Remy!!!! schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:44:
[...]
In navolging van m'n eerdere zoektocht, waarbij ik in het begin veel ben gaan focussen op formaatzagen zoals de Felder K700 serie, heb ik die droom voorlopig moeten laten varen.
In m'n huidige werkplaats kan ik gewoon niet fatsoenlijk een formaatzaag kwijt, toen ben ik gaan kijken naar een stapje kleiner zoals een Hammer K3 Winner, maar ook dat wordt iets te krap. En die vind ik in verhouding met een K700 te duur.
Dus toen ben ik een paar maanden niet echt bezig geweest met m'n zoektocht, totdat ik afgelopen weekend mij zo begon te ergeren aan de niet haaksheid van m'n Dewalt DW745 dat ik de knoop maar heb door gehakt, en een
Festool TKS 80 EBS-Set heb besteld.
Voor nu zal dit een 'tijdelijke' zaagtafel zijn, want zodra wij verhuizen komt er zeker een formaatzaag, en dan wordt m'n Festool de backup zaag, of de zaag die ik 'makkelijk' mee kan nemen.
Ik heb ook nog met een schuin oog naar de Mafell ERIKA 85 Ec Ultimate gekeken, maar met dezelfde accessoires is die ruim €1000 duurder, en dat vond ik iets te gortig worden.
Mocht ik binnen nu en 2 jaar een andere leuke zaag tegenkomen dan kan ik waarschijnlijk deze Festool met minimaal verlies verkopen, dus dat is ook wel handig.
En een bijkomend voordeel van de Festool is de Sawstop technologie, in NL zijn er geen andere zagen verkrijgbaar met een soortgelijke technologie. Ja ok de Format 4 kappa 550 met PCS, wat erg tof is qua
techniek!

Als ik er vanmiddag voldoende mee heb gespeeld zal ik wel even m'n ervaringen delen.
Zo hij staat, iets groter dan ik had verwacht

Binnenkort de boel maar eens anders indelen...
Hij voelt stabieler aan dan ik had verwacht met z'n uitklapbare poten, maar ik vermoed dat ik hem ergens dit jaar ga inbouwen in een verplaatsbare workbench.
Even een paar puntjes die mij zijn opgevallen:
- De tafel is recht, nergens zakt hij door of is hij hol/bol (kan natuurlijk nog gebeuren).
- Hij stopt een stuk sneller dan m'n oude Dewalt
- De meegeleverde afzuiging/opsplitsing is mwoah, uiteindelijk heb ik hem aangesloten op 2 stofzuigers (geen foto van), en dan heb ik bijna geen last van zaagsel/stof
- Die roltafel!

Heerlijk! Glijd makkelijk, en voelt erg stevig aan!
- De parallelaanslag is even wennen, de Dewalt voelt wat steviger aan, binnenkort eens even verder naar kijken
- De verlengtafel is ook een stuk praktischer dan ik had verwacht, ik wou die eerst op MP zetten, maar dit werkt toch wel fijn. Nu vallen je stukken hout niet direct op de grond.
- De hoekaanslag is erg stevig,
maar hij is fabriekaf niet perfect haaks tegenover het zaagblad. Staat ook nog even op m'n todo lijst om dat goed te zetten. Is al geregeld.
- Je kan de zaagsnelheid instellen, wist ik niet eens ten tijde van aanschaf

, maar is wel handig als je andere soorten materiaal gaat zagen.
- De zaaghoogte instellen gaat echt supersnel/makkelijk! Bij de Dewalt moet je behoorlijk vaak draaien voordat ie op maxi/minimale hoogte is, bij deze is hij al op maxi/minimale hoogte met een kwartslag (?) draaien.
Komend weekend even verder mee spelen/instellen. Als er vragen/ideeën zijn dan hoor ik het graag!