Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08 12:51

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ja verschillende doelen, verschillende types zaklamp (algemene term).

Ik hoor mensen over nood en over camping. Beide zijn behoorlijk verschillend buiten de overeenkomst dat je inderdaad niet in het donker wilt zitten. Bij echte nood wil je dan wel ben je onafhankelijk van elektriciteit die weggevallen is. Dan heb je nog drie smaakjes over die de boel langdurig kunnen overbruggen: een grote accu capaciteit, dan wel een voorraad van zeer algemeen te gebruiken accus (batterijen voor de leek) denk dan aan AA's.
Het tweede smaakje is opladen via een zonnepaneel of iets dergelijks.
En tot slot, bekend van de tweede wereldoorlog, de knijpkat. Oftewel een lamp met een ingebouwde dynamo die je met spierkracht op kan laden zodat je onafhankelijk van alles licht kan maken.

Bij camping heb je eigenlijk drie soorten lampjes die handig zijn. Mijn persoonlijke favoriet de hoofdlamp, omdat je hierbij licht hebt waar je kijkt en je beide handen vrij hebt. Groot nadeel hierbij is dat je niemand mag/kan aankijken.
De tweede is de al eerder hierboven besproken lantaarn. Nuttig maar beperkte functionaliteit, ik heb het liefst een lamp die op diverse manieren ingezet kan worden. Dit is meer een one-trick-pony, maar wel een goede trick. Je verlicht een ruimte zodat iedereen er baat bij heeft zonder dat iemand er last van heeft.
De derde is de standaard zaklamp. Hierbij kies ik het liefst een semi allrounder. Dus wel genoeg licht, maar niet super fel. Tot aan 1000 Lumen is meestal ruim voldoende. En dan een hybride throw/flood. Dus niet te veel een smalle zoeklicht bundel, maar ook niet zo floody dat je na 15 meter niks meer ziet.

Mijn huidige, beslist niet meer up-to-date voorraad:
Wurkkos TS21 (liggen overal en nergens, want 1 lamp = geen lamp) kost geen drol en is een prima allrounder zonder ergens in uit te blinken buiten de prijs-kwaliteit verhouding (lader ingebouwd)
Acebeam H30 Voor mij de ideale hoofdlamp, heeft zowel high cri, rood licht als een floody en een wat meer throwy stand. Voor hoofdlampen aan de zwaardere kant. (lader ingebouwd)
Acebeam E70 Voor het zwaardere werk
Nitecore SRT5 Mijn absolute favoriet, heeft een draairing waarmee je de lichtintensiteit traploos kan op of afschalen. Inmiddels al jaaaaren uit de roulatie tot mijn grote verdriet.
Olight IR2 De kleinste van allemaal, aan de sleutelbos. Zo zit ik buitenshuis nooit zonder licht. Lader ingebouwd, bediening is meh (geen fan van draai bediening) Eigenlijk zou ik er nog een paar moeten hebben voor de reserve sleutelbossen.
Afgelopen jaar niet of nauwelijks nieuw spul gehaald wegens verhuizing maar het begint langzaam weer te jeuken...

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:56
HansAnders07 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:53:
Hoi allen,

Ik ben ook in de rabbithole gedoken haha. Ik heb een aantal pagina's teruggelezen maar kom er nog niet helemaal uit wat nou het beste past bij wat ik zoek/wil.

Ik ben opzoek naar een goede zaklamp voor noodsituaties bijvoorbeeld bij stroomuitval. Compact, lange batterijduur en eentje die je bijvoorbeeld in huis kunt gebruiken maar ook buiten.

Verder zoek ik een lamp die je op de camping kunt gebruiken in of bij de vouwwagen. Hiervoor kwam ik de Sofirn LT1S tegen.

Zijn er mensen die tips hebben?
Voor noodsituaties ben ik fan van een oplaadbare lamp op 18650 accu's. Met daarnaast een klein voorraadje CR123A's die er ook in kunnen.

Dan kun je waar mogelijk opladen. Maar kan het niet, dan kun je altijd terugvallen op CR123A's. Ja, CR123A's kun je niet overal kopen. Maar als je een 12-pack hebt liggen kun je je lang redden, en het grote voordeel is dat ze 10 jaar op de plank kunnen blijven liggen zonder echt te degraderen of lekken. Met AA's heb je daar wel last van.

Joejoe!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22

elsinga

=8-)

henkie196 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:52:
[...]

[...]

Of, als je meer ervan houdt om het einde van de straat ook bij te schijnen:
[Afbeelding]
Daarvoor heb ik een tweetal LEP zaklampen. De 2km variant s iets minder EDC, de 1.2km versie past gewoon in mijn broekzak. Niet geschikt als breedlicht, openingshoek is daarvoor veel te smal. Maar ik zou er een piloot serieus mee kunnen verblinden (en daarom schijn ik er niet mee omhoog).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:58
elsinga schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:18:
[...]

Daarvoor heb ik een tweetal LEP zaklampen. De 2km variant s iets minder EDC, de 1.2km versie past gewoon in mijn broekzak. Niet geschikt als breedlicht, openingshoek is daarvoor veel te smal. Maar ik zou er een piloot serieus mee kunnen verblinden (en daarom schijn ik er niet mee omhoog).
Uit nieuwsgierigheid de vraag welke twee zaklampen je hebt?

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb deze verzameling:
- Fenix E18R (EDC mini)
- RovyVon Aurora A8 G4 (EDC mini alternate)
- Nitecore EDC35 (EDC standard)
- Fenix PD36R (EDC backup)
- Fenix TK30 Laser (EDC thrower)
- Imalent MS06 (EDC flood)
- Acebeam W30 (non-EDC maxi-thrower)
- Acebeam X45 (non-EDC flood) -> deze heb ik te koop
- Acebeam K70 (non-EDC multi) -> deze heb ik te koop
- Olight M21 Warrior (EHBO tas)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Miepmiept
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-08 21:55
Willen jullie eens meedenken?

Afgelopen winter ben ik begonnen met mijn hond in het reddingswerk. Met gewoon simpele oplaadbare zaklampjes van een paar euro. Nu gaan we langzaam weer richting de donkere avonden en mijn hond blijkt er een neus voor te hebben en zoekt inmiddels langere stukken dus tijd voor een fatsoenlijke zaklamp, maar ik verdwaal nu in aantal lumen etc. Te fel is ook niet fijn als ik per ongeluk in (honden)ogen schijn.

Het hoeft geen professionele zoeklamp te zijn, want mijn hond zoekt. Gewoon een fijne lamp voor zeg maar 'een nachtelijke boswandeling'. Oplaadbaar en waterdicht en het liefst niet al te duur.

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:33
Hoe waterdicht het is, is bij de Chinese merken altijd de vraag, maar als je op zoek bent naar een prettige, niet te dure zaklamp zou ik altijd de Wurkkos fc11c aanraden.

Gaat het puur om betrouwbaarheid en maakt de kleurtemperatuur en kleur echtheid niet uit, dan zou ik iets van Fenix aanraden.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Geen idee hoe dat reddingswerk werkt maar ik zou toch zoeken naar een lampje met hoge Color Rendering Index (CRI) zodat kleuren goed van elkaar te onderscheiden zijn in het lamplicht. Het is dan een stuk makkelijker om details te zien. De hond zoekt, maar alsnog is details onderscheiden nuttig lijkt me als ie ergens op aanslaat.

Ook is flood (bredere bundel, wijder verspreid licht) belangrijker dan throw (smallere bundel die verder komt), gok ik.

Helaas heb ik alsnog geen suggesties, wel vrageb die experts hier wellicht kunnen helpen: hoe groot/zwaar mag ie zijn, voorkeur voor een batterij type, oplaadbaar in de lamp zelf nodig?

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03
Miepmiept schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:38:

Afgelopen winter ben ik begonnen met mijn hond in het reddingswerk. Met gewoon simpele oplaadbare zaklampjes van een paar euro. Nu gaan we langzaam weer richting de donkere avonden en mijn hond blijkt er een neus voor te hebben en zoekt inmiddels langere stukken dus tijd voor een fatsoenlijke zaklamp, maar ik verdwaal nu in aantal lumen etc. Te fel is ook niet fijn als ik per ongeluk in (honden)ogen schijn.

Het hoeft geen professionele zoeklamp te zijn, want mijn hond zoekt. Gewoon een fijne lamp voor zeg maar 'een nachtelijke boswandeling'. Oplaadbaar en waterdicht en het liefst niet al te duur.
Een Sofirn SC18 is minder dan 20 euro, oplaadbaar, goede bak licht en IP65 waterdicht.

Heb m’n zoontje er ook eentje gedaan met een diffuser kap, gaat prima.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Ik zou zelf kijken naar een hoofdlamp, dan hou je je handen vrij en schijn je automatisch daar waar je naar kijkt. De meeste lampen hebben meerdere helderheidsstanden, dus waarschijnlijk hebben de meeste wel standen die je goed kunt gebruiken. Hoogst opgegeven lumens is overigens vaak ook maar voor een minuut ofzo, dan schakelt het vanzelf terug naar een lagere stand, dus is sowieso wat misleidend.

Hoofdlampjes met meerdere leds stralen meestal ook wat breder, lijkt me tijdens een wandeling, zeker als het niet op het pad is, wel fijn.

Filteren op IPx5 of hoger nummer voor waterdichtheid, IPx5 is voor een regenbuitje ook wel genoeg. IPx7 en IPx8 is meer als je ook onderwater bij zou moeten schijnen (wie weet, kan relevant zijn voor rescue dingen).

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1 voor de hoofdlamp.

je hebt je handen nodig voor in het terrein, met rondje oefenen in een bos waar je al 25 keer bent geweest valt het allicht wat mee, maar als je een keer in het eggie moet en de tijdsdruk is hoog en je moet overal en nergens opletten in onbekend terrein dan ziet die wereld er wel anders uit.

Je hebt denk ik al een lange lijn vast? of loopt je hond los?

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 30-07-2026 14:56 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Ik heb onlangs deze gekocht bij decathlon. beetje impulsaankoop geweest, dus er is vast iets met een betere prijskwaliteit verhouding, maar hij bevalt me prima. Ben er een aantal keer mee de hond gaan uitlaten 's nachts (want overdag te warm) en ook wel eens een nachtelijk rondje hardlopen beviel wel. Op de camping ga ik hem binnenkort ook nog even testen.

als je dat niet wil, heb ik ook nog een andere: deze lamp (bestaan vast ook vergelijkbare) heeft een clip waardoor die ook aan je jas/vest op de borst kan om de handen vrij te houden, maar ook op de klep van een pet als je tóch een hoofdlamp wil en de magneet aan de achterkant is toch ook wel erg vaak handig (in de buurt van een auto, of hek, of whatever). de kleurtjes en sirenes zijn allemaal onzin, en ik vermoed dat de echte lampenliefhebber hier een beetje om grinnikt, maar voor mij werkt het

• Miepmiept
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-08 21:55
Bedankt voor de reacties! De Workkus fc11c is inmiddels binnen en er lijkt behoorlijk wat licht uit zo'n klein lampje te komen. De Sofirn zit in een winkelmandje. Sowieso heb ik natuurlijk meerdere lampen nodig en in dat budget goed te doen, het duurt toch nog wel een jaar of 2 voor we daadwerkelijk inzetbaar zijn dus die tijd kan ik mooi gebruiken in wat wel en niet werkt.

Een hoofdlamp heb ik inderdaad, een Silva cross trail 6x, maar ik wil graag nog een hoofdlamp waar ook een rood licht op zit.

Mijn hond doet vlaktezoeken, dat wil zeggen dat ze bij alle liggende, zittende of hangende personen verwijst door middel van haar dummy in de bek te nemen bij de persoon en naar mij te komen, daarna leidt ze me naar het slachtoffer. Los van de lijn. Ik moet dus voldoende licht hebben om te zien of ze iets in haar bek heeft als ze naar me toe komt, maar zonder dat ze de rest van de week blind is. ;) Sommige honden blaffen inderdaad, dat is bij ons niet de eerste keus en ook wel prettig voor een niets vermoedende visser die in het zoekgebied zit.

Wat betreft waterdicht, het moet gewoon tegen een fikse regenbui kunnen. Oplaadbaar via usb vind ik wel echt een pro, dat werkt voor mij gewoon erg prettig. (Auto, powberbank indien nodig) En niet noodzakelijk, maar wel prettig is bedienbaar met handschoen. Ik heb een hekel aan handschoenen, maar eigenlijk moeten we handschoenen dragen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Miepmiept schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:53:
Bedankt voor de reacties! De Workkus fc11c is inmiddels binnen en er lijkt behoorlijk wat licht uit zo'n klein lampje te komen. De Sofirn zit in een winkelmandje. Sowieso heb ik natuurlijk meerdere lampen nodig en in dat budget goed te doen, het duurt toch nog wel een jaar of 2 voor we daadwerkelijk inzetbaar zijn dus die tijd kan ik mooi gebruiken in wat wel en niet werkt.

Een hoofdlamp heb ik inderdaad, een Silva cross trail 6x, maar ik wil graag nog een hoofdlamp waar ook een rood licht op zit.

Mijn hond doet vlaktezoeken, dat wil zeggen dat ze bij alle liggende, zittende of hangende personen verwijst door middel van haar dummy in de bek te nemen bij de persoon en naar mij te komen, daarna leidt ze me naar het slachtoffer. Los van de lijn. Ik moet dus voldoende licht hebben om te zien of ze iets in haar bek heeft als ze naar me toe komt, maar zonder dat ze de rest van de week blind is. ;) Sommige honden blaffen inderdaad, dat is bij ons niet de eerste keus en ook wel prettig voor een niets vermoedende visser die in het zoekgebied zit.

Wat betreft waterdicht, het moet gewoon tegen een fikse regenbui kunnen. Oplaadbaar via usb vind ik wel echt een pro, dat werkt voor mij gewoon erg prettig. (Auto, powberbank indien nodig) En niet noodzakelijk, maar wel prettig is bedienbaar met handschoen. Ik heb een hekel aan handschoenen, maar eigenlijk moeten we handschoenen dragen.
Ik denk dat de meeste oplaadbare lampjes wel via USB oplaadbaar zijn tegenwoordig. Mijn Fenix HM61R v2 (tegenwoordig opgevolgd door de v3, zo te zien) heeft een eigen kabeltje met USB aansluiting, alhoewel de aansluiting op het lampje met een magneetje en inductie gebeurd (is makkelijker waterdicht te houden dan een standaard USB port). Verder heeft die ook een rode lamp, maar met slechts 5 lumen geeft dat niet veel zicht in het donker. Mijn Fenix heeft ook een clipje om aan een borstzak of broekzak te hangen, naast dat die daarmee aan de hoofdband gehangen kan worden. Moet hem nog eens testen op de mountainbike in het donker, maar dat duurt nog wel even voordat het daar vroeg genoeg donker voor is.

Bediening kan ook een dingetje zijn, niet alleen of het met handschoenen te doen is (is bij mijn Fenix wel te doen), maar ook hoe je door de standen heen gaat. Het rode licht heeft misschien niet zoveel zin als je eerst door de turbo mode met 2000 lumen moet klikken, om maar eens wat te noemen ;) Is alleen niet altijd duidelijk omschreven hoe het werkt, helaas.

Als ik zo kijk heeft misschien deze Nitecore NU30 wel wat je zoekt, het rode licht geeft in ieder geval wat meer licht dan de mijne. Weet alleen niet of dat nog onder de noemer betaalbaar valt voor jou ;)

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb de Nitecore NU33 erbij inmiddels. Doet iets meer lumen dan de NU30, maar verder niet heel veel verschil. Bevalt goed.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Miepmiept schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:53:

Wat mij vaak verbaast is dat dit soort zaken vanuit organsaties waarvan uit men werkt dit niet (eventueel enigszins gestandaardiseerd) is geregeld. Ik neem aan dat je wel een uniform of iets hebt van die instelling in het kader van herkenbaarheid?

Ik weet niet meer zeker of het hier bij de zaklampen of het in het messen/mulitool-topic was maar daar zocht een hulpverlener (niet meer scherp waar het nou precies om ging) ook iets voor zijn werk.

Als organisatie kun je dan toch misschien ook wel bedrijven benaderen voor een betere inkoopprijs of zelfs sponsoring. Een doos zaklampen kost inkoop geen drol en je kunt er als leverancier een fraaie socialmedia campagne omheen frotten voor een klap exposure.

just a thought :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste