Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00
thommich schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:04:
Ik ben momenteel op zoek naar een kruislijnlaser. Ik heb in het topic al een en ander gelezen over Deko -lasers die prijs/kwaliteit zeer gunstig zouden zijn.
Eerste vraag is of deze hun uitlijning behouden na verloop van tijd? Ik zou niet graag in een situatie terechtkomen dat ik het apparaat na 2 maand niet meer kan vertrouwen of het perfect waterpas is, en er dan achterkomen na heel wat klussen dat alles net niet horizontaal hangt. En om nu bij elke klus het toestel te gaan controleren haalt toch wat het gebruiksgemak eruit. Ervaringen?
Verder: Ik heb echter nog nooit op ali-express gekocht, als ik daar in de zoekmachine het typenummer ingeef dat hier vaak voorkomt, "Deko DKL12PB1" krijg ik een hele reeks resultaten, welke zijn het meest betrouwbaar/interessantst?
Ik zag dat er ook een versie "DKL12PB2" ondertussen bestaat. Volgens de site van Deko is het grootste verschil dat ze 30m bereik aangeven ipv 20m... Heeft iemand daar ervaring mee?
Bestaan er combi-aanbiedingen met een statief? Of koop ik dat apart? Ik denk aan een zo compact mogelijk op te vouwen statief dat tot 2m hoogte gaat... (zo'n draaihendel voor fijn-afstelling van het niveau lijkt me wel handig...)
Ik weet niet waar je de laser precies voor wilt gebruiken, maar ik heb gisteren bij toolstation een laserliner 360 graden laser gekocht voor 140 euro. Daar kun je eens naar kijken.

https://www.toolstation.n...-3d-kruislijnlaser/p42804

Die gaat nu weg met 50% extra korting. Zou ooit 360 euro gekost hebben. Ik kan hem op de site van de fabrikant niet meer terugvinden, dus is waarschijnlijk een uitlopend model. Maar voor deze prijs lijkt het me een erg goede deal. Vandaag is hij bezorgd. Ik heb hem nog niet op nauwkeurigheid gecontroleerd, maar verder ziet alles er goed uit.

P.S. ik heb ook maar direct een statief bij besteld. ook 50% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-05 00:26
@inhico om nog een keer op schuurmachines terug te komen: gebruik jij de metabo sxe3125 met stofzuiger of met het bijgeleverde zakje? Als je ervaring hebt met dat zakje, werkt dat een beetje of blaast het fijne stof er zo doorheen?

Op de plaatjes lijkt het alsof hij een vergrendelknop heeft zodat je de 'trekker' niet vast hoeft te houden. Blijft hij draaien als je dat knopje indrukt en de machine vervolgens aan de voorkant vasthoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35

inhico

pw

aojudo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:50:
@inhico om nog een keer op schuurmachines terug te komen: gebruik jij de metabo sxe3125 met stofzuiger of met het bijgeleverde zakje? Als je ervaring hebt met dat zakje, werkt dat een beetje of blaast het fijne stof er zo doorheen?

Op de plaatjes lijkt het alsof hij een vergrendelknop heeft zodat je de 'trekker' niet vast hoeft te houden. Blijft hij draaien als je dat knopje indrukt en de machine vervolgens aan de voorkant vasthoudt?
Ik gebruik de schuurmachine meestal buiten (zonder afzuiging), maar indien binnen meestal met afzuiging. Ik heb het zakje ook wel een paar keer gebruikt, en dat werkt prima. Geen "lekkages" of zo. Nadeel van zo'n zakje is wel dat ie vol raakt. En als je 'm van de machine haalt, ontsnapt er alsnog een stofwolk.

En met dat knopje vergrendel je inderdaad de trekker en blijft de machine draaien zonder de trekker te hoeven indrukken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 20:43
jjohan14 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:37:
[...]

Ik weet niet waar je de laser precies voor wilt gebruiken, maar ik heb gisteren bij toolstation een laserliner 360 graden laser gekocht voor 140 euro. Daar kun je eens naar kijken.

https://www.toolstation.n...-3d-kruislijnlaser/p42804

Die gaat nu weg met 50% extra korting. Zou ooit 360 euro gekost hebben. Ik kan hem op de site van de fabrikant niet meer terugvinden, dus is waarschijnlijk een uitlopend model. Maar voor deze prijs lijkt het me een erg goede deal. Vandaag is hij bezorgd. Ik heb hem nog niet op nauwkeurigheid gecontroleerd, maar verder ziet alles er goed uit.

P.S. ik heb ook maar direct een statief bij besteld. ook 50% korting.
Dit is volgens mij van dezelfde fabriek als een Deko. M.a.w. je betaalt meer om het gewoon in een westerse shop te kopen

De Deko is niet zaligmakend, maar voor 70e kan je al eens een gokje wagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjohan14
[ Dit is volgens mij van dezelfde fabriek als een Deko. M.a.w. je betaalt meer om het gewoon in een westerse shop te kopen

De Deko is niet zaligmakend, maar voor 70e kan je al eens een gokje wagen.
Ja. Dat heb ik ook overwogen. Het zou zomaar kunnen dat die DEKO even goed en misschien zelfs nauwkeuriger is.

Ik geloof niet dat er nog veel betaalbaar elektrisch gereedschap in (West-)Europa zelf gemaakt wordt. Dus dat ze in Azië inmiddels kwalitatief goed spul kunnen maken begrijp ik wel. Dat is wel helemaal afhankelijk van naar welke specificaties je je apparatuur daar laat produceren. Uiteindelijk krijg je ook daar waar je voor betaald (inclusief goede, of afwezige kwaliteitscontrole op het eindproduct).

Bij een westerse winkel kopen heeft voor mij als voordeel dat ik weet dat het toestel getest en veilig bevonden is voor onze markt, en ik in geval van bijvoorbeeld brandschade ook verzekerd ben.

Verder verwacht ik dat de garantie-afhandeling bij eventueel disfunctioneren ook makkelijker zal lopen.

Als laatste koop ik graag dingen waar ik wat langer mee kan doen. Ik vind ik het vervelend rommel te kopen die ik vervolgens weer terug moet sturen om te laten vernietigen/storten. Dus ik geef zelf graag iets meer uit, in plaats van dat "gokje" te wagen. Dat is natuurlijk gewoon een persoonlijke voorkeur.

Wel afhankelijk van de prijs natuurlijk, voor de originele 369 euro had ik dit ding nooit gekocht.

Als ik deze week tijd heb eerst mijn laser maar eens testen. Misschien valt het wel verschrikkelijk tegen...
Koop ik een DEKO :X

P.S. de laserliner werkt op AA batterijen, dat vind ik voor een apparaat dat ik niet wekelijks zal gebruiken een prettiger een idee dan een accu waarvan ik de kwaliteit niet ken, en niet weet of een nieuwe over een paar jaar nog verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:07

MJV

@jjohan14 Zelfde visie hier, en geheel consistent daarmee ook de Laserliner gekocht bij Toolstation :).

Nadeel van een 'gokje' vind ik ook de klus niet of niet prettig kunnen afmaken, omdat gereedschap het begeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:43
Ik heb nu een parkside afkortzaag. Gebruikt voor de wat groffere klussen waar geen precisie voor nodig was. Ik merk dat deze niet haaks te krijgen is waardoor balken afzagen niet goed gaat.

Ik wil dus investeren in een kapex 60e.

Raden jullie deze aan of moet ik toch voor z’n broer gaan? Is de 60e voldoende voor klein gebruik ? Sls balken etc

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
MJV schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:26:
@jjohan14 Zelfde visie hier, en geheel consistent daarmee ook de Laserliner gekocht bij Toolstation :).

Nadeel van een 'gokje' vind ik ook de klus niet of niet prettig kunnen afmaken, omdat gereedschap het begeven heeft.
Haha, Ik zie nu dat ik de laser heb gekocht nav jouw tip in het kortingentopic. Bedankt nog _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:47
Possible schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:38:
Ik heb nu een parkside afkortzaag. Gebruikt voor de wat groffere klussen waar geen precisie voor nodig was. Ik merk dat deze niet haaks te krijgen is waardoor balken afzagen niet goed gaat.

Raden jullie deze aan of moet ik toch voor z’n broer gaan? Is de 60e voldoende voor klein gebruik ? Sls balken etc
Van een Parkside naar een Festool is wel van een Dacia naar een Rolls Royce overstappen.

Zeker weten dat je dat nodig hebt en niet gewoon een Metabo/Makita/Bosch/Dewalt zou kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Den_S85 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:23:
[...]

Van een Parkside naar een Festool is wel van een Dacia naar een Rolls Royce overstappen.

Zeker weten dat je dat nodig hebt en niet gewoon een Metabo/Makita/Bosch/Dewalt zou kopen?
Tja… ik heb een keer een tid 18+3 geleend en was verkocht. Deze dus inmiddels ook in huis samen met de slagboormachine en de vecturo welke regelmatig al gebruikt zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:05

Voor zo'n werk is de 60e goed genoeg. Het grote broertje moet je nemen als je met echte grote balken / hardhout massief gaat werken, en dan nog eens veel keer verandert van hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stomme vraag over het gebruik van een dominofrees. Ik twijfel tussen het klustopic en dit topic, maar het gaat hier specifiek om het gebruik van een stuk gereedschap... dus ik denk dat ik hier het beste uitkom.
k ben nu bezig met mijn kastenprojectje en dat gaat lekker, maar ik moet een verbinding frezen waarbij ik niet zo goed weet hoe ik mijn domino-frees in moet stellen.

Het betreft hier 4mm domino's en 18mm MDF. (Diepe-instelling is 20mm omdat dat bij de 4mm domino-frees anders werkt...).

Ik heb op dit moment dit stukje van mijn corpus staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgyff1RyWyqRdhneCamzqFm5Te0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W8dN2CZblNZuakAZo1Rjzzpr.png?f=user_large

(hele plaatje hier: https://tweakers.net/i/7p...WS.png?f=fotoalbum_medium)

Mijn werkwijze bij Domino'en:

Nu gebruik ik altijd een van de voorgedefinieerde hoogtes op de domino-frees om de hoogte van mijn fence mee te bepalen. Die stel ik in (16mm voor de 18mm plaat, dat is de dichtstbijzijnde) en ik gebruik dan de buitenkanten van de 90 gradenhoek om de fence op te laten rusten. Op die manier komen de domino's netjes uit. Werkt prima... Als je de plank omdraait 'klopt het niet meer', dat accepteer ik. (de domino zit iets uit het midden, ik kan 16 of 20 mm aan voorinstellingen kiezen).
offtopic:
Ik heb 1x in het begin mijn fence niet goed aangedraaid en elke domino zat 1 mm lager.... ik denk nu dat ik liever consistent domino's heb die 1mm uit het midden zitten dan dat ik elke keer 17.5 of 18.5 mm met de hand ingesteld heb).

Nu wil ik echter in bovenstaand plaatje de staander in het midden van de ligger bevestigen. Tussen de staanders komt 45cm ruimte, okay prima. Maar dan, hoe kan ik goed bepalen waar (hoever naar rechts/links op het plaatje...) ik mijn dominofrees moet zetten? Normaal klap ik mijn fence om en gebruik die.

Volgens mij heb ik hier ergens een best practice gemist :X

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2021 22:52 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53

Floor-is

5.2

rykers schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:14:
Die cycloon heb ik nu al, daar zit mijn oude Starmix op ;)

Dat vind ik vooral handig werken als ik redelijk stationair kan werken. Met veel verplaatsen gaat dat minder makkelijk met steeds ook het vaatje (ijzer in mijn geval) met cycloon mee verplaatsen. Ik moet daar nog wel eens iets handigs voor maken.

Maar de Eibenstock met ipulse heb ik dus juist voor werkzaamheden gekocht waarbij wel veel fijnstof vrij komt zoals gips schuren. Dan zou hij dus moeten kloppen tussendoor wat niet lijkt te gebeuren.
Mijn vaatje staat in de onderkant van een Kärcher W4 of iets van die geest die ik ergens kapot had opgepikt. Past perfect, supertoevallig :)

Het kloppen enzo heb ik allemaal geen kaas van gegeten hoor, dat heb ik niet :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb een lading (50st om te beginnen) PIRplaten die ik in mn dak wil leggen. Echter, breedte tussen de sporen is ~55cm, PIRplaten zijn 60cm.
Hoe kan ik de platen het beste op maat krijgen?

Ik zat te denken met een reciprozaag, of elektrische kettingzaag, of een soort 120cm lange tegelsnijder...
Met de reciprozaag ben ik bang dat ie z'n gezaagde materiaal niet kwijt kan en vastloopt.
Met de kettingzaag ben ik bang dat gezaagde meuk in de ketting komt en (te) warm wordt. Warme PIR lijkt me niet tof, het bevat een cyanide-verbinding...
Een mes er doorheen drukken kan ik niet echt vinden (platen zijn 16cm dik).

Tips iemand?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:18

Det

Handzaag? Ik heb vele meters van dat spul met deze zaag gezaagd. Gaat prima.
Invalzaag gaat ook prima, komt niet diep genoeg maar dan het je 't mooi strak ingezaagd en dan doe de je rest opnieuw met de handzaag. Nadeel van de invalzaag is wel het stof, bouwstofzuiger aan de zaag was niet voldoende, ik gebruikte een dichte stofbril en een ademmasker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DropjesLover schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:36:
Ik heb een lading (50st om te beginnen) PIRplaten die ik in mn dak wil leggen. Echter, breedte tussen de sporen is ~55cm, PIRplaten zijn 60cm.

Ik zat te denken met een reciprozaag, of elektrische kettingzaag, of een soort 120cm lange tegelsnijder...
Met de reciprozaag ben ik bang dat ie z'n gezaagde materiaal niet kwijt kan en vastloopt.
Met de kettingzaag ben ik bang dat gezaagde meuk in de ketting komt en (te) warm wordt. Warme PIR lijkt me niet tof, het bevat een cyanide-verbinding...

Tips iemand?
https://www.festool.nl/pr...576571---isc-240-eb-basic

?

:)

Wellicht ff huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:43

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:46:

Nu wil ik echter in bovenstaand plaatje de staander in het midden van de ligger bevestigen. Tussen de staanders komt 45cm ruimte, okay prima. Maar dan, hoe kan ik goed bepalen waar (hoever naar rechts/links op het plaatje...) ik mijn dominofrees moet zetten? Normaal klap ik mijn fence om en gebruik die.

Wat ik met de lamellenfrees doe in dit soort gevallen; verticale deel neerzetten, haaks stellen etc, lat/balk erachter die ik vastklem op het horizontale deel. Dat is dan de maat voor de fence van de frees. Wellicht kan dat bij jou ook? Wel even opletten dat je aan de goede kant refereert in verband met je 16mm voorinstelling op de domino.

Een andere manier ken ik niet eerlijk gezegd, anders dan meten uiteraard maar dat is wellicht wat foutgevoelig.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Tips iemand?
Als je het met de hand wil doen: https://www.isolatiemater...ag-fijne-vertanding-375mm.
Zelf heb ik het gedaan met een decoupeerzaag met een lang blad. Werkt prima (pir 10cm dik) en snel. Is niet superstrak of recht, maar dat is niet zo belangrijk omdat ik toch rondom pur.
Met de hand geeft minder stof.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:27

Tips iemand?
Handzaag of isolatie mes.
Zou ze iets te klein zagen zodat er rondom ca 2 cm ruimte is, dit vervolgens vol purren met pistoolschuim.
Helemaal strak krijg je het nooit tussen de balken en je dak zal altijd anders krimpen/uitzetten dan je pir platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
MikeyMan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:12:
Dit is ook prettig... Wil ik eindelijk mn kapex 120 gaan bestellen, is ie nergens leverbaar tot oktober :X :X :X
Ik kreeg laatst een mail van Kruis dat ze weer Festool op voorraad hadden. Die al geprobeerd?
thommich schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:04:
Ik ben momenteel op zoek naar een kruislijnlaser. Ik heb in het topic al een en ander gelezen over Deko -lasers die prijs/kwaliteit zeer gunstig zouden zijn.
Eerste vraag is of deze hun uitlijning behouden na verloop van tijd? Ik zou niet graag in een situatie terechtkomen dat ik het apparaat na 2 maand niet meer kan vertrouwen of het perfect waterpas is, en er dan achterkomen na heel wat klussen dat alles net niet horizontaal hangt. En om nu bij elke klus het toestel te gaan controleren haalt toch wat het gebruiksgemak eruit. Ervaringen?
Verder: Ik heb echter nog nooit op ali-express gekocht, als ik daar in de zoekmachine het typenummer ingeef dat hier vaak voorkomt, "Deko DKL12PB1" krijg ik een hele reeks resultaten, welke zijn het meest betrouwbaar/interessantst?
Ik zag dat er ook een versie "DKL12PB2" ondertussen bestaat. Volgens de site van Deko is het grootste verschil dat ze 30m bereik aangeven ipv 20m... Heeft iemand daar ervaring mee?
Bestaan er combi-aanbiedingen met een statief? Of koop ik dat apart? Ik denk aan een zo compact mogelijk op te vouwen statief dat tot 2m hoogte gaat... (zo'n draaihendel voor fijn-afstelling van het niveau lijkt me wel handig...)
DeWalt heeft prima kruislijnlasers voor een goeie prijs. DW088 in rood of groen. Komt zonder statief, maar met magneten er op en een klem die je overal op vast kan schroeven.

Ik zou ook verder kijken dan Festool. Scheelt je een paar honderd euro en Festool is amper leverbaar op dit moment.

Tips iemand?
Gewoon een handzaag. Niet de makkelijkste manier, maar de enige snellere manier is dmv een machine die alleen voor isolatie zagen is. Dat is alleen een goeie koop als je voor je werk wekelijks pir platen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Welke van de volgende twee schuurmachines raden jullie aan?
Makita: https://www.gereedschapce...DjFh5cSvy7t4aAgaPEALw_wcB
Metabo: https://www.gamma.nl/asso..._medium=organic&utm_term=

Beide hebben ongeveer hetzelfde vermogen, gewicht en dezelfde prijs. Ik ben vooral benieuwd naar de bouwkwaliteit/levesduur, hoe lang onderdelen (koolborstels, schuurzool etc) verkrijgbaar zijn en hoe comfortabel hij in de hand ligt. Ik snap dat weinig mensen beide schuurmachines hebben, dan hoor ik graag welk van de merken op bovenstaande punten beter scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Framoes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:58:
[...]

Ik kreeg laatst een mail van Kruis dat ze weer Festool op voorraad hadden. Die al geprobeerd?
Yup, ook niks... Half oktober weer verwacht.

Denk dat ik onderstel en zaag apart koop. Nog geen sinecure overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

inhico schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:47:
[...]

Als je het met de hand wil doen: https://www.isolatiemater...ag-fijne-vertanding-375mm.
Zelf heb ik het gedaan met een decoupeerzaag met een lang blad. Werkt prima (pir 10cm dik) en snel. Is niet superstrak of recht, maar dat is niet zo belangrijk omdat ik toch rondom pur.
Met de hand geeft minder stof.
Ik wil het niet met de hand doen, het gaat om dik 50 meter :p
De platen zijn 16cm dik, te dik voor een decoupeerzaag.

Maar er zijn dus isolatie-zagen, dank!

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 23:28

JT

VETAK y0

aojudo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:59:

Beide hebben ongeveer hetzelfde vermogen, gewicht en dezelfde prijs. Ik ben vooral benieuwd naar de bouwkwaliteit/levesduur, hoe lang onderdelen (koolborstels, schuurzool etc) verkrijgbaar zijn en hoe comfortabel hij in de hand ligt. Ik snap dat weinig mensen beide schuurmachines hebben, dan hoor ik graag welk van de merken op bovenstaande punten beter scoort.
Geen ervaring met beide en ook niet die ik ga posten, maar als ik ooit nog zo een ding koop voor dat budget dan koop ik een DeWalt DWE6423 na het lezen van veel reviews.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
JT schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:04:
[...]

Geen ervaring met beide en ook niet die ik ga posten, maar als ik ooit nog zo een ding koop voor dat budget dan koop ik een DeWalt DWE6423 na het lezen van veel reviews.
Die is nergens met een koffer te vinden, dat was het grootste nadeel voor mij. Als hij echt beter is kan ik misschien los wel aan een koffer komen maar dat is onhandiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:07

MJV

@Possible, eens met @Framoes, het is niet dat alles behalve Festool even slecht is als Parkside ;). Kijk ook eens naar de Makita LS1019, ook Bosch heeft gunstig geprijsde afkortzagen van prima kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 11:34
DropjesLover schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:01:
[...]

Ik wil het niet met de hand doen, het gaat om dik 50 meter :p
De platen zijn 16cm dik, te dik voor een decoupeerzaag.

Maar er zijn dus isolatie-zagen, dank!
Ik heb het met de decoupeerzaag gezaagd, met zulke zaagjes. Die zijn er volgens mij ook nog iets langer, en ook van Bosch. Werkt (vooral met PIR) veel beter dan een isolatie mes. Omdat PIR hardschuim is, is zo'n isolatie mes al gauw te dik om fijn te snijden. Om over recht snijden nog maar te zwijgen.

Ik heb het isolatie mes, een 18mm afbreekmes en de decoupeerzaag geprobeerd, en de laatste gaf het mooiste/beste resultaat, werkte het snelst en het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Festool is buiten budget, al helemaal voor enkel dit klusje (nouja, als het goed gaat ook nog een 2e batch van 50 platen). Het mag ook bedraad zijn.
Maar andere merken lijken niet iets soortgelijks te hebben :/
Nivado schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:01:
[...]

Ik heb het met de decoupeerzaag gezaagd, met zulke zaagjes. Die zijn er volgens mij ook nog iets langer, en ook van Bosch. Werkt (vooral met PIR) veel beter dan een isolatie mes. Omdat PIR hardschuim is, is zo'n isolatie mes al gauw te dik om fijn te snijden. Om over recht snijden nog maar te zwijgen.

Ik heb het isolatie mes, een 18mm afbreekmes en de decoupeerzaag geprobeerd, en de laatste gaf het mooiste/beste resultaat, werkte het snelst en het makkelijkst.
Dank voor het meedenken!
Totale lengte zaagjes 155mm, werkstukdikte max 110mm.
Gaat niet werken voor mijn 160mm platen :/
Boudewijn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:21:
[...]

Vziw is festool de enige. Op mp scoren voor bedrag X en voor X-10 terugezetten is geen optie?
yeah, zoiets inderdaad

[ Voor 54% gewijzigd door DropjesLover op 20-07-2021 09:24 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DropjesLover schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Festool is buiten budget, al helemaal voor enkel dit klusje (nouja, als het goed gaat ook nog een 2e batch van 50 platen). Het mag ook bedraad zijn.
Maar andere merken lijken niet iets soortgelijks te hebben :/
Vziw is festool de enige. Op mp scoren voor bedrag X en voor X-10 terugezetten is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
Ik heb mdf deurtjes op zolder, van die hangdeuren. Door de vorige eigenaar geïnstalleerd. 3 lopen wat aan, maar niet extreem. De laatste 2 echter passen helemaal niet. Staan onder een hoek van 10 graden anders zitten ze klem.

Hoe kan ik het makkelijkst wat mdf eraf krijgen aan de onderkant? Er hoeft misschien maar een halve centimeter af. Dus met een decoupeerzaag lijkt me niet heel handig.

Welk gereedschap is het handigst? Ik heb een decoupeer, multitool, schuurmachine en dremel tot mijn beschikking. Maar zou niet weten wat het handigst is of dat ik beter iets anders kan halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@DropjesLover Je hebt dat soort zaagbladen toch ook voor een reciprozaag?
Zoals je hier ziet: YouTube: Zaag VS Isolatiezaag (Reciprozagen universeel isolatie)

[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 20-07-2021 09:28 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:07

dragonhaertt

@_'.'

Waah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:25:
Ik heb mdf deurtjes op zolder, van die hangdeuren. Door de vorige eigenaar geïnstalleerd. 3 lopen wat aan, maar niet extreem. De laatste 2 echter passen helemaal niet. Staan onder een hoek van 10 graden anders zitten ze klem.

Hoe kan ik het makkelijkst wat mdf eraf krijgen aan de onderkant? Er hoeft misschien maar een halve centimeter af. Dus met een decoupeerzaag lijkt me niet heel handig.

Welk gereedschap is het handigst? Ik heb een decoupeer, multitool, schuurmachine en dremel tot mijn beschikking. Maar zou niet weten wat het handigst is of dat ik beter iets anders kan halen
Het handigste lijkt me een cirkelzaag/invalzaag op een rails. Dan kan je heel netjes een paar milimeter ergens af halen.
Alternatief kan je ook een handschaaf overwegen. MDF maakt je mes snel bot, maar het werk wel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Wat ik zou doen is een (boven)frees gebruiken en die langs een vastgeklemde lat geleiden. Of tafelzaag, of invalzaag met geleider. Die staan echter niet op jouw lijstje...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou dit ook met een invalzaag doen. Werkt heel nauwkeurig en als het nodig is kun je het hout er bijna mee ‘schaven’. Wellicht woon je in de buurt van iemand uit het topic met zo’n ding, dan hoef je er niet een aan te schaffen voor zo’n simpel klusje.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
dragonhaertt schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Het handigste lijkt me een cirkelzaag/invalzaag op een rails. Dan kan je heel netjes een paar milimeter ergens af halen.
Alternatief kan je ook een handschaaf overwegen. MDF maakt je mes snel bot, maar het werk wel.
Ah een invalzaag heb ik ook wel, maar ff niet bij de hand. Gekocht samen met mijn vader maar zelf nooit gebruikt dus vandaar was ik die vergeten. Maar dat zou prima kunnen. Wist niet dat je daar ook zulke kleine hoeveelheden mee kon verwijderen. O-)

Handschaaf heb ik niet. Ook wel zonde om eentje te kopen en die meteen bot te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:00
Waah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Ah een invalzaag heb ik ook wel, maar ff niet bij de hand. Gekocht samen met mijn vader maar zelf nooit gebruikt dus vandaar was ik die vergeten. Maar dat zou prima kunnen. Wist niet dat je daar ook zulke kleine hoeveelheden mee kon verwijderen. O-)

Handschaaf heb ik niet. Ook wel zonde om eentje te kopen en die meteen bot te maken :+
Dat kan zeker met een invalzaag. Het is overigens wel prettig als je klemmen hebt voor je liniaal.
Ik heb daarvoor zelf deze toen besteld, doen het perfect:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001921763526.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
DropjesLover schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:20:
[...]
Dank voor het meedenken!
Totale lengte zaagjes 155mm, werkstukdikte max 110mm.
Gaat niet werken voor mijn 160mm platen :/
[...]
Ik snap dat deze te kort is, daarom meld ik er bij dat er ook langere zijn. Het gaat er dus om dat dit type decoupeerzaagjes bestaat.
Als je bij "frequently bought together" kijkt, vind je al gelijk deze van Bosch Pro, welke 25cm is. Die moet 16cm wel redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
aojudo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:59:

ik heb een soortgelijke metabo en die bevalt echt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
g00gle schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Dat kan zeker met een invalzaag. Het is overigens wel prettig als je klemmen hebt voor je liniaal.
Ik heb daarvoor zelf deze toen besteld, doen het perfect:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001921763526.html
Is dit heel anders dan de lijmklemmen die bij mijn werkbank zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
Waah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Is dit heel anders dan de lijmklemmen die bij mijn werkbank zitten?
Ja, deze kun je namelijk in je liniaal schuiven. Met normale lijmklemmen past je zaag er niet meer overheen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93ee8a75-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/5c118fa86817c74336d03cfff3f72949f2e8ee02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:09

Rmg

Tips iemand?
bandzaag huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 11:08

EMP

Krulloos!

Tips iemand?
Ik heb de pir platen voor de wanden van de eerste verdieping hier allemaal met de invalzaag op een geleiderail gedaan. Het is wat overkill misschien, maar met de stofzuiger op de zaag weinig zooi en door de rail was het erg makkelijk de precieze maat te zagen en beschadigde de pir niet, omdat je niet met een bewegend ding over de pir zelf heengaat.

Mocht je het hebben liggen dan is dat een hele fijne manier.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Nivado schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:51:
[...]

Ik snap dat deze te kort is, daarom meld ik er bij dat er ook langere zijn. Het gaat er dus om dat dit type decoupeerzaagjes bestaat.
Als je bij "frequently bought together" kijkt, vind je al gelijk deze van Bosch Pro, welke 25cm is. Die moet 16cm wel redden.
Ahzo.
Ik had gevonden dat oa Bosch langere heeft, daar ben ik nu naar op zoek.
Ik boycot Amazon, maar verder lijken dergelijke zaagjes slecht leverbaar in Nederland :/

Wat is handiger, een reprico- of decoupeerzaag?
Ikzelf denk dat een reprico domweg veelzijdiger is. voor deze klus maakt de onnauwkeurigheid niet uit, vullen en vastzetten moet toch met PUR.
Te lang nodig en het spul is meten en zagen op zolder. Beetje zwaar om boven neer te zetten denk ik.
EMP schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:31:
[...]

Ik heb de pir platen voor de wanden van de eerste verdieping hier allemaal met de invalzaag op een geleiderail gedaan. Het is wat overkill misschien, maar met de stofzuiger op de zaag weinig zooi en door de rail was het erg makkelijk de precieze maat te zagen en beschadigde de pir niet, omdat je niet met een bewegend ding over de pir zelf heengaat.

Mocht je het hebben liggen dan is dat een hele fijne manier.
Heb het niet liggen en m'n PIRplaten zijn te dik. Ik heb een zaagdiepte van minimal 16cm nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 20-07-2021 10:35 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

iscara schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:57:
[...]

ik heb een soortgelijke metabo en die bevalt echt goed!
Ik heb de Makita BO5041 en die bevalt hier weer goed :P (Alleen het snoer mag langer)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

g00gle schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Ja, deze kun je namelijk in je liniaal schuiven. Met normale lijmklemmen past je zaag er niet meer overheen.

[Afbeelding]
Tenzij je die lijmklem op de T-track zet, dan red je het vaak ook wel :) (Dat doe ik, want die klemmen voor onderin vind ik echt te duur nog)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 11:08

EMP

Krulloos!

DropjesLover schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:32:
Heb het niet liggen en m'n PIRplaten zijn te dik. Ik heb een zaagdiepte van minimal 16cm nodig.
ik had 6 gelezen |:(

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53
[...]

Ikzelf denk dat een reprico domweg veelzijdiger is. voor deze klus maakt de onnauwkeurigheid niet uit, vullen en vastzetten moet toch met PUR.
als het ook maar enigzins netjes moet niet een recipro zaag....die zijn meer voor slopen bedoelt.....ik zou idd een decoupeerzaag nemen met extra lange zaagbladen

[ Voor 4% gewijzigd door breagor op 20-07-2021 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
[...]

Ahzo.
Ik boycot Amazon, maar verder lijken dergelijke zaagjes slecht leverbaar in Nederland :/
Top! Ik heb het artikelnummer gekopieerd en vind verschillende shops die de zaagjes aanbieden. Bij Conrad zijn ze ruim op voorraad.
[...]
Ik heb beide apparaten, maar de decoupeerzaag is hier veel meer voor geschikt. Ik zou dit niet snel met de recipro doen. Ook de zool van de decoupeerzaag is veel groter, zodat de kans op indeuken van je PIR kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Nivado schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Top! Ik heb het artikelnummer gekopieerd en vind verschillende shops die de zaagjes aanbieden. Bij Conrad zijn ze ruim op voorraad.

[...]

Ik heb beide apparaten, maar de decoupeerzaag is hier veel meer voor geschikt. Ik zou dit niet snel met de recipro doen. Ook de zool van de decoupeerzaag is veel groter, zodat de kans op indeuken van je PIR kleiner is.
Op PIR kan ik (95kg) gewoon staan zonder dat het indeukt hoor :P
En daarnaast, ik heb B-keus gekocht. De papieren cachering zit max 10cm strak/recht er op. Gaan toch spaanplaat en gipsplaat overheen. Voor de isolatiewaarde maakt het geen drol uit.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 21:58
aojudo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:12:
[...]

Die is nergens met een koffer te vinden, dat was het grootste nadeel voor mij. Als hij echt beter is kan ik misschien los wel aan een koffer komen maar dat is onhandiger.
Ik heb die DeWalt excenter (samen met een vlakschuurmachine) in een TSTAK II. Voor zover ik weet is er geen passende koffer (als in met specifiek binnenwerk) voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Ahzo.

Hangt ervanaf. Voor gewoon thuis klussen gebruik ik vaker een decoupeerzaag. Voor sloopwerk (en mensen gebruiken ze zelfs om te snoeien) is recipro wel handig...

Als ik 1 van beide zou moeten kopen zou ik voor decoupeerzaag gaan, tenzij je dus een huis gaat slopen (en dan opbouwen waarbij je alsnog de decoupeerzaag koopt ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
wheel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb die DeWalt excenter (samen met een vlakschuurmachine) in een TSTAK II. Voor zover ik weet is er geen passende koffer (als in met specifiek binnenwerk) voor.
Jammer, TSTAK is wel erg groot. DeWalt valt af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
aojudo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:01:
[...]

Jammer, TSTAK is wel erg groot. DeWalt valt af :P
Ik weer niet of het qua afmetingen nou heel veel scheelt met de opbergsystemen van andere merken.

DeWalt TSTAK II
440 X 333 X 162 mm

Bosch L-boxx 136
442 x 357 x 151 mm

Makita Mbox 2
395 X 295 x 163 mm

[ Voor 17% gewijzigd door wheel op 20-07-2021 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aojudo
wheel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Ik weer niet of het qua afmetingen nou heel veel scheelt met de opbergsystemen van andere merken.
Wel vergeleken met de bijgeleverde koffers, ik gebruik geen opbergsysteem, maar doe alles gewoon in de koffer die je erbij krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/BO5031_A1L0_s100.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Floor-is schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Tenzij je die lijmklem op de T-track zet, dan red je het vaak ook wel :) (Dat doe ik, want die klemmen voor onderin vind ik echt te duur nog)
Ben weer 3 tientjes lichter.
Niet de speed ratchet variant, gewoon de makita versie met de hand aandraaien.

Ja, tis 30 euro. Maar als ik me 10x erger omdat de liniaal verschuift (of ik 1x verkeerd zaag) is het de moeite mij al waard :9

Maar ik ben dan ook een aanhanger van: goed gereedschap is 90% van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Waah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Ja, tis 30 euro. Maar als ik me 10x erger omdat de liniaal verschuift (of ik 1x verkeerd zaag) is het de moeite mij al waard :9

Ik heb al meer lijmklemmen dan ik dacht nodig te hebben O-)

Heb ook de Chinese variant van deze units voor m’n kastenbouwproject https://www.gereedschappr...lamping-squares-plus.html

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 19-05 23:15
nav MJV in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Wat tuinspul en een mooie oplaadbare brennenstuhl ledlamp gescoord. 50% korting is wel heel lekker. Zo'n extra acculampje stond al langer op mn lijstje en nu dus voor weinig :)

Goeie tip dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:24
aojudo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Wel vergeleken met de bijgeleverde koffers, ik gebruik geen opbergsysteem, maar doe alles gewoon in de koffer die je erbij krijgt.

[Afbeelding]
Die op 18v heb ik ook, maar dan in een M-Box.
18v is achteraf een beetje onzinnig, 220v is voor een schuurmachine praktischer.

Koffers of systainers, iedereen zijn eigen voorkeur...
Maar de systainers hebben voor mij wel echt een voordeel hebben tegenover koffers.

De koffers bevatten veel lucht in de dubbele schil, maar je kan er bijna niks extra's in stoppen.
In de M-Box heb ik de bijbehorende adapter voor de stofzuiger, 2 dikke 50st pakken schuurpapier met in totaal 6 korrels. en de machine zelf.

In de box van de DHR241 combihamer liggen lange en korte sds boren, beitels, losse boorkop
In de box van de DHP481 boormachine staalboren, houtboren, speedboren, verzinkboren, slangenboren, stappenboren en nog meer.
In de box van de DTD146 en DHP456, 2 dozen bitjes, doosje houtboren en een doosje staalboren.
SP600J in mbox met stofzuigadapter en verschillende zaagbladen.
Rt0700c met alle bijbehorende voeten en een berg frezen in een doos.
Heb een aparte systainer voor de lader en 5 accu's, dus die gaan niet bij de machines.

En als ik ga klussen bij een zwager of mijn broer dan stapel ik die Systainers gewoon op en klik ze aan elkaar. Op een steekwagen zo richting de auto.
Geen gezeul en 20x lopen meer.

Kom ook af van allemaal koffers, maar dat is gewoon veel minder praktisch zodra je meer spullen hebt.
Ik heb dan alles wat bij de machine hoort in de koffer, en niet los in bakken in de schuur.

Zo hou ik de puinhoop in mijn schuur nog enigszins onder controle :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, toch nog de Kapex120 kunnen vinden bij de lokale dorps-ijzerwaren handel. Vergeet ze altijd, maar mooi assortiment. Vrijwel volledige Festool, Fein en Makita assortiment.

Onderstel is ook onderweg.
Vanavond even hout bestellen. En dan kunnen we los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:29:
Zo, toch nog de Kapex120 kunnen vinden bij de lokale dorps-ijzerwaren handel. Vergeet ze altijd, maar mooi assortiment. Vrijwel volledige Festool, Fein en Makita assortiment.

Onderstel is ook onderweg.
Vanavond even hout bestellen. En dan kunnen we los :)
Boks ouwe. heel fijn zaagje :)

Je bent bij Cammeraat geweest zeker? Daar had ik vorig jaar ook nog een Domino die verder niet meer te krijgen was.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 20-07-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boudewijn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Boks ouwe. heel fijn zaagje :)

Je bent bij Cammeraat geweest zeker? Daar had ik vorig jaar ook nog een Domino die verder niet meer te krijgen was.
Haha yup! Heb je me langs zien sjouwen met dat ding? :+

Vergeet ze altijd, rij snel naar de Bouwhof of bouwmaat. Maar de eerste gaat hard achteruit en de tweede een nogal matig assortiment en hoge prijzen. Dus vaak naar kruis toe. Maar die hadden hem niet.

Dus inderdaad geslaagd bij cammeraat.
Was een vitrine model, maar scheelde me in ieder geval een hoop karton en piepschuim meeslepen :)

Standaard zaagblad heeft Haagse markering. Lijkt goed te zijn voor hardhout en Douglas toch?

Nu met een schuin oog ook nog aan het kijken naar een ts55.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2021 16:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Boudewijn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:46:
Stomme vraag over het gebruik van een dominofrees. Ik twijfel tussen het klustopic en dit topic, maar het gaat hier specifiek om het gebruik van een stuk gereedschap... dus ik denk dat ik hier het beste uitkom.
k ben nu bezig met mijn kastenprojectje en dat gaat lekker, maar ik moet een verbinding frezen waarbij ik niet zo goed weet hoe ik mijn domino-frees in moet stellen.

Het betreft hier 4mm domino's en 18mm MDF. (Diepe-instelling is 20mm omdat dat bij de 4mm domino-frees anders werkt...).

Ik heb op dit moment dit stukje van mijn corpus staan:
[Afbeelding]

(hele plaatje hier: https://tweakers.net/i/7p...WS.png?f=fotoalbum_medium)

Mijn werkwijze bij Domino'en:

Nu gebruik ik altijd een van de voorgedefinieerde hoogtes op de domino-frees om de hoogte van mijn fence mee te bepalen. Die stel ik in (16mm voor de 18mm plaat, dat is de dichtstbijzijnde) en ik gebruik dan de buitenkanten van de 90 gradenhoek om de fence op te laten rusten. Op die manier komen de domino's netjes uit. Werkt prima... Als je de plank omdraait 'klopt het niet meer', dat accepteer ik. (de domino zit iets uit het midden, ik kan 16 of 20 mm aan voorinstellingen kiezen).
offtopic:
Ik heb 1x in het begin mijn fence niet goed aangedraaid en elke domino zat 1 mm lager.... ik denk nu dat ik liever consistent domino's heb die 1mm uit het midden zitten dan dat ik elke keer 17.5 of 18.5 mm met de hand ingesteld heb).

toon volledige bericht
je moet je diepte-aanslag niet gebruiken. Teken op je ligger af waar je de staander wil. Leg de staander op de ligger en klem die vast. Leg je domino plat op je ligger en frees je domino's in je staander. Frees je domino's in je ligger door je domino rechtop te zetten, met de onderkant tegen de kopse kant van je (liggende) staander. Hieronder een demo van mijn paint-skills

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE5unSdXW4X54pRIBJ8hdFhBOXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JM4nGwjlBytgKEMrq1EpqaMS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:52:
[...]
Kom ook af van allemaal koffers, maar dat is gewoon veel minder praktisch zodra je meer spullen hebt.
Ik heb dan alles wat bij de machine hoort in de koffer, en niet los in bakken in de schuur.
Wat zou je adviseren voor de Makita DUB362Z?

Ik zit te kijken naar de tassen maar geen idee of de body incl. de opzetstukken überhaupt in een koffer zouden passen. De afmetingen van de doos (LxBxH) zijn 630mm x 220mm x 320mm en daar past mooi de body + 3 opzetstukken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Odeklontje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:59:
[...]

Ik zit te kijken naar de tassen maar geen idee of de body incl. de opzetstukken überhaupt in een koffer zouden passen. De afmetingen van de doos (LxBxH) zijn 630mm x 220mm x 320mm en daar past mooi de body + 3 opzetstukken in.
Waarom zou je dat ding in een koffer of tas stoppen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
[...]

De mijne hangt aan zijn schouderband aan een staander van een stellingkast in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 13:24
[...]

Gewoon naast de lxt heggenschaar en boven de lxt grasmaaier ophangen aan de muur.

Het is een bladblazer, die ga je toch niet elke keer uit elkaar halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Gewoon naast de lxt heggenschaar en boven de lxt grasmaaier ophangen aan de muur.

Het is een bladblazer, die ga je toch niet elke keer uit elkaar halen?
Ja, goed punt eigenlijk ook. Dan maar een schouderriem bestellen (zat er standaard niet bij) en ophangen. Het was meer voor het behoud tegen stof. Maar misschien ben ik wel te zuinig en kan de Makita best wat hebben. :) Bedankt voor de inzichten iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]

Vergeet ze altijd, rij snel naar de Bouwhof of bouwmaat. Maar de eerste gaat hard achteruit en de tweede een nogal matig assortiment en hoge prijzen. Dus vaak naar kruis toe. Maar die hadden hem niet.

Was een vitrine model, maar scheelde me in ieder geval een hoop karton en piepschuim meeslepen :)

Standaard zaagblad heeft Haagse markering. Lijkt goed te zijn voor hardhout en Douglas toch?

Zomaar uit interesse benieuwd waarom die eerste hard achteruit gaat? Als ik er in de buurt ben kom ik er graag omdat elk schroefje en boutje gewoon per stuk te koop is in plaats van in een blisterverpakking per 10 ofzo.. en het personeel veel bekwamer is dan bij een Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ethiron schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Zomaar uit interesse benieuwd waarom die eerste hard achteruit gaat? Als ik er in de buurt ben kom ik er graag omdat elk schroefje en boutje gewoon per stuk te koop is in plaats van in een blisterverpakking per 10 ofzo.. en het personeel veel bekwamer is dan bij een Gamma.
Personeel heb je gelijk in. Maar qua producten gaat het met hele grote stappen achteruit.

Steeds meer b-merk spullen van vrijwel alles. Vroeger pakte je iets uit het schap en was het gegarandeerd goed. Dat is helaas niet meer.

En ook de keuze is wat minder aan het worden. Zal deels door slechte leverbaarheid zijn, en deels door kostenbesparing.

Fatsoenlijk gereedschap hoef je er al jaren niet meer voor te komen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Matthis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]

je moet je diepte-aanslag niet gebruiken. Teken op je ligger af waar je de staander wil. Leg de staander op de ligger en klem die vast. Leg je domino plat op je ligger en frees je domino's in je staander. Frees je domino's in je ligger door je domino rechtop te zetten, met de onderkant tegen de kopse kant van je (liggende) staander. Hieronder een demo van mijn paint-skills

[Afbeelding]
Okay en dat is echt 20x simpeler dan hoe ik het doe. "Deed" dus sinds vanavond.

Dank voor de uitleg. Het is gelukt, ik heb de bestaande staander opnieuw gemaakt en op deze manier gedominood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Nope, maar ik ken die winkel dus. Je profiel zegt zoetermeer, als er nou iets een familiebedrijf gereedschapswinkel is, is het dat wel. Superlokaal maar vast kundige lui. Ik vond ze erg vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
Matthis schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]

[Afbeelding]
Zo doe ik het ook, sterker nog, ik probeer zoveel mogelijk (lamello's in mijn geval) te frezen met de onderkant als aanslag, gaat nauwkeuriger dan met de fence in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Laatst online: 13:53
Bij Gamma is er nu een aanbieding voor de GSR 18V-21

https://www.gamma.nl/asso...hine-gsr-18v-21/p/B131361

Ik vind de typenummers van Bosch Blauw een beetje verwarrend.

Iemand die me uit kan leggen wat het verschil is tussen de:
- GSR 18V-21 en GSB 18V-21
- GSB 18V-21 en GSB 18V-55

Dus verschil tussen GSB en GSR, en verschil tussen -21 en -55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
DCNY schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:58:

Volgens mij heeft de GSB een "slag functie".
Er zit ook wat verschil in de afmetingen. Even een snelle blik op de website van bosch laat dit zien.

Afbeeldingslocatie: https://s.2215.nl/ZjllNGU1ODdmODl/MzI5MWEwMjU4ZTM.png

En dit staat ook boven aan de site van bosch:

GSR 18V-21:
Betrouwbare accuschroefboormachine als instapmodel in de 18V-klasse

GSB 18V-21:
Betrouwbare accuschroefklopboormachine in de 18V-klasse - met klopboorfunctie

Even snel zoeken en je had het ook zelf kunnen vinden :+

[ Voor 16% gewijzigd door g00gle op 21-07-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-05 22:11
Gsb heeft klopfunctie, gsr niet
55 is de nieuwere versie zonder koolstofborstels, met langere accuduur en normaal gesproken kortere bouwvorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:07

dragonhaertt

@_'.'

Waah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Een setje zoals de DeWalt DWS5026 kost je geen rib, en werkt ook op makita rails. (of de DWS5026-XJ)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
g00gle schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Volgens mij heeft de GSB een "slag functie".
Er zit ook wat verschil in de afmetingen. Even een snelle blik op de website van bosch laat dit zien.

[Afbeelding]

En dit staat ook boven aan de site van bosch:

GSR 18V-21:
Betrouwbare accuschroefboormachine als instapmodel in de 18V-klasse

GSB 18V-21:
Betrouwbare accuschroefklopboormachine in de 18V-klasse - met klopboorfunctie

Even snel zoeken en je had het ook zelf kunnen vinden :+
toon volledige bericht
Thanks! Had wel gezocht maar denk overheen gelezen, ik had t in ieder geval niet gevonden.

Met jouw usernaam vind je t toch niet zo’n probleem om wat op te zoeken toch? ;)
lyncyst schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:19:
Gsb heeft klopfunctie, gsr niet
55 is de nieuwere versie zonder koolstofborstels, met langere accuduur en normaal gesproken kortere bouwvorm.
Thanks! Ik wacht dus op een goede aanbieding voor de GSB 18V-55 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
GSR = bohrSchRauber
GSB = SchlagBohrschrauber

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:29

Tjark

DON'T PANIC

florizla schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:28:
GSR = bohrSchRauber
Afbeeldingslocatie: https://images2.memedroid.com/images/UPLOADED55/5276c5ae456f1.jpeg
:+

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 15:13
Gebruik nu de Hultafors speedsquare een tijdje, erg handig, maar loop er soms tegenaan dat ie net iets te groot is als je iets wilt aftekenen in een klein hoekje bijvoorbeeld.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een mini variant van zo'n speed square / rafter square (max 10cm, liever kleiner). Tot nog toe kom ik ze alleen in de VS tegen, en daar vind ik ze iets te duur (70 USD): Martinez micro square en Woodpeck delve square.
Iemand hier die weet of je in NL / Europa ergens zo'n 'mini speedsquare' kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
florizla schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:28:
GSR = bohrSchRauber
Ah volkomen logisch, dat ik daar niet opgekomen ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53
ps4mm schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:17:
Gebruik nu de Hultafors speedsquare een tijdje, erg handig, maar loop er soms tegenaan dat ie net iets te groot is als je iets wilt aftekenen in een klein hoekje bijvoorbeeld.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een mini variant van zo'n speed square / rafter square (max 10cm, liever kleiner). Tot nog toe kom ik ze alleen in de VS tegen, en daar vind ik ze iets te duur (70 USD): Martinez micro square en Woodpeck delve square.
Iemand hier die weet of je in NL / Europa ergens zo'n 'mini speedsquare' kunt kopen?
ik heb mezelf zo'n setje gekocht....multifunctioneel inzetbaar...vind ze dus wel handig

https://www.fine-tools.com/clamping-square.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 15:13
breagor schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:56:
[...]

ik heb mezelf zo'n setje gekocht....multifunctioneel inzetbaar...vind ze dus wel handig

https://www.fine-tools.com/clamping-square.html
Thx, is vergelijkbaar maar toch niet helemaal wat ik zoek :) (iets te dik, los magnetisch randje om af te tekenen ipv vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 20-05 22:44
Ik heb een boor nodig welke zal ik nemen? ;-)

Dat is misschien niet de meest handige opening kijkende naar de regels en alle andere posts. Maar wel de kern waar het op neer komt.

Sinds enkele maanden hebben wij een eigen huis, en nu we een tijdje hebben gekeken naar de mooi gestuukte muren en plafonds is het tijd om daar een eind aan te maken en eindelijk een plek te hebben waar lampen kunnen hangen en jassen opgehangen kunnen worden. Het gaat om een typische rijtjeshuis met lekkere harde betonnen buitenmuren.

Daarnaast ben ik ook opzoek naar een multi-tool omdat de laminaat vloer toch nog iets meer uitgezet is dan verwacht en ik de komende tijd wel verwacht dat er meer klusjes voor in aanmerking gaan komen.

Dit is wat ik momenteel heb:
- Een oude Bosch Groen decoupeerzaag, niets mis mee, doet wat het moet doen, bedraad.
- Een 2 jaar oude Bosch Groen Accu Boor/schroevendraaier, met een 14,4v Accu.

Boorhamer:
Ik zit dus nog niet in een bepaalde ecosysteem. Al snel duidelijk dat ik een Boorhamer en niet een klopboormachine nodig heb, dus met de ervaringen uit het verleden kwam ik al snel uit op een bedrade Boorhamer van Bosch: https://www.coolblue.nl/p...re-boor-en-beitelset.html

Als ik hem 5 keer per jaar gebruik is het veel denk ik, maar als ik kijk naar mijn omgeving doen de meeste mensen 10 a 15 jaar met het gereedschap, dus dan zit ik liever ook niet in een situatie dat ik elke keer loop te vloeken dat het net niet goed genoeg is.

Multitool:
Dit was überhaupt een onbekende groep voor mij tot ik ging zoeken hoe ik het makkelijkst/beste mijn al gelegde laminaat nog wat kon inkorten. O.a. doordat ik al wat Groen heb staan kwam ik hier ook op de groene range van Bosch uit en viel mijn oog op deze: https://www.coolblue.nl/product/706447/bosch-pmf-220-ce.html (populair/goedkoop). Waarbij de upgrade naar de PMF-250 nog interessant is vanwege het auto click systeem.

Kijkende naar ervaringen in o.a. in dit topic, lees ik dat veel mensen eigenlijk ook wel heel erg adviseren om voor een multi-tool naar een accu model te kijken. Qua apparatuur scheelt het bijna niet in prijs behalve dat ze eigenlijk allemaal zonder accu en lader geleverd worden.

Dan kom je als snel uit op het 18v ecosysteem van Bosch, want dat werkt ook met andere producten. Dan krijg je deze multi tool: https://www.coolblue.nl/p...multi-18-zonder-accu.html

Lijkt eigenlijk beter te zijn dan de eerste twee die ik gelinkt had, en 'draadloos'.

Als ik deze stap echter zet, moet ik dan ook niet voor een Accu boorhamer gaan?

Deze zijn echter een stuk minder krachtig(0.6J, vs 1,7J) en komen bijna in normale boor vaarwater. https://www.coolblue.nl/p...neo-maxx-zonder-accu.html Ik heb eigenlijk geen idee of ik hier een Nederlandse betonnen muur in kom om een keer een kapstok op te hangen, of een lampje aan het plafond.

---
Concreet eigenlijk de volgende vragen:

- Boorhamer op accu, goed idee? of beter gewoon een krachtig bedraad model voor die paar keer dat je het nodig hebt?
- Als ik vandaag een nieuw ecosysteem in stap, is Bosch vandaag de dag de juiste keuze?

Zoals ik aangaf, ik ben echt een basis klusser, ik verwacht dat ik mijn range over de komende jaren ga uitbreiden, en ik leer terwijl ik bezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
@Tales momenteel loopt er een gratis accu actie bij Bosch groen 12v en 18v.
Zou voor accu boorhamer gaan als het af en toe een gaatje voor een plugje is.
Goed merk voor de doe het zelver en hebben tevens de nodige tuinmachines op accu.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeweetje op 21-07-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Ben er pas een keer geweest de Bouwmaat. Wat een rommelige en dure zaak.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pizzacabonara schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Ben er pas een keer geweest de Bouwmaat. Wat een rommelige en dure zaak.
Duur? Voor apparaten wel, maar als ze hebben wat je nodig hebt aan bouwmaterialen is het vaak Hornbach prijs. Alleen weinig keuze.

Onderstel zojuist ook binnen gekregen. Nu het hout nog.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 21-07-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Tales Het prijsverschil tussen een krachtige 220v boorhamer en een krachtige 18v boorhamer is behoorlijk. Op je eerste vraag zou ik dan ook antwoorden kijk naar een bedrade versie. Dan kun je lekker veel kracht kopen voor niet te veel geld.

Op vraag twee, ik denk dat voor normaalgebruik Bosch een prima systeem is om in te stappen, er is een vrij breed aanbod van apparaten voor huis en tuin en de kwaliteit is goed. Makita wordt ook vaak genoemd op dat punt (ik bedoel dus: breed aanbod aan apparaten). Maar ik weet niet in hoeverre dat ook voor de meer betaalbare prijsklasse geldt - bij Makita heb je ook twee klassen qua accusysteem vergelijkbaar met Bosch groen/blauw.

[ Voor 10% gewijzigd door mddd op 21-07-2021 14:23 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Duur? Voor apparaten wel, maar als ze hebben wat je nodig hebt aan bouwmaterialen is het vaak Hornbach prijs. Alleen weinig keuze.

Onderstel zojuist ook binnen gekregen. Nu het hout nog.
Beetje achterhaalt concept imho. Zo'n Toolstation bijvoorbeeld is natuurlijk een stuk interessanter (orderpick) en heel voordelig.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 20-05 22:44
mddd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:22:
@Tales Het prijsverschil tussen een krachtige 220v boorhamer en een krachtige 18v boorhamer is behoorlijk. Op je eerste vraag zou ik dan ook antwoorden kijk naar een bedrade versie. Dan kun je lekker veel kracht kopen voor niet te veel geld.

Op vraag twee, ik denk dat voor normaalgebruik Bosch een prima systeem is om in te stappen, er is een vrij breed aanbod van apparaten voor huis en tuin en de kwaliteit is goed. Makita wordt ook vaak genoemd op dat punt. Maar ik weet niet in hoeverre dat ook voor de meer betaalbare prijsklasse geldt.
Ja goed punt, de boorhamer binnen de Bosch groen collectie gaat tot 0,6j vandaar mijn vraag ook. Zodra je krachtiger gaat en je wilt een accu dan kom ik meteen bij Bosch Blauw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:16
pizzacabonara schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Beetje achterhaalt concept imho. Zo'n Toolstation bijvoorbeeld is natuurlijk een stuk interessanter (orderpick) en heel voordelig.
Bouwmaat is niet heel erg duur, kwaliteit die ze daar hebben is ook stukken beter als een gemiddelde bouwmarkt keten, en de meeste mensen die er lopen hebben ook daadwerkelijk verstand van zaken in plaats van een bijbaan leerling die nog niet weet wat een decoupeerzaagje is. :+
Ook orderpicking is gewoon mogelijk (van te voren even bestellen).
Toolstation is een heel ander soort winkel, daar hoef je niet heen voor je vuren balkje of gipsplaat. :+

Laatst nog een Festool DF700 besteld bij Bouwmaat, was niet veel duurder als andere winkels maar tenminste wel gewoon op voorraad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
mddd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:22:
@Tales Het prijsverschil tussen een krachtige 220v boorhamer en
Makita wordt ook vaak genoemd op dat punt (ik bedoel dus: breed aanbod aan apparaten). Maar ik weet niet in hoeverre dat ook voor de meer betaalbare prijsklasse geldt - bij Makita heb je ook twee klassen qua accusysteem vergelijkbaar met Bosch groen/blauw.
De makita bouwmarkt serie met de zwart/wit accu’s passen niet op de proffesionele body’s met de lxt accu’s.
Het assortiment van body’s (als je ze al los kan krijgen) van de bouwmarkt serie is zeer beperkt.
Als je voor een meer betaalbare serie wilt gaan met genoeg keuze in body’s, zeker voor Bosch groen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel

Hier heb ik ooit een post aan geweid: wheel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hoewel grotendeels verhelderend moet ik zeggen dat de benamingen er niet duidelijker op worden als sommige afkortingen aan het Duits ontleend worden en andere aan de Engelse taal :+

In de PDF die je linkt zie je de 'willekeur' aan Duits en Engels in ieder geval goed terugkomen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 21-07-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Pixeltje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Hoewel grotendeels verhelderend moet ik zeggen dat de benamingen er niet duidelijker op worden als sommige afkortingen aan het Duits ontleend worden en andere aan de Engelse taal :+

In de PDF die je linkt zie je de 'willekeur' aan Duits en Engels in ieder geval goed terugkomen ;)
Ja, eens, de logica is niet altijd even duidelijk, maar in elk geval terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 14:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@DCNY Je kan op youtube vaak ook vergelijkingsfilmpjes zien van Bosch liefhebbers die de verschillende modellen naast elkaar zetten en de verschillende sterke en zwakke punten benadrukken. (al zal het meestal in het Engels of Duits zijn)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:58
Gotools heeft een goed kanaal op YouTube voor vergelijkingen, al nemen zij vaak verschillende merken in plaats van verschillende types van hetzelfde merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

Sprechen sie Deutsch?
Dan legt dit filmpje het uitgebreid uit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
🔥 Welchen brauchst Du? Alle 18V Bosch Akkuschrauber vom GSR 18V-21 bis GSR 18V-110 | inkl. Verlosung

In het kort:
21 conventionele motor, kunststof kop,
28 conventionele motor, metalen kop,
55 brushless motor, metalen kop, lampje blijft nog even branden na loslaten trekker
60C als de 55, iets sterker, anti-kickback, e.e.a. via een app instelbaar.
100 nog sterker en alle toeters en bellen.

De sterkteverschillen zijn veel kleiner dan de typenummers doen vermoeden (bij de één neemt men zacht aandraaien, bij de ander hard en bij de sterkste modellen maximumwaarde).
Maar hoger is wel beter/luxer. (De 55 is geloof ik marginaal minder sterk dan de 28, maar wel brushless).

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 21-07-2021 22:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 14:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wild Chocolate schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:26:
De sterkteverschillen zijn veel kleiner dan de typenummers doen vermoeden (bij de één neemt men zacht aandraaien, bij de ander hard en bij de sterkste modellen maximumwaarde).
Maar hoger is wel beter/luxer. (De 55 is geloof ik marginaal minder sterk dan de 28, maar wel brushless).
Er wordt in dat filmpje ook goed ingegaan over het belang van formaat en gewicht, die bij veelvuldig en/of langdurig gebruik zwaar mee tellen in mijn ogen. Maar zulke filmpjes bedoelde ik inderdaad ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
Wild Chocolate schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:26:
[...]

Sprechen sie Deutsch?
Dan legt dit filmpje het uitgebreid uit:
[YouTube: 🔥 Welchen brauchst Du? Alle 18V Bosch Akkuschrauber vom GSR 18V-21 bis GSR 18V-110 | inkl. Verlosung]

In het kort:
21 conventionele motor, kunststof kop,
28 conventionele motor, metalen kop,
55 brushless motor, metalen kop, lampje blijft nog even branden na loslaten trekker
60C als de 55, iets sterker, anti-kickback, e.e.a. via een app instelbaar.
100 nog sterker en alle toeters en bellen.

toon volledige bericht
Vielen dank!

Ik (en misschien vele anderen) heb weer een hoop geleerd!
Pagina: 1 ... 52 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).