Wat @CuttingStorm al zei, dat rode licht is om je nachtzicht niet te verstoren. Als je in het donker buiten loopt, en je moet even iets bijlichten (bijvoorbeeld even kaartlezen), dan zorgt rood licht ervoor, dat je ogen daarna niet opnieuw aan het donker hoeven te wennen. Zet je op zo'n moment een witte lamp aan, als is het een kleintje, dan gaat er zomaar een minuut of langer overheen voordat je weer goed zien zonder lamp.Teijgetje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:43:
@Wild Chocolate
Er staat bij de beschrijving dat het rood licht geeft.
Is dat fijn licht?
Wit lijkt me eigenlijk fijner.
@Fuel_80
Waar wil je hem voornamelijk voor gebruiken?
Qua aanschaf is er een verschil of je hem gebruikt om de kliko aan de straat te zetten of bv terwijl je hardloopt `s avonds.
Ja, dat had ik al begrepen.
Toch snap ik het deels niet, je gebruikt de lamp om mee hard te lopen zeg je? En dan weer dat je je nachtzicht nodig hebt zonder lamp en dat niet verstoren wil.
Of na kaartlezen `s nachts dat je je nachtzicht weer nodig hebt.
Dat is meer iets voor commando`s toch (of inbrekers
Zelfs bij een dropping lijkt me dat je zoveel mogelijk wil zien.
Bij een rondje joggen/runnen wil je juist wel dat anderen je zien, dat licht hou je dan toch aan?
En ben je dus gewend aan de lichtbundel die de weg/bos verlicht.
Dan lijkt me de kleur weinig uitmaken, tenzij je als een konijn in de hoofdlamp van je mederunner gaat staren, dan is rood misschien de betere optie, en wit + 1000 lumen wat teveel van het goede.
Dan zie je misschien net die lantaarnpaal over het hoofd.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Is een paar weken terug hier al besproken. Gezien het tekort aan accu's, voorlopig geen accu-actie.Matthis schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:42:
Is er geweten welke Makita acties (BE en NL) er zullen lopen vanaf januari? Komt er een nieuwe accu-actie?
Makita heeft nu een actieshop, waar je met zegeltjes terecht kan. Dat zal voorlopig wel blijven.
Ik heb een tijdje terug een kleintje gemaakt (60x120) en er wielen onder gemonteerd. Heb m tegen de muur in een schuurtje staan, en als ik m nodig heb kan ik m naar buiten rijdenzunrob schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:08:
Ik heb thuis geen ruimte om een vaste werkbank te maken, dus ik zoek een goed mobiel model. Er is redelijk wat op de markt, welke raden jullie aan?
Ik heb zelf een Worx Pegasus gekocht - uitermate tevreden mee.zunrob schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:08:
Ik heb thuis geen ruimte om een vaste werkbank te maken, dus ik zoek een goed mobiel model. Er is redelijk wat op de markt, welke raden jullie aan?
Voordelen: lichtgewicht, snel klaar te zetten en op te ruimen, sterk, klem mogelijkheden door 'ingebouwde' klemmen
Nadelen: je kunt niet ín de werkbank zagen (bij bijv. een klassiek model zoals de workmate van B&D zou je evt. het hout kunnen vervangen.
https://www.toolstation.n...-18v-200-combopack/p24035
https://www.gereedschapce...-accu-in-mbox-157860.html
Ik heb een tijd lang met veel plezier de Makita DTD152 van iemand geleend. Weet iemand hoe deze Makitas vergelijken met de Bosch machines?
Ik zou je keuze niet baseren op alleen de combopack. Je stapt in een accu-systeem, dus bekijk vooral ook de rest van het assortiment voordat je de knoop doorhakt.Levee schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:39:
Welke combopack zouden jullie aanraden?
https://www.toolstation.n...-18v-200-combopack/p24035
https://www.gereedschapce...-accu-in-mbox-157860.html
Ik heb een tijd lang met veel plezier de Makita DTD152 van iemand geleend. Weet iemand hoe deze Makitas vergelijken met de Bosch machines?
Het assortiment van Makita is het meest uitgebreid, met ook tuinmachines op dezelfde accu.
Bosch heeft meer keuze in accu's (procore) en heeft ook hele goede machines in het (minder uitgebreide) assortiment.
Beide merken zijn top. Dus een miskoop wordt het sowieso niet
Vraag over zaagbladen; heb nu de standaard die je erbij krijgt maar binnenkort ook wat klusjes die schone snede nodig hebben, oa voor aanrechtblad en op maat maken keuken frontjes. Wat is daarvoor aan te raden?
[ Voor 18% gewijzigd door Okasha op 19-12-2021 23:02 ]
Opzich heb ik bij beide merken wel eens een "miskoop" gedaan..Raymond schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:51:
[...]
Beide merken zijn top. Dus een miskoop wordt het sowieso niet
Mijn klopmachine van makita is een beetje bleh (buiten garantie behoorlijke speling ontwikkeld) is dat inmiddels opgelost bij de nieuwere modelen? Ik dacht dat er meer mensen last van hadden hier.
[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 19-12-2021 20:25 ]
Waar had ik het over hardlopen?Teijgetje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:58:
@Wild Chocolate
Ja, dat had ik al begrepen.
Toch snap ik het deels niet, je gebruikt de lamp om mee hard te lopen zeg je? En dan weer dat je je nachtzicht nodig hebt zonder lamp en dat niet verstoren wil.
Of na kaartlezen `s nachts dat je je nachtzicht weer nodig hebt.
Dat is meer iets voor commando`s toch (of inbrekers)? (Al hadden wij gewoon nachtkijkers in Vietnam
![]()
)
Zelfs bij een dropping lijkt me dat je zoveel mogelijk wil zien.
Bij een rondje joggen/runnen wil je juist wel dat anderen je zien, dat licht hou je dan toch aan?
En ben je dus gewend aan de lichtbundel die de weg/bos verlicht.
Dan lijkt me de kleur weinig uitmaken, tenzij je als een konijn in de hoofdlamp van je mederunner gaat staren, dan is rood misschien de betere optie, en wit + 1000 lumen wat teveel van het goede.
Dan zie je misschien net die lantaarnpaal over het hoofd.
Als je wat met outdoor doet, zijn er genoeg situaties te bedenken waarbij je zonder lamp veel meer ziet dan mèt. Met lamp zie je namelijk alleen wat er in je lichtbundel gebeurt. Er is dus niets zo irritant als mensen die steeds wit licht aandoen tijdens een nachtwandeling.
Ik gebruik het bijvoorbeeld ook wanneer ik op de camping wat wil lezen, dan kan ik ook nog gewoon zien wat er om me heen gebeurt.
Na wat rondkijken maar een Fenix HL18R besteld. Benieuwd hoe het gaat bevallen.Fraggert schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:17:
[...]
Neem om te beginnen hier een kijkje
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/hoofdlampen.htm
Dan krijg je een idee wat er te koop is en wat je kan verwachten.
Ik gebruik het filter om gerichter te zoeken, ik begin dan altijd met een max. prijs.
Met het bekijken van producten leer je vrij snel waar je op kan letten zoals de soort lichtbundel
https://www.knivesandtool...-lichtbron-lichtbeeld.htm
En of je 2 AAAtjes wilt voor lichtgewicht sporadisch gebruik of een headtorch met een accupack aan je riem als jij uren lang hooi sjouwt in het donker
Dank voor de verschillende adviezen!
Ik ben na jaren kloten met workmates, gammele schragen uitgekomen op toughbuilts, staan lekker stabiel. Ik heb de variant waar 2 balken aan de zijkant ingelegd kunnen worden om er zo een tafel van te kunnen maken. Ideaal met opbergen en staat rock solid tijden het klussenzunrob schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:08:
Ik wil er eentje kopen voor sporadisch gebruik.
Ik dacht het aan de scheppag basa 1.
Iemand ervaring hiermee of gelijkaardig?
Ik kies voor de basa 1 omdat die 10cm dik zou kunnen doorzagen. De anderen zijn 8cm
Deze set was een uitkomst van het vragen hier en heel veel reviews lezen en filmpjes kijken.
Nou komt de vraag naar een degelijke set hier vaak voorbij en ook met de voor en nadelen, vandaar dat ik mijn ervaring hier neer zet. N=1! Ik kwam zelf van een set metalen schragen van de ecotools die me eigenlijk perfect bevielen op de stabiliteit na.
Het grootste voordeel van de thougbuilt is, zoals de naam al doet vermoeden, de robuustheid. Deze schragen zet ik bij grote klussen op de hoogste stand en verbind ik aan beide zijdes met een balk. Daarboven op een grote plaat OSB die ik vaak ook even met 4 schroeven vast zet tegen het glijden. Op dat moment staan ze echt als een huis, ik sta daar met meer vertrouwen op dan op de keukentrap (en die vertrouw ik al 100%). Ook zonder de balken staan de schragen stevig maar zijn de wel iets gevoeliger voor de ondergrond. Wel ideaal zijn de grote beweegbare voetjes, die vlakken de meeste oneffenheden wel uit.
Naast dit grootste voordeel zitten er naar mijn mening meer voordelen aan:
- makkelijk in en uitklappen
- handige platen steunen aan de zijkant, maar gebruik ik zelf alleen om platen van de grond te houden
Tijdens het gebruik kom ik helaas toch ook wel een paar "jammer, dat had beter gekund" punten tegen:
- De hoogte, ik ben 1.93 en merk dat de hoogste stand voor wat fijner of langduriger werk toch echt te laag is.
- De bovenkant is voorzien van een griplaag, maar die heeft voor mijn gevoel alleen grip op je handsschoenen als je er langs veegt.
- Handvat, daarmee kan je ze verplaatsen maar een doos playmobile heeft gemiddeld een steviger handvat. Plus het feit dat hij, als je hem even gebruikt hebt, standaard omhoog blijft staan en je hem er echt terug in moet drukken.
- de klem voor de verbindingsbalk klemt niet. Je moet ze onderling wel echt heel goed uitlijnen en met moeite krijg je de balk er dan zo in dat het allemaal echt rocksolid staat.
- de klemmen aan de zijkant, om de balkengrip vast te zetten, zijn ook weer een nadeel bij het opbergen. Hierdoor neemt het allemaal net weer wat meer ruimte in, alhoewel dat een beetje pietluttig is misschien.
Mochten er mensen zijn die specifieke vragen hebben over deze schragen dan roep maar!
Dit lezende mag je er wel N=2 van maken, had de kleine irritaties nog niet meteen door maar na je berichtje dacht ik, oh damm dit zijn inderdaad exact de dingen waar ik me aan stoor.. blijven wel super fijne dingen.jichem schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:40:
Een tijd geleden heb ik een setje Thougbuild c700 kado gekregen van mijn vriendin.
Deze set was een uitkomst van het vragen hier en heel veel reviews lezen en filmpjes kijken.
Nou komt de vraag naar een degelijke set hier vaak voorbij en ook met de voor en nadelen, vandaar dat ik mijn ervaring hier neer zet. N=1! Ik kwam zelf van een set metalen schragen van de ecotools die me eigenlijk perfect bevielen op de stabiliteit na.
Het grootste voordeel van de thougbuilt is, zoals de naam al doet vermoeden, de robuustheid. Deze schragen zet ik bij grote klussen op de hoogste stand en verbind ik aan beide zijdes met een balk. Daarboven op een grote plaat OSB die ik vaak ook even met 4 schroeven vast zet tegen het glijden. Op dat moment staan ze echt als een huis, ik sta daar met meer vertrouwen op dan op de keukentrap (en die vertrouw ik al 100%). Ook zonder de balken staan de schragen stevig maar zijn de wel iets gevoeliger voor de ondergrond. Wel ideaal zijn de grote beweegbare voetjes, die vlakken de meeste oneffenheden wel uit.
Naast dit grootste voordeel zitten er naar mijn mening meer voordelen aan:
- makkelijk in en uitklappen
- handige platen steunen aan de zijkant, maar gebruik ik zelf alleen om platen van de grond te houden
Tijdens het gebruik kom ik helaas toch ook wel een paar "jammer, dat had beter gekund" punten tegen:
- De hoogte, ik ben 1.93 en merk dat de hoogste stand voor wat fijner of langduriger werk toch echt te laag is.
- De bovenkant is voorzien van een griplaag, maar die heeft voor mijn gevoel alleen grip op je handsschoenen als je er langs veegt.
- Handvat, daarmee kan je ze verplaatsen maar een doos playmobile heeft gemiddeld een steviger handvat. Plus het feit dat hij, als je hem even gebruikt hebt, standaard omhoog blijft staan en je hem er echt terug in moet drukken.
- de klem voor de verbindingsbalk klemt niet. Je moet ze onderling wel echt heel goed uitlijnen en met moeite krijg je de balk er dan zo in dat het allemaal echt rocksolid staat.
- de klemmen aan de zijkant, om de balkengrip vast te zetten, zijn ook weer een nadeel bij het opbergen. Hierdoor neemt het allemaal net weer wat meer ruimte in, alhoewel dat een beetje pietluttig is misschien.
Mochten er mensen zijn die specifieke vragen hebben over deze schragen dan roep maar!
Achteraf gezien had ik beter andere kunnen kopen. Ik vind ze te zwaar, dus ik pak ze niet graag.
Als ze staan, zijn ze wel stevig, maar ze zijn van dun blik gemaakt. Dus een beetje kracht op de vergrendeling of poten en het is meteen verbogen.
En het in/uitklappen is een kutklus, met rottige slechtwerkende klemmetjes. En is zeker niet makkelijk.
Ik merk dat ik liever een stel gammele houten schraagjes van de bouwmarkt pak, dan die C700's als ik snel ff iets op schraagjes wil hebben liggen. Pas als het echt wat stabieler moet staan, pak ik met tegenzin die C700's.
En ze zijn minstens 10cm te laag. Die verstelbaarheid is een wassen neus, als je ze als werkschragen wilt gebruiken, dan staan ze standaard op de hoogste stand (die alsnog te laag is). Misschien dat die lagere standen zin hebben, als je er op wilt staan, of een groot ding erop wilt zetten. Maar voor al het andere werk, zijn ze echt te laag.
Zijn zat stevig naar mijn mening, verstelbaar en voldoende hoog.
Grappig hoe bepaalde zaken verschillend worden gezien. Ik had de hierboven gelinkte ecotools schragen en vond ze bijzonder instabiel en belabberd om uit te klappen en neer te zetten. De C700 was voor mij een verademing. Overigens blijkt wel dat iedereen ze te laag vind en ze zijn inderdaad wat lomp. Ik zet ze ook zeker niet neer voor een klusje van 15 minuten, daar heb ik ook de gruwelijke k*t schraagjes van de gammel voor.Raymond schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:33:
Ik heb ook de C700's.
Achteraf gezien had ik beter andere kunnen kopen. Ik vind ze te zwaar, dus ik pak ze niet graag.
Als ze staan, zijn ze wel stevig, maar ze zijn van dun blik gemaakt. Dus een beetje kracht op de vergrendeling of poten en het is meteen verbogen.
En het in/uitklappen is een kutklus, met rottige slechtwerkende klemmetjes. En is zeker niet makkelijk.
Ik merk dat ik liever een stel gammele houten schraagjes van de bouwmarkt pak, dan die C700's als ik snel ff iets op schraagjes wil hebben liggen. Pas als het echt wat stabieler moet staan, pak ik met tegenzin die C700's.
En ze zijn minstens 10cm te laag. Die verstelbaarheid is een wassen neus, als je ze als werkschragen wilt gebruiken, dan staan ze standaard op de hoogste stand (die alsnog te laag is). Misschien dat die lagere standen zin hebben, als je er op wilt staan, of een groot ding erop wilt zetten. Maar voor al het andere werk, zijn ze echt te laag.
Die dingen zijn gewoon gemaakt voor kabouters. Dat is voor mij genoeg nadeel om ze nooit meer te willen gebruiken. (1,93) Wie een beetje lengte heeft zou ik zeker aanbevelen ze ergens te testen, ik ben in iedergeval blij dat ik ze niet eerst heb gekocht.jichem schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:57:
[...]
Overigens blijkt wel dat iedereen ze te laag vind
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 20-12-2021 11:15 ]
Vooral dat ze goed staan bij zaagwerk is belangrijk, die gammele dingen van ecotools gingen een keer aan de wandel.
Ik zou ze zeker aanraden, maar als je een beginnend klusser bent kan je ook wel met die goedkope dingen af.
Deze zijn leuk voor erbij, en voor het zwaardere/lompere werk.
Eigenaardig, mijn plaat mdf kreeg ruim voldoende weerstand. Steken je balken niet uit aan de bovenkant?jichem schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:40:
Deze schragen zet ik bij grote klussen op de hoogste stand en verbind ik aan beide zijdes met een balk. Daarboven op een grote plaat OSB die ik vaak ook even met 4 schroeven vast zet tegen het glijden.
(...)
Wat de hoogte betreft herken ik me trouwens niet in de klachten. Kan me voorstellen dat fijn houtsnijwerk niet prettig is op 81 cm hoogte, maar met het zagen en frezen van plaatmateriaal en het bouwen van keukenkasten beviel het goed.
[ Voor 17% gewijzigd door 8088 op 20-12-2021 11:40 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Toch wel dankbaar gebruik van gemaakt bij het uitrachelen/uitplaten/stuccen van een plafond in de badkamer, waarbij ik van de steunen een platform had gemaakt. Daarmee stond ik op een voor mij ideale hoogte voor deze klus. En dat staat dan echt als een huis. Maar effe er gauw bijpakken voor een klusje? nee.. dan liever die verroeste workmate
Nou heb ik em misschien ook wel redelijk mishandeld tijdens de huidige verbouwing, dus het is em vergeven.
Maar het is wel tijd voor een nieuwe.
Kop vervangen kan misschien ook (geen idee of dat moeilijk is?) maar 3 jr na aankoop ging de motor kapot, buiten de garantie, die heb ik toen zelf vervangen. Weer repareren heb ik niet zoveel zin in.
Dilemma is nu wat te doen:
weer Metabo (voordeel: kan de huidige accu's gewoon blijven gebruiken?) Omdat de motor vrij snel kapot ging, ben ik altijd wat teleurgesteld gebleven in de kwaliteit van Metabo.
of overstappen naar....maar naar welk merk?
Voor de Metabo had ik een Makita waar ik heel lang tevreden over was en in het begin heb ik nog wel eens spijt gehad niet weer een Makita gekocht te hebben. Maar de Metabo is compacter, was toen krachtiger en goedkoper en heeft een lampje opde voet die het werk bijschijnt (toch wel handig).
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Het in en uitklappen is een drama inderdaad, en de toughbuilts anders belasten dan bedoeld is qua staaldikte ook niet ideaal.
De grip vind ik daarentegen wel prima, in tegenstelling tot de greep. De prijs is best bezopen (ik heb 1 set nieuw voor 170€ inc btw gehaald, en 1 tweedehands van een emigrerende maat oveegenomen) maar ik zou oprecht niet weten wat ik anders moet kopen. Die centipedes lijken me ook leuk maar ook niet triviaal om goed op te zetten en dan mis je de plaathouders. Die zijn echt handig.
@Tacoos wat wil je ermee doen en wat heb je nu aan accu's? Ik zou zelf altijd een festool kopen. Geen slechte machine maar volgens velen niet de beste (die mensen zijn vergeten de groene pil te slikken
Het grootste deel van de verbouwing is achter de rug, dus ik ga er gewone huis-tuin-en-keuken klussen mee doen, zoals gaten boren en schroeven aandraaienBoudewijn schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:59:
...snip...
@Tacoos wat wil je ermee doen en wat heb je nu aan accu's? Ik zou zelf altijd een festool kopen. Geen slechte machine maar volgens velen niet de beste (die mensen zijn vergeten de groene pil te slikken). Maarja past wel in mijn accu- en kofferecosysteem. En ik doe geen dingen met beton of lomp buiten...
Er zitten 2 18V 2 Ah accu's bij incl lader, type:
:strip_exif()/f/image/EgHufOo0LiDWGuaPpLFXjTTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Vragen over (klop)boren zijn natuurlijk al veel vaker langsgekomen. Hier en Hier geef ik bijvoorbeeld een klein stukje uitleg.Tacoos schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:43:
Mijn Metabo SB18 klopboormachine heeft na 5 jaar behoorlijke speling op de kop.
Nou heb ik em misschien ook wel redelijk mishandeld tijdens de huidige verbouwing, dus het is em vergeven.
Maar het is wel tijd voor een nieuwe.
Kop vervangen kan misschien ook (geen idee of dat moeilijk is?) maar 3 jr na aankoop ging de motor kapot, buiten de garantie, die heb ik toen zelf vervangen. Weer repareren heb ik niet zoveel zin in.
Dilemma is nu wat te doen:
weer Metabo (voordeel: kan de huidige accu's gewoon blijven gebruiken?) Omdat de motor vrij snel kapot ging, ben ik altijd wat teleurgesteld gebleven in de kwaliteit van Metabo.
of overstappen naar....maar naar welk merk?
Voor de Metabo had ik een Makita waar ik heel lang tevreden over was en in het begin heb ik nog wel eens spijt gehad niet weer een Makita gekocht te hebben. Maar de Metabo is compacter, was toen krachtiger en goedkoper en heeft een lampje opde voet die het werk bijschijnt (toch wel handig).
Ga je investeren in een nieuw merk accugereedschap? Kijk even goed naar het assortiment en/of probeer een aantal van de machines die je denkt te willen hebben uit.
Ik heb laatst voor het eerst een Festool C15 Li gebruikt, en ik moet zeggen dat dit de meest afschuwelijke (vooral ergonomisch gezien) schroefboor is die ik ooit gebruikt heb.Boudewijn schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:59:
@hierboven , de toughbuilts zijn voor zagen enzo prima wua hoogte. Voor zwaluwstaartjes en ander fijn werk gewoon een kruk of stoel erbij regelen... Dat moet beter werken.
Het in en uitklappen is een drama inderdaad, en de toughbuilts anders belasten dan bedoeld is qua staaldikte ook niet ideaal.
De grip vind ik daarentegen wel prima, in tegenstelling tot de greep. De prijs is best bezopen (ik heb 1 set nieuw voor 170€ inc btw gehaald, en 1 tweedehands van een emigrerende maat oveegenomen) maar ik zou oprecht niet weten wat ik anders moet kopen. Die centipedes lijken me ook leuk maar ook niet triviaal om goed op te zetten en dan mis je de plaathouders. Die zijn echt handig.
@Tacoos wat wil je ermee doen en wat heb je nu aan accu's? Ik zou zelf altijd een festool kopen. Geen slechte machine maar volgens velen niet de beste (die mensen zijn vergeten de groene pil te slikken). Maarja past wel in mijn accu- en kofferecosysteem. En ik doe geen dingen met beton of lomp buiten...
Dat ding is niet normaal vast te houden, veeeeels te langwerkpig handvat en de balans is ook slecht.
Over het algemeen vind ik Festool gereedschap wel goed spul (albeit te duur), maar dit was echt een afknapper.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Qua toughbuilts wel eens met de opmerkingen hier. Ik heb ze net even opgemeten, zo'n 84 cm hoog (met 18mm OSB). Niet echt hoog genoeg voor fijn werk (keukenblad op die hoogte zou me irriteren), dan heb ik liever 94 cm. Maar voor plaatjes en plankjes zagen vind ik het wel prima, eigenlijk, of in ieder geval heb ik me er nog niet aan gestoord tot nu toe.Boudewijn schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:59:
@hierboven , de toughbuilts zijn voor zagen enzo prima wua hoogte. Voor zwaluwstaartjes en ander fijn werk gewoon een kruk of stoel erbij regelen... Dat moet beter werken.
Ik zie vaak, dat alleen de body wordt aangeboden. Maar het liefst wil ik een complete set met accu en oplader + koffer.
Ik heb zelf al een schroefmachine van Bosch (groen 14,4v), en deze functioneert prima voor mijn huis-tuin-keuken werkzaamheden. En vind het niet zo nodig om deze te vervangen.
Al mijn overige apparatuur is met een snoertje.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Waarom zoek je dan specifiek naar een slagschroevendraaier?AMDFreak schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:37:
Al een enige tijd ben ik op zoek naar een slagschroevendraaier.
Ik zie vaak, dat alleen de body wordt aangeboden. Maar het liefst wil ik een complete set met accu en oplader + koffer.
Ik heb zelf al een schroefmachine van Bosch (groen 14,4v), en deze functioneert prima voor mijn huis-tuin-keuken werkzaamheden. En vind het niet zo nodig om deze te vervangen.
Al mijn overige apparatuur is met een snoertje.
K to the KillaZ
Ook voor jou, net zoals hierboven:AMDFreak schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:34:
Tijdje terug een keer mee mogen werken en moet zeggen het werkt wel erg fijn als je ff een schroef ergens in moet draaien ipv dat je soms met behoorlijk wat kracht een schroef erin moet "duwen".
Natuurlijk kan je een set kopen, maar denk vooral na over welk merk. Veel sets zijn niet eens goedkoper dan het los kopen van de nieuwste modellen.Als je serieus kijkt naar een aantal accu tools, dan kan je het beste een keuze baseren op het ecosysteem.
De nieuwe machines zijn niet zo belachelijk duur, als je losse bodies koopt. Een groot deel van de investering zal in de accu's zitten.
Accu acties (tenminste voor Makita) zijn voorlopig van de baan, ivm slechte leverbaarheid door corona. Je hoeft dus niet tot januari te wachten en te hopen gratis accu's te krijgen.
Feit blijft gewoon dat een goede accu zo'n 60e kost, en een (simpel) aparaat zo'n 100-120 euro. Daarnaast is het gewoon vervelend om meerdere accu's en lader types te hebben en onderhouden.
[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 20-12-2021 16:39 ]
Ter aanvulling: je krijgt momenteel (tot 1 april) punten bij de aankoop van aparaten (10, 20 of 30) en voor 30 punten kan je een 5Ah 18V accu bestellen.dragonhaertt schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:38:
[...]
Ook voor jou, net zoals hierboven:
[...]
Natuurlijk kan je een set kopen, maar denk vooral na over welk merk. Veel sets zijn niet eens goedkoper dan het los kopen van de nieuwste modellen.
Accu acties (tenminste voor Makita) zijn voorlopig van de baan, ivm slechte leverbaarheid door corona. Je hoeft dus niet tot januari te wachten en te hopen gratis accu's te krijgen.
Feit blijft gewoon dat een goede accu zo'n 60e kost, en een (simpel) aparaat zo'n 100-120 euro. Daarnaast is het gewoon vervelend om meerdere accu's en lader types te hebben en onderhouden.
Ik heb recent een DUH523Z en een DGA517ZJ gekocht en daar kreeg ik 40 punten bij in totaal. Accutollen e.d. krijg je 10 punten bij. Je kan dus nog wel gratis accu's krijgen, maar niet meer "1 apparaat = 1 accu"
Dat snap ik (begrijp mij niet verkeerd, ik ben 150% pro-slagtol), maar vergelijk je dat dan met je groene bosch?AMDFreak schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:34:
Tijdje terug een keer mee mogen werken en moet zeggen het werkt wel erg fijn als je ff een schroef ergens in moet draaien ipv dat je soms met behoorlijk wat kracht een schroef erin moet "duwen".
Een slagtol trapt alles heel snel en makkelijk erin, maar ik vraag mij af of je dan niet beter af bent met een knappe accutol, die ook kan kloppen bijvoorbeeld. (bijvoorbeeld de DDP 484/482)
Of de nieuwe DeWalt setjes, als je toch op een ecosysteem moet stappen.
K to the KillaZ
Ik denk verder dat iedere stap uit het bosch groen segment naar bosch blauw/makita/dewalt al een grote verbetering is. En of je dan een klop functie of slagfunctie nodig gaat hebben laat ik maar even in het midden. Als je veel moet "duwen" is je huidige machine gewoon ontoereikend.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als je enigsinds veel schroeven moet gaan schroeven, dan is de tweede geweldig om te hebben.
Een stuk fijner voor je polsen om met een slagschroevendraaier te werken.
Een accu(klop)boor is natuurlijk wel veel breder inzetbaar. Het liefste heb je ze gewoon allebei
1 om voor te boren, daarvoor is mijn huidige bosch groen meer dan voldoende.
en een 2de zou fijn zijn om te kunnen schroeven en dan lijkt mij een slagschroevendraaier een mooie aanvulling op mijn huidige collectie
ps. mijn huidige Bosch Accu schroefmachine heeft ook een klopfunctie.
Absoluut. Ik heb zelf 3 accutollen + een slagschroevendraaier (ja dat is, meestal, overkill maar 2 machines zijn 14,4V, de rest 18V). Ik snap de aversie voor slagschroevendraaiers niet zo, het is voor mij de beste gereedschap aanschaf die ik gedaan heb de afgelopen 10 jaar. En ik had, toen ik hem kocht, al 2 accutollen, dus het was niet mijn 2e machine. Ik gebruik nu meestal 1 machine om te boren, 1 om te verzinken en 1 om te schroeven. En als ik in hout en steen of twee maten moet boren heb ik dus ieder boortje in een aparte machine. Ik heb zeg maar een hekel aan wisselenAMDFreak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:06:
Wat Dragonhaert zegt.. soms is het makkelijker om 2 boormachines te hebben..
1 om voor te boren, daarvoor is mijn huidige bosch groen meer dan voldoende.
en een 2de zou fijn zijn om te kunnen schroeven en dan lijkt mij een slagschroevendraaier een mooie aanvulling op mijn huidige collectie
ps. mijn huidige Bosch Accu schroefmachine heeft ook een klopfunctie.
ik wel een beetje. jaren geleden toen slagtollen net nieuw waren was ik twee huizen veder dan ons projecthuis en ik was verbaasd hoe goed de slagtol te horen was. Die slagtollen indien niet nodig voor de kracht kunnen gewoon een bak extra overlast veroorzaken. schroef jij 4 schroefjes is dat wel iets anders dan een paar duizend bij een grote verbouwing. Het is een prima stukje gereedschap, en ik gebruik ze al vele jaren heel erg graag, maar het heeft gewoon een nadeel (het geluid).Nivado schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:31:
[...]
Ik snap de aversie voor slagschroevendraaiers niet zo,
Neemt niet weg dat ik hem niet meer zou kunnen missen.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-12-2021 12:41 ]
Als je 6+ mm schoeven er in draaid maakt hij inderdaad een hele bak met herrie. Maar bij 4mm schroeven, als de kracht dus niet nodig is, slaat hij (bijna) niet en dan maken ze ook gewoon geen herrie.twain4me schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:37:
[...]
ik wel een beetje. jaren geleden toen slagtollen net nieuw waren was ik twee huizen veder dan ons projecthuis en ik was verbaasd hoe goed de slagtol te horen was. Die slagtollen indien niet nodig voor de kracht kunnen gewoon een bak extra overlast veroorzaken. schroef jij 4 schroefjes is dat wel iets anders dan een paar duizend bij een grote verbouwing. Het is een prima stukje gereedschap, en ik gebruik ze al vele jaren heel erg graag, maar het heeft gewoon een nadeel (het geluid).
Neemt niet weg dat ik hem niet meer zou kunnen missen.
Dat hangt natuurlijk wel van het model af. We kunnen denk in niet op basis van een enkele tol zeggen dat het in algemene zin mee of tegen valt. mijn ervaring is dat er een enorm verschil in kan zitten.Nivado schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:03:
[...]
Als je 6+ mm schoeven er in draaid maakt hij inderdaad een hele bak met herrie. Maar bij 4mm schroeven, als de kracht dus niet nodig is, slaat hij (bijna) niet en dan maken ze ook gewoon geen herrie.
Dan zie ik geen verschil met een boorschroefmachine, in die situatieNivado schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:03:
[...]
Als je 6+ mm schoeven er in draaid maakt hij inderdaad een hele bak met herrie. Maar bij 4mm schroeven, als de kracht dus niet nodig is, slaat hij (bijna) niet en dan maken ze ook gewoon geen herrie.
Als er geen verschil is, wat is er dan op tegen?Raymond schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:19:
[...]
Dan zie ik geen verschil met een boorschroefmachine, in die situatie
Dat verschil is er natuurlijk wel. De slagschroevendraaier heeft minimal 2x zoveel toeren, dus schroeft sneller. Desondanks is de doseerbaarheid hoger. Aangezien de snel snelheid afneemt als de weerstand hoger wordt, tot het moment dat het slag mechanisme in werking treed. Dan kan je tikje voor tikje de schroef er verder in draaien, to het gewenste verzink niveau. Het is wel van belang dat je de stand van de instelbare SSD aanpast op de schroef. 4mm doe ik niet op de hoogste stand.
Onderaan de streep is het waarschijnlijk persoonlijk of je een SSD fijn vind of niet (als 2e machine, als 1ste machine zou ik het sowieso niet doen). Wat mij echter opvalt is dat hier heel veel mensen roepen dat een SSD waardeloos/ruk/onzinnig is. Ik denk dat de meeste die dit roepen er zelf geen hebben. Dat is waar ik op doel met het niet begrijpen van de aversie.
Hier heb je wel een goed punt. Ik heb zelf een instelbare SSD, en dat zou ik dan ook iedereen aanraden.twain4me schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:18:
[...]
Dat hangt natuurlijk wel van het model af. We kunnen denk in niet op basis van een enkele tol zeggen dat het in algemene zin mee of tegen valt. mijn ervaring is dat er een enorm verschil in kan zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door Nivado op 21-12-2021 13:31 ]
Met een accuschroefmachine heb ik vaak dat ik de kop kapot draai en daarom duw ik meer om grip te krijgen op de schroef. Is dat niet bij elke accuschroefmachine hetzelfde? Heb je meer grip met torx-schroeven?
Hoewel het zwaaaaar overkill is voor mij, ben ik aan het kijken naar een Makita DTD171.
[ Voor 0% gewijzigd door dreester op 21-12-2021 13:48 . Reden: typo ]
Die DTD171 heb ik ook, gekocht voor het bouwen van een overkapping in de tuin. Lekker handzaam voor hoeveel power je hebtdreester schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:40:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een slagschroevendraaier. Tot voor kort wist ik niet wat het precies was.
Met een accuschroefmachine heb ik vaak dat ik de kop kapot draai en daarom duw ik meer om meer om grip te krijgen op de schroef. Is dat niet bij elke accuschroefmachine hetzelfde? Heb je meer grip met torx-schroeven?
Hoewel het zwaaaaar overkill is voor mij, ben ik aan het kijken naar een Makita DTD171.
Zorg altijd dat je het juiste bitje gebruikt. Let dus goed op voor PH1, PH2 en PZ1, PZ2.dreester schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:40:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een slagschroevendraaier. Tot voor kort wist ik niet wat het precies was.
Met een accuschroefmachine heb ik vaak dat ik de kop kapot draai en daarom duw ik meer om meer om grip te krijgen op de schroef. Is dat niet bij elke accuschroefmachine hetzelfde? Heb je meer grip met torx-schroeven?
Als ik het niet zeker weet, pas ik vaak even de bitjes met de hand. Als er ook maar iets speling op zit, weet je dat je de verkeerde bit hebt.
En ja, Torx heeft veel meer grip. Ik gebruik het liefst ook alleen maar schroeven met Torx.
Los daarvan: met een slagschroefmachine is het veel makkelijker om controle te houden over de neerwaardse druk. Dit omdat je geen last hebt van zijdelingse kracht.
Juist
PSN: Flix20-NL
Een kopje stuk draaien kan wel eens gebeuren, maar als dat vaak gebeurd hou je of de tol niet loodrecht op de schroef of het bitje past niet. gebruik het juiste en goede bitjes, en behandel de bitjes die je gratis krijgt bij schroeven ook als wegwerp bitjes, bitjes slijten ook gewoon.dreester schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:40:
Met een accuschroefmachine heb ik vaak dat ik de kop kapot draai en daarom duw ik meer om grip te krijgen op de schroef. Is dat niet bij elke accuschroefmachine hetzelfde? Heb je meer grip met torx-schroeven?
Minder ervaren mensen hebben soms de neiging om een tol niet loodrecht te houden en dat effect kan heel erg schelen per machine. Ik ben dan ook een groot voorstander dat mensen een machine gaan testen (nu een beetje lastig met corrona) ergonomie e.d. zijn ook gewoon selectie criteria. Het kan best zijn dat een andere machine in jouw handen heel veel fijner werkt, het is meer dan alleen specs.
de D171 is dat in Duitsland..Flix20 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:23:
Ah, de maandelijkse discussie over slagschroeven draaiers is er weer en totaal ongerelateerd heb ik ineens de behoefte om op amazon te gaan struinen of ze in de aanbieding zijn:+
Voor de volledigheid, ik bedoel dus de Makita dtd171z slagschroevendraaier. Niet Bosch. Maargoed dit topic is niet bedoeld als aanbiedingentopic dus zal er niet te diep op ingaan.Flix20 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:22:
[...]
Zit in het Bosch Blauw eco dus zal de GDX zijn.
Ja dat snap ik, maar die is voor mij niet interessant gezien ik in het Bosch kamp zit.Fedde schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:24:
[...]
Voor de volledigheid, ik bedoel dus de Makita dtd171z slagschroevendraaier. Niet Bosch. Maargoed dit topic is niet bedoeld als aanbiedingentopic dus zal er niet te diep op ingaan.
Je hebt niet tijdens black friday gekeken?Flix20 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:23:
Ah, de maandelijkse discussie over slagschroeven draaiers is er weer en totaal ongerelateerd heb ik ineens de behoefte om op amazon te gaan struinen of ze in de aanbieding zijn:+
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Toch leuk, vorige maand is hij me niet opgevallen.Flix20 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:23:
De invalzaag vs. cirkelzaag wel!
(overigens vind ik nog steeds een ssd heerlijk, behalve op zondag en in de avonden)
Ook toen is het e.e.a. aan Bosch Blauw binnengekomen en kon ik het voor mezelf niet meer verantwoorden nog meer te kopen.rockhopper schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:52:
[...]
Je hebt niet tijdens black friday gekeken?
Maar nu is het natuurlijk bijna kerst.. nieuwe ronde nieuwe kansen!
SSD is wel fijn, ja. Lekker snel PC en programma's / spellen opgestartjichem schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:57:
Toch leuk, vorige maand is hij me niet opgevallen.
De invalzaag vs. cirkelzaag wel!
(overigens vind ik nog steeds een ssd heerlijk, behalve op zondag en in de avonden)
Zit ook wel rond te kijken voor slagschroevendraaier of 18V schroeftol als uitbreiding op m'n 12V schroeftol. Maar dan zie ik een slagschroevendraaier voor meer dan m'n flexi click set staan, en dan is het toch weer gauw voorbij met de aankoopdrang. De nieuwe FC van Milwaukee kost zowat 50% extra dan wat de oude kostte, ligt het aan mij of is alles een stuk duurder geworden?
Is eigenlijk alleen voor binnen om op mijn nieuw gebouwde entresol/vliering te komen. Dus wil graag dat deze zo klein mogelijk inklapt/schuift zodat ik hem in een hoek kan gooien wanneer ik niet bij de rotzooi kerst spullen moet. Verder moet die wel beetje stevig en veilig zijn en zo goedkoop mogelijk.
Edit: Hoogte is ongeveer 260cm
[ Voor 4% gewijzigd door perspectivebass op 21-12-2021 19:37 ]
Nooit meer kruiskop/philips voor mij, enkel nog Torx, werkt zoveel beter en nooit meer een bitje wat overslaat, je hoeft ook bijna geen kracht te zetten, werkt heerlijk.Jeldert schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:48:
[...]
Zorg altijd dat je het juiste bitje gebruikt. Let dus goed op voor PH1, PH2 en PZ1, PZ2.
Als ik het niet zeker weet, pas ik vaak even de bitjes met de hand. Als er ook maar iets speling op zit, weet je dat je de verkeerde bit hebt.
En ja, Torx heeft veel meer grip. Ik gebruik het liefst ook alleen maar schroeven met Torx.
Los daarvan: met een slagschroefmachine is het veel makkelijker om controle te houden over de neerwaardse druk. Dit omdat je geen last hebt van zijdelingse kracht.
Is een vlizotrap niet handiger dan?perspectivebass schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:32:
Minder hip dan elektrisch gereedschap, maar voor mij nu wel een must… een goede ladder?
Is eigenlijk alleen voor binnen om op mijn nieuw gebouwde entresol/vliering te komen. Dus wil graag dat deze zo klein mogelijk inklapt/schuift zodat ik hem in een hoek kan gooien wanneer ik niet bij de rotzooi kerst spullen moet. Verder moet die wel beetje stevig en veilig zijn en zo goedkoop mogelijk.
Edit: Hoogte is ongeveer 260cm
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nadeel van Torx is tochwel dat je voor elke maat schroef een ander bitje nodig hebt, Wat dus betekend dat ik ook minstens 3 slagschroevendraaiers nodig heb, naast mijn 3 boormachinesNavi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:30:
[...]
Nooit meer kruiskop/philips voor mij, enkel nog Torx, werkt zoveel beter en nooit meer een bitje wat overslaat, je hoeft ook bijna geen kracht te zetten, werkt heerlijk.
Dat gaat zelfs mij te ver
Het merendeel is toch wel torx20. Kleine maten (3x20/25) zijn doorgaans t10 of 15 maar de meest courante schroeven toch echt wel t20Nivado schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:07:
[...]
Nadeel van Torx is tochwel dat je voor elke maat schroef een ander bitje nodig hebt, Wat dus betekend dat ik ook minstens 3 slagschroevendraaiers nodig heb, naast mijn 3 boormachines![]()
Dat gaat zelfs mij te ver
De ‘vliering’ gaat niet over volledige breedte en kan er dus vanaf de zijkant op. Een vliezotrap neemt ook erg veel ruimte in tov de oppervlakte van de vliering.
Als je vooral 4mm schroeven gebruikt, is het voor de meeste merken vaak TX20, ja. Spax heeft TX20 voor 4mm schroeven, bv. Maar Heco gebruikt TX15 voor 4mm schroeven. 5 en 6mm schroeven gaan over het algemeen een maatje groter per mm dikte.Matthis schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:34:
Het merendeel is toch wel torx20. Kleine maten (3x20/25) zijn doorgaans t10 of 15 maar de meest courante schroeven toch echt wel t20
Maar goed, het is wel duidelijk wat het type is, en het verschil tussen Pozidriv en Phillips is niet voor iedereen duidelijk. Ik vermoed dat er hele volksstammen zijn die niet eens weten dat er een verschil is. En dat door elkaar halen is een goede manier om een kop van een schroef dol te draaien.
Een teleskopische ladder klinkt dan als wat je zoekt. Niet echt het meest stabiele, maar zonder meer compact met opruimen.perspectivebass schreef op woensdag 22 december 2021 @ 06:37:
De ‘vliering’ gaat niet over volledige breedte en kan er dus vanaf de zijkant op. Een vliezotrap neemt ook erg veel ruimte in tov de oppervlakte van de vliering.
Alleen de Heco Topix hebben t15 op 4x40. De andere heco’s hebben gewoon t20.henkie196 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:41:
[...]
Als je vooral 4mm schroeven gebruikt, is het voor de meeste merken vaak TX20, ja. Spax heeft TX20 voor 4mm schroeven, bv. Maar Heco gebruikt TX15 voor 4mm schroeven. 5 en 6mm schroeven gaan over het algemeen een maatje groter per mm dikte.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
there's no tweak without the tweaker
Makita blauw? Die ken ik nog niet.virtualJac schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
Mijn hele collectie elektrisch gereedschap op het houtbewerkingsgedeelte na is Makita blauw, maar na een paar dagen met de 12v Milwaukee tollen van een kennis gewerkt te hebben zouden mijn volgende accutollen zeker rood worden.
Wat is er zo veel beter aan *snip* kinderachtige naamsverbasteringen doen we niet aan Milwaukee 12V dat je deze keus hebt gemaakt? Ik heb met zowel makita als Milwaukkee 18V gewerkt, maar daar zit weinig verschil in.
Als je het verschil tussen 12V en 18V bedoeld, dan is dat natuurlijk wel heel anders.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 23-12-2021 14:42 ]
Dan heb ik alleen maar Heco Topix schroeven, denk ik. Wat misschien niet zo gek is, dat dekt al gauw zo'n 80% van hun hele assortiment af.Pixeltje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:10:
Alleen de Heco Topix hebben t15 op 4x40. De andere heco’s hebben gewoon t20.
En waarom is dat? Ergonomie, of een andere reden?virtualJac schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
Mijn hele collectie elektrisch gereedschap op het houtbewerkingsgedeelte na is Makita blauw, maar na een paar dagen met de 12v Milwaukee tollen van een kennis gewerkt te hebben zouden mijn volgende accutollen zeker rood worden.
Als je een Bosch GSR 12V-15 of 35 FC hebt en niet te veel wil uitgeven dan kan je de GDR 12V-105 body er bij nemen.henkie196 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:03:
[...]
SSD is wel fijn, ja. Lekker snel PC en programma's / spellen opgestart
Zit ook wel rond te kijken voor slagschroevendraaier of 18V schroeftol als uitbreiding op m'n 12V schroeftol. Maar dan zie ik een slagschroevendraaier voor meer dan m'n flexi click set staan, en dan is het toch weer gauw voorbij met de aankoopdrang. De nieuwe FC van Milwaukee kost zowat 50% extra dan wat de oude kostte, ligt het aan mij of is alles een stuk duurder geworden?
Ik heb die een paar jaar geleden voor ongeveer 70 euro gekocht maar nu zie ik hem inderdaad niet veel goedkoper dan 100 euro, wel goedkoper via amazon.de daar ook niet eens op voorraad. Alles lijkt inderdaad wel flink duurder te zijn geworden.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Kracht. In alle opzichten is bij de 18v de gen 3 van Milwaukee een klap sterker dan Makita te bieden heeft op 18v. Idem met 12v, waar Milwaukee vrij eenzaam aan de top staat op het gebied van lompe kracht.dragonhaertt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:23:
[...]
Makita blauw? Die ken ik nog niet.
Wat is er zo veel beter aan *snip* Milwaukee 12V dat je deze keus hebt gemaakt? Ik heb met zowel makita als Milwaukkee 18V gewerkt, maar daar zit weinig verschil in.
Als je het verschil tussen 12V en 18V bedoeld, dan is dat natuurlijk wel heel anders.
[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 23-12-2021 14:45 ]
K to the KillaZ
Die 10% meer vind ik niet zo overweldigend dat het een significant verschil maakt imho. Maar ja, ieder merk heeft zo zijn betere en slechtere tools.KillaZ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:57:
[...]
Kracht. In alle opzichten is bij de 18v de gen 3 van Milwaukee een klap sterker dan Makita te bieden heeft op 18v. Idem met 12v, waar Milwaukee vrij eenzaam aan de top staat op het gebied van lompe kracht.
Ergonomisch gezien vind ik bosch blauw en makita een stuk prettiger dan milwaukee.
Die Milwaukee Gen 3 is wel een klap meer dan 10% in de head to head. De metabo triple hammer was altijd de "king of torque" wat dat betreft, maar wordt in een head to head vrij gemakkelijk verslagen door de Gen 3.dragonhaertt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:30:
[...]
Die 10% meer vind ik niet zo overweldigend dat het een significant verschil maakt imho. Maar ja, ieder merk heeft zo zijn betere en slechtere tools.
Ergonomisch gezien vind ik bosch blauw en makita een stuk prettiger dan milwaukee.
Verder nutteloos tenzij je elke dag een pergola in elkaar knutselt of zoals Kyle Stumpenhorst post framing doet
Voor mij zou Milwaukee wel een uitkomst zijn ivm de M18FFN, maar om nou voor 1 apparaat compleet over te stappen is ook zo overdreven
[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 22-12-2021 14:43 ]
K to the KillaZ
Ik weet niet welke jij dan precies vergelijkt, maar volgens Project Farm liggen ze maar 10% uit elkaar.KillaZ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:41:
[...]
Die Milwaukee Gen 3 is wel een klap meer dan 10% in de head to head. De metabo triple hammer was altijd de "king of torque" wat dat betreft, maar wordt in een head to head vrij gemakkelijk verslagen door de Gen 3.
Hoe vergelijk jij dan? Hoe bekijk jij dan zo`n review?dragonhaertt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:51:
[...]
Ik weet niet welke jij dan precies vergelijkt, maar volgens Project Farm liggen ze maar 10% uit elkaar.
De Makita is $167, 881 gram, 1501 gram incl 5 Ah accu, low min 99 rpm, high max 3415 rpm, 117 mm lang, 1450 psi aandraaimoment, 1600psi losdraaimoment, draait de 18 cm bout er rokend niet helemaal in in 210 seconden, 3 jaar garantie
De Milwaukee is $116, 989 gram, 1721 gram incl 5 Ah accu, low min 76 rpm, high max 3777 rpm, 117 mm lang, 1600psi aandraaimoment, 1750 psi losdraaimoment, draait de 18 cm bout er in 38 seconden in zonder roken, en 5 jaar garantie.
Dus overal is de Makita alleen iets lichter maar wordt dik verslagen op alle andere fronten en zeker op snelheid en kracht, zelfs de driverassembly van Milwaukee is zwaarder uitgevoerd waardoor je twee jaar extra garantie krijgt.
En je hebt haast drie Milwaukees voor de prijs van 2 Makitas (voor degenen die zo veel machines nodig hebben omdat ze geen bitje willen wisselen.)
Uit je eerdere post vind je die extra kracht niet zo belangrijk blijkbaar en betitelt de Milwaukee als Milfukkee?
Heb je spijt dat je op het verkeerde platform zit om zo te reageren?
Ieder ander zal voor zijn geld de Milwaukee kiezen, helemaal als je in moet stappen.
Rustaaagh,Teijgetje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:52:
[...]
Hoe vergelijk jij dan? Hoe bekijk jij dan zo`n review?
De Makita is $167, 881 gram, 1501 gram incl 5 Ah accu, low min 99 rpm, high max 3415 rpm, 117 mm lang, 1450 psi aandraaimoment, 1600psi losdraaimoment, draait de 18 cm bout er rokend niet helemaal in in 210 seconden, 3 jaar garantie
De Milwaukee is $116, 989 gram, 1721 gram incl 5 Ah accu, low min 76 rpm, high max 3777 rpm, 117 mm lang, 1600psi aandraaimoment, 1750 psi losdraaimoment, draait de 18 cm bout er in 38 seconden in zonder roken, en 5 jaar garantie.
Dus overal is de Makita alleen iets lichter maar wordt dik verslagen op alle andere fronten en zeker op snelheid en kracht, zelfs de driverassembly van Milwaukee is zwaarder uitgevoerd waardoor je twee jaar extra garantie krijgt.
En je hebt haast drie Milwaukees voor de prijs van 2 Makitas (voor degenen die zo veel machines nodig hebben omdat ze geen bitje willen wisselen.)
Uit je eerdere post vind je die extra kracht niet zo belangrijk blijkbaar en betitelt de Milwaukee als Milfukkee?
Heb je spijt dat je op het verkeerde platform zit om zo te reageren?
Ieder ander zal voor zijn geld de Milwaukee kiezen, helemaal als je in moet stappen.
de vraag was brute kracht. 1600 / 1750 = 10% verschil.
Verder doe ik nergens een waardeoordeel over milwaukee, ik stel alleen dat in mijn ervaring milwaukee en makita in hetzelfde segment zitten, en dat de verschillen gemiddeld gezien miniem zijn.
Als je vijf 18cm houtdraadbouten er in draait, tegen de ander één net niet in iets langere tijd, heb je het toch niet over een miniem verschil?dragonhaertt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:30:
en dat de verschillen gemiddeld gezien miniem zijn.
Dan is de Milwaukee toch vijf keer zo snel en niet maar 10% sterker?
Dan doe je hetzelfde schroefwerk waar de Makita 8 uur over doet in dik anderhalf uur.
Dat valt dan toch niet te verdedigen?
En toch helemaal niet als hij ook nog maar eens 2/3 van de Makita prijs kost?
Zelfs als DHZ-er lijkt me dat je dan voor (de kracht en) snelheid kiest, en voor die $50 die je over houdt een accu koopt of uit eten gaat in de tijd die je over hebt.
Milwaukee is een fabrikant die ervoor kiest om hun machines inderdaad een stuk krachtiger te maken dan andere fabrikanten. Dat vind ik helemaal goed zichtbaar bij hun 12V machines, die aardig mee kunnen doen met 18V machines.
Zet dat af tegen een Bosch, die precies de andere kant opgaat: Hun 12V machientjes zijn een stuk minder sterk.
Dat zie je ook terug in de reclames die ze maken: Bij Bosch zie je vooral plaatjes waarin ze verbindingen in meterkasten schroeven, terwijl Milwaukee juist alles met lompe schroeven ed adverteert.
Helemaal prima, imho die keuzes.
Als je idd dan 20cm douglas balken de hele dag door wilt schroeven, dan ben je het beste af met die Milwaukee. Voor je schutting maakt het dan weer geen ruk uit
Wat me wel opvalt is dat de link bij die youtube video naar een amazon prijs van 94 dollar voor de Makita gaat, wat wel een heel ander bedrag is dan wat hier genoemd wordt. Evenals de Milwaukee, die er voor 129 op staat.
Maar misschien kijk ik naar andere prijzen oid en gaat de video uit van adviesprijzen?
Net niet, dus met 10% meer zou het wel kunnen blijft gewoon 10% verschil dat dit exact de grens is maakt de andere niet 5 keer zo snel.. . wel is die machine dus veel beter in het indraaien van die bout in dat stuk hout.Teijgetje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:15:
[...]
Als je vijf 18cm houtdraadbouten er in draait, tegen de ander één net niet in iets langere tijd,
Heco maakt verschillende lijnen, de topix zijn wat wijder verkrijgbaar maar ze hebben ook ‘fix’ en ‘unix’.henkie196 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:26:
[...]
Dan heb ik alleen maar Heco Topix schroeven, denk ik. Wat misschien niet zo gek is, dat dekt al gauw zo'n 80% van hun hele assortiment af.
:strip_exif()/f/image/p3GT2tDAX0sUFfdDJhJ9mVfH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1DyVeYoSylK5cVTxb80JKYye.jpg?f=fotoalbum_large)
De unix heeft wel een fijnere spoed dan de topix, dat zijn echt snelbouwschroeven.
Ik had zelf gehoopt dat de topix door de kleinere torx ook een kleinere kop zou hebben maar dat is niet zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 22-12-2021 23:19 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Als je het filmpje kijkt dan redt de Makita het niet en blijft de kop een halve cm boven de ring, met rokende machine. Vandaar: net niet. De Makita redt het net niet. Sterker, als je op je werk de bout zo uit laat steken, dus niet aangedraaid, ben je fucked. Grote kans dat de bout zich zo vast zet als hij niet meer beweegt dat de kop gelijk afbreekt als je hem met een sleutel vast wil trekken.twain4me schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:54:
[...]
Net niet, dus met 10% meer zou het wel kunnen
Met 10% meer zou hij het vast redden maar dat heeft hij dus niet, hij redt het net niet.
De Milwaukee draait de bout in 38 seconden er in, de Makita in 150 seconden rokend net niet.
De Milwaukee is dus 3,9 x zo snel als je even niet meetelt dat de bout van de Makita niet vast zit.
(5x is inderdaad rekenfoutje, hoe ik op 210 seconden = 2,5 minuut kwam is me een raadsel)
Dat hij het met 10% extra misschien wel zou redden doet niet ter zake, dat heeft de Makita niet en krijgt hij niet. Net zoals mijn opa als hij wielen had geen rolstoel nodig had gehad.........maar die heeft hij niet en krijgt hij niet, dus moet hij aan de rolstoel.
Dus wat jij als grens ziet maakt hem in mijn ogen 3,9 x zo snel, want de Makita redt het gewoon niet en doet dus 3,9 x zo lang over dezelfde bout er net niet indraaien.
En daar neem je toch een slagschroevendraaier voor? Voor de power als je dat nodig hebt?
In het dagelijkse gebruik zal de Milwaukee ook sneller zijn met gewone schroeven, want meer power en meer toeren.
Hoeveel sneller laat ik in het midden.
(Ik heb zelf een paar Makita`s.
maar mochten die vervangen moeten worden dan overweeg ik wel naar Milwaukee over te stappen, helemaal gezien die stukken goedkoper zijn met 5 ipv 3 jaar garantie.)
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 23-12-2021 01:00 ]
Aangezien jij er een far-pissing-contest van wil maken even de volgende punten.Teijgetje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:52:
[...]
Als je het filmpje kijkt dan redt de Makita het niet en blijft de kop een halve cm boven de ring, met rokende machine. Vandaar: net niet. De Makita redt het net niet. Sterker, als je op je werk de bout zo uit laat steken, dus niet aangedraaid, ben je fucked. Grote kans dat de bout zich zo vast zet als hij niet meer beweegt dat de kop gelijk afbreekt als je hem met een sleutel vast wil trekken.
Met 10% meer zou hij het vast redden maar dat heeft hij dus niet, hij redt het net niet.
De Milwaukee draait de bout in 38 seconden er in, de Makita in 150 seconden rokend net niet.
De Milwaukee is dus 3,9 x zo snel als je even niet meetelt dat de bout van de Makita niet vast zit.
(5x is inderdaad rekenfoutje, hoe ik op 210 seconden = 2,5 minuut kwam is me een raadsel)
Dat hij het met 10% extra misschien wel zou redden doet niet ter zake, dat heeft de Makita niet en krijgt hij niet. Net zoals mijn opa als hij wielen had geen rolstoel nodig had gehad.........maar die heeft hij niet en krijgt hij niet, dus moet hij aan de rolstoel.
Dus wat jij als grens ziet maakt hem in mijn ogen 3,9 x zo snel, want de Makita redt het gewoon niet en doet dus 3,9 x zo lang over dezelfde bout er net niet indraaien.
En daar neem je toch een slagschroevendraaier voor? Voor de power als je dat nodig hebt?
In het dagelijkse gebruik zal de Milwaukee ook sneller zijn met gewone schroeven, want meer power en meer toeren.
(Ik heb zelf een paar Makita`s.,
maar mochten die vervangen moeten worden dan overweeg ik wel naar Milwaukee over te stappen, helemaal gezien die stukken goedkoper zijn met 5 ipv 3 jaar garantie.)
Zoals ik al eerder vroeg, welke modellen wil je graag vergelijken? De modellen in de video? Daarvan is de Makita momenteel 35 dollar goedkoper. Dat maakt de Milwaukee 42% duurder! /sarcasm
Ik weet niet of je ooit een slagschroevendraaier hebt gebruikt, maar maximale toerental zegt niet zo veel over snelheid bij normaal gebruik.
Als ik een 8x120 in een balk draai, dan is de maximale draaisnelheid veels te snel. Daarmee heb je geen controle meer. Aangezien je het toerental met de trigger kan regelen zal je bij veel werkzaamheden niet de maximale snelheid bereiken.
Je kan door blijven hameren op die specifieke test, maar dat is natuurlijk redelijk nietszeggend als de Makita het niet haalt.
Een brug die voor 4000 kg is berekend kan ook veel meer vrachtwagens van 4000 kg laten passeren, terwijl een brug op 3600 kg is berekend er niet eens eentje kan! De sterkere brug is oneindig veel sterker!
In ieder geval maak je gigantische heisa over iets waar niemand veel waarde aan hecht. Wil jij de sterkste slagschroevendraaier? Prima, veel plezier ermee.
Voor mij is dat niet het belangrijkste punt, en daarmee kwam ik tot de conclusie dat Makita en Milwaukee erg dicht bij elkaar in de buurt liggen qua 18V gereedschap.
Maar verder geeft iedereen je gelijk, de milwaukee is sterker, dus wat is je punt nou precies?
Termen als "Dat valt dan toch niet te verdedigen?" lijken me nogal beladen als je het hebt over 10% verschillen

Hij kan die bout in dat hout op dat moment door die persoon veel beter indraaien, helemaal mee eens. de oorzaak is het verschil in power. het effect is dat hij sneller is. Het is niet zo dat hij meer power heeft omdat hij sneller is de oorzaak is dus gewoon 10% extra power.Teijgetje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:52:
[...]
Als je het filmpje kijkt dan redt de Makita het niet en blijft de kop een halve cm boven de ring, met rokende machine. Vandaar: net niet. De Makita redt het net niet. Sterker, als je op je werk de bout zo uit laat steken, dus niet aangedraaid, ben je fucked. Grote kans dat de bout zich zo vast zet als hij niet meer beweegt dat de kop gelijk afbreekt als je hem met een sleutel vast wil trekken.
(Ik heb zelf een paar Makita`s.,
@dragonhaertt beweerde dat het power verschil 10% is en jij dat hij 5x (3,9) zo snel is, Voordeel van die 10% claim is dat je die ook mee kan nemen naar ander hout en een andere bout. Jouw 5x niet die is alleen geldig voor die bout in dat stuk hout.
Opzich maakt het niet zo heel veel uit behalve dat je bij 5x (3,9) sneller altijd bij zal moeten zeggen in die balk en met die bout in dat hout op dat moment door die persoon en bij 10% sterker niet. in mijn optiek is dus de 10% claim een betere voorstelling van zaken waar je meer aan hebt.
kwestie van perceptie denk ik.
Of je een slag schroeftol neemt om zulke bouten in zulk hout te draaien weet ik niet, dat hangt van de persoon af. Het is niet zo dat omdat je een slagtol koopt je die bouten in zulk hout moet schroeven.
Ik denk dat je zal moeten afwegen of je die extra power echt nodig gaat hebben en dat kan je afwegen samen met kostprijs, garantie en de voor en nadelen van een ecosyteem. De uitkomst zal per persoon verschillend zijn. laten we niet vergeten dat morgen makita met een beter product kan komen. Jij en ik verslijten gereedschap en kunnen nadenken over vervangen 95% van de mensen hier niet, dan is het eco systeem en ergonomie naar mijn idee het belangrijkste selectiecriterium.
Er is trouwens een tijdje geweest toen milwalkee hier nog niet zo lang groot op de markt was (ze waren net bij bouwmaat in het schap) dat elke loodgieter in deze omgeving ze had omdat ze tegen de kruipruimte konden. de natte meuk waar het apparaat wel eens mee in contact kwam was dodelijk voor andere machines. pas toen hilti zijn nieuwe lijn had gemaakt zag je weer meer merken onder devloer.
Dus toch vanwegen die 10% power en niet omdat hij 5x sneller is?En daar neem je toch een slagschroevendraaier voor? Voor de power als je dat nodig hebt?
Termen als Milfukkee zouden ook als nogal beladen kunnen worden beschouwd.dragonhaertt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
Maar verder geeft iedereen je gelijk, de milwaukee is sterker, dus wat is je punt nou precies?
Termen als "Dat valt dan toch niet te verdedigen?" lijken me nogal beladen als je het hebt over 10% verschillen
Maar buiten dat ben ik wel nog benieuwd naar waarom @virtualJac de voorkeur geeft aan Milwaukee. Ik heb zelf ooit voor 12V Milwaukee gekozen omdat ze een van de weinigen waren met zo'n flexi-click systeem (met excenter hadden toendertijd alleen Festool en Bosch 18V, beiden aanzienlijk duurder dan de Milwaukee). Nu zou ik waarschijnlijk kiezen voor Bosch blauw op 12V, omdat die over het algmeen goedkoper te krijgen zijn (nieuwe 12v flexi-click van Milwaukee is behoorlijk aan de prijs). Maar dan had ik waarschijnlijk wel ook al eerder behoefte gehad om er een 18V schroeftol naast te hebben.
Het zijn allemaal andere afwegingen. Alle merken hebben wel goede schroeftollen, keuze kan dan beter gemaakt worden op basis van de ergonomie (maakt voor mij niet heel veel uit, ligt allemaal wel OK in de hand), en het ecosysteem (wat eigenlijk ook niet relevant is voor het gros van de mensen, gok ik), of gewoon de prijs. Tenzij je natuurlijk specifieke eisen hebt.
Dat is een probleem wat maatschappij breed momenteel speelt, dat alles beladen wordt opgevat.henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:43:
[...]
Termen als Milfukkee zouden ook als nogal beladen kunnen worden beschouwd.
Overigens, hoewel ik voornamelijk de gewone schroever gebruik was ik van de week heel blij met de slagschroevendraaier. Met de gewone machine knapten de schroeven die al enige tijd buiten in de overkapping zaten bijna allemaal af, met de slagschroevendraaier daarna slechts 2 extreem roestige laten knappen!
Als je AVE niet kent zou dat kunnen.henkie196 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:43:
[...]
Termen als Milfukkee zouden ook als nogal beladen kunnen worden beschouwd.
Helemaal mee eens. Ik ben langzaam aan het uitbreiden naar Bosch blauw 12V vanwege de flexiclick. Voor het 18V segment heeft makita een geweldige selectie (tevens de enige die een accu-router had toen ik begon met tools kopen).Maar buiten dat ben ik wel nog benieuwd naar waarom @virtualJac de voorkeur geeft aan Milwaukee. Ik heb zelf ooit voor 12V Milwaukee gekozen omdat ze een van de weinigen waren met zo'n flexi-click systeem (met excenter hadden toendertijd alleen Festool en Bosch 18V, beiden aanzienlijk duurder dan de Milwaukee). Nu zou ik waarschijnlijk kiezen voor Bosch blauw op 12V, omdat die over het algmeen goedkoper te krijgen zijn (nieuwe 12v flexi-click van Milwaukee is behoorlijk aan de prijs). Maar dan had ik waarschijnlijk wel ook al eerder behoefte gehad om er een 18V schroeftol naast te hebben.
Het zijn allemaal andere afwegingen. Alle merken hebben wel goede schroeftollen, keuze kan dan beter gemaakt worden op basis van de ergonomie (maakt voor mij niet heel veel uit, ligt allemaal wel OK in de hand), en het ecosysteem (wat eigenlijk ook niet relevant is voor het gros van de mensen, gok ik), of gewoon de prijs. Tenzij je natuurlijk specifieke eisen hebt.
Verder zijn de verschillen in kwaliteit en functionaliteit voor Bosch Blauw, Makita, DeWalt, Milwaukee, etc miniem.
Ze verkopen prima zaagbladen voor de recipro, misschien hebben ze ook wel een zaagje voor lange tenen.jichem schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:53:
[...]
Dat is een probleem wat maatschappij breed momenteel speelt, dat alles beladen wordt opgevat.
In het begin sta je versteld van de power, zeker bij bv een grote gatenzaag in hout (Waarvoor je vroeger het bekabeld boormachine nam): peanuts... Maar bij de bouw van een vriend een hele tijd gewerkt met zijn Makita 481, jammer genoeg zonder mijn Milwaukee (Dat zal voor bij de carport/tuinhuis zijn
De enige irritatie die ik toen had aan de Makita was het veel te lange handvat (overbodig/onhandig) maar in de nieuwe versie ook opgelost.
Ik ben overgestapt op Milwaukee omdat ik een nieuw batterij platform kon kiezen:
- Goed assortiment bij beide
- Ook deels blind gekeken op dat net ietsje meer power op papier. Wat ik in praktijk dan ook nog zelden gebruik, zeker door de combi met een slagschroevendraaier die ik daarvoor niet had.
- De Milwaukee lader deed 18V & 12V voor als ik ook ooit een tool uit de 12V lijn wil...
- De set met slagschroevendraaier was toen goedkoper (actie) dan de Makita (een 20 a 30 euro). Nu volgens mij ook omgekeerd.
Op de speling bij de batterij na wel tevreden maar zou volgende keer zeker terug Makita overwegen. Naar mijn gevoel zijn de Makita batterijen goedkoper te vinden. Bij de drie vrienden die ook aan het (ver)bouwen zijn ben ik de enige zonder 18V Makita. Ze zijn allemaal tevreden van Makita (behalve ene over een Makita ~2470 boorhamer maar dat is een andere discussie).
Het zal veel afhangen voor wat je de machine wil gebruiken maar als je veel "dikke" schroeven in hardhout wilt draaien gebruik je de slagschroevendraaier en niet de Milwaukee fpd of Makita 481.
Ik ben het helemaal met je eens dat je niet kan stellen dat een vrachtwagen sneller is dan een Ferrari omdat een Ferrari een 40 tons oplegger de Brennerpas niet op krijgt.dragonhaertt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:55:
[...]
Aangezien jij er een far-pissing-contest van wil maken even de volgende punten.
Zoals ik al eerder vroeg, welke modellen wil je graag vergelijken? De modellen in de video? Daarvan is de Makita momenteel 35 dollar goedkoper. Dat maakt de Milwaukee 42% duurder! /sarcasm
Ik weet niet of je ooit een slagschroevendraaier hebt gebruikt, maar maximale toerental zegt niet zo veel over snelheid bij normaal gebruik.
Als ik een 8x120 in een balk draai, dan is de maximale draaisnelheid veels te snel. Daarmee heb je geen controle meer. Aangezien je het toerental met de trigger kan regelen zal je bij veel werkzaamheden niet de maximale snelheid bereiken.
Je kan door blijven hameren op die specifieke test, maar dat is natuurlijk redelijk nietszeggend als de Makita het niet haalt.
Een brug die voor 4000 kg is berekend kan ook veel meer vrachtwagens van 4000 kg laten passeren, terwijl een brug op 3600 kg is berekend er niet eens eentje kan! De sterkere brug is oneindig veel sterker!
In ieder geval maak je gigantische heisa over iets waar niemand veel waarde aan hecht. Wil jij de sterkste slagschroevendraaier? Prima, veel plezier ermee.
Voor mij is dat niet het belangrijkste punt, en daarmee kwam ik tot de conclusie dat Makita en Milwaukee erg dicht bij elkaar in de buurt liggen qua 18V gereedschap.
Echter ben ik het niet eens met de stelling dat het krachtsverschil 10% is, omdat de een 10% meer koppel heeft. Koppel <> kracht. Zeker bij een slagschroevendraaier. Het maximale koppel wordt namelijk bepaald door het slagmechanisme. De kracht van een slagschroevendraaier wordt echter bepaald door de motor. Als je een 500W motor en een 600W motor een een zelfde 175Nm slagmechanisme koppelt, zal de 600W motor 20% sneller de veer spannen, en dus 20% sneller slaan.
Het probleem in deze test is echter dat er tussen de 1600 en 1750 PSI nodig is om die bout er in te draaien. dan haalt de Makita simpelweg het einde niet. Oftewel voor de geteste toepassing is Makita ongeschikt. Om de daadwerkelijke hoeveelheid kracht van beide machines te kunnen vergelijken zal je een test moeten uitvoeren die voor beide machines binnen het bereik valt.
Daarnaast is het natuurlijk lariekoek dat Milwaukee goedkoper is dan Makita. Zelfs in de VS is dit blijkbaar (momenteel) niet het geval, maar dan is zijn Milwaukee in de VS velen malen goedkoper dan in Europa. Als ik in de VS gewoond zou hebben zouden de rode machines inderdaad een goede optie zijn, maar de prijzen die ik hier zie voor Milwaukee zijn echt schrikbarend.
Maar als je de features van Milwaukee nodig hebt, is het zeker geen onzinnige keuze!
Want jouw Makita's zijn roze?dragonhaertt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:23:
[...]
Wat is er zo veel beter aan *snip* Milwaukee 12V dat je deze keus hebt gemaakt? Ik heb met zowel makita als Milwaukkee 18V gewerkt, maar daar zit weinig verschil in.
Misschien moet je iets beter lezen. Ik heb een paar dagen ermee gewerkt en ik zou als ik opnieuw moet aanschaffen nu kiezen voor Milwaukee. Terwijl ik normaal hele dagen met Makita (18v en 10.8v) werk en alles van mezelf Makita is. En waarom @henkie196 :
- Voelt krachtiger
- Beter te doseren
- fijner lampje
- ergonomie fijner.
- fijne bitsets (ja oke die kun je ook op Makita gebruiken)
- de accu klopboor van Milwaukee vond ik super fijn voor het kleinere plug en go werk.
Allemaal persoonlijk en ik heb geen zin in een Makita vs Milwaukee kinderachtige discussie.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 23-12-2021 14:42 ]
niets mis mee, ze zijn alleen de stickers op de accu, de acculader en de koffer vergeten roze te maken
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 23-12-2021 12:38 ]
Is deze post dan echt zo gek dat mensen hier zo agressief op moeten reageren?dragonhaertt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:23:
[...]
Nee, die zijn groenblauw
'gereedschapsmerk' blauw is een specificatie die ik alleen bij Bosch ken, omdat die een groen en blauw segment hebben. Om Makita Blauw te roepen, voegt niks toe en deed me vermoeden dat je misschien een typo had gemaakt.
Beter lezen, vanwaar die aanval?Misschien moet je iets beter lezen. Ik heb een paar dagen ermee gewerkt en ik zou als ik opnieuw moet aanschaffen nu kiezen voor Milwaukee.
Ik was gewoon benieuwd waarom je die zo veel beter vind, omdat ze in mijn ervaring heel dicht bij elkaar liggen. Sorry voor de interesse

Dat was ook helemaal niet de insteek, ik was gewoon benieuwd hoe anderen dit verschil ervaren.Terwijl ik normaal hele dagen met Makita (18v en 10.8v) werk en alles van mezelf Makita is. En waarom @henkie196 :
- Voelt krachtiger
- Beter te doseren
- fijner lampje
- ergonomie fijner.
- fijne bitsets (ja oke die kun je ook op Makita gebruiken)
- de accu klopboor van Milwaukee vond ik super fijn voor het kleinere plug en go werk.
Allemaal persoonlijk en ik heb geen zin in een Makita vs Milwaukee kinderachtige discussie.
Ik ben helemaal geen groot voorstander van Makita, en het feit dat Teijgetje er met gestrekt been op in ging hoef je niet op mij af te reageren...
[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 23-12-2021 14:43 ]
Vrede op aarde, het is bijna Kerstmis!
* Boudewijn knuffelt zijn volgens velen underpowered Festool accuboormachines even, die voldoen voor mijn doel prima
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 23-12-2021 13:02 ]
De blauw was een contrast met rood. In de zin van 'mijn huidige collectie is blauw, wellicht dat de volgende rood wordt'. Als ik alleen blauw had gezegd dan had het ook Bosch kunnen zijn. Dus in dat licht voegt de Makita zeker wat toe
[ Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 23-12-2021 13:05 ]
Of zie ik wat over het hoofd. 🤔
Je kan Metabo Cordless control natuurlijk ook gewoon als drukknop op je stofzuigerslag monteren.flessuh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:10:
Zelf heb ik eerst ook naar Milwaukee gekeken, maar aangezien ik met hout en composiet werk voor de hobby is mijn blik nu op Metabo gevallen door hun cordlesscontrol.. ik zag dat Makita een soortgelijk iets heeft met AWS, maar vind het op zich wel gek dat Milwaukee/Bosch/DeWalt dit nog niet hebben.
Of zie ik wat over het hoofd. 🤔
Onafhankelijk van je stofzuiger of gebruikte (accu)tool.
Pas maar op anders ga ik zeggen dat festool voor fanboys is en overpriced..Boudewijn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:02:
Jeetje mensen wat een discussie. Laat iedereen lekker zijn favoriete merkje kopen en daarna de ander met rust laten. Dit was altijd een leuk topic...
Vrede op aarde, het is bijna Kerstmis!
offtopic:
* Boudewijn knuffelt zijn volgens velen underpowered Festool accuboormachines even, die voldoen voor mijn doel prima

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).