Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_JSAFAWSvTIoqSH5uVIldibFqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QOVIwEw4qzFJaUjEFnzXnkZl.jpg?f=user_large

Tsja impulsaankopen. Amazon. Goedkoper.

Die sleuteltang met rode gripjes gaat terug, ik heb bijna alles in de blauw-rode gripjes. OCD :>

Zijknipper heb ik al een maar is verdomd handig (ook in deze maat). Nijptang is ook al aanwezig maar een stanley. Bah.

Netwerktang is door vrienden van me geleend (? denk ik?) maar nooit geretourneerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 08-07-2021 19:49 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:52

Toppe

Oké ✅

@Boudewijn ik mis de CoBolt :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor iemand die vooral hobbymatig hout doet is die beetje onzinnig he :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Zet je aan hout ook RJ45’s dan? :+

Die cobolt gebruik ik echt overal voor. Schroefjes en spijkers knippen, draad, draadeinde.. zolang het maar maximaal 6mm dik is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:07:
Tot je een paar oude balken hout hebt met met uitstekende spijkers of schroeven die er niet meer uit te trekken / schroeven zijn, en je wilt graag de puntjes er af hebben zodat een kat er niet per ongeluk in stapt. Mooi spul, die Cobolt. De nijptang is heel af en toe handig, maar is denk ik m'n minst gebruikte tang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja dan komt die er volgende keer wel.bdank voor de tips gents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09

Floor-is

5.2

Boudewijn schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 01:01:
[...]

Als je uitwijkt voor brakke levertijden enzo, wijk je meestal uit bij Toolnation vandaan ;).
Maar mooi dat eea opgestuurd is dus.

Vandaag wat nieuwe tangen gehad, morgen nog meer. Zal dan ook even een foto maken :)
Toolnation is met de lijmklemmen goedkoper dan anderen. Althans, voor bepaalde Bessey lijmklemmen dan.

De UK60 is bij iedereen op nalevering, vaak meerdere weken. Omdat Toolnation zo'n 25% goedkoper was dan anderen de gok gewaagd om ze hier te bestellen. Drie dagen levertijd, want morgen in huis! Ik krijg er tien en van drie verschillende leveranciers, maar dat boeit me niet hoor :P

Nu de LMU15/5's nog en de geleiderails voor de invalzaag, dan ben ik compleet voor wat betreft Toolnation.

Gereedschapcentrum heeft alles behalve de 1250mm Gedore lijmklemmen ook al kunnen versturen, deze hebben gewoon een lange levertijd. (Erg, erg strakke prijs ook)

Vanmiddag een bovenfrees gekregen, een Bosch pof 1400 ace. (Waanzinnig cadeau) Niet compleet, maar compleet genoeg om mee te kunnen werken. Heb bij ecotools een aantal bitjes besteld:
• Afrondfrees (R=2mm)
• Fasefrees 32mm 45º
• Kantenfrees 9,5x26mm
Van alle Youtube die ik kijk wordt er telkens gezegd dat je met deze moet beginnen en later kan uitbreiden voor een groeffrees, een rabetfrees en hooguit nog een andere afrondfrees. Ik vond dit wel een mooi begin in ieder geval.
Oh en een boel schroeven voor aftimmeren en maken van een wand. (Stuk of 1000 bij elkaar)

Nu kwam ik nog niet aan gratis verzenden (was €9 ofzo?), dus ik heb een achttal hoekankers met ril toegevoegd (€5,50) en tadaa :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Erwin94 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:12:
[...]

Om mijn Bosch GAS35M aan te sluiten op een cycloon heb ik deze slang gekocht: https://www.amazon.de/gp/product/B07W4PZ3WN

Dit is dezelfde bajonetaansluiting als de originele Bosch slang. De Bosch GAS35/55 zijn voor zover ik kon vinden volgens ontwerp van Kärcher. Bij Kärcher is de aansluiting voor zover ik kan herinneren ook als reserveonderdeel te koop, maar ik meen me te herinneren dat dat met verzending duurder is dan deze volledige slang.
Ik geef het op, het bestaat niet of mijn Google skills laten het afweten. Als iemand nog een tip heeft voor een 50mm slang met Karcher/BoschGas35/55 aansluiting, ik houd me aanbevolen.

Anders wordt het toch een zelfbouw slang en aannsluitig.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Floor-is schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Toolnation is met de lijmklemmen goedkoper dan anderen. Althans, voor bepaalde Bessey lijmklemmen dan.

De UK60 is bij iedereen op nalevering, vaak meerdere weken. Omdat Toolnation zo'n 25% goedkoper was dan anderen de gok gewaagd om ze hier te bestellen. Drie dagen levertijd, want morgen in huis! Ik krijg er tien en van drie verschillende leveranciers, maar dat boeit me niet hoor :P

Nu de LMU15/5's nog en de geleiderails voor de invalzaag, dan ben ik compleet voor wat betreft Toolnation.

Gereedschapcentrum heeft alles behalve de 1250mm Gedore lijmklemmen ook al kunnen versturen, deze hebben gewoon een lange levertijd. (Erg, erg strakke prijs ook)

Vanmiddag een bovenfrees gekregen, een Bosch pof 1400 ace. (Waanzinnig cadeau) Niet compleet, maar compleet genoeg om mee te kunnen werken. Heb bij ecotools een aantal bitjes besteld:
• Afrondfrees (R=2mm)
• Fasefrees 32mm 45º
• Kantenfrees 9,5x26mm
Van alle Youtube die ik kijk wordt er telkens gezegd dat je met deze moet beginnen en later kan uitbreiden voor een groeffrees, een rabetfrees en hooguit nog een andere afrondfrees. Ik vond dit wel een mooi begin in ieder geval.
Oh en een boel schroeven voor aftimmeren en maken van een wand. (Stuk of 1000 bij elkaar)

Nu kwam ik nog niet aan gratis verzenden (was €9 ofzo?), dus ik heb een achttal hoekankers met ril toegevoegd (€5,50) en tadaa :P
De schroeven van ecotools heb ik weinig mee. Freesjes enzo zijn prima, alhoewel ik laatste tijd veel (5 ofzo) cmt heb gekocht.

Qua toolnation, ze zijn vaak idd net iets goedkoper dan de rest... Maar ik vind het sinds zes maanden zo'n l*llenbedrijf geworden dat ik graag 5% extra uitgeef bij gereedschappelijk/toolmax/mastertools/whatever. Een beetje de maxict onder de gereedschapswinkels.

Zowel verzenden als klantenservice als geld retour is gewoon bagger geworden bij ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Floor-is heb daar een hele lading bolkopschroeven vandaan en die zijn prima. ‘Gewone schroeven’ koop ik van Woodies. Wat mij betreft zelfde kwaliteit als Spax maar stukje voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Nhz schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:08:
[...]

Ik geef het op, het bestaat niet of mijn Google skills laten het afweten. Als iemand nog een tip heeft voor een 50mm slang met Karcher/BoschGas35/55 aansluiting, ik houd me aanbevolen.

Mijn Google skills lieten het ook al afweten laatst, erg lang naar zitten zoeken. Ben bang dat het inderdaad gewoon niet bestaat. 3D geprinte aansluiting lijkt mij nog de beste optie nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:21
[...]

Wat je nog kunt proberen is om de bajonet connector van die slang van Amazon uit te boren met een gatenzaag o.i.d. Er De binnendiameter is dan ongeveer 52mm, de buitendiameter 58mm. Dan zou je er een 50mm slang aan kunnen zetten met bijvoorbeeld een flexibele sok.

Een foto van de bajonet van de slangzijde gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKl1eb6nwhBJu9bWA8mzyn-zm8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaMa3Z7B46Awd9Hudu9akbzI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat stuk plastic in het midden om de originele slang tegen te houden is een paar milimeter dik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:42:
[...]

Die past ;).

Wellicht moet ik die ook maar eens scoren.
Wat? Je hebt nog geen Festool bouwstofzuiger?

Afbeeldingslocatie: https://slm-assets.secondlife.com/assets/21096610/view_large/shame.jpg?1531839295

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zaphara schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:38:
[...]

Wat? Je hebt nog geen Festool bouwstofzuiger?

[Afbeelding]
Ik heb een starmix. Starmix master race enzo, alleen hij verbindt minder lekker met Festool.

Betere zuiger, minder ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Of je de exacte aansluiting kunt vinden weet ik niet, maar je zou eens in de hoek van de vijverstofzuigers en vijveronderdelen kunnen kijken. Ik heb zelf een aquaforte vijverstofzuiger en daar zitten ook dergelijke onderdelen op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Floor-is schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:59:
[...]
Mocht je nou willen beginnen met klussen en die rails nog missen, geef even een gil, als ik ze zelf op dat moment niet nodig heb kan je mijn set wel ff lenen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Ik heb voor Kärcher of Bosch ook niks kunnen vinden. Wel van Starmix, maar dat is een heel andere bajonet aansluiting.

Overigens heb ik een 50mm slang tussen m'n stofzuiger en cycloon, daar zit geen bajonet aansluiting bij, maar een plastic verbindingsstuk dat in de slang past, en op de aansluiting van de stofzuiger. Zie ook foto hieronder (klikbaar), is niet zo goed zichtbaar, maar het verbindingsstuk bovenop de cycloon is precies hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwWWTh48YFBop_vNat_xM-VrKBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFOQlT9ja14FOdjMWOpHOExt.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit blijft goed zitten op de stofzuiger, maar je moet niet aan de slang gaan trekken om de stofzuiger naar je toe te trekken, dan trek je vroeger of later de slang los.

Misschien moet ik toch een keer die bajonet aansluiting van Starmix erbij kopen, nooit eerder bij stilgestaan dat zoiets zou bestaan, en blijft wel ook wat beter vast zitten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Orion84 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:15:
[...]

Mocht je nou willen beginnen met klussen en die rails nog missen, geef even een gil, als ik ze zelf op dat moment niet nodig heb kan je mijn set wel ff lenen :)
Is toch een achterlijk eind rijden voor jou?

Ik kan niet starten zonder de rails en die komen waarschijnlijk komende week pas. M’n overbuurman heeft Festool, dat past ook. Misschien dat hij brokken=dokken pikt en dat ik hem dan kan lenen. Anders kom ik zéker bij je terug!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Floor-is schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Is toch een achterlijk eind rijden voor jou?
Ongetwijfeld, maar dan kom ik ook nog eens ergens in deze tijden van thuiswerken en zo :P
Ik kan niet starten zonder de rails en die komen waarschijnlijk komende week pas. M’n overbuurman heeft Festool, dat past ook. Misschien dat hij brokken=dokken pikt en dat ik hem dan kan lenen. Anders kom ik zéker bij je terug!
d:)b

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:25
kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:12:
Sta op het punt dit setje te bestellen:
Milwaukee M18 CBLPP2A-402C combopack 18V Li-ion

Zit momenteel nog niet vast aan een accu platform. Prima? Of beter bv Makita of DeWalt pakken?
Bedankt voor de adviezen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s12ky6P/D4-BCE8-EC-AEAA-40-D4-A222-FE5-F365-D3-F84.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Boudewijn schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:22:
[...]

De schroeven van ecotools heb ik weinig mee. Freesjes enzo zijn prima, alhoewel ik laatste tijd veel (5 ofzo) cmt heb gekocht.

Qua toolnation, ze zijn vaak idd net iets goedkoper dan de rest... Maar ik vind het sinds zes maanden zo'n l*llenbedrijf geworden dat ik graag 5% extra uitgeef bij gereedschappelijk/toolmax/mastertools/whatever. Een beetje de maxict onder de gereedschapswinkels.

Zowel verzenden als klantenservice als geld retour is gewoon bagger geworden bij ze.
De MaxICT onder de gereedschapswinkels, helderder hoef je het niet te maken. (Ik gun Jeroen groot succes overigens, maar ik ben zijn type klant niet)

De schroeven van Ecotools heb ik vooralsnog weinig over te klagen, als ze er in zitten zie ik ze toch niet meer :P Ik was vergeten om langere te bestellen zodat ik het frame in elkaar kan zetten, die komen morgen. :)

In de planning kan het wel uit denk ik, ik moet heel wat gaten boren en vuren balkjes (70x50) aan de wand vast gaan maken (slagpluggen). Kan nog wel even vooruit dus ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:59
Floor-is schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:18:
[...]

De schroeven van Ecotools heb ik vooralsnog weinig over te klagen,
Hier ook voornamelijk de ecotools schroeven. Zeer tevreden over. Betaalbaar, breken niet snel en geen staalsplinters in m'n vingers. Vooral dat laatste gaat nog wel is mis bij andere merken. Zelfs berner om er maar even een te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:17
g00gle schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:27:
[...]

Hier ook voornamelijk de ecotools schroeven. Zeer tevreden over. Betaalbaar, breken niet snel en geen staalsplinters in m'n vingers. Vooral dat laatste gaat nog wel is mis bij andere merken. Zelfs berner om er maar even een te noemen.
Bij de langere (70) heb ik af en toe eens een kromme, maar.voir de rest ook zeer tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed gereedschap = half werk.

Begonnen met staande plinten plaatsen, Hitachi afkortzaag geleend. Maar wat een k*t ding.
Staand zijn de 80mm plinten net 4mm te hoog, waardoor de kap van de zaag tegen de bovenkant van de plint komt. Zaag je de plint dus net niet helemaal door.

Liggend moet je de zaag naar links klappen. Als je dan op de bovenkant van de plint hebt afgetekend (wat nogal logisch is) zie je de markering niet meer. Dan trek je die door naar de voorkant. Maar bij gebrek aan zaaglijnindicatie moet je dan eerst het zaagblad er tegenaan zetten, als je dan mis zit heb je alvast weer een kras staan, en door de breedte van het blad en de zaagkap valt het eigenlijk alsnog niet fatsoenlijk uit te mikken.

Is het erg gek om dan alsnog maar zelf fatsoenlijk spul aan te schaffen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

_ferry_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:09:
Goed gereedschap = half werk.

Begonnen met staande plinten plaatsen, Hitachi afkortzaag geleend. Maar wat een k*t ding.
Staand zijn de 80mm plinten net 4mm te hoog, waardoor de kap van de zaag tegen de bovenkant van de plint komt. Zaag je de plint dus net niet helemaal door.

Liggend moet je de zaag naar links klappen. Als je dan op de bovenkant van de plint hebt afgetekend (wat nogal logisch is) zie je de markering niet meer. Dan trek je die door naar de voorkant. Maar bij gebrek aan zaaglijnindicatie moet je dan eerst het zaagblad er tegenaan zetten, als je dan mis zit heb je alvast weer een kras staan, en door de breedte van het blad en de zaagkap valt het eigenlijk alsnog niet fatsoenlijk uit te mikken.

Nee, daar is dit topic voor :P

Also, je kunt je plint iets naar voren halen van de aanslag door een balkje erachter te zetten. Aardige kans dat die zaag dan wel 80mm zaagt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zorg er in zo'n geval voor dat er een laser op je machine zit. Dat scheelt een boel gekras met het zaagblad op je materiaal.

Enige nadeel van zo'n laser is dat die vaak maar aan één kant van de zaag zit, moet je dus altijd rekening mee houden bij het aftekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pixeltje schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Nee, daar is dit topic voor :P

Also, je kunt je plint iets naar voren halen van de aanslag door een balkje erachter te zetten. Aardige kans dat die zaag dan wel 80mm zaagt.
Nee helaas, dit is het issue:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI1VQM9TmshqdNIAQh74reU_Nn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmAcN1yEYruZ13rC6wPrcdXv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu liggend in gebruik, beetje freubelen en eerst wat ruim zagen, en daarna schuiven en de laatste paar millimeter er af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:49
Goed gereedschap = het halve werk.
FTFY. Maar helemaal mee eens!
Nee dat is helemaal niet gek, zie bovenstaande. Ik raad een 10" afkortzaag aan, dan kan je de plinten gewoon rechtop zagen. Liggend is het gewoon niet nauwkeurig te doen, in mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

_ferry_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Nee helaas, dit is het issue:
[Afbeelding]

Nu liggend in gebruik, beetje freubelen en eerst wat ruim zagen, en daarna schuiven en de laatste paar millimeter er af.
Ah nee, daar helpt alleen GVBNB bij..

Geld Van Bankrekening Naar Bouwmarkt

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:29
PcDealer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Ik had de GAS 20 in bestelling staan bij Toolnation. Omdat ze maar niet leverden heb ik het geannuleerd. Bij Gereedschapscentrum deze opgehaald:
GAS 35 L AFC
Zwaar, maar met vier wielen en mogelijkheid tot plaatsen van een L-Boxx. Vooral de automatische afzuiging vind ik ideaal.

De standaard slang bouwt wel veel statisch electriciteit op en discharged het naar mij...

Ik moet nog wel de automatische filterreiniging permanent uit zetten. Anders knalt er elke minuut een bult lucht door het filter en dat verkort de levensduur van het filter.
Waarom heb je dan niet de GAS 35 L Sfc+ genomen? Die doet het schijnbaar niet automatisch, maar je kan op een knopje drukken op de slang waardoor het filter gereinigd wordt. Scheelt ook nog eens aanzienlijk in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Remy!!!! schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:44:
[...]

totdat ik afgelopen weekend mij zo begon te ergeren aan de niet haaksheid van m'n Dewalt DW745
Zo'n deWalt745 is toch eenvoudig af te stellen zodat die op een tiende mm haaks zaagt?
Heb de mijne nu 7 jaar en heb nog nooit zo'n fijne zaagtafel gehad, vooral het instellen van de geleider met de schaalverdeling is een uitkomst. Nooit meer te hannesen met een duimstok of rolmaat, je stelt hem binnen 5 seconden op de mm nauwkeurig in.

Waarom die Festool zaagtafel dik 3000 euro moet kosten is mij een raadsel, die zaagt echt niet 6 keer beter dan de deWalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:48
MLLL schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:43:
[...]

Zo'n deWalt745 is toch eenvoudig af te stellen zodat die op een tiende mm haaks zaagt?
Heb de mijne nu 7 jaar en heb nog nooit zo'n fijne zaagtafel gehad, vooral het instellen van de geleider met de schaalverdeling is een uitkomst. Nooit meer te hannesen met een duimstok of rolmaat, je stelt hem binnen 5 seconden op de mm nauwkeurig in.
De Dewalt is zeker eenvoudig af te stellen, maar na 7 jaar regelmatig gebruik was ik na een tijdje iedere week wel iets aan het afstellen om het weer haaks te maken. Veel onderdelen waren ook al flink aan het slijten, zoals bijvoorbeeld de parallelgeleider, daarvan waren de sleuven aan het slijten. En iedere keer als ik die geleider eraf haalde dan moest ik hem weer goed instellen zodat hij parallel op het zaagblad stond. De T-tracks begonnen hier en daar wat te slijten waardoor m'n Incra verstekmeter niet altijd meer betrouwbaar was.
Het was een enorm fijne zaag, en Festool kan nog wat leren van de parallel geleiders van Dewalt. Maar na al die tijd was het tijd voor iets nieuws.

En nog een extra toevoeging, een andere reden waarom ik hem heb vervangen is omdat het tafelblad begon door te hangen in het midden. Daardoor was het bijna onmogelijk om kleine stukken hout haaks te zagen.
Waarom die Festool zaagtafel dik 3000 euro moet kosten is mij een raadsel, die zaagt echt niet 6 keer beter dan de deWalt
De standaard versie is 'maar' €1695 en de set versie is €2825.
Voor mij is de Sawstop technologie al minimaal het aanschaf bedrag van de standaard versie het waard. Ik heb toen een tijdje getwijfeld tussen de normale en de set versie, maar uiteindelijk toch voor de set versie gekozen omdat ik dan in 1x klaar ben. En in verhouding is die iets goedkoper dan de normale versie als je dan alle accessoires los niet kopen.
En hij zaagt zeker niet 6x beter, maar sowieso 100x veiliger, je kan de snelheid instellen waardoor hij breder inzetbaar is, door de roltafel is hij nog veiliger want je staat ver van het zaagblad vandaan.
Is deze set echt de €2825 waard? Daar kan ik nu nog niet over oordelen, maar aangezien ik hem voor m'n werk gebruik is ie al iets goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Remy!!!! op 11-07-2021 10:40 . Reden: Extra toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een set goede boor diepte stops.....deze moet ook minimaal tot en met 12 mm gaan....

voor de 6,8 en 10mm vind ik nog wel sets van gerenommeerde merken, echter voor grotere maten vind ik alleen chineze sets via Amazon, wat toch altijd een gok blijft....iemand wellicht tips voor een goede set? (een goede set van chineze afkomst is natuurlijk ook ok)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is een stukje schilderstape op de boor niet veel makkelijker?
Of is dat niet handig bij je toepassing?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Mvd1981 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Waarom heb je dan niet de GAS 35 L Sfc+ genomen? Die doet het schijnbaar niet automatisch, maar je kan op een knopje drukken op de slang waardoor het filter gereinigd wordt. Scheelt ook nog eens aanzienlijk in de kosten.
Omdat ik dacht automatisch is beter en geen zin in handmatig. Wist ik veel dat het een knopje was :)

Scheelt overigens maar EUR 80,00 advies verkoop ex BTW.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Even een vraagje, ik ga binnenkort een gipswand plaatsen tussen twee bestaande muren (1 haaks, 1 in verlenging). Nu moet ik daarvoor een stuk tapijt wegsnijden en vervolgens de latten strak in het verlengde van 1 muur plaatsen. Met dit muurtje maak ik een gesloten kamer op zolder (schuindak met kastjes)

Zou hier een kruislijnlaser bij helpen met welk gereedschap zou ik dat mooi makkelijk recht in het verlengde krijgen. Simpelweg meten lijkt me niet het beste, dan moet ik dat meten tov de ingebouwde kastjes en ik heb geen idee of dat écht recht staat tov de bestaande muur.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje helder?

Ik zat dan zelf te denken aan de Bosch pro GLM30 (ivm prijs, kwaliteit en voor mij voldoende afstand)?

Edit: stom, ik had natuurlijk een afstandsmeter gekozen.

[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 11-07-2021 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
crimby schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:13:
Even een vraagje, ik ga binnenkort een gipswand plaatsen tussen twee bestaande muren (1 haaks, 1 in verlenging). Nu moet ik daarvoor een stuk tapijt wegsnijden en vervolgens de latten strak in het verlengde van 1 muur plaatsen. Met dit muurtje maak ik een gesloten kamer op zolder (schuindak met kastjes)

Zou hier een kruislijnlaser bij helpen met welk gereedschap zou ik dat mooi makkelijk recht in het verlengde krijgen. Simpelweg meten lijkt me niet het beste, dan moet ik dat meten tov de ingebouwde kastjes en ik heb geen idee of dat écht recht staat tov de bestaande muur.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje helder?

Ik zat dan zelf te denken aan de Bosch pro GLM30 (ivm prijs, kwaliteit en voor mij voldoende afstand)?
Er is altijd wel een excuus te verzinnen om gereedschap te kopen maar om een wandje in het verlengde te zetten is een simpele rechte lat of lineaal meer dan genoeg en veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
D.deJong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Er is altijd wel een excuus te verzinnen om gereedschap te kopen maar om een wandje in het verlengde te zetten is een simpele rechte lat of lineaal meer dan genoeg en veel makkelijker.
:'( :'( :'(
Jammer! Haha
Het is alleen wel dat het bestaande muurtje breder is dan de lat (ivm gipsplaten).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
Standaard kruislijnlaser gaat je niet helpen, die krijg je niet strak genoeg op de muur voor een parallelle lijn. Wat je zoekt is een kruislijnlaser die ook een horizontale lijn op de muur weet te projecteren, mits je deze lijn in hoogte kan stellen. Anders wordt het een projectielaser. Die heb je in redelijk simpele vorm, maar je kan ook een variant nemen die alle maten uit Autocad tekeningen haalt. Dan moet je eerst de laser op een geijkt punt plaatsen en daarna 'tekent' die alles op de muur/vloer zodat jij er achteraan kan bouwen. Die laatste variant begint ergens vanaf de tienduizend euro en lijkt mij voor jouw situatie de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:08:
Is een stukje schilderstape op de boor niet veel makkelijker?
Of is dat niet handig bij je toepassing?
Zou ook werken in principe inderdaad, ik vind het echter wel makkelijk dat ik er minder op hoef te letten bij het boren, ik moest nu 52 gaten precies op dezelfde diepte boren...

Dit heb ik nu met de kollomboor gedaan maar voor de toekomst, als ik een keer maar een paar gaten hoef te boren, lijkt me een diepte stop wel handig om dit ff snel te doen zonder de kollomboor op te tuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
breagor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Zou ook werken in principe inderdaad, ik vind het echter wel makkelijk dat ik er minder op hoef te letten bij het boren, ik moest nu 52 gaten precies op dezelfde diepte boren...

Dit heb ik nu met de kollomboor gedaan maar voor de toekomst, als ik een keer maar een paar gaten hoef te boren, lijkt me een diepte stop wel handig om dit ff snel te doen zonder de kollomboor op te tuigen.
meh, chinesium ringen op je boortje schroeven maakt het boren imho niet echt beter. die boortjes met diepteaanslag van festool werken goed, maar die zijn iets wat prijzig als je een hele set wil hebben :+ .als diepte aanslag werken die universele boorstandaardjes nog best wel goed.

als precisie een ding is zou ik toch bij een kolomboor danwel bovenfrees blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 11:32

MJV

D.deJong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Of een (metsel-)touw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:07
breagor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:46:
goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een set goede boor diepte stops.....deze moet ook minimaal tot en met 12 mm gaan....

voor de 6,8 en 10mm vind ik nog wel sets van gerenommeerde merken, echter voor grotere maten vind ik alleen chineze sets via Amazon, wat toch altijd een gok blijft....iemand wellicht tips voor een goede set? (een goede set van chineze afkomst is natuurlijk ook ok)
Kan een diepteaanslag geen oplossing zijn? En daarmee bedoel ik dat staafje dat vroeger standaard bij een boormachine werd geleverd en ook standaard in de doos bleef :P
Ik kan er wel inkomen dat het iets moeilijker instellen is dan een ringetje rond een boor.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Nu online
Arator schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Kan een diepteaanslag geen oplossing zijn? En daarmee bedoel ik dat staafje dat vroeger standaard bij een boormachine werd geleverd en ook standaard in de doos bleef :P
Ik kan er wel inkomen dat het iets moeilijker instellen is dan een ringetje rond een boor.
Zou wellicht ook werken, maar denk ik erg onhandig voor gaten in smallere plankjes etc. Denk dat zo'n stop net even makkelijker is.

Bedankt voor de tips, ook @twain4me en @The Eagle .

Voor echt precisiewerk blijf ik wel bij de kolomboor.....ik heb tevens echter inmiddels een setje boorstops gevonden bij Baptist van Famag en van ENT bij Amazon (losse stops) die ik er, denk ik, toch voor het incidentele gat boren erbij ga halen. Zeker die van Famag is zeer betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:09:
Ik heb nu een goede reden gevonden om voor een Multitool te gaan. Nu nog uitzoeken of het een accu of 230V versie wordt.
Om even op mijn eigen bericht terug te komen: net een 14,4V multitool besteld, inclusief M-Box en een stapel accessoires en een losse 14,4V accu. Weer €310 euro verder... Maar goed, de zomervakantie komt er aan en ik móet bezig, onder andere met een handige multitool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 07-05 23:37
sypie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Om even op mijn eigen bericht terug te komen: net een 14,4V multitool besteld, inclusief M-Box en een stapel accessoires en een losse 14,4V accu. Weer €310 euro verder... Maar goed, de zomervakantie komt er aan en ik móet bezig, onder andere met een handige multitool.
14,4V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Das toch marketing voor 12V?

qua epenis is 18V gewoon beter :+

Ik ben vanmiddag een kast aan het bouwen geweest onder de gording. 2 weken geleden een identieke (iets langere) gemaakt. Wel mooi als ik zie hoe ik nu dingen echt compleet anders aanpak omdat ik erachter ben gekomen dat het handiger kan. Zie je meteen resultaat :)

[ Voor 41% gewijzigd door Boudewijn op 11-07-2021 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
Boudewijn schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:21:
[...]

12V is 3 cellen en marketing voor 10.8V. 14.4V is 4 cellen (maketing is 16V) en 18V is 5 cellen.
Makita is gestopt met het ontwikkelen en promoten van 14.4V en zet als vervanging in op 10.8V Het is echter nog wel te koop, met name voor mensen die al in dit ecosysteem zitten.

Ik ben zelf een paar jaar geleden (geholpen door de gratis accu acties) begonnen met de overstap naar 18V, en gebruik beide ecosystemen naast elkaar. Het feit dat het op de zelfde lader past helpt daar ook bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nivado schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:42:
[...]

12V is 3 cellen en marketing voor 10.8V. 14.4V is 4 cellen (maketing is 16V) en 18V is 5 cellen.
Makita is gestopt met het ontwikkelen en promoten van 14.4V en zet als vervanging in op 10.8V Het is echter nog wel te koop, met name voor mensen die al in dit ecosysteem zitten.

Ik ben zelf een paar jaar geleden (geholpen door de gratis accu acties) begonnen met de overstap naar 18V, en gebruik beide ecosystemen naast elkaar. Het feit dat het op de zelfde lader past helpt daar ook bij.
Okay I stand corrected. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:21:
[...]

Dan maar wat minder epenis. De rest van mijn accu spul is 14,4V, dus deze ook. Hoef ik niet te klooien met verschillende accu's voor 1 apparaat. En om alles te vervangen om zo over te stappen zie ik nu even niet zitten, zoveel zit er niet in mijn potje. Bovendien zijn 18V Makita accu's nu slecht leverbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sypie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:41:
Dan maar wat minder epenis. De rest van mijn accu spul is 14,4V, dus deze ook. Hoef ik niet te klooien met verschillende accu's voor 1 apparaat. En om alles te vervangen om zo over te stappen zie ik nu even niet zitten, zoveel zit er niet in mijn potje. Bovendien zijn 18V Makita accu's nu slecht leverbaar.
Dat zijn goede redenen om nog een 14.4 V machine te kopen, maar buiten dat is er weinig om 14.4 V aan te bevelen. Makita heeft ze nog op de website staan, maar als ik bv. eens over een Makita site van een ander land struikel (bij het zoeken naar de type nrs die hier vaak voorbij komen), staan 14.4 V machines er niet altijd meer bij. Het is duidelijk een aflopende zaak (en bij bv. Bosch, Metabo, en Milwaukee is nergens meer een 14.4 V lijn te zien), en alleen al daarom zal je waarschijnlijk ooit toch een keer over moeten (hoeft natuurlijk niet allemaal tegelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
henkie196 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:59:
[...]

Dat zijn goede redenen om nog een 14.4 V machine te kopen, maar buiten dat is er weinig om 14.4 V aan te bevelen. Makita heeft ze nog op de website staan, maar als ik bv. eens over een Makita site van een ander land struikel (bij het zoeken naar de type nrs die hier vaak voorbij komen), staan 14.4 V machines er niet altijd meer bij. Het is duidelijk een aflopende zaak (en bij bv. Bosch, Metabo, en Milwaukee is nergens meer een 14.4 V lijn te zien), en alleen al daarom zal je waarschijnlijk ooit toch een keer over moeten (hoeft natuurlijk niet allemaal tegelijk).
Één voordeel bij de overstap is dat de acculaders iig compatible zijn tussen 14,4 en 18V Ik begon de overstap tijdens een gratis accu actie. Dan koop je alleen de body en doet het eenstuk minder pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 00:24
Iemand hier toevallig ervaring met de Bosch GAS18V-1 (accu stofzuiger / kruimeldief)? Is er een beetje mee te werken en werkt het ook een beetje naar behoren? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:25

dragonhaertt

@_'.'

Fuel_80 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:38:
Iemand hier toevallig ervaring met de Bosch GAS18V-1 (accu stofzuiger / kruimeldief)? Is er een beetje mee te werken en werkt het ook een beetje naar behoren? :?
Niet met de bosch, wel met de makita 18V kruimeldief (DCL281FZB, lijkt me vergelijkbaar)
Best handig dingetje om snel even te pakken en snel iets op te zuigen.
Er zit ook een steel bij, zodat je hem als gewone steelstofzuiger kan gebruiken. Prima ding, maar verwacht niet dezelfde power/schoonmaak kracht als een degelijke stofzuiger met grote zuigmond.

Het formaat en de draagbaarheid maakt hem ideaal om snel even de auto schoon te maken bijvoorbeeld, of om wat kruimels van de keukenvloer op te zuigen. Ik zou er alleen niet mijn hele huis mee doen (al kan het wel)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Hier zowaar ervaring met allebei!

Wegens verschillende accu-ecosystemen heb ik de Bosch, m'n moeder de Makita (raad eens wie van ons twee de tuin heeft? :+). Allebei helemaal prima in gebruik, vind ik, heel handig en wel écht merkbaar beter dan de consumentenkruimelzuigers op 7,2 of 12 V, die je bij Blokker en Mediamarkt enzo wel ziet.

Ik vind de Bosch ook gerust makkelijk te legen, filter wip je er ook zo uit om uit te kloppen, enzo, en accessoires best handig. Ik gebruik mijne vooral voor kattenhaar, kattenbakkorrels, keukenincidentjes, auto-interieur, dat soort werk, en dat gaat allemaal prima. 5 Ah accu erin en hij gaat ook echt lang mee, moet ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:25

dragonhaertt

@_'.'

Twam schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:

Wegens verschillende accu-ecosystemen heb ik de Bosch, m'n moeder de Makita (raad eens wie van ons twee de tuin heeft? :+). Allebei helemaal prima in gebruik, vind ik, heel handig en wel écht merkbaar beter dan de consumentenkruimelzuigers op 7,2 of 12 V, die je bij Blokker en Mediamarkt enzo wel ziet.

Ik vind de Bosch ook gerust makkelijk te legen, filter wip je er ook zo uit om uit te kloppen, enzo, en accessoires best handig. Ik gebruik mijne vooral voor kattenhaar, kattenbakkorrels, keukenincidentjes, auto-interieur, dat soort werk, en dat gaat allemaal prima. 5 Ah accu erin en hij gaat ook echt lang mee, moet ik zeggen.
Dat het filter makkelijker leegt geloof ik direct.
Ik heb een extra cycloontje op de makita (kan je als accessoire kopen) en dat scheelt wel heel erg.
Die kan je ook makkelijk losklikken, leegmaken en weer terugklikken zonder dat je weer allemaal stof de lucht in verdeeld.

Cycloon is ook wel handig als ik hem wel eens in de werkplaats gebruik. grote houtsnippers verstoppen hem snel, maar voor het kleinere spul is het een hand zuigertje om in kleine hoekjes te gebruiken. Ik ben bij een gereedschaps-merk ook minder bang dat hij van al dat houtstof stuk gaat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Fuel_80 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:38:
Handig voor erbij omdat 'ie draadloos en handzaam is, maar verwacht geen wonderen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:47
Ik heb me een beetje ingelezen in de wereld van het boren, maar moet eerlijk bekennen dat het een doolhof is als je er niet in thuis bent. Ik ben op zoek naar een boormachine (of moet ik boorhamer of combihamer zeggen?) om mee in beton te boren, voor normale consumentengaten (weet nog niet of ik snel groter dan 8mm ga komen, maar wie weet). Liefst kan ik er ook normale boortjes inzetten, voor bijv. hout.

Ik betaal liever €50-100 meer voor een goed ding, want ben van plan dat het lang meegaat. Is ergens rond de €200 een beetje realistisch? Het zou fijn zijn als het een prettig apparaat is. Ik denk op netstroom? Is er een 'beste keus' op dit gebied? Wie heeft een suggestie voor een goed apparaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
CarpeVentum schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:08:
Ik heb me een beetje ingelezen in de wereld van het boren, maar moet eerlijk bekennen dat het een doolhof is als je er niet in thuis bent. Ik ben op zoek naar een boormachine (of moet ik boorhamer of combihamer zeggen?) om mee in beton te boren, voor normale consumentengaten (weet nog niet of ik snel groter dan 8mm ga komen, maar wie weet). Liefst kan ik er ook normale boortjes inzetten, voor bijv. hout.

Ik betaal liever €50-100 meer voor een goed ding, want ben van plan dat het lang meegaat. Is ergens rond de €200 een beetje realistisch? Het zou fijn zijn als het een prettig apparaat is. Ik denk op netstroom? Is er een 'beste keus' op dit gebied? Wie heeft een suggestie voor een goed apparaat?
Ik zou voorkeur hebben voor twee aparte machines. Voor €250,- is dit een mooie set: Metabo 2.3.2 LTX comboset 18V Li-ion

Dan heb je direct alle mogelijke functies die je nodig kunt hebben. Ook goed voor het eventueel afbeitelen van wat tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 00:24
Twam schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:

Dit is precies waarom ik naar deze "kruimeldief" aan het kijken was. We gaan binnenkort in een woonunit zitten vanwege een grote verbouwing en met een klein kind en twee katten in huis is een snel en handig apparaatje om het een beetje schoon te houden best handig. Heb een accu of 8 van Bosch (4ah), waarvan ik er best 1 kan missen in de unit.

Daarna lijkt het me ook makkelijk voor mijn garage om die een beetje bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44

franssie

Save the albatross

Ik las ook eens ergens dat het ook wel goed is om een accu en tijdje in een bouwradio of kruimel ding te gebruiken zodat ie eens goed ontladen wordt. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Ik die het in ieder geval wel.
Doe cycloon voor de Makita moet ik eens opzoeken.

Edit: deze dus, geinig
https://www.makita.nl/artikel/199491-1.html

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 12-07-2021 22:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:03

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

hoeveel ga je boren? Incidenteel een keer beton boren? Kan ook prima met een Parkside van 60 euro. Heb hem zelf ook, "review" staat hier wel ergens. Snap wel dat die genoemde Metabo set handiger is maar als je zo nu en dan nodig hebt werkt een netspanning apparaat gewoon beter. Doet het direct, geen gezeik met ontladen accus en na 5 jaar nog steeds te gebruiken. Accu's moet je 's winters bijvoorbeeld niet in je koude garage laten liggen voor het behoud.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 00:50
franssie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:48:
Ik las ook eens ergens dat het ook wel goed is om een accu en tijdje in een bouwradio of kruimel ding te gebruiken zodat ie eens goed ontladen wordt. Maar of dat echt zo is weet ik niet. Ik die het in ieder geval wel.
Dat stond ook in het boekje die ik bij mijn Makita accu kreeg via de accu actie. Ze gaven ook de suggestie om de USB adapter te gebruiken om hem bijvoorbeeld geregeld te gebruiken. Helaas kan ik het boekje zo even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:36

inhico

pw

Accu's moet je 's winters bijvoorbeeld niet in je koude garage laten liggen voor het behoud.
Hoezo niet? Kunnen Li-ion accu's toch prima tegen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 20:39
Shadow_Agent schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:57:
[...]
Accu's moet je 's winters bijvoorbeeld niet in je koude garage laten liggen voor het behoud.
Dat is inderdaad volgens mij bij Li-ion accu's niet zo, die kun je juist beter in de schuur laten liggen in plaats van de hele winter op kamertemperatuur houden. Warmte is meer een vijand van een accu dan kou als het gaat om levensduur. Ik bewaar al mijn accu's al jaren in de schuur (waar het in de winter overigens nooit onder de 5 graden komt) en dat gaat prima. Net als de accu van de e-bike overigens.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Himalaya schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Dat is inderdaad volgens mij bij Li-ion accu's niet zo, die kun je juist beter in de schuur laten liggen in plaats van de hele winter op kamertemperatuur houden. Warmte is meer een vijand van een accu dan kou als het gaat om levensduur. Ik bewaar al mijn accu's al jaren in de schuur (waar het in de winter overigens nooit onder de 5 graden komt) en dat gaat prima. Net als de accu van de e-bike overigens.
Enige nadeel is dat als je de accu vervolgens nodig hebt, hij minder goed presteert (waardoor het soms ook kan lijken alsof de accu (deels) leeggelopen is). Even op temperatuur brengen voor gebruik lost dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:08:
Enige nadeel is dat als je de accu vervolgens nodig hebt, hij minder goed presteert (waardoor het soms ook kan lijken alsof de accu (deels) leeggelopen is). Even op temperatuur brengen voor gebruik lost dat op.
Er was ook iemand hier die zo een keer z'n accu gebricked had. Steek een koude accu in apparaat of lader, chip ziet een lage spanning (vanwege lage temp), en zegt vervolgens dat de accu gaar is. En dan kun je er niks meer mee, want de chip blokkeert verder gebruik. Wellicht dat niet alle merken dit zo doen, maar is een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Er was ook iemand hier die zo een keer z'n accu gebricked had. Steek een koude accu in apparaat of lader, chip ziet een lage spanning (vanwege lage temp), en zegt vervolgens dat de accu gaar is. En dan kun je er niks meer mee, want de chip blokkeert verder gebruik. Wellicht dat niet alle merken dit zo doen, maar is een risico.
Dat zou best kunnen ja. Al heb je het dan denk ik wel over echt lage temperaturen, of een accu die ook al bijna leeg was of zo. Want bij +5 (waar het in het voorbeeld waar ik op reageerde om ging) zou dat effect niet zo dramatisch moeten zijn.

Ook de impact op performance zal dan wel meevallen, maar bij temperaturen onder 0 ga je dat zeker merken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 20:39
Orion84 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Dat zou best kunnen ja. Al heb je het dan denk ik wel over echt lage temperaturen, of een accu die ook al bijna leeg was of zo. Want bij +5 (waar het in het voorbeeld waar ik op reageerde om ging) zou dat effect niet zo dramatisch moeten zijn.
Ik kan accu's (Milwaukee en Makita in dit geval) rustig een maand of 5 laten liggen in de winter en daarbij hooguit 1 streepje verliezen in de winter. Heb best veel accu's en roteer het gebruik een beetje maar sommige liggen echt lange tijd zonder gebruik. Ik k probeer ze altijd rond de 75% geladen de winter in te laten gaan maar ben er niet heel precies in. In 7 jaar tijd nog nooit een stuk gehad.

Mijn fietsaccu gaat na een maand automatisch in een deep sleep stand en moet ik dan even 5 minuten aan de lader doen om weer wakker te worden, ook die verliest in 4 maanden (ik fiets niet in de winter) meestal minder dan 20%.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 12:04
Shadow_Agent schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:57:
[...]
hoeveel ga je boren? Incidenteel een keer beton boren? Kan ook prima met een Parkside van 60 euro. Heb hem zelf ook, "review" staat hier wel ergens. Snap wel dat die genoemde Metabo set handiger is maar als je zo nu en dan nodig hebt werkt een netspanning apparaat gewoon beter. Doet het direct, geen gezeik met ontladen accus en na 5 jaar nog steeds te gebruiken. Accu's moet je 's winters bijvoorbeeld niet in je koude garage laten liggen voor het behoud.
Zou ik ook zeggen. Ik gebruik de boor/schroevendraaier (die van de consumentenbond) ook meestal voor de kleinere klussen. Schroefwerk, een gat boren in een stenen muur etc. Voor het zwaardere werk, zoals boren in een betonnen muur bv. gebruik ik een aparte boorhamer. Een boorhamer heeft meer slagkracht dan een klopboormachine. Het zou me ook niet verbazen dat de Parkside het ook nog wel zou kunnen. Het is een behoorlijk sterke machine en een handige all-rounder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

De Bosch GBH 2-28 is een populaire keuze hier voor een boorhamer (combihamer, technisch gezien) op draad, en met goede reden. Veel slagenergie, niet al te gek duur, extra spankop om af en toe ook een gewoon boortje te kunnen gebruiken. Past ook ongeveer binnen je budget (als in de aanbieding, anders iets duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:45:
[...]

De Bosch GBH 2-28 is een populaire keuze hier voor een boorhamer (combihamer, technisch gezien) op draad, en met goede reden. Veel slagenergie, niet al te gek duur, extra spankop om af en toe ook een gewoon boortje te kunnen gebruiken. Past ook ongeveer binnen je budget (als in de aanbieding, anders iets duurder).
Ik heb hem ook.. Top apparaat voor het geld. Niks op af te dingen. Voor zwaar sloopwerk is die natuurlijk niet geschikt maar daar is hij natuurlijk ook niet voor gemaakt :)

De extra spankop leek mij aanvankelijk een beetje onzinnig, maar merk toch dat ik hem geregeld gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-02 16:50
De Bosch heb ik ook liggen, top machine kan hem zeker aanraden. Voor slopen ook wel gebruikt maar dat hangt ervan af wat je moet slopen en hoe lang je achter elkaar bezig bent, hij kan te heet worden en dan moet je hem een tijdje laten afkoelen.

Die extra kop is juist erg mooi, kan je ook gewoon boren en bitjes erin plaatsen i.p.v. alleen SDS. Voor een ouder Bosch had ik ooit een SDS-spankop verloop gekocht dat is geen aanrader, ding slingert alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
Remy!!!! schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:44:
[...]

Is helaas ook niet echt een goedkope oplossing.

[...]

Ik heb al een Triton MOF001

[...]

Ja qua kosten is het goedkoper om zelf te maken, maar op dit moment steek ik mijn tijd liever in wat andere projecten, dan dat ik steeds spullen voor de werkplaats aan het maken ben.

[...]

Ik denk dat ik eerdaags wel voor de INCRA i-BOX Jig ga, en dan niet veel later deze haal zonder onderstel. Dan ben ik niet enorm veel kwijt, maar is het wel fatsoenlijk spul
Kreg heeft ook een kleiner model, die ongeveer de helft kost van wat je eerder linkte: https://www.gereedschappr...enchtop-router-table.html (ik besef me dat ik wat pagina's achter loop en het mogelijk mosterd na de maaltijd is).

[ Voor 0% gewijzigd door wheel op 13-07-2021 22:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:34:
[...]

Vonroc nooit van gehoord ken wel Ferm valt ook onder de betaalbare budget.
Vonroc en Ferm zijn op hetzelfde adres gevestigd. Dat lijkt me te toevallig O-)
BlueSS50 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:45:
[...]

Net contact gehad met Vonroc maar zijn volgens eigen zeggen geen onderdeel van Ferm of dezelfde holding o.i.d. en dus volledig zelfstandig opererend tov Ferm of een ander merk in de handel.

De enige connectie die ze hebben is dat ze de bovenburen zijn in hetzelfde pand.
Oh, wat gek. De 'DECLARATION OF CONFORMITY' is ondertekend door de CEO van Vonroc (Rosberg). Diezelfde Rosberg is volgens LinkedIn ceo van PT Holding (eveneens gevestigd op hetzelfde adres in Zwolle). Op zijn profiel staat expliciet de toevoeging "VONROC & FERM". De merknaam Vonroc is geregistreerd op naam van Ferm International B.V.. En zo zijn er meerdere mensen te vinden die bij Vonroc en/of Ferm en/of PT Holding werken te vinden op LinkedIn.

Dus iets zegt me dat de banden iets nauwer zijn dan toevallige buren in hetzelfde pand. Apart label voor directe kanaal en apart label voor winkel-kanaal, wellicht?

Ah @Asteroid9 was me ruim voor. Ik heb het topic een tijdje niet gevolgd en ben aan het bijlezen. Excuus :X

[ Voor 71% gewijzigd door wheel op 13-07-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:48
wheel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Kreg heeft ook een kleiner model, die ongeveer de helft kost van wat je eerder linkte: https://www.gereedschappr...enchtop-router-table.html (ik besef me dat ik wat pagina's afloop en het mogelijk mosterd na de maaltijd is).
Ja die heb ik ook gevonden, maar vind ik nogal duur voor zo'n klein tafeltje. Ondertussen had ik al iets anders gemaakt/geregeld en binnenkort ga ik een nieuwe versie maken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 11:05
Na al een tijdje veel meegelezen te hebben in dit topic heb ik de afgelopen maand flink wat aankopen gedaan. Ook al ben ik nog niet zo oud en heb ik nog geen eigen huis, goed gereedschap gaat heel lang mee! Dit heb ik allemaal aangeschaft:

Stanley Fatmax https://www.klium.nl/stan...pstas-quick-access-762491

Knipex tangen:
Combitang VDE 200 https://www.klium.nl/knip...ombitang-02-06-200-241269
Waterpomptang cobra 250 https://www.klium.nl/knipex-8702250-cobra-87-02-250-240219
Kracht-zijsnijtang 160 https://www.klium.nl/knip...eerd-met-74-02-160-239233
Platspitse tang 200 https://www.klium.nl/knip...roomd-200-mm-26-15-239069

Geen Knipex maar wel handig: twee striptangen:
Een vergelijkbaar met https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5010255/artikel.html
En deze automatische https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8201670/artikel.html

Netwerktang en UTP tester, ooit gekocht via Ali.

Schroevendraaiers:
Wera Kraftform XXL 2 is nog onderweg https://www.klium.nl/wera...-delig-05051011001-613311

Tot die tijd heb ik Mannesmann M VDE https://www.conrad.com/p/...iece-slot-phillips-801950

De iFixit Pro Tech Toolkit had ik al even, ongelooflijk handig voor de kleine dingen https://nl.ifixit.com/Store/Tools/Pro-Tech-Toolkit/IF145-307

Verder heb ik nog een ratelschroevendraaier ooit eens via werk gekregen, merk onbekend. Wel stevig!

De steeksleutelset is simpelweg toch van de Action. Wera Joker of Stahlwille is erg mooi maar ook erg duur, en op deze manier kom ik er vanzelf achter hoe vaak ik welke maten gebruik. Indien nodig komt er wel een upgrade.

Elektrisch gereedschap:

Festool TS55-FEBQ met geleiderail. Eigenlijk hoopte ik op een aanbieding maar helaas, Festool is vrijwel nooit in de aanbieding. In het kader van buy once, cry once toch maar gekocht. Prachtig ding! Ik moet er nog wel wat klemmen bij kopen. Het plan is om de mobile workbench van Peter Millard te gaan maken https://www.youtube.com/watch?v=oEiiVAiBvt0
https://www.toolnation.nl...bq-plus-fs-invalzaag.html

Bosch Professional GSB 18V-55, gekocht met de Amazon Prime Days voor €160,-. Twee accu's 2Ah, oplader en impact accessoire set zit erbij. Ik heb nog niet het idee dat die impact set super bijzonder is. Eigenlijk wachtte ik op een Makita aanbieding, maar nu deze langskwam ben ik bang dat ik in het Bosch 18V systeem zit, ik ben benieuwd! https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1

Bosch Professional GLM-50C, ook van de Amazon Prime Days voor €80,- https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1

Overig:
- Gratis proefbusje WD-40 Specialist van de Toolstation.
- Multimeter uit de koopjesbak
- Nichiban Gaffa Tape, sterk maar laat geen lijmresten achter: https://www.bax-shop.nl/g...wart/product-details.html
- Twee bakjes met krimpkousjes van Ali, ik moet ze nog netjes in de nieuwe storage organizer doen. Die is trouwens ook van Stanley Fatmax https://www.karwei.nl/ass...neembare-bakjes/p/B388293
- iFixit magnetic project mat https://nl.ifixit.com/Sto...tic-Project-Mat/IF145-167
- FERM soldeerapparaat op accu, stiekem best handig https://www.action.com/nl-be/p/ferm-draadloze-soldeerbout/
- Rolmaat 5 meter

Al met al zeer tevreden! Op het verlanglijstje staat nog wel een frees en een stofzuiger, hoewel ik voor die laatste wel heel weinig klus. Maar ik kan de Systainer van de invalzaag wel heel mooi op zo'n CTL Midi zetten ;)

Een groot deel van deze set is tot stand gekomen door tips uit dit topic, bij deze bedankt allemaal!

Door een leuke actie van Bosch mag ik vanwege de pas gekochte accutol nog gratis handgereedschap uitzoeken: https://www.bosch-professional.com/be/nl/pro360/prodeals/
Ik twijfel een beetje tussen de messenset of de waterpas van 60 cm, de rest heb ik al van andere merken. Die waterpas is meer waard maar ik twijfel hoeveel ik hem ga gebruiken: hij is best groot en op de GLM-50C zit ook een waterpas. Maar als ik later kastjes op ga hangen heb ik er wel een, een Stanleymes kan ik wel kopen. Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaC1ElnumjZ1gTUgNXwWwsPRxQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T0n7RRE7AXztgYxsTAfW2Xjp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JN6-rV1Zf26UTizQ3sXKaODeao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QoOyXMZMkWdEVYCDY0m5cLrS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1hsmqIsduap7FG4sCwzDZRaKbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bY6fMGEvUrTXZmRWLJpUvVqe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RD7NYOPUgXmfxcxIDwyaVT54T0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jZDtsTd8PBXGfowLyHfIPzdz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKssqjUI4sVQsK0eclkzmqDexqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lL0mNo6eJp3A7mWLj0NRUTys.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:40
inhico schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 06:59:
[...]

Hoezo niet? Kunnen Li-ion accu's toch prima tegen?
In ieder geval nooit opladen in bevroren toestand. Dan gaan ze stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
@Japie07 neem de waterpas. Ik heb de glm50c en een kruislijnlaser en toch is een old school waterpas heel vaak handig.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:26:
Heeft iemand hier ook ervaring met handgereedschapsets? Ik zie op Amazon sets voorbij komen van Brüder Mannesmann, maar ik kan hier niet echt veel info over vinden.
De gereedschapset met sleutels en schroevendraaiers zal niet heel intensief gebruikt worden.

Vooral om te sleutelen aan de fietsen, scooter en computer.
Kan je prima hobbymatig gebruiken. Ik heb een keer een grote mammut koffer gekocht omdat ik het zat was mn gereedschapsbord leeg te trekken als ik naar de sleutelclub ging. Mee aan roestige oldtimers gesleuteld, gaat prima :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Ben benieuwd of er hier tweakers zijn die fatsoenlijk met die "automatische" striptang kunnen werken. Heb dit specifieke model striptangen altijd ellende gevonden. Vaak schraap je er maar wat overheen of je stript niet genoeg of teveel omdat je niet goed kan zien wat je doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Afgelopen weekend van m'n vader nog een lief cadeau gekregen, namelijk zijn Bosch PKS 54 CE cirkelzaag:
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/600x315/products/77873
Het is een 230V 165 mm zaag, niet super spannend dus, maar bleek te klein voor een klus die hij wou doen en hij heeft dus een 190 mm Makita gekocht. Voor mij, en de enkele klus waarvoor ik hem kan gebruiken (vooral spaanplaat en mdf zagen), is die Bosch perfect en kan hij mooi de 85 mm mini cirkelzaag vervangen die ik nu vaak nog ervoor gebruik.

Nu alleen nog een plekje vinden in de overvolle stelling...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:25
Vipertje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:02:
[...]

Ben benieuwd of er hier tweakers zijn die fatsoenlijk met die "automatische" striptang kunnen werken. Heb dit specifieke model striptangen altijd ellende gevonden. Vaak schraap je er maar wat overheen of je stript niet genoeg of teveel omdat je niet goed kan zien wat je doet.
Persoonlijk hier een groot fan van, ideaal voor netwerkkabels of installatiedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:36

inhico

pw

[...]

Die eerste vind ik niet erg prettig werken: lastig goed af te stellen waardoor hij ofwel niet goed stript ofwel krast in de koperen kern. Is ook niet echt een automatische. De tweede ken ik niet.
Ik heb wel een automatische tang (ik geloof een Stanley) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw-EDtvySst11HD_5v77iPCpBbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AztQxykEoweqboSWID1lzhgH.png?f=user_large

Doet wat het moet doen en werkt uitstekend.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[...]

Ik heb er één die toevallig al jaren goed werkt voor dunne draadjes, zeg max 0,5mm2. Daarboven begint ie koper mee te nemen.

Voor dikkere draden heb ik een fatsoenlijke jokari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
wheel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Oh, wat gek. De 'DECLARATION OF CONFORMITY' is ondertekend door de CEO van Vonroc (Rosberg). Diezelfde Rosberg is volgens LinkedIn ceo van PT Holding (eveneens gevestigd op hetzelfde adres in Zwolle). Op zijn profiel staat expliciet de toevoeging "VONROC & FERM". De merknaam Vonroc is geregistreerd op naam van Ferm International B.V.. En zo zijn er meerdere mensen te vinden die bij Vonroc en/of Ferm en/of PT Holding werken te vinden op LinkedIn.

Dus iets zegt me dat de banden iets nauwer zijn dan toevallige buren in hetzelfde pand. Apart label voor directe kanaal en apart label voor winkel-kanaal, wellicht?

:X
Zag onlangs ook dat ze dezelfde accu multitool verkopen. de ene blauw en de andere groen. verder identiek.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueSS50 op 14-07-2021 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
[...]

Ik heb een weidmuller. Werkt perfect, alleen je merkt als ze wat ouder worden dat t wat slechter gaat. Dus wel af en toe vervangen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:14:
@Japie07 neem de waterpas. Ik heb de glm50c en een kruislijnlaser en toch is een old school waterpas heel vaak handig.
Inderdaad @Japie07, ik zou ook de waterpas kiezen. Ik heb een kruislijnlaser, maar een waterpas heeft zeker ook wel z'n nut. En de 60cm is niet m'n meest gebruikte waterpas, maar soms heb je gewoon die maat nodig, en dan is het handig om er een te hebben.
kever678 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 01:58:
Persoonlijk hier een groot fan van, ideaal voor netwerkkabels of installatiedraad.
Ik heb de Knipex Ergostrip. Werkt goed.

Zoek wel nog een wat handigere oplossing om een mantel te strippen (van bv. een drie-aderige stroomdraad met mantel). Heb daar nog niet echt een handige oplossing voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
henkie196 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:53:
[...]
Zoek wel nog een wat handigere oplossing om een mantel te strippen (van bv. een drie-aderige stroomdraad met mantel). Heb daar nog niet echt een handige oplossing voor gevonden.
Zoek eens op kabelmes. Keer of 6 oefenen om hem af te stellen en handig mee te worden, daarna gaan met de banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:19
[/quote]

Je kunt een jokari gebruiken hiervoor. Deze moet je echter wel op maat afstellen dat je niet te diep in de kabel snijd. Je zet het hem op maat door een kleine test te doen op een oud stuk kabel.

Echter gebruik ik altijd een Knipex kabelschaar. Dit is wel ff oefenen maar 100 keer fijner. Je gaat als volgt te werk. Door de ronde bek van de kabelschaar kun je voorzichtig in de mantel knippen. Vervolgens draai je voorzichting de kabelschaar over de mantel. Hierdoor zul je de mantel insnijden. Vaak moet je 2 of 3 rondjes draaien met de kabelschaar. Daarna knip je de kabel en de mantel zal breken. Zoals ik al zei, het is even eraan wennen en de handigheid erin krijgen maar dan kun je letterlijk elke kabelmantel van een kabel verwijderen zonder steeds de diepte te moeten aanpassen zoals bij een Jokari moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
DBBMAX schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:39:
Je gaat als volgt te werk. Door de ronde bek van de kabelschaar kun je voorzichtig in de mantel knippen. Vervolgens draai je voorzichting de kabelschaar over de mantel. Hierdoor zul je de mantel insnijden. Vaak moet je 2 of 3 rondjes draaien met de kabelschaar. Daarna knip je de kabel en de mantel zal breken. Zoals ik al zei, het is even eraan wennen en de handigheid erin krijgen maar dan kun je letterlijk elke kabelmantel van een kabel verwijderen zonder steeds de diepte te moeten aanpassen zoals bij een Jokari moet.
knik neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens Kata
  • Laatst online: 07-05 13:41
Weet iemand toevallig of je die gele bakjes van Stanley FatMax ook los kan kopen? Ik zou graag een meubel maken voor mijn hardware met de mogelijkheid om bakjes te pakken en in een koffer te stoppen als ik het ergens naartoe wil nemen.

Of heeft iemand een andere oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
[...]

Ik heb eentje die lijkt op die automatische van de Hornbach en ik vind hem ideaal. Niets instellen en direct door van mantel naar aders strippen (@henkie196 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Die ervaring heb ik ook bij die je linkt, zelf heb ik deze

https://knipex-tangen.nl/...-10-striptang-knipex.html

Werkt stukken beter, maar er is wel duidelijk verschil in hoe makkelijk het gaat aan de hand van hoe "taai" de isolatie is. eigenlijk gaan alle gangbare VD draden prima en ook de aders in A merk (YMVK) kabels ook, maar aders in wat "goedkopere" kabels wil wel eens wat moeilijker gaan,
Ik doe zelf bijna alleen maar 2,5mm2 massieve aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Laurens Kata schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:20:
Weet iemand toevallig of je die gele bakjes van Stanley FatMax ook los kan kopen? Ik zou graag een meubel maken voor mijn hardware met de mogelijkheid om bakjes te pakken en in een koffer te stoppen als ik het ergens naartoe wil nemen.

Misschien dat een van deze drie past?.

Mbt andere oplossing; voor systainers en L-boxxen kun je losse bakjes kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door big bang op 14-07-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:15:
Zoek eens op kabelmes. Keer of 6 oefenen om hem af te stellen en handig mee te worden, daarna gaan met de banaan.
DBBMAX schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:39:
Je kunt een jokari gebruiken hiervoor. Deze moet je echter wel op maat afstellen dat je niet te diep in de kabel snijd. Je zet het hem op maat door een kleine test te doen op een oud stuk kabel.

Echter gebruik ik altijd een Knipex kabelschaar. Dit is wel ff oefenen maar 100 keer fijner. Je gaat als volgt te werk. Door de ronde bek van de kabelschaar kun je voorzichtig in de mantel knippen. Vervolgens draai je voorzichting de kabelschaar over de mantel. Hierdoor zul je de mantel insnijden. Vaak moet je 2 of 3 rondjes draaien met de kabelschaar. Daarna knip je de kabel en de mantel zal breken. Zoals ik al zei, het is even eraan wennen en de handigheid erin krijgen maar dan kun je letterlijk elke kabelmantel van een kabel verwijderen zonder steeds de diepte te moeten aanpassen zoals bij een Jokari moet.
Ik heb ook zo'n kabelschaar, zal ik de volgende keer eens proberen. Maar qua diepte afstelling lijkt het me weinig handiger dan met een gewoon mesje de mantel een paar keer rondgaan, lijkt me nog steeds wat gevoelig voor te diep gaan (en dat knikken werkt niet met iedere kabel, in mijn ervaring). Anders eens zo'n stripmes / kabelmes op de wishlist zetten. Had eigenlijk niet eerder gezien dat daar zo'n soort pijpensnijder stuk op zat waarmee je de mantel door kunt snijden, was eigenlijk er altijd vanuit gegaan dat je het gewone mesje daarvoor moest gebruiken.
Dr. Donald schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:39:
Ik heb eentje die lijkt op die automatische van de Hornbach en ik vind hem ideaal. Niets instellen en direct door van mantel naar aders strippen (@henkie196 )
Bedankt voor de tip, was er eigenlijk vanuit gegaan dat de automatische strippers niet goed met een mantel om konden gaan.

Bij mijn weten zijn die bakjes niet los verkrijgbaar. Dat was voor mij ook een reden om over te stappen naar Raaco, waar de bakjes gewoon los verkrijgbaar zijn, in allerlei soorten en maten. Sortimo heeft dit soort systemen, maar ja, Sortimo, dus duur. Anders nog eens het topic doorzoeken, want er zijn ook wel andere opties genoemd in het verleden, kan me alleen zo gauw de naam niet meer herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:31
henkie196 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:53:
[...]

Ik heb de Knipex Ergostrip. Werkt goed.

Mijn ervaring is dat die Ergostrip juist ideaal is om de mantel van een XMVK / YMVK kabel te strippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TheJVH schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:16:
Mijn ervaring is dat die Ergostrip juist ideaal is om de mantel van een XMVK / YMVK kabel te strippen?

[YouTube: KNIPEX Werkstatt-TV: KNIPEX ErgoStrip Universal-Abmantelungswerkzeug (16 95 01 SB)]
Ik weet niet precies wat een XMVK of YMVK kabel is, maar voor dit type kabel heeft het voor mij in ieder geval niet goed gewerkt in het verleden (ligt wellicht ook aan de kabel zelf). De ergostrip lijkt alleen goed te werken voor een zeer specifieke kabeldikte, heb ik het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:31
henkie196 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Ik weet niet precies wat een XMVK of YMVK kabel is, maar voor dit type kabel heeft het voor mij in ieder geval niet goed gewerkt in het verleden (ligt wellicht ook aan de kabel zelf). De ergostrip lijkt alleen goed te werken voor een zeer specifieke kabeldikte, heb ik het idee.
Da's precies de kabel die ik bedoel. Ik leg de kabel altijd in de ergostrip (lange gedeelte), dicht knijpen, paar keer om zn as draaien dat de kabel wordt ingesneden, en dan de ergostrip iets terug halen, weer dichtknijpen en trekken. Dat laatste werkt alleen als je een klein stuk wil strippen (10cm oid), feitelijk trek je de huls gewoon van de 3 aders.

EDIT: Filmpje gemaakt

[ Voor 4% gewijzigd door TheJVH op 14-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-04 14:22

big bang schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Misschien dat een van deze drie past?.

Mbt andere oplossing; voor systainers en L-boxxen kun je losse bakjes kopen.
Ik gebruik de inzetbakjes van Auer, deze zijn compatibel met de Sortimo/Bosch L-Boxx/T-Boxx (en een pak goedkoper)
https://www.auer-packagin...or-assortimentsboxen.html

Allit heeft ook budgetvriendelijkere assortimentskisten en inzetbakjes.

ALs je op youtube ook Alexandre Chappel eens opzoekt kan je wat inspiratie opdoen wat betreft DIY werkplaatssysteem met inzetbakjes :)

[ Voor 22% gewijzigd door nvermen op 14-07-2021 11:10 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 247 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).