Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

breagor schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:00:
Qua pockethole: ik heb een duurdere UJK set (https://www.gereedschappr...s-in-fijne-opbergtas.html) en een el cheapo wolcraft (https://www.amazon.nl/-/e...FQ6D?_encoding=UTF8&psc=1) ....en ik gebruik eigenljjk altijd de wolfcraft, prima en makkelijk dingetje....dus die zou ik zeker in overweging nemen ipv de Kreg...

Ik gebruik btw wel zoveel mogelijk de UJK schroeven, die vind ik wel fijn.
Ik denk dat die 520 juist wel fijn is omdat je de hendel kunt draaien. Ik ga voor schroeven van een ander merk ook, ben de naam even kwijt toch voor UJK gegaan :) In 30 en 35mm.

Heb nu eigenlijk alleen nog schroeven en pluggen nodig voor de 75mm balkjes. Die moeten aan de muur verankerd worden om er OSB op aan te brengen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb nu een goede reden gevonden om voor een Multitool te gaan. Nu nog uitzoeken of het een accu of 230V versie wordt. Ik heb het handgereedschap allemaal van Makita, 14V serie, overgenomen van mijn broertje die overging op de 18V serie.

Is meteen weer een boel geld, maandje geleden al een Bosch afkortzaag met onderstel en een Makita kantenfrees gekocht.

Trouwens, Makita is lekker verwarrend bezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4gisUs-Cu2B99Tai2qOW7BYb2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sUCNdHIFvbEnGPrP9ufSWITp.png?f=fotoalbum_large
(plaatje wel lader en accu, beschrijving zegt zonder lader en accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:22

Toppe

Oké ✅

sypie schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:09:
Ik heb nu een goede reden gevonden om voor een Multitool te gaan. Nu nog uitzoeken of het een accu of 230V versie wordt. Ik heb het handgereedschap allemaal van Makita, 14V serie, overgenomen van mijn broertje die overging op de 18V serie.

Is meteen weer een boel geld, maandje geleden al een Bosch afkortzaag met onderstel en een Makita kantenfrees gekocht.

Trouwens, Makita is lekker verwarrend bezig:
[Afbeelding]
(plaatje wel lader en accu, beschrijving zegt zonder lader en accu)
Ik heb mijn bedrade versie omgeruild voor een accu variant omdat je zo’n ding vooral even snel wil pakken. Scheelt me weer zoeken naar een stopcontact en een haspeltje neer leggen.

Ondertussen al voor meerdere kleine klusjes gebruikt en neem nooit meer een snoer variant.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekupdate
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04 15:49
Nooit een bedrade versie gehad maar herkenbaar dat ik juist de multitool vaak snel even wil kunnen gebruiken en vaak op een willekeurige locatie. Draadloos is dan ideaal. Omdat ik al een voorraad Makita 18v/14v accu's heb een DTM51 body gekocht bij Passiontec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

teacher schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:26:
Hier dus wel de decoupeer op 18v, en de invalzaag op 2x18v. Daar heb je echt geen draad voor nodig.

Schuren wel (ik twijfel er nog over): als je je hele voorpui moet doen, dan is bedraad the way to go.
Los klein grut kan prima op accu. Ik heb zelf de stap nog niet gemaakt en ben nog steeds tevreden met mijn ancient festool rs4e.
Ik verwacht voornamelijk (bijna alleen maar) in de werkplaats te zullen werken met bijna alle zagen. Het in elkaar zetten van een en ander heb ik -hopelijk- geen zaag bij nodig ;)

Vooralsnog heb ik ruim 20m kastenwand te doen, er komt nog een lage kast (50cm) bij van ruim 6m en dan ben ik er eigenlijk nog niet.. Genoeg werk, dat wel :P

Trouwens, een stofafzuigsysteem zoek ik nog. Een beetje on a budget, ik wil graag onder €250 blijven.
Nu had ik aanvankelijk een bouwstofzuiger met zo’n cycloon-unit in gedachten, maar die zijn al snel richting m’n hele budget. Ik heb al een oude Dyson voor het fijnere werk, zoek eigenlijk een systeem waar ik het grove werk mee kan doen, een stof afzuiginstallatie dus.

Nu zag ik bij HBM een machine voor erg weinig: https://www.hbm-machines....clusief-slang-en-adapters

Toolnation heeft vergelijkbaar, maar andere merken. Ook wel een Metabo bijvoorbeeld, maar die is alweer €280.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

iop

Hallo allen.

Ik ben in de markt voor een stofzuiger die voornamelijk in de schuur zal staan en daar aangesloten zal worden op wat apparaten als afkortzaag, invalzaag. Verder om de schuur netjes te maken/houden.

Ander gebruik: Klussen rondom huis, boren schuren etc.
Om te weten::
-Ik heb inmiddels behoorlijk wat bosch(blauw) staan, maakt dat uit qua aansluitingen/koppelstukken?
-Autostartsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is een must.
-Misschien wil ik in de toekomst een cycloon er tussen hangen..

Ik ben op basis van budget en voorkeur op deze twee uitgekomen:
Makita VC2512L Stofzuiger
Bosch Blauw GAS 20 L SFC Nat-/droogzuiger

Afwegingen, voor- en nadelen: Slang makita is langer. Bosch sluit misschien makkelijker/goedkoper aan ivm koppelstukken? Zuigkracht/wattage vergelijkbaar..

Is er iemand hier die mij nog van argumenten kan voorzien want ik zie het zelf even niet meer zo goed?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
@iop zullen beide prima machines zijn die erg vergelijkbaar zijn. Gezien je al meer Bosch hebt, zou ik voor de Bosch gaan. Aardig wat apparaten gebruiken dat kliksysteem op de slang om te koppelen.
Zo een paar die in mij opkomen: afkortzaag, stofafzuiger voor boorhamer, stofafzuiging schaafmachine, stofafzuiging haakse slijper en waarschijnlijk nog wel wat machines.

Slang is maar 0,5m langer, dat is niet echt noemenswaardig. Heb zelf bij de GAS 35 M een slang van 5 meter, dat is soms wel weer erg prettig (en soms onhandig lang :+), zijn ook later nog los te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:11
Floor-is schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:27:
[...]

Trouwens, een stofafzuigsysteem zoek ik nog. Een beetje on a budget, ik wil graag onder €250 blijven.
Nu had ik aanvankelijk een bouwstofzuiger met zo’n cycloon-unit in gedachten, maar die zijn al snel richting m’n hele budget. Ik heb al een oude Dyson voor het fijnere werk, zoek eigenlijk een systeem waar ik het grove werk mee kan doen, een stof afzuiginstallatie dus.

Nu zag ik bij HBM een machine voor erg weinig: https://www.hbm-machines....clusief-slang-en-adapters

Toolnation heeft vergelijkbaar, maar andere merken. Ook wel een Metabo bijvoorbeeld, maar die is alweer €280.
Gebruik al een paar jaar deze https://www.hbm-machines....ofi-stofafzuiginstallatie en die voldoet prima aan de zaagtafel. Wilde er een stoffilter bij want zo’n zak laat nog best veel fijner stof door. Maar is ook zonder filter te krijgen.

Is overigens niet echt te vergelijken met een bouwstofzuiger, dit is veel luchtverplaatsing met weinig zuigkracht dus geschikt en ook echt bedoeld voor slangen met een grote diameter, een bouwzuiger heeft veel minder luchtverplaatsing maar meer zuigkracht.

Deze afzuiginstallaties zijn dus prima geschikt voor bij een zaag, schaaf, frees of vlakbank. Maar er wat schroefjes mee van de grond opzuigen wordt dan weer lastig.

[ Voor 16% gewijzigd door Himalaya op 04-07-2021 10:06 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Himalaya schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Gebruik al een paar jaar deze https://www.hbm-machines....ofi-stofafzuiginstallatie en die voldoet prima aan de zaagtafel. Wilde er een stoffilter bij want zo’n zak laat nog best veel fijner stof door. Maar is ook zonder filter te krijgen.

Is overigens niet echt te vergelijken met een bouwstofzuiger, dit is veel luchtverplaatsing met weinig zuigkracht dus geschikt en ook echt bedoeld voor slangen met een grote diameter, een bouwzuiger heeft veel minder luchtverplaatsing maar meer zuigkracht.

Deze afzuiginstallaties zijn dus prima geschikt voor bij een zaag, schaaf, frees of vlakbank. Maar er wat schroefjes mee van de grond opzuigen wordt dan weer lastig.
Thanks!

Ik heb dus een andere stofzuiger voor de grond enzo, deze zou echt bedoeld zijn voor aan de apparaten :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:05
Floor-is schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:22:
[...]
Thanks!

Ik heb dus een andere stofzuiger voor de grond enzo, deze zou echt bedoeld zijn voor aan de apparaten :)
Zoals door anderen reeds gemeld is de genoemde afzuig vooral bedoeld voor hoog debiet en weinig onderdruk, dit wordt bereikt met oa een grote diameter slang. Op je afkort zaag en inval zaag zitten aansluitingen waar een slang van ca 27mm of 36mm op past.
De grote luchtdebieten waar de HBM machine het van moet hebben haal je niet meer als je een slang van 100mm mbv verloop verkleind tot ca 25 %.
Daarnaast wil je een handzame flexibele slang aan je invalzaag.
Denk dat een bouwzuiger met stopcontact en minimaal L klasse hier meer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:41
@iop Ik zou echt niet bang zijn dat je Makita VC niet op een apparaat gaat passen.

De meegeleverde adapter past moeiteloos op mijn Bosch Blauw apparaten. Als je dan toch iets tegenkomt heb je voor een paar knaken een verloopje op Amazon.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

BvG88 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:50:
Omdat we binnenkort aan slag mogen in onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een afkortzaag en (inval)cirkelzaag. Tot nu toe heb ik deze vaak kunnen lenen maar nu wil ik toch graag zelf iets aanschaffen.

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een random schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

De afkortzaag zal initeel naast het afkorten van balkjes voor wat HSB wandjes ook gebruikt worden voor het in verstek zagen van architraven en plinten (en later vast ook voor de overkapping/schuting enz). Enige precisie is hier dus wel gewenst.

Ik heb nu de Metabo KGS 254 M, Makita LS0815FL, Bosch GCM 800 SJ / GCM 8 SJ op het oog, maar zie niet echt duidelijk waarin deze machines van elkaar verschillen. Buiten de verschillende zaagdiepte en kantelbaar naar 1 of 2 kanten. Komt het dan puur op voorkeur voor een bepaald merk uit, of heeft er iemand tips voor een specifiek merk/type?
Mijn budget ligt ergens rond de €300 dus. Het hoeft geen top model te zijn, maar ik investeer graag iets meer zodat ik een degelijk apparaat heb waarmee ik een hele tijd vooruit kan.

Voor in de invalzaag heb ik de Makita SP6000J1X in gedachte. Volgens mij hier een populair model. Waarmee ik gewoon een goeie koop doe. Of zijn er nog alternatieven waar ik naar kan kijken?

In mijn zoektocht kwam ik ook nog een combinatiezaag tegen (bijvoorbeeld de BOSCH Professional Combinatiezaag GTM 12 JL). Is dat mogelijk nog een interessant alternatief? Soort van 3 in 1, of zijn alle losse zaag functies het dan net niet?
Als je niet vaak zaagt, zou ik deze https://www.toolstation.n...lxbUKHmDLavRoCFsUQAvD_BwE machine overwegen. Deze zaag ik ook verkrijgbaar als accu versie met 2*18v.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Jeweetje schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Zoals door anderen reeds gemeld is de genoemde afzuig vooral bedoeld voor hoog debiet en weinig onderdruk, dit wordt bereikt met oa een grote diameter slang. Op je afkort zaag en inval zaag zitten aansluitingen waar een slang van ca 27mm of 36mm op past.
De grote luchtdebieten waar de HBM machine het van moet hebben haal je niet meer als je een slang van 100mm mbv verloop verkleind tot ca 25 %.
Daarnaast wil je een handzame flexibele slang aan je invalzaag.
Denk dat een bouwzuiger met stopcontact en minimaal L klasse hier meer past.
Oh ik dacht dat als je van 100->36mm gaat, je door de kleinere diameter een hogere luchtsnelheid in de 36mm zou halen. Ik begrijp uit jouw bewoording dat dit niet het geval is omdat de onderdruk anders is.

Dan moet ik inderdaad naar een klasse L gaan kijken met een losse bak met zo’n cycloon ding erop. Moet het budget daar dan ook op aanpassen, want die combinatie is duurder. Krijg er wel een werkplaats stofzuiger bij ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
Floor-is schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Oh ik dacht dat als je van 100->36mm gaat, je door de kleinere diameter een hogere luchtsnelheid in de 36mm zou halen. Ik begrijp uit jouw bewoording dat dit niet het geval is omdat de onderdruk anders is.

Dan moet ik inderdaad naar een klasse L gaan kijken met een losse bak met zo’n cycloon ding erop. Moet het budget daar dan ook op aanpassen, want die combinatie is duurder. Krijg er wel een werkplaats stofzuiger bij ;)
Hier wordt ea besproken.
https://www.woodworking.n...rale-stofafzuiging.29724/

Bouwzuiger hoeft je geen rib uit je lijf te kosten, een cycloon zou je later kunnen toevoegen of zelf bouwen.
Zou wel kijken voor een regelbare zuigkracht en een stopcontact zodat zuiger met je apparaat mee opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:26:
Hier dus wel de decoupeer op 18v, en de invalzaag op 2x18v. Daar heb je echt geen draad voor nodig.

Schuren wel (ik twijfel er nog over): als je je hele voorpui moet doen, dan is bedraad the way to go.
Los klein grut kan prima op accu. Ik heb zelf de stap nog niet gemaakt en ben nog steeds tevreden met mijn ancient festool rs4e.
Dat vind ik nou ook zo ideaal aan een draadloze multitool. Ik heb veel schuurmachines (watersport) op kabel en dat is voor grote stukken the way to go. Wil ik even wat leuks schuren pak je de draadloze multitool en kan dat zonder al teveel gedoe 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

dangerpaki schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:50:
Beetje een dilemma. Eigenlijk ook weer niet want ik weer wat de wijze keus is. Maar heb toch even wat hulp nodig (of te wel een aantal tweakers die me de juiste richting op duwen).

Situatie:
- Ik dacht laat ik eens serieus aan gereedschap geraken
- Mooi DeWalt acuuklopboor/schroef gekocht met de gedachte ik ga compleet draadloos
- Waarom draadloos? Gewoon omdat het kan en met name omdat het makkelijker maakt om de kleine simpele klussen snel iets uit een kist te pakken en te doen zonder verlengsnoeren etc
- Tweede aankoop dacht ik wordt een DeWalt circelzaag met geleiderrail (FlexVolt draadloos, accus te gebruiken op de 18V apparaten)
- Kwam toen het concept invalzaag en de voordelen hiervan tegen (nettere snede, veiliger, etc etc tegen)
- Ook verkrijgbaar als DeWalt FlexVolt draadloos
- Prijs wordt dan duurder en begin dan toch te twijfelen, zeker gezien iedereen erg te spreken is over de TS55

Dus dilemma nu wordt het bedraad de TS-55 (draadloos niet goed idee omdat ik dan met 2 verschillende accu systemen moet werken en de prijs toch serieus hoger wordt), of draadloos de DeWalt DCS520NT (kaal zonder accus al duurder en in testen zou deze kwalitatief minder goed zijn).

Maar ik blijf wel steeds zitten met dat draadloze. Merk dat dingen vaak blijven liggen gewoon omdat het net te veel moeite is om die kabels te gaan trekken etc etc.

Kan iemand me concreet vertellen hoe groot het kwaliteitsverschil is tussen de Festool en DeWalt? Iemand die beiden gebruikt heeft? In de tests word ik niet wijzer wat nou echt het kwaliteitsverschil is qua eindresultaat van de snedes van beide machines. Iets langer doen over een snede of zaagblad wisselen lig ik niet wakker van. Als het kwaliteitsverschil qua eindresultaat klein/afwezig is neig ik namelijk om voor de DeWalt te gaan.

En klopt het dat een gewone circelzaag aan een geleiderrail toch qua afwerking van de snede mindere resultaat geeft? Als dat niet zo is of verwaarloosbaar is, is de keus namelijk helemaal makkelijk en neem is stofontwikkeling en verspreiding voor lief en ga ik voor de gewone draadloze circelzaag van DeWalt. Want die is een heel stuk goedkoper.
Even een quote uit het vorige topic, hoop dat je nog meeleest :)

Ik heb exact dezelfde afweging als jij, wat heb jij uiteindelijk gedaan en is je keuze bevallen? :)

Ik twijfel enorm over die DCS520 (vanwege mijn bestaande dewalt arsenaal), maar lees overal dat het eigenlijk een slechte machine is....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:20
Atlas schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:06:
[...]

Ik heb exact dezelfde afweging als jij, wat heb jij uiteindelijk gedaan en is je keuze bevallen? :)

Ik twijfel enorm over die DCS520 (vanwege mijn bestaande dewalt arsenaal), maar lees overal dat het eigenlijk een slechte machine is....
Ik ben niet de persoon die je quote maar heb destijds ook voor deze keuze gestaan. Ondanks dat ik groot fan ben van accu gereedschap ben ik bij de invalzaag voor de bedrade versie gegaan. Pak er toch altijd een stofzuiger + geleiderails bij, dus 'even snel' met de accu zit er niet in bij het gebruik van de invalzaag. Tot nu toe nog geen spijt van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 22:20
[...]

Hehehe. Wat ik heb gedaan is best grappig: m’n overdreven drang naar alleen maar kopen even gestopt. Toen bleek dat ik een cirkelzaag of invalzaag eigenlijk te weinig of niet zou gebruiken. Uiteindelijk een Dewalt accu decoupeerzaag gekocht omdat ik daar meer aan heb. Verder over m’n accu klopboor van Dewalt erg tevreden nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

[...]

Ik ben weliswaar van het Makita-kamp, maar heb vrij bewust voor een bedrade invalzaag gekozen. Dit vanwege een aantal redenen:
1. Stof en zaagsel: je zult het apparaat aan een stofzuiger willen koppelen, die heeft in mijn geval ook een draad :P
2. Relatief stationaire gebruiksplek: bij ons in de werkplaats met name
3. Gebruik van lineaals/geleiderails: je wilt een rechte snede, dus je hebt ook een lineaal nodig en als je dan toch al shit aan het vergaren bent, dan is de stekker niet zoveel extra werk meer.

Let wel: ik zeg bewust dat we een relatief stationaire plek hebben voor gebruik. Als dat bij jou niet het geval is, is het ook gewoon een stekker minder waar je over na hoeft te denken :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je voornamelijk op een vaste locatie werkt (en blijft werken) dan is bedraad gewoon "de" optie: goedkoper, minder gedoe met opladen, meestal ook meer kracht.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
teacher schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:28:
Als je voornamelijk op een vaste locatie werkt (en blijft werken) dan is bedraad gewoon "de" optie: goedkoper, minder gedoe met opladen, meestal ook meer kracht.
En geen accu's die het na een (hopelijk hele) tijd gaan begeven. Geen idee wat de levensduur is van de huidige accu's.
Ik kan me voorstellen dat je veel accugereedschap wilt als je het veel gebruikt. Maar voor minder frequent gebruik kies ik liever voor bedraad. Voor mij is dat dan alleen een paar accu schroefmachines. De rest (zoals cirkelzaag, decoupeerzaag, haakse slijper, schuurmachines, boorhamer, reciprozaag, multitool) met een snoer.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:22

Toppe

Oké ✅

hansvk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:36:
[...]

En geen accu's die het na een (hopelijk hele) tijd gaan begeven. Geen idee wat de levensduur is van de huidige accu's.
Ik kan me voorstellen dat je veel accugereedschap wilt als je het veel gebruikt. Maar voor minder frequent gebruik kies ik liever voor bedraad. Voor mij is dat dan alleen een paar accu schroefmachines. De rest (zoals cirkelzaag, decoupeerzaag, haakse slijper, schuurmachines, boorhamer, reciprozaag, multitool) met een snoer.
Maar als jij instapt op een bepaald merk en die hebben alles in hun assortiment wat je eventueel nodig gaat hebben dan kan je ook gewoon losse body”s aanschaffen en de accu’s die bij je schroeftol geleverd zijn daarop gebruiken.

Ik ben langzaamaan aan het overstappen naar draadloos en heb nu 2 accu’s waarmee ik prima uit de voeten kan. Met een snellaadstation heb ik met een half uurtje weer een volle accu. Tenzij ik een machine gebruik die 2 accu’s nodig heeft (invalzaag) dan is de accu sneller opgeladen dan dat ik een volle leeg krijg.

Het er even snel bij pakken van een machine is toch verrekte handig heb ik nu al een aantal keer mogen ondervinden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
@Toppe Als je in één ecosysteem zit, dan is het wel goed te doen ja.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:47
Ik ben voor veel zaken ook voorstander van accugereedschap, als is het maar omdat het snoer vaak in de weg zit. Een multitool gebruik ik vaak onder gekke hoeken en op moeilijke plekken, een snoer aan een decoupeerzaag is ronduit vervelend als je wat bochten moet maken en over het snoer aan een heggenschaar hoef ik waarschijnlijk al helemaal niets uit te leggen 8)7.

Toch ben ik voor de invalzaag voor een bedrade variant gegaan en heb ik een aantal jaar geleden een Mafell MT55cc gekocht. Tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt van...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben op zoek naar wat freesjes voor in de bovenfrees, 8 of 12mm schachtdiameter dus. Nu heb ik een paar keer gewerkt met wat ik ken als 'spiral flush-trim bits', maar de nederlandse term ken ik niet dus nu googlen brengt me vooral naar Amazon.com met de melding dat vanuit amerika verzenden naar NL erg duur is..
hoe heten die freesjes die ik zoek en wie gebruikt ze ook en kan wat aanraden?
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.infinitytools.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/10/IMG_8287-e1507728872261-1024x588.jpg?resize=840%2C482&ssl=1
Also, ze hoeven geen 100 euro per stuk te kosten :+

[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 06-07-2021 07:27 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:26:
Ik ben op zoek naar wat freesjes voor in de bovenfrees, 8 of 12mm schachtdiameter dus. Nu heb ik een paar keer gewerkt met wat ik ken als 'spiral flush-trim bits', maar de nederlandse term ken ik niet dus nu googlen brengt me vooral naar Amazon.com met de melding dat vanuit amerika verzenden naar NL erg duur is..
[Afbeelding]
Als ik even gauw google op een flush trim bit type nummer, dan kom ik op een paar hits uit in NL. De ene noemt het een uitloopfrees met kopse geleider, de ander een kantenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

henkie196 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:48:
[...]

Als ik even gauw google op een flush trim bit type nummer, dan kom ik op een paar hits uit in NL. De ene noemt het een uitloopfrees met kopse geleider, de ander een kantenfrees.
Ah ja sorry, daar had ik even duidelijker in moeten zijn. Ik zoek specifiek de 'spiral' van de flush trim bits, beetje zoals op de foto bij mijn post. Die schijnen makkelijker te lopen, minder te branden en zijn vooral beter in het afvoeren van zaagsel één kant op (downward of upward) in plaats van het alle kanten op de kotsen zoals de meeste bitjes doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 06-07-2021 08:06 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

iop schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:45:
Ander gebruik: Klussen rondom huis, boren schuren etc.
Om te weten::
-Ik heb inmiddels behoorlijk wat bosch(blauw) staan, maakt dat uit qua aansluitingen/koppelstukken?
-Autostartsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is een must.
-Misschien wil ik in de toekomst een cycloon er tussen hangen..

Ik ben op basis van budget en voorkeur op deze twee uitgekomen:
Makita VC2512L Stofzuiger
Bosch Blauw GAS 20 L SFC Nat-/droogzuiger

Afwegingen, voor- en nadelen: Slang makita is langer. Bosch sluit misschien makkelijker/goedkoper aan ivm koppelstukken? Zuigkracht/wattage vergelijkbaar..

Is er iemand hier die mij nog van argumenten kan voorzien want ik zie het zelf even niet meer zo goed?
Ik had de GAS 20 in bestelling staan bij Toolnation. Omdat ze maar niet leverden heb ik het geannuleerd. Bij Gereedschapscentrum deze opgehaald:
GAS 35 L AFC
Zwaar, maar met vier wielen en mogelijkheid tot plaatsen van een L-Boxx. Vooral de automatische afzuiging vind ik ideaal.

De standaard slang bouwt wel veel statisch electriciteit op en discharged het naar mij...

Ik moet nog wel de automatische filterreiniging permanent uit zetten. Anders knalt er elke minuut een bult lucht door het filter en dat verkort de levensduur van het filter.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 06-07-2021 08:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:04:
Ah ja sorry, daar had ik even duidelijker in moeten zijn. Ik zoek specifiek de 'spiral' van de flush trim bits, beetje zoals op de foto bij mijn post. Die schijnen makkelijker te lopen, minder te branden en zijn vooral beter in het afvoeren van zaagsel één kant op (downward of upward) in plaats van het alle kanten op de kotsen zoals de meeste bitjes doen.
Dit type, dan? Dan kom ik uit op spiraalkantenfrees :P Wel even opletten of je een upcut of downcut wilt hebben, als ik dat zo bekijk.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 06-07-2021 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
Remy!!!! schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:12:
[...]

Ik was vanmiddag toevallig bij Baptist, en toen maar gelijk een nieuwe winkelhaak gehaald deze is gelukkig wel perfect recht/haaks!
Tevens nog een nieuwe zaag en een Microjig GRR-Ripper gehaald.
[Afbeelding]

Vervolgens een tijdje bezig geweest om m'n zaagtafel (Dewalt DW745) weer goed haaks af te stellen, om er vervolgens achter te komen dat het tafelblad niet meer recht is. Dit is helaas een bekend probleem bij zaagtafels met een aluminium tafelblad waarbij de zaag direct vastzit aan het tafelblad. Na een X aantal jaar gaat dat doorbuigen...

Dus nu in de markt voor een nieuwe zaagtafel, maar deze keer wel met een gietijzer tafelblad. Qua budget zit ik te kijken richting de €700á1500, en ik heb deze al gevonden:
- AXMINSTER CRAFT AC254TS
- AXMINSTER TRADE AT254SB
- LUMBERJACK TS1800
- HBM 2200
- HBM 1600
- HBM 600

Een aantal eisen vanuit mijn kant:
- Minimale zaagdiepte 70mm
- Dado mogelijkheid zou fijn zijn, al kan dat misschien nog wel lastig worden in EU
In navolging van m'n eerdere zoektocht, waarbij ik in het begin veel ben gaan focussen op formaatzagen zoals de Felder K700 serie, heb ik die droom voorlopig moeten laten varen.
In m'n huidige werkplaats kan ik gewoon niet fatsoenlijk een formaatzaag kwijt, toen ben ik gaan kijken naar een stapje kleiner zoals een Hammer K3 Winner, maar ook dat wordt iets te krap. En die vind ik in verhouding met een K700 te duur.
Dus toen ben ik een paar maanden niet echt bezig geweest met m'n zoektocht, totdat ik afgelopen weekend mij zo begon te ergeren aan de niet haaksheid van m'n Dewalt DW745 dat ik de knoop maar heb door gehakt, en een Festool TKS 80 EBS-Set heb besteld.
Voor nu zal dit een 'tijdelijke' zaagtafel zijn, want zodra wij verhuizen komt er zeker een formaatzaag, en dan wordt m'n Festool de backup zaag, of de zaag die ik 'makkelijk' mee kan nemen.
Ik heb ook nog met een schuin oog naar de Mafell ERIKA 85 Ec Ultimate gekeken, maar met dezelfde accessoires is die ruim €1000 duurder, en dat vond ik iets te gortig worden.
Mocht ik binnen nu en 2 jaar een andere leuke zaag tegenkomen dan kan ik waarschijnlijk deze Festool met minimaal verlies verkopen, dus dat is ook wel handig.
En een bijkomend voordeel van de Festool is de Sawstop technologie, in NL zijn er geen andere zagen verkrijgbaar met een soortgelijke technologie. Ja ok de Format 4 kappa 550 met PCS, wat erg tof is qua techniek! _/-\o_
Als ik er vanmiddag voldoende mee heb gespeeld zal ik wel even m'n ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:16

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]
Je kan ze inderdaad ook gewoon op de CMT website vinden, en dan op artikelnummer zoeken.
Ik ben zelf ook op zoek geweest, en kan wél een 6mm en 12mm vinden, maar het lijkt alsof ze geen 8mm schacht versie maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47
Remy!!!! schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:44:
[...]

In navolging van m'n eerdere zoektocht, waarbij ik in het begin veel ben gaan focussen op formaatzagen zoals de Felder K700 serie, heb ik die droom voorlopig moeten laten varen.
In m'n huidige werkplaats kan ik gewoon niet fatsoenlijk een formaatzaag kwijt, toen ben ik gaan kijken naar een stapje kleiner zoals een Hammer K3 Winner, maar ook dat wordt iets te krap. En die vind ik in verhouding met een K700 te duur.
Dus toen ben ik een paar maanden niet echt bezig geweest met m'n zoektocht, totdat ik afgelopen weekend mij zo begon te ergeren aan de niet haaksheid van m'n Dewalt DW745 dat ik de knoop maar heb door gehakt, en een Festool TKS 80 EBS-Set heb besteld.
Voor nu zal dit een 'tijdelijke' zaagtafel zijn, want zodra wij verhuizen komt er zeker een formaatzaag, en dan wordt m'n Festool de backup zaag, of de zaag die ik 'makkelijk' mee kan nemen.
Ik heb ook nog met een schuin oog naar de Mafell ERIKA 85 Ec Ultimate gekeken, maar met dezelfde accessoires is die ruim €1000 duurder, en dat vond ik iets te gortig worden.
Mocht ik binnen nu en 2 jaar een andere leuke zaag tegenkomen dan kan ik waarschijnlijk deze Festool met minimaal verlies verkopen, dus dat is ook wel handig.
En een bijkomend voordeel van de Festool is de Sawstop technologie, in NL zijn er geen andere zagen verkrijgbaar met een soortgelijke technologie. Ja ok de Format 4 kappa 550 met PCS, wat erg tof is qua techniek! _/-\o_
Als ik er vanmiddag voldoende mee heb gespeeld zal ik wel even m'n ervaringen delen.
Ben benieuwd hoe je de TKS80 ervaart, op Woodworking.nl toch nog wat klachten gelezen.

Als je eenmaal die ontgroeit bent en weer terug gaat richting de formaatzagen, vergeet SCM niet. Ik heb een kleintje van SCM (SCM ST1), en ben er erg tevreden over. Qua prijs ook niet slecht, maar wel degelijke kwaliteit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 22:13
Sta op het punt dit setje te bestellen:
Milwaukee M18 CBLPP2A-402C combopack 18V Li-ion

Zit momenteel nog niet vast aan een accu platform. Prima? Of beter bv Makita of DeWalt pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:12:

Zit momenteel nog niet vast aan een accu platform. Prima? Of beter bv Makita of DeWalt pakken?
Over de keus van een accuplatform is al vaak gediscussieerd. Als je nog niet hebt gekozen, zou ik als ik jou was goed nadenken voordat je investeert.

Kijk wel goed naar de prijzen en exacte modellen in een combopack. Vaak is het goedkoper om de (nieuwere) modellen los te kopen. Zeker aangezien er elk jaar gratis-accu acties zijn voor veel grote merken.

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 06-07-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
simon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:06:
[...]

Ben benieuwd hoe je de TKS80 ervaart, op Woodworking.nl toch nog wat klachten gelezen.
Tijdens m'n zoektocht heb ik niet eens op woodworking.nl gekeken 8)7 Heb je wat voorbeelden van de klachten? Ik kan zo snel niets vinden. Dan kan ik eventueel alvast rekening houden met de problemen/klachten.
Als je eenmaal die ontgroeit bent en weer terug gaat richting de formaatzagen, vergeet SCM niet. Ik heb een kleintje van SCM (SCM ST1), en ben er erg tevreden over. Qua prijs ook niet slecht, maar wel degelijke kwaliteit.
Daar heb ik ook nog even naar gekeken, leuke machine!, maar voor m'n uiteindelijke droomwerkplaats iets te klein :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
big bang schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:21:
Ik ben voor veel zaken ook voorstander van accugereedschap, als is het maar omdat het snoer vaak in de weg zit. Een multitool gebruik ik vaak onder gekke hoeken en op moeilijke plekken, een snoer aan een decoupeerzaag is ronduit vervelend als je wat bochten moet maken en over het snoer aan een heggenschaar hoef ik waarschijnlijk al helemaal niets uit te leggen 8)7.

Toch ben ik voor de invalzaag voor een bedrade variant gegaan en heb ik een aantal jaar geleden een Mafell MT55cc gekocht. Tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt van...
Er valt ook veel te zeggen over bruikbaarheid icm welk snoer en hoelang dat snoer is
snoer van een fein is in basis echt goed te doen, soepel en lang.
snoer van o.a. mijn makita reciprozaag (oud beestje) is gewoon irritant kort. en dan heb je nog van die korte min of harde snoeren en die zitten gewoon alleen maar in de weg.

Een goed snoer vs accu is in mijn ervaring een hele andere vergelijking dan snoer vs accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:33

Leuke aanbieding maar als je nog moet beginnen met accutools en niet zwemt in het geld zou ik het niet doen. Makita platform is over het algemeen wat goedkoper (meer aanbiedingen) en het doet qua kwaliteit niet veel onder.

Vergelijk een paar apparaten die je later nog zou willen toevoegen, zou ik zeggen.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Over de keus van een accuplatform is al vaak gediscussieerd. Als je nog niet hebt gekozen, zou ik als ik jou was goed nadenken voordat je investeert.

Kijk wel goed naar de prijzen en exacte modellen in een combopack. Vaak is het goedkoper om de (nieuwere) modellen los te kopen. Zeker aangezien er elk jaar gratis-accu acties zijn voor veel grote merken.
Dzine schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Leuke aanbieding maar als je nog moet beginnen met accutools en niet zwemt in het geld zou ik het niet doen. Makita platform is over het algemeen wat goedkoper (meer aanbiedingen) en het doet qua kwaliteit niet veel onder.

Vergelijk een paar apparaten die je later nog zou willen toevoegen, zou ik zeggen.
Beter deze pakken dan? Makita is wel wat uitgebreider qua aanbod en makkelijker te krijgen lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:32:
Beter deze pakken dan? Makita is wel wat uitgebreider qua aanbod en makkelijker te krijgen lijkt het.
Als je kunt wachten, wacht dan tot Makita of Bosch blauw een gratis accu actie heeft, dan loont het wat meer. Bosch blauw is ook regelmatig zwaar in de aanbieding op amazon.de.

Maar Milwaukee is ook prima, hebben een uitgebried aanbod in 18V, sommige tamelijk unieke dingen, zelfs (als je dat nodig hebt). Maar minder goed verkrijgbaar hier dan Makita of Bosch blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47
Remy!!!! schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Tijdens m'n zoektocht heb ik niet eens op woodworking.nl gekeken 8)7 Heb je wat voorbeelden van de klachten? Ik kan zo snel niets vinden. Dan kan ik eventueel alvast rekening houden met de problemen/klachten.

[...]

Daar heb ik ook nog even naar gekeken, leuke machine!, maar voor m'n uiteindelijke droomwerkplaats iets te klein :+
https://www.woodworking.n...n-met-mn-zaagtafel.32364/
en nog een ander topic, waarbij het blad niet vlak is.

SCM heeft ook de SC/ST2, stukje groter, of de SC3, etc.. valt te overwegen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Thnx! Dat zijn wel een paar aandachtspunten waar ik direct even op ga letten.
SCM heeft ook de SC/ST2, stukje groter, of de SC3, etc.. valt te overwegen :)
Ja idd, die lijken mij iets interessanter. Nu nog verhuizen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30

Ik ben voor Makita gegaan omdat ze veel tuingereedschap hebben binnen hun LXT ecosysteem. Dat geldt niet voor alle merken kwam ik achter, vandaar de keuze. Milwaukee doet bijvoorbeeld geen grasmaaier volgens mij in hun M18 systeem.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Als je kunt wachten, wacht dan tot Makita of Bosch blauw een gratis accu actie heeft, dan loont het wat meer. Bosch blauw is ook regelmatig zwaar in de aanbieding op amazon.de.

Maar Milwaukee is ook prima, hebben een uitgebried aanbod in 18V, sommige tamelijk unieke dingen, zelfs (als je dat nodig hebt). Maar minder goed verkrijgbaar hier dan Makita of Bosch blauw.
Makita start vaak in december/januari met accu-acties. Die lopen meestal tot en met maart.
Als je tot dan kan wachten is het zeker waard om losse bodies met gratis accu's te bestellen.

Wat betreft de keuze voor platform: Ik ben zelf erg te spreken over Makita. Erg breed assortiment en inclusief tuingereedschap breed inzetbaar.

Bosch heeft ook een mooi assortiment, maar is iets duurder meestal. Milfukkee heeft leuk spul en is erg vergelijkbaar met Makita.
kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:32:
[...]

[...]

Dit is precies zo'n voorbeeld van te dure combiset.
3Ah accu's zal je weinig gebruiken zodra je wat 5Ah stuks hebt. De DTD152 is een ouder, brushed, model.

Met wat extra onderzoek, kan je goedkoper nieuwere modellen los krijgen.
Met wat extra geduld krijg je voor minder geld betere machines én gratis accu's

[ Voor 45% gewijzigd door dragonhaertt op 06-07-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:16:
[...]

Makita start vaak in december/januari met accu-acties. Die lopen meestal tot en met maart.
Als je tot dan kan wachten is het zeker waard om losse bodies met gratis accu's te bestellen.

Wat betreft de keuze voor platform: Ik ben zelf erg te spreken over Makita. Erg breed assortiment en inclusief tuingereedschap breed inzetbaar.

Bosch heeft ook een mooi assortiment, maar is iets duurder meestal. Milfukkee heeft leuk spul en is erg vergelijkbaar met Makita.
[...]

Dit is precies zo'n voorbeeld van te dure combiset.
3Ah accu's zal je weinig gebruiken zodra je wat 5Ah stuks hebt. De DTD152 is een ouder, brushed, model.

Met wat extra onderzoek, kan je goedkoper nieuwere modellen los krijgen.
Met wat extra geduld krijg je voor minder geld betere machines én gratis accu's
Krijg einde maand het hout geleverd voor mijn overkapping, wil dan graag een setje hebben liggen. Heb een paar weken dus maar zeker geen tijd om te wachten tot einde jaar....

Was daarom ook bij de Milwaukee uitgekomen, 18V, brushless, 4Ah accu, reviews goed etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Krijg einde maand het hout geleverd voor mijn overkapping, wil dan graag een setje hebben liggen. Heb een paar weken dus maar zeker geen tijd om te wachten tot einde jaar....

Was daarom ook bij de Milwaukee uitgekomen, 18V, brushless, 4Ah accu, reviews goed etc.
Keuze van merk moet je echt maken op basis van platform. Die 10 of 20 euro die je een keer bespaard is niks vergeleken met de kosten van 5-6 accu's.

Als je een platform keuze hebt gemaakt kan je eens kijken naar welke machines binnen dat platform goed bij je passen. Daarna vergelijken of zo'n set misschien goedkoper is.
Mijn ervaring met bijna alles sets is: los kopen is beter.

Vaak zijn de sets óf te duur, óf oude modellen, óf doen niet mee aan acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Keuze van merk moet je echt maken op basis van platform. Die 10 of 20 euro die je een keer bespaard is niks vergeleken met de kosten van 5-6 accu's.

Als je een platform keuze hebt gemaakt kan je eens kijken naar welke machines binnen dat platform goed bij je passen. Daarna vergelijken of zo'n set misschien goedkoper is.
Mijn ervaring met bijna alles sets is: los kopen is beter.

Vaak zijn de sets óf te duur, óf oude modellen, óf doen niet mee aan acties.
Dat valt me dus vies tegen.... kijkend naar Makita/Bosch/DeWalt zit je voor (18V, brushless) al gauw op:
Body slagschroevendraaier: €110 - €130
Body boormachine: €110 - €130
2 x 4/5aH accu's + lader": €180 - €200
Totaal: €400 - €460

Milwaukee setje is met €300 toch €100 goedkoper.... mis ik wat? Bepaalde sites wellicht goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Dat valt me dus vies tegen.... kijkend naar Makita/Bosch/DeWalt zit je voor (18V, brushless) al gauw op:

Milwaukee setje is met €300 toch €100 goedkoper.... mis ik wat? Bepaalde sites wellicht goedkoper?
Ik heb zelf 3 accu platformen (Milwaukee 18V, Makita 18V en Bosch 12V), de Milwaukees (accutol + slagschroevendraaier + bladblazer + heggenschaar) bevallen mij zeer goed, ruim voldoende kracht, maar vooral de accutol is wat luidruchtig als je vlak bij je hoofd staat te schroeven :P

Verder qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met Makita (hoewel ik het idee heb dat de Milwaukee accu's wat meer kunnen hebben vanwege de rubberen behuizing). Momenteel is er trouwens een Milwaukee accu actie gaande bij Toolstation: https://www.toolstation.n...alsblock=yes&displayname=

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Rockster schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb zelf 3 accu platformen (Milwaukee 18V, Makita 18V en Bosch 12V), de Milwaukees (accutol + slagschroevendraaier + bladblazer + heggenschaar) bevallen mij zeer goed, ruim voldoende kracht, maar vooral de accutol is wat luidruchtig als je vlak bij je hoofd staat te schroeven :P

Verder qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met Makita (hoewel ik het idee heb dat de Milwaukee accu's wat meer kunnen hebben vanwege de rubberen behuizing). Momenteel is er trouwens een Milwaukee accu actie gaande bij Toolstation: https://www.toolstation.n...alsblock=yes&displayname=
Kwam ook op dit setje uit: https://www.toolstation.n...p2a-402c-combopack/p63751

Ik werd er op gewezen dat los kopen goedkoper is maar dan kom ik bij Milwaukee, Bosch, DeWalt, Makita etc minimaal €100 hoger uit. (tenzij ik wat over het hoofd zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Bedenk voor jezelf of je alleen de overkapping ermee hoeft te doen of vaker klust en in toekomst nog uit wil breiden met nieuw accu gereedschap en tuinmachines.
Als je echt alleen de overkapping gaat doen zou je naar einhell of zelfs parkside kunnen kijken, prima machines en stuk goedkoper.
De Milwaukee of makita koop je voor t leven, of de huidige dure merk accu’s nog top zijn na 10 jaar moeten we nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik heb een order bij gereedschapcentrum uitstaan, ineens zijn een aantal producten voorzien van een levertijd van meerdere weken. Ze doen blijkbaar ook geen deelleveringen, dit valt me nogal tegen eerlijk gezegd.

M’n gereedschap is moeilijker dan het hout :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Jeweetje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:36:
Bedenk voor jezelf of je alleen de overkapping ermee hoeft te doen of vaker klust en in toekomst nog uit wil breiden met nieuw accu gereedschap en tuinmachines.
Als je echt alleen de overkapping gaat doen zou je naar einhell of zelfs parkside kunnen kijken, prima machines en stuk goedkoper.
De Milwaukee of makita koop je voor t leven, of de huidige dure merk accu’s nog top zijn na 10 jaar moeten we nog afwachten.
Ik klus vaker dus koop graag wat 'voor het leven'. (ben ook Makita / Bosch blauw gewend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:21:
[...]

Kwam ook op dit setje uit: https://www.toolstation.n...p2a-402c-combopack/p63751

Ik werd er op gewezen dat los kopen goedkoper is maar dan kom ik bij Milwaukee, Bosch, DeWalt, Makita etc minimaal €100 hoger uit. (tenzij ik wat over het hoofd zie)
Meeste mensen rekenen ook M boxen en gratis accu's mee, ik heb afentoe het idee dat er wat mensen zijn die eerder kratjes sparen dan gereedschap kopen en gebruiken ;)

Als er geen lopende accu actie is bij bv makita is een set soms een prima keuze mits het de juiste modelen zijn. zo heb ik ooit een tas gehaald voor een prima stuksprijs. maarja geen accu actie toen en wel hard nodig, wachten op december was geen optie.

zelf heb ik makita 18v en bosch 12v de tips die je veder hebt gekregen ben ik het volledig mee eens. kijk met een schuin oog naar de toekomst. een aantal jaar geleden was het bijna een nobrainer om voor makita te gaan die hadden by far het meest op het accu systeem en leken ook te blijven doorontwikkelen onlangs plukte ik daar nog de vruchten van toen ik een trilnaaldje bij voorkeur zonder snoer nodig had en die stiekem best betaalbaar was op deze manier.
Je kan beter wel ook een account hebben bij marktplaats, op een bepaald moment krijg je gratis meuk die je beter kan verkopen omdat je al 3 lampen of graskantknippers hebt :+ heb je daar geen zin in er zijn bijna altijd winkels die goedkoper zijn maar door grijze import niet aan de actie meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:10
Floor-is schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:44:
Ik heb een order bij gereedschapcentrum uitstaan, ineens zijn een aantal producten voorzien van een levertijd van meerdere weken. Ze doen blijkbaar ook geen deelleveringen, dit valt me nogal tegen eerlijk gezegd.

M’n gereedschap is moeilijker dan het hout :/
Zelfde overkwam mij vorige maand bij Mastertools. Indicatie van de levertijd was tijdens het wachten (zonder bericht) aangepast naar augustus/september. Na navraag of dit klopte heb ik een deel van de order laten annuleren en die elders besteld. De rest kreeg ik twee dagen later wel geleverd. Ik had het wel service gevonden als ik ten minste op de hoogte was gesteld van de langere levertijd en had eigenlijk ook een deellevering verwacht.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

kever678 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Zoals ik zei, dat hangt vooral van de specifieke set af. En ook van de aanbiedingen.

Even een voorbeeld van die makita set die je hierboven noemde. Als je kan wachten tot de accu actie:

Set: DHP482 + DTD152 + 2x3Ah accu + lader = 290 euro

Los: DHP484 + DTD153 + accu lader = 270 euro en dan krijg je 2x 5Ah accu erbij.
Dan heb je voor 20 euro minder, betere accu's en betere machines.

Zo maar even een voorbeeld, ik ga niet voor jou elke set vergelijken die je zelf aandraagt, maar ik probeerde je te wijzen op het feit dat sets lang niet altijd goedkoper zijn.

En zoals ik ook zei, laat je keuze voor het platform niet afhangen van de eerste machine die je wil kopen, maar het totaalplaatje. Misschien nu 100 euro goedkoper, maar als je een platform wil switchen ben je met 5-6 accu's een stuk duurder uit later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:06:
Zoals ik zei, dat hangt vooral van de specifieke set af. En ook van de aanbiedingen.

Even een voorbeeld van die makita set die je hierboven noemde. Als je kan wachten tot de accu actie:

Set: DHP482 + DTD152 + 2x3Ah accu + lader = 290 euro

Los: DHP484 + DTD153 + accu lader = 270 euro en dan krijg je 2x 5Ah accu erbij.
Dan heb je voor 20 euro minder, betere accu's en betere machines.

Zo maar even een voorbeeld, ik ga niet voor jou elke set vergelijken die je zelf aandraagt, maar ik probeerde je te wijzen op het feit dat sets lang niet altijd goedkoper zijn.

En zoals ik ook zei, laat je keuze voor het platform niet afhangen van de eerste machine die je wil kopen, maar het totaalplaatje. Misschien nu 100 euro goedkoper, maar als je een platform wil switchen ben je met 5-6 accu's een stuk duurder uit later.
Hij gaf al aan niet zo lang te kunnen wachten. Is ook wat krom om te zeggen dat losse apparaten goedkoper zijn dan de sets als dat alleen waar is op het moment dat je de gratis accu actie er bij hebt. Dat is op dit moment dus niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Hij gaf al aan niet zo lang te kunnen wachten. Is ook wat krom om te zeggen dat losse apparaten goedkoper zijn dan de sets als dat alleen waar is op het moment dat je de gratis accu actie er bij hebt. Dat is op dit moment dus niet zo.
Tja, dat zijn eigen overwegingen. Daarnaast heb ik sowieso meer over voor de brushless versies dan de oudere.
Ik probeer een algemeen aandachtspunt aan te geven die vaak over het hoofd wordt gezien bij dit soort sets.
Deze discussie is al vele malen gevoerd en er mag ook best zelf onderzoek gedaan worden. Het spijt me dat ik deze valkuil probeerde te belichten :X

Ook nu zijn er acties die wel op losse bodies gelden, maar niet op sets.

Je kan best mijn advies afbranden, maar dit is een algemeen gereedschapstopic en niet een ''aankoopadvies voor kever" topic. Welk platform hij kiest moet hij helemaal zelf weten, maar het eerder genoemde advies:
-kies platform op basis van platform, niet eerste tools
-sets hoeven niet goedkoper te zijn
-wacht op accu-acties als je grote investeringen in een nieuw platform doet
-Sets bevatten vaak oudere (brushed) modellen.
-Switchen van platform, of in een nieuw platform investeren is altijd duurder dan één keer de juiste kiezen

Blijft relevant advies. Als iemand deze (en eerdere) discussies heeft gelezen, overwogen en dan met een specifieke vraag komt (niet 'moet ik deze kopen') dan kan er op een specifiek geval ingegaan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 06-07-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:55:
Tja, dat zijn eigen overwegingen. Daarnaast heb ik sowieso meer over voor de brushless versies dan de oudere.
Ik probeer een algemeen aandachtspunt aan te geven die vaak over het hoofd wordt gezien bij dit soort sets.
Deze discussie is al vele malen gevoerd en er mag ook best zelf onderzoek gedaan worden. Het spijt me dat ik deze valkuil probeerde te belichten :X

Je kan best mijn advies afbranden, maar dit is een algemeen gereedschapstopic en niet een ''aankoopadvies voor kever" topic. Welk platform hij kiest moet hij helemaal zelf weten, maar het eerder genoemde advies:
-kies platform op basis van platform, niet eerste tools
-sets hoeven niet goedkoper te zijn
-wacht op accu-acties als je grote investeringen in een nieuw platform doet
-Sets bevatten vaak oudere (brushed) modellen.
-Switchen van platform, of in een nieuw platform investeren is altijd duurder dan één keer de juiste kiezen

Blijft relevant advies. Als iemand deze (en eerdere) discussies heeft gelezen, overwogen en dan met een specifieke vraag komt (niet 'moet ik deze kopen') dan kan er op een specifiek geval ingegaan worden.
Ik ben het ook eens met je verdere opmerkingen, alleen dat stukje over sets vs nieuwere apparaten zonder accu's gaf me wat kriebels ;)

De keuze voor platform is denk ik wel wat lastiger in te schatten voor iemand die nog weinig ervaringen heeft met gereedschappen, want wie weet wat je in de toekomst nodig hebt, of wilt hebben. En of je dat liever op accu of bedraad wilt hebben. Maar goed, dat is een keuze die we toch niet kunnen maken, behalve de punten aandragen die je al aangedragen hebt. De keuze is aan het individu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Ik ben het ook eens met je verdere opmerkingen, alleen dat stukje over sets vs nieuwere apparaten zonder accu's gaf me wat kriebels ;)

De keuze voor platform is denk ik wel wat lastiger in te schatten voor iemand die nog weinig ervaringen heeft met gereedschappen, want wie weet wat je in de toekomst nodig hebt, of wilt hebben. En of je dat liever op accu of bedraad wilt hebben. Maar goed, dat is een keuze die we toch niet kunnen maken, behalve de punten aandragen die je al aangedragen hebt. De keuze is aan het individu.
Ok, dan een eerlijke vergelijking:
Set met brushless apparaten: 445 euro

Losse apparaten mét accus: 436 euro

Zelfs dan zijn losse bodies goedkoper, kan je zelf kiezen exact welk apparaat en lader je wil, en krijg je een gratis toolbelt...

Punt blijft dat sets in veel gevallen gewoon niet voordeliger zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 06-07-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
dragonhaertt schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Ok, dan een eerlijke vergelijking:
Set met brushless apparaten: 445 euro

Losse apparaten mét accus: 436 euro

Zelfs dan zijn losse bodies goedkoper, kan je zelf kiezen exact welk apparaat en lader je wil, en krijg je een gratis toolbelt...

Punt blijft dat sets in veel gevallen gewoon niet voordeliger zijn.
Ben het grotendeels ook wel eens met je betoog maar de Milwaukee set is €309: kan voor dat geld geen vergelijkbare set (of losse apparaten) vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:12
[Afbeelding]
De door jou getoonde frezen ken ik niet; ik heb wel 'gewone' frezen met lager.
Jij hebt hier al mee gewerkt, hebben deze een speficieke toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 18:36
[Afbeelding]
Als ik op spiraal kopieer frees zoek kom ik hierbij uit:
https://www.freesjes.nl/nl/vhm-kopieerfrees-up-down/g-132
https://nl.grandado.com/p...83h2B3aj2sbkaAm9oEALw_wcB

Met wat langer zoeken vind je misschien een goedkoper adresje?

[ Voor 12% gewijzigd door Lexo op 06-07-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bergdwerg schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Zelfde overkwam mij vorige maand bij Mastertools. Indicatie van de levertijd was tijdens het wachten (zonder bericht) aangepast naar augustus/september. Na navraag of dit klopte heb ik een deel van de order laten annuleren en die elders besteld. De rest kreeg ik twee dagen later wel geleverd. Ik had het wel service gevonden als ik ten minste op de hoogte was gesteld van de langere levertijd en had eigenlijk ook een deellevering verwacht.
Ik ben ook uitgeweken naar een ander inmiddels. Toolnation is het geworden, ook omdat die een mooie prijs hadden voor lijmklemmen moet ik zeggen, de apparaten scheelde misschien een paar euro per stuk. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42

AMDFreak

Intel is zo..

Iemand ervaring met het merk Trotec?
Mijn buurman is er helemaal wild van, maar ik mis gewoon vermogen die apparaten.. Als je ook maar iets te hard duwt, loopt de zaag vast.

En dan zegt ie vol trots dat hij 4Ah accus erop heeft zitten. terwijl mijn Bosch accuboor op 1.5Ah zit.

Naar mijn idee zit dat spul in dezelfde lijn als parkside?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
AMDFreak schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:39:
Iemand ervaring met het merk Trotec?
Mijn buurman is er helemaal wild van, maar ik mis gewoon vermogen die apparaten.. Als je ook maar iets te hard duwt, loopt de zaag vast.

En dan zegt ie vol trots dat hij 4Ah accus erop heeft zitten. terwijl mijn Bosch accuboor op 1.5Ah zit.

Naar mijn idee zit dat spul in dezelfde lijn als parkside?
Als je even terug zoekt in het topic had volgens mij iemand eerder al een ervaring ermee gedeeld. Kwam meen ik neer op een DOA. Als je in die klasse wat zoekt, kan je beter naar Parkside kijken, dan heb je tenminste nog service als er een keer iets kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 08:26
Floor-is schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Ik ben ook uitgeweken naar een ander inmiddels. Toolnation is het geworden, ook omdat die een mooie prijs hadden voor lijmklemmen moet ik zeggen, de apparaten scheelde misschien een paar euro per stuk. :)
Nu maar hopen dat ze leveren binnen een redelijke termijn. ;)
Je had vast geen reviews gelezen over Toolnation, daar gaat zo maar weken overheen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

DasNieNix schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:37:
[...]

De door jou getoonde frezen ken ik niet; ik heb wel 'gewone' frezen met lager.
Jij hebt hier al mee gewerkt, hebben deze een speficieke toepassing?
Specifiek weet ik niet, maar ze zijn doorgaans lekker dun dus frezen makkelijk, en ze laten een mooiere rand achter. Also tevens ook is het spiralgedeelte wat helpt met stofrichting. Ik kan niet altijd de juiste stofadapter op de frees krijgen in krappe hoeken, en dan helpen deze freesjes om niet overal stof te hebben, maar ietsje meer geconcentreerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Hallo,

Ik weet het, ik begeef me nu op gevoelig terrein. Maar wij zijn bezig met een verbouwing en ik moet aardig wat HSB wanden maken en ook houten balkenlagen voor de verdiepingsvloer.
Ik ben dus aan het kijken naar een afkortzaag.

Na de verbouwing zal ik deze afkortzaag niet echt veel meer gebruiken, wellicht voor wat tuinmeubels en een plank hier en daar.
Nu zit ik te denken aan een Scheppach HM254 afkortzaag. Ik moet aardig wat balken zagen van 7cm dik.
Nu de gewetensvraag; is een Scheppach daar geschikt voor?

Zat ook te kijken naar andere merken (Metabo of Makita) maar een Scheppach kost ca. €200 en een Makita kost €367.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Norinco schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:48:
Hallo,

Ik weet het, ik begeef me nu op gevoelig terrein. Maar wij zijn bezig met een verbouwing en ik moet aardig wat HSB wanden maken en ook houten balkenlagen voor de verdiepingsvloer.

Na de verbouwing zal ik deze afkortzaag niet echt veel meer gebruiken, wellicht voor wat tuinmeubels en een plank hier en daar.
Nu zit ik te denken aan een Scheppach HM254 afkortzaag. Ik moet aardig wat balken zagen van 7cm dik.

Zat ook te kijken naar andere merken (Metabo of Makita) maar een Scheppach kost ca. €200 en een Makita kost €367.
Voor ruwbouw en tuinmeubelen is elke afkortzaag naar mijn idee wel geschikt, daar komt alles toch net iets minder nauwkeurig ;) Je maakt er toch geen superstrakke fotolijstjes in verstek mee om maar wat te noemen.

Je zou overigens even moeten kijken wat deze machines tweedehands opleveren, kans is aanwezig dat een Makita / Metabo minder afschrijft en je bovendien sneller kwijt bent mocht je hem later weer willen verkopen. Machine zelf ook tweedehands halen is uiteraard ook helemaal geen slechte optie, zat goede apparaten te vinden op Marktplaats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:03:
Voor ruwbouw en tuinmeubelen is elke afkortzaag naar mijn idee wel geschikt, daar komt alles toch net iets minder nauwkeurig ;) Je maakt er toch geen superstrakke fotolijstjes in verstek mee om maar wat te noemen.

Je zou overigens even moeten kijken wat deze machines tweedehands opleveren, kans is aanwezig dat een Makita / Metabo minder afschrijft en je bovendien sneller kwijt bent mocht je hem later weer willen verkopen. Machine zelf ook tweedehands halen is uiteraard ook helemaal geen slechte optie, zat goede apparaten te vinden op Marktplaats etc.
Dit, inderdaad. M'n vader had voor HSB project ook tweedehands een Metabo KGS 254 gekocht. Heeft z'n werk prima gedaan, en kan je daarna voor een min of meer gelijke prijs weer doorverkopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:44:
[...]

Zo hij staat, iets groter dan ik had verwacht :+ Binnenkort de boel maar eens anders indelen...
Hij voelt stabieler aan dan ik had verwacht met z'n uitklapbare poten, maar ik vermoed dat ik hem ergens dit jaar ga inbouwen in een verplaatsbare workbench.
Even een paar puntjes die mij zijn opgevallen:
- De tafel is recht, nergens zakt hij door of is hij hol/bol (kan natuurlijk nog gebeuren).
- Hij stopt een stuk sneller dan m'n oude Dewalt
- De meegeleverde afzuiging/opsplitsing is mwoah, uiteindelijk heb ik hem aangesloten op 2 stofzuigers (geen foto van), en dan heb ik bijna geen last van zaagsel/stof
- Die roltafel! _/-\o_ Heerlijk! Glijd makkelijk, en voelt erg stevig aan!
- De parallelaanslag is even wennen, de Dewalt voelt wat steviger aan, binnenkort eens even verder naar kijken
- De verlengtafel is ook een stuk praktischer dan ik had verwacht, ik wou die eerst op MP zetten, maar dit werkt toch wel fijn. Nu vallen je stukken hout niet direct op de grond.
- De hoekaanslag is erg stevig, maar hij is fabriekaf niet perfect haaks tegenover het zaagblad. Staat ook nog even op m'n todo lijst om dat goed te zetten. Is al geregeld.
- Je kan de zaagsnelheid instellen, wist ik niet eens ten tijde van aanschaf :X , maar is wel handig als je andere soorten materiaal gaat zagen.
- De zaaghoogte instellen gaat echt supersnel/makkelijk! Bij de Dewalt moet je behoorlijk vaak draaien voordat ie op maxi/minimale hoogte is, bij deze is hij al op maxi/minimale hoogte met een kwartslag (?) draaien.

Komend weekend even verder mee spelen/instellen. Als er vragen/ideeën zijn dan hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPc0AqCbFZvmXQnLQabjxhH9sq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdsD5PUzb8Hzgt07zGjGvGtb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKu4D_n7UUoMN2ANQ6PaDSG1O-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bfR6LdgBOZrG6F86VkahBtC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLplHQubCKmgR-p4exaUc_8ifNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHHoeeNpZXZnOEkf6SCRY6s6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

iop

PcDealer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Ik had de GAS 20 in bestelling staan bij Toolnation. Omdat ze maar niet leverden heb ik het geannuleerd. Bij Gereedschapscentrum deze opgehaald:
GAS 35 L AFC
Zwaar, maar met vier wielen en mogelijkheid tot plaatsen van een L-Boxx. Vooral de automatische afzuiging vind ik ideaal.

De standaard slang bouwt wel veel statisch electriciteit op en discharged het naar mij...

Ik moet nog wel de automatische filterreiniging permanent uit zetten. Anders knalt er elke minuut een bult lucht door het filter en dat verkort de levensduur van het filter.
Bedankt voor het advies, 150% budget erbovenop is mij te gortig, zeker gezien de GAS 20 al de bovenkant van het budget is van mijn twee opties. De GAS 20 komt morgen binnen. Ben gegaan voor gemak met aansluitingen en koppelstukken. Die 50 cm zal idd wel. Bedankt voor de adviezen, toch altijd fijn om even te horen waar je misschien zelf he-le-maal niet aan gedacht had.

Ga m eerst zo proberen en schat dat hij volstaat. Misschien een cycloon er tussen kopen of maken...

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Tijdje geleden een Metabo DH 330 vandiktebank gekocht, tevreden van.

Doet wat het moet doen, makkelijk in gebruik. Enige nadeel (voor mij) is dat mijn afzuiging compleet niet de hoeveelheid materiaal aankan, maar is op zich geen probleem. gewoon een stofzuigen nadat je gedaan hebt.

Oppervlaktes komen er mooi en glad uit, snipe is heel beperkt en gaat er met gewoon het oppervakte glad te schuren makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Teijgetje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Nu maar hopen dat ze leveren binnen een redelijke termijn. ;)
Je had vast geen reviews gelezen over Toolnation, daar gaat zo maar weken overheen.
Ik kreeg ze juist als tip van iemand (die het normaal wel weet) :X

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 06-07-2021 21:13 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:38
Norinco schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:48:
Hallo,

Ik zou persoonlijk naar de Parkside variant kijken. Ze hebben op dit moment alleen de 210mm versie, maar er was recent ook een 250mm versie van te krijgen. Dat is zeer waarschijnlijk (vrijwel) dezelfde machine, maar dan (veel) goedkoper. De Parkside kan op papier maximaal 65mm, maar in de praktijk lukt iets groter ook wel. Soms moet je dan alleen het laatste hoekje helpen. Bovendien zijn 7cm balken meestal maar 67 a 68mm dik. Ik kan met mijn KGS 254 ook blaken van 10cm zagen, bij een maximale zaagdiepte van 92mm.
Alternatief is de Metabo KGS 216 of 254, die zitten tussen de Scheppach en de Makita in.
Zoals hierboven ook vermeld is voor ruwbouw nauwkeurigheid niet echt belangrijk. Als je daarentegen plinten gaat leggen o.i.d. kan je beter naar een variant zonder glijstangen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:10
Floor-is schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:10:
[...]

Ik kreeg ze juist als tip van iemand (die het normaal wel weet) :X
Om je wat gerust te stellen, ik heb ook een stofzuiger die niet tijdig door mastertools geleverd kon worden bij Toolnation besteld, stond daar aangegeven op voorraad. Had hem binnen twee dagen binnen.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boudewijn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:06:
[...]

Nee niet iets specifieks. Mogelijk kan ik die van die maat van me overnemen, dat zou wel mooi zijn. Hij gast emigreren en de losse systainers kunnen mee.... Maar een kapex niet.

Anders koop ik de zaag bij winkel a en onderstel ej aanslagen bij winkel b.
En, beviel het een beetje?

Enig idee welk onderstel opgeklapt het minste ruimte inneemt trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:16:
[...]

En, beviel het een beetje?

Enig idee welk onderstel opgeklapt het minste ruimte inneemt trouwens?
Het is een heel fijne machine, behalve dat mijn starmix er niet op past. Dan spuit je wel een beetje zaagsel in het rond :X . Dik ding, aanrader boven al het speelgoedspul bij de bouwmarkt.

Ik heb het standaard onderstel geleend en de 2 zijaanslagen op 1 poot (per aanslag).

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 06-07-2021 23:13 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boudewijn schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:13:
[...]

Het is een heel fijne machine, behalve dat mijn starmix er niet op past. Dan spuit je wel een beetje zaagsel in het rond :X . Dik ding, aanrader boven al het speelgoedspul bij de bouwmarkt.

Ik heb het standaard onderstel geleend en de 2 zijaanslagen op 1 poot (per aanslag).
Thanks!
Heb een ctl midi. Ga er vanuit dat die past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:24:
[...]

Thanks!
Heb een ctl midi. Ga er vanuit dat die past ;)
Die past ;).

Wellicht moet ik die ook maar eens scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:42:
Die past ;).

Nieuwe mof met juiste verloop is goedkoper :P

/edit
Is zo te zien gewoon de normale Festool mof? Had je die nog niet gehaald voor je Starmix?

[ Voor 18% gewijzigd door henkie196 op 07-07-2021 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57

Nhz

Deventer

Ik heb een Bosch GAS55, met daarbij een cycloon filter. Ik zou graag de 32mm slang van de Bosch vervangen voor een (korte) 50mm slang, welke op de cycloon past. De originele lange 32mm slang brengt aardig wat weerstand met zich mee.

Iemand een idee hoe ik dit netjes voor elkaar kan krijgen zonder de originele slang te hoeven slopen?

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Nivado schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:51:
[...]

Ik zou persoonlijk naar de Parkside variant kijken. Ze hebben op dit moment alleen de 210mm versie, maar er was recent ook een 250mm versie van te krijgen. Dat is zeer waarschijnlijk (vrijwel) dezelfde machine, maar dan (veel) goedkoper. De Parkside kan op papier maximaal 65mm, maar in de praktijk lukt iets groter ook wel. Soms moet je dan alleen het laatste hoekje helpen. Bovendien zijn 7cm balken meestal maar 67 a 68mm dik. Ik kan met mijn KGS 254 ook blaken van 10cm zagen, bij een maximale zaagdiepte van 92mm.
Alternatief is de Metabo KGS 216 of 254, die zitten tussen de Scheppach en de Makita in.
Zoals hierboven ook vermeld is voor ruwbouw nauwkeurigheid niet echt belangrijk. Als je daarentegen plinten gaat leggen o.i.d. kan je beter naar een variant zonder glijstangen kijken.
Bedankt voor de info allemaal. Zat te kijken naar een Metabo 254, maar die was zeer prijzig. Bleek het de plus te zijn en niet de M 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 19:50
@Nhz Ik ben voor een slang voor m'n cycloon even langs de kringloopwinkel gegaan en heb daar een slang van een oude stofzuiger gekocht. Wel even uitrekken en kijken of hij niet 'gaar' is door ouderdom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

ThinkPadd schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:26:
@Nhz Ik ben voor een slang voor m'n cycloon even langs de kringloopwinkel gegaan en heb daar een slang van een oude stofzuiger gekocht. Wel even uitrekken en kijken of hij niet 'gaar' is door ouderdom.
Op die Bosch van mij zit zo'n 'speciale' (?) bajonetaansluiting voor de slang. Die moet de nieuwe slang volgens mij ook hebben, anders heb je een behoorlijke kans op lucht lekken.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:34:
Op die Bosch van mij zit zo'n 'speciale' (?) bajonetaansluiting voor de slang. Die moet de nieuwe slang volgens mij ook hebben, anders heb je een behoorlijke kans op lucht lekken.
Hoeft niet perse. M'n Starmix heeft ook een bajonet aansluiting van de slang op de stofzuiger, maar de cycloon heeft geen bajonet aansluiting, alleen een klemfitting of iets dergelijks. Maar met de cycloon ertussen komen er minder directe krachten op het stuk tussen de cycloon en de stofzuiger, terwijl de slang direct op de stofzuiger veel meer direct aan getrokken wordt. Dus hangt er vanaf hoe je het gebruikt of dat blijft zitten of niet. Je kan er wel altijd nog van die bandjes op vastschroeven om het vaster te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:57
Nhz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Om mijn Bosch GAS35M aan te sluiten op een cycloon heb ik deze slang gekocht: https://www.amazon.de/gp/product/B07W4PZ3WN

Dit is dezelfde bajonetaansluiting als de originele Bosch slang. De Bosch GAS35/55 zijn voor zover ik kon vinden volgens ontwerp van Kärcher. Bij Kärcher is de aansluiting voor zover ik kan herinneren ook als reserveonderdeel te koop, maar ik meen me te herinneren dat dat met verzending duurder is dan deze volledige slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 04:20:
[...]

Nieuwe mof met juiste verloop is goedkoper :P

/edit
Is zo te zien gewoon de normale Festool mof? Had je die nog niet gehaald voor je Starmix?
Ik heb een flexibele mof voor de RS300, domino, en OF1010... maar deze is net een maatje groter. Het lijkt wel alsof de slang *in* de kapex moet ipv de kapex in de slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Erwin94 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:12:
[...]

Om mijn Bosch GAS35M aan te sluiten op een cycloon heb ik deze slang gekocht: https://www.amazon.de/gp/product/B07W4PZ3WN

Dit is dezelfde bajonetaansluiting als de originele Bosch slang. De Bosch GAS35/55 zijn voor zover ik kon vinden volgens ontwerp van Kärcher. Bij Kärcher is de aansluiting voor zover ik kan herinneren ook als reserveonderdeel te koop, maar ik meen me te herinneren dat dat met verzending duurder is dan deze volledige slang.
Kijk, nuttige info, thanks! :)

Die slang die je linkt is ook 'slechts' 35mm buitenwerks. Ik zoek dus een 50mm slang met deze aansluiting. Eens even zoeken of er in het Karcher programma iets te vinden is.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

[...]

Track&trace is binnen, de geleiderails worden nog niet geleverd evenals een aantal lijmklemmen van Bessey die al aangegeven waren een langere levertijd te hebben.

Heb van de andere leverancier ook een verzendbevestiging, vraag me alleen af wat die nu gaan opsturen. In m’n bestelinformatie staat alles nog, ook wat ik dacht gecanceld te hebben. Kan dus zomaar zijn dat ik morgen twee pakketten krijg en dan ineens twee Makita SP6000s heb 8)7

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Boudewijn schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:42:
[...]

Die past ;).

Toevallig vandaag in de aanbieding bij Toolnation, kreeg er net mail over :j

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Als je uitwijkt voor brakke levertijden enzo, wijk je meestal uit bij Toolnation vandaan ;).
Maar mooi dat eea opgestuurd is dus.

Vandaag wat nieuwe tangen gehad, morgen nog meer. Zal dan ook even een foto maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Floor-is schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 01:01:
[...]

Toevallig vandaag in de aanbieding bij Toolnation, kreeg er net mail over :j
Ja wel iets te forse impulsaankoop helaas. En Toolnation, ik poste er net ook over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:19:
Ik heb een flexibele mof voor de RS300, domino, en OF1010... maar deze is net een maatje groter. Het lijkt wel alsof de slang *in* de kapex moet ipv de kapex in de slang.
Je bedoelt dat je nog steeds alleen zo'n mof hebt voor al je apparaten? Niet deze Festool mof? Hoe heb je dan je MT55 aangesloten? Want als ik de plaatjes en specs van de Kapex 120 bekijk, heeft die dezelfde type aansluiting als de MT55, waar je dus de mof in het apparaat steekt, in plaats van dat de uitgang van het apparaat in de mof gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De originele Festool mof is zowel inwendig als uitwendig te gebruiken. Met een sluit mechanische.

Overigens slijt de buitenkant van de slang wel vrij vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 01-06 22:33
Nivado schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:42:
[...]
Je vergelijkt nu één 10" zaag met verder 8" zagen. In mijn ogen is de Metabo niet te vergelijken met de rest. Dat is echt een andere klasse. Voor wat ik heb begrepen zijn de verschillen tussen de Bosch en Makita vooral op het gebied van voorkeuren, maar zijn ze beiden nauwkeuriger dan de Metabo. Als je de extra zaagdiepte van een 10" zaag nodig hebt, kan je ook naar de Makita LS1018LN kijken. Die is met LPG voor ca. € 326 te koop bij de Hornbach.
Ik heb zelf de KGS 254 M, en ik zou die voor een bedrag van ca. € 300 niet kopen, dan liever een paar tientjes voor de Makita LS1018LN, die nog altijd op mijn wishlist staat.

[...]
Aanrader! Wat mij betreft de value for money sweet spot in dit segment.

[...]

Dit zou ik niet aanraden. Dit soort apparaten zijn vrijwel altijd net niks.
Mogelijk heeft @BvG88 al gekozen maar binnen dit segment heb ik de HiKOKI C8FSHG op het oog. Vooral omdat deze klein / niet diep is.

Review van de draadloze broer; YouTube: Robin sets up HiKOKI's Cordless 36V Mitre Saw

Ben benieuwd of er iemand hier ervaring mee heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Dzine op 08-07-2021 09:46 . Reden: Review toegevoegd ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:38
Dzine schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Mogelijk heeft @BvG88 al gekozen maar binnen dit segment heb ik de HiKOKI C8FSHG op het oog. Vooral omdat deze klein / niet diep is.

Review van de draadloze broer; YouTube: Robin sets up HiKOKI's Cordless 36V Mitre Saw

Ben benieuwd of er iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb hier wel wat ervaringen met Hikoki afkortzagen voorbij zien komen (volgens mij vorig jaar zomer, maar kan ook langer geleden zijn), die waren volgens mij niet heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:41
Ik heb een slangenboor 20mm gekocht bij toolstation, maar ik moet echt super hard drukken om door het hout te komen.
Met andere slangenboren heb ik daar nooit last van, die trekken zichzelf zowat door het hout heen.
Ik moet door grenen boren, dus hard is het niet.

Is een slangenboor te slijpen?
Het gedeelte van het snijvlak wat tegen het hout komt is volgens mij helemaal vlak, en zou iets taps moeten zijn zodat de snijkant het hout weg kan snijden.
Hier met de pijl aangegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_z-RNZjLrZsO62JIzZq2UuB2x4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gIiBItUxKNFE3bziQ3lz3wYU.png?f=user_large

gaat om deze boor;
https://www.toolstation.nl/labor-slangenboor/p68288

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 08-07-2021 10:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:01
FRANQ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:22:
Ik heb een slangenboor 20mm gekocht bij toolstation, maar ik moet echt super hard drukken om door het hout te komen.
Met andere slangenboren heb ik daar nooit last van, die trekken zichzelf zowat door het hout heen.

Het gedeelte van het snijvlak wat tegen het hout komt is volgens mij helemaal vlak, en zou iets taps moeten zijn zodat de snijkant het hout weg kan snijden.
[Afbeelding]

gaat om deze boor;
Dat soort boren zijn van Chinesium metaal en daar zit wel eens een misdruk tussen. De kwaliteitscontrole ben jij en deze is dus niet goedgekeurd. Ik heb een keer een speedborenset van de toolstation gehad en die waren op zich wel scherp maar die hadden ze gekruist met bananen. Ze waren allemaal krom. Slijpen is de moeite niet waard, je zou hem kunnen omruilen voor een wel werkend exemplaar want het zal echt niet de eerste keer zijn dat ze zulk spul terug krijgen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:12
FRANQ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:22:

[Afbeelding]

gaat om deze boor;
Ik heb een set slangenboren van Toolstation van hetzelfde merk maar die werken prima en trekken zich in het hout.
Waarschijnlijk heb je een maandagmorgen exemplaar en moet je ere even mee teruggaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nivado schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb hier wel wat ervaringen met Hikoki afkortzagen voorbij zien komen (volgens mij vorig jaar zomer, maar kan ook langer geleden zijn), die waren volgens mij niet heel positief.
De nieuwere modellen schijnen wel beter te zijn. Misschien door dat ze tegenwoordig onderdeel zijn van Metabo?

En je krijgt waarvoor je betaald. Zijn genoeg betere zagen op de markt, maar ook met hogere prijzen.

Excuses voor mijn grammatica.

Pagina: 1 ... 49 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).