Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 22:26
Met wat voor vet moeten de kunststof tandwielen in deze schuurmachine gesmeerd worden? Kan dit gewoon met kogellager vet? Er zit nu een soort wit vet op (zie foto).

En moet er iets met de lagers gebeuren? Ze zien er dicht uit, ik weet niet of die ook ingevet moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjOEr_5tooUE-ozZkFQmCYmpkeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRLl5LvrRl2UPUP3EZe5FDRK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:30
aojudo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:34:
Met wat voor vet moeten de kunststof tandwielen in deze schuurmachine gesmeerd worden? Kan dit gewoon met kogellager vet? Er zit nu een soort wit vet op (zie foto).

En moet er iets met de lagers gebeuren? Ze zien er dicht uit, ik weet niet of die ook ingevet moeten.

[Afbeelding]
Volgens mij is het gewoon White Grease of Vasaline zal ook prima zijn.

Dichte lagers hoef je niets mee te doen. Zit al smering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
g00gle schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Volgens mij is het gewoon White Grease of Vasaline zal ook prima zijn.

Dichte lagers hoef je niets mee te doen. Zit al smering in.
Wordt vaseline niet heel snel vloeibaar als het wat opwarmt? Hij gaat tot 28.000 rpm, dus kan me voorstellen dat het wel warm wordt.

Als vaseline niet gaat, waar kan je white grease kopen? Ik kom vooral dit soort spuitbussen tegen, maar een potje/tube lijkt me handiger https://www.toolstation.nl/zwaluw-wit-vet-spray/p65371.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:30
aojudo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:14:
[...]

Wordt vaseline niet heel snel vloeibaar als het wat opwarmt? Hij gaat tot 28.000 rpm, dus kan me voorstellen dat het wel warm wordt.

Als vaseline niet gaat, waar kan je white grease kopen? Ik kom vooral dit soort spuitbussen tegen, maar een potje/tube lijkt me handiger https://www.toolstation.nl/zwaluw-wit-vet-spray/p65371.
Klopt zit in spuitbussen, als je het erop spuit wordt het dikker. Maar kunstof heeft sowieso minder smeering nodig. Ik denk dat het prima zal gaan met Vasaline. Tenminste ik zou het er zelf gewoon op smeren.

Maar misschien even afwachten of iemand anders een beter idee heeft. 👍🏼

[ Voor 5% gewijzigd door g00gle op 22-07-2021 17:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgpTbAEOGeQSDBspb8og_HE4EBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLamPkgKOQFOY9l1BliRwYbs.jpg?f=fotoalbum_large

De Lidl heeft de invalzaag weer op voorraad. Ik kon mijzelf niet overtuigen om de Makita aan te schaffen voor de renovatie van onze woning. Maar voor deze prijs lijkt het me erg handig om een invalzaag te hebben.

Ik moet OSB en Fermacell platen voor de vloeren gaan zagen. Daar lijkt me dit ideaal voor.

[ Voor 3% gewijzigd door colvano op 22-07-2021 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

g00gle schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:27:
[...]

Klopt zit in spuitbussen, als je het erop spuit wordt het dikker. Maar kunstof heeft sowieso minder smeering nodig. Ik denk dat het prima zal gaan met Vasaline. Tenminste ik zou het er zelf gewoon op smeren.

Maar misschien even afwachten of iemand anders een beter idee heeft. 👍🏼
Een beter idee weet ik niet maar als onderdelen warm worden, of heet, zou ik een keramische vet gebruiken. Dit gebruik ik ook voor de remmerij en andere onderdelen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even een ladder gehaald voor wat klusjes rondom huis.
3x9, zou tot een werkhoogte zijn van 6,75m. Uitgeschoven 5,9m lang. Maar no way dat je iets op 6,75m gaat staan verven/schroeven. Anders bovenkant ladder lekker op schouderhoogte houden zou ik zeggen.

Dus het wisselen van die gebarsten glaslat op de 2e etage ga ik toch maar anders aanpakken... Zuignap er op, 2e persoon erbij, en dan de scharnieren losdraaien en naar binnen halen. Kan ik hem op het gemak binnen bijwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:51:
[...]

Een beter idee weet ik niet maar als onderdelen warm worden, of heet, zou ik een keramische vet gebruiken. Dit gebruik ik ook voor de remmerij en andere onderdelen van de auto.
Dat zijn temperaturen die je toch niet graag in een schuurmachine tegenkomt. :) Al kan het weinig kwaad.

@aojudo Niet teveel vet in doen, dat is ook absoluut niet goed. Een dichte lager hoort normaal voor het leven gesmeerd te zijn. Als hij nog goed voelt, niks aan doen. Anders het lagertje vervangen. Niet opnieuw smeren of dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aojudo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:14:
[...]

opzich kan je het ook aan ike vragen makita verkoopt vet. waaronder universeel :+ https://www.makita.nl/artikel/980006610.html
Als ik heel eerlijk ben heb ik op dat soort delen echt al van alles gesmeerd van vasaline tot kranenvet (silicone vet) en van keramisch tot white grease.. en ik heb werkelijk geen idee wat er in de fabriek exact in wordt gedaan. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:30
twain4me schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:59:
[...]

opzich kan je het ook aan ike vragen makita verkoopt vet. waaronder universeel :+ https://www.makita.nl/artikel/980006610.html
Als ik heel eerlijk ben heb ik op dat soort delen echt al van alles gesmeerd van vasaline tot kranenvet (silicone vet) en van keramisch tot white grease.. en ik heb werkelijk geen idee wat er in de fabriek exact in wordt gedaan. :+
Fabrieksvet duhh 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:59
colvano schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:44:
[Afbeelding]

De Lidl heeft de invalzaag weer op voorraad. Ik kon mijzelf niet overtuigen om de Makita aan te schaffen voor de renovatie van onze woning. Maar voor deze prijs lijkt het me erg handig om een invalzaag te hebben.

Ik moet OSB en Fermacell platen voor de vloeren gaan zagen. Daar lijkt me dit ideaal voor.
Nice, ik vind het een erg lastige keuze.
De makita of deze... De rail van de parkside is niet denderend begrijp ik, dat zou dan alsnog 80 euro zijn om die apart aan te schaffen.
Misschien toch maar even wachten op een goede aanbieding voor de makita?
Iemand die ze beide gehad/gebruikt heeft en mij kan overtuigen?

(ik gebruik ze specifiek voor meubelmakerij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:38
Vaseline is niet zonder risico te gebruiken op kunststof.
Siliconen is meestal een veiliger alternatief.
Of teflon spray. Alleen dat is wat dun hier denk ik.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:15

MJV

Ik overweeg om een tacker (Ecotools combitacker) en een compressor(tje) (Airpress compact model) aan te schaffen. De combitacker kan zowel nieten als brads schieten, dat lijkt me een voordeel? De airpress compressor is compact dat is voor mij een voordeel, weinig ruimte in de schuur en daardoor ook mee te nemen.

Maar, ik ben verder onbekend met tackers en alles wat er bij komt kijken. Is bovenstaande een goede combi? Ik wil er bij ecotools dan ook meteen nieten en brads bij bestellen. Ik dacht aan wat korte nietjes (12, 19mm) omdat de tacker alleen brads vanaf 20mm schiet, en wat brads in diverse maten.

Suggesties op bovenstaande? Beter een 'echt merk' combitacker? Het is puur voor de hobby, en ook voor dat doel een beetje een luxeproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wilde net een malletje maken voor een klein trappetje, om de treden in te frezen en daarna met een kopiëerring de boel te gaan frezen. Nu kwam ik er achter dat de mal minimaal 8mm dik moet zijn om de hoogte van de kopiëerring te overbruggen... Zijn er ook plattere kopiëerringen (voor Makita, RT0700CX3J) in de handel? Makita zelf heeft ze niet en een korte zoekactie leert mij dat er weinig anders te halen valt. Misschien dat iemand toch ergens een adresje weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@sypie kun je niet uit de voeten met een kopieerfrees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:10
MJV schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:20:
Ik overweeg om een tacker (Ecotools combitacker) en een compressor(tje) (Airpress compact model) aan te schaffen. De combitacker kan zowel nieten als brads schieten, dat lijkt me een voordeel? De airpress compressor is compact dat is voor mij een voordeel, weinig ruimte in de schuur en daardoor ook mee te nemen.

Maar, ik ben verder onbekend met tackers en alles wat er bij komt kijken. Is bovenstaande een goede combi? Ik wil er bij ecotools dan ook meteen nieten en brads bij bestellen. Ik dacht aan wat korte nietjes (12, 19mm) omdat de tacker alleen brads vanaf 20mm schiet, en wat brads in diverse maten.

Suggesties op bovenstaande? Beter een 'echt merk' combitacker? Het is puur voor de hobby, en ook voor dat doel een beetje een luxeproduct.
Heb zowel de combi als de bradnailer van ecotools, prima spul. De combi geeft iets grote gaatjes door de bredere slagpin. De combi doorverkocht en zonodig mag ik m ff lenen😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
@MJV Voor bijna hetzelfde geld kun je ook een low-noise compressor halen bij HBM: https://www.hbm-machines....en/low-noise-compressoren

Compressor maakt vaak zo'n klereherrie, stiller lijkt mij persoonlijk fijner. Al hebben die low-noise wel een stuk minder luchtopbrengst zo te zien. Zoek even op 'noise' in dit topic, zijn wel een aantal hier die zo'n variant hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:42:
Wilde net een malletje maken voor een klein trappetje, om de treden in te frezen en daarna met een kopiëerring de boel te gaan frezen. Nu kwam ik er achter dat de mal minimaal 8mm dik moet zijn om de hoogte van de kopiëerring te overbruggen... Zijn er ook plattere kopiëerringen (voor Makita, RT0700CX3J) in de handel? Makita zelf heeft ze niet en een korte zoekactie leert mij dat er weinig anders te halen valt. Misschien dat iemand toch ergens een adresje weet?
Wat is het probleem met 8mm of dikker?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Boudewijn Dat je mal ook minstens zo dik moet zijn. Ik wilde een malletje maken van 3mm board (zijn maar 3 treden). Dat feestje ging dus even niet door. Vandaar de vraag naar een plattere kopiëerring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@ThinkPad, goed punt, ook al aan zitten denken. Dilemma is dat deze low-noise compressor dan het meest in de buurt komt, maar wel 2L minder tankinhoud heeft. Verdere afmetingen zijn bijna hetzelfde zie ik. En ik zie ook het 'truucje' van CB met geluidsbelasting, ze zetten er standaard de waarde vanaf 4m bij, dan is die Airpress maar 76 db, op 0m 96. Dat is een flink verschil met de 72 dB van de HBM versie.

Kleeft er een nadeel aan de 2L minder keteldruk, behalve vaker aanslaan motor (wat niet zo erg is want stil)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat had op zich gekund, alleen voor traptreden die je maar een deel wilt infrezen is dat niet de juiste frees. Dan wil je graag een exemplaar met een rechte voorkant en een bovenlager. Helaas zit die (nog) niet in mijn frezenset wat ik op dit moment heb. En om nu wéér meer gereedschap te kopen...Wordt een dure vakantie zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:24:
@Boudewijn Dat je mal ook minstens zo dik moet zijn. Ik wilde een malletje maken van 3mm board (zijn maar 3 treden). Dat feestje ging dus even niet door. Vandaar de vraag naar een plattere kopiëerring.
Ik zou zelf dan even kijken naar een oud stukje afval-MDF… voor dit soort klusjes bewaar ik een bananendoosje met rest-spul. Of een freesmal lenen van iemand, is dat geen optie?

Ik heb voor dit soort dingen laatst een 912.160.11B freesje gekocht van CMT. Kostte ook de wereld niet, 40E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
DoeEensGek schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:24:
[...]

Dat zijn temperaturen die je toch niet graag in een schuurmachine tegenkomt. :) Al kan het weinig kwaad.

@aojudo Niet teveel vet in doen, dat is ook absoluut niet goed. Een dichte lager hoort normaal voor het leven gesmeerd te zijn. Als hij nog goed voelt, niks aan doen. Anders het lagertje vervangen. Niet opnieuw smeren of dergelijke.
Er zit geen vet meer op de tandwielen, alleen wat vet met stof erin aan de rand van de behuizing. Hij maakte een war schrapend geluid, dus ik denk dat een beetje vet wel nodig is. Hoe weet je of een lager goed voelt? Mag je wat weerstand voelen of helemaal niks?
twain4me schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Ja misschien zulk soort vet is misschien wel beter, hoewel het gewoon lagervet lijkt te zijn. Ik ben ook nooit zo moeilijk met welk vet ik gebruik, maar hier wel omdat het om plastic gaat wat niet bros moet worden, en ten tweede omdat het een rotklus was om dit ding uit elkaar te halen :P
alaintje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:26:
Vaseline is niet zonder risico te gebruiken op kunststof.
Siliconen is meestal een veiliger alternatief.
Of teflon spray. Alleen dat is wat dun hier denk ik.
Dan wordt het in ieder geval geen vaseline. Silicone smeert niet zo geweldig volgens mij. Ik zal nog even verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
MJV schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:31:
@ThinkPad, goed punt, ook al aan zitten denken. Dilemma is dat deze low-noise compressor dan het meest in de buurt komt, maar wel 2L minder tankinhoud heeft. Verdere afmetingen zijn bijna hetzelfde zie ik. En ik zie ook het 'truucje' van CB met geluidsbelasting, ze zetten er standaard de waarde vanaf 4m bij, dan is die Airpress maar 76 db, op 0m 96. Dat is een flink verschil met de 72 dB van de HBM versie.

Kleeft er een nadeel aan de 2L minder keteldruk, behalve vaker aanslaan motor (wat niet zo erg is want stil)?
Als het alleen voor een tacker is….die gebruiken relatief weinig lucht….
Een gewone compressor maakt echt een klere herrie, in je schuur is oorbescherming noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

aojudo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:10:

Er zit geen vet meer op de tandwielen, alleen wat vet met stof erin aan de rand van de behuizing. Hij maakte een war schrapend geluid, dus ik denk dat een beetje vet wel nodig is. Hoe weet je of een lager goed voelt? Mag je wat weerstand voelen of helemaal niks?
meestal tikt een lager versleten is .. dan voel je hem als het waren soms overslaan.
naar mijn mening werkt het beste als je de lager los in je hand hebt en dan het gat vast houden met duim en wijsvinger en met je andere hand de buitenkant ronddraaien.dan voel je het geschraap/getik in je duim. 1 stap veder versleten dan kan je het geschraap ook duidelijk horen.
Ja misschien zulk soort vet is misschien wel beter, hoewel het gewoon lagervet lijkt te zijn. Ik ben ook nooit zo moeilijk met welk vet ik gebruik, maar hier wel omdat het om plastic gaat wat niet bros moet worden, en ten tweede omdat het een rotklus was om dit ding uit elkaar te halen :P
ik snap je.

Mijn mening in de meeste gevallen: als het stuk gaat van het verkeerde vet heb ik de machine waarschijnlijk niet vaak genoeg gebruikt :+ keramisch heeft ook nadelen heb ik wel eens gehoord. de harde stukjes keramiek juist bij kunststof extra slijtage geven.. ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ike zou zeggen. op de onderdelen lijsten staat het niet en de handleiding heb ik er niet op nagelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 08:24

Det

sypie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:24:
Dan zou je de voet van de frees even moeten verhogen. Ik bedoel, haal de 4 schroeven uit de zwarte voetplaat van de frees. Stop "iets" tussen de voetplaat en de freesvoet en draai de 4 schroeven er weer in. Mogelijk moet je wat langere schroeven gebruiken. De rand van de kopieerring steekt nu minder ver naar buiten en je kunt een dunnere mal gebruiken.

Wat dat "iets" zul je zelf moeten uitvinden. Een paar dikke stalen ringen. Of een stukje rest mdf/triplex/karton. Als het maar zo vlak mogelijk is, en de juiste dikte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

sypie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:41:
[...]
Dat had op zich gekund, alleen voor traptreden die je maar een deel wilt infrezen is dat niet de juiste frees. Dan wil je graag een exemplaar met een rechte voorkant en een bovenlager. Helaas zit die (nog) niet in mijn frezenset wat ik op dit moment heb. En om nu wéér meer gereedschap te kopen...Wordt een dure vakantie zo.
Misschien niet de meest charmante oplossing maar waarom zou je niet gewoon 5mm van je kopieerring afhalen? Een rand van 3mm lijkt me genoeg als je rustig freest.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 18-09 13:04
Net na middernacht toevallig gezien dat Amazon ( -O- ) 30% extra korting had op warehouse deals. Ik was al een tijdje aan het kijken naar een excentrische schuurmachine en zag nu de Makita BO6030J staan (als nieuw). Na korting voor €120 waar deze normaal €210 kost. Volgens mij een prima deal voor een prima machine. Ik moet heel wat binnendeuren schuren en dit gaat dat een stuk leuker maken. Dit model ziet er trouwens wel uit alsof het uit de jaren 80 komt, behoorlijk retro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K5BcYy3XOUwN0StMGo3QKjFH_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiJM3cWcQ3yfUU3Ini6KK8c7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door colvano op 23-07-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

[Afbeelding]

Na het verven ga ik laminaat leggen. Boven gebruikte ik de multitool. Lange stukken is dan niet ideaal. Gewoon irritant.

Misschien is dit wat via Praxis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0VfvbTyuembVRTdN9psvHsO-yM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWtC1QEuvZig9mDFWH2G8Ng2.png?f=fotoalbum_large

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:53:
[...]
Ik zou die twee niet combineren. Een cirkelzaag kun je doorgaans niet op een onderstel zetten. Een afkortzaag wel, maar dat is een heel andere machine. Een groot aantal afkortzagen kun je prima op een onderstel zetten, niet allemaal.

Voor in de lengte zagen van laminaat zou ik een invalzaag nemen, geen cirkelzaag. Met een invalzaag heb je meer controle over de diepte van de zaag én je kunt 'm doorgaans netjes door een liniaal laten glijden.

Voor het afkorten van laminaat zou ik dan weer een afkortzaag gebruiken, of een decoupeerzaag wanneer het iets minder recht mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:23
PcDealer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:53:
[...]

Na het verven ga ik laminaat leggen. Boven gebruikte ik de multitool. Lange stukken is dan niet ideaal. Gewoon irritant.

[Afbeelding]
Zoals @sypie ook vermeldt, zou ik ook een invalzaag gebruiken voor het in de lengte zagen van je laminaat. Als het gereedschap goedkoop moet zijn, raad ik altijd Parkside van de Lidl aan, zie onderstaande post. Voor die prijs vrijwel altijd het beste wat je kunt kopen*. Het kost je wel je zaagblad, wat gelijk een goede gelegenheid is om een beter zaagblad te kopen, daar word de Parkside alleen maar beter van. Alternatief is een decoupeerzaag. Aangezien je de zaagsnedes over het algemeen niet ziet, maakt het niet uit dat het niet netjes is. Het duurt wel iets langer, maar Laminaat zaagjes voor de decoupeerzaag zijn een stuk goedkoper. Kan je ook gelijk mooi de hoekjes doen. Omdat met een multi tool te doen, is zelfcastijding!
[Afbeelding]

*Als het beter moet, koop dan een Makita/Bosch Pro(!)/Metabo/Dewalt/Milwaukee. Moet het absolute top, koop dan Festool/Mafell etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:07
colvano schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:30:
Net na middernacht toevallig gezien dat Amazon ( -O- ) 30% extra korting had op warehouse deals.
Heb ik weer gemist 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zinloos1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Nice, ik vind het een erg lastige keuze.
De makita of deze... De rail van de parkside is niet denderend begrijp ik, dat zou dan alsnog 80 euro zijn om die apart aan te schaffen.
Misschien toch maar even wachten op een goede aanbieding voor de makita?
Iemand die ze beide gehad/gebruikt heeft en mij kan overtuigen?

(ik gebruik ze specifiek voor meubelmakerij)
Mijn tactiek bij het kopen van (elektrisch) gereedschap. Eerst een goede goedkope. En als die versleten is, gebruik je hem blijkbaar vaak. Dus dan komt er een goede.
Gebeurt me vaak zat dat je iets koopt en het dan nauwelijks gebruikt.

En ik vind deze lidl zaag best ok. Kan natuurlijk vast beter, maar voor dit geld is het gewoon een goed ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een decoupeerzaag te leen. Deze maakt erg veel rotzooi. Mijn Bosch blauw multitool maakt nettere snedes een geeft minder troep. Alleen in de lengte zagen is bah.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 23-07-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:04:
[...]

Ik zou die twee niet combineren. Een cirkelzaag kun je doorgaans niet op een onderstel zetten. Een afkortzaag wel, maar dat is een heel andere machine. Een groot aantal afkortzagen kun je prima op een onderstel zetten, niet allemaal.

Voor in de lengte zagen van laminaat zou ik een invalzaag nemen, geen cirkelzaag. Met een invalzaag heb je meer controle over de diepte van de zaag én je kunt 'm doorgaans netjes door een liniaal laten glijden.

Voor het afkorten van laminaat zou ik dan weer een afkortzaag gebruiken, of een decoupeerzaag wanneer het iets minder recht mag.
Helemaal mee eens, bovenstaande gaat niet werken ;). Sowieso vind ik die aanslagen die alleen rollen een drama. Is je stuk te kort? Werkt het niet... Wil je weten hoe lang het is? Werkt niet.

Als je 1 zaag zou kopen zou ik voor decoupeer of invalzaag gaan. Met een winkelhaak en een invalzaag kun je ook keurig afkorten. Iets minder relaxed dan met een afkortzaag, maar je hebt en lengte- en breedtezaagacties gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:57
Kent iemand het hulpstuk waarmee hier de handzaag een nette rechte snede tbv strak doorzagen van het kozijn wordt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://vandoornelst.nl/wp-content/uploads/2015/09/FB_IMG_1485493282971-e1486626861587.jpg

Als ik zoek op geleider handzaag kom ik alleen kindergereedschap tegen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 09:59
dimi_v schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:13:
Kent iemand het hulpstuk waarmee hier de handzaag een nette rechte snede tbv strak doorzagen van het kozijn wordt gebruikt?

Lijkt mij een Tilmar zaaggeleider

Deze is magnetische, je heb ze ook met een geleideplaat aan weerszijde van de zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[Afbeelding]
Zelf maken van een blok hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PcDealer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Zelf maken van een blok hout?
Moest ik ook wel beetje aan denken.

Pro-tip: toolstation doet de haakse en excentrische koppen voor festool boormachines met 50% korting weg. Heb er net maar ff 1 gekocht, van 180 voor 90. best leuk maar niet ovor de volle mep :+

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 23-07-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:57
Zou kunnen, maar wil zo min mogelijk slinger en dan heb je een wel heel dun zaagblad op een machine nodig en daar heb ik niet de beschikking over. Ik zal eens verder kijken, bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PcDealer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:49:
Ik heb een decoupeerzaag te leen. Deze maakt erg veel rotzooi. Mijn Bosch blauw multitool maakt nettere snedes een geeft minder troep. Alleen in de lengte zagen is bah.
Gebruik je wel laminaatzaagjes dan? Dat geeft gewoon nette snedes hoor :)
Lengtes zagen is idd bah. Maar voor de rest zou ik een laminaatsnijder huren, veel sneller / makkelijker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:09
@PcDealer Ik heb afgelopen jaar al aantal kamers laminaat gelegd, maar met decoupeerzaag met laminaatzaagjes gaat me dat eigenlijk keurig af. Zaagjes niet te lang blijven gebruiken, lat of andere plank op de te zagen plank klemmen om de decoupeerzaag langs te halen en het gaat keurig vlot, strak en recht.

Hee, voor sommigen hier dan ook nog even een vieze vraag: zitten er nog aanraders in dit lijstje Skil-accugereedschappenuit de Gamma-actie? Ik zie in topicgeschiedenis vooral de oude Skil-cirkelzaag langskomen, rest niet, maar ik vind het lastig in te schatten of dat is omdat het spul ruk is, of omdat het prijstechnisch ongemakkelijk tussen Parkside en Makita/Bosch/etc. in hangt.

Context: ik was heel gezapig een spaarkaartje aan het volsparen omdat ik toch al een autobandenpomp wilde en dat model zowel 18 V als 12 V-autoplug deed, dus prima. Maar ben nu opeens ingeschakeld voor opknapklusje van slaapkamer bij m'n schoonmoeder, plus nog wat van die stickers omdat m'n eigen moeder vond dat ze een nieuwe tuintrap nodig had... Nu krijg ik dus het 'probleem' dat ik straks tweede kaart vol krijg (en misschien ook nog wel een derde, tegen eind augustus) :+

Ik heb op zich 1 accuboor (GSR 18 V-21), multitool (en kruimelzuiger) van Bosch, plus bedraad haakse slijper, decoupeer, boorhamer (alledrie Bosch), muisschuurmachientje (huismerk), invalzaag (Scheppach). Die 30 euro om die compressor te voorzien van accu en lader overwoog ik sowieso al wel, dus praktisch gezien is de vraag of die andere dingen het voor 30-40 euro per stuk waard zijn. Op zich is tweede accuschroever natuurlijk sowieso handig (al dan niet met klopmechanisme), dan ben ik van steeds wisselen boor en bit af. Zouden excentrische schuurmachine of recipro wat wezen? En zetten die twee dan op 2 Ah-accu überhaubt zoden aan de dijk, of zou er dan eigenlijk ook alweer 4 Ah-accu bij moeten?

Voor schuurmachine vermoed ik zelf dat meerprijs voor een goeie qua gebruikscomfort wel loont, trouwens, maar twijfel wel beetje tussen de schroef/boor, klopboor en recipro (voor bomen snoeien, meubels slopen, dat werk)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Afbeelding]

https://www.opzijnplek.nl/toolkid-zaaggeleider.html die zeker?

Lijkt nieteens een heel slecht plan toch?

Zijn wel wat alternatieven ook:
https://www.bol.com/nl/nl...pFJw.2_16.19.ProductTitle

https://www.smaenemachine.../zaaggeleiding-nobex-505/

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 23-07-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:05

thommich

Belg

Weet er iemand het verschil tussen de makita heggenscharen DUH601Z en DUH602Z?
Een google search levert niet veel verschil op, en op de makita website geeft de vergelijkingstool ook geen verschillen aan...

Ik zoek een 18V accu heggenschaar en deze lijken me wel ok.
Ik zou liever geen 2x18V nemen omwille van het gewicht... Wel jammer dat deze machines niet meedoen aan de accu-actie die momenteel loopt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

thommich schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:54:
Een google search levert niet veel verschil op, en op de makita website geeft de vergelijkingstool ook geen verschillen aan...

Ik zou liever geen 2x18V nemen omwille van het gewicht... Wel jammer dat deze machines niet meedoen aan de accu-actie die momenteel loopt...
Van de makita site:
De 18 V heggenscharen DUH501, DUH601 en DUH751 zijn voorzien van een nieuw type professionele dubbelzijdig-dubbelsnijdende messen. In tegenstelling tot de traditionele heggenschaarmessen zijn de messen niet vlak maar staan deze bol. Op deze manier raken de messen elkaar alleen aan de uiteinden, wat minder wrijving betekent. Hierdoor ontstaat er een andere toon. Dit wordt gevoelsmatig ervaren als minder hinderlijk. Ook zorgt dit voor minder slijtage, minder energieverlies en dus langer doorknippen op één acculading. Een ander pluspunt van deze vernieuwde messen is dat ze ervoor zorgen dat de te knippen takken worden vastgehouden en niet naar buiten worden weggeduwd. Dit komt de knipresultaten en de efficiëntie zeer ten goede. Deze heggenschaar is ook verkrijgbaar met de traditionele messen in de DUH602Z uitvoering.
DUH602Z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAI2Zq6Ud5_V0YwcbDttqzUE22g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xKssPRmMeb68mBob6zNFHR6N.png?f=fotoalbum_large
vs.
DUH601Z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO7zOFWCsRSgzSR5bn8xqImNT_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLAq3ZIfWR1Xvqwwu8uR3J4b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 23-07-2021 17:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Laatst online: 22:11

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verder is het verschil dat de 601 2x zoveel lawaai maakt (77 db vs 80 db), 10 cm korter is en tot 2 mm dikkere takken aan kan.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Moest ik ook wel beetje aan denken.
ik dacht eigenlijk aan: "leer recht zagen" :$ En dat is echt niet lullig bedoeld, maar soms begrijp ik de drang naar gadgets en hulpmiddelen hier echt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:50:
[...]

ik dacht eigenlijk aan leer recht zagen :$ en dat is echt niet lullig bedoeld maar soms begrijp ik de drang naar gadgets en hulpmiddelen hier echt niet..
Ik zou het ding ook niet kopen... Maar we zijn hier op tweakers. Meer gadgets dan gebruikers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:52:
[...]
Maar we zijn hier op tweakers. Meer gadgets dan gebruikers 8)
Eens,ik zeg daarom ook: soms 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Jeweetje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:14:
[...]

Als het alleen voor een tacker is….die gebruiken relatief weinig lucht….
Een gewone compressor maakt echt een klere herrie, in je schuur is oorbescherming noodzaak.
Ja, vroeger wel een gewone compressor gehad, en die herrie is vervelend en heftig.

Twijfel ondertussen om niet voor de 10L te gaan, die is ook nog compact, en waarschijnlijk breder inzetbaar. Ook weer 50% duurder natuurlijk.
https://www.hbm-machines....xHARxpsQ6dCRoCDfIQAvD_BwE

Of toch deze Michelin 6L low noise
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 23-07-2021 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20

[Afbeelding]

Als dat een kunststof onderdorpel is ben ik benieuwd hoe ver hij gekomen is. Meestal zitten die van onderaf er in geschroefd.

Ik zou ook een recht blok hout er op zetten en daar tegenaan zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

[Afbeelding]

https://webshop.gbivanarn.../product&product_id=25650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:34
PcDealer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:49:
Waarom is het belangrijk dat je perfect recht zaagt? Zijn je muren dat ook? Je kunt je laminaat toch beter niet strak tegen de muur leggen en er komen nog plinten langs dus zo lang je ongeveer langs het lijntje zaagt is het toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Jeweetje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:14:
[...]

Heb zowel de combi als de bradnailer van ecotools, prima spul. De combi geeft iets grote gaatjes door de bredere slagpin. De combi doorverkocht en zonodig mag ik m ff lenen😉
Ik twijfel nog tussen de combi en de DA-bradnailer. Ik wil de tacker vooral gebruiken bij het assembleren van meubels, in combinatie met houtlijm bijvoorbeeld. Is de combitacker (met max 50mm type F brads) daarvoor afdoende of zou je de DA bradnailer (met de DA brads tot max 65mm) aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
MJV schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Ik twijfel nog tussen de combi en de DA-bradnailer. Ik wil de tacker vooral gebruiken bij het assembleren van meubels, in combinatie met houtlijm bijvoorbeeld. Is de combitacker (met max 50mm type F brads) daarvoor afdoende of zou je de DA bradnailer (met de DA brads tot max 65mm) aanraden?
Heb zelf de type F, is voor 18mm en 22mm plaatmateriaal meer dan voldoende icm houtlijm en de 50mm, deze laat slechts een klein gaatje na in het hout.
DA is meer voor constructie werk en laat een flink groter gat na in het hout.
Combi laat iets bredere streep na, als je ook regelmatig nieten gebruikt een prima optie en op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MJV schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:25:
Ik twijfel nog tussen de combi en de DA-bradnailer
Ik heb zelf een 18g combi tacker, maar vind het een waardeloos ding voor brads in zichtwerk te tacken.
De brede slagpin voor de nieten laat een veel te groot gat/litteken achter, zoals iemand al aanhaalde.
Persoonlijk zou ik enkel een brad-only tacker overwegen, zeker voor meubels.

De 16g tacker van ecotools zou ik ook niet aanraden voor detailwerk.
De machine zelf en het neusstuk zijn erg lomp.
Ik heb ook regelmatig een willekeurige double fire, maar mogelijks ligt dat enkel aan mijn exemplaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
MJV schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Ja, vroeger wel een gewone compressor gehad, en die herrie is vervelend en heftig.

Twijfel ondertussen om niet voor de 10L te gaan, die is ook nog compact, en waarschijnlijk breder inzetbaar. Ook weer 50% duurder natuurlijk.

Met beide geen ervaring, over de HBM compressors goede dingen gehoord.
60db of 78db is een enorm verschil, prijs is gelijk de 21 kilo vd HBM zonder wielen zou mij irriteren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Tussendoor: ik was toevallig ook aan het kijken naar de DUH601Z en is €199 bij Amazon.es (verkocht/verzonden via Amazon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Iemand in Noord Holland die een Rehau/Tece perstang heeft die ik kan lenen/huren? Dan kan ik de leiding naar mijn waterontharder omleggen.
Bij de Boels hebben ze deze niet helaas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
@No Hands
Heeft de warmeservice die niet? Die verhuurt wel perstangen.
Anders hebben ze misschien ook een ander systeem dat past bij jouw buis waar wel een tang van is.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 07:53:
@No Hands
Heeft de warmeservice die niet? Die verhuurt wel perstangen.
Anders hebben ze misschien ook een ander systeem dat past bij jouw buis waar wel een tang van is.
Ja Warmteservice heeft die wel maar ik had nooit bedacht dat ze die ook verhuurden. Goeie tip, dan kan ik maandag even naar de Warmteservice in de buurt. Koppelingen afhalen en gelijk tang huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 17:20
No Hands schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Ja Warmteservice heeft die wel maar ik had nooit bedacht dat ze die ook verhuurden. Goeie tip, dan kan ik maandag even naar de Warmteservice in de buurt. Koppelingen afhalen en gelijk tang huren.
Offtopic: en gelijk even uitleggen wat je van plan bent. Vaak genoeg meegemaakt dat er nog heel nuttige tips gegeven worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eddje1983
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 14:56

Ik heb sinds een week de DUH502Z in bezit en ben hier zeer tevreden over. De machine is stil en heeft verschillende snelheden voor de diversiteit aan takken die je knipt.
Heb in het verleden veel met Stihl gewerkt maar Makita is een goed alternatief als het op kwaliteit en gebruiksgemak aankomt.

Als je gewicht wil besparen dan zal ik voor de 50cm gaan. Heb je een hoge haag of geen strakke hand dan zal ik voor de 60cm gaan.

De gratis luchtpomp is een leuke toevoeging :)

https://www.makita.nl/artikel/duh502z.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10

thomasfilius

zappaeske strapatsen

MJV schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Heb mijn "luide" compressor vervangen voor deze HBM tijdens black Friday. Geen seconde spijt van, gebruik hem nu ook veel meer omdat ie een stuk stiller is. Hoef geen oorbescherming meer op en de buurt schrikt zich ook niet meer een ongeluk als hij aanslaat.

Achteraf gezien veel eerder moeten doen. Hij is ook compact genoeg om hem ergens mee naartoe te nemen.

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

No Hands schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Als je er vaker komt en je koopt de koppelingen dan willen ze hem ook wel een uurtje uitlenen (zo is mijn ervaring) op een rustig moment.
thomasfilius schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Geen seconde spijt van, gebruik hem nu ook veel meer omdat ie een stuk stiller is. Hoef geen oorbescherming meer op en de buurt schrikt zich ook niet meer een ongeluk als hij aanslaat.

Achteraf gezien veel eerder moeten doen. Hij is ook compact genoeg om hem ergens mee naartoe te nemen.
Dit, je kan nu een gesprek voeren ernaast. :Y

Overigens: je wil nog steeds oordoppen op bij dingen als schoonblazen, tacken, etc.
Gehoorschade is cumulatief en als het te laat is kan je niet meer terug.
* teacher weet er alles van...

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 24-07-2021 10:18 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
significant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Offtopic: en gelijk even uitleggen wat je van plan bent. Vaak genoeg meegemaakt dat er nog heel nuttige tips gegeven worden.
alle leidingen in mijn woning zijn al met Tece koppelingen en bijbehorende leidingen. Ik moet nu een stuk leiding verleggen om mijn waterontharder aan te sluiten. Laat die tips maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys, even een hulpvraagje aan de Makita-kenners hier :)

Onze antieke 12volt kruimeldief is overleden dus ik wil een nieuwe. Helaas is er geen accu-actie bij Makita maar ik wil toch gaan instappen op het 18V LXT programma nu ik deze gelegenheid heb.
Met in gedachten een nieuwe accuboor, recipro, slijptol etc. Dat spul moet mee in onze 4x4-camper dus een accuplatform is wel handig.

De complete sets zijn erg prijzig, ook bij de online aanbieders.

Nu kijk ik dus even naar los spul, ik had graag even of iemand met me meedenkt of ik niks over het hoofd zie of dat iemand een slimmere combinatie of aanbieding kan vinden _/-\o_

Ik kijk naar de https://www.makita.nl/artikel/dcl181fzwx.html die kost online zo'n 75 euro.
Zakloos, handige transparante capsule en iets luxer met 2 standen dan de allergoedkoopste

Met een accustarterset van de DC18RC snellader met 2x BL1830 voor zo'n 140 euro.
https://www.toolmax.nl/ma...30-2-st-lader-dc18rc.html

Met 2x3.0 Ah en de snellader kan ik makkelijker blijven zuigen kruimeldieven ipv dat ik een 5.0Ah leegtrek en moet wachten op laden als ik 2 auto's wil uitzuigen of later met andere gereedschappen in de weer ben.
Met een volgende accu-actie kan ik naar ander gereedschap(body's) kijken.

Iemand wijze woorden voor me? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Fraggert schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:26:
Hey guys, even een hulpvraagje aan de Makita-kenners hier :)

Onze antieke 12volt kruimeldief is overleden dus ik wil een nieuwe. Helaas is er geen accu-actie bij Makita maar ik wil toch gaan instappen op het 18V LXT programma nu ik deze gelegenheid heb.
Met in gedachten een nieuwe accuboor, recipro, slijptol etc. Dat spul moet mee in onze 4x4-camper dus een accuplatform is wel handig.

De complete sets zijn erg prijzig, ook bij de online aanbieders.

Nu kijk ik dus even naar los spul, ik had graag even of iemand met me meedenkt of ik niks over het hoofd zie of dat iemand een slimmere combinatie of aanbieding kan vinden _/-\o_

Ik kijk naar de https://www.makita.nl/artikel/dcl181fzwx.html die kost online zo'n 75 euro.
Zakloos, handige transparante capsule en iets luxer met 2 standen dan de allergoedkoopste

Met een accustarterset van de DC18RC snellader met 2x BL1830 voor zo'n 140 euro.

Met 2x3.0 Ah en de snellader kan ik makkelijker blijven zuigen kruimeldieven ipv dat ik een 5.0Ah leegtrek en moet wachten op laden als ik 2 auto's wil uitzuigen of later met andere gereedschappen in de weer ben.

Ik heb een Bosch 18V stofzuiger met 2.0 Ah accu en die nog nooit leeg gekregen, ben het stofzuigen eerder zat dan dat de accu leeg is.

Nadeel van de BL1830 batterijen is dat er 10 1.5 Ah cellen in zitten dus het is een onnodig zware accu want er bestaan ook 3.0 Ah cellen. Ik heb liever een lichtere 2.0 ah accu met 5 cellen hebben of één met 10 cellen en dan 4.0/5.0/6.0 Ah.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Van 1 juli tot en met 30 september 2021 loopt er een actie met gratis DMP180Z 18V Luchtpomp. Misschien wel handiger dan je denkt, zeker met een camper op reis. Even fietsbandje, luchtbed, voetbal, autoband pompen. Let wel op de deelnemende producten! Per kwartaal zijn er bij Makita wel acties (topic). Batterijen zijn moeilijk leverbaar, maar wie goed zoekt zal vinden.

edit: Makita heeft ook autostofzuigers en je kan je camper ook schoonhouden met de DHW080Z 80bar hogedrukreiniger 2x 18V ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door Odeklontje op 24-07-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ifusnipe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 16:13
Het is eindelijk gelukt, we hebben onze eerste woning kunnen kopen. Nu geeft mij dat natuurlijk de vrijheid/verplichting om mijn eigen klusjes te klaren.

Zijn er enige tips over een beginnersset gereedschap? We gaan niks geks doen, enkel basis huis/tuin klusjes en fiets reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

No Hands schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 06:52:
Iemand in Noord Holland die een Rehau/Tece perstang heeft die ik kan lenen/huren? Dan kan ik de leiding naar mijn waterontharder omleggen.
Bij de Boels hebben ze deze niet helaas.
wellicht een andere optie

https://www.viawww.nl/wat...aar-henco-comap-geen-per/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ifusnipe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:32:
Het is eindelijk gelukt, we hebben onze eerste woning kunnen kopen. Nu geeft mij dat natuurlijk de vrijheid/verplichting om mijn eigen klusjes te klaren.

Zijn er enige tips over een beginnersset gereedschap? We gaan niks geks doen, enkel basis huis/tuin klusjes en fiets reparatie.
Wat bedoel je met een beginnersset? aan welke gereedschappen denk je? en wat is je budget heb je ook al gedacht aan het opbergen?
Waarom deze vragen.. het is in veel gevallen handig om te cherry picken.. dus van het ene merk de schroevendraaiers en van het andere een set sleutels.
je hebt ook wel van die trollie koffers met "alles" erin, maar eigenlijk zijn die allemaal van het zelfde Kwalitatief Uitermate Teleurstellende Chinesium gemaakt. hoewel mijn zus heel blij is met haar lidl koffer (niet meer in asoriment) wil ik er liever niets uit vast houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ifusnipe
twain4me schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Wat bedoel je met een beginnersset? aan welke gereedschappen denk je? en wat is je budget heb je ook al gedacht aan het opbergen?
Waarom deze vragen.. het is in veel gevallen handig om te cherry picken.. dus van het ene merk de schroevendraaiers en van het andere een set sleutels.
je hebt ook wel van die trollie koffers met "alles" erin, maar eigenlijk zijn die allemaal van het zelfde Kwalitatief Uitermate Teleurstellende Chinesium gemaakt. hoewel mijn zus heel blij is met haar lidl koffer (niet meer in asoriment) wil ik er liever niets uit vast houden :+
Ik zit te twijfelen tussen cherrypicking en die grote koffer voor de opslag en het gevoel dat je maar klaar bent met alles + opbergen. Maar als ik zelf kan kiezen zou ik liever cherrypicking doen en een simpele wandopslag oplossing kiezen.

Persoonlijk zat ik te denken aan de basics (denk ik):
- Hamer
- Houtzaag, (Metaalzaag heb ik toevallig al :) )
- Steeksleutels
- Schroevendraaiers
- Waterpomptang
- Waterpas

Misschien mis ik veel, maar dit is waar ik initieel aan kan denken. Qua budget dacht ik aan max € 175 voor puur het gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Inderdaad mooie optie maar hier staat dat er alleen overgang is van 20 en 16 naar Henco en mijn hoofdleiding is 25 :(
Ik had die website wel toevallig gisteren al gevonden voor de verhuur van een perstang maar Warmteservice is voor mij 10 minuten rijden dus dat is dan toch handiger denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drawer
  • Niet online
ifusnipe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Ik zit te twijfelen tussen cherrypicking en die grote koffer voor de opslag en het gevoel dat je maar klaar bent met alles + opbergen. Maar als ik zelf kan kiezen zou ik liever cherrypicking doen en een simpele wandopslag oplossing kiezen.

- Hamer
- Steeksleutels
- Schroevendraaiers
- Waterpomptang
- Waterpas

Misschien mis ik veel, maar dit is waar ik initieel aan kan denken. Qua budget dacht ik aan max € 175 voor puur het gereedschap.
Misschien vloeken in dit topic en een aanname maar het klinkt niet alsof je het nou heel erg veel zal gaan gebruiken. Ga dan eens bij de Action kijken, die hebben dit allemaal voor een mini-prijsje. Zodra je het zovaak gebruikt dat het kapot is (en dat is écht niet na 1 keer gebruiken) dan kun je kijken naar wat duurders en een 'merk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ifusnipe
Drawer schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:32:
[...]

Misschien vloeken in dit topic en een aanname maar het klinkt niet alsof je het nou heel erg veel zal gaan gebruiken. Ga dan eens bij de Action kijken, die hebben dit allemaal voor een mini-prijsje. Zodra je het zovaak gebruikt dat het kapot is (en dat is écht niet na 1 keer gebruiken) dan kun je kijken naar wat duurders en een 'merk'.
Ik snap je opmerking zeker, ik gebruik nu vooral mijn vaders oude gereedschap maar die kan ik niet mee krijgen. Hij heeft het ook maar ergens van gehaald/gekregen en heeft er geen verstand van. Gezien ik het niet meekrijg wil ik wat advies.

Ik klus wat aan de fietsen en wil gewoon wat van redelijke kwaliteit voor klussen binnen/buitenhuis. Als jij zegt dat dat Action spul het een aantal jaar volhoud dan wil ik dat best proberen :) Thanks voor het advies, ik vraag het niet voor niks O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:28

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

@ifusnipe Dan zou ik juist wel zo'n alles-in-een koffer kopen. Losse waterpas erbij en dan kun je in ieder geval beginnen voor 6 of 7 tientjes.

Die sets zijn uiteraard over het algemeen alles behalve denderend, maar bevatten wel de meest basale dingen zoals wat schroevendraaiers, een hamer, tangen, dopsleutels en ratels, een rolmaat etc...

Gaat er wat kapot koop je tegen die tijd een deftiger exemplaar, maar tot het zo ver is kan je er geen bult aan vallen en kun je in ieder geval een schroefje vast draaien.

Voor elektrisch gereedschap zou ik dan weer niet de goedkoopste spullen nemen, daar ga je je gegarandeerd aan ergeren. Misschien niet de eerste 14 dagen, maar leg zo'n goedkope accuboormachine 3 weken in de schuur en je zit met een dode accu. Idem met een decoupeerzaag van 3 tientjes. Die gooi je na 3 keer zagen in de hoek omdat je voetplaat telkens losschiet omdat je die nog ouderwets met een schroef moet stellen i.p.v. met een snelspan systeem. Niet dat je meteen voor 250,- een 5Ah DeWalt accuboormachie of draadloze decoupeerzaag moet kopen, maar bij elektrisch gereedschap is mijn ervaring toch wel dat goedkoop 9 van de 10 keer duurkoop is.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Drawer schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:32:
@ifusnipe Het gaat niet direct kapot, maar pasvorm is wel een stuk matiger, wat resutleert in eerder kapot gedraaide schroeven / bouten. Ik heb bv. wel een ringsleutel van Gamma merk, maar de twaalf-kant daarin is meer een suggestie dan daardwerkelijk een nette twaalf-kant zoals je bij een nettere sleutel mag verwachten. Ik wil niet zeggen dat je meteen naar Gedore of Stahlwille moet kijken, maar iets boven het allergoedkoopste ga je toch wel merken.

Qua een tamelijk volledige set, zou ik eerder kijken naar de vaker voorbij komende Wera toolcheck. Lekker compleet, heb je bits voor alle gangbare schroeven, de bits kun je ook meteen gebruiken in je (toekomstige) schroefboormachine, en met het rateltje er bij heb je ook geen set inbus L-sleutels meer nodig voor je fiets(en). Wel nog een los handvat voor de schroevendraaier erbij, degene die in de set zelf zit is te klein om wat meer kracht mee te kunnen zetten. Kies daarbij eentje die een fijn handvat voor je heeft, Wera's grip is een vrij persoonlijk of dat je ligt of niet.

Daarnaast een compleet setje van ring-steeksleutels (bv. van Proxxon, welke goede prijs/kwaliteit heeft), kan niet zonder voor aan je fiets sleutelen. Met de doppen in de Wera toolcheck kun je meteen ook bout/moer combinaties aandraaien, heb je niet een tweede ring- of steeksleutel set nodig.

Qua hamer is een klauwhamer vrij veelzijdig om mee te beginnen. Zou er zelf wel nog een kunstofhamer bij nemen, handig als je een plugje in de muur mee wil tikken, want een gewone hamer beschadigt daar snel het stucwerk (ben zelf wel fan van de hamers die de mogelijkheid hebben tot twee verschillende koppen, met verschillende hardheid, bv. deze van Halder).

Voor tangen gebruik ik zelf een zijkniptang en puntbektang het meest, een waterpomptang eigenlijk vrijwel niet. Een combinatietang kan ook handig zijn, maar heb ik niet zo vaak nodig (heb vaker de smalle bek van de puntbektang nodig)..

Daarnaast gebruik ik zelf ook vaak kleine schroevendraaiers, maatje PH0 en PH00 vooral.

Dan heb je denk ik het meeste wel dat je nodig hebt, de rest kun je dan kopen als je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 21:57

DropjesLover

Dit dus ->

Omdat de DeWalt 331 niet voor dit weekend geleverd werd door toolnation (dpd :r ) maar een Bosch 150 decoupeerzaag gehaald bij de Hornbach.
Bosch 1013 (250mm lang) isolatiemateriaal-zaag van conrad was wel laat, maar vandaag geleverd.

Conclusie... Een handzaag gaat sneller en rechter :')
De decoupeerzaag is lastig recht te houden en het lange zaagblad gaat snel scheef, geen haakse zaagsnede.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:28

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Als het écht haaks moet zijn pak je ook geen decoupeerzaag natuurlijk :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
ifusnipe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:16:
[...]

- Hamer
- Steeksleutels
- Schroevendraaiers
- Waterpomptang
- Waterpas

- Stanley hamer. Betaalbaar maar wel fijn handvat. Geen goedkoop hard plastic/rubber zoals Chinees spul uit een budgetbak. 450g is prima voor wat wij hier zoal met een hamer doen
- Bahco handzaag is betaalbaar en goed genoeg. Hultafors als je iets meer wil besteden voor een heel goede zaag
- Steeksleutels gewoon een goedkoop setje bij de Hornbach
- Schroevendraaiers ook een goedkoop setje bij de Hornbach. Net iets beter dan budgetbak/action die vaak net niet kloppen qua vorm en vooral frustratie opleveren
- Waterpomptang ook goedkope bij Hornbach
- Waterpas een Stabila 70 series. Prima en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand ervaring met garantie bij Festool op overgenomen spullen?

Ik ga zo serieus veel spul overnemen van een maat van me (allemaal +- 1 jaar oud) . Prima spul, niet mishandeld, ik ken deze maat. Hij gaat emigreren dus ik heb wel een mooie cherrypick-actie kunnen doen.

Echter zitten we wel met garantie. Het liefst wil ik alles dan naar mijn festool-account over laten schrijven. In principe zou garantie overdraagbaar moeten zijn tenzij expliciet uitgesloten in de AV van Festool.

Daarin zie ik wel:
1.2. Voorwaarden voor registratie zijn:

Aankoop bij een geautoriseerde Festool-dealer
Online-registratie in MyFestool binnen 30 dagen na de aankoopdatum van de originele aankoopbon op: www.festool.nl/myfestool
Upload van een factuur of afleveringsbewijs ter controle van de aangegeven aankoopdatum
Nou ja dat is prima, dat heeft die maat van mij allemaal netjes gedaan en ik lees niets over al dan niet overdraagbaar zijn.

Ik kan ze morgen ff bellen maar wellicht maak ik dan slapende honden wakker. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 16:19
Ik zag laatst op Youtube iemand die zelf simpele ronden poten maakte voor onder een bankje.
Om de poten te bevestigen aan de bank, had hij 'speciaal' gereedschap.
Zoals op de foto hieronder, 1 tool om de poot een spits uiteinde te geven, en een ander tool om in het hout van het bankje een gelijkvormig gat te maken.

Iemand die weet hoe dit noemt? Of het handig is? En waar ik het kan vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igoEVPt6QHMtYwbjdYYH1LeDIMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9RVihtkKPzduLCvKrJRppH35.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Breezz op 25-07-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Breezz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:04:
Ik zag laatst op Youtube iemand die zelf simpele ronden poten maakte voor onder een bankje.
Geen idee hoe het gereedschap heet, maar het kanaal in kwestie Advoko Makes heeft geweldige filmpjes die het perfecte tegengewicht bieden voor de duregereedschapkoopziekte hier :P

(hou me verder ook aanbevolen voor de naam van het gereedschap, lijkt erg handig :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Na wat uitzoekwerk heb ik voor de Makita AF506 tacker gekozen, i.c.m. een Airpress 6L silent compressor.

Maar, passen de Ecotools brads in die Makita tacker? De Makita tacker is geschikt voor 1.0 draaddikte, en 1.2 draadbreedte, de Ecotools brads zijn 1.0/1.25. Zijn 18 Gauge brads überhaupt universeel? Ik zie heel veel merken met hun eigen brads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Breezz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:04:
Om de poten te bevestigen aan de bank, had hij 'speciaal' gereedschap.
Zoals op de foto hieronder, 1 tool om de poot een spits uiteinde te geven, en een ander tool om in het hout van het bankje een gelijkvormig gat te maken.

Iemand die weet hoe dit noemt? Of het handig is? En waar ik het kan vinden?

[Afbeelding]
Je kan zoeken naar een ontbramer/afbramer voor op een schroefmachine, om draadeindes af te bramen. Maar weet niet of die er ook zijn voor grotere diameters zoals voor stoel- of tafelpoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:26
Dat is gewoon een dure, groot uitgevallen puntenslijper...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

't grote verschil met die puntenslijper of zo'n afbramer, is dat er een cilindrisch einde aan blijft (pen) dat mooi in een rond gat past .

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
MJV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:16:
Na wat uitzoekwerk heb ik voor de Makita AF506 tacker gekozen, i.c.m. een Airpress 6L silent compressor.

Maar, passen de Ecotools brads in die Makita tacker? De Makita tacker is geschikt voor 1.0 draaddikte, en 1.2 draadbreedte, de Ecotools brads zijn 1.0/1.25. Zijn 18 Gauge brads überhaupt universeel? Ik zie heel veel merken met hun eigen brads?
Ik heb die tacker ook, en gebruik 18 gauge Ecotools brads zonder enig probleem. Ik denk dat dat redelijk goed kan.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tjark schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:33:
't grote verschil met die puntenslijper of zo'n afbramer, is dat er een cilindrisch einde aan blijft (pen) dat mooi in een rond gat past .
Ah.. dat had ik even gemist is er een link naar een bewegend plaatje? zag hem er op zijn kanaal niet zo 1.2.3. tussen staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

twain4me schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:55:
[...]
Ah.. dat had ik even gemist is er een link naar een bewegend plaatje? zag hem er op zijn kanaal niet zo 1.2.3. tussen staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj9v1vsqtHhj8yEMQO9FSYraQb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/IHlbPHX2aexrnmb9ilO6jPam.gif?f=user_large

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
twain4me schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Mijn oorspronkelijke foto komt uit dit filmpje: YouTube: COOL DRILL HACKS EVERY MAN SHOULD KNOW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Nadeel is dat je een erg dikke "plank" nodig hebt. Is meer een balk dan een plank zeg maar. En dat heb je meestal niet wanneer je een simpel bankje wilt maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Breezz op 26-07-2021 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 10:23
Ik ben momenteel aan het kijken voor een ladder.
Ik wil mijn dakgoot aan de voorzijde op ca. 6m kunnen schoonmaken, mijn dakgoot aan de achterzijde op ca. 3m vanaf het balkon kunnen schoonmaken, en mijn balkon en het dak van de carport kunnen bereiken. In combinatie met de beschikbare ruimte om hem op te bergen, de toepasselijke hoogtes en de voorkeur voor een A-stand, kom ik op een 3x12 reform ladder.
Ik heb een lichte voorkeur voor Altrex ladders, mede door mijn Altrex huishoud trap, en ik heb deze ladders gevonden. Ik ben er inmiddels ook achter dat de Atlantis iets zwaarder is uitgevoerd dan de Allround, diepere treden heeft, en voldoet aan NEN 2484.
Ik twijfel welke ik moet nemen, voor thuis gebruik. Heeft iemand ervaring met een van deze ladders, of beide, is is er misschien nog een goed alternatief welke ik gemist heb?
Veiligheid is zeer belangrijk, maar is de Atlantis wel veiliger dan de Allround bij mijn gebruik? Aan de andere kant is het verschil ook maar € 50,-
Wat zouden jullie doen?

@crepkon Heb je doorgeklikt? Er gaat namelijk nog 20% keuze korting vanaf bij de dure (bij de andere niet), waardoor hij op € 319,- komt. Waardoor het verschil toch echt € 50,- is. Maar bedankt voor je input.

[ Voor 9% gewijzigd door Nivado op 26-07-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 15:42
Nivado schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:
Ik ben momenteel aan het kijken voor een ladder.
Ik wil mijn dakgoot aan de voorzijde op ca. 6m kunnen schoonmaken, mijn dakgoot aan de achterzijde op ca. 3m vanaf het balkon kunnen schoonmaken, en mijn balkon en het dak van de carport kunnen bereiken. In combinatie met de beschikbare ruimte om hem op te bergen, de toepasselijke hoogtes en de voorkeur voor een A-stand, kom ik op een 3x12 reform ladder.
Ik heb een lichte voorkeur voor Altrex ladders, mede door mijn Altrex huishoud trap, en ik heb deze ladders gevonden. Ik ben er inmiddels ook achter dat de Atlantis iets zwaarder is uitgevoerd dan de Allround, diepere treden heeft, en voldoet aan NEN 2484.
Ik twijfel welke ik moet nemen, voor thuis gebruik. Heeft iemand ervaring met een van deze ladders, of beide, is is er misschien nog een goed alternatief welke ik gemist heb?
Veiligheid is zeer belangrijk, maar is de Atlantis wel veiliger dan de Allround bij mijn gebruik? Aan de andere kant is het verschil ook maar € 50,-
Wat zouden jullie doen?

Volgens jouw link is het verschil 130,- euro, misschien maakt dat de keuze makkelijker :)

Geen ervaring met de trappen, sorry...

@Nivado haha natuurlijk niet doorgeklikt, dus niet gezien. Excuses!

[ Voor 3% gewijzigd door crepkon op 26-07-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
Breezz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:22:
Nadeel is dat je een erg dikke "plank" nodig hebt. Is meer een balk dan een plank zeg maar. En dat heb je meestal niet wanneer je een simpel bankje wilt maken.
Een snelle zoektocht leverde meerdere namen op voor dat ding: Round tenon cutter, dowel cutter, pensnijder. Misschien is deze iets? https://www.baptist.nl/ho.../veritas-pensnijder-38-mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Na een paar maanden met de Kreg 720pro te hebben gewerkt merk ik dat ik voor mijn klussen vooral de 32mm schroeven gebruik. Inmiddels wat doosjes verder dus grof geschut. Gelijk die jig voor shelf pins erbij (zelf maken ging matig aldus een vorig project...) En kreeg ook een nieuwe speelgoed catalogus voor grote mensen erbij 😃 . Blijft mooi zo'n papieren boekje, net die van Toolstation ook al doorgespit.

Zoveel hebben dingetjes die vooral niet in de beperkte ruimte passen hah.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Wu4ftkS6xxmGyAAkhWHwQ1epNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ddL6T8Wd1rWgqBIG2lYsfCwG.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door sheane op 26-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 21:07
sheane schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:40:
Na een paar maanden met de Kreg 720pro te hebben gewerkt merk ik dat ik voor mijn klussen vooral de 32mm schroeven gebruik. Inmiddels wat doosjes verder dus grof geschut. Gelijk die jig voor shelf pins erbij (zelf maken ging matig aldus een vorig project...) En kreeg ook een nieuwe speelgoed catalogus voor grote mensen erbij 😃 . Blijft mooi zo'n papieren boekje, net die van Toolstation ook al doorgespit.

Zoveel hebben dingetjes die vooral niet in de beperkte ruimte passen hah.

[Afbeelding]
Wel interessant dat je braaf die Kreg schroeven koopt :D
Ik heb de meegeleverde schroeven juist weggemikt en er Torx varianten voor in de plaats gekocht (van Milescraft geloof ik). Dat squaredrive vind ik maar matig :+

Die Sautershop heb ik wel eens van gehoord, maar nu eens wat beter bekeken. Coole toko, die gaat op het lijstje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Wel interessant dat je braaf die Kreg schroeven koopt :D
Ik heb de meegeleverde schroeven juist weggemikt en er Torx varianten voor in de plaats gekocht (van Milescraft geloof ik). Dat squaredrive vind ik maar matig :+

Die Sautershop heb ik wel eens van gehoord, maar nu eens wat beter bekeken. Coole toko, die gaat op het lijstje :D
Zat ik te overwegen, maar uiteindelijk is dit een gevalletje; why change a winning team. Zolang ik er geen problemen mee heb ga ik er niet aan klooien ;). Overigens <30e vergelijkbaar qua kosten iig. Erg fijne service, snel, netjes verpakt ook. Bovendien zijn sommige dingen goedkoper dan in NL (bijv. Gereedschappro) of Amazon (de/nl).
Pagina: 1 ... 53 ... 262 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).