e van de prijs. Maar er waren wel degelijk besparingen te vinden op de Parkside, Bij een val van nog geen meter brak de behuizing van de Parkside. Ik heb genoeg filmpjes van vallende Makita's gezien om te weten dat de behuizing daarvan niet in 2e breekt als deze van tafelhoogte valt. Ook waren er nogal wat verhalen over slechte QC, de ene Parkside machine had geen rare bijgeluiden terwijl terwijl en ander allemaal geluiden maakte alsof deze kapot uit de doos kwam.sjors86 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:55:
[...]
Hoe is jullie ervaring hiermee, is het een beetje degelijk en vergeleken met Makita gereedschap, hoe weerhoudt dit zich tot die machines die meestal toch wel 2x zo duur zijn?
Kortom koop je hiermee iets waar je over 3 jaar spijt van hebt of is dit net zo degelijk als de duurdere merken, maar uiteraard net iets, misschien niet eens merkbaar, minder prestaties?
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Wat @Sepp14 zegt.sjors86 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:55:
[...]
Hoe is jullie ervaring hiermee, is het een beetje degelijk en vergeleken met Makita gereedschap, hoe weerhoudt dit zich tot die machines die meestal toch wel 2x zo duur zijn?
Kortom koop je hiermee iets waar je over 3 jaar spijt van hebt of is dit net zo degelijk als de duurdere merken, maar uiteraard net iets, misschien niet eens merkbaar, minder prestaties?
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 23-01-2022 18:23 ]
Sowieso voorboren en invetten.Lankman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:22:
Had ik ook last van. Flinke steen onderin leggensimonr schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:25:
[...]
dat ik de cycloon soms omver trek aan de slang.
[...]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq