Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 08:12
Mede-auteur:
  • Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44

Epsilon

Er is nog geen centraal zaklampen-topic, daarom zet ik het hier maar neer. Hobbyloos mag je me noemen, maar ik vind het een groot gemis op GoT. Ik heb eens iets lang zien komen over de Maglite 6D, over wapenwet e.d. Nu zijn er erg veel zaklampen, maar veel mensen hebben een zaklamp met een grote halogeen lamp, een beetje een plastic blok met een handvat er bovenop. Een maglite 4D geeft al wel meer licht, maar die zijn zwaarder. Wat zijn jullie overwegingen wanneer jullie een zaklamp kopen, hebben jullie voorkeuren, wat dan ook, hier kan het. Nu is de grootste vraag: Heb je een Maglite, een el cheapo alu zaklamp die er ong. hetzelfde uitziet, of een gewone plastic lamp? Ik weet niet of dit een kansloos topic is, maar heb zelf heel lang zitten wikken en wegen voor ik een mag 4D kocht.
open for replies :)
EDIT: hoofdlampen zijn ook erg relaxed in sommige gevallen, maar zoals eerder aangegeven voor een computer nog wel veruit het coolste :P
EDIT#2:
Ik heb nu ook een Poll gemaakt:
Poll: Wat heb je voor zaklamp?
Maglite D-Cell
Maglite C-Cell
Maglite MagCharger
Mini Maglite
Surefire
Mag kloon
anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=130317&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik heb nu de tip gekregen dit in de startpost te zetten, en ik had het al veel eerder moeten doen: http://www.knivesandtools.com/nl/help/zaklampen.htm

////////////////////////////////////////////////////////////// Begin van nieuwe startpost :) ///////////////////////////////////////////////////

Todo: Stukje over flood/throw, kies je de juiste led!
Todo: Stukje over batterijkeuze voor je lampjes
Todo: Mods van bestaande lampen (Batterijkeuze, elektronica, heatsinking, runtime etc)
Todo: Verklarende woordenlijst :P
Todo: Stukje over kleur
Todo: Stukje over Candela vs Lux vs Lumen

Algemeen
- Leds zijn stroomgestuurd
- Leds krijgen een lagere Vf wanneer ze warm worden
- Leds produceren minder licht wanneer ze warm worden / per hoeveelheid stroom
- ???

Verklarende woordenlijst

Die
Het licht uitstralende stuk van een led.

OTF lumen
Out The Front lumen. De lichtoutput welke daadwerkelijk het lampje verlaat. Als de OTF output gebruikt is om de lichtopbrengst aan te geven, wordt de er bijna altijd bij vermeld.

ANSI lumen
<even de exacte uitleg opzoeken> is iig OTF, gemeten na X tijd, zodat het lampje tijd heeft gehad om op te warmen --> deze waarden zijn altijd lager dan OTF.

Fluxbin (naar verklarende woordenlijst later)
Hoe efficient is een led bij een bepaalde stroom. Hoeveel licht (wat standaard uitgedrukt wordt in lumen) produceerd een led bij die stroom.

Bij CREE worden deze aangeduid als "Q5, R2, R5, T6" enz. Hoe hoger de letter en cijfer, hoe efficienter deze is.

Runtime
Bruikbare tijd van de zaklamp op 1 batterijlading

Verschillende Led typen
Een lamp valt of staan met het gebruik van de juiste leds. Een led kan voor de ene applicatie uitstekend zijn en voor de andere applicatie waardeloos. De meeste A-merk fabrikanten hebben dit door en maken over het algemeen gebruik van de juiste leds voor de juiste applicaties.

Bij de A-merk fabrikanten wordt vaak het type en/of fluxbin vermeld van de gebruikte led. Veel mensen interpreteren deze informatie niet correct en gebruiken de fluxbin als type. Daarom hieronder een klein stukje met daarin de meest gebruikte leds naast elkaar :).

Ik heb even al de belangrijke typen leds (en een CSM-360) bij elkaar op de foto gezet, om goed het verschil te laten zien qua grootte van de die:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hjA4q70gfVyfQdc7qinSSH8z/full.jpg

Merken met de gangbare typen leds (op het moment van schrijven, dit wisselt):

CREE

Nieuw (2013) Fluxbins zijn hetzelfde als de oudere leds, maar nu op 85C (dus in de praktijk 14% feller).
XM-L2 -> Fluxbin T3 tot U2
XP-G2 -> Fluxbin R2 tot S2
XP-E2 -> tot Fluxbin R5
MT-G2 -> Zeer efficient maar grote LED. Potentieel tot 2000lumen+

Ouder
XM-L -> Fluxbin T3 tot U2 (U3 ook, maar zeldzaam)
XP-G -> Fluxbin R2 tot S2 (ook in S3, maar zijn zeer zeldzaam)
XP-E -> Tot fluxbin R5 ongeveer
XR-E -> Vaak "Q5", maar ook als "R2" te vinden

MC-E -> Wordt eigenlijk niet meer gruikt, is een oude led

Flux tabel van de meest voorkomende fluxbins van Cree:

Fluxbin- Min Lumen - Max lumen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
XM-L (@700mA @ 25C Tj)
S6 182    200
T2 200    220
T3 220    240
T4 240    260
T5 260    280
T6 280    300
U2 300    320

XP-G (@350mA @25C Tj)
P2  67.2   73.9
P3  73.9   80.6
P4  80.6   87.4
Q2  87.4   93.9
Q3  93.9  100
Q4 100    107
Q5 107    114             <-----------
R2 114    122
R3 122    130
R4 130    139
R5 139    148
S2 148    156
S3 156    164

XR-E (@350mA)
P2  67.2   73.9
P3  73.9   80.6
P4  80.6   87.4
Q2  87.4   93.9
Q3  93.9  100
Q4 100    107
Q5 107    114              <----------

Zoals je ziet zegt "Q5" niets over de led. Een XR-E is een heel andere led dan de XP-G. Het enige wat dit zegt, is hoeveel licht deze geeft bij een bepaalde stroom (350mA). Bij 1000mA is dit verhaal namelijk al weer heel anders, de XP-G kan veel beter om gaan met die hogere stroom en zal daarom meer licht geven!

Seoul Semiconductors
P4 (niet op plaatje)
P7 (weet hier de bins niet van uit mijn hoofd) -> Was een veel gebruikte led, maar heeft concurrentie van de XM-L.

Luminus
SST-90 (WN bin in dit geval, goed voor 2250lumen @ 9A)
SST-50 (WJ bin in dit geval, goed voor 1250lumen @ 5A)
CSM-360 -> 4 * SST90 in 1 behuizing (zoals de P7 en MC-E ook 4 dies hebben).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe bereken je de output van een lampje?
Kun je bijna niet berekenen helaas, maar wel benaderen. Met een aantal dingen moet er rekening gehouden worden bij het berekenen van de echte OTF output.

- Leds worden minder efficient met hogere stroom
- Reflectors zorgen voor verliezen
- Lenzen zorgen voor verliezen
- Lumen opgave wordt gemeten op 25C Tj, dit haal je never nooit (Note: nieuwere LEDS van Cree worden op 85C Tj getest, dus dit punt is daar niet van toepassing.

Hou rekening met een verlies van 30-40% tegenover de fabrieksopgave :).

Dit lampje zegt "1200 lumen" en heeft een CREE XM-L T6, hoe kan dat?

Ze liegen ;)

XM-L Lampjes met "1200lumen"
Hoe hun de berekening hebben gedaan:

XM-L T6 -> 280lumen max @ 700mA (dus al optimistisch, dit haal je namelijk al niet)
280 /700 * 3000 (voor 3A) --> 1200lumen (Ze gaan dus uit van 100% schaalbaarheid, wat niet het geval is).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Batterijen / Powercells
Een lampje heeft natuurlijk voeding nodig en wel in de vorm van (oplaadbare) batterijen / Powercells. De keuze voor een bepaalde powersource, bepaald voor een groot de keuze van een geschikte zaklamp.

Een aantal verschillende powercells op een rijtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qq8O3IY8iOM5E40Z0d1YjM1F/full.jpg

Lithiumcel benamingen zijn als volgt opgebouwd:
Diameter in mm + hoogte in mm * 10.
18650 => 18mm doorsnee, 65mm lang
2032 (knoopcel) => 20mm doorsnee, 3.2mm lang

Welke powercell geschikt voor je is, hangt helemaal af waar je de zaklamp voor gebruikt.
Om powercells eerlijk met elkaar te vergelijken, gaan we uit van de totale hoeveelheid opgeslagen energie, uitgedrukt in Watt*uur (Wh).

Voorbeeld:
Oplaadbare NiMH AA cell: 1.2v * 2500mAh = 3.0Wh
Oplaadbare 18650cell: 3.7v * 3400mAh = 12.58Wh

Spanning (Volt) en capaciteit ((milli) Ampère*Uur) variëren uiteraard met grootte en chemische compositie van de cell.

De best verkrijgbare Powercells zijn natuurlijk de (oplaadbare) AA cellen. Ga je op reis en heb je waarschijnlijk geen stroom onderweg of geen plaats om een lader mee te nemen, dan is de AA cell de beste keus. Oplaadbare NiCd (1.2v) / NiMH (1.2v) en niet oplaadbare alkaline (1.5v) zijn de meest voorkomende varianten. NiZn (1.6v) is wat minder gebruikelijk, maar bestaat ook.

Echter, wil je wat meer runtime of een compactere form factor, ontkom je niet aan lithium cellen. Deze hebben een hogere energiedichtheid.

Onderscheidt wordt er gemaakt tussen een aantal chemistries, elk met hun eigen voor en nadelen.

Lithium Primary (niet oplaadbaar):
- 3.0v en hoge capaciteit (1500mA voor CR123)
- Lage zelfontlading (blijven 10 jaar goed)
- Vrijwel alleen te vinden in CR123A en CR2 cel varianten.

Lithium oplaadbaar

Link: Batterij testen 18650
Link: Batterij testen kleinere cellen zoals 16340 en 14500

Let op!
Sommige chemistries zijn gevaarlijk wanneer ze incorrect worden behandeld. Bij incorrect opladen/ontladen kunnen ze ontploffen, soms met ernstige gevolgen! Koop NOOIT cheapo lithium cellen zonder protectie. Vermijd goedkope lithium cellen sowieso is het beste advies (Geen DX, Ebay spul dus).

Op het moment van schrijven (2013-07-17) zijn de hoogste capaciteit cellen:
18650: Panasonic 3400mAh ICR, dus normaal gesproken met protectie
16340: Blijft een moeilijk verhaal, geen echt betrouwbare cellen beschikbaar. 800mAh max ongeveer.
14500: Blijft een moeilijk verhaal, geen echt betrouwbare cellen beschikbaar. 800mAh max ongeveer.

De 18650 is de meest voorkomende oplaadbare lithium cel, zoals AA dat is voor NiMH en heeft dus het meeste aandacht door fabrikanten. Deze cellen worden onder andere gebruikt in laptopaccu's en electrische auto's. Zie je capaciteiten hoger dan 3400mAh, NIET KOPEN. Dubieuze gevaarlijke cellen en zeker niet correct.

Lithium Cel chemistries
De meeste gevaarlijke chemistries hebben dan ook een protection circuit ingebouwd. Deze behoedt de gebruiker tegen verkeerd laden en ontladen, maar bied geen garanties. Laat batterijen NOOIT onbeheerd achter tijdens het opladen. Goedkope cellen van DX liegen soms zelfs over het hebben van een protectie.

Gebruik NOOIT cellen uit een oude notebook accu. Dit zijn altijd de gevaarlijke chemistries welke niet zonder veiligheden gebruikt mogen worden.

Verschillende chemistries:
ICR of LiCo
lithium
Cobalt
Round

- 3.7v (4.2v opgeladen)
- Onveilig zonder beveiliging.
- Hoge capaciteit
- Goed tot "2C" onlaadstroom (3.4A * 2 = 6.8A voor 3400mAh cellen)

IMR of LiMn
lithium
Mn Mangaan
Round

- 3.7v (4.2v volledig opgeladen)
- Veilig, dus zonder beveiligings circuits
- Kan zeer hoge stromen leveren
- lagere capaciteit.

lFR of LiFePo
l
Fe IJzer
Round

- 3.2v - (3.6v opgeladen)
- Veilig , dus zonder beveiligings circuits
- Lager voltage dan leds, wat onhandig kan zijn bij direct-drive zaklampen.
- Kan zeer hoge stromen leveren (worden some ook gebruikt al vervanging van lood-accu's in auto's)

2012-02-05 Epsilon: Begin gemaakt nieuwe topicstart
2012-02-06 Epsilon: Zo, ff alvast een begin stukje over batterijen toegevoegd :)
2012-02-08 Epsilon: Tabelletje toegevoegd met Cell grootte en typical capaciteiten
2013-07-17 Epsilon: Kleine update LEDs en batterijen uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:28
Misschien slim om een paar dingen zoals cellen met de hoogste capaciteit aan te passen, die komen nog uit 2013 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:07

thijsco19

KTM 990 SMT

Sowieso tijd om de ts te updaten.
Heb het misschien al eens gezegd maar mocht ik tijd hebben zal ik wel wat text schrijven.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:28
thijsco19 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 18:00:
Sowieso tijd om de ts te updaten.
Heb het misschien al eens gezegd maar mocht ik tijd hebben zal ik wel wat text schrijven.
Ik zou graag helpen, maar mijn kennis over zaklampen gaat niet verder dan hoe ik ze bestel en aan zet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:06
Is het een idee om mijn basics er bij te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
Hey, nieuw topic! Lekker hier verder.

Wat is jullie mening over nikkel-zink batterijen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04 13:38
Zodeknijter, idd flink achterhaald als er van uit wordt gegaan van Maglite en als je die niet hebt zal het wel een kloon zijn :P

Waar zijn Fenix, Led Lenser, Trunite, Nitecore, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-04 08:17

Atmoz

Techno!!

Inderdaad, waar is Led Lenser?

Vorige week 2 van binnen gekregen, en vandaag weer 2 >:)
Een hele rage hier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Hilarisch die max lumen chart ook, er zijn er een paar van Fenix die 4000+ lumen geven. kost wat maar zijn gewoon schijnwerpers voor in de rugzak.

10 budget lampjes:
YouTube: Top 10 Best Flashlights | EDC [Everyday Carry], Outdoor, & Tacti...

1800 lumen maar wel tof:
YouTube: 1800 Lumens! 1/2+ Mile Beam! -- Nitecore Tiny Monster TM36 Flashlig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Gebruik al jaren LED Lenser, toen het nog Zweibruder was. Onverslijtbaar en goed licht.

De nieuwe P serie heeft sinds kort een oplaadbare P7R met 1000 echte Lumen.
https://m.ledlenser.com/de/taschenlampen/p7r/

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
ik heb de EagleTac T100C2 Mark II

Afbeeldingslocatie: https://i243.photobucket.com/albums/ff97/selfbuilt/T100C2-2.jpg

Gekocht bij Arjan Kon van NKON een welkbekende tweaker

Beest van een zaklamp met 18650 li-ion accu

Ooit gekocht na een grote stroomuitval hier waar mijn vrouw en ik elkaar een beetje dommig aankeken dat we niet eens een fatsoenlijke zaklamp hadden... zaten we daar met het licht van onze mobieltjes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is idd de reden dat ik een good old Maglite naast mijn bed heb staan, en als overtuigingskracht in andere situaties. ;)

Bij mij is het allemaal een beetje begonnen na het kopen van een UltraFire Cree XML T6 zaklampje voor mij en mijn moeder. Ultra cheap setje met accu's (wel protected) en een ladertje gekocht. Kwam er toch al snel achter dat dat het niet helemaal was. :+

Inmiddels heb ik dus dit liggen:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/577d57b1875db/577d57b17428d-2016-07-05_09.46.29_(Medium).jpg
UltraFire Cree XML T6
Panasonic NCR18650B 3400 mAh
XTAR VC2 lader

Leuk spulletje, maar nu toch aan het kijken naar een goeie vervanger, deze van Budget Light Forum bijvoorbeeld. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52
Mijn meest gebruikte lampen zijn:

Fenix E05, Ideaal 1x AAA lampje voor in het muntgeldzakje van mijn jeans.

Fenix E35, de 2016 Ultimate Edition. Voor in mijn jaszak. Lamp op 'n 18650 accu, en geeft 1000 lumen op turbo. >:)
Deze lamp vervangt sinds 2 weken mijn Fenix PD31.

Fenix TK35 Ultimate Edition. Zit in het zijvak van mijn rugzak. Met recht een schijnwerper met 2000 lumen.
Een tweede voordeel is dat deze lamp neutral white is, wat in de natuur en bij mist en sneeuw een stuk prettiger is dan cool white.

Afbeeldingslocatie: http://richub.no-ip.org/web/zaklampen1.jpg

Ik heb thuis nog (veel) meer lampen liggen, maar die neem ik alleen mee bij specifieke gelegenheden.
Het bovenstaande trio heb ik eigenlijk altijd wel bij me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 07:26
Is dit eigenlijk iets : https://www.1dayfly.com/n...reik-van-1000-meter#specs ?

Camry CR1028 € 39,95 + 6,95 verzending.

Body: speciale aluminium legering
Bereik: tot 1000 meter
Afmetingen: 134 x 42 mm
Zoom: ja
LED: CREE
Levensduur: 100.000 uur
Waterdicht: spatwaterdicht
Luminescentie : 8600 lumen
Aantal standen: 3 standen; ver weg, dichtbij, flash/knipper/sos
Gebruikstijd: ca. 18 uur bij volle accu
Oplaadtijd: 8 uur
Oplaadbaar: ja, oplader meegeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Een zeer gewaardeerde modder van Budgetlightforum is in de terminale fase van kanker.
Om hem en zijn toekomstige weduwe wat te ondersteunen heeft iemand een veiling actie gestart
http://budgetlightforum.com/node/47680

Ik heet daar The Miller en heb wat bijgedragen.
Morgen loopt een veiling van mij af met oa ren Olight S10R II en RVS BLF 348 AAA high CRI Nichia zaklamp.
De veiling staat nu op $35 en ik betaal verzendkosten, wat naast hulp ook gewoon een hele leuke prijs is voor de spulletjes.

15 juli loopt mijn tweede veiling af met een Convoy S2 365nm UV voorzien van filter om anders dan UV licht te stoppen en een Uniquefire UF1401 4 * 18650 parallel met status display. Dit is mijn favoriete lamp.
Setje heeft me $85 gekost en in dit geval wil ik verzendkosten delen. Er zijn nog geen biedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Hoyden schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:59:
Is dit eigenlijk iets : https://www.1dayfly.com/n...reik-van-1000-meter#specs ?

Camry CR1028 € 39,95 + 6,95 verzending.

Body: speciale aluminium legering
Bereik: tot 1000 meter
Afmetingen: 134 x 42 mm
Zoom: ja
LED: CREE
Levensduur: 100.000 uur
Waterdicht: spatwaterdicht
Luminescentie : 8600 lumen
Aantal standen: 3 standen; ver weg, dichtbij, flash/knipper/sos
Gebruikstijd: ca. 18 uur bij volle accu
Oplaadtijd: 8 uur
Oplaadbaar: ja, oplader meegeleverd
Nee, die 8600 lumens kan niet kloppen en dat handvat ziet er hetzelfde uit als twee die ik heb en alletwee aan erg slechte lampen vastzitten.
Dit kan je kopen voor $14 maar wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Na al die tijd heb ik ineens een nieuwe functie ontdekt op mijn Olight S15R :)
Als je vanuit de uit stand de knop indrukt zodat hij in moonlight modus gaat en hem ingedrukt blijft houden tot hij weer uit gaat, dan heb je de "broekzak modus" te pakken.
Om hem dan weer aan te krijgen moet je de knop ca 2 seconden ingedrukt houden. Zo gaat hij niet meer per ongeluk aan in de broekzak, wat soms toch wel eens gebeurde.
..of wist iedereen dit al behalve ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Euh.... ja?

:+

Stiekem wist ik dat inderdaad al.
De gebruiksaanwijzing niet gelezen? :D

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

thijsco19 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:55:
De gebruiksaanwijzing niet gelezen? :D
Geef jij nou gewoon, openlijk op tweakers, toe dat je wel gebruiksaanwijzingen leest?

Tssk tssk tsssk.....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Nee hoor! Ik kijk YouTube filmpjes/reviews van mensen die de gebruiksaanwijzing lezen.
:+ :+

Maar om eerlijk te zijn, tegenwoordig is het best handig om de gebruiksaanwijzing te lezen. De zaklampen van tegenwoordig worden steeds ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gebruiksaanwijzing? :?
Kan me niet herinneren dat die er bij zat, maar misschien is dat mijn slechte gewoonte om de verpakking en zo direct weg te gooien.
En een zaklampje... hoe moeilijk kan dat zijn? ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ploink schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:52:
Gebruiksaanwijzing? :?
Kan me niet herinneren dat die er bij zat, maar misschien is dat mijn slechte gewoonte om de verpakking en zo direct weg te gooien.
En een zaklampje... hoe moeilijk kan dat zijn? ;) :+
Ik heb de handleiding bij dit plaatje echt wel gelezen hoor ;)
Afbeeldingslocatie: http://toykeeper.net/torches/x6v2/bistro-ui.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
thijsco19 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 00:01:
Nee hoor! Ik kijk YouTube filmpjes/reviews van mensen die de gebruiksaanwijzing lezen.
:+ :+

Maar om eerlijk te zijn, tegenwoordig is het best handig om de gebruiksaanwijzing te lezen. De zaklampen van tegenwoordig worden steeds ingewikkelder.
Armytek represent. Lichtstanden zijn vrij intuitief maar zodra je het batterijtype wil veranderen wordt het een vreemd ritueel wat je moet uitvoeren.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ik ga binnenkort op kamp en zoek daarvoor nog een goede zaklamp.
Wat ik zoek is, oplaadbare led zaklamp (spat)waterdicht, schokbestendig en batterij die lang meegaat.
Heb in vorige topic al een hoop gelezen maar er zijn zoveel merken en types dat het lastig is een keuze te maken.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Nitecore P25 heb ik zelf. Goede allrounder met een ingebouwde usb poort voor opladen (met rubberen cover).

De usb poort is wel wat wiebelig dus je moet 'm wel voorzichtig opladen. Geen idee of dat is gefixt in de nieuwere versies though.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
"binnenkort" beperkt je opties anders zou ik zeggen Convoy BD01 met Littokala 5000mAh cell
geweldig oplaad systeem maar ja moet wel uit China komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

volgende week is inderdaad een beetje kort dag daarvoor.Zal de suggestie van citruspers eens bekijken.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Toet3r schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:45:
Ik ga binnenkort op kamp en zoek daarvoor nog een goede zaklamp.
Wat ik zoek is, oplaadbare led zaklamp (spat)waterdicht, schokbestendig en batterij die lang meegaat.
Heb in vorige topic al een hoop gelezen maar er zijn zoveel merken en types dat het lastig is een keuze te maken.
Hoofdlampje = handen vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Oh ja over hoofdlampen gesproken.
Deze is net binnen gekomen
http://www.aliexpress.com...ht-Black/32508172979.html

Heerlijk dingetje
Zaklampen als de Convoy C8 passen en je kan er 3 kwijt.
Dus bijv links een flooder en rechts een thrower
En zo maak je van bijna all 18650 lamp een hoofdlamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Laatst online: 20:24

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik ben al een paar keer opzoek geweest naar goede, betaalbare 18650 oplaadbare batterijen en een lader erbij. Heb er totaal 3 nodig (batterijen). Uiteraard via de bekende knives&tools bij diverse geschikte accu's uitgekomen, maar kan me niet voorstellen dat 21-25EUR per batterij écht nodig is.
Heeft één van jullie een goeie tip?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44

Epsilon

Topicstarter
Niet de 3400mAh cellen kopen maar de 2600 :).
Heb niet op de site gekeken, maar neem aan dat ze die ook nog verkopen.

Zijn ook goede cellen maar gewoon wat minder capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Beter gezegd koop geen batterijen bij knivesandtools. Bij Nkon.nl zijn de prijzen beter of eigenlijk vergelijkbaar met de andere winkels.
Alleen geen idee of ze de batterijen nog op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

thijsco19 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:22:
Beter gezegd koop geen batterijen bij knivesandtools. Bij Nkon.nl zijn de prijzen beter of eigenlijk vergelijkbaar met de andere winkels.
Alleen geen idee of ze de batterijen nog op voorraad hebben.
Ze hebben Enerpower, Eagletac and KeepPower op voorraad in diverse capaciteiten. :)
3500 mAh kost daar zo'n 13 EUR.

Edit: 3x 3400 mAh KeepPower besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Xilantof op 02-08-2016 12:57 ]

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ah, het lijkt erop dat ze weer een nieuwe lading hebben gekregen.

Gister 2 laptop accu's 'gedemonteerd', leverde me in totaal 12 cellen op. En dat helemaal gratis. :P
De eerste 4 zitten in de oplader, ben benieuwd hoe goed ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Vandaag de KeepPower 18650 binnen gekregen van NKON.
Blijkbaar gaan ze standaar per 2.

Kreeg een "half vol" doosje en een volledige verpakking.
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/1dae7dca-11fa-4099-8b27-bb859f121410.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/95182ffc-01e2-4bbc-bb18-cce9d6554593.jpg

In het doosje:
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/0932909b-5f31-41cc-8ab0-e47f82b6e174.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/d49982d7-e2a2-4790-847d-0e16abd8ff59.jpg

Zodra de lader binnen is ze eens aan de tand voelen.
Prima service in elk geval van NKON d:)b

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:52
Ik ben al jaren de trotse eigenaar van een Maglite D4 zaklamp, maar hier heb ik nog gewoon de (originele) xenon lamp in zitten. Nu heb ik hier en daar wel de LED upgrade gezien voor deze zaklampen, maar heeft iemand hier ervaring met de LED vervangers voor de oude vertrouwde Xenon lampjes?
Dat deze meer licht geven, dat geloof ik wel. Maar zijn deze na 10 jaar nog zo goed als mijn oude vertrouwde xenon lampje? Heeft het zin om deze up te graden?
Ik ben hier namelijk wel benieuwd naar en is de reden dat ik nog niet zo'n 'LED upgrade' heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb mn 3d maglite omgebouwd naar led. Meer licht en de batterijen zijn niet leeg te krijgen. Stelt natuurlijk niks voor in vergelijking met een beetje normale ledlamp, maar wel een leuk tweede leven voor mn maglite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59
Raymond schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:31:
Ik heb mn 3d maglite omgebouwd naar led. Meer licht en de batterijen zijn niet leeg te krijgen. Stelt natuurlijk niks voor in vergelijking met een beetje normale ledlamp, maar wel een leuk tweede leven voor mn maglite :)
Hoe heb je dat gedaan? Heb je er een kant en klaar setje in gezet of zelf wat geklust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Vuikie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 17:13:
Ik ben al jaren de trotse eigenaar van een Maglite D4 zaklamp, maar hier heb ik nog gewoon de (originele) xenon lamp in zitten. Nu heb ik hier en daar wel de LED upgrade gezien voor deze zaklampen, maar heeft iemand hier ervaring met de LED vervangers voor de oude vertrouwde Xenon lampjes?
Dat deze meer licht geven, dat geloof ik wel. Maar zijn deze na 10 jaar nog zo goed als mijn oude vertrouwde xenon lampje? Heeft het zin om deze up te graden?
Ik ben hier namelijk wel benieuwd naar en is de reden dat ik nog niet zo'n 'LED upgrade' heb gekocht.
Wat kost zo'n upgrade?
Ik heb mijn Maglite D4 de zolder op gegooid en voor destijds 35 euro een mooie Fenix lamp gekocht op 4 penlites. Veel handiger dan die D4's...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ginkgo schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:46:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Heb je er een kant en klaar setje in gezet of zelf wat geklust?
Setje voor gekocht. Geen idee meer welk merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:48
Ik heb na mijn MH20, nitecore tube, en een reeks leuke AAA-batterij-lampjes
eigenlijk geen echte zaklamp meer nodig. Ik heb een Petz Tikka die het ook nog goed doet als hoofdlamp.

Nu heb ik vorige week op vakantie eindelijk nog iets ontdekt dat ik wil :*) :
Een goeie camping-lamp. Waar je vroeger zeg maar een gaslamp voor zou pakken. Iets wat ik op de tafel kan zetten waardoor we de speelkaarten kunnen zien liggen, een boekje kunnen lezen, en elkaar kunnen zien zitten aan de andere kant van de tafel.

Hebben er hier mensen ervaring met dit gebruik? Is er een fijne lamp voor te koop? Ik heb wel eens een camp-light attachment gezien, een soort hoge grote diffuser met een rond spiegeltje erin, kent iemand dat, is dat wat? (Kan iemand die vinden voor een C8 formaat, die heb ik ook nog ergens liggen)

Ik zou natuurlijk zoiets kunnen kopen, maar mijn ervaring met dit soort prul is niet heel goed, en ik vroeg me dus af of er hier ervaring is met lampen die iets flashaholic-waardiger zijn >:) .

--edit--
Ok, blijkbaar was "Lantern" het toverwoord om tegen google te roepen, kon ik net echt niet opkomen |:( .
http://www.fenix-store.com/fenix-cl30r-led-camping-lantern/ :9~ :9~ Wel meteen wat over de top van het budget wat ik ervoor in m'n hoofd heb, maar wel erg mooi, een tripod aansluiting ook, superslim. Jammer dat ik deze gezien heb want nu vergelijk ik alle andere lampen die ik vind hier weer mee natuurlijk... O-) :X

[ Voor 15% gewijzigd door MaffeMaarten op 31-08-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:41
Ik heb al 15 jaar zo'n dikke Maglite staaf waar ze in de beveiliging ook mee rondlopen. Hij staat inmiddels wel al 5 jaar ongebruikt naast m'n bed. Denk dat de batterijen inmiddels wel leeg gelopen zullen zijn..

Heb m in het verleden wel meegenomen als ik ging kamperen. Heeft een aantal keer een heel vreemd kalmerend effect gehad op jongeren die problemen zochten :p
Gek genoeg gingen ze dan liever ergens anders zoeken..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
MaffeMaarten schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:25:
Ok, blijkbaar was "Lantern" het toverwoord om tegen google te roepen, kon ik net echt niet opkomen |:( .
http://www.fenix-store.com/fenix-cl30r-led-camping-lantern/ :9~ :9~ Wel meteen wat over de top van het budget wat ik ervoor in m'n hoofd heb, maar wel erg mooi, een tripod aansluiting ook, superslim. Jammer dat ik deze gezien heb want nu vergelijk ik alle andere lampen die ik vind hier weer mee natuurlijk... O-) :X
Daar is ook een klein broertje van: Fenix CL25R. Die is ook goedkoper, maar heeft wel een mindere lichtopbrengst. Ik overweeg om die te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
L.N. schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:39:
[...]

Daar is ook een klein broertje van: Fenix CL25R. Die is ook goedkoper, maar heeft wel een mindere lichtopbrengst. Ik overweeg om die te kopen.
Was ik even later ook tegengekomen inderdaad. Ik denk eigenlijk dat die het wordt. Doordat ie wat kleiner is zal ik 'm waarschijnlijk vaker gebruiken, en ook meenemen op momenten dat ik die grote thuis zo laten. En de lichtopbrengst is waarschijnlijk zat voor het gebruik dat ik van plan ben.

Toch is die grote wel toffer, maar ja, ik heb hem gewoon niet nodig... Als ie ooit nog eens ergens flink in de aanbieding is zien we wel weer verder, voorlopig ga ik hoogstwaarschijnlijk voor de cl25r.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
MaffeMaarten schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:39:
[...]

Was ik even later ook tegengekomen inderdaad. Ik denk eigenlijk dat die het wordt. Doordat ie wat kleiner is zal ik 'm waarschijnlijk vaker gebruiken, en ook meenemen op momenten dat ik die grote thuis zo laten. En de lichtopbrengst is waarschijnlijk zat voor het gebruik dat ik van plan ben.

Toch is die grote wel toffer, maar ja, ik heb hem gewoon niet nodig... Als ie ooit nog eens ergens flink in de aanbieding is zien we wel weer verder, voorlopig ga ik hoogstwaarschijnlijk voor de cl25r.
De 650 lumen van de CL30R is veel, waarschijnlijk meer dan je nodig hebt. Eventueel zou je ook een "gewone" zaklamp met een wand/diffuser kunnen overwegen. Heb je trouwens de Nitecore LA10 gezien? Minder lichtopbrengst, maar ook een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
L.N. schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:16:
[...]

De 650 lumen van de CL30R is veel, waarschijnlijk meer dan je nodig hebt. Eventueel zou je ook een "gewone" zaklamp met een wand/diffuser kunnen overwegen. Heb je trouwens de Nitecore LA10 gezien? Minder lichtopbrengst, maar ook een stuk kleiner.
Ja, zag ik langskomen op reddit, dat is die labello-lamp ;-) Wel een leuk dingetje, weer eens wat anders, maar ik zie eigenlijk het nut niet zo.

Mijn usecase is eigenlijk vooral dat als ik 's avonds op de camping aan een tafeltje zit, dat ik dan de lamp op tafel neer kan zetten en dat er dan een aantal dagen, aan aantal uur lang, genoeg licht is om de tafelgenoten aan te kunnen kijken en de boeken/speelkaarten/dobbelstenen die op tafel liggen te kunnen aflezen.

Daarvoor is de cl25r volgens mij verreweg de beste keuze, de cl30r zou vooral qua runtime beter zijn, maar dan neem ik wel wat extra batterijen mee. De labello geeft (schat ik) in "middel" niet genoeg licht, of moet je in "hoog" meerdere keren per avond de batterij van omwisselen.

Een diffuser/wand zou kunnen, maar is minder comfortabel, ofwel nog steeds veel licht omhoog, of je krijgt zoiets: http://www.fenix-store.co...mping-lampshade-diffuser/ wat ik alleen voor mijn ld22 kan vinden (en die kan dan weer niet op z'n kontje blijven staan). Maar hoedanook komen al je lumens uit een kleiner gebied (meer candela? zeg je dat zo?), wat een priemend effect heeft en waardoor je dus nog de tafel niet lekker kan zien.
Of je moet een gewone zaklamp aan een touwtje boven je tafel hangen, dat werkt nog best goed, maar is wel veel meer gedoe, en kan niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ik zit dan met precies hetzelfde, want ik zoek ook een lamp om te kamperen. Nu gebruiken we in de tent vaak een Nitecore Tube. Maar die geeft op de laagste stand te weinig licht en op de hoogste stand in de batterij zo leeg. Dus die gebruiken we als nachtlampje voor mijn dochters. Je hebt ook de Nitecore T360, TIP en THUMP. Maar de runtimes daarvan zijn ook te kort. De Fenix CL25R is dan een betere oplossing.

Een wand/diffuser werkt den ik wat beter dan je denkt, maar een CL25R werkt veel beter (denk ik). Jammer genoeg ook veel duurder. Helaas heeft Gearbest geen coupon voor de Cl25R en zijn de prijzen op Aliexpress vanaf €40. Dat valt dus wat tegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-12-2024
MaffeMaarten schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:48:
[...]

Ja, zag ik langskomen op reddit, dat is die labello-lamp ;-) Wel een leuk dingetje, weer eens wat anders, maar ik zie eigenlijk het nut niet zo.

Mijn usecase is eigenlijk vooral dat als ik 's avonds op de camping aan een tafeltje zit, dat ik dan de lamp op tafel neer kan zetten en dat er dan een aantal dagen, aan aantal uur lang, genoeg licht is om de tafelgenoten aan te kunnen kijken en de boeken/speelkaarten/dobbelstenen die op tafel liggen te kunnen aflezen.

Daarvoor is de cl25r volgens mij verreweg de beste keuze, de cl30r zou vooral qua runtime beter zijn, maar dan neem ik wel wat extra batterijen mee. De labello geeft (schat ik) in "middel" niet genoeg licht, of moet je in "hoog" meerdere keren per avond de batterij van omwisselen.

Een diffuser/wand zou kunnen, maar is minder comfortabel, ofwel nog steeds veel licht omhoog, of je krijgt zoiets: http://www.fenix-store.co...mping-lampshade-diffuser/ wat ik alleen voor mijn ld22 kan vinden (en die kan dan weer niet op z'n kontje blijven staan). Maar hoedanook komen al je lumens uit een kleiner gebied (meer candela? zeg je dat zo?), wat een priemend effect heeft en waardoor je dus nog de tafel niet lekker kan zien.
Of je moet een gewone zaklamp aan een touwtje boven je tafel hangen, dat werkt nog best goed, maar is wel veel meer gedoe, en kan niet altijd.
Ik ben in het bezit van de CL25R en ben er echt heel erg tevreden mee. De hoogste stand gebruik ik eigenlijk nooit want dat is echt veel licht. Dan wordt je tijdens het kaartspelen of boeklezen echt verblind. De CL30R lijkt mij ook tof maar gewoon echt te veel licht geven. Op de middenstand heb je echt voldoende licht om je ding te doen. Zou eerder 2 kleine CL25Rs kopen dan 1 CL30.

De 25 is heel klein en de tripod bevestiging is goed bedacht. Enig nadeel is dat het geen sfeerlampje is. Dus meer functioneel. Voor mij niet zozeer maar voor vriendin en de oudere mensen die willen liever de Action lampjes van 5 lumen gebruiken. Maar als ik op een camping in het donker eten loop te maken wil ik gezien goed zien wat ik aan het doen ben. Dat kan met deze echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
DownBusiness schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:21:
[...]

Ik ben in het bezit van de CL25R en ben er echt heel erg tevreden mee. De hoogste stand gebruik ik eigenlijk nooit want dat is echt veel licht. Dan wordt je tijdens het kaartspelen of boeklezen echt verblind. De CL30R lijkt mij ook tof maar gewoon echt te veel licht geven. Op de middenstand heb je echt voldoende licht om je ding te doen. Zou eerder 2 kleine CL25Rs kopen dan 1 CL30.

De 25 is heel klein en de tripod bevestiging is goed bedacht. Enig nadeel is dat het geen sfeerlampje is. Dus meer functioneel. Voor mij niet zozeer maar voor vriendin en de oudere mensen die willen liever de Action lampjes van 5 lumen gebruiken. Maar als ik op een camping in het donker eten loop te maken wil ik gezien goed zien wat ik aan het doen ben. Dat kan met deze echt perfect.
Mooi, bedankt voor de reactie, dan is mijn keuze nu gemaakt.

Het is inderdaad wel jammer dat het niet wat warmer wit zou zijn, dan zou het wat meer sfeer-niveau hebben misschien. Maar dan zet ik er wel zo'n bistro kaars naast voor de sfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-12-2024
MaffeMaarten schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:50:
[...]

Mooi, bedankt voor de reactie, dan is mijn keuze nu gemaakt.

Het is inderdaad wel jammer dat het niet wat warmer wit zou zijn, dan zou het wat meer sfeer-niveau hebben misschien. Maar dan zet ik er wel zo'n bistro kaars naast voor de sfeer :)
Wat ik gedaan heb is een doorzichtig, goudachtige kleur, folie er omheen gewikkeld. Om een wat beter sfeertje te creëren echt ideaal. Dat helpt zeker.

Of je haalt de kaars uit dat glas en zet hem gewoon daar in haha

• L.N.
Voor mijn blog heb ik een Manker E14 (quad Nichia, 18350/16340, 1400 lumen) gereviewd: KLIK

• Ploink
"Helaas, er zijn geen posts gevonden."
Misschien nog even publiceren? ;)

• L.N.
Ploink schreef op donderdag 08 september 2016 @ 09:25:
[...]

"Helaas, er zijn geen posts gevonden."
Misschien nog even publiceren? ;)
Fixed! Blijkbaar snapt de blog-software het niet als je een tijd opgeeft die een minuut in het verleden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik zie niemand over se Sky Ray king/kung zaklampen praten, zijn deze outdated tegenwoordig of zijn er gewoon hedendaags (nog) betere zaklampen te krijgen met zulke brede straling en helder licht?

http://www.focalprice.com...oof_Flashlight_Black.html

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
freestyler2 schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:43:
Ik zie niemand over se Sky Ray king/kung zaklampen praten, zijn deze outdated tegenwoordig of zijn er gewoon hedendaags (nog) betere zaklampen te krijgen met zulke brede straling en helder licht?

http://www.focalprice.com...oof_Flashlight_Black.html
Voor mij gevoel ligt het meer aan het type zaklamp. De hedendaagse single led zaklampen zijn voor veel mensen krachtig en floody genoeg, waardoor de markt voor 3000+ lumen multiple led zaklampen in een relatief groot formaat redelijk klein is. Leds zoals de XP-H (35/50/70), de MT-G2 en Luminus SBT-70 leveren in een single led tot 2000 lumen en dat is vaak aantrekkelijker dan multiple leds samen (ook al is het totaal aantal lumen lager). Single led zaklampen zijn vaak minder floody, maar met de juiste reflector en lens is daar wat aan te doen.

Overiges zijn er wel vergelijkbare zaklampen te koop, zoals de door mij gereviewde Olight Intimidator II, EagleTac MX25L3C, Niteye EYE40 en de Nitecore TM-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

L.N. schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:59:
[...]

Voor mij gevoel ligt het meer aan het type zaklamp. De hedendaagse single led zaklampen zijn voor veel mensen krachtig en floody genoeg, waardoor de markt voor 3000+ lumen multiple led zaklampen in een relatief groot formaat redelijk klein is. Leds zoals de XP-H (35/50/70), de MT-G2 en Luminus SBT-70 leveren in een single led tot 2000 lumen en dat is vaak aantrekkelijker dan multiple leds samen (ook al is het totaal aantal lumen lager). Single led zaklampen zijn vaak minder floody, maar met de juiste reflector en lens is daar wat aan te doen.

Overiges zijn er wel vergelijkbare zaklampen te koop, zoals de door mij gereviewde Olight Intimidator II, EagleTac MX25L3C, Niteye EYE40 en de Nitecore TM-serie.
Thanks, je hebt natuurlijk ook deels gelijk daarin dat het gross van de mensen niet meer nodig heeft. Echter ben ik zeer tevreden met de eerder genoemde lamp en valt elke andere lamp die ik tot nu toe heb gekocht dan ook zwaar tegen... Helaas kan ik nergens meer een Sky Ray King/Kung versie vinden die betrouwbaar origineel is en daar loop ik nu een beetje tegenaan :-(

Overigens lijken de door jou genoemde zaklampen ook een stuk duurder dan de Sky Ray King (€40eu excl batterijen). De door jou genoemde lampen zitten allemaal zo rond de € 100-150 excl batterijen.

Heeft er iemand overigens ook ervaring met de Sky Ray kUng versie? (die zijn op aliexpress te koop rond de 15eu)?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Tip: zoek op 'BLF Q8'. Je moet alleen wel aardig wat geduld hebben. :+

[ Voor 52% gewijzigd door thijsco19 op 13-09-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Vandaag binnen (ter vervanging van mijn semi-defecte P7) een LedLenser P7.2:

Afbeeldingslocatie: https://www.knivesandtools.nl/productimages/photogallery/photos/led-lenser-p7.2-LLP7.2-d2.jpg

Een stuk lichter dan de originele P7, 3 standen tussen 40 en 320 Lumen. En weer 5 jaar garantie. Prima ding en in de aanbieding voor €50.

• MaffeMaarten
Om nog even terug te komen op het campinglantaarn onderwerp van een tijdje terug, ik heb de cl25r ondertussen een paar weekjes in huis en ben zeer tevreden. Nog niet echt op de campingtafel naast het tentje geprobeerd (kan nu eenmaal niet elke week op vakantie gaan), maar het lijkt erop dat hij voldoet aan al mijn eisen.
Ik gebruik 'm nu vooral als nachtlampje, ik had nooit een lampje op m'n nachtkastje, maar daarvoor is ie dus ook wel geschikt.

Eerste reactie: echt een klein dingetje (denk red-bull-blikje in omtrek, en maar 2/3e van de hoogte), maar toch groot genoeg om geen verblindend punt-licht te hebben als ie in je zicht staat. Hoewel ik de cl30r nog steeds mooier vind, is wat ik nu heb misschien nog wel nuttiger ook. Door het kleine formaat zal ik hem sneller even in een jaszak stoppen bij een nachtwandeling voor bij een rustpunt bijvoorbeeld.;

En om nou puur voor de runtime een cl30r te kopen, dan neem ik liever een paar cellen extra mee.

Kortom: erg tevreden!

• L.N.
Maarten, hoe is de lichtkleur? Sommige gebruikers vinden deze te wit licht geven. Is de lichtopbrengst hoog genoeg? De CL25R staat nog steeds op mijn verlanglijstje (net als de Nitecore Tip Nichia en de Olight S2R).

• MaffeMaarten
L.N. schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:59:
Maarten, hoe is de lichtkleur? Sommige gebruikers vinden deze te wit licht geven. Is de lichtopbrengst hoog genoeg? De CL25R staat nog steeds op mijn verlanglijstje (net als de Nitecore Tip Nichia en de Olight S2R).
Ja, dat is altijd moeilijk om te zeggen. Ik vind hem wel prima. Hij is duidelijk niet warm, maar er is ook echt geen kil blauw in te ontdekken, zelfs niet nadat ik net m'n licht in de kamer heb uitgeklikt. Goed neutraal dus, ik zou hier best gezellig een wijntje bij kunnen drinken.
Als ik een weegschaal voor zou moeten stellen tussen koud en warm tipt de wijzer net iets meer naar warm, maar dan moet je wel goed kijken zeg maar.

De lichtopbrengst is zeker groot genoeg, kan zonder problemen heel de woonkamer verlichten. Mode-spacing is ook prima.

Als je wilt zal ik vanavond of anders morgenavond eens een foto proberen te maken naast wat andere lampjes die ik heb. Ik heb een Fenix ld22 (XP-G R5) en een Nitecore MH20 (XM-L2 U2), die allebei ook "neutraal wit" zouden moeten zijn, maar ik heb ook een Convoy C8 (XM-L T6-3C). Die geeft wel duidelijk een veel warmere kleur licht. Edc lampjes: tank007 E09, nitecore tube, olight i3 eos.

Heb je zelf iets uit die reeks waar je mee kan vergelijken?

• L.N.
MaffeMaarten schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:11:
[...]

Ja, dat is altijd moeilijk om te zeggen. Ik vind hem wel prima. Hij is duidelijk niet warm, maar er is ook echt geen kil blauw in te ontdekken, zelfs niet nadat ik net m'n licht in de kamer heb uitgeklikt. Goed neutraal dus, ik zou hier best gezellig een wijntje bij kunnen drinken.
Als ik een weegschaal voor zou moeten stellen tussen koud en warm tipt de wijzer net iets meer naar warm, maar dan moet je wel goed kijken zeg maar.

De lichtopbrengst is zeker groot genoeg, kan zonder problemen heel de woonkamer verlichten. Mode-spacing is ook prima.

Als je wilt zal ik vanavond of anders morgenavond eens een foto proberen te maken naast wat andere lampjes die ik heb. Ik heb een Fenix ld22 (XP-G R5) en een Nitecore MH20 (XM-L2 U2), die allebei ook "neutraal wit" zouden moeten zijn, maar ik heb ook een Convoy C8 (XM-L T6-3C). Die geeft wel duidelijk een veel warmere kleur licht. Edc lampjes: tank007 E09, nitecore tube, olight i3 eos.

Heb je zelf iets uit die reeks waar je mee kan vergelijken?
Thanx, een paar foto's van het licht zal fijn zijn. Ik heb een MH20 NW, een paar Nitecore tubes en een Convoy S3 XM - L2 T6 4C. Die laatste is niet helemaal gelijk aan de 3C, maar komt genoeg in de buurt om te vergelijken.

• MaffeMaarten
L.N. schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:49:
[...]

Thanx, een paar foto's van het licht zal fijn zijn. Ik heb een MH20 NW, een paar Nitecore tubes en een Convoy S3 XM - L2 T6 4C. Die laatste is niet helemaal gelijk aan de 3C, maar komt genoeg in de buurt om te vergelijken.
Ik ben even de kelder ingekropen, de enige plek waar het een beetje donker is, en wat foto's genomen.
De witbalans en de diafragma heb ik op handmatig gezet, en laten staan hoe ze stonden, kwam er alleen later achter dat ik de iso was vergeten vast te zetten. Daarom hebben de foto's die moeten laten zien hoe de modes uit elkaar zitten niet echt heel veel zin, hoewel je wel een beeld krijgt.
gallery: MaffeMaarten - Folder "Lichtkleur" Hier staan ook nog wat vergelijkingen tussen de mh20 en de convoy, voor de volledigheid.
Hier zijn de belangrijkste twee:
Naast de convoy:
cl25r vs Convoy C8 (XM-L T6-3C).
En naast de MH20:
mh20 vs cl25r
Voor mijn gevoel lijkt de lamp op de foto's wel wat warmer dan in m'n eigen ervaring, maar de relatieve verschillen tussen de lampjes kloppen wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
MaffeMaarten schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:51:
[...]

Ik ben even de kelder ingekropen, de enige plek waar het een beetje donker is, en wat foto's genomen.
De witbalans en de diafragma heb ik op handmatig gezet, en laten staan hoe ze stonden, kwam er alleen later achter dat ik de iso was vergeten vast te zetten. Daarom hebben de foto's die moeten laten zien hoe de modes uit elkaar zitten niet echt heel veel zin, hoewel je wel een beeld krijgt.
gallery: MaffeMaarten - Folder "Lichtkleur" Hier staan ook nog wat vergelijkingen tussen de mh20 en de convoy, voor de volledigheid.
Hier zijn de belangrijkste twee:
Naast de convoy:
[afbeelding]
En naast de MH20:
[afbeelding]
Voor mijn gevoel lijkt de lamp op de foto's wel wat warmer dan in m'n eigen ervaring, maar de relatieve verschillen tussen de lampjes kloppen wel goed.
Hmm, de lichtkleur is gelukkig minder wit dan ik dacht. Gelijk maar besteld!

Anoniem: 258387

Ik gebruik al jaren een Fenix Rc10, heerlijk ding om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 23-04 10:50
Hoi,

Ik heb even wat advies van de kenners nodig :)
(lang verhaal, samenvatting staat onderaan :+ )

Ik zocht vorig jaar een zaklamp die ik snel nodig had en vanwege tijdsdruk kon ik me er niet heel erg goed in verdiepen en ook niet online bestellen. Dus dat moest stel op sprong en toen kwam ik uit bij een Olight R20 Seeker bij een fysieke winkel waar ik zag dat die op voorraad was. Dingen als throw of flood en verschillende leds enzo daar was allemaal geen tijd voor om dat uit te zoeken. Ik hoorde daags van te voren dat ik een zaklamp nodig had.

En zoals dat altijd met mij gaat als ik iets wil hebben dan moet het ook wel iets goeds zijn en geen goedkope action/aldiprullaria zegmaar.

Die R20 Seeker is me goed bevallen. Het was de beste zaklamp die erbij was zegmaar, ok het gros had helemaal geen zaklamp bij, maar toch.

Anyway, om een lang verhaal nog wat langer te maken, ik zoek nu een nieuwe, niet omdat de Olight stuk is, maar omdat deze tegenwoordig in de auto van mn vriendin ligt. We werken allebei onregelmatig en 's avonds laat kan je auto er zomaar een keer mee ophouden, dus dan vind ik het wel prettig als mn vriendin een goed lampje in de auto heeft, zeker ook omdat het een flink stuk compleet onverlicht is. :)

Ik zoek nu eigenlijk eentje om in mijn auto te leggen in geval van nood.
En dat is dus een beetje waar ik jullie hulp nodig heb. Ik zie door de bomen het bos niet meer (omdat die Olight in de auto van mn vriendin ligt :P )

De R20 beviel me goed en ik wil minimaal datzelfde, maar liefst beter.
Als het kan wil ik onder de 100 euro blijven, maar iets erboven mag ook wel indien veel beter.

Wat ik wil is minimaal 3 standen, SOS, stroboscoop en beaconstanden.
Verder gewoon degelijk, vergelijkbaar met die Olight.

Throw en flood, dat vind ik voornamelijk lastig. Ik heb geen vergelijking; de R20 is mn eerste led zaklamp. Mijn enige ervaring daarvoor met zaklampen stamt uit mijn jeugd met dikke batterijen enzo.

De flood (of spill?) van die R20 vind ik eigenlijk best ok. Hoever die schijnt ook.
Maar dat mag dus allebei zoals gezegd wat beter en meer. Meer lumen ook. De Olight doet er 600 (stapt terug naar 400 na een paar minuten) en 80 en sos. Meer is er niet.

Nu kwam ik toevallig de Fenix TK51 tegen:
YouTube: Fenix TK51 Flood and Throw Flashlight Extended Review

Die heeft 2 leds erin zitten. 1 voor throw en 1 voor flood. Dat leek me wel wat. Maar die is me veel te groot.
Formaat van de Olight R20 is prima. Iets groter mag, maar niet veel.
Zijn er meer lampen die zulke configuratie hebben en dan iets kleiner zijn?

Verder zag ik nog de Nitecore MH20(GT)&(NW).
Die GT gooit een stuk verder dan de R20 (die doet 200m volgens opgave), maar ik denk dat de NW natural white ook al prima is. Maar ik heb geen enkel vergelijk, behalve die R20 en laat daar nou net niet heel veel filmpjes van op internet staan.

Lang verhaal kort; ik zoek een zaklamp met de volgende specs:
• Formaat gelijk aan of slechts een beetje groter dan de R20 Seeker
• Minimaal 3 standen en dan nog SOS, beacon en stroboscoop
• Minimaal 200 meter, liefst wat meer
• Flood vergelijkbaar maar liefst stukken beter dan de R 20 Seeker
• USB oplaadbaar via mn computer
• Als vanaf turbostand teruggeschakeld wordt omdat heet, dan moet die teruggeschakelde stand meer dan 600 lumen zijn
• Degelijke kwaliteit
• Waterdicht tot een meter ofzo is leuk maar hoeft niet per se

Iemand die me een beetje kan helpen? Ik heb al tig reviews gelezen, maar ik kom er maar niet aan uit.
Moet ik gewoon die MH20 NW nemen? Is die een stuk beter dan mijn R20 Seeker qua flood? Zie ik modellen over het hoofd? Vooral flood moet zeker minimaal gelijk maar liefst stukken beter zijn; op termijn wil ik de lamp ook gebruiken bij de hond uitlaten.

Sorry voor het lange verhaal; hopelijk kan iemand hier mij een beetje in de juiste richting duwen.

:)

=edit=
In die Mh20 zit volgens mij dezelfde led als in die R20 Seeker. Die is inmiddels uit het program van Olight. Zou ik beter af zijn met een nieuwere led variant? Ik heb qua zaklampen geen idee, maar op andere gebieden waar ik wel verstand van heb daar kan je soms na jaren nog prima iets kopen wat op technologie van een paar jaar geleden werkt en wat toen het neusje van de zalm was, echter zijn er daar ook momenten waar het beter is om over te stappen op de nieuwe technologie of om nog even te wachten omdat er wat aan zit te komen. Iemand daar nog een mening over? Is die led in de MH20 nog goed of kun je beter mocht je nu een zaklamp nodig hebben een andere/betere(?) led nemen?

PS: hopelijk is mijn verhaal niet al te lang O-)

[ Voor 8% gewijzigd door vosss op 27-09-2016 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
Goeie vraag, ik heb zelf het idee dat elk merk wel één of twee lampjes heeft die aan jouw eisen voldoen. Ik zou zelf even rondkijken en wachten tot je een goeie aanbieding tegenkomt. Ik heb voor mijn MH20 $50,- betaald.
Zeker nu je toch niet zoveel haast hebt als de vorige keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ik neem een MH20NW over van L.N. die hem alleen gebruikt heeft voor een review.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Lampje is in perfecte staat inmiddels binnen hier; bedankt L.N. voor de snelle afhandeling :)

Dit is geen misselijke lamp zeg. :o

Komt een stuk meer licht vanaf dan mn oude Olight R20 Seeker. En hij heeft 5 standen ipv 2 en dan ook nog eens behalve alleen stroboscoop ook SOS en beacon functie.

Ik ben er in elk geval erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Graag gedaan. Het is ook een fijn lampje. De enige reden dat ik die verkoop is dat ik te veel lampen had. Ik heb er al 2 aan mijn broer gegeven en dan heb ik nog:

- Olight S30R II (18650)
- Olight S1 (16340)
- Olight S1R (16340)
- Nitecore P12 (18650)
- Nitecore Tube (3 stuks, ingebouwde accu)
- Nitecore T360 (ingebouwde accu)
- Manker E14 (16340)
- Black Diamond hoofdlamp (AA)
- Convoy S3 (18650)
- Fenix CL25R lantaarn (18650)

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 12-10-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Heb jij ook al dat luxe probleem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
thijsco19 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:10:
Heb jij ook al dat luxe probleem??

Ja, en dan heb ik er de laatste tijd al een paar verkocht en weggegeven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
L.N. schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:54:
Graag gedaan. Het is ook een fijn lampje. De enige reden dat ik die verkoop is dat ik te veel lampen had. Ik heb er al 2 aan mijn broer gegeven en dan heb ik nog:

- Olight S30R II (18650)
- Olight S1 (16340)
- Olight S1R (16340)
- Nitecore P12 (18650)
- Nitecore Tube (3 stuks, ingebouwde accu)
- Nitecore T360 (ingebouwde accu)
- Manker E14 (16340)
- Black Diamond hoofdlamp (AA)
- Convoy S3 (18650)
- Fenix CL25R lantaarn (18650)
12 zaklampen klinkt helemaal niet als een uit de hand gelopen hobby :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ha, geloof me maar dat Is niks vergeleken met een aantal van BLF en CPF. Sommige daar hebben lekkerlijk in de 100 tal zaklampen. Evenals batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ja, er zijn altijd grotere gekken :P Voor mezelf heb ik te veel zaklampen als ze geen individuele functie meer hebben. Dat klinkt een beetje vreemd als je er 12 hebt, maar toch. Hier gebruik ik ze voor:

- Olight S30R II: ligt in de keukenla en wordt gebruikt als ik een zaklamp nodig heb
- Olight S1: EDC in mijn schoudertas
- Olight S1R: moet ik nog reviewen en komt in mijn nachtkastje. Zo heb ik licht, terwijl ik mijn vriendin niet mwakker maak
- Nitecore P12: noodlamp voor in de auto
- Nitecore Tube: gekocht als nachtlampjes voor mijn dochter voor het kamperen en nu gebruiken mijn dochters ze als ze in hun bed liggen
- Nitecore T360: ligt in de garage en wordt gebruik bij het klussen
- Manker E14: oei, hier heb ik eigenlijk geen functie voor....
- Black Diamond hoofdlamp: hoofdlamp voor bij het kamperen en het klussen in huis
- Convoy S3: uitleenlamp als vrienden/familie een zaklamp nodig hebben
- Fenix CL25R lantaarn: voor het kamperen

Voor mijn reviews heb ik ook lampen gehad met een zeer lange throw of veel lumen, zoals de Olight Intmidator II en de Olight SR52UT. Deze heb ik verkocht, omdat ik ze niet zou gebruiken. Ik heb geen lamp nodig van meer dan 3000 lumen of een bereik van 800 meter.

Dat betekent niet dat ik geen zaklampen meer ga kopen. Ik ben bv zeer benieuwd naar de Nitecore TIP, de Olight S2R, de bodies van Nitecore EC-serie, de kwaliteit van Zebralight, etc. Er zullen dus nog wel zaklampen volgen (waarvoor ik dan een bestemming moet bedenken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

thijsco19 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:29:
Ha, geloof me maar dat Is niks vergeleken met een aantal van BLF en CPF. Sommige daar hebben lekkerlijk in de 100 tal zaklampen. Evenals batterijen.
Over BLF gesproken, iemand ervaring met die eigen ontwikkeling zaklamp van hun?
http://www.banggood.com/B...-Flashlight-p-991823.html

Ik heb mij trouwens de Xtar VC2 Plus Master lader besteld, heb al een tijd de VC2 maar ik wilde ook wel eens af en toe Ni-MH batterijen laden, en dat kan ie dus niet. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.nkon.nl/magento17/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/1/81zww9a633l._sx355_.jpg
Een groot voordeel maar ook een groot nadeel tov de VC2 zag al was dat de VC2 Plus Master als accupack gebruikt kan worden, maar hij met het laden niet aangeeft hoeveel capaciteit je accu's hebben...

Ook direct maar gebruik gemaakt van de bestelling om 2 EagleTac 18650 2600mAh Protected's mee te bestellen. Schijnen niet zo snel te ontladen en aangezien die als reserve in de tas meegaan leek mij dat wel zo fijn. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.nkon.nl/magento17/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eagletac-18650-2500-2.jpg
Goedkope UltraFire Cree XML T6 ligt inmiddels op het werk in de la. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Voor info en ervaringen over de a6 kan je het beste even op blf zoeken.
O.a. dit topic staat vol met nuttige info. http://budgetlightforum.com/node/36667

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar mocht ik een lamp zoeken in dat formaat met die performance zou ik geen 2x twijfelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Die had ik ook al gezien inmiddels, maar eigen ervaring is dan toch altijd anders. :P

Even wachten tot ie weer wat cheaper wordt, misschien tot die tijd dat ik mij een Convoy S3 erbij haal. Dat ie vochtbestendig is, is ook wel makkelijk voor mee te nemen op de motor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Vanmorgen even snel mijn collectie op de foto gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_3060_zpsixtrqbrm.jpg

U ziet van links naar rechts op de bovenste rij: Fenix CL25R lantarn, Nitecore P12, Nitecore MH27UV, Nitecore R25, Convoy S3, Manker E14, Olight S30R II, Olight S1R, Olight S1.

Onderste rij: Nitecore Digi D2 oplader, Nitecore UM10 oplader, 3 x Nitecore Tube, Nitecore Tip, Nitecore T360 hoofdlamp, Black Diamond Spot hoofdlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
k00pjedeal heeft volgens de advertentie in de krant van vandaag voor 27 euro een "camry" met 8600 lumen in de aanbieding :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
nokiaan958GB schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:57:
k00pjedeal heeft volgens de advertentie in de krant van vandaag voor 27 euro een "camry" met 8600 lumen in de aanbieding :o
Die heeft echt geen 8600 lumen. Zo ziet een 8500+ lumen zaklamp eruit:

Afbeeldingslocatie: https://olightworld.com/store/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/x/7/x75.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03

JB

Cédric roelt!

Ik heb zelf nog een 6D Maglite met halogeen. Nu ben ik benieuwd of mensen hier al omgebouwd hebben tot LED? Ik zie twee opties in NL;

1. Alleen de LED vervangen
2. De LED wordt als geheel met de module vervangen waardoor je de focus ook niet meer aan kunt passen

Wat raden jullie aan?

http://www.magleds.nl/ind...maglite-c-d-cel-highpower
http://www.ledmag.nl

Via de search vind ik een paar reacties hieromtrent maar geen concrete onderdelen verwijzing oid.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56
Een Maglite 6D, dat is toch zo'n knuppel waar ook een lampje in zit gebouwd?

Zonder gekheid, ten opzichte van de nieuwe generatie zaklampen ga je het nooit redden. Voor een goede lichtopbrengst is de koeling gewoon onvoldoende. Er is een reden waarom al die moderne zaklampen van die koelribben hebben.

Ik heb ooit een Maglite 3D omgebouwd naar een SST90 LED. Werkte, maar ik heb er maar een paar uur lol van gehad, de zaklamp moest telkens na enkele minuten uit worden gezet omdat hij anders te heet werd en dus doorbrande. Het doorbranden is op een gegeven moment dus ook gebeurd. Leuk project, zonde van de gebruikte spullen en het geld. Ik zou bij het ombouwen van een Maglite nu dan ook gewoon kant-en-klaar beschikbare onderdelen aanschaffen en die plaatsen. Een echt felle LED gaat je niet lukken, ik zou daarom gewoon het pitje zelf vervangen en de focus functie behouden.

Wil je een echt krachtige zaklamp dan is een ouderwetse Maglite gewoon geen goede basis meer. Met die echte krachtige lampen heb je vaak ook geen focus functie meer nodig, ze zijn zo fel op alle gebieden met vaak een mooie verdeling tussen flood en throw dat je niets mist. Meerdere lichtsterkes beschikbaar en je kunt ook zonder jezelf te verblinden iets dichtbij verlichten.

Maar pas op dat je het zaklampen virus niet te pakken krijgt. De afgelopen paar jaar kan ik mij inhouden maar ik heb hier echt een setje zaklampen liggen waarmee je de hele straat kunt verlichten. Ergens vind ik het ook wel weer leuk dat de klok komende nacht wordt verzet, weer wat meer klooien met zaklampen.

Toen ik een Maglite 3D had met de standaard LED module van Maglite heb ik via dealextreme een lamp met SSC P7 led gekocht en dat ding was zo indrukwekkend dat het virus heeft kunnen toeslaan. De ontwikkelingen gingen toen echt bizar snel. Voor mijn gevoel is de ontwikkeling de afgelopen paar jaar toch wel minder snel gegaan.

De topper in mijn collectie is toch wel de Olight SR90 intimidator. Echt een beest van een zaklamp. Ziet er minstens zo indrukwekkend uit als die Maglite 6D maar met 2200 lumen en een throw distance van bijna een kilometer performt het apparaat ook nog. Kostte ooit iets van 400 euro en heb er nog een tweede accu bijgekocht die ook niet goedkoop was maar ben nog altijd erg blij met deze set.

Mijn collectie van klein naar groot ongeveer:
- Cooyoo Quantum titanium. Hangt standaard aan mijn sleutelbos, perfect EDC lampje
- Tank007 TK703, was mijn eerste EDC zaklamp. Nog altijd perfect geschikt daarvoor
- EagleTac D25C clicky titanium. Heb ik ook een tijd als EDC gebruikt. Veel feller en iets groter
- Fenix HL21. Enorm handig zo'n hoofdlampje. Ook nog redelijk licht en compact. Perfect voor dichtbij, bij het klussen enz.
- Fenix LD20. Heel goed mee te nemen, veel en handige standen en lekker veel accesoires
- Olight M21X. Perfecte zaklamp als je een draagbaar en sterke zaklamp mee wil nemen. paar extra 18650s mee en je kunt echt uren vooruit
- Spiderfire DX-lamp met SSC P7 led en 1 18650. Leuk voor op de mountainbike :D
- EastwardYJ DX-lamp met SSC P7 led en 1 18650. Leuk voor op de mountainbikehelm :D
- Fenix E50. Bediening is niet echt handig maar kan zowel met 1 als 2 18650's worden gebruikt. Handig ding
- Olight M30. Kan met zijn Cree MCE led de huidige lampen niet meer bijhouden. Hangt hier tegenwoordig in de meterkast bij de voordeur. Zowel voor noodsituaties als taktisch gebruik perfect geschikt
- EastwardYJ DX-lamp met SSC P7 led en 2 18650's. Hier is het virus ooit mee begonnen en eerlijk is eerlijk, houdt nog altijd prima stand tussen het Fenix en Olight geweld hier. Werkt perfect en nog altijd indrukwekkend veel licht voor het formaat zaklamp. Inmiddels een jaar of 7 oud.
- Trustfire DX-ding met 5 Cree XP-G's en 3 18650's. Niet echt mijn ding, ben niet zo van de multi-LED lampen.
- Trustfire DX-ding met 3 Cree XM-L's en 3 18650's. Idem met hierboven en eigenlijk gewoon zonde van de LED's. Door de kleine reflectortjes veel flood en weinig throw.
- Olight SR90 intimidator. Koning zaklamp. Ik gebruik hem ook als bouwlamp :+. Als je hier buiten mee rondloopt gaan mensen echt kijken wat er aan de hand is. Er zit wel een schouderriem bij en die is vaak ook nodig want echt handig om mee te nemen is dit monster niet.

Verder nog wat van die Philips en Duracell meuk maar dat is het beschrijven niet eens waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Mocht je een vervangen zoeken die een stuk kleiner is maar wel vergelijkbaar is in grote als een 2d maglite en niet te duur is kan ik je de convoy L2 of zelfs de L6 aanraden.
Te verkrijgen bij de aliexpress winkel van convoy zelf: Convoy L2, Convoy L6.
Of bij Banggood: Convoy L2, Convoy L6.

De verschillen tussen die 2 zit voornamelijk in de voorkant.
De L6 beschikt over een grotere LED wat resulteert in 3500 + lumen en een grotere reflector, tevens heeft deze een elektronische schakelaar aan de voorkant.
De L2 is dus iets kleiner, heeft geen elektronische schakelaar en heeft een kleinere led, welke goed is voor een goede 1000 + lumen.

Vergis je niet, 1000 Lumen is al erg veel! Veel meer als een standaard maglite.

Beide zaklampen kunnen aardig ver schijnen.
Je hebt de keuze tussen verschillende tinten, van warm/neutraal wit (vergelijkbaar met een maglite) tot koud wit. Persoonlijk zou ik kiezen voor de wat warmere/neutrale wit. Geeft veel beter kleuren weer en is rustiger voor de ogen.

Als laatste, voor deze zaklampen heb je 2 26650 li-ion batterijen nodig met een speciale li-ion lader.
De meeste zaklampen tegenwoordig hebben li-ion batterijen nodig, veel in het 18650 formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niet teveel aan spenderen.

Voor €10 kun je van eBay wel een led lampje trekken, dat is 'leuk' en dan gaat hij weer een tijd mee.
Ik heb een 3D achter in de auto liggen met rode unit erop en led lamp erin. 'Just in case'

Maar mijn 'goede' LED lampen zijn beter, compacter en praktischer.
Voor €25 koop je namelijk gewoon al iets aardigs dat wat minder lomp is en meer licht geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
JB schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:17:
Ik heb zelf nog een 6D Maglite met halogeen. Nu ben ik benieuwd of mensen hier al omgebouwd hebben tot LED? Ik zie twee opties in NL;

1. Alleen de LED vervangen
2. De LED wordt als geheel met de module vervangen waardoor je de focus ook niet meer aan kunt passen

Wat raden jullie aan?

http://www.magleds.nl/ind...maglite-c-d-cel-highpower
http://www.ledmag.nl

Via de search vind ik een paar reacties hieromtrent maar geen concrete onderdelen verwijzing oid.
Ik ben ook in het bezit van een 6D Maglite, deze lag al jaren stof te happen in de kast. Een aantal weken terug heb ik het halogeen lampje vervangen door een led met 260 lumen. En ik ben tevreden met het resultaat, het licht is een stuk sterker en naar verwachting zal de batterij duur er ook goed op vooruit gegaan zijn. Ik heb dit led lampje besteld voor de Maglite,
http://www.ebay.nl/itm/Ma...a4bb1c:g:tDgAAOSw-kdX0odn

Hiernaast heb ik laatst bij Banggood een BLF A6 besteld met de volgende batterij. http://www.banggood.com/L...on-Battery-p-1089980.html
Het opladen via micro-usb sprak mij wel aan. Ik heb namelijk nog geen oplader voor dit soort batterijen en als ik die dan niet hoef te kopen scheelt dat weer.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03

JB

Cédric roelt!

Millert schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:57:
[...]

Ik ben ook in het bezit van een 6D Maglite, deze lag al jaren stof te happen in de kast. Een aantal weken terug heb ik het halogeen lampje vervangen door een led met 260 lumen. En ik ben tevreden met het resultaat, het licht is een stuk sterker en naar verwachting zal de batterij duur er ook goed op vooruit gegaan zijn. Ik heb dit led lampje besteld voor de Maglite,
http://www.ebay.nl/itm/Ma...a4bb1c:g:tDgAAOSw-kdX0odn

Hiernaast heb ik laatst bij Banggood een BLF A6 besteld met de volgende batterij. http://www.banggood.com/L...on-Battery-p-1089980.html
Het opladen via micro-usb sprak mij wel aan. Ik heb namelijk nog geen oplader voor dit soort batterijen en als ik die dan niet hoef te kopen scheelt dat weer.
Thnx! Heb dat LEDje ook besteld. Is gewoon de halogeen vervangen neem ik aan?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Ja, plug en play verder :)

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Hoi,

Mijn moeder vond mijn MH20 wel een mooi lampje.

Ze heeft zelf een lampje wat ongeveer net zo groot is en wat 1 stand heeft en waar iets meer licht vanaf komt dan de laagste stand van die MH20.

Ik heb het even opgezocht, de laagste stand van de MH20 is 1 lumen. De 2de stand is 50 lumen. Dat is al veel feller dan haar lampje.

Ze wil nu ze mijn lampje gezien heeft ook wel een nieuw lampje (gebruikt ze vooral voor 's avonds de hond uitlaten en 's nachts in huis).

Het mag niet groter dan wat ze heeft; ongeveer dezelfde grootte als die MH20 is dat dus.
Het mag best wat kleiner zijn, maar ook weer niet al te klein zijn ivm reumaklachten.

Iemand een tip voor een klein simpel lampje wat makkelijk aan/uit te zetten is? Liefst niet te veel poespas, hooguit 2 standen. En niet al te duur. Geen 40 euro ofzo.

Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
vosss schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:42:
Hoi,

Mijn moeder vond mijn MH20 wel een mooi lampje.

Ze heeft zelf een lampje wat ongeveer net zo groot is en wat 1 stand heeft en waar iets meer licht vanaf komt dan de laagste stand van die MH20.

Ik heb het even opgezocht, de laagste stand van de MH20 is 1 lumen. De 2de stand is 50 lumen. Dat is al veel feller dan haar lampje.

Ze wil nu ze mijn lampje gezien heeft ook wel een nieuw lampje (gebruikt ze vooral voor 's avonds de hond uitlaten en 's nachts in huis).

Het mag niet groter dan wat ze heeft; ongeveer dezelfde grootte als die MH20 is dat dus.
Het mag best wat kleiner zijn, maar ook weer niet al te klein zijn ivm reumaklachten.

Iemand een tip voor een klein simpel lampje wat makkelijk aan/uit te zetten is? Liefst niet te veel poespas, hooguit 2 standen. En niet al te duur. Geen 40 euro ofzo.

Iemand? :)
De Nitecore TIP? Die is wel wat kleiner dan de MH20, maar waarschijnlijk houdt jouw moeder deze prettiger vast doordat deze rechthoekig is ipv rond. Hij heeft wel meer standen dan 2. Als dat echt een probleem is: Nitecore Tube.

Ik vind de user interface van Olight heel fijn en gemakkelijk: op de knop drukken is aan, door de verschillende lichtmodussen gaan is de knop ingedrukt houden. In jouw prijsklasse is er de S1, maar die is denk ik niet handig ivm de reumatische klachten. Misschien de S2A. De S1A is waarschijnlijk te klein.

Edit: of de nieuwe Nitecore Pink:

Afbeeldingslocatie: http://img8.flashlight.nitecore.com/html/uploads/2016/10/P05_02.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 31-10-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Vandaag als hebbedingetje de Nitecore EA41 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
nokiaan958GB schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:45:
Vandaag als hebbedingetje de Nitecore EA41 besteld.
Dat is wel een leuke lamp. Indrukwekkend dat Nitecore 1000 lumen uit AA-batterijen krijgt en toch een behoorlijke batterijtijd. Handig als je niet wilt investeren in een lithium-lader of veel op plekken komt waar geen stroom is en lithium- of CR123-batterijen niet verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
AA is een bewuste keuze. Deze zaklamp komt standaard in de auto te liggen voor incidenteel niet gepland gebruik. Ik heb ook nu al standaard reservebatterijen in de auto liggen.

Kan als ik hem moet gebruiken moeilijk zeggen: "Ho even, ik moet nog even mijn zaklamp opladen" :)

CR123 vind ik een rare en dure variant die ik niet zo zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
nokiaan958GB schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:33:
AA is een bewuste keuze. Deze zaklamp komt standaard in de auto te liggen voor incidenteel niet gepland gebruik. Ik heb ook nu al standaard reservebatterijen in de auto liggen.

Kan als ik hem moet gebruiken moeilijk zeggen: "Ho even, ik moet nog even mijn zaklamp opladen" :)

CR123 vind ik een rare en dure variant die ik niet zo zou kiezen.
Dat klinkt logisch. Ga dan wel voor niet-oplaadbare batterijen, want oplaadbare batterijen lopen langzaam leeg. Eneloop batterijen hebben dat minder. Hoewel een CR123 kost ook maar een euro of 2 of 3 en loopt ook niet leeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:09
pff, weer een leuk zaklampje van nitecore..
Heb al zoveel maar vind dit echt een cool ding

http://www.banggood.com/N...-Worklight-p-1077075.html

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Speedfightserv schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:17:
pff, weer een leuk zaklampje van nitecore..
Heb al zoveel maar vind dit echt een cool ding

http://www.banggood.com/N...-Worklight-p-1077075.html
Over de originele Tube ben ik wel enthousiast, maar over deze niet zo. Daarom ben ik ook voor de Nitecore Tip gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
L.N. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:45:
[...]

Over de originele Tube ben ik wel enthousiast, maar over deze niet zo. Daarom ben ik ook voor de Nitecore Tip gegaan.
.... en bedankt...
nu heb ik weer een zaklamp die ik wil hebben :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Speedfightserv schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:56:
[...]

.... en bedankt...
nu heb ik weer een zaklamp die ik wil hebben :')
Sorry! ;)

Zal ik jou vertellen over mijn twee andere aanwinsten? De Nitecore MH27UV en de Nitecore R25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
L.N. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:15:
[...]

Sorry! ;)

Zal ik jou vertellen over mijn twee andere aanwinsten? De Nitecore MH27UV en de Nitecore R25.
:D Liggen voorlopig nog even buiten mijn budget.. Vrouwlief wordt nu al gek van al die zaklampen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:34
L.N. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:15:
[...]

Sorry! ;)

Ben benieuwd ;-)
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste