Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 13:04
Hier nog een handige Harrie?

https://www.marktplaats.n...6097-gebruikt-gereedschap

Voor weinig.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Ik ben aan het kijken voor een afkortzaag en ik zie dat Dewalt 774 weer in de aanbieding is bij cool blue. Het enige wat deze zaag niet heeft en mij handig lijkt is de diepteinstelling van een zaagsnede. Ga ik dat serieus missen? Wat is jullie ervaring? Heb je wel/geen diepteinstelling en zou je daar wel/niet zonder kunnen.

Ik bezit al een invalzaag dus zou daar wel op diepte mee kunnen zagen, maar met een afkortzaag lijkt me praktischer. Maar weet gewoon niet of je de diepteinstelling veel gebruikt. De meeste verbindingen maak je toch in verstek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07
@lp77 Je zou ook de Hikoki C8FSHGWAZ kunnen overwegen, die heeft dat wel + een dubbele geleider.

Ik zou het wel missen, maar eigenlijk heb ik de diepte i stelling alleen maar gebruikt bij het maken van halfhout verbindingen.

[ Voor 44% gewijzigd door sjorsjes op 13-12-2021 18:02 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
sjorsjes schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:59:
@lp77 Je zou ook de Hikoki C8FSHGWAZ kunnen overwegen, die heeft dat wel + een dubbele geleider.

Ik zou het wel missen, maar eigenlijk heb ik de diepte i stelling alleen maar gebruikt bij het maken van halfhout verbindingen.
Ik zal eens kijken of ik wat gebruikservaringen terug kan lezen. Voorkeur heeft geen laser, maar zaagdiepte instellen is dan wel weer een +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:48
zunrob schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:01:
@Fraggert, @Boudewijn en @dragonhaertt. Bedankt voor de reacties!

Om eerlijk te zijn heb ik ook al 2 Metabo's in handen gehad, waarvan een qua prijs/niveau vergelijkbaar met een DDF484, en een iets goedkopere. Deze goedkopere had een perfect ronde loop van de boren, alleen was de plastic chuck niet 100 procent OK qua klemmen. De duurdere Metabo was erg stevig, maar die had ook een behoorlijke wobble. Minder wel dan deze Parkside. Metabo houdt gigantisch fijn vast, maar de kwaliteit viel me daarom dusdanig tegen (zeker gezien het prijsverschil met Parkside) dat ik besloot Parkside te kopen.
Makita stond in mijn selectieproces op gegeven moment bovenaan, maar op de een of andere manier stoot mijn duim heel vervelend tegen de selector (voor-achter) als ik de DDF484 vastheb, wat ik bij Metabo en Parkside niet heb. Metabo en Parkside hebben deze selector hoger op de body zitten, Makita iets lager.

Ik ga gewoon huis, tuin en keukenklussen doen. Ik moet nog wat gaten voor handgrepen boren (dus dat moet wel vrij precies zijn), maar ook wat gaten en schroeven in tuinhout.

Overigens zit er 5 (!) jaar garantie op de Parkside machine. Ik heb Lidl even gebeld, en ze sturen me meteen een vervanger op. Wat dat betreft erg netjes. Ik zal laten horen of die beter is of niet.

Ik kom vaak deze specificaties tegen m.b.t. trilling:
Boren metaal: 2.3 m/s² Meetonzekerheid K1.5 m/s²
Wat zegt dat? Iets over de speling waar we het nu over hebben? Want die gegevens zijn min of meer bij al deze machines gelijk.
De nieuwe is binnen! Hij is niet perfect, maar een stuk beter dan de eerste Parkside en ook beter dan een Metabo die ik ter vergelijking heb geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:50

Tjark

DON'T PANIC

lp77 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:43:
Ik ben aan het kijken voor een afkortzaag en ik zie dat Dewalt 774 weer in de aanbieding is bij cool blue. Het enige wat deze zaag niet heeft en mij handig lijkt is de diepteinstelling van een zaagsnede. Ga ik dat serieus missen? Wat is jullie ervaring? Heb je wel/geen diepteinstelling en zou je daar wel/niet zonder kunnen.

Ik bezit al een invalzaag dus zou daar wel op diepte mee kunnen zagen, maar met een afkortzaag lijkt me praktischer. Maar weet gewoon niet of je de diepteinstelling veel gebruikt. De meeste verbindingen maak je toch in verstek?
Voor zelfde keuze gestaan. De 774 was mooi compact, maar geen diepteinstelling. Uiteindelijk voor een Bosch 8 sjl gegaan in goede aanbieding icm Hornbach LPG. De laser gebruik ik nooit, zaag vaak buiten: ik haal 't blad naar beneden (stilstaand) en zet 'm tegen de markering voor uitlijning.

De 8sjl is wel groot, dus nu zou ik die Hikoki overwegen.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:02

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou, als ik opnieuw een afkortzaag moet kopen, kiezen voor eentje met de rails naar voren. Dat scheelt zo veel ruimte aan de achterzijde dat het eventuele verlies in zaaghoogte (bij sommige modellen) het me waard is.

De laser gebruik ik nooit, met name omdat ik die bij de ls1018ln hopeloos af te stellen vindt, de diepteaanslag daarentegen gebruik ik wel regelmatig.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38

Ik stond ook voor de keus vs. de Bosch. Wegens het gebrek aan diepte-instelling was ik wellicht voor de Bosch gegaan, maar ik heb toch de 774 aangeschaft. De diepte-instelling heb ik uiteindelijk nooit gemist. Toen ik toch een keer (grof) wilde voorritsen bij zwart buitenhout ging het ook uit de losse hand wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Pixeltje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:00:
[...]

Ik zou, als ik opnieuw een afkortzaag moet kopen, kiezen voor eentje met de rails naar voren. Dat scheelt zo veel ruimte aan de achterzijde dat het eventuele verlies in zaaghoogte (bij sommige modellen) het me waard is.
Zaaghoogte 90graden
-Bosch: 48mm
-Hikoki: 54mm
-Dewalt: 70mm

Voor diepteinstellingen en compactheid zou dit pleiten voor Hikoki boven de Bosch.

Wil ik dikker dan 54mm dan dus beter Dewalt zonder diepteinstelling.

Of weer een stapje groter, maar ook meteen weer duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 11:28
De Ryobi doet 300x90, en heeft een dieptestop.
Hij bevalt mij prima.
Afbeeldingslocatie: https://static.ryobitools.eu/remote.axd/ryobi-media-images.s3.amazonaws.com/hi/EMS254L--Hero_1.jpg?v=01DC1D3C991495F46DFB186E58F0290F&width=500

https://nl.ryobitools.eu/...tekzagen/ems254l/ems254l/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-06 12:40
Ik zie nou al tijden op tv en dergelijke mensen die simpelweg hun schroef aan hun bitje laten "kleven". Ik neem aan door middel van magnetische bitjes of iets dergelijks. Als ik daar echter op google, kom ik alleen maar magnetische bitjes houders tegen. Deze heb ik, is handig, maar de schroef doet niets behalve vallen. Kan iemand mij de juiste kant op sturen wat ik nodig heb om eindelijk zonder deze frustratie schroeven in de muur te boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Rob Z schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:18:
[...]

Ik stond ook voor de keus vs. de Bosch. Wegens het gebrek aan diepte-instelling was ik wellicht voor de Bosch gegaan, maar ik heb toch de 774 aangeschaft. De diepte-instelling heb ik uiteindelijk nooit gemist. Toen ik toch een keer (grof) wilde voorritsen bij zwart buitenhout ging het ook uit de losse hand wel.
Is het mogelijk om professorisch een aanslag te maken? Minder nauwkeurig, maar misschien wel goed genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:02

Pixeltje

Woo-woohoo!

-Casper schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:30:
Ik zie nou al tijden op tv en dergelijke mensen die simpelweg hun schroef aan hun bitje laten "kleven". Ik neem aan door middel van magnetische bitjes of iets dergelijks. Als ik daar echter op google, kom ik alleen maar magnetische bitjes houders tegen. Deze heb ik, is handig, maar de schroef doet niets behalve vallen. Kan iemand mij de juiste kant op sturen wat ik nodig heb om eindelijk zonder deze frustratie schroeven in de muur te boren?
Eerst maar the big and obvious; je gebruikt geen rvs schroeven? Die blijven uiteraard niet kleven aan een magneet..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Dank voor de suggestie. Dit merk is nieuw voor mij. Weer wat extra onderzoek te doen dus 😀

Ik hoef niet per se een “gerenomeerd merk”, maar vind nauwkeurigheid en lange levensduur wel belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
De bithouders zijn over het algemeen altijd magnetisch, bitjes zelf niet. Wat ook scheelt zijn torx schroeven. Die blijven ook beter hangen dan kruiskop.

Daarnaast moet je altijd het juiste bitje gebruiken. Ik kom zò vaak mensen (zelfs timmermannen!) tegen die een PH bitje gebruiken voor een PZ schroef, en vice versa.
Dan kan je bithouder nog zo magnetisch zijn, maar lekker werken zal het nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 19:11

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik heb een Festool bitsetje (de kleinste, denk ik?) en die zijn van zichzelf al enigszins magnetisch. I.c.m. een magnetische bithouder zijn ze heel erg magnetisch. De magnetisme van de bithouder kan dus ook door een bit heen werken. :)

Wat daarbij uiteraard helpt is een perfecte matcht tussen schroef en bit. Dus geen PH2 in een PZ2 schroef. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Pixeltje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:33:
[...]

Eerst maar the big and obvious; je gebruikt geen rvs schroeven? Die blijven uiteraard niet kleven aan een magneet..
Pfoe, was heel even bang dat ik idd RVS schroeven gebruikte maar dat blijkt niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Koekstra schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:45:
[...]

De bithouders zijn over het algemeen altijd magnetisch, bitjes zelf niet. Wat ook scheelt zijn torx schroeven. Die blijven ook beter hangen dan kruiskop.

Daarnaast moet je altijd het juiste bitje gebruiken. Ik kom zò vaak mensen (zelfs timmermannen!) tegen die een PH bitje gebruiken voor een PZ schroef, en vice versa.
Dan kan je bithouder nog zo magnetisch zijn, maar lekker werken zal het nooit!
Daar zal ik eens wat extra aandacht aan geven. Ik beken dat ik meestal gewoon kijk wat grip pakt op de schroef en daar neem ik dan genoegen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Goudvis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb een Festool bitsetje (de kleinste, denk ik?) en die zijn van zichzelf al enigszins magnetisch. I.c.m. een magnetische bithouder zijn ze heel erg magnetisch. De magnetisme van de bithouder kan dus ook door een bit heen werken. :)

Wat daarbij uiteraard helpt is een perfecte matcht tussen schroef en bit. Dus geen PH2 in een PZ2 schroef. :P
Misschien dat ook maar eens proberen dan. Ik had ook de aanname gedaan dat de bithouder het bitje wel magnetisch zou maken. 2 bithouders geprobeerd maar in beide gevallen geen geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
lp77 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:20:
Zaaghoogte 90graden
-Bosch: 48mm
-Hikoki: 54mm
-Dewalt: 70mm

Voor diepteinstellingen en compactheid zou dit pleiten voor Hikoki boven de Bosch.

Wil ik dikker dan 54mm dan dus beter Dewalt zonder diepteinstelling.

Of weer een stapje groter, maar ook meteen weer duurder.
Waar haal je die getallen eigenlijk vandaan? Wat ik er van kan vinden heeft de Bosch GCM 8 SJL max 70mm zaagdiepte bij 0 graden, de DeWalt 774 ook, en de Hikoki 54mm met ankerplaat, en 65mm zonder ankerplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
henkie196 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:05:
[...]

Waar haal je die getallen eigenlijk vandaan? Wat ik er van kan vinden heeft de Bosch GCM 8 SJL max 70mm zaagdiepte bij 0 graden, de DeWalt 774 ook, en de Hikoki 54mm met ankerplaat, en 65mm zonder ankerplaat.
Je hebt gelijk. Stond dus verkeerd bij een aanbieder. Even Hornbach bekeken en daar staat idd 70mm 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 17-06 19:11

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

rockerpoet schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:18:
Ik zoek 6x90 torx spaanplaatschroeven met een wat grote (12mm) kop. Is dit een standaard maat die ik bv in de bouwmarkt kan vinden?
Ik dacht, "Komop jongens, dat kan goedkoper minder duur" bij Ecotools, maar die hebben alleen 6x80 en 6x100 (á €21,20 de 200) met Torx...
Net niet wat je zoekt, scheelt wel een paar euro: €6,81 voor 100 schroeven x2 = €13,62 voor 200 stuks. :9

Schroeven in 90 lengte en 6 dik hebben ze trouwens ook niet in Pozidrive... :?

Sowieso fijn om van de grotere maten een voorraad te hebben. Ik heb 4,5 of 5x 50, 60, 70, 80 staan, en een oud doosje 5?x90 PH3 voor noodgevallen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
rockerpoet schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:18:
Ik zoek 6x90 torx spaanplaatschroeven met een wat grote (12mm) kop. Is dit een standaard maat die ik bv in de bouwmarkt kan vinden?
Bij Wovar:

https://www.wovar.nl/spaanplaatschroeven-verzinkt-6x90mm/

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Jij zoekt een bithouder met ringmagneet, bijvoorbeeld van Wera:
Afbeeldingslocatie: https://products.wera.de/images/products/additional-small/887_4_RR_detail_mit_bit_2.jpg

Beste aankoop ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Een magnetiseerder werkt ook heel fijn. Kan je het ook weer mee ongedaan maken en werkt op meer dan alleen bitjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 19:27
Staand op een ladder, met gestrekte arm een grote torx schroef ergens in jassen?
Dan is een slagboormachine in combinatie met deze bithouder onontbeerlijk.
Klein nadeel is dat doordat de schroef goed vast wordt gehouden in de huls, het bitje soms in de schroefkop blijft steken als je je boor wegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
linp schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:50:
Staand op een ladder, met gestrekte arm een grote torx schroef ergens in jassen?
Dan is een slagboormachine in combinatie met deze bithouder onontbeerlijk.
Klein nadeel is dat doordat de schroef goed vast wordt gehouden in de huls, het bitje soms in de schroefkop blijft steken als je je boor wegtrekt.
Bij deze bithouder zit het bitje vergrendeld, komt alleen los als je de huls naar voren trekt. Ook daaraan is gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
the___butcher schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:40:
Bij deze bithouder zit het bitje vergrendeld, komt alleen los als je de huls naar voren trekt. Ook daaraan is gedacht.
Ah, die ken ik. Het goede antwoord is: Dan blijft niet alleen het bitje, maar het bitje plus de bithouder in de schroef zitten :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
henkie196 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:40:
[...]

Ah, die ken ik. Het goede antwoord is: Dan blijft niet alleen het bitje, maar het bitje plus de bithouder in de schroef zitten :P
pff heb jij nog geluk, voor je het weet hangt het hele plafond vol met schroeftollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:12:
pff heb jij nog geluk, voor je het weet hangt het hele plafond vol met schroeftollen.
Gelukkig heb ik er maar eentje :P

Was lastiger toen ik een keer een bithouder afbrak in de bithouder van de schroeftol. Probeer dan maar eens dat afgebroken stukje uit de kop van de schroeftol te halen (met bitaansluiting op de kale machine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snep
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
In een opwelling de Makita SP6000j1x gekocht, met als idee komende maanden de nodige klussen te gaan doen (o.a. tuin(meubels)).

Diverse video’s bekeken en handleiding gelezen, het is me alleen niet duidelijk waar de klemschroef (voor en achter) op onderstaande foto voor dienen.

Iemand hier die het verlossende antwoord heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY0rXkYRlE5GwyzJAm4r7Gn_G0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fq8lhgeA7StkWlHw52BZCoeL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Is dat niet de unieke Makita feature om de zaag op de rail vast te zetten? Zodat bij verstekzagen de zaag niet van de rails af valt zodra de zaag los gelaten wordt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:02
Die is om de parallelgeleider vast te zetten.Maar die zal je niet vaak gebruiken bij een invalzaag. Wordt bij een cirkelzaag meer gebruikt en daar meestal ook als standaard accessoire bijgeleverd.

https://www.makita.nl/art...ider-invalcirkelzaag.html

Figuur 26 op pagina 5:
https://www.icmsmakita.eu...0612_884683P999_D5588.pdf

[ Voor 67% gewijzigd door decipherer op 15-12-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:31

Asteroid9

General Failure

Nee, dat is dat blauwe schuifje wat er achter zit. Met die schroef kun je de zaag op de rail vastzetten, bijvoorbeeld om op 1 plek in te laten vallen zonder risico dat hij verschuift.
Niet een heel gebruikelijke functie en ik heb hem zelf nog nooit nodig gehad.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snep
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
decipherer schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:09:
Die is om de parallelgeleider vast te zetten.Maar die zal je niet vaak gebruiken bij een invalzaa, wordt bij een cirkelzaag meer gebruikt en daar meestal ook als standaard accessoire bijgeleverd.

https://www.makita.nl/art...ider-invalcirkelzaag.html

Figuur 26 op pagina 5:
https://www.icmsmakita.eu...0612_884683P999_D5588.pdf
Merci! Ik heb me werkelijk een ongeluk gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:13:
[...]

Nee, geen speciale aanbieding.
Het product was zelfs eerder die week niet op voorraad, dus ik dacht dat dit een nieuwe voorraad moest zijn.
Natuurlijk kan een product wat langer liggen, maar gecoate metalen onderdelen met roest? Inclusief ladegeleiders met roest op het loopoppervlak? Dat is gewoon niet oké.

Als ik goedkope ladegeleiders koop bij bijv SoTech zitten ze ook netjes in de olie.
[Afbeelding]
Nu nog maar een kleine update voor de geïnteresseerden.
Gisteren is de gereedschapswagen omgeruild met een nieuw model. Doos zag er al een stuk beter uit, en ook de ladegeleiders van het nieuwe model zijn gelukkig roestvrij.

Aan de binnenkant van de kast heel ietsjes roest op de lasnaden van het plaatwerk. dus mijn conclusie is dat dit gewoon geen topkwaliteit is :P
Voor 200 euro vind ik het prima (zolang er geen roest op de ladegeleiders zit). De kast zal voorlopig altijd binnen staan, dus ik verwacht geen problemen.

Het schuim van HBM is ook best oké.
Stevig schuim voor niet al te veel geld.
Snijden gaat prima, maar het is wel erg lastig om uit te 'pluizen'. De juiste diepte krijgen gaat met de handen niet lukken.

Van het weekend maar eens een stukje met de bovenfrees proberen. Ik denk dat ik op die manier ook mooiere afwerking krijg. Ik ben nu inlays aan het maken voor mijn systainers (accu gereedschap) en straks ook voor een paar lades.
Tussen kerst en oud en nieuw genoeg te doen dus O-)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
@dragonhaertt Moest die op een pallet? Deed de vervoerder daar moeilijk over?

Mijn compressor wordt vrijdag omgeruild (ging probleemloos en communicatie ging ook prima met HBM, dus geen horrorverhalen van mij.) En ik kreeg ook de mail dat'ie echt op een pallet moet, terwijl hij gewoon in doos is geleverd :)

Dus speelt bij mij nu hetzelfde issue: Ga ik het erop gokken, of probeer ik een pallet te fixen?

edit: Op MP zie ik een bedrijf in de buurt die pallets weggeeft. Een pallet is dus vrij makkelijk aan te komen. Ik denk dat ik niet moeilijk moet doen en dit gewoon even ga fixen.

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond op 15-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:18
snep schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:59:
In een opwelling de Makita SP6000j1x gekocht, met als idee komende maanden de nodige klussen te gaan doen (o.a. tuin(meubels)).

Diverse video’s bekeken en handleiding gelezen, het is me alleen niet duidelijk waar de klemschroef (voor en achter) op onderstaande foto voor dienen.

Iemand hier die het verlossende antwoord heeft?

[Afbeelding]
Ik heb hem zelf ook en naar mijn mening dienen deze schroefjes er ook voor om de speling tussen rail en zaag aan te passen. Ik draai ze dus vaak een klein beetje aan, zodanig de speling kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Breezz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:47:
[...]

Ik heb hem zelf ook en naar mijn mening dienen deze schroefjes er ook voor om de speling tussen rail en zaag aan te passen. Ik draai ze dus vaak een klein beetje aan, zodanig de speling kleiner wordt.
Nee, dat zijn de ronde, platte knoppen ernaast. Die vleugelknoppen zijn voor het bevestigen van een parallelgeleider zoals al werd genoemd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Raymond schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:33:
@dragonhaertt Moest die op een pallet? Deed de vervoerder daar moeilijk over?

Mijn compressor wordt vrijdag omgeruild (ging probleemloos en communicatie ging ook prima met HBM, dus geen horrorverhalen van mij.) En ik kreeg ook de mail dat'ie echt op een pallet moet, terwijl hij gewoon in doos is geleverd :)

Dus speelt bij mij nu hetzelfde issue: Ga ik het erop gokken, of probeer ik een pallet te fixen?

edit: Op MP zie ik een bedrijf in de buurt die pallets weggeeft. Een pallet is dus vrij makkelijk aan te komen. Ik denk dat ik niet moeilijk moet doen en dit gewoon even ga fixen.
Ik had hem op een pallet gezet (met de action spanbanden zoals geadviseerd).
De vervoerder had gewoon een steekkarretje, dus ik gok dat het geen probleem is als hij niet op een pallet had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:18
Orion84 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:05:
[...]

Nee, dat zijn de ronde, platte knoppen ernaast. Die vleugelknoppen zijn voor het bevestigen van een parallelgeleider zoals al werd genoemd.
Je hebt gelijk, ik was te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 08:42
dragonhaertt schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:14:
[...]

De vervoerder had gewoon een steekkarretje, dus ik gok dat het geen probleem is als hij niet op een pallet had gestaan.
Het is vooral in het distributiecentrum vaak gehannes met zaken die niet op pallets staan. Of hij moet toevallig op een directe rit terecht zijn gekomen, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swedgin
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-01-2022
Swedgin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:41:
Ik ben aan het kijken om mijn eerste boormachine aan te schaffen om zelf wat te kunnen klussen, geen professioneel gebruik. Ik heb voor het 12V segment gekozen aangezien ik momenteel geen zware werken moet doen en deze compact en licht zijn. Ideaal om mee te werken lijkt me.

...
Ik heb ondertussen gekozen om de Bosch 12V-35 FC met de Wera Tool Check Plus bitset. Bedankt voor de discussie/aanbevelingen.

Ik ben niet voor die monster set gegaan aangezien ik geen nood had aan de extra tools (die kan ik later altijd bijkopen), alsook niet direct nood aan een slagschroevendraaier.

[ Voor 14% gewijzigd door Swedgin op 15-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

big bang schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:26:
[...]

Het is vooral in het distributiecentrum vaak gehannes met zaken die niet op pallets staan. Of hij moet toevallig op een directe rit terecht zijn gekomen, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Lijkt me best waarschijnlijk, het was een vrachtwagen formaat XL met 6 dozen er in, allemaal van HBM.
Het leek meer op een overgrote persoonlijke pakketdienst dan een distributeur.
Swedgin schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:42:
[...]

Ik heb ondertussen gekozen om de Bosch 12V-35 FC met de Wera Tool Check Plus bitset. Bedankt voor de discussie/aanbevelingen.
Die wil ik ook nog een keertje toevoegen aan de verzameling :)
Eerst het 'gereedschap organiseren' project afronden, daarna pas meer kopen :+

[ Voor 28% gewijzigd door dragonhaertt op 15-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 08:42
dragonhaertt schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:42:
Eerst het 'gereedschap organiseren' project afronden, daarna pas meer kopen :+
Buy tools - buy tools to organise tools - organise tools - repeat.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind de dieptestop op mijn afkortzaag wel handig, bij halfhoutverbindingen kun je dan snel en nauwkeurig werken.

Rails aan de voorkant is ook handig, net als 2 lasers. 1 laser is wmb niet handig, je wil immers beide buitenkanten van je zaaglijn aangegeven hebben.

Verder is meer hoogte/breedte/diepte fijn maar levert het natuurlijk een meerprijs op in kosten en ruimte. Ik moest laatst de mijne van zolder naar beneden en terug tillen en dan sta je ook wel weer even te vloeken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 13:48

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Swedgin schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:42:
[...]

Ik ben niet voor die monster set gegaan aangezien ik geen nood had aan de extra tools (die kan ik later altijd bijkopen), alsook niet direct nood aan een slagschroevendraaier.
Mooie keuze, mijn goto set als ik lichter werk ga doen. En meestal ook bij zwaarder waarbij de 18V dan boort en de 12V als schroefmachine dient. (niet wisselen van boorkop/bitjes is fijn bij ophangen)

Ik denk ook dat aanschaf van een machine als je hem pas nodig hebt het beste scenario is. Je moet wel opletten dat je dan niet eerst nog een maand moet uitzoeken welke, en welke op voorraad zijn. Maar als je tzt pas koopt heb je kans op een beter/nieuwer model.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:54:
Mooie keuze, mijn goto set als ik lichter werk ga doen. En meestal ook bij zwaarder waarbij de 18V dan boort en de 12V als schroefmachine dient. (niet wisselen van boorkop/bitjes is fijn bij ophangen)

Ik denk ook dat aanschaf van een machine als je hem pas nodig hebt het beste scenario is. Je moet wel opletten dat je dan niet eerst nog een maand moet uitzoeken welke, en welke op voorraad zijn. Maar als je tzt pas koopt heb je kans op een beter/nieuwer model.
Niet alleen kans op beter/nieuwer model, maar als je koopt wat je nodig hebt, heb je ook niet dat spul ongebruikt blijft liggen. Of spul dat uiteindelijk toch net niet is wat je uiteindelijk nodig hebt en dat je toch een andere machine moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Boudewijn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:28:
[...]

Ik vind de dieptestop op mijn afkortzaag wel handig, bij halfhoutverbindingen kun je dan snel en nauwkeurig werken.

Rails aan de voorkant is ook handig, net als 2 lasers. 1 laser is wmb niet handig, je wil immers beide buitenkanten van je zaaglijn aangegeven hebben.

Verder is meer hoogte/breedte/diepte fijn maar levert het natuurlijk een meerprijs op in kosten en ruimte. Ik moest laatst de mijne van zolder naar beneden en terug tillen en dan sta je ook wel weer even te vloeken.
Dank voor je reactie. Zo te horen heb je niet bepaald een budget model. Ik zit toch een beetje te kijken om voor 200-250 meeste bang for my buck te krijgen. Vooralsnog denk ik aan de Hikoki (ivm diepte instelling) of Dewalt 774.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lp77 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:11:
[...]

Dank voor je reactie. Zo te horen heb je niet bepaald een budget model. Ik zit toch een beetje te kijken om voor 200-250 meeste bang for my buck te krijgen. Vooralsnog denk ik aan de Hikoki (ivm diepte instelling) of Dewalt 774.
Ah check. Ook of juist met een budget zou ik heel duidelijk keuzes maken, van want 250€ is met alle respect niet veel.

Bij een budgetzaag zou ik als eerste de fence checken/fixen en dan een degelijk (ecotools is al een verbetering) zaagblad erin knallen. Dat scheelt al zo veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Boudewijn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:47:
[...]

Ah check. Ook of juist met een budget zou ik heel duidelijk keuzes maken, van want 250€ is met alle respect niet veel.

Bij een budgetzaag zou ik als eerste de fence checken/fixen en dan een degelijk (ecotools is al een verbetering) zaagblad erin knallen. Dat scheelt al zo veel...
Ik ben geen profi. Zaag zal voor gebruik thuis zijn. Doel:
- inloopkast maken/ op maat maken
- een mooie kast (namaken)
- een kopie maken van mijn teakhouten lounge set
- knieschotten

Icm met mijn Makita invalzaag verwacht ik een aardig eind te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lp77 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:59:
[...]

Ik ben geen profi. Zaag zal voor gebruik thuis zijn. Doel:
- inloopkast maken/ op maat maken
- een mooie kast (namaken)
- een kopie maken van mijn teakhouten lounge set
- knieschotten

Icm met mijn Makita invalzaag verwacht ik een aardig eind te kunnen komen.
Als je teak gaat zagen denk ook extra aan stofafzuiging en bescherming van je slijmvliezen en longen.

Het zijn trouwens geen werkzaamheden waar ik direct heel erg hard aan een afkortzaag denk.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 15-12-2021 19:06 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:03:
[...]

Als je teak gaat zagen denk ook extra aan stofafzuiging en bescherming van je slijmvliezen en longen.

Het zijn trouwens geen werkzaamheden waar ik direct heel erg hard aan een afkortzaag denk.
2x inderdaad.

@lp77 wat heb je verder aan zaag-materiaal? ik zou eerder een tafelzaag of invalzaag kopen dan een afkortzaag in dit geval , maar dat hangt dus sterk af van wat je hebt staan. Idem voor een goede stofzuiger en stofkapje. Zelfs met goede afkortzaag en goede stofzuiger maak ik best wat stof om mijn werkplek heen.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 16-12-2021 15:47 ]

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:46:
2x inderdaad.

@lp77 wat heb je verder aan zaag-materiaal? ik zou eerder een tafelzaag of invalzaag kopen dan een afkortzaag in dit geval , maar dat hangt dus sterk af van wat je hebt staan. Idem voor een goede stofzuiger en stofkapje. Zelfs met goede afkortzaag en goede stofzuiger maak ik best wat stof om mijn werkplek heen.
Hij zegt al een invalzaag te hebben. Maar de werkzaamheden lijken vooral bewerken van plaatmateriaal te zijn, en daar is de invalzaag hoofdzakelijk goed in. Ik zie ook niet direct heel veel inzet van een afkortzaag in de werkzaamheden, misschien meer een voor zaagtafel (maar dat is ook weer een stuk duurder, meestal). Maar dat hangt ook af van hoe de kasten / meubels opgebouwd zijn / gaan worden.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:15:
[...]

Hij zegt al een invalzaag te hebben. Maar de werkzaamheden lijken vooral bewerken van plaatmateriaal te zijn, en daar is de invalzaag hoofdzakelijk goed in. Ik zie ook niet direct heel veel inzet van een afkortzaag in de werkzaamheden, misschien meer een voor zaagtafel (maar dat is ook weer een stuk duurder, meestal). Maar dat hangt ook af van hoe de kasten / meubels opgebouwd zijn / gaan worden.
Inderdaad, er glad overheen geleden.

Een zaagtafel voor 250E kun je vergeten. Ik heb die van de lidl, maar ik weet niet of ik die aan zou raden.
En inderdaad, de opbouw maakt veel uit.

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Boudewijn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:23:
[...]

Inderdaad, er glad overheen geleden.

Een zaagtafel voor 250E kun je vergeten. Ik heb die van de lidl, maar ik weet niet of ik die aan zou raden.
En inderdaad, de opbouw maakt veel uit.
Ik blijf me altijd verbazen waarom DeWalt zo duur is in Europa. Scheelt toch +- 140 euro (dollar->euro ->+21%btw)
(via USA VPN: https://www.homedepot.com...ablesaw-DWE7485/310178475 )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJpgeJjsQNRA4rDYVR-MMIBftsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EmR2cKivGIJwyDtv7YSGcaPR.jpg?f=user_large

*insert signature here

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Amerikaans merk en wellicht geen salestax inbegrepen bij deze prijs?

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 16-12-2021 18:00 ]

• henkie196
  • Niet online
Tjark schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:58:
Ik blijf me altijd verbazen waarom DeWalt zo duur is in Europa. Scheelt toch +- 140 euro (dollar->euro ->+21%btw)
(via USA VPN: https://www.homedepot.com...ablesaw-DWE7485/310178475 )[Afbeelding]
Zelfde reden dat Bosch bv. relatief duur is in de VS. Je wilt niet weten wat zij voor een Mafell betalen. Daarnaast zullen de prijzen in de VS over het algemeen zonder BTW zijn (buiten dat BTW daar een stuk lager is, natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Daarom zeg ik al: ->+21btw. Dan zit je nog op 140 euro er tussen

*insert signature here

• lp77
Boudewijn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:46:
[...]

2x inderdaad.

Ik heb een makita invalzaag met rail. Verder nog een oude decoupeer- en handzaag.

• lp77
henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:15:
[...]

Tuinmeubels bestaan vooral frames van houten balken 40x40cm.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lp77 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:31:
[...]

Ik heb een makita invalzaag met rail. Verder nog een oude decoupeer- en handzaag.
Ik zou zelf met die invalzaag eerder een speed square of liever nog een railsquare kopen om mooi haaks te kunnen zagen. Heb je meer aan binnen je budget dan een goedkope afkortzaag :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Gereedschap is sowieso goedkoper in de VS.

Er zijn wel uitzonderingen zoals Mafell of Festool, maar bijvoorbeeld Hilti is daar voor Makita-prijzen te koop. Een slagschroevendraaier met accu's en lader is $365. Zelfde set hier is €677 7(8)7

De deals die je daar soms ziet zijn ook absurd. Komen ze hier aan met een paar procent. Krijg je daar $100 korting en twee accu's cadeau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-06 21:25
dragonhaertt schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:14:
[...]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nog een update in het 'dragonhaertt probeert zijn werkplaats wat te ordenen' saga.
Vandaag krijg ik een pakketje met wat nieuwe PBM, vooral belangrijk een nieuw stofmasker.

Ik heb een nieuwe 3M 6502 halfgelaatsmasker besteld, zodat mijn vriendin ook het stofhok ik kan zonder longschade op te lopen :P
Meteen wat nieuwe filters erbij en de voorraad handschoenen bijvullen.

Het viel me op dat de maskers en filters weer terug zijn naar een normale prijs.
Nitril handschoenen daarentegen, meer dan 3x zo duur! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 22:04
Iemand hier nog een goeie tip voor een oplaadbare hoofdlamp? Zie zelf door de bomen het bos niet meer, en wil eigenlijk niet al te veel geld uit geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Fuel_80 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:31:
Iemand hier nog een goeie tip voor een oplaadbare hoofdlamp? Zie zelf door de bomen het bos niet meer, en wil eigenlijk niet al te veel geld uit geven.
De beste tip is: koop een merk die hoofdzakelijk lampen maakt.
Niet een gereedschaps/sport merk die toevallig ook koplampen heeft.

Voor écht goede lampen zou ik zelf naar ZebraLight, Nitecore of Armytek kijken. Maar die zijn wel wat aan de prijs.

Ik zou ook gewoon een lamp kiezen die een AA of 14500 cel heeft. Interne accu's zullen slechter worden over tijd. Stop een Eneloop AA accutje in een goede koplamp en je kan ook dagen vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 20:55
Ik heb zelf deze van de Decathlon.

https://www.decathlon.nl/...?mc=8602805&c=BLAUW_GRIJS

Niks bijzonders verder en gebruik hem niet zoveel maar wel betaalbaar en doet wat het moet doen. Heeft ook een rode stand die heel handig is als je gewoon even ergens je weg wil vinden.

Mocht je merken dat je hem veel gebruikt kan je altijd nog upgraden naar een betere.

[ Voor 6% gewijzigd door Niek.NET op 17-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 07:58
Wanneer ik m'n rt0700cx3j gebruik met de 8mm freeshouder, die knelring, dan heb ik meestal het probleem dat het freesje erg vast zit na gebruik. Soms moet ik zelfs met een tang de frees vastpakken om 'm los te krijgen.

Ik had volgens mij een keer gelezen dat je die knelring of de 'schacht' waar alles invalt met fijn schuurpapier kunt bewerken, en dat het dan niet meer voorkomt, waarbij je dan iets aan nauwkeurigheid inleverd.
Dit kan ik helaas nergens terugvinden, is dit hier een keer voorbij gekomen of herkent iemand dit?
Ik wilde nog even nalezen hoe het precies moest voordat ik het ga opschuren.. vind het zo zonde van m'n freesjes om ze telkens met een tang eruit te jassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05
ps4mm schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:51:
Wanneer ik m'n rt0700cx3j gebruik met de 8mm freeshouder, die knelring, dan heb ik meestal het probleem dat het freesje erg vast zit na gebruik. Soms moet ik zelfs met een tang de frees vastpakken om 'm los te krijgen.

Ik had volgens mij een keer gelezen dat je die knelring of de 'schacht' waar alles invalt met fijn schuurpapier kunt bewerken, en dat het dan niet meer voorkomt, waarbij je dan iets aan nauwkeurigheid inleverd.
Dit kan ik helaas nergens terugvinden, is dit hier een keer voorbij gekomen of herkent iemand dit?
Ik wilde nog even nalezen hoe het precies moest voordat ik het ga opschuren.. vind het zo zonde van m'n freesjes om ze telkens met een tang eruit te jassen...
Een permanente oplossing weet ik niet, maar ik herken je klacht wel. Het hangt overigens af van de freesschacht, net aan welke kant van de tolerantie de diameter valt.

Mijn beste oplossing is het monteren van houten bekken in de bankschroef, vastzetten met de frees en het apparaat omhoog trekken. Veiliger voor mij én de freesjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 16:23

Mijn ervaring is dat ze inderdaad flink vast kunnen zitten na gebruik, maar als ik dan met een van de spantangen een tikje op de schacht van de frees geef, dan is die ook zo weer los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 21:09

Check deze post van @Rob Z even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zebralight! Of een Armytek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 07:58
Dat is 'm, thanks!! Overheen gekeken... Ik had de post zelfs geliked toen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

NiteCore HC60, topding met een 18650 batterij.
Heb 'm nu iets meer dan een jaartje en zou niet meer zonder kunnen.
Wel niet de goedkoopste, maar NiteCore heeft nog een hoop goedkopere.

[ Voor 23% gewijzigd door Slonzo op 17-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb op Ali zo’n hoofdlamp gekocht wel een van 30 euro. Werkt perfect. 1 grote les en twee kleinere. Vond hem na 1,5 jaar weer terug. Deed nog steeds 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Boudewijn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
[...]

Ik zou zelf met die invalzaag eerder een speed square of liever nog een railsquare kopen om mooi haaks te kunnen zagen. Heb je meer aan binnen je budget dan een goedkope afkortzaag :) .
Dank je voor je advies. Ik zal eens googlen wat ik hiermee kan icm een invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Boudewijn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:00:
[...]

Ok, zo’n railsquare is wel echt overpriced als je het mij vraagt. Wat een prijs voor een gekalibreerd stuk aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lp77 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:05:
[...]

Ok, zo’n railsquare is wel echt overpriced als je het mij vraagt. Wat een prijs voor een gekalibreerd stuk aluminium.
Je kunt wel makkelijk reproduceerbaar haaks, exact haaks!, zagen. Dat is best handig bij het maken van een kast, en voor de helft van je 250E budget voor een afkortzaagzou ik die persoonlijk eerder nemen dan een net-niet-afkortzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Brennenstuhl heeft er een paar, Redelijke prijs, ok kwaliteit. Weet niet of ze oplaadbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb thuis geen ruimte om een vaste werkbank te maken, dus ik zoek een goed mobiel model. Er is redelijk wat op de markt, welke raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zunrob schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:08:
Ik heb thuis geen ruimte om een vaste werkbank te maken, dus ik zoek een goed mobiel model. Er is redelijk wat op de markt, welke raden jullie aan?
geen idee, maar thomas van eigen huis en tuin heeft een keer iets opklapbaars gemaakt wat ik ook ongeveer zou hebben als ik niet genoeg ruimte had voor een werkbank

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/1a/3c/e7/1a3ce76fe1855a1371c3c20784c38ff8.jpg

ff googlen voor de tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
Twee schraagjes en een kwart plaat multiplex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:13:
[...]

Je kunt wel makkelijk reproduceerbaar haaks, exact haaks!, zagen. Dat is best handig bij het maken van een kast, en voor de helft van je 250E budget voor een afkortzaagzou ik die persoonlijk eerder nemen dan een net-niet-afkortzaag.
ik ook, eventueel een goede kapzaag/japanse zaag erbij en je kan prachtige dingen maken. beter dan goed gereedschap kost helaas een hele boel geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:30:
Twee schraagjes en een kwart plaat multiplex
Ik heb 2 toughbuilts met een plaat groene MDF erop. Daar een MFT patroon in gefreest.
Dat staat thuis.

Bij de ouders van de baasvrouw heb ik nog 2 toughbuilts staan met daarop een 240x120 OSB-plaat voor het ruigere werk (spuiten, frezen, dat soort gein).

Ik heb vorig jaar rond deze tijd op gamma schragen (van hout, goedkopies) staan werken en stond op iets te meppen... en toen drukte ik de schraag uit zijn gelid. Houtverbinding los, en mijn dominofrees en invalzaag donderden op de tuintegels. Nooit meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 18-12-2021 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 21:22
Ik heb een Petzl Actik Core, die is top! Niet teveel geld uitgeven is natuurlijk relatief, ik vond het niet teveel geld (Ik heb €43,- betaald bij Amazon)... En eigenlijk wilde ik gewoon even patsen wie de grootste (lichtbundel) heeft :+
Heb hem van de week nog gebruikt omdat ik niet voor het donker klaar was met de oprit schoonmaken, geeft een lichtbundel tot 100 meter ofzo, op de hoogste stand. Heb het ding voor het kamperen, met een hoesje erbij kan hij ook als tafel- of hanglampje gebruikt worden, en hoef ik dus maar 1 klein lampje mee te nemen met de motor.

Om aan mijn motor te sleutelen, gebruik ik trouwens gewoon een goedkope van HBM, maar die is niet oplaadbaar. Aangezien dat vooral is om op 50 cm afstand wat te zien, voldoet die prima, en hoef ik niet met mijn vette klauwen aan mijn dure Petzl lampje te zitten...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Wild Chocolate
Er staat bij de beschrijving dat het rood licht geeft.
Is dat fijn licht?
Wit lijkt me eigenlijk fijner.

@Fuel_80
Waar wil je hem voornamelijk voor gebruiken?
Qua aanschaf is er een verschil of je hem gebruikt om de kliko aan de straat te zetten of bv terwijl je hardloopt `s avonds.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 18-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 19:46
@Teijgetje
Veel van die outdoorlampen hebben naast de gebruikelijke witte stralen in verschillende sterkte ook een rode modus. Dat is prettiger als je in de nacht aan t lopen bent en bijv kaart wil bekijken. Je ogen hoeven minder te wennen ivm met nachtzicht.

Maar voor jou doeleinde dus minder noodzakelijk denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zunrob schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:08:
Ik heb een mobiele werkbank gemaakt, is dat wat voor je?

Ik heb een vaste werkbank maar die ligt vol :P , daar zit ik ook achter mijn desktop en miste echt een plek waar ik mijn project op kon assembleren zeg maar.

Hiervoor heb ik een soort vakkenkast gemaakt zodat ik meteen een zwik gereedschap kon opbergen. Kan mooi opzij gerold worden indien nodig door de 4 geremde wielen.

Daar waar bij mij de stofzuiger staat kun jij ruimte creeëren voor een burostoel zodat je er ook aan kunt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW-g6HD7Qq9Zn-6ctLZuHJVD4LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3kr9cuHc9I1C01w0PIgrUDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eaz9tr3aiqkbGVy6ZLwE4d6J8Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba1j03CvDEWZiNE9yRqUfhOL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 18-12-2021 10:09 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@CuttingStorm
Ik heb al jaren een oplaadbaar Fenix fietslampje van 750 lumen max, die is alleen wit inderdaad. (dacht dat hij sterker was, die nieuwe leveren 1800 lumen)
Fenix maakt ook hoofdlampjes, alleen die zijn niet goedkoop.
Deze heeft bv ook de rode ledjes toegevoegd.

Wel vraag ik me af hoe het zicht is bij het 450 lumen lampje van @Wild Chocolate op die 95 meter als Feniks bij haar lampje van 950 lumen aangeeft tot 116 meter te komen.
Of bij de vergelijkbare (goedkopere dan Petzl) HL18R 400 lumen "maar" 76 meter.

Maar vandaar de vraag waar het voor nodig is aan Fuel_80

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 18-12-2021 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Check even het zaklampentopic

Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2

Komen ook aardig wat hoofdlampen in voor. Informatief topic met aardig wat users van goed(koop) chinees spul tot kneiterduur spul.

F de search gebruiken op "hoofdlamp" en je komt een heel eind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Fraggert schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb een mobiele werkbank gemaakt, is dat wat voor je?

Ik heb een vaste werkbank maar die ligt vol :P , daar zit ik ook achter mijn desktop en miste echt een plek waar ik mijn project op kon assembleren zeg maar.

Hiervoor heb ik een soort vakkenkast gemaakt zodat ik meteen een zwik gereedschap kon opbergen. Kan mooi opzij gerold worden indien nodig door de 4 geremde wielen.

Daar waar bij mij de stofzuiger staat kun jij ruimte creeëren voor een burostoel zodat je er ook aan kunt zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank iedereen voor de reacties! Ik had "mobiel" beter moeten definiëren. Ik zoek iets dat inklapbaar is, omdat ook de ruimte voor bijvoorbeeld deze mooie mobiele werkbank er simpelweg niet is. Ik vind het idee van die schragen met een plaat MDF erop een prima idee, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:09:
@CuttingStorm
Ik heb al jaren een oplaadbaar Fenix fietslampje van 750 lumen max, die is alleen wit inderdaad. (dacht dat hij sterker was, die nieuwe leveren 1800 lumen)

Wel vraag ik me af hoe het zicht is bij het 450 lumen lampje van @Wild Chocolate op die 95 meter als Feniks bij haar lampje van 950 lumen aangeeft tot 116 meter te komen.

Die afstanden zijn een BS spec. Dat ligt sowieso ook aan de optics.
Zou als het kan iig voor een 18650 lamp gaan, dan heb je tenminste nog wat runtime bij fatsoenlijke hoeveelheid licht. En warmwit met degelijke CRI (>85).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
zunrob schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:44:
[...]

Dank iedereen voor de reacties! Ik had "mobiel" beter moeten definiëren. Ik zoek iets dat inklapbaar is, omdat ook de ruimte voor bijvoorbeeld deze mooie mobiele werkbank er simpelweg niet is. Ik vind het idee van die schragen met een plaat MDF erop een prima idee, merci!
Of gewoon een workmate? Zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Of voor wat meer oppervlakte, maar zonder klemmen:
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

[ Voor 14% gewijzigd door Marinos83 op 18-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:09:
@CuttingStorm

Vroeg me ook al af wat ik me moet voorstellen met die afstanden bij verschillende lampen. Ben geneigd om, net als @bbbrumbrum het een tikkeltje onzin te noemen en verder te negeren.
zunrob schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:44:
Ik ben, net als @Boudewijn ook van simpele schraagjes uiteindelijk op een set toughbuilts uitgekomen. De schragen moeten behoorlijk stabiel staan, omdat je vaak toch wel een beetje tegen de tafel aanduwt, en je wil niet dat de boel omklapt terwijl je er net een beetje overheen hangt met je gewicht en een plaat doormidden aan het zagen bent. Heb zelf een OSB plaat er op liggen, geeft ook niet als ik daar een beetje inzaag (zit vol snedes van 1-2 mm van de invalzaag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

henkie196 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:10:
[...]
Vroeg me ook al af wat ik me moet voorstellen met die afstanden bij verschillende lampen. Ben geneigd om, net als @bbbrumbrum het een tikkeltje onzin te noemen en verder te negeren.
Je hebt eigenlijk twee soorten lampen: De goedkope brul die met allerlei fabeltjes strooien en beloftes maken dat je met een lampje van 5€ de marsrover op Mars kan bijschijnen indien nodig. Hoog Tell/Sell TV reclame onzin gehalte. Het meeste merkloze/onbekende merk spul valt hier onder, al zijn er ook degelijke lampjes in het onbekende segment.
Dan heb je de betrouwbare merken, die al een reputatie hebben in de zaklampen wereld. Daarin zeggen de specs wel wat meer en zijn ook realistisch.

Om dan specifiek op de afstand in te gaan: Alles staat en valt dan met het ontwerp van de lamp en met name de reflector spiegel in de lamp. Deze kan gemaakt zijn voor veraf (wordt "throw" genoemd) waarbij je een dunne(re) lichtstraal krijgt, die vooral fel is in dat stukje. Deze kunnen inderdaad behoorlijk veraf nog functioneel zijn. Wat jij er als gewone gebruiker aan hebt laat ik in het midden. Maar in een zoektocht (search and rescue is het handig).

Dan de andere kant: meer dichtbij, wil je over het algemeen breed stralend hebben. Een egaal vlak, effen verlicht zonder een hotspot. Dit is wat meer functioneel voor arbeid dichter bij. Sommige sterke lampen kunnen breed alsnog een heel grasveld oplichten, maar de handzamere en betaalbare werken prima binnen 20 meter. Meer het segment waar je als je aan het werk wat aan hebt.

Sowieso met een hoofdlamp en dichtbij werken wil je niet te veel licht omdat je al snel jezelf verblind. En afhankelijk van je werk kan kleurechtheid ook belangrijk zijn, dan moet je naar kleur temperatuur en CRI gaan kijken. Dat gaat behoorlijk diep op de materie in. Beter discussie houden in het zaklampen topic waar eerder al naar verwezen is.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 22:04
@Fuel_80
Waar wil je hem voornamelijk voor gebruiken?
Qua aanschaf is er een verschil of je hem gebruikt om de kliko aan de straat te zetten of bv terwijl je hardloopt `s avonds.
Goeie vraag, ik ben vaak alleen aan het klussen in huis, buiten, aan de auto enz. Waarbij mijn klussen variëren van het vervangen van een lampje tot het laden van een landbouwkar met hooi. In ieder geval wil ik twee handen vrij hebben en me niet druk hoeven maken om het organiseren van een lampje. Ik ben niet direct op zoek naar een lamp die me op 200m nog een super beeld geeft daarvoor koop ik wel een keer een echte zaklamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fuel_80 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:36:
[...]

Goeie vraag, ik ben vaak alleen aan het klussen in huis, buiten, aan de auto enz. Waarbij mijn klussen variëren van het vervangen van een lampje tot het laden van een landbouwkar met hooi. In ieder geval wil ik twee handen vrij hebben en me niet druk hoeven maken om het organiseren van een lampje. Ik ben niet direct op zoek naar een lamp die me op 200m nog een super beeld geeft daarvoor koop ik wel een keer een echte zaklamp.
Neem om te beginnen hier een kijkje

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/hoofdlampen.htm

Dan krijg je een idee wat er te koop is en wat je kan verwachten.

Ik gebruik het filter om gerichter te zoeken, ik begin dan altijd met een max. prijs.

Met het bekijken van producten leer je vrij snel waar je op kan letten zoals de soort lichtbundel
https://www.knivesandtool...-lichtbron-lichtbeeld.htm
En of je 2 AAAtjes wilt voor lichtgewicht sporadisch gebruik of een headtorch met een accupack aan je riem als jij uren lang hooi sjouwt in het donker :)

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 18-12-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Thanks voor de tip. Ik zag daar een prima aanbieding en heb er meteen 2 NiteCore NU10 voor €15 gekocht (1 als kadootje voor mn vader, die loopt ook vaak te klooien met bijschijnen bij klussen aan de auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Voor auto klussen kan het ook leuk zijn om een lamp te hebben met een magnetische achterkant. Dan kan je hem tegen de motorkap plakken zeg maar.

Pagina: 1 ... 76 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).