Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:45:
Ik zie op TV heel vaak mensen lijmen met een lijmpistool en ook in menige online tutorial komt deze methode voorbij.
Nu heb ik zelf ook een lijmpistool (niet een hele dure) en duw daar de staafjes lijm in.
Maar ik vind het maar zeer matig werken.

Heeft er iemand een tip voor een goed lijmpistool en vooral voor goede lijm hiervoor?
Ik heb een STEINEL Lijmpistool Gluematic 5000 en die 50 euro had ik jaren geleden al moeten uitgeven. Vooral het draadloos kunnen werken is ideaal. Ik gebruik gewoon de normale lijm stiften.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hier is hij volgende week weer leverbaar...
https://www.fine-tools.com/juuma-putzhobel.html

@nel!s dus

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 03-01-2022 16:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Wilf Zat nog even te denken over je issue met weghalen. Wat als je een heel krachtige stofzuiger had met een rubber mof, zodat je indien nodig ook vacuum kan trekken? Daar zou je alles mee weg moeten kunnen slepen.
Gaat een beetje om de vraag hoe grof of fijn je bouwpuin is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Dank voor de tip! Juuma == qiangsheng == luban, dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nel!s schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:28:
[...]

Dank voor de tip! Juuma == qiangsheng == luban, dus?
== Peaktools

Als ik http://remisquotable.blog...emakers-in-china.html?m=1 mag geloven .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:45
dimi_v schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:39:
Het is hier al vaker besproken volgens mij, maar graag nog even bevestiging of praktijkervaringen.

Ik wil graag na mijn G serie van Makita van de hand gedaan te hebben weer uitbreiden met de LXT lijn. Ik heb de DFF484 en DTD154 als set op het oog. Pak je die in een combiset DLX2181TJ dan ben je ruim 500 euro kwijt terwijl een combo set DLX2189TJ met de DFF484 en de DTD153 onder de 400 euro te koop is. En dat terwijl een kale body van de DTD154 maar 3 tientjes duurder is dan een DTD153. Ik begrijp niet waarom er dus netto een verschil van meer dan 70 euro in zit.

Koop ik de DFF484RTJ (dus met case, 2x 5Ah accu's en snellader) en een DTD154ZJ (alleen met case) dan is die combinatie ongeveer 30 euro goedkoper dan de combo set, pak ik alleen de DTD154Z dan scheelt het nog eens 40 euro (en dat terwijl een losse Mbox 2 rond de 25 euro kost, vreemde prijsstelling naar mijn idee :O ).

Ga ik voor de voordeligste optie ( DFF484RTJ plus DTD154Z) is het nadeel dat er dan maar 1 Mbox 2 bij zit, en de combo sets hebben de 3. Ik weet niet of je die ruimte nodig hebt? Met andere woorden: passen er 2 machines met lader en accu's en wat accessoires in de Mbox 2, kan de inlay eruit? Of is het juist super handig om 2 stuks van de Mbox 2 te hebben?

Als ik bij de DFF484RTJ plus DTD154Z de Mbox 3 bestel ben ik nog steeds goedkoper uit dan combo set DLX2181TJ of de DDF484RTJ + DTD154ZJ, maar mogelijk mis je dan een praktische inlay tov 2x Mbox 2?
Goede keuze voor de DDF484 en de DTD154. Ik zou ze sowieso los kopen en bij een erkende Makita Dealer. Dan krijg je namelijk wel cadeau punten bij deze machines, die je in de cadeauwinkel kan uitgeven, welke je niet krijgt bij sets.
Als je 30 punten hebt kan je daar een extra accu of een MBox 2 of 3 voor bestellen. Let wel op dat de Z modellen meestal niet mee doen met Makita acties (als er ook een ZJ van is). Dus controleer dat vooraf.
Als je ze ergens goedkoper kan vinden dan bij de Hornbach, kan je daar de LPG toepassen, waardoor ze nog eens 10% goedkoper worden. De Hornbach is een erkende Makita dealer.

Ik gebruik trouwens de MBoxen helemaal niet voor mijn schroef/boormachines, die zitten in een emmer. In de MBoxen waar ze in zaten zit nu ander gereedschap en verbruiksmaterialen. De inlays gingen direct bij het PMD.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:21
Als ik bij de DFF484RTJ plus DTD154Z de Mbox 3 bestel ben ik nog steeds goedkoper uit dan combo set DLX2181TJ of de DDF484RTJ + DTD154ZJ, maar mogelijk mis je dan een praktische inlay tov 2x Mbox 2?
Sommige combisets worden vaker verkocht dan andere, of groter ingekocht waardoor er meer marge op zit en de prijs dus lager is. Mijn advies is nog iets anders dan jij voorgesteld hebt. Koop een DDF484ZJ en een DTD154ZJ bij een officiële makita dealer. Dit levert je 30 punten op bij de Makita cadeauwinkel goed voor één gratis 5Ah accu. Koop daarnaast los een lader én 1 of 2, 2Ah Accus. Deze accus zijn een stuk lichter er zeker op de slagschroevendraaier (heb zelf een DTD157) gaan die 2Ah accus lang genoeg mee vanwege de brushless machines van tegenwoordig en koop een losse lader. Je komt dan dus in totaal op:

DDF484ZJ 113,85
DTD154ZJ 164,95
DC18RC 41,95
Gratis 5 Ah Accu (BL1850B)
2 Ah Accu (BL1820B) 48,90

Totaal: 369,65

Ben je onder de 400 euro klaar, heb je 2 Mboxen. Zelf heb ik lader, drie accus, slagschroevendraaier en accuboor in één Mbox 2, samen met een bitsetje en veel gebruikte boortjes (zonder inlay) past dus makkelijk. De andere Mbox2 heb je dan over voor al je borensets, gatzagen, forstnerboren etc. Je kunt nooit genoeg Mboxen hebben :P ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

nel!s schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:47:
Ik ga inderdaad voor die peaktools/luban optie. Helaas zijn die pas over maanden leverbaar!
De 'Basic' #4 (uit India) is op voorraad bij Baptist. Gaat naar verluidt wel om minder hoge kwaliteit.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:22
Fuel_80 schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:12:
[...]

Na wat rondkijken maar een Fenix HL18R besteld. Benieuwd hoe het gaat bevallen.

Dank voor de verschillende adviezen!
Om mezelf maar even te quoten, hierbij een korte review van de Fenix HL18R hoofdlamp die ik een paar weken geleden gekocht heb. |

Om kort te zijn, dat had ik al veel eerder moeten doen |:( , want het is gewoon erg handig een lamp die handen vrij houd en licht geeft waar je kijkt. Dan nog specifiek op deze lamp:
  • Lamp geeft voor veel van mijn dagelijkse klusjes buiten meer dan voldoende licht op de breedstraler stand;
  • Licht op brede stand is helder wit en prima voor lopen in het donker;
  • Gebundeld licht, geeft afhankelijk van de stand een serieuze partij licht;
  • Op de hoogste stand is buiten een meter of 40 verder nog genoeg licht;
  • Het gebundelde licht is niet wit, maar wat geler en natuurlijker van aard;
  • Accu gaat best lang mee, al geloof ik niet dat de aangegeven waarden gehaald worden. Paar uur licht op de hogere standen is makkelijk haalbaar, maar heb het niet bijgehouden tot op heden.
  • Band en lampje zitten eigenlijk prima en na even wennen heb je niet in de gaten dat je hem op je hoofd hebt zitten;
  • Afwerking en bediening van de lamp is prima en logisch;
Nogmaals dank voor de adviezen hier! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Fuel_80 op 03-01-2022 21:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 09:08
Het is hier al vaker besproken volgens mij, maar graag nog even bevestiging of praktijkervaringen.

Ik wil graag na mijn G serie van Makita van de hand gedaan te hebben weer uitbreiden met de LXT lijn. Ik heb de DFF484 en DTD154 als set op het oog. Pak je die in een combiset DLX2181TJ dan ben je ruim 500 euro kwijt terwijl een combo set DLX2189TJ met de DFF484 en de DTD153 onder de 400 euro te koop is. En dat terwijl een kale body van de DTD154 maar 3 tientjes duurder is dan een DTD153. Ik begrijp niet waarom er dus netto een verschil van meer dan 70 euro in zit.

Koop ik de DFF484RTJ (dus met case, 2x 5Ah accu's en snellader) en een DTD154ZJ (alleen met case) dan is die combinatie ongeveer 30 euro goedkoper dan de combo set, pak ik alleen de DTD154Z dan scheelt het nog eens 40 euro (en dat terwijl een losse Mbox 2 rond de 25 euro kost, vreemde prijsstelling naar mijn idee :O ).

Ga ik voor de voordeligste optie ( DFF484RTJ plus DTD154Z) is het nadeel dat er dan maar 1 Mbox 2 bij zit, en de combo sets hebben de 3. Ik weet niet of je die ruimte nodig hebt? Met andere woorden: passen er 2 machines met lader en accu's en wat accessoires in de Mbox 2, kan de inlay eruit? Of is het juist super handig om 2 stuks van de Mbox 2 te hebben?

Heb zelf een tijdje terug gekozen voor de DHP486RTJ in combinatie met de DTD171ZJ bij Passiontec.

Uiteindelijk met HBM schuim zelf een inlay gemaakt voor de twee tools en de lader. Tweede Mbox2 heb ik voor boren, bitjes, etc..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hzuy8O-6GG3KOg8Zs9sEmfsoQo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3faNI811uvZ0omrwc6xYCze.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door sk0o op 03-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

The Eagle schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:00:
@Wilf Zat nog even te denken over je issue met weghalen. Wat als je een heel krachtige stofzuiger had met een rubber mof, zodat je indien nodig ook vacuum kan trekken? Daar zou je alles mee weg moeten kunnen slepen.
Gaat een beetje om de vraag hoe grof of fijn je bouwpuin is.
Er liggen vooral veel oude bakstenen en ook een grindtegel en een aantal kinderkoppen. Laatste twee genoemde itemsoorten zijn behoorlijk zwaar. De oude bakstenen liggen daar waarschijnlijk al zo lang dat het een mengsel is van stenen en een soort hummus/aarde en mos. Geen wonder dat er schimmel staat op de binnenkant van mijn enkelsteense garage.

Simpelweg afdekken en op laten drogen gaat dus een eeuwigheid duren vrees ik. Ik waardeer wel zeker het meedenken (en het er op terugkomen) en het is zeker een goed idee voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:42

Toppe

Oké ✅

Ik ben in de markt voor een reform ladder. Dat het Altrex wordt weet ik eigelijk wel zeker, ik twijfel alleen tussen deze modellen:

https://altrex.com/nl/nl/...nt/all-round-reformladder

En

https://altrex.com/nl/nl/...ent/atlantis-reformladder

Afgezien van het gewicht (1kg verschil) zie ik weinig verschil behalve dat de Atlantis professioneel gebruikt mag worden.

Prijs verschil bij de praxis is €80 en aangezien je z’n ding maar eens in je leven koopt maak ik liever nu een goede beslissing.

Iemand die mij nuttigs kan vertellen?

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 03-01-2022 22:55 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:13

dragonhaertt

@_'.'

sk0o schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Heb zelf een tijdje terug gekozen voor de DHP486RTJ in combinatie met de DTD171ZJ bij Passiontec.

Uiteindelijk met HBM schuim zelf een inlay gemaakt voor de twee tools en de lader. Tweede Mbox2 heb ik voor boren, bitjes, etc..

[Afbeelding]
Hoe heb jij de inlay gesneden, vooral op diepte?
Ik ben nu ook bezig met inlays maken, en de beste methode die ik kon bedenken was uitfrezen.
Snijden en dan 'pellen' zoals bij kaizen foam is niet te doen met dit spul.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sk0o
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 09:08
dragonhaertt schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Hoe heb jij de inlay gesneden, vooral op diepte?
Ik ben nu ook bezig met inlays maken, en de beste methode die ik kon bedenken was uitfrezen.
Snijden en dan 'pellen' zoals bij kaizen foam is niet te doen met dit spul.
Heb twee lagen gebruikt, de bovenste top laag is volledig uitgesneden. Uit de onderste laag heb ik alleen de diepste delen uitgesneden. Met een 3d printer heb ik de kaizen spinner getekend en geprint om het foam glad te krijgen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMY5AJ9hIxX5kbWzgX0B7s9zx90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0Arf6As1dBnzyxQ23tfpe7F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:47

Rzaan

Altijd zoekende

sk0o schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:52:
Heb met een 3d printer heb ik de kaizen spinnen getekend en gemaakt om het foam glad te krijgen.
Daar is een markt voor... hint hint

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivado
Toppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:30:
Ik ben in de markt voor een reform ladder. Dat het Altrex wordt weet ik eigelijk wel zeker, ik twijfel alleen tussen deze modellen:

https://altrex.com/nl/nl/...nt/all-round-reformladder

En

https://altrex.com/nl/nl/...ent/atlantis-reformladder

Afgezien van het gewicht (1kg verschil) zie ik weinig verschil behalve dat de Atlantis professioneel gebruikt mag worden.

Prijs verschil bij de praxis is €80 en aangezien je z’n ding maar eens in je leven koopt maak ik liever nu een goede beslissing.

Iemand die mij nuttigs kan vertellen?
Ik heb een klein halfjaar geleden voor de zelfde beslissing gestaan:
Nivado schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:
Ik ben momenteel aan het kijken voor een ladder.
Ik wil mijn dakgoot aan de voorzijde op ca. 6m kunnen schoonmaken, mijn dakgoot aan de achterzijde op ca. 3m vanaf het balkon kunnen schoonmaken, en mijn balkon en het dak van de carport kunnen bereiken. In combinatie met de beschikbare ruimte om hem op te bergen, de toepasselijke hoogtes en de voorkeur voor een A-stand, kom ik op een 3x12 reform ladder.
Ik heb een lichte voorkeur voor Altrex ladders, mede door mijn Altrex huishoud trap, en ik heb deze ladders gevonden. Ik ben er inmiddels ook achter dat de Atlantis iets zwaarder is uitgevoerd dan de Allround, diepere treden heeft, en voldoet aan NEN 2484.
Ik twijfel welke ik moet nemen, voor thuis gebruik. Heeft iemand ervaring met een van deze ladders, of beide, is is er misschien nog een goed alternatief welke ik gemist heb?
Veiligheid is zeer belangrijk, maar is de Atlantis wel veiliger dan de Allround bij mijn gebruik? Aan de andere kant is het verschil ook maar € 50,-
Wat zouden jullie doen?

@crepkon Heb je doorgeklikt? Er gaat namelijk nog 20% keuze korting vanaf bij de dure (bij de andere niet), waardoor hij op € 319,- komt. Waardoor het verschil toch echt € 50,- is. Maar bedankt voor je input.
Daarbij vond ik de onderstaande post zeer behulpzaam:
teacher schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:05:
[...]

Ik heb een (hubo) altrex all-round. Prima voor prive gebruik.

De atlantis en de (topper) mounter zijn eigenlijk hetzelfde als de allround, maar zwaarder uitgevoerd. 3x12: allround 22.1 kilo, atlantis 23.1, mounter 28.3. Hoe merk je dat? Bij een uitgeschoven allround is er meer beweging. Maat van me heeft een mounter, die beweegt minder. Maar voor die paar keer per jaar dat je hem pakt voor een klein klusje is de allround prima.

Aanrader voor dakgoten: koop de muurafstandhouder erbij.
Ik ben uiteindelijk voor de Atlantis gegaan, en daar heb ik geen spijt van. Staat zeer stabiel bij het schoonmaken van de dakgoot op ca. 6m. Ook in A stand is hij fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:42

Toppe

Oké ✅

Nivado schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:46:
[...]

[...]

[...]

Ik ben uiteindelijk voor de Atlantis gegaan, en daar heb ik geen spijt van. Staat zeer stabiel bij het schoonmaken van de dakgoot op ca. 6m. Ook in A stand is hij fijn.
En welke hoogte heb je? Mijn werkhoogte is 6 meter dus een 3x12 lijkt me wat overdreven. De Atlantis 3x10 lijkt me, met een uitgeschoven lengte van 6,20, hoog zat. Natuurlijk is de eerste gedachte ‘neem de langste, meest toekomst gericht, maar 40cm korter en ruim 5 kilo lichter lijkt me ook heel interessant. Enige jammere: Hij is op veel minder plekken te verkrijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9cbsdqBjXy3DFL3YWe8eNdXbYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozEqJWYtL5o6NhC0rPoUO29z.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
nel!s schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:12:
Ik wil graag een handschaaf kopen waarmee ik een hoop eiken, beuken en kastanjehout wat over is gebleven van nieuwbouwhuis + tuin inrichten te verwerken tot maatwerk bankjes voor binnen en buiten. Ik vind het leuk om dit met de hand te doen en niet machinaal.
Ik kom uit op peaktools, ln en Veritas schaven, nummer 4 of 5, na het lezen van deze topic reeks en andere goede woodwork sites, voor een goed allround oplossing om mee te beginnen. Ik verwacht het veel te gebruiken gezien de vorm en staat van het hout dat we hebben dus wil geen goedkoop-miskoop fouten maken.
Zij jullie het hiermee eens?
Een alternatief is een mooie Stanley 5 1/2 op Marktplaats. Als je hout gaat schaven op lengtes voor een bankje, is een 5 geen overbodige luxe om de boel netjes recht te krijgen (ik ga er even vanuit dat je het bij één schaaf wil houden). Een 5 1/2 is daarvan de iets zwaardere variant met bredere beitel, de extra massa is erg fijn werken. Als die massa eenmaal op gang is stopt hij minder snel door oneffenheden.

Heb je ook al een goede manier om je beitel goed scherp te krijgen? Een oude Stanley of nieuwe Peaktools is als basis prima, maar ze zullen beiden vooral ook wat liefde op de beitel nodig hebben om ze écht bruikbaar te maken.

Een hele goede tip voor het gebruik van een schaaf op dat soort oppervlakken is trouwens ook het gebruik van wat smeermiddel op de zool. Even wat zigzagjes over de zool met de achterkant van je waxinelichtje zorgt er voor dat je je energie gebruikt om materiaal weg te nemen ipv wrijving met het hout te overwinnen. In het eindresultaat zie je hier niets van terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:55:
[...]

En welke hoogte heb je? Mijn werkhoogte is 6 meter dus een 3x12 lijkt me wat overdreven. De Atlantis 3x10 lijkt me, met een uitgeschoven lengte van 6,20, hoog zat. Natuurlijk is de eerste gedachte ‘neem de langste, meest toekomst gericht, maar 40cm korter en ruim 5 kilo lichter lijkt me ook heel interessant. Enige jammere: Hij is op veel minder plekken te verkrijgen.
[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat de ladder niet rechtop staat (anders val je direct achterover), maar onder een hoek, dat kost een hoop extra lengte. Daarnaast moet de ladder nog een stuk boven de dakgoot uitsteken om op het dak te kunnen (mogen) klimmen, ik meen mij te herinneren dat dit minimaal 1m is.
Mijn dakgoot hoogte is vergelijkbaar met die van jou, tussen de 5,5 en 6m, en ik zou niet met een 3x10 willen werken.
Bij het berekenen van de maximale werkhoogte nemen ze volgens mij de hoogste trede waar je op mag staan + 1,8m. De daadwerkelijke bovenkant van de ladder is lager dan dat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nivado schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:46:
[...]

[...]

[...]

Tof dat je ff terugkoppelt! :Y
dat vergeten sommige tweakers wel eens...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Mijn DeWalt bovenfrees heeft het nu dan echt begeven, iemand een goede optie rond de 400€ buiten de of1010?

Het hoeft geen krachtpatser te zijn, het gaat met name om wat kopieer ring werk, afronden en soms wat sloten uitfrezen.

Het liefst bedraad :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
KillaZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:45:
Mijn DeWalt bovenfrees heeft het nu dan echt begeven, iemand een goede optie rond de 400€ buiten de of1010?

Het hoeft geen krachtpatser te zijn, het gaat met name om wat kopieer ring werk, afronden en soms wat sloten uitfrezen.

Ik heb een DRT50, dus daar heb je helemaal niets aan, maar ik zie hier meestal de Bosch Pro GOF1250 voorbijkomen als alternatief voor een OF1010. Die zou binnen je budget moeten vallen. Met de zoekfunctie kan je daar in ieder geval al het e.e.a. over vinden alvorens iemand anders hier wat nuttigers te melden heeft.

Ik zie trouwens dat de GOF1600 ook op het randje van je budget te krijgen is (TN niet meegerekend)

[ Voor 6% gewijzigd door Nivado op 05-01-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45

Ik heb de makita 1110 en bevalt best goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-10 18:02
Voor de Parkside fans, Parkside heeft nu ook 8Ah accus voor €60,- stuk.
En met de juiste aanbieding voor €50,-

"Met bluetooth functie, Accu-monitoring - ophalen van gegevens over laadstatus, resterende tijd, oplaadtijd, totale gebruikstijd en nog veel meer"

https://www.lidl.nl/p/par...-accu-20v-8-ah/p100339752

[ Voor 18% gewijzigd door barry86 op 05-01-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:45
barry86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:05:

"Met bluetooth functie, Accu-monitoring - ophalen van gegevens over laadstatus, resterende tijd, oplaadtijd, totale gebruikstijd en nog veel meer"

https://www.lidl.nl/p/par...-accu-20v-8-ah/p100339752

[YouTube: NEW Parkside 20V battery and charger: 21700 8 Ah Bluetooth Performance]
Haha, wat moet je met bluetooth erop.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
webber87 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:52:
[...]

connected zijn met je boosterprik. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:30
barry86 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:05:
Was al gemeld. Maar hoe kom je aan die prijzen? Ik zie de 8Ah voor 70 en de 4Ah voor 50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:44
[...]

Kun je er ook mee bellen?

Is 8 Ah niet veel? Wat moet je daarmee? Tegen de tijd dat zo'n ding leeg is heb je zelf al 4x pauze genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Voggy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Is 8 Ah niet veel? Wat moet je daarmee? Tegen de tijd dat zo'n ding leeg is heb je zelf al 4x pauze genomen.
Met een accu van 1kg zal je sowieso wat sneller pauze nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Voor mijn combihamer zou ik hem best willen hebben in de hak functie gaat een accu heel erg hard.. op de slijptol ook trouwens.. dan kan je sneller accu's leeg maken dan de snellader ze vol kan krijgen. zolang je niet rookt heb je dan nog geen pauze nodig :+ (ja ik weet het snoertjes, maar soms zijn die niet handig.)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-10 18:02
[...]

Dan kun je tijdens het klussen even je gereedschap wegleggen, mobiel er bij pakken, en op de lidl app kijken om te zien hoeveel % accu je nog hebt.

Je kan dan eenvoudig naar de led indiciatie kijken achterwege laten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom zou je geen of1010 willen? Prima ergonomie, plugit, fijne koffer, degelijk, goed instelbaar.

Nadeel ia bij het oude model dat verwisselen van freesjes handiger kan, bij de nieuwe is dat beter. Kopieerringen ed is een eitje. Pistoolgreep is wel heel fijn vind ik zelf.

Okay relatief weinig vermogen maar 1000W is voor veel dingen prima, ik heb nog geen moment meer vermogen nodig denken te hebben.

offtopic:
Of ben je bang dat als je eenmaal aan de Koolaid hebt gezeten je niet meer terug kunt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Boudewijn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Waarom zou je geen of1010 willen? Prima ergonomie, plugit, fijne koffer, degelijk, goed instelbaar.

Nadeel ia bij het oude model dat verwisselen van freesjes handiger kan, bij de nieuwe is dat beter. Kopieerringen ed is een eitje. Pistoolgreep is wel heel fijn vind ik zelf.

Okay relatief weinig vermogen maar 1000W is voor veel dingen prima, ik heb nog geen moment meer vermogen nodig denken te hebben.

offtopic:
Of ben je bang dat als je eenmaal aan de Koolaid hebt gezeten je niet meer terug kunt? >:)
Omdat ik meer dan alleen groene opties wil. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Omdat ik meer dan alleen groene opties wil. ;)
Okay. Ik zou gewoon lekker die OF1010 kopen en daar blij mee zijn :+
Volgens mij oprecht een van de betere bovenfrezen met een vermogen van ±1000W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Boudewijn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Okay. Ik zou gewoon lekker die OF1010 kopen en daar blij mee zijn :+
Volgens mij oprecht een van de betere bovenfrezen met een vermogen van ±1000W
Ja maar jij hebt een groene bril :+

Ik zie bijvoorbeeld ook wel graag de mening van een blauwe bril zoals @Atmoz :>

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Ja maar jij hebt een groene bril :+

Ik zie bijvoorbeeld ook wel graag de mening van een blauwe bril zoals @Atmoz :>
Tsja he je hebt een beperkt budget anders had ik zo'n mooie rood-zwarte aangeraden ;).

* Boudewijn zal de slowchat wel weer ff dimmen ...

Ik heb met het gereedschap dat ik een tijdje terug kocht al anderhalf kistje gemaakt met zwaluwstaarten en wil/moet daar echt nog wel ff op oefenen (Foto's volgen, de osmo staat nu te drogen) en wil nu ee nimpossible hammer maken:

Zo'n ding dus:

Ik heb geen draaibank en die gaat er ook niet komen (voorlopig dan, famous last words :+) en ik zit even te bedenken hoe ik de steel wil doen. Grof in vorm zagen met een decoupeerzaag (nee niet eens een Festool!) en daarna bijschaven/schuren. Het schaven met mijn 4's en 7 lijkt me geen succes omdat ik geen zuivere cylinder wil maken. Enter de spookschaaf. Iemand hier een mening over welke te kopen? Bijvoorkeur uit eigen ervaring, reviews op internet lezen kan ik ook wel.

Ik wil een mooie hebben, jammer dat Festool geen handgereedschap maakt. Veel toko's in West-Europa (baptist, fine-tools, dictum) hebben wel LN in hun assortiment, maar geen spookschaven. Iemand tips? Clifton of Veritas kan natuurlijk ook.

Ik zit dus met een schuin oog naar een concave veritas te kijken:
https://www.fine-tools.com/veritas-schabhobel.html

Lijkt me alleen wel een drama met scherp houden :X Of toch maar gewoon een vlakke kopen en daarna met mijn recent gekochte schraapstaal aan de slag? Wellicht kansrijker. Gereedschap bot maken is leuker dan gereedschap scherp maken :+

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 05-01-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans

Triton MOF001 of TRA001 afhankelijk van hoeveel Watt je wil?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:02
ybastiaans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:21:
[...]

Triton MOF001 of TRA001 afhankelijk van hoeveel Watt je wil?
Ik heb een tra001 om in de werkbank te monteren. Als losse bovenfrees echter vind ik deze dermate lomp dat ik hem daar niet snel voor zou kiezen tenzij je echt het vermogen nodig hebt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-10 19:54
Check gotools op YT, die hebben een mooie test staan van die klasse bovenfrezen.
Mijn 20jr oude Metabo ofe-1229e komt verrassend goed uit de test :D
Die kan je in metaloc (systainer) krijgen voor rond de 400-450 euro.

YouTube: Unterschiedlicher können sie nicht sein! Premium Oberfräsen von Bosc...

[ Voor 37% gewijzigd door Raymond op 06-01-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Raymond schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:54:
Check gotools op YT, die hebben een mooie test staan van die klasse bovenfrezen.
Mijn 20jr oude Metabo ofe-1229e komt verrassend goed uit de test :D
Die kan je in metaloc (systainer) krijgen voor rond de 400-450 euro.

YouTube: Unterschiedlicher können sie nicht sein! Premium Oberfräsen von Bosc...
hm...ik ben niet goed in Duits... Ik zit te twijfelen om een Makita kantfrees-bovenfrees set te kopen, of de Festool OF1010 te kopen. Samen met de TS55 invalzaag en de ctl midi bouwstofzuiger. Kan ik voorlopig mee aan de gang... heb geen ruimte voor een tafelzaag; denk dat ik hier wel end mee uit de voeten kom. Wel gelijk een arm en been inleveren.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

gitaarwerk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:56:
[...]

hm...ik ben niet goed in Duits... Ik zit te twijfelen om een Makita kantfrees-bovenfrees set te kopen, of de Festool OF1010 te kopen. Samen met de TS55 invalzaag en de ctl midi bouwstofzuiger. Kan ik voorlopig mee aan de gang... heb geen ruimte voor een tafelzaag; denk dat ik hier wel end mee uit de voeten kom. Wel gelijk een arm en been inleveren.
Opzich wel bijzonder, eigenaar zijn van sawstop, maar wel ledenmaten verlangen. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-10 19:04

Tjark

DON'T PANIC

gitaarwerk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:56:
[...]hm...ik ben niet goed in Duits...
Welkom in de moderne tijd! Youtube -> Subtitles aanzetten [CC] -> Settings wieltje in de video -> Subtitles -> German naar Dutch 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Tjark op 06-01-2022 10:05 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

twain4me schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Opzich wel bijzonder, eigenaar zijn van sawstop, maar wel ledenmaten verlangen. :9
Die sawstop kwam pas na het inleveren :o
Tjark schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Welkom in de moderne tijd! Youtube -> Subtitles aanzetten [CC] -> Settings wieltje in de video -> Subtitles -> German naar Dutch 8)
Busted! :X ik vergeet dat altijd :D ga zo nog eens checken. Wel veel inhoud op dat kanaal. Nice.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
ybastiaans schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Een alternatief is een mooie Stanley 5 1/2 op Marktplaats. Als je hout gaat schaven op lengtes voor een bankje, is een 5 geen overbodige luxe om de boel netjes recht te krijgen (ik ga er even vanuit dat je het bij één schaaf wil houden). Een 5 1/2 is daarvan de iets zwaardere variant met bredere beitel, de extra massa is erg fijn werken. Als die massa eenmaal op gang is stopt hij minder snel door oneffenheden.

Heb je ook al een goede manier om je beitel goed scherp te krijgen? Een oude Stanley of nieuwe Peaktools is als basis prima, maar ze zullen beiden vooral ook wat liefde op de beitel nodig hebben om ze écht bruikbaar te maken.

Een hele goede tip voor het gebruik van een schaaf op dat soort oppervlakken is trouwens ook het gebruik van wat smeermiddel op de zool. Even wat zigzagjes over de zool met de achterkant van je waxinelichtje zorgt er voor dat je je energie gebruikt om materiaal weg te nemen ipv wrijving met het hout te overwinnen. In het eindresultaat zie je hier niets van terug.
Fijne post, dank! Ik heb gekeken naar tweedehands oude Stanley schaven maar daar moet je net geluk hebben, ik zag net bijvoorbeeld deze https://www.marktplaats.n...ngle-handschaaf-oude-type - dit is wel een exces kwa prijs maar een dergelijke schaaf is vaak richting de nieuwprijs van een peaktools.
Dus ik ben uiteindelijk voor een juuma 5 + 1000/3000 slijpsteen + minimalist woodwork boek bij Schmid gegaan. Plus een antieke werkbank via Marktplaats.. helemaal compleet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb de OF1010 d:)b

het oude model met die achtelijke centreerdoorn voor de kopieerringen |:(

Het grootste onderscheid tussen de OF1010 (en 1400) en de GOF1250 van Bosch en (bij mijn weten) alle andere bovenfrezen is de pistoolgreep.

Supercomfortabel, zeer makkelijk met eenhandige bediening.

Ik zou nooit meer een frees willen zonder :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:25:
Ik heb de OF1010 d:)b

het oude model met die achtelijke centreerdoorn voor de kopieerringen |:(

Het grootste onderscheid tussen de OF1010 (en 1400) en de GOF1250 van Bosch en (bij mijn weten) alle andere bovenfrezen is de pistoolgreep.

Supercomfortabel, zeer makkelijk met eenhandige bediening.

Ik zou nooit meer een frees willen zonder :)
Mafell LO 65 heeft ook een pistoolgreep er bij ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Mafell LO 65 heeft ook een pistoolgreep er bij ;) :+
Als accesecesecoiere? Mafell kennende kost die losse greep al een godsvermogen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:45
Ik ben op zoek naar een goed gelaatsmasker die ik kan gebruiken tijdens klussen. Denk aan stucen, het schuren ervan, slopen etc. Ik heb ooit een masker gekregen en die is duidelijk aan vervanging toe. Ik klus niet dagelijks maar wel regelmatig een paar uurtjes. Gaandeweg heb ik wel gemerkt dat een masker wel echt een must is tijdens klussen en hoeveel stof je dan inademend zonder masker.

Heeft iemand wat tips wat een prima masker is? Ik zit te kijken naar de gelaatsmaskers van Moldex. De filters zijn vervangbaar. Is het raadzaam om voor een F3 masker te gaan? De gas- en damp klassen zijn volgens mij voor mij niet van belang. Ik werk immers hier niet met gassen en/of chemische stoffen.

De maskers van Moldex lijkt mij wel wat. De maskers zijn herbruikbaar en de filters vervangbaar en niet te duur.

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:39:
Als accesecesecoiere? Mafell kennende kost die losse greep al een godsvermogen :P
Zo te zien in de set met de maxi-max (zoals ze dat noemen), waar voldoende extra's bij zitten t.o.v. de midi-max, dat de pistoolgreep hooguit een paar knaken kost. En waarom je überhaupt die midi-max versie zou kopen is me een beetje een raadsel, mist o.a. zelfs aansluiting voor de stofzuiger, als de omschrijving klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

webber87 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
Ik ben op zoek naar een goed gelaatsmasker die ik kan gebruiken tijdens klussen. Denk aan stucen, het schuren ervan, slopen etc. Ik heb ooit een masker gekregen en die is duidelijk aan vervanging toe. Ik klus niet dagelijks maar wel regelmatig een paar uurtjes. Gaandeweg heb ik wel gemerkt dat een masker wel echt een must is tijdens klussen en hoeveel stof je dan inademend zonder masker.

Heeft iemand wat tips wat een prima masker is? Ik zit te kijken naar de gelaatsmaskers van Moldex. De filters zijn vervangbaar. Is het raadzaam om voor een F3 masker te gaan? De gas- en damp klassen zijn volgens mij voor mij niet van belang. Ik werk immers hier niet met gassen en/of chemische stoffen.

De maskers van Moldex lijkt mij wel wat. De maskers zijn herbruikbaar en de filters vervangbaar en niet te duur.

Zelf heb ik goede ervaring met 3M maskers. Recent een upgrade gedaan naar het 6502 masker (siliconen met quick releasse, hiervoor had ik een iets goedkoper 6200 masker, maar het nieuwe masker vind ik wel fijner)

Als je alleen met stof werkt zou ik voor een P3 filter kiezen. De 3M 2135 of 3M 6035 zijn geschikt voor fijnstof.
Misschien net iets duurder dan een P2 filter (die ook wel geschikt zijn) maar waarom die ene euro besparen als je je longen beter kan beschermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
webber87 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:

Geen ervaring met Moldex, ik heb zelf een halfgelaatsmasker en volgelaatsmasker van 3M. Ik denk niet dat je mis zit met Moldex of 3M. 3M is over het algemeen wel beter beschikbaar, denk ik, maar als je alleen maar P3 filters nodig hebt, zal het niet veel uit maken, denk ik.

Goede fit is denk ik wel belangrijk, maar moeilijk van een afstand te bepalen. Even kijken naar de goede maat, en dan niet een tientje bezuinigen op het goedkoopste model, maar eentje nemen die wat meer comfort features heeft. Muren schuren doe je zo een uur of meer, dus is wel fijn als het niet op je neusbrug drukt ofzo.

/edit
dragonhaertt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:57:
Zelf heb ik goede ervaring met 3M maskers. Recent een upgrade gedaan naar het 6502 masker (siliconen met quick releasse, hiervoor had ik een iets goedkoper 6200 masker, maar het nieuwe masker vind ik wel fijner)

Als je alleen met stof werkt zou ik voor een P3 filter kiezen. De 3M 2135 of 3M 6035 zijn geschikt voor fijnstof.
Misschien net iets duurder dan een P2 filter (die ook wel geschikt zijn) maar waarom die ene euro besparen als je je longen beter kan beschermen?
Ik heb de 3M 7502, en die vind ik wel comfortabel zitten. Had misschien een maatje groter gekund, maar idee was ook dat m'n vrouw die kon gebruiken als ze met chloor aan het schoonmaken was.

Qua filters, P3 inderdaad. Verschil in geld is verwaarloosbaar, verschil in filtering (volgens de normen) niet, zie ook het tabelletje uit de TS:
Voor half- of volgelaatsmaskers, met verwisselbare filters, gelden andere normen. Voor stof is dit de EN143, en voor gassen of chemicaliën is dit de EN14387.
Voor stofdeeltjes is dit:
KlasseLimiet (bij 95 L/min luchtstroom)
P1Filtert >= 80% van de deeltjes
P2Filtert >= 94% van de deeltjes
P3Filtert >= 99.95% van de deeltjes

[ Voor 32% gewijzigd door henkie196 op 06-01-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Zo te zien in de set met de maxi-max (zoals ze dat noemen), waar voldoende extra's bij zitten t.o.v. de midi-max, dat de pistoolgreep hooguit een paar knaken kost. En waarom je überhaupt die midi-max versie zou kopen is me een beetje een raadsel, mist o.a. zelfs aansluiting voor de stofzuiger, als de omschrijving klopt.
Ze doen wel vaker vreemd met sets bij mafell, ik heb destijds ook de MT55 gekocht in een MAX of whatever uitvoering, kostte een 160cm lineaal uiteindelijk een paar tientjes in vergelijk met los spul.

Of het is gewoon tactiek, het gros kiest zo voor de iets duurdere maximaximegamaxxxxx-set. :P

Mafell accesoires zijn echt belachelijk duur. Ik heb een Erika 85 gehad maar verkocht door enerzijds erg weinig gebruiken en anderzijds door de extreme dure uitbreidingen (zoals een roltafel ofzo). Om zo met extreem dure uitbreidingen een breder inzetbare zaagtafel te krijgen heb ik voor bedankt en hem van de hand gedaan.

Een enkele keer mis ik een zaagtafel nu maar ik weet zonder al te veel moeite dat op te lossen vooralsnog. Het wachten is op een project dat een simpele DW7485 een verantwoorde aanschaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:46:
Ze doen wel vaker vreemd met sets bij mafell, ik heb destijds ook de MT55 gekocht in een MAX of whatever uitvoering, kostte een 160cm lineaal uiteindelijk een paar tientjes in vergelijk met los spul.

Of het is gewoon tactiek, het gros kiest zo voor de iets duurdere maximaximegamaxxxxx-set. :P

Mafell accesoires zijn echt belachelijk duur. Ik heb een Erika 85 gehad maar verkocht door enerzijds erg weinig gebruiken en anderzijds door de extreme dure uitbreidingen (zoals een roltafel ofzo). Om zo met extreem dure uitbreidingen een breder inzetbare zaagtafel te krijgen heb ik voor bedankt en hem van de hand gedaan.

Een enkele keer mis ik een zaagtafel nu maar ik weet zonder al te veel moeite dat op te lossen vooralsnog. Het wachten is op een project dat een simpele DW7485 een verantwoorde aanschaf is.
Niet zo vreemd van Mafell, goedkopere sets doen Bosch, Makita, en Festool ook. Heb waarschijnlijk diezelfde set ook gekocht, met parallel aanslag en nog een paar dingen er zo bij. Daarnaast toen nog een set met extra rails, verstekaanslag, en klemmen er bij, scheelde ook aardig met alles los aanschaffen, en die dingen zijn gewoon handig om er bij te hebben. Zo heb ik voor richting de prijs van Bosch spul hetzelfde in Mafell kleurtjes :P En kan ik zeggen dat die dingen toch wel handig zijn om te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-10 19:04

Tjark

DON'T PANIC

[...]
Een supergrote USB powerbank mee maken :+

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Die 8Ah accu kan je ook voor bv de Parkside Accu stofzuiger gebruiken. Als je de stofzuiger constant aan hebt staan tijdens het (tafel)zagen, dan trekt ie de standaard 4Ah accu erg snel leeg.

Maar voor een boormachine lijkt me 1kg ook wat zwaar ja en zou deze ook niet zo snel gebruiken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb nog een accuboormachine van Rockwell gevonden.
Zitten 2 accu's bij van 14.4 V en 1.5 Ah.

Ik heb ze opgeladen (tenminste, 12 uur aan de lader gehangen) maar meer als een moeizame kwartdraai komt er niet uit.

Nu zie ik dat de stekker die aan de lader zit, misschien wel eens niet de originele is.
Daar staat achter Output: 12 V ----- 2 A.

Dat zou toch hoogstens het laden langer kunnen laten duren?
Het is toch niet zo dat hij met deze stekker niet KAN opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Rzaan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:05:

Ik heb ze opgeladen (tenminste, 12 uur aan de lader gehangen) maar meer als een moeizame kwartdraai komt er niet uit.

Nu zie ik dat de stekker die aan de lader zit, misschien wel eens niet de originele is.

Ligt er vooral aan welke spanning de lader verwacht. Als je lader 16V input heeft, dan gaat een adapter van 12V je niet veel goed doen.

De adapterspanning zegt overigens niks over de spanning van de accu's. Op je lader zou een sticker moeten zitten met de specificatie van de ingangsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Rzaan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:05:

Met een 12V voeding kan je geen 14,4V accu's laden. Daar heb je meer dan 16V (onbelaste spanning van een 14.4V accu) voor nodig. Wat staat er op de lader zelf, wat deze aan input nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
dragonhaertt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Ligt er vooral aan welke spanning de lader verwacht. Als je lader 16V input heeft, dan gaat een adapter van 12V je niet veel goed doen.

De adapterspanning zegt overigens niks over de spanning van de accu's. Op je lader zou een sticker moeten zitten met de specificatie van de ingangsspanning.
Waarom zou een lader fabrikant eerst de spanning van 110-230V naar 12V brengen, om hem vervolgens weer te verhogen naar >16V? Dan kan je beter direct zorgen dat je voeding laten de juiste spanning levert. Dat is goedkoper, en je kan meer vermogen leveren met het zelfde materiaal (of het zelfde vermogen met minder materiaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nivado schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Waarom zou een lader fabrikant eerst de spanning van 110-230V naar 12V brengen, om hem vervolgens weer te verhogen naar >16V? Dan kan je beter direct zorgen dat je voeding laten de juiste spanning levert. Dat is goedkoper, en je kan meer vermogen leveren met het zelfde materiaal (of het zelfde vermogen met minder materiaal).
Geen idee waarom, maar technisch gezien is het wel mogelijk en het komt bij multi-cell laders die compatibel zijn met meerdere type accu's wel vaker voor.

Het beste kan er gewoon even gecontroleerd worden welke ingangsspanning de lader verwacht, in plaats van te speculeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybastiaans
nel!s schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Fijne post, dank! Ik heb gekeken naar tweedehands oude Stanley schaven maar daar moet je net geluk hebben, ik zag net bijvoorbeeld deze https://www.marktplaats.n...ngle-handschaaf-oude-type - dit is wel een exces kwa prijs maar een dergelijke schaaf is vaak richting de nieuwprijs van een peaktools.
Dus ik ben uiteindelijk voor een juuma 5 + 1000/3000 slijpsteen + minimalist woodwork boek bij Schmid gegaan. Plus een antieke werkbank via Marktplaats.. helemaal compleet :)
Mooi, gefeliciteerd met je aankoop! En goed dat je voor een normale schaaf bent gegaan. Hoewel een 62 Low Angle schaaf ook zijn goede punten heeft (vooral met hout met veel veranderende nerf of kopshout) is het wat mij betreft meer een specialistisch stuk gereedschap. Een 5 is niet voor niets een Jack Plane, voor Jack of All Trades. Je kunt eigenlijk al het werk wat je met een 4 kan, maar ook wat dingen die je niet met een vier kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ybastiaans schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Mooi, gefeliciteerd met je aankoop! En goed dat je voor een normale schaaf bent gegaan. Hoewel een 62 Low Angle schaaf ook zijn goede punten heeft (vooral met hout met veel veranderende nerf of kopshout) is het wat mij betreft meer een specialistisch stuk gereedschap. Een 5 is niet voor niets een Jack Plane, voor Jack of All Trades. Je kunt eigenlijk al het werk wat je met een 4 kan, maar ook wat dingen die je niet met een vier kan.
Ik heb ook een 62 en geen 4 (of 4.5 of 5) schaaf.
Vergeet niet dat je ook een ander blad in een 62 kan leggen met een grotere slijphoek. Daarmee kan je hetzelfde (of meer) bereiken als een 5 schaaf.

Omdat een 62 bevel up is, is het verwisselen van een blad en andere hoek krijgen een stuk makkelijker. Ik ben in ieder geval erg gecharmeerd van het gemak van slijpen, afstellen en wisselen bij de 62 schaaf, en hij heeft ook een mooie maat voor algemeen schaafwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Nivado schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:11:

Met een 12V voeding kan je geen 14,4V accu's laden. Daar heb je meer dan 16V (onbelaste spanning van een 14.4V accu) voor nodig. Wat staat er op de lader zelf, wat deze aan input nodig heeft?
Op de lader (als je het zo mag noemen) zit geen sticker. Alleen de merknaam Rockwell.

Het is zoiets als deze:

Afbeeldingslocatie: https://hwimages.beslist.net/beslist-images/3BcXtBDQeBWKYL3bQLKWV65RhzsC/394/F300/ac2e02bb73575c43046ca87b717d1887/Accessoires-elektrisch-gereedschap/Acculader-gereedschap-1%2C2-18V-%7C-Ni-MH-%7C-Ni-CD-Metabo.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-10 19:55
Rzaan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Op de lader (als je het zo mag noemen) zit geen sticker. Alleen de merknaam Rockwell.

Het is zoiets als deze:

[Afbeelding]
Als het idd enkel een station is waar je de accu inzet dan moet daar idd een andere adapter bij.

In deze standaards zit doorgaan geen enkele elektronica en word enkel de spanning van de adapter op de acccu gezet. Dan voldoet een 12V adapter ook niet om een 14,4V accu op te laden.

Je moet dan idd kijken naar een 16V lader/adapter. Hou ook het vermogen in de gaten, die mag weer niet te hoog zijn. Anders word de accu te heet met laden (in dit soort laders zit meestal geen beveiliging daarvoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 16:43
Rzaan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Het is zoiets als deze:

[Afbeelding]
het plaatje lijkt veel op jet plaatje hier en op een van de plaatjes van de voeding staat 27V
Ik denk ook dat die 12V voeding gewoon te weinig is en dat je zeker een stukje boven de 14,4 moet zitten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:33
Als vervolg hierop mocht ik de afgelopen maanden weer aan de gang:
FabianGTI schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:30:
Wat is er leuker dan je eigen geld uitgeven aan machines, andermans geld uitgeven >:)
Ik moest aangeven wat voor machines we nodig hadden, en deze uiteindelijk bestellen

***members only***

Kan dus weer aan de studie :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 10:55

Hajo360

Back in NL

Hajo360 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:56:
Bedankt voor alle reacties over de gatenboren. Het gaat hier niet om het boren van de 20mm gaten voor het werkblad daar gebruik ik idd een Forstner boor voor. Het gaat om de hoeken van de uitsparingen in het onderliggende geraamte.

Deze uitsparingen maak ik met een combinatie van de gatenboor 44mm (had ik nog liggen dus vandaar de maat) en de decoupeerzaag. Daarna heb ik 1 uitsparing heel netjes gemaakt en heb ik deze met een kopieerfrees op de kantenfrees gebruikt als mal. Resultaat is net genoeg voor de bedoelde functie.

1e helft is nu af en ben halverwege het maken van het 2e deel.

Heb maar een losse Profit as met een 44mm zaagje erbij besteld.
Nou ze zijn binnen, wat een verschil zeg! Had ik die maar eerder besteld :-/ mooi wissel systeem ook.

Kunststof kun je krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 06:33

paQ

Tijd voor een multitool
Liefst licht in gewicht, zodat ik hem ook als delta schuurmachientje kan inzetten, maar wel beetje puf om in metaal te zagen.

Ik ben voorzien van bosch 18V, bosch 12V en ik heb een Worx 20V accu.
De 18V van bosch is best zwaar, de 12V lijkt me op de een of andere manier te licht.
Worx heeft de 678 en de 693, maar ik kan maar moeilijk de verschillen ontdekken.
De 678 is goedkoper dan de 693, de 693 heeft een brushless motor, maar maakt minder toeren dan de 678. Ook is de 693 weer wat lichter. Dan heb je ook nog de 696, waarbij de accu haaks aan het apparaat zit. Niet helemaal duidelijk waarom dat handig of juist onhandig is.
Echt specs lijken verder nergens te vinden? :?
Ben het spoor bij Worx iig compleet bijster.

wat is wijsheid?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:58:
Tijd voor een multitool
Liefst licht in gewicht, zodat ik hem ook als delta schuurmachientje kan inzetten, maar wel beetje puf om in metaal te zagen.

Ik ben voorzien van bosch 18V, bosch 12V en ik heb een Worx 20V accu.
De 18V van bosch is best zwaar, de 12V lijkt me op de een of andere manier te licht.
Worx heeft de 678 en de 693, maar ik kan maar moeilijk de verschillen ontdekken.
De 678 is goedkoper dan de 693, de 693 heeft een brushless motor, maar maakt minder toeren dan de 678. Ook is de 693 weer wat lichter. Dan heb je ook nog de 696, waarbij de accu haaks aan het apparaat zit. Niet helemaal duidelijk waarom dat handig of juist onhandig is.
Echt specs lijken verder nergens te vinden? :?
Ben het spoor bij Worx iig compleet bijster.

wat is wijsheid?
Koop een losse delta schuurmachine, als je die nodig hebt. ​Schuren met een multitool kan, maar een Parkside multi schuurmachine van € 23,- doet dat al beter.

Wat betreft de multi tool zou ik voor de Bosch pro 18V variant gaan. Daar lees ik hier goede verhalen over. Ik heb een 14.4V Makita multi tool, en zou graag de extra power van de 18V variant hebben, en de extra accu duur. Een merk als Worx zou ik persoonlijk verder niet naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nivado schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Koop een losse delta schuurmachine, als je die nodig hebt. ​Schuren met een multitool kan, maar een Parkside multi schuurmachine van € 23,- doet dat al beter.

Wat betreft de multi tool zou ik voor de Bosch pro 18V variant gaan. Daar lees ik hier goede verhalen over. Ik heb een 14.4V Makita multi tool, en zou graag de extra power van de 18V variant hebben, en de extra accu duur. Een merk als Worx zou ik persoonlijk verder niet naar kijken.
Ik heb een excentrische 18V schuurmachine van Bosch, en die vind ik echt helemaal de bom! Het schuren zal dan ook beperkt blijven tot de hoekjes in kozijnen e.d. Ik vind een 'mouse' achtige daar nou ook niet bepaald het handigste gereedschap voor. Ik zoek dan juist iets waarbij ik zelf de hoek van het blad kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

18V multitool is sowieso een handig ding, dus als je maar heel af en toe een stukje met een delta moet schuren kan dat zeker een goede oplossing zijn. (ik heb zelf een Makita 18V)
De bosch 18V heb ik ook goede verhalen over gehoord, maar geen ervaring mee.

[ Voor 26% gewijzigd door dragonhaertt op 10-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

yep, nu zal ik die multitool alleen echt niet 2-wekelijks gaan gebruiken.
Daarbij is de bosch echt nergens op voorraad, en wordt die van worx redelijk compleet geleverd.
Prijsverschil is ca 75 euro, + de blades en schuurpads zelf nog.
Zodoende dat die worx 693 in beeld kwam (108 bij amazon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
@paQ het starlock systeem van Bosch / Fein is echt superieur aan het geklooi wat je hebt bij goedkopere machines. het nadeel is echter wel dat je niet de allergoedkoopste accessoires kunt gebruiken.

Ik heb een 12v multitool van Fein en erger me groen en geel aan machines die dat systeem niet hebben. Vaak sta je met een multitool toch te klooien in gekke hoeken etc en dat wil je niet hoeven frunniken als je een blad moet wisselen of verzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-10 19:54
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:42:
Daarbij is de bosch echt nergens op voorraad, en wordt die van worx redelijk compleet geleverd.
Gewoon een goeie halen. Multitools gebruik je vooral als je met andere machines niet wegkomt, dus voor "prutswerk". Dan wil je dat je een goede machine hebt, die ook doet wat je ervan verwacht.
Die €75 ben je snel genoeg vergeten, het gekloot met een mindere machine blijft je achtervolgen zolang je het ding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Gewoon een goeie halen. Multitools gebruik je vooral als je met andere machines niet wegkomt, dus voor "prutswerk". Dan wil je dat je een goede machine hebt, die ook doet wat je ervan verwacht.
Die €75 ben je snel genoeg vergeten, het gekloot met een mindere machine blijft je achtervolgen zolang je het ding hebt.
true true...

maar ik heb ook geen 2-3 weken de tijd om op een levering te wachten eigenlijk :/
Sommige Duitse webshops zeggen zelfs 2-3 maanden.... -O-

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

big bang schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:16:
@paQ het starlock systeem van Bosch / Fein is echt superieur aan het geklooi wat je hebt bij goedkopere machines. het nadeel is echter wel dat je niet de allergoedkoopste accessoires kunt gebruiken.

Ik heb een 12v multitool van Fein en erger me groen en geel aan machines die dat systeem niet hebben. Vaak sta je met een multitool toch te klooien in gekke hoeken etc en dat wil je niet hoeven frunniken als je een blad moet wisselen of verzetten.
Het systeem op de 18V bosch is lang niet gek, maar je moet het blad wel echt stevig aandrukken tot het klik zegt zo op youtube te zien. Dat zie ik mezelf nog niet echt op een trapje doen eigenlijk.
Het span/ontspan systeem van worx is dan wellicht net wat 'handiger'(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Het systeem op de 18V bosch is lang niet gek, maar je moet het blad wel echt stevig aandrukken tot het klik zegt zo op youtube te zien. Dat zie ik mezelf nog niet echt op een trapje doen eigenlijk.
Ik heb daar met de fein helemaal geen last van, het is een soort trigger systeem, houd het blad er tegen aan en al bij een klein beetje druk klikt hij hem meteen vast. Voordeel is dat, als het moet, dit ook met één hand kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

Illusion

(the art of)

paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:42:
Zeker als je er mee wilt schuren, is de trillingsdemping nogal belangrijk.
Ik heb er een van parkside, en daar trilt het handvat harder dan het zaagblad. Na een paar minuten heb je dan écht gevoelloze handen, en dat is niet tof.

In een aantal youtube filmpjes lijkt de bosch 18v-28 er bovengemiddeld goed uit te komen qua trillingen, maar zijn de Fein/Festool superieur.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:43:
Het span/ontspan systeem van worx is dan wellicht net wat 'handiger'(?)
Ik zie inderdaad wat Youtube video's waar zo'n Engels Bosch demo mannetje vrij hard lijkt te drukken. Maar ik heb zelf de 220V versie van het ding (GOP 40-30) en je klikt die dingen er echt zo in. Misschien is het omdat hij een splinternieuwe gebruikt waarbij de veren nog wat stug zijn ofzo?

Het grote voordeel t.o.v. andere systemen is dat het puur verticaal inklikken is. Je moet niet iets ergens tussen schuiven, er kan niks op de verkeerde plek vallen zoals die pinnetjes die door gaatjes heen moeten bij andere systemen. Door de vorm 'pakt' hij altijd zonder dat je het koppelvlak hoeft te kunnen zien.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

mddd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Ik zie inderdaad wat Youtube video's waar zo'n Engels Bosch demo mannetje vrij hard lijkt te drukken. Maar ik heb zelf de 220V versie van het ding (GOP 40-30) en je klikt die dingen er echt zo in. Misschien is het omdat hij een splinternieuwe gebruikt waarbij de veren nog wat stug zijn ofzo?

Het grote voordeel t.o.v. andere systemen is dat het puur verticaal inklikken is. Je moet niet iets ergens tussen schuiven, er kan niks op de verkeerde plek vallen zoals die pinnetjes die door gaatjes heen moeten bij andere systemen. Door de vorm 'pakt' hij altijd zonder dat je het koppelvlak hoeft te kunnen zien.
OK good to know :)

balen van de levertijden. Het ding is gewoon stijf uitverkocht, op een (hele dure) uitzondering na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:29:
[...]

OK good to know :)

balen van de levertijden. Het ding is gewoon stijf uitverkocht, op een (hele dure) uitzondering na...
Makita heeft tegenwoordig ook een of meer multitools met starlock aansluiting. Dus daar zou je evt. ook nog kunnen kijken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Orion84 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Makita heeft tegenwoordig ook een of meer multitools met starlock aansluiting. Dus daar zou je evt. ook nog kunnen kijken :)
yep, alleen, ik heb geen accu's van maikta...
Wel een lader. Geen idee hoe ik daar aan kom :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Orion84 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Daar passen dan helaas weer geen Bosch batterijen op. En het systeem van Makita is echt waardeloos i.v.m. Bosch/DeWalt/Fein etc.
Dat is voor mij de reden dat ik mijn DTM40 nog niet vervangen heb door een DTM51 of DTM52.

De DTM52 gebruikt starlock i.c.m. een klem en een pin. Worst of both worlds zegmaar.

@Orion84 Die 14.4V machine van Makita ben ik, niet @paQ

[ Voor 24% gewijzigd door Nivado op 10-01-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je had een 14.4V machine van Makita toch? Dat is ook LXT en gebruikt dezelfde laders als 18V.

My bad :P

[ Voor 53% gewijzigd door Orion84 op 10-01-2022 12:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nivado schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:42:
[...]

Daar passen dan helaas weer geen Bosch batterijen op. En het systeem van Makita is echt waardeloos i.v.m. Bosch/DeWalt/Fein etc.
Dat is voor mij de reden dat ik mijn DTM40 nog niet vervangen heb door een DTM51 of DTM52.

De DTM52 gebruikt starlock i.c.m. een klem en een pin. Worst of both worlds zegmaar.
De nieuwe makita 18V multitool heeft toch exact zo'n starlock hendel als de bosch 18V?
Ah, ik zie dat ze het pin-systeem nog steeds hebben, ook op het nieuwe model.

In ieder geval vind ik de 'oude' makita DTM51 snelsluiting ook niet heel onhandig. Ja, je hebt wel twee handen nodig maar het is één hendel zonder schroefgedoe. Werkt prima als je niet van plan bent elke minuut je blad te wisselen.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 10-01-2022 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

dragonhaertt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:46:
[...]

De nieuwe makita 18V multitool heeft toch exact zo'n starlock hendel als de bosch 18V?

In ieder geval vind ik de 'oude' makita DTM51 snelsluiting ook niet heel onhandig. Ja, je hebt wel twee handen nodig maar het is één hendel zonder schroefgedoe. Werkt prima als je niet van plan bent elke minuut je blad te wisselen.
Dat had ik dus bij de Hi Koki multitool die ik een paar keer geleend heb... wat een drama is dat zeg. Te los, te strak, handen onder het vet... man man :N

De 12V bosch werkt met een inbus begreep ik. Hoe durf je het nog te maken?

Sja, ik lijk bijna genoodzaakt die van Worx te kopen. Ik zit al vergeefs een uur te googlen naar bosch voorraad tegen een prijs waarbij je geen poot uitgedraaid wordt, en dan liefst in L-boxx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Interessante video met wat afwegingen.

Bosch heeft een makkelijkere sluiting, maar geen StarLockMax compatibiliteit. (bij draadloze tools)
Als je al in het Bosch 18V ecosysteem zit lijkt het me alsnog geen slechte keus.
Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/ocsmedia/331522-16/application-image/full/accu-multi-cutter-gop-18v-28-06018b6002.webp

[ Voor 22% gewijzigd door dragonhaertt op 10-01-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
dragonhaertt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Ah, ik zie dat ze het pin-systeem nog steeds hebben, ook op het nieuwe model.

Precies, de DTM52 werkt net als de DTM51 met een pen die je vast zet/los maakt met de hendel. Het systeem is wel verbeterd, maar nog steeds met pen.

Bij de Bosch klik je de SL zaagjes er zo in, en maakt je ze met de hendel weer los. Ideaal als je tijdens het werk van (even snel) van zaagje wilt wisselen. Maar misschien moet ik er gewoon een extra multi tool bij kopen als ik niet wil wisselen (net als bij mijn schroef/boormachines :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

nou wil ik ook die Bosch :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:50:

Sja, ik lijk bijna genoodzaakt die van Worx te kopen. Ik zit al vergeefs een uur te googlen naar bosch voorraad tegen een prijs waarbij je geen poot uitgedraaid wordt, en dan liefst in L-boxx
Marktplaats geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

yep... 0 stuks

En dit soort prijzen (op ebay) gaan werkelijk nergens meer over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaSBBQWT-4mhRgDGupbC7LNh638=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IVLwU2nONvteoNoIaaXbzTLh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Ff reality check.. hoe hard heb je 'm NU nodig? Die tekorten zijn maar tijdelijk. Als je er een voor die ene klus kunt lenen zou ik lekker over een paar weken nog eens kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

big bang schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Ff reality check.. hoe hard heb je 'm NU nodig? Die tekorten zijn maar tijdelijk. Als je er een voor die ene klus kunt lenen zou ik lekker over een paar weken nog eens kijken...
Sja, ik had gisteravond zoiets van: ik bestel/haal morgen even een multitool, dan kan ik deze week eindelijk aan die klus beginnen. (had er half half tijd voor deze week)
Dus er is wel enigszins een beetje druk achter.

Sja kun je je een buil vallen aan een multitool op accu voor 108 euro denk ik aan de andere kant.
Heb een paar dingen van Worx en het valt nooit tegen ofzo. Ja bosch pro is veel fijner spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:08:
Sja kun je je een buil vallen aan een multitool op accu voor 108 euro denk ik aan de andere kant.
Heb een paar dingen van Worx en het valt nooit tegen ofzo. Ja bosch pro is veel fijner spul.
De vraag is dan: voor dat geld heb je ook de Bosch Pro, maar dan wel de 12v variant. Misschien voldoet die ook al? En dan heb je toch je Bosch Pro. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:54:
[...]

yep... 0 stuks

En dit soort prijzen (op ebay) gaan werkelijk nergens meer over:
[Afbeelding]
Hier hebben ze "beperkte voorraad", misschien eens mailen?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

RevellNL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Hier hebben ze "beperkte voorraad", misschien eens mailen?
Helaas niet voorradig, en ze kunnen ook niet zien wanneer weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 19:43
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Helaas niet voorradig, en ze kunnen ook niet zien wanneer weer wel.
Weet niet waar je woont maar voor een klus van een halve dag is er vast iemand die een multitool even kan missen in ruil voor b.v. 24 gevulde glazen flessen in een krat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

significant schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Weet niet waar je woont maar voor een klus van een halve dag is er vast iemand die een multitool even kan missen in ruil voor b.v. 24 gevulde glazen flessen in een krat?
Op het smalle stukje Limburg :)F :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Kleine vraag. Ik heb een afkort / verstek zaag van Metabo de KGS 254m. Nu heb ik het idee dat de schaalverdeling niet helemaal klopt op de verticale schaal. Een machinist square(nederlandse woord?) bevestigd dit. Ik zit er ongeveer een graadje naast. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan stellen? De schaal gaat van -2 tot 45 graden. Alleen ik krijg de zaag niet onder de 0 om te compenseren met de normale stelschroef/klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
paQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik denk dat het goedkoper is er voor nu een te huren, en er dan een te kopen als ze in een aanbieding zijn, zodat je er gratis een accu o.i.d. bij krijgt. Dan om na twee jaar toch maar die Bosch te kopen om dat die Worx toch niet zo 'fein' is.
Of, zoals @dreamscape ook al zegt, de 12V variant nemen. Die is 'feiner'/beter/waardevoller dan een Worx.
Pagina: 1 ... 80 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).