Thanks, bedraad klinkt ook als een verstandige keuze, dat werkt immers altijd.
Zie ook de TS:bakkerl schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:14:
Nu het al een tijdje over stofzuigers gaat. Hoeveel verschil zit er tussen een L en een M klasse en is dat de meerprijs waard?
Als ik kijk naar een vc4210 kijken, hoeveel ga je merken tussen beide?
Met een goed filter is het hoofdverschil tussen een L- en M-klasse dus vooral de audio indicatie.Stofklasses
Voor bouwstofzuigers bestaan ook verschillende stofklasses. Het meest gebruikt is de L, M, H klasse indicatie, wat volgt uit een norm (DIN EN 60335-2-69). Dit wordt gebruikt voor stofafzuiging met hoge luchtstroomsnelheden en grote hoeveelheden stof. De ook bekende (H)EPA is ook een klassifisering voor hoe goed een filter stof tegen houdt, maar is meer bedoeld voor lage luchtstroomsnelheden en lage hoeveelheden stof in de lucht.
De L, M, en H klasses geven aan hoe goed stof afgescheiden wordt, zie ook onderstaande tabel. Het kan ook zijn dat een bouwstofzuiger van een L-klasse goed genoeg filtert voor een M-klasse, maar een M en H klasse moeten ook een audio of visuele indicatie geven als de volumestroom beneden een bepaalde limiet komt, en deze hebben ook een lagere toegestane belasting op het filter (volume stroom vs volume van het filter).
Klasse Limiet L (low danger) Filtert >= 99% van de deeltjes M (medium danger) Filtert >= 99.9% van de deeltjes H (high danger) Filtert >= 99.995% van de deeltjes
Leesvoer over de verschillende stofklasses voor bouwstofzuigers.
Voor praktische toepassingen als klusser is een L-klasse vrijwel altijd voldoende, zeker als deze qua stofafscheiding dichter in de buurt van een M-klasse komt. H-klasse is meer bedoeld voor professionele toepassingen bij werken met gevaarlijke stoffen, zoals bv. asbestverwijdering. Het filter van een H-klasse mag ook alleen maar met een werktuig te verwijderen zijn, en boven een bepaald wattage moeten ze ook een voorfilter hebben naast het hoofd filter.
Qua alternatieven is een Starmix 1635 ongeveer te vergelijken met de GAS 35. Filters daarin hangen verticaal, makkelijk te vervangen. Maar als je plotseling zuigkracht verliest, piept de GAS stofzuiger dan niet? Het klinkt namelijk alsof de filters wat verstopt zijn. Of anders ergens anders een verstopping.
Ik heb een 18V Makita klopboormachine en dat gaat met de juiste boortjes (Alpen) als een raket, alleen ik kan me voorstellen dat 12V al snel te licht is... alleen waarvoor is het?Voggy schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:10:
Heeft iemand hier ervaring met een 12V klopboormachine? Ik heb al een normale boormachine en een slagschroevendraaier (12V DeWalt) en deze zijn echt top. Een DCD706 zou hier mooi bij passen. Ik vraag me af of het meerwaarde heeft om nu nog een 12V klopboormachine te halen voor incidenteel gebruik, of is dit helemaal ruk en kom ik dan power te kort?
Ik heb eigenlijk alleen maar 12V accu's en de rest gewoon bedraad.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Kan ik weinig over zeggen. De Bosch is voor mijn gebruik alleen daar waar geen stroom is, in combinatie met de gas10. (of zonder afzuiging). De festool doet eigenlijk de rest, ergonomie en werking is van die machine fijner, ook minder trillingen die doorgegeven worden aan mijn handen. Afzuiging gaat bij mij via een starmix bouwstofzuiger, dat werkt perfect zelfs in de laagste stand. Ik denk dat op de sterkste stand de machine zich aan een muur kan vastzuigen zonder te vallen. Geen tot zeer minieme hoeveelheid stof die vrijkomt.Makkelijk schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:43:
[...]
Maar is er ook een merkbaar verschil qua stofafzuiging? Want qua schuren ben ik eerlijk gezegd voor waar het voor is ook al tevreden met m'n huidige budget Bosch, alleen de stofafzuiging is een ramp. Van wat ik heb gezien is de stofafzuiging van de excentrische machines bij Bosch minstens zo goed als bij Festool, maar een duidelijke vergelijking tussen de vlakke machines kan ik niet vinden.
Festool is toch iets meer dan 2x duurder, de vraag is of dat het waard is..
Ik gebruik overigens mijn Karcher WD3 voor de afzuiging. Een stevige afzuiger maar niet heel gereedschap-specifiek. Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt. Ik heb hier een tafel geschuurd met een Festool Rotex 150 en een Festool stofzuiger en dat was nagenoeg stofvrij werken midden in de woonkamer
Of het het waard is, is erg persoonlijk. Voor mij wel, geen moment spijt van gehad.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik wilde iets zwaars ophangen aan de (stenen) muur, met wat grotere gaten dan normaal. Uiteindelijk heb ik dit gedaan met een boorhamer op normale boor stand. Ik kwam er wel doorheen maar volgens mij moet dit met kloppen gemakkelijker kunnen. (Had ik hem op hamer stand moeten zetten? Volgens mij sloop je dan je muur?)Makkelijk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:30:
[...]
Ik heb een 18V Makita klopboormachine en dat gaat met de juiste boortjes (Alpen) als een raket, alleen ik kan me voorstellen dat 12V al snel te licht is... alleen waarvoor is het?
Ik boor bijna nooit gaten in de muur, eigenlijk alleen in hout voor de hobby. Daar zijn mijn 12V machientjes prima voor. Ik denk dat ik een goedkope bedrade klopboor ga scoren, maar ik kan natuurlijk ook een 18V Dewalt erbij nemen voor het zwaardere werk. De accu moet ik erbij kopen maar past wel in de lader die ik nu heb.
Je hebt een boorhamer, dat klopt ook echt prima in je stenen muur als je maar beleid gebruikt. Een klopboor heeft minder uitslag en draait sneller waardoor hij geschikter is voor stenen maar ook daarmee kun je een baksteen goed slopen als je er diagonaal kracht op gaat zetten. Er zijn best veel mensen die het bij een accuboormachine en een boorhamer houden voor alles. Het grootste nadeel van een boorhamer is dat hij eigenlijk voor jezelf te zwaar is voor wat je dan doet.Voggy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:20:
[...]
Ik wilde iets zwaars ophangen aan de (stenen) muur, met wat grotere gaten dan normaal. Uiteindelijk heb ik dit gedaan met een boorhamer op normale boor stand. Ik kwam er wel doorheen maar volgens mij moet dit met kloppen gemakkelijker kunnen. (Had ik hem op hamer stand moeten zetten? Volgens mij sloop je dan je muur?)
Ik boor bijna nooit gaten in de muur, eigenlijk alleen in hout voor de hobby. Daar zijn mijn 12V machientjes prima voor. Ik denk dat ik een goedkope bedrade klopboor ga scoren, maar ik kan natuurlijk ook een 18V Dewalt erbij nemen voor het zwaardere werk. De accu moet ik erbij kopen maar past wel in de lader die ik nu heb.
Ik denk dat een DeWalt 12V klopboor in de gemiddelde baksteen muur met een goed boortje prima gaten tot 10mm kan maken. Met mijn 18V Makita gaat 16mm ook prima in bakstenen namelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 28-12-2021 14:26 ]
YouTube: 1 of 3: Festool vs Cheap tool - Orbital Sanders #089rockhopper schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:15:
[...]
Kan ik weinig over zeggen. De Bosch is voor mijn gebruik alleen daar waar geen stroom is, in combinatie met de gas10. (of zonder afzuiging). De festool doet eigenlijk de rest, ergonomie en werking is van die machine fijner, ook minder trillingen die doorgegeven worden aan mijn handen. Afzuiging gaat bij mij via een starmix bouwstofzuiger, dat werkt perfect zelfs in de laagste stand. Ik denk dat op de sterkste stand de machine zich aan een muur kan vastzuigen zonder te vallen. Geen tot zeer minieme hoeveelheid stof die vrijkomt.
Of het het waard is, is erg persoonlijk. Voor mij wel, geen moment spijt van gehad.
Ik heb deze gevonden zojuist. Bestelling van de Bosch geannuleerd en een DTS 400 besteld
Conclusie van Peter Millard is eigenlijk: op zich niet heel veel verschil tussen die machines, maar wel qua stofafvoer!
Nou ja ben ik in ieder geval blij dat ik de Festool heb voor binnenwerk
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Al gedaan. Een origineel bosch filter. En nu twee weken in gebruik. Ik heb idee dat zuigkracht en filterreiniging weer kaduuk is. Toen ik hem een half jaar geleden terugkreeg van reparatie zoog dia als ware golfbal door een tuinslang.dragonhaertt schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:53:
Ik denk overigens dat het verschil tussen een Gas 35, Starmix 1625 en Attix 44 erg klein is.
Als je na 2 jaar power verliest, moet je dan niet gewoon je filters vervangen?
Van een 600 euro apparaat verwacht je toch beter.
Tja dat ding ff uit elkaar halen is kut omdat we alleen een kleine makita als reserve hebben. Ik denk dat we toch ff gaan kijken naar een nieuwe. Liefst heb ik de bosch gas 50 van 10 jaar geleden weer. Dat was een beest.henkie196 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 06:35:
[...]
Zie ook de TS:
[...]
Met een goed filter is het hoofdverschil tussen een L- en M-klasse dus vooral de audio indicatie.
Qua alternatieven is een Starmix 1635 ongeveer te vergelijken met de GAS 35. Filters daarin hangen verticaal, makkelijk te vervangen. Maar als je plotseling zuigkracht verliest, piept de GAS stofzuiger dan niet? Het klinkt namelijk alsof de filters wat verstopt zijn. Of anders ergens anders een verstopping.
Iemand die wat nuttigs kan vertellen over een compressor?
In eerste instantie zitten kijken naar deze Einhell
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xf6yhJ4ukqVWlnXHh4usDMGf.jpg?f=user_large)
Prima ding voor deze prijs lijkt me. Echter zit ik een beetje met de ruimte die hij inneemt. De TH modellen staan rechtop en nemen dus wat minder ruimte in:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXPbEf0UD8rzugFl1PyZtYLE.jpg?f=user_large)
Echter is het idee gewoon z’n haspel tegen de muur te knallen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
Nu heb je ook de all-in-one modellen zoals de ABAC XPN 015 of een rebrand versie.
:strip_exif()/f/image/5sH7qGSztAPgipuAV2NwbzJf.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heeft geen tank maar gezien het doel waar ik hem voor ga gebruiken zoals bandjes pompen, gereedschap schoon blazen, maaier schoonmaken en wellicht een keer een zwembad mee oppompen lijkt me z’n wand model wel erg makkelijk.
Wie heeft hier een goed antwoord op?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xf6yhJ4ukqVWlnXHh4usDMGf.jpg?f=user_large)
Prima ding voor deze prijs lijkt me. Echter zit ik een beetje met de ruimte die hij inneemt. De TH modellen staan rechtop en nemen dus wat minder ruimte in:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GXPbEf0UD8rzugFl1PyZtYLE.jpg?f=user_large)
Echter is het idee gewoon z’n haspel tegen de muur te knallen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
Nu heb je ook de all-in-one modellen zoals de ABAC XPN 015 of een rebrand versie.
:strip_exif()/f/image/5sH7qGSztAPgipuAV2NwbzJf.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heeft geen tank maar gezien het doel waar ik hem voor ga gebruiken zoals bandjes pompen, gereedschap schoon blazen, maaier schoonmaken en wellicht een keer een zwembad mee oppompen lijkt me z’n wand model wel erg makkelijk.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik zou toch een low noise versie nemen. al die einhell achtige dingen maken een graf herrie waar de doden mee wakker worden.Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.hbm-machines....en/low-noise-compressoren
Ik heb een compressor zonder tank en om dingen schoon te blazen is het onhandig, omdat hij dan minder druk vasthoudt. Ik moet steeds ‘bursts’ doen om een krachtige luchtstroom te hebben. Als ik het blaaspistool ingedrukt houdt dan is de luchtstroom niet heel hard meer. Voor banden oppompen is hij prima.
Verder eens met hierboven
Overigens wil je bij schoonblazen o.i.d. sowieso wel gehoorbescherming, dat geeft met een paar bar druk alsnog flink wat herrie.
Verder eens met hierboven

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2021 19:17 ]
Ik zou haspel/slang en compressor gescheiden houden. Dan kun je ze ook los van elkaar nog een keer vervangen.Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En bij een kleine compressor kun je deze ook prima een keer mee nemen naar een kamer of locatie waar je bezig bent. Met een spiraalslang ben je dan heel flexibel. Dat zie ik met zo’n all-in-one wandmodel niet zo snel gebeuren.
Duidelijk. z’n HBM is €169 voor 24 liter dus nog wel te doen. Maar hoe verhoud HBM zich qua kwaliteit? Verder vind ik vrij weinig low noise modellen?twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:11:
[...]
Ik zou toch een low noise versie nemen. al die einhell achtige dingen maken een graf herrie waar de doden mee wakker worden.
https://www.hbm-machines....en/low-noise-compressoren
Ik vind compressor land maar vaag, volgens mij komen die dingen uiteindelijk allemaal uit één of twee fabrieken.
Eens, al zou ik niet snel indenken waarom ik een compressor mee wil nemen naar een andere ruimte.B-lex schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:22:
[...]
Ik zou haspel/slang en compressor gescheiden houden. Dan kun je ze ook los van elkaar nog een keer vervangen.
En bij een kleine compressor kun je deze ook prima een keer mee nemen naar een kamer of locatie waar je bezig bent. Met een spiraalslang ben je dan heel flexibel. Dat zie ik met zo’n all-in-one wandmodel niet zo snel gebeuren.
Het gescheiden houden van is natuurlijk wel het makkelijkst als één van de twee defect gaat.
Als je met bijvoorbeeld een pneumatische tacker in huis een klus wilt doen?Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:24:
[...]
Eens, al zou ik niet snel indenken waarom ik een compressor mee wil nemen naar een andere ruimte.
Het gescheiden houden van is natuurlijk wel het makkelijkst als één van de twee defect gaat.
Ah, klussen. Ik heb al dat gereedschap voor de sier hè. Die compressor heb ik nodig om het stof er af te krijgenB-lex schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:25:
[...]
Als je met bijvoorbeeld een pneumatische tacker in huis een klus wilt doen?
Paar weken geleden had @Raymond een HBM compressor gekocht, hij moest hem wel omruilen omdat hij flink beschadigd aankwam. Misschien kan hij zijn ervaring vertellen (als hij hem heeft omgeruild tenminste).Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:23:
[...]
Duidelijk. z’n HBM is €169 voor 24 liter dus nog wel te doen. Maar hoe verhoud HBM zich qua kwaliteit? Verder vind ik vrij weinig low noise modellen?
Ik vind compressor land maar vaag, volgens mij komen die dingen uiteindelijk allemaal uit één of twee fabrieken.
En inderdaad zie je heel veel compressors onder verschillende merken en kleuren die waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek komen.
Er zijn wel uitzonderingen maar dat zie je ook direct aan de prijs.
Gebruik je hem ook voor natzuigen?Rofdof schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:42:
[...]
Al gedaan. Een origineel bosch filter. En nu twee weken in gebruik. Ik heb idee dat zuigkracht en filterreiniging weer kaduuk is. Toen ik hem een half jaar geleden terugkreeg van reparatie zoog dia als ware golfbal door een tuinslang.
Van een 600 euro apparaat verwacht je toch beter.
Dat heb ik met de mijne 2x gedaan, filters eruit en dan zuigen.
Klaar en filters er weer in, door het achtergebleven vocht bleef de keer erna veel stof in de filters plakken omdat het te vochtig was.
Dat doe ik niet meer, ik heb een nilfisk voor natzuigen erbij gekocht voor 55 euro en gebruik de Spit alleen voor droog. 1x nu nieuwe filters er in gezet.
Please state the nature of the technical emergency
Ik heb een Hyundai. Maar afgaande op de foto's is die exact hetzelfde als de hbm. De mijne is de 50L, 2PK versie. Werkt prima. Opbrengst valt me prima mee. Ik kan het blaaspistool ingedrukt houden en er blijft een flinke luchtstroom uitkomen. Geluidsniveau is idd vrij laag. Hij staat in de kelder en in de woonkamer erboven hoor je hem niet.DasNieNix schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:37:
[...]
Paar weken geleden had @Raymond een HBM compressor gekocht, hij moest hem wel omruilen omdat hij flink beschadigd aankwam. Misschien kan hij zijn ervaring vertellen (als hij hem heeft omgeruild tenminste).
En inderdaad zie je heel veel compressors onder verschillende merken en kleuren die waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek komen.
Er zijn wel uitzonderingen maar dat zie je ook direct aan de prijs.
Over de service van HBM trouwens geen klachten, die krijgt van mij een compliment. Mailtje met foto gestuurd via site, 2 werkdagen antwoord met formulier, formuliertje ingevuld met voorkeursdag voor omruilen (maandag gemaild om vrijdag om te ruilen) en keurig op die dag steenbergen transport met een nieuwe compressor en om de oude op te halen. Prima geregeld allemaal.
Ik heb de 10L low noise van HBM een jaar geleden gekocht. Super mooi en stil apparaatje.
Kan er redelijk goed mee afstoffen, maar bedenk wel dat dat bakken met lucht gebruikt.
Met mijn tackers kan ik de tank met geen mogelijkheid leeg krijgen als hij aan staat, maar met zo'n pistool lukt dat binnen 2 minuten
Kan er redelijk goed mee afstoffen, maar bedenk wel dat dat bakken met lucht gebruikt.
Met mijn tackers kan ik de tank met geen mogelijkheid leeg krijgen als hij aan staat, maar met zo'n pistool lukt dat binnen 2 minuten
Daarom staat in de handleiding ook dat je de filters er bij nat zuigen uit moet halen. 😜edsandje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:49:
[...]
Gebruik je hem ook voor natzuigen?
Dat heb ik met de mijne 2x gedaan, filters eruit en dan zuigen.
Klaar en filters er weer in, door het achtergebleven vocht bleef de keer erna veel stof in de filters plakken omdat het te vochtig was.
Dat doe ik niet meer, ik heb een nilfisk voor natzuigen erbij gekocht voor 55 euro en gebruik de Spit alleen voor droog. 1x nu nieuwe filters er in gezet.
Vorige filters waren wel een beetje verstopt maar nu met nieuwe niet. Die is echt alleen gebruikt achter de muurfrees.
Klopt, maar ik heb weinig zin om een 50 liter variant neer te zetten omdat ik incidenteel eens wat wil schoonblazen. Dan wacht ik liever even tot de tank weer gevuld is.jichem schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:34:
Ik heb de 10L low noise van HBM een jaar geleden gekocht. Super mooi en stil apparaatje.
Had alleen gehoopt dat de ook verticale modellen hadden, z’n low noise compressor is namelijk voor m’n gevoel weet wat groter dan een ‘normale’
Als dit al groot voor je is? 53(L) x 27(B ) x 67(H) cmToppe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:00:
[...]
Had alleen gehoopt dat de ook verticale modellen hadden, z’n low noise compressor is namelijk voor m’n gevoel weet wat groter dan een ‘normale’
https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor

[ Voor 10% gewijzigd door Tjark op 29-12-2021 09:23 ]
*insert signature here
Boortjes slijpen, iemand die daar de juiste tools voor heeft?
Ik heb wel eens een opzetstuk voor de boormachine gekocht, werkt redelijk, met name voor de wat grotere boren, omdat je ze in een gaatje steekt met wat speling, en de steen redelijk grof is.
Maar nu heb ik 2 botte boortjes in mijn borenset (kwam wat beton tegen....) Van kleine diameter, en dat gaat daar niet echt mee lukken vrees ik.
Ik zag deze bij HBM: https://www.hbm-machines....jpmachine-van-1-tot-13-mm
Ook nog een goedkopere waar je ook beitels mee kan slijpen, dat lijkt mij best handig om te kunnen doen, maar volgens de reviews bij vergelijkbare modellen is dat plastic rommel.
Ik heb wel eens een opzetstuk voor de boormachine gekocht, werkt redelijk, met name voor de wat grotere boren, omdat je ze in een gaatje steekt met wat speling, en de steen redelijk grof is.
Maar nu heb ik 2 botte boortjes in mijn borenset (kwam wat beton tegen....) Van kleine diameter, en dat gaat daar niet echt mee lukken vrees ik.
Ik zag deze bij HBM: https://www.hbm-machines....jpmachine-van-1-tot-13-mm
Ook nog een goedkopere waar je ook beitels mee kan slijpen, dat lijkt mij best handig om te kunnen doen, maar volgens de reviews bij vergelijkbare modellen is dat plastic rommel.
Ik heb zo'n drilldoctor.
Mijn constatering is dat slijpen pas interessant wordt vanaf een mm of 10-12. Daaronder is het simpelweg wegflikkeren en nieuwe pakken.
Het loont niet qua tijd/geld/resultaat.
Mijn constatering is dat slijpen pas interessant wordt vanaf een mm of 10-12. Daaronder is het simpelweg wegflikkeren en nieuwe pakken.
@_ferry_Raymond schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:28:
Ik heb zo'n drilldoctor.
ik slijp eigenlijk ook alleen maar de bijzondere maten en de grotere maten. Standaard spul zeg maar wat in de standaard doosjes zit mik ik ook gewoon weg. opzich wel leuk dat iemand met een paar boortjes het juist wil slijpen, wel goed voor het millieu
Ik slijp al jaren al mijn bootjes vanaf 4mm ongeveer. Zonder speciaal gereedschap, gewoon met de hand op de slijpsteen.Raymond schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:28:
Ik heb zo'n drilldoctor.
Kost je hooguit een halve centimeter met oefenen, maar als je de slag te pakken hebt kun je je geld beter investeren in wat kwaliteits boren en die tot eind der tijd gebruiken. (bij wijze van spreken).
Tuurlijk sneuvelt er wel eens eentje, en ik heb ook een knappe kobalt set voor als het ècht kritisch is (en die gaan na de eerste slijp beurt uit de set, en door in de 'dagelijkse' set).
Tuurlijk, niet al te dure kopen en weg mieteren als ze bot zijn is een optie, maar niet één die ik iedereen zal aanraden.
Als je moet investeren in speciale borenslijpers of weet ik het wat voor gekkigheid ze tegenwoordig verzinnen zal het t vast niet waard zijn, maar met een simpele slijpsteen (met nog 20 andere doelen) kan ik me niet voorstellen dat wegflikkeren goedkoper gaat zijn..
Imo is het niet waard om boren van 3 tot 13 mm te slijpen. Gewoon nieuwe kopen en een paar als reserve houden.
Pas als boren duurder worden en dus grotere diameters, is het het waard om deze te gaan slijpen.
Maarja dan praat je niet meer over huis en tuin gereedschap.
Kan je denk ik beter proberen de boortjes met de hand te slijpen.
Pas als boren duurder worden en dus grotere diameters, is het het waard om deze te gaan slijpen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik zie ook het nut niet van het kopen van een tool voor het bijslijpen van boortjes <10-12 mm.
Even manueel tegen een slijpsteen houden, ok, maar je doet er prijs/kwaliteit/tijd toch 200 jaar over om zo'n speciale tool terug te verdienen?
Even manueel tegen een slijpsteen houden, ok, maar je doet er prijs/kwaliteit/tijd toch 200 jaar over om zo'n speciale tool terug te verdienen?
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Okee, misschien moet ik dan maar gewoon wat spares bestellen in de kleine maten
Grote boortjes vallen inderdaad best goed te slijpen, zo heb ik ook wel eens zelf mijn plexiglas boortjes gemaakt, welke een veel scherpere hoek hebben. (12mm om daarna G1/4 te kunnen tappen)
En we hebben dus het opzetstuk voor de boormachine waarmee in de basis in ieder geval weer de juiste hoek gemaakt wordt, alleen iets te ruw opervlak naar mijn mening. Maar in grotere maten maakt dat wat minder uit.
Grote boortjes vallen inderdaad best goed te slijpen, zo heb ik ook wel eens zelf mijn plexiglas boortjes gemaakt, welke een veel scherpere hoek hebben. (12mm om daarna G1/4 te kunnen tappen)
En we hebben dus het opzetstuk voor de boormachine waarmee in de basis in ieder geval weer de juiste hoek gemaakt wordt, alleen iets te ruw opervlak naar mijn mening. Maar in grotere maten maakt dat wat minder uit.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 29-12-2021 18:19 ]
Dat weggooien van boren snap ik niet. Boren jullie alleen in hout/aluminium zodat ze nog redelijk lang mee gaan? Ik heb van mijn vader geleerd om boren met de hand te slijpen en doe dat dan ook. Heb ook een aantal jaar bij een machinefabriek je gewerkt en daar werden ze voor het grootste deel ook met de hand geslepen. Gaat prima, alhoewel ik het nu niet vaak genoeg meer doe en m’n ogen slechter worden waardoor het allemaal wat moeilijker wordt. Met name de hele kleine lukt me niet meer
nee meestal wel alleen maar in de kolomboor, met snijolie juiste toerental etc. En soms zet ik een boortje wel weer aan, zeg maar scherp houden, maar echt slijpen daar begin ik bij de kleine maten niet aan.decipherer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:08:
Dat weggooien van boren snap ik niet. Boren jullie alleen in hout/aluminium zodat ze nog redelijk lang mee gaan?
Ik heb al zoveel te slijpen en laat dat nu niet mijn hobby zijn. op een bepaald moment ben je klusjes aan het doen om een klusje te doen waarna je je klusje kan beginnen.

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 29-12-2021 19:58 ]
Ik gebruik ze hobbymatig, bij mij worden boren niet genoeg gebruikt om bot te worden. Tegen de tijd dat ik ze moet slijpen, ben ik het slijpen weer verleerd
Gisteren de beschermkap van mijn Einhell afkortzaag de genadeklap gegeven. Ik mag er van mijn betere helft niet mee verder werken zo. Reservedelen zijn er niet voor te krijgen, nou was de precisie ook al niet om over naar huis te schrijven...
Dus nu op zoek naar een nieuwe beter machine. Zit sterk te dubben tussen:
Metabo KGS254M - 295 bij een veelheid aan webwinkels
Metabo KGS305M - 381 bij Gereedschappelijk
Makita LS1018LN - 360 bij een verscheidenheid aan webshops
Ik had de hoop zaagbladen te kunnen hergebruiken maar 250mm zagen zijn zeldzaam, dus als ik dat loslaat kan ik ook ineens naar de Metabo kgs305 kijken.
Nou lees ik wisselende dingen over het punt wat voor mij van belang is ivm meubelbouw en afbouw werk, precisie. De Einhell was daar niet sterk in(heb heeeel veel geleerd sinds dat ik die gekozen heb), daarom maak ik dat nu wel een speerpunt. Praktisch is een minimale zaagdiepte van ca 75mm vereist net als een zaagbreedte van ca 200 mm.
Is er nog een goede precieze machine die ik over het hoofd zie voor max 400 euro?
Dus nu op zoek naar een nieuwe beter machine. Zit sterk te dubben tussen:
Metabo KGS254M - 295 bij een veelheid aan webwinkels
Metabo KGS305M - 381 bij Gereedschappelijk
Makita LS1018LN - 360 bij een verscheidenheid aan webshops
Ik had de hoop zaagbladen te kunnen hergebruiken maar 250mm zagen zijn zeldzaam, dus als ik dat loslaat kan ik ook ineens naar de Metabo kgs305 kijken.
Nou lees ik wisselende dingen over het punt wat voor mij van belang is ivm meubelbouw en afbouw werk, precisie. De Einhell was daar niet sterk in(heb heeeel veel geleerd sinds dat ik die gekozen heb), daarom maak ik dat nu wel een speerpunt. Praktisch is een minimale zaagdiepte van ca 75mm vereist net als een zaagbreedte van ca 200 mm.
Is er nog een goede precieze machine die ik over het hoofd zie voor max 400 euro?
Bedrijfs aankoop? Dus zonder BTW?
Mogelijk meer budget ruimte?
Mogelijk meer budget ruimte?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb ze niet kunnen vinden in ieder geval. Dus zelf maar tijdens black friday een Kapex KS120 cadeau gegeveny2kbug schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:43:
De echt goede modellen, zeker voor meubelbouw beginnen pas bij ~600 euro. Kapex KS60, Makita LS1019, LS1219, DLS111, DeWalt DW717, DWS780 etc.
HD4Life @ Full-HD
Heb je al gezocht op afkortzaag in dit topic?
Deze heb ik, voldoet goed. 286 euro.
https://nl.ryobitools.eu/...tekzagen/ems254l/ems254l/

Die had ik soort van gezien maar niet meegenomen, prijs is gelijk aan de metabo kgs254. Deze heeft wel paar kleine voordelen zie ik, metalen beschermkap en minder ruimte nodig dan klassieke ontwerp.
Ik weet totaal niet wat de precisie doet van de Ryobi, maar deze lijkt op verschillende plaatsen goed ontvangen.
Heb goede ervaringen in gebruik met een metabo kgs315 uit de plus reeks, al heb ik deze nooit op precisie getest. Staat in de bekistingswerkplaats bij mijn werkgever... En je hoort de metabo overal altijd genoemd.
De Makita heeft te maken met mijn persoonlijk afwijking en schijnt ook goed bekend te staan.
Ik zou inderdaad bij voorkeur een Makita LS1219L halen, maar die is met 740 euro ongeveer 2x het budget.
Ik weet totaal niet wat de precisie doet van de Ryobi, maar deze lijkt op verschillende plaatsen goed ontvangen.
Heb goede ervaringen in gebruik met een metabo kgs315 uit de plus reeks, al heb ik deze nooit op precisie getest. Staat in de bekistingswerkplaats bij mijn werkgever... En je hoort de metabo overal altijd genoemd.
De Makita heeft te maken met mijn persoonlijk afwijking en schijnt ook goed bekend te staan.
Ik zou inderdaad bij voorkeur een Makita LS1219L halen, maar die is met 740 euro ongeveer 2x het budget.
Als het asgat gelijk is staat niets je in de weg om een 250mm blad te gebruiken op een machine die standaard 254 heeft. Je hebt dan alleen wat minder zaagdiepte. Ik gebruik op mijn machine die 305mm aan kan ook gewoon 250mm bladen voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld een alu profiel.y2kbug schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:43:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zal dan tzt testen of dat helemaal goed gaat, 4mm zaagdiameter zou idd niet het grootste drama moeten zijn.
Denk dat dit nog best een goed idee is voor het budget. Laatst een video gezien waarin precicie van een Ryobi (niet dit model) werd vergeleken met de Kapex op plinten en trim. Het verschil qua precisie viel mij alles mee. Alleen buitenhoeken zag je echt veel verschil. Zie: YouTube: Shocking Results! Baseboard Cutting Challenge!Sjoerd-b schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:01:
Heb je al gezocht op afkortzaag in dit topic?
[Afbeelding]
HD4Life @ Full-HD
Het eerste kistje is af met de zwaluwstaartjes. Best nog wel een uitdaging maar de boel pastTheJVH schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:01:
[...]
Ik ben benieuwd naar je zwaluwstaarten.
Rob Cosman zegt overigens dat je met een goede zaag (en zaagsnede) je de zeikanten niet meer hoeft bij te werken met een beitel. In de tutorials van Matt Estlea doet hij dat wel. Ik doe het ook altijd, maar het kost wel bizar veel tijd en op dit moment ben ik er zelf ook wel van overtuigd dat je beter precies goed kan zagen dan achteraf nog met een beitel te gaan lopen klooien.
Overigens is die figuurzaag echt heel fijn, kost een godsvermogen maar alle centen waard.

Heb het mijzelf niet makkelijk gemaakt door voor massief eiken te kiezen. Als er handgreepjes in zitten en de boel in de osmo zit volgen foto's.
In dat kader wel weer nieuw gereedschap ... Geld is immers rond met een reden, toch?
:strip_exif()/f/image/yH56oWUslfHv64Rl4HUYInyR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/an2k3ZsdVlubGOUT2dCcffTP.jpg?f=fotoalbum_large)
Die bovenste is voor mijn zelf te bouwen messenblok. Amerikaans walnoot is zo knoerhard dat schaven tricky is en ik de tip kreeg om te gaan schrapen. Nou ja laten we dat maar eens leren.
Verder een fatsoenlijke ijzerzaag, ik merk dat tochtstrips zagen op de afkortzaag soms prima lukt en soms de tochtstrip toch wat verwrongen wordt.
Harde schuurpad voor de rotex en babybilletjesschuurpapier ook maar ff meegenomen. Die hebben maanden bij toolnation in de bestelling gestaan met allerlei redenen voor niet levering, uiteindelijk maar geannuleerd en bij toolmax besteld. Hun levertijd klopte ook niet, ze gaven 10/1 aan
Zojuist de 24 liter low noise met 20m haspel en dan ook maar meteen de 25m elektra haspel er bij besteld.Tjark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:22:
[...]
Als dit al groot voor je is? 53(L) x 27(B ) x 67(H) cm
https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/PmlXhAc3zgND67CpXDA5jgeX.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende keer in Duitsland maar even kijken voor een blaaspistool en een banden pomp.
vooral de hoogte was hier mee van belang
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 30-12-2021 17:24 ]
Om er nog even op terug te komen, ik heb de boortjes even in de draaibank gezet, de boel even afgedekt en toen de Dremel met slijp/polijst steentje onder een hoek (op het oog) er tegenaan. Terwijl het boortje natuurlijk draait.thijsco19 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:12:
Imo is het niet waard om boren van 3 tot 13 mm te slijpen. Gewoon nieuwe kopen en een paar als reserve houden.
Heel mooi glad glimmend oppervlak, kostte maar een paar minuten, en ze voelen weer scherp, hopelijk boren ze ook weer goed.
@_ferry_ Denk je wel aan de vrijloop hoek? (https://www.tormek.com/be...ratie/boorbitjes-slijpen/)
Als die hoek niet goed is heb je kans dat, ondanks dat de snijrand scherp is, de boor helemaal niet boort. Of het kost veel kracht om door het materiaal te boren, daarbij is er extra slijtage.
Als die hoek niet goed is heb je kans dat, ondanks dat de snijrand scherp is, de boor helemaal niet boort. Of het kost veel kracht om door het materiaal te boren, daarbij is er extra slijtage.
Daar twijfelde ik wel aan ja, want nu is die hoek waarschijnlijk 0 geworden. Ach, dan een paar andere boortjes, of ik probeer het nog handmatig.thijsco19 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:39:
@_ferry_ Denk je wel aan de vrijloop hoek? (https://www.tormek.com/be...ratie/boorbitjes-slijpen/)
Omdat ik binnenkort mijn hele huis van plinten moet voorzien, de zolder nog af moet timmeren en van de zomer een tuinhuis in elkaar moet klussen ben ik op zoek naar een afkortzaag. Ben nog niet 100% zeker wat het gaat worden maar waarschijnlijk een Kapex en die worden geleverd met een universeel zaagblad.
Nu is een van de eerste klusjes waarschijnlijk het leggen van wat laminaat. Kan die ook met dat universeel zaagblad gezaagd worden?
Of is het verstandig een ‘goedkoop’ zaagblad op offeren? Of misschien zelfs voordeliger om voor het laminaat alleen de decoupeerzaag te gebruiken?
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Nu is een van de eerste klusjes waarschijnlijk het leggen van wat laminaat. Kan die ook met dat universeel zaagblad gezaagd worden?
Of is het verstandig een ‘goedkoop’ zaagblad op offeren? Of misschien zelfs voordeliger om voor het laminaat alleen de decoupeerzaag te gebruiken?
Laminaat is “killing” voor een zaagblad. Dus om daar nu je Festool blad aan op te offeren… ik zou een Ecotools blad bestellen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
decoup+ laminaatsnijder/knipper is ook een optiemymind* schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:00:
Omdat ik binnenkort mijn hele huis van plinten moet voorzien, de zolder nog af moet timmeren en van de zomer een tuinhuis in elkaar moet klussen ben ik op zoek naar een afkortzaag. Ben nog niet 100% zeker wat het gaat worden maar waarschijnlijk een Kapex en die worden geleverd met een universeel zaagblad.
Als ik een Kapex had staan zou ik m gebruiken ook...! Pffff 2k afkortzaag staan en dan met een decoupeerzaag (Mafell P1cc neem ik aan?
) gaan lopen frotten....
Maar wel met een cheapo bladje op de Kapex idd. Of iets wat je nog kan gebruiken daarna, en het blad dan na het laminaat laten slijpen.
Maar wel met een cheapo bladje op de Kapex idd. Of iets wat je nog kan gebruiken daarna, en het blad dan na het laminaat laten slijpen.
250 en 254 kan ook. In mijn hoofd zat dat de Kapex een 12" blad had... Apparently not.mymind* schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:28:
[...]
Dat dacht ik al wel. Kon bij ecotools allen niet zo snel een 260mm/30mm laminaat blad vinden.
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-12-2021 20:39 ]
Dat dacht ik al wel. Kon bij ecotools allen niet zo snel een 260mm/30mm laminaat blad vinden.Himalaya schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:06:
Laminaat is “killing” voor een zaagblad. Dus om daar nu je Festool blad aan op te offeren… ik zou een Ecotools blad bestellen.
Niet goed gekeken. Deze besteld: https://www.ecotools.nl/h...x-30-mm-t-80-vlak-daktand
Dit is was😀 waarschijnlijk toch de meest voordelige optie.twain4me schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:18:
[...]
decoup+ laminaatsnijder/knipper is ook een optie
[ Voor 19% gewijzigd door mymind* op 30-12-2021 22:21 ]
Gewoon een cheap ass ding kopen voor fijn hout en na gebruik wegdonderenmymind* schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:28:
[...]
Dat dacht ik al wel. Kon bij ecotools allen niet zo snel een 260mm/30mm laminaat blad vinden.
[...]
Maatje kleiner nemen kan ook prima.mymind* schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:28:
[...]
[...]
Zonde inderdaad van een goed blad, dus of decouperen (met een P1CC heb je inderdaad een geleider... @bbbrumbrum , dat werkt echt prima
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 30-12-2021 22:30 ]
Zou jullie me kunnen adviseren?
Zoek een budget vriendelijke afkortzaag waarmee ik mdf plinten hoog 94mm verticaal verstek kan zagen.
Zie zelf even de bomen door het bos niet meer.. Prijzen variëren zo gigantisch.
Zoek een budget vriendelijke afkortzaag waarmee ik mdf plinten hoog 94mm verticaal verstek kan zagen.
Wat zie je als budget vriendelijk? Zelf heb ik een KGS 254 M van Metabo, erg tevreden over de machine.MacbookProx schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:30:
Zou jullie me kunnen adviseren?
Geen excessen, 150-300e inderdaad. Als dat al bestaat.
Die Metabo kan max 92mm? Verstek 45gr verlies je daar nog eens op?
Die Metabo kan max 92mm? Verstek 45gr verlies je daar nog eens op?
Dank, als ik ff rond surf is zo’n Metabo 254 of Ryobi (uit dit topic) wel oké qua prijs/kwaliteit en voldoende voor nu en op lange termijn.
Metabo 254 nog wel eens ergens in de ramsj?
[ Voor 17% gewijzigd door MacbookProx op 31-12-2021 11:01 ]
Als je zin hebt om voor drie tientjes voordeel naar een packstation bij de buren te rijden: https://www.bueromarkt-ag...02540000,q-KGS+254+M.htmlMacbookProx schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:00:
Dank, als ik ff rond surf is zo’n Metabo 254 of Ryobi (uit dit topic) wel oké qua prijs/kwaliteit en voldoende voor nu en op lange termijn.
In Nederland zal je hem denk ik niet gauw voor onder de €280 vinden.
De ruimte onder de zaag zegt in zoverre weinig omdat de fabrikant een maximale zaaghoogte opgeeft.g00gle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:56:
Heb gekeken voor je, zowel recht als in verstek heb je meer als 10CM ruimte.
Metabo geeft 92 mm op als max, dat zal te maken hebben met motor, kappen, ringen, e.d die in de weg zitten waardoor er niet dieper gezaagd kan.
Bij mijn afkortzaag is er 190 mm ruimte onder het blad, ik kan echter maar 98 mm zagen. Dan zit je aan één kant tegen het ashuis.
@MacbookProx komt dus nog steeds 2 mm te kort aan 92 mm.
Kun je checken of je dieper kan zagen dan 92 mm?
@MacbookProx
Je kunt ook even hier informeren of deze hoger zaagt dan de opgegeven 91 mm, er wordt namelijk in advertenties soms ook gesproken van 100x260 ipv 91x305 mm zaagcapaciteit.
Is een machine van 456 euro maar nu aangeboden voor 299. Gezien er al 280 geboden wordt denk ik niet dat hij voor minder weg gaat en hij snel weg is.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 31-12-2021 19:02 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Schoot vandaag bij de lokale Aldi binnen, onderstaande mocht voor 35 euro mee. Kon ik hem niet voor laten liggen. Kan ik meteen eens kijken of zoiets goed werkt bij het schoon blazen van mijn Lego 
En anders altijd handig bij de jaarlijkse bandenwissel

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Misschien beter een nieuwe voor 360? Of nog beter -10% laagste prijsgarantie via Hornbach, omdat hij ergens anders goedkoper is. Heb je hem nieuw voor 324,-Teijgetje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:58:
[...]
De ruimte onder de zaag zegt in zoverre weinig omdat de fabrikant een maximale zaaghoogte opgeeft.
Metabo geeft 92 mm op als max, dat zal te maken hebben met motor, kappen, ringen, e.d die in de weg zitten waardoor er niet dieper gezaagd kan.
@MacbookProx komt dus nog steeds 2 mm te kort aan 92 mm.
Kun je checken of je dieper kan zagen dan 92 mm?
@MacbookProx
Je kunt ook even hier informeren of deze hoger zaagt dan de opgegeven 91 mm, er wordt namelijk in advertenties soms ook gesproken van 100x260 ipv 91x305 mm zaagcapaciteit.
Is een machine van 456 euro maar nu aangeboden voor 299. Gezien er al 280 geboden wordt denk ik niet dat hij voor minder weg gaat en hij snel weg is.
[ Voor 5% gewijzigd door lp77 op 31-12-2021 17:53 ]
Volgens mij nieuw in het assortiment van Parkside:
https://www.lidl.nl/p/par...-accu-20v-4-ah/p100339253
Beschikbaar in 4Ah en 8Ah. Ik heb de 4Ah besteld, is een stuk compacter dan de normale 4Ah
Beschikbaar in 4Ah en 8Ah. Ik heb de 4Ah besteld, is een stuk compacter dan de normale 4Ah
Waarom zou je in vredesnaam een slimme accu willen maken? Als ik ga klussen leg ik ze preventief al aan de lading en locatie bepaling is verre van nauwkeurig, als ze gejat worden vind je ze niet meer terug.BigSurf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:51:
Volgens mij nieuw in het assortiment van Parkside:
Geen aanval hoor, heb zelf 5 Festool accu’s die je kan koppelen aan je telefoon. Ooit vertelde iemand mij dat je ook machine instellingen kan aanpassen, nooit gevonden in de menu’s
Edit: Goed, de beloofde instellingen zijn dus wel degelijk aan de passen na een update. Het voelt best vreemd om even je gereedschappen te pakken om een update te installeren.
[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 31-12-2021 19:17 ]
Om overzicht te houden van de toestand en werkelijke capaciteit over tijd?Toppe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:00:
[...]
Waarom zou je in vredesnaam een slimme accu willen maken? Als ik ga klussen leg ik ze preventief al aan de lading en locatie bepaling is verre van nauwkeurig, als ze gejat worden vind je ze niet meer terug.
Geen aanval hoor, heb zelf 5 Festool accu’s die je kan koppelen aan je telefoon. Ooit vertelde iemand mij dat je ook machine instellingen kan aanpassen, nooit gevonden in de menu’s
Machineinstellingen kun je hiermee niet veranderen, wel kan je de accu voor een
apparaat instellen wat de toelaatbare max continu ontlaadstroom is, en de maximale warmteontwikkeling, zodat je meer kracht hebt en/of alles langer mee gaat. Dat is toch wel mooi vind ik.
Locatiebepaling zit er niet in, wellicht bij jouw Festools wel, bij deze kun je een pincode instellen zodat ze voor anderen onbruikbaar zijn. Bij ons verdween er nog wel eens een Makita accu als er veel mensen op een klus bezig waren, vast niet moedwillig maar soms heb je even stroom nodig en is een accu lenen wel makkelijk.
Al met al imo een mooie ontwikkeling want je kunt zien welke accu's in capaciteit teruglopen en voor de sterkste apparaten de beste accu`s blijven gebruiken, die dan ook nog voor dat apparaat geoptimaliseerd kunnen worden.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik zie meer in een slimme lader. maargoed, gadgets doen het nu eenmaal goed als je ergens geen ledjes meer in kan proppen ga je het slim noemen/makenToppe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:00:
[...]
Waarom zou je in vredesnaam een slimme accu willen maken? Als ik ga klussen leg ik ze preventief al aan de lading en locatie bepaling is verre van nauwkeurig, als ze gejat worden vind je ze niet meer terug.
Edit: Goed, de beloofde instellingen zijn dus wel degelijk aan de passen na een update. Het voelt best vreemd om even je gereedschappen te pakken om een update te installeren.
De mercedes b250e kan je vooraf vertellen dat er vandaag meer power in moet/mag, dan heb je 20/30km extra berijk zonder extreem veel extra slijtage van de accu. Ergens is zoiets wel tof, maar aan de andere kant meer om stuk te gaan en meer kans op misbruik door de vendor. Domme accu's zijn goed genoeg voor deze man. al is een locatie chip wel eens handig.

Volgens mij is dat precies wat Lidl gemaakt heeft, conform de mannen van Bauforum24... YouTube: PARKSIDE schlägt BOSCH? NEUE LIDL AKKUS & LADEGERÄT im TEST! | WERKZ...twain4me schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:44:
[...]
Ik zie meer in een slimme lader. maargoed, gadgets doen het nu eenmaal goed als je ergens geen ledjes meer in kan proppen ga je het slim noemen/maken![]()
De mercedes b250e kan je vooraf vertellen dat er vandaag meer power in moet/mag, dan heb je 20/30km extra berijk zonder extreem veel extra slijtage van de accu. Ergens is zoiets wel tof, maar aan de andere kant meer om stuk te gaan en meer kans op misbruik door de vendor. Domme accu's zijn goed genoeg voor deze man. al is een locatie chip wel eens handig.
Voor mij hoeft het persoonlijk ook niet zo, maar ik kan me wel iets voorstellen bij het idee erachter.
Voor de kwaliteit van je accu snap ik het, maar zoals @twain4me al zegt het gadget gehalte moet hoog zijn.Teijgetje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:22:
[...]
Om overzicht te houden van de toestand en werkelijke capaciteit over tijd?
Machineinstellingen kun je hiermee niet veranderen, wel kan je de accu voor een
apparaat instellen wat de toelaatbare max continu ontlaadstroom is, en de maximale warmteontwikkeling, zodat je meer kracht hebt en/of alles langer mee gaat. Dat is toch wel mooi vind ik.
Locatiebepaling zit er niet in, wellicht bij jouw Festools wel, bij deze kun je een pincode instellen zodat ze voor anderen onbruikbaar zijn. Bij ons verdween er nog wel eens een Makita accu als er veel mensen op een klus bezig waren, vast niet moedwillig maar soms heb je even stroom nodig en is een accu lenen wel makkelijk.
Al met al imo een mooie ontwikkeling want je kunt zien welke accu's in capaciteit teruglopen en voor de sterkste apparaten de beste accu`s blijven gebruiken, die dan ook nog voor dat apparaat geoptimaliseerd kunnen worden.
Mijn Festool accu’s doen locatie bepaling aan de hand van Bluetooth maar kan je vertellen dat het echt niet werkt: machine (en dus accu) was voor het laatst gezien in Almere, daar woon ik 5 maanden al niet meer en met die machine 4 weken bij m’n ouders bezig geweest.
Hoe werkt dat met die pincode? Vrijgeven via de app en zodra hij uit de machine wordt gehaald moet je opnieuw vrijgeven of wat? Elke 5 minuten een pincode van de app intikken werkt natuurlijk ook niet in praktijk.
Zal meer bedoeld zijn om dingen op te pompen (banden/ballen/etc.), vraag me af of dat voldoende flow levert voor een blaaspistool?The Eagle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:37:
Schoot vandaag bij de lokale Aldi binnen, onderstaande mocht voor 35 euro mee. Kon ik hem niet voor laten liggen. Kan ik meteen eens kijken of zoiets goed werkt bij het schoon blazen van mijn Lego
[Afbeelding]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Net even getest. Kreng maakt een klereherrie maar blaast voldoende. Wordt een soort van blaas nippel / naald meegeleverd, echt blaaspistool koop ik nog wel eens. Met de nanometer voor banden er op kwam er uit voldoende druk om het keukenblad schoon te blazenOrion84 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:50:
[...]
Zal meer bedoeld zijn om dingen op te pompen (banden/ballen/etc.), vraag me af of dat voldoende flow levert voor een blaaspistool?
Overigens had het ook twee geschrokken kids als gevolg, maar dat was even bijzaak
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mijn garage heeft schimmel op de muren een een RV van 98% omdat er bouwpuin tegen de rechtermuur ligt. Uitdaging: 10 tot 20 centimeter van mijn muur staat een andere garage (afstand verschilt omdat die garage erg oud is en de muur krom loopt en beneden breder is dan boven).
Ik kan prima op mijn platte dak staan maar nu heb ik dus een soort grijper nodig die stenen en puin (waaronder een zware grindtegel van 60x120cm) omhoog kan tillen. De hoogte is plm 250 cm. Is er goed gereedschap waarmee dit kan? En als het heel duur is: te huren? 😅
Na het verwijderen wil ik een afdak monteren die afwatert op de goot van de buren (is in overleg gedaan) zodat er daarna niet makkelijk water meer in kan regenen. Hopelijk wordt het dan een keer droog.
Ik kan prima op mijn platte dak staan maar nu heb ik dus een soort grijper nodig die stenen en puin (waaronder een zware grindtegel van 60x120cm) omhoog kan tillen. De hoogte is plm 250 cm. Is er goed gereedschap waarmee dit kan? En als het heel duur is: te huren? 😅
Na het verwijderen wil ik een afdak monteren die afwatert op de goot van de buren (is in overleg gedaan) zodat er daarna niet makkelijk water meer in kan regenen. Hopelijk wordt het dan een keer droog.
Indien enkelsteens muur zou ik denk ik gewoon een gat in de muur zagen en daarna dichtmetselen.
Dat… kan ook… dan moet wel eerst het dak eraf en de gehele muur weg want je past er niet tussen 😅 lijkt mij wel een wat onhandige en dure oplossing (ik heb zelf nog nooit een muur gezaagd of gebouwd dus om dat zelf te doen lijkt mij al helemaal geen goed plan).
Het puin ligt wel tot 1,5 meter hoog en bijna de gehele lengte van de muur, met hier en daar wat onderbrekingen. Gelukkig is het ook een deel hout, trespa, basketballen en rotzooi.
Het puin ligt wel tot 1,5 meter hoog en bijna de gehele lengte van de muur, met hier en daar wat onderbrekingen. Gelukkig is het ook een deel hout, trespa, basketballen en rotzooi.
[ Voor 25% gewijzigd door Wilf op 01-01-2022 16:19 ]
Dus als ik het goed begrijp heb je een tussenafstand van 10 tot 20 cm tussen de garage's en daar ligt al dat puin en rotzooi in?
Misschien zoiets aanpassen zodat je het er tussenuit kan pakken?
https://www.waidmann-shop...sheber--50204.html?Lng=en
Of zoiets: https://www.hevutools.nl/...el-e415-150x15-cm-96.html?
Misschien zoiets aanpassen zodat je het er tussenuit kan pakken?
https://www.waidmann-shop...sheber--50204.html?Lng=en
Of zoiets: https://www.hevutools.nl/...el-e415-150x15-cm-96.html?
[ Voor 13% gewijzigd door thijsco19 op 01-01-2022 17:39 ]
Zoiets?Wilf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:18:
Dat… kan ook… dan moet wel eerst het dak eraf en de gehele muur weg want je past er niet tussen 😅 lijkt mij wel een wat onhandige en dure oplossing (ik heb zelf nog nooit een muur gezaagd of gebouwd dus om dat zelf te doen lijkt mij al helemaal geen goed plan).
https://www.gereedschapce...4937-9bb9-69b5b9119140%5D
Wellicht iets aanpassen of verlengen..
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kun je de opening “flossen”? Zijn beide zijdes van de muur toegankelijk? Anders gewoon met een lange balk oid en een tractor/heftruck er die er doorheen duwen.
@bbbrumbrum helaas beide zijden gesloten inderdaad, anders was het een stuk makkelijker geweest. Het is dus een ingesloten/afgesloten ruimte. @thijsco19 Die putschepper is wellicht wel een oplossing, lijkt mij de moeite waard! @Makrolon thanks, de lengte icm hefboom maakt deze aanpassen wellicht wat unwieldy maar ik neem hem zeker mee als plan B/C.
Makrolon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:42:
[...]
Zoiets?
https://www.gereedschapce...4937-9bb9-69b5b9119140%5D
Wellicht iets aanpassen of verlengen..
Maar dan met een smallere bak.
Als beide zijden zijn afgesloten, waarom dan niet een “dak” er op? Kan er geen vocht meer bijkomen. Huidige vocht verdampt, zakt weg in de grond. Niet de mooiste oplossing, ik zou de rommel ook liever kwijt dan rijk zijn, maar het eindresultaat mbt vocht is hetzelfde.Wilf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:40:
@bbbrumbrum helaas beide zijden gesloten inderdaad, anders was het een stuk makkelijker geweest. Het is dus een ingesloten/afgesloten ruimte. @thijsco19 Die putschepper is wellicht wel een oplossing, lijkt mij de moeite waard! @Makrolon thanks, de lengte icm hefboom maakt deze aanpassen wellicht wat unwieldy maar ik neem hem zeker mee als plan B/C.
Iemand hier nog goed advies over het online bestellen van schroeven? Welke webshop is het beste?
ehhhh..HOI
Ecotools heeft prima schroeven voor een goeie prijs.krizzziz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:02:
Iemand hier nog goed advies over het online bestellen van schroeven? Welke webshop is het beste?
Ik gebruik de ForgeFast Torx versie van Toolstation. Zelfborend, overweeg het "startpakket", dan kun je voor 55 euro vooruit met een aantal veel voorkomende maten.krizzziz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:02:
Moet zeggen dat ik idd ook altijd bij Ecotools of Hevu schroeven bestel, icm andere zaken. Specialistische schroeven webshops eigenlijk nooit, maar waar ben je naar op zoek?
De bitjes zijn bij mij op de Derfix schroeven afgestemd, dus Woodies zijn bvb weer net niets omdat die in de door veel door mij gebruikte maten naar T25 gaan, wat niet standaard op de Makitas hangt.
De bitjes zijn bij mij op de Derfix schroeven afgestemd, dus Woodies zijn bvb weer net niets omdat die in de door veel door mij gebruikte maten naar T25 gaan, wat niet standaard op de Makitas hangt.
Ik bestel mijn redelijk kleine hoeveelheden Spax schroeven bij Amazon. Iets duurder dan veel webshops maar geen verzendkosten, waardoor het weer prima uitkomt.krizzziz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:02:
Ik koop immers meestal maar 1-2 doosjes. (ik heb de meeste maten gewone schroeven wel van 12 tot 100mm, soms voor iets specifieks een ander model schroefje nodig en dat zijn dan geen 10 dozen).
Vind spax het fijnst werken. Had hiervoor woodies, maar spax lijkt scherper te zijn als je ze het hout in draait.
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2022 14:26 ]
Ik ben bezig net het maken van een Paulk workbench. Gaat best redelijk maar na 176 gaten begint mijn 44mm gatenzaag toch wel op zijn eind te lopen.
Zijn er nog forumleden die veel met hout doen en een goede tip hebben qua merk en serie voor een vervanger?
Het huidige model heb ik denk ik 15 jaar geleden gekocht voor een project tijdens mijn studie.
Zijn er nog forumleden die veel met hout doen en een goede tip hebben qua merk en serie voor een vervanger?
Het huidige model heb ik denk ik 15 jaar geleden gekocht voor een project tijdens mijn studie.
Kunststof kun je krijgen!
Inderdaad, https://gatzagen.com/ (Heb geen aandelen, maar hele fijne ventjadjong schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:47:
ProFit heeft prima spul.
Verder vind ik die van Rotec ook erg fijn, bijvoorbeeld https://www.toolmax.nl/ro...-19dlg-19-92-5275115.html maar dan ben je wel iets meer kwijt in één keer.
HD4Life @ Full-HD
Waarom eigenlijk 44mm gaten? Ben qua gaten eigenlijk vooral bekend met de 20mm gaten in een MFT, 44mm lijkt me dan wat groot? Of is dat standaard voor een paulk workbench?Hajo360 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:41:
Ik ben bezig net het maken van een Paulk workbench. Gaat best redelijk maar na 176 gaten begint mijn 44mm gatenzaag toch wel op zijn eind te lopen.
Ik heb zelf ook een gatboren set zoals die ProFit multipurpose (maar dan van Rotec), maar vind zelf de gaten daarvan niet zo heel netjes op hout (gaat wel als een tierelier). Iets met een profiel als die Rotec boren die je linkt lijkt me nettere gaten te geven in hout.Davidshadow13 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:00:
Inderdaad, https://gatzagen.com/ (Heb geen aandelen, maar hele fijne vent)
Verder vind ik die van Rotec ook erg fijn, bijvoorbeeld https://www.toolmax.nl/ro...-19dlg-19-92-5275115.html maar dan ben je wel iets meer kwijt in één keer.
Qua merk, ik heb goede ervaringen met Rotec, maar heb hun gatenboren nog niet genoeg gebruikt om iets te kunnen merken van hoe ze het over de levensduur blijven doen. De gewone boren die ik van Rotec heb houden het goed vol, dus wat dat aangaat verwacht ik dat de gatenboren dat ook zullen doen.
Over het algemeen doen Alpen en Heller boren het ook goed, maar geen persoonlijke ervaring mee.
Voor mooie ronde gaten in hout kan je beter een Forstner boor kopen dan een gatzaag.
Gatzaag lijkt me meer geschikt voor echt grote gaten, of snel zagen.
Zit voor mij qua gebruik een beetje tussen een speedboor en forstner in.
Als je 176 gaten van dezelfde maat moet zagen zou ik aanraden één forstner in de juiste maat te kopen specifiek voor die taak.
Gatzaag lijkt me meer geschikt voor echt grote gaten, of snel zagen.
Zit voor mij qua gebruik een beetje tussen een speedboor en forstner in.
Als je 176 gaten van dezelfde maat moet zagen zou ik aanraden één forstner in de juiste maat te kopen specifiek voor die taak.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik heb een paar forstner boren van cmt, ben ik best wel te spreken over. Mooie resultaten en netjes afgewerkt boortje zonder dat het jackpot kost.
Voor lomp ragwerk heb ik wat milwaukee speedboren, die verkopen ze bij de bouwmaat om de hoek (fysieke winkel + binnen mogen bij lockdown = epic win als je haast hebt). Heb die dus vooral gekocht omdat er ergens een gat van x millimeter in moest komen dat enigszins rond is, en uit het zicht. Dan voldoet alles wel veel.
Voor lomp ragwerk heb ik wat milwaukee speedboren, die verkopen ze bij de bouwmaat om de hoek (fysieke winkel + binnen mogen bij lockdown = epic win als je haast hebt). Heb die dus vooral gekocht omdat er ergens een gat van x millimeter in moest komen dat enigszins rond is, en uit het zicht. Dan voldoet alles wel veel.
[ Voor 57% gewijzigd door Boudewijn op 03-01-2022 10:10 ]
Bedankt voor alle reacties over de gatenboren. Het gaat hier niet om het boren van de 20mm gaten voor het werkblad daar gebruik ik idd een Forstner boor voor. Het gaat om de hoeken van de uitsparingen in het onderliggende geraamte.
Deze uitsparingen maak ik met een combinatie van de gatenboor 44mm (had ik nog liggen dus vandaar de maat) en de decoupeerzaag. Daarna heb ik 1 uitsparing heel netjes gemaakt en heb ik deze met een kopieerfrees op de kantenfrees gebruikt als mal. Resultaat is net genoeg voor de bedoelde functie.
1e helft is nu af en ben halverwege het maken van het 2e deel.
Heb maar een losse Profit as met een 44mm zaagje erbij besteld.
Deze uitsparingen maak ik met een combinatie van de gatenboor 44mm (had ik nog liggen dus vandaar de maat) en de decoupeerzaag. Daarna heb ik 1 uitsparing heel netjes gemaakt en heb ik deze met een kopieerfrees op de kantenfrees gebruikt als mal. Resultaat is net genoeg voor de bedoelde functie.
1e helft is nu af en ben halverwege het maken van het 2e deel.
Heb maar een losse Profit as met een 44mm zaagje erbij besteld.
Kunststof kun je krijgen!
Het is hier al vaker besproken volgens mij, maar graag nog even bevestiging of praktijkervaringen.
Ik wil graag na mijn G serie van Makita van de hand gedaan te hebben weer uitbreiden met de LXT lijn. Ik heb de DFF484 en DTD154 als set op het oog. Pak je die in een combiset DLX2181TJ dan ben je ruim 500 euro kwijt terwijl een combo set DLX2189TJ met de DFF484 en de DTD153 onder de 400 euro te koop is. En dat terwijl een kale body van de DTD154 maar 3 tientjes duurder is dan een DTD153. Ik begrijp niet waarom er dus netto een verschil van meer dan 70 euro in zit.
Koop ik de DFF484RTJ (dus met case, 2x 5Ah accu's en snellader) en een DTD154ZJ (alleen met case) dan is die combinatie ongeveer 30 euro goedkoper dan de combo set, pak ik alleen de DTD154Z dan scheelt het nog eens 40 euro (en dat terwijl een losse Mbox 2 rond de 25 euro kost, vreemde prijsstelling naar mijn idee
).
Ga ik voor de voordeligste optie ( DFF484RTJ plus DTD154Z) is het nadeel dat er dan maar 1 Mbox 2 bij zit, en de combo sets hebben de 3. Ik weet niet of je die ruimte nodig hebt? Met andere woorden: passen er 2 machines met lader en accu's en wat accessoires in de Mbox 2, kan de inlay eruit? Of is het juist super handig om 2 stuks van de Mbox 2 te hebben?
Als ik bij de DFF484RTJ plus DTD154Z de Mbox 3 bestel ben ik nog steeds goedkoper uit dan combo set DLX2181TJ of de DDF484RTJ + DTD154ZJ, maar mogelijk mis je dan een praktische inlay tov 2x Mbox 2?
Ik wil graag na mijn G serie van Makita van de hand gedaan te hebben weer uitbreiden met de LXT lijn. Ik heb de DFF484 en DTD154 als set op het oog. Pak je die in een combiset DLX2181TJ dan ben je ruim 500 euro kwijt terwijl een combo set DLX2189TJ met de DFF484 en de DTD153 onder de 400 euro te koop is. En dat terwijl een kale body van de DTD154 maar 3 tientjes duurder is dan een DTD153. Ik begrijp niet waarom er dus netto een verschil van meer dan 70 euro in zit.
Koop ik de DFF484RTJ (dus met case, 2x 5Ah accu's en snellader) en een DTD154ZJ (alleen met case) dan is die combinatie ongeveer 30 euro goedkoper dan de combo set, pak ik alleen de DTD154Z dan scheelt het nog eens 40 euro (en dat terwijl een losse Mbox 2 rond de 25 euro kost, vreemde prijsstelling naar mijn idee

Ga ik voor de voordeligste optie ( DFF484RTJ plus DTD154Z) is het nadeel dat er dan maar 1 Mbox 2 bij zit, en de combo sets hebben de 3. Ik weet niet of je die ruimte nodig hebt? Met andere woorden: passen er 2 machines met lader en accu's en wat accessoires in de Mbox 2, kan de inlay eruit? Of is het juist super handig om 2 stuks van de Mbox 2 te hebben?
Als ik bij de DFF484RTJ plus DTD154Z de Mbox 3 bestel ben ik nog steeds goedkoper uit dan combo set DLX2181TJ of de DDF484RTJ + DTD154ZJ, maar mogelijk mis je dan een praktische inlay tov 2x Mbox 2?
Ik zie op TV heel vaak mensen lijmen met een lijmpistool en ook in menige online tutorial komt deze methode voorbij.
Nu heb ik zelf ook een lijmpistool (niet een hele dure) en duw daar de staafjes lijm in.
Maar ik vind het maar zeer matig werken.
Heeft er iemand een tip voor een goed lijmpistool en vooral voor goede lijm hiervoor?
Nu heb ik zelf ook een lijmpistool (niet een hele dure) en duw daar de staafjes lijm in.
Heeft er iemand een tip voor een goed lijmpistool en vooral voor goede lijm hiervoor?
Smeltlijm? Da's idd niet bepaald constructielijm, maar voor z'n beoogde doel wel prima.Rzaan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:45:
Ik zie op TV heel vaak mensen lijmen met een lijmpistool en ook in menige online tutorial komt deze methode voorbij.
Volgens mij is steinel het bekende go-to merk in dat spul.
Ik heb er zo eentje, werkt op zich prima. Met de kennis van nu, had ik er eentje genomen waar je de lijmstaaf weer uit kan halen. Ik gebruik het weinig, dus dat ik kan wisselen (bijvoorbeeld tussendoor met de kleine meid met gekleurde lijm werken), zou wel prettig zijn.
Ik wil graag een handschaaf kopen waarmee ik een hoop eiken, beuken en kastanjehout wat over is gebleven van nieuwbouwhuis + tuin inrichten te verwerken tot maatwerk bankjes voor binnen en buiten. Ik vind het leuk om dit met de hand te doen en niet machinaal.
Ik kom uit op peaktools, ln en Veritas schaven, nummer 4 of 5, na het lezen van deze topic reeks en andere goede woodwork sites, voor een goed allround oplossing om mee te beginnen. Ik verwacht het veel te gebruiken gezien de vorm en staat van het hout dat we hebben dus wil geen goedkoop-miskoop fouten maken.
Zij jullie het hiermee eens?
Ik kom uit op peaktools, ln en Veritas schaven, nummer 4 of 5, na het lezen van deze topic reeks en andere goede woodwork sites, voor een goed allround oplossing om mee te beginnen. Ik verwacht het veel te gebruiken gezien de vorm en staat van het hout dat we hebben dus wil geen goedkoop-miskoop fouten maken.
Peaktools is echt prima en betaalbaar. Ik heb hun nr4 en nr7. Heb een antieke stanley 4, een moderne Stanley 4 (yuk) in de kast, en ook wel eens een veritas of ln vast gehad.nel!s schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:12:
Ik wil graag een handschaaf kopen waarmee ik een hoop eiken, beuken en kastanjehout wat over is gebleven van nieuwbouwhuis + tuin inrichten te verwerken tot maatwerk bankjes voor binnen en buiten. Ik vind het leuk om dit met de hand te doen en niet machinaal.
Peaktools is ook net wat beter afgewerkt dan axminster lees je op internet.
Ik heb zelf een Peaktool blokschaafje en een Axminster Rider No.5. Die laaste ben ik maar matig enthousiast over, alleen al omdat de tweede schaafbeitel die erbij zat totaal niet vlak is aan de onderkant:
:strip_exif()/f/image/qr0p1tXVKMFCvPsPWaAAgZfM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is de verdere afwerking matig, hoewel hij z'n werk uiteindelijk wel doet. Ik verdenk de beitels er sowieso van dat ze niet echt van heel heel hard metaal zijn...
Als ik nu weer een schaaf zou kopen zou ik sowieso voor een niet-chinees merk gaan zoals Veritas. Volgens mij zijn die echt veel beter afgewerkt en sponsor je er ook een mooi bedrijf uit Canada mee. Peaktools zou wel kunnen maar ook dan is het een beetje hit or miss of je een goeie krijgt of een maandagmorgenmodel
.
:strip_exif()/f/image/qr0p1tXVKMFCvPsPWaAAgZfM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook is de verdere afwerking matig, hoewel hij z'n werk uiteindelijk wel doet. Ik verdenk de beitels er sowieso van dat ze niet echt van heel heel hard metaal zijn...
Als ik nu weer een schaaf zou kopen zou ik sowieso voor een niet-chinees merk gaan zoals Veritas. Volgens mij zijn die echt veel beter afgewerkt en sponsor je er ook een mooi bedrijf uit Canada mee. Peaktools zou wel kunnen maar ook dan is het een beetje hit or miss of je een goeie krijgt of een maandagmorgenmodel
Ik ga inderdaad voor die peaktools/luban optie. Helaas zijn die pas over maanden leverbaar!Boudewijn schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Peaktools is echt prima en betaalbaar. Ik heb hun nr4 en nr7. Heb een antieke stanley 4, een moderne Stanley 4 (yuk) in de kast, en ook wel eens een veritas of ln vast gehad.
Peaktools is ook net wat beter afgewerkt dan axminster lees je op internet.
Edit: hier toevallig nog iemand die er eentje kwijt wil?
[ Voor 6% gewijzigd door nel!s op 03-01-2022 16:49 ]
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).