Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 15:39
Mede-auteur:
  • Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:35

Epsilon

Er is nog geen centraal zaklampen-topic, daarom zet ik het hier maar neer. Hobbyloos mag je me noemen, maar ik vind het een groot gemis op GoT. Ik heb eens iets lang zien komen over de Maglite 6D, over wapenwet e.d. Nu zijn er erg veel zaklampen, maar veel mensen hebben een zaklamp met een grote halogeen lamp, een beetje een plastic blok met een handvat er bovenop. Een maglite 4D geeft al wel meer licht, maar die zijn zwaarder. Wat zijn jullie overwegingen wanneer jullie een zaklamp kopen, hebben jullie voorkeuren, wat dan ook, hier kan het. Nu is de grootste vraag: Heb je een Maglite, een el cheapo alu zaklamp die er ong. hetzelfde uitziet, of een gewone plastic lamp? Ik weet niet of dit een kansloos topic is, maar heb zelf heel lang zitten wikken en wegen voor ik een mag 4D kocht.
open for replies :)
EDIT: hoofdlampen zijn ook erg relaxed in sommige gevallen, maar zoals eerder aangegeven voor een computer nog wel veruit het coolste :P
EDIT#2:
Ik heb nu ook een Poll gemaakt:
Poll: Wat heb je voor zaklamp?
Maglite D-Cell
Maglite C-Cell
Maglite MagCharger
Mini Maglite
Surefire
Mag kloon
anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=130317&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik heb nu de tip gekregen dit in de startpost te zetten, en ik had het al veel eerder moeten doen: http://www.knivesandtools.com/nl/help/zaklampen.htm

////////////////////////////////////////////////////////////// Begin van nieuwe startpost :) ///////////////////////////////////////////////////

Todo: Stukje over flood/throw, kies je de juiste led!
Todo: Stukje over batterijkeuze voor je lampjes
Todo: Mods van bestaande lampen (Batterijkeuze, elektronica, heatsinking, runtime etc)
Todo: Verklarende woordenlijst :P
Todo: Stukje over kleur
Todo: Stukje over Candela vs Lux vs Lumen

Algemeen
- Leds zijn stroomgestuurd
- Leds krijgen een lagere Vf wanneer ze warm worden
- Leds produceren minder licht wanneer ze warm worden / per hoeveelheid stroom
- ???

Verklarende woordenlijst

Die
Het licht uitstralende stuk van een led.

OTF lumen
Out The Front lumen. De lichtoutput welke daadwerkelijk het lampje verlaat. Als de OTF output gebruikt is om de lichtopbrengst aan te geven, wordt de er bijna altijd bij vermeld.

ANSI lumen
<even de exacte uitleg opzoeken> is iig OTF, gemeten na X tijd, zodat het lampje tijd heeft gehad om op te warmen --> deze waarden zijn altijd lager dan OTF.

Fluxbin (naar verklarende woordenlijst later)
Hoe efficient is een led bij een bepaalde stroom. Hoeveel licht (wat standaard uitgedrukt wordt in lumen) produceerd een led bij die stroom.

Bij CREE worden deze aangeduid als "Q5, R2, R5, T6" enz. Hoe hoger de letter en cijfer, hoe efficienter deze is.

Runtime
Bruikbare tijd van de zaklamp op 1 batterijlading

Verschillende Led typen
Een lamp valt of staan met het gebruik van de juiste leds. Een led kan voor de ene applicatie uitstekend zijn en voor de andere applicatie waardeloos. De meeste A-merk fabrikanten hebben dit door en maken over het algemeen gebruik van de juiste leds voor de juiste applicaties.

Bij de A-merk fabrikanten wordt vaak het type en/of fluxbin vermeld van de gebruikte led. Veel mensen interpreteren deze informatie niet correct en gebruiken de fluxbin als type. Daarom hieronder een klein stukje met daarin de meest gebruikte leds naast elkaar :).

Ik heb even al de belangrijke typen leds (en een CSM-360) bij elkaar op de foto gezet, om goed het verschil te laten zien qua grootte van de die:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hjA4q70gfVyfQdc7qinSSH8z/full.jpg

Merken met de gangbare typen leds (op het moment van schrijven, dit wisselt):

CREE

Nieuw (2013) Fluxbins zijn hetzelfde als de oudere leds, maar nu op 85C (dus in de praktijk 14% feller).
XM-L2 -> Fluxbin T3 tot U2
XP-G2 -> Fluxbin R2 tot S2
XP-E2 -> tot Fluxbin R5
MT-G2 -> Zeer efficient maar grote LED. Potentieel tot 2000lumen+

Ouder
XM-L -> Fluxbin T3 tot U2 (U3 ook, maar zeldzaam)
XP-G -> Fluxbin R2 tot S2 (ook in S3, maar zijn zeer zeldzaam)
XP-E -> Tot fluxbin R5 ongeveer
XR-E -> Vaak "Q5", maar ook als "R2" te vinden

MC-E -> Wordt eigenlijk niet meer gruikt, is een oude led

Flux tabel van de meest voorkomende fluxbins van Cree:

Fluxbin- Min Lumen - Max lumen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
XM-L (@700mA @ 25C Tj)
S6 182    200
T2 200    220
T3 220    240
T4 240    260
T5 260    280
T6 280    300
U2 300    320

XP-G (@350mA @25C Tj)
P2  67.2   73.9
P3  73.9   80.6
P4  80.6   87.4
Q2  87.4   93.9
Q3  93.9  100
Q4 100    107
Q5 107    114             <-----------
R2 114    122
R3 122    130
R4 130    139
R5 139    148
S2 148    156
S3 156    164

XR-E (@350mA)
P2  67.2   73.9
P3  73.9   80.6
P4  80.6   87.4
Q2  87.4   93.9
Q3  93.9  100
Q4 100    107
Q5 107    114              <----------

Zoals je ziet zegt "Q5" niets over de led. Een XR-E is een heel andere led dan de XP-G. Het enige wat dit zegt, is hoeveel licht deze geeft bij een bepaalde stroom (350mA). Bij 1000mA is dit verhaal namelijk al weer heel anders, de XP-G kan veel beter om gaan met die hogere stroom en zal daarom meer licht geven!

Seoul Semiconductors
P4 (niet op plaatje)
P7 (weet hier de bins niet van uit mijn hoofd) -> Was een veel gebruikte led, maar heeft concurrentie van de XM-L.

Luminus
SST-90 (WN bin in dit geval, goed voor 2250lumen @ 9A)
SST-50 (WJ bin in dit geval, goed voor 1250lumen @ 5A)
CSM-360 -> 4 * SST90 in 1 behuizing (zoals de P7 en MC-E ook 4 dies hebben).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoe bereken je de output van een lampje?
Kun je bijna niet berekenen helaas, maar wel benaderen. Met een aantal dingen moet er rekening gehouden worden bij het berekenen van de echte OTF output.

- Leds worden minder efficient met hogere stroom
- Reflectors zorgen voor verliezen
- Lenzen zorgen voor verliezen
- Lumen opgave wordt gemeten op 25C Tj, dit haal je never nooit (Note: nieuwere LEDS van Cree worden op 85C Tj getest, dus dit punt is daar niet van toepassing.

Hou rekening met een verlies van 30-40% tegenover de fabrieksopgave :).

Dit lampje zegt "1200 lumen" en heeft een CREE XM-L T6, hoe kan dat?

Ze liegen ;)

XM-L Lampjes met "1200lumen"
Hoe hun de berekening hebben gedaan:

XM-L T6 -> 280lumen max @ 700mA (dus al optimistisch, dit haal je namelijk al niet)
280 /700 * 3000 (voor 3A) --> 1200lumen (Ze gaan dus uit van 100% schaalbaarheid, wat niet het geval is).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Batterijen / Powercells
Een lampje heeft natuurlijk voeding nodig en wel in de vorm van (oplaadbare) batterijen / Powercells. De keuze voor een bepaalde powersource, bepaald voor een groot de keuze van een geschikte zaklamp.

Een aantal verschillende powercells op een rijtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qq8O3IY8iOM5E40Z0d1YjM1F/full.jpg

Lithiumcel benamingen zijn als volgt opgebouwd:
Diameter in mm + hoogte in mm * 10.
18650 => 18mm doorsnee, 65mm lang
2032 (knoopcel) => 20mm doorsnee, 3.2mm lang

Welke powercell geschikt voor je is, hangt helemaal af waar je de zaklamp voor gebruikt.
Om powercells eerlijk met elkaar te vergelijken, gaan we uit van de totale hoeveelheid opgeslagen energie, uitgedrukt in Watt*uur (Wh).

Voorbeeld:
Oplaadbare NiMH AA cell: 1.2v * 2500mAh = 3.0Wh
Oplaadbare 18650cell: 3.7v * 3400mAh = 12.58Wh

Spanning (Volt) en capaciteit ((milli) Ampère*Uur) variëren uiteraard met grootte en chemische compositie van de cell.

De best verkrijgbare Powercells zijn natuurlijk de (oplaadbare) AA cellen. Ga je op reis en heb je waarschijnlijk geen stroom onderweg of geen plaats om een lader mee te nemen, dan is de AA cell de beste keus. Oplaadbare NiCd (1.2v) / NiMH (1.2v) en niet oplaadbare alkaline (1.5v) zijn de meest voorkomende varianten. NiZn (1.6v) is wat minder gebruikelijk, maar bestaat ook.

Echter, wil je wat meer runtime of een compactere form factor, ontkom je niet aan lithium cellen. Deze hebben een hogere energiedichtheid.

Onderscheidt wordt er gemaakt tussen een aantal chemistries, elk met hun eigen voor en nadelen.

Lithium Primary (niet oplaadbaar):
- 3.0v en hoge capaciteit (1500mA voor CR123)
- Lage zelfontlading (blijven 10 jaar goed)
- Vrijwel alleen te vinden in CR123A en CR2 cel varianten.

Lithium oplaadbaar

Link: Batterij testen 18650
Link: Batterij testen kleinere cellen zoals 16340 en 14500

Let op!
Sommige chemistries zijn gevaarlijk wanneer ze incorrect worden behandeld. Bij incorrect opladen/ontladen kunnen ze ontploffen, soms met ernstige gevolgen! Koop NOOIT cheapo lithium cellen zonder protectie. Vermijd goedkope lithium cellen sowieso is het beste advies (Geen DX, Ebay spul dus).

Op het moment van schrijven (2013-07-17) zijn de hoogste capaciteit cellen:
18650: Panasonic 3400mAh ICR, dus normaal gesproken met protectie
16340: Blijft een moeilijk verhaal, geen echt betrouwbare cellen beschikbaar. 800mAh max ongeveer.
14500: Blijft een moeilijk verhaal, geen echt betrouwbare cellen beschikbaar. 800mAh max ongeveer.

De 18650 is de meest voorkomende oplaadbare lithium cel, zoals AA dat is voor NiMH en heeft dus het meeste aandacht door fabrikanten. Deze cellen worden onder andere gebruikt in laptopaccu's en electrische auto's. Zie je capaciteiten hoger dan 3400mAh, NIET KOPEN. Dubieuze gevaarlijke cellen en zeker niet correct.

Lithium Cel chemistries
De meeste gevaarlijke chemistries hebben dan ook een protection circuit ingebouwd. Deze behoedt de gebruiker tegen verkeerd laden en ontladen, maar bied geen garanties. Laat batterijen NOOIT onbeheerd achter tijdens het opladen. Goedkope cellen van DX liegen soms zelfs over het hebben van een protectie.

Gebruik NOOIT cellen uit een oude notebook accu. Dit zijn altijd de gevaarlijke chemistries welke niet zonder veiligheden gebruikt mogen worden.

Verschillende chemistries:
ICR of LiCo
lithium
Cobalt
Round

- 3.7v (4.2v opgeladen)
- Onveilig zonder beveiliging.
- Hoge capaciteit
- Goed tot "2C" onlaadstroom (3.4A * 2 = 6.8A voor 3400mAh cellen)

IMR of LiMn
lithium
Mn Mangaan
Round

- 3.7v (4.2v volledig opgeladen)
- Veilig, dus zonder beveiligings circuits
- Kan zeer hoge stromen leveren
- lagere capaciteit.

lFR of LiFePo
l
Fe IJzer
Round

- 3.2v - (3.6v opgeladen)
- Veilig , dus zonder beveiligings circuits
- Lager voltage dan leds, wat onhandig kan zijn bij direct-drive zaklampen.
- Kan zeer hoge stromen leveren (worden some ook gebruikt al vervanging van lood-accu's in auto's)

2012-02-05 Epsilon: Begin gemaakt nieuwe topicstart
2012-02-06 Epsilon: Zo, ff alvast een begin stukje over batterijen toegevoegd :)
2012-02-08 Epsilon: Tabelletje toegevoegd met Cell grootte en typical capaciteiten
2013-07-17 Epsilon: Kleine update LEDs en batterijen uitgebreid.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
ik heb de EagleTac T100C2 Mark II

Afbeeldingslocatie: https://i243.photobucket.com/albums/ff97/selfbuilt/T100C2-2.jpg

Gekocht bij Arjan Kon van NKON een welkbekende tweaker

Beest van een zaklamp met 18650 li-ion accu

Ooit gekocht na een grote stroomuitval hier waar mijn vrouw en ik elkaar een beetje dommig aankeken dat we niet eens een fatsoenlijke zaklamp hadden... zaten we daar met het licht van onze mobieltjes :')

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is idd de reden dat ik een good old Maglite naast mijn bed heb staan, en als overtuigingskracht in andere situaties. ;)

Bij mij is het allemaal een beetje begonnen na het kopen van een UltraFire Cree XML T6 zaklampje voor mij en mijn moeder. Ultra cheap setje met accu's (wel protected) en een ladertje gekocht. Kwam er toch al snel achter dat dat het niet helemaal was. :+

Inmiddels heb ik dus dit liggen:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/577d57b1875db/577d57b17428d-2016-07-05_09.46.29_(Medium).jpg
UltraFire Cree XML T6
Panasonic NCR18650B 3400 mAh
XTAR VC2 lader

Leuk spulletje, maar nu toch aan het kijken naar een goeie vervanger, deze van Budget Light Forum bijvoorbeeld. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:53
Mijn meest gebruikte lampen zijn:

Fenix E05, Ideaal 1x AAA lampje voor in het muntgeldzakje van mijn jeans.

Fenix E35, de 2016 Ultimate Edition. Voor in mijn jaszak. Lamp op 'n 18650 accu, en geeft 1000 lumen op turbo. >:)
Deze lamp vervangt sinds 2 weken mijn Fenix PD31.

Fenix TK35 Ultimate Edition. Zit in het zijvak van mijn rugzak. Met recht een schijnwerper met 2000 lumen.
Een tweede voordeel is dat deze lamp neutral white is, wat in de natuur en bij mist en sneeuw een stuk prettiger is dan cool white.

Afbeeldingslocatie: http://richub.no-ip.org/web/zaklampen1.jpg

Ik heb thuis nog (veel) meer lampen liggen, maar die neem ik alleen mee bij specifieke gelegenheden.
Het bovenstaande trio heb ik eigenlijk altijd wel bij me. :)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ploink schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:52:
Gebruiksaanwijzing? :?
Kan me niet herinneren dat die er bij zat, maar misschien is dat mijn slechte gewoonte om de verpakking en zo direct weg te gooien.
En een zaklampje... hoe moeilijk kan dat zijn? ;) :+
Ik heb de handleiding bij dit plaatje echt wel gelezen hoor ;)
Afbeeldingslocatie: http://toykeeper.net/torches/x6v2/bistro-ui.png

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:01

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Vandaag de KeepPower 18650 binnen gekregen van NKON.
Blijkbaar gaan ze standaar per 2.

Kreeg een "half vol" doosje en een volledige verpakking.
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/1dae7dca-11fa-4099-8b27-bb859f121410.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/95182ffc-01e2-4bbc-bb18-cce9d6554593.jpg

In het doosje:
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/0932909b-5f31-41cc-8ab0-e47f82b6e174.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v507/Xilantof/d49982d7-e2a2-4790-847d-0e16abd8ff59.jpg

Zodra de lader binnen is ze eens aan de tand voelen.
Prima service in elk geval van NKON d:)b

Fotonerd

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-10 18:28
Vandaag binnen (ter vervanging van mijn semi-defecte P7) een LedLenser P7.2:

Afbeeldingslocatie: https://www.knivesandtools.nl/productimages/photogallery/photos/led-lenser-p7.2-LLP7.2-d2.jpg

Een stuk lichter dan de originele P7, 3 standen tussen 40 en 320 Lumen. En weer 5 jaar garantie. Prima ding en in de aanbieding voor €50.

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-10 08:47
L.N. schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:49:
[...]

Thanx, een paar foto's van het licht zal fijn zijn. Ik heb een MH20 NW, een paar Nitecore tubes en een Convoy S3 XM - L2 T6 4C. Die laatste is niet helemaal gelijk aan de 3C, maar komt genoeg in de buurt om te vergelijken.
Ik ben even de kelder ingekropen, de enige plek waar het een beetje donker is, en wat foto's genomen.
De witbalans en de diafragma heb ik op handmatig gezet, en laten staan hoe ze stonden, kwam er alleen later achter dat ik de iso was vergeten vast te zetten. Daarom hebben de foto's die moeten laten zien hoe de modes uit elkaar zitten niet echt heel veel zin, hoewel je wel een beeld krijgt.
gallery: MaffeMaarten - Folder "Lichtkleur" Hier staan ook nog wat vergelijkingen tussen de mh20 en de convoy, voor de volledigheid.
Hier zijn de belangrijkste twee:
Naast de convoy:
cl25r vs Convoy C8 (XM-L T6-3C).
En naast de MH20:
mh20 vs cl25r
Voor mijn gevoel lijkt de lamp op de foto's wel wat warmer dan in m'n eigen ervaring, maar de relatieve verschillen tussen de lampjes kloppen wel goed.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

thijsco19 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:29:
Ha, geloof me maar dat Is niks vergeleken met een aantal van BLF en CPF. Sommige daar hebben lekkerlijk in de 100 tal zaklampen. Evenals batterijen.
Over BLF gesproken, iemand ervaring met die eigen ontwikkeling zaklamp van hun?
http://www.banggood.com/B...-Flashlight-p-991823.html

Ik heb mij trouwens de Xtar VC2 Plus Master lader besteld, heb al een tijd de VC2 maar ik wilde ook wel eens af en toe Ni-MH batterijen laden, en dat kan ie dus niet. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.nkon.nl/magento17/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/1/81zww9a633l._sx355_.jpg
Een groot voordeel maar ook een groot nadeel tov de VC2 zag al was dat de VC2 Plus Master als accupack gebruikt kan worden, maar hij met het laden niet aangeeft hoeveel capaciteit je accu's hebben...

Ook direct maar gebruik gemaakt van de bestelling om 2 EagleTac 18650 2600mAh Protected's mee te bestellen. Schijnen niet zo snel te ontladen en aangezien die als reserve in de tas meegaan leek mij dat wel zo fijn. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.nkon.nl/magento17/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eagletac-18650-2500-2.jpg
Goedkope UltraFire Cree XML T6 ligt inmiddels op het werk in de la. :P

• L.N.
  • Laatst online: 22:58
Vanmorgen even snel mijn collectie op de foto gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_3060_zpsixtrqbrm.jpg

U ziet van links naar rechts op de bovenste rij: Fenix CL25R lantarn, Nitecore P12, Nitecore MH27UV, Nitecore R25, Convoy S3, Manker E14, Olight S30R II, Olight S1R, Olight S1.

Onderste rij: Nitecore Digi D2 oplader, Nitecore UM10 oplader, 3 x Nitecore Tube, Nitecore Tip, Nitecore T360 hoofdlamp, Black Diamond Spot hoofdlamp.

• L.N.
nokiaan958GB schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:57:
k00pjedeal heeft volgens de advertentie in de krant van vandaag voor 27 euro een "camry" met 8600 lumen in de aanbieding :o
Die heeft echt geen 8600 lumen. Zo ziet een 8500+ lumen zaklamp eruit:

Afbeeldingslocatie: https://olightworld.com/store/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/x/7/x75.jpg

• L.N.
vosss schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:42:
Hoi,

Mijn moeder vond mijn MH20 wel een mooi lampje.

Ze heeft zelf een lampje wat ongeveer net zo groot is en wat 1 stand heeft en waar iets meer licht vanaf komt dan de laagste stand van die MH20.

Ik heb het even opgezocht, de laagste stand van de MH20 is 1 lumen. De 2de stand is 50 lumen. Dat is al veel feller dan haar lampje.

Ze wil nu ze mijn lampje gezien heeft ook wel een nieuw lampje (gebruikt ze vooral voor 's avonds de hond uitlaten en 's nachts in huis).

Het mag niet groter dan wat ze heeft; ongeveer dezelfde grootte als die MH20 is dat dus.
Het mag best wat kleiner zijn, maar ook weer niet al te klein zijn ivm reumaklachten.

Iemand een tip voor een klein simpel lampje wat makkelijk aan/uit te zetten is? Liefst niet te veel poespas, hooguit 2 standen. En niet al te duur. Geen 40 euro ofzo.

Iemand? :)
De Nitecore TIP? Die is wel wat kleiner dan de MH20, maar waarschijnlijk houdt jouw moeder deze prettiger vast doordat deze rechthoekig is ipv rond. Hij heeft wel meer standen dan 2. Als dat echt een probleem is: Nitecore Tube.

Ik vind de user interface van Olight heel fijn en gemakkelijk: op de knop drukken is aan, door de verschillende lichtmodussen gaan is de knop ingedrukt houden. In jouw prijsklasse is er de S1, maar die is denk ik niet handig ivm de reumatische klachten. Misschien de S2A. De S1A is waarschijnlijk te klein.

Edit: of de nieuwe Nitecore Pink:

Afbeeldingslocatie: http://img8.flashlight.nitecore.com/html/uploads/2016/10/P05_02.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 31-10-2016 09:43 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag de Convoy S3 binnen gehad. Top lampje om altijd bij je te dragen iig. Lekker compact, accu zit er goed in, werkt prima. Even wennen aan de bediening maar dat gaat snel goed. Lichtkleur met dat 4300k is erg prettig en zo met lopen heb ik hem altijd gedimd. Veel te fel dat gekke ding. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-11-05-20.11.51-Custom-e1478375208444.jpg
Ik snap alleen niet dat mensen zo tevreden zijn over Nkon, of nja, met de reviews snap ik dat wel. Moet gemodereerd worden voor het op de website komt, zo kan ik het ook. Over levering edg niks te klagen maar bv die Eagletac accu's die hij levert is kansloos:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-11-05-09.57.07-Custom-e1478375223134.jpg
Eerste keer laden zaten de 2 Eagletacs die ik besteld had zo rond de 1900 mAh, na normaal gebruik en opnieuw laden zelfs maar 1600 mAh. :X Even ter vergelijk mijn good old Panasonic 3400 mAh cel erlangs.

Gaat die pipo van nkon beginnen over laderafwijking of dat die Panasonic te diep ontladen is waardoor die nu zoveel vermogen weergeeft. Zo van ja de lader geeft alleen aan wat ie erin stopt. |:( Nee die snapt hem....

Wat een rommel die cellen, relatief duur ook nog en dan moet ik ze terugsturen en ging die ze eens testen. Ja het is goed met hem.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:45:
Vandaag als hebbedingetje de Nitecore EA41 besteld.
Vandaag viel hij op de deurmat.
Best een leuk ding eigenlijk.
Voelt degelijk aan en geeft een bak licht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lKXlkgYyKXIdLqauyPtOQQDw/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8iqoaF0u69AqH9s5p5OmJAKc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5cYA7zYhFIk1H6EZnalLxlNN/thumb.jpg

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:08:
[...]

Lijkt me iets voor het batterijen topic. Maar buiten dat, de levering is goed en hij biedt toch aan ze om te wisselen en/of ze zelf even te controleren? Het lijkt me dat als er iets niet goed is er naar een oplossing gezocht kan worden.
Ik heb zelf alleen ervaring met die groene 3400's van Eagletac omdat mijn favoriete Nitecore zaklamp alleen buttontops slikt, en daar merk ik eigenlijk weinig problemen mee. Het zijn niet mijn beste 18650's maar ik gebruik ze noodgedwongen toch het meest. Misschien dat de 2600's inderdaad wat slechter zijn, maar dat ligt dan toch aan Eagletac? Ik kan ook wel gaan zeuren bij de Mediamarkt dat ik Samsung zo'n rukmerk vind, maar wat is het nut daarvan?
/rant off
Verder mooi plaatje van je nieuwe zaklamp, maar klagen dat een zaklamp teveel licht geeft kan natuurlijk niet he ;)
Ja dat klopt ook, meer de frustratie van dat je bij een 'betrouwbaar' iemand batterijen koopt en dan ook voor wat meer geld dan een paar chineese cellen, en het nog rommel is. :P Systeem voor de reviews en alles is op die site ook gewoon doorgestoken kaart, maar dat is op meer plekken zo. :)

En idd, lampje doet het prima. :Y Nog een foto van het ding zelf:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-11-12-16.12.41-Medium-800x450.jpg
Erg fijn en compact dingetje, heb hem graag bij me. Bediening is ook ideaal, heel verschil met de goedkopere jongens.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
BroederM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:03:
[...]

Names mij en vrouwlief bedankt!

We hebben alle voor gestelde zaklampen bekeken,

Als antwoord op de vragen:
- De zaklamp moet het doen als je hem pakt, dus geen batterijen wisselen of moeten opladen vandaar een dock.
- Wandeling van 15-30min max.
- Als een Paard (weten jullie deze nog nog nog http://www.biksenbytes.nl/) een wond heeft dit kunnen onderzoeken.
- Beest of "indringer" kunnen vinden in het donker, denk dan aan een afstand van 50 meter

Mijn idee was dus;
- Formaat en accuduur geen voorkeur,
- Wel een dock
- De listige combi van veel licht dichtbij en zoeklicht op 50 meter afstand.

De R25 klinkt dus goed alleen de prijs is aan de bovengrens en we zijn benieuw naar het licht op korte afstand.
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar ik heb zelf een aantal lampen van LedLenser. Ik vind het enorm fijne zaklampen en hebben een mooie zoom funcie, dus breed of ver in te stellen.
LedLenser heeft ook een oplaadbare (via USB), met een magneet dock: P5R.2 (ongeveer 89 euro)
De batterij is vervangbaar. (de R staat voor Rechargeable)
Afbeeldingslocatie: http://sosmobilewatch.com/contents/media/p5r-4.png

Er is ook een grotere broer, de P7R (Heb ik zelf in de meterkast hangen)

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-11 17:16
Ik heb vandaag m'n Nitecore TIP (360lm) binnen gekregen van Banggood.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5600/30494413333_d9e61b19f2_b.jpg

Hij is nog kleiner dan ik had verwacht... O+
Het is er helaas wel nog een van de eerste serie(met battery drain in lock-out), maar daar zal ik in de praktijk weinig last van hebben. Ik zet m'n lampen zelden in lockout en m'n Olight s15r gaat ook nooit aan in m'n broekzak.

• Guusz
Ik heb h'm normaal niet aan mn sleutels, maar heb even een foto voor je gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5703/31212648502_3f1ddbd758_b.jpg

• L.N.
vosss schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:30:
[...]

Doe eens wat fotootjes! Aan een sleutelbos ofzo. Ik kan me er weinig voorstelling bij maken, de enige foto in de hand is een en dezelfde steeds op internet en ik weet niet hoe groot die handen zijn :P

Eerst was die nog 40 euro en dat vond ik te duur, maar 21 euro is toch wel aantrekkelijk :9
Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0118_zps1j9nuuvy.jpg

Van links naar rechts:
Olight 16340-batterij, Nitecore Tube, Nitecore TIP, Olight S1R, Olight 18650-batterij, Olight S30R II

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0119_zpsdahkjqpc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0120_zps0yohkhh8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0121_zpshb6jdvjr.jpg

De TIP is niet eens veel groter dan de Tube, maar wel bijna 2 keer zo dik. De S10R is maar iets langer, maar voelt een stuk groter aan.

De Tube blijft een van mijn favorieten (en van mijn dochters): heel goedkoop, behoorlijke batterijduur voor zo'n klein ding en door de brede straal erg handig als nachtlampje.
Speedfightserv schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:23:
[...]

Heb hem inmiddels binnen,
L.N. je heb niets te veel gezegd, top ding. komt echt veel licht uit :) ik ben blij 8)
Fijn dat je er blij mee bent! Het is ook een goed ding! Hopelijk heb je wel de tweede versie. De eerste versie laat een rode led in de switches 1 keer knipperen als je in lock out op een switch drukt. De tweede versie laat dan geen rood lichtje zien.

[ Voor 16% gewijzigd door L.N. op 01-12-2016 20:11 ]

• L.N.
Sinterklaas is vroeg dit jaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0122_zpsobfza2pz.jpg

• L.N.
Pat911 schreef op maandag 19 december 2016 @ 07:04:
Afgelopen zaterdag heb ik de Olight gekregen. Mijn vriendin had natuurlijk gezien dat ik redelijk fanatiek op zoek was naar een zaklantaarn, dus kijkend op mijn verlanglijstje vond ze dat wel een geweldige keus als verjaardagscadeau. Die gaat dus vanaf nu mee in mijn jaszak of fietstas.

Mooi klein en stevig. Lekker licht, maar je voelt toch wel dat je iets in de hand hebt.
Lichtopbrengst is echt fenomenaal (turbo, maar ook de andere standen geven voldoende licht).
Hier ga ik erg blij mee zijn, zeker op vakanties - hoewel ik altijd met een caravan ga, moet je op een kampeerplaats toch altijd net zijn op een plek waar geen lamp is.
Je hebt toch een Olight S30R II gekocht? Dit is inderdaad een fijne lamp. Misschien kun je jouw vriendin een S1R geven voor kerst, want dan heeft ze ook een zaklamp. Want ga er maar vanuit dat ze regelmatig jouw S30R II wil lenen....

Vorig jaar heb ik mijn S30R II ook meegenomen tijdens het kamperen en veel gebruikt. Niet alleen in en om de tent, maar ook bij nachtelijke wandelingen. Ideaal is die!

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0194_zps1bbbtglt.jpg

Van links naar rechts: Olight 16340-batterij, Olight S1R, Olight 18650-batterij, Olight 26650-batterij, Olight S30R II en Olight R50 Pro Seeker

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:25
Olight S10RII gebruiker hier.

Afbeeldingslocatie: https://www.ijzerwinkel.nl/Files/5/17000/17375/ProductPhotos/MaxContent/344592627.jpg

Heb hem nu ruim een half jaar en heb erg zitten dubben tussen een S30 en de S10. De S10 is een stuk compacter en geeft nog steeds VEEL licht. In ieder geval voor mij in alle situaties meer dan genoeg. Dus toch voor het compactere formaat gegaan. Voordeel is dat je hem daardoor vaker mee neemt.

[ Voor 14% gewijzigd door FragDaddy op 04-01-2017 09:58 ]

Have a wheelie good weekend!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10 15:28

Mikayu

.srt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bd7m5Kx6iC8w0JyoQ7uXstlb/thumb.jpg
Ik heb een kleine verzameling aan goedkope LED zaklampen waar toch nog behoorlijk wat licht uit komt. Alleen weet ik haast wel zeker dat het echte aantal lumens bij lange na niet in de buurt komt van de opgegeven duizenden. Net zoals de batterijen waar een 0 teveel achter staat. De opgegeven LEDs kloppen wel, maar de binning is ook twijfelachtig. Ik wilde nog checken hoeveel stroom er doorheen gaat door het aantal chipjes te tellen, maar alles zit vast gesoldeerd, dus ik moet nog even met een multimeter aan de slag. Ik weet alleen niet of dat nauwkeurig genoeg is.

De SK68 heeft een XR-E Q5 met een 14500 accu
De WF-502B een XM-L T6 met een 18650 cell
En in de C8 zit een XM-L2 U3 met ook een 18650 batterij

De oplader is een Nitecore 4D, maar die kan geen capaciteit testen dus er is nu een andere onderweg.
Zit nog even te kijken naar een C12 model waarvan ze claimen dat ie 10x AMC7135 heeft. Maar er is ook een drop-in beschikbaar voor de 502B met een XM-L2 op 3.5A die toch wel het lekkerste formaatje heeft.

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 13:04
De afgelopen pagina's wat doorgebladerd, lijkt erop dat jullie best wat kennis hebben dus wellicht is m'n vraag niet al te gek :-)

Ik wil m'n fiets wat zichtbaarder maken in het donker, dus beter dan een HEMA led-lampje. Ik fiets niet heel veel dus wil er weinig in investeren, maar net genoeg zeg maar. Ik kwam de volgende tegen en ben benieuwd naar jullie ervaringen - als jullie überhaupt zulke goedkope led-lampen kopen...

https://www.aliexpress.co...ke-Light/32652149740.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ZvDIKFXXXXaeXFXXq6xXFXXX2/High-Quality-Professional-XM-L-T6-3800LM-Bicycle-Light-Torch-Waterproof-Zoomable-LED-Flashlight-Bike-Light.jpg

Dus de vraag: hebben jullie ervaring met een goedkope lamp als deze? En komt er nog een beetje licht uit als ik deze met een AAA-batterij gebruik? Het gaat met name om het zichtbaar zijn, niet om m'n pad te verlichten.

[ Voor 12% gewijzigd door Junketsu op 20-01-2017 14:07 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou de BLF A6 XML is inmiddels binnen, eerste indruk is zeer positief. Voelt goed aan, lekker degelijk, duidelijk hard gecoat. Clip is ook erg stevig en voelt goed aan, alleen de lak daarop is zwak. Nu gaat bij mij de clip er standaard al af en dan merkte je hoe strak die zat. Bleef wel wat leek een beschadiging achter op de lamp van het eraf schuiven, maar dat bleek van de clip zelf af te komen, beetje koperkleurig spul. Schrok wel even. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/01/2017-01-24-20.34.34-1-Medium-800x450.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/01/2017-01-24-20.36.46-Medium-800x450.jpg
Ik ben uiteindelijk voor de BLF gegaan omdat het formaat en type lamp was wat mij aanspraak, reviews en specs heel erg goed waren en zeker voor het geld (en de aanbiedingen vaak).

Nu heb ik de 3D versie gepakt met een 5000k led, die is mij achteraf toch wel behoorlijk wit en had ik liever voor de 5A gegaan met een 4000k led. Bij mijn Convoy S3 heb ik gekozen voor een 4500k led, wat mij wel heel erg bevalt.

Verder heeft deze dus een goede current driver ( A17DD-L FET+1) wat hopelijk goed werkt. De driver van de Convoy S3 (7135x8 XM) houdt zijn eigen iig al beter met koude omstandigheden. Ik heb hem nu bij mij voor het werk dus ik ben heel benieuwd. :)

Turbo modus is echt goed leip trouwens met 1600 lumen. :D _O_ En moonlight modus is ook erg prettig heb ik al gemerkt. :)

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25

KnOeFz

no comment...

Klein titanium lampje gekocht om wat meer in stijl met m'n zakmes te blijven ;)
M'n eerste zaklamp met een 10180 accu. Vevangt m'n AAA sized edc lampje. Bevalt prima. 2 standen, gebruik vrijwel altijd de zwakste stand. Ingebouwde microusb aansluiting om te laden... een aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/LoIekNyfGN6kf9AvJlXof24BXwv0dnK5Hc7XhrT26IwUlYyoqD9NzBaonJxc_MVgU3iZD8Fv2qpULlap1J0oIWVTcQSEsNCKj90bbIdlPEkp89i_CtrN_km1Tm8uS2RDBjzkyl0DbVuhZSt6Cvwznn9ZlB84qBxg71NaoGpNL_9PxcE2-OMZR0oy0eOyyy36-y55iP7qdIv-xf2kHTH-JFB3TbBwgIsQR6y5ntChswP52JjJvQEjUMjnuYZUn7bPySYeQpPtZMAncIz7SgjHVQN7TiA-AyMZEaocOqG2YKt_dSekMmTcKrQ-7PGypsAx4sDi8ZA0phkVdu6KxNT_kpjvVrpClq_Q3osdBM02NI7w0d-vUeHgUsIU9d7Z4WZUzoYznL4QQjdZc2Izhg1j_ECM0dNZ9jfZDFXAzUmhmeA2IlX3WHsnDDenwmn6tpGMNtmwgidP-mBOZ8lf-HGSKrrrJm-6jYzhWzIZ3DTXK1b_pbFCMWAP49U-12jXxHHs4vTxbiTRdvV74vVWl3o7zOR9H0ZS7qfc_BK9BtlkGG_rD85wliSGIqkBS83ufWSFSvb9y9SZsdYD8wxik8L7e-mObdo7KOkb8EZ_svSO_fqj85ia0Jms=w800-h533-no

edit
Het is de CooYoo Quantum in heatcolored titanium uitvoering.

[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 10-02-2017 12:04 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• L.N.
Poeh, net de Nitecore R40 gereviewed. Super zaklamp met 2 inductiedocks om op te laden en een bereik van meer dan 500 meter. Maar ik denk niet dat ik deze zaklamp veel zal gebruiken, dus deze gaat Marktplaats op.....

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/01_zpsosl2xti3.jpg

Verwijderd

Ik heb de Noctic Focus gekocht, en ben er ENORM tevreden van! De batterij gaat enorm lang mee, het voelt zeer stevig aan, de zoom functie vind ik super handig, maar vooral de lichtsterkte is zot!

Hierbij een Youtube review.

Ik was op uitstap met mijn vriendin, en toen hebben we wat "artistieke" foto's zitten maken 8)7

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/fabianhaverbeke/DSC04456small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/fabianhaverbeke/DSC04458small.JPG

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Een collega van mij doet reviews van LED zaklampen (nouja; de 'budget' versies), en vandaag had hij een stuk of 10 + batterijen even meegenomen naar het werk. Toen ik vroeg hoeveel dat bij elkaar was...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-W1dTTWscTHU/WMe37VXxB6I/AAAAAAABx_s/1fzyrX7dxWoMVopIIhlebU1OV4rbryDcwCL0B/h249/2017-03-14.png

Hij heeft geloof ik issues :D (en dit zijn gewoon 10 random torches die hij had meegenomen, is blijkbaar maar een fractie van wat hij thuis heeft :') :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 14-03-2017 10:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10 15:28

Mikayu

.srt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S2ewKXSGYmB16qVL8JwkvK97/thumb.jpg
Nieuwe controller in de C8 met XM-L2 geplakt. Meet nu 2,98A bij de tailcap en schijnt een stukje verder in vergelijking met de oude controller die niet meer dan 1,25A trok

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

De S1A binnengekregen. Wat een cutie zeg :P Even snel naast de S15R gelegd + een Eneloop AA voor size comparison :)

Eneloop AA - S1A - S15R

Wat puntjes om op te letten bij aanschaf:
- geen oplaaddock meegeleverd, en ook niet te gebruiken in andere oplaaddocks van Olight: normale eindcap
- er wordt een niet oplaadbare lithiumbatterij meegeleverd
- hij kan alleen 600 lumen / 300 lumen halen met een oplaadbare lithiumbatterij
- performance met een normale AA of Eneloop is uiteraard minder: geen turbo, beperkte tijd met 200 lumen

Voor mezelf niet zo'n punt, ik kreeg bij de S15R een oplaadbare lithiumbatterij + dock, dus zo ga ik laden. De S1A is heerlijk compact, en het is niet alsof ik er continu mee loop te schijnen en elke dag moet opladen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 16:19
CRI waardes maken niet uit. Kleur wordt (tot op het belachelijke) gemeten met een apparaat. Het gaat puur om miniscule onvolkomenheden goed te kunnen zien. En dat gaat het beste met een brede straal licht. Aantal lumens zijn denk ik ook totaal niet van belang.

Bedankt voor je link; ik zal eens kijken. Mocht iemand nog suggesties hebben dan laat maar komen :)

=edit=
Ter vergelijk, onderstaande foto is van mijn MH20 op de laagst stand(!):

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2vta2hu.jpg

Dit is ongeveer ook de afstand waarop ik een lampje zou willen gebruiken (lampje zelf is in beeld voor een idee te krijgen van de afstand tot mijn bureau).

Deze is dus NIET bruikbaar. Veel te felle hotspot. Qua flood zou dit ok zijn als er geen hotspot zou zijn. :)

[ Voor 36% gewijzigd door vosss op 07-05-2017 23:45 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Neyluzz schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:06:
Als er niets staat over protected cellen, mag je er van uit gaan dat ze dat ook niet zijn.

[...]

Ik heb nog 8 hagelnieuwe Panasonic 18650b (protected) 3400mAh cellen liggen. Als je wat nodig hebt, hoor ik het wel!
Deze toevallig?
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/06/2016-06-19-16.53.45-Medium-800x450.jpg
Wel gemerkt dat deze niet overal in passen. :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:56:
Over hoofdlampen: ik zoek een flood lampje, voor kamperen in en om de tent, eventueel boekje lezen savonds. Evt rood licht als extra. 2aa of oplaadbaar.
Ik heb al gekeken naar de olight h05 en een paar petzl's, maar als er betere alternatieven zijn hoor ik het. :)
Het heeft even geduurd, maar het is een black diamond ION geworden, met een brede dimbare witte led, en een brede dimbare rode led. 2x AAA, prima licht om s'avonds bij te lezen.

Afbeeldingslocatie: http://demandware.edgesuite.net/aakn_prd/on/demandware.static/-/Sites-bdel/default/dw31cf3360/products/lighting/F16/620627_BLAK_Ion_light_web.jpg

Wise enough to play the fool

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Afgelopen nacht een paar nieuwe 18650 accu's gekocht (LG HG2 en Sanyo NCR18650GA) en een xtar vc2 omdat de accu's in m'n Ultrafire XML-T6 begonnen na te laten. Nu heb ik die lamp incl. lader en 2 accu's een aantal jaren geleden gekocht voor ~20 euro via eBay in de UK dus 't kan zijn dat die 18650's sowieso al geen 3000mAh waren.

Nu ben ik per ongeluk vanmorgen in dit topic terecht gekomen en via hier op 't budget light forum bij de BLF A6. Die had ik in eerste instantie ook willen nemen. Maar toen ging ik per ongeluk kijken wat ze nog meer voor mooie lampjes daar hadden gemaakt. En toen kwam ik de Kronos X5 / X6 tegen. En toen heb ik per ongeluk via Banggood een Astrolux S2 gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://img.banggood.com/thumb/water/oaupload/banggood/images/EB/83/f4079878-0d8a-ddd0-382e-e7ddafc8acf0.jpg

En, echt niet m'n bedoeling, heel per ongeluk... ook de Astrolux SS:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1698/24493123869_4a30253590_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://toykeeper.net/torches/x6v2/sample2/20151023132159.jpg
Gifje (GoT wil 'm niet want te lang...)

Voor mensen met betere zelf controle:
http://budgetlightforum.com/node/40642

Nu 7 - 12 werkdagen wachten. En hopen dat ie niet te lang bij de Duitse douane blijft liggen.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

C.44 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:17:
De XTAR VC2 is nu net binnen dus ik heb er direct even m'n Ultrafire 3000mAh accus in gefrot. Een van de twee kreeg ik met de originele china lader al helemaal niet meer geladen. Heb er met de VC2 nog wel wat in gekregen, amper 290mAh. Hij ging ook redelijk snel van 0V naar 4.2V. De andere accu deed min of meer 't zelfde al kan ik die wel nog in de originele lader laden. Ook vrij snel naar 4.2V en met pijn en moeite iets meer dan 300mAh. Lijkt dus op echte china troep die "3000mAh" accu's. Maar ja wat wil je als lamp + lader + 2 accus amper 2 tientjes incl. verzending kost 8)7

@Joopieboy Je hebt PM
Xtar VC2 is een fijne lader. Ik heb die en de Plus versie om een powerbank te hebben en een die Ni-MH en Ni-CD kan laden. Ideaal. Display van de gewone is wel fijner trouwens. :)

Ultrafire accu's heb ik weggedonderd trouwens, na een jaar gebruik al veel van de capaciteit kwijt en ze werden snel behoorlijk heet. Heb nu een protected Panasonic in een lamp zitten en een serie Eagtec protected cellen van Nkon in een ander omdat die Pana's wat breder zijn en niet altijd lekker passen (bruine serie). Maar die Eagtecs doen het vrij goed, ze halen allemaal alleen niet helemaal of totaal niet de capaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/10/2016-10-18-09.18.25-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/07/2016-07-05-09.46.29-Medium-800x450.jpg

Pb terug trouwens. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 05-08-2017 18:45 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik ben nu een tijdje actief met zaklampen en accu's, de welbekende goedkope fout gemaakt met de Lightfire accu's, naderhand een goeie Panasonic gekocht (bruine 18650 protected) en later nog 2 EagleTac'ss bijgehaald via Nkon. Die laatste haalden de capaciteit gewoon niet maar verder prima.

Was nu bezig voor wat AA batterijen te regelen, had eerst wat van BTY gekocht maar die haalden bij lange na de capaciteit niet, spanning viel heel snel weg, etc. Wel grappig om te zien (ook aan gewicht, 13 gram) kun je zien dat dit een AAA is in een AA behuizing. Die laatste zijn meestal zo een 30 gram. :P Maar ook zaken als interne weerstand en het behouden van spanning is wel interessant.

Nu een set Eneloop Pro's besteld (zie hier) van 2450mAh. Ik ben benieuwd. :)

Edit: nog even over de 18650's die ik hier heb, en de EagleTac's die de capaciteit niet zouden halen. Zit net te vergelijken met een test met mijn Panasonic 18650:
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1009507_BB_00_FB/panasonic-ncr18650b-speciale-oplaadbare-batterij-18650-li-ion-37-v-3400-mah.jpg?x=520&y=520
http://www.candlepowerfor...NCR18650B-3400mAh-(Green)
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20%28Green%29/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20%28Green%29-Capacity.png

Afbeeldingslocatie: https://www.nkon.nl/magento17/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eagletac-18650-3400-2.jpg
http://www.candlepowerfor...650-3400mAh-(White-green)
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/EagleTac%2018650%203400mAh%20(White-green)/EagleTac%2018650%203400mAh%20(White-green)-Capacity.png

Als ik ze dan vergelijk met 2.0A bij bv 3,4V, dan zakt de Pana pas bij 2Ah onder die spanning, de EagleTac's zakken al bij 1,75Ah onder die 3,4V, een heel stuk sneller. Dat verklaart wel.

Daarbij hebben ze een iets hogere interne weerstand (0,12Ω voor de ET vs 0,11Ω voor de Pana), etc. Weer duidelijk dat duurder toch weer beter is. :)

Ook leuk om dan te kijken naar de BTY's die ik dan had liggen:
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2013NiMH/BTY%20AA%202500mAh%20(Silver-blue)/DSC_3759.jpg
http://www.candlepowerfor...-AA-2500mAh-(Silver-blue)
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2013NiMH/BTY%20AA%202500mAh%20(Silver-blue)/BTY%20AA%202500mAh%20(Silver-blue)-CapacityTime.png
Met 0,2A kakt ie gewoon in binnen een half uur. :+ Leuk voor bijvoorbeeld wat led lampjes zoals de zonnelampjes die ik buiten heb (15mA trekken die leds), maar verder waardeloos.

Ook leuk om te zien als je de BTY's open maakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/08/IMG_20170811_072732448-Medium-800x450.jpg
Hoop lege ruimte en een soort condensator qua opbouw, wat capacitieve folie opgerold met wat gel en klaar.

[ Voor 68% gewijzigd door Joopieboy op 11-08-2017 09:06 ]

• L.N.
Mijn SRT9 is al even binnen. Hier naast de Olight R50 Pro Seeker (XHP70, 3200 lumen):

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4431/36533703081_fa8250be8d_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4348/36533685871_12ec176189_k.jpg

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:11

thijsco19

KTM 990 SMT

Om ook maar wat te showen hier een teaser:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nRzou5g.jpg

Zal nog wel weken duren voordat ik hem heb aangezien die nog gemaakt moet worden. 8)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ik heb nu een goede week een BLF A6 (van @Joopieboy over genomen) en ben daar heel tevreden over. Kort daarvoor heb ik m'n nieuwe accus binnen gekregen, een LG HG2 en een Sanyo dus kon ik direct aan de slag. Qua formaat ietsje kleiner dan m'n Ultrafire XML-T6, maar met veel meer throw. Ik moet wel nog eens even naar die setup flow chart gaan kijken want er zitten een aantal licht sterktes tussen die imho overbodig zijn.

En vanmorgen kwamen dan ook m'n Astrolux lampen binnen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LPg4nQ9l.jpg

De S2 is qua gewicht vergelijkbaar met m'n Ultrafire, ietsje zwaarder dan de A6. De SS aan de andere kant....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lM9alkbl.jpg

Als je dat ding in je broekzak steekt kun je er maar beter een riem op hebben :+

Wat betreft de output, de S2 word net zoals de A6 lekker warm op standje turbo. De SS aan de andere kant... amper. Maar de throw op die dingen! Abnormaal. Wellicht moet ik daar morgen even een plaatje van trekken >:)
wimpie007 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:34:
[...]

Nice maar die X6 is er niet meer? Met die 3 leds erin?
De X6 heeft nooit 3 leds gehad maar ik heb die foto inderdaad ook gezien. Als je goed leest in die comment staat er ook iets bij dat dat een probeersel of een prototype van iets anders was geloof ik.

De X6 en X5 worden onder die naam niet meer gemaakt. Tegenwoordig heet de X5 "Astrolux S3" en de X6 "Astrolux S2". Of, als je met een 420 grams zaklamp wil sjouwen, "Astrolux SS". De X5 / S3 is trouwens wel een 14500 accu, niet de "standaard" 18650.
thijsco19 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:42:
Jaaaahhhh :+ :+
Iets wat 2km ver schijnt en 2000 Lumen uitspuugt. >:)
http://budgetlightforum.com/node/50303
Heel, heeeel even dacht ik een 5e lampje te nemen. Toen las ik dat de voorkant 13+ cm in diameter was :| Jah, dat gaat 'm even niet worden. Wel impressive trouwens!

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• rockhopper
  • Laatst online: 02-11 12:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Omdat soms plaatjes meer zeggen dan woorden:
Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/super/cisworld/images/Batman/BatLight2.jpg

(ja ik weet dat er ook "echte" zaklampen zijn met 'the bat signal')

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Dat is niet het UI plaatje van de A6 trouwens hoor

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/16qidg.png

• L.N.
De Olight X7R is binnen. Wat een beest!

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4363/36673735640_aa4ff90663_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4388/36673762580_a0b4279497_z.jpg

Hier naast de Nitecore SRT9 (2150 lumen)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Het leek er even op, maar ik zag wel nieuwe posts dus het moet iets anders zijn

Ja eenmaal twee ongeveer gelijke lampen met cool en neutral naast elkaar gezien zijn er maar weinig die voor CW kiezen :)

Niet mijn plaatjes maar ze geven een mooie overzichtje
Thorfire S70 (cooler white)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zS56O4y.jpg

Q8 (XPL HD V6 3D NW)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tlQCUGr.jpg

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

LA-384 schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:02:
[...]

Ik vroeg me nog af hoe je dat gedaan hebt. Hou je de lamp gewoon vast of zit deze op de fiets gemonteerd, en zo ja, hoe? Ik zie er zo geen mount voor te koop staan.
https://www.knivesandtool...tagesysteem-zaklampen.htm

Dat is de mount. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.knivesandtools.be/productimages/photogallery/photos/fenix-af02-zaklamphouder-fiets-d1.jpg

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zaklampje binnen :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UjPtKzh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VFuU9kh.jpg

Mooi formaatje toch?
135 x 315 mm en ongeveer 2 kilo

[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 05-01-2018 16:38 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:03
Is er überhaupt wel een realistisch gebruiksscenario voor zo'n lamp?

Anyway, ik heb nu twee BLF A6 lampen (of 1 en een kloon, ziet er precies hetzelfde uit op de switch na voor zover ik kan zien). De een is zilverkleurig en de andere is zwart. Als ik de zilverkleurige in elkaar schroef doet hij het soms goed, maar vaak heb ik ook dat het licht gaat branden en niet meer uit wil. Als ik de tailcap van de zwarte op de zilveren body schroef is er niks aan de hand dus ik vermoed dat er iets mis is met de zilveren tailcap.

Ik heb niet heel veel verstand van zaklampen en/of elektronica, maar ik vermoed iets van kortsluiting? Ik heb al contact opgenomen met de verkoper maar is er misschien een simpele fix? De knop van de zwarte heeft ook een zwarte ring en die van de zilveren een bruine?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IXGOwAXgt78ny2aGs7wiO9Qh/medium.jpg

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@GreNade Nee hoor, de switch zit nog boven de zak. :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eCI6u5L.jpg
ChibiM schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:51:
Thijs, heb je import kosten moeten betalen? Of was het geen dhl?
Via DHL maar gelukkig geen import kosten of andere extra kosten hoeven te betalen. Stond een waarde van 25 dollar op het pakketje.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zojuist een mooie aluminium koffer ingericht met plukschuim en de BLF GT en BLF Q8 een plekje gegeven.
Komen nog een paar doosjes met 18650's erin en mogelijk een oplader.
Mooi totaal pakket met een thrower en een flooder. :9

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/M8HB4eD.jpg

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
N.a.v: Raymond in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2" en de tip van @L.N. om eens contact op te nemen met de importeur, ben ik nu ook in het bezit van een nieuw lampje :)
Mijn e01 en e05 konden niet (rendabel) gerepareerd worden. Ik kreeg daarom het aanbod voor korting op een nieuw lampje.

Daarom voor de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/01lsPJrkDb61VG53lCaJzfga/full.jpg
(klikbaar) gekozen. Is de uc02ss van Fenix. Mooi roestvaststaal. Achteraf gezien was ik net zo lief voor Alu gegaan, want dat is een stuk lichter :)

Magoed, roestvaststaal is wel mooier :) Fijn klein dingetje, zonder ingewikkelde sos/flitstoestanden erop. Gewoon uit-zacht-fel en meer niet. Ideaal voor aan de sleutelbos.

Met dank aan de service van de NL importeur :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Over accu's gesproken, gebruik al tijden een Convoy S3 met een 7135x8 XM chip, die lust in de felste stand best wel wat sap (2800mA), een keuze die ik niet snel meer zou maken met name vanwege de warmte. De lichtkleur van 4300~4500k is wel echt super, en de iets minder opbrengst tov gewoon wit valt best mee. Een x6 zou meer dan voldoende moeten zijn en dan heb je 'iets' meer regeling dan net voldoende of alles verblinden...

Maar goed, accu's dus. :P Al een jaar of 2 een setje bekende Eagletac 2600's van Nkon in gebruik die mij slecht bevallen. De spanning zakt snel in waardoor de bruikbare hoeveelheid energie al een heel stuk lager is, plus inmiddels de 2000mAh moeilijk te halen is. :+

Tijd voor nieuwe dus. *O* Uiteindelijk bij KeepPover uitgekomen met een nieuwe serie 3500's, de 3400's kunnen iets meer load aan volgens de testen, maar voor mij is dit voldoende. Echt wel indrukwekkende cellen:
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/Keeppower%2018650%203500mAh%20(Black)%202015/Keeppower%2018650%203500mAh%20(Black)%202015-Capacity.png
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/Keeppower%2018650%203500mAh%20(Black)%202015/Keeppower%2018650%203500mAh%20(Black)%202015-TripCurrent.png
Zie: http://lygte-info.dk/revi...Black%29%202015%20UK.html

In mijn geval dus bij full load @2,8A zou ik een 3 uur de zaklamp kunnen gebruiken. :) Stuk beter dan nu net aan een uurtje. ;)

Leuke aanbieding op Banggood met 31% korting voor net iets meer dan 16 euro 2 cellen, en volgens de accutester lijkt het te kloppen. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/02/2018-02-03-13.09.31-Medium.jpg
O+

[ Voor 7% gewijzigd door Joopieboy op 03-02-2018 14:46 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
3500mah trek je echt wel sneller leeg dan 3 uur op 2.8 A.
In theorie is het 3.5/2.8=1.25 uur

Dat gezegd hebbende zijn het een van de beste batterijen met protectie. Dus zeker geen miskoop, maar verwacht er geen wonderen van dat het nu opeens 3 uur mee gaat ;)

edit:
staat ook in de test
Afbeeldingslocatie: http://lygte-info.dk/pic/Batteries2012/Keeppower%2018650%203500mAh%20(Black)%202015/Keeppower%2018650%203500mAh%20(Black)%202015-CapacityTime.png
zeg dat het 3.0 ampere is, kom je net iets boven het uur uit.

[ Voor 32% gewijzigd door defusion op 03-02-2018 15:17 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Weinig leven hier ;) Dan maar dubbelposten :P

Convoy S9 is binnen, eerste indruk is zeer goed. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-10-16.21.46-Medium.jpg
Afwerking is weer zeer goed te noemen, laden via usb werkt, de Keeppower 3500 mAh's passen dit keer wel (in de S3 net niet als ze opgeladen zijn, scheelt een mm ondanks de specs hetzelfde zijn als mijn Eagtec's). Hotspot is er nog maar beeld is breed genoeg, beetje hetzelfde als de S3. Goed genoeg om mee te wandelen. Qua output doet het ondanks wat de specs vermoeden niet onder voor de S3.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-10-16.22.01-Medium.jpg
Identificatie lampje is ook erg handig en lichtbeeld is goed genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-10-16.23.44-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-10-16.24.53-Medium.jpg
Al met al best tevreden. :) De S3 zit inmiddels al enige tijd op de fiets, de S9 gaat mijn jas in, en mijn Lightfire ligt met een Panasonic 3400 mAh cel in mijn werkkar. ;)

Edit: en twee foto's van mijn S3 en de S9 bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-11-10.07.14-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-11-10.07.40-Medium.jpg
Ik vind bij de S9 het ontbreken van de zilveren rand wel beter, algemene uitstraling is ook een stuk strakker. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 11-03-2018 13:16 ]

• salutem
  • Laatst online: 28-10 14:50
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/eiu0fy

Kennen jullie dat verhaal van die happy bunny?!? 🤪😜😎

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 14:35

skoozie

SCSI

dfrenner schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Ik dacht dat die lampjes standaard voor 18650 geschikt waren, maar ik moet dus een andere tube ervoor kopen begrijp ik?

Standaard voor AA dan?!
die Convoy S9 en BLF A6 zijn standaard 18650 maar kan je korter maken met een 18350 buis zodat er een 18350 baterij in kan.

zie hier onder voor verschil in formaat.
Afbeeldingslocatie: https://img.staticbg.com/thumb/view/oaupload/banggood/images/D4/EB/2cf412fa-92e1-4af4-b8c3-db0cc35a4587.jpg

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fraggert schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:04:
Kleine update over de LED-ombouw van mijn 4D maglite.

ik heb Magleds.nl even een mailtje gestuurd want ik twijfel tussen de goedkope 220 lumen drop-in of de 500 lumen vervangingsset (led, reflector) waarbij ik de variable focus verlies.

Ik twijfel tussen onderstaande ombouwen:

€ 12,-
220 lumen Module MGL-CD2 4,5 of 6cel
https://www.magleds.nl/index.php?page=maglite-c-cel

€ 25,-
>500 lumen Module MGL-CD3 3,4,5, of 6 C/D cell
https://www.magleds.nl/in...maglite-c-d-cel-highpower

de 220 optie is lekker goedkoop en met behoud van focus.

de 500 optie bied echt een enorme bak licht, ik verlies de instelbare focus en is een stukje duurder.

Ik hoop dat ik even twee foto's gemaild krijg van Magleds zodat ik het verschil even kan zien, dat beslist allicht wat makkelijker :)
Inmiddels mailtje terug met een foto van de 500 lumen CR5 van Magleds.

Magleds 500 lumen CR5

Ze hadden helaas geen foto van de 220 lumen versie maar ik vond op de website van Ledmag.nl
nog een collage met het verschil tussen de standaard 75 lumen, de 220 en de 400 upgrade.
Geeft zo wel een beetje beeld van de verschillen dacht ik zo. :)

ledmag 75 vs 240 vs 400

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou, knoopje eindelijk doorgehakt hoor :P

Ik ga voor lekker makkelijk en budget :)

Drop-in, Focusbaar, zuinig, 220lm, voor 12 euro op de mat thuis.

https://www.magleds.nl/index.php?page=maglite-c-cel

Module MGL-CD2 4,5 of 6cel
Type: CREE-XPG-2
Power: 3Watt
Brightness: >220LM
Beam Angle: 120°
Bulb Base: Maglite®
Color: Cool-White(7000-8000°K)

Afbeeldingslocatie: https://www.magleds.nl/uploads/images/bulbenfit.jpg

ik ben benieuwd d:)b

Ik zal een verslagje/reviewtje plaatsen hier

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, led-module ontvangen :)

Besteld via een mailtje, factuur terug via de pdf en dag erop bevestigingsmail dat betaling binnen is en module op de post is gedaan.
Verzonden in bubble envelop met de module in een plastic zakje met 2 visitekaartjes.

Module plaatsen is gelijk aan reservelamp dus dat stelt niks voor.

Zo'n upgrade voor 12 euro is echt aan te raden, wat een bak licht d:)b

En hier de voor en na foto's :P

Let wel, dit zijn 4 D-cellen uit 2015 ;) hoog tijd voor 'n nieuw setje :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j6m7cfkceFK2QcqSVrEVF4aQ/full.jpg

Links is voor, rechts is na het plaatsen van de module.

Ik ben er erg blij mee *O*

Edit: nog even nagevraagd, er kan ook gewoon gebruik worden gemaakt van oplaadbare LR20 Dcellen mocht ik dat gaan willen :Y

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 09-09-2018 08:25 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ChibiM schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:24:
Fraggert, als je het leuk lijkt kun je ook de buitenkant een beetje pimpen ;)

Kost wel wat zweet en misschien een beetje kramp in bepaalde spieren, maar ik vind het persoonlijk erg leuk/mooi om te zien.

Als voorbeeldje:
http://budgetlightforum.com/node/8644
Je hebt een paar vijltjes nodig en je kunt er allerlei dingen van maken.

Hier nog een voorbeeld.
http://budgetlightforum.com/node/13879
jeetje, wat een wereld gaat er open _O-

ik vond dit ook wel een hele gave :) :

https://www.xcapecap.com/products.html

Afbeeldingslocatie: https://www.xcapecap.com/images/sm_streamlite.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.xcapecap.com/images/sm_talon.jpg
rockhopper schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:59:
Mooie update @Fraggert Het laat wel meteen zien hoe matig de oude lampjes zijn (pre-led). Ziet eruit als een goede upgrade voor weinig geld, money well spent
cheers mate, ik ben er echt heel blij mee, slechts 220 lumen en een nare kleurtemperatuur op papier maar als je van je krypton hier naartoe upgraded dan lach je je inderdaad helemaal suf.

dikke aanrader imho d:)b

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-10 09:39
De Nitecore EA21 is ondertussen in gebruik genomen. Ben tevreden met de hoeveelheid licht, en het aantal standen. De aan/uit knop luister nogal nauw, waar je drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M7EyzgggOt9pLhf15Yk0dpeR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oW9yRAWnUgaHL03nUF6God5Z/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ke4rU12zaIBS0c7jvDy0F4xS/thumb.jpg

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:25
Zo, eindelijk de Maglite 3d voorzien van een ledje, heeft even geduurd voor ik deze 25 jaar oude lamp terug vond op zolder.
Links met de standaard lamp, midden met de goedkope TTS-3WCREE xp-g2 vervangings led. Rechts, niet helemaal eerlijk, een vergelijk met de 4000 lumens uit de Nitecore TM26.
Alles met de belichting vastgezet. Als ik deze instelde op de Nitecore zag je alleen maar zwart op de foto met het standaard Maglite lampje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xskbaXVW7wlvoqoRiMHfgGdz/thumb.jpg

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
Ik heb eindelijk een nieuwe headlamp :)
Het is uiteindelijk de Nitecore HC65 geworden :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hcxbh75l.jpg
Lekker veel licht uit de XM-L2 U2 main LED als het nodig is, en een extra high CRI LED voor als er wat minder licht nodig is. Daarnaast ook nog een rode LED, die wel handig is als je je nachtzicht niet wil verpesten.
Het heeft veel te lang geduurd, maar ik ben er wel erg tevreden mee.
Goeie opvolger voor m'n Zebralights imho.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eindelijk, na ruim 2 maanden wachten en een resend van Banggood, kwam 'ie dan toch binnen.
De Astrolux C8. (ik heb er 17,50 euro voor betaald)

Handzaam lampje! Ligt erg prettig in de hand. En werkt bij mij prima met een Keeppower protected 18650 accu.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7889/46975336942_42bb06a6c0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4803/46113623815_118f693fc9_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4888/46113623955_b25755e964_c.jpg

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ChibiM schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:42:
Ondertussen heb ik weer een hele lading aan zaklampen ontvangen van wuben a21 tot acebeam x45 tot imalent ms12. Er komt geen eind aan ;)
Wat doe je er mee? :+
Verzamelen of zo? ;)

Toegegeven ik vind het ook leuke gadgets, maar een stuk of drie, vier vind ik wel genoeg.
Tweetal Fenix L2D's. Die doen het al jaren, gewoon een gemakkelijk lampje met een paar penlights erin. Zitten verspreid over 2 rugzakken.
Daarnaast een Astrolux C8 voor het 'echte' werk; lekker handzaam, maar toch een bak licht.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4803/46113623815_118f693fc9.jpg

Daarvoor had ik een Nitecore TM16; maar die heb ik verkocht. Vond ik gewoon te massief, te zwaar. (en te verblindend >:) )
Vóór die TM16 had ik nog een Fenix TK45; maar die is gesneuveld door lekkende Duracell (bagger) batterijen. Wel compleet vergoed gekregen door Duracell, maar toen moest ik wel de TK45 inleveren/opsturen. Daarna was ik voorgoed genezen van die zogenaamde Durabagger. Alleen nog maar alkaline Lidl batterijen; is gewoon waar voor je geld. En lekken zeer zeker niet.

Oh ja, en voor in de gereedschapkist een el-cheapo LED lampje van de Aldi:
Afbeeldingslocatie: https://www.supermarktaanbiedingen.com/public/images/discount/2016/44/579577.jpg
lag een keertje in de uitverkoopbak, voor nog geen 2 euro! Is verbazingwekkend goed en handig voor in de gereedschapskoffer.

Ok, ok, ik heb wel weer wat besteld... niet echt een zaklamp zelf, maar een holster voor de Astrolux C8. Via eBay, voor het waanzinnige bedrag van maar liefst EUR 1,15. :) Nu nog afwachten hoe lang het duurt voordat 'ie binnenkomt...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehtweak schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:12:
[...]

...
Ok, ok, ik heb wel weer wat besteld... niet echt een zaklamp zelf, maar een holster voor de Astrolux C8. Via eBay, voor het waanzinnige bedrag van maar liefst EUR 1,15. :) Nu nog afwachten hoe lang het duurt voordat 'ie binnenkomt...
En is binnen!
Geen exclusieve :+ lamslederen holster, maar gewoon van kunststof, met klittenband sluiting en riembevestiging met drukknopje.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/zhsAAOSwkx5XEJLZ/s-l500.jpg
Voor dat geld, gewoon een prima hoesje! d:)b

Klein verschil met de productfoto is dat bij het hoesje wat ik heb binnengekregen de klittenband flap wat korter is en wat krapper overlapt, vanwege het dikkere uiteinde van de Astrolux C8. Maar sluit verder prima.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

smvs schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:58:
... of wordt het wellicht als slagwapen gezien? En zo'n Astrolux C8 zoals hierboven?
Een slagwapen? :?
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4803/46113623815_118f693fc9_c.jpg
AstroluxC8-4 by Erik Haak, on Flickr

Die C8 past gewoon in je hand. Een elektrische scheerapparaat is nog groter...

Mooie Plaatjes   

• Guusz
Nadat ik mijn Nitecore TIP aan m’n vader had gegeven, miste ik toch wel een klein edc lampje....
Dus toen ik de de Nitecore TUP zag met 1000 lumen Cree Xp-L led, was ik gelijk verkocht...
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/26x3h45vu8qwshq/IMG_20190816_152245.jpg?raw=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0d41fs7f5xpgeea/IMG_20190816_152312.jpg?raw=1
Mooi lampje met het oled schermpje..., maar ik moet zeggen dat ik h’m toch wel iets dikker vind dan ik gehoopt had...

Afijn, toen ik een paar dagen later de Nitecore TIP nog voor €15 in een flashsale bij Gearbest voorbij zag komen, die ook maar weer besteld :+

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-10 13:17
Wat vinden jullie van de lampen van Acebeam? Ik moet nu wat lampjes van verschillende merken aan het testen en ik ben aardig onder de indruk van hun producten. Mijn favorieten zijn tot nu toe de TK16 en de W30.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7j49msil.jpg

De TK16 is echt een EDC lampje, ongeveer ter grootte van een 18650 accu. Deze TK16 komt met drie Luminus SST-20 leds met een CRI van 95, die zo'n 1250 lumens output geven. Maar ze zijn ook met andere led's te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bdqvGxal.jpg

De W30 heeft slechts een lichtbundel van 500 lumen, maar schijnt wel 2400 meter ver. Het is 's nachts alsof je een lightsaber vasthebt. Hij werkt met een LEP (Laser Excited Phosphor) emitter en heeft dus een extreem gefocuste straal. Erg indrukwekkend, maar ik ben benieuwd in welke situaties hij echt geschikt zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ghng9pal.jpg

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fraggert schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:22:
Zo, led-module ontvangen :)

Besteld via een mailtje, factuur terug via de pdf en dag erop bevestigingsmail dat betaling binnen is en module op de post is gedaan.
Verzonden in bubble envelop met de module in een plastic zakje met 2 visitekaartjes.

Module plaatsen is gelijk aan reservelamp dus dat stelt niks voor.

Zo'n upgrade voor 12 euro is echt aan te raden, wat een bak licht d:)b

En hier de voor en na foto's :P

Let wel, dit zijn 4 D-cellen uit 2015 ;) hoog tijd voor 'n nieuw setje :+

[Afbeelding]

Links is voor, rechts is na het plaatsen van de module.

Ik ben er erg blij mee *O*

Edit: nog even nagevraagd, er kan ook gewoon gebruik worden gemaakt van oplaadbare LR20 Dcellen mocht ik dat gaan willen :Y
Kleine update :)

Bijna een jaar verder en de LED-upgrade bevalt nog prima. De Maglite heeft inmiddels heel wat meer actie gezien. Naast mijn BlackDiamond-hoofdlamp gebruik ik de 4D de laatste tijd erg veel omdat we een brandweertruck aan het ombouwen zijn tot expeditietruck.

Ondanks een verlichtte hal is het handig een bak licht te hebben als ik onder het chassis door moet om allerlei onnodige kabelarij te verwijderen. Ook kan de LED-lamp wel tegen een stootje want hij is al meer dan eens naar beneden gestuiterd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iJE8ARFuXFGOwihaUTF7Fctt/full.jpg

Kortom, ik dacht ik post nog even mijn bevindingen. Ik ben blij dat ik de upgrade gedaan heb.
Als ik nog eens, viavia, tegen een oude Maglite aanloop dan denk ik dat ik daar zo'n echt hele felle in ga zetten >:) .

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een Zanflare F1 gekocht en getest op vakantie in Bulgarije. Er ging een wereld voor me open, opeens hoef je niet meer voor het donker is terug in de bewoonde wereld te zijn. Of het verstandig is om in het pikkedonker te gaan lopen in een omgeving waarvan je niet goed weet hoe veilig die is na zonsondergang laat ik maar even in het midden, dit is een persoonlijke overweging. Mijn redenering was dat als je iemand wil beroven je niet op een donker bospaadje gaat zitten wachten op die ene gek als ik per avond die daar met zijn zaklamp gaat lopen.

Youth Hill, Plovdiv. Ik dacht een shortcut te nemen en snel weer op de normale weg uit te komen, maar het bleek een op zichzelf staand pad wat volledig naar beneden ging. Hier kwam ik overigens zowaar een tegenligger tegen, die me vriendelijk groette en overigens zelf (held!) geen zaklamp bij zich had. Dit is volgens mij op de hoogste normale (niet-turbo) stand. Het was iig meer dan genoeg licht:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hjRMrdvx/20191012-194216.jpg

Wat betreft de Zanflare F1 (4500-5000K versie): Ik heb hem gekocht voor 15.40 euro bij de Zanhome store op AliExpress. Als batterij gebruik ik een 3500 mAh Keeppower protected buttontop 18650 batterij, gekocht bij NKON. Dit werkt prima samen. Een flat top werkt misschien ook, maar in deze review geven ze aan dat het positieve contact in de lamp flat is, en dat als je ook een flat batterij gebruikt er mogelijk geen goed contact gemaakt wordt.

Wat betreft de bediening: De Zanflare heeft 2-knops bediening en is daarom simpel te bedienen. Ik dacht eerst dat de 2 knoppen een voordeel zouden zijn, maar ik ben nu niet meer 100% overtuigd. Gezien de aan/uit knop achterop zit, kun je de lamp dus niet eenvoudig aan/uit doen met de duim van de hand waarmee je de lamp vasthoudt. Wel kun je door de modi cyclen tot je bij moonlight uitkomt, wat praktisch gezien ook soort van uit is (verbruikt amper iets en in moonlight modus kan hij ook prima in je broekzak), maar dan moet je dus wel door alle normale standen heen. Ook ben ik niet 100% overtuigd van de kwaliteit van de micro USB aansluiting (het is een beetje rommelen om een kabeltje er goed in te krijgen).

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik overweeg nu toch (ook) de aanschaf van een Olight S2R Baton II. Deze heeft 1 knops bediening, en heeft laden via inductie. Nadeel van dit laatste is dat je een speciale Olight laadkabel altijd bij je moet hebben, maar er zit iig geen micro USB poort op de lamp die stuk kan. To be continued.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mschol Als je je zaklamp snel wilt hebben, valt de China optie eigenlijk af.
Tja, en dan moet je dokken en hier in NL (of b.v. via amazon.de) bestellen. Waarbij je uiteraard voor dat bestelgemak meer geld kwijt bent.

Ik heb zelf wat oudere modellen Fenix (LD2) en die bevallen goed. Gewoon met simpele (al dan niet oplaadbare) penlights erin.

M'n meest recente Astrolux C8:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4803/46113623815_118f693fc9_c.jpg
Vind ik ook een zeer handzaam lampje. En waar voor je geld. Heb er nog geen 18 euro voor betaald.

Mooie Plaatjes   

• smvs
  • Niet online
Ik heb onder het motto één is geen er een lamp bijgekocht naast mijn Zanflare F1: De Olight S2R baton II.

Van beide lampen zijn al zat reviews te vinden, maar hier de belangrijkste verschillen op een rij:

Zanflare F1
- Prijs: 15 euro bij AliExpress + losse protected buttontop batterij van 12 euro bij NKON inclusief verzendkosten is samen 27 euro (note: op AliExpress lijkt de Zanflare F1 momenteel niet meer verkrijgbaar. Ik kan hem nog wel vinden op Gearbest, maar daar is hij een stuk duurder)
- Aantal lumen: 1240, 590, 290, 50, 1 lumen (moonlight)
- Opladen via Micro USB (verborgen achter een ring met schroefdraad, dus geen gaar klepje)
- Kleur: 4500-5000K (licht gelig). Er is ook een wittere versie overigens.
- Bediening: 1 knop voor aan/uit, 1 knop voor mode wisselen
- Geen magneet
- Werkt met standaard 18650 batterijen
- Formaat: redelijk lomp
- Modes: moonlight, dan 3 normale standen, turbo, strobe, SOS
- Waterdichtheid: IP-68
- Lockout: Je kunt de dop een klein beetje losdraaien, dan gaat hij niet meer aan. Maar sowieso is de lamp nog nooit spontaan aangegaan bij mij. Voor de veiligheid zet ik hem voor ik hem uit zet altijd in moonlight mode, mocht hij dan aan gaan in mijn tas dan doet hij dit op een zeer lage stand.

Olight S2R baton II
- Prijs: 76 euro (batterij inbegrepen) inclusief verzendkosten bij multitools.nl
- Aantal lumen: 1150, 400, 120, 15, 0.5 lumen (moonlight)
- Opladen via inductie (magneet)
- Kleur: 7500K (wit). Dit is de enige versie die er is.
- Bediening: 1 knop voor alles
- Magneet aan de achterkant
- Gebruikt proprietary 18650 batterij wegens opladen met inductie (functioneert wel met standaard 18650 batterij maar deze kan dan niet in de lamp opladen)
- Formaat: Ongelovelijk klein voor een 18650 lamp
- Modes: moonlight, dan 3 normale standen, turbo, strobe
- Waterdichtheid: IPX-8
- Lockout: Je kunt hem als je echt zeker wil zijn bij de kop losdraaien. Hij heeft ook een elektronische lockout mode: door de knop 2 seconden ingedrukt te houden gaat hij niet meer aan als je de knop in drukt (je moet hem dan eerst weer 2 sec ingedrukt houden)

En nog een derde lamp: De Olight Baton Pro
Dit is de nieuwste kleine lamp van Olight. Deze heeft hogere specs (2000 lumen in turbo mode), maar heeft bijvoorbeeld geen echte moonlight mode (begint bij 5 lumen) en is ook duurder dan de S2R baton II. Op basis van onder meer deze vergelijking heb ik de Baton Pro gelaten voor wat die is en ben bewust voor de S2R baton II gegaan.

Mijn ervaringen
Ik heb de Zanflare F1 al getest op vakantie. Het is een toplamp met (iig voor mij) meer dan voldoende licht en een zeer eenvoudige / makkelijk te snappen bediening. Niet heel elegant, maar voor het geld echt een fijn ding. De Zanflare doet iig op papier qua prestaties niet onder voor de Olight.

De Olight is qua uitstraling van een ander niveau. Veel kleiner, als je ze naast elkaar ziet geloof je bijna niet dat het beide 18650 lampen zijn. De Olight is echt een juweeltje, en is doordat hij aanzienlijk kleiner is makkelijker mee te nemen in een jaszak. Het witte licht (wat soms als nadeel wordt uitgelegd, niet specifiek bij deze Olight, maar in het algemeen) vind ik niet storend denk ik. Waar ik nog niet uit ben is wat ik vind van het laden via inductie. De Zanflare kan met iedere Micro USB kabel opgeladen worden. Voor de Olight moet je de specifieke inductie/magneetkabel bij je hebben. Uiteraard is inductie wel duurzamer, want er zit geen Micro USB poort op de Olight die stuk kan gaan of waar water in kan komen.

De tijd zal leren welke lamp mijn voorkeur heeft, maar ik heb nu voorlopig iig weer even genoeg speeltjes 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jShm0hx2/20191124-175503.jpg

Edit:
Ik heb beide lampen naast elkaar getest op wat echt donkere paadjes. Ik moet zeggen dat de Zanflare F1 mijn voorkeur heeft. De Olight is erg mooi en compact, maar heeft ook enige nadelen: De high is 'slechts' 400 lumen, dus er zit nogal een gat tussen high en turbo (van 1000+ lumen). Ik mis ook wat throw met de Olight. Daarnaast vind ik de erg witte lichtkleur (toch) minder prettig. De Zanflare daarentegen heeft een high van 600 lumen en ook aanzienlijk meer throw, dus je kunt verder zien op het pad. Nu kunnen deze 2 laatste zaken ook weer potentiële nadelen opleveren, namelijk respectievelijk een kortere batterijduur en minder flood/zicht rondom. Echter, met het beam pattern van de Zanflare kun je ook op mid nog prima een bospaadje verkennen. Daarnaast lijkt bij de Zanflare de throw niet ten koste te gaan van de flood. De Zanflare lijkt met andere woorden een heel uitgekiend beam pattern te hebben (althans ik ervaar het als erg prettig). De Zanflare is echt een blijvertje voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door smvs op 04-12-2019 08:10 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ding is binnen :)

d:)b =

*goeiendag! wat een bak licht voor zo'n klein ding
*lekker licht
*zeer klein
*2 standen (dim/fel)
*micro USb makkelijk (telefoonlader)
*bouwkwaliteit

-O- =

*bediening dmv lensdop draaien (heb liever een drukknop, altijd gevoel dat de dop er een keer afgaat tijdens vervoer etc hoewel dat bij deze niet kan omdat je de lensdop helemaal los moet draaien om bij de laadpoort te komen en de dop wordt tegengehouden op de uiterste stand en kan er dus niet af.)

En omdat foto's altijd leuk zijn :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OUwXCiFj5RIApPpc7HWYpBrG/full.jpg

Ter vergelijk in mijn hand gelegd met mijn Leatherman Wingman en bij mijn sleutels.
Mijn ouwe trouwe VW logo (aan de huissleutels) van mijn lievelingsauto (RIP '88 Golfje GTI MKII) of mijn bieropener (autosleutel; voor het contrast: ik rijd nu een Ford Fusion :+ ) die ik ooit kreeg bij de aankoop van een zwikje sportklimspullen.

Nu even zien welke sleutelhanger gaat sneuvelen :P

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MaffeMaarten schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Beter nog zou een NL winkel zijn die de FW3A verkoopt, voor een niet te bizarre meerprijs. Die heb ik tot nu toe niet gezien, maar als iemand iets weet hoor ik dat graag.
Wat noem jij een bizarre meerprijs?

Ik zie 'm b.v. op amazon.de voor 45 euro en binnen enkele dagen in huis.
Op BG vragen ze er ook 40 euro voor... (en dat loop je het risico mogelijk BTW/inklaringskosten te moeten betalen)

Ik vind nog steeds dat deze Astrolux:
een hele goede deal is.
Heb er nog geen 20 euro voor betaald.
Moest er wel lang op wachten, via BG.

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 03-01-2020 10:40 ]

Mooie Plaatjes   

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53

JB

Cédric roelt!

Ik ben inmiddels ook toe aan iets beters maar wel voor "normale prijzen". Komende van een aantal 3 euro dingen uit China wil ik graag 2 mooie kleine lampjes (liefste formaat FW3A) om samen met mijn zoontje op pad te kunnen. Wensen (mits realistisch);

- (USB) oplaadbaar ipv gewone batterijen
- Aanpasbare beam om echt ver te kunnen schijnen
- Compact
- Dikke lichtbundel (de huidige lampen schijnen voor mijn gevoel "de vogels al uit de bomen" maar echt geen idee hoeveel lumen zoiets doet :?)

De huidige "military lamp" die we hebben, met mega lelijke beam op de kleinste bundel (uitgetrokken);

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/01/08/01.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/01/08/02.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/01/08/03.jpg

Zou helemaal gaaf zijn als we een deal in NL/Amazon kunnen vinden, ivm a.s. vrijdag speurtocht in de bossen van zijn voetbalclub

Het is een Led Lenser MT10 geworden 8)

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/01/11/01.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door JB op 11-01-2020 10:23 ]

Mijn boefje is liev!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fraggert schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:02:
Ding is binnen :)

d:)b =

*goeiendag! wat een bak licht voor zo'n klein ding
*lekker licht
*zeer klein
*2 standen (dim/fel)
*micro USb makkelijk (telefoonlader)
*bouwkwaliteit

-O- =

*bediening dmv lensdop draaien (heb liever een drukknop, altijd gevoel dat de dop er een keer afgaat tijdens vervoer etc hoewel dat bij deze niet kan omdat je de lensdop helemaal los moet draaien om bij de laadpoort te komen en de dop wordt tegengehouden op de uiterste stand en kan er dus niet af.)

En omdat foto's altijd leuk zijn :) :

[Afbeelding]

Ter vergelijk in mijn hand gelegd met mijn Leatherman Wingman en bij mijn sleutels.
Mijn ouwe trouwe VW logo (aan de huissleutels) van mijn lievelingsauto (RIP '88 Golfje GTI MKII) of mijn bieropener (autosleutel; voor het contrast: ik rijd nu een Ford Fusion :+ ) die ik ooit kreeg bij de aankoop van een zwikje sportklimspullen.

Nu even zien welke sleutelhanger gaat sneuvelen :P
Belofte maakt schuld :)

De kleine Olight van de actie zit aan mijn huissleutels. Met uitzondering van de tuin zet ik namelijk geen stap buiten de deur zónder mijn huissleutels en op deze manier heb ik hem dus altijd bij me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hysMM40UHmR8N8WR1I6BebV8/full.jpg

Ik heb de lamp nog niet werkend uit mijn broekzak gehaald dus de kop draait niet makkelijk rond. Voor de zekerheid even gechecked maar na het helemaal losdraaien van de kop kun je bij de micro-USB aansluiting om hem te laden en daarbij blijft de kop zitten, die komt niet los van de lamp dus daar is goed over nagedacht.

blij mee d:)b

• rockhopper
  • Laatst online: 02-11 12:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooie gelegenheid om even dit pareltje te posten:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/jlxhb7p4l5f41.jpg

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• TomK85
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-08-2024
Wat foto’s van de collectie!

De oudjes:
- Maglite 3D
- Mini Maglite
- Surefire 6P issued voor KCT. Wel voorzien van een Malkoff Dropin

De nieuwe generatie
- Zebralight SC600 MKIV
- Frelux Synergy I
- Malkoff Hound Dog 18650
- Malkoff Wildcat V6
- HDS Systems Rotary UV
- HDS Systems Rotary 325 NLT (5000k)
- HDS Systems Rotary 250 (6200k)
- HDS Systems Rotary High Noon (5700k)
- HDS Systems Rotary SS40 (4000k)
- HDS Systems Clicky NB45 (4500k)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RVjJy6w2/17629702-5949-4-BEC-9804-011130-E6-A5-BF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cLy6XqSS/392383-DA-B3-F8-4-A3-A-9-C41-E5-CDE62-B368-C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/j5dDPzrn/4-DF6-E303-CFDC-4853-A43-A-5-BBC65-E2-AF94.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tRvxdmJq/63-FEFAD5-2-B4-F-4-D11-981-E-CFC4-B37-CF75-C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3NzNsV02/90-AA5-D0-E-E7-EF-434-B-85-EA-0170-A24-CC8-FB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wxr1Ry43/92-A45335-0655-4590-9-F20-E9-A735428278.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yNKg6MQP/9-BFC98-B7-D91-A-407-B-967-F-388545-FE982-B.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qMCzsJWw/B49-F8779-AE0-F-4-B1-F-93-AE-FC893273-E03-C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Px3P4Pt3/C3-B946-B8-3050-42-E8-B5-D6-3536-BE14118-F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nhB9JFkr/D39-EDE4-B-0744-4906-995-E-1-F8-E78-BB594-B.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zfkLyx41/DDECE813-6-F7-C-4-AA8-BB20-BD465-BD3-ED2-C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yxDWrsxV/E45-DF9-FE-A2-B1-4-F7-E-87-B1-DD6858268766.jpg

De Wildcat is hiertoe in staat (heeft best wel wat throw)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHB496dy/2-A086967-0932-4662-B2-C4-A73700558-B3-A.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5y99Z1tH/D52-A89-DB-9-F97-4564-A6-C9-C221-B7-B39007.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door TomK85 op 10-02-2020 16:31 ]

• smvs
  • Niet online
HyperH schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:53:
De bestelling is inmiddels de deur uit en ik ben voor de Astrolux EC01 gegaan.[...]
Ik heb ook een Astrolux EC01 besteld. Net voor Chinees nieuwjaar, en net te laat om hem daarvóór nog op transport te krijgen. Maar hij is toch binnengekomen uiteindelijk. Een Molicel INR21700-P42A erbij gedaan.

Eerst maar eens laden. Dit wilde ik niet thuis zonder toezicht doen, helemaal niet met een lamp + batterij die nieuw voor mij zijn, dus hup aan de powerbank in de trein (met een USB C kabel van Blitzwolf, zijn fijne kabeltjes, net als UGreen trouwens):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c4n53bFr/20200304-155618.jpg

Dan testen op een donker paadje. In de Randstad valt het nog niet mee om een echt donker pad te vinden, maar dan toch gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9fWxvFC7/20200304-220325.jpg

Ik weet niet of de foto helemaal recht doet aan de lamp, mijn simpele Samsung A6 heeft zijn limieten. Het was iig (helemaal op turbo) een bak licht waar je u tegen zegt. Leuk speeltje dit ding.

Ik vind wel de UI redelijk gecompliceerd, met zoveel keer klikken voor dit en zoveel keer voor dat etc. Je mag de handleiding er wel bij houden of een goed geheugen hebben anders kom je er niet uit. Ik zou deze lamp niet aan een familielid geven als cadeau denk ik, dus in die zin vind ik het juist meer een lamp voor fanaten dan voor beginners*.

*Ja en ik weet dat de EC01 een zogeheten muggle mode heeft, maar die is niet bepaald perfect als ik de reviews mag geloven. En dan nog, ook al zou muggle mode goed werken, dan moet je maar hopen dat de lamp daarin blijft.

Note: Sofirn heeft een lamp die erg lijkt op de EC01, dit is de Sofirn SP33 V3.0. Eén van de verschillen is dat de Sofirn native gezien een 26650 lamp is, en dat een 21700 batterij er met een adaptertje in moet, wat mogelijk wat gaat rammelen (rammelen met een 21700 is iets waar de Astrolux MF01 mini bijvoorbeeld last van heeft). Dit soort lampen hebben voor de beste prestaties baat bij een (relatieve) high drain cell, en dit soort cellen zijn het beste verkrijgbaar in het 21700 formaat (mijn genoemde Molicel, of de Samsung 40T). Dit, en ook het feit dat de Sofirn (iig qua specs) een koelere tint heeft, deed mij voor de Astrolux EC01 kiezen. Echter, de Sofirn heeft de voordelen dat je deze ook inclusief batterij kunt bestellen (misschien niet per se de best presterende batterij, maar je krijgt dan iig wel een compleet pakket), en dat deze wat minder functies heeft en dus minder snel 'van slag' kan raken. Dus ook de Sofirn is denk ik helemaal geen gekke optie.

Edit: De Sofirn SP33 V3.0 lijkt nu ook in 5000K verkrijgbaar ipv alleen de wittere 6500K, althans in de Sofirn Official Store op AliExpress kun je een 5000K versie kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door smvs op 11-03-2020 23:57 ]

• smvs
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:29:
[...]

Nou ben ik geen hardcore Potter-fan...maar deze had ik nog niet eerder gehoord, is een muggle-mode de instelling voor een tech-device dat "de gewone mens" hem ook kan bedienen? :? :)

Wat een humor _O- d:)b
Ja hij wordt dan simpeler te bedienen, en de output wordt drastisch verminderd. De output wordt zoveel minder, dat het eigenlijk een totaal andere lamp wordt.

Een Potter boek heb ik nog nooit opengeslagen, maar dan weet ik ook weer waar dat vandaan komt ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4xJxTvH3/Muggle.jpg

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:56:

Als laatste zie ik twee verschillende kleuren. 5000 Kelvin en 6500 Kelvin. De 6500 Kelvin versie is momenteel maar 26 euro. Maar ik zie dat de 5000 Kelvin versie aangeraden wordt, omdat die 'warmer' is. Wat zijn de gedachtes daarover?
Dat ligt eraan wat je ermee wil gaan doen, wil je voor je voeten schijnen op een pad in het donker is 6500K prima, wel doet dat (zoals @rockhopper en @citruspers al vermelden) heel erg koud aan, dat is echt witterdanwtitwitwitst :P
Wil je wat meer doen, op je kaart kijken, in de tent rondschijnen om je sokken te zoeken etc, dan is een iets vriendelijker kleurtemperatuur wel aan te raden.

Mijn waaklamp buiten doet 20watt 6500K met 1900 lumen bij de voordeur en dat is echt geen sfeerlicht hoor :+

5000 is al erg koel maar voor zo'n zaklamp zou dat mijn keuze zijn boven de 6500.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAmOFJWM4uuV2MA4Gicozy9O8VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix0vRHBdTDTm8Yk8jQtENFTB.jpg?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

rockhopper schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:04:
Bijna iedere lamp met 600 tot 1000 lumen zal voldoen mits hij op de staart/achterkant kan staan (tailstand)
Je richt de zaklamp naar het plafond en je zult zien dat je bijna de hele ruimte goed verlicht (wit plafond werkt beter dan bruine schrootjes, maar gelukkig zijn de meeste plafonds wit)

Meer lumens zal altijd een beter resultaat geven, maar in een budget is er veel te vinden.
Let wel dat betrouwbaar geld kost en dat je zo dus vanzelf in een prijziger segment komt.
De grote merken worden meestal wel in dit topic vermeld.

Persoonlijk vind ik de campinglights niet zo fijn omdat je toch min of meer tegen het licht kijkt.
Ik heb het even getest met mijn Anker Bolder LC40 die normaal in de meterkast staat en die geeft in de zwakke stand al voldoende licht af, de lamp is 400 lumen dus ik neem half aan dat de zachte stand 200 lumen is. Voor op tafel of in de vensterbank denk ik dat je met 200 lumen al een heel eind komt.
Het enige nadeel van de Anker is dat ie na een uurtje aan te hebben gestaan serieus warm begon te worden, dat lijkt me niet erg goed voor de accu op lange termijn.
ehtweak schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Maar die zijn er toch ook?

Als ik zoek op 'Xiaomi camping' of ' - outdoor light' op AE, BG, zie ik toch best wel wat bruikbaars voorbij komen...
Bedoel je de Xiaomi Beebest FZ 101 ? Opzich wel een tof ding, helemaal omdat ie met diffuser in de box komt maar is met $25-30 aardig aan de prijs. Ik weet dat ik heel erg op budget zit te hameren maar hoe goedkoper hoe meer ik er kan meenemen. Ik neem er een aantal mee als cadeau voor de directe familie en als ze bevallen wil ik misschien wel een importlijntje opzetten om ze daar wat wijder te verspreiden.

Vorig jaar had ik een stel Xtorm Power Banks mee met de welbekende buigbare USB-lampjes van de Action.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcFji9F0tPFa7N8PiGGDKeHYhIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhrDVkE4fP3kD8lstZpXfyfN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JodbSviqLQmB_6Vo4bXHcZhOyyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8xWA19Ctsqoofonah0hrVCS.jpg?f=fotoalbum_tile

De helft van de Action lampjes heeft het ondertussen begeven maar voor €1 per stuk waren ze een leuk experiment. De powerbank is wel een hit, meer dan genoeg licht om een kamer redelijk te verlichten en de hele achterkant bestaat uit een batterij kleine ledjes met een mooi grote heatsink ertussen waardoor de boel amper warm wordt. Het paneeltje was geen doorslaggevende reden om ervoor te kiezen maar blijkt een leuke bonus als ze het ding weer eens vergeten zijn op te laden :P Het is dat ze €30 zijn anders waren het ideale dingen.

Er is vooral vraag naar licht op meerdere punten, en dat hoeft niet mega helder te zijn. Dus bv. een lamp op of boven de koffietafel en een bij het bureau kom je al een heel eind.
thijsco19 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:21:
[...]

Budget is natuurlijk allemaal relatief. Maar persoonlijk is die zijn prijs meer dan waard! Al snap ik dat de prijs, inclusief 4x 18650 die je nog apart moet kopen, te hoog is. Het is dat ik hem goedkoper kon kopen aangezien ik mee deed met de 'group buy'.

Tja, dat kan je dus niet weten. Het is altijd maar een gok, of uitgaan van reviews van internet. En zelfs dan blijft het een gok aangezien er vaak zat kleine wijzigingen worden doorgevoerd die niet altijd beter zijn.
Eigenlijk weet ik niet wat nu een beetje goed opties zijn uit china land. Er waren wel wat opties maar die zijn volgens mij ondertussen al weer discontinued.

Nog wat even rond zitten snuffelen, misschien is dit een optie?
https://www.knivesandtool...are-campinglamp-blauw.htm

Of wat @rockhopper zegt, een zaklamp op zijn achterkant neerzetten. Maar dan heb je juist dat je in het licht kan kijken, tenzij je de zaklamp op oog hoogte kan neerzetten of een diffuser gebruikt.
Dat is dus de de markt die ik zoek, tussen high end spul en de goedkope Chinese Aliexpress troep in. Gelukkig zijn er ondertussen Chinese merken die goede spullen zonder fratsen maken voor een budgetprijs maar ja, probeer ze maar eens te vinden.

Die Fenix is opzich qua formfactor op het eerste gezicht een leuk ding. Mag best groter voor bv een goede warmteafgifte maar als het ook zo klein kan hoor je mij ook niet klagen.

Ik kwam net deze tegen. Heeft een goede prijs en een makkelijk vervangbare 18650/3xAAA die je ook nog eens met een usb kabel in de lamp zelf kan opladen. Misschien bestel ik wel een sampeltje als het er morgen nog steeds goed uit ziet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• smvs
  • Niet online
@ChibiM: Mij is dat ding te groot. Voor runtime zou ik persoonlijk een USB lamp + dikke powerbank meenemen (bijvoorbeeld deze Blitzwolf die erg goedkoop is). Wel een mooie review niettemin :)

Challenge: volgende keer alle lampen van pakweg de Gamma? :+ YouTube: I Bought EVERY Flashlight at Home Depot!

---

Ik had nog een bike mount liggen en heb deze eens op mijn fiets geschroefd, met daarin mijn Astrolux EC01. Helaas is die mount niet - zoals de afbeelding wel impliceert - traploos 360 graden draaibaar. Als je hem zou proberen vast te schroeven zoals op de foto, dan komt hij toch weer gewoon parallel aan de onderste helft te staan, OF in een hoek van 90 graden daarmee.

Echter de horzontale draaibaarheid is niet het belangrijkste, het is vooral verticaal. Als je de mount niet te vast op het stuur van je fiets schroeft kun je hem naar onder of boven draaien, al naar gelang er wel of niet tegenliggers zijn. Je wil natuurlijk voorkomen dat je mensen verblindt, wat wel een reëel gevaar is en waar je echt voor moet opletten. Verder kun je ook nog spelen met de helderheid van de lamp, deze hoeft natuurlijk niet de hele tijd op vol vermogen te staan.

Idealiter zou je 2 lampen moeten hebben: 1 die een beetje naar beneden gericht staat zodat je deze altijd kunt laten branden, en 1 die je echt recht naar voren gericht hebt staan en alleen aan zet als het kan (Een beetje zoals groot licht bij een auto dus). Gelukkig arriveert spoedig een Sofirn SP33 V3.0, dus to be continued.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB_dJ6ZVjaK-hHlzGxBq3UylKpU=/f/image/wRKKqXMSWnKGpK1qClwYdsGg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oyGpPf_qGoxc6zTQPDbuu2KOns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyRDZf6cIIFNIYSWBHRhQ4so.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens wordt bij lampen die echt voor fietsen gemaakt zijn beweerd dat deze niet verblindend zijn omdat deze een 'cut-off line' hebben boven een bepaalde hoogte. Zie bijvoorbeeld deze lampen. Maar goed, ik bezit nu eenmaal gewone lampen en geen echte fietslampen. Misschien dat ik later nog eens lampen probeer die echt voor de fiets gemaakt zijn.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Naast de gewone 18650 Li-ion batterijen voor mijn zaklamp gebruik ik ook al jaren de bekende Panasonic Eneloop NiMh batterijen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/08/2017-08-16-16.47.24-Custom.jpg
Voor de 18650's heb ik vroeger eens een Xtar VC2 gekocht, alleen helaas kan die geen NiMh laden.
Daarvoor dus een paar jaar geleden een VC2 Plus besteld, prima lader verder maar nu mijn vriendin erom vroeg een mooie reden voor een upgrade. :P
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2860/8220/products/XTAR-VC4S-2T_grande.jpg?v=1574129130
Nu dus een VC4S besteld. :Y

4 tegelijk en wat sneller lader. Zie review: https://lygte-info.dk/rev...r%20Xtar%20VC4S%20UK.html

Ben erg benieuwd hoe die gaat bevallen. :)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft iemand de Nightwatch NSX4 al eens in z'n handen gehad?
4x Cree XHP50.2 LEDs van 18W per stuk
Zou met een 26650 accu zo'n 11.000lumen moeten geven (kort, in turbo mode)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0031/0155/6806/products/450fa93da89bc4d8d7f72bf50c70f2e4.jpg

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Grumsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik heb afgelopen week mijn bij Banggood bestelde Astrolux MF01 ontvangen en die heeft de nieuwe messing plaat erin zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkSi9AbDZrkp2L0xonfpu5i6mhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4jKNWL3mviXGSMGGDmAVKPl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moest wel meer dan een maand wachten voordat die verzonden werd, blijkbaar moest er een nieuwe batch binnenkomen. Denk dat het een beetje afhangt van welke versie je besteld of je een oude of een nieuwe krijgt. Ik heb de koper/aluminium versie met de XPL HI 3B LED. Helaas is de prijs ervan wel erg omhoog gegaan in de tussentijd, ik heb ongeveer de helft betaald van de huidige prijs.

• smvs
  • Niet online
@Grumsel : Nice!

Het staat er wel letterlijk ook bij nu bij Banggood zie ik nu, zowel bij de aluminium als de copper/aluminium versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCaWqyHAqExijioLRkLjsCYFf7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQRzIXPskZPIgu4ITiHZGITu.jpg?f=user_large
(daar staat copper en geen brass, nou ja iig geen plastic).

De copper/alu versie van de lamp is beter qua hitteafvoer als het goed is? En wat waren je overwegingen om voor de XPL Hi 3B te gaan, en bevalt die keuze?

• smvs
  • Niet online
Vanuit de Sofirn official store op Aliexpress heb ik een Wurkkos FC11 geleverd gekregen. De Wurkkos FC11 is een 18650 lamp uit de Sofirn stal met een 5000K Samsung led. Er is geen officiële 18350 tube, maar voor de Sofirn SP40 bestaat deze wel (is ook los bestelbaar bij Sofirn + optioneel een tail cap) en deze past er op (De styling komt niet helemaal overeen, maar alla). Het is een leuke EDC lamp die USB-C oplaadbaar is en een magnetic tail cap heeft.

Zo'n 5 dagen nadat ik besteld had (uiteraard ..) kwam er ook een 2700- en 4000K versie beschikbaar. Misschien ga ik die ook nog uitproberen.

Ik had gekozen voor de versie met 3000 mah 18650 batterij. Dit is een button top batterij van Wurkkos/Sofirn zelf (of deze protected is weet ik niet). Ik moet nog een 18350 batterij proberen, dit zal vermoedelijk de Keeppower 18350 1200mAh (protected) worden.

-----

Hieronder de Wurkkos FC11 met de standaard 18650 tube, naast een Olight S2R Baton II (tevens 18650). Rechts de 18350 tube voor de Wurkkos FC11 (van een Sofirn SP40). Het blijft verbazingwekkend hoe compact de Olight S2R Baton II is, maar goed daarom kost die 75 euro en de Wurkkos 25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcxguyfXPp5ZPcQad8Ao7lTTHVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NIf95JlOzAg9UBdJliBl7HQ.jpg?f=fotoalbum_large

De Wurkkos FC11 met de 18350 tube gemonteerd, naast een Olight S2R Baton II (18650).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftoc2FjqnuiCrv7-2hjODxgd2h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfEzr4DnJRy56yDbc8frT6UR.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ChibiM schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:35:
Wat zijn jullie 2021 zaklamp wensen?
Niet echt.
Of welke zaklampen willen jullie dit jaar kopen?
Waarom zou ik iets nieuws kopen als de bestaande zaklampen nog gewoon prima funktioneren?

Ik heb 2 stuks Fenix L2D's; die het al jarenlang gewoon goed doen. Prima klein handig zaklampje, met naar verhouding een flinke bak licht uit 2 gewone AA-celletjes (of oplaadbare Eneloops)
En nog een Astrolux C8 met een dikke 18650 Keeppower erin voor echt veel licht.
Lekker handzaam en toch een enorme bak licht:

Had ooit een Nitecore TM16; zo'n lichtbakbeest. Maar die vond ik TE. TE groot, TE log, TEveel licht. Die heb ik weer verkocht.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50786543343_781d3d3b1a_c.jpg

Mooie Plaatjes   

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Vanavond een vitrinekastje in elkaar gezet.
Bedoeld voor mijn verzameling zaklampen, zakmessen en mogelijk andere gadgets of spullen.

Hier een kleine indicatie van een gedeelte van de verzameling.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/54Db2UXl.jpg

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

rens-br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Ik mis nog wel een lampje in je kast.
Doel je op een specifiek lampje? :P
Je bedoelde zeker dat lege doosje? Daar hoorde juist een mes in te liggen, de bovenste van de rechterrij.

Vandaag nog een aantal erin gezet. Staan er nu nog 3 4 naast mij die nog niet in de kast staan.
Tevens nog een aantal messen erin gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjtJppVl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door thijsco19 op 09-01-2021 19:32 ]

• MedionAkoya
  • Laatst online: 30-10 10:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

rockhopper schreef op zondag 27 juni 2021 @ 02:52:
[...]

Dat is een leuk verhaaltje! Had je er nog een vraag of review bij?
Is het een neppe versie van een Maglite?

Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yENARQduQyrtX4Np8jt08V2rN1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4m47ldxOEac33d6lYS6s0LT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuxxyvMwoSL2U2DjQAF1-r6E4Vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAonG8CgAyMmJM7jcQbvz10V.jpg?f=fotoalbum_tile

Trein?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rockhopper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:20:
[...]

Voor mij is het "zak" gedeelte in "zaklamp" wel belangrijk. Het moet voor mij toch wel handzaam en klein(er) zijn. Geen honkbalknuppel praktijken dus (die maglites die 6 of meer D cellen willen).
Idd.
Daarom ben ik zo blij met deze:

Lekker handzaam. En dat voor amper 18 euro. d:)b
ehtweak in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2"

Mooie Plaatjes   

• Ursamajor
  • Laatst online: 29-10 10:59

Ursamajor

Astrofotograaf

Zo, ik heb mezelf de Nebo davinci 1500 cadeau gedaan.
Hiervoor had ik een 3Watt lamp van de Lidl (Livarno). Deze heeft een fijne zoomkop die van breed tot punt (aanwijsstok in de lucht) kon zoomen. Je kon oneindig blijven draaien en de zoomstand golfde dan mee. Een schakelaar achterop schakelde tussen fel, minder fel en stroboscoop.

Hoewel ik het een fijne lamp vind, vond ik zo'n sequentiële knop niet prettig. Daarom zocht ik er een die dat apart had.
Deze Nebo heeft dat in 3 standen waarbij de laagste stand ongeveer even fel is als de felste stand van de Lidl.
De zoomkop van de Nebo is een schroefdraad waarbij je 1 volle rotatie kunt maken om van breed naar smal te gaan. De smalste bundel is zo'n 45 graden en de breedste zo'n 95.

De kleurtemperatuur is warmer dan de Lidl lamp. M'n telefoon zegt met de lightmeter app dat dit zo'n 2400k is. Ik vind het een mooie kleur waarin de kleuren van de omgeving goed tot zijn recht komen.

Aan de achterkant zit de usb laadpoort verscholen. Om deze zichtbaar te maken, schroef je een dop omhoog.
De aan en uitknop geeft het batterijnivo aan middels een led. Er zijn hierbij 2 indicaties: blauw (vol) en rood (leeg).

De ring om de lichtstanden te kiezen heeft een goede feel. Met kliks voel en hoor je wanneer je een bepaalde stand hebt bereikt.

De lamp vind ik lekker compact, zeker in vergelijking met die van de Lidl.

Met de lightmeter app heb ik gemeten hoeveel lux op 1 meter afstand wordt uitgestraald. Met steeds het eerste getal uitgezoomd en het 2e getal ingezoomd.
Low: 250 2000
Med: 785 6000
High: 1900 10000

Voor binnen gebruik ik de lamp op de laagste stand om muggen op te sporen. Dat vind ik al fel genoeg. Straks bij het kamperen ben ik benieuwd of de overige standen gebruikt worden.

Links de Lidl lamp, rechts de Nebo davinci.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j6AuiuZAKI5kOXFV5FxnnUcn2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCrCQZz3WNBfz2tb1kMKA0rx.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets FTW!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys

Ik zoek een kerstkadotje voor onder de boom voor mijn vrouw :)

In huize Fraggert is er een lompe 4D Maglite met LED-ombouw en een oud Philips LEDzaklampje (3xAAA), deze laatste is aan vervanging toe (zwak licht, loopt leeg, hassle met opladen van de batterijtjes).

Doel is algemeen gebruik, rondje met de hond in het donker (pad verlichten en poep opruimen), in en om het huis en auto, klusgebruik, mee op vakantie, muizenval checken in het kwartelhok, je kent het wel :P .
Het is de bedoeling een lamp te kopen die ons heel wat jaartjes plezier gaat leveren.

Mijn eisen:

* "Klein" handzaam formaatje voor in de jaszak en vrouwenhand;
* Oplaadbaar;
* Bedieningsgemak functies;
* Meerdere standen (laag voor bijschijnen pad zonder verblinden);
* Felle max. stand (+/- 1000 lumen of meer);
* Stroboscoop-functie;
* 60-70 euro, ietsje meer is prima mits duidelijke meerwaarde, maar zeker <€100
* Nederlandse (web)shop.

Met de filterfunctie op bijv Knivesandtools kom ik bijv uit op de:

https://www.knivesandtool...plaadbare-edc-zaklamp.htm

Die heeft helaas maar 1 review en die is slecht, hoewel ik twijfel of ik daar veel waarde aan moet hechten

Kijk ik iets verder dan is er de e30r

https://www.knivesandtool...dc-zaklamp-1600-lumen.htm

Daarnaast is er de UC35 v2.0 met een kleine meerprijs

https://www.knivesandtool...plaadbare-led-zaklamp.htm

Deze laad met USB-C tov de magneetlader van de e30r (beide hebben voordelen, ik stik in de USB-C kabels maar die poort kan slijten (zo lees ik) in tegenstelling tot de magneetkabel waar je maar 1 van hebt en die zoek kan raken), de UC35 is ietsje groter (die e30r is wel erg klein). De UC35 heeft iets minder max lumen 1000 vs1600 maar dat lijkt mij vooralsnog meer dan zat.
De UC35 heeft een gecombineerde bundel wat mij practischer lijkt dan de brede bundel van de e30r.

vergelijk tussen UC35 en e30r

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0BucAPYdKgAWCU7sX5-R2XEnQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pa80iJ01DgLyyunb7NbGbFmW.jpg?f=user_large

Ik zoek al een tijdje en eigenlijk kom ik steeds terug op deze twee wat betreft specs, omschrijving van de bediening en de "look-and-feel" van deze lampen.

ik hoor graag jullie mening en ervaringen nog even ook over het verschil in laadsnoer (magneet vs USB-C) of misschien zelfs deze twee specifieke lampen.

Zie ik een veel betere keuze over het hoofd? :)

Edit:
Toevallig is de PD36r met 21700 accu nu met gratis e01 keychain lampje verkrijgbaar, op zich een leuke "gift"set en door de 21700 blijft de PD36 wel lang zijn ding doen, ik begreep dat de 21700 langzaam de plek van de 18650 inneemt dus misschien een kleine meerwaarde indien de PD36 gewoon in zijn geheel hier een stuk meer waar voor zijn geld bied dan de e30 ogf UC35.

https://www.knivesandtool...-sleutelhangerzaklamp.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 26-11-2021 23:55 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
vandaag deze lamp binnengekregen

https://www.knivesandtool...-hoofdlamp-1500-lumen.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXc5svAlV1vbi2bWRo_6qTNOU9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG00RJ4fjtL0oN5vqqQRQ948.jpg?f=fotoalbum_large

zo op het eerste gezicht een goede opvolger voor mijn HL60R :)

die laatste verkoop ik nou ... bandje is een beetje uitgerekt, maar met een nieuw bandje is die weer zgan

[ Voor 186% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-11-2021 23:51 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is de Fenix UC35 V2.0 geworden d:)b

Ik ben de UC35 uiteindelijk gekozen door iets specifieker te filteren.

*USB oplaadbaar
*<100 euro
*gecombineerde lichtbundel
*gebruiksgemak (UI)
*Stroboscoop (1)

Uit een zwikje hits met dat filter, het lezen van diverse reviews, foto's en de algemene indruk en (mijn verwachting van) de "look and feel" vond ik de UC35 de beste keuze voor onze wensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gRZKsYjLYdAdranCQzYV47Trro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBPG5CzKtT33ByjTDgjQf8g0.jpg?f=fotoalbum_large

(1)
Die strobe-wens roept altijd wat vragen op hier in het topic heb ik gelezen. Ik heb er voor gekozen omdat ik nu investeer in een dure zaklamp voor vele jaren gebruiksplezier.
Veel zaklampen hebben die functie dus ik wil hem er op hebben, dat is de voornaamste reden. Beter mee vergelegen dan om verlegen.
Klein stukje afschrikking vanaf een afstand en in het ergste geval ter zelfverdediging maar het liefst ga ik die natuurlijk niet hoeven te gebruiken.

Als ik de lamp in mijn handjes heb gehad zal ik nog wel even mijn bevindingen posten, ondanks dat ik weinig referentiemateriaal heb. Zeker ook als er dingen tegenvallen zal ik dat even posten.

Als ik wat vergeten ben, dan vul ik dat hier even aan :)

@rockhopper
Ik raak gelukkig niet constant kabels kwijt, zo bedoelde ik het ook niet ;) het verhaal is wat breder.

De magneetlaadkabel kán je kwijtraken en dan wordt laden een probleem.
Ik wil niet voor de accu wéér een extra oplader in huis. Ook het vervangen van een zoekgeraakte/defecte proprietary magneetkabel is veel duurder dan een simpele USB-kabel. Dat vind ik een nadeel.
Verder las ik in een review: "het nadeel van een USB-poort is dat die meer slijt en daardoor defect kan raken". Die opmerking heb ik echter naast mij neergelegd, geen 1 van mijn devices heeft nog een defecte USBpoort gehad en ik vind het bjj nader inzien wat overdreven van de reviewer, de hele wereld laad devices met USB.

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Deze week de Nitecore MH25 V2 ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbh0WgjJaJNnSkpQTwdO4U1cgIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UD02ie38eggbg7kRtaYXLwc.jpg?f=fotoalbum_large
  • USB-C oplaadbaar
  • 1300 lumen
  • 21700 batterij (5000 mAh)
  • vier lichtniveaus en drie knipperende modi (strobe, SOS, baken)
  • waterdicht
  • tailstand
  • Daily en tactical mode
Hij voelt goed en solide aan.

https://flashlight.nitecore.com/product/mh25v2

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

rockhopper schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:38:
@Slayer Nice! Twee vraagjes: hoe fel is de 1 lumen "ultralow" mode in de praktijk? Hoe warm of koud is de tint van het licht, hoe komt het over?
Ultra-low is maar 1 lumen, je zou het goed kunnen gebruiken tijden het lezen van een kaart. De lichtbundel voelt voor mij warm aan, met meer warm (geel) aan de buitenkant en wit (koud) in het midden (als ik het goed omschrijf).

1 lumen op 40 cm afstand: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEnoMTY8TKAqt9Ax7TXOmrmaW6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9C99UMgvC0ij8EdErjzuihPj.jpg?f=user_large

50 lumen (stand 2) : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mznR8cjY7ErYqpMGTtjwtQsyDGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aUEnsgSIlEQZzxD1szj1BZcd.jpg?f=user_large

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• sjirafje
  • Laatst online: 22:46

sjirafje

No inspirational quotes here

Er bestaan ook van die combinatie apparaatjes (zaklamp/radio/zonnepaneel/powerbank/dynamo)

Misschien is dat interessant voor je?

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.gadgethouse.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSoundX-Radio-Multifunctioneel-Solar-Dynamo-Retro-Opwindbare-en-USB-Noodradio-Ingeboude-Zaklamp-en-Powerbank-Outdoor-AMFM-Noodpakket-Bouwradio-Draagbare-radio-Cadeau-voor-man-amp-vrouw.jpg&f=1&nofb=1

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Pagina: 1 2