Junketsu schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:06:
Dus de vraag: hebben jullie ervaring met een goedkope lamp als deze? En komt er nog een beetje licht uit als ik deze met een AAA-batterij gebruik? Het gaat met name om het zichtbaar zijn, niet om m'n pad te verlichten.
Ik ken dat merk verder niet, maar jouw voorbeeld lamp valt onder de categorie "ik neem een gok met een Chinese no-name en hoop dat er eventueel ook kwaliteitscontrole plaatsvind".
Voor het geld kan je jezelf geen miskoop doen, maar mochten de lumens (lichtsterkte) kloppen dan zal je tegenliggers met 1000 en 2000 lumen heel erg verblinden. Dat is vaak een probleem met "groter beter sterker" op de fiets. Deze lamp lijkt totaal niet voor de fiets ontworpen maar is gewoon een zaklamp in een houder geschroefd, in principe kan je dat met iedere zaklamp doen.
Nu even iets dieper op de fietslamp keuze zelf: goed dat je beter zichtbaar wilt worden! Er zijn diverse fabrikanten die specifiek lampen maken, met wisselend succes. Let wel dat een gedeelte van deze lampen speciaal ontworpen worden voor off-road nachttochten op de mountainbike. Daar geld: veel licht nodig zonder dat je met tegenliggers rekening hoeft te houden. Iets heel anders dan wij op de Nederlandse wegen. Hier op de weg volstaat 400 lumen prima.
Persoonlijk heb ik 2 lampen van Fenix die ik op mijn fiets kan zetten, de
Fenix BC30R en de
Fenix BT20 Beide gaan bij mij eigenlijk nooit hoger dan 400 lumen tenzij ik echt midden in het bos rij en iets heel goed moet zien. In de stad staan ze op de laagste stand. Met andere woorden: veel heb je niet nodig. Verder zit er op mijn fiets een
Philips Saferide vastgeschroefd (dus niet de los maak meeneem versie) die zit altijd op mijn fiets en werkt gewoon via de dynamo en geeft erg veel licht. Helaas is deze niet meer verkrijgbaar. Uit dezelfde serie heb ik ook een saferide achterlicht (lekker breed licht en goed zichtbaar)
Kijk een beetje rond op diverse sites voor fietslampjes, maak voor jezelf de overweging of je 'm vast aan de fiets wilt hebben of afneembaar zodat het ook een zaklamp is. Mijn BC30R is meer 'zaklamp' dan de BT20 die veel lastiger monteerbaar en weer losmaken is. Mocht je een losse lamp kopen bedenk dat of je zelf met batterijen gaat klooien of dat je een oplaadbare wilt (rechargeble). Ik vind
deze site altijd erg interessant met advies over fietsverlichting, verder kan je naar wat zaklampwinkels zoals ledscherp nkon of knivesandtools kijken naar lichtjes. In de meeste fietszaken is het relatief weinig kwaliteit voor veel geld trouwens.
-edit- ik zie dat je wat toegevoegd hebt. Ik zou zelf niet zo snel voor AAA gaan, relatief weinig capaciteit per volume. Op de fiets is het gewicht wat minder belangrijk, kies daarom of voor een ingebouwde accu die je met usb oplaad (duurder) of eentje met AA dan wel 18650 accu's (de laatste optie is het beste qua capaciteit, maar als je deze nog niet hebt weer duurder omdat je dan accu's en lader moet aanschaffen). Mocht je AA kiezen dan kan je weer het beste eneloops AA gebruiken. Redelijk goedkoop aan te schaffen via sk.nkon.nl
[
Voor 14% gewijzigd door
rockhopper op 20-01-2017 14:24
. Reden: aanpassen na edit vraagsteller ]