Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

bbbrumbrum schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:48:
Heb net een metal stud plafond afgeschroefd, en die zelfborende schroeven zou de A-stand nuttig voor zijn, nou... niet echt. Gewoon volgas erin en op tijd stoppen. Bij knalharde verbindingen kan de autostop functie wel toegevoegde waarde hebben, maar dat is maar een beperkt aantal klussen.
....
De T-stand van de 154 is daar toch juist voor bedoeld? Die zie ik in ieder geval voorbij komen in dit topic en historische topics voor zelftappende schroeven, de T-stand.

Begint met hoog toerental en vermindert zodra die grip begint te krijgen als ik het me goed heug.

A-stand begint juist laag en gaat omhoog dacht ik. Maar, is alleen wat ik ervan heb gelezen afgelopen dagen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

bbbrumbrum schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:47:
Nieuw zijn ze +/- 120, 175, 40 & 2x65 = 465. Dus als ze gebruikt zijn niet perse een hele goede deal.

Wat is een combiboor?
Past een DTD155 niet beter bij je toepassing? Tenzij je “meubels” uit 20x20cm eiken maakt lijkt de 171 zwaar overkill.
Aan de hand hiervan zit ik nu naar deze set te kijken, al ga ik denk ik wel eerst nog even afwachten tot 1 juli, kijken of Makita wellicht weer een leuke actie gaat doen met gratis accu's ofzo (geen idee wat ze normaliter in Q3 doen over het algemeen).

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-07 22:28

Toppe

Oké ✅

PeacekeeperNL schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Aan de hand hiervan zit ik nu naar deze set te kijken, al ga ik denk ik wel eerst nog even afwachten tot 1 juli, kijken of Makita wellicht weer een leuke actie gaat doen met gratis accu's ofzo (geen idee wat ze normaliter in Q3 doen over het algemeen).
Lees de shopreviews even :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Fyi ik ben met deze kit jaren terug mn makita verzameling begonnen.
De 483 is dan vrij licht, met de DTD155 heb je een machine waarmee je óok licht schroefwerk kan doen. De 483 heb ik ook vrij snel weer verkocht.
Qua boormachine zou ik altijd voor de 484 gaan, da’s een hele mooie allrounder.
En de accu’s zijn “maar” 3Ah he, voor deze machines niet direct een probleem, maar als je later de schuur volt hebt liggen met zwaardere machines zijn de 5Ah’s wel fijn.

En mbt de auto/t-stand van de ssd’s heb je volgensmij gelijk, verwarring van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boudewijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:04:
[...]

DIe Mafell mallen zijn wel heel gaaf. maar idd, niet goedkoop.
Er is ook een VS600 GE van Festool, die is een stuk goedkoper. Goeie deal dus d:)b

Verder... ik ben vreemd gegaan. Toch maar ff kijken of ik hem groen kan spuiten ofzo :+

[Afbeelding]

Gaaf speeltje, je hoort ook echt een gyroscoopje draaien als je hem aanzet.
Mijn eerste made in china (!) electrisch gereedschap. Hopelijk ook het laatste.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ze een gyro in een hoekmeter stoppen. Daar zijn gewoon digitale varianten van, die bijvoorbeeld ook in je telefoon zitten. Een "echte" gyro is een nogal delicaat instrument, en heeft een lange tijd nodig om de daadwerkelijke richting te bepalen. Wellicht dat je de voeding hoort of een motortje voor een lijnlaser ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

483 is net niet, lijkt wel een 12v machientje. Zou dan eerder voor een 482 gaan, alleen wel koolborstels.. Of een oudere 480 is ook nog een optie.

Nog beter zou een 484 zijn, maar dat is wel een andere prijsklasse. Met normaal gebruik is 10jaar levensduur heel niet zo gek. Dus nu iets meer betalen, is op langer termijn wel iets meer gebruik gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:20:
[...]

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ze een gyro in een hoekmeter stoppen. Daar zijn gewoon digitale varianten van, die bijvoorbeeld ook in je telefoon zitten. Een "echte" gyro is een nogal delicaat instrument, en heeft een lange tijd nodig om de daadwerkelijke richting te bepalen. Wellicht dat je de voeding hoort of een motortje voor een lijnlaser ofzo?
Dat zou ik ook denken en ik overwoog het even... maar je hoort wel iets fors zoemen. Het kan een brakke spoel zijn maar dat is vaak een veel hogere toon.
Het duurt ook een seconde of 10 voor de waterpas echt functioneert, en ook met laser uit hoor je hem. Het klinkt een beetje als de beeldstabilisatie van mijn canon L lenzen. Leuk om even te kijken wat het is, zal ik morgen een filmpje maken?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Toppe schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:58:
[...]

Lees de shopreviews even :+
Ja, en toch, ik heb er redelijk positieve ervaringen mee ;) heb er vaker spul besteld. De levering ging wel paar dagen later dan gepland, maar anders dan dat was het positief. Een ding wat miste, berichtje over gestuurd, 2 dagen later was het ontvangen.

Dus ja, de shopreviews liegen er niet om, maar ik heb er relatief positieve ervaringen ;) (en ook een relatief positieve shopreview, aangezien klagen makkelijker is dan complimenteren 8)7 )

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

bbbrumbrum schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Fyi ik ben met deze kit jaren terug mn makita verzameling begonnen.
De 483 is dan vrij licht, met de DTD155 heb je een machine waarmee je óok licht schroefwerk kan doen. De 483 heb ik ook vrij snel weer verkocht.
Qua boormachine zou ik altijd voor de 484 gaan, da’s een hele mooie allrounder.
En de accu’s zijn “maar” 3Ah he, voor deze machines niet direct een probleem, maar als je later de schuur volt hebt liggen met zwaardere machines zijn de 5Ah’s wel fijn.

En mbt de auto/t-stand van de ssd’s heb je volgensmij gelijk, verwarring van mijn kant.
Ik ga eens kijken. De 3.0Ah accu's had ik inderdaad gezien.
Probleem is een beetje dat ik het wat makkelijker vind om een combiset te kopen met Mbox zodat ie mooi bij de collectie past ;)

Maar ik zal komende week als ik wat tijd heb eens rond kiekn of ik ergens leuk los setje van kan maken ofzo haha. Thanks voor de tip iig mbt de 483.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-07 15:05
Iemand ervaring met de Makita DDF083?

Ik ben al een tijdje in overweging om de Makita DDF484 aan te schaffen als vervanging van mijn oude Bosch PSR 14,4 machine, maar nu kwam ik onlangs de Makita DDF083 tegen. Ik vind het wel een mooie compacte machine, maar vraag me af of hij nou echt vergelijkbaar is met z'n grotere broertje of dat ik toch beter voor de 484 kan gaan.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45
@RevellNL de DDF083 lijkt me een DDF483 met zeskantopname i.p.v. boorkop. Over de 484/483 verschillen is vaker geschreven in dit topic en ook zeer recent nog wat posts hierboven.

[ Voor 16% gewijzigd door Rob Z op 28-06-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Ik heb op dit moment alleen een bandschuurmachine in mijn assortiment.
Nu heb ik er al langer over nagedacht om hier een schuurmachine aan toe te voegen en nu heb ik dan ook een projectje waarbij ik er een nodig heb :).

Ik moet nu een paar planken en latjes heel fijn / glad schuren. Een aantal hebben een afgeronde zijde.

Wat voor schuurmachine raden jullie aan? Liefst ook met het oog niet alleen op dit project maar ook de meest veelzijdige.

Na het lezen van de opening post zou een excentrische schuurmachine voor dit project het beste passen ivm de afgeronde kanten

maar een multischuurmachine is wellicht nuttiger met het oog op andere mogelijke projecten. dan schuur ik de afgeronde hoeken deze keer wel met de hand bij.

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-07 17:40
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:53:
Nu heb ik er al langer over nagedacht om hier een schuurmachine aan toe te voegen en nu heb ik dan ook een projectje waarbij ik er een nodig heb :).

Ik moet nu een paar planken en latjes heel fijn / glad schuren. Een aantal hebben een afgeronde zijde.

Wat voor schuurmachine raden jullie aan? Liefst ook met het oog niet alleen op dit project maar ook de meest veelzijdige.

Na het lezen van de opening post zou een excentrische schuurmachine voor dit project het beste passen ivm de afgeronde kanten

maar een multischuurmachine is wellicht nuttiger met het oog op andere mogelijke projecten. dan schuur ik de afgeronde hoeken deze keer wel met de hand bij.
Een excenter is toch een beetje voor grote afname, natuurlijk kan je er wel langzaam mee schuren als je echt wil. Ronde kantjes doe ik juist of met de hand of anders met een delta/vlakschuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:05

dragonhaertt

@_'.'

90% van mijn schuurwerkzaamheden zijn excenter of met de hand.
Bandschuurmachine is handig voor grote oppervlakken als je snel materiaal wil verwijderen.
Een kleine delta of vlakschuurmachine als je in hoekjes wil komen (heb ik als opzetstuk op mijn multitool)

De rest, allemaal met de excenter voor mij. Als je een goede excenter koopt kan je de voet vervangen voor een harde/zachte voet. Je kan ze ook kopen met geforceerde rotatie (duur).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik heb een Metabo BAE 75, maar die gebruik ik eigenlijk 90% van de tijd op de kop (op zijn voet dus). Voor het afwerken van oppervlaktes zou ik inderdaad altijd een excentrische gebruiken, ik heb daarvoor net een GEX 40-150 gekocht. Een excentrische schuurmachine geeft toch echt een veel mooier resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door big bang op 28-06-2021 12:20 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Excenter geeft sowieso mooier schuurbeeld omdat je met een bandschuurmachine heel lange streperige krassen kunt krijgen.
Voor mij een veel te lomp ding daardoor.

Ik doe eigenlijk alles met vlakschuurmachine (RS300) en geforceerde excenter (RO 150), van korrel 60 tot 400. De multitool heeft ook een delta-vlakje maar dat is ergonomisch minder tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Bedankt voor de reacties

Wat is het nut van het vervangen van de voet? Om te kunnen polijsten/waxen?

Wat zijn must's qua specificaties om op te letten?

Aangezien ik het ding niet dagelijks, of zelfs wekelijks verwacht te gebruiken heb ik geen professioneel apparaat nodig.

wat is het voordeel van geforceerde rotatie?

[ Voor 53% gewijzigd door louzy82 op 28-06-2021 12:51 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Excenter of vlakschuurmachine lijkt me redelijk geschikt. Vlakschuurmachine om in (haakse) hoeken te komen en voor wat fijnere afwerking. Excenter voor grotere oppervlakten en als er meer afgenomen moet worden. Denk niet dat heel veel excenters een zachte voet hebben voor de ronde kantjes, in welk geval geen van beiden er heel goed mee is.

Voor de ronde kantjes kan je wellicht beter met de hand of een beetje heen en weer gaan met de schuurmachine. Hangt er een beetje vanaf hoe net het moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:50:
Bedankt voor de reacties

Aangezien ik het ding niet dagelijks, of zelfs wekelijks verwacht te gebruiken heb ik geen professioneel apparaat nodig.

Een zachte schijf helpt om niet -100% vlakke oppervlakten te schuren zoals ronde hoekjes en bewust gekromd hout. Een harde schijf is weer mooi om heel strakke hoekjes enzo te doen.

Ik doe alles met de zachte voet. Als ik de harde echt nodig heb koop ik die wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 28-06-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:50:
Bedankt voor de reacties

De voet kan slijten omdat het tegen de kanten van werkstukken aan botst terwijl het draait en/of trilt. Vandaar dat het handig kan zijn om de voet te kunnen vervangen. Voor polijsten of waxen heb je inderdaad ook weer aparte voeten. Mijn excenter heeft bv. ook een 150mm en een 125mm voet.

Qua specificaties zou je kunnen letten op de vibraties, minder vibraties heb je minder gauw last van als je langdurig moet schuren.

Geforceerde rotatie is goed om veel afname te hebben. Heel snel lak afschuren, bv.

/edit
Ook iets om op te letten kan de manier / gaten die een schuurmachine heeft om stof af te zuigen, als je zelf een bouwstofzuiger hebt, tenminste. Is fijn om te kunnen schuren zonder dat alles onder het stof komt te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 28-06-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou geforceerde rotatie dus lekker laten zitten gezien je hem niet veel gaat gebruiken. Dan ben je wellicht iets langer bezig maar het scheelt veel knaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
Ex BTW is ie €2900. Zo kwam ik op die +-€750. Maar in tien uur €725 verdienen €72,50/uur is ook relatief hoog voor de bouw hier in NL. Aannemers vragen volgens mij €50-70/uur ex btw. Maar op je profiel zie ik dat je bent opgeleid als fiscalist, dus misschien ken je belastingtrucs die ik niet ken waardoor je bruto en netto salaris hetzelfde zijn ;)

Jij werkt vanuit je trailer (of vrachtwagen?) en heb daar dus stroom nodig voor je machines. Ik zit in de renovatie en werk dus veelal in en rond woningen. En daar is vrijwel altijd stroom. Tenzij de elektricien bezig is, maar er is altijd genoeg te doen om elkaar dan niet in de weg te zitten. Dan doe ik iets waarbij ik geen besnoerde machines nodig heb.
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:21:
[...]

483 is net niet, lijkt wel een 12v machientje. Zou dan eerder voor een 482 gaan, alleen wel koolborstels.. Of een oudere 480 is ook nog een optie.

Nog beter zou een 484 zijn, maar dat is wel een andere prijsklasse. Met normaal gebruik is 10jaar levensduur heel niet zo gek. Dus nu iets meer betalen, is op langer termijn wel iets meer gebruik gemak.
Ook @PeacekeeperNL, die geloof ik de 483 op het oog heeft.

Onderschat de 483 niet. Ik heb hem ook met gatenzagen e.d. gebruikt en dat ging prima. Maar de 484 is wel meer allround. Indien je geen zwaardere machine hebt of wil kopen, is dat uiteindelijk wel een betere optie.

De 483 is trouwens vervangen door de 487, die nu langzaamaan bij meer winkels/webshops te koop is. Qua specs hetzelfde, maar heeft net als de 484 een alu tandwielhuis.
RevellNL schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:55:

Ik ben al een tijdje in overweging om de Makita DDF484 aan te schaffen als vervanging van mijn oude Bosch PSR 14,4 machine, maar nu kwam ik onlangs de Makita DDF083 tegen. Ik vind het wel een mooie compacte machine, maar vraag me af of hij nou echt vergelijkbaar is met z'n grotere broertje of dat ik toch beter voor de 484 kan gaan.
Hou er rekening mee dat je alleen boortjes met hex aansluiting kan gebruiken. Dat is wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:13
Framoes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Ex BTW is ie €2900. Zo kwam ik op die +-€750. Maar in tien uur €725 verdienen €72,50/uur is ook relatief hoog voor de bouw hier in NL. Aannemers vragen volgens mij €50-70/uur ex btw. Maar op je profiel zie ik dat je bent opgeleid als fiscalist, dus misschien ken je belastingtrucs die ik niet ken waardoor je bruto en netto salaris hetzelfde zijn ;)
Haha, nee :+ Jammer genoeg niet.

Maar prijzen op de festool site moet je nooit als waarheid aanhouden. Die batterij kan je al voor €2.450 aankopen, en zal nog wel wat zakken in prijs in de toekomst.
https://www.mastertools.n...p-sys-powerstation-205721?

Vrachtwagen trouwens. Al het schaaf / zaag / lijmwerk / kapwerk gebeurt vooral daar ipv. binnen in het huis.
Minder opkuis, minder gesleur van materiaal, en meestal ook meer plaats :9

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAdV4KMUQoLSC4v0z9omlgPeg7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hjvBIEmaI6USNJArEjU7qFW.jpg?f=fotoalbum_largehet zou je maar gebeuren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-07 11:17
RevellNL schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:55:

Ik heb al wel eens eerder gemeld dat ik erg tevreden ben met mijn DDF083. Maar wel naast een gewone accuboor (482 geloof ik) voor het zwaardere werk. Voor schroeven is de 083 prima, en lekker compact zeker in combinatie met een paar lange bits (geen geklooi met bithouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Nou, ik heb eerder vandaag weer wat centen gespendeerd bij Hornbach, en uiteraard met behulp van de LPG. De DDF484 met 2 accu's en een lader gekocht, en zojuist nog de DTD155 besteld (ook met LPG). Erg leuk shoppen zo, het loont nog best. Peacekeeper is weer happy *O*

U allen uiteraard dank voor het advies en de tips, wordt zeer gewaardeerd!

[ Voor 12% gewijzigd door PeacekeeperNL op 28-06-2021 18:46 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82

Zou dit misschien een handige tussenoplossing zijn als ik niet kan kiezen tussen een excentrische en een vlakschuurmachine? Linkje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acmy_CRW7hHy88soDCO9bZcO9rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sUd91y6Og2M8J3DJOeS80SyL.jpg?f=user_large

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Zou dit misschien een handige tussenoplossing zijn als ik niet kan kiezen tussen een excentrische en een vlakschuurmachine? Linkje
[Afbeelding]
Nee, voor die 9 tientjes zijn veel betere machines te koop.

Bedenk even wat je wilt: oppervlaktes schuren (=excenter) of juist detailwerk als kozijnen enzo(=vlakschuurmachine).

Dan kan je een mooie geschikte machine uitzoeken. En een degelijke machine is nauwelijks duurder dan die b&d.

Een leuke makita/dewalt/bosch heb je voor 90-125 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Raymond schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Nee, voor die 9 tientjes zijn veel betere machines te koop.

Bedenk even wat je wilt: oppervlaktes schuren (=excenter) of juist detailwerk als kozijnen enzo(=vlakschuurmachine).

Dan kan je een mooie geschikte machine uitzoeken. En een degelijke machine is nauwelijks duurder dan die b&d.

Een leuke makita/dewalt/bosch heb je voor 90-125 euro.
Wat dacht je van de Bosch advance orbit? 75 euro zonder Accu maar er is tijdelijk een actie van Bosch waarbij je de accu krijgt na registratie.

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:19:
[...]

Wat dacht je van de Bosch advance orbit? 75 euro zonder Accu maar er is tijdelijk een actie van Bosch waarbij je de accu krijgt na registratie.
Nee.
Edit: Dan heb je nog steeds geen lader btw.

Gewoon deze:
https://www.hornbach.nl/s...031K/8324417/artikel.html
of deze:
https://www.hornbach.nl/s...1-AE/6093726/artikel.html

Die tweede heb ik zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 28-06-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Raymond schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Nee.
Edit: Dan heb je nog steeds geen lader btw.

Gewoon deze:
https://www.hornbach.nl/s...031K/8324417/artikel.html
of deze:
https://www.hornbach.nl/s...1-AE/6093726/artikel.html

Die tweede heb ik zelf.
Thanks!

Niet dat ik perse zo min mogelijk geld uit wil geven hoor maar met een accu werken leek me wel zo fijn.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een accu ook beperkend is in de duur en de kracht van werken

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Thanks!

Niet dat ik perse zo min mogelijk geld uit wil geven hoor maar met een accu werken leek me wel zo fijn.
Maar ik kan me ook voorstellen dat een accu ook beperkend is in de duur en de kracht van werken
Graag gedaan.

Neem ook meteen wat goed schuurpapier mee:
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma

(op de site staan alleen volle pakken, in de winkel kan je ook losse vellen halen. Beetje afhankelijk van wat je wilt doen, is 120, 180,240 en 320 het meest gangbaar. Waarvan 180 en 240 echt de meest standaard zijn. 120 als je wat sneller wilt afnemen en 320 voor als het heel glad moet worden. Maar met 180 en 240 kan je zonder problemen die latjes van je schuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:05
JayRune schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Ik lees even mee! Zit met hetzelfde dilemma. Ik zit te kijken naar de makita dux60zx11.
Dat is met grastrimmer, kettingzaag en heggenschaar.

Ik twijfel dus of het beter is om de dedicated apparaten voor hun doel te kopen of deze combitool…
Had je hier nog een keuze over gemaakt ?
Je krijgt dan wel alle tools aan een steel. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 12:26
snoos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:33:
[...]

Had je hier nog een keuze over gemaakt ?
Je krijgt dan wel alle tools aan een steel. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Wat een toeval.
Ik heb een uur geleden de Makita Dux60 besteld (met alleen de trimmer als opzet stuk). Met goed zoeken zijn de opzetstukken los kopen goedkoper dan in een set. Daarnaast krijg je in juni nog de grasschaar erbij (die krijg je niet bij de set met meerdere opzetstukken).

Ik weet niet of het de goede keuze is aangezien de DUR369 meer power heeft. Maar na wat filmpjes te hebben bekeken lijkt de Dux60 ook flink wat power te hebben.

Voornaamste reden is dat ik ook een heggenschaar wil hebben en het met dit opzetstuk een flink bereik heeft. Daardoor hoef ik niet meer moeilijk te doen met ladders en dergelijke.

Komt over een week binnen dan kan ik mijn ervaringen delen.

[ Voor 10% gewijzigd door JayRune op 29-06-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 17:58
JayRune schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Wat een toeval.
Ik heb een uur geleden de Makita Dux60 besteld (met alleen de trimmer als opzet stuk). Met goed zoeken zijn de opzetstukken los kopen goedkoper dan in een set. Daarnaast krijg je in juni nog de grasschaar erbij (die krijg je niet bij de set met meerdere opzetstukken).

Ik weet niet of het de goede keuze is aangezien de DUR369 meer power heeft. Maar na wat filmpjes te hebben bekeken lijkt de Dux60 ook flink wat power te hebben.

Voornaamste reden is dat ik ook een heggenschaar wil hebben en het met dit opzetstuk een flink bereik heeft. Daardoor hoef ik niet meer moeilijk te doen met ladders en dergelijke.

Komt over een week binnen dan kan ik mijn ervaringen delen.
Heel erg benieuwd naar je ervaringen. Ik zit in hetzelde dubio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 19:15
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een (Makita) stofzuiger op afkortzaag Metabo KGS 254?

Ik heb een Makita VC2512L stofzuiger (besteld).

Maar kan op internet nou niet echt duidelijk vinden welke (Metabo?) adapter ik moet hebben om de zuigslang op de afkortzaag aan te sluiten.

Ik heb het ijzeren pijpje op de afkortzaag opgemeten en komt op (buitenmaat) +- 44/45 mm.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:37:
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een (Makita) stofzuiger op afkortzaag Metabo KGS 254?

Maar kan op internet nou niet echt duidelijk vinden welke (Metabo?) adapter ik moet hebben om de zuigslang op de afkortzaag aan te sluiten.

Ik heb het ijzeren pijpje op de afkortzaag opgemeten en komt op (buitenmaat) +- 44/45 mm.
Is de binnendiameter van de adapter van Metabo zo'n 35-36mm? Dan kun je er waarschijnlijk een Festool mof insteken. Ik denk dat deze wel op je slang en de Metabo aan te sluiten moet zijn, als die binnenmaat een beetje klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 23:23

Er zitten aardig wat adapters bij de stofzuiger bij. Voor al mijn apparaten heb ik nog een passende gehad. Onder andere Makita frees, Einhell afkortzaag, Parkside invalszaag en bandschuurmachine, Bosch schuurmachine.

Dus ik zou eerst even afwachten of de juiste er al niet bij zit.

Edit:

Als de binnen diameter inderdaad zo'n 35mm is dan zit er de juiste er bij.

[ Voor 7% gewijzigd door kipfel op 30-06-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:25:
spoiler:
het zou je maar gebeuren…
Dat je zo lang op je spullen moet wachten of dat je de review bij het verkeerde bedrijf achterlaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:14:
[...]
Dat je zo lang op je spullen moet wachten of dat je de review bij het verkeerde bedrijf achterlaat?
Dat laaste is lullig. Dat eerste, tsja er is genoeg op de diverse fora over geschreven afgelopen maanden.

* Boudewijn heeft een kapex 120 kunnen lenen van een maat *O*
Komende dagen maar eens goed gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

sypie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:14:
[...]
Beide. Heb zelf ervaring met beide en heb met de shop die reageert alleen maar goede ervaringen. Kan me voorstellen dat als iemand niet leest en alleen naar de sterren kijkt hier vrij snel op kan afhaken.

Nu ik aan reviews denk, ik heb van de partij in Limburg nog nooit de vraag gehad om een review in te sturen. Zullen ze die alleen versturen naar de mensen waarbij de order binnen een aantal dagen is uitgeleverd na bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ja, je kan gewoon 1 v/d rubberen adapters gebruiken die met de Makita meekomt.
Hij zit niet superstrak, maar blijft over het algemeen wel gewoon zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

Ik heb geen Makita stofzuiger, maar wel een Metabo KGS 254. En de slang die in de Metabo past, past ook in mijn Makita gereedschap, bijvoorbeeld mijn SP6000 invalzaag. Dat is gewoon de standaard 35-36mm binnenmaat. Zowel het rubber eindstuk als de pistool greep van mijn Nilfisk passen hier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 19:15
Nivado schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Ik heb geen Makita stofzuiger, maar wel een Metabo KGS 254. En de slang die in de Metabo past, past ook in mijn Makita gereedschap, bijvoorbeeld mijn SP6000 invalzaag. Dat is gewoon de standaard 35-36mm binnenmaat. Zowel het rubber eindstuk als de pistool greep van mijn Nilfisk passen hier in.
Ah dat is goed om te horen!

De SP6000XJ1 staat ook op mijn aanschaflijst >:) ;)

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Makita vc1310lx1 hier, deze past perfect op de sp6000xj1, maar niet zonder adapter op bijvoorbeeld mijn Bosch GEX125-150. Hiervoor heb ik een aantal van de 424379-9 gehaald. Die passen daar wel weer op, alleen als de machine na een uur gebruik echt opwarmt dan past het allemaal wat ruimer.
Zelf heb ik dat opgelost door op elke machine een adaptertje met een slangeklem vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:39
Omdat we binnenkort aan slag mogen in onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een afkortzaag en (inval)cirkelzaag. Tot nu toe heb ik deze vaak kunnen lenen maar nu wil ik toch graag zelf iets aanschaffen.

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een random schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

De afkortzaag zal initeel naast het afkorten van balkjes voor wat HSB wandjes ook gebruikt worden voor het in verstek zagen van architraven en plinten (en later vast ook voor de overkapping/schuting enz). Enige precisie is hier dus wel gewenst.

Ik heb nu de Metabo KGS 254 M, Makita LS0815FL, Bosch GCM 800 SJ / GCM 8 SJ op het oog, maar zie niet echt duidelijk waarin deze machines van elkaar verschillen. Buiten de verschillende zaagdiepte en kantelbaar naar 1 of 2 kanten. Komt het dan puur op voorkeur voor een bepaald merk uit, of heeft er iemand tips voor een specifiek merk/type?
Mijn budget ligt ergens rond de €300 dus. Het hoeft geen top model te zijn, maar ik investeer graag iets meer zodat ik een degelijk apparaat heb waarmee ik een hele tijd vooruit kan.

Voor in de invalzaag heb ik de Makita SP6000J1X in gedachte. Volgens mij hier een populair model. Waarmee ik gewoon een goeie koop doe. Of zijn er nog alternatieven waar ik naar kan kijken?

In mijn zoektocht kwam ik ook nog een combinatiezaag tegen (bijvoorbeeld de BOSCH Professional Combinatiezaag GTM 12 JL). Is dat mogelijk nog een interessant alternatief? Soort van 3 in 1, of zijn alle losse zaag functies het dan net niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 11:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

BvG88 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:50:
Omdat we binnenkort aan slag mogen in onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een afkortzaag en (inval)cirkelzaag. Tot nu toe heb ik deze vaak kunnen lenen maar nu wil ik toch graag zelf iets aanschaffen.

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een ramp, schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

De afkortzaag zal initeel naast het afkorten van balkjes voor wat HSB wandjes ook gebruikt worden voor het in verstek zagen van architraven en plinten (en later vast ook voor de overkapping/schuting enz). Enige precisie is hier dus wel gewenst.

Ik heb nu de Metabo KGS 254 M, Makita LS0815FL, Bosch GCM 800 SJ / GCM 8 SJ op het oog, maar zie niet echt duidelijk waarin deze machines van elkaar verschillen. Buiten de verschillende zaagdiepte en kantelbaar naar 1 of 2 kanten. Komt het dan puur op voorkeur voor een bepaald merk uit, of heeft er iemand tips voor een specifiek merk/type?
Mijn budget ligt ergens rond de €300 dus. Het hoeft geen top model te zijn, maar ik investeer graag iets meer zodat ik een degelijk apparaat heb waarmee ik een hele tijd vooruit kan.

Voor in de invalzaag heb ik de Makita SP6000J1X in gedachte. Volgens mij hier een populair model. Waarmee ik gewoon een goeie koop doe. Of zijn er nog alternatieven waar ik naar kan kijken?

In mijn zoektocht kwam ik ook nog een combinatiezaag tegen (bijvoorbeeld de BOSCH Professional Combinatiezaag GTM 12 JL). Is dat mogelijk nog een interessant alternatief? Soort van 3 in 1, of zijn alle losse zaag functies het dan net niet?
De combimachine zou ik niet zo snel kopen; kans is groot dat het ding in de (bijvoorbeeld) afkorstand staat als je iets anders nodig hebt, en dat is vervelend werken. De Makita invalzaag is een prima keuze, kijk wel even of je van Bosch of Makita al ander gereedschap hebt wat compatible is met de rails van de zaag, anders zit je met een bosch bovenfrees die niet op een makita rails past of andersom. Beide zagen zijn in mijn ogen goed vergelijkbaar qua ergonomie en capaciteit, de makita kan iets dichter bij de muur zagen dacht ik, maar dat is een vrij specifieke use case.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk ook naar wat direct leverbaar is @BvG88 als je "binnenkort" aan de slag wil.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:57

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een ramp, schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

Via MP misschien? Kom je weleens mooie ELU afkort/trekzaag tegen. Degelijk merk wel iets zwaarder dan tegenwoordig. :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32
[...]
Je vergelijkt nu één 10" zaag met verder 8" zagen. In mijn ogen is de Metabo niet te vergelijken met de rest. Dat is echt een andere klasse. Voor wat ik heb begrepen zijn de verschillen tussen de Bosch en Makita vooral op het gebied van voorkeuren, maar zijn ze beiden nauwkeuriger dan de Metabo. Als je de extra zaagdiepte van een 10" zaag nodig hebt, kan je ook naar de Makita LS1018LN kijken. Die is met LPG voor ca. € 326 te koop bij de Hornbach.
Ik heb zelf de KGS 254 M, en ik zou die voor een bedrag van ca. € 300 niet kopen, dan liever een paar tientjes voor de Makita LS1018LN, die nog altijd op mijn wishlist staat.
Aanrader! Wat mij betreft de value for money sweet spot in dit segment.
Dit zou ik niet aanraden. Dit soort apparaten zijn vrijwel altijd net niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:57
Afgelopen week twee rolluiken opgehangen. Snel bij de bouwmarkt om de hoek nog even wat ijzerboortjes gehaald. Setje van Piranha, was de duurste die ze hadden liggen bij de Gamma. Na drie gaten boren al aardig bot. Nu zoek ik een nieuw setje met gangbare ijzerboortjes die wel langer mee gaan. Iemand een tip?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

De Metabo KGS 254 M is een prima apparaat, heeft m'n vader een hele schuur mee gebouwd. Maar het is een 254mm blad vs een 216mm blad voor de andere apparaten. Daarmee goed geschikt om dikkkere balken door te zagen (voor overkapping, bv) maar minder geschikt om plinten netjes op de mm op de juiste lengte te zagen.

Ik zou verwachten dat de Bosch en Makita opties daar beter en nauwkeuriger mee zouden moeten werken. Qua apparaten lijkt een GCM 800 een hele basic GCM 8, waar de GCM 8 een laser, wat dingetjes voor zijdelingse support, en betere stofafzuiging er bij lijkt te hebben. De Makita is meer in lijn met de GCM 8 qua uitvoering, maar met minder zaagdiepte, minder zaagcapaciteit en minder vermogen.

Qua invalzaag is de SP6000 een populaire keuze. Van Bosch zou een GKT 55 een goede keuze zijn, is grotendeels gelijk aan de Mafell MT55.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bo0bz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:58:
Afgelopen week twee rolluiken opgehangen. Snel bij de bouwmarkt om de hoek nog even wat ijzerboortjes gehaald. Setje van Piranha, was de duurste die ze hadden liggen bij de Gamma. Na drie gaten boren al aardig bot. Nu zoek ik een nieuw setje met gangbare ijzerboortjes die wel langer mee gaan. Iemand een tip?
Rotec of Hilti doen het goed bij mij. Maar een betere Alpen of Heller zou het ook prima moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:40
Hier heel tevreden over Alpen boorsetjes, ook niet al te duur en ook los te koop voor de dunne maatjes die als eerste sneuvelen.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:50
Heb zelf zo'n makita borenkoffer. Ideaal maar de metaalboortjes.....
Heb sindsdien een setje kobalt-boren bij de bouwmarkt gehaald. Wat een verademing. Dus als het kan: Kobalt-boortjes kopen ;-)

Tenzij mensen hier zeggen dat dat onzin is. Maar dat is mijn ervaring als prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:40

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een random schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

Ik heb hier net een gloednieuwe GCM 8 SJ uitgepakt en even kort getest. Heb 'm voor 260 gescoord bij de Prime Days vorige week. Ik vind het een zeer grote verbetering t.o.v. de metabo die ik hiervoor wel eens van familie leende. Hij is véél nauwkeuriger en heeft betere en meer verstekmogelijkheden, heeft een groter zaagbereik ondanks het kleinere zaagblad en ook de stofafzuiging is echt heel veel beter. Kan 'm tot nu toe van harte aanbevelen, als ik specifiek iets voor je kan checken laat maar weten. En mocht je in de buurt van het Gooi wonen of komen dan ben je ook van harte welkom om zelf even te kijken.

Verder heb ik een Bosch pro GEX 18V-125 excenterschuurmachine gekocht, als aanvulling op de GSS 18V-10 vlakschuurmachine die al goed bevalt. Daarnaast nog een GHG 20-63 heteluchtpistool met thermostaat gekocht als vervanger van de huidige china machine met een gare aan/uitknop en een GBL 18V-120 blower voor 45 euro ook maar meegepakt, handig voor het wegblazen van zaagsel e.d.

Ik zou er bijna zin van krijgen om de voordeur te gaan schuren :X

Wel jammer dat er geen L-boxx inserts beschikbaar zijn voor de GHG en GBL machines, heb voor nu een lege L-boxx 238 besteld en ga eerst maar eens proberen met wat stukken server-verpakkings-foam van de zaak wat te maken om de boel een beetje op z'n plek te houden.

Qua boortjes, zaagjes enzo van de bouwmarkt, imho niet doen tenzij je het echt nu nodig hebt. Je betaald al snel het 2-3 voudige voor vaak absolute rotzooi tov de betere merken online.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 01-07-2021 11:56 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waah schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:57:
Heb zelf zo'n makita borenkoffer. Ideaal maar de metaalboortjes.....
Heb sindsdien een setje kobalt-boren bij de bouwmarkt gehaald. Wat een verademing. Dus als het kan: Kobalt-boortjes kopen ;-)

Tenzij mensen hier zeggen dat dat onzin is. Maar dat is mijn ervaring als prutser
Ligt ook maar net aan het merk. Alpen is prima net als Rotec, ik heb ook famag en izar in gebruik.

Piranha, tsja niet goedkoop en toch niet zo best. Ik blijf er bij weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:23

inhico

pw

Even terugkomend op die afkortzagen: Met die Metabo KGS 254M kan ik prima op de mm nauwkeurig zagen, ook onder verstek. En dat is niet omdat ik bijzonder talentvol ben. Het ding neemt wel veel ruimte in. Als dat een bezwaar is kan je naar een Dewalt kijken.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:29
Aluminium rolluiken ga ik dan vanuit?
Met gewone ijzerboren kan je aluminium nooit mooi verspanen is mijn ervaring. Ook met gloednieuwe, erg dure Dormer boren zijn de gaten niet altijd mooi.

Voor aluminium koop je het beste type W of type TS boren (er gaat een wereld voor de meesten open als ze erachter komen dat er tig soorten metaalboren zijn, nog afgezien van coating etc :+ )

Heb zelf Phantom type TS boren om aluminium te boren, daarvan heb ik vorige week na een gat of 4000 in aluminium constructieprofielen eindelijk een nieuwe voor gepakt omdat hij minder scherp werd :)

Phantom is overigens niet direct een aanrader, ik had eerst 5 boren in 3 verschillende batches die flink krom waren voordat ik nu eindelijk rechte in handen had..

Edit: @Waah (een beetje) onzin dus, prutser :> Er zijn veel factoren van belang, net als dat gewone ijzerboren ook niet per definitie geschikt zijn voor iets als RVS.

[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 01-07-2021 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:50
@Twijfels zeker een prutser hier :+ na 5 ijzerboortjes gesloopt te hebben kwam ik erachter dat voor RVS een gewoon metaalboortje lastig is, sneller draaien geen zin heeft en dat ik toch écht boorolie moest gebruiken. :+

van een half uur vloeken, naar 2 minuten werk met een kobalt-metaalboor + boorolie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:09

Tjark

DON'T PANIC

[..] voor het in verstek zagen van architraven en plinten
Hoe hoog worden je plinten? Mijn 12cm plinten kon ik niet makkelijk in verstek zagen met m'n Bosch 8 sjl, iig niet plint rechtopstaand en dan de +45/-45 presets gebruiken. Heb 't uiteindelijk wel gedaan door 'm 45 graden te hellen/kantelen. Kan, maar niet ideaal.

*insert signature here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem

Had al een stukje getypt, maar niet verzonden :X
De gcm800sj, de mijne tenminste, is echt bijzonder accuraat in de standaard slots voor 90 en 45 graden.
Qua accuraatheid kan ik hem dan ook zeker aanraden, hij is wat onhandig qua grootte maar dat zijn ze bijna allemaal.
Stofafzuiging vind ik persoonlijk echt ruk, maar ook dat vind ik bij bijna alle afkortzagen.
Mocht je heel blij worden van lasertjes etc heb je alleen wel pech, die heeft hij allemaal niet. (ik zelf gebruik altijd het blad voor het meten)
Overigens staat in de beschrijvingen dat de sj geen diepte stop heeft, maar er zit wel keurig een draad in een busje getapt. Boutje met een ringetje er in en je hebt een diepte stop.

De sp6000j1x is echt heerlijk, mega stap vooruit ten opzichte van mijn bosch groen cirkelzaag op fsn lineaal.
Maar dat zelfde zal ook zeker gelden voor de bosch gks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ben ik nou de enige die het idee krijgt dat er steeds minder fysieke winkels zijn die een klein beetje service willen/kunnen verlenen?

Bij verschillende bedrijven een offerte opgevraagd voor wat gereedschap en lijkt wel of ze alleen willen scoren maar niet met je mee denken.

Heb meer dan 10 aanvragen gedaan en één was zo slim om zien dat ik (bewust) één koppelstrip te weinig er op had staan en een ander was de enige die graag telefonisch contact wou.

Onze oranje vrienden in Tilburg maken het helemaal bond, je moet alles via hun systeem insturen (dus alles opzoeken en dan ‘Offerte’ klikken) want via de mail kunnen willen ze je niet helpen.

Bij verkoop kennen ze geen van alle 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twijfels
Toppe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:10:
Ben ik nou de enige die het idee krijgt dat er steeds minder fysieke winkels zijn die een klein beetje service willen/kunnen verlenen?

Bij verschillende bedrijven een offerte opgevraagd voor wat gereedschap en lijkt wel of ze alleen willen scoren maar niet met je mee denken.

Heb meer dan 10 aanvragen gedaan en één was zo slim om zien dat ik (bewust) één koppelstrip te weinig er op had staan en een ander was de enige die graag telefonisch contact wou.

Onze oranje vrienden in Tilburg maken het helemaal bond, je moet alles via hun systeem insturen (dus alles opzoeken en dan ‘Offerte’ klikken) want via de mail kunnen willen ze je niet helpen.

Bij verkoop kennen ze geen van alle 7(8)7
Bekijk het eens andersom, als zij merken dat van de 10 personen die een uitgebreide offerte aanvraagt er maar één (of minder zelfs) doorkomt met de opdracht dan stopt het meedenken vrij snel. Dat is namelijk het geval aan de andere kant van de tafel als iedereen bij meer dan 10 webshops een offerte aan gaat vragen ;) Tijd is niet gratis en de marges op gereedschap zijn ook niet heel hoog als ik zo (ex-) dealers mag geloven, ik kan het dus begrijpen.

Snap dat het vervelend kan zijn als je graag service wilt, maar in dat geval moet je denk ik de betere lokale ijzerwarenhandel binnenstappen. Betaal je vaak wel iets meer. Mijn ervaring is dat je daar alle service van de wereld krijgt (of ik heb gewoon geluk met mijn lokale handel O+ )
Blijkbaar weet je zelf al wat je nodig hebt, waarom dan nog bewust webshops gaan testen en hun tijd "verdoen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Twijfels schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Bekijk het eens andersom, als zij merken dat van de 10 personen die een uitgebreide offerte aanvraagt er maar één (of minder zelfs) doorkomt met de opdracht dan stopt het meedenken vrij snel. Dat is namelijk het geval aan de andere kant van de tafel als iedereen bij meer dan 10 webshops een offerte aan gaat vragen ;) Tijd is niet gratis en de marges op gereedschap zijn ook niet heel hoog als ik zo (ex-) dealers mag geloven, ik kan het dus begrijpen.

Snap dat het vervelend kan zijn als je graag service wilt, maar in dat geval moet je denk ik de betere lokale ijzerwarenhandel binnenstappen. Betaal je vaak wel iets meer. Mijn ervaring is dat je daar alle service van de wereld krijgt (of ik heb gewoon geluk met mijn lokale handel O+ )
Blijkbaar weet je zelf al wat je nodig hebt, waarom dan nog bewust webshops gaan testen en hun tijd "verdoen"?
Je gaat natuurlijk niet bij elke offerte melden ‘je bent nummer 10’ die ik mail.

Maar ja, ik snap het spelletje heel goed (retail verleden) maar ik zou bij zo’n aanvraag even 5 minuten van mijn tijd vrij maken om telefonisch met iemand in contact te komen.

Ik ben juist voorstander van het aanschaffen bij een speciaalzaak maar dan moet je wel een beetje initiatief nemen om iemand te helpen, anders maak je je zelf helemaal kapot.

Overigens zijn er ook zaken die je een offerte doorsturen die duurder uitvalt dan de verkoop advies van de fabrikant… die neem ik al niet eens meer serieus.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 01-07-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:37:
Aluminium rolluiken ga ik dan vanuit?
Met gewone ijzerboren kan je aluminium nooit mooi verspanen is mijn ervaring. Ook met gloednieuwe, erg dure Dormer boren zijn de gaten niet altijd mooi.

Voor aluminium koop je het beste type W of type TS boren (er gaat een wereld voor de meesten open als ze erachter komen dat er tig soorten metaalboren zijn, nog afgezien van coating etc :+ )

Heb zelf Phantom type TS boren om aluminium te boren, daarvan heb ik vorige week na een gat of 4000 in aluminium constructieprofielen eindelijk een nieuwe voor gepakt omdat hij minder scherp werd :)

Phantom is overigens niet direct een aanrader, ik had eerst 5 boren in 3 verschillende batches die flink krom waren voordat ik nu eindelijk rechte in handen had..

Edit: @Waah (een beetje) onzin dus, prutser :> Er zijn veel factoren van belang, net als dat gewone ijzerboren ook niet per definitie geschikt zijn voor iets als RVS.
Ik wist dat er veel verschillende types waren, alleen is niet altijd duidelijk wat nu waarvoor gebruikt kan / moet worden. Of is een boel uitzoekwerk, in ieder geval. Je hebt gewone HSS, met coating (meestal iets Titanium gerelateerd, TiN of TiAlN ofzo), of speciale legeringen (de Cobalt versies). Maar dat is alleen materiaal keuze. Dan nog de keuze voor Type HD, N, W, TL(S), hoek van de boorkop, spoed van de boorkanalen, DIN 333/338/340/341/345/etc. En waarvoor ieder type gebruikt wordt.

Ik zou eerder zeggen dat niet zozeer een wereld voor je open gaat als dat je de wereld niet meer ziet door de bomen van het bos :+ Op de website van Rotec hebben ze gelukkig wel bij de verschillende boren ook een kort omschrijving van waar die voor bedoeld is.

Maar als je metaalboren allemaal kapot draaien op RVS, dan kan je met een HSS-Co boortje best geholpen zijn, want die zijn harder en minder kans dat je die kapot draait. Misschien dat je gat niet heel mooi gaat zijn, maar in ieder geval heb je dat gat en geen kapot boortje ;)

Overigens zou ik er vanuit gaan dat Piranha spul complete brol is, en zwaar overpriced brol. Net als Sencys, zeg maar.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 02-07-2021 08:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 12:26
@snoos @MTBreak

De Makita DUX60ZM4 was sneller binnen dan verwacht. Eergisteren ontvangen en toen gelijk even getest.
Bij het model zit een 4 tands slagmes en een kop met maaidraad.

Voor het maaien van de sloot (Veel onkruid en hoog gras, de vorige bewoners hebben het niet goed bijgehouden): met het maaidraad was ik er zo doorheen: apparaat heeft meer dan voldoende power om goed te maaien. Met 2 volle accu's kon ik aaneengesloten een goede 25 minuten maaien.

Het slagmes heb ik nog niet getest.

Vandaag komt het heggenschaar opzetstuk binnen. Hopelijk kan ik die van het weekend testen.

Kortom: waar ik niet tevreden ben over de grasmaaier op accu (wel hier een tip ontvangen om het mes te slijpen: moet ik nog doen). Ben ik voor nu zeer te spreken over dit combi apparaat. Ik zal de komende maanden nog verschillende opzetstukken aanschaffen en kan mijn ervaringen uiteraard delen.

Als er specifieke vragen zijn: vraag maar raak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:08:
Overigens zou ik er vanuit gaan dat Piranha spul complete brol is, en zwaar overpriced brol. Net als Sencys, zeg maar.
Had je anders verwacht bij iets waar "Black and Decker" op staat? ;)

Vraag: ik heb nu een kapex geleend inclusief aanslagen. Mooi speelgoed, mijn kastenmaakprojectje gaat hier baat bij hebben.
Echter is de minimale lengte van de aanslagen 30cm... want de aanslag begin pas +- 30cm van het zaagblad. Dat is nml de breedte van de voet van de machine.

Je ziet dat hier wel goed:
Afbeeldingslocatie: https://www.klium.nl/2634761-extra/-klium.jpg
Stel ik ga morgen een stel 25cm balkjes zagen, dan kan ik best die aanslag op 125cm zetten en een stuk van exact 1 meter erin klemmen... maarja dat is niet echt een fraaie oplossing voor zo'n duur apparaat. Hoe doen jullie dit handig, of heb ik ergens een feature gemist? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Over welke aanslag heb je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:39
Bedankt allen voor de input mbt de afkortzaag. Ik neig nu naar de GCM 8 SJL. Voor wat ik lees perfect geschikt voor het werk wat ik er mee wil doen.
Tjark schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Hoe hoog worden je plinten? Mijn 12cm plinten kon ik niet makkelijk in verstek zagen met m'n Bosch 8 sjl, iig niet plint rechtopstaand en dan de +45/-45 presets gebruiken. Heb 't uiteindelijk wel gedaan door 'm 45 graden te hellen/kantelen. Kan, maar niet ideaal.
Tja, plinten van 12 cm stonden wel op de planning. Daar wilde ik juist het kantelen voor gebruiken. Als ik dat soort zaagdieptes in een machine zoek dan kom ik ruimschoots boven de €300 uit.
RonJ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Ik heb hier net een gloednieuwe GCM 8 SJ uitgepakt en even kort getest. Heb 'm voor 260 gescoord bij de Prime Days vorige week. Ik vind het een zeer grote verbetering t.o.v. de metabo die ik hiervoor wel eens van familie leende. Hij is véél nauwkeuriger en heeft betere en meer verstekmogelijkheden, heeft een groter zaagbereik ondanks het kleinere zaagblad en ook de stofafzuiging is echt heel veel beter. Kan 'm tot nu toe van harte aanbevelen, als ik specifiek iets voor je kan checken laat maar weten. En mocht je in de buurt van het Gooi wonen of komen dan ben je ook van harte welkom om zelf even te kijken.

Verder heb ik een Bosch pro GEX 18V-125 excenterschuurmachine gekocht, als aanvulling op de GSS 18V-10 vlakschuurmachine die al goed bevalt. Daarnaast nog een GHG 20-63 heteluchtpistool met thermostaat gekocht als vervanger van de huidige china machine met een gare aan/uitknop en een GBL 18V-120 blower voor 45 euro ook maar meegepakt, handig voor het wegblazen van zaagsel e.d.

Ik zou er bijna zin van krijgen om de voordeur te gaan schuren :X

Wel jammer dat er geen L-boxx inserts beschikbaar zijn voor de GHG en GBL machines, heb voor nu een lege L-boxx 238 besteld en ga eerst maar eens proberen met wat stukken server-verpakkings-foam van de zaak wat te maken om de boel een beetje op z'n plek te houden.

Qua boortjes, zaagjes enzo van de bouwmarkt, imho niet doen tenzij je het echt nu nodig hebt. Je betaald al snel het 2-3 voudige voor vaak absolute rotzooi tov de betere merken online.
Bedankt voor het aanbod, maar het Gooi is niet echt om de hoek. Ik zie dat ze m bij de locale Hornbach hebben staan, dus ik loop daar van het weekend wel even naar binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:44:
Over welke aanslag heb je het?
De afkortaanslagen, die je aan de machine klikt en die met 1 pootje op de grond staan.

"497514 Afkortaanslag KA-UG-R/L" deze dus. Werken prima voor >30cm, maar ik zoek eigenlijk een handige modus operandi voor kleiner spul.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 02-07-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 23:30
Boudewijn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:08:
[...]

De afkortaanslagen, die je aan de machine klikt en die met 1 pootje op de grond staan.

"497514 Afkortaanslag KA-UG-R/L" deze dus. Werken prima voor >30cm, maar ik zoek eigenlijk een handige modus operandi voor kleiner spul. Vasthouden met de vingers is met een cirkelzaag wat hariger.
Blokje klemmen tussen de aanslag en het zaagblad?

Let er wel op dat je je blad tot stilstand moet laten komen voordat je hem omhoog haalt, anders heb je kans dat je stuk tussen het blad en je aanslag klemt met de gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheJVH schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:09:
[...]

Blokje klemmen tussen de aanslag en het zaagblad?

Let er wel op dat je je blad tot stilstand moet laten komen voordat je hem omhoog haalt, anders heb je kans dat je stuk tussen het blad en je aanslag klemt met de gevolgen van dien.
Ja een blokje dus. Ik had eigenlijk van een festool apparaat dat 2x zo duur is als de concurrentie wel een handige truc verwacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Ja een blokje dus. Ik had eigenlijk van een festool apparaat dat 2x zo duur is als de concurrentie wel een handige truc verwacht :+
Je kan van die plak meetlinten los kopen. Die er op plakken en je kan in elk geval tot aan het einde van je tafel meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:09

Tjark

DON'T PANIC

BvG88 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:48:
Bedankt allen voor de input mbt de afkortzaag. Ik neig nu naar de GCM 8 SJL. Voor wat ik lees perfect geschikt voor het werk wat ik er mee wil doen.

Tja, plinten van 12 cm stonden wel op de planning. Daar wilde ik juist het kantelen voor gebruiken. Als ik dat soort zaagdieptes in een machine zoek dan kom ik ruimschoots boven de €300 uit.
Precies, volgens mij haal je met een 254 machine ook net niet 12cm plint bv. En dus 'kantelen' gaat prima. Mits je muren bv (redelijk) 90 graden zijn, kun je met een speedsquare dan je blad wel op 45 graden zetten. Het kantelen heeft geen presets/positive stops zoals het zwenken (zo noem ik 't maar) wel heeft.

Ik ben er iig blij mee, had zo'n ding echt eerder moeten kopen. De 8 sjl of de Dewalt 774 (maar die heeft geen dieptestop helaas)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[...]

Voor kortere stukken klem je iets onder de meegeleverde klem, op de gewenste afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Voor kortere stukken klem je iets onder de meegeleverde klem, op de gewenste afstand.
Hmm ja dat is ook wel een goeie. Thanks :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Oeps, nieuwe aanbiedingen nieuwe kansen.
Ik heb een makita DUB186Z blazertje gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/a/makita-dub186z-blazer-met-verlengde-blaasmond-18v.jpg

Met een kort blaaspijpje er bij, om er feitelijk een DUB185 van te maken (welke niet meedoet aan de actie)
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/2/123245-4.jpg

En dan krijg je gratis een 18V pomp (dmp180z) erbij, die meer kost dan de DUB186z 8)

2 machines voor de prijs van 1! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik had afgelopen week een duh601 heggenschaar van Makita gekocht, het viel mij op dat de productiedatum van de machine juli 2020 is, dat is al even geleden. Hij kan natuurlijk een tijd ergens bij de winkel in het magazijn gelegen hebben maar weten jullie of het verder kwaad kan, uitdrogen van lagers of iets dergelijks?

[ Voor 6% gewijzigd door Avvd op 02-07-2021 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
Boudewijn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Hoe doen jullie dit handig, of heb ik ergens een feature gemist? :P
Met een digitale aanslag natuurlijk, waar een stuk van precies 500mm wordt bijgeleverd zodat je ook hele korte stukken kan afkorten :9 Ze zijn er ook een stuk goedkoper in analoge versie te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lWUIklV.jpg
Even schoonmaken voor de foto was teveel moeite

Is wel ongeveer even duur als de Festool zelf :X Werkt overigens echt perfect, super consistent op 0,1mm nauwkeurig en heel eenvoudig te kalibreren als je eens een dikker blad gebruikt bijvoorbeeld. Is helaas geen geschikte optie bij een mobiele oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Twijfels schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Met een digitale aanslag natuurlijk, waar een stuk van precies 500mm wordt bijgeleverd zodat je ook hele korte stukken kan afkorten :9 Ze zijn er ook een stuk goedkoper in analoge versie te krijgen.

[Afbeelding]
Even schoonmaken voor de foto was teveel moeite

Is wel ongeveer even duur als de Festool zelf :X Werkt overigens echt perfect, super consistent op 0,1mm nauwkeurig en heel eenvoudig te kalibreren als je eens een dikker blad gebruikt bijvoorbeeld. Is helaas geen geschikte optie bij een mobiele oplossing..
Je kan natuurlijk ook gewoon een analoge aanslag/flipstop gebruiken, en een latje van 'exact' 100cm erbij leggen. Als je dat latje maakt met je stop, dan heb je hem meteen gekalibreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 15:22
dragonhaertt schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:13:
[Afbeelding]

Met een kort blaaspijpje er bij, om er feitelijk een DUB185 van te maken (welke niet meedoet aan de actie)
[Afbeelding]

En dan krijg je gratis een 18V pomp (dmp180z) erbij, die meer kost dan de DUB186z 8)

Je dient toch een tuinmachine van min 90 euro ex btw te kopen om voor de actie in aanmerking te komen?

Zat al langer te kijken voor de luchtpomp, dus ook maar de bladblazer en extra pijpje besteld🤗

[ Voor 5% gewijzigd door Jeweetje op 02-07-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Jeweetje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Je dient toch een tuinmachine van min 90 euro ex btw te kopen om voor de actie in aanmerking te komen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Jeweetje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Zo staat het inderdaad op de actiepagina, maar niet in de voorwaarden.
Ook de webshop waar ik het gekocht heb, adverteert met een gratis pomp bij dit product, dus dit zullen ze moeten waarmaken.

De 90e limiet gaat denk ik over de adviesprijs van Makita, aangezien goedkopere machines niet meedoen. Indien besloten is dat een machine meedoet maakt het niet uit hoeveel je er voor betaald hebt, als hij maar geselecteerd is voor de actie.

(wat betreft 'tuinmachine', de machine staat gecategoriseerd als bladblazer)

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 02-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Boudewijn ik ben ook in de markt voor een Kapex 120. Maar inderdaad slecht leverbaar. Zie wel dat er twee verschillende onderstellen zijn (met/zonder wielen) en dat de losse onderdelen amper duurder zijn dan de set.

Tijdens je zoektocht nog zaken tegen gekomen om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:54
[...]

Tigerstop is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeyMan schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:02:
@Boudewijn ik ben ook in de markt voor een Kapex 120. Maar inderdaad slecht leverbaar. Zie wel dat er twee verschillende onderstellen zijn (met/zonder wielen) en dat de losse onderdelen amper duurder zijn dan de set.

Tijdens je zoektocht nog zaken tegen gekomen om rekening mee te houden?
Nee niet iets specifieks. Mogelijk kan ik die van die maat van me overnemen, dat zou wel mooi zijn. Hij gast emigreren en de losse systainers kunnen mee.... Maar een kapex niet.

Anders koop ik de zaag bij winkel a en onderstel ej aanslagen bij winkel b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
jadjong schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Tigerstop is wat je zoekt.
ziet er prijzig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben inderdaad Caransa niet. Potjandorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Laatst online: 08-06 13:05
JayRune schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:30:
@snoos @MTBreak

De Makita DUX60ZM4 was sneller binnen dan verwacht. Eergisteren ontvangen en toen gelijk even getest.
Bij het model zit een 4 tands slagmes en een kop met maaidraad.

Voor het maaien van de sloot (Veel onkruid en hoog gras, de vorige bewoners hebben het niet goed bijgehouden): met het maaidraad was ik er zo doorheen: apparaat heeft meer dan voldoende power om goed te maaien. Met 2 volle accu's kon ik aaneengesloten een goede 25 minuten maaien.

Het slagmes heb ik nog niet getest.

Vandaag komt het heggenschaar opzetstuk binnen. Hopelijk kan ik die van het weekend testen.

Kortom: waar ik niet tevreden ben over de grasmaaier op accu (wel hier een tip ontvangen om het mes te slijpen: moet ik nog doen). Ben ik voor nu zeer te spreken over dit combi apparaat. Ik zal de komende maanden nog verschillende opzetstukken aanschaffen en kan mijn ervaringen uiteraard delen.

Als er specifieke vragen zijn: vraag maar raak.
Bedankt voor de tag. Dat klinkt goed
Wat voor doorsnee had het onkruid ongeveer?
Ik heb hier wat enthousiaste kleine vlinderstruikjes die overal oppoppen.
En waar had je hem weg ?
Ik weet niet echt wat goede winkels zijn.

Ik ben ook erg benieuwd naar de heggenschaar. Dit zijn de twee opzet stukken hier ik ook wou aanschaffen.
dragonhaertt schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat ziet er goed uit. Halen jullie die van de makita site zelf ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
snoos schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 00:23:

[...]

Ik heb 'm bij Toolmax gekocht, is het goedkoopst voor zover ik kon vinden.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

snoos schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 00:23:

Ik ook bij toolmax, heb goede ervaring met die site, goedkoopste die ik kon vinden, extra kortingen en officiële dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTBreak
  • Laatst online: 18-07 17:58
Ik zou ook klium.nl checken. Daar krijg je een 6ah accu bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 21-07 08:03

Floor-is

5.2

Ik ben aan het kijken voor wat gereedschap, zit op het 18V systeem van Makita, maar kijk nu naar bedraad.

Voor een combinatie van klussen wil ik:
• Bedrade invalzaag met lineaal (ik moet tot ruim 260cm, dus 2x150 lijkt me handig)
• Nieuwe schuurmachine, 125 of 150mm, rond
• Optioneel: decoupeerzaag
• Pockethole jig, compleet. Een beetje handige als het kan want ik verwacht er >350 nodig te hebben :X
• Een hoekaanslag voor de lineaal/geleiderail
• Een heleboel lijmklemmen, korte, lange en hoek

Nu heb ik het volgende bedacht, de vraag is of er betere deals zijn voor vergelijkbaar budget:
• Makita SP600J1X2 met 2 geleiderails €425
• Makita BO5041 of 5031 schuurmachine €110-120
• Makita 4351FCTJ decoupeerzaag €175
• Kreg 520 pockethole Jig €120
• Ik vind eigenlijk alleen een Festool hoekaanslag, er moeten toch ook anderen zijn (voor minder)?
• Lijmklemmen zijn niet elektronisch ;) (Ik wil twee hoekklemmen, een stuk of 10 korte klemmen en 6 grote van >125cm)

Ik heb de prijzen even van gereedschapcentrum gepakt, nog niet echt rondgekeken.

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je al 18V spul (en dus accu’s) van Makita hebt zou ik voor de decoupeer ook overwegen de 18V versie te pakken.

SP6000J en BO5031 bevallen mij in elk geval prima :)

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 03-07-2021 14:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:13
Orion84 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:32:
Als je al 18V spul (en dus accu’s) van Makita hebt zou ik voor de decoupeer ook overwegen de 18V versie te pakken.

SP6000J en BO5031 bevallen mij in elk geval prima :)
Zou ik niet doen. Je betaalt €50 meer voor een versie die op 18V werkt in vergelijking met eentje op 230V (zonder batterijen erbij trouwens).
Multitool koop je met batterij, een wipzaag op stroom (ik gebruik een wipzaag echt nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 21-07 08:03

Floor-is

5.2

Ik denk dat ik de decoupeerzaag vooralsnog even laat zitten, kijk nu al over €1.200 aan inclusief wat 1000 pockethole schroeven, de Kreg 520, een nieuwe waterpas en een berg lijmklemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 03-07-2021 15:09 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier dus wel de decoupeer op 18v, en de invalzaag op 2x18v. Daar heb je echt geen draad voor nodig.

Schuren wel (ik twijfel er nog over): als je je hele voorpui moet doen, dan is bedraad the way to go.
Los klein grut kan prima op accu. Ik heb zelf de stap nog niet gemaakt en ben nog steeds tevreden met mijn ancient festool rs4e.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Laatst online: 15:22
@Floor-is de invalzaag heb ik maar dan op 2 accu’s, prima machine, of draadloos het extra geld waard is zal ieder voor zich dienen af te wegen, je rails dient langer dan je werkstuk te zijn, zou 2x de 150cm nemen, in verhouding niet zoveel duurder en handig voor 250cm plaat materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:20
Qua pockethole: ik heb een duurdere UJK set (https://www.gereedschappr...s-in-fijne-opbergtas.html) en een el cheapo wolcraft (https://www.amazon.nl/-/e...FQ6D?_encoding=UTF8&psc=1) ....en ik gebruik eigenljjk altijd de wolfcraft, prima en makkelijk dingetje....dus die zou ik zeker in overweging nemen ipv de Kreg...

Ik gebruik btw wel zoveel mogelijk de UJK schroeven, die vind ik wel fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door breagor op 03-07-2021 17:01 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).