Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:23
Ik zal mijn ervaringen posten, maar er zal geen review op mijn blog verschijnen. Eerder kreeg ik mijn zaklampen via een Chinese verkoper*, maar geleidelijk ging die meer een meer pushen om bepaalde producten onder de aandacht te brengen, op Marktplaats advertenties te zetten, etc. Daar was ik niet echt van gediend. Ik heb reviews schrijven altijd voor de lol gedaan en die lol is zo snel weg. Toevallig kwam ik aanraking met de eigenaar van een Nederlandse webshop* op het gebied van zaklampen en nu ga ik reviews voor deze webshop schrijven. De afspraak is dat deze reviews exclusief verschijnen op de website van de webshop.

*Ik noem geen namen van de webshops, omdat ik geen reclame wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-05 16:16
L.N. schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:45:
[...]

Over de originele Tube ben ik wel enthousiast, maar over deze niet zo. Daarom ben ik ook voor de Nitecore Tip gegaan.
Heb jij bij de nitecore tip ook last van de hoge accu drain in lock-out mode? Hier wordt over gesproken op candlepowerforums en BLF. Het probleem schijnt opgelost te zijn in een nieuwe batch, maar vrawg me af hoe snel die beschikbaar zijn bij bijvoorbeeld banggood of gearbest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Guusz schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:04:
[...]

Heb jij bij de nitecore tip ook last van de hoge accu drain in lock-out mode? Hier wordt over gesproken op candlepowerforums en BLF. Het probleem schijnt opgelost te zijn in een nieuwe batch, maar vrawg me af hoe snel die beschikbaar zijn bij bijvoorbeeld banggood of gearbest.
Het is mij nog niet opgevallen, maar ik heb de TIP ook nog niet heel veel gebruikt. De TIP hangt nu aan de oplader, zodat ik daarna de drain kan testen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag de Convoy S3 binnen gehad. Top lampje om altijd bij je te dragen iig. Lekker compact, accu zit er goed in, werkt prima. Even wennen aan de bediening maar dat gaat snel goed. Lichtkleur met dat 4300k is erg prettig en zo met lopen heb ik hem altijd gedimd. Veel te fel dat gekke ding. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-11-05-20.11.51-Custom-e1478375208444.jpg
Ik snap alleen niet dat mensen zo tevreden zijn over Nkon, of nja, met de reviews snap ik dat wel. Moet gemodereerd worden voor het op de website komt, zo kan ik het ook. Over levering edg niks te klagen maar bv die Eagletac accu's die hij levert is kansloos:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-11-05-09.57.07-Custom-e1478375223134.jpg
Eerste keer laden zaten de 2 Eagletacs die ik besteld had zo rond de 1900 mAh, na normaal gebruik en opnieuw laden zelfs maar 1600 mAh. :X Even ter vergelijk mijn good old Panasonic 3400 mAh cel erlangs.

Gaat die pipo van nkon beginnen over laderafwijking of dat die Panasonic te diep ontladen is waardoor die nu zoveel vermogen weergeeft. Zo van ja de lader geeft alleen aan wat ie erin stopt. |:( Nee die snapt hem....

Wat een rommel die cellen, relatief duur ook nog en dan moet ik ze terugsturen en ging die ze eens testen. Ja het is goed met hem.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Guusz schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:04:
[...]

De afgelopen dagen heb ik de TIP in lockout laten staan en vervolgens bijgehouden hoe veel A er nodig was om te laden. Die was 0,07A en dat is waarschijnlijk om het kleine groene of rode ledje te laten branden en om te controleren of de batterij vol is. Als de batterij vol is en de lader is aangesloten, dan blijft de TIP 0,07A vragen. Er lijkt dus bijna geen accu drain te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Op de andere fora spraken mensen er over dat ie in ongeveer 2 a 3 dagen helemaal leeg liep in lock-out. Daar lijk jij dan geen last van te hebben.... :) Anyway, ik heb ondertussen al een blauwe tip onderweg van Banggood

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42

JB

Cédric roelt!

Gisteren ontvangen en geplaatst! Zeer tevreden. Het witte licht is prettiger en daarbij een super upgrade voor een paar euro. De varianten op de NL shops zijn of overpriced of nog beter, maar voor de prijzen die ze vragen ga ik het niet uittesten...

Mijn boefje is liev!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:05
nokiaan958GB schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:33:
AA is een bewuste keuze. Deze zaklamp komt standaard in de auto te liggen voor incidenteel niet gepland gebruik. Ik heb ook nu al standaard reservebatterijen in de auto liggen.

Kan als ik hem moet gebruiken moeilijk zeggen: "Ho even, ik moet nog even mijn zaklamp opladen" :)
Dan maar hopen dat je reservebatterijen ook niet leeg zijn :)
Ik heb een Olight S10R Baton II in de wagen liggen in het opbergvak van de deur.
Af en toe steek ik dan de S10R in de usb-lader ipv mijn gsm. Super handig.
Gezien de korte oplaadtijd die ik telkens heb, heeft de batterij ook weinig verlies lijkt me.
Maar natuurlijk wel zeker altijd laden na gebruik :)

• wiemelen
Speedfightserv schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:17:
pff, weer een leuk zaklampje van nitecore..
Heb al zoveel maar vind dit echt een cool ding

http://www.banggood.com/N...-Worklight-p-1077075.html
Dit is inderdaad een leuke, en niet te duur.
Misschien bestellen voor in de auto van mijn vrouw of om mee te nemen in de rugzak van de kinderen tijdens wandelingen.
Wel niet zoveel lumen, dus geen vervanging van mijn Olight S10R Baton II

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Joopieboy schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:51:
Ik snap alleen niet dat mensen zo tevreden zijn over Nkon, of nja, met de reviews snap ik dat wel. Moet gemodereerd worden voor het op de website komt, zo kan ik het ook. Over levering edg niks te klagen maar bv die Eagletac accu's die hij levert is kansloos:

Eerste keer laden zaten de 2 Eagletacs die ik besteld had zo rond de 1900 mAh, na normaal gebruik en opnieuw laden zelfs maar 1600 mAh. :X Even ter vergelijk mijn good old Panasonic 3400 mAh cel erlangs.

Gaat die pipo van nkon beginnen over laderafwijking of dat die Panasonic te diep ontladen is waardoor die nu zoveel vermogen weergeeft. Zo van ja de lader geeft alleen aan wat ie erin stopt. |:( Nee die snapt hem....

Wat een rommel die cellen, relatief duur ook nog en dan moet ik ze terugsturen en ging die ze eens testen. Ja het is goed met hem.
Lijkt me iets voor het batterijen topic. Maar buiten dat, de levering is goed en hij biedt toch aan ze om te wisselen en/of ze zelf even te controleren? Het lijkt me dat als er iets niet goed is er naar een oplossing gezocht kan worden.
Ik heb zelf alleen ervaring met die groene 3400's van Eagletac omdat mijn favoriete Nitecore zaklamp alleen buttontops slikt, en daar merk ik eigenlijk weinig problemen mee. Het zijn niet mijn beste 18650's maar ik gebruik ze noodgedwongen toch het meest. Misschien dat de 2600's inderdaad wat slechter zijn, maar dat ligt dan toch aan Eagletac? Ik kan ook wel gaan zeuren bij de Mediamarkt dat ik Samsung zo'n rukmerk vind, maar wat is het nut daarvan?
/rant off
Verder mooi plaatje van je nieuwe zaklamp, maar klagen dat een zaklamp teveel licht geeft kan natuurlijk niet he ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
wiemelen schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:34:
[...]

Dit is inderdaad een leuke, en niet te duur.
Misschien bestellen voor in de auto van mijn vrouw of om mee te nemen in de rugzak van de kinderen tijdens wandelingen.
Wel niet zoveel lumen, dus geen vervanging van mijn Olight S10R Baton II
ik heb deze inmiddels geannuleerd en de TIP besteld met 360 lumen :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:45:
Vandaag als hebbedingetje de Nitecore EA41 besteld.
Vandaag viel hij op de deurmat.
Best een leuk ding eigenlijk.
Voelt degelijk aan en geeft een bak licht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lKXlkgYyKXIdLqauyPtOQQDw/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8iqoaF0u69AqH9s5p5OmJAKc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5cYA7zYhFIk1H6EZnalLxlNN/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

rockhopper schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:08:
[...]

Lijkt me iets voor het batterijen topic. Maar buiten dat, de levering is goed en hij biedt toch aan ze om te wisselen en/of ze zelf even te controleren? Het lijkt me dat als er iets niet goed is er naar een oplossing gezocht kan worden.
Ik heb zelf alleen ervaring met die groene 3400's van Eagletac omdat mijn favoriete Nitecore zaklamp alleen buttontops slikt, en daar merk ik eigenlijk weinig problemen mee. Het zijn niet mijn beste 18650's maar ik gebruik ze noodgedwongen toch het meest. Misschien dat de 2600's inderdaad wat slechter zijn, maar dat ligt dan toch aan Eagletac? Ik kan ook wel gaan zeuren bij de Mediamarkt dat ik Samsung zo'n rukmerk vind, maar wat is het nut daarvan?
/rant off
Verder mooi plaatje van je nieuwe zaklamp, maar klagen dat een zaklamp teveel licht geeft kan natuurlijk niet he ;)
Ja dat klopt ook, meer de frustratie van dat je bij een 'betrouwbaar' iemand batterijen koopt en dan ook voor wat meer geld dan een paar chineese cellen, en het nog rommel is. :P Systeem voor de reviews en alles is op die site ook gewoon doorgestoken kaart, maar dat is op meer plekken zo. :)

En idd, lampje doet het prima. :Y Nog een foto van het ding zelf:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/11/2016-11-12-16.12.41-Medium-800x450.jpg
Erg fijn en compact dingetje, heb hem graag bij me. Bediening is ook ideaal, heel verschil met de goedkopere jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Speedfightserv schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:09:
[...]

ik heb deze inmiddels geannuleerd en de TIP besteld met 360 lumen :)
Voor de liefhebbers, de tip is in de aanbieding bij Banggood voor nog geen 21 euro:

http://www.banggood.com/N...D-Keychain-p-1080084.html

(heb er helaas 27 euro voor betaald. :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Die TIP is een leuk lampje. Een flinke lichtopbrengst in een klein lampje, goed verspreide lichtstanden (incl. een moonlight stand). Door de platte vorm zit deze lekkerder in een broekzak dan een rond zaklampen. De bediening is ook fijn. Ik heb de mijne aan mijn schoonmoeder beloofd, maar heb daar nu spijt van 😔

[ Voor 48% gewijzigd door L.N. op 15-11-2016 19:02 ]

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
Graag een advies!

Vrouwlief is het zat dat ze de hond soms kwijt is in donker (zelf heeft ze voor het arme beetje z'n hesje en lichtgevende halsband besteld)
Maar ze wil ook een goede zaklamp!

Nice! maar om nu aan te komen zetten met Nitecore tiny monster van €340,00 gaat hem niet worden.

Wat ze graag zou willen is een zaklamp in een standaard die hem altijd oplaad (ik gok dat ze ergens een Lidl krantje heeft gezien)
Dit kan ik zelf niet vinden.

Iemand een idee?
Of een advies voor een lamp tussen 50-100

Thanks!

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
Wat ze graag zou willen is een zaklamp in een standaard die hem altijd oplaad (ik gok dat ze ergens een Lidl krantje heeft gezien)

Iemand een idee?
Je kan eens kijken naar Olight zaklampen.
Die hebben een betaalbare range van kleine tot grotere exemplaren.
Ik heb zelf een S10R Baton II. Kleine, lichte herlaadbare zaklamp met 4 standen (van zeer zwak tot best wel straf (500 lumen) ).
De meeste modellen hebben ook een handig riempje en stevige klip om ergens aan vast te maken (hondenriem, rugzak of je pet zoals ik af en toe doe).
Maar uiteraard zijn er nog (te)veel andere merken en modellen zoals je kan merken als je dit topic eens doorneemt. Ik spreek alleen uit persoonlijke positieve ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
BroederM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:27:
Graag een advies!

Vrouwlief is het zat dat ze de hond soms kwijt is in donker (zelf heeft ze voor het arme beetje z'n hesje en lichtgevende halsband besteld)
Maar ze wil ook een goede zaklamp!

Nice! maar om nu aan te komen zetten met Nitecore tiny monster van €340,00 gaat hem niet worden.

Iemand een idee?

Thanks!
Wat versta je onder goed? We kunnen jou voor het budget van €100 een oplaadbare zaklamp met een bereik van 400 meter "verkopen". Maar eerlijk gezegd denk ik dat bv een Nitecore TIP al ruim voldoende is. Die kost bij een Nederlandse webshop minder dan €50 inclusief verzenden (in China nog goedkoper). Duurder, maar nog steeds binnen budget zijn bv de Nitecore MH20, de al genoemde Olight S10R II, Olight S1R, Olight S2R of Olight S30 R II. Oplaadbaar zijn ook de meeste zaklampen van de MH-serie van Nitecore, RC en UC-serie van Fenix. Overigens steek je in de meeste van deze zaklampen een USB-kabel en hebben ze geen dock. De Olights zijn hierin een uitzondering.

Ik ben nu de Nitecore R25 aan het reviewen en deze is "ingepikt" door mijn schoonbroer. We hebben deze getest bij nachtelijke wandelingen met zijn hond in landelijk gebied. De R25 is daar perfect voor (wel wat overkill) en mijn schoonbroer was zo onder de indruk dat ik de zaklamp alleen terug kreeg als ik beloofde dat hij hem kreeg als mijn review klaar is ;) . Deze komt ook met een dock om op te laden. Echter is deze bij Nederlandse webshops wel boven jouw budget (en waarschijnlijk overkill).

Misschien kun je beter iets meer informatie geven, over bv de batterijduur of afmetingen. De hierboven genoemde zaklampen zijn klein, maar misschien heeft jouw vrouw liever een wat grotere zaklamp? Is het voor een wandeling van 15 min of ook 3 uur (en is de zaklamp dan de hele tijd aan op een hoge stand)?

Welke batterij wil je? De meeste zaklampen hebben een 18650 of 16340 batterij. Dat zijn lithium batterijen en hebben een goede capaciteit en kunnen genoeg ampères (en volts) leveren voor een flinke lichtopbrengst. Maar als nadeel hebben ze dat ze enkel in een speciale lader of in sommige zaklampen geladen kunnen worden. Zaklampen met AA(A)-batterijen hebben dat nadeel niet.

[ Voor 17% gewijzigd door L.N. op 24-11-2016 11:55 ]

• BroederM
L.N. schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:44:
[...]

Wat versta je onder goed? We kunnen jou voor het budget van €100 een oplaadbare zaklamp met een bereik van 400 meter "verkopen". Maar eerlijk gezegd denk ik dat bv een Nitecore TIP al ruim voldoende is. Die kost bij een Nederlandse webshop minder dan €50 inclusief verzenden (in China nog goedkoper). Duurder, maar nog steeds binnen budget zijn bv de Nitecore MH20, de al genoemde Olight S10R II, Olight S1R, Olight S2R of Olight S30 R II. Oplaadbaar zijn ook de meeste zaklampen van de MH-serie van Nitecore, RC en UC-serie van Fenix. Overigens steek je in de meeste van deze zaklampen een USB-kabel en hebben ze geen dock. De Olights zijn hierin een uitzondering.

Ik ben nu de Nitecore R25 aan het reviewen en deze is "ingepikt" door mijn schoonbroer. We hebben deze getest bij nachtelijke wandelingen met zijn hond in landelijk gebied. De R25 is daar perfect voor (wel wat overkill) en mijn schoonbroer was zo onder de indruk dat ik de zaklamp alleen terug kreeg als ik beloofde dat hij hem kreeg als mijn review klaar is ;) . Deze komt ook met een dock om op te laden. Echter is deze bij Nederlandse webshops wel boven jouw budget (en waarschijnlijk overkill).

Misschien kun je beter iets meer informatie geven, over bv de batterijduur of afmetingen. De hierboven genoemde zaklampen zijn klein, maar misschien heeft jouw vrouw liever een wat grotere zaklamp? Is het voor een wandeling van 15 min of ook 3 uur (en is de zaklamp dan de hele tijd aan op een hoge stand)?

Welke batterij wil je? De meeste zaklampen hebben een 18650 of 16340 batterij. Dat zijn lithium batterijen en hebben een goede capaciteit en kunnen genoeg ampères (en volts) leveren voor een flinke lichtopbrengst. Maar als nadeel hebben ze dat ze enkel in een speciale lader of in sommige zaklampen geladen kunnen worden. Zaklampen met AA(A)-batterijen hebben dat nadeel niet.
Names mij en vrouwlief bedankt!

We hebben alle voor gestelde zaklampen bekeken,

Als antwoord op de vragen:
- De zaklamp moet het doen als je hem pakt, dus geen batterijen wisselen of moeten opladen vandaar een dock.
- Wandeling van 15-30min max.
- Als een Paard (weten jullie deze nog nog nog http://www.biksenbytes.nl/) een wond heeft dit kunnen onderzoeken.
- Beest of "indringer" kunnen vinden in het donker, denk dan aan een afstand van 50 meter

Mijn idee was dus;
- Formaat en accuduur geen voorkeur,
- Wel een dock
- De listige combi van veel licht dichtbij en zoeklicht op 50 meter afstand.

De R25 klinkt dus goed alleen de prijs is aan de bovengrens en we zijn benieuw naar het licht op korte afstand.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
BroederM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:03:
[...]

- De zaklamp moet het doen als je hem pakt, dus geen batterijen wisselen of moeten opladen vandaar een dock.
- Als een Paard (weten jullie deze nog nog nog http://www.biksenbytes.nl/) een wond heeft dit kunnen onderzoeken.
- Beest of "indringer" kunnen vinden in het donker, denk dan aan een afstand van 50 meter

Mijn idee was dus;
- Wel een dock

De R25 klinkt dus goed alleen de prijs is aan de bovengrens en we zijn benieuw naar het licht op korte afstand.
Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar ik heb zelf een aantal lampen van LedLenser. Ik vind het enorm fijne zaklampen en hebben een mooie zoom funcie, dus breed of ver in te stellen.
LedLenser heeft ook een oplaadbare (via USB), met een magneet dock: P5R.2 (ongeveer 89 euro)
De batterij is vervangbaar. (de R staat voor Rechargeable)
Afbeeldingslocatie: http://sosmobilewatch.com/contents/media/p5r-4.png

Er is ook een grotere broer, de P7R (Heb ik zelf in de meterkast hangen)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:35

thijsco19

KTM 990 SMT

https://nl.knivesandtools...LKNncGzwdACFRa3GwodaQsPoQ

De fenix rc20 is vergelijkbaar als de nitecore R25.
Een hele goede en stevige lamp.

[ Voor 27% gewijzigd door thijsco19 op 24-11-2016 13:37 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
BroederM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:03:
[...]

Mijn idee was dus;
- Wel een dock

Dan zou ik voor de Olight S30R of Olight S2R gaan. Het voornaamste verschil tussen de 2 is de lens. De S2R heeft een TIR-lens. Dit is een lens waar een halve bol uit is gefreest, waardoor er een veel gelijkmatiger lichtbeeld is (zie bv mijn review van de Olight S1 die ook een TIR-lens heeft). Het bereik is hierdoor minder, maar met 145 m nog steeds meer dan voldoende. De S30R II (mijn review) heeft een verder bereik en is ook zeker geschikt om een wond van een paard te bekijken. Van de S30R II is net de opvolger aangekondigd (S30R III), waardoor de S30R II soms goedkoper te vinden is. Je kunt ook voor de S30RII gaan. Het verschil tussen de 2 is minimaal.
rinkel schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:18:
[...]

Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar ik heb zelf een aantal lampen van LedLenser. Ik vind het enorm fijne zaklampen en hebben een mooie zoom funcie, dus breed of ver in te stellen.
LedLenser heeft ook een oplaadbare (via USB), met een magneet dock: P5R.2 (ongeveer 89 euro)
De batterij is vervangbaar. (de R staat voor Rechargeable)
[afbeelding]

Er is ook een grotere broer, de P7R (Heb ik zelf in de meterkast hangen)
Voor mij is het niet vloeken in de kerk hoor! Ik heb in het verleden ook wel Led Lensers gekocht. Qua afwerking en materiaal top. Maar toch komen ze bij mij niet met andere merken mee. De P5R.2 heeft maar 2 lichtstanden en een maximum output van 270 lumen. Dat zijn voor mij een grote nadelen. Andere zaklampen hebben 4, 5 of 6 lichtstanden waardoor je de lichtstand kunt kiezen die het best bij het doel past. 270 lumen is met regelmaat te laag. Nu heb je 1000 lumen misschien niet nodig, maar 500 - 600 lumen is zeker heel bruikbaar.
thijsco19 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:36:
[...]

https://nl.knivesandtools...LKNncGzwdACFRa3GwodaQsPoQ

De fenix rc20 is vergelijkbaar als de nitecore R25.
Een hele goede en stevige lamp.
Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar. De Fenix RC20 heeft een XM-L2 en is een stukje groter (16,1 cm lang vs 14 cm), dikkere kop (4,0 cm vs 2,5 cm). De R25 is voor een zaklamp met een XP-L HI led a-typisch. Het heeft een relatief korte reflector, waardoor het niet het bereik heeft van de meeste XP-L HI-zaklampen. Het bereik is ook niet zo hoog als de meeste XP-l HI-zaklampen. Het resultaat is dat het lichtbeeld tussen een XM-L2-zaklamp en de meeste XP-L HI zaklampen in zit. Het heeft de smalle hotspot van een XP-L HI en de wat bredere spill van een XM-L2, waardoor een aantal voordelen van beiden worden gecombineerd. Je hebt meer bereik dan een XM-L2 zaklamp, maar ook de bredere lichtstraal van de XM-L2 waardoor je met de spill snel iets kunt lokaliseren en dan met de hotspot goed kunt verlichten. Het nadeel is dat je niet het bereik hebt van een XP-L-HI-zaklamp en een mindere batterijduur dan een XM-L2-zaklamp. Het lichtbeeld zorgt voor een zeer breed inzetbare zaklamp.

[ Voor 43% gewijzigd door L.N. op 24-11-2016 14:32 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
L.N. schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:10:
[...]

Voor mij is het niet vloeken in de kerk hoor! Ik heb in het verleden ook wel Led Lensers gekocht. Qua afwerking en materiaal top. Maar toch komen ze bij mij niet met andere merken mee. De P5R.2 heeft maar 2 lichtstanden en een maximum output van 270 lumen. Dat zijn voor mij een grote nadelen. Andere zaklampen hebben 4, 5 of 6 lichtstanden waardoor je de lichtstand kunt kiezen die het best bij het doel past. 270 lumen is met regelmaat te laag. Nu heb je 1000 lumen misschien niet nodig, maar 500 - 600 lumen is zeker heel bruikbaar.
Dat klopt, maar het grotere broertje, de p7r heeft dacht ik wel 1000 lumen met 3 standen, maar die is ook weer dat duurder. (rond de 120 euro)

• L.N.
rinkel schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:32:
[...]

Dat klopt, maar het grotere broertje, de p7r heeft dacht ik wel 1000 lumen met 3 standen, maar die is ook weer dat duurder. (rond de 120 euro)
Yes, dat klopt, maar dan zijn er alternatieven die €30 goedkoper zijn en minstens dezelfde bouwkwaliteit hebben. En deze Led Lenser heeft ook geen moonlight stand en die vind ik heel bruikbaar. Maar nogmaals, je zult volgens mij geen slechte aankoop doen met een Led Lenser. Er zijn alleen betere alternatieven volgens mij.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

L.N. schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:10:
[...]

Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar. De Fenix RC20 heeft een XM-L2 en is een stukje groter (16,1 cm lang vs 14 cm), dikkere kop (4,0 cm vs 2,5 cm). De R25 is voor een zaklamp met een XP-L HI led a-typisch. Het heeft een relatief korte reflector, waardoor het niet het bereik heeft van de meeste XP-L HI-zaklampen. Het bereik is ook niet zo hoog als de meeste XP-l HI-zaklampen. Het resultaat is dat het lichtbeeld tussen een XM-L2-zaklamp en de meeste XP-L HI zaklampen in zit. Het heeft de smalle hotspot van een XP-L HI en de wat bredere spill van een XM-L2, waardoor een aantal voordelen van beiden worden gecombineerd. Je hebt meer bereik dan een XM-L2 zaklamp, maar ook de bredere lichtstraal van de XM-L2 waardoor je met de spill snel iets kunt lokaliseren en dan met de hotspot goed kunt verlichten. Het nadeel is dat je niet het bereik hebt van een XP-L-HI-zaklamp en een mindere batterijduur dan een XM-L2-zaklamp. Het lichtbeeld zorgt voor een zeer breed inzetbare zaklamp.
Bedoelde vergelijkbaar in de ogen van een niet-flashaholic persoon :+ .
De gemiddelde consument weet het verschil tussen de xml-2 en de xpl-hi niet of het effect van die kortere reflector.
Maar je hebt helemaal gelijk, had beter kunnen zeggen 'redelijk vergelijkbaar'. :9

P.S. Om eerlijk te zijn had ik zover nog niet gekeken 8) .

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• L.N.
thijsco19 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:49:
[...

P.S. Om eerlijk te zijn had ik zover nog niet gekeken 8) .
:)

Ik heb de R25 naast me staan en was bezig met de review, dus ik heb een duidelijke voorsprong.

• BroederM
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ "flashaholic persoon" _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@L.N. ik heb mij rot gezocht naar die reviews over die zaklampe...ahum.. "flaslights" :+ ik had ze namelijk al eerder gelezen!
Waarom op tweakblogs? hij is hopelijk wel blog van de maand geworden toen! (of was Chief-XL weer over Uncles aan het schrijven)

In ieder geval bedankt en er zouden meer credits naar die reviews moeten gaan.

Ik denk dat het een S30RII wordt, misschien dat ik nog een kleintje erbij koop voor mij zelf.
Alle andere alternatieve loop ik voornamelijk even na vanwege de prijs want je kent het gezegde hé
"Mensen met paarden hebben hemel op aarde, Maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!" (zeker nu het winter is en ze niet in de wei kunnen)

• L.N.
BroederM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:13:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ "flashaholic persoon" _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@L.N. ik heb mij rot gezocht naar die reviews over die zaklampe...ahum.. "flaslights" :+ ik had ze namelijk al eerder gelezen!
Waarom op tweakblogs? hij is hopelijk wel blog van de maand geworden toen! (of was Chief-XL weer over Uncles aan het schrijven)

In ieder geval bedankt en er zouden meer credits naar die reviews moeten gaan.
Bedankt voor de positieve woorden over de review! Fijn om te horen! Voor zo ver als ik weten is het geen blog van de maand geworden.

Waarom als Tweakblog? Er is niet echt een andere plek voor. Hier in het topic zouden ze snel wegvallen tussen alle andere posts. Bovendien kreeg ik de zaklampen toen en de leverancier wilde zijn naam vermeld hebben en dat mag niet in een forumpost. Dus daarom :).

Ik vind het ook wel jammer dat ik nu geen reviews meer op mijn blog plaats. Degene waar ik toen de reviews van kreeg, zette steeds meer druk op mij om andere dingen voor hen te doen, waardoor ik mijn plezier erin verloor. Daarom ben ik met die partner gestopt. Nu schrijf ik reviews voor een Nederlandse webshop en heb de afspraak dat ze exclusief daar verschijnen. Ik wil de naam niet noemen, want anders krijg ik van de GoT-moderators op mijn kop. Maar er zijn al wat Tweakers die de reviews hebben gevonden....
BroederM schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:13:

Ik denk dat het een S30RII wordt, misschien dat ik nog een kleintje erbij koop voor mij zelf.
Alle andere alternatieve loop ik voornamelijk even na vanwege de prijs want je kent het gezegde hé
"Mensen met paarden hebben hemel op aarde, Maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!" (zeker nu het winter is en ze niet in de wei kunnen)
Hahaha pas maar op. Als er een zaklamp in huis is, dan volgens er snel meer! Ik kan je nog wel een aantal zaklampen aanraden voor paardgerelateerde zaken. Dan kun je tegen jouw vrouw zeggen: "Ja, ik heb die zaklamp met 4000 lumen en een bereik van 1 KM echt nodig. Stel je voor dat er wat is met de paarden, dan moet ik toch vanuit de woonkamer de paarden in de wei moeten kunnen verlichten? Je wilt toch niet dat we niet door hebben dat er iets mis is met de paarden?!?!?!?" ;)

Ps aan de S30R II hebben jij en jouw vrouw een hele goede zaklamp.

[ Voor 31% gewijzigd door L.N. op 24-11-2016 15:46 ]

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02
Sinterklaas zit er weer aan te komen en omdat mijn moeder nooit een cadeau weet voor de heren leek het haar een goed idee om iedereen een zaklamp als cadeau te geven. Het idee was om een lampje te kopen welke in de auto komt te liggen en alleen zal worden gebruikt bij autopech e.d. Het lampje mag rond de € 50,- gaan kosten.

Zelf zat ik denken aan een lampje met normale AA-batterijen. Deze zijn namelijk overal te koop en er hoeft geen aparte lader aangeschaft te worden. Ook de Fenix UC30 komt in aanmerking omdat deze via USB is op te laden.

Hebben jullie nog suggesties?

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het nadeel van de normale AA batterijen is en blijft dat ze kunnen gaan lekken waarna je de hele zaklamp mag gaan schoonmaken (of kan weggooien) en dat ze hun lading minder goed vasthouden. Tenzij je eneloops gebruikt, maar die zul je nog niet hebben en dan komt er dus weer een extra kosten post bij. Het idee "ze zijn overal te koop" is leuk thuis, maar onderweg in de auto heb je meestal licht nodig als het donker is (winkels dicht / ver uit de buurt) en er geen voorzieningen in de buurt zijn.

Een oplaadbare zaklamp is natuurlijk altijd handig. Bedenk wel even hoe vaak je de zaklamp in de auto denkt te gebruiken. Ik zou zelf er een neerleggen met een accu/batterij die lang zijn lading vasthoud, want ik heb 'm daar misschien twee keer per jaar nodig en dat is bij normale penlites meestal net nadat ze leeg zijn geraakt.

Persoonlijk draag ik altijd een kleine zaklamp aan de sleutelbos (al vind niet iedereen 'm klein) namelijk de fenix rc09 (Ti omdat ik titanium liefhebber ben) Deze is via een magnetische lader (of usb) op te laden. Verder zit er een magneet aan de onderkant, erg handig om 'm even ergens aan vast te hangen van metaal. Deze week nog gebruikt om aan de onderkant van de openstaande motorkap van de auto te hangen omdat ik weer eens de olie bij mocht vullen.

Hiervoor was dat de Eagletac D25C (clicky) Ti maar ik vond de bediening minder, deels draaien om van mode te veranderen, wel klik aan/uit. Deze loopt op CR123's die erom bekent staat zijn lading heel lang vast te houden. Beide modellen zijn ongeveer even groot maar aan de forse kant voor een sleutelbos. Voor in de auto misschien weer net aan de kleine kant.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
nielsn schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:40:
Sinterklaas zit er weer aan te komen en omdat mijn moeder nooit een cadeau weet voor de heren leek het haar een goed idee om iedereen een zaklamp als cadeau te geven. Het idee was om een lampje te kopen welke in de auto komt te liggen en alleen zal worden gebruikt bij autopech e.d. Het lampje mag rond de € 50,- gaan kosten.

Zelf zat ik denken aan een lampje met normale AA-batterijen. Deze zijn namelijk overal te koop en er hoeft geen aparte lader aangeschaft te worden. Ook de Fenix UC30 komt in aanmerking omdat deze via USB is op te laden.

Hebben jullie nog suggesties?
Ik zou voor een oplaadbare zaklamp met lithium-batterijen gaan. Rockhopper heeft al aangegeven waarom je niet voor AA zou moeten gaan. Het voordeel van lithium-batterijen is ook dat ze veel minder snel leeglopen dan de meeste AA-batterijen en ze hebben geen last van het geheugen effect bij laden. Het probleem is wel een beetje het budget. Bij Nederlandse webshops zijn oplaadbare zaklampen met een 16340 of 18650-batterij niet of nauwelijks te krijgen voor €50.

Ik zou daarom voor de Nitecore TIP gaan. Die heeft een ingebouwde lithium batterij en met een lichtopbrengst van 360 lumen meer dan voldoende voor noodgevallen. Deze is ook gemakkelijk te bedienen, wat zeker voor mensen die niet zo met zaklampen bezig zijn erg handig is. De zaklamp is klein, dus kan ook aan een sleutelbos gehangen worden als iemand dat liever heeft. De TIP heeft geen echte reflector, waardoor het licht breed straalt. Dan kan handig zijn als je bv onder de moterkap moet verlichten (je hoeft minder te richten).

Mocht je toch iets meer willen uitgeven, dan is de Olight S1R een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:02
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik voor mijn 2 broers en zwager de Olight S1R ga bestellen. Voor mezelf pak ik een iets "betere", namelijk de Olight S2R :+

Mijn vader kijkt nog welke hij wil en dan kan ik een offerte aanvragen bij Ledscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Beetje zoeken en je vind goedkopere winkels. Overigens zou het me niks verbazen als je vandaag strakkere aanbiedingen kan vinden ivm black friday.

Verder denk ik dat je er goed aan hebt gedaan van de AA's af te stappen. Mijn eigen ervaringen met Olight zijn wisselend dus ik gebruik het merk niet meer, maar ik hoor via vrienden wel alleen goede verhalen, dus een mooie keuze lijkt me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:06

Nox

Noxiuz

Iemand enig idee wat er nodig is aan power om op 5km 's avonds nog zichtbaar te zijn? Moet weten of ik een line of sight heb. Met laserpennen zwaaien vanaf een dak is volgens mij niet zo'n strak plan (plus die dingen zijn nogal moeilijk te richten...)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57
Als je exact weet waar je moet kijken denk ik dat het wel meevalt.. Ik heb zelf een Olight SR90 en daarmee kun je contrastrijke objecten op een kleine kilometer afstand bekijken (donker op donker wordt moeilijk bijvoorbeeld). Mij lijkt dat die lamp op 5 kilometer nog wel zichtbaar is :)

Wat is je locatie anders (kun je eventueel ook per PB versturen). Als het niet al te ver is kun je mijn Olight wel een keer lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:06

Nox

Noxiuz

Dat is niet nodig, maar dan heb ik een beetje een idee... Heb een D25LC2 clicky en volgens mij als je die op full power sos-mode zet oid moet het wel te vinden zijn.

Nadeel is dat als je niks ziet... is je lamp dan niet krachtig genoeg of zit dat ene gebouw er nou voor? :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Is die line of sight niet veel gemakkelijker overdag te checken met een verrekijker of telescoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ik heb vandaag m'n Nitecore TIP (360lm) binnen gekregen van Banggood.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5600/30494413333_d9e61b19f2_b.jpg

Hij is nog kleiner dan ik had verwacht... O+
Het is er helaas wel nog een van de eerste serie(met battery drain in lock-out), maar daar zal ik in de praktijk weinig last van hebben. Ik zet m'n lampen zelden in lockout en m'n Olight s15r gaat ook nooit aan in m'n broekzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Guusz schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:02:
Ik heb vandaag m'n Nitecore TIP (360lm) binnen gekregen van Banggood.
[afbeelding]

Hij is nog kleiner dan ik had verwacht... O+
Het is er helaas wel nog een van de eerste serie(met battery drain in lock-out), maar daar zal ik in de praktijk weinig last van hebben. Ik zet m'n lampen zelden in lockout en m'n Olight s15r gaat ook nooit aan in m'n broekzak.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik ben er een beetje bang voor. Het TIP-topic op CPF staat vol met gebruikers waarvan de TIP is aangegaan terwijl deze in de broek- of jaszak zat. De knoppen steken behoorlijk uit en worden snel onbedoeld ingedrukt. De TIP geeft vaak te weinig warmte om het te merken en de batterijduur is beperkt, dus dan zit je snel zonder licht.

Overigens kan het zijn dat de drain mee valt. Die van mij heeft toch wel een battery drain in lock out, maar die is veel minder dan bij anderen. Vandaar dat ik in eerste instantie ook zei dat de mijne er geen last van had. Mogelijk krijg ik eind vande week een V2.

In de VS worden V1 TIP's gratis omgeruild voor V2. Het is mij niet duidelijk of dit door Nitecore gebeurd of door de verkooppunten. Niet dat je er veel aan hebt, want de TIP versturen naar Nitecore in China is duurder dan dat de TIP waard is. Kaart het eens aan bij Banggood. Wie weet krijg je een gedeelte van het aankoopbedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Tja de praktijk zal het leren..... Wat betreft opsturen heb je gelijk... Ik heb eerder dit jaar m'n MH20 terug gestuurd naar nitecore.... heeft iets van 20 euro en bijna 3 maanden geduurd en ik kreeg dezeldfe lamp met de klacht er nog in weer retour.... 8)7 .Misschien dat banggood iets makkeljker is, want ze zullen genoeg klachten er over krijgen vermoed ik.

Ps. Ik zag dat je ook actief bent op candlepowerforums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Guusz schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:53:
Tja de praktijk zal het leren..... Wat betreft opsturen heb je gelijk... Ik heb eerder dit jaar m'n MH20 terug gestuurd naar nitecore.... heeft iets van 20 euro en bijna 3 maanden geduurd en ik kreeg dezeldfe lamp met de klacht er nog in weer retour.... 8)7 .Misschien dat banggood iets makkeljker is, want ze zullen genoeg klachten er over krijgen vermoed ik.

Ps. Ik zag dat je ook actief bent op candlepowerforums?
Balen van die MH20! Het verbaast mij wel. Ik heb een jaar of anderhalf jaar geleden ook een MH20 naar Nitecore gestuurd en had binnen 6 weken een nieuwe. Op verzoek van Nitecore een kale lamp gestuurd en een hele nieuwe set (zaklamp, alle accessoires en verpakking) terug gekregen. Nu ging het bij mij wel om een
productiefout die een hele reeks had en bekend was bij Nitecore.

Ik ben inderdaad actief op CPF onder dezelfde nick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Speedfightserv schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:43:
[...]

Voor de liefhebbers, de tip is in de aanbieding bij Banggood voor nog geen 21 euro:

(heb er helaas 27 euro voor betaald. :( )
Heb hem inmiddels binnen,
L.N. je heb niets te veel gezegd, top ding. komt echt veel licht uit :) ik ben blij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:13
Speedfightserv schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:23:
[...]

L.N. je heb niets te veel gezegd, top ding. komt echt veel licht uit :) ik ben blij 8)
Doe eens wat fotootjes! Aan een sleutelbos ofzo. Ik kan me er weinig voorstelling bij maken, de enige foto in de hand is een en dezelfde steeds op internet en ik weet niet hoe groot die handen zijn :P

Eerst was die nog 40 euro en dat vond ik te duur, maar 21 euro is toch wel aantrekkelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ik heb h'm normaal niet aan mn sleutels, maar heb even een foto voor je gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5703/31212648502_3f1ddbd758_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
vosss schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:30:
[...]

Doe eens wat fotootjes! Aan een sleutelbos ofzo. Ik kan me er weinig voorstelling bij maken, de enige foto in de hand is een en dezelfde steeds op internet en ik weet niet hoe groot die handen zijn :P

Eerst was die nog 40 euro en dat vond ik te duur, maar 21 euro is toch wel aantrekkelijk :9
Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0118_zps1j9nuuvy.jpg

Van links naar rechts:
Olight 16340-batterij, Nitecore Tube, Nitecore TIP, Olight S1R, Olight 18650-batterij, Olight S30R II

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0119_zpsdahkjqpc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0120_zps0yohkhh8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0121_zpshb6jdvjr.jpg

De TIP is niet eens veel groter dan de Tube, maar wel bijna 2 keer zo dik. De S10R is maar iets langer, maar voelt een stuk groter aan.

De Tube blijft een van mijn favorieten (en van mijn dochters): heel goedkoop, behoorlijke batterijduur voor zo'n klein ding en door de brede straal erg handig als nachtlampje.
Speedfightserv schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:23:
[...]

Fijn dat je er blij mee bent! Het is ook een goed ding! Hopelijk heb je wel de tweede versie. De eerste versie laat een rode led in de switches 1 keer knipperen als je in lock out op een switch drukt. De tweede versie laat dan geen rood lichtje zien.

[ Voor 16% gewijzigd door L.N. op 01-12-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
L.N. schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:09:

[...]

Fijn dat je er blij mee bent! Het is ook een goed ding! Hopelijk heb je wel de tweede versie. De eerste versie laat een rode led in de switches 1 keer knipperen als je in lock out op een switch drukt. De tweede versie laat dan geen rood lichtje zien.
Ik zie geen rood lampje als ik in lock out op een switch drukt. Dus denk de 2de versie

Wat me opviel, in de verpakking was een stukje uit het plastic gesneden bij de usb poort zodat er een usb kabel in kan. Ik denk dat ze dit getest hebben voordat ze hem verstuurd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
Even dit topic 'schuin' doorgelezen, volgens mij veel kenners hier. Ik ben op zoek naar een goede zaklantaarn. Als een adviesvraag hier niet past, sorry.

Afgelopen vakantie me weer kapot geërgerd aan mijn ramsj-zaklantaarn. Slechte verlichting, kringen op de grond etc. Dus besloten dat ik ik eigenlijk wel een nieuwe wil (en kerstmis/verjaardag komen eraan, dus leuk voor mijn verlanglijstje).

Eigenlijk geen benul van hoeveel lumen nou precies wat is, maar ik weet wel wat ik ermee wil kunnen:
- handzaam format (hooguit 15 cm lang, ca 3 cm breed)
- 1 hand bediening (met eventueel een handschoen)
- meerdere lichtstanden
- hoge maximale lichtopbrengst (voor 's avonds op een donkere camping en toch nog alles moeten installeren)
- stroboscoop
- rood licht (en evt ook blauw licht)
- windowbreaker
- oplaadbaar

Budget - ergens tussen de 70 en 100 euro.

Zelf al wat rondgekeken, maar op een gegeven moment raak ik het overzicht wat kwijt.
Wat mij erg aanspreekt:
- Nitecore MH20 (handzaam, groot bereik 1-1000 lumen)
- Nitecore MH2C (aantrekkelijke prijs, verder als de MH20 maar dan net 1 stapje lager volgens mij)
- Nitecore MH27 (boven budget, maar heeft wel alles wat ik wil - inclusief rood/blauw licht)
- Nitecore P20 (handzaam, veelzijdig)

(ja, er zijn genoeg andere merken, maar vanuit deze draad kwam dit merk positief naar voren, dus daar heb ik wat uitgebreider naar gekeken)

Favoriet is de (boven budget) MH27.

Welke raden jullie aan, of juist af. Zijn er goede/betere alternatieven/merken. Ik begrijp dat misschien niet alle specs gehaald kunnen worden, afhankelijk van welke dat is kan ik daar best mee leven.

Ik ben benieuwd naar jullie tips, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Speedfightserv schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:03:
[...]

Ik zie geen rood lampje als ik in lock out op een switch drukt. Dus denk de 2de versie

Wat me opviel, in de verpakking was een stukje uit het plastic gesneden bij de usb poort zodat er een usb kabel in kan. Ik denk dat ze dit getest hebben voordat ze hem verstuurd hebben.
Volgens mij heb je inderdaad de 2e versie. Er wordt gesuggereerd dat Nitecore het gat in der verpakking heeft gemaakt om een nieuwe firmware in de TIP te flashen om zo het probleem van de battery drain op te lossen. Ik heb echter niet kunnen verifiëren of het klopt.

Als het klopt, dan zou het ook interessant kunnen zijn voor mensen met een versie 1. Mogelijk zouden zij het drain lock probleem op kunnen lossen door zelf de firmware up te graden. Maar ik betwijfel of Nitecore de nieuwe firmware vrij zal geven.

Morgen komt hopelijk mijn TIP Cri, samen met een Olight R50 Pro en een Fenix FD41.
Pat911 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:52:
Even dit topic 'schuin' doorgelezen, volgens mij veel kenners hier. Ik ben op zoek naar een goede zaklantaarn. Als een adviesvraag hier niet past, sorry.

Afgelopen vakantie me weer kapot geërgerd aan mijn ramsj-zaklantaarn. Slechte verlichting, kringen op de grond etc. Dus besloten dat ik ik eigenlijk wel een nieuwe wil (en kerstmis/verjaardag komen eraan, dus leuk voor mijn verlanglijstje).

Eigenlijk geen benul van hoeveel lumen nou precies wat is, maar ik weet wel wat ik ermee wil kunnen:
- handzaam format (hooguit 15 cm lang, ca 3 cm breed)
- 1 hand bediening (met eventueel een handschoen)
- meerdere lichtstanden
- hoge maximale lichtopbrengst (voor 's avonds op een donkere camping en toch nog alles moeten installeren)
- stroboscoop
- rood licht (en evt ook blauw licht)
- windowbreaker
- oplaadbaar

Budget - ergens tussen de 70 en 100 euro.

Zelf al wat rondgekeken, maar op een gegeven moment raak ik het overzicht wat kwijt.
Wat mij erg aanspreekt:
- Nitecore MH20 (handzaam, groot bereik 1-1000 lumen)
- Nitecore MH2C (aantrekkelijke prijs, verder als de MH20 maar dan net 1 stapje lager volgens mij)
- Nitecore MH27 (boven budget, maar heeft wel alles wat ik wil - inclusief rood/blauw licht)
- Nitecore P20 (handzaam, veelzijdig)

(ja, er zijn genoeg andere merken, maar vanuit deze draad kwam dit merk positief naar voren, dus daar heb ik wat uitgebreider naar gekeken)

Favoriet is de (boven budget) MH27.

Welke raden jullie aan, of juist af. Zijn er goede/betere alternatieven/merken. Ik begrijp dat misschien niet alle specs gehaald kunnen worden, afhankelijk van welke dat is kan ik daar best mee leven.

Er zit nogal wat verschil tussen de zaklampen die jij opnoemt. De MH27 heeft een XP- L HI led en heeft een veel smallere lichtstraal. Hierdoor is het bereik minder, maar moet je meer richten. Ik zou eerder gaan voor een XM-L2- zaklamp.

De andere zaklampen die jij noemt hebben een XM-L2-led en zijn daardoor wat meer all rounders en zou dus eerder daar voor gaan. Dan is het vooral de vraag waar jij de voorkeur aan geeft:

Oplaadbaar en klein -> MH20
Bediening via de tail en daardoor een tactische grip -> P20
Oplaadbaar en langer -> MH2C

De laatste heeft een een switch op de tail voor aan en uit en een ring om de lichtsterkte te bepalen. Ik vind dat omhandig omdat je van grip moet veranderen om de beide switchen te kunnen bedienen.

Bij de P20 heb je nog een aparte lader nodig. Let er ook op welke met batterij geleverd worden en welke zonder.

Als alternatief is nog de Nitecore R25. Die heeft een heel eigen lichtbeeld en zit daarmee tussen de typische lichtbeelden van een XP-L HI en XM-L2 in en is daardoor heel bruikbaar.

In hoeverre is het rode licht noodzakelijk? Want als dat een strikte eis is, dan blijft alleen de MH27 (of de UV-variant: MH27UV) over.

Al met al zou ik voor de Nitecore MH20 gaan. Eventueel de MH20GT voor meer bereik, maar denk dat de MH20 toch geschikter is. Heb je mijn review van de MH20 gezien?

[ Voor 61% gewijzigd door L.N. op 02-12-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 14:06

Blucky

Still tweaking my profile

Leuk Topic!

Ik heb zelf de fenix tk35 ue echt onwijs blij mee. Ik gebruik hem voornamelijk voor mijn werk
Ik werk vaak in donkere ruimtes en daarmee is dit apparaat echt een uitkomst. Dikke brede straal, niet voor de lange afstand dus maar daar heb ik hem dus ook niet voor nodig. ook gaan de batterijen lang mee en hoef ik hem dus niet iedere dag op te laden.

Verder heb mijn vader de Fenix BC30 Bike Light cadeau gegeven. Ook een tof ding.
Als deze je tegemoetkomt lijkt het net alsof er een scooter aankomt rijden.
Vooral in afgelegen gebieden is dit een goeie uitkomst.

Nog even over de after-sales: mijn Fenix TK35 was kapot gegaan. een zwart puntje op de printplaat.
De lamp wou niet meer aan en dit al na 1,5 jaar (intensief gebruik). Ik heb de lamp laten opsturen naar Fenix en deze heeft kosteloos het binnenwerk vervangen. Ik ben zeer tevreden met fenix!

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Pat911 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:52:
Goede tips van L.N. toch nog een aanvulling voor rood licht. Als oplaadbaar geen strakke eis is, zou je ook nog de Nitecore SRT serie kunnen overwegen. Ik gebruik zelf de SRT5 'Detective' van Nitecore het meeste tijdens mijn werk. De klachten over vervelende bediening via een ring vind ik juist erg fijn.

Er zijn niet heel veel lampen die traploos de lichtsterkte kunnen regelen, meestal zit je vast aan een aantal voorgeprogrammeerde standen en die zijn soms net te licht of te donker naar gelang je wat aan het doen bent. Overigens stelt het rode licht bij dit model (en het blauwe) niet veel voor. Prima om nachtvisie te behouden, maar je kan 15 meter verder niet echt iets goed meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb laatst een Fenix UC30 gekocht, USB oplaadbaar (met reguliere Micro USB aansluiting, niet zo'n ellendige magnetische waar je een aparte kabel voor nodig hebt), 960 ANSI lumen.

Gebruik 'm vaak als ik naar kantoor loop, donker fietspad en ik zie graag waar ik loop. Daarnaast gebruik ik 'm als koplamp op de fiets en als every-day-carry zaklamp. De 4 reguliere lichtstanden zijn prima voor wat ik er mee wil. Is een heel stuk feller dan de PD30 die ik ook heb en jaren lang veel plezier van heb gehad. (Hij is nog in goede staat maar ik wilde USB oplaadbaar en iets meer lichtopbrengst.)

Aan mijn sleutelbos hangt ook nog een Fenix E05, een heel klein zaklampje op een enkele AAA batterij met maar 2 standen: aan en uit. Klein genoeg om echt altijd bij je te hebben (hoewel ik de UC30 ook bijna altijd bij me heb) en handig als je even snel wat licht nodig hebt. De E05 gooit er evengoed nog 27 ANSI lumen uit en houd het 3 uur uit op een enkele AAA.

Qua hoofdlamp heb ik een Petzl Spot, model weet ik even niet. Werkt op 2 3 AAA's en heeft dacht ik een lichtopbrengst van ergens rond de 200, 300 ANSI 200 lumen. (Wel meerdere felheden, een rood licht stand EN zowel spotlight als floodlight die los en samen aan te zetten zijn.) De Petzl gebruik ik als ik ga kamperen, rotsklimmen of echt mijn handen vrij wil hebben. Prima lampje, wel eentje waarbij je op moet letten niet in anderen hun ogen te schijnen. Zeker op de felste stand is dat echt *niet* prettig. (Met een hoofdlamp gebeurt dat wat sneller dan met een reguliere lamp omdat je immers elkaar aan kijkt en dan heel snel de ander verblind.)

[ Voor 1% gewijzigd door unezra op 04-12-2016 08:12 . Reden: Ik vond het doosje van mijn Petz. Specs dus correct neergezet. :) ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Sinterklaas is vroeg dit jaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0122_zpsobfza2pz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat geeft in theorie evenveel als twee koplampen van een auto >:)
Waar ga je zoiets voor gebruiken? :?

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 03-12-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
unezra schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 14:45:
Prima lampje, wel eentje waarbij je op moet letten niet in anderen hun ogen te schijnen. Zeker op de felste stand is dat echt *niet* prettig. (Met een hoofdlamp gebeurt dat wat sneller dan met een reguliere lamp omdat je immers elkaar aan kijkt en dan heel snel de ander verblind.)
Dat dus. Veel hoofdlampjes hebben tegenwoordig een hele kleine reflector zodat alle energie uit een klein punt komt en je zowat een gat in het netvlies brandt van wie je per ongeluk even aankijkt.
Als er mensen in de buurt zijn gebruik ik liever de zwakste stand en richt ik de lamp vlak voor me, alleen om te zien wat ik om handen heb enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
L.N. schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:03:
Er zit nogal wat verschil tussen de zaklampen die jij opnoemt. De MH27 heeft een XP- L HI led en heeft een veel smallere lichtstraal. Hierdoor is het bereik minder, maar moet je meer richten. Ik zou eerder gaan voor een XM-L2- zaklamp.

-knip-

Al met al zou ik voor de Nitecore MH20 gaan. Eventueel de MH20GT voor meer bereik, maar denk dat de MH20 toch geschikter is. Heb je mijn review van de MH20 gezien?
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Dat van die verschillende lampjes wist ik niet. Zeker interessant. Mooie review ook.
rockhopper schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 17:52:
Als oplaadbaar geen strakke eis is, zou je ook nog de Nitecore SRT serie kunnen overwegen.

Overigens stelt het rode licht bij dit model (en het blauwe) niet veel voor. Prima om nachtvisie te behouden, maar je kan 15 meter verder niet echt iets goed meer zien.
Die was ik ook tegengekomen. Mooi ding, maar juist dat oplaadbare is best een harde eis :) Dat rode licht is inderdaad voornamelijk om nachtvisie te houden en toch wat op te zoeken in een rugzak of zo. Hoeft dus niet ver te schijnen.

Al met al ga ik de MH20 op mijn verlanglijstje zetten. Mooi klein en behalve het rode licht eigenlijk alles wat ik zoek. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Pat911 schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:08:
[...]

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Dat van die verschillende lampjes wist ik niet. Zeker interessant. Mooie review ook.

[...]

Die was ik ook tegengekomen. Mooi ding, maar juist dat oplaadbare is best een harde eis :) Dat rode licht is inderdaad voornamelijk om nachtvisie te houden en toch wat op te zoeken in een rugzak of zo. Hoeft dus niet ver te schijnen.

Al met al ga ik de MH20 op mijn verlanglijstje zetten. Mooi klein en behalve het rode licht eigenlijk alles wat ik zoek. Bedankt voor de tips.
Je hebt nu naar Nitecore gekeken, maar kijk ook eens naar Olight. Persoonlijk vind ik die nog net iets beter afgewerkt en de bediening fijner (maar dat is vooral wat je gewend bent). De modellen die beginnen of eindigen met een R zijn oplaadbaar. De voornaamste verschillen met Nitecore zijn dat het opladen via een Dock gebeurt en dat de modellen met een batterij komen (bij Nitecore is dat lang niet altijd). Een nadeel is dat Olight vaak eigen batterijen gebruikt met 2 polen aan een kant. Je kunt andere batterijen dan niet opladen. Kijk eens naar:

S30R II of III: de tegenhanger van de MH20. Ze gebruiken dezelfde batterij en hebben ongeveer dezelfde lichtopbrengst. De MH20 is dikker en korter, waardoor ik de S30R fijner vind vasthouden en ook beter in de broekzak past.
S2R: formaat en lichtopbrengst zijn vergelijkbaar met de S30R II. De lens is wel anders. Deze heeft een PIR ons, waardoor het licht beeld veel breder en gelijkmatiger is (dus veel minder verschil tussen hotspot en spil). Het bereik is minder.
S1R: heel klein en daardoor handig mee te nemen. Nadeel is dat de batterijduur en lichtopbrengst minder zijn. TIR-lens

Nog een voordeel van de Olights: ze hebben een magneet in de tail. Je kunt ze dus aan de binnenkant van de motorkap plakken en dan heb je de handen vrij om naar de motor te kijken.

De MH20 en de Olight hebben allemaal een moonlight modus (1 lumen), waardoor je jouw nachtzicht kunt houden. Daar heb je dus geen rode led voor nodig.
nokiaan958GB schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:21:
Dat geeft in theorie evenveel als twee koplampen van een auto >:)
Waar ga je zoiets voor gebruiken? :?
Dat weet ik nog niet :) . Maar deze zaklamp heeft ook lagere standen. Op de foto lijkt de zaklamp heel groot, maar deze is maar iets langer dan mijn S30R II en volgens mij korter dan mijn Nitecore P12. Natuurlijk is deze een stuk dikker. In de broekzak zal deze niet handig passen, maar wel in een wat grotere jaszak. Ik denk dat ik deze zeker ga gebruiken dan ik van te voren had verwacht. Maar we zullen het zien.

[ Voor 16% gewijzigd door L.N. op 04-12-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
L.N. schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:28:
Je hebt nu naar Nitecore gekeken, maar kijk ook eens naar Olight. Persoonlijk vind ik die nog net iets beter afgewerkt en de bediening fijner (maar dat is vooral wat je gewend bent). De modellen die beginnen of eindigen met een R zijn oplaadbaar. De voornaamste verschillen met Nitecore zijn dat het opladen via een Dock gebeurt en dat de modellen met een batterij komen (bij Nitecore is dat lang niet altijd). Een nadeel is dat Olight vaak eigen batterijen gebruikt met 2 polen aan een kant. Je kunt andere batterijen dan niet opladen. Kijk eens naar:

S30R II of III: de tegenhanger van de MH20. Ze gebruiken dezelfde batterij en hebben ongeveer dezelfde lichtopbrengst. De MH20 is dikker en korter, waardoor ik de S30R fijner vind vasthouden en ook beter in de broekzak past.
S2R: formaat en lichtopbrengst zijn vergelijkbaar met de S30R II. De lens is wel anders. Deze heeft een PIR ons, waardoor het licht beeld veel breder en gelijkmatiger is (dus veel minder verschil tussen hotspot en spil). Het bereik is minder.
S1R: heel klein en daardoor handig mee te nemen. Nadeel is dat de batterijduur en lichtopbrengst minder zijn. TIR-lens
Ook mooi. Ik ga nog even verder kijken.

Een collega kwam nog met een Thrunite, de tc12. Is dat ook nog een goed alternatief?

http://www.thrunite.com/t...lashlight-tc12-v2-3400-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Pat911 schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:49:
[...]

Ook mooi. Ik ga nog even verder kijken.

Een collega kwam nog met een Thrunite, de tc12. Is dat ook nog een goed alternatief?

http://www.thrunite.com/t...lashlight-tc12-v2-3400-1/
Die Thrunite zal niet slecht zijn, maar wat ik hoor van het merk is dat het wel minder is dan Nitecore en Olight. Daarnaast ben ik geen fan van bediening met een sideswitch en een tail switch. Dat betekent dat je steeds van grip moet veranderen als je de zaklamp aan en uit wilt zetten of als je de lichtstanden wilt veranderen. De gebruikte led is van een iets ouder model. Op zich niet erg, maar die led is minder energiezuinig. De batterijtijden lijken mij niet gemeten volgens de normale standaard, waardoor deze niet te vergelijken is met de andere zaklampen. Ook zit er een behoorlijk gat tussen de lichtstand van 21 en 200 lumen. 50 lumen was mooi geweest. Maar dat is mijn gemiep als fan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
L.N. schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:01:
Maar dat is mijn gemiep als fan.....
Ach, volgens mij ben je kritisch genoeg, en zou je als de Thrunite echt beter was dat ook wel gezegd hebben.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Olight (RII) om op mijn verlanglijstje te zetten. Nu maar hopen dat de kerstman het ook leuk vindt om te geven (anders moet ik na kerst zelf maar op zoek).

Mijn overwegingen:
- nagenoeg geen verschillen met de Nitecore.
- smaller ontwerp, de Nitecore heeft een dikke kop, de Olight is wat strakker en ik denk makkelijker weg te stoppen in vakjes en zakken.

Nogmaals bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:06

JT

VETAK y0

Zijn er eigenlijk ook Chinese webshops waar je li-ion accu's kunt kopen van goede merken zonder dat ze nep zijn?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
JT schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:39:
Zijn er eigenlijk ook Chinese webshops waar je li-ion accu's kunt kopen van goede merken zonder dat ze nep zijn?
Mijn Keeppowers komen van GearBest en Aliexpress en voor zo ver ik weet zijn het originelen. De capaciteit klopt, ze worden niet heet bij gebruik of laden en de capaciteit klopt.
Pat911 schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:40:
[...]

Ach, volgens mij ben je kritisch genoeg, en zou je als de Thrunite echt beter was dat ook wel gezegd hebben.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Olight (RII) om op mijn verlanglijstje te zetten. Nu maar hopen dat de kerstman het ook leuk vindt om te geven (anders moet ik na kerst zelf maar op zoek).

Mijn overwegingen:
- nagenoeg geen verschillen met de Nitecore.
- smaller ontwerp, de Nitecore heeft een dikke kop, de Olight is wat strakker en ik denk makkelijker weg te stoppen in vakjes en zakken.

Nogmaals bedankt voor de tips.
De Olight S30R II is ene hele mooie zaklamp. De S30R III is ondertussen aangekondigd, waardoor ik verwacht dat de S30R II nog iets in prijs zal zakken. De III is 3 mm korter en heeft een ander dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
ik gebruik sinds dit jaar ook unprotected batterijen in mij lampjes waar maar één batterij in gaat

de 2 lampjes waar ik ze in gebruik zijn ook allemaal lampjes die vanzelf in standen terugschakelen (fenix pd35 en fenix hl55) als de spanning omlaag gaat... dus eigenlijk weet ik al als die een stand terugschakeld dat de batterij bijna leeg is..

alleen kou kunnen ze niet echt goed tegen de 18650 cellen....vorige week was het snachts rond het vriespunt, en dan hebben ze nog maar de helft van hun capaciteit ongeveer (protected en unprotected)....de ene is wel iets beter dan de andere (heb veel verschillende batterijen door elkaar heen)

ook heb ik al 3 cellen gehad die er ineens spontaan mee ophielden..0,0 volt... volgens mij waren dat 2x trustfire batterijen, en een sanyo...wel alle drie protected ...zullen wel imitatie zijn geweest want zaten bij een goedkope chinese zaklamp

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-12-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
L.N. schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:01:
De Olight S30R II is ene hele mooie zaklamp. De S30R III is ondertussen aangekondigd, waardoor ik verwacht dat de S30R II nog iets in prijs zal zakken. De III is 3 mm korter en heeft een ander dock.
Bij de vergelijking op de Olight-website vond ik de III niet veel veranderd t.o.v. de II. Op sommige punten zelfs mindere specs (zeg ik als grote leek). Of zit er onderhuids veel verbetering in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Pat911 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 07:52:
[...]

Bij de vergelijking op de Olight-website vond ik de III niet veel veranderd t.o.v. de II. Op sommige punten zelfs mindere specs (zeg ik als grote leek). Of zit er onderhuids veel verbetering in?
Volgens mij zijn er weinig veranderingen, maar ik heb de S30R III niet in mijn handen gehad en ik heb ook nog geen review gezien. Volgens mij zijn er weinig verschillen. Het aantal lumen zijn ongeveer hetzelfde. De verschillen die ik zie zijn het magnetische dock en de batterij. Bij de S30R II had je de keuze uit een batterij van 3200 mAh of 3600 mAh en bij de S30R III kun je alleen kiezen voor 3500 mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 22:20
Heb ongeveer een halfjaar terug dit gekocht, http://m.banggood.com/MEC...-18650-Suit-p-995708.html
Mooi ding voor zijn geld, maar het virus had ik al te pakken :)
Twee maanden terug heb ik dit gekocht http://m.banggood.com/BLF...-Flashlight-p-991823.html.
Veel beter natuurlijk, eenmaal een 18650 batterij ipv twee maar veel meer (mooi) licht.
Ik vroeg me nou af, als ik een betere 18650 batterij koop, deze bijvoorbeeld http://m.banggood.com/1PC...ble-Battery-p-994654.html.
Wordt het licht dan sterker of gaat ie langer mee?
Voor zover ik het heb begrepen is een Keeppower batterij top of the line spul, en dat Meco gebeuren is gewoon matig spul.

Als lader heb ik een Imax B6 charger, namelijk deze http://m.banggood.com/Sky...nce-Charger-p-912239.html die ik gebruik voor mijn RC auto's.
Maar ik weet niet hoe ik een 18650 batterij ermee moet opladen, als iemand me daarmee kan helpen zou ik het op prijs stellen.
Om bovenstaande reden heb ik deze gekocht bij https://www.nkon.nl/u-xtar-vc4-intelligent-charger.html

En alhoewel ik bijna nooit in het donker zit, denk ik erover na om deze te kopen http://m.banggood.com/Nit...ght-2x18650-p-978168.html.
Zou me ongeveer 30 euro kosten met een kortingscode, goeie deal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Met die keeppower kan zowel de licht sterkte als brandduur toenemen.
Dit komt omdat die keeppower bekende en goede cellen gebruiken in tegenstelling van die meco batterijen.
Maar het kan ook bijna geen effect hebben. Toch wil ik je aanraden om de meco batterijen te vervangen voor die keeppower batterijen omdat dit inderdaad kwalitatief goede batterijen zijn.

Wil je overigens het maximale uit je BLF A6 halen dan kan je beter unprotected cellen kopen met een hoge ontlaadstroom, bijv. de samsung 30Q. Maar lees je dan wel in over de gevaren van een li-ion batterij(!).

Het is eigenlijk heel simpel om Li-ion batterijen op te laden met die Imax B6 lader, aansluiten en het goede programma kiezen. Voor de laadstroom zou ik uitgaan van max 1C ("C" staat gelijk aan capaciteit van de cell).
De Xtar VC4 is een hele goede lader! Goede keus.

Over de Nitecore EC4, zelf heb ik geen ervaring met die lamp (of dat merk) maar Nitecore maakt kwalitatief goede lampen, dit zal zeker geen miskoop zijn.
Ook hierbij wil ik je aanraden om de keeppower batterijen te gebruiken.
Het handigst is om een set apart te hebben voor de Nitecore EC4, dit omdat deze de cellen in serie gebruikt. Li-ion batterijen die je in serie gebruikt wil je het liefst samen gekocht, samen gebruikt en samen opgeladen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Duidelijk wat betreft alle dingen die je hebt opgenoemd.
Alleen weet ik niet hoe een 18650 batterij aan te sluiten. Dus welke kabel of wat dan ook om het aan sluiten.
Heb trouwens ook nog twee van deze dingen in huis https://www.nkon.nl/recha...18650pf-3-7v-2900mah.html. Alleen nadat ik ze in huis had kwam ik er pas achter dat ze unprotected waren en dat ze dus beter niet te gebruiken zijn in zaklampen.

Ik ga er nu toch wel eventjes mee spelen, ben nieuwsgierig naar een eventueel verschil.

Editje; ik zie geen duidelijk verschil, helemaal niet zelfs met bovenstaande batterijen.

[ Voor 8% gewijzigd door atillicious op 13-12-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
atillicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 00:18:
Duidelijk wat betreft alle dingen die je hebt opgenoemd.
Alleen weet ik niet hoe een 18650 batterij aan te sluiten. Dus welke kabel of wat dan ook om het aan sluiten.
Heb trouwens ook nog twee van deze dingen in huis https://www.nkon.nl/recha...18650pf-3-7v-2900mah.html. Alleen nadat ik ze in huis had kwam ik er pas achter dat ze unprotected waren en dat ze dus beter niet te gebruiken zijn in zaklampen.

Ik ga er nu toch wel eventjes mee spelen, ben nieuwsgierig naar een eventueel verschil.

Editje; ik zie geen duidelijk verschil, helemaal niet zelfs met bovenstaande batterijen.
Wat bedoel je met "Alleen weet ik niet hoe een 18650 batterij aan te sluiten"? Een 18650 is normaal niet anders dan bv een AA-batterij (alleen een beetje groter en 3,7V). Je heb een plus- en een min-kant en op de zaklamp of oplader staat hoe de batterij in de zaklamp moet. Er zijn overigens wel 18650-batterijen met een plus- en min-pool aan dezelfde kant, maar die heb jij niet.

Tussen een protected en unprotected-batterij is vaak geen verschil te zien. Het verschil is dat de protected-batterij een extra circuit heeft dat o.a. overbelasting voorkomt. Echter is deze maar dun en zit verstopt onder de plastic wrap, waardoor je deze niet zien.

Keeppower is een goed merk. Hun zwarte batterijen zijn unprotected en de witte met de blauwe opdruk zijn protected.

De Nitecore zaklamp is een goede zaklamp. Kwalitatied een paar stappen verder dan jouw andere zaklampen. Het is wel een redelijk grote zaklamp doordat deze 2 18650-batterijen gebruikt. Zoals al eerder gezegd: koop 2 nieuwe identieke protected batterijen en gebruik deze samen in de zaklamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
L.N. schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:00:
[...]

Wat bedoel je met "Alleen weet ik niet hoe een 18650 batterij aan te sluiten"? Een 18650 is normaal niet anders dan bv een AA-batterij (alleen een beetje groter en 3,7V). Je heb een plus- en een min-kant en op de zaklamp of oplader staat hoe de batterij in de zaklamp moet. Er zijn overigens wel 18650-batterijen met een plus- en min-pool aan dezelfde kant, maar die heb jij niet.
Met de XTAR VC4 weet ik natuurlijk wel hoe ik het moet opladen, doelde eigenlijk op de Imax B6 lader. Excuus als het niet duidelijk was.
Zou ik dan zoiets moeten kopen http://www.banggood.com/D...-972775.html?rmmds=search?

En dan de plus en min solderen op een alligator clips kabeltje die rechtstreeks de Imax B6 lader ingaat?

Zou dat kunnen werken? Dan heb ik namelijk de VC4 vrij, die ik weer kan doorgeven aan een familielid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
atillicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:05:
[...]

Met de XTAR VC4 weet ik natuurlijk wel hoe ik het moet opladen, doelde eigenlijk op de Imax B6 lader. Excuus als het niet duidelijk was.
Zou ik dan zoiets moeten kopen http://www.banggood.com/D...-972775.html?rmmds=search?

En dan de plus en min solderen op een alligator clips kabeltje die rechtstreeks de Imax B6 lader ingaat?

Zou dat kunnen werken? Dan heb ik namelijk de VC4 vrij, die ik weer kan doorgeven aan een familielid.
Waarom gaan solderen als je lader hebt? Die VC4 heb je toch nodig voor de zaklampen. De 18650's gaan niet werken in een zaklamp als je daar iets op gesoldeerd hebt.

Bovendien moet je oppassen met het solderen op een lithium-batterij. Bij het solderen komt warmte vrij en bij te veel warmte komt er een chemische reactie vrij in de lithium batterij, waardoor de batterij kan ontploffen. Nu zal dit niet zo maar gebeuren, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
Ik leg het helemaal verkeerd uit. Als ik de 18650 battery holder uit mijn vorige post koop, en daar dan de plus en min van soldeer aan alligator clips bedoelde ik. Dus niet de batterij zelf.
Ik blijf gewoon mijn VC4 gebruiken, is wel handiger zo denk ik :)

Heb trouwens de Nitecore en Keeppowers besteld. Ff kijken hoelang het duurt voor ze binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

atillicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 00:18:
Alleen de BLF A6 zou een verschil in lichtsterkte kunnen laten zien.
Dit komt doordat de BLF A6 een A17DD-L FET+1 Driver gebruikt.
Dit houd in dat in de hoogste stand (turbo) de led in feite in direct contact staat met de batterij, zonder enige vorm van stroom regeling. Dit noemen ze ook wel Direct Drive.
De FET drivers zijn ontwikkeld om de eigenschappen van Direct Drive te combineren met een low en mid modus.

Uitleg:
Leds zijn stroom gestuurd, dat houd in dat ze helemaal niet kijken naar het voltage zolang dat maar boven de drempel ligt. (voltage threshold/froward voltage, Vf)
Door de stroom te regelen kan je de lichtsterkte van een led regelen, een driver zorgt normaal gesproken voor deze aansturing.
Leds die gebruikt worden hebben een Vf tussen de 3 en 4 volt (Vf is immers afhankelijk van warmte en stroom) en de Li-ion batterijen een max voltage hebben van 4.2 volt.
Zoals je ziet ligt dit al aardig in de buurt. Doordat het voltage van een Li-ion batterijen zakt bij een hoge stroom* komt het voltage nog dichter in de buurt van de led.
Op een gegeven moment komt het voltage van de led en batterij overeen bijv. bij een stroom van 5A waarna de batterij verder ontlaad en de stroom lager word totdat de batterij leeg is.
Door deze eigenschappen kan een led direct aan een batterij worden gekoppeld om het maximale eruit te halen.
Doordat de efficiëntie bij 5A drastisch afneemt (Lumen/watt), is het overdriven (zo heet dit principe) voor de gemiddelde consument onzin.
*Hoeveel stroom er kan gaan lopen heeft allemaal te maken met de wet van ohm, hoe minder weerstand in het circuit hoe meer stroom.

Dat jouw unprotected 18650 niet veel verschil geeft dan wel kloppen.
De NCR18650PF zijn immers geen high discharge cellen, waardoor het voltage te veel zakt als je een hoge stroom vraagt.
Ook ervaar je een klein verschil in lichtsterkte (paar 100 lumen boven de 1000 lumen) bijna niet. Dit komt doordat je 4x zoveel lumen nodig hebt om het als 2x zoveel te beschouwen (heel simpel gezegd).

(wat een stuk tekst is het geworden :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atillicious
thijsco19 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:47:
[...]

Alleen de BLF A6 zou een verschil in lichtsterkte kunnen laten zien.
Dit komt doordat de BLF A6 een A17DD-L FET+1 Driver gebruikt.
Dit houd in dat in de hoogste stand (turbo) de led in feite in direct contact staat met de batterij, zonder enige vorm van stroom regeling. Dit noemen ze ook wel Direct Drive.
De FET drivers zijn ontwikkeld om de eigenschappen van Direct Drive te combineren met een low en mid modus.

Uitleg:
Leds zijn stroom gestuurd, dat houd in dat ze helemaal niet kijken naar het voltage zolang dat maar boven de drempel ligt. (voltage threshold/froward voltage, Vf)
Door de stroom te regelen kan je de lichtsterkte van een led regelen, een driver zorgt normaal gesproken voor deze aansturing.
Leds die gebruikt worden hebben een Vf tussen de 3 en 4 volt (Vf is immers afhankelijk van warmte en stroom) en de Li-ion batterijen een max voltage hebben van 4.2 volt.
Zoals je ziet ligt dit al aardig in de buurt. Doordat het voltage van een Li-ion batterijen zakt bij een hoge stroom* komt het voltage nog dichter in de buurt van de led.
Op een gegeven moment komt het voltage van de led en batterij overeen bijv. bij een stroom van 5A waarna de batterij verder ontlaad en de stroom lager word totdat de batterij leeg is.
Door deze eigenschappen kan een led direct aan een batterij worden gekoppeld om het maximale eruit te halen.
Doordat de efficiëntie bij 5A drastisch afneemt (Lumen/watt), is het overdriven (zo heet dit principe) voor de gemiddelde consument onzin.
*Hoeveel stroom er kan gaan lopen heeft allemaal te maken met de wet van ohm, hoe minder weerstand in het circuit hoe meer stroom.

Dat jouw unprotected 18650 niet veel verschil geeft dan wel kloppen.
De NCR18650PF zijn immers geen high discharge cellen, waardoor het voltage te veel zakt als je een hoge stroom vraagt.
Ook ervaar je een klein verschil in lichtsterkte (paar 100 lumen boven de 1000 lumen) bijna niet. Dit komt doordat je 4x zoveel lumen nodig hebt om het als 2x zoveel te beschouwen (heel simpel gezegd).

(wat een stuk tekst is het geworden :o )
Een heel stuk inderdaad, maar wel behulpzaam d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Afgelopen zaterdag heb ik de Olight gekregen. Mijn vriendin had natuurlijk gezien dat ik redelijk fanatiek op zoek was naar een zaklantaarn, dus kijkend op mijn verlanglijstje vond ze dat wel een geweldige keus als verjaardagscadeau. Die gaat dus vanaf nu mee in mijn jaszak of fietstas.

Mooi klein en stevig. Lekker licht, maar je voelt toch wel dat je iets in de hand hebt.
Lichtopbrengst is echt fenomenaal (turbo, maar ook de andere standen geven voldoende licht).
Hier ga ik erg blij mee zijn, zeker op vakanties - hoewel ik altijd met een caravan ga, moet je op een kampeerplaats toch altijd net zijn op een plek waar geen lamp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Pat911 schreef op maandag 19 december 2016 @ 07:04:
Afgelopen zaterdag heb ik de Olight gekregen. Mijn vriendin had natuurlijk gezien dat ik redelijk fanatiek op zoek was naar een zaklantaarn, dus kijkend op mijn verlanglijstje vond ze dat wel een geweldige keus als verjaardagscadeau. Die gaat dus vanaf nu mee in mijn jaszak of fietstas.

Mooi klein en stevig. Lekker licht, maar je voelt toch wel dat je iets in de hand hebt.
Lichtopbrengst is echt fenomenaal (turbo, maar ook de andere standen geven voldoende licht).
Hier ga ik erg blij mee zijn, zeker op vakanties - hoewel ik altijd met een caravan ga, moet je op een kampeerplaats toch altijd net zijn op een plek waar geen lamp is.
Je hebt toch een Olight S30R II gekocht? Dit is inderdaad een fijne lamp. Misschien kun je jouw vriendin een S1R geven voor kerst, want dan heeft ze ook een zaklamp. Want ga er maar vanuit dat ze regelmatig jouw S30R II wil lenen....

Vorig jaar heb ik mijn S30R II ook meegenomen tijdens het kamperen en veel gebruikt. Niet alleen in en om de tent, maar ook bij nachtelijke wandelingen. Ideaal is die!

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_0194_zps1bbbtglt.jpg

Van links naar rechts: Olight 16340-batterij, Olight S1R, Olight 18650-batterij, Olight 26650-batterij, Olight S30R II en Olight R50 Pro Seeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Voor de normale zaken op de camping is vaak niet echt extra licht nodig. Maar die enkele keer dat ik in het donker aankom en dan electra moet aansluiten, poten moet uitdraaien etc is een goede zaklamp wel handig. Of toch nog even wat uit een serviceluik halen of zo.

Voor dat enkele bezoekje aan het toiletgebouw of het rondje met de hond voor het slapen gaan kan ze 'mijn' zaklamp wel gebruiken (en meestal ga ik met de hond uit zo laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
de tip is nu in de aanbieding voor 19,55 ..

[ Voor 2% gewijzigd door Speedfightserv op 20-12-2016 09:55 . Reden: email only link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Vreemd, bij mij staat €29,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57
L.N. schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:25:
[...]

Je hebt toch een Olight S30R II gekocht? Dit is inderdaad een fijne lamp. Misschien kun je jouw vriendin een S1R geven voor kerst, want dan heeft ze ook een zaklamp. Want ga er maar vanuit dat ze regelmatig jouw S30R II wil lenen....

Vorig jaar heb ik mijn S30R II ook meegenomen tijdens het kamperen en veel gebruikt. Niet alleen in en om de tent, maar ook bij nachtelijke wandelingen. Ideaal is die!

[afbeelding]

Van links naar rechts: Olight 16340-batterij, Olight S1R, Olight 18650-batterij, Olight 26650-batterij, Olight S30R II en Olight R50 Pro Seeker
Mooie collectie. Ik ben wel fan van Olight zaklampen. Ik vergelijk ze vaak een beetje met Fenix waarbij Fenix vaak net wat beter bedieningsgemak heeft en naar mijn idee Olight kwalitatief op een hoger niveau staat. Twee van de 3 Fenix lampen in mijn bezit hebben al eens kuren of kapotte onderdelen gehad. Van Fenix heb ik een E50, een LD20 en een HL21. Van Olight een SR90, een M30 en een M21X. De 3 Olights hebben nog nooit kuren of iets kapot gehad en zijn echt niet minder intensief gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
L.N. schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:03:
[...]

Vreemd, bij mij staat €29,95
hmm. lijkt een email only prijs te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
GH45T schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:29:
[...]

Mooie collectie. Ik ben wel fan van Olight zaklampen. Ik vergelijk ze vaak een beetje met Fenix waarbij Fenix vaak net wat beter bedieningsgemak heeft en naar mijn idee Olight kwalitatief op een hoger niveau staat. Twee van de 3 Fenix lampen in mijn bezit hebben al eens kuren of kapotte onderdelen gehad. Van Fenix heb ik een E50, een LD20 en een HL21. Van Olight een SR90, een M30 en een M21X. De 3 Olights hebben nog nooit kuren of iets kapot gehad en zijn echt niet minder intensief gebruikt :)
Ik heb de weinig van Fenix om het te kunnen vergelijken, maar de kwaliteit van Olight is top! Overigens staan niet al mijn zaklampen op de foto. Van Olight missen nog de S1 en de S2, van Fenix de CL25R, van Nitecore 3 Tubes, T360, TIP CRI en P12 en dan heb heb ik nog een Black Diamond hoofdlamp. En dan ben ik er misschien nog wel een vergeten......

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Laatste tijd gebruik ik veel voor het werk een Ultrafire lampje met Panasonic 18650 cell, protected. Nu werk ik vooral buiten en heb ik heel veel dat de accu te koud is, en amper stroom af geeft. Ook met andere Keeppower cellen heb ik dat probleem.

Mensen hier ervaring mee?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
Joopieboy schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:51:
Laatste tijd gebruik ik veel voor het werk een Ultrafire lampje met Panasonic 18650 cell, protected. Nu werk ik vooral buiten en heb ik heel veel dat de accu te koud is, en amper stroom af geeft. Ook met andere Keeppower cellen heb ik dat probleem.

als ik zit te vissen rond het vriespunt gaan mn cellen nog maar half zo lang mee ongeveer... maar lampje blijft wel goed branden die 50% laat maar zeggen...

ik heb verschillende cellen, maar geen keeppower

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik krijg echt een zwakzinnig lampje dan, kun je net niks mee. Sta je dan met lampje. :P Keeppower ben ik steeds minder over te spreken moet ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb een tijdje geleden voor mijn fietslamp een potje Valvoline multi purpose vet gehaald (moet de achterkant losschroeven om accu's te vervangen) en dat bevalt me niet zo goed: stinkspul, lastig van je handen te wassen, lijkt niet zo lang te 'smeren'. Lees veel goede verhalen over siliconenvet, maar dat is pittig geprijsd spul (meestal in van die minitubes te vinden van 15gr). Wat gebruiken jullie graag om de threads/o-ringen van jullie lampjes goed ingevet te houden?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik gebruik zelf PTFE spray, bus van een tientje en werkt perfect. Geeft ook niet zo een rommel. Maar rubbers edg kan ook, net met je auto, met zuurvrije vaseline ingevet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
JB schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:39:
[...]

Thnx! Heb dat LEDje ook besteld. Is gewoon de halogeen vervangen neem ik aan?
Hoe bevalt de LED upgrade? Heb uiteindelijk 'de grote broer' besteld. Zal laten weten hoe hoe deze bevalt als die binnen is. Niet goedkoop, maar een Convoy L6 is nou eenmaal geen Maglite 8)

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
2Dutch schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:50:
Heb een tijdje geleden voor mijn fietslamp een potje Valvoline multi purpose vet gehaald (moet de achterkant losschroeven om accu's te vervangen) en dat bevalt me niet zo goed: stinkspul, lastig van je handen te wassen, lijkt niet zo lang te 'smeren'. Lees veel goede verhalen over siliconenvet, maar dat is pittig geprijsd spul (meestal in van die minitubes te vinden van 15gr). Wat gebruiken jullie graag om de threads/o-ringen van jullie lampjes goed ingevet te houden?
Ik heb zelf een potje jetbeam silicone grease. Kostte geen drol bij fasttech: https://m.fasttech.com/pr...ase-for-flashlight-mainte

Werkt prima op zowel mn zaklampen als mijn airsoft spul. Voor die 3 dollar ben ik er erg tevreden mee.

Edit: deze is nog wel leverbaar, en nog goedkoper ook: https://m.fasttech.com/pr...e-sg7-silicone-grease-for

[ Voor 8% gewijzigd door citruspers op 02-01-2017 21:28 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42

JB

Cédric roelt!

wimpie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:11:
[...]

Hoe bevalt de LED upgrade? Heb uiteindelijk 'de grote broer' besteld. Zal laten weten hoe hoe deze bevalt als die binnen is. Niet goedkoop, maar een Convoy L6 is nou eenmaal geen Maglite 8)
Bevalt goed! Zeker voor het geld een hele leuk upgrade.

Jouw optie heb ik ook overwogen maar uiteindelijk niet gedaan omdat je dan de lichtstraal niet meer kan aanpassen AFAIK

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

wimpie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:11:
Niet goedkoop, maar een Convoy L6 is nou eenmaal geen Maglite 8)
Nee die is veel beter :+ :+ .
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Hoe zijn de runtimes van de Convoy L6? Jammer genoeg geeft Simon/Convoy er zelf geen info over. Mijn Olight R50 Pro Seeker doet op een enkele 4500 mAh 26650:

Turbo (3200 Lumen, 161,5 min*)
High (1500 lumen, 170 min*)
Mid (400 lumen, 7,5 uur)
Llow (60 lumen, 50 uur)

*Zoals bij bijna alle zaklampen zakt het aantal lumen na korte tijd terug naar een lagere lichtopbrengst om oververhitting te voorkomen. Bij de Olight R50 Pro Seeker zakt het aantal lumen bij Turbo na 1,5 min naar 1000 lumen. Bij Medium zakt de zaklamp van 1500 naar 1000 lumen na 10 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Joopieboy schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:51:

Simpelste oplossing: dat lampje ergens in je kleding dragen, zodat ie warm blijft.

Alternatief is om te kijken of er (niet-oplaadbare) lithium batterijen in kunnen (mijn Fenix TK11 ondersteunt ipv 1x 18650 bijvoorbeeld ook 2x CR123). Die lithium batterijen zouden als het goed is een stukje beter moeten presteren bij kou (maar heb dat zelf nooit getest moet ik zeggen).

Dat andere lampen nog wel presteren (maar minder lang volhouden) hoeft niet per se aan de accu te liggen, dat kan ook simpelweg komen omdat er betere elektronica in de lamp zelf zit, die ondanks lagere spanning van de cel, toch voldoende vermogen richting de LED stuurt. Veel lampjes hebben enkel een buck driver (als ik me de terminologie goed herinner) die een te hoog voltage van de cel terug reguleert naar de gewenste spanning en geen boost driver die een lager voltage omhoog reguleert. Dat zie je ook doordat zeker de hoogste stand vaak langzaam in kracht afneemt. Sommige lampen hebben beide, zodat de LED altijd een mooi constant vermogen krijgt (tot de cel leeg is). Dat zorgt dus ook voor betere prestaties in de kou, waar de cel een lager voltage afgeeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm ok duidelijk, dank voor de heldere uitleg. :) Terug naar gewone batterijen zou in mijn situatie niet werken aangezien ik ze toch vrij intensief en voor langere tijd gebruik, en kan niet altijd overal even gemakkelijk opladen of aan nieuwe cellen komen.

Maar is dat een beetje gemakkelijk terug te vinden bij een specs van een lamp met de driver edg? Voor werk gebruik ik nu een el cheapo 800lumen Ultrafire, als die eens butst is het echt niet zo erg. :P

Zal wel eens kijken hoe het bij mijn Convoy is geregeld.

Edit: 7135x8 driver, niet current gestuurd dus. Maar eens op zoek naar een leuke soortgelijke opvolger die nog een beetje betaalbaar is. :P

Edit 2: Net een BLF A6 besteld, voor mensen die ook interesse hebben, nu een leuke actie:
http://m.banggood.com/BLF...-Flashlight-p-991823.html

[ Voor 23% gewijzigd door Joopieboy op 03-01-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

L.N. schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:43:
[...]

Hoe zijn de runtimes van de Convoy L6? Jammer genoeg geeft Simon/Convoy er zelf geen info over. Mijn Olight R50 Pro Seeker doet op een enkele 4500 mAh 26650:

Turbo (3200 Lumen, 161,5 min*)
High (1500 lumen, 170 min*)
Mid (400 lumen, 7,5 uur)
Llow (60 lumen, 50 uur)

*Zoals bij bijna alle zaklampen zakt het aantal lumen na korte tijd terug naar een lagere lichtopbrengst om oververhitting te voorkomen. Bij de Olight R50 Pro Seeker zakt het aantal lumen bij Turbo na 1,5 min naar 1000 lumen. Bij Medium zakt de zaklamp van 1500 naar 1000 lumen na 10 min.
De L6 heeft geen stepdown zoals vele andere lampen, dat heeft natuurlijk als voordeel dat je langer kan genieten van de hoge lichtopbrengst. Maar nadeel is natuurlijk dat ie na een tijdje gebruik in de hoogste stand best warm kan worden.. Uiteraard als je buiten rondloopt kan je de lamp langer in de hoogste stand gebruiken dan dat de lamp binnen op tafel staat.

Om eerlijk te zijn zou ik de runtimes van de L6 niet precies weten, theoretische runtime is ongeveer 50-60 minuten op 5200mAh cellen. (5.5A drive current)
In de praktijk zakt de output doordat het voltage zakt dus kom je ongeveer op 60-70 minuten in de turbo mode. Na die 70 minuten zakt de output redelijk snel en de lov voltage protection treed uiteindelijk in werking.
(staat een mooie grafiek in deze review)

Die R50 haalt overigens erg nette runtimes voor een single cell light!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
thijsco19 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:39:
[...]

De L6 heeft geen stepdown zoals vele andere lampen, dat heeft natuurlijk als voordeel dat je langer kan genieten van de hoge lichtopbrengst. Maar nadeel is natuurlijk dat ie na een tijdje gebruik in de hoogste stand best warm kan worden.. Uiteraard als je buiten rondloopt kan je de lamp langer in de hoogste stand gebruiken dan dat de lamp binnen op tafel staat.

Om eerlijk te zijn zou ik de runtimes van de L6 niet precies weten, theoretische runtime is ongeveer 50-60 minuten op 5200mAh cellen. (5.5A drive current)
In de praktijk zakt de output doordat het voltage zakt dus kom je ongeveer op 60-70 minuten in de turbo mode. Na die 70 minuten zakt de output redelijk snel en de lov voltage protection treed uiteindelijk in werking.
(staat een mooie grafiek in deze review)

Die R50 haalt overigens erg nette runtimes voor een single cell light!
Dat zijn zeer behoorlijke runtimes! Maar daar heb je dan ook 2 26650's voor nodig. De R50 zakt al snel naar 1000 lumen om die runtimes mogelijk te maken, maar dan nog zijn ze behoorlijk goed. Ik zal jou een link naar mijn review van de R50 pmmen (ik wil geen reclame maken)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Je hebt er inderdaad 2 26650's voor nodig. Persoonlijk vind ik een lamp met maar 1 26650 fijner om te gebruiken maar de L6 (of ieder andere die 2 26650's gebruikt) komt aardig in de buurt van de 2c maglite welke vele mensen fijne zaklampen vinden/vonden.

Thnx. ;)

Overigens, iedere keer dat ik de L6 in me hand houd (heb er namelijk nu 1 thuis om te modden met een XHP35 HI, LD-2 driver en 4 26350 cellen) verbaas ik me over de goede kwaliteit.
Voelt echt stevig aan en fijn aan. Uiteraard blijft het een chinese lamp dus dezelfde kwaliteit als de Olight zal er niet gehaald worden maar het komt er aardig dicht in de buurt! _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door thijsco19 op 03-01-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
thijsco19 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:56:
Je hebt er inderdaad 2 26650's voor nodig. Persoonlijk vind ik een lamp met maar 1 26650 fijner om te gebruiken maar de L6 (of ieder andere die 2 26650's gebruikt) komt aardig in de buurt van de 2c maglite welke vele mensen fijne zaklampen vinden/vonden.

Thnx. ;)

Overigens, iedere keer dat ik de L6 in me hand houd (heb er namelijk nu 1 thuis om te modden met een XHP35 HI, LD-2 driver en 4 26350 cellen) verbaas ik me over de goede kwaliteit.
Voelt echt stevig aan en fijn aan. Uiteraard blijft het een chinese lamp dus dezelfde kwaliteit als de Olight zal er niet gehaald worden maar het komt er aardig dicht in de buurt! _/-\o_
Waarom ga je voor een XHP35? Voor een beter bereik? Want het het aantal lumen per Watt scheelt niet zo veel tussen de XHP35 en de XHP70. Het is zelfs beter bij de XHP70. En de batterijen zet je in 2 x 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Idee had ik al toen die led er net was en weinig lampen gebruik maakte van deze led. Inmiddels zijn er al enkele zaklampen met deze led dus ben eigenlijk een beetje laat ermee.
Inderdaad het idee om een thrower te maken van de L6, heb er daarom ook een smooth reflector inzitten.

Ik drive de led met 2.5A wat zou resulteren in 2000+ lumen, dat samen met de relatief kleine led en smooth reflector zou het een goede thrower moeten zijn.

Alle vier de 26350 cellen zitten in serie, de XHP35 heeft immers 12volt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Inmiddels de Olight S30R in de praktijk al lekker kunnen gebruiken.

Bij het wisselen van de navigatie-cd (in het achterruim van de auto) in het donker. Vloerklep omhoog, lamp neerleggen en ruim voldoende licht op standje 2.

En bij het uitlaten van de hond in het donker tijdens Oud en Nieuw (gevlucht naar Frankrijk ivm vuurwerk en daar zat ik in een B&B in the middle of nowhere, dus geen straatverlichting of zoiets). Wat een helder licht geeft dat ding en het bestrijkt een groot gebied. Heerlijk rondlopen op die manier (wel alle herten verjaagd waarschijnlijk).
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste