Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:00

JB

Cédric roelt!

Iemand nog leuke tips voor de TS21 lampjes? Ik zie nog niet 123 wat ik allemaal met dat Anduril kan :? :D

1 zaklamp heeft een stroeve aan/uit knop :( Die is steeds een beetje "vast gevroren" zeg maar als je die weer in wil drukken. Dan moet je 'm echt los duwen en daarna is ie weer soepel.

Kun je verder makkelijk zien, wanneer de batterijen opgeladen moeten worden ipv "leeg"? Er brand een oranje lichtje in de aan/uit knop maar geen idee of die ook iets doet (knipperen ofzo) wanneer de batterij bijna leeg is?
Low Voltage Protection: If the battery's voltage is lower than 2.8V, TS21 steps down automatically to
avoid battery damage by over discharge. At 2.7V the flashlight will turn off automatically.

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 18-01-2024 08:45 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 16:58
https://ivanthinking.net/images/anduril2/ui-diagram.png
3 keer klikken, dan knippert hij het voltage, 4.2 is vol, rond de 3 is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MatthijsBoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:50:
https://ivanthinking.net/images/anduril2/ui-diagram.png
3 keer klikken, dan knippert hij het voltage, 4.2 is vol, rond de 3 is leeg.
Haha wat een abracadabra. Na 3x klikken, knippert ie 4x met daarna nog een latere "flits". Is dat dan 4.1?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb al een lange tijd schik van de Fenix LD15R, wat een superhandig lampje is voor alle taken: in en om het huis, wandelen met honden, reservelamp voor fiets. Heb ook een el cheapo dual led lampje van Amazon in de la van mijn werkkamer liggen voor "ff snel voor het grijpen" (die wel erg warm wordt/relatief snel leeg is, maar dat maakt dus niet uit voor dat soort gebruik).

Zat voor de gein eens rond te kijken naar iets vergelijkbaars met de LD15R: makkelijk oplaadbaar (usb), wit+rood licht, niet al te groot, maar graag met een schijnsel onder een hoek. De Wuben Lightok X3 sprak me aan maar vond ik wat prijzig met de handige oplaadcase, maar nu toch maar toegeslagen voor een goedkopere versie (Kickstarter version).

Duidelijke kanttekening: ik wil het ding dus niet al te veel vasthouden, maar meestal vastklikken aan een jas,tas, schouderband zeg maar. Dus dan vallen de "normale" al af.

Ook fijn dat het ding zelf lichter van kleur is, heb inmiddels de leeftijd bereikt waarop ik een lamp nodig heb voor het zoeken van een lamp zeg maar :+ Sowieso vaak praktischer om een opvallender gekleurd lampje te hebben, maar goed oma vertelt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 18-01-2024 11:19 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, mn trouwe mh20 teacher in "Het grote (LED-)zaklampentopic" heeft draadbreuk naar de led in de switch, alles werkt nog prima, maar het controleledje dus niet meer.

Dus tijd voor een nieuwe impulsaankoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-mMgdlGx7jEYMu66hHbGOJZmsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8celT7mHsPRXPCbn4wRsph0i.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste indruk: voldoende accesoires meegeleverd, bouwkwaliteit prima. Tactical switch op de tail is niet mijn ding. Bediening is prima (met de sidenote dat aanzetten lastig is: je moet doordrukken, maar half ingedrukt is search light, dus die plopt bij mij heel vaak op) lichtbeeld is netjes, de tweede en derde stand zijn al prima bruikbaar.

Maar dan: switch vol indrukken en ingedrukt houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aXV9cw7vPnKPXDEWs9B6gYGve4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYJthtdzaE2TEBFi3dgv1uDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNPqc-0a0CDx9IQ0BaDrDYQmSoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VgrKfL0XBMbGDIRky8zy1nA.jpg?f=fotoalbum_large

Dan verlicht je dus een heel veld, met nog steeds een felle hotspot. Er komt serieus veel licht uit voor iets wat nog gewoon in je hand past. Aandachtspunt: op de search en luminshield stand wordt de kop serieus heet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

teacher schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:16:
Goed, mn trouwe mh20 teacher in "Het grote (LED-)zaklampentopic" heeft draadbreuk naar de led in de switch, alles werkt nog prima, maar het controleledje dus niet meer.

Dus tijd voor een nieuwe impulsaankoop:
[Afbeelding]
Eerste indruk: voldoende accesoires meegeleverd, bouwkwaliteit prima. Tactical switch op de tail is niet mijn ding. Bediening is prima (met de sidenote dat aanzetten lastig is: je moet doordrukken, maar half ingedrukt is search light, dus die plopt bij mij heel vaak op) lichtbeeld is netjes, de tweede en derde stand zijn al prima bruikbaar.

Maar dan: switch vol indrukken en ingedrukt houden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan verlicht je dus een heel veld, met nog steeds een felle hotspot. Er komt serieus veel licht uit voor iets wat nog gewoon in je hand past. Aandachtspunt: op de search en luminshield stand wordt de kop serieus heet.
Mooi lampje! Wat kostte deze? De TS21 doet dit precies zo als ik het zo lees :) Wel een knop bij de duim.

Nadeel vind ik het (ook) dat ze in turbo zo heet worden. Daar moet ik echt aan wennen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
JB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Haha wat een abracadabra. Na 3x klikken, knippert ie 4x met daarna nog een latere "flits". Is dat dan 4.1?
Die hele korte flits is 0.
4.0v dus.
Het valt mee hoeveel abracadabra het is, gewoon negeren wat je niet nodig hebt, dan is het niet bizar veel.

Edit: ik vind het zelf juist een voordeel dat ze warm worden op turbo. Laat duidelijk zien dat het maximale eruit wordt gehaald en niet alleen het hoogste wat constant haalbaar is. Een computer met beperkte koeling doet hetzelfde. Waarbij net als in de anduril zaklampen ook nog de maximale temperatuur ingesteld kan worden, voor maximale prestaties of juist lagere temperaturen.

[ Voor 33% gewijzigd door MatthijsBoog op 18-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MatthijsBoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Die hele korte flits is 0.
4.0v dus.
Het valt mee hoeveel abracadabra het is, gewoon negeren wat je niet nodig hebt, dan is het niet bizar veel.

Edit: ik vind het zelf juist een voordeel dat ze warm worden op turbo. Laat duidelijk zien dat het maximale eruit wordt gehaald en niet alleen het hoogste wat constant haalbaar is. Een computer met beperkte koeling doet hetzelfde. Waarbij net als in de anduril zaklampen ook nog de maximale temperatuur ingesteld kan worden, voor maximale prestaties of juist lagere temperaturen.
Ja prima hoor en dank voor de uitleg. Die voltage logica haal ik niet uit dat schema. Heb je dan ook weer hetzelfde wanneer de batterij onder de 4.0V geraakt of hoe knippert ie dan?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
3 keer knipperen en dan 9 keer voor 3.9v en zo door naar beneden. 4.1 is 4 keer knipperen en dan 1 keer knipperen, 4.0 heeft een hele korte flits ipv echt een knipper van de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MatthijsBoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:55:
3 keer knipperen en dan 9 keer voor 3.9v en zo door naar beneden. 4.1 is 4 keer knipperen en dan 1 keer knipperen, 4.0 heeft een hele korte flits ipv echt een knipper van de 4.
En bij alleen nog maar 3x knipperen == opladen of ben je dan al te laat?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Door de low voltage protection zal hij rond de 3v stoppen met werken, dan is het wel echt tijd om op te laden. Kan eigenlijk geen kwaad, zolang het maar boven de 2.5 blijft en als het kan 2.8 is het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MatthijsBoog schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:33:
Door de low voltage protection zal hij rond de 3v stoppen met werken, dan is het wel echt tijd om op te laden. Kan eigenlijk geen kwaad, zolang het maar boven de 2.5 blijft en als het kan 2.8 is het allemaal prima.
Ik laad gewoon graag tijdig op, om niet halverwege met een lege zaklamp te zitten. Dus bij bij hoeveel "knippers/flits" laad je beste gewoon weer op?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Hangt af van hoe lang jij je zaklamp op een dag gebruikt. Mijn edc heeft een 14500, welke maar ongeveer 1000mAh bevat. Die verwissel ik rond de 3.7, want 1000mAh kan vrij snel leeg gaan. Ik zou die van jou rond de 3.5 doen, tenzij je grotere plannen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Sinds gisteren eigenaar van een RovyVon A8 gen4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OlWwrv3e_JUipFvKfEmBHnp0yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D2eKB7eROi1mT50CPcn86P5B.png?f=user_large

Dit is een lampje met afmeting van 60,5 mm x 15,6 mm.
6500K wil licht met max 650 lumen in 4 standen.

https://www.rovyvon.com/p...sidelights-4th-generation

Dit wordt een lampje dat aan mijn sleutelbos hangt voor EDC doeleinden.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dm-dutchman
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-06 21:54
Slayer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Dit wordt een lampje dat aan mijn sleutelbos hangt voor EDC doeleinden.
Goede aankoop, houd er wel rekening mee dat de lus waarmee je het lampje aan je sleutelbos kan doen van kunstof is. Bij mij is de lus eraf gebroken en hing het lampje aan het magneetje aan een sleutel.
Wil je er 1 aan je sleutelbos kun je beter voor de metalen varianten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik zie voor het eerst dit topic, ik heb nu een jaar of 3 een Wurkoss FC11 met een magnetische achterkant, 5 standen of traploos, strobe, de 18650 is oplaadbaar met USB-C, omkeerbare clip en een activatie slot zodat 'ie niet aan gaat in je tas.

Helaas is een half jaar geleden het rubberen dopje op de USB-C poort eraf gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Je kunt vaak wel ergens op alie of amazon een vervangend dopje vinden voor een usb-c poort voor weinig. Maar wellicht heb je oude nog en gebruik je die nog ondanks dat het afgebroken is?

Overigens is 3 jaar al best oud als je strak kijkt naar de ontwikkelingen op zaklamp gebied. Maar ik heb zelf ook lampjes die al ouder zijn en toch vaak gebruikt worden ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik heb helaas een TS21 waarvan de ON/OFF knop vast komt te zitten, wanneer deze warm wordt. Na wat mailverkeer incl beeldmateriaal is de conclusie dat ze het hele bedrag terugstorten omdat er geen stock meer is ivm EOL.

Nu zoek ik dus een opvolger voor de "manke" TS21. Is de TS22 een goede opvolger? Deze heeft geen Anduril 2.0 zag ik. Daarbij weer een ander keuze qua kleuren. De TS21 is 4000K, wat ik erg prettig vind achteraf. Het witte koude van 6000K+ is minder fijn kijken in het donker IMHO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXqJaVXPgPBDLmURLmmXRqslepA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qc9x6rJi4zeU0gFktkiGrnDG.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ts25 is de opvolger en binnenkort de ts26. Ts22 is toch wel weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MatthijsBoog schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:19:
Ts25 is de opvolger en binnenkort de ts26. Ts22 is toch wel weer anders.
Aah oke, dan beter wachten op de TS26?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Als je die mogelijkheid hebt wel ja. Het verschil met de ts25 is de driver. De ts26 zal een boost driver hebben, welke efficiënter is en daardoor minder warmte produceert bij dezelfde hoeveelheid uitgestraald licht. Je kunt dus een hogere constante helderheid bereiken, vaak gaat dit wel ten koste van wat maximale helderheid. Maar ik vind het persoonlijk een stuk nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MatthijsBoog schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:30:
Als je die mogelijkheid hebt wel ja. Het verschil met de ts25 is de driver. De ts26 zal een boost driver hebben, welke efficiënter is en daardoor minder warmte produceert bij dezelfde hoeveelheid uitgestraald licht. Je kunt dus een hogere constante helderheid bereiken, vaak gaat dit wel ten koste van wat maximale helderheid. Maar ik vind het persoonlijk een stuk nuttiger.
Ja hoor, als dat geen eeuwigheid duurt. Waar vind je uberhaupt info dat/wanneer de TS26 er aan zit te komen?

Aah hier vind ik al want hints...;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP4RfiBLWk8efQR6InBsR9RXHVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KStzGf3gndB3UlklyoDSV5UR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door JB op 22-01-2024 11:32 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ze zijn vooral actief op Facebook inderdaad, maar ik lees het in een Discord server waar dat soort berichten worden doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb een aantal maal in dit topic gepost, voor advies en over welk lampje ik nu heb en welk merk of welk specifiek type ik overweeg.

M'n belangstelling als upgrade van een Fenix LD20 gaat uit naar Wurkkos TD02. Eigenlijk is de enige eis dat 'n lamp op 18650-accu's werkt, een schakelaar aan de achterkant in plaats van aan de zijkant heeft, en optioneel via USB is op te laden.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Bedankt voor de hints allen. Ik zie dat er heel wat meer keuze is dan ik eerst dacht (en dat ~40% korting op een Ledlenser nog altijd niet per definitie een interessante deal is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vnze schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:49:
Bedankt voor de hints allen. Ik zie dat er heel wat meer keuze is dan ik eerst dacht (en dat ~40% korting op een Ledlenser nog altijd niet per definitie een interessante deal is).
Ik moet ook wel zeggen dat ik sinds ik me beetje heb verdiept (en geholpen ben door @MatthijsBoog _/-\o_ ), je echt wel meer bang for buck kunt krijgen. Wellicht overkill, maar wat een mooie spullen voor minder.

Enige wat ik echt fijn vind aan LEDLensers, is de zoom/focus. Dat vind je gewoonweg weinig tot niet elders. Gebruik je dat niet, dan is er veel meer interessant.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

JB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:53:
Ik heb helaas een TS21 waarvan de ON/OFF knop vast komt te zitten, wanneer deze warm wordt. Na wat mailverkeer incl beeldmateriaal is de conclusie dat ze het hele bedrag terugstorten omdat er geen stock meer is ivm EOL.

Nu zoek ik dus een opvolger voor de "manke" TS21. Is de TS22 een goede opvolger? Deze heeft geen Anduril 2.0 zag ik. Daarbij weer een ander keuze qua kleuren. De TS21 is 4000K, wat ik erg prettig vind achteraf. Het witte koude van 6000K+ is minder fijn kijken in het donker IMHO.
Nette aftersales service hoor!

Even afwachten wat wurkkos zelf gaat brengen in het nieuwe jaar. Ik zou eigenlijk altijd adviseren om voor een high cri te gaan en inderdaad warmer licht, 3500 - 5000K range, waar je eigen sweet spot zit is persoonlijk.

Trouwens geeft de wurkkos website aan dat de TS21 4000K zonder accu nog wel te bestellen is (met sold out), beetje vreemde situatie lijkt het.

@2Dutch Al eens gekeken naar de wurkkos FC13? Die is min of meer ontworpen voor hands free gebruik.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

rockhopper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:19:
[@2Dutch Al eens gekeken naar de wurkkos FC13? Die is min of meer ontworpen voor hands free gebruik.
Dank voor het meedenken :) Ik merk wel dat ik tegenwoordig graag een naar voren gerichte (tov behuizing) setje leds heb, zodat ie aan jas/tas/broek kan hangen en mooi mijn pad verlicht :) Heb namelijk bv bij honden uitlaten beide handen vol dus wil dan niet nog met een lampje lopen te emmeren.

Maar goed ik ken mezelf, ik ga uiteraard de nodige reviews van dit lampje bekijken en bekijken welk excuus ik kan verzinnen om em te halen voor "erbij" :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

2Dutch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Dank voor het meedenken :) Ik merk wel dat ik tegenwoordig graag een naar voren gerichte (tov behuizing) setje leds heb, zodat ie aan jas/tas/broek kan hangen en mooi mijn pad verlicht :) Heb namelijk bv bij honden uitlaten beide handen vol dus wil dan niet nog met een lampje lopen te emmeren.

Maar goed ik ken mezelf, ik ga uiteraard de nodige reviews van dit lampje bekijken en bekijken welk excuus ik kan verzinnen om em te halen voor "erbij" :+
Er zijn veel "hoofdlampen" die een kop hebben onder een 90 graden hoek. Als dat je ideaal beeld is zou je ook bij een flink aantal merken hieronder kunnen kijken.

De zebralight H(D) serie bijvoorbeeld of een armytek tiara. Je kan een aantal voorbeelden vinden op amazon (niet mijn eerste keuze om te kopen omdat je niet zeker weet wat je krijgt) en bij nkon.nl (die gaat geloof ik stoppen met zaklampen). Bij wurkkos kan je ook een viertal zien in de HD serie.

Dit is niet mijn soort lamp waar ik me erg in verdiep, dus wellicht kunnen anderen je hier beter in sturen.

Ik gebruik zelf een acebeam H30 maar dat is meer een echte hoofdlamp. Wel aan de zware kant trouwens ivm de 21700 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Of een pet en daar je zaklamp op zetten met de bijbehorende pocket clip :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

JB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:44:
Of een pet en daar je zaklamp op zetten met de bijbehorende pocket clip :)
Dat is ook wel een goeie ja, ik draag bij fel licht in de zomer (en ook wel bij regen trouwens) wel regelmatiger een pet :)
rockhopper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:41:
Er zijn veel "hoofdlampen" die een kop hebben onder een 90 graden hoek. Als dat je ideaal beeld is zou je ook bij een flink aantal merken hieronder kunnen kijken.

De zebralight H(D) serie bijvoorbeeld of een armytek tiara. Je kan een aantal voorbeelden vinden op amazon (niet mijn eerste keuze om te kopen omdat je niet zeker weet wat je krijgt) en bij nkon.nl (die gaat geloof ik stoppen met zaklampen). Bij wurkkos kan je ook een viertal zien in de HD serie.
Mocht ik in de toekomst nog een extra lampje willen kan ik dat altijd eens bekijken. Ben wel gewend aan usb-laden of draadloos laden inmiddels, dus dat speelt ook nog wel mee, al die diverse accu's was ik nooit een fan van. Jij ook bedankt voor het meedenken, denk dat ik met deze informatie een vriend van mij ook blij kan maken (ivm hardlopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Er zijn zoveel zaklampen of lampjes dat er bijna (of eigenlijk altijd) wel een specifieke lamp is voor een bepaald doel. Het probleem is meer dat men meestal vraagt om één lamp die alles kan, maar die bestaat dus niet.

Het is altijd een soort van compromis, of samenstelling met de factoren van vorm, lichtbundel/straal, lichtkleur, gewicht, materiaal, prijs en bediening. Dingen als accu, brandduur en oplaadgemak zijn daarnaast ook dingen die mee kunnen tellen.

Voor mij is de UI (bedieningsgemak) altijd erg belangrijk, reden dat ik bepaalde merken (of modellen) niet koop en andere juist wel. Opladen is voor mij juist niet zo relevant, ik heb een fijne vapcell S4+ v 3.0 lader die zo'n beetje alles laadt wat ik er in kan stoppen qua accu. Brandduur ook niet zo belangrijk, er zijn eigenlijk geen scenarios waar ik normaal gesproken lang licht nodig heb (lees ik gebruik zelden tot nooit de zaklamp langer dan 30 min achter elkaar)

Ik hou dan weer wel van de wat luxere uitvoeringen, Titanium? Koper? Mokume? kom maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Hallo allemaal!

Vroeger wel eens een zaklamp van de kruidvat gehad, maar op dat na heb ik 0 ervaring met zaklampen.

Ik zou namelijk graag een kleine backup zaklamp willen hebben voor als we een keer zonder stroom zitten of als er (hoop het niet) oorlog is.

Ja ik gebruik die van me telefoon, maar dat is ook niet bijzonder..

Toch wil ik wel een backup hebben, maar er is dus een kans dat ik het helemaal niet ga gebruiken.

Eisen:

- maximale lumen voor het budget
- klein formaat
- budget van 40 euro

Accu of batterijen maakt mij niet uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Knamix op 31-01-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Gaat dit dan on maximale lumen voor 30 seconde (waarna de helderheid zakt ivm temperatuur) of zo helder mogelijk voor een kwartier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@MatthijsBoog Als je kruidvat lamp je referentiepunt is denk ik dat je begint met mikken op de 1000 lumen range (plus minus 500 lumen)

@Knamix Wat is jouw definitie van klein? Ik heb een lamp van 2 vingerkootjes (pink) die is zeker klein maar ook een van 15 cm (net iets meer dan de breedte van de hand) die ik ook als "klein" beschouw (zeker ten opzichte van m'n grote lampen)

En als je zegt accu of batterijen maakt me niet uit, hoe wil je een lamp met een afwijkende accu gaan laden? Moet de lader wel of niet ingebouwd zijn? Of ga je accu's halen met usb-oplaad mogelijkheid? Sommige van deze dingen kunnen wel een verschil uitmaken binnen het budget van 40eu.

Voor oorlog zijn er weer andere dingen om rekening mee te houden (zie ook diverse prepper fora) De stelregel hiervoor is in ieder geval: de lamp moet het doen wanneer je er al lang niet aan gedacht hebt (lees laag risico op lege accu) en als de hel echt losbreekt en er geen elektriciteit meer is ben je het liefst "afhankelijk" van de best verkrijgbare batterij, de alom verkrijgbare AA. Dit type komt weer met beperkingen van lichtsterkte.

Nog meer "bombproof" is natuurlijk een lamp met dynamo (zoals de oude knijpkat) waar je zelf de stroom voor de lamp genereert. Los van de grid, geen gezeur met accus die leeg zijn, maar je moet wel zelf actief aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Knamix schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:30:
Hallo allemaal!

Vroeger wel eens een zaklamp van de kruidvat gehad, maar op dat na heb ik 0 ervaring met zaklampen.

Ik zou namelijk graag een kleine backup zaklamp willen hebben voor als we een keer zonder stroom zitten of als er (hoop het niet) oorlog is.

Ja ik gebruik die van me telefoon, maar dat is ook niet bijzonder..

Toch wil ik wel een backup hebben, maar er is dus een kans dat ik het helemaal niet ga gebruiken.

Eisen:

- maximale lumen voor het budget
- klein formaat
- budget van 40 euro

Accu of batterijen maakt mij niet uit.
Voor 15 euro heb je er 3!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8eXWruRH0CdYokpgJEnro19pVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x2lXWqOOp9frPTxjkS1oh1u7.png?f=user_large

Even doorklikken onderin, daar kom je op een gegeven moment de deal van 5 euro per stuk tegen.

Ik heb er inmiddels ook een aantal in bezit, 1e indruk is goed :) Zeker voor in "de meterkast"

https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qusM1jjtXLDjpHZSVfHehUtz-2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Gci93RRRTriLcOcHcYSKFRK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 01-02-2024 14:44 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:53:

[Afbeelding]
Uiteindelijk toch de TS25 besteld ivm de compactheid. De TS26 is weer groter. Vandaag of morgen de Nichia LEDs 5000K kleur vergelijken met de (goed werkende) TS21 op 4000K.

De TS21 die niet goed is, is dat op meer vlakken. De tube was ook niet op de kop van de TS25 te draaien. De schroefdraad is gewoonweg niet fris, dus die hele lamp lijkt wel een maandagmorgen model :/ Gelukkig paste de andere TS21 tube daar wel op, want die vind ik gewoon veel mooier dan de TS25 tube.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOtxnwNu0m7gmwZmtKY6SzpbyIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ9KS1rUstr44VhiyUvv12Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:49

woutur

Klauwtjes uit!

Ik ben op zoek naar een wat krachtigere zaklamp dan mijn (overigens fantastische) BLF A6 (op 1 18650 batterij). Na enig zoeken zie ik dat Sofirn een SP36 BLF Anduril zaklamp heeft op 3 x 18650 en ingebouwd USB C laden. Lijkt me een leuke aanvulling en ik kan nog eens batterijen onderling uitwisselen. Op de website van sofirn zelf kan je em al krijgen inclusief batterijen voor nog geen 45 EUR. Lijkt me bijna een no-brainer. Zijn er in die prijscategorie alternatieven ?

Ik heb eerder ooit een EagTac GX25A3 gehad. Erg fijne handzame lamp met behoorlijk wat output. Tijdens een verbouwing kwijtgeraakt :( Iets wat daarop lijkt, maar dan moderner lijkt me wel wat.

Edit:
Fuck it. Gewoon gedaan. Met batterijen 44.95 uit Duitsland verstuurd en de reviews zijn behoorlijk goed. Kan ik geen buil aan vallen. Volgende week stuur ik wat morsecodes naar het ISS Space Station :)

[ Voor 13% gewijzigd door woutur op 02-02-2024 13:11 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@woutur Niet meer het nieuwste model, maar dat mag de pret niet drukken. Verder weinig mis met sofirn, samen met wurkkos zijn dat een beetje de prijsvechters in zaklampen-land. Veel bang for buck. Ik heb geen ervaring met hun (sofirn) accu's.

Let op met de uitwisselbaarheid, je nieuwe lamp heeft button top nodig, ik weet niet of de 18650 die je hebt dat ook is.

Die Eagletac die je aanhaalt is wel een ander beestje, ook nog uit het AA tijdperk zo te lezen. Ik heb zelf matige ervaring met Eagletac, dus deze mijd sinds een jaar of 7. (ik ben niet het type persoon dat merken snel een tweede of derde kans krijgt als ik echt teleurgesteld ben met een product)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Vergeet convoy niet dat is ook wel een prijsvechter met immens veel opties, alleen dan met simpele besturing ipv het uitgebreide anduril2.

Ik zit te kijken naar wat nieuwe hanklights, waaronder deze. Dan ook maar gelijk een flashing tool erbij zodat ik de firmware kan gaan aanpassen naar mijn eigen voorkeur. Maar het blijft toch moeilijk om te kiezen uit zoveel ledjes en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:49

woutur

Klauwtjes uit!

rockhopper schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:38:
@woutur Niet meer het nieuwste model, maar dat mag de pret niet drukken. Verder weinig mis met sofirn, samen met wurkkos zijn dat een beetje de prijsvechters in zaklampen-land. Veel bang for buck. Ik heb geen ervaring met hun (sofirn) accu's.

Let op met de uitwisselbaarheid, je nieuwe lamp heeft button top nodig, ik weet niet of de 18650 die je hebt dat ook is.

Die Eagletac die je aanhaalt is wel een ander beestje, ook nog uit het AA tijdperk zo te lezen. Ik heb zelf matige ervaring met Eagletac, dus deze mijd sinds een jaar of 7. (ik ben niet het type persoon dat merken snel een tweede of derde kans krijgt als ik echt teleurgesteld ben met een product)
Uitwisselbaarheid zit wel goed. Batterijen die erbij zitten, zijn geloof ik ook wel van redelijke kwaliteit.
Mijn oude EagTac: verdomd! Die heb ik in eerste instantie toen ook moeten terugsturen. Daarna was ie top. Ik vond het fijn te kunnen wisselen tussen Aa en 14500 batterijen. Ooit op een verlaten skipiste tijdens een afdaling gebruikt: was toen een zee aan licht, fantastisch! Dat wordt met de Sofirn nog een stappie hoger.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wuben X3 Kickstarter edition inmiddels in huis nu en bevalt me uitstekend. No way dat de turbo 700 lumen is, maar dat boeit me eerlijk gezegd niet echt (150 is prima voor de meeste edc-taken). Mijn 2 cents op basis van mijn gebruikerswensen:

++ laden via usb-c, laadcase en draadloos / case is zowel laadcase als powerbank voor andere spullen + diffuser voor wit licht / ledkop draaibaar / ook rode led

+ voelt stevig aan / prima formaat / lanyard = laadkabel

+- accu indicator (en lumen indicatie) via oledscherm / plastic behuizing. voelt stevig maar zal minder duurzaam zijn dan volledig metaal. begrijp dat het ook is vanwege draadloos laden / geen 700 lumen in de turbo

- accu niet verwisselbaar / standaard staat een blauwe indicatorled aan: kan uiteraard uit

Wat mij betreft is voor 99% van mijn gebruik een multi-led (wit/rood) met draaibare kop echt perfect. Is namelijk ook handig als spare fietslamp (zowel voor als achter door wit en rood licht).

Ben ik trouwens de enige die graag bij zwarte of donkere zaklampen een "ring" in een opvallende kleur ziet? Oranje of blauw ofzo, zodat als je het ding ergens laat vallen of in een donkere la dondert ie wat makkelijker op te vissen is. 40+ ogen I guess :/ :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Goodie time! 8)
Ondanks de naderende feestdagen in China een week levertijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXoz6M24c1mXMeKCxUrAMuOZp_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SezgjMlaNQaE8Iih9QxEYB2m.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
De magneet op de achterkant is echt sterk; als je de dop loschroefd trekt ie de batterij mee (ondanks dat er nog een veer tussenzit). :*)
En die lichtgevende ringen doen het goed in het donker.
Een handig lampje.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweaker626 op 10-02-2024 14:19 ]

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 15:04
Sofirn HS41 gekocht vanuit hun duitse warenhuis voor net geen €40,- incl. verzendkosten.
Binnen een week in huis. sofirn was niet heel communicatief, maar dat zou je ook positief kunnen uitleggen.

Lekker stevig en zwaar lampje. Handig voor op en rond de camping en thuis.
Om mij onduidelijke redenen kun je zowel het batterijcompatiment als de onderkant er af schroeven

Dat laatste moet er iig één keer af, vanwege het papiertje dat de batterij isoleert, maar je kunt de batterij er niet uit halen aan die kant. Mss om het veertje een keer schoon te kunnen maken, mocht dat gaan roesten oid. Affijn.

Je krijgt 'm met een hoofdband en extra rubbertjes ter afdichting. Voor een hoofdband lijkt
de zaklamp denk ik wat aan de zware kant, maar dat moeten we tzt nog maar eens proberen.

De magneet op de achterkant is flink sterk en de lamp word op de turbostand heel snel, nogal heet.
Wel ff iets om op te letten, aangezien de bediening bovenop zit

bediening is ook makkelijk zat, knop vasthouden om door de "gewone" lichtsterktes te loopen,
of dubbelklikken, voor de turbostanden. Meer is het niet.

https://www.sofirnlight.c...m_prev=..index.header_1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:27
Na verschillende Lumintop en Emisar zaklampen te hebben gehad gisteren de knoop doorgehakt om een wat 'groter' model te kopen met een hogere output en een langere max output. Ik ben gegaan voor een Olight Seeker 4 Pro.

Aantal reviews en vergelijkingen gezien, en uiteindelijk toch voor deze gegaan (de Nightcore MH25 Pro stond ook op het lijstje) omdat ie uniek is met zijn draaiknop.

Wat ik kon waarderen aan de Lumintop en Emisar modellen was de kortstondige maar hoge output. De Olight heeft iets meer output dan ik gewend ben en kan deze wat langer vasthouden dus ben benieuwd!!

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8WVzz1Row7Q_D5qAwtm6ezwrJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT1F2mkXlmxIwOKHAHY5yXTI.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ook weer wat nieuws binnen, 5 lampjes van Emisar. Zeker de kleine d4v2ti colorful vind ik erg fijn. Ondanks de niet al te kille hoge cri leds (519a 7500k dedomed, oftewel rond de 4200k) nog een vrij hoge constante output door de boost driver.

In geval je het niet wist @SgtElPotato je kunt de temperatuur limiet van de Emisar instellen met een minimum van 30 graden. alles daarboven t/m 75 is mogelijk, met 45 als standaard instelling. Dan schroeft hij eerder en verder terug, maar kun je hem wel prettiger vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
MatthijsBoog schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:52:
[Afbeelding]
Ik heb ook weer wat nieuws binnen, 5 lampjes van Emisar. Zeker de kleine d4v2ti colorful vind ik erg fijn. Ondanks de niet al te kille hoge cri leds (519a 7500k dedomed, oftewel rond de 4200k) nog een vrij hoge constante output door de boost driver.

In geval je het niet wist @SgtElPotato je kunt de temperatuur limiet van de Emisar instellen met een minimum van 30 graden. alles daarboven t/m 75 is mogelijk, met 45 als standaard instelling. Dan schroeft hij eerder en verder terug, maar kun je hem wel prettiger vasthouden.
D4V2 is een van mijn all-time favorieten, temperatuur had ik inderdaad ingesteld op 60c, maar dat is een afweging, of heel warm of sneller terug schroeven. Dan maar voor een iets grotere die de output iets langer vast kan houden door de betere koeling.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
Ik ben op zoek naar de volgende stap na mijn Fenix LD40 ofzo, met 4 AA’s.

Mag best goedkoop zijn uit China 😅

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Tja, naar wat voor iets ben je op zoek? Elke lamp heeft weer andere voor- en nadelen.

Ik heb afgelopen week een Emisar D3AA besteld, zit een enkele 14500 in, lithium cel ter grootte van een AA, maar wel met een gloednieuwe boost driver. Deze kan traploos ingesteld worden op hele lage helderheden (0,05 lumens) tot ongeveer 500 lumens maximaal (afhankelijk van de gekozen leds). Batterijduur zal niet bizar zijn door het kleine formaat, maar het geeft meer licht dan de LD40 die je hebt. Let wel dat de Anduril 2.0 firmware die erop staat heel veel functies heeft, het kan dan ook ietwat verwarrend zijn in beginsel.

Wil je liever iets simpels (en goedkoper) dan zou ik een lampje van Convoy uitkiezen in een formaat naar keuze. Alternatief hebben Wurkkos en Sofirn ook best wat leuke opties voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
MatthijsBoog schreef op maandag 3 juni 2024 @ 01:04:
Tja, naar wat voor iets ben je op zoek? Elke lamp heeft weer andere voor- en nadelen.

Ik heb afgelopen week een Emisar D3AA besteld, zit een enkele 14500 in, lithium cel ter grootte van een AA, maar wel met een gloednieuwe boost driver. Deze kan traploos ingesteld worden op hele lage helderheden (0,05 lumens) tot ongeveer 500 lumens maximaal (afhankelijk van de gekozen leds). Batterijduur zal niet bizar zijn door het kleine formaat, maar het geeft meer licht dan de LD40 die je hebt. Let wel dat de Anduril 2.0 firmware die erop staat heel veel functies heeft, het kan dan ook ietwat verwarrend zijn in beginsel.

Wil je liever iets simpels (en goedkoper) dan zou ik een lampje van Convoy uitkiezen in een formaat naar keuze. Alternatief hebben Wurkkos en Sofirn ook best wat leuke opties voor een zacht prijsje.
Ik zou het liefst een beetje het formaat van een LD40 hebben. Zodat hij langer meegaat.

Meer licht is altijd fijn.

Hebben 21700 lipo’s nog een voordeel?

Ik zal eens bij de genoemde merken kijken, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Lipo niet zo zeer, li-ion wel. Die hebben een hoge energiedichtheid en kunnen genoeg stroomsterkte leveren voor flinke helderheden. Emisar heeft de D4k in 21700 formaat, met boost driver een fantastisch model naar mijn mening, maar niet de goedkoopste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:31

elsinga

=8-)

Ik heb er een nieuwe bij:

Nitecore EDC35

Ultralow: 5 lumen / 90h / 27m
Low: 70 lumen / 40h / 100m
Mid: 300 lumen, 9:15h, 200m
High: 1300 Lumen / 4:45h / 230m
Search: 3000 lumen / ?? / 550m
Lumin Shield (floodlight): 5000 lumen / ?? / 500m
Mode change: half press button; on/off full click
Search: hold half press, Lumin Shield: hold full press button
1x 21700/6000mAh, USB C oplaadbaar in zaklamp
IPX68 2m

Deze heeft mijn Fenix PD36R verdrongen in de top 3, die zit nu standaard in de laptoptas. De EDC35 is net iets dikker en korter, geeft meer licht en heeft een hele handige 1-shot Search/Lumin Shield feature.

Valt overigens niet in de categorie goedkoop. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hey guys,

wij hebben hier sinds een paar jaar een Fenix UC35 voor mee op het rondje met het hondje en de muggenjacht in de woonkamer :+

Nu merk ik dat deze zo nu en dan wat flikkert.....het licht gaat niet echt helemaal aan/uit/aan maar het pulseert meer. Voor een fractie van een seconde ofzo wordt het licht iets minder fel.

Dit gebeurt eenmalig waarna het een tijdje niet voorkomt..maar als ik een half uurtje rondzoek in de kamer naar die kutmug dan gebeurt het een paar keer.
DIng gaat dus niet mee op hardcore survival maar ligt gewoon in huis bij de sleutels en leid een gemakkelijk leventje.

Is dit een indicatie van een accu die wat leeg raakt.....of is dit een bekend defect aan een aantal types bij Fenix?

Ik zou graag jullie input even willen zodat ik weet waar ik aan toe ben. Prijzig lampje en ik zal even proberen de bon op te snorren voor een leeftijd en exacte prijs maar voor rond de 90 euro had ik niet verwacht dat dit nu gebeurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 24-07-2024 11:15 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:06

thijsco19

KTM 990 SMT

@Fraggert Zo te horen tijd voor een schoonmaak.
Draai de kop en achterkant los, maak het schroefdraad en alle blanke contacten goed schoon.

Het liefst gelijk weer nieuw vet op het schroefdraad (elektrische geleidend!).

Grote kans dat de lamp weer werkt.

Kijk ook of de driver goed vast zit in de kop.
Sommige lampen hebben een ring met schroefdraad die het printplaatje in de kop (waar de accu tegenaan komt) vast houdt. Soms wil die ring iets los komen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thijsco19 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:20:
@Fraggert Zo te horen tijd voor een schoonmaak.
Draai de kop en achterkant los, maak het schroefdraad en alle blanke contacten goed schoon.

Het liefst gelijk weer nieuw vet op het schroefdraad (elektrische geleidend!).

Grote kans dat de lamp weer werkt.

Kijk ook of de driver goed vast zit in de kop.
Sommige lampen hebben een ring met schroefdraad die het printplaatje in de kop (waar de accu tegenaan komt) vast houdt. Soms wil die ring iets los komen.
cheers mate..dan gaan we dat maar eens eerst even doen :)

• Vnze
  • Niet online
elsinga schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:21:
Ik heb er een nieuwe bij:

Nitecore EDC35

[...]

Deze heeft mijn Fenix PD36R verdrongen in de top 3

[...]
Nu ben ik wel benieuwd naar de rest van die top 3 :) Is deze OK qua CRI?

Nu de Emisar een vaste plaats heeft in de auto zoek ik een tweede lamp en ik overweeg deze EDC35 ook (alsook een 2e Emisar D4K of een Wurkos TS26 of of of.... 8)7 ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Sinds ik mijn emisar d3aa heb gebruik ik eigenlijk niets anders meer. Boost driver met lage minimale helderheid, lekker compact en door de efficiëntie toch lang genoeg bruikbaar licht.

• Vnze
  • Niet online
@MatthijsBoog, bedankt voor de tip. Is deze ook bruikbaar voor werkdoeleinden? (In mijn geval beveiliging van een groot bedrijventerrein. Er is een grote verstraler van de zaak, maar die gaat niet altijd mee (want zwaar) en een beetje ver schijnen/goede flood is wel zeker een plus, ook voor een back-up lampje).

[ Voor 4% gewijzigd door Vnze op 26-09-2024 19:44 ]

• MatthijsBoog
Tja, als je ver wilt schijnen, neem dan een thrower. Maar als het vooral backup is lijkt het mij prima. Nou is het natuurlijk ook wel erg afhankelijk van welke led je kiest. Ik heb de 519a 5700k dedome, voor de neutrale kleurtemperatuur met hoge cri. Die cri kost wel helderheid. Maar door het formaat zul je nooit hele hoge helderheden vol kunnen houden qua koeling.

Ik vind het genoeg, maar een boost driver D4k zal meer dan dubbel het aantal lumens vol kunnen houden, dus het is een afweging tussen formaat en helderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Als beste EDC strijden de EDC36 en PD36R om een eerste plaats. De PD36R zit in mijn laptoptas voor gebruik bij de klant, de EDC35 neem ik mee op Scouting. Beide met USB-C oplaadbaar.

De EDC35 heeft naast een prima throw ook een nette flood en beide zijn heel eenvoudig aan te zetten (half of helemaal ingedrukt houden van de endcap button). Heeft alleen geen strobe, maar die mis ik niet. Throw is vergelijkbaar met de PD36R, maar die heeft niet echt een fatsoenlijke flood. De PD36R is in de lagere lumen standen weer wat zuiniger, maar op een evenemententerrein gebruik je die nauwelijks (wellicht als EHBO'er ivm pupil reactie).

Mijn hele verzameling (die zo groot nog niet is en de onderste twee zijn te koop):

Fenix E18R (EDC mini):
Low: 5 lumen / 70h / 14m
Mid: 30 lumen / 13:50 / 25m
High: 150 lumen / 2:35 / 58m
Turbo: 750 lumen / 0:45 / 136m
IP68 2m
1x 16340 (USB C oplaadbaar in zaklamp, 80min) of CR32

RovyVon Aurora A8 G4 (EDC mini alternate):
Moon: 0.5 lumen / 72h
Low: 20 lumen / 8h / 10m
Med: 150 lumen (80 lumen) / 1min+2h / 18m
High: 420 lumen (80 lumen) / 1min + 1.5h / 70m
Side white low: 1 lumen / 12h
Side white high: 20 lumen / 3h
Side red: 20 lumen
Side red beacon: 20 lumen
Side red flash: 20 lumen
Side UV: 100min

Nitecore EDC35 (EDC standard):
Ultralow: 5 lumen / 90h / 27m
Low: 70 lumen / 40h / 100m
Mid: 300 lumen, 9:15h, 200m
High: 1300 Lumen / 4:45h / 230m
Search: 3000 lumen / ?? / 550m
Lumin Shield (floodlight): 5000 lumen / ?? / 500m
Search: hold half press, Lumin Shield: hold full press button
1x 21700/6000mAh, USB C oplaadbaar in zaklamp
IPX68 2m

Fenix PD36R (EDC backup):
Eco: 30 lumen / 115h / 35m
Low: 150 lumen / 26h / 82m
Med: 350 lumen, 8:24h, 128m
High: 800 Lumen / 5:49h / 197m
Turbo: 1600 lumen / 2:50h (550lm fallback na 2 a 3 minuten) / 283m
Strobe: 1600 lumen
1x 21700/5000mAh, USB C oplaadbaar in zaklamp
IPX68 2m

Fenix TK30 Laser (EDC thrower):
Light Excited Phosphorus
Low: 100 lumens / 6h / 600m
High: 500 lumens / 3h / 1200m
Strobe 500lm
IPX68 2m
1x21700/5000mAh, USB C oplaadbare accu

Imalent MS06 (EDC flood):
6x Cree XPH70.2
Low: 200 Lumens / 31h
Middle Low:/ 1200 Lumens / 8h
Middle I: 2500 Lumens / 4h
Middle II: 4000 Lumens / 2h18min
High: 9000 - 4000 Lumens / 2min + 130min
Turbo: 25000 - 4000 Lumens / 70s + 120min / 513m
Waterproof IPX8, 2meter
3x 21700/4000mAh, USB oplaadbaar in zaklamp met speciale kabel

Acebeam W30 (non-EDC maxi-thrower):
Light Excited Phosphorus, laser class 2M
500 lumens / 1:45h / 2km beam
100m waterproof
1x 21700/5100mAh, USB C oplaadbare accu

Acebeam X45 (non-EDC flood):
4x Cree XPH70.2
Ultra-Low: 10 lumen, 310 uur, 13m
Low: 800 lumen, 10 uur, 113m
Mid: 2000 lumen, 3.5 uur, 198m
High: 5000 lumen, 1.4 uur, 322m
Turbo: 9000-5000 lumen, 10+72 min, 459m
Turbo-Max: 18000-4000 lumen, 3+66 min, 635m
Strobe: 5000 lumen, 3 uur
Waterproof IPX8, 2 meter

Acebeam K70 (non-EDC multi):
Cree XHP35 HI LED
Level 1: 1 lumen, 1200 hrs
Level 2: 70 lumen, 75 hrs
Level 3: 450 lumen, 12 hrs
Level 4: 1000 lumen, 6 hrs
Level 5: 1900 lumen, 3 hrs
Level 6: 2600 lumen, 2 hrs, 1300m
Strobe: 2600 lumen, 4 hours
(hrs with 4x 3400mAh 18650 Lion)
Waterproof IPX8, 2 meter

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vnze schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:43:
@MatthijsBoog, bedankt voor de tip. Is deze ook bruikbaar voor werkdoeleinden? (In mijn geval beveiliging van een groot bedrijventerrein. Er is een grote verstraler van de zaak, maar die gaat niet altijd mee (want zwaar) en een beetje ver schijnen/goede flood is wel zeker een plus, ook voor een back-up lampje).
Een verstraler hoeft niet per se groot en zwaar te zijn, maar ik begrijp het dat je er geen twee nodig hebt als je werk er al eentje voor je heeft.

Verder is het meestal of een flooder, of een verstraler. De hybrides zijn er wel maar doen compenseren.
Dus mocht je nog op zoek zijn zal je met wat meer gerichte wensen mogen komen dan "een beetje ver/flood" en "te zwaar" mocht je advies willen.

Qua beveiliging lijkt me het zwaar overigens een pre (een soort wapen dat geen wapen is idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
rockhopper schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:38:
[...]

Een verstraler hoeft niet per se groot en zwaar te zijn, maar ik begrijp het dat je er geen twee nodig hebt als je werk er al eentje voor je heeft.

Verder is het meestal of een flooder, of een verstraler. De hybrides zijn er wel maar doen compenseren.
Dus mocht je nog op zoek zijn zal je met wat meer gerichte wensen mogen komen dan "een beetje ver/flood" en "te zwaar" mocht je advies willen.

Qua beveiliging lijkt me het zwaar overigens een pre (een soort wapen dat geen wapen is idee)
Het is mijn 2e job en meer een bijverdienste, dus daar ga ik sowieso niet zwaar in investeren. De lamp in kwestie is een oude Maglite. Onverwoestbaar, en kan in noodgevallen dienst doen als koevoet. De Maglite gaat dus ook altijd mee als ik een rondje moet doen aan de perimeter, maar als ik gewoon van A-naar-B ga voor een kleine controle blijft die vaak liggen.

Specifiekere wensen, ik zal proberen!
- Een beetje ver => op afstanden van 100m (zeker) tot 200m en verder (nice to have) kunnen zien dat er mensen zijn of dat het gaat om een hert
- Niet te zwaar => moeilijk om te kwantificeren. Lichter dan een Maglite (in dit geval rond de 500 gram, zo'n oude D-cell stok) zou al leuk zijn.
- Een beetje flood => Als ik binnen moet zijn is dat vaak om metertjes (denk watermeter) te consulteren of mijn instructieblad. Dat gaat dus eigenlijk om heel dicht bij.Ook stap ik graag niet in plassen als ik buiten rondwandel, maar om daar een kwantificeerbaar iets op te zetten anders dan "een beetje flood" vind ik ook niet evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vnze schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Het is mijn 2e job en meer een bijverdienste, dus daar ga ik sowieso niet zwaar in investeren. De lamp in kwestie is een oude Maglite. Onverwoestbaar, en kan in noodgevallen dienst doen als koevoet. De Maglite gaat dus ook altijd mee als ik een rondje moet doen aan de perimeter, maar als ik gewoon van A-naar-B ga voor een kleine controle blijft die vaak liggen.
is dat een dusdanige oude Mag dat er nog een Krypton-lampje inzit?

Zo ja, dan kun je die ook opleuken met een LED-insert, dat heb ik ook gedaan want de Maglite die ik heb heeft sentimentele waarde voor mij. :)

Deze heb ik erin zitten:

Fraggert in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vnze schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:35:
[...]
Specifiekere wensen, ik zal proberen!
- Een beetje ver => op afstanden van 100m (zeker) tot 200m en verder (nice to have) kunnen zien dat er mensen zijn of dat het gaat om een hert
- Niet te zwaar => moeilijk om te kwantificeren. Lichter dan een Maglite (in dit geval rond de 500 gram, zo'n oude D-cell stok) zou al leuk zijn.
- Een beetje flood => Als ik binnen moet zijn is dat vaak om metertjes (denk watermeter) te consulteren of mijn instructieblad. Dat gaat dus eigenlijk om heel dicht bij.Ook stap ik graag niet in plassen als ik buiten rondwandel, maar om daar een kwantificeerbaar iets op te zetten anders dan "een beetje flood" vind ik ook niet evident.
Ik denk dat je met de meeste EDC al een heel eind komt. Zeker als je referentiepunt zo'n oude maglite is. Dus je bent eigenlijk de belangrijkste parameter vergeten... wat mag het kosten? (en daarmee samenhangend, hoe betrouwbaar wil je het)
Anders gezegd, de A-merken kosten iets meer en hebben kwaliteitscontrole. Deze vertonen niet snel kuren. De B-merken kosten een stuk minder en doen het in de regel net zo goed, maar kunnen soms kuren of kwaliteits-issues hebben. Wat ook een belangrijk verschil kan zijn is dat bij de B-merken de bediening soms wat ingewikkelder is. Zeker in beveiliging lijkt me dat wel een dingetje.

De al eerder in dit topic genoemde Fenix PD 36R heeft net een nieuwe versie (de v 2.0), iets meer lumen ten opzichte van versie 1.0 of nog iets duurder de PD 36R PRO (flink meer lumen). Met dezelfde prijs is de Fenix PD 40R ook een optie, deze heeft een draairing bediening, iets wat ik persoonlijk erg fijn vind. De specs van deze lampjes zitten tussen de 1600/1700 lumen en 3000 lumen. Maar hou rekening met een prijs rond de 100 - 130 euro.
Ga je iets dergelijks bij Wurkkos halen (b-merk) ben je voor bijvoorbeeld de Wurkkos TS22 XHP70.2 (nu in de aanbieding) slechts een euro of 30 / 35 kwijt. Heb je meer lumen (4500), een hoge cri en gewicht van onder de 100 gram (zonder accu). Vergeet in zo'n geval niet om een accu erbij te halen.

Ik quote specifiek deze serie van fenix (pd) omdat deze ontworpen zijn voor beveiliging en handhavers. Bij Nitecore zou je dan weer bij de P (precise) serie uitkomen. Maar je kan met wat je zelf aangeeft ook met de EDC serie aan de slag van andere merken. De drie interessante categorieën zijn eigenlijk tactical law enforcement, tactical military (in combinatie met de mogelijkheid om het aan een wapen te koppelen) en de standaard EveryDayCarry (EDC).

Ik zou verder het high cri verhaal als minder belangrijk aanhouden omdat je niet het belang hebt bij kleurechtheid en je hierdoor lichtopbrengst inlevert (betere cri is minder lumens bij gelijkwaardige modellen) al is het verschil ook weer niet zo dramatisch dat het een dealbreaker hoeft te zijn. Persoonlijk hecht ik er wel veel waarde aan, maar ik ben dan ook een kleur-snob.

Maar goed je stapt in een hobby waar je honderden en zelfs duizenden euro's kan pompen. Als je even wilt kijken wat je bevalt kan je beginnen met een wurkkos als een goedkoper experiment. Let wel dat de bediening van de zaklamp bij wurkkos niet vanzelfsprekend is. Dus bekijk eventueel wat reviews mocht je met een b-merk verder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 16:46
dm-dutchman schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Goede aankoop, houd er wel rekening mee dat de lus waarmee je het lampje aan je sleutelbos kan doen van kunstof is. Bij mij is de lus eraf gebroken en hing het lampje aan het magneetje aan een sleutel.
Wil je er 1 aan je sleutelbos kun je beter voor de metalen varianten gaan.
Zou het misschien slim zijn om de magnetische base er op vast te lijmen om het lusje wat meer "vlees" te geven bij rovyvon A8?
Vind de features van de doorzichtige versies juist een pluspunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg17GYXOLOO6Z3agHDDxF3ylqaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvLCQAHliCNgv1ECrzsOIxeS.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@ice-T106 Kunststof blijft natuurlijk kwetsbaarder dan metaal. Als je de verbinding dikker maakt is de kans op breuk natuurlijk wel minder. Maar ik zou er zelf weinig zin in hebben om te doen.

Persoonlijk hangt er maar één mini lampje aan mijn sleutelbos en daar is de verbinding van metaal. Daarbuiten is het allemaal losse zaklampen waarbij ik de lus niet eens overweeg. Maar ook daar kies ik liever metaal, ik heb niet zoveel met doorzichtige lampen. Ik ben meer van het Titanium en Koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ice-T106 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Zou het misschien slim zijn om de magnetische base er op vast te lijmen om het lusje wat meer "vlees" te geven bij rovyvon A8?
Vind de features van de doorzichtige versies juist een pluspunt.
[Afbeelding]
Heb toevallig een tijdje terug de A8 gehaald en vind het magnetische opzetstuk tot nu toe prima vastzitten. Kan zeker geen kwaad het sowieso erop te doen, stiekem best handig om de zaklamp ergens tegenaan te kunnen plakken. Maar nu je het zegt het lusje is anders wel dunnig ja...

Ik vind het doorzichtige met de extra leds juist ideaal: de oude rovyvon (microUSB)is inmiddels de standaard hond1-verlichting geworden bij dogsitten: stand op rood/knipperend en gaan met die lage banaan :+

[ Voor 10% gewijzigd door 2Dutch op 10-10-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 16:46
Ik wil verder gaan extra zaklamp of lichtjes meenemen en dan lijkt met de A8 juist heel multifunctioneel (ook de magneetjes en de clip).

En ook aan jullie reacties te zien, er is geen perfecte EDC voor iedereen. Heb de A8 besteld, doe er druppel secondelijm op en laat jullie wel weten als die kapot gaat ;)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Er is altijd een perfecte lamp voor één situatie, er is geen lamp die perfect is voor alle situaties.

Magneten kunnen fijn zijn, vroeger waren ze minder fijn toen de bankpassen nog magneetstrips hadden. In de praktijk gebruik ik de magneet functie nagenoeg nooit dus voor mij heeft het weinig meerwaarde. Maar het is wel fijn om hem ergens aan te plakken zodat je je handen vrij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Maak op dit moment veel gebruik van mijn Olight Seeker 4 Pro. Bak licht wat erg fijn is voor inspecties of in de avond, maar een erg 'neppe' kleur. Volgens mij heeft dat te maken met de CRI waarde, die is ook maar tussen de 60-70.

Ben eigenlijk een beetje op zoek naar een zelfde soort formaat / output maar met een hoge CRI. Ik kom dan bijvoorbeeld bij een Acebeam E75 Nichia / Fireflylite E07X Canon.

Wat zijn jullie ervaringen met hoge CRI / hoge Lumen zaklampen?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Hoge cri is altijd minder lumens, maar voor mij is dat het bijna altijd waard. Zelfde geldt voor een iets minder kille kleurtemperatuur. Ik vind een hoog cri lampje van rond de 4000k zodanig prettiger kijken dat ik de vermindering in helderheid volledig voor lief neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb de Acebeam E70 high cri, zeer fijne lamp wel lastiger schoon te houden wegens het "bijzondere" uiterlijk. Ik ben een kleurensnob dus neem altijd bij voorkeur high cri en ook neutrale / licht warme tint.

Wat betreft lumens, je merkt in tussenstapjes vaak niet heel erg dat het feller minder fel is. Ik ga uit van de "verdubbeling" regel. Je merkt van 200 > 500 lumen, van 500 > 1000 van 1000 naar 2000
Je merkt niet 200 > 300, 500 > 700, 900 > 1200 in dagelijks gebruik. Wel als je ze rechtstreeks vergelijkt, maar dat is nooit aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Die Acebeam E75 Nichia lijkt qua design heeeel erg op mijn Olight, dus dat is geen probleem. Ik denk dat ik gewoon voor die Acebeam ga, lees ook wel goede recensies. En 3000 lumens is meer dan voldoende denk ik ook wel.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dm-dutchman
ice-T106 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

[...]
Bij bij is die geknapt voorbij het punt waar je het magneetje op vast klikt. Je kunt het uiteraard proberen.

Ik heb voor aan mijn sleutelbos de A3 Pro besteld en voor mijn broer en schoonzus de A3 en de A1. Daarnaast voor mij en m'n broer de GL7 G2 besteld waar ik ook erg benieuwd naar ben. De zending is net door de douane en aangemeld bij post NL dus ben benieuwd wanneer ik ze nu binnenkrijg. Ondertussen dus al een hele verzameling aan Rovyvon lampjes:
A28
A8
A33
A4 pro titanium
A3 pro marble
GL7 G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb de A33, fijne lamp maar ik pak hem minder vaak dan mijn trouwe Nitecore SRT5 of Acebeam E70. Heeft er deels mee te maken dat ik de koude kleurtemperatuur ervan heb gekregen, besteld via amazon en kon de temperatuur niet kiezen. (kleurensnob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ervarings-update:
Erg fijn lampje!

Minpuntje: op de tast in het donker is het lastig om het verschil te voelen tussen de on/off-knop en het rubberen klepje vd laadpoort (aan precies de andere kant). En net in het donker heb je hem nodig...
Dit hebt ik opgelost door de clip zo te bevestigen dat hij precies op het klepje vd USB-C-poort valt (in de korte uitvoering); de andere kant is dan de aanknop. :)
Tweaker626 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:34:
Goodie time! 8)
Ondanks de naderende feestdagen in China een week levertijd.

[Afbeelding]

Update:
De magneet op de achterkant is echt sterk; als je de dop loschroefd trekt ie de batterij mee (ondanks dat er nog een veer tussenzit). :*)
En die lichtgevende ringen doen het goed in het donker.
Een handig lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Tweaker626 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:52:
Ervarings-update:
Erg fijn lampje!

Minpuntje: op de tast in het donker is het lastig om het verschil te voelen tussen de on/off-knop en het rubberen klepje vd laadpoort (aan precies de andere kant). En net in het donker heb je hem nodig...
Dit hebt ik opgelost door de clip zo te bevestigen dat hij precies op het klepje vd USB-C-poort valt (in de korte uitvoering); de andere kant is dan de aanknop. :)
[...]
Voor de leesbaarheid: het gaat om de Wurkkos FC11 (zonder C).

Waarom vermeld ik de c? Nou er zijn wat problemen met bestellingen via 3e partijen zoals amazon, waarbij de FC11 en de FC11C met elkaar verward worden en het dus een verrassing is welke versie je gaat krijgen.

Goede tip/hack trouwens om zo het onderscheid te maken tussen laadklep en aan/uit knop.

Mocht je nog wat meer diepgang willen geven aan je mini review, waarom is het voor jou een fijn lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@rockhopper , Ik heb de FC11 ook al een tijdje (met Samsung led volgens mij) en was er ook erg over te spreken. Simpel lampje wat gewoon all round prima was, en betaalbaar (Simpele UI ook). Een lamp die ik aan een familielid cadeau zou doen.

Bij mij vertoont hij echter battery drain. Had er eerst een 18350 batterij in zitten met short tube, en dacht dat het daar misschien aan zou liggen. Orginele tube + 18650 batterij teruggeplaatst: Zelfde verhaal. Weet niet meer precies, maar lamp was binnen 1-2 weken leeg volgens mij, terwijl ik hem niet gebruikte.

Mijn Astrolux EC01 XHP50.2 aan de andere kant (met Molicell 21700 batterij), kun je maanden in de kast laten liggen en nog steeds niets aan de hand. Astrolux EC01 for the win. Sowieso mijn go to lamp geworden, is gewoon een fijn ding, super veelzijdig, en tot op heden betrouwbaar gebleken. Enige nadeel is dat hij niet throwy genoeg is om te hiken naar mijn smaak (daar heb ik de FT03 mini voor), en de XHP50.2 versie is volgens mij niet meer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@smvs Over ongebruikt gesproken:

Ik heb recentelijk mijn oude fietslamp weer boven water mogen halen. Heeft denk ik 4 jaar ongebruikt in de kast gelegen. (reden e-bike lamp deed het niet, en ja dat lag niet aan de accu ;) )

Het gaat dan om de Fenix BCR30 (eerste versie), werkt nog altijd prima. Ik heb wel een laadcyclus moeten doorlopen. Toch werkte hij ook zonder laadcyclus nog rechtstreeks uit de kast met nog zo'n 15 minuten op de hoogste stand en 2 uur voor laagste stand (aldus de display die dit laat zien). Vers uit de kast daalde deze waardes snel, dus ik vermoed dat de hoogste stand 15 minuten wat optimistisch was.

Mis eigenlijk nog een bijpassende achterlamp. Dus twijfel een beetje tussen de garmin varia (overkill en overprices) of een fenix bcr 05 achterlamp of misschien toch een spanninga lamp. Keuzes keuzes. Gelukkig binnenkort Black Friday :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@rockhopper
Die Fenix BCR30 is een erg luxe lamp. Vind fietsverlichting tricky, omdat je niet mensen wil verblinden zoals al die Fatbikes etc doen die hun lampen richting de maan hebben gericht. Heb zelf een Lumintop fietslamp, maar gebruik in de praktijk gewoon het koplampje wat standaard op de fiets zit op naafdynamo (lampje goed naar beneden gericht, anders verblindt hij alsnog). Die Lumintop gaf wel meer licht, maar was ook sterk afhankelijk van hoe je hem richtte (en ik wil dus on the safe side zitten qua verblinden). Als ik een keer buiten de stad rij in het echt donker en zonder tegenliggers is het misschien een ander verhaal, maar dat doe ik nooit eigenlijk.

Ik had een Rockbros achterlichtje op batterijen, was heel fijn. Nu al een tijd een B&M Toplight Line Plus (voor naafdynamo) met standlicht. Echt fantastisch. Zie:

smvs in "Het grote fietsen met riem topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zeker een luxe lamp, maar het is een van de weinige houders die op mijn stuur passen.

Dat fietsers hun lamp niet goed afstellen is een fietsenmaker/fietser fout, niet een fout van de lamp. De BCR30 is Tüv gekeurd en heeft ook bovenaan een soort van antiverblinding gedeelte zodat de kans op verblinding al wat lager is. Maar ja in het pikkedonker tegen een lamp aankijken is altijd al fel. De felste stand is ook alleen nodig als er nul straatverlichting en nul maanlicht is, in de stedelijke omgeving volstaat de laagste stand prima.

Maar goed dat is ook min of meer wat je zelf aangeeft. De ebike is meer voor de lange afstand bij mij en in het najaar/winter is het gewoon te vroeg donker dus lamp is wel nodig. Ik ben geen mountainbiker die op volle snelheid in het donker een stadiumlamp nodig heeft. Ik wil wel gezien worden en de meuk voor mijn wielen kunnen zien, dat wil zeggen: glas, kuilen/gaten/hobbels in de weg, takken, obstakels die hier niet onder vallen.

Maar belangrijker nog, ik wil helemaal geen lamp op accu op mijn fiets. Met de naafdynamo's is er genoeg keuze en mogelijkheden, en met de ebike accu ook. Maar goed de fenix van me is nog van een andere tijd toen ebike een vies woord was en de naafdynamo ook minder ingeburgerd was. B&M is toevallig de maker van de lamp die ik meekreeg maar niet passend te krijgen was op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is dat m'n eigen zaklampen gewoon nog prima zijn.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4803/46113623815_118f693fc9_c.jpg
AstroluxC8-4 by Erik Haak, on Flickr

Plus nog twee aloude Fenix L2D's. En die doen het ook nog steeds prima! d:)b
zijn al 16 (!) jaar oud en van topkwaliteit

Dus eigenlijk geen argument om iets nieuws te kopen.

Maar er zijn nu een aantal Ledlensers in de aanbieding bij Amazon:

https://www.amazon.de/Led...Leuchtweite/dp/B016P27MGG

Dus voor wie nog wat zoekt... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik vind ledlenser (en maglite) een beetje wat bose is voor speakers. Veel geld voor weinig wol.
ymmv, maar ik zou nu lekker toeslaan in de sales bij acebeam/fenix/nitecore (a merken) wurkkos (b merk), waar je zeker bij wurkkos voor de prijs van één ledlenser een mini collectie kan aanleggen.

@ehtweak Ik ben verder niet heel bekend bij ledlenser (als in, ik volg het merk wegens bovenstaande niet persoonlijk) maar de keepa alert op je amazon pagina gaat terug naar 2016 (zijn ze echt al zo oud? dat is bijna ouder dan antiek in lampenland)

Verder helemaal eens met je, nu is de tijd om een aankoop te doen als je ergens over twijfelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand toevallig nog donor TS25 liggen? Mijn front heeft een deuk opgelopen (zwarte ring waar lenskapje in ligt) :( Wurkkos heeft geen spare parts meer.

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 06-12-2024 15:31 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb in 2015 bij de lampen grossier in Tilburg een zaklamp gekocht welke ik tot vandaag nog steeds gebruik.
De Q8 Zaklamp POWERLED 5W Oplaadbaar Titanium@ RECOM. Echter merk ik dat de accu minder aan het worden is en voor mijn gevoel is hij minder fel dan toen hij net nieuw was.

Ik gebruik hem voor mijn werk op evenementen waar ik werk als specialistische spoedzorg verpleegkundige. Dus bijschijnen bij hecht wonden, op uitruk om patiënten te zoeken, bij schijnen met ander soort patiënten.

Het moet vooral een lichte zaklamp zijn waar ook een riemdrager bij zit.

Is Reckon nog steeds een goed merk? De lampen grossier is inmiddels gewisseld naar enkel auto lampen wat ik zo zie.
Destijds heb ik hem opgehaald bij een meneer van die winkel met duizenden lampen in zijn woonkamer en toen is mij verteld dat dit prijs/kwaliteit een erg goed lampje was. (33 euro destijds) Dat ben ik nog steeds volledig met hem eens.
Maar na 10 jaar wordt het wel eens tijd voor een wissel

Een ouderwetse mag lite vind ik veel te lomp om mee te lopen en te zwaar.

Iemand goede tips toevallig of ervaringen?
Dit zijn fotos van de lamp die ik nu heb, het liefst qua formaat een vergelijkbaar lampje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJnn-T3utmTmx7Mq6LJFZwFdKck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZmcEBBnwKmeQvAlgRU4y2ro.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTySJwacYCyZ6ULoogWfZbI2wO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzGbdOrZ3yDPdjxW6ca30h89.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFNCUbu_yddyov6YuYIwo4WL-Xc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VXIPw0q2TJr5jmpfvVXeZtT.jpg?f=fotoalbum_tile

Budget het liefst onder de 50, maar als ik er echt veel meer "lamp" voor krijg is het oprekbaar naar ~75 euro. Dat vind ik wel echt de max.
Deze lamp heeft het voor 3 tientjes ook 10 jaar top gedaan.
Ik zie dat deze nog steeds wordt aangeboden. Maargoed, wellicht is er een veel betere koop.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 23-02-2025 20:48 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Als deze goed bevslt, dan zou ik er gewoon een nieuwe accu in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dennis1812 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:43:
Ik heb in 2015 bij de lampen grossier in Tilburg een zaklamp gekocht welke ik tot vandaag nog steeds gebruik.
De Q8 Zaklamp POWERLED 5W Oplaadbaar Titanium@ RECOM. Echter merk ik dat de accu minder aan het worden is en voor mijn gevoel is hij minder fel dan toen hij net nieuw was.

Ik gebruik hem voor mijn werk op evenementen waar ik werk als specialistische spoedzorg verpleegkundige. Dus bijschijnen bij hecht wonden, op uitruk om patiënten te zoeken, bij schijnen met ander soort patiënten.

Het moet vooral een lichte zaklamp zijn waar ook een riemdrager bij zit.

Is Reckon nog steeds een goed merk? De lampen grossier is inmiddels gewisseld naar enkel auto lampen wat ik zo zie.
Destijds heb ik hem opgehaald bij een meneer van die winkel met duizenden lampen in zijn woonkamer en toen is mij verteld dat dit prijs/kwaliteit een erg goed lampje was. (33 euro destijds) Dat ben ik nog steeds volledig met hem eens.
Maar na 10 jaar wordt het wel eens tijd voor een wissel

Een ouderwetse mag lite vind ik veel te lomp om mee te lopen en te zwaar.

Iemand goede tips toevallig of ervaringen?
Dit zijn fotos van de lamp die ik nu heb, het liefst qua formaat een vergelijkbaar lampje.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Budget het liefst onder de 50, maar als ik er echt veel meer "lamp" voor krijg is het oprekbaar naar ~75 euro. Dat vind ik wel echt de max.
Deze lamp heeft het voor 3 tientjes ook 10 jaar top gedaan.
Ik zie dat deze nog steeds wordt aangeboden. Maargoed, wellicht is er een veel betere koop.
Nieuwe accu is inderdaad een advies wat het goedkoopste is, zo te zien is het een 18650 accu al kan ik het niet heel goed lezen op je foto. Ook niet zichtbaar of het flattop of button top is, maar in principe heb je al een lader en je kan zelf even kijken wat er precies staat.

Qua budget en nieuw model, Wurkkos is het beste in prijs/kwaliteit. Echter in de zorg / voor het werk dat je doet zou ik een merk kiezen met een wat eenvoudigere bediening dan wurkkos.

Fenix heeft er een paar binnen budget met een simpele bediening, het is maar net hoe groot je het wilt (of klein) en hoe fel. Je oude lamp geeft zo'n 200 lumen, dat is relatief weinig in vergelijking met wat er inmiddels verkrijgbaar is.
Fenix LD12R
Fenix E09R
Beide tot 600 lumen, de kleurechtheid is iets minder bij fenix, de bouwkwaliteit en bediening is top. Linkje naar knives&tools, voel je vrij om zelf een andere winkel te zoeken.

Goedkoper en minder fel, met als bonus fijne CRI (kleurechtheid)
Roryvon Aurora A33 (linkje amazon) deze heb ik zelf ook, bediening is soms een beetje tricky maar als je gewend bent een fijne lamp.

Je kan ook verder kijken bij Acebeam of Nitecore of als je meer info wilt/dingen wilt kan je je wensen verder toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Wurkkos heeft ook modellen zonder anduril, zover ik weet is iets als een fc11c best eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 13-06 11:51

Ravhin

no <root>...

ehtweak schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:16:
't Is dat m'n eigen zaklampen gewoon nog prima zijn.
[Afbeelding]
AstroluxC8-4 by Erik Haak, on Flickr

Plus nog twee aloude Fenix L2D's. En die doen het ook nog steeds prima! d:)b
zijn al 16 (!) jaar oud en van topkwaliteit

Dus eigenlijk geen argument om iets nieuws te kopen.

Maar er zijn nu een aantal Ledlensers in de aanbieding bij Amazon:

https://www.amazon.de/Led...Leuchtweite/dp/B016P27MGG

Dus voor wie nog wat zoekt... ;)
Ledlenser P7R Work besteld - 1.200 lumen in een klein pakketje en een hoge CRI. Dank je wel voor deze tip! Kan ik eindelijk mijn 6-D-cell Maglite wegdoen :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

De Nitecore EDC35 kost net geen 100 euro en is momenteel mijn standaard EDC zaklamp. Gaat tot 5000 lumen in zoeklicht stand, maar de gewone Low (70lm) of Mid (300lm) standen zijn meer dan voldoende voor standaard werk. Dan hou je de High (1300lm) over voor het geval dat. Er zit een 21700 van 6000mAh in, die in de zaklamp oplaadbaar is. Op standje Mid doet íe het er ruim 9 uur op. Kun je een hele dienst de zaklamp gewoon aanlaten. ;)

Bediening is eenvoudig, gewoon kort de knop indrukken om aan te gaan. Vasthouden voor zoeklicht. Soms kom ik bij aanzetten net in zoeklicht terecht, dat is het enige onhandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-06 09:16
Ik zoek voor een aankomende reis naar een zaklamp met de volgende kenmerken:
  • Oplaadbaar via USB-C
  • Past in de broekzak
  • Onder de 75 euro
Ik ga de zaklamp met name gebruiken tijdens onze reizen waar we soms in natuurparken en / of campings verblijven.

Er zijn zoveel diverse types dat ik niet goed weet wat bij mijn situatie past en nodig is. Wat ik heb gevonden en eventueel overweeg is:
  • Acebeam Pocketlit AA - 1000 lumen - Aliexpress 12 euro
  • Nitecore MT2C Pro - 1800 lumen - Aliexpress 43 euro
  • Nitecore EDC35 - 5000 lumen - Alipexpress 67 euro
Hoeveel lumen zou ik nodig hebben? En welke zaklamp moet ik echt overwegen onder de 75 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Hangt af van hoe ver je wilt kunnen kijken, maar uit ervaring is een stabiele 100 lumens vaak al voldoende voor mij. Ik zou voor een simpel lampje de 4000k versie van de Wurkkos FC11C aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-06 09:16
MatthijsBoog schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:43:
Hangt af van hoe ver je wilt kunnen kijken, maar uit ervaring is een stabiele 100 lumens vaak al voldoende voor mij. Ik zou voor een simpel lampje de 4000k versie van de Wurkkos FC11C aanraden.
Dank. Ziet er goed uit. Voor 21 euro lijkt dit inderdaad een goede deal. Ik heb deze besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Ricktachtig op 08-04-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Ricktachtig Prima keuze, de bediening vind ik eigenlijk het enige nadeel van wurkkos, maar beste prijs/kwaliteitsmerk. 1000 Lumen is ruim voldoende voor alles binnen een paar stappen. Voor echt verder weg (safari of zoeklicht/reddingsactie) heb je echt specifieke lampen nodig die zowel ver schijnen als een stuk feller zijn.

Verder wegblijven van AA, die leveren gewoon te weinig vermogen over een te korte duur. Het enige fijne hiervan is dat je overal AA's kan verkrijgen maar je hoeft niet per se te wisselen met een oplaadbare lamp.

Tot slot: 1 lamp = geen lamp. Mocht je een tweede model kiezen, pak er eentje met high CRI (dat zorgt voor kleurechtheid bij het onderwerp dat je beschijnt), bijvoorbeeld de iets krachtigere wurkkos TS22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe oplaadbare zaklamp voor het dagelijks uitlaten van de hond.
Volgens mij EDC in jargon?
Kom tegen het zoeken veel zaklampen tegen die erg klein zijn.
Ik wil liever een iets grotere zaklamp van +/- 17 cm ~ 20 cm lang.
Goede kwaliteit en simpel in bediening, zonder al te veel mogelijkheden/functies.

Ik heb de afgelopen jaren een WdtPro High-Powered LED Flashlight S3000 gehad.
Op zich is dat een prima ding, alleen zou ik graag wat meer geld uitgeven voor een oplaadbare uitvoering en beter bouwkwaliteit (aan uit knop)
De licht opbrengst is voor mij al wel prima, dat hoeft niet echt veel beter te zijn.

Heeft er iemand een tip voor een mooie lamp tussen de €25 en €75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik weet niet hoe groot jouw broekzakken zijn, maar 20cm is voor mij geen EDC. Wat is de reden dat het zo groot moet zijn? Want ook kleinere lampen kunnen dezelfde lichtopbrengst bereiken.

Ik verwacht eigenlijk dat een Wurkkos fc11c al helemaal voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Puur omdat het lekker in de hand ligt.
Ik heb nu ook een kleine zaklamp van 11,5 cm liggen hier, maar die gebruik ik nooit.

Die Wurkkos fc11c is ook een kleine lamp.

[ Voor 20% gewijzigd door sssensss op 30-05-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dm-dutchman
sssensss schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:07:
Puur omdat het lekker in de hand ligt.
Ik heb nu ook een kleine zaklamp van 11,5 cm liggen hier, maar die gebruik ik nooit.

Die Wurkkos fc11c is ook een kleine lamp.
Zelf heb ik de Rovyvon GL7 als grotere zaklamp. Als EDC heb ik de A4 Pro en A28 afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Die Rovyvon GL7 ziet er goed uit.
Maar niet echt makkelijk te koop hier in NL zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dm-dutchman
sssensss schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:20:
Die Rovyvon GL7 ziet er goed uit.
Maar niet echt makkelijk te koop hier in NL zo te zien.
Ik heb die op de website van RovyVon besteld, was toendertijd in de aanbieding en gelijk aantal andere lampen voor familie besteld. Er komen wel import heffing overheen maar rovyvon heeft die toen laag aangehouden.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste