Dat ding werkt op vibraties, dus die is niet afhankelijk van de tool waarop je ze gebruikt (als je de automatische stand of zoiets gebruikt). Lijkt overigens sterk op die van Starmix, maar een aardig deel van de stofzuigers van Metabo zijn Starmix met een ander label, dus dat is misschien ook niet zo gek.dragonhaertt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:16:
Je kan Metabo Cordless control natuurlijk ook gewoon als drukknop op je stofzuigerslag monteren.
Onafhankelijk van je stofzuiger of gebruikte (accu)tool.
Zo te zien heet dat ook cordlesscontrol dus zal inderdaad hetzelfde zijn.henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:12:
[...]
Dat ding werkt op vibraties, dus die is niet afhankelijk van de tool waarop je ze gebruikt (als je de automatische stand of zoiets gebruikt). Lijkt overigens sterk op die van Starmix, maar een aardig deel van de stofzuigers van Metabo zijn Starmix met een ander label, dus dat is misschien ook niet zo gek.
Maar daar doelde ik op, dat een aantal merken (nog) geen soortgelijke technieken of producten met zulke technieken te hebben, ook al is het in mijn ogen zeker een nuttige toevoeging.
Dan begin ik me af te vragen waarom niet?
Door patenten of zou het toch niet interessant genoeg zijn?
Festool heeft zoiets al langer, een bluetooth knop op het einde van de stofzuigerslang om de stofzuiger remote aan of uit te zetten.flessuh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:19:
Zo te zien heet dat ook cordlesscontrol dus zal inderdaad hetzelfde zijn.
Maar daar doelde ik op, dat een aantal merken (nog) geen soortgelijke technieken of producten met zulke technieken te hebben, ook al is het in mijn ogen zeker een nuttige toevoeging.
Dan begin ik me af te vragen waarom niet?
Door patenten of zou het toch niet interessant genoeg zijn?
Waarom de rest dat niet heeft, geen idee.
Nou bijvoorbeeld:henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:30:
[...]
kost het hierdoor meer dan de concurrent? -> weglaten
hebben veel mensen het nodig, is er veel vraag naar? Nee? -> weglaten
een extra element dat stuk kan gaan? -> weglaten
Maar goed stilstand is achteruitgang, dus tzt zullen alle modellen het wel krijgen zodat we weer een nieuwe machine kopen
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik vraag me af of daardoor ook kickback control zo zeldzaam is op de nieuwere generatie boormachines? Ik moet zeggen dat ik dat veel sneller naar het handvat grijp... Men oud machientje had misschien 30-50nm max nu 130+
Veiligheid is toch vaak een reden om voor een A merk te kiezen? (dat herinner ik me alle zins vaag van de consumenten testen, waar de B merken wel is zondingen op veiligheid en "afgekeurd" werden).
Zijn ze onzeker over deze "nieuwe technologie" die ook nadelen/ongewenste gedrag kan meebrengen? Of de voordelen zij natuurlijk niet zo groot en is het vooral een mooi verkoop praatje
.
Veiligheid is toch vaak een reden om voor een A merk te kiezen? (dat herinner ik me alle zins vaag van de consumenten testen, waar de B merken wel is zondingen op veiligheid en "afgekeurd" werden).
Zijn ze onzeker over deze "nieuwe technologie" die ook nadelen/ongewenste gedrag kan meebrengen? Of de voordelen zij natuurlijk niet zo groot en is het vooral een mooi verkoop praatje
Ik denk dat het combinatie is van grotere marges (foutmarges), minder features, meer basic. Ik denk niet dat b-merken onveilig zijn an sich, maar door veiligheidsfeatures als kick back en meteen stoppen met draaien/zagen (slijptol/zaag) worden sommige modellen bij A merken wel veiliger.
Ik ken de arbo wet verder niet dus in hoeverre men verplicht is veiligere modellen te kiezen kan ik niets over zeggen. Maar er zijn legio zzp-ers en bedrijfjes die het allemaal niet zo nauw nemen en waar budget voorop staat. Je mag er ook wel vanuit gaan dat iemand weet hoe een machine werkt en waar de gevaren eventueel in schuilen.
Dus in mijn ogen is het een combinatie van je moet een proberen een nieuw model te verkopen, je moet kunnen verantwoorden waarom een ander model meer kost dan de één. Dat beter kan op gebied van snelheid winst opnemen of veiligheid of gewoon gebruiksgemak. Je mag de uitleg hiervan als verkooppraatjes betitelen. Het blijft natuurlijk je eigen afweging in hoeverre iets wel of niet belangrijk is.
Ik wil ook wel het gemak en de veiligheid van festool, maar voor mijn gebruik met mijn budget laat ik de meeste machines van dat merk links liggen. Een slijptol daarentegen vind ik maar een eng ding die ik liever niet gebruik, maar als ik deze gebruik wil ik best wat neertellen voor extra features met betrekking tot veiligheid. Dus ik heb daar juist wel de kick back control op zitten en een veiligheids-switch / dodemansknop of hoe het ook moge heten.
Ik ken de arbo wet verder niet dus in hoeverre men verplicht is veiligere modellen te kiezen kan ik niets over zeggen. Maar er zijn legio zzp-ers en bedrijfjes die het allemaal niet zo nauw nemen en waar budget voorop staat. Je mag er ook wel vanuit gaan dat iemand weet hoe een machine werkt en waar de gevaren eventueel in schuilen.
Dus in mijn ogen is het een combinatie van je moet een proberen een nieuw model te verkopen, je moet kunnen verantwoorden waarom een ander model meer kost dan de één. Dat beter kan op gebied van snelheid winst opnemen of veiligheid of gewoon gebruiksgemak. Je mag de uitleg hiervan als verkooppraatjes betitelen. Het blijft natuurlijk je eigen afweging in hoeverre iets wel of niet belangrijk is.
Ik wil ook wel het gemak en de veiligheid van festool, maar voor mijn gebruik met mijn budget laat ik de meeste machines van dat merk links liggen. Een slijptol daarentegen vind ik maar een eng ding die ik liever niet gebruik, maar als ik deze gebruik wil ik best wat neertellen voor extra features met betrekking tot veiligheid. Dus ik heb daar juist wel de kick back control op zitten en een veiligheids-switch / dodemansknop of hoe het ook moge heten.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Op de DDF481 mis ik het iig wel, dat ding is belachelijk sterk, die draait je halve pols doormidden in mum van tijd als er iets vastslaat. Want tsja, die lompe torque arm is niet “nodig”….
Volgens mij is het voor zowel Festool als Starmix / Metabo een optie. En opties hebben over het algemeen een tamelijk ruime marge, dus kun je lekker meer vragen voor mensen die graag die optie hebben. Daarom gaat je redenatie niet helemaal op, denk ik.rockhopper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:35:
Nou bijvoorbeeld:
Maar goed stilstand is achteruitgang, dus tzt zullen alle modellen het wel krijgen zodat we weer een nieuwe machine kopen
Maar zal voor een groot deel ook wel traagheid zijn. Er zit een boel inertia bij veel bedrijven, nieuwe dingen die buiten het lineaire update pad liggen kunnen wel langer duren.
Wellicht ook wel de gedachte die hier wel vaker uitgesproken wordt: als je toch al een stofzuiger er op aansluit, waarom dan niet gewoon op snoer? En als met snoer, heb je een inschakelautomaat op veel stofzuigers.
vraagje tussendoor: kun je op de inschakelautomaat van de stofzuiger ook een stekkerdoos aansluiten, zodat de stofzuiger aan gaat bij verschillende apparaten die op de stekkerdoos zijn aangesloten?henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:52:
[...]
Volgens mij is het voor zowel Festool als Starmix / Metabo een optie. En opties hebben over het algemeen een tamelijk ruime marge, dus kun je lekker meer vragen voor mensen die graag die optie hebben. Daarom gaat je redenatie niet helemaal op, denk ik.
Maar zal voor een groot deel ook wel traagheid zijn. Er zit een boel inertia bij veel bedrijven, nieuwe dingen die buiten het lineaire update pad liggen kunnen wel langer duren.
Wellicht ook wel de gedachte die hier wel vaker uitgesproken wordt: als je toch al een stofzuiger er op aansluit, waarom dan niet gewoon op snoer? En als met snoer, heb je een inschakelautomaat op veel stofzuigers.
Yes, doe ik de laatste tijd met de hier bekende makita zuiger in combinatie met afkortzaag, bovenfrees en schuurmachine.PolderPloer! schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:25:
[...]
vraagje tussendoor: kun je op de inschakelautomaat van de stofzuiger ook een stekkerdoos aansluiten, zodat de stofzuiger aan gaat bij verschillende apparaten die op de stekkerdoos zijn aangesloten?
Ik heb die afstandsbediening voor om je slang een tijd terug gekocht. Superhandig als je even snel wat op wil zuigen... of zoals ik vorig jaad had boven op een steiger staat en de stofzuiger beneden hebt staan.rockhopper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:35:
[...]
Nou bijvoorbeeld:
Heb uiteindelijk een vlakschuurmachine in een emmer gelegd en aangezet om de stofzuiger te triggeren. Dan is een echte AB toch echt wel veel comfort voor weinig geld
Werkt ook hier prima. Let wel ff op het maximale vermogen dat je stofzuiger kan leveren, enbedenk of je dat allemaal tegelijk aan gaat hebben (Vaak niet want je hebt maar 1 slang)PolderPloer! schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:25:
[...]
vraagje tussendoor: kun je op de inschakelautomaat van de stofzuiger ook een stekkerdoos aansluiten, zodat de stofzuiger aan gaat bij verschillende apparaten die op de stekkerdoos zijn aangesloten?
Heb gewoon een cheapo klik-aan-klik-uit achtig stopcontactje met de stofzuiger op "ON". AB hangt aan mn gereedschapsgordel. Maar heb alleen maar accuzagen en die officiele AB's zijn belachelijk duur voor wat het is.
Dat is een goeie! Heb nog een zelfde setje liggenbbbrumbrum schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:10:
Heb gewoon een cheapo klik-aan-klik-uit achtig stopcontactje met de stofzuiger op "ON". AB hangt aan mn gereedschapsgordel. Maar heb alleen maar accuzagen en die officiele AB's zijn belachelijk duur voor wat het is.
Heel handig als je een accumachine op je stofzuiger aansluit*. Slaat vrijwel gelijk aan nadat je de zaag laat draaien. Kan dus evt ook met de knop. Die maak je met dat bandje vast op je stofzuigerslang. Overigens had Metabo een paar jaar terug al een stofzuiger die op trilling aan sloeg ipv op stroom via de aansluiting op de stofzuiger.henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:12:
[...]
Dat ding werkt op vibraties, dus die is niet afhankelijk van de tool waarop je ze gebruikt (als je de automatische stand of zoiets gebruikt). Lijkt overigens sterk op die van Starmix, maar een aardig deel van de stofzuigers van Metabo zijn Starmix met een ander label, dus dat is misschien ook niet zo gek.
*Ik wil niemand horen over "jamaar waarom geen machine met snoer als je toch een stofzuiger gebruikt". Elk snoer minder is beter en ik heb niet altijd een stofzuiger aangesloten.
Omdat mensen Festool meestal op een fluwelen kussentje ronddragen en dat soort systemen kapot gaan als je het echt gebruikt.henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:30:
[...]
Festool heeft zoiets al langer, een bluetooth knop op het einde van de stofzuigerslang om de stofzuiger remote aan of uit te zetten.
Dat was een grapje (laat ik het er maar bij zeggen). Zal wel patent of productiekosten zijn.
Volgens mij hebben de zwaarste accutollen van de grote A-merken inmiddels allemaal kickback control.de echte flush schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:35:
Ik vraag me af of daardoor ook kickback control zo zeldzaam is op de nieuwere generatie boormachines? Ik moet zeggen dat ik dat veel sneller naar het handvat grijp... Men oud machientje had misschien 30-50nm max nu 130+
Zijn ze onzeker over deze "nieuwe technologie" die ook nadelen/ongewenste gedrag kan meebrengen? Of de voordelen zij natuurlijk niet zo groot en is het vooral een mooi verkoop praatje.
- Makita
- Hilti
- Milwaukee
- Hikoki
- Bosch
- DeWalt (e-clutch, werkt iets anders)
- Festool
- Metabo
Merken brengen eens in de zoveel jaar een nieuwe machine uit. Als iets als kickback control nog nieuw was of niet bestond toen er net een nieuw model werd ontwikkeld/geïntroduceerd, kan het pas bij het volgende model worden geïmplementeerd.
Veiligheid is wel belangrijk bij de mensen met wie ik vaak werk. Hoewel gehoorbescherming wel beperkt wordt gebruikt. Maar ik denk dat prijs/kwaliteit voorop staat. Budget is natuurlijk een overweging, maar dat betekent niet dat iedereen met Parkside rondloopt.rockhopper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:11:
En de arbo kan een basisveiligheid eisen (dus kap op je slijptol, veiligheidsbril, etc), maar je niet dwingen een nieuwe/andere machine aan te schaffen. Als het merk waar jij dan net accu's van hebt een bepaalde functie niet heeft, moet je dan een hele set van een ander merk kopen.
Maar als bepaalde features steeds meer de standaard worden, zal de arbo dit misschien onder basisveiligheid scharen.
Graag hulp bij aanschaf nieuw zaagblad voor de makita handcirkelzaag dhs660. Ik heb nu gewoon het standaard blad voor hout dat 25 tanden heeft.
Volgende week ga ik een ikea keuken monteren thuis waarbij ik het aanrechtblad en afwerkplaten zelf op maat maak. Daarbij komen er wat mdf en multiplex meubels aan.
Wat is nu een goede type zaag om nettere/schonere snedes te maken? Ik zie bij makita bijvoorbeeld veel opties, maar ze noemen allemaal heel veel soorten hout. Hebben jullie advies?
Volgende week ga ik een ikea keuken monteren thuis waarbij ik het aanrechtblad en afwerkplaten zelf op maat maak. Daarbij komen er wat mdf en multiplex meubels aan.
Wat is nu een goede type zaag om nettere/schonere snedes te maken? Ik zie bij makita bijvoorbeeld veel opties, maar ze noemen allemaal heel veel soorten hout. Hebben jullie advies?
standaard meegeleverde bladen zijn meestel een beetje te grof voor plaatmateriaal, maar let bij accu machines met name op de dikte van het blad. die zijn met opzet dunner.Okasha schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:03:
Graag hulp bij aanschaf nieuw zaagblad voor de makita handcirkelzaag dhs660. Ik heb nu gewoon het standaard blad voor hout dat 25 tanden heeft.
NIet bij invalzagen.... Daar zit bij Makita iig al een mooi fijn blad op.twain4me schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:54:
[...]
standaard meegeleverde bladen zijn meestel een beetje te grof voor plaatmateriaal, maar let bij accu machines met name op de dikte van het blad. die zijn met opzet dunner.
Maar wat voor materiaal is je blad? Als die een HPL toplaag heeft heb je al een heel ander blad nodig als een massief houten blad.
In dit topic is al vaker de keuzegids van CMT teruggekomen, die maken hele mooi bladen!
Maar ook Ecotools heeft wss een mooi fijntandig blad voor accu (dun!) machines.
Het aanrechtblad is gewoon spaanplaat met laminaat, is voor bijkeuken. Bedacht mij wel dat de panelen (zijkanten moeten op maat) van gerecycled kunststof zijn, maar ik neem aan dat ik die dan wellicht beter met de hand zaag of de cirkelzaag oplage snelheid zet. Dat ze dunner zijn (ook voor energieverbruik) is mij bekend, ik neem aan dat ik gewoon de dikte van de huidige pak? Ga die CMT gids even bekijkenbbbrumbrum schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
[...]
NIet bij invalzagen.... Daar zit bij Makita iig al een mooi fijn blad op.
Maar wat voor materiaal is je blad? Als die een HPL toplaag heeft heb je al een heel ander blad nodig als een massief houten blad.
In dit topic is al vaker de keuzegids van CMT teruggekomen, die maken hele mooi bladen!
Maar ook Ecotools heeft wss een mooi fijntandig blad voor accu (dun!) machines.
De link: https://www.cmtorangetool...blades_10inches%20(4).pdf. Ik vind wel alleen een 10" versie (±25cm?)
[ Voor 8% gewijzigd door Okasha op 24-12-2021 11:28 ]
Is hier iemand die een Festool stofzuiger met 32/27 slang?
Ik ben aan het orienteren naar een goede stofzuiger, maar heb vooral Makita gereedschap. De aansluiting van Makita heeft natuurlijk andere maten.
Kan iemand mij vertellen welke maten (intern en extern) de standaard Festool koppeling heeft?
Ik kan bijzonder weinig vinden over de exacte maten van de festool koppelingen.
Ik ben aan het orienteren naar een goede stofzuiger, maar heb vooral Makita gereedschap. De aansluiting van Makita heeft natuurlijk andere maten.
Kan iemand mij vertellen welke maten (intern en extern) de standaard Festool koppeling heeft?
Ik kan bijzonder weinig vinden over de exacte maten van de festool koppelingen.
[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 24-12-2021 11:34 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als je de uitstulpingen en inkepingen van de bajonetaansluiting negeert kom je op een kleinste binnenmaat van ~25 mm en een maximale buitenmaat van ~36 mm. Gemeten op een 204921.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Redelijk eenvoudig op te lossen met zulke dingen: https://www.gereedschappe...loop-voor-stofzuiger.htmldragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:32:
De aansluiting van Makita heeft natuurlijk andere maten.
Als je wil voorkomen dat de fineerlaag gaat splinteren, kan je eerst op een paar mm inzagen of een stukje schilderstape op de te zagen lijn plakken.Okasha schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:03:
Dat eerste hebben invalzagen van Makita ook. De voorritsfunctie.
Qua blad neem je in de regel meer tanden voor een fijnere zaagsnede, maar ook de hoek en vorm van de tanden is van belang.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Heel erg bedankt! Zou je ook kunnen vertellen wat de minimale buitenmaat is? Ik neem aan dat hij wat taps toeloopt.8088 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:03:
Als je de uitstulpingen en inkepingen van de bajonetaansluiting negeert kom je op een kleinste binnenmaat van ~25 mm en een maximale buitenmaat van ~36 mm. Gemeten op een 204921.
Voor Makita heb ik een aantal aansluitingen die binnenmaat 32 en 35 zijn. 35 zal hij wel in passen, maar 32 ook?
Loopt inderdaad iets taps toe, zie ook de adapterdragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:26:
Heel erg bedankt! Zou je ook kunnen vertellen wat de minimale buitenmaat is? Ik neem aan dat hij wat taps toeloopt.
Voor Makita heb ik een aantal aansluitingen die binnenmaat 32 en 35 zijn. 35 zal hij wel in passen, maar 32 ook?
Nee, helaas, hij is recht zoals hier:dragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:26:
Ik neem aan dat hij wat taps toeloopt.
/f/image/B4SKvNh3qqeo8y6P2Wfej5Mu.png?f=fotoalbum_medium)
Bij het opmeten met een schuifmaat heb ik dus de inkepingen aan de buitenkant genegeerd en de breedste maat genomen. Hetzelfde geldt voor de binnenkant, waar wat uitstulpingen en inkepingen zitten.
:strip_exif()/f/image/tCEyO5tuDVof6fiLpQ4ll5jA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nee, ik denk niet dat 32 past zonder verloopstuk.Voor Makita heb ik een aantal aansluitingen die binnenmaat 32 en 35 zijn. 35 zal hij wel in passen, maar 32 ook?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik snap dat hij iets taps toe loopt, maar ik kan nergens vinden hoe veelhenkie196 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:36:
[...]
Loopt inderdaad iets taps toe, zie ook de adapter
Mijn router heeft een aansluiting die binnenmaat 32 heeft, en buitenmaat 38.
Ik wil graag de juiste mof vinden om deze te kunnen aansluiten.
Bedankt, nu dus op zoek naar een verloopstuk van ID35/OD25 naar ID38/OD328088 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:40:
[...]
Nee, helaas, hij is recht zoals hier:
[Afbeelding]
Bij het opmeten met een schuifmaat heb ik dus de inkepingen aan de buitenkant genegeerd en de breedste maat genomen. Hetzelfde geldt voor de binnenkant, waar wat uitstulpingen en inkepingen zitten.
[Afbeelding]
[...]
Nee, ik denk niet dat 32 past zonder verloopstuk.
[ Voor 49% gewijzigd door dragonhaertt op 24-12-2021 12:41 ]
De buitenmaten van de adapter die ik linkte verlopen van 36.5 naar 35mm. M'n MT55 heeft een binnenmaat van 33.2 mm met de schuifmaat gemeten, maar de adapter past er zonder problemen in. Die Festool adapter ziet er wel wat minder vergeeflijk uit, maar de Starmix versie zou moeten passen in de 32mm, gok ik.dragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:40:
Ik snap dat hij iets taps toe loopt, maar ik kan nergens vinden hoe veel
Mijn router heeft een aansluiting die binnenmaat 32 heeft, en buitenmaat 38.
Ik wil graag de juiste mof vinden om deze te kunnen aansluiten.
De starmix versie is alleen voor starmix slangen, niet voor festool slangen zo te zien.henkie196 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:49:
[...]
De buitenmaten van de adapter die ik linkte verlopen van 36.5 naar 35mm. M'n MT55 heeft een binnenmaat van 33.2 mm met de schuifmaat gemeten, maar de adapter past er zonder problemen in. Die Festool adapter ziet er wel wat minder vergeeflijk uit, maar de Starmix versie zou moeten passen in de 32mm, gok ik.
Pfff, altijd frustrerend als bedrijven zo bar weinig documentatie hebben over maten en aansluitingen.
anders werkt de vendor lock-in minder goed.dragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:55:
[...]
De starmix versie is alleen voor starmix slangen, niet voor festool slangen zo te zien.
Pfff, altijd frustrerend als bedrijven zo bar weinig documentatie hebben over maten en aansluitingen.
Ik ben erg onder de indruk van de “Best for …” zaagbladen van Bosch pro. Bijv deze voor multi materiaal.Okasha schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:22:
[...]
Het aanrechtblad is gewoon spaanplaat met laminaat, is voor bijkeuken. Bedacht mij wel dat de panelen (zijkanten moeten op maat) van gerecycled kunststof zijn, maar ik neem aan dat ik die dan wellicht beter met de hand zaag of de cirkelzaag oplage snelheid zet. Dat ze dunner zijn (ook voor energieverbruik) is mij bekend, ik neem aan dat ik gewoon de dikte van de huidige pak? Ga die CMT gids even bekijken
De link: https://www.cmtorangetool...blades_10inches%20(4).pdf. Ik vind wel alleen een 10" versie (±25cm?)
https://www.amazon.nl/Bos...agblad%2Caps%2C105&sr=8-5
Goede tip, voorritsen! En voor de volledigheid, voorritsen doet men ‘achteruit’ met de invalzaag. Op die manier raken de tanden van het zaagblad het materiaal in een neergaande beweging. Zo duwen ze het materiaal in de plaat en trekken ze er geen stukjes uit.Framoes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:19:
[...]
Als je wil voorkomen dat de fineerlaag gaat splinteren, kan je eerst op een paar mm inzagen of een stukje schilderstape op de te zagen lijn plakken.
Dat eerste hebben invalzagen van Makita ook. De voorritsfunctie.
Qua blad neem je in de regel meer tanden voor een fijnere zaagsnede, maar ook de hoek en vorm van de tanden is van belang.
Ook als je invalzaag hier geen speciale functie (waarbij die vastklikt) voor heeft kun je de zaag op een paar mm diepte instellen.
Nou, ook binnen merken genoeg verschillende aansluitingen en weinig duidelijk erover hoe en wat.twain4me schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:58:
[...]
anders werkt de vendor lock-in minder goed.
De tapse Starmix aansluiting past gelukkig op bijna alles, maar ook daar moet afentoe de ductape toegepast worden...
Denk dat zelfs Festool dit niet op 1 lijn heeft, maar dat weet ik niet zeker. @Boudewijn ?
[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-12-2021 15:02 ]
Geen idee hoe compatibel Festool adapters zijn, maar er is bar weinig informatie over de slang en standaard koppeling die daar op zit te vinden.bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:00:
[...]
Nou, ook binnen merken genoeg verschillende aansluitingen en weinig duidelijk erover hoe en wat.
De tapse Starmix aansluiting past gelukkig op bijna alles, maar ook daar moet afentoe de ductape toegepast worden...
Denk dat zelfs Festool dit niet op 1 lijn heeft, maar dat weet ik niet zeker. @Boudewijn ?
Ook weet ik niet of die koppeling makkelijk vervangen kan worden door iets wat lijkt op wat er aan de Starmix zit. Als er zo'n zelfde rubber neusje op zou kunnen zou ik waarschijnlijk een CTL Midi kopen.
De festool koppelingen zijn van rubber. Totnutoe werkt het hier prima om hem ergens overheen te klemmen, of in te persen.
Ik ben geneigd om een MIDI te kopen, en dan de slang te vervangen.
Makita heeft 'goedkope' 32mm slangen die rubber moffen hebben in de juiste maten.
Makita heeft 'goedkope' 32mm slangen die rubber moffen hebben in de juiste maten.
Waarom in vredesnaam de slang vervangen? Ik heb een midi en gereedschap van makita, metabe, triton, bosch en festool Die slang past gewoon. Of het nu een metabo afkortzaag is, of een bosch schuurmachine.dragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:16:
Ik ben geneigd om een MIDI te kopen, en dan de slang te vervangen.
En anders haal je voor 5 euro zo'n getrapt rubber verloopje en dan ben je helemaal klaar.
:strip_exif()/f/image/Ho5YOMNb1R7IltbULxSlDsaA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Raymond op 24-12-2021 16:21 ]
Dit snap ik niet geloof ik. Of je nu diep of ondiep zaagt, de tanden gaan toch altijd aan de voorkant het materiaal in en aan de achterkant er weer uit?simonr schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
Goede tip, voorritsen! En voor de volledigheid, voorritsen doet men ‘achteruit’ met de invalzaag. Op die manier raken de tanden van het zaagblad het materiaal in een neergaande beweging. Zo duwen ze het materiaal in de plaat en trekken ze er geen stukjes uit.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Bij achteruit zagen (dus i.p.v. de zaag duwen, naar je toe halen) raakt de achterkant van de tanden eerst het hout, daarna pas de scherpe hoek van de tanden.mddd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:21:
[...]
Dit snap ik niet geloof ik. Of je nu diep of ondiep zaagt, de tanden gaan toch altijd aan de voorkant het materiaal in en aan de achterkant er weer uit?
Een voorritsblad op de grotere paneelzagen zijn ook andersom gemonteerd en zagen een mm in aan de onderzijde om uitbreken van het hout te voorkomen.
Omdat ik geen baat heb bij de bajonet aansluiting, liever een 32mm slang heb (die half zo duur is) én graag correct passende aansluitingen heb.Raymond schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:19:
[...]
Waarom in vredesnaam de slang vervangen? Ik heb een midi en gereedschap van makita, metabe, triton, bosch en festool Die slang past gewoon. Of het nu een metabo afkortzaag is, of een bosch schuurmachine.
En anders haal je voor 5 euro zo'n getrapt rubber verloopje en dan ben je helemaal klaar.
[Afbeelding]
Ik ga mijn slang dus waarschijnlijk in de verkoop zetten. (als ik besluit een Midi te kopen)
[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 24-12-2021 16:52 ]
Bij voorritsen nog steeds de voorkant van de tanden (snijkant) aangezien het blad nog steeds dezelfde kant op draait. Maar als je de zaag naar achteren trekt raak je het hout als eerste met de ‘achterkant’ van het blad, waar de tanden op dat moment naar beneden wijzen.Twijfels schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:24:
[...]
Bij achteruit zagen (dus i.p.v. de zaag duwen, naar je toe halen) raakt de achterkant van de tanden eerst het hout, daarna pas de scherpe hoek van de tanden.
Een voorritsblad op de grotere paneelzagen zijn ook andersom gemonteerd en zagen een mm in aan de onderzijde om uitbreken van het hout te voorkomen.
:strip_exif()/f/image/9aHkqTrKdA88XzJNbIjhdhEy.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij het blad op invalzagen en andere cirkelzagen zo gemonteerd zit dat naar rechts op het plaatje vooruit is en naar links achteruit.
[ Voor 6% gewijzigd door simonr op 24-12-2021 17:46 ]
Zeker, dat rubber gaat wel na een tijdje scheuren.Raymond schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:44:
De festool koppelingen zijn van rubber. Totnutoe werkt het hier prima om hem ergens overheen te klemmen, of in te persen.
Ik heb hier een starmix zuiger (1625) en een CTL midi. De starmix werkt het beste met een verloopmof op mijn MT55 en P1CC.
De CTL midi werkt het beste met festool spul.
Bij een Kapex gaat de stofzuigerslang in (!) het apparaat. Bij de Rotex, de multitool , de P1cc gaat hij eromheen, en bij de vlakschuurmachine en de bovenfrees is de afzuiging ovaal.
Van die bajonet merk je in de praktijk niks.dragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:51:
[...]
Omdat ik geen baat heb bij de bajonet aansluiting, liever een 32mm slang heb (die half zo duur is) én graag correct passende aansluitingen heb.
Ik ga mijn slang dus waarschijnlijk in de verkoop zetten. (als ik besluit een Midi te kopen)
Werk er eerst mee, voordat je nieuwe dingen gaat aanschaffen. Grote kans dat je helemaal geen behoefte hebt aan een andere slang.
De slang van een Festool CTL Midi vervangen door een Makita slang
Daar snap ik nu helemaal niets van. Die slang is een van de redenen waarom ik een CTL Midi wil hebben.
Zoals @Raymond al zegt, probeer het eerst. Mijn Nilfisk heeft een vergelijkbare aansluiting als een Festool slang, en past ook in al mijn Makita's, Metabo's en om mijn Festool schuur machines. Die zuigmonden zijn stiekem behoorlijk standaard.

Daar snap ik nu helemaal niets van. Die slang is een van de redenen waarom ik een CTL Midi wil hebben.
Zoals @Raymond al zegt, probeer het eerst. Mijn Nilfisk heeft een vergelijkbare aansluiting als een Festool slang, en past ook in al mijn Makita's, Metabo's en om mijn Festool schuur machines. Die zuigmonden zijn stiekem behoorlijk standaard.
[ Voor 74% gewijzigd door Nivado op 24-12-2021 20:58 ]
Ik zou als ik het anders moest doen desnoods een Festool slang op mijn starmix knopen. Dat was ook ooit het plan tot een maatje van me ging emigreren en ik dibs had op zijn gereedschap. Toen had ik 2 stofzuigersNivado schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:54:
De slang van een Festool CTL Midi vervangen door een Makita slang![]()
@dragonhaertt als je dat doet , bel maar dan neem ik die slang wel over. Ik zou dan alleen gewoon een starmix + makitaslang kopen. Starmix zuigt echt een stukkie harder.
[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 24-12-2021 21:02 ]
Wat betreft de slang, ik weet niet waarom dat de main selling point zou zijn? De Festool slang is dunner dan de meeste andere slangen, en Makita slang is gewoon hetzelfde als een Nilfisk/mirka/Milwaukee/flex.
32mm, antistatisch en beter assortiment quick-change verloopstukken.
Enige verschil is dat hij niet zo mooi groen is...
Die Festool bajonet past sowieso niet op mijn router afzuipoort
ik stuur je wel een pm als ik een keus heb gemaakt
Die Festool bajonet past sowieso niet op mijn router afzuipoort
Starmix / Nilfisk / Festool twijfel ik nog een beetje over, maar ik vind de kleine formfactor en Bluetooth wel interessant.Boudewijn schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:02:
[...]
Ik zou als ik het anders moest doen desnoods een Festool slang op mijn starmix knopen. Dat was ook ooit het plan tot een maatje van me ging emigreren en ik dibs had op zijn gereedschap. Toen had ik 2 stofzuigers
@dragonhaertt als je dat doet , bel maar dan neem ik die slang wel over. Ik zou dan alleen gewoon een starmix + makitaslang kopen. Starmix zuigt echt een stukkie harder.
ik stuur je wel een pm als ik een keus heb gemaakt
Hij is glad, en blijft dus niet steeds achter bijvoorbeeld je zaagliniaal hangen. Daarnaast zijn ze anti statisch, wat stof explosies helpt voorkomen.dragonhaertt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:58:
Wat betreft de slang, ik weet niet waarom dat de main selling point zou zijn? De Festool slang is dunner dan de meeste andere slangen, en Makita slang is gewoon hetzelfde als een Nilfisk/mirka/Milwaukee/flex.
Als je een drt50 of een rt700 hebt ligt dat aan de het apparaat. Daar is niet over nagedacht. Ik heb nog niets gevonden wat daar in past. Ook geen Makita stofzuiger.Die Festool bajonet past sowieso niet op mijn router afzuipoort
[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 24-12-2021 22:13 ]
Los van de slang is het apparaat bij Festool handiger. Iets met systainers er gewoon op kunnen klikken, maar ook gewoon de opbergmogelijkheden en de bluetooth AB. De starmix zuigt harder (en kan makkelijker met water omgaan) maar dat heb ik eigenlijk zelden nodig.Nivado schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:11:
[...]
Hij is glad, en blijft dus niet steeds achter bijvoorbeeld je zaagliniaal hangen. Daarnaast zijn ze anti statisch, wat stof explosies helpt voorkomen.
Glad kan je makkelijk oplossen met een hoes, daar heb ik er zat van op werk liggen, de Makita slang is ook antistatisch.Nivado schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:11:
[...]
Hij is glad, en blijft dus niet steeds achter bijvoorbeeld je zaagliniaal hangen. Daarnaast zijn ze anti statisch, wat stof explosies helpt voorkomen.
[...]
Als je een drt50 of een rt700 hebt ligt dat aan de het apparaat. Daar is niet over nagedacht. Ik heb nog niets gevonden wat daar in past. Ook geen Makita stofzuiger.
De Makita mof die bij de vc4210 wordt geleverd past gewoon op de afzuigpoort. Als je op de website van Makita zoekt naar een apparaat staat er ook duidelijk een lijstje van welke adapters je nodig hebt afhankelijk van welke slang.
Dat jij de Festool slang fijner vind is prima, mag ik een andere slang fijner vinden? Volgens mij heb ik met de prijs, diameter en lengte best een onderbouwde mening.
Daar heb ik ook eens contact over gehad met Makita met dezelfde uitkomstNivado schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:11:
[...]
Als je een drt50 of een rt700 hebt ligt dat aan de het apparaat. Daar is niet over nagedacht. Ik heb nog niets gevonden wat daar in past. Ook geen Makita stofzuiger.
Uiteindelijk heb ik dit gevonden en toegepast met een VC2512L stofzuiger:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAzVMdbGrlVOveppyWG4xwC6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Be8EgDYkgWmtf7nWePCEpkDm.jpg?f=user_large)
Daar heb je deze adapterplaat voor:Boudewijn schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:29:
[...]
Los van de slang is het apparaat bij Festool handiger. Iets met systainers er gewoon op kunnen klikken, maar ook gewoon de opbergmogelijkheden en de bluetooth AB. De starmix zuigt harder (en kan makkelijker met water omgaan) maar dat heb ik eigenlijk zelden nodig.

Kan zowel systainer als l-boxx op
Zit je nog met de slang te k*ttenSjoerd-b schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:30:
[...]
Daar heb je deze adapterplaat voor:
[Afbeelding]
Kan zowel systainer als l-boxx op
Zonder ervaring: het lijkt me makkelijker om een slang om een apparaat te rollen dan om hem telkens onder een deksel weg te moeten stoppen.
De Festool is wel mooi compact.
Volgens Makita kan je ook de W107418688 gebruiken, die past direct in de quick connect. (Als je een quick system op je slang hebt)Rob Z schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:14:
[...]
Daar heb ik ook eens contact over gehad met Makita met dezelfde uitkomst![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat kan bij de Bosch GAS35M ook. En die heeft ook flink meer zuigkracht, een M filter en automatische filterreiniging.dragonhaertt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:07:
[...]
Zonder ervaring: het lijkt me makkelijker om een slang om een apparaat te rollen dan om hem telkens onder een deksel weg te moeten stoppen.
De Festool is wel mooi compact.
Ook iets duurder zie ik nu.
Ja dat achteruit zagen snap ik ook niet helemaal. Je moet m.wel heel snel achteruit trekken wil je dat de tanden eerst aan de achterkant t hout raakt.mddd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:21:
[...]
Dit snap ik niet geloof ik. Of je nu diep of ondiep zaagt, de tanden gaan toch altijd aan de voorkant het materiaal in en aan de achterkant er weer uit?
Maar qua diepte wel, als je diep zaagt komt t scherpe deel van je zaag, de tand, vanaf onder het laminaat aan en drukt ie t omhoog. Waardoor het kan dat hij het laminaat niet snijd maar er af drukt
Als je hem er ondiep, dus minder diep dan het scherpe vlakje op de tand van de zaag doorheen haalt komt de tand vanaf de zijkant aan en drukt hij t laminaat er niet af waardoor t niet chipt.
Ik rit m altijd gewoon vooruit voor en dat gaat perfect.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Klopt, ook een mooie machine. In de zelfde categorie als de Makita (Nilfisk) en starmix zuigers.Framoes schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:08:
[...]
Dat kan bij de Bosch GAS35M ook. En die heeft ook flink meer zuigkracht, een M filter en automatische filterreiniging.
Ook iets duurder zie ik nu.
Helaas wel met de zelfde minpunten. Groot en geen bluetooth.
De afweging is dus voor mij vooral tussen een compacte Festool midi (minder power) of een grotere Bosch/Nilfisk/starmix zonder afstandsbediening
met iets wat veel hout kan verspanen heb ik liever wat groter of heb jij er een cyclone ertussen? die festool zakken zijn geloof ik wel lekker goedkoop ik betaal mij helemaal scheel voor de goede zakken voor mijn (grote) hitatchi (starmix)dragonhaertt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:17:
[...]
Klopt, ook een mooie machine. In de zelfde categorie als de Makita (Nilfisk) en starmix zuigers.
De afweging is dus voor mij vooral tussen een compacte Festool midi (minder power) of een grotere Bosch/Nilfisk/starmix
* sloth is op zoek naar een nieuwe kitspuit (voor zwaarder werk zoals high tack)
Mijn goedkope Wolfcraft (MG 200) voldoet prima voor acrylaat en silicone. Maar voor high tack heeft ie niet de kracht om makkelijk te werken.
In het vorige draadje wat posts en ervaringen gelezen. Veel opties. Gesorteerd op prijs:
Bison Power kitspuit van +- 19 euro. Wat ervaringen dat die breekt bij dikke kit. Dus die gaat het niet worden.
Tec7 tec gun van +- 25 euro @Fraggert bevalt die van jou nog steeds? De versie die je nu kan vinden lijkt op een ander model dan die jij hebt
Irion XP Delta van +- 50 euro. Ziet er stevig uit. Heeft ook anti-drip wat wel handig is. Maar dubbel zo duur als de andere opties. Als de kwaliteit echt goed is wil ik wel een paar tientjes extra geven.
Wat is wijsheid?
Op amazon vind ik trouwens nog wat opties tussen de 25 en 50 euro met veel positieve reviews. Hier niets over te vinden.
https://www.amazon.de/KLR...fkartuschen/dp/B079J4YGHK
https://www.amazon.de/SolidWork-Profi-Kartuschenpresse-höchster-Klebstoffkartuschen/dp/B07DW93847
Mijn goedkope Wolfcraft (MG 200) voldoet prima voor acrylaat en silicone. Maar voor high tack heeft ie niet de kracht om makkelijk te werken.
In het vorige draadje wat posts en ervaringen gelezen. Veel opties. Gesorteerd op prijs:
Bison Power kitspuit van +- 19 euro. Wat ervaringen dat die breekt bij dikke kit. Dus die gaat het niet worden.
Tec7 tec gun van +- 25 euro @Fraggert bevalt die van jou nog steeds? De versie die je nu kan vinden lijkt op een ander model dan die jij hebt
Irion XP Delta van +- 50 euro. Ziet er stevig uit. Heeft ook anti-drip wat wel handig is. Maar dubbel zo duur als de andere opties. Als de kwaliteit echt goed is wil ik wel een paar tientjes extra geven.
Wat is wijsheid?
Op amazon vind ik trouwens nog wat opties tussen de 25 en 50 euro met veel positieve reviews. Hier niets over te vinden.
https://www.amazon.de/SolidWork-Profi-Kartuschenpresse-höchster-Klebstoffkartuschen/dp/B07DW93847
Om het budget maar nog wat op te rekken de DCG180Z van makitasloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
* sloth is op zoek naar een nieuwe kitspuit (voor zwaarder werk zoals high tack)
In het vorig draadje wat posts en ervaringen gelezen. Veel opties. Gesorteerd op prijs:
Wat is wijsheid?
Ik heb die Irion en vind ‘m geweldig. Heb ook 2 kit spuiten van hornbach (https://www.hornbach.nl/s...rofi/7361716/artikel.html), die waren al een flinke verbetering tov degene die ik ervoor had, maar de irion is duidelijk een stuk beter voor high tack. De andere kitspuiten blijven soms ‘hangen’ waardoor je niet lekker door kan kitten.sloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
Wat is wijsheid?
De irion in eerst instantie gekocht om chemisch anker door een slangetje ca. een meter diep in een gat te persen, en zelfs dat ging prima.
De tec7 heb ik toen ook overwogen, maar de lage overbrenging van de irion heeft me doen besluiten die te kopen. In de praktijk gebruik ik die overbrenging niet omdat je dan wel erg vaak moet knijpen om wat uit de tube te krijgen. Ik heb de tec7 nog nooit gebruikt, dus kan ze niet vergelijken verder.
Wat hou ik van dit topic. Je bent op naar een c-segment auto, en je krijgt meteen een dikke Audi A8 als eerste optie, te nemen of te laten 
Zonder dollen, dank voor het meedenken @twain4me maar zoveel geld wil ik er niet aan geven.
Een elektrische unit lijkt me heerlijk werken maar ik kit te weinig om dit voor mezelf te verantwoorden. Ik zit ook niet in het Makita accusysteem dus dan ga je makkelijk naar 400 euro en dat is me echt te gortig.
Zonder dollen, dank voor het meedenken @twain4me maar zoveel geld wil ik er niet aan geven.
Een elektrische unit lijkt me heerlijk werken maar ik kit te weinig om dit voor mezelf te verantwoorden. Ik zit ook niet in het Makita accusysteem dus dan ga je makkelijk naar 400 euro en dat is me echt te gortig.
Ik heb hier een hoop gehightacked met een wat duurdere Wolfcraft, ging prima:sloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
Wat is wijsheid?
https://www.toolstation.n...-mg-550-kitpistool/p15523
Ze hebben ook nog een die nog wat meer druk kan opbouwen.
@sloth Deze gebruiken we op werk.
https://www.nelfverfshop....tspuit-5021009910096.html
Gebruiken veel Sikaflex en dat is redelijk dik en dit is een goede fijne kitspuit die de kit prima kan verwerken.
https://www.nelfverfshop....tspuit-5021009910096.html
Gebruiken veel Sikaflex en dat is redelijk dik en dit is een goede fijne kitspuit die de kit prima kan verwerken.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb die start/stop van Metabo en dat werkt goed, maar is natuurlijk geen ingebouwd systeem.dragonhaertt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:17:
[...]
Klopt, ook een mooie machine. In de zelfde categorie als de Makita (Nilfisk) en starmix zuigers.
De afweging is dus voor mij vooral tussen een compacte Festool midi (minder power) of een grotere Bosch/Nilfisk/starmix zonder afstandsbediening
Ik heb een kitspuit van Ecotools en gebruik die driekwart van de tijd voor high tack van den Braven. Die is stugger dan die van Griffon/Bison. Lijkt op die van Bison, maar die ging bij mij minder lang mee.sloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
Wat is wijsheid?
Tec7 maakt wel erg goeie kit en andere producten, maar hun kitspuit heb ik nooit gebruikt. Op basis van de andere producten verwacht ik wel kwaliteit.
Ik heb (nog) geen gereedschap dat be verspaant. Hopelijk heb ik ooit in de toekomst ook een degelijk groot afzuig systeem. Momenteel klus ik vooral binnenshuis, dus het kleinere formaat zou wel handiger zijn.twain4me schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:26:
[...]
met iets wat veel hout kan verspanen heb ik liever wat groter of heb jij er een cyclone ertussen? die festool zakken zijn geloof ik wel lekker goedkoop ik betaal mij helemaal scheel voor de goede zakken voor mijn (grote) hitatchi (starmix)
De zakken van de Nilfisk zijn per liter goedkoper dan de Festool, maar ook die zijn niet heel duur.
Eén van de aankopen waarvan ik nu denk, waarom heb ik niet jaren eerder zo'n duurdere/betere kitspuit gekocht.sloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
[ME=340941]
Ik was zo'n 3 tientjes kwijt maar dat ding is elke euro 2 x waard en nu snap ik ook wel waarom er ook handkitpistolen zijn voor profi's die over de 100 euro gaan.
Ik weet niet of er een andere versie is inmiddels, ik kocht hem hier en dat lijkt mij nog steeds dezelfde.
Anyhow.......investeren in een dure kitspuit? Niet twijfelen, meteen doen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik zou voor deze gaan:sloth schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:47:
Wat is wijsheid?
https://www.kitxpert.nl/zwaluw-kitpistool-hk40.html
als je die paar extra tientjes kan missen.
Ik heb een soortgelijke kitspuit, die is al meer dan 10 jaar oud maar kit nog als een malle.akatar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:42:
[...]
Ik zou voor deze gaan:
Die kan ik ook aanraden. Hier is ‘ie iets voordeliger: https://www.denbravenonli...aluw-kitpistool-hk40.htmlakatar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:42:
[...]
Ik zou voor deze gaan:
Wat een vreemde reactie op iemand die slechts je vraag beantwoordt.dragonhaertt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:42:
(…)
Dat jij de Festool slang fijner vind is prima, mag ik een andere slang fijner vinden? Volgens mij heb ik met de prijs, diameter en lengte best een onderbouwde mening.
[ Voor 33% gewijzigd door 8088 op 26-12-2021 01:46 ]
Dat grote rubber wat bij de vc2512L zit past gewoon over dat transparante plastic deel van de rt0700 heen.Rob Z schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:14:
[...]
Daar heb ik ook eens contact over gehad met Makita met dezelfde uitkomst![]()
Helemaal geen extra verloop nodig.
Word ook wel erg lang zo.
Die heb ik ook, anti-drip werkt niet helemaal zo goed als ik graag zou willen, maar kan zonder problemen acryl, siliconen, en high-tack aan, en kost ook niet heel veel kracht om te gebruiken.akatar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:42:
Ik zou voor deze gaan:
Starmix heeft die onderbrekingsknop, die in principe met elke stofzuiger en accuapparaat werkt. Maar goed, is niet zo elegant als de Festool optie. Doe vooral wat je niet laten kunt, zou ik zeggen.dragonhaertt schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:17:
Qua slang, ik zou eerst even proberen te achterhalen of de aansluiting van de slang op de stofzuiger wel past met de Makita slang. Festool heeft vaak z'n eigen ding (want Festool), en Makita lijkt vaak weinig lijn te hebben in de aansluitingen die ze gebruiken, dus zou er zeker niet vanuit gaan dat dit makkelijk op elkaar past.
Qua formaat, zou ik er niet al te zwaar aan tillen. @Boudewijn kan het, geloof ik, uit ervaring vertellen, maar als ik naar de maten kijk, is de Midi vooral smaller. Een Starmix 1625 is bv. 2cm korter, 0.5cm lager, alleen wel 7 cm breder. Dus denk niet dat je met een Midi opeens een handzaam klein ding neerzet, zal nog steeds een behoorlijke unit zijn. Ik heb zelf een 1635, en dat is ook een lomp ding, maar is geen probleem om door het huis mee te slepen. Past gewoon overal in de kamers, en had niet op meer plekken gepast als die kleiner was geweest. 5m aan slang is wel fijn, though, die 3.5m van de Festool slang lijkt me wat aan de korte kant.
Je klinkt alsof je je keuze toch al hebt gemaakt, dus zie mijn puntjes maar als wat aandachtspuntjes bij het inwerken / gewenning aan je nieuwe, groene apparaat
Grappige reactie.dragonhaertt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
Je kan door blijven hameren op die specifieke test, maar dat is natuurlijk redelijk nietszeggend als de Makita het niet haalt.
Een brug die voor 4000 kg is berekend kan ook veel meer vrachtwagens van 4000 kg laten passeren, terwijl een brug op 3600 kg is berekend er niet eens eentje kan! De sterkere brug is oneindig veel sterker!
In ieder geval maak je gigantische heisa over iets waar niemand veel waarde aan hecht. Wil jij de sterkste slagschroevendraaier? Prima, veel plezier ermee.
Maar verder geeft iedereen je gelijk, de milwaukee is sterker, dus wat is je punt nou precies?
Termen als "Dat valt dan toch niet te verdedigen?" lijken me nogal beladen als je het hebt over 10% verschillen
Helemaal dat zwaaihandje??

Wordt er een vergelijk door iemand aangedragen en zelfs een paar keer op gewezen en dan zou je daar verder geen conclusie uit mogen halen, want nietszeggend?
Net zoals het aanhalen van dat als hij 10 % sterker was hij het wel gehaald had? Dat is pas nietszeggend.
Maar jij komt met je brug dus tot dezelfde conclusie, als hij het niet kan dan maakt het niet uit hoeveel zwakker hij is, hij kan het niet.
De toerenregeling met je vinger is ook wat subjectief, die Milwaukee draait gewoon sneller in de max en is beter te regelen vanaf laag toerental. En in de test draait hij de bout in no-time weg.
Dat zal hij dus met alle schroeven zo doen in vergelijk met de Makita als je die hetzelfde gebruikt, tenzij je expres heel langzaam draait, want zo langzaam draaien kan de Makita niet. Je hebt dus veel meer controle en snelheid met de Milwaukee.
Maar volgens mij ging het over instappen in een systeem en dan met name met een slagschroevendraaier en schroefmachine.
Dan kies je toch een hele sterke, zo niet de sterkste, als dat binnen bereik ligt.
En dan ging het mij dus om het "afkraken" van de "Milfukkee", terwijl die sterker is.
En FYI, ik heb ervaring met slagschroevendraaiers, ik gebruik ze voor werk.
Heb er een paar versleten en ben steeds voor een sterkere versie gegaan.
Hoewel ik het vaak een onding vind gezien de teringherrie, en je in veel gevallen met een goed afgestelde schroefmachine veel sneller, fijner en rustiger werkt, zijn er ook momenten dat ze onmisbaar zijn.
Maar die momenten zijn voornamelijk bij lange en dikke schroeven en bouten.
En dan wil je inderdaad de sterkste in je handen hebben die doet wat je verwacht.
Dus wat @twain4me ook zegt, je koopt hem dan omdat hij sterker is. Die 10% uit de test, wat zorgt dat hij de bout in de test er 3,9x sneller in draait dan de Makita, die het dus net niet red en begint te roken.
En of je ooit zulke bouten gaat gebruiken?
Geloof me dat professioneel gereedschap meer op zijn lazer krijgt door het incidentele abuse dan door gebruik volgens het boekje. En daar koop je de machines op. Die dikke bout gaat toch even met de machine die je in je hand hebt er in gedraaid.
Als je dan na een paar bouten toch een verbrande motor of uitgelubberd lager in je handen hebt is het net wat te laat om te beseffen dat hij dat niet aankan.
En de DHZ-er doet dat net zo goed, misschien zelfs eerder want die wordt een machine aangeraden voor zijn sporadische gebruik.
Edit:
Ik heb nog even gekeken naar je goedkoperclaim, maar wat ik vind op Amazon is de Milwaukee voor $129
en de Makita vanaf $94,33........alleen van die negen opties vanaf zie ik onderaan maar één refurbished staan voor $119, nieuw zijn ze gewoon $195 (of 249)?
Zie ik dat verkeerd of "beveel" je nu een opgelapte zwakkere machine aan in je post omdat die een tientje goedkoper is dan een sterkere met 5 jaar garantie?
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 26-12-2021 11:33 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ja, inderdaad gemist.tweakduke schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:34:
[Modbreak]Ahum Señor Sjon in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Misschien gemist, maar op deze manier gaan we absoluut niet verder met deze discussie.[/]
Maar ik dacht dat het een normaal antwoord was.
Excuus als het mij betreft.
Klopt! Een workaround bestaat natuurlijk altijd. In het ergste geval zou ik ook zelf iets in kunnen bouwen. Die Metabo oplossing is natuurlijk niks anders dan een klik-aan-klik-uit stopcontact.henkie196 schreef op zondag 26 december 2021 @ 06:35:
Starmix heeft die onderbrekingsknop, die in principe met elke stofzuiger en accuapparaat werkt. Maar goed, is niet zo elegant als de Festool optie. Doe vooral wat je niet laten kunt, zou ik zeggen.
Wat ik zo vinden kan is dat ze allebei een 58mm aansluiting hebben. Ik heb ook een filmpje gevonden van iemand die de festool slang op een Rigid stofzuiger gebruikt. Echt zeker weet ik het dus niet, maar het lijkt me wel waarschijnlijk.Qua slang, ik zou eerst even proberen te achterhalen of de aansluiting van de slang op de stofzuiger wel past met de Makita slang. Festool heeft vaak z'n eigen ding (want Festool), en Makita lijkt vaak weinig lijn te hebben in de aansluitingen die ze gebruiken, dus zou er zeker niet vanuit gaan dat dit makkelijk op elkaar past.
Bedankt voor de infoQua formaat, zou ik er niet al te zwaar aan tillen. @Boudewijn kan het, geloof ik, uit ervaring vertellen, maar als ik naar de maten kijk, is de Midi vooral smaller. Een Starmix 1625 is bv. 2cm korter, 0.5cm lager, alleen wel 7 cm breder. Dus denk niet dat je met een Midi opeens een handzaam klein ding neerzet, zal nog steeds een behoorlijke unit zijn. Ik heb zelf een 1635, en dat is ook een lomp ding, maar is geen probleem om door het huis mee te slepen. Past gewoon overal in de kamers, en had niet op meer plekken gepast als die kleiner was geweest. 5m aan slang is wel fijn, though, die 3.5m van de Festool slang lijkt me wat aan de korte kant.
Je klinkt alsof je je keuze toch al hebt gemaakt, dus zie mijn puntjes maar als wat aandachtspuntjes bij het inwerken / gewenning aan je nieuwe, groene apparaat
Juiste dit soort overwegingen doen me twijfelen om niet gewoon voor de grotere 'degelijke' nilfisk te gaan (makita VC4210)
Nilfisk maakt ook een iets kleiner model, die hetzelfde is behalve de opvangbak.
Bij Nilfisk heten deze modellen Attix 33 en Attix 44. De 44 is te koop onder Makita rebrand (VC4210) en de Attix 33 wordt ook verkocht als Milwaukee rebrand. Die is iets lager, en heeft andere wieltjes.
Het liefste zou ik de Attix modellen en Festool Midi een keer naast elkaar zien.
Deze video heeft de Bosch, Starmix (metabo) en Nilfisk (Milwaukee) naast elkaar, helaas geen Festool in het rijtje.
Professioneel gebruik in houtbewerking? Ik grijp vaker naar de slagschroevendraaier omdat ze veel kleiner/lichter zijn. Maar wat vooral fijn is: Je kan “rap” een schroef op een onhandig plaats indraaien zonder veel tegenkracht te moeten geven (bv. boven het hoofd). Zoals dat vaak wel het geval is met een gewone schroefboormachine.Teijgetje schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:09:
[...] En FYI, ik heb ervaring met slagschroevendraaiers, ik gebruik ze voor werk.
Heb er een paar versleten en ben steeds voor een sterkere versie gegaan.
Hoewel ik het vaak een onding vind gezien de teringherrie, en je in veel gevallen met een goed afgestelde schroefmachine veel sneller, fijner en rustiger werkt, zijn er ook momenten dat ze onmisbaar zijn.
Maar die momenten zijn voornamelijk bij lange en dikke schroeven en bouten.
En dan wil je inderdaad de sterkste in je handen hebben die doet wat je verwacht.
Toevallig ook ervaring met de Makita 40v lijn? Td001 tot 220nm
Das toch helemaal niet zoveel? Bosch blauw heeft een model wat 1050nm doet op 18V. Losdraaien zelfs 1700nm.de echte flush schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:05:
[...]
Professioneel gebruik in houtbewerking? Ik grijp vaker naar de slagschroevendraaier omdat ze veel kleiner/lichter zijn. Maar wat vooral fijn is: Je kan “rap” een schroef op een onhandig plaats indraaien zonder veel tegenkracht te moeten geven (bv. boven het hoofd). Zoals dat vaak wel het geval is met een gewone schroefboormachine.
Toevallig ook ervaring met de Makita 40v lijn? Td001 tot 220nmDaar halen ze toch echt het voordeel uit de hogere spanning. Alleen weer een ander batterij platform… Dan is er misschien meer iets te zeggen voor Dewalt flexvolt technologie.
Das een slagmoersleutel, geen slagschroevendraaier.Navi schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:30:
[...]
Das toch helemaal niet zoveel? Bosch blauw heeft een model wat 1050nm doet op 18V. Losdraaien zelfs 1700nm.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
slagschroevendraaierNavi schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:30:
[...]
Das toch helemaal niet zoveel? Bosch blauw heeft een model wat 1050nm doet op 18V. Losdraaien zelfs 1700nm.
Wat jij bedoelt is een 'slagmoersleutel' of ook wel simpelweg slagtol genoemd.
Verschil is de opname van bitjes (schroeven) of doppen. (bouten en moeren)
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
De slagschroevendraaiers van Makita (waarschijnlijk de rest ook) maken een teringherrie van bijna 100 dB(92-97 dB(A)) , dat is net geen straaljager die op 300m overvliegt.de echte flush schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:05:
Ik grijp vaker naar de slagschroevendraaier omdat ze veel kleiner/lichter zijn. Maar wat vooral fijn is: Je kan “rap” een schroef op een onhandig plaats indraaien zonder veel tegenkracht te moeten geven (bv. boven het hoofd). Zoals dat vaak wel het geval is met een gewone schroefboormachine.
Bij een geluidsbelasting van langer dan een kwartier boven 95 dB en langer dan een half uur bij 92 dB loop je gehoorschade op.
Ik heb geen zin om altijd maar gehoorbescherming in te hebben, en bovendien dit dus ook van mijn omgeving te vragen. Ik hoor liever de radio.
Buren die komen klagen nog even daargelaten want het is natuurlijk niet leuk als ik mijn werk gedaan heb en mijn opdrachtgever heeft daarna gelijk een getroubleerde relatie met de buren.
Vandaar dat ik vaak gewoon de schroefmachine pak, dat gaat echt prima. De hele wereld deed het namelijk eerst gewoon met een schroefmachine voordat slagschroevendraaiers op de markt kwamen.
Voor de lastige plekjes zijn de excentrische en haakse schroefmachine dan ook meer dan voldoende.
Ik eet 's ochtends wel vaak een bordje pap, zodat ik de schroefmachine ook boven mijn hoofd kan gebruiken.
Maar ieder zijn ding.
@thijsco19
En de slagmoersleutels met een 1/2" vierkant uitgang met daarin een 1/4" bitaansluiting? Zoals deze.
Waar vallen die dan onder als je er een bitje in zet?
Of deze slagtol?
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 27-12-2021 16:44 ]
Iemand nog ervaring met goede prof bouwstofzuigers? Wij hebben nu een bosch blauw gas 35 m AFC. Nu net twee jaar oud al 1 maal terug wegens extreem verlies zuigkracht en nu word het langzaam weer minder.
10 jaar geleden een bosch gas 50 gehad. Die was wel extreem goed maar ik heb idee dat bosch stofzuigers wat minder goed zijn dan vroeger.
Prijs tot 1000 a 1200 inclusief. Liefst ook met natfunctie auto filter reining en liefst twee goede filters.
Wij hebben ook een kleine makita en dus de bosch. Das leuk voor schuren en achter de afkorter
Deze moet achter een zware muurfrees en dozenboor/diamantboor.
10 jaar geleden een bosch gas 50 gehad. Die was wel extreem goed maar ik heb idee dat bosch stofzuigers wat minder goed zijn dan vroeger.
Prijs tot 1000 a 1200 inclusief. Liefst ook met natfunctie auto filter reining en liefst twee goede filters.
Wij hebben ook een kleine makita en dus de bosch. Das leuk voor schuren en achter de afkorter
[ Voor 15% gewijzigd door Rofdof op 27-12-2021 17:10 ]
Ik gebruik deze https://www.toolnation.nl...ctie-dealer-garantie.html in cominatie met een muurfrees nu een jaar of 5.Rofdof schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:09:
Iemand nog ervaring met goede prof bouwstofzuigers? Wij hebben nu een bosch blauw gas 35 m AFC. Nu net twee jaar oud al 1 maal terug wegens extreem verlies zuigkracht en nu word het langzaam weer minder.
Tot op heden geen problemen mee gehad, hij is er ook in de starmix uitvoering.
Please state the nature of the technical emergency
Zitten daar stevige filters in liefst verticaal geplaatst?edsandje schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:05:
[...]
Ik gebruik deze https://www.toolnation.nl...ctie-dealer-garantie.html in cominatie met een muurfrees nu een jaar of 5.
Tot op heden geen problemen mee gehad, hij is er ook in de starmix uitvoering.
Er zijn niet veel verschillende fabrikanten van stofzuigers.
De meeste die je ziet zijn:
-Starmix (zoals Metabo of de boven benoemde 'spit')
-Nilfisk (zoals Makita, Milwaukee, mirka, flex)
-Bosch.
-Festool.
Let hier op bij het vergelijken. Nilfisk en Starmix maken heel veel zuigers in andere kleuren voor andere merken.
Als je één pagina terug kijkt zie je een hele discussie met wat overwegingen bij mijn zoektocht naar een bouwstofzuiger. Uiteindelijk ga ik voor de Makita vc4210L (rebranded Nilfisk Attix 44)
De meeste die je ziet zijn:
-Starmix (zoals Metabo of de boven benoemde 'spit')
-Nilfisk (zoals Makita, Milwaukee, mirka, flex)
-Bosch.
-Festool.
Let hier op bij het vergelijken. Nilfisk en Starmix maken heel veel zuigers in andere kleuren voor andere merken.
Als je één pagina terug kijkt zie je een hele discussie met wat overwegingen bij mijn zoektocht naar een bouwstofzuiger. Uiteindelijk ga ik voor de Makita vc4210L (rebranded Nilfisk Attix 44)
[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 27-12-2021 19:15 ]
Wat is stevig, ik vind het wel een solide apparaat.Rofdof schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:07:
[...]
Zitten daar stevige filters in liefst verticaal geplaatst?
Als je de bovenzijde open doet hangen daar de filters onder.
Gemakkelijk te verwijderen en te reinigen.
Op https://www.spitpaslode.b...04sharp0.htm#/accessories staat ook een plaatje van de filters.
Wat @dragonhaertt zegt hierboven. Ik heb destijds de combi gekocht met een muurfrees bij Toolnation.
Please state the nature of the technical emergency
Ik denk overigens dat het verschil tussen een Gas 35, Starmix 1625 en Attix 44 erg klein is.
Als je na 2 jaar power verliest, moet je dan niet gewoon je filters vervangen?
Als je na 2 jaar power verliest, moet je dan niet gewoon je filters vervangen?
[ Voor 30% gewijzigd door dragonhaertt op 27-12-2021 19:54 ]
Soms zie ik weleens filmpjes van personen die hun houten plaatwerk zagen met hun invalzaag op grote piepschuimen onderliggers. Hoe heten deze onderliggers en waar kun je ze halen?
Zijn er mensen met ervaring met de Bosch Professional GSS160 multischuurmachine? Ik heb nu een Bosch groen equivalent maar de stofafzuiging is beroerd en ik vind dat erg belangrijk in een schuurmachine.
Ik hoor zeer goede dingen voer de afzuiging van de excentermachines van Bosch Professional dus ik vraag me af of ik met de GGS160 ook een beetje blij wordt of toch naar de Festool DTS400 moet. Eigenlijk heb ik alleen behoefte aan de 100x150 deltavorm namelijk.
Ik heb geen merkvoorkeur verder. Al m'n gereedschap is bijna Makita, maar meer vertrouwen in Bosch en Festool als het om schuren gaat.
Ik hoor zeer goede dingen voer de afzuiging van de excentermachines van Bosch Professional dus ik vraag me af of ik met de GGS160 ook een beetje blij wordt of toch naar de Festool DTS400 moet. Eigenlijk heb ik alleen behoefte aan de 100x150 deltavorm namelijk.
Ik heb geen merkvoorkeur verder. Al m'n gereedschap is bijna Makita, maar meer vertrouwen in Bosch en Festool als het om schuren gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 27-12-2021 20:29 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Zijn dat niet gewoon restjes isolatiemateriaal?mierenfokker schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:20:
Soms zie ik weleens filmpjes van personen die hun houten plaatwerk zagen met hun invalzaag op grote piepschuimen onderliggers. Hoe heten deze onderliggers en waar kun je ze halen?
Ik doe dat op xps. Eps geeft teveel rommel. Ik had de xps over van een projectje.mierenfokker schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:20:
Dat zijn gewoon 'piepschuim' (polystyreen) platen. Te krijgen bij bijvoorbeeld een bouwmarkt.mierenfokker schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:20:
De blauwe platen zijn XPS, extruded polystyreen (ook wel hardschuim)
Nu het al een tijdje over stofzuigers gaat. Hoeveel verschil zit er tussen een L en een M klasse en is dat de meerprijs waard?
Als ik kijk naar een vc4210 kijken, hoeveel ga je merken tussen beide?
Ik heb de GSS 18V-10, en de DTS400 van Festool en de Festool is toch echt de goto machine voor mij tussen die twee. Nu is de GSS die ik heb niet de 160, dus of het een eerlijke vergelijking is weet ik niet. Maar ik heb het meeste van Bosch, alleen speciaal voor het schuren heb ik Festool in huis gehaald.Makkelijk schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:28:
Zijn er mensen met ervaring met de Bosch Professional GSS160 multischuurmachine? Ik heb nu een Bosch groen equivalent maar de stofafzuiging is beroerd en ik vind dat erg belangrijk in een schuurmachine.
Dat ligt er een beetje aan wat je gaat doen. Muurfrezen zou ik een M klasse nemen, anders volstaat ook een L. En volgens mij zit de M een akoestische geluidje en led die afgaat als zuigkracht afneemt. Verder zijn ze bijna identiek.bakkerl schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:14:
Nu het al een tijdje over stofzuigers gaat. Hoeveel verschil zit er tussen een L en een M klasse en is dat de meerprijs waard?
Maar is er ook een merkbaar verschil qua stofafzuiging? Want qua schuren ben ik eerlijk gezegd voor waar het voor is ook al tevreden met m'n huidige budget Bosch, alleen de stofafzuiging is een ramp. Van wat ik heb gezien is de stofafzuiging van de excentrische machines bij Bosch minstens zo goed als bij Festool, maar een duidelijke vergelijking tussen de vlakke machines kan ik niet vinden.rockhopper schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:34:
[...]
Ik heb de GSS 18V-10, en de DTS400 van Festool en de Festool is toch echt de goto machine voor mij tussen die twee. Nu is de GSS die ik heb niet de 160, dus of het een eerlijke vergelijking is weet ik niet. Maar ik heb het meeste van Bosch, alleen speciaal voor het schuren heb ik Festool in huis gehaald.
Festool is toch iets meer dan 2x duurder, de vraag is of dat het waard is..
Ik gebruik overigens mijn Karcher WD3 voor de afzuiging. Een stevige afzuiger maar niet heel gereedschap-specifiek. Ik weet niet of dat nog veel uitmaakt. Ik heb hier een tafel geschuurd met een Festool Rotex 150 en een Festool stofzuiger en dat was nagenoeg stofvrij werken midden in de woonkamer
[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 27-12-2021 21:44 ]
Ik heb dezelfde ook ruim 2 jaar en heb er tot nu toe geen problemen mee. In die prijsklasse vindt je weinig beters qua filter en zuigkracht. Gebruik hem voor zowel zaagmachines als slijpen in steen of gruis opzuigen. Meestal met filterzak, maar ook wel zonder.Rofdof schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:09:
Maar je kan natuurlijk een maandagmorgenmodel hebben of ergens een verstopping.
Wat betreft nieuwe stofzuiger: in die prijsklasse zou ik naar een hoger segment Starmix of een Hilti kijken. Je hebt voor <€1000 incl een Hilti. Enkel filter, maar wel gericht op betonwerkzaamheden.
Heeft iemand hier ervaring met een 12V klopboormachine? Ik heb al een normale boormachine en een slagschroevendraaier (12V DeWalt) en deze zijn echt top. Een DCD706 zou hier mooi bij passen. Ik vraag me af of het meerwaarde heeft om nu nog een 12V klopboormachine te halen voor incidenteel gebruik, of is dit helemaal ruk en kom ik dan power te kort?
Ik heb eigenlijk alleen maar 12V accu's en de rest gewoon bedraad.
ik zou dan de klopboormachine bedraad nemen of huren/lenen wanneer je hem nodig hebt.Voggy schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:10:
Heeft iemand hier ervaring met een 12V klopboormachine? Ik heb al een normale boormachine en een slagschroevendraaier (12V DeWalt) en deze zijn echt top. Een DCD706 zou hier mooi bij passen. Ik vraag me af of het meerwaarde heeft om nu nog een 12V klopboormachine te halen voor incidenteel gebruik, of is dit helemaal ruk en kom ik dan power te kort?
Een klopboormachine op 12v is vaak te licht voor het zwaardere werk, zonde om die dan op accu aan te schaffen.
Inderdaad lekker bedraad nemen, zo vaak heb je zo'n ding toch niet nodig en je hebt dan voor minder geld een degelijke hoeveelheid vermogen.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).