Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Ik ben eigenlijk op zoek naar een opvolger voor m'n Zebralights...
Ik heb een H501w, H51Fw en H502d, waarbij die laatse toch wel mijn favoriete lamp is, hoewel de H51Fw de laatste weken goed van pas kwam bij afbraakwerken, vanwege het ontbreken van een hotspot.
Maar ik mis een beetje lumens af en toe, en ben daarom op de uitkijk naar een nieuwe headlamp.
Helaas blijft Zebralight een beetje lang treuzelen met een opvolger, omdat ze zich vooral concentreren op de 18650-powered varianten. En de leds moeten er toch op vooruit gegaan zijn sinds 2014, niet?

Nu ben ik voor flashlights nog niet over op 18650 zoals de rest van de wereld dat ondertussen al wel is, en ik zou liefst terug een single AA headlamp kopen, gewoon vanwege het goed verkrijgbaar zijn van batterijen in "noodsituaties". De kans dat je in het wild AA's tegenkomt is vele malen groter dan CR123's of 18650's.

Maar, aan de andere kant, en ik hoor het je al roepen, 18650 is de shit met waanzinnige lumens en ....
En dat geloof ik ook wel, maar ik weet niet of ik mijn medemensen 600 lumen in de ogen wil aandoen als ik zo 'n high-powered headlamp gebruik.

Ik had zelf al wat geresearched, en ben daarbij de volgende lampjes tegengekomen :
Jetbeam H10A, Thrunite TH20, Nitecore HA20, Fenix HL-35 - HL-50 - HL-23 (die hard op de TH20 lijkt, imho)
Natuurlijk zijn dit allemaal lampjes van the usual suspects, zijn er misschien hier ook knallers à la Astrolux en Convoy te vinden?
Eisenpakketje : AA-powered, en warm of neutral white, beetje hotspot mag, niet zo 'n netvliesbrandende scherpe bol in het midden :)

Of zou ik toch voor een 18650-powered headlamp gaan? Wordt NKON ook weer wat beter van, want ik heb uiteraard protected cellen nodig, ze zitten nl boven m'n gezicht, niet zo leuk als je die ene cel op 1.000.000 hebt die "nukular" gaat })

[ Voor 6% gewijzigd door dodge_911 op 19-03-2017 00:07 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Op zich heb je goede kandidaten, je zou je voorkeuren nog een beetje kunnen toelichten en dan met name het budget en wat je precies wilt gaan doen. "Afbraakwerk" is een ruim begrip en het is mij bv niet duidelijk of je dit buiten doet en 's nachts of binnen in een plek waar gewoon eventjes geen licht is en wat het 'afbreken' precies inhoudt (ruim je tentjes op na een festival of hebben we het over huizen slopen?).
Bedenk overigens dat je voor de meeste lampen die een scherpe hotspot hebben, je daar ook een diffuser voor kan zetten.
Om het nog ingewikkelder te maken zou je ook nog kunnen overwegen een hoofdlamp te nemen die via een kabeltje aan een accupack vastzit. Voordeel: je hebt geen zwaar gewicht aan je hoofd, je kan makkelijk batterijen vervangen maar het heeft als nadeel dat het geheel groter wordt en ook wat meer werk is om op te doen.

Eigenlijk geldt voor al je voorbeeld lampen dat ze 200 lumen of minder geven met uitzondering van de lamp met 2x AA, de nitecore. De hogere waardes bij al die andere lampjes krijg je alleen met speciale accu's (meestal de 14500) wat op zich geen probleem is, alleen is er een reden dat ze niet zoveel verkocht worden tov de 18650's. Er gebeuren (of gebeurden) vaker ongelukken mee en gelden dus al onveiliger. Persoonlijk vind ik 200 lumen aan de lage kant, prima als je niks beters hebt, maar ik begrijp uit je vraagstelling dat je eigenlijk meer lumens wilt, vandaar....

Je kan verder natuurlijk ook voor rechargeble lampen gaan, die hebben het voordeel dat ze vaak meer licht geven per gewicht en je kan ze makkelijk via usb opladen. Nadeel is wel dat je ze in het veld weer niet zo makkelijk bij kan laden.

[ Voor 5% gewijzigd door rockhopper op 19-03-2017 18:00 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:20
Kijk ook eens naar de Black Diamond Spot (3 x AAA). Die heb ik en is aantrekkelijk omdat je de lichtopbrengst traploos kunt regelen. Daarnaast heeft deze 3 leds, waarvan 1 rode. Met die andere twee kun je kiezen meer bereik of meer flood (of de combinatie van de 2). Een nadeel is dat de capaciteit van AAA-batterijen beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
rockhopper schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:15:
Op zich heb je goede kandidaten, je zou je voorkeuren nog een beetje kunnen toelichten en dan met name het budget en wat je precies wilt gaan doen. "Afbraakwerk" is een ruim begrip en het is mij bv niet duidelijk of je dit buiten doet en 's nachts of binnen in een plek waar gewoon eventjes geen licht is en wat het 'afbreken' precies inhoudt (ruim je tentjes op na een festival of hebben we het over huizen slopen?).
Dat afbreken was maar een voorbeeld, het ging 'm om 'n oud huis, zonder stroom. Maar de dag erna stond ik ermee een versnellingsbak + koppeling onder 'n auto in te mikken. En in het weekend probeer ik m'n nek niet te breken in back- en frontstage op feestjes en events... Het lampje zou een beetje multi-inzetbaar moeten zijn. Mijn headlamps zijn écht m'n meestgebruikte lampje; dat terwijl ik toch een mooie collectie (nu wat verouderde) lampjes bezit.
Bedenk overigens dat je voor de meeste lampen die een scherpe hotspot hebben, je daar ook een diffuser voor kan zetten.
Helaas geen hufterproof oplossing, ben ik bang, ik ben destijds voor ZL gegaan omdat die zo compact waren.
Om het nog ingewikkelder te maken zou je ook nog kunnen overwegen een hoofdlamp te nemen die via een kabeltje aan een accupack vastzit. Voordeel: je hebt geen zwaar gewicht aan je hoofd, je kan makkelijk batterijen vervangen maar het heeft als nadeel dat het geheel groter wordt en ook wat meer werk is om op te doen.
Niet echt een optie, ik heb niet echt een plek waar het batterypack niet in de weg zit, en zoals ik al zei, ik hou van compacte oplossingen.
Eigenlijk geldt voor al je voorbeeld lampen dat ze 200 lumen of minder geven met uitzondering van de lamp met 2x AA, de nitecore. De hogere waardes bij al die andere lampjes krijg je alleen met speciale accu's (meestal de 14500) wat op zich geen probleem is, alleen is er een reden dat ze niet zoveel verkocht worden tov de 18650's. Er gebeuren (of gebeurden) vaker ongelukken mee en gelden dus al onveiliger. Persoonlijk vind ik 200 lumen aan de lage kant, prima als je niks beters hebt, maar ik begrijp uit je vraagstelling dat je eigenlijk meer lumens wilt, vandaar....
Ik ben bekend met 14500 cellen en de bijbehorende verhalen :) 200 lumen voor een headlamp vind ik wel genoeg.
Je kan verder natuurlijk ook voor rechargeble lampen gaan, die hebben het voordeel dat ze vaak meer licht geven per gewicht en je kan ze makkelijk via usb opladen. Nadeel is wel dat je ze in het veld weer niet zo makkelijk bij kan laden.
Dat houdt me tegen aan usb-chargeable lampjes... Sure, een powerbank is snel meegenomen, maar dan zit je alsnog zonder licht terwijl je headlamp aan het opladen is. Nitecore heeft, naast een paar USB-chargeable kleine headlampjes (die niet voldoen) wel een 18650 powered headlamp die je via USB kan laden, maar dan ben je weer extra 18650's mee aan het slepen, en die zijn toch weer net wat gevoeliger dan AA's om veilig op te bergen voor gebruik.
L.N. schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:47:
Kijk ook eens naar de Black Diamond Spot (3 x AAA). Die heb ik en is aantrekkelijk omdat je de lichtopbrengst traploos kunt regelen. Daarnaast heeft deze 3 leds, waarvan 1 rode. Met die andere twee kun je kiezen meer bereik of meer flood (of de combinatie van de 2). Een nadeel is dat de capaciteit van AAA-batterijen beperkt is.
Die was ik bij mijn research ook al tegengekomen en kwam er goed uit bij TheWireCutter maar werd meteen weggestreept vanwege de AAA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Okay, van de AAA snap ik. En wat vind je van een oplaadbare hoofdlamp, zoals de Olight H1R? Dan hoef je geen aparte lader te kopen. Tevens heeft als voordeel dat je deze ook los kunt gebruiken, want je kunt de zaklamp van de hoofdband halen. Volgens mij heeft deze ook een magnetische tail, waardoor je deze op metalen oppervlakten kunt "plakken". Dat kan handig zijn als je klust in kleine ruimtes en je beter onder een ander hoek wilt verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
L.N. schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:06:
Okay, van de AAA snap ik. En wat vind je van een oplaadbare hoofdlamp, zoals de Olight H1R? Dan hoef je geen aparte lader te kopen. Tevens heeft als voordeel dat je deze ook los kunt gebruiken, want je kunt de zaklamp van de hoofdband halen. Volgens mij heeft deze ook een magnetische tail, waardoor je deze op metalen oppervlakten kunt "plakken". Dat kan handig zijn als je klust in kleine ruimtes en je beter onder een ander hoek wilt verlichten.
Nope, wegens het propriëtaire oplaadsysteem valt die dus af. Voor de rest vind ik 'm wel heel interessant, vooral in neutral white.
Laders heb ik genoeg, heb hier 'n Opus, Nitecore en Littokala voor Li-ion spul :)

[ Voor 5% gewijzigd door dodge_911 op 19-03-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
dodge_911 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Nope, wegens het propriëtaire oplaadsysteem valt die dus af. Voor de rest vind ik 'm wel heel interessant, vooral in neutral white.
Laders heb ik genoeg, heb hier 'n Opus, Nitecore en Littokala voor Li-ion spul :)
Wat is het probleem met het laadsysteem? Ik vind het wel handig, omdat je door de USB-aansluiting overal (auto/werk/thuis) kunt laden. Daarnaast kun je de batterij ook in een reguliere lader laden, waarvan jij er al een aantal hebt. Je zou ook naar de Olight H1 (dus zonder de R) kunnen kijken. Dat is de niet oplaadbare versie van de H1R en is ook in NW te koop.

Een andere optie is de nieuwe Klarus H1A. Die kan werken op AA- of 14500 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
L.N. schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:05:
[...]

Wat is het probleem met het laadsysteem? Ik vind het wel handig, omdat je door de USB-aansluiting overal (auto/werk/thuis) kunt laden. Daarnaast kun je de batterij ook in een reguliere lader laden, waarvan jij er al een aantal hebt. Je zou ook naar de Olight H1 (dus zonder de R) kunnen kijken. Dat is de niet oplaadbare versie van de H1R en is ook in NW te koop.

Een andere optie is de nieuwe Klarus H1A. Die kan werken op AA- of 14500 batterijen.

[video]
Het probleem met het laadsysteem is weer een extra dongeltje/dingetje om mee te nemen (en te verliezen). Wat dan vervangen moet worden, wat ook weer de hoofdprijs kost. Micro-usb kabels heb ik met de hopen in voorraad :). Ik kijk atm naar de Nitecore HC30 of HC60, maar ben nog steeds niet overtuigd van Li-ion hiervoor... Die Klarus is ook wel 'n mooi ding, maar lijkt op die foto's zo ver uit te steken naar voor?

[ Voor 3% gewijzigd door dodge_911 op 20-03-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
dodge_911 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:42:
[...]

Het probleem met het laadsysteem is weer een extra dongeltje/dingetje om mee te nemen (en te verliezen). Wat dan vervangen moet worden, wat ook weer de hoofdprijs kost. Micro-usb kabels heb ik met de hopen in voorraad :). Ik kijk atm naar de Nitecore HC30 of HC60, maar ben nog steeds niet overtuigd van Li-ion hiervoor... Die Klarus is ook wel 'n mooi ding, maar lijkt op die foto's zo ver uit te steken naar voor?
Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar is het jou helemaal duidelijk wat je wil? Een Nitecore HC60 (of andere 18650-hoofdlamp) is groot en zwaar. Tenzij je dat echt nodig hebt (lichtopbrengst en batterijduur), zou ik daar niet voor gaan. Aangezien je 200 lumen genoeg vond en begin over AA-batterijen, heb ik het idee dat het niet nodig is. Dan zou toch eerder voor een 16340/18350/14500/AA-hoofdlamp gaan. Die dragen waarschijnlijk een heel stuk fijner doordat ze kleiner en lichter zijn.

Wat denk je van de Armytek Tiara? Die staat vaak afgebeeld zonder hoofdband, maar het is echt een hoofdlamp.Je moet even goed kijken, want ze hebben verschillende types (A1/C1/Pro) en die verschillen qua batterij, lichtkleur en lichtopbrengst. Ik denk dat je de Armytek Tiara A1 Pro Warm moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
L.N. schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar is het jou helemaal duidelijk wat je wil? Een Nitecore HC60 (of andere 18650-hoofdlamp) is groot en zwaar. Tenzij je dat echt nodig hebt (lichtopbrengst en batterijduur), zou ik daar niet voor gaan. Aangezien je 200 lumen genoeg vond en begin over AA-batterijen, heb ik het idee dat het niet nodig is. Dan zou toch eerder voor een 16340/18350/14500/AA-hoofdlamp gaan. Die dragen waarschijnlijk een heel stuk fijner doordat ze kleiner en lichter zijn.

Wat denk je van de Armytek Tiara? Die staat vaak afgebeeld zonder hoofdband, maar het is echt een hoofdlamp.Je moet even goed kijken, want ze hebben verschillende types (A1/C1/Pro) en die verschillen qua batterij, lichtkleur en lichtopbrengst. Ik denk dat je de Armytek Tiara A1 Pro Warm moet hebben.
Ik weet heel goed wat ik wil, maar die maken ze niet :D (L-shaped, frosted lens, neutral white met high cri, AA-powered, 200+ lumen) Armytek was ik ook al tegengekomen in een vergelijkende review tussen deze en de Olight die je eerder voorstelde, hun diffuser met dat ruitjespatroon vind ik wel nice. Wist niet dat ze ook AA lampjes maken.

Als Zebralight nu gewoon hun AA-lijn doorontwikkeld had, was er geen vuiltje aan de lucht, maar om anno 2017 technologie uit 2014 nieuw te gaan kopen, terwijl er zoveel vooruitgang is geboekt op gebied van LED's vind ik een beetje gek.

De reden waarom ik wellicht toch voor een 18650-powered lampje zou willen gaan is eigenlijk vooral vw de batterijduur, nu moet ik op een werkdag 2 tot 3 keer van AA wisselen, omdat de output te hard teruggelopen is. Ik wissel veel tussen mid en high, dus dat vreet stroom.
Een lamp met betere lichtopbrengst hoef ik dus niet meer zo veel in high te zetten, en gecombineerd met de batterijduur van een 18650 zou ik dan makkelijk een dag (of zelfs 2) kunnen doen met een lading.

[ Voor 4% gewijzigd door dodge_911 op 20-03-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

dodge_911 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:16:
[...]

Ik weet heel goed wat ik wil, maar die maken ze niet :D (L-shaped, frosted lens, neutral white met high cri, AA-powered, 200+ lumen) Armytek was ik ook al tegengekomen in een vergelijkende review tussen deze en de Olight die je eerder voorstelde, hun diffuser met dat ruitjespatroon vind ik wel nice. Wist niet dat ze ook AA lampjes maken.

Als Zebralight nu gewoon hun AA-lijn doorontwikkeld had, was er geen vuiltje aan de lucht, maar om anno 2017 technologie uit 2014 nieuw te gaan kopen, terwijl er zoveel vooruitgang is geboekt op gebied van LED's vind ik een beetje gek.

De reden waarom ik wellicht toch voor een 18650-powered lampje zou willen gaan is eigenlijk vooral vw de batterijduur, nu moet ik op een werkdag 2 tot 3 keer van AA wisselen, omdat de output te hard teruggelopen is. Ik wissel veel tussen mid en high, dus dat vreet stroom.
Een lamp met betere lichtopbrengst hoef ik dus niet meer zo veel in high te zetten, en gecombineerd met de batterijduur van een 18650 zou ik dan makkelijk een dag (of zelfs 2) kunnen doen met een lading.
Dat is een afweging die wij niet voor je kunnen maken, maar ikzelf heb wel genoeg vertrouwen in 18650. Ik gebruik dan ook geen Russische Roulette exemplaren van alibaba (of andere Chinese import) maar degelijke protected. Tuurlijk kan het misgaan, maar dat geldt voor alles wat je in het dagelijks leven doet. Het is waarschijnlijk een stuk gevaarlijker om in de auto te stappen en van / naar je werk te rijden en dat doe je zonder er verder bij na te denken.

Even terug ontopic naar je initiële vraag, misschien dat je toch beter zelf een licht kan gaan maken, dan koop je een losse body met een dropin licht erbij of je laat er eentje maken custom built to order door een van de vele semi profi hobbyisten die bv op candlelightforum ronddolen. Je maakt een goed punt dat zebralight stil heeft gestaan, en dat is achteruitgang in de lampenwereld. Dus dan kan je dit accepteren en je verlies nemen, of je besteld ergens iets wat toch beter is. Ergens snap ik niet dat je aan de ene kant aangeeft meer licht te willen en aan de andere kant toch vast blijft houden aan 200 lumen is genoeg.

Dit speelt wel mooi in op waarom er eigenlijk zoveel van die zaklampen zijn, bijna geen enkele lamp is ideaal voor alle situaties, er is altijd een afweging die je maakt ten opzichte van output, throw vs flood, gewicht, aandrijving (zowel qua energie als lichtmodi) en gebruikersgemak.

Zo moest ik zelf vorige week mijn garmin gps opduiken vanonder een donker viaduct, deze was van de racefiets gedonderd en zo hup de Kromme Ijssel in. Uiteraard niet zichtbaar toen het gebeurde, dus speciaal voor terug moeten komen, ik dacht dat mijn Nitecore SR7 (1000 lumen) toereikend was, maar uiteindelijk was deze veel te 'floody' en kwam het licht niet "diep genoeg", als backup had ik mijn lompe Fenix TK41 bij (op 8 AA's, dat zal je misschien aanspreken als AA liefhebber 8) ) deze heeft heel veel throw en is ook iets van 1000 lumen. Daar ging het veel beter mee. 5 minuutjes zoeken en hij lag mooi in de spotlight van de lamp, en zo viel ie mooi op te duiken. (de gps heeft 24u onder water overleeft trouwens)

Overigens zou ik in jouw situatie niet lang nadenken en gewoon een iets sterkere lamp op 18650 halen, zeker als je het over 2x per dag AA wisselen hebt. Iets dat je veel en lang op dagelijkse dan wel wekelijkse basis gebruikt mag iets meer kosten en verdient het om goed te zijn. Verder zou ik zelf ook de oplaadbare versies niet te snel afvinken. Je wilt immers toch zelf AA's meenemen dan wel aanschaffen, het ene is zwaar de ander duur, dus ik zou in jouw geval een lamp kiezen die op 100 of 200 lumen makkelijk 24u haalt en deze gewoon aan het eind van de dag weer opladen. Ik kan me niet voorstellen dat je een lamp die je dagelijks gebruikt ook gaat gebruiken als survival lamp, deze zijn weer net iets anders qua specs (komen we weer op het meerdere modellen principe) maar dat is natuurlijk aan jou of je het daar mee eens bent.

Succes in ieder geval, ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-07 09:32
Als je voor een 18650 gaat zul je waarschijnlijk door de bomen even het bos niet meer zien ;)
Koop dan wel een merk batterij, liefst protected. Zet m dan op medium en waarachijnlijk kom je dan de hele dag door mee. Wat ik alleen niet weet hoe je een eventuele batterij als backup het beste bij je kunt dragen.
Ik heb zelf een hele simpele van....even naam kwijt. Die was net $20 maar misschien niet iets wat je zoekt. Je hebt 2 modes die je beide handmatig in kan stellen. Het is geen L shape maar een T shape lamp.

Mijn website: eneloop101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Gevonden. De Crelant ch10. Super simpel ding, niet super fel. Dus als je echt een gped wil zou ik even verder kijken. Misschien een skilhunt h03?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
rockhopper schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:08:
Dat is een afweging die wij niet voor je kunnen maken, maar ikzelf heb wel genoeg vertrouwen in 18650. Ik gebruik dan ook geen Russische Roulette exemplaren van alibaba (of andere Chinese import) maar degelijke protected. Tuurlijk kan het misgaan, maar dat geldt voor alles wat je in het dagelijks leven doet. Het is waarschijnlijk een stuk gevaarlijker om in de auto te stappen en van / naar je werk te rijden en dat doe je zonder er verder bij na te denken.
Ik was, indien het een 18650 powered lamp zou worden, sowieso van plan een paar KeePower of Nitecore's te halen. Ik heb een beetje ervaring met 18650's uit het dampwereldje, maar al mijn 18650's zijn daarvoor flattop en unprotected, dus niet geschikt voor gebruik in lampen.
Ergens snap ik niet dat je aan de ene kant aangeeft meer licht te willen en aan de andere kant toch vast blijft houden aan 200 lumen is genoeg.
200 lumen zou idd genoeg zijn, maar meer is leuk en meer van because I can. In bepaalde gevallen kan zo 'n bak licht op je kop toch handig zijn.
Dit speelt wel mooi in op waarom er eigenlijk zoveel van die zaklampen zijn, bijna geen enkele lamp is ideaal voor alle situaties, er is altijd een afweging die je maakt ten opzichte van output, throw vs flood, gewicht, aandrijving (zowel qua energie als lichtmodi) en gebruikersgemak.
Nee, da's waar, ik wissel zelfs tussen 2 headlamps, 1 is puur flood, de andere heeft een hele milde hotspot en wat meer throw.
Overigens zou ik in jouw situatie niet lang nadenken en gewoon een iets sterkere lamp op 18650 halen, zeker als je het over 2x per dag AA wisselen hebt. Iets dat je veel en lang op dagelijkse dan wel wekelijkse basis gebruikt mag iets meer kosten en verdient het om goed te zijn. Verder zou ik zelf ook de oplaadbare versies niet te snel afvinken. Je wilt immers toch zelf AA's meenemen dan wel aanschaffen, het ene is zwaar de ander duur, dus ik zou in jouw geval een lamp kiezen die op 100 of 200 lumen makkelijk 24u haalt en deze gewoon aan het eind van de dag weer opladen. Ik kan me niet voorstellen dat je een lamp die je dagelijks gebruikt ook gaat gebruiken als survival lamp, deze zijn weer net iets anders qua specs (komen we weer op het meerdere modellen principe) maar dat is natuurlijk aan jou of je het daar mee eens bent.

Succes in ieder geval, ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
Het is dat ik omkom in de Eneloops. Destijds bij NKON ongeveer een gros in totaal besteld, ik heb minimaal 32 eneloops in de la liggen, klaar voor gebruik :) De rest zit her en der in fotogear en zowat alles dat AA's vreet.
Vandaar dat ik steeds ben blijven vasthouden aan AA's.
En thanks, ik deel de uitkomst van de queeste hier als ik er uit ben :)
ChibiM schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 00:22:
Als je voor een 18650 gaat zul je waarschijnlijk door de bomen even het bos niet meer zien ;)
Koop dan wel een merk batterij, liefst protected. Zet m dan op medium en waarachijnlijk kom je dan de hele dag door mee. Wat ik alleen niet weet hoe je een eventuele batterij als backup het beste bij je kunt dragen.
Ik heb zelf een hele simpele van....even naam kwijt. Die was net $20 maar misschien niet iets wat je zoekt. Je hebt 2 modes die je beide handmatig in kan stellen. Het is geen L shape maar een T shape lamp.
Gevonden. De Crelant ch10. Super simpel ding, niet super fel. Dus als je echt een gped wil zou ik even verder kijken. Misschien een skilhunt h03?
Skilhunt was ik ook tegengekomen bij BangGood. Die Crelant gaat me irriteren denk ik omdat 'ie ver uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Dodge, kijk anders eens op deze link. Goinggear heeft een zeer groot assortiment, waardoor je al snel een goed beeld krijgt van wat er te koop is. Als je het model hebt gevonden dat je wil, dan bestel jr het bij een NL/Chinese webshop, want het is niet praktisch om in de VS te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

De S1A binnengekregen. Wat een cutie zeg :P Even snel naast de S15R gelegd + een Eneloop AA voor size comparison :)

Eneloop AA - S1A - S15R

Wat puntjes om op te letten bij aanschaf:
- geen oplaaddock meegeleverd, en ook niet te gebruiken in andere oplaaddocks van Olight: normale eindcap
- er wordt een niet oplaadbare lithiumbatterij meegeleverd
- hij kan alleen 600 lumen / 300 lumen halen met een oplaadbare lithiumbatterij
- performance met een normale AA of Eneloop is uiteraard minder: geen turbo, beperkte tijd met 200 lumen

Voor mezelf niet zo'n punt, ik kreeg bij de S15R een oplaadbare lithiumbatterij + dock, dus zo ga ik laden. De S1A is heerlijk compact, en het is niet alsof ik er continu mee loop te schijnen en elke dag moet opladen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
2Dutch schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:32:
De S1A binnengekregen. Wat een cutie zeg :P Even snel naast de S15R gelegd + een Eneloop AA voor size comparison :)

[afbeelding]

Wat puntjes om op te letten bij aanschaf:
- geen oplaaddock meegeleverd, en ook niet te gebruiken in andere oplaaddocks van Olight: normale eindcap
- er wordt een niet oplaadbare lithiumbatterij meegeleverd
- hij kan alleen 600 lumen / 300 lumen halen met een oplaadbare lithiumbatterij
- performance met een normale AA of Eneloop is uiteraard minder: geen turbo, beperkte tijd met 200 lumen

Voor mezelf niet zo'n punt, ik kreeg bij de S15R een oplaadbare lithiumbatterij + dock, dus zo ga ik laden. De S1A is heerlijk compact, en het is niet alsof ik er continu mee loop te schijnen en elke dag moet opladen ;)
Mooi dingetje! Daar ga je veel plezier van hebben!

De oplaadbare zaklampen van Olight eindigen op R, zoals de S1R, S10R en S30R. Deze komen met een dock. Deze kunnen alleen lithium-batterijen laden en dan vaak ook nog enkel de Olight-batterijen, omdat die een plus- en minpool aan dezelfde kant hebben.

Een lithium batterij levert een hoger voltage en amperage, waardoor de lichtopbrengst hoger is dan bij een normale AA-batterij. Dat geldt voor alle zaklampen die gebruik maken van een 14500 en AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

L.N. schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:35:
Mooi dingetje! Daar ga je veel plezier van hebben!

De oplaadbare zaklampen van Olight eindigen op R, zoals de S1R, S10R en S30R. Deze komen met een dock. Deze kunnen alleen lithium-batterijen laden en dan vaak ook nog enkel de Olight-batterijen, omdat die een plus- en minpool aan dezelfde kant hebben.

Een lithium batterij levert een hoger voltage en amperage, waardoor de lichtopbrengst hoger is dan bij een normale AA-batterij. Dat geldt voor alle zaklampen die gebruik maken van een 14500 en AA.
Zeker erg leuk! Even mee kunnen spelen (2 jonge logeetjes en die vinden zaklampen fantastisch, hehe), en het is bizar hoe compact ie is. Ja ik dacht laat ik gewoon ff wat dingen noteren, niet iedereen leest zich even goed in maar loert misschien wel ff snel hier in dit topic. Voor dat geld kun je je er haast geen buil aan vallen. Die IPX-rating van 8 is ook fijn, in Nederland nooit verkeerd om goed tegen water te kunnen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Dat is niet de bedoeling.

[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 21-04-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39
Iemand enig idee waar ik losse o-ringetjes voor mijn CooYoo Quantum TiS kan vinden?

Heb gisteren een ticket aangemaakt bij Gearbest met dezelfde vraag maar ze kunnen zelf niet leveren, krijg geen afmetingen terug alleen de opmerking van haal maar bij een winkel bij je in de buurt. Nu is dat zo goed als onmogelijk met zo'n dun o-ringetje. Heb al in enkele winkels gekeken en gevraagd maar nog niets gevonden.

Er zaten standaard 2 reserve o-rings bij en 2 in de zaklamp zelf. 1 Bij de draaikop en 1 aan de achterkant bij de batterij. Omdat ik de reserve ringetjes al had opgebruikt heb ik die van de achterkant al bij de draaikop gebruikt omdat de zaklamp anders totaal onbruikbaar is.

Zou zonde zijn als ik de zaklamp helemaal niet meer kan gebruiken zodra deze laatste o-ring kapot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
GH45T schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:25:
Iemand enig idee waar ik losse o-ringetjes voor mijn CooYoo Quantum TiS kan vinden?

Heb gisteren een ticket aangemaakt bij Gearbest met dezelfde vraag maar ze kunnen zelf niet leveren, krijg geen afmetingen terug alleen de opmerking van haal maar bij een winkel bij je in de buurt. Nu is dat zo goed als onmogelijk met zo'n dun o-ringetje. Heb al in enkele winkels gekeken en gevraagd maar nog niets gevonden.

Er zaten standaard 2 reserve o-rings bij en 2 in de zaklamp zelf. 1 Bij de draaikop en 1 aan de achterkant bij de batterij. Omdat ik de reserve ringetjes al had opgebruikt heb ik die van de achterkant al bij de draaikop gebruikt omdat de zaklamp anders totaal onbruikbaar is.

Zou zonde zijn als ik de zaklamp helemaal niet meer kan gebruiken zodra deze laatste o-ring kapot is...
Is er bij jou in de buurt geen zaak die gespecialiseerd is in rubber? Die kunnen je vast helpen. In Maastricht zit bv het Rubberhuis. Die hebben veel meer dan dat op de website staat.

Kun je niet de rubbers van een andere zaklamp gebruiken? De diameters van de meeste zaklampen verschillen niet veel, omdat ze afhankelijk zijn van de maat van de batterij. Nu is de 10180 batterij van de Cooyoo niet heel standaard, maar wie weet lukt het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:39:
[...]

Is er bij jou in de buurt geen zaak die gespecialiseerd is in rubber? Die kunnen je vast helpen. In Maastricht zit bv het Rubberhuis. Die hebben veel meer dan dat op de website staat.

Kun je niet de rubbers van een andere zaklamp gebruiken? De diameters van de meeste zaklampen verschillen niet veel, omdat ze afhankelijk zijn van de maat van de batterij. Nu is de 10180 batterij van de Cooyoo niet heel standaard, maar wie weet lukt het toch.
Bij mij in de buurt volgens mij niet, maar laat mijn vriendin nu in Maastricht wonen, binnenkort een keer kijken. Vervelend dat ze alleen open zijn wanneer ik normaal gesproken moet werken maar dat is wel een keer te regelen :)

Van mijn andere zaklampen gaat niets passen. Is allemaal veel groter, dat is nu juist het fijne aan de CooYoo Quantum :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Heb je afmetingen? Ik heb misschien nog wel iets liggen dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Over hoofdlampen: ik zoek een flood lampje, voor kamperen in en om de tent, eventueel boekje lezen savonds. Evt rood licht als extra. 2aa of oplaadbaar.
Ik heb al gekeken naar de olight h05 en een paar petzl's, maar als er betere alternatieven zijn hoor ik het. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
teacher schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:56:
Over hoofdlampen: ik zoek een flood lampje, voor kamperen in en om de tent, eventueel boekje lezen savonds. Evt rood licht als extra. 2aa of oplaadbaar.
Ik heb al gekeken naar de olight h05 en een paar petzl's, maar als er betere alternatieven zijn hoor ik het. :)
Ik heb een Black Diamond Spot. Die heeft 3 leds, namelijk 2 witte en een rode. Een van de witte is meer floody, terwijl de ander meer bereik heeft. Ze kunnen samen aan of 1 van de 2. Wel AAA ipv AA.

Laatst heb ik de Olight H1R reviewed. Dat is ook een heel fijn lampje en door de lens ook behoorlijk floody (wel minder dan de Spot). Ook oplaadbaar, maar geen rode led. De H1R is ook los te gebruiken (dus in de hand). Als je wil kan ik de link naar de review pm-men. De review staat op de website van een zaklampenwinkel en ik wil geen reclame maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:18:
[...]

Ik heb een Black Diamond Spot. Die heeft 3 leds, namelijk 2 witte en een rode. Een van de witte is meer floody, terwijl de ander meer bereik heeft. Ze kunnen samen aan of 1 van de 2. Wel AAA ipv AA.
De Spot is wel *ontzettend* fijn.
Last but not least zijn alle LED's ook traploos in sterkte te regelen en kunnen beide witte LED's tegelijkertijd aan waardoor je zowel beam als flood tegelijkertijd hebt.

Met een korte "tap" aan de zijkant gaan beide LED's aan als je even snel extra licht nodig hebt.

Enige nadelen:
  • Volgens mij is 'ie niet volledig waterdicht (geen rubber ringen)
  • Hij is snel *te* fel (maar dat is terug te regelen)
  • Bediening vergt even wat tijd om door te krijgen en omdat het met lange en korte clicks werkt, zet je wel eens de witte beams aan terwijl je rood had willen hebben (dag nachtzicht)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:18:
[...]
Als je wil kan ik de link naar de review pm-men. De review staat op de website van een zaklampenwinkel en ik wil geen reclame maken.
Je zou je review (altijd interessant leesvoer) ook hier gewoon even kunnen copy-pasten als platte text zonder verder de winkel te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
rockhopper schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:48:
[...]

Je zou je review (altijd interessant leesvoer) ook hier gewoon even kunnen copy-pasten als platte text zonder verder de winkel te noemen.
Helaas niet. De afspraak met de zaklampwinkel is dat de reviews exclusief op de website van die shop verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Lokquote :P

Ik zoek momenteel een klein lampje voor aan een sleutelbos te hangen. Ik wil dit gebruiken tijdens mijn werk waar ik vaker zaken moet inspecteren op korte afstand. Het is tijdens die inspectie prettig om zo veel mogelijk evenveel licht te hebben op een redelijk oppervlak als je snapt wat ik bedoel. Dus niet dat een klein rondje in het midden kei fel is en de rest er om heen gewoon een beetje verlicht is. Een zo groot mogelijke cirkel die "even" verlicht is.

Als ik het goed heb is wat ik zoek een floodlight met weinig tot het liefst geen spot of hotspot of hoe je het precies noemt.

Kosten maakt niet zo veel uit, als ie maar klein is en aan een sleutelhanger past. USB laden is een pre, maar ik weet niet of dat uberhaupt bestaat in die maat.

Heb je tips welke mogelijk interessant zijn? Belangrijk is geen spot. En zoveel mogelijk flood. Geen spot is het belangrijkste eigenlijk voor het werk (visuele inspectie van product) wat ik ermee wil doen.

Maar dus eigenlijk en geen spot en veel flood. Geen idee of dat hand in hand gaat overigens en geen idee of dergelijke leds er zijn in het formaat ik zoek.

Hopelijk kan je wat met mijn vraag (en misschien verkoopt de winkel waar jij de reviews voor schrijft wel iets wat ik zoek! :) )

=edit=
Afstanden waar je aan moet denken is met je snufferd een cm of 20 vanaf het product en het lampje erbij. Als die dan resulteert in een mooi egaal lichtcirkeltje van een cm of 10 dan zou ik meer dan happy zijn. _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door vosss op 07-05-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
@vosss

Daar heeft GoT tegenwoordig een feature voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Raymond schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:29:
@vosss

Daar heeft GoT tegenwoordig een feature voor :)
Dan moet ik een bericht maken met @L.N. erin ipv een post van hem quoten of hoe werkt dat precies? :)

=edit=
Getest en dat werkt schijnbaar. Dank voor de tip :) _/-\o_

=edit2=
Misschien handig om te weten; inspectie vindt plaats overdag in het licht. Lampje/licht helpt om onvolkomenheden in het product te zien. Er ligt nu een lampje daar (een stuk groter dan mijn MH20) met maar 1 stand (2 eigenlijk, aan/uit :P ) en die doet het op zich prima. Geen idee welk merk, maar die is dus te groot of al in gebruik door iemand anders die tegelijkertijd inspecties doet. Vandaar dat ik een handzaam lampje zoek wat ik aan mn sleutelbos kan hangen; die heb ik altijd bij vandaar.

Mijn MH20 is complete overkill denk ik. Lampje wat ik zoek moet overdag goed licht kunnen schijnen van kortbij met een zo groot mogelijk bereik en zonder hotspot in het midden. :)

[ Voor 61% gewijzigd door vosss op 07-05-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 18:35
Gewoon beginnen te tikken en dan een @ tikken, dan doet het forum al suggesties voor wie je wilt aanhalen.

@L.N. : Van mij mag je best reclame maken hoor, ben wel benieuwd naar je review :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@vosss de meeste kleine lampjes hebben vooral veel flood omdat ze een kleine ondiepe reflector hebben. Heb zelf een astrolux m01 met nichia led onderweg. Denk dat die voor jou ook zou voldoen.
(nichia staat bekend om leds met hoge CRI waarden, waardoor kleuren beter uit komen. Misschien ook handig voor jou)

Wil je echt alleen maar flood, dan kun je kijken of er iets met een frosted lens beschikbaar is, of evt. een losse diffuser gebruiken.

YouTube: Astrolux M01 Nichia Keychain Flashlight Review. Powerful, tiny, and...

[ Voor 20% gewijzigd door defusion op 07-05-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
CRI waardes maken niet uit. Kleur wordt (tot op het belachelijke) gemeten met een apparaat. Het gaat puur om miniscule onvolkomenheden goed te kunnen zien. En dat gaat het beste met een brede straal licht. Aantal lumens zijn denk ik ook totaal niet van belang.

Bedankt voor je link; ik zal eens kijken. Mocht iemand nog suggesties hebben dan laat maar komen :)

=edit=
Ter vergelijk, onderstaande foto is van mijn MH20 op de laagst stand(!):

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2vta2hu.jpg

Dit is ongeveer ook de afstand waarop ik een lampje zou willen gebruiken (lampje zelf is in beeld voor een idee te krijgen van de afstand tot mijn bureau).

Deze is dus NIET bruikbaar. Veel te felle hotspot. Qua flood zou dit ok zijn als er geen hotspot zou zijn. :)

[ Voor 36% gewijzigd door vosss op 07-05-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoek naar een lamp met een tir optic of een frosted lens of een mule (is een lamp zonder reflector, de led schijnt dan direct uit de voorkant)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 09:44
@vosss
Zou een nitecore tube hier niet iets voor zijn? Die heeft geen reflector of lens. Ook niet helemaal een egaal rondje, maar ook geen duidelijke grens van hotspot naar flood.
Verder wel usb oplaadbaar, en I.M.O. ook wel een fijne besturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
vosss schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:30:
[...]

Dan moet ik een bericht maken met @L.N. erin ipv een post van hem quoten of hoe werkt dat precies? :)

=edit=
Getest en dat werkt schijnbaar. Dank voor de tip :) _/-\o_

=edit2=
Misschien handig om te weten; inspectie vindt plaats overdag in het licht. Lampje/licht helpt om onvolkomenheden in het product te zien. Er ligt nu een lampje daar (een stuk groter dan mijn MH20) met maar 1 stand (2 eigenlijk, aan/uit :P ) en die doet het op zich prima. Geen idee welk merk, maar die is dus te groot of al in gebruik door iemand anders die tegelijkertijd inspecties doet. Vandaar dat ik een handzaam lampje zoek wat ik aan mn sleutelbos kan hangen; die heb ik altijd bij vandaar.

Mijn MH20 is complete overkill denk ik. Lampje wat ik zoek moet overdag goed licht kunnen schijnen van kortbij met een zo groot mogelijk bereik en zonder hotspot in het midden. :)
Wat denk je van de Nitecore TIP of TIP CRI? Dat is een klein oplaadbaar zaklampje die erg floody is. Een nadeel is dat erg een ingebouwde accu in zit met een beperkte capaciteit en het kan zijn dat deze capaciteit niet voldoende voor jou is. Er is nu ook een TIP2017, maar die heb ik nog niet gereviewed, dus daar kan ik weinig over zeggen. Het verschil lijkt vooral de clip die bij de 2017-versie zit. Misschien is de Olight S10R III dan beter voor jou. Die is ook oplaadbaar en klein en is floodier dan de Olight S1R. Het voordeel van de Olights (ook de H1R hieronder) is dat ze een magneet in de tail hebben, waardoor je de zaklamp ook ergens aan vast kunt "plakken".

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Olight H1R. Dat is eigenlijk een hoofdlamp, maar die kun je in de hand gebruiken en met de clip ergens aan vast zetten.
Raymond schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:31:

@L.N. : Van mij mag je best reclame maken hoor, ben wel benieuwd naar je review :)
Van jou misschien wel, maar van de mods niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Zou de Fenix HL10 niet wat zijn? Die is dan wel niet oplaadbaar, maar batterijen hebben we altijd zat liggen op het werk en die kan ook aan een keychain zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zo te zien zit daar een diffuser op, dus dat zal wel goed zijn. Low mode is 4 lumen, dus dat zal ook wel laag genoeg zijn voor dergelijke afstanden.

Alleen misschien wat groot als sleutelhanger? (hoewel mijn sleutelhangerlampje als backup dient, en ik een losse lamp in de broekzak heb, dus onze doeleinden zijn sowieso anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
defusion schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:39:
Zo te zien zit daar een diffuser op, dus dat zal wel goed zijn. Low mode is 4 lumen, dus dat zal ook wel laag genoeg zijn voor dergelijke afstanden.

Alleen misschien wat groot als sleutelhanger? (hoewel mijn sleutelhangerlampje als backup dient, en ik een losse lamp in de broekzak heb, dus onze doeleinden zijn sowieso anders)
Ik heb hem nodig om een oppervlak bij daglicht te controleren. Ik denk dat 4 lumen dan eigenlijk te laag is eerlijk gezegd.

Maargoed, het mag ook best eentje zijn die niet aan mn sleutelbos past, maar dan moet er een clip aanzitten zodat ik hem in mn borstzak kan steken. En dan mag die niet te dik zijn. Die Olight's vind ik te dik.

Een Lumintop ziet er wel sjiek uit, maar die hebben echt veel te veel spot zag ik al in verschillende filmpjes.

Ik zoek gewoon een lampje wat als ik het vanaf een cm of 20 ofzo op een plat oppervlak schijn dat ie dan een mooi egaal verlicht rondje laat zien. Die zullen er hendig zijn, maar ik ga niet lukraak wat kopen en de meeste reviews op youtube schijnen niet zo kort ergens op dus dan kan ik niet heel goed zien of het bruikbaar zou zijn voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Led lenser kan dat doormiddel van hun optic systeem.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dan zou ik een AA lampje kopen met veel modes of instelbare modes.
Heb zelf een blf a6 met 18350 batterij met 7 modes, maar dat zal wel te dik zijn voor je.

Vervolgens koop je een losse diffuser (nitecore heeft verschillende diameters, past op de meeste lampjes).
Leds hebben zelfs zonder reflector een bepaalde hoek waar het meeste licht naartoe gaat, en op zeer korte afstand ga je dat altijd zien. Bij gebrek aan keuze aan lampjes met ingebouwde diffuser moet je haast wel een losse kopen.
Vindt je wel iets met ingebouwde diffuser heeft dat wel de voorkeur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Nou ik ben eens aan het kijken naar die led lensers, maar dat bluemoon systeem of hoe ze het noemen ziet er wel interessant uit moet ik zeggen. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek :)

Zijn er nog meer fabrikanten die zoiets hebben? Hoeft niet te verstellen te zijn, maar gewoon zo een strak rondje zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Ik weet niet welke je hebt gezien. Heb zelf wel eens een P2 gehad, maar was er niet over te spreken. Het was een AAA lampje. Focus/zoom zat erg los, en zoom werkte niet lekker. Dus ik zou de oude P2 zowiezo overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
ChibiM schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:21:
Ik weet niet welke je hebt gezien. Heb zelf wel eens een P2 gehad, maar was er niet over te spreken. Het was een AAA lampje. Focus/zoom zat erg los, en zoom werkte niet lekker. Dus ik zou de oude P2 zowiezo overslaan.
Mja, dat ding heb maar iets van 16 lumen ofzo las ik.

Toevallig lampje gezien vandaag op een andere afdeling wat op zich redelijk is, alleen veel te zwak licht naar mijn optiek. Wel een mooi egaal rondje van licht zonder hotspot.
Dat was deze:
http://www.btecq.nl/giss-...n-zwart-847787/itm/310271

Die is 80 lumen staat erbij. Dan gaat zo een led lenser al direct afvallen denk ik. :X

Iemand nog concrete ideeën? Geen hotspot is het allerbelangrijkste denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Als je een volledige cirkel wil is een lamp met PC lens de goedkoopste optie denk ik. Deze kennen we als goodkope "zoomies" zoals de sipik sk68, en zolang je ze uitgezoomd laat is de bundel erg egaal.

Voor de prijs van 3 dollar 50 zeker de moeite waard om eens te proberen.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
vosss schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:01:
Nou ik ben eens aan het kijken naar die led lensers, maar dat bluemoon systeem of hoe ze het noemen ziet er wel interessant uit moet ik zeggen. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek :)

Zijn er nog meer fabrikanten die zoiets hebben? Hoeft niet te verstellen te zijn, maar gewoon zo een strak rondje zegmaar.
Waarom wil je een strak rondje en bijna geen licht er omheen? De meeste zaklampen hebben een spill en een hotspot (dat rondje), tenzij je een heel floody lamp hebt. Die straalt heel breed, zonder duidelijk verschil tussen hotspot en spill. Als je een groter oppervlak wil belichten (zeker als het van dichtbij is!) dan is een floody lamp veel handiger. Een lamp met een sterke hotspot belicht maar weinig oppervlakte en lijkt mij niet erg bruikbaar voor jou. Je blijft dan de lamp steeds bij moeten richten.

Daarnaast heb je al snel dat een felle hotspot overbelicht. Je ziet dan een witte vlek in plaats van wat je wil zien. Mocht je toch een lamp met een duidelijke hotspot willen, maak je er dan geen zorgen over een spill. De huidige zaklampen geven meer dan genoeg licht om het verlies van lumen aan de spill teniet te doen.

Ledlenser heeft een tijd behoorlijk achtergelopen. De zaklampen waren duur, hadden een lage lichtopbrengst en een slechte accuduur. Tegenwoordig is het beter, maar ik zou ze nog steeds niet zo snel aanraden. Als je toch per se een Ledlenser wilt, kijk dan eens naar hun nieuwe Outdoor series. De zaklampen in die serie zijn te herkennen aan MT of MH in de naam. Maar ik denk dat de zaklampen zoals ze in eerdere posts genoemd zijn, betere alternatieven zijn.

Misschien is dit ook nog interessant leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
L.N. schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:39:
[...]

Waarom wil je een strak rondje en bijna geen licht er omheen?
Nouja dat hoeft niet per se, als er maar geen overduidelijke hotspot aanwezig is. Dat bemoeilijkt het een en ander. Ik zal vandaag eens kijken hoe ik met die MH20 uit de voeten kan. Ik gok bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

vosss schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:10:
[...]

Nouja dat hoeft niet per se, als er maar geen overduidelijke hotspot aanwezig is. Dat bemoeilijkt het een en ander. Ik zal vandaag eens kijken hoe ik met die MH20 uit de voeten kan. Ik gok bijna niet.
Als je gaat fotograferen (of je ons wilt vertellen waarom je per se geen hotspot wilt?) en daarom een hotspot wilt vermijden, op zich kan je het licht ook laten 'bouncen' op een wit oppervlak. Een mooie voorbeeld truc is de kamer verlichten door simpelweg een lamp naar het plafond te richten. (dit werkt natuurlijk het beste op witte plafonds, gelukkig de meest gangbare kleur tegenwoordig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Vandaag eens getest. Ik bleek met de MH20 eigenlijk prima uit de voeten te kunnen :D

Enige nadeel is dat dat ding niet lekker in mn borstzak past. Ik zoek nog even verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat scheelt weer. Ging er al vanuit dat je het al gebruikt had maar er achter was gekomen dat het niet geschikt was.
Dan zal waarschijnlijk ieder klein lampje met verschillende modes wel voldoen. Dan is het alleen de vraag hoe klein je wilt gaan.

1xAA lampje? Heb 'm zelf niet, maar ben wel gecharmeerd van de eagletac D25A (vnl. de titanium versie)
Of nog kleiner? 1xAAA, 1x 10180?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
vosss schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 00:33:
Vandaag eens getest. Ik bleek met de MH20 eigenlijk prima uit de voeten te kunnen :D

Enige nadeel is dat dat ding niet lekker in mn borstzak past. Ik zoek nog even verder. :)
Misschien kun je wat beter omschrijven wat jouw eisen zijn. Want nu komen er een heleboel zaklampen voorbij, zonder dat wij weten wat je zoekt. Denk hierbij aan eisen/wensen zoals:
- Floody of thrower
- Aantal lumen
- Formaat
- Batterijtype
- Batterijduur
- Oplaadbaar

En natuurlijk waarvoor je de zaklamp wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
L.N. schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:34:
[...]

Misschien kun je wat beter omschrijven wat jouw eisen zijn. Want nu komen er een heleboel zaklampen voorbij, zonder dat wij weten wat je zoekt. Denk hierbij aan eisen/wensen zoals:
- Floody of thrower
- Aantal lumen
- Formaat
- Batterijtype
- Batterijduur
- Oplaadbaar

En natuurlijk waarvoor je de zaklamp wilt gebruiken.
Ik dacht abusievelijk dat mijn MH20 niet ging werken omdat die nogal fel is zegmaar. Die heb ik dus getest en dat werkt eigenlijk prima.

Floody of thrower:
Zelfde of floodier dan de MH20

Aantal lumen:
vergelijkbaar met de MH20

Formaat:
Sleutelhangerformaat of een met clip die in een borstzak past

Batterijtype:
Maakt me niks uit

Batterijduur:
Maakt me niks uit

Oplaadbaar:
Bij voorkeur en dan het liefst via USB

En ik wil hem gebruiken om op een tafel te schijnen waar ik naast sta. Op die tafel ligt ons product.
Nogmaals ik dacht dat die MH20 veel te fel zou zijn, maar als ik die een stukje er vanaf hou en schuin erboven hou (scheerlicht zegmaar) dan voldoet ie prima. Veel beter dan de lampjes die we standaard gebruiken. Echter past ie en niet aan mijn sleutelbos en niet in mn borstzak.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
De lumen op welk level van je MH20?

volgens knivesandtools:
Op een 18650-accu:
- Lower (1 ANSI lumen, 235 u)
- Low (50 ANSI lumen, 15 u 45 min.))
- Mid (230 ANSI lumen, 5 u 45 min.)
- High (410 ANSI lumen, 2 u 45 min.)
- Turbo (1000 ANSI lumen, 2 u)

1000 lumen in sleutelhangerformaat wordt lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
defusion schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:01:
De lumen op welk level van je MH20?

volgens knivesandtools:
Op een 18650-accu:
- Lower (1 ANSI lumen, 235 u)
- Low (50 ANSI lumen, 15 u 45 min.))
- Mid (230 ANSI lumen, 5 u 45 min.)
- High (410 ANSI lumen, 2 u 45 min.)
- Turbo (1000 ANSI lumen, 2 u)

1000 lumen in sleutelhangerformaat wordt lastig ;)
Turbo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
Een paar dagen geleden kwam ik tot de ontdekking dat de batterijen in mijn oude Maglite 2xAA waren gaan lekken. Met wat hameren heb ik ze eruit gekregen, maar in het proces heb ik wel de switch in de kop aan gort geslagen :+
Resultaat is dat ik nu dus een Maglite 2xAA body heb liggen dat niets meer doet. Zijn er nog leuke conversions hiervoor? Ik heb er indertijd al een Nite Ize tail switch en LED ingezet, maar ik vermoed dat die het zonder de originele switch ook niet gaan doen. Ik gebruik'm verder niet heel veel, beetje in huis en af en toe bij het kamperen, dus het is vooral 'voor de leuk' :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 10:36
Ik ben op zoek naar een leuk zaklampje. Kan natuurlijk bij de action om de hoek iets uit het rek trekken, maar ik koop liever iets met wat meer kwaliteit.
Ik wil 'm gebruiken op kampeervakanties, maar ook in alledaagse situaties. Hij hoeft niet altijd in mijn broekzak te zitten, maar als t fijn in een jas of tas past ben ik blij. Liefst (USB?) oplaadbaar ook, maar als t veel goedkoper is zonder oplaadbaar te zijn vind ik losse batterijen (accu's?) een prima compromis. Gewone AA batterijen zijn enigzins achterhaald als ik dit topic lees.
Ik geef dus liever geld uit aan iets van kwaliteit, maar ik wil ook niet meteen een kapitaal uitgeven... Wat is een redelijk budget om voor te zoeken? En wat zou een leuke lamp voor me kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Pnnnkk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:06:
Ik ben op zoek naar een leuk zaklampje. Kan natuurlijk bij de action om de hoek iets uit het rek trekken, maar ik koop liever iets met wat meer kwaliteit.
Ik wil 'm gebruiken op kampeervakanties, maar ook in alledaagse situaties. Hij hoeft niet altijd in mijn broekzak te zitten, maar als t fijn in een jas of tas past ben ik blij. Liefst (USB?) oplaadbaar ook, maar als t veel goedkoper is zonder oplaadbaar te zijn vind ik losse batterijen (accu's?) een prima compromis. Gewone AA batterijen zijn enigzins achterhaald als ik dit topic lees.
Ik geef dus liever geld uit aan iets van kwaliteit, maar ik wil ook niet meteen een kapitaal uitgeven... Wat is een redelijk budget om voor te zoeken? En wat zou een leuke lamp voor me kunnen zijn?
http://www.thrunite.com/t...2c-1100-lumen-flashlight/

Past zoiets binnen je budget? Klinkt wel als een heel prima lampje. Ik ben erg te spreken over een kleiner model (niet oplaadbaar)

Verder zijn ze er in alle soorten en maten. Als je iets goedkopers wil hebben kan je zoiets overwegen, met 2 aa's: http://www.thrunite.com/thrunite-archer-2a-v3/

[ Voor 7% gewijzigd door L0we op 22-05-2017 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Pnnnkk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:06:
Kijk eens rond op wat zaklampen sites / winkels. Een redelijk goede startplek is knivesandtools. Ik denk dat je voor 40 euro een heel eind kan komen, maar veel hangt af van je specifieke wensen en budget.
Overigens is de action al duur als je in Chinashops gaat kijken. Wil je kwaliteit is het in ieder geval handig om bij de bekende merken te blijven. Weliswaar duurder, maar meestal geen gezeur dat het niet werkt of dat er anders geleverd wordt dan beloofd.
Denk aan de merken (in willekeurige volgorde) armytek, olight, fenix, nitecore, surefire. Blijf weg van maglite (weinig lamp voor je geld met dat merk)

Verder geldt inderdaad dat AA en nog meer AAA relatief weinig energie leveren voor het gewicht en volume dat ze innemen. Dus wil je feller licht in een handzaam formaat kan je beter naar 18650 accu's kijken. Deze zijn er zowel ingebouwd / oplaadbaar als los. De laatste is duurder als je nog een aparte lader en accu's moet bijkopen, de eerste is duurder als los model (als je alleen naar de zaklamp zelf kijkt).

[ Voor 12% gewijzigd door rockhopper op 22-05-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Thanks voor de tips! Ik ga me verder inlezen en een budget bepalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Voor alledaags gebruik wil ik wel 2 china-lampjes uitlichten, namelijk de convoy s2/s3 en andere varianten daarop, en de BLF A6/Astrolux S1 (zelfde lamp, ander naampje).
(de BLF/Astrolux heeft meer niveaus en een betere interface. Daarnaast een krachtigere driver voor hogere output. Naar mijn mening de meerprijs tegenover de convoy wel waard. Convoy is wel wat beter afgewerkt als je dat relevant vindt.)

Beiden zijn te krijgen in 18650 formaat, maar ook met wisselbare batterijbuisjes in 18350.
Dan krijg je zoiets: https://www.dropbox.com/s/b8y6j69qndnh40t/18350.jpg?dl=0
(pocket clip heb ik zelf toegevoegd)

Naar mijn mening de perfecte tussenmaat voor draagbaarheid+output. En wil je toch langere runtimes, dan wissel je gewoon naar een 18650 batterijbuis.

Voor puur EDC in de broekzak kun je overwegen kleiner/dunner te gaan (AA/14500), maar naar mijn mening is dit prima te doen.

Prijzen doen ongeveer 20 euro (convoy iets minder). Batterijbuisje voor paar euro, clip van 1,50 oid.
Daarnaast natuurlijk de batterijen en lader niet vergeten. Acceptabele lader is de ultrafire WF139 (ik meen iets tussen de 5-10 dollar), maar er is beter te krijgen. Batterijen ook niet op besparen, er is een hoop prut op de markt. Het is belangrijk je hierover in te lezen. Persoonlijk doe ik niet meer aan protected batterijen, maar gebruik ik IMR/INR batterijen die inherent een stuk veiliger zijn en let ik zelf op wat ik doe, en check altijd de voltages na het opladen om te verifiëren dat de lader geen rare dingen doet. Als ik per ongeluk een batterij te ver heb ontladen gooi ik 'm veiligheidshalve weg.

[ Voor 42% gewijzigd door defusion op 22-05-2017 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Als beginner zou ik wel protected batterijen kopen, want de kans dat er iets mis gaat is dan kleiner. En dan bedoel ik eerder te diep ontladen dan iets dramatisch ontploffen ;). Het kost ook amper meer en heeft eigenlijk geen nadelen tenzij je een high drain zaklamp hebt (maar dat is meestal geen beginnerszaklamp)

Ik zou gaan voor een zaklamp met een XM-l2-led en een 18650-batterij. Dan heb je een goede allround zaklamp: de led is een goede mix tussen throw (bereik) en flood (breedte van de lichtbundel) en de 18650 is een goede balans tussen capaciteit en toch niet te groot. Wil je toch iets kleiners, dan kun je naar een 16340-zaklamp kijken. De lichtbundel is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de led, maar ook van de lens.

De genoemde Convoy's / BLF zijn best aardig en hebben een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding. Persoonlijk vind ik ze wel een stuk minder dan bv Olight of Nitecore. Maar ze kosten dan ook maar de helft of nog minder. Kijk ook eens naar de Nitecore MH20 en Olight S30R II. Dat zijn oplaadbare zaklampen, waardoor je geen lader meer nodig hebt. De S30R wordt geleverd met batterij, dus dan ben je gelijk klaar. De MH20 wordt officieel zonder batterij geleverd, maar er zijn winkel die er ene batterij bij leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Ik moet zeggen dat ik nog het meeste plezier heb van mijn Fenix HL60R hoofdlamp. Dit is een klein lampje welke via USB is op te laden.
Deze swinters te gebruiken tijdens hardlopen, savonds het rode lampje om de knoppen van mn camera te bedienen en tijdens het kamperen op je kop. Echt een ideaal ding en met 950 lumen ook best een floody hoofdlamp.

Heb ook een TK16 liggen (en een diffusor) maar neig na mijn laatste vakantie ook steeds meer naar de TK47 UE met zon 3200 lumen! Dikke overkill maar het is zo verslavend. En het lampje op zn kont is ideaal voor in een tent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

DownBusiness schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:44:
Echt een ideaal ding en met 950 lumen ook best een floody hoofdlamp.
Omdat we in het zaklampen topic zitten even een kleine correctie. Zoals je het nu schrijft staat er dat een lamp floody is doordat hij 950 lumen produceert (lichtsterkte dus), maar "floody" is een term die in de zaklampenwereld gebruikt wordt om aan te geven dat de lichtstraal juist erg breed schijnt (zeg maar net zoals met je later genoemde diffusor). Breed schijnen is bij hoofdlampen in mijn ervaring (en bij mijn gebruik dus) wel erg fijn.
De 'tegenhanger' van floody is juist een strak gebundelde straal, ook wel spotlight genoemd waarbij er buiten de spot (felste punt) maar weinig licht overblijft. Deze hebben over het algemeen hierdoor vaak een groter bereik qua afstand (throw) al hoeft dit niet altijd zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 22:44

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb gisteren een BLF A6 aangeschaft voor nog geen €17. Ik wilde graag een zaklamp voor naast mijn bedje en eventueel voor een vakantie. Ik heb gekozen voor juist een floody lamp omdat ik merkte dat ik met mijn vorige zaklamp (EagleTac gx25a3, geweldig ding maar kwijt geraakt) een behoorlijke hotspot had waardoor je op korte afstand geen zak meer ziet. Omdat ik denk dat ik de A6 veel binnen ga gebruiken heb ik voor de warmste kleurvariant gekozen. Daarnaast heb ik twee Keeppower 3500 mah batterijen gekocht. Kostte wat meer (€19 voor twee) maar bewust weggebleven bij de rommel. Ik denk niet dat

Ik zit nog wel te denken over een vervanger van mijn EagleTac ( handzaam formaat, krachtige throw, lange batterijduur). Als alternatief met 18650 batterijen dacht ik aan een NiteCore EC4GT of een MH25GT. De eerste doet 2x18650 dus die gaat lekker lang mee, de tweede is wat compacter maar lijkt dan wel weer meer op de A6. Hebben jullie nog adviezen voor een niet al te grote zaklamp met een behoorlijke throw, op 18650 als waardige vervanger van mijn EagleTac?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Kijk naar de convoy C8. Is nog steeds een kleine lamp maar met vergelijkbare throw als de EagleTac. (Volgens mij zelfs meer throw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

woutur schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:42:
Hebben jullie nog adviezen voor een niet al te grote zaklamp met een behoorlijke throw, op 18650 als waardige vervanger van mijn EagleTac?
Armytek predator is denk ik de go-to lamp als echt de meeste throw wilt. Afhankelijk of je meer opties (pro versie) of minder (gewone versie) wilt en inmiddels is V 3.0 uit, de eerdere modellen voldoen ook en zullen (indien je ze nog kan vinden) goedkoper zijn. Maar goed deze is iets van 15cm, ik weet natuurlijk niet wat jij ervaart als 'niet al te groot' en wat jij bedoelt met 'behoorlijke throw'.
Als alternatief kan je kijken naar de Olight M2x Javelot of Olight M3x UT (de laatste heeft weer 2 18650) beste past dan denk ik de Olight M20SX Javelot (iets kleiner dan de M2x) maar again, veel hangt af van hoe groot/klein en extreem je het wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

Kreeg voor dit weekend met de post twee Nitecore Tube's binnen. Ik had aan mijn sleutelbos altijd een AAA Fenixje hangen maar dit bevalt mij een stuk beter. Geen gekloot met penlites opladen en deze dingetjes lijken ook redelijk ongevoelig voor in de broekzak aangaan. Schakelen tussen modes is ook simpeler dan de draaifunctie van de Fenix die ik eerst gebruikte. Het licht wat er uit komt is verblindend voor zo'n klein dingetje en de constructie is solide. Ik ben tevreden :)

Hier trouwens een review en teardown van Bigclivedotcom:

Ze worden ook nagemaakt uiteraard:

[ Voor 25% gewijzigd door TNW op 05-06-2017 21:01 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 09:44
Ik ben ook erg tevreden met de tube aan m'n sleutelbos. Fijne interface.
Die van mij gaat trouwens toch best vaak aan in m'b broekzak, dus daar moet ik wel een beetje op letten. Ik heb helaas nog een versie zonder de lock-out modus (knop 3 s indrukken), die is pas later geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Tijdje getwijfeld en af en toe eens kunnen kijken, nu wil ik volgend weekend wel iets hebben...

ik twijfel tussen de olight s10rII https://www.zaklampcenter...l-baton-rechargeable.html
en de fenix e35 https://www.knivesandtool...d-zaklamp.htm?suggest=e35

Als ze ongeveer gelijkwaardig zijn heb ik liever de oplaadbare denk ik (en dat kan die fenix natuurlijk ook zijn met een accu+lader erbij), Geeft die fenix heel veel meer licht?
maar misschien zie ik iets anders over het hoofd?

[ Voor 10% gewijzigd door Pnnnkk op 11-06-2017 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Ja, je ziet het formaat over het hoofd. De S10RII gebruikt de veel kleinere 16340-batterij en is daardoor ook een stuk kleiner. Het nadeel ervan is de capaciteit van de batterij, waardoor de lichtopbrengst en de batterijduur lager zijn.

Mocht je liever voor de Fenix gaan, kijk dan ook eens naar de Olight S30R III. Die heeft hetzelfde formaat als de Fenix, vergelijkbare lichtopbrengst en dezelfde batterij. Het voordeel is dat deze oplaadbaar is en geleverd wordt met een dock. Het is dus eigenlijk het grote en sterke broertje van de S10R II.

De S10RII is ondertussen opgevolgd door de S10RIII, maar ik zou dan eerder de S1R adviseren. Die is op alle gebieden (batterijduur, lichtopbrengst, etc) net iets beter.

Ik denk dat je een keuze moet maken. Ga je de zaklamp vaak meenemen in de broekzak, dan zou ik voor de S1R gaan. Zoek je een meer allround zaklamp die wel in jouw broekzak past maar waarbij het niet erg is dat je deze voelt, ga dan voor de S30R III of de Fenix. Beide zijn goede zaklampen. De S30RIII is net wat beter afgewerkt en heeft de Finste bediening. Maar met de Fenix is niks mis en is zeker ook van goede kwaliteit en is goedkoper. Wel moet je er nog een batterij en lader bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Bedankt voor de tip. Heb de olight s30r iii besteld, komt morgen, zal wel laten weten hoe het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Heeft iemand nog tips voor 18650 batterijen binnen de EU? Mijn bestelling bij DX (KEEPPOWER 18650 3500mAh Li-ion ) loopt niet helemaal soepel. Moet in een BLF A6 (die maar even genomen aangezien ik eigenlijk helemaal geen verstraler/verblinder nodig heb). Ik schrik altijd een beetje van de prijzen van die dingen en voor een goede batterij dok je echt flink. Kunnen unprotected batterijen nou eigenlijk wél of niet in een zaklamp? NKON adviseert op de website bijvoorbeeld tégen (met klem).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik zou het niet doen, unprotected, dit omdat ze toch nogal stroom kunnen trekken en de accu warm kan worden. :) Beter safe then sorry (zoals die gasten met een ontplofte e sigaret in hun gezicht :X ).

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46
woutur schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:35:
Heeft iemand nog tips voor 18650 batterijen binnen de EU? Mijn bestelling bij DX (KEEPPOWER 18650 3500mAh Li-ion ) loopt niet helemaal soepel. Moet in een BLF A6 (die maar even genomen aangezien ik eigenlijk helemaal geen verstraler/verblinder nodig heb). Ik schrik altijd een beetje van de prijzen van die dingen en voor een goede batterij dok je echt flink. Kunnen unprotected batterijen nou eigenlijk wél of niet in een zaklamp? NKON adviseert op de website bijvoorbeeld tégen (met klem).
Geen tips voor binnen de EU. Maar ik zou ze bij BG of GB bestellen en met PDM versturen (zou dan bij voorkeur BG kiezen). Dan heb je het relatief snel in huis. Zit je om het even? Anders heb ik nog wel wat liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Kan prima. Maar je moet je wel bewust zijn van de gevaren en met unprotected cells om kunnen gaan.
Lees je dus eerst in voordat je ze koopt. (Via internet genoeg te vinden, kan zo snel effe niet een linkje plaatsen, maar zoek bijvoorbeeld op budgetlightforum en/of candlepowerforums)

De blf (blf = budgetlightforum) A6 profiteert wel van een unprotected cell, als je het maximale uit die lamp wilt halen. Mocht je niet geïnteresseerd zijn in de max lumens kan je een protected cell nemen.

En Nkon is een prima shop, misschien iets duurder de de Chinees maar wel in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

OK, niet unprotected en geen tips (behalve uit de private stash van Neyluzz >:)) voor de EU. Ik zit niet echt omhoog ofzo. Ik heb nu mijn zaklamp binnen en het zou leuk zijn deze uit te proberen... Ik ben benieuwd hoe het met dealextreme verder gaat. Eerste verzending wilde niet, want batterijen gingen het vliegtuig niet in. Toen is het pakket met een chinees verstuurd. Maar in de tracking ben ik daar de weg wel redelijk kwijt. Te meer de tracking ook in het Chinees plaatsvindt :) Wel een ticket geopend bij DX, die komen nu eerst met de standaard vragen of mijn adres wel klopt, en of ik al op het postkantoor gekeken heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Unprotected zou ik niet aan beginnen. Bij Dealextreme of vergelijkbaar kosten 18650's niet veel. Heb zelf een hele stapel, meen 22 stuks, van die Trustfire 2400mAh accu's liggen met de vlammenprint. Werken prima. Heb ook 4 Eden quality 3400mAh 18650's met Panasonic cellen en die hebben toch behoorlijk de voorkeur in mijn geval. Vooral de extra capaciteit is toch wel fijn meegenomen.

Persoonlijk zou ik zeggen, neem een paar goede cellen. Had ik dat ook maar direct in het begin gedaan in plaats van een hele shitload aan eenvoudige cellen.

@woutur, jammer dat je te ver weg woont om even langs te komen. Je had wel een setje van mij mogen lenen (of overnemen voor weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar hoe zie je of de batterijen unprotected zijn? Bij dit setje staat het er bijvoorbeeld niet bij https://www.banggood.com/...rt-Charger-p-1118685.html . Nou zal het aantal mAh vast niet kloppen gezien de prijs en zal de charger ook niet veel voorstellen, maar of die batterijen protected zijn? Geen idee.
Ze gaan in ieder geval in een ThorFire S70S gebruikt worden, dus ik ga nog een goed setje zoeken, maar door de bomen het bos zien is wel lastig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
theHoff schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:58:
Maar hoe zie je of de batterijen unprotected zijn? Bij dit setje staat het er bijvoorbeeld niet bij https://www.banggood.com/...rt-Charger-p-1118685.html . Nou zal het aantal mAh vast niet kloppen gezien de prijs en zal de charger ook niet veel voorstellen, maar of die batterijen protected zijn? Geen idee.
Ze gaan in ieder geval in een ThorFire S70S gebruikt worden, dus ik ga nog een goed setje zoeken, maar door de bomen het bos zien is wel lastig in dit geval.
Op die etiketten van de batterijen is (heel slecht) te lezen dat ze short-circuit en over-charging protected zijn maar het is niet duidelijk genoeg om daar echt uitspraken over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Als er niets staat over protected cellen, mag je er van uit gaan dat ze dat ook niet zijn.
woutur schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:34:
OK, niet unprotected en geen tips (behalve uit de private stash van Neyluzz >:)) voor de EU. Ik zit niet echt omhoog ofzo. Ik heb nu mijn zaklamp binnen en het zou leuk zijn deze uit te proberen... Ik ben benieuwd hoe het met dealextreme verder gaat. Eerste verzending wilde niet, want batterijen gingen het vliegtuig niet in. Toen is het pakket met een chinees verstuurd. Maar in de tracking ben ik daar de weg wel redelijk kwijt. Te meer de tracking ook in het Chinees plaatsvindt :) Wel een ticket geopend bij DX, die komen nu eerst met de standaard vragen of mijn adres wel klopt, en of ik al op het postkantoor gekeken heb...
Ik heb nog 8 hagelnieuwe Panasonic 18650b (protected) 3400mAh cellen liggen. Als je wat nodig hebt, hoor ik het wel!

[ Voor 82% gewijzigd door Neyluzz op 04-07-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Neyluzz schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:06:
Als er niets staat over protected cellen, mag je er van uit gaan dat ze dat ook niet zijn.

[...]

Ik heb nog 8 hagelnieuwe Panasonic 18650b (protected) 3400mAh cellen liggen. Als je wat nodig hebt, hoor ik het wel!
Deze toevallig?
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/06/2016-06-19-16.53.45-Medium-800x450.jpg
Wel gemerkt dat deze niet overal in passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
@Joopieboy Ik heb de ''klassiek'' groene cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Check dat zijn hele fijne cellen idd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@woutur Heb jij mijn bericht gelezen boven aan de pagina ;)?
Hier een aantal linkjes met info over li-ion cellen.
http://budgetlightforum.com/node/45314
http://budgetlightforum.com/node/45926
http://budgetlightforum.com/node/33995
http://www.candlepowerfor...in-LED-flashlights-safely
Een hele leuke: http://www.candlepowerfor...-some-UltraFire-batteries (!!!!!)

Hier een site van iemand die vele batterijen heeft getest. Staan zowel goed als slechte tussen en vrijwel alle batterijen die je op internet vind kan je hier wel terug vinden,
http://lygte-info.dk/

@GH45T @theHoff.
Het gebruik van de goedkopere chinese **fire batterijen en de andere chinese cellen waar bijv. 5000mAh op staat, is nog gevaarlijker dan het gebruik van unprotected batterijen. Je weet immers nooit of de protectie (als ie al aanwezig is!) van goede kwaliteit is en goed functioneert, tevens zijn die cellen van mindere kwaliteit en is de capaciteit minder dan erop staat. (voorbeeld: http://lygte-info.dk/revi...3800mAh%20(Red)%20UK.html )
Dit allemaal zorgt ervoor dat die cellen over het algemeen minder stabiel zijn dan de goede cellen.
Uiteraard moet je ook bij goede cellen genoeg zorg dragen over het gebruik etc. een short circuit is nog steeds gevaarlijk.

tl;dr: Koop aub gewoon batterijen van de bekende merken. Neem ook een kijkje op deze site om te zien welke merken en batterijen je wel of niet kan nemen: http://lygte-info.dk/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

thijsco19 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:22:
@woutur Heb jij mijn bericht gelezen boven aan de pagina ;)?
Hier een aantal linkjes met info over li-ion cellen.
http://budgetlightforum.com/node/45314
http://budgetlightforum.com/node/45926
http://budgetlightforum.com/node/33995
http://www.candlepowerfor...in-LED-flashlights-safely
Een hele leuke: http://www.candlepowerfor...-some-UltraFire-batteries (!!!!!)

Hier een site van iemand die vele batterijen heeft getest. Staan zowel goed als slechte tussen en vrijwel alle batterijen die je op internet vind kan je hier wel terug vinden,
http://lygte-info.dk/

@GH45T @theHoff.
Het gebruik van de goedkopere chinese **fire batterijen en de andere chinese cellen waar bijv. 5000mAh op staat, is nog gevaarlijker dan het gebruik van unprotected batterijen. Je weet immers nooit of de protectie (als ie al aanwezig is!) van goede kwaliteit is en goed functioneert, tevens zijn die cellen van mindere kwaliteit en is de capaciteit minder dan erop staat. (voorbeeld: http://lygte-info.dk/revi...3800mAh%20(Red)%20UK.html )
Dit allemaal zorgt ervoor dat die cellen over het algemeen minder stabiel zijn dan de goede cellen.
Uiteraard moet je ook bij goede cellen genoeg zorg dragen over het gebruik etc. een short circuit is nog steeds gevaarlijk.

tl;dr: Koop aub gewoon batterijen van de bekende merken. Neem ook een kijkje op deze site om te zien welke merken en batterijen je wel of niet kan nemen: http://lygte-info.dk/.
Om kort te gaan: ik had me eerder al ingelezen op het gebied van merken en kwaliteit (je links waren me al bekend). Vandaar mijn keuze voor Keeppowers. Echter, nu deze nog steeds niet in mijn brievenbus liggen omdat ze uit Azië moeten komen (vliegtuig, batterijen, nieuwe regelgeving, moeilijkheden) was ik benieuwd of er nog steals waren die in Europa verkrijgbaar waren. Uiteindelijk kom je al snel uit op een euro of 10~15 per batterij voor een goede, protected 18650.

De protected vraag kwam eigenlijk omdat ik tegenstrijdige berichten lees op fora als BLF en Candlepower. Desalniettemin, toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ah gelukkig, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Uit Duitsland heb ik bij https://www.akkuteile.de/ besteld. Levering in NL was volgens mij wel vrij prijzig; ik had gratis laten bezorgen vlak over de grens in Duitsland.

Anders nkon.nl

Hoewel ik ze meestal alsnog uit China laat komen. Je moet alleen wat meer geduld hebben dan. Ik vermoed dat het via de boot komt ipv. lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
iemand ervaring met jetbeam? http://www.gearbest.com/led-flashlights/pp_624073.html

leek me wel interessant alleen t blijft china natuurlijk...

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Speedfightserv schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:05:
iemand ervaring met jetbeam? http://www.gearbest.com/led-flashlights/pp_624073.html

Ik zie meteen 1 heel groot nadeel:
Die laadstekker is geen micro of mini USB.

Wel iets waar ik op zou letten. Zo'n laadkabel raak je kwijt, een micro USB kabel heb je altijd wel bij de hand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:51

KnOeFz

no comment...

Ja, prima merk imho.
Ik heb al enkele jaren een Jet III M en een RRT 0 die me uitstekend bevallen. Nooit problemen mee ondervonden. Solide gebouwd, goede anodisering. Eigenlijk niets op aan te merken. Ik kan ze van harte aanbevelen. De mijne zijn al wel wat ouder, weet niet of de huidige generaties nog het zelfde zijn.

verder heb ik ook nog een Niteye TF20 wat ook van de Jetbeam mensen afkomstig is iirc. Zelfde verhaal als hierboven :)
unezra schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:26:
[...]

Ik zie meteen 1 heel groot nadeel:
Die laadstekker is geen micro of mini USB.

Wel iets waar ik op zou letten. Zo'n laadkabel raak je kwijt, een micro USB kabel heb je altijd wel bij de hand. :)
Het laden van batterijen met zo'n grote capaciteit lijkt me überhaupt niet praktisch in je zaklamp ivm de lange laadtijd. Dat zou mij dus in het geheel niet storen.

[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 10-07-2017 17:41 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Nee, geen ervaring mee maar lijkt toch stiekum een beetje op die van mij nokiaan958GB in "Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2" :+

Ben er nog zeer tevreden over.

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 10-07-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
Loop nu een maand rond met de s30r . Wat een lekker lampje. Snel schakelen tussen de verschillende standen, fijn opladen overal waar ik usb heb. Alleen die strobe functie vind ik vrij nutteloos, zet m nog wel eens per ongeluk aan, maar ach. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

KnOeFz schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:40:
[...]
Het laden van batterijen met zo'n grote capaciteit lijkt me überhaupt niet praktisch in je zaklamp ivm de lange laadtijd. Dat zou mij dus in het geheel niet storen.
Mwah, als het ding USB oplaadbaar is vind ik het wel fijn dat het een universele stekker is en ook USB kan vrij hard laden tegenwoordig.

Ik heb nu 2 USB oplaadbare zaklampen (1 kickstarter project en een Fenix UC30), beiden met Micro USB. Ik gebruik ze niet heel veel, dus tijd zat om ze te laden maar juist dat USB oplaadbaar zijn vind ik een grote +.

De UC30 heb ik ook echt uitgezocht op Micro USB, ze hebben er ook een met zo'n magneetclipje. Hardstikke handig, tot je die kabel kwijt bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Pnnnkk schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:30:
Loop nu een maand rond met de s30r . Wat een lekker lampje. Snel schakelen tussen de verschillende standen, fijn opladen overal waar ik usb heb. Alleen die strobe functie vind ik vrij nutteloos, zet m nog wel eens per ongeluk aan, maar ach. :o
De strobe is ook meer een tactische zelfverdedigings-stand. Dat hij meestal nutteloos is, is goed, maar mocht je ooit iemand willen desoriënteren dan ben je blij dat de stand er op zit. Dus qua normaal dagelijks gebruik zit de stand alleen maar in de weg, toch zou ik niet zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Pnnnkk schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:30:
ik ben die van mij kwijt. :( :(

Mocht iemand nog een linkje hebben naar een leuke aanbieding van de S30R hou ik mezelf aanbevolen :)
Had toen via een mede tweaker een korting code gekregen voor bij gearbest, 40 euro ofzo, daar kan ik hem nergens meer voor vinden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl00dy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-09 17:28

JETBeam is op zich een prima merk. Heb er diverse van gehad. Ik heb momenteel nog een stainless steel E3S (wat ouder, maar nog steeds een prima lampje) en een nieuwere JET-I MK. Geen ervaring met deze T4 Pro, maar zijn vast wel wat reviews te vinden, zoals deze op BLF http://budgetlightforum.com/node/51315

Wel nemen ze het niet altijd zo nauw met patenten en eigenaarschap (maar een mening daarover mag men zelf vormen :) ):
https://www.everydaycomme...regarding-jetbeam_18.html

The only true wisdom is in knowing you know nothing - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Speedfightserv schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:48:
[...]

ik ben die van mij kwijt. :( :(

Mocht iemand nog een linkje hebben naar een leuke aanbieding van de S30R hou ik mezelf aanbevolen :)
Had toen via een mede tweaker een korting code gekregen voor bij gearbest, 40 euro ofzo, daar kan ik hem nergens meer voor vinden :'(
Sorry, ik heb geen codes meer voor Gearbest. En wat ik hoorde mochten Gearbest, Banggood en dergelijke bedrijven enkel Nitecores en Olightzaklampen verkopen aan Chinese klanten. Olight levert daarom niet meer aan Gearbest, omdat de zaklampen aan klanten uit de hele wereld werden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
L.N. schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:33:
[...]

Sorry, ik heb geen codes meer voor Gearbest. En wat ik hoorde mochten Gearbest, Banggood en dergelijke bedrijven enkel Nitecores en Olightzaklampen verkopen aan Chinese klanten. Olight levert daarom niet meer aan Gearbest, omdat de zaklampen aan klanten uit de hele wereld werden verkocht.
die had ik idd van jou gehad :)

Balen, Dus de nederlandse bedrijven kopen ze dan rechtstreeks bij olight in? Dan maar weer wachten tot ik jarig ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zijn er tegenwoordig ook betaalbare UV zaklampen waarmee je viezigheid e.d. kan opsporen? De beroemde Rob Geus zaklamp....?

Heb er al eens naar gekeken, maar kwam bij óf hele dure lampen uit of dubieuze specs zodat je nog geen zekerheid had of het niet gewoon een blauw lampje is.

Ben benieuwd of iemand daar van weet. Leek me een beetje overbodig om hier een apart topic over te openen :)
Pagina: 1 ... 4 ... 16 Laatste