Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:29
nvermen schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:54:
[...]

[...]

Ik gebruik de inzetbakjes van Auer, deze zijn compatibel met de Sortimo/Bosch L-Boxx/T-Boxx (en een pak goedkoper)
https://www.auer-packagin...or-assortimentsboxen.html

Allit heeft ook budgetvriendelijkere assortimentskisten en inzetbakjes.

ALs je op youtube ook David Chapelle eens opzoekt kan je wat inspiratie opdoen wat betreft DIY werkplaatssysteem met inzetbakjes :)
Ah, David Chapelle... Ik dacht all Dave Chapelle en klussen 8)7

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 10:49
Flix20 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Ah, David Chapelle... Ik dacht all Dave Chapelle en klussen 8)7
Whoops.. moet ergens even een rare kronkel in mijn hoofd geweest zijn, en een iets overhaaste post 8)7

Aangepast!
David Chapelle Alexandre Chappel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens Kata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 14:39
[...]
Ik gebruik de inzetbakjes van Auer, deze zijn compatibel met de Sortimo/Bosch L-Boxx/T-Boxx (en een pak goedkoper)
Dat systeem van Auer spreekt me wel aan! Ze hebben ook hun eigen koffers zie ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
[...]

[...]

Allit heeft ook budgetvriendelijkere assortimentskisten en inzetbakjes.

ALs je op youtube ook Alexandre Chappel eens opzoekt kan je wat inspiratie opdoen wat betreft DIY werkplaatssysteem met inzetbakjes :)
Ik ben zelf ook fan van Auer, erg degelijk spul tegen schappelijke prijzen. Alleen jammer van de hoge verzendkosten op kleinere bestellingen. En spijtig dat ze blijkbaar geen verkooppartners meer aannemen ;(

Snap verder niet waarom je in godsnaam die bakjes zelf zou willen printen, het is beduidend minder sterk, kost gigantisch veel tijd en de prijs is zo'n beetje hetzelfde :+

De enige reden waarom hij ze zelf print is volgens mij voor youtube content, print filament wordt toch vaak (altijd?) gesponsord en de designs verkoopt ie in zijn webshop waardoor hij er belang bij heeft. Vind zijn filmpjes altijd wel vermakelijk, maar dit printen is eigenlijk ronduit belachelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
Na lang wikken en wegen besloten om niet de Bosch GTS 10XC te kopen, maar de Dewalt 7492.
Ik heb echter nog een twijfelpuntje..

Op de site van Dewalt wordt de zaag geadverteerd met een diameter zaagblad van 250mm.
Passen op dit apparaat ook zaagbladen van 254mm? 254mm is namelijk net wat beter beschikbaar.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Krijnemans schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:08:
Na lang wikken en wegen besloten om niet de Bosch GTS 10XC te kopen, maar de Dewalt 7492.

Op de site van Dewalt wordt de zaag geadverteerd met een diameter zaagblad van 250mm.
Passen op dit apparaat ook zaagbladen van 254mm? 254mm is namelijk net wat beter beschikbaar.

Iemand enig idee?
Ik denk dat het krap wordt voor je spouwmes, maar ik heb niet 't idee dat 250mm zo slecht verkrijgbaar is. Misschien iets minder dan de 10" zaagbladen, maar ik heb ook een redelijke selectie 250mm zaagbladen in de schuur, en mis niets.

|>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 15:40

Iemand enig idee?
Zolang de 250mm bladen gewoon beschikbaar zijn (wat ze volgens mij zijn) zou ik daar niet de keus van laten afhangen. Het is niet dat je elke week een nieuw zaagblad moet kopen toch?

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Uit de handleiding:
Technical Data
Blade diametermm250

[...]

Do not use saw blades that do not conform to the dimensions stated in the Technical Data.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:33
Onder andere ecotools heeft een hele selectie 250mm zaagbladen voor schappelijke prijzen. Ik zou daar niet mee gaan klooien.

Wat maakt de Dewalt beter dan de Bosch?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:26
henkie196 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:52:

[...]

Bedankt voor de tip, was er eigenlijk vanuit gegaan dat de automatische strippers niet goed met een mantel om konden gaan.
De maximale dikte van de kabel is wel beperkt. Deze doet zo'n 5mm max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 23:12

Iemand enig idee?
CMT maakt enkel 250mm zaagbladen en geen (of nauwelijks) 254 zaagbladen. CMT is een topmerk wat dat betreft dus lekker dat merk kopen als je voor de DeWalt gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krijnemans
simon schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Ik denk dat het krap wordt voor je spouwmes, maar ik heb niet 't idee dat 250mm zo slecht verkrijgbaar is. Misschien iets minder dan de 10" zaagbladen, maar ik heb ook een redelijke selectie 250mm zaagbladen in de schuur, en mis niets.
Bergdwerg schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Zolang de 250mm bladen gewoon beschikbaar zijn (wat ze volgens mij zijn) zou ik daar niet de keus van laten afhangen. Het is niet dat je elke week een nieuw zaagblad moet kopen toch?
TheJVH schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:16:
[...]

CMT maakt enkel 250mm zaagbladen en geen (of nauwelijks) 254 zaagbladen. CMT is een topmerk wat dat betreft dus lekker dat merk kopen als je voor de DeWalt gaat.
Allemaal hartelijk dank voor de reacties! Goeie tip van CMT. In mijn hoofd was 254mm toch echt de standaard maar begrijp dat dit gelukkig niet waar is :)
big bang schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:02:
Onder andere ecotools heeft een hele selectie 250mm zaagbladen voor schappelijke prijzen. Ik zou daar niet mee gaan klooien.

Wat maakt de Dewalt beter dan de Bosch?
Ik ben een Bosch fan, maar na urenlang filmpjes kijken en lezen vielen mij eigenlijk een aantal zaken op.
- De Bosch is lomper, maar de zaagcapaciteit is niet beter.
- De Bosch laat in verhouding veel meer zaagsel achter op het werkvlak en daarom heen.
- De Dewalt heeft m.i. een enorm goed systeem m.b.t. de 'fence'.
- De leesbaarheid van de meter op het apparaat is m.i. beter op de Dewalt.
- De Dewalt is in basis goedkoper dan de Bosch (wellicht wat aanbiedingen uitgezonderd).
- Dewalt heeft een betere zaagcapaciteit (edit)
- Bosch heeft een softstart, maar vind ik persoonlijk niet heel relevant.

Let op: dit is een persoonlijke mening :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56
Krijnemans schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:44:
[...]

[...]

[...]

Allemaal hartelijk dank voor de reacties! Goeie tip van CMT. In mijn hoofd was 254mm toch echt de standaard maar begrijp dat dit gelukkig niet waar is :)

[...]

Ik ben een Bosch fan, maar na urenlang filmpjes kijken en lezen vielen mij eigenlijk een aantal zaken op.
- De Bosch is lomper, maar de zaagcapaciteit is niet beter.
- De Bosch laat in verhouding veel meer zaagsel achter op het werkvlak en daarom heen.
- De Dewalt heeft m.i. een enorm goed systeem m.b.t. de 'fence'.
- De leesbaarheid van de meter op het apparaat is m.i. beter op de Dewalt.
- De Dewalt is in basis goedkoper dan de Bosch (wellicht wat aanbiedingen uitgezonderd).
- Dewalt heeft een betere zaagcapaciteit (edit)
- Bosch heeft een softstart, maar vind ik persoonlijk niet heel relevant.

Let op: dit is een persoonlijke mening :+
verder vind ik het een voordeel dat in de DeWalt de mitreslots meer standaard formaat zijn, daar past bijv. de Incra mitre gauge in, en kun je ook een makkelijker een slede voor maken met standaard onderdelen, en makkelijker featherbords voor kopen.
De Bosch schijnt afwijkende mitreslots te hebben (heb ik echter geen praktijk ervaring mee)

Dat was voor mij igg ook een belangrijke afweging om voor de DeWalt te kiezen (maar de prettige fence was de hoofd reden).
Enige jammere is dat het werkvlak niet magnetisch is, dus je kunt helaas geen magswitch featherbords gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 17:40
TheJVH schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Da's precies de kabel die ik bedoel. Ik leg de kabel altijd in de ergostrip (lange gedeelte), dicht knijpen, paar keer om zn as draaien dat de kabel wordt ingesneden, en dan de ergostrip iets terug halen, weer dichtknijpen en trekken. Dat laatste werkt alleen als je een klein stuk wil strippen (10cm oid), feitelijk trek je de huls gewoon van de 3 aders.

EDIT: Filmpje gemaakt
[YouTube: Ergostrip]
Dit is de oplossing ;)
Elk merk heeft wel zo'n kabelstripper. Moet echt niet veel kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 15-07-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Japie07 Zelf de waterpas genomen. Erg tevreden mee. Lekker stevig ding, maar niet te licht. Was fijne maat tussen de kleine en grote waterpassen die ik al heb.

Had nog liever de accu actie of de extra tool acties, maar soms kan je de aanschaf van je gereedschap niet timing als er hoge nood is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben in de markt voor een combihamer.

Gebruik: boren in kalkzandsteen, baksteen, af en toe beton, af en toe tegels afbikken met een bijtel, heel af en toe 25mm boren door een fundering. (het laatste doe ik door met een dunne boor te beginnen en steeds groter te boren)

Ik zit te twijfelen tussen de volgende machines:

BOSCH PROFESSIONAL GBH 2-28 F 3,2J
https://www.mastertools.n...28-f-boorhamer-0611267601

BOSCH PROFESSIONAL GBH 2-26 F 2,7J
https://www.mastertools.nl/bosch-blauw-gbh-2-26-f-boorhamer

Is meer slagkracht altijd beter, of is de lichtere machine beter geschikt om in zacht materiaal te boren zoals kalkzandsteen en baksteen zonder dat je alles direct in puin slaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

jhead22 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:15:
Is meer slagkracht altijd beter, of is de lichtere machine beter geschikt om in zacht materiaal te boren zoals kalkzandsteen en baksteen zonder dat je alles direct in puin slaat?
Voor kalkzandsteen en baksteen kan je de boorstand gebruiken. En liever meer slagkracht bij beton en beitelen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51

Gebruik: boren in kalkzandsteen, baksteen, af en toe beton, af en toe tegels afbikken met een bijtel, heel af en toe 25mm boren door een fundering. (het laatste doe ik door met een dunne boor te beginnen en steeds groter te boren)

Boorhamer is voor beton.

Voor steen gebruik je een klopboor (en je komt er vaak ook wel in met een gewone boormachine en geschikt goed boortje).

voor 25mm zou ik wel de -28 nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 23:12
bottom line schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Dit is de oplossing ;)
[YouTube: Kabels strippen | Jokari Kabelmes 35]
Ik heb ook zo'n off-brand jokari, maar die werkt imho lang niet zo goed als de ergostrip. Misschien omdat het een goedkope van de hornbach is, en de merkversie wel goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels

Simpel gezegd: nee. Als jij bij wijze van met een machine van 20J een 6mm gat poogt te boren in zacht materiaal is de kans ook aanwezig dat het een 60mm gat gaat worden :+

Beide machines zijn prima. Voor bijvoorbeeld dozenboren van 82mm is de 2-28 wel weer prettig t.o.v. de 2-26, maar goed, hoe vaak ga je dat nou doen, als dat dagelijkse kost is ben je weer beter af met een zwaardere machine daarvoor. Voor gewone gaten in kalkzandsteen etc is de 2-26 al overkill, maar niet zo erg dat je er geen normaal gaat meer mee kan maken hoor. Heb zelf de 2-28 (zoals velen hier) en die volstaat ook nog prima voor baksteen/kalkzandsteen, hoewel ik daar tegenwoordig zelf altijd de klopboor (accu) voor pak. Met het oog op 25mm in betonplaten is de 2-28 wel echt een aanrader, ik zou hem zelfs licht noemen daarvoor, maar het lukt wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 15-07-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Simpel gezegd: nee. Als jij bij wijze van met een machine van 20J een 6mm gat poogt te boren in zacht materiaal is de kans ook aanwezig dat het een 60mm gat gaat worden :+

Beide machines zijn prima. Voor bijvoorbeeld dozenboren van 82mm is de 2-28 wel weer prettig t.o.v. de 2-26, maar goed, hoe vaak ga je dat nou doen, als dat dagelijkse kost is ben je weer beter af met een zwaardere machine daarvoor. Voor gewone gaten in kalkzandsteen etc is de 2-26 al overkill, maar niet zo erg dat je er geen normaal gaat meer mee kan maken hoor. Heb zelf de 2-28 (zoals velen hier) en die volstaat ook nog prima voor baksteen/kalkzandsteen, hoewel ik daar tegenwoordig zelf altijd de klopboor (accu) voor pak. Met het oog op 25mm in betonplaten is de 2-28 wel echt een aanrader, ik zou hem zelfs licht noemen daarvoor, maar het lukt wel.
Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Tot nu toe heb ik altijd 25mm geboord met een bosch groen met 1,7J slagkracht. (daar ben je wel even mee bezig ;-) ) Ik doe het gelukkig maar heel af en toe. Dus dan denk ik dat de 2-26 ruim voldoende is voor mij. Ook dozen boren doe ik sporadisch en altjid in kalkzandsteen of gips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jhead22 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:41:
Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Tot nu toe heb ik altijd 25mm geboord met een bosch groen met 1,7J slagkracht. (daar ben je wel even mee bezig ;-) ) Ik doe het gelukkig maar heel af en toe. Dus dan denk ik dat de 2-26 ruim voldoende is voor mij. Ook dozen boren doe ik sporadisch en altjid in kalkzandsteen of gips.
Voor boren in kalkzandsteen heb je genoeg aan een gewone boormachine, baksteen een gewone boormachine of klopboor (afhankelijk van hoe hard de baksteen is, meestal lukt het ook wel met een gewone boormachine en een goede steenboor). Je kunt er natuurlijk ook met de boorhamer in gaan, maar dan in de gewone boorstand.

Qua boren in beton ga je met zowel de 2-28 en de 2-26 een flinke vooruitgang merken t.o.v. de boorhamer die je nu hebt met 1.7 J, want dat is wat onderbemeten voor hard beton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:49
Alles valt of staat met goeie boortjes. Mijn Bosch GSR 12v-35FC komt prima de bakstenen in met een goed Alpen boortje, met een setje van het Gamma huismerk lukt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
breagor schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:51:
[...]

verder vind ik het een voordeel dat in de DeWalt de mitreslots meer standaard formaat zijn, daar past bijv. de Incra mitre gauge in, en kun je ook een makkelijker een slede voor maken met standaard onderdelen, en makkelijker featherbords voor kopen.
De Bosch schijnt afwijkende mitreslots te hebben (heb ik echter geen praktijk ervaring mee)

Dat was voor mij igg ook een belangrijke afweging om voor de DeWalt te kiezen (maar de prettige fence was de hoofd reden).
Enige jammere is dat het werkvlak niet magnetisch is, dus je kunt helaas geen magswitch featherbords gebruiken.
Dat van het magnetische wist ik nog niet!
Weet nog niet of ik een andere mitre gauge ga nemen. Wel handig als het inderdaad een universele slot is. Eens kijken hoe ik dat met de mitre gauge en/of slede ga doen.. heb nog geen zaagtafel thuis dus ben wat dat betreft nog een noob :)
bottom line schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Dit is de oplossing ;)
[YouTube: Kabels strippen | Jokari Kabelmes 35]
Ik heb het kleine broertje/zusje van Jokari (voor de normale kabeldiameters) nu ca. 2,5 jaar en die werkt echt prima. Je kunt netjes de diepte instelllen en het strippen gaat lekker snel! Verwacht dat die voor de grotere diameters net zo prima werkt.

Voor jouw beoogd gebruik inderdaad de 26 nemen. Less is more in dit geval. Ik boor in dat soort materialen trouwens gewoon met mijn accuboormachine (zonder klopstand). Daarvoor gebruik ik de boortjes van Bosch (https://www.conrad.nl/p/c...h=1&vat=true&insert_kz=8J)

Die heb ik wat sneller bij de hand en die gaan er als boter doorheen bij mij thuis (kalkzandsteen en veldbrandstenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 10:44
Ik zie toevallig een rode radio op de Makita site voorbijkomen. Vette kleur wel, hopelijk komen ze met meer kleuren die in Japan wel beschikbaar zijn en op meerdere machines dan enkel radio's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2lHd8vWgji_LcC537OhklTtoGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i86ztukAI7cCgFoXPCrbhYJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 17-06 10:20
Basfr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:21:
In het kader van bovenstaande: hoe bewaren jullie je gereedschap, zeker als er een combi van meerdere merken/type boxen aanwezig is?
Stapelen? In een (lade)kast? Gewoon random ergens weggemoffeld?

Een stapel aan elkaar geklikte boxen ziet er natuurlijk gelikt uit (en dat was vooralsnog mijn voornaamste reden om het bij Bosch blauw te houden), maar het lijkt me niet echt praktisch als je niet de bovenste box moet hebben.
Het lijkt me ook dat zo’n toren al gauw te zwaar wordt om te tillen, mocht je ze zo willen transporteren.
Alle machines met bijbehorende accessoires in een dedicated koffer (TSTAK, L-Box, L-case en 'gewone' systeemkoffers). Voor elektrisch gereedschap dat in doos kwam, heb ik universele kunststof koffertjes aangeschaft.

De koffers staan verticaal (de hoge gewoon op de bodem). Dymo-strookje erop zodat ik makkelijk kan zien welke koffer ik van de plank wil halen.

Een basisset handgereedschap met het wat grovere en grotere spul zit in een grote koffer van DeWalt, het kleine spul enigszins geclusterd in de tray.

Ik ben ooit begonnen met DeWalt-accugereedschap en ben toen (dus) verder gegaan met TSTAK. Die bevielen (en bevallen) dermate goed, dat ik inmiddels een stapeltje lade-koffers (deze en deze) heb met gesorteerd handgereedschap. Die zijn gestapeld (en gekoppeld), maar alles is dus direct bereikbaar zonder af te stapelen.

Daar bovenop staan nog 2 koffers met klein elektrisch gereedschap (leidingzoeker, laserafstandsmeter, graveerpen), bitsets, borensets en ander spul, alles in cassette/case. Alleen de bovenste 2 moet ik er dus wel eens afhalen.

De hele stapel laat zich wel schuiven (plavuizen) in het hok waar die staat, maar is te hoog (en te zwaar) om te tillen (laat staat de trap op of af). Een kist of 2 gaat nog wel, maar is niet heel erg praktisch. De DS300 is niet echt te tillen; loeizwaar 8)

Als ik klus en en om het huis, verzamel ik her en der de apparaten en het handgereedschap wat ik nodig heb ik een open kist.

Ja, koffers nemen ruimte in, maar ik vind het overzichtelijk, makkelijk te vinden, makkelijk bereikbaar, (individueel) makkelijk te voervoeren en veilig; alles blijft heel, schoon en compleet. Als ik eens wat nodig heb of uitleen, kan ik zo 1 koffer van de plank halen en weet ik dat alles wat erbij hoort erbij zit :*)

Zodra ik wat meer klusruimte heb, wil ik nog wel eens een eenvoudige versie van de schappenkast van Twijfels in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" zodat alles op 1 plek staat :Y

[ Voor 5% gewijzigd door wheel op 15-07-2021 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
MMatthijsV schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
Hebben jullie tips om speedboren op te bergen? Ik zoek iets van een koker of een klein doosje zodat het niet los in de koffer ligt. Liever geen elastiekje ofzo. Zoiets als dit zou top zijn, zou dat wat kunnen zijn? [Afbeelding]
DeWalt heeft een setje (DT7943) in een case die wel wat wegheeft van het Bosch-exemplaar die je noemde:
Afbeeldingslocatie: https://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/DT7943B.jpg

Als je je Bosch-boren in een DeWalt-case zou willen opbergen, kun je deze (of zoiets) misschien ook los krijgen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even over het opbergen.. L Boxxen passen precies in een Ikea Pax kast van 50 breed en 38 diep. Systainers zijn iets kleiner dus die passen ook.

Gebruikte kast op Marktplaats gekocht, zo heb ik het nu in de berging staan. Voorheen moest ik altijd koffers van elkaar af stapelen of achter een ander vandaan pakken, dit is zoveel fijner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y99p-EZWzpUOPtEnsl0xQxPk9Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7ruu3A1Y9NLLBD5MuTRRpEB.jpg?f=fotoalbum_large

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-06 13:18
Ik ben op zoek naar een schuurmachine om eens in de zoveel tijd wat grover hout vlak te maken. Ik gebruik nu een oudere Metabo vlakschuurmachine maar dit gaat toch wat te langzaam. Ben nu bijvoorbeeld met pallets bezig; het duurt echt lang voordat die met 60 grit glad zijn.

Nu twijfel ik tussen een excentrische en een bandschuurmachine (beide met stekker), die ik naast de vlakschuurder voor grovere taken kan gebruiken. Voordeel van de bandschuurmachine is dat hij een stuk sneller schuurt (naar mijn weten). En hij kan in de bankschroef dienen als tafel schuurmachine. Aan de andere kant is een bandschuurmachine beperkt inzetbaar tov de excentrische. Ik heb alleen zelf geen ervaring met de excentrische, dus ik weet niet waarvoor die allemaal goed te gebruiken is.

Wat is jullie ervaring hiermee? Als je naast een vlakschuurmachine één andere mocht kopen, welke zou dat dan zijn?

Ik ben er ook nog niet helemaal uit voor welk merk ik zal gaan. Ik klus een aantal keer in het jaar, dus wordt niet heel vaak gebruikt. Ik heb nu een boormachine van Bosch groen en die bevalt prima, dus ik dacht zelf aan Bosch groen, Makita MT of een andere 'bouwmarkt lijn' van Makita. Dat lijkt mij voor mijn gebruik prima toch, of raden jullie toch wel profi spullen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aojudo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:27:
Ben nu bijvoorbeeld met pallets bezig;
Ik mik dat soort hout altijd eerst door de van diktebank of over de schaafbank (of ik haal er een al dan niet electrische schaaf overheen)
Van ruw naar glad met schuren moet schuren wel een beetje je hobby zijn. :+

[ Voor 62% gewijzigd door twain4me op 15-07-2021 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:44

inhico

pw

@aojudo
profi spullen zijn zelden nodig voor de doe het zelver, zelfs voor de prof lang niet altijd. Tegelijkertijd werkt dat profi-spul vaak net wat prettiger en het gaat minder snel kapot. Uitzondering is wellicht iets als Parkside: goedkope apparatuur, maar behoorlijke kwaliteit. Bij schuurmachines lijkt het allemaal wat minder van belang. Maar juist hier heb ik gedoe gehad met een goedkope Black&Decker die het schuurpapier niet goed vastklemde. En daarvoor een B&D die vrij snel kapot was (wel na intensief gebruik). Het lijkt me dat een groene Bosch prima voldoet. Mijn huidige schuurmachines zijn van Metabo (excentrisch) en Makita (vlak) en vooral die Metabo is erg goed. Ik heb ook nog een kleine Festool bandschuurmachine tot mijn beschikking, ook niet onaardig, maar gebruik ik weinig.

En dan jouw vraag: ik zou kiezen voor een excentrische naast je vlakschuurmachine. Alleen een bandschuurmachine nemen als je die persé nodig hebt. Die dingen schuren goed, maar zijn vooral geschikt voor lomp werk. Je beschadigt je hout vrij makkelijk. Een excentrische schuurmachine is net wat minder lomp en bij goed gebruik niet snel schade aan je werk. Voor het fijne werk heb je vlak/delta/multitool, of het nobele handwerk.

Toevoeging: ik heb ruwe houten eiken planken, gezaagd met een lintzaag, heel mooi glad gekregen met een excentrische schuurmachine in 5-6 gangen: beginnend met korrel 40 en eindigend met 400. Had waarschijnlijk ook wel gekund met 2 gangen minder. De grootste slag sla je met de eerste gang.

[ Voor 10% gewijzigd door inhico op 15-07-2021 19:03 ]

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Nu online

Floor-is

5.2

Ik zou een elektrische schaaf overwegen eerlijk gezegd. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Als je 3x pj klust, zou ik mn tijd liever besteden aan een leuker klusje dan pallethout schuren. 5 euro besparen op hout, machine van 100 euro kopen en een halve dag werk. En dan nog steeds lelijk hout hebben

Gewoon beginnen met goed hout en dan er een leuk projectje van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
twain4me schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Ik mik dat soort hout altijd eerst door de van diktebank of over de schaafbank (of ik haal er een al dan niet electrische schaaf overheen)
Van ruw naar glad met schuren moet schuren wel een beetje je hobby zijn. :+
Het hoeft ook niet vlak of perfect haaks, als het maar prettiger is om aan te raken. Vandiktebank is dus niet echt nodig.
inhico schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:53:
@aojudo
profi spullen zijn zelden nodig voor de doe het zelver, zelfs voor de prof lang niet altijd. Tegelijkertijd werkt dat profi-spul vaak net wat prettiger en het gaat minder snel kapot. Uitzondering is wellicht iets als Parkside: goedkope apparatuur, maar behoorlijke kwaliteit. Bij schuurmachines lijkt het allemaal wat minder van belang. Maar juist hier heb ik gedoe gehad met een goedkope Black&Decker die het schuurpapier niet goed vastklemde. En daarvoor een B&D die vrij snel kapot was (wel na intensief gebruik). Het lijkt me dat een groene Bosch prima voldoet. Mijn huidige schuurmachines zijn van Metabo (excentrisch) en Makita (vlak) en vooral die Metabo is erg goed. Ik heb ook nog een kleine Festool bandschuurmachine tot mijn beschikking, ook niet onaardig, maar gebruik ik weinig.

En dan jouw vraag: ik zou kiezen voor een excentrische naast je vlakschuurmachine. Alleen een bandschuurmachine nemen als je die persé nodig hebt. Die dingen schuren goed, maar zijn vooral geschikt voor lomp werk. Je beschadigt je hout vrij makkelijk. Een excentrische schuurmachine is net wat minder lomp en bij goed gebruik niet snel schade aan je werk. Voor het fijne werk heb je vlak/delta/multitool, of het nobele handwerk.

Toevoeging: ik heb ruwe houten eiken planken, gezaagd met een lintzaag, heel mooi glad gekregen met een excentrische schuurmachine in 5-6 gangen: beginnend met korrel 40 en eindigend met 400. Had waarschijnlijk ook wel gekund met 2 gangen minder. De grootste slag sla je met de eerste gang.
Aangezien ik het niet heel vaak gebruik zal ik dan inderdaad niet voor profi gaan. Heb jij toevallig de Metabo FSX200? Een metabo voor de prijs van een bosch groen, dat lijkt niet heel verkeerd :P De bandschuurmachine zou ik voor de rest niet veel nodig hebben, dus dan is een excentrische de betere keus. Gebruik jij een 125 of 150mm variant?
Floor-is schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:43:
Ik zou een elektrische schaaf overwegen eerlijk gezegd. :)
Ik ben ook wel eens met de handschaaf bezig geweest, maar vind dat altijd onhandig met noesten in het hout. Heb je daar met een elektrische schaaf net zoveel last van? Dan zou dat geen optie zijn voor mij.
Raymond schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:10:
Als je 3x pj klust, zou ik mn tijd liever besteden aan een leuker klusje dan pallethout schuren. 5 euro besparen op hout, machine van 100 euro kopen en een halve dag werk. En dan nog steeds lelijk hout hebben

Gewoon beginnen met goed hout en dan er een leuk projectje van maken
Ik ben nu bezig met een bureautje waar de pallets intact blijven voor een industriële look, vandaar de keuze voor pallethout. In een ander geval is het niet de handigste optie inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

aojudo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:19:
[...]

Het hoeft ook niet vlak of perfect haaks, als het maar prettiger is om aan te raken. Vandiktebank is dus niet echt nodig.
99% van de "speelgoedjes" die in de topic voorbij komen waren niet echt nodig :P

[...]
Ik ben ook wel eens met de handschaaf bezig geweest, maar vind dat altijd onhandig met noesten in het hout. Heb je daar met een elektrische schaaf net zoveel last van? Dan zou dat geen optie zijn voor mij.
Jij waarschijnlijk minder, elektrich geeft door de draaiende actie wel wat meer kans op stukjes uit de (k)noest/kwast breken, en je krijgt nogwel eens een beetje golf in het hout omdat net voor en net na de knoest het hout zoveel zachter is als de knoest zelf. maar wat voor handschaaf heb je? Met een goed afgestelde scherpe handschaaf is een (k)noest eigenlijk geen probleem.
Scherpe beitel en een kleine afname dan ben je al een eind op weg een relatief "zware" blokschaaf werkt dan nog net wat lekkerder (bv een stanley nr 5)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-07-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Aangezien ik het niet heel vaak gebruik zal ik dan inderdaad niet voor profi gaan. Heb jij toevallig de Metabo FSX200? Een metabo voor de prijs van een bosch groen, dat lijkt niet heel verkeerd :P De bandschuurmachine zou ik voor de rest niet veel nodig hebben, dus dan is een excentrische de betere keus. Gebruik jij een 125 of 150mm variant?
Was even zoeken..., maar ik heb een SXE 3125. Dat is een 125mm versie. Als ik me niet vergis is het verschil met de 150mm versie (SXE3150) alleen de schuurzool. Alleen een losse schuurzool nabestellen is denk ik duurder dan meteen gaan voor een 150mm.
Edit: ik zie zojuist dat bij gereedschapscentrum de 3150 goedkoper is dan de 3125 (heb niet alle details gecheckt). Maar nog steeds een stuk duurder dan die FSX200.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@aojudo die fsx200 heb ik toevallig net besteld maar nog niet gebruikt. Hopelijk dit weekend tijd voor, zal je de bevindingen laten weten. Moet ook nog een adapter hebben voor de stofzuiger trouwens

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
twain4me schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:33:

Jij waarschijnlijk minder, elektrich geeft door de draaiende actie wel wat meer kans op stukjes uit de (k)noest/kwast breken, en je krijgt nogwel eens een beetje golf in het hout omdat net voor en net na de knoest het hout zoveel zachter is als de knoest zelf. maar wat voor handschaaf heb je? Met een goed afgestelde scherpe handschaaf is een (k)noest eigenlijk geen probleem.
Scherpe beitel en een kleine afname dan ben je al een eind op weg een relatief "zware" blokschaaf werkt dan nog net wat lekkerder (bv een stanley nr 5)
Ik heb een Nooitgedagt blokschaaf, niet zo'n zware schaaf inderdaad. Ook chipt de beitel relatief snel, waardoor ik hem vaak moet slijpen. Vandaar de keuze voor een schuurmachine. Misschien zijn de beitels van een elektrische schaaf van betere kwaliteit dan in die Nooitgedacht. Ik denk alleen dat ik een elektrische schaaf voor de rest niet zo vaak nodig heb.
inhico schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Was even zoeken..., maar ik heb een SXE 3125. Dat is een 125mm versie. Als ik me niet vergis is het verschil met de 150mm versie (SXE3150) alleen de schuurzool. Alleen een losse schuurzool nabestellen is denk ik duurder dan meteen gaan voor een 150mm.
Edit: ik zie zojuist dat bij gereedschapscentrum de 3150 goedkoper is dan de 3125 (heb niet alle details gecheckt). Maar nog steeds een stuk duurder dan die FSX200.
Die ziet er goed uit. Had jij liever een 150mm gehad of is deze maat prima? Hij komt alleen zonder koffer, wat ik altijd onhandig vind. Wel heeft ie een regelbaar toerental, voegt dat veel toe? Dat zou wat zijn om op te letten, de FSX200 bijvoorbeeld heeft dat niet.
Shadow_Agent schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:38:
@aojudo die fsx200 heb ik toevallig net besteld maar nog niet gebruikt. Hopelijk dit weekend tijd voor, zal je de bevindingen laten weten. Moet ook nog een adapter hebben voor de stofzuiger trouwens
Laat maar horen, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:44
Hallo

Ik ben op zoek naar een accuschroefboormachine om gedurende het ganse bouwproces mee overweg te kunnen. En nadien voor de nodige huis- en tuinklussen. Op het werk hebben ze een DHP481 van Makita. Mijn collega's zijn hier zeer tevreden van maar ik vind dat hij toch wel wat zwaar in de hand ligt. Ik vermoed dat een dergelijk toestel ook mijn bedoelingen te ver boven gaat. Ze raden mij wel Makita aan voor de kwaliteit van de toestellen en batterijen. Ze geven ook mee dat het best met een borstelloze motor is.

Aangezien ikzelf nog niet zo heel veel een boormachine gebruikt heb, ken ik er helemaal niets van. Wat is genoeg koppel voor zacht en hard, hoeveel moet het toerental zijn,... Het is moeilijk de toestellen te vergelijken als je niet weet wat die waardes inhouden. Kan iemand me op weg helpen of toestel aanraden?

Ik koop liever iets duurder maar waar ik de rest van mijn dagen goed mee ben dan goedkoop en na vijf jaar een nieuwe te moeten halen.

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Tomovich op 16-07-2021 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@aojudo Ik heb die 125 niet vergeleken met een 150, maar ik kom niks tekort met de 125. Ik kan me voorstellen dat een 150 net wat sneller werkt, maar of het veel uitmaakt vraag ik me af. Ik zou het vooral van de kosten laten afhangen.

Wat betreft toerental: ik gebruik meestal de hoogste stand. Alleen als er verf/lak of zoiets moet worden weggeschuurd een wat lager toerental om te voorkomen dat de verf "smelt" en het schuurpapier dichtloopt. Gaat het wel wat langzamer, maar hoef je schuurpapier te vervangen.

Overigens nog wat info over typen schuurmachines van Peter Millard: https://youtu.be/uBSOan7D1Ow

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tomovich schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 06:23:
… maar ik vind dat hij toch wel wat zwaar in de hand ligt.
Veel lichter wordt het niet voor dergelijke machines. Tenzij je echt voor schroefmachientjes gaat die alleen wat schroefjes kunnen draaien. Deze machine kan ook lekker boren, instelbare slipkoppeling en hij is kort. De meeste machines zijn van voorkant boorkop tot achterkant een stukje langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:05:
Veel lichter wordt het niet voor dergelijke machines. Tenzij je echt voor schroefmachientjes gaat die alleen wat schroefjes kunnen draaien. Deze machine kan ook lekker boren, instelbare slipkoppeling en hij is kort. De meeste machines zijn van voorkant boorkop tot achterkant een stukje langer.
Voor dergelijke machines. Maar als hij een 18V te zwaar vindt, waarom dan niet naar een 10.8 / 12 V machine kijken? Ik weet niet wat @Tomovich bedoelt met het bouw proces, maar voor gemiddelde huis en tuin klussen voldoet een goede 12V machine heel goed. Tenzij het bouw proces dikke schroeven zonder voorboren direct in dikke balken voorschrijft, zal een 12V machine waarschijnlijk daar ook wel voor volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Hallo

Ik ben op zoek naar een accuschroefboormachine om gedurende het ganse bouwproces mee overweg te kunnen. En nadien voor de nodige huis- en tuinklussen. Op het werk hebben ze een DHP481 van Makita. Mijn collega's zijn hier zeer tevreden van maar ik vind dat hij toch wel wat zwaar in de hand ligt. Ik vermoed dat een dergelijk toestel ook mijn bedoelingen te ver boven gaat. Ze raden mij wel Makita aan voor de kwaliteit van de toestellen en batterijen. Ze geven ook mee dat het best met een borstelloze motor is.

Aangezien ikzelf nog niet zo heel veel een boormachine gebruikt heb, ken ik er helemaal niets van. Wat is genoeg koppel voor zacht en hard, hoeveel moet het toerental zijn,... Het is moeilijk de toestellen te vergelijken als je niet weet wat die waardes inhouden. Kan iemand me op weg helpen of toestel aanraden?

Ik koop liever iets duurder maar waar ik de rest van mijn dagen goed mee ben dan goedkoop en na vijf jaar een nieuwe te moeten halen.

Alvast bedankt!
Borstelloos is fijn, maar of je de voordelen ervan ooit gaat merken is de vraag. En er zijn zat goede schroefboren: Makita, Bosch, Metabo, DeWalt, Milwaukee. Maar waarschijnlijk voldoen Bosch groen en Parkside (etc) ook prima. Ik heb ervaring met Makita, Bosch, Metabo en Parkside en ze doen het allemaal prima (vond de Bosch het minste, maar heeft weinig met kwaliteit te maken. Helpt niet echt zo, he...

Paar overwegingen:
Als je kiest voor een goedkopere (bijv Parkside) kun je bekijken wat je zelf het belangrijkst vindt en dan eventueel later een ander apparaat kopen. Ik heb ooit even snel een Parkside 18V gehaald en dat ding is niet kapot te krijgen en werkt prettig. Gebruik hem nog steeds als tweede machine.

Ben je van plan meer apparaten te kopen, dan kan de keuze voor een accusysteem een rol spelen. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk. En je kunt het ook andersom benaderen: met de keuze van je accuboor kies je voor een accu-ecosysteem.
18V is het meest krachtig en lijkt een beetje standaard te worden. Voor boren in muren en lange/dikke schroeven in hardhout is dat nuttig. Voor veel klussen volstaat ook 12V: en die zijn meestal wat handzamer en lichter.
Toerental is niet zo belangrijk en ik verwacht ook niet veel verschillen tussen de machines. En koppel: voor normaal gebruik is 30 tot 50 Nm voldoende. Voor alleen lichte schroefwerkzaamheden is zo'n 25 Nm genoeg.
Er zijn ook accuschroefmachines met klopfunctie. Kan handig zijn voor boren in muren (baksteen). Maar die hebben als nadeel dat er vaak wat speling in de kop zit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Ik zou toch liever voor 18V gaan omdat dit me naar later toe het meeste uitbreidmogelijkheden biedt. Of het lijkt me toch zo.

Als ik zoek op de DHP481 dan denk ik dat dit eerder het topmodel is. Het heeft bijvoorbeeld een hard koppel van 115 Nm en in vergelijking met andere machines is dit toch veel. Of hecht ik hier te veel belang aan? Ik dacht dat als het koppel wat minder was, en andere specificaties ook dat het gewicht dan ook misschien zou zakken. Begrijp ik het dan goed dat het gewicht eigenlijk vooral bepaald wordt door het batterijplatform: 12V, 18V,...?

Toestel zal gebruikt worden om te boren in snelbouwsteen en baksteen, vijzen aan te draaien in pluggen en houten terras,... Voor de echt zware boringen in beton kan ik de boorhamer van het werk gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Tomovich schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:35:
Ik zou toch liever voor 18V gaan omdat dit me naar later toe het meeste uitbreidmogelijkheden biedt. Of het lijkt me toch zo.

Als ik zoek op de DHP481 dan denk ik dat dit eerder het topmodel is. Het heeft bijvoorbeeld een hard koppel van 115 Nm en in vergelijking met andere machines is dit toch veel. Of hecht ik hier te veel belang aan? Ik dacht dat als het koppel wat minder was, en andere specificaties ook dat het gewicht dan ook misschien zou zakken. Begrijp ik het dan goed dat het gewicht eigenlijk vooral bepaald wordt door het batterijplatform: 12V, 18V,...?

Toestel zal gebruikt worden om te boren in snelbouwsteen en baksteen, vijzen aan te draaien in pluggen en houten terras,... Voor de echt zware boringen in beton kan ik de boorhamer van het werk gebruiken.
115 Nm is inderdaad vrij lomp, in veel gevallen naar mijn mening ook echt teveel van het goede wat negatief uitpakt. Die machines zijn zwaar wat het werken al minder prettig maakt en hebben zo'n hoog koppel dat bijvoorbeeld een IKEA kastje in elkaar zetten er een ramp mee is. Daar is een hele lichte machine veel beter voor.

Gewicht etc zit inderdaad deels aan 12V / 18V vast. De 12V machines zijn in algemene zin een stukje kleiner, lichter en minder sterk. Persoonlijk gebruik ik de 12V machines (Bosch i.p.v. Makita maar soit) veel meer dan de 18V machines.

Als ik het in klasses in zou moeten delen:
  • 12V, koppel rond 30Nm: perfect voor de kleinere klussen in huis en schroeven t/m 4mm, ik gebruik ze 90% van de tijd
  • 18V, koppel rond 60Nm: mooie allrounders, stukje zwaarder dan de 12V wat met de kleine klusjes net minder fijn werkt, maar als er budget is voor maar 1 machine is dit de beste keuze
  • 18V, koppel 100Nm+: voor het lompe werk als grote tellerkopschroeven, grote diameter gaten met slangenboren etc, HSB ruwbouw. Voor een DHZ'er is dit in 95% van de gevallen overkill en werkt het minder prettig dan bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met 115Nm een ikea kast in elkaar zetten is geen goed idee nee _O-
Ooit van een instelbare slip gehoord? Zit er niet voor niks op (gewone accutol dan, niet op een slagschroevendraaier).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:27:
Met 115Nm een ikea kast in elkaar zetten is geen goed idee nee _O-
Ooit van een instelbare slip gehoord? Zit er niet voor niks op (gewone accutol dan, niet op een slagschroevendraaier).
Voor Ikea kasten is vaak de 20 Nm (soft) stand van m'n 12V machine al te veel. En slipkoppeling werkt in mijn ervaring ook niet geweldig. Ene schroef heb je een setting nodig, andere gat een andere setting, is nooit zo consistent met Ikea spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:50

Tjark

DON'T PANIC

Ik ben op zoek naar een schuurmachine om eens in de zoveel tijd wat grover hout vlak te maken.
...

Wat is jullie ervaring hiermee? Als je naast een vlakschuurmachine één andere mocht kopen, welke zou dat dan zijn?
Ik zou dan idd een excentrische schuurmachine doen, maar als je toch vaak(er) grof hout doet: koop voor 4 tientjes een bandschuurmachine bv lidl. Korrel 80 er op en je maakt 't in no-time glad genoeg dat je daarna met een excenter er maar eventjes overheen hoeft te gaan.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Hallo

Alvast bedankt!
Ik klus regelmatig en heb altijd genoeg gehad aan mijn 12V accuschroefmachine. Ik heb deze set:

pricewatch: Bosch GSR 12V-35 FC Professional (met 2x3,0Ah accu's en L-Boxx)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
inhico schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 06:47:
@aojudo Ik heb die 125 niet vergeleken met een 150, maar ik kom niks tekort met de 125. Ik kan me voorstellen dat een 150 net wat sneller werkt, maar of het veel uitmaakt vraag ik me af. Ik zou het vooral van de kosten laten afhangen.

Wat betreft toerental: ik gebruik meestal de hoogste stand. Alleen als er verf/lak of zoiets moet worden weggeschuurd een wat lager toerental om te voorkomen dat de verf "smelt" en het schuurpapier dichtloopt. Gaat het wel wat langzamer, maar hoef je schuurpapier te vervangen.

Overigens nog wat info over typen schuurmachines van Peter Millard: https://youtu.be/uBSOan7D1Ow
Oke dan zal ik niet zo op de diameter letten, maar vooral op merk en prijs. Ik ga dan wel voor een met regelbare snelheid, dat zal nog wel eens van pas komen. Filmpje kende ik uit de openingspost :P was inderdaad handige info!
Tjark schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:56:
[...]

Ik zou dan idd een excentrische schuurmachine doen, maar als je toch vaak(er) grof hout doet: koop voor 4 tientjes een bandschuurmachine bv lidl. Korrel 80 er op en je maakt 't in no-time glad genoeg dat je daarna met een excenter er maar eventjes overheen hoeft te gaan.
Na al jullie advies lijkt dit mij inderdaad de beste oplossing: ik koop een 'mooie' excentrische machine en als het allemaal niet snel genoeg gaat haal ik die Parkside bandschuurmachine bij de Lidl. Bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:50

Als je waarde hecht aan uitbreidmogelijkheden zou je idd voor de 18v serie van makita kunnen gaan, goed en enorm assortiment 18v machines. In tegenstelling tot bv bosch ook groot assortiment tuinmachines.
Let op dat je wel voor het LXT systeem gaat en niet voor de bouwmarkt serie met de zwart met witte accu's.

voor je beeldvorming....een 50Nm trekt beetje schroef al dwars door de zachte hout soorten heen en kan je pols al behoorlijk blesseren bij vast slaan.
Als je veel koppel wilt kijk dan voor een set met slagschroefmachine. prettiger werken 1 machine voor boren en 1 voor schroeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 17:35

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een dws774 tijdje geleden gekocht. Aangezien er best wel vaak mensen hier in dit topic daar interesse in tonen deel ik mijn ervarigen.

Prima ding, zaagt als een malle. Paar dingen
- Die schaduwzaaglijn is leuk, maar als het licht is zie je daar geen reet van. Ik heb nu een gordijntje opgehangen in mijn werkplaats :P
- Redelijk accuraar maar voor 30 euro een digitale hellinghoekmeter erbij is wel handig.
- De veiligheidskap gaat, in tegenstelling tot. bijv de bosch's handmatig open door de trekker, en niet als je het ding omlaag beweegt. Dat vergt enige handigheid en is ook wat onveiliger naar mijn idee. Als ik klaar ben met zagen en hem weer omhoog doe gaat de kap niet vanzelf weer dicht. Dan moet ik de trekker ook loslaten.
- Super lekker compact!
- Instellen gaat heel mooi en makkelijk
- standaard bosch gas stofzuigerslang gaat er probleemloos op zonder adapter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl5FE8AdT5kj6rYxu5pMZDImeCs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Off50ArKaSQ40pM3ffnwM2U3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door bonzz.netninja op 16-07-2021 10:58 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Heb zonet eens wat meer gekeken naar het assortiment van Makita en denk dat de DHP482 en DHP484 wel iets zouden zijn. Lijken me erg vergelijkbare machines en rond de 60Nm waarvan sprake door Twijfels.
hansvk schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Ik klus regelmatig en heb altijd genoeg gehad aan mijn 12V accuschroefmachine. Ik heb deze set:

pricewatch: Bosch GSR 12V-35 FC Professional (met 2x3,0Ah accu's en L-Boxx)
Lijkt me wel handig met die verschillende boorkoppen. Gebruik je dit veel?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomovich op 16-07-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
@Tomovich De boorhouder en bithouder regelmatig. De haakse en excentrische opzetstukken niet, maar is wel eens een uitkomst geweest.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38
bonzz.netninja schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:56:
Ik heb een dws774 tijdje geleden gekocht. Aangezien er best wel vaak mensen hier in dit topic daar interesse in tonen deel ik mijn ervarigen.
[...]
Dank voor de review! De verstekhoek is ook af te stellen. (met de bijgeleverde sleutel, 2x45 moet 90 geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:25:
@Tomovich De boorhouder en bithouder regelmatig. De haakse en excentrische opzetstukken niet, maar is wel eens een uitkomst geweest.
Ik gebruik de excenter stiekem best vaak, superhandig als je dicht langs een wandje moet schroeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
bonzz.netninja schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:56:

Prima ding, zaagt als een malle. Paar dingen
- Die schaduwzaaglijn is leuk, maar als het licht is zie je daar geen reet van. Ik heb nu een gordijntje opgehangen in mijn werkplaats :P
- Redelijk accuraar maar voor 30 euro een digitale hellinghoekmeter erbij is wel handig.
- De veiligheidskap gaat, in tegenstelling tot. bijv de bosch's handmatig open door de trekker, en niet als je het ding omlaag beweegt. Dat vergt enige handigheid en is ook wat onveiliger naar mijn idee. Als ik klaar ben met zagen en hem weer omhoog doe gaat de kap niet vanzelf weer dicht. Dan moet ik de trekker ook loslaten.
- Super lekker compact!
- Instellen gaat heel mooi en makkelijk
- standaard bosch gas stofzuigerslang gaat er probleemloos op zonder adapter

[Afbeelding]
Voor 39 euro is er een set te koop die er voor zorgt dat je op alle 3 de punten stofafzuiging hebt.

Die set is compatible met mijn 777, maar past volgens mij ook op een 774. Ik moet hem nog bestellen, dan doe ik ook wel even een review :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, een van mijn beste vrienden gaat emigreren.... en ik heb zijn kapex al staan. Ga die niet voor nop krijgen (denk ik...) maar kan hem wel overnemen.

Idem voor zijn MFT tafel/werkbank die we zelf gebouwd hebben, zijn CTL Midi, zijn betonhamer (ook groen met grijs), zijn corpusklemmen. En hij heeft een dh330 vandiktebank (jaja de metabo) met stofzuiger (spa1200).

Ik twijfel over die vandikte bank, op zich is het recht en vlak kunnen maken van hout handig, maar vraag me af of een vlak(!)vandiktebank niet veel handiger is. Wil volgend jaar voor een nieuw huis mijn eigen tuinset en wellicht een hekje ed maken, dan is hout kunnen vlakken op zich wel handig.

Spul is een jaar oud, allemaal. Kapex is gebruikt, zit een irritant deukje in een van de geleiders (het ruitertje moet je met wat geweld doordrukken) ... maar dit zou wel eens betekenen dat mijn hele wenslijst zo'n beetje in een keer gevuld is. Ik koop 2e hands liever alleen van mensen die ik ken, en anders gewoon nieuw. Bij Festool is 2e hands dusdanig duur vergeleken met nieuw dat je gewoon niet wil dat er iets verhufterd aan is (2x wat 2e hands gekocht, 2x toch wat puntjes gevonden na de transactie). Aan de andere kant kost dit setje ook 2e hands gewoon een pokkesmak geld (niet besproken maar de nieuwprijs is 4 mille aan gereedschap).

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 16-07-2021 12:05 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:

Ik twijfel over die vandikte bank, op zich is het recht en vlak kunnen maken van hout handig, maar vraag me af of een vlak(!)vandiktebank niet veel handiger is. Wil volgend jaar voor een nieuw huis mijn eigen tuinset en wellicht een hekje ed maken, dan is hout kunnen vlakken op zich wel handig.
Eigenlijk is het op ruwe maat zagen, dan vlak maken , dan haaks en dan op maat (op dikte)

in de hobby sfeer gebruik ik vlak en haaks eigenlijk bijna niet omdat ik maar weinig echt ruw hout gebruik.. het is eerder een bestaand vlak en haaks stuk hout op een andere maat maken. of bv 0,5mm van een stapel eiken vloer planken af halen. en dat soort dingen kan de van dikte bank eventueel in combinatie met de cirkelzaagtafel heel erg goed.

Maar in basis kan je eigenlijk niet helemaal zonder vlak en haaks maken. maar het is dus met name afhankelijk van je "inkoop" van hout. Een beetje smokkelen kan ook wel, niet zo lang geleden een bak pallet hout wat iemand wilde gebruiken als rachels.(maar dan zonder 4 miljoen splinters.) Gewoon alle 4 de kanten door de van dikte bank, zodat de splinters weg waren en het min of meer uniform was in maat. Maar ik zou er geen winkelhaak tegen houden om te kijken of het wel 100% haaks is :+

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 16-07-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:40:
[...]

Eigenlijk is het op ruwe maat zagen, dan vlak maken , dan haaks en dan op maat (op dikte)
Yup.
in de hobby sfeer gebruik ik vlak en haaks eigenlijk bijna niet omdat ik maar weinig echt ruw hout gebruik.. het is eerder een bestaand vlak en haaks stuk hout op een andere maat maken. of bv 0,5mm van een stapel eiken vloer planken af halen. en dat soort dingen kan de van dikte bank eventueel in combinatie met de cirkelzaagtafel heel erg goed.
Mijn ervaring tot nu toe met het hout dat ik heb gehad is dat het erg vaak net-niet klopt. Of niet helemaal haaks, of niet helemaal recht, balken iets getordeerd of iets doorbuigend.
Plaatmateriaal zaag ik altijd even haaks, dat is het punt niet. Ik maakte van de week een frame voor een kastje met balkjes die op het oog okay waren, maar waar toch nog wel wat buiging in zit....
Maar in basis kan je eigenlijk niet helemaal zonder vlak en haaks maken. maar het is dus met name afhankelijk van je "inkoop" van hout. Een beetje smokkelen kan ook wel, niet zo lang geleden een bak pallet hout wat iemand wilde gebruiken als rachels.(maar dan zonder 4 miljoen splinters.) Gewoon alle 4 de kanten door de van dikte bank, zodat de splinters weg waren en het min of meer uniform was in maat. Maar ik zou er geen winkelhaak tegen houden om te kijken of het wel 100% haaks is :+
Mja voor dat soort dingen is het handig en voor het afvlakken als ik een keer een snijplank wil maken oid. Aan de andere kant is het een groot en zwaar ding wat ik verder niet extreem vaak ga gebruiken. Twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe met het hout dat ik heb gehad is dat het erg vaak net-niet klopt. Of niet helemaal haaks, of niet helemaal recht, balken iets getordeerd of iets doorbuigend.
Plaatmateriaal zaag ik altijd even haaks, dat is het punt niet. Ik maakte van de week een frame voor een kastje met balkjes die op het oog okay waren, maar waar toch nog wel wat buiging in zit....
hangt ervanaf wat je gaat maken en welke eisen je hebt, dat zeker! Maar als je het zelf haaks hebt gemaakt wil niet zeggen dat het niet tordeerd krom trekt of what ever. het is met name mooier als je het nog allemaal naast elkaar hebt liggen op de werkbank :+ uiteraard ook veel makkelijker in elkaar zetten , maar veder blijft het gewoon hout ;)

ik heb (gelukkig) makkelijk praten ik heb beide machines gewoon staan maar als ik er 1 zou kunnen missen is het de vlakbank. ik denk dat hij met jouw verwachtingen en eisen onmisbaar is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
henkie196 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Voor Ikea kasten is vaak de 20 Nm (soft) stand van m'n 12V machine al te veel. En slipkoppeling werkt in mijn ervaring ook niet geweldig. Ene schroef heb je een setting nodig, andere gat een andere setting, is nooit zo consistent met Ikea spul.
De slipkoppeling van mijn 481 op standje 7 is anders behoorlijk consistent bij ikea meubels.
Nu gebruik ik meestal de slagschroefmachine hiervoor (TIK is stoppen), prima te doseren en lekker korte bouwvorm.

Maarrr... Ikea heeft overal een oplossing voor. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-LGkSxzQ0C0kVmYKPyAQYWHP00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ie53e8Dbyq9O9Td6KWxnf7YW.png?f=fotoalbum_large

https://www.ikea.com/nl/n...rmachine-li-ion-50232903/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Ik heb gemerkt dat de Bosch GMS 120 niet is wat ik ervan verwacht had (understatement). Het is nog nooit fout gegaan, maar dat is absoluut meer geluk dan betrouwbaarheid van het ding. Heb hier veel gelezen over de D-tect 120. Van de week een price alert via Keepa. Tweedehands in 'acceptabele' staat (met een hele waslijst waar de gebreken zich zouden bevinden).

Inmiddels ontvangen en uitgepakt. Bij het uit de doos nemen rammelde het ding een beetje maar bleek 'ie optisch puntgaaf op een kleine imperfectie aan het display na.

Rammelen
Het rammelen bleek te komen door de veertjes die de AA-batterijen in de adapter op z'n plek moeten houden. Er zit iets speling tussen het voetje van de veertjes en de kunststof onderdelen. Lijkt geen schade te zijn.

Imperfectie scherm
Bovenrand scherm, pal onder de rode H. Het is niet te voelen. Het lijkt of er een schilfertje plexiglas tussen het ruitje en het schermpje zit. De schroeven zijn zichtbaar. Is het mogelijk om de behuizing er even af te draaien om te kijken of ik het weg kan blazen, of is het ding aan de binnenkant van een zegel voorzien en vervalt bij openen de garantie? Het zit niet in de weg, maar als ik het weg kan halen nog nét iets minder.

Batterij-adapter
Overigens was het prettig geweest als die adapter gewoon uit 1 deel zou bestaan of de 2 delen aan elkaar zou kunnen klikken. Bij gebruik van een accu heb ik nu 2 delen, waarvan er 1 nogal fragiel is rondslingeren op te bergen.

Ben na een paar tests overigens erg content met de resultaten - dit lijkt er meer op! En het ding bleek met (halve) inlay geleverd te worden. Dat had ik op basis van de inhoud-beschrijving op https://www.bosch-profess...ner-d-tect-120-0601081300 niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:25
Tomovich schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:00:
Heb zonet eens wat meer gekeken naar het assortiment van Makita en denk dat de DHP482 en DHP484 wel iets zouden zijn. Lijken me erg vergelijkbare machines en rond de 60Nm waarvan sprake door Twijfels.

[...]

Lijkt me wel handig met die verschillende boorkoppen. Gebruik je dit veel?
Die 482 is voor het geld echt een prima machine, heb er 2 voor 80 euro p/s gehaald tijdens de accuactie.
Maar kijk goed waar je ze voor gaat gebruiken, ze zijn namelijk best wel heel zwaar.
Ik heb er een bosch 12v naast voor normale dagelijkse kleine klussen, 100 schroeven boven je hoofd in een gipsplaat en je snapt het nut van gewichtsbesparing meteen.
Qua kracht kwamen ze bij mij nooit te kort. (heb wel combi er naast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:34:
[...]

hangt ervanaf wat je gaat maken en welke eisen je hebt, dat zeker! Maar als je het zelf haaks hebt gemaakt wil niet zeggen dat het niet tordeerd krom trekt of what ever. het is met name mooier als je het nog allemaal naast elkaar hebt liggen op de werkbank :+ uiteraard ook veel makkelijker in elkaar zetten , maar veder blijft het gewoon hout ;)

ik heb (gelukkig) makkelijk praten ik heb beide machines gewoon staan maar als ik er 1 zou kunnen missen is het de vlakbank. ik denk dat hij met jouw verwachtingen en eisen onmisbaar is ;)
Ja ik twijfel dus of het handig is en of ik niet een echt goede wil hebben. En dan wil je vlak- en vandikte (al dan niet in 1 apparaat ivm kosten).

Of gewoon beter hout kopen... Dat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Ik ben op zoek naar een schuurmachine om eens in de zoveel tijd wat grover hout vlak te maken. Ik gebruik nu een oudere Metabo vlakschuurmachine maar dit gaat toch wat te langzaam. Ben nu bijvoorbeeld met pallets bezig; het duurt echt lang voordat die met 60 grit glad zijn.
Rotex 125 is hetgeen je nodig hebt.
Rubin schuurpapier korrel 60 erop, en je bent direct klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Boudewijn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:

Je hebt ze alle 2 nodig hoor ;)
Eerst vlak en 90 graden schaven, en erna onder het schaafmachine of 'vandikte bank' steken, om ervoor te zorgen dat het overal gelijke dikte/breedte is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
bottom line schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:12:
[...]

Rotex 125 is hetgeen je nodig hebt.
Rubin schuurpapier korrel 60 erop, en je bent direct klaar.
Wacht even, hij heeft een metabo schuurmachine + bosch groen spullen en vraagt naar bouwmarkt spullen en we adviseren hem een schuurmachine die bij elkaar meer kost dan 2 keer zijn collectie van gereedschap? 8)7

Ik ben ook van goede spullen, maar je adviseert nu iemand een Mercedes S klasse te kopen omdat hij zijn kinderen 2 keer in de week naar school moet brengen :+ .

@aojudo Een excentrische is handig, omdat hij breder inzetbaar is. In jouw geval is een bandschuurmachine ook prima te gebruiken, dus de vraag is wat je budget er voor is?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
KillaZ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Wacht even, hij heeft een metabo schuurmachine + bosch groen spullen en vraagt naar bouwmarkt spullen en we adviseren hem een schuurmachine die bij elkaar meer kost dan 2 keer zijn collectie van gereedschap? 8)7

Ik ben ook van goede spullen, maar je adviseert nu iemand een Mercedes S klasse te kopen omdat hij zijn kinderen 2 keer in de week naar school moet brengen :+ .

@aojudo Een excentrische is handig, omdat hij breder inzetbaar is. In jouw geval is een bandschuurmachine ook prima te gebruiken, dus de vraag is wat je budget er voor is?
Dusja :+
En beter nu je geld opdoen, dan wanneer je in je midlifecrisis zit 8)

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 16-07-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
KillaZ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Budget voor de schuurmachine is 100~150, het lijkt alsof een goede excentrische schuurmachine daar beter in past dan een goede bandschuurder. Daarom denk ik dat onderstaande de beste oplossing is, ook omdat ik de excentrische waarschijnlijk vaker ga gebruiken.
aojudo schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:27:
ik koop een 'mooie' excentrische machine en als het allemaal niet snel genoeg gaat haal ik die Parkside bandschuurmachine bij de Lidl.

[ Voor 5% gewijzigd door aojudo op 16-07-2021 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38

Kijk eens naar de DDF484 of 487 (schroefboor) of DHP484 of 487 (klopboor) . De 484 is meer allround maar wat zwaarder en de 487 formaat 12V maar wel met 18V kracht. Lichter dan de 484 maar natuurlijk niet zo licht als een 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

aojudo schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Budget voor de schuurmachine is 100~150, het lijkt alsof een goede excentrische schuurmachine daar beter in past dan een goede bandschuurder. Daarom denk ik dat onderstaande de beste oplossing is, ook omdat ik de excentrische waarschijnlijk vaker ga gebruiken.

[...]
Ken je niemand met een (band)schuurmachine die je even kan lenen om e.e.a. te proberen. verschil tussen een hitachi van 450 euro of een parkside is heel groot en ook heel klein.
aan een band schuurmachine hoe goed ook heb je vrij weinig als je hout niet vlak is.. dan sta je met name bij hol hout dat eerst vlak te schuren voordat het midden glad wordt, of dat moet het uitgangspunt zijn dan heb je heel veel aan een bandschuurmachine :9

Met excentisch maak je het oppervlak glad maar blijft de basis vorm van de ondergrond opzich nooit een slechte koop maar wellicht eerst iets proberen voor proof of concept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:23

MJV

wheel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:17:
Batterij-adapter
Overigens was het prettig geweest als die adapter gewoon uit 1 deel zou bestaan of de 2 delen aan elkaar zou kunnen klikken. Bij gebruik van een accu heb ik nu 2 delen, waarvan er 1 nogal fragiel is rondslingeren op te bergen.

Ben na een paar tests overigens erg content met de resultaten - dit lijkt er meer op! En het ding bleek met (halve) inlay geleverd te worden. Dat had ik op basis van de inhoud-beschrijving op https://www.bosch-profess...ner-d-tect-120-0601081300 niet verwacht.
Je kunt je nog melden bij de Amazon klantenservice met het verhaal dat er toch meer gebreken zijn dan je had verwacht, mogelijk crediteren ze alsnog een stukje omdat hij niet onder 'acceptable' valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 05:31
Framoes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Kijk eens naar de DDF484 of 487 (schroefboor) of DHP484 of 487 (klopboor) . De 484 is meer allround maar wat zwaarder en de 487 formaat 12V maar wel met 18V kracht. Lichter dan de 484 maar natuurlijk niet zo licht als een 12V.
Hierbij nog een video waar de (nieuwe) modellen naast elkaar te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FRANQ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:48:
[...]

De slipkoppeling van mijn 481 op standje 7 is anders behoorlijk consistent bij ikea meubels.
Nu gebruik ik meestal de slagschroefmachine hiervoor (TIK is stoppen), prima te doseren en lekker korte bouwvorm.

Maarrr... Ikea heeft overal een oplossing voor. 8)

[Afbeelding]

https://www.ikea.com/nl/n...rmachine-li-ion-50232903/
Mja, voor een noname accutolletje vind ik 40 euro veel geld. Besteed dan wat meer en ga voor een gerenommeerd merk.
Ten again, ik zie dat hun accu boorhamer (14,4v) nu tot eind augustus ook maar vier tientjes doet: https://www.ikea.com/nl/nl/p/fixa-hamerboor-li-ion-30232895/ Das dan weer echt geen geld voor een aimpel machientje met sds, boortjes en extra boorkop :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:06
Omdat ik binnen veel moet schuren heb ik een tijdje terug een Eibenstock DSS 35 M IP stofzuiger met ipulse gekocht. Een starmix kloon dus. Dit vanwege de automatische filterreiniging.

Echter hoor ik hem nooit kloppen tijdens het gebruik. Alleen als ik de knop verzet naar AR of IR klopt hij.
Ik dacht begrepen te hebben dat een ipulse iedere x periode zou reinigen en dat deze 2 filters heeft zodat je zuigkracht niet helemaal wegvalt.

Nu vraag ik mij af:
- Is het reinigen tijdens het gebruik veel zachter dat je het niet hoort;
- heb ik het verkeerd begrepen en reinig hij toch niet tijdens gebruik; of
- is er misschien een sensor oid stuk waardoor hij niet reinigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
MJV schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:39:
[...]

Je kunt je nog melden bij de Amazon klantenservice met het verhaal dat er toch meer gebreken zijn dan je had verwacht, mogelijk crediteren ze alsnog een stukje omdat hij niet onder 'acceptable' valt.
Hij is cosmetisch ruim boven verwachting. Hij zou aan alle kanten krassen hebben en heeft er geen :D Die twee delen is zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/002138433PI00/image.jpg?x=250&y=250

[ Voor 14% gewijzigd door wheel op 17-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rykers schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:11:
Omdat ik binnen veel moet schuren heb ik een tijdje terug een Eibenstock DSS 35 M IP stofzuiger met ipulse gekocht. Een starmix kloon dus. Dit vanwege de automatische filterreiniging.

Echter hoor ik hem nooit kloppen tijdens het gebruik. Alleen als ik de knop verzet naar AR of IR klopt hij.
Ik dacht begrepen te hebben dat een ipulse iedere x periode zou reinigen en dat deze 2 filters heeft zodat je zuigkracht niet helemaal wegvalt.

Nu vraag ik mij af:
- Is het reinigen tijdens het gebruik veel zachter dat je het niet hoort;
- heb ik het verkeerd begrepen en reinig hij toch niet tijdens gebruik; of
- is er misschien een sensor oid stuk waardoor hij niet reinigt?
Ligt er ook maar net aan welke starmix je hebt. Mijn 1625 doet het ook niet automatisch. Moet je ook op AR zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Boudewijn schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Ligt er ook maar net aan welke starmix je hebt. Mijn 1625 doet het ook niet automatisch. Moet je ook op AR zetten
Ik heb ook een starmix AS AR 1232. Die heeft een knop die je ingedrukt moet houden om te kloppen.

Mijn Eibenstock (vergelijkbaar met Starmix iPulse L-1635) klopt dus direct zodra je hem inschakelt op AR of IR, maar daarna hoor ik hem niet meer kloppen.

Als ik naar de ipulse demo filmpjes van Starmix kijkz lijkt het erop dat hij het continue moet doen. Echter hoor ik geen kloppen en heb ik ook het idee dat beide filters aardig vervuilen. Vandaar mijn vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door rykers op 18-07-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rykers schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:40:
[...]

Ik heb ook een starmix AS AR 1233. Die heeft een knop die je ingedrukt moet houden om te kloppen.

Mijn Eibenstock klopt dus direct zodra je hem inschakelt op AR of IR, maar daarna hoor ik hem niet meer kloppen.

Als ik naar de ipulse demo filmpjes van Starmix kijkz lijkt het erop dat hij het continue moet doen. Echter hoor ik geen kloppen en heb ik ook het idee dat beide filters aardig vervuilen. Vandaar mijn vraag.
bij ar klopt hij bij mij als je die modus aanzet, of als je klaar bent met energie trekken. Dan gaat hij nog (10 seconden oid) door met zuigen en daarna kloppen. Werkt prima de bima.
Als ik merk dat de boel volloopt (mn bij schuren) dan zet ik hem ff op ar, anders staat hij op A. Ik heb vandaag een berg balkjes met een afkortzaag gezaagd, wat in de muur geboord (en daarna gezogen) en een zooitje Domino's verwerkt. Hij hoeft dan echt na elke keer aan/uit te gaan lopen kloppen. Liever niet zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Boudewijn schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:45:
[...]
bij ar klopt hij bij mij als je die modus aanzet, of als je klaar bent met energie trekken. Dan gaat hij nog (10 seconden oid) door met zuigen en daarna kloppen. Werkt prima de bima.
Als ik merk dat de boel volloopt (mn bij schuren) dan zet ik hem ff op ar, anders staat hij op A. Ik heb vandaag een berg balkjes met een afkortzaag gezaagd, wat in de muur geboord (en daarna gezogen) en een zooitje Domino's verwerkt. Hij hoeft dan echt na elke keer aan/uit te gaan lopen kloppen. Liever niet zelfs.
Ik heb geen A stand, alleen AR (kloppen, daarna start bij apparaat aan, blijft enkele seconden doorzuigen bij apparaat uit, maar klopt dan niet), IR (klopt bij aanzetten en blijft dan continue zuigen) en I (Aan, zonder kloppen en zonder zuigkracht detectie die waarschuwt als zuigkracht te laag is, ergo er wat in de slang vast zit).

Ik was voegen in fermacell platen aan het vlakschuren met mijn Bosch gex125. Viel bij op dat het toch aardig nodig werd op een gegeven moment. Ook filters eens bekeken en die waren toch redelijk vol en er is wel aardig wat stof bij de motor gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuNMjPBcPP9JtCuRrzIxPL0zBBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIawl3u9jAUeG94vyravVPM9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rykers schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:17:
Ik heb geen A stand, alleen AR (kloppen, daarna start bij apparaat aan, blijft enkele seconden doorzuigen bij apparaat uit, maar klopt dan niet), IR (klopt bij aanzetten en blijft dan continue zuigen) en I (Aan, zonder kloppen en zonder zuigkracht detectie die waarschuwt als zuigkracht te laag is, ergo er wat in de slang vast zit).

Ik was voegen in fermacell platen aan het vlakschuren met mijn Bosch gex125. Viel bij op dat het toch aardig nodig werd op een gegeven moment. Ook filters eens bekeken en die waren toch redelijk vol en er is wel aardig wat stof bij de motor gekomen:

[Afbeelding]
Dat klopt volgens mij niet, dat stof zou daar niet terecht moeten kunnen komen. Misschien sluiten de filters niet goed aan op de machine, of anders houden de filters zelf niet goed het spul tegen? De iPulse controleert zelf de onderdruk over het filter, en als dat een bepaalde waarde overschreidt, gaat de automatische reiniging aan. Meestal gebeurt dit op het moment dat je de machine afzet (gok dat de stofzuiger zo werkt dat die kijkt of hij kan wachten met reinigen tot je klaar bent met werk.

Ik heb zelf m'n filters wel eens aardig verstopt gekregen (schuren van kaal stucwerk met alleen een plastic zak, tegenwoordig heb ik maar gewoon een fleece zak erin zitten). Toen klopten de filters op het laastst erg vaak. Even afspoelen met water en toen deden ze het weer normaal. Laatst ook een keer de filters een keer afgespoeld (fleece zak was niet goed blijven zitten :F ), en toen nat weer terug gezet. Toen klopte de iPulse ook iedere keer dat ik hem aan zette, een nat filter heeft een wat hogere weerstand dan een droog filter.

Maar de ruimte tussen filters en motor was altijd schoon, vandaar dat ik vermoed dat er ergens een lek zit bij jouw stofzuiger. Dat zou ook kunnen verklaren dat de automatische reiniging niet actief wordt, als door het lek het drukverschil over de filters nooit heel groot wordt. Heb je de filters al eens eruit getrokken en hoe zien die er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@henkie196 Als ik het goed begrijp zou hij dus juist niet moeten kloppen als je hem aanzet?

De filters heb ik vandaag nog een keer uitgeklopt, deze keer waren ze nog redelijk schoon.

Verder gebruik ik altijd een originele starmix fleecezak.

Waar zou hij kunnen lekken? De filters sluiten strak naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ook niet dat soort zut in mijn motor-compartiment overigens. Zelfs na stevig klussen van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@henkie196 en @Boudewijn Na nog eens lezen van een Starmix PDF lijkt het erop dat het mogelijk komt doordat ik juist de fleecezak gebruik ipv een PE zak.

De handel bij de slang aansluiting moet dan volgens de instructie op 'closed' staan en door het gesloten systeem klopt hij dan niet. Echter blijkbaar geeft dat wel problemen door het fijne schuurstof wat door het fleece gaat.

Dus komende week de ene pe zak die ik erbij heb gekregen maar eens gebruiken en zien wat hij doet op stand 'open' die daarbij hoort.
@henkie196 hoe heb jij die schakelaar staan? Ook gesloten of toch ook open bij gebruik van fleecezakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rykers schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:46:
@henkie196 en @Boudewijn Na nog eens lezen van een Starmix PDF lijkt het erop dat het mogelijk komt doordat ik juist de fleecezak gebruik ipv een PE zak.

De handel bij de slang aansluiting moet dan volgens de instructie op 'closed' staan en door het gesloten systeem klopt hij dan niet. Echter blijkbaar geeft dat wel problemen door het fijne schuurstof wat door het fleece gaat.

Dus komende week de ene pe zak die ik erbij heb gekregen maar eens gebruiken en zien wat hij doet op stand 'open' die daarbij hoort.
@henkie196 hoe heb jij die schakelaar staan? Ook gesloten of toch ook open bij gebruik van fleecezakken?
Die hendel zou voor zover ik weet op gesloten moeten staan als de zak er in zet. Een PE zak (plastic zak) gaat je niet helpen, tenminste, die van mij was gewoon open, meer voor opvangen van vocht en grof vuil, fijn vuil vliegt dan rechtstreeks de filters in. Een fleece zak houdt niet alles tegen (hoeft ook niet), maar is tenminste een gesloten zak en houdt het gros van het vuil tegen. De rest van het fijne stof moeten je filters zelf tegen houden.

Als je filters redelijk schoon zijn, verklaart dat waarom de machine niet automatisch reinigt (behalve bij inschakelen van de AR mode, dat is bij mij ook standaard). Maar dat stof daarboven suggereert toch een lek. Als je nog garantie hebt, zou ik het daar eens op gooien, met filters goed vast zou er niet zoveel stof tussen filter en motor moeten zitten. Misschien zijn je filters beschadigt, of misschien lekt het ergens anders langs. Filters zou je kunnen testen door nieuwe filters in te zetten (maar die zijn behoorlijk aan de prijs), maar als je nog garantie hebt zou ik eerst eens informeren bij de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
henkie196 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Een fleece zak houdt niet alles tegen (hoeft ook niet), maar is tenminste een gesloten zak en houdt het gros van het vuil tegen.
En @rykers wat voor fleecezakken gebruik je dan? Mijn ervaring: papieren zakken houden niet alles tegen, fleecezakken wel letterlijk alles. Ik ben inmiddels door een stuk of 25 fleecezakken (originele veel te dure Bosch zakken) heen met mijn Bosch GAS 35 M en de machine is nog steeds 'brandschoon', van alles wat qua werkzaamheden, ook genoeg betonstof etc.

Automatische filterreiniging gebruik ik nooit. Alleen één keer om te testen zonder stofzak, dat geeft je dan een ******bende in de machine en met legen en maakt alleen maar herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Bij gebruik van Fleece-zakken moet je volgens mij juist de klopstand uitzetten, omdat hij anders de zak kapot klopt.
Kloppen is vooral voor gebruik zonder stofzak, om de filters enigszins 'schoon' te houden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Om dat ding te reinigen zou ik er gewoon de compressor opzetten. Wel buiten doen ;)
Heb je geen compressor: je hebt nu een goede reden. Makkelijker kan ik het niet maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@henkie196 Dat zal ik eens nazoeken. Ik vermoed dat hij inmiddels al wel 2 jaar oud is. Ook gekocht in Duitsland, dus wat lastiger qua garantieafhandeling. Ik zal eens contact opnemen met Eibenstock.

Wat betreft fleece vs PE zakken, had ik ook het idee dat een gesloten zak beter zou zijn. Echter hier geven ze aan dat ze juist bij fijnstof PE adviseren: https://equibv.nl/wp-cont...iPulse_L_1635_Premium.pdf

In de Starmix handleiding staat ook:
"Bij het opzuigen van roet, cement, gips of soortgelijke stof: plaats een PE-afvalzak in de vuilbak."

Ook lees ik dat ik het motorfilter zou moeten vervangen als dat vuil is. Maar ik zie nergens nog een extra filter zitten, naast de twee grote (dure) stoffilters. Volgens de handleiding zijn dit twee langwerpige, afgeronde stroken. Helaas zie ik geen tekening waar ze zouden moeten zitten.

@Twijfels Ik gebruik Starmix FBV 25/35 zakken

@dragonhaertt Het lijkt erop dat hij dat zelf doet. Ik kan hem namelijk niet zelf aan of uitzetten.

@The Eagle Goed plan. Gebruik ik die ook nog eens. Sinds ik mijn DeWalt bandenpomp heb staat de compressor er toch werkloos bij.

[ Voor 4% gewijzigd door rykers op 19-07-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
The Eagle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:14:
Om dat ding te reinigen zou ik er gewoon de compressor opzetten. Wel buiten doen ;)
Heb je geen compressor: je hebt nu een goede reden. Makkelijker kan ik het niet maken :P
Dat is wel leuk voor een flinke schoonmaakbeurt.
Maar die filterreiniging is voor gebruik tijdens werkzaamheden waar je elke minuut even je filter wilt leegklopen, omdat'ie vol met gips/kalk/betonstof zit bijvoorbeeld. Als je dat steeds met compressor wilt doen, dan is dat niet erg efficient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Nu online

Floor-is

5.2

Als je echt enorm veel zooi gaat maken, is dan zo'n cycloon-oplossing niet een goede?

Voor €15-20 kan je een Cycloon kloon kopen, voor iets van €25 heb je een Vaatje in huis. Slangen eraan, misschien nog een extra 50mm stofzuigerslag en wat verbindingsstukken.

Een complete set heb je voor €75-80 als je een beetje zoekt. :)

Ik heb er eentje in gebruik, met het zagen van ±8 platen OSB en 5-6 platen multiplex heb ik zo'n tonnetje vol genoeg om te gaan legen. De stofzak in mijn Makita VC2512L is nog zo goed als nieuw, zit wel iets aan stof in, maar stelt nogal weinig voor. Het filter van de stofzuiger zelf doet aan alsof de machine nooit heeft aangestaan.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Die cycloon heb ik nu al, daar zit mijn oude Starmix op ;)

Dat vind ik vooral handig werken als ik redelijk stationair kan werken. Met veel verplaatsen gaat dat minder makkelijk met steeds ook het vaatje (ijzer in mijn geval) met cycloon mee verplaatsen. Ik moet daar nog wel eens iets handigs voor maken.

Maar de Eibenstock met ipulse heb ik dus juist voor werkzaamheden gekocht waarbij wel veel fijnstof vrij komt zoals gips schuren. Dan zou hij dus moeten kloppen tussendoor wat niet lijkt te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit is ook prettig... Wil ik eindelijk mn kapex 120 gaan bestellen, is ie nergens leverbaar tot oktober :X :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Dat geldt voor een heleboel gereedschap. De tweedehands domino's gaan bijna voor nieuwprijzen.

Wel heb ik afgelopen weekend eindelijk mijn Record Power vlakvandiktebank op kunnen halen. Die stond sinds september/oktober vorig jaar in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:28

thommich

Belg

Ik ben momenteel op zoek naar een kruislijnlaser. Ik heb in het topic al een en ander gelezen over Deko -lasers die prijs/kwaliteit zeer gunstig zouden zijn.
Eerste vraag is of deze hun uitlijning behouden na verloop van tijd? Ik zou niet graag in een situatie terechtkomen dat ik het apparaat na 2 maand niet meer kan vertrouwen of het perfect waterpas is, en er dan achterkomen na heel wat klussen dat alles net niet horizontaal hangt. En om nu bij elke klus het toestel te gaan controleren haalt toch wat het gebruiksgemak eruit. Ervaringen?
Verder: Ik heb echter nog nooit op ali-express gekocht, als ik daar in de zoekmachine het typenummer ingeef dat hier vaak voorkomt, "Deko DKL12PB1" krijg ik een hele reeks resultaten, welke zijn het meest betrouwbaar/interessantst?
Ik zag dat er ook een versie "DKL12PB2" ondertussen bestaat. Volgens de site van Deko is het grootste verschil dat ze 30m bereik aangeven ipv 20m... Heeft iemand daar ervaring mee?
Bestaan er combi-aanbiedingen met een statief? Of koop ik dat apart? Ik denk aan een zo compact mogelijk op te vouwen statief dat tot 2m hoogte gaat... (zo'n draaihendel voor fijn-afstelling van het niveau lijkt me wel handig...)

Een tweede stuk gereedschap waar ik niet veel over terugvind is een bosmaaier. Wij hebben een woning gekocht waar we een grote tuin moeten onderhouden en waar op vandaag veel netels, distels etc staan, alsook het gras 40-50cm hoog staat omdat het al een 4-tal weken niet gemaaid is... In de toekomst gaan we daar ook onderhoud aan een gracht moeten doen...
Ik zit momenteel al volledig in het Makita 18V accu-systeem, maar zijn die bosmaaiers wat? Ik heb een grasmachine op 2x18V voor de kleine tuin waar we nu wonen, maar die slikt toch 4 batterijen om het te maaien, en ik vraag me dus af of die bosmaaiers enerzijds voldoende kracht hebben/anderzijds voldoende accu-capaciteit hebben. Zijn er tips/aanraders? Benzine lijkt mij krachtiger en langer bruikbaar, maar ik ken zelf niks van die motoren dus onderhoud moet al uitbesteed worden en geluidshinder is ook wel een dingetje...

[ Voor 4% gewijzigd door thommich op 19-07-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28
Wel even een aandachtspunt: ik heb mijn Deko vandaag terug gestuurd naar Ali. De adapter is er mee opgehouden. Inspectie liet zien dat er wat leek te smelten/smeulen, dus niet onbeheerd laten laden. Ik wacht nu even op een aanbieding van een gerenommeerd merk. Op de Ali reviews kwam ik nog wat foto's tegen van vergelijkbare issues. Ook de kwaliteit van knoppen, plastic vond ik echt tegenvallen. Uitlijning heb ik nooit gemeten, de adapter was al stuk, accu leeg voor ik zover was... :(

Statief wat je er bij kan kopen in een set is prima, maar zeker geen 2m hoog.

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rykers schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:38:
@henkie196 Dat zal ik eens nazoeken. Ik vermoed dat hij inmiddels al wel 2 jaar oud is. Ook gekocht in Duitsland, dus wat lastiger qua garantieafhandeling. Ik zal eens contact opnemen met Eibenstock.

Wat betreft fleece vs PE zakken, had ik ook het idee dat een gesloten zak beter zou zijn. Echter hier geven ze aan dat ze juist bij fijnstof PE adviseren: https://equibv.nl/wp-cont...iPulse_L_1635_Premium.pdf

In de Starmix handleiding staat ook:
"Bij het opzuigen van roet, cement, gips of soortgelijke stof: plaats een PE-afvalzak in de vuilbak."

Ook lees ik dat ik het motorfilter zou moeten vervangen als dat vuil is. Maar ik zie nergens nog een extra filter zitten, naast de twee grote (dure) stoffilters. Volgens de handleiding zijn dit twee langwerpige, afgeronde stroken. Helaas zie ik geen tekening waar ze zouden moeten zitten.

@Twijfels Ik gebruik Starmix FBV 25/35 zakken

@dragonhaertt Het lijkt erop dat hij dat zelf doet. Ik kan hem namelijk niet zelf aan of uitzetten.

@The Eagle Goed plan. Gebruik ik die ook nog eens. Sinds ik mijn DeWalt bandenpomp heb staat de compressor er toch werkloos bij.
Ik denk dat dat advies van Starmix vooral gaat om veilig met fijnstof te werken, en een PE zak kun je naderhand in de bak sluiten en in een keer in de vuilbak gooien. Een fleece zak zal niet zo stofvrij zijn bij het verwijderen van de stofzak, gok ik. Maar voor je filters is zo'n PE zak best zwaar. Tenminste, degene die bij mijn iPulse zat, was gewoon open als een gewone huisvuilzak. Ik meen dat ze inderdaad PE zakken gebruiken bij de M-klasse stofzuigers.

Een compressor op je filters kan, maar dat kan wel de filters wat beschadigen. Onderdompelen in een emmer water haalt het meeste stof er ook wel uit.

Maar buiten dat, mijn filters waren behoorlijk verstopt na het schuren van stucwerk, en pas op dat moment ging de machine ook echt tussendoor reinigen. Dan heb ik het over misschien 25% van het filter dat volgekoekt zat met stucwerk dat ondertussen alweer aardig massief geworden was. Daarvoor en na schoonmaken springt de filterreiniging niet aan, alleen bij het inschakelen van de AR mode.

Voor schuren van stucwerk, en ik neem aan ook gips, heeft een cycloon vrij beperkt nut. Bij mij ving die hooguit 50% af van het stof van het schuren. Voor zagen of betontegels slijpen heeft een cycloon wel een stuk meer zin, dan is de hoeveelheid afgevangen stof een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Zijn er tips/aanraders? Benzine lijkt mij krachtiger en langer bruikbaar, maar ik ken zelf niks van die motoren dus onderhoud moet al uitbesteed worden en geluidshinder is ook wel een dingetje..
@thommich
Benzine zou ik alleen doen als je een echt grote tuin hebt en/of ruige begroeiing. Ik heb een grote tuin (en nog wat meer...) en vrij veel groen bij te houden. Dat is niet te doen op accu. Of je moet heel erg veel accu's hebben. Daarnaast is op benzine krachtiger. Niet nodig voor gras, maar bij wat ruiger spul, waaronder bramen toch wel. Qua onderhoud valt het allemaal wel mee (als je wat fatsoenlijks neemt): in de praktijk eigenlijk geen onderhoud... Gaat prima. Nadelen zijn er ook: heel veel lawaai, bij opslag oppassen op lekken van brandstof. Brandstof (Aspen) is duur. Etc.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40

JT

VETAK y0

* JT gaat tuinieren en neemt mee voor het groenwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poz0nnqaWc5YtNKzW8OwmQ7FqB0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bgnbaUr6a7ME18qvW32dVPA.jpg?f=fotoalbum_medium

8) :+
thommich schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:04:
Ik ben momenteel op zoek naar een kruislijnlaser. Ik heb in het topic al een en ander gelezen over Deko -lasers die prijs/kwaliteit zeer gunstig zouden zijn.
Eerste vraag is of deze hun uitlijning behouden na verloop van tijd? Ik zou niet graag in een situatie terechtkomen dat ik het apparaat na 2 maand niet meer kan vertrouwen of het perfect waterpas is, en er dan achterkomen na heel wat klussen dat alles net niet horizontaal hangt. En om nu bij elke klus het toestel te gaan controleren haalt toch wat het gebruiksgemak eruit. Ervaringen?
Als je even zoekt dan kun je ook vinden dat je een echte Bosch blauw kunt kopen op Ali voor 5 tientjes. Geen idee of die dezelfde features als de Deko heeft maar een echte Bosch blauw heeft bij mij dan net even de voorkeur :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 ... 51 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).