Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Shapeshifter schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:23:
[...]

Ik wil ook misschien iets uit de UK halen maar kan nergens vinden wat het percentage nou is... Hoeveel was jij kwijt aan invoerheffing, inklaring, BTW e.d.?
60€ op de benchsdogs order van +/- 200€.

Dus vergelijkbaar wat hierboven ook gezegd werd. Als je specifiek iets van hen wilt, wacht op de EU site. En als je iets zoekt van Axminster check ook gereedschap pro. Of sautershop voor vergelijkbare kwaliteit spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:55:
Iemand enig idee waar ik een automatische kabelhaspel kan vinden die:

- Minimaal 20 meter is
- 3x2.5mm2
- Geen Ali kwaliteit is
- Kan draaien rond om de montage beugel

[...]

en dan heb ik er weer geen €200 voor over.
https://www.kippersrijsse...spel-mw-hae32520-3x25-20m voldoet aan je eisen, behalve budget :X

[ Voor 40% gewijzigd door big bang op 23-06-2021 09:57 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

Toppe

Oké ✅

Heb nooit een budget genoemd :+ maar dit lijkt me een exacte kopie van de Hazet.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Als ik even deze van 16m van Brennenstuhl bekijk, dan zie ik in de handleiding staan dat die 1000 W in opgerolde toestand kan hebben, tot 3500 W uitgerold. Dat lijkt me voldoende voor de meeste grasmaaiers, toch? Of verwacht je dat je die niet helemaal uitrolt met het gras maaien?
Het is wat @big bang zegt, vergeet je hem een keer uit te rollen dan smelt hij gewoon waar je bij staat. Aangezien ik in de toekomst ook nog eens een zaagtafel wil zoek ik wel een haspel die dat langdurig allemaal aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Ja, Brennenstuhl heeft wel een aantal modellen van 15m en dan 3x1.5mm2… maar ergens zegt m’n gevoel dat ik dat niet moet willen, geen zin als ik straks met de grasmaaier loop ik alsnog een extra haspel moet uitleggen vanwege het maximale wattage.
Grappig, ik heb de mijne juist gekocht voor het maaien. Hij hield dan het snoer strak zodat ik daar niet overheen kon maaien. Dat heb ik ca. een jaar gedaan tot ik een DLM431 kocht. (De spanning op het snoer werkte toch ook niet helemaal optimaal). Mijn ProPlus haspel is uitgevoerd met een beveiliging op 2500W, en die doet het ook. Toen mijn vrouw oliebollen ging bakken in een 3000W frituurpan, stopte hij er vrijwel direct mee.
Bij het maaien (<1500W) nooit problemen gehad dat het snoer überhaupt warm werd.

[ Voor 23% gewijzigd door Nivado op 23-06-2021 10:15 . Reden: Verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nivado schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:14:
[...]

Grappig, ik heb de mijne juist gekocht voor het maaien. Hij hield dan het snoer strak zodat ik daar niet overheen kon maaien. Dat heb ik ca. een jaar gedaan tot ik een DLM431 kocht. (De spanning op het snoer werkte toch ook niet helemaal optimaal). Mijn ProPlus haspel is uitgevoerd met een beveiliging op 2500W, en die doet het ook. Toen mijn vrouw oliebollen ging bakken in een 3000W frituurpan, stopte hij er vrijwel direct mee.
Bij het maaien (<1500W) nooit problemen gehad dat het snoer überhaupt warm werd.
2500 is echt te weinig. Op het verlanglijstje staat nog een TKS 80 en die heeft alleen al een vermogen van 2200w. Heb ik er nog geen stofzuiger aanhangen ook…

Als ik niets kan vinden dan maak ik zelf gewoon een mooi neopreen snoer met 2 fatsoenlijke stekkers er aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:19:
2500 is echt te weinig. Op het verlanglijstje staat nog een TKS 80 en die heeft alleen al een vermogen van 2200w. Heb ik er nog geen stofzuiger aanhangen ook…

Als ik niets kan vinden dan maak ik zelf gewoon een mooi neopreen snoer met 2 fatsoenlijke stekkers er aan :)
Dan gaat die Hazet ook niet goed genoeg zijn (en zou goed kunnen dat die andere gelinkte uit dezelfde fabriek komt, maar zeer onwaarschijnlijk dat dat een Hazet fabriek is). Volgens de specs van Hazet:

• Belastbar im aufgewickeltem Zustand mit 1600 Watt
• Belastbar im abgewickelten Zustand mit 3200 Wat

Dan moet je denk ik toch kijken naar een los verlengsnoer ofzo. Zoiets is wel een fijne kabel (ik heb de 1.5mm variant daarvan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Dan gaat die Hazet ook niet goed genoeg zijn (en zou goed kunnen dat die andere gelinkte uit dezelfde fabriek komt, maar zeer onwaarschijnlijk dat dat een Hazet fabriek is). Volgens de specs van Hazet:

• Belastbar im aufgewickeltem Zustand mit 1600 Watt
• Belastbar im abgewickelten Zustand mit 3200 Wat

Dan moet je denk ik toch kijken naar een los verlengsnoer ofzo. Zoiets is wel een fijne kabel (ik heb de 1.5mm variant daarvan).
Stofzuiger doet 1200 watt, zaag 2200, afgewikkelde constante belasting is 3200 watt. Alleen staat de stofzuiger nooit op continu op turbo stand af te zuigen. Die 200w gok durf ik, denk ik, wel te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:49:
Stofzuiger doet 1200 watt, zaag 2200, afgewikkelde constante belasting is 3200 watt. Alleen staat de stofzuiger nooit op continu op turbo stand af te zuigen. Die 200w gok durf ik, denk ik, wel te nemen.
In afgewikkelde toestand kon die van Brennenstuhl met 1.5mm ook 3500 W trekken, volgens de opgave. Ik dacht dat het probleem juist was dat het vermogen ook in opgerolde toestand doorgegeven moest kunnen worden, volgens wat je eerder zei. En dat lukt ook ruimschoots niet met de Hazet, dat was meer wat ik wilde aangeven.
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:00:
Het is wat @big bang zegt, vergeet je hem een keer uit te rollen dan smelt hij gewoon waar je bij staat. Aangezien ik in de toekomst ook nog eens een zaagtafel wil zoek ik wel een haspel die dat langdurig allemaal aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:53:
[...]

In afgewikkelde toestand kon die van Brennenstuhl met 1.5mm ook 3500 W trekken, volgens de opgave. Ik dacht dat het probleem juist was dat het vermogen ook in opgerolde toestand doorgegeven moest kunnen worden, volgens wat je eerder zei. En dat lukt ook ruimschoots niet met de Hazet, dat was meer wat ik wilde aangeven.

[...]
Ah Dan begrepen we elkaar verkeerd. Dan maar eens kijken naar de Brennenstuhl, toch aanzienlijk goedkoper dan Hazet… stiekem hopen dat ik een combi tegen kom die ook nog een lucht slang aan boord heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:56:
Ah Dan begrepen we elkaar verkeerd. Dan maar eens kijken naar de Brennenstuhl, toch aanzienlijk goedkoper dan Hazet… stiekem hopen dat ik een combi tegen kom die ook nog een lucht slang aan boord heeft :+
Je las 3500 W, maar je dacht 2500 W? :P

Die combi van electra met lucht lijkt me onwaarschijnlijk, maar nooit echt naar gezocht. Vast wel iemand in de VS die dat zelf een keer heeft gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Die combi van electra met lucht lijkt me onwaarschijnlijk, maar nooit echt naar gezocht. Vast wel iemand in de VS die dat zelf een keer heeft gemaakt :+
Nou ja, dat en het feit dat ik altijd tegen iedereen zeg koop nou 2.5mm2 want dat is beter :+

Lucht/stroom ga ik toch eens zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:09:
Nou ja, dat en het feit dat ik altijd tegen iedereen zeg koop nou 2.5mm2 want dat is beter :+

Lucht/stroom ga ik toch eens zoeken :+
Ik zou zelf ook liever 2.5 mm2 kabels hebben, maar dan heb ik weer een keer een verlengsnoer nodig, en is alleen de 1.5 mm2 versie beschikbaar, dus dan maar de 1.5 mm2 versie... Er is ook gewoon veel minder beschikbaar in 2.5 mm2.

Qua lucht / stroom, lijkt me een onwaarschijnlijke combi, al was het alleen maar omdat apparaten op lucht meestal geen stroom nodig hebben, en andersom ook niet. Maar, doe vooral wat je niet laten kunt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Ik zou zelf ook liever 2.5 mm2 kabels hebben, maar dan heb ik weer een keer een verlengsnoer nodig, en is alleen de 1.5 mm2 versie beschikbaar, dus dan maar de 1.5 mm2 versie... Er is ook gewoon veel minder beschikbaar in 2.5 mm2.

Qua lucht / stroom, lijkt me een onwaarschijnlijke combi, al was het alleen maar omdat apparaten op lucht meestal geen stroom nodig hebben, en andersom ook niet. Maar, doe vooral wat je niet laten kunt :P
Zou je een 1.5mm2 kabel niet zelf kunnen vervangen voor een 2.5mm2? Zijn we er ook… dan zou je zelf zo’n Gardena haspel kunnen nemen en daar de slang uithalen en vervangen voor snoer. 2.5mm2 snoer van kwaliteit kost je €50 voor 25m. Z’n haspel €50 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

sheane schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:48:
[...]

60€ op de benchsdogs order van +/- 200€.

Dus vergelijkbaar wat hierboven ook gezegd werd. Als je specifiek iets van hen wilt, wacht op de EU site. En als je iets zoekt van Axminster check ook gereedschap pro. Of sautershop voor vergelijkbare kwaliteit spullen.
In mijn geval ging het over een andere winkel. Heb inmiddels bericht dat ze dit al standaard doen, top, scheelt weer wat euro's (we zijn immers Nederlanders)...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik heb ook een mooie stoere 3x2,5mm2 kabel liggen. Gebruik ik nooit, veel te dik en te zwaar.
Net als mn mooie dikke krachtstroom kabel, niet te tillen.

Voor mn zaagtafeltje gebruik ik mooi een 3x1,5 kabeltje van een paar meter, die ik in mn stofzuiger prik.

Ideaal.

Mn fijnste kabeltje is een 3x1mm snoer van 30jr oud en 6-7 meter lang. Precies lang genoeg voor 80% van het werk en voor 80% van de machines :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
henkie196 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Die 2500W komt bij mij vandaan, aangezien mijn ProPlus haspel afgezekerd is op 2500W. Ik vind persoonlijk 3500W veel voor 1.5 mm2, maar als Brennenstuhl dat specificeert zal dat wel kloppen.

@Toppe Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
16A mag door 1,5mm2 tot een lengte van uit mijn hoofd iets van 70m (uitgaande van koper), daarna mag het niet meer omdat dan het gevaar ontstaat dat je de kortsluitstroom niet haalt.
Ik zou daarbij niet de grens op zoeken, maar 20meter kan in principe veilig, zolang de kabel afgerold is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nivado schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Die 2500W komt bij mij vandaan, aangezien mijn ProPlus haspel afgezekerd is op 2500W. Ik vind persoonlijk 3500W veel voor 1.5 mm2, maar als Brennenstuhl dat specificeert zal dat wel kloppen.

@Toppe Sorry voor de verwarring.
Maakt niet uit hoor :) maar voor mij dus een puntje om te controleren of ze niet afgezekerd zijn op een bepaald vermogen.

Die combi hamer nog steeds niet verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

big bang schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:27:
16A mag door 1,5mm2 tot een lengte van uit mijn hoofd iets van 70m (uitgaande van koper), daarna mag het niet meer omdat dan het gevaar ontstaat dat je de kortsluitstroom niet haalt.
Ik zou daarbij niet de grens op zoeken, maar 20meter kan in principe veilig, zolang de kabel afgerold is.
Duidelijk, dan ga ik opzoek naar een mooi 20m modelletje met 3x1.5mm2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Maakt niet uit hoor :) maar voor mij dus een puntje om te controleren of ze niet afgezekerd zijn op een bepaald vermogen.

Die combi hamer nog steeds niet verkocht?
8)

Nee helaas nog niet -O-

@ hieronder, ja dat weet ik (lui). Zullen we nu weer ontopic gaan? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Nivado op 23-06-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@hierboven goed plan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 23-06-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:02:
Ik heb ook een mooie stoere 3x2,5mm2 kabel liggen. Gebruik ik nooit, veel te dik en te zwaar.
Net als mn mooie dikke krachtstroom kabel, niet te tillen.

Voor mn zaagtafeltje gebruik ik mooi een 3x1,5 kabeltje van een paar meter, die ik in mn stofzuiger prik.

Ideaal.

Mn fijnste kabeltje is een 3x1mm snoer van 30jr oud en 6-7 meter lang. Precies lang genoeg voor 80% van het werk en voor 80% van de machines :)
Geloof graag dat die 3x 2.5 zo zwaar is, de kabels die ik heb op 3x 1.5 zijn ook al behoorlijk zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vanochtend gekocht bij Amazon en gekozen voor same day delivery.

Normaal €17, nu in de actie voor €6,49. Met alle verzendkosten houden ze niets meer over🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5XO8a8QC1NP3jmt-xkwVWJWOCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6QHXNMDDkMisunhWTodvTFM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:36
Hoppa. Net mijn GSA 1100E repicro repici ropicre whatevr zaag binnen. Kan dat ding van de Lidl er uit. Leuk voior begin, maar zaagjes komen nu steeds los.

78 euro voor die Bosch, dus lekker te doen. Kan ik weeer gaan slopen morgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
henkie196 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Lijkt mij ook zo ongeveer de enige use case voor een accu inval/cirkelzaag voor mij. Vraag me wel af of dat gewaardeerd wordt, zo'n stofbende maken in / bij de winkel. Maar, ze zagen het ook zo voor je op maat, sneller en netter dan jij daar doet ;) En alternatief is een Hultafors HBX een stuk goedkoper en leg je zo in de auto :P

[...]

Bouwplaats komt vaak voorbij als plus punt voor accu, maar, grappig genoeg, de profs die ons huis hebben gebouwd hadden allemaal apparaten met een snoer er aan. Ok, een enkele boorhamer en de lichte schroefboormachines niet, maar veruit de meeste apparaten wel.

Anders soort bouwplaats dan jij in gedachten hebt, misschien.

Maar goed, ik ga niet bij anderen klussen, ik doe het lekker voor mezelf, dus voor mij heeft accu min of meer nul toegevoegde waarde. Ik hoef ook niet de tuin in om even gauw te zagen, want met stofafzuiging heb ik het ook min of meer stofvrij gedaan in huis.

En soms denk ik misschien, even gauw een gaatje boren, maar dan moet naderhand toch weer de stofzuiger er bij, dus winst is toch nul. Heeft ook wel wat dat ik gewoon een lamp op kan hangen boven de eettafel zonder dat er ook maar een beetje stof op de tafel krijg.

Overigens kan het buiten ook geen kwaad om een stofmasker te dragen, bij mij waren de filters aardig zwart geworden na een paar tegels doorgeslepen te hebben buiten (zonder stofafzuiging). Alleen omdat je buiten staat wil niet zeggen dat je niet alsnog met je kop in een bak stof staat.
Ze zijn in de bouw conservatief. Men wilde in het begin ook niks weten van multitools en invalzagen. Was allemaal onzin. En er zijn er genoeg die nog denken dat een cirkelzaag op accu na twee zaagsnedes leeg is. Als je er überhaupt al normaal mee kan zagen. Denken ze dan.

Natuurlijk zijn er machines die met snoer praktischer zijn. Een afkortzaag of zaagtafel heb ik gewoon met snoer. En als ik een bakstenen wand moet slopen pak ik ook liever een breekhamer op snoer. Maar boren, schroeven en tegels hakken kan allemaal op accu. Ook m'n cirkelzaag, recipro en decoupeerzaag kunnen prima zonder snoer. En omdat m'n boorhamer stofafzuiging er aan vast heeft zitten, heb ik daar ook geen last van.

Je ziet overigens de interesse in accumachines wel toenemen. Op zich ook niet gek, omdat ze steeds efficiënter worden en al lang niet meer onder doen voor machines met snoer.
Boudewijn schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:59:
[...]

In de winkel lijkt me wel heel pauper ja.
Ik zou het als ik een accu-machine had op de parkeerplaats doen.

Dit is trouwens wel een gave powerbank, ihkv best of both worlds... maar man man man wat een prijs :X
https://www.festool.nl/pr...5721---sys-pst-1500-li-hp
€2900 aftikken en dan 16Kg meeslepen om besnoerde machines aan te sluiten op een stroombron die op kan. Opladen zal ook wel niet in 45 min gebeuren. Dan liever een haspel _O-

Festool is best innovatief, maar hiermee slaan ze de plank echt gigantisch mis. Er zijn inmiddels genoeg grotere machines op accu, mocht je echt helemaal zonder snoeren wil werken. Zag trouwens ook al een ander bedrijf zo'n zelfde reuzen-accu met stopcontact promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Framoes die powerbank moet je ook gewoon in je bus laten staan en vanuit daar werken. Hij is te zwaar en te duur om ergens op 3 hoog op een bouwplaats achter te laten als je even naar je auto moet om nog wat te pakken.

Wat de rest betreft: Amen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:32:
@Framoes die powerbank moet je ook gewoon in je bus laten staan en vanuit daar werken. Hij is te zwaar en te duur om ergens op 3 hoog op een bouwplaats achter te laten als je even naar je auto moet om nog wat te pakken.

Voor dingen als een rotex, kapex of stofzuiger in de bushbush is hij vast reuzehandig. Die eerste twee zijn gewoon niet op accu te vinden, en de laatste lijkt me niet denderend qua alternatieven.
Desalniettemin, ik ben wel een beetje fan van Festool maar zie mezelf echt geen 3 mille aftikken voor een powerbank.

offtopic:
zit nog steeds te dubben of ik nu die kapex af moet pinnen of niet. Met veel tijd en de invalzaag kan ik ook balkjes verstek zagen. Zeker icm mijn zelfbouw-mft. Maarja het is wel vrij suboptimaal. Een goedkopere kan ook maar dan wil ik over een half jaar vast de grote :Y

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Voor dingen als een rotex, kapex of stofzuiger in de bushbush is hij vast reuzehandig. Die eerste twee zijn gewoon niet op accu te vinden, en de laatste lijkt me niet denderend qua alternatieven.
Desalniettemin, ik ben wel een beetje fan van Festool maar zie mezelf echt geen 3 mille aftikken voor een powerbank.

offtopic:
zit nog steeds te dubben of ik nu die kapex af moet pinnen of niet. Met veel tijd en de invalzaag kan ik ook balkjes verstek zagen. Zeker icm mijn zelfbouw-mft. Maarja het is wel vrij suboptimaal. Een goedkopere kan ook maar dan wil ik over een half jaar vast de grote :Y
Ik heb 3 afkortters gehad en allemaal kwamen ze niet in de buurt van de Kapex… tot ik hem uitleende en hem echt in puin terug kreeg. Tikkie gestuurd en zelf maar een nieuwe besteld.

Top ding, niet twijfelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Ik heb 3 afkortters gehad en allemaal kwamen ze niet in de buurt van de Kapex… tot ik hem uitleende en hem echt in puin terug kreeg. Tikkie gestuurd en zelf maar een nieuwe besteld.

Top ding, niet twijfelen!
Mja het is sowieso niet "wil ik een afkortzaag of die kapex120 met onderstel en aanslagen" maar "wil ik het nu kopen terwijl ik volgend jaar een nieuwbouwhuis af mag pinnen en daar ook nog ongetwijfeld honderd miljoen miljard euro bij af mag pinnen".
Op zich is het 'maar' 2 mille maar zo is het wel een beetje continu ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:15:
[...]

Mja het is sowieso niet "wil ik een afkortzaag of die kapex120 met onderstel en aanslagen" maar "wil ik het nu kopen terwijl ik volgend jaar een nieuwbouwhuis af mag pinnen en daar ook nog ongetwijfeld honderd miljoen miljard euro bij af mag pinnen".
Op zich is het 'maar' 2 mille maar zo is het wel een beetje continu ;) .
Ik ken het probleem, hier beginnen ze n de bouwvak met bouw.

Investeer nu alvast wat zodat ik het heb. Als vrouwlief dan thuis komt en de rekening leeg heeft geplunderd dan heb ik m’n spulletjes :+

Maar een 120 met alles er op en er aan voor 2k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Ik ken het probleem, hier beginnen ze n de bouwvak met bouw.

Investeer nu alvast wat zodat ik het heb. Als vrouwlief dan thuis komt en de rekening leeg heeft geplunderd dan heb ik m’n spulletjes :+

Maar een 120 met alles er op en er aan voor 2k?
https://www.gereedschapce...nderstel-1600w-260mm.html
ze hadden hem van de week nog op voorraad, dat helpt ook niet :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:49
Framoes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:22:
[...]
Festool is best innovatief, maar hiermee slaan ze de plank echt gigantisch mis. Er zijn inmiddels genoeg grotere machines op accu, mocht je echt helemaal zonder snoeren wil werken. Zag trouwens ook al een ander bedrijf zo'n zelfde reuzen-accu met stopcontact promoten.
Jij hebt duidelijk nog nooit op een locatie gestaan met je materiaal, terwijl je ter plaatse met machines moet werken die op draad zijn.
In een stad, waar je in je bus iets moet doen terwijl je 40m van het huis staat in een andere straat.
Een bouwwerf waar je geen stroom hebt, of waar de tijdelijke aansluitingskast veel te ver staat / of zelfs niet werkt door een of andere reden.

Als ik al 10 uur op 1 jaar kan besparen door het zoeken van elektriciteit en sleuren en opbergen van de haspel / verlengkabels, dan heb ik al 1/4 van de aankoopkost terugverdiend.

Plank misslagen? Echt niet.
Aantrekkelijk voor die prijs? Nog niet. Maar staat wel op mijn wishlist.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 24-06-2021 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:40:
[...]

https://www.gereedschapce...nderstel-1600w-260mm.html
ze hadden hem van de week nog op voorraad, dat helpt ook niet :P
Doe dit nou niet! Heb net de KS 60 E-Set besteld… genoeg voor huis tuin en keuken klusjes maar nu breng jij me weer aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:58:
[...]

Jij hebt duidelijk nog nooit op een locatie gestaan met je materiaal, terwijl je ter plaatse met machines moet werken die op draad zijn.
In een stad, waar je in je bus iets moet doen terwijl je 40m van het huis staat in een andere straat.
Een bouwwerf waar je geen stroom hebt, of waar de tijdelijke aansluitingskast veel te ver staat / of zelfs niet werkt door een of andere reden.

Als ik al 10 uur op 1 jaar kan besparen door het zoeken van elektriciteit en sleuren en opbergen van de haspel / verlengkabels, dan heb ik al 1/4 van de aankoopkost terugverdiend.

Zou jij dit apparaat met een gerust hart achterlaten om even terug te lopen naar je bus?

Ze hadden hier een GPS in moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zoals eerder al aangegeven, er zijn as usual alternatieven voor de helft van het geld. Maar je kunt tegenwoordig (nouja meeeste komt het komende jaar), Milwaukee, Bosch en Makita XGTx2) alles (!) op accu krijgen en voor dat geld kun je imho beter aan machinekant oplossen. Ook de capaciteit is niet zo spannend, zijn “maar” 17 BL1850B’s. Kun je beter die een paar aan elkaar hangen met een omvormer in de bus, ben je er ook.

Edit: victron te duur. Maar 3000W omvormer heb je voor een paar honderd euro en kun je met accus werken waar je verder ook nog iets aan hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-06-2021 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bbbrumbrum schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:05:
Zoals eerder al aangegeven, er zijn as usual alternatieven voor de helft van het geld. Maar je kunt tegenwoordig (nouja meeeste komt het komende jaar), Milwaukee, Bosch en Makita XGTx2) alles (!) op accu krijgen en voor dat geld kun je imho beter aan machinekant oplossen. Ook de capaciteit is niet zo spannend, zijn “maar” 17 BL1850B’s. Kun je beter die een paar aan elkaar hangen met een omvormer in de bus, ben je er ook.

Edit: victron te duur. Maar 3000W omvormer heb je voor een paar honderd euro en kun je met accus werken waar je verder ook nog iets aan hebt.
En dat zijn allemaal merken die ik, tenzij het echt niet anders kan, allemaal niet wil hebben.

Geloof best dat het een apparaat is waarmee ze vooral willen laten zien wat er allemaal mogelijk is en dat de prijs vanzelf wat verder zakt op het moment dat de vraag groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:38:
[...]

Doe dit nou niet! Heb net de KS 60 E-Set besteld… genoeg voor huis tuin en keuken klusjes maar nu breng jij me weer aan het twijfelen.
No worries nu is hij nergens meer te krijgen. Ik stond gisteren wel op het punt hem te pinnen :P . Heb 1 kast bijna af, nog 3 te gaan. Genoeg leermomenten gehad, die ik deels met betere consistentie kan fixen.

Maar je mist de laser en de capaciteit. Weet je zeker dat je dat kleintje wil? Er is een zo veel mooiere te krijgen, met ingebouwde zwaaihaak.
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:05:
Ik tikte het gisteren al, maar een kapex of rotex is er gewoon niet op accu. Makita heeft zo te zien een afkortzaag op accu maar dat kan natuurlijk nooit te vergelijken zijn met voornoemde >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 24-06-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:22:
Ze zijn in de bouw conservatief. Men wilde in het begin ook niks weten van multitools en invalzagen. Was allemaal onzin. En er zijn er genoeg die nog denken dat een cirkelzaag op accu na twee zaagsnedes leeg is. Als je er überhaupt al normaal mee kan zagen. Denken ze dan.

Natuurlijk zijn er machines die met snoer praktischer zijn. Een afkortzaag of zaagtafel heb ik gewoon met snoer. En als ik een bakstenen wand moet slopen pak ik ook liever een breekhamer op snoer. Maar boren, schroeven en tegels hakken kan allemaal op accu. Ook m'n cirkelzaag, recipro en decoupeerzaag kunnen prima zonder snoer. En omdat m'n boorhamer stofafzuiging er aan vast heeft zitten, heb ik daar ook geen last van.

Je ziet overigens de interesse in accumachines wel toenemen. Op zich ook niet gek, omdat ze steeds efficiënter worden en al lang niet meer onder doen voor machines met snoer.
Geloof graag dat ze conservatief zijn in de bouw, alhoewel dat in vele sectoren zo is. Maar ik snap het ook wel, want ze hebben toch zo'n tijdelijke stroomkast staan, en met een paar kabelhaspels heb je zo door het hele huis stroom.

Maar goed, dat is weer een andere use case dan hoe jij werkt, en ik heb weer een hele andere use case voor mijn hobby gebruik. Als prof heb je er misschien minder last van, maar als iemand die dingen vaak voor het eerst doet in de hobby, betekend 'even gauw' vaak dat ik het daarna toch nog een keer opnieuw moet doen, omdat ik 'even gauw' de verkeerde kant op gedacht had en niet goed afgezaagd of geboord heb. Voor mij is de tijd die ik misschien zou winnen door niet een snoertje om hoeven te prikken behoorlijk verwaarloosbaar met de tijd om het allemaal uit te denken en uit te voeren.

Oh, en ik heb een hekel aan in stof werken, haal liever de stofzuiger van zolder om die betontegel door te slijpen dan dat ik het even snel doe en vervolgens van top tot teen onder een dikke laag stof zit.

Op basis van de reacties hier zou ik niet zeggen dat interesse in accu's toenemend is, eerder dat het voor sommige mensen wat door lijkt geschoten te zijn :P Maar goed, iedereen z'n ding. En voor bedrijven zal het vast een stuk trager zijn met een eventuele overgang naar accu.
Vind die KS60 wel een mooi apparaat, maar die zaagdiepte... 3mm extra t.o.v. m'n invalzaag, met een 216mm blad ipv een 160mm blad is niet echt waar ik naar zocht. Sure, handig voor plinten zagen en vrij dunne balkjes, maar ik zou toch graag wat meer zaagdiepte hebben voor een afkortzaag.

Ik dacht trouwens dat het nummer achter de KS stond voor de zaagdiepte, maar een KS120 heeft dezelfde zaagdiepte als de KS88, dus lijkt niet helemaal op te gaan. Ben er nog niet helemaal achter wat nou de verschillen zijn tussen de KS120 en de KS88. En waarom de KS88 algemeen genegeerd wordt in de gear talk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:03:
[...]

No worries nu is hij nergens meer te krijgen. Ik stond gisteren wel op het punt hem te pinnen :P . Heb 1 kast bijna af, nog 3 te gaan. Genoeg leermomenten gehad, die ik deels met betere consistentie kan fixen.

Maar je mist de laser en de capaciteit. Weet je zeker dat je dat kleintje wil? Er is een zo veel mooiere te krijgen, met ingebouwde zwaaihaak.
Ik heb de KS60 in mijn bezit gehad dus daar heb ik al ervaring mee.

Het schaduwlicht wat de KS60 heeft vindt ik persoonlijk fijner werken dan de laser die de KS120 heeft.

Wat betreft de capaciteit heb je wel gelijk, het scheelt 28mm maar ik vraag me af in hoeverre ik die echt te kort ga komen. Ik wil hem straks ook gaan gebruiken voor mijn overkapping. Het enige waar ik hem dan bijvoorbeeld niet voor kan gebruiken zijn de staanders maar dat redt je met de KS88/KS120 ook niet (200x200).

Daarbij speelt de prijs voor mij ook nog wel mee. Ik heb nu de KS60 E-Set besteld voor €775. De KS88 is €200 duurder en dan KS120 is €575 duurder. Die prijzen krijg ik er bij vrouwlief echt niet doorheen...

Ik had vrouwlief voorgehouden dat een Kapex met stofzuiger rond de €1000 zit en moet haar nu nog even overtuigen aangezien het rond de €1300 uit komt.

Edit: Verdomme! Nu ook maar een CTL Midi I besteld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Toppe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:40:
[...]

Zou jij dit apparaat met een gerust hart achterlaten om even terug te lopen naar je bus?

Ze hadden hier een GPS in moeten bouwen.
Wij zijn meestal alleen, in een huis waar alle deuren / ramen er al instaan. Dus in dat geval wel. En lang zijn we sowieso niet weg, en telkens maar voor 1 dag.

Voor onze usecase is het vooral om te gebruiken in de vrachtwagen.
Tafelzaag, afkortzaag, schuurmachines, stofzuiger, compressor en licht, zonder dat we moeten zoeken achter stroom.
Of om stroom te hebben in de opslagplaats.

In mijn eigen verbouwing zou ik dit trouwens perfect hebben kunnen gebruiken, om al de oude elektriciteit eruit te halen.
Nu heb ik nog 2 leidingen en 2 stopcontacten moeten laten zitten, zodat ik altijd stroom zou hebben op beide verdiepingen.

GPS hoeft op zich niet. Daar heeft Festool in de 1ste 3 jaar een diefstal garantie voor
https://www.festool.be/se...e/vervanging-bij-diefstal
[...]

De KS88 / KS120 zijn wel superieur voor het veel verstellen van je afkortzaag :P
Alleen daarom zou de KS 60 niet nemen (lichtschaduw is wel een voordeel van de KS60)

[ Voor 16% gewijzigd door bottom line op 24-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Wij zijn meestal alleen, in een huis waar alle deuren / ramen er al instaan. Dus in dat geval wel. En lang zijn we sowieso niet weg, en telkens maar voor 1 dag.

Voor onze usecase is het vooral om te gebruiken in de vrachtwagen.
Tafelzaag, afkortzaag, schuurmachines, stofzuiger, compressor en licht, zonder dat we moeten zoeken achter stroom.
Of om stroom te hebben in de opslagplaats.

In mijn eigen verbouwing zou ik dit trouwens perfect hebben kunnen gebruiken, om al de oude elektriciteit eruit te halen.
Nu heb ik nog 2 leidingen en 2 stopcontacten moeten laten zitten, zodat ik altijd stroom zou hebben op beide verdiepingen.

GPS hoeft op zich niet. Daar heeft Festool in de 1ste 3 jaar een diefstal garantie voor
https://www.festool.be/se...e/vervanging-bij-diefstal
Je krijgt een basis machine terug, zelfs als je een set variant hebt aangeschaft. En de voorwaarden van de power station zijn iets anders:
Voor apparaten uit de productcategorie Power Station geldt een afwijkend eigen risico van 1.000 € netto (excl. BTW).
bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:32:
[...]

De KS88 / KS120 zijn wel superieur voor het veel verstellen van je afkortzaag :P
Alleen daarom zou de KS 60 niet nemen (lichtschaduw is wel een voordeel van de KS60)
Ik hoef mijn geld er niet mee te verdienen en dus vindt ik het ‘snel’ verstellen van de Kapex geen €200 waard.

Als het goed is komt morgen de CTL Midi I binnen… :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 24-06-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben ook zeker geen professional (iedereen die dat denkt heeft mijn bouwsels nog niet gezien :P ), maar meh op dat geldt boeit die 200E me ook niet meer tbh.

Ik kom er nu achter dat ik als ik bij shop1 de leverbare kapex koop en bij shop2 het leverbare onderstel met de zijaanslagen maar 100E duurder is dan de goedkoopste niet-leverbare set. Wel ff uitzoeken of ik dan alles bij elkaar heb en er niet nog wat ontbreekt.

[ Voor 47% gewijzigd door Boudewijn op 24-06-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boudewijn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:16:
Ik ben ook zeker geen professional (iedereen die dat denkt heeft mijn bouwsels nog niet gezien :P ), maar meh op dat geldt boeit die 200E me ook niet meer tbh.

Ik kom er nu achter dat ik als ik bij shop1 de leverbare kapex koop en bij shop2 het leverbare onderstel met de zijaanslagen maar 100E duurder is dan de goedkoopste niet-leverbare set. Wel ff uitzoeken of ik dan alles bij elkaar heb en er niet nog wat ontbreekt.
Normaal gesproken maakt mij die €200 ook weinig uit maar afgelopen tijd te veel gereedschap gekocht. Nieuwe TCP, OSC Basic Set, Kapex KS60 E-Set en net een CTL Midi terwijl ik het nu helemaal niet nodig heb.

Als volgend jaar het huis opgeleverd is dan ga ik volle bak klussen. Tot die tijd zal ik m’n pa helpen met de overkapping maar dan houdt het ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik ben opzoek naar een bovenfrees en ben uitgekomen op de Bosch GMF/GOF 1600CE. Nu kom ik alleen nergens het verschil tussen de GMF versie en de GOF versie tegen. Kan iemand mij hierbij helpen? Als mensen hun ervaring met deze frees kunnen delen zou ook geweldig zijn! Ga hem voornamelijk gebruiken voor het vlak maken van (boomstam) tafelbladen met behulp van lineare rails. Ook andere reguliere freeswerken zullen er uiteraard mee gedaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Keuzestress schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:06:
Ik ben opzoek naar een bovenfrees en ben uitgekomen op de Bosch GMF/GOF 1600CE. Nu kom ik alleen nergens het verschil tussen de GMF versie en de GOF versie tegen. Kan iemand mij hierbij helpen? Als mensen hun ervaring met deze frees kunnen delen zou ook geweldig zijn! Ga hem voornamelijk gebruiken voor het vlak maken van (boomstam) tafelbladen met behulp van lineare rails. Ook andere reguliere freeswerken zullen er uiteraard mee gedaan worden.
Van wat ik er van kan zien, is de GMF 1600 gewoon een GOF 1600, maar dan met wat extra accessoires. Specifiek de GKF 1600, wat een andere voet lijkt voor kopiëerfrezen, ofzo. Geen idee hoe handig dat is voor jouw beoogde gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Keuzestress schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:06:
Ik heb de GMF, het is dezelfde freesmachine met plunge-voet als de GOF is, maar in de box zit ook de vaste voet (GKF) en een miljard stofafzuigadapter en alle bijbehorende hardware - ook die voor de GKF die je niet krijgt als je die voet los koopt. Verder een parallelgeleider en 8 en 12mm spantangen.

Het is een super apparaat en voor je power tekort komt ben je dingen aan het doen die niet bij een handheld frees horen. Dat maakt wel dat hij wat looiig is en dus als kantenfrees een tikkie lomp, maar het werkt zeker. De GKF voet kun je overigens ook als tafelfreesadapter gebruiken, just so you know.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:08

ChillPascal

In the end...

Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag kwijt moest, maar ik ben op zoek naar een telescoop ladder en was benieuwd of hier ervaringsdeskundige op het forum aanwezig zijn. Gebruiksdoeleinden zijn voornamelijk voor het snoeien van de lei lindes en het beklimmen van het platte dak (1 hoog).

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Daarbij is de kwaliteit lastig in te schatten op een webshop.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Pixeltje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Ik heb de GMF, het is dezelfde freesmachine met plunge-voet als de GOF is, maar in de box zit ook de vaste voet (GKF) en een miljard stofafzuigadapter en alle bijbehorende hardware - ook die voor de GKF die je niet krijgt als je die voet los koopt. Verder een parallelgeleider en 8 en 12mm spantangen.

Het is een super apparaat en voor je power tekort komt ben je dingen aan het doen die niet bij een handheld frees horen. Dat maakt wel dat hij wat looiig is en dus als kantenfrees een tikkie lomp, maar het werkt zeker. De GKF voet kun je overigens ook als tafelfreesadapter gebruiken, just so you know.
Hartstikke bedankt! De GMF gaat het worden. Nu nog even hopen op een aanbiedinkje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Keuzestress schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Hartstikke bedankt! De GMF gaat het worden. Nu nog even hopen op een aanbiedinkje..
https://hd-gereedschap.nl...-7mm-variabel-0601624022/

ken ze niet, maar ze zeggen ook nog dat hij op voorraad is. Ik heb behoorlijk moeten zoeken om er eentje te vinden voor net boven de 500euro die ook écht op voorraad was, dus dit lijkt een prima deal.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24
Kwam deze zojuist tegen, wil hem de Makita fanboys hier niet onthouden, Milwaukee fid2, DeWalt dcf887 en de makita dtd153, wie ramt het snelst een schroef in een boomstam?

[Video: https://dailybuzz.nl/buzz/embed/28271]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:05

bonzz.netninja

Niente baffi

Den_S85 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:04:
Kwam deze zojuist tegen, wil hem de Makita fanboys hier niet onthouden, Milwaukee fid2, DeWalt dcf887 en de makita dtd153, wie ramt het snelst een schroef in een boomstam?

[Video]
Poeh wat is dat makita ding sloom

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ChillPascal schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:07:
Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag kwijt moest, maar ik ben op zoek naar een telescoop ladder en was benieuwd of hier ervaringsdeskundige op het forum aanwezig zijn. Gebruiksdoeleinden zijn voornamelijk voor het snoeien van de lei lindes en het beklimmen van het platte dak (1 hoog).

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Daarbij is de kwaliteit lastig in te schatten op een webshop.

Iemand tips?
Ik heb een telescoop ladder, weet zo even niet meer het merk of type, en staat ook niet direct op de ladder. Is op zich een prima ding, vooral gebruikt tijdens de bouw van het huis om naar de 1e verdieping te komen toen er nog geen trap ingebouwd was. Ook wel eens gebruikt om op het platte dak te klimmen. Maar zou die toch niet graag gebruiken om in een boom te klimmen en de boom te snoeien.

Een telescoop ladder is door het ontwerp lang niet zo stijf als een vaste ladder, en zal doorbuigen. Dat maakt het wat wiebeliger om op te staan dan een gewone ladder, en dat lijkt me geen fijne combi met in een boom te staan.

Voor ladders is Altrex over het algemeen een merk dat goeie kwaliteit ladders heeft.

En als je ergens op wilt letten, vooral belangrijk dat je een goede lengte hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 25-06-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:48

Iemand tips?
Ik gebruik een Altrex reform ladder (gamma/hubo), dus die kan dus ook op zichzelf staan. 3x9 sporten geloof ik. De lindes zijn hier stevige bomen en het gras redelijk ongelijk. Met snoeien gooi ik een kettingkje om de boom dat de ladder naar de boom/paal trekt. Dan wiebelt er niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48

[Video]
FID2 Koppel: 226
DCF887 Koppel: 205
DTD153 Koppel: 170

Klopt toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Iemand tips?
Voor buiten in de tuin is een vouwladder handig. Net zoals een telescoopladder is hij kleiner om op te bergen maar wel flexibeler omdat je hem helemaal kan uitvouwen voor maximale lengte of kan vouwen zodat hij op zichzelf kan staan bij dunne bomen waar je niet tegenaan kan leunen en daarnaast kan je ook nog een paar andere vouwcombinaties maken en hem ook als steiger/tafel gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschap-deal.nl/wp-content/uploads/2019/09/Vouwladder.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 25-06-2021 10:53 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Iemand tips?
Waarom wil je eigenlijk een telescoopladder? Ik neem aan weinig bergruimte? Je doet een aantal consessies aan stevigheid in ruil voor het opbergen. Ik zou zelf ook eerder aan een reformladder denken bij jouw gebruik. Altrex is inderdaad een bekend goed merk.
Zelf gebruik ik trouwens veel een dubbel oploopbare trap met (of zonder) beugel, geen idee hoe zoiets officieel heet, maar als je daar een grote van neemt 8x2 of 9x2 sta je als een huis, kan je op 1 hoog op de meeste plekken goed bij en eventueel kan je ook met 2 man naast elkaar dingen doen. Maar dat moet natuurlijk maar net passen bij je wensen ;)

Als tip: bekijk een trap of ladder voor je hem koopt. Aanschaf via webshop is verder prima (geen voorstander van overigens) maar probeer eerst ergens bij een bouwmarkt een fysiek exemplaar te zien.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:32:

Als je grijs-groen gereedschap hebt, moet je dat sowieso het liefst in het zicht houden als je op een bouw werkt waar veel mensen rondlopen. Festool is erg populair bij dieven.

Overigens snap ik het idee achter die reuzenaccu ook wel. Maar in een tijd waar accutechnologie zo hard gaat, lijkt het me een nicheproduct.
bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:58:
[...]

Nee, want ik kan dan vrijwel altijd uit de voeten met m'n accugereedschap en zonder haspels. Op een bouw waar ik lang genoeg bezig ben om m'n afkortzaag of zaagtafel neer te zetten, is er altijd stroom. Toen ik nog in de randstad woonde, had ik wel klussen waarbij ik m'n bus niet dicht bij een woning kon zetten, maar hier geldt dat bij klussen waar ik gereedschap dat echt op 230V moet langer nodig heb, ik het dan niet bij m'n bus laat staan. En een paar latten afkorten of een stuk plaat zagen kan met accugereedschap. En op een grotere bouw heb je overal van die "paddestoelen" staan.

Wat wel regelmatig een probleem is, is geen water. Installateurs zijn vaak CV's aan het vervangen; leidingen aan het omleggen; wasbakken, toiletten, etc aan het aansluiten en meer van dat soort zaken. Als Festool nou een draadloze watervoorziening maakt, kan je nog wel gewoon mortel aanmaken. Of koffie zetten. De huidige draagbare watervoorziening is namelijk een emmer.

Maar ik denk dat wij ook wel in een ander vakgebied zitten. Als jij met 10 uur werk al een kwart (€750) terug hebt verdiend, is je uurtarief, zelfs nu het zo druk is, voor de bouw vrij hoog. Misschien gebruik jij vooral machines die per se op 230V moeten draaien waar je niet zonder kan.
henkie196 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Geloof graag dat ze conservatief zijn in de bouw, alhoewel dat in vele sectoren zo is. Maar ik snap het ook wel, want ze hebben toch zo'n tijdelijke stroomkast staan, en met een paar kabelhaspels heb je zo door het hele huis stroom.

Maar goed, dat is weer een andere use case dan hoe jij werkt, en ik heb weer een hele andere use case voor mijn hobby gebruik. Als prof heb je er misschien minder last van, maar als iemand die dingen vaak voor het eerst doet in de hobby, betekend 'even gauw' vaak dat ik het daarna toch nog een keer opnieuw moet doen, omdat ik 'even gauw' de verkeerde kant op gedacht had en niet goed afgezaagd of geboord heb. Voor mij is de tijd die ik misschien zou winnen door niet een snoertje om hoeven te prikken behoorlijk verwaarloosbaar met de tijd om het allemaal uit te denken en uit te voeren.

Oh, en ik heb een hekel aan in stof werken, haal liever de stofzuiger van zolder om die betontegel door te slijpen dan dat ik het even snel doe en vervolgens van top tot teen onder een dikke laag stof zit.

Op basis van de reacties hier zou ik niet zeggen dat interesse in accu's toenemend is, eerder dat het voor sommige mensen wat door lijkt geschoten te zijn :P Maar goed, iedereen z'n ding. En voor bedrijven zal het vast een stuk trager zijn met een eventuele overgang naar accu.
Ja, hoewel je wel een omslag lijkt te zien bij veel kleinere bedrijven. In de nieuwbouw bij iig de BAM hebben ze weer wel veel accumachines. Stroomkastjes worden vooral gebruikt voor betonmolens, breekhamers en andere grote machines (en acculaders). Boorhamers ed zijn veelal op accu.

Als ik even snel iets zaag is dat meestal een lat of een plank. Dingen die geen 100% precisie vereisen, zeg maar. Als ik echt iets maak, neem ik daar wel de tijd voor. Bij m'n afkortzaag en zaagtafel pak ik liever ook wel de stofzuiger erbij. Anders kan ik vervolgens m'n halve tuin aanvegen door al het zaagsel.

Ik denk dat voor veel mensen hier een snoer ook minder een probleem is, omdat ze veel rondom huis werken in hun vrije tijd (beetje m'n aanname iig). Dan kan je alles neerzetten en dan aan de slag gaan in de tuin of garage. Ik moet op een dag zowel in een woonkamer als op zolder werkzaamheden verrichten en soms een collega een handje helpen tussendoor. Dan is het voor mij het meest praktisch als ik m'n spullen op kan pakken en mee kan nemen zonder snoeren los en vast te maken. Veel kleine aannemers en ZZP'ers waarmee ik werk hebben ook veel op accu. Zaagtafels e.d. zijn natuurlijk wel op snoer.
Vind die KS60 wel een mooi apparaat, maar die zaagdiepte... 3mm extra t.o.v. m'n invalzaag, met een 216mm blad ipv een 160mm blad is niet echt waar ik naar zocht. Sure, handig voor plinten zagen en vrij dunne balkjes, maar ik zou toch graag wat meer zaagdiepte hebben voor een afkortzaag.

Ik dacht trouwens dat het nummer achter de KS stond voor de zaagdiepte, maar een KS120 heeft dezelfde zaagdiepte als de KS88, dus lijkt niet helemaal op te gaan. Ben er nog niet helemaal achter wat nou de verschillen zijn tussen de KS120 en de KS88. En waarom de KS88 algemeen genegeerd wordt in de gear talk :+
Ja, de zaagdiepte is jammer, maar een Kapex is wel echt de beste afkortzaag die er is. Werkt zo ongelooflijk fijn.

De KS88 is toch gericht op vloerenleggers? Iets met een speciale dubbel verstekmodus ofzo. Iets met een klok en een klepel.

[Video]
Die Milwaukee 18V is met een High output accu ook sneller dan de Makita 40V slagschroevendraaier. En volgens mij ook sneller dan een Dewalt met een Flexvolt accu.

Het is volgens mij algemeen bekend dat Milwaukee zich focust op kracht. Het is de Amerikaanse manier van machines maken. Zie ook hun sportwagens. Een Dodge Viper is op het rechte stuk heel snel, maar ik heb liever een Nissan GT-R. Kracht vs verfijnde techniek Je kan met die laatste ook nog normaal een bocht nemen en het rijcomfort is beter. Die paar seconde winst heeft dus ook een keerzijde.

Ik heb naast m'n Makita 18V ook een Hilti 12V slagschroevendraaier. Dat ding kan in principe even veel als de Makita, maar maakt veel meer herrie en trilt ook meer. Ik gebruik hem vooral als ik veel boven m'n hoofd moet werken, maar vind de Makita op het gewicht na veel fijner om mee te werken. Maar ieder z'n keus natuurlijk.

Iemand tips?
Wat is je budget? Ik heb zelf een vouw-schuifladder van Little Giant (Altrex). Die kan je in A-stand zetten, maar ook helemaal uitklappen tot rechte ladder. En je kan hem uitschuiven van 4-6 treden/sporten. Helemaal ingeklapt is de ladder 1,40m, maar helemaal uitgeklapt tot max 4,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Framoes die ‘vloeren’ zaag is de SYM 70 welke gericht is op het plaatsen en zagen van plinten: https://www.festool.nl/pr...nzagen/574927---sym-70-re

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 25-06-2021 12:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bottom line
Framoes schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Nee, want ik kan dan vrijwel altijd uit de voeten met m'n accugereedschap en zonder haspels. Op een bouw waar ik lang genoeg bezig ben om m'n afkortzaag of zaagtafel neer te zetten, is er altijd stroom. Toen ik nog in de randstad woonde, had ik wel klussen waarbij ik m'n bus niet dicht bij een woning kon zetten, maar hier geldt dat bij klussen waar ik gereedschap dat echt op 230V moet langer nodig heb, ik het dan niet bij m'n bus laat staan. En een paar latten afkorten of een stuk plaat zagen kan met accugereedschap. En op een grotere bouw heb je overal van die "paddestoelen" staan.

Wat wel regelmatig een probleem is, is geen water. Installateurs zijn vaak CV's aan het vervangen; leidingen aan het omleggen; wasbakken, toiletten, etc aan het aansluiten en meer van dat soort zaken. Als Festool nou een draadloze watervoorziening maakt, kan je nog wel gewoon mortel aanmaken. Of koffie zetten. De huidige draagbare watervoorziening is namelijk een emmer.

Maar ik denk dat wij ook wel in een ander vakgebied zitten. Als jij met 10 uur werk al een kwart (€750) terug hebt verdiend, is je uurtarief, zelfs nu het zo druk is, voor de bouw vrij hoog. Misschien gebruik jij vooral machines die per se op 230V moeten draaien waar je niet zonder kan.

[...]
Power station excl btw he :)
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm-LK_lq-lEDS9BCZt1oPRr3pnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaOfdGYnZygEl4Zj6pl71vh4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwghB6Iu888Olx82qDx4GXueHVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv7NL6qgy2f1QkivNQwHRW3L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 19:25
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:44:
[...]
Nog een ideetje waar ze starlock bladen hebben voor wat minder centjes? Ecotools heeft geen starlock bladen!
Check eens zaagbladenxl.nl. Daar heb ik laatst ook twee Bosch Starlockjes gescoord en een Carbide Q-Blade, uiteraard ook Starlock.
Die van mij zitten op een GOP-18V, maar moet niet zo veel verschil maken lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dr Pro schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Check eens zaagbladenxl.nl. Daar heb ik laatst ook twee Bosch Starlockjes gescoord en een Carbide Q-Blade, uiteraard ook Starlock.
Die van mij zitten op een GOP-18V, maar moet niet zo veel verschil maken lijkt me :)
Haha nee, heb Starlock-Max dus hoef niet eens na te denken over welke bladen ik bestel.
Prijzen zijn inderdaad prima, niet heel voordelig maar dat is denk ik met een maand of 6-12 wel anders als ze ook in china bladen gaan maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:29
Terwijl ik op zoek was naar oplossingen op 3 balken te verbinden op een kruis, kwam ik een US-video tegen om Arunda aan te prijzen. Dat zijn mallen om grote zwaluwstaarten op uiteindes van balken te frezen. Nader onderzoek leerde me dat het een systeem is van Mafell (of dat verdeeld wordt door Mafell?). Eenzelfde systeem vond ik ook terug van Lignatools. Maar jongens wat een geld. Als je die mallen gebruikt om van te leven, kan ik dat volgen, maar voor een hobbyist niet te betalen.
Iemand die goedkopere versies kent?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Arator schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:20:
Terwijl ik op zoek was naar oplossingen op 3 balken te verbinden op een kruis, kwam ik een US-video tegen om Arunda aan te prijzen. Dat zijn mallen om grote zwaluwstaarten op uiteindes van balken te frezen. Nader onderzoek leerde me dat het een systeem is van Mafell (of dat verdeeld wordt door Mafell?). Eenzelfde systeem vond ik ook terug van Lignatools. Maar jongens wat een geld. Als je die mallen gebruikt om van te leven, kan ik dat volgen, maar voor een hobbyist niet te betalen.
Net even een filmpje bekeken en ziet er grappig uit maar inderdaad, dit hoeft volgens mij een 2K te zijn. Ik ben van mening dat dit nog steeds het ruwe werk blijft en dat je hier niet de precisie van (bijvoorbeeld) de Domino nodig hebt.

Als je dit maar een paar keer nodig hebt zou ik gewoon een stuk MDF/HDF halen en zelf gaan tekenen. Als mal is dat prima te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Arator schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:20:
Van wat ik er van begrijp, is Arunda een zwitsers bedrijf, en Mafell verkoopt die mallen ook als opties bij hun bovenfrees. En dat is best duur voor wat in feite weinig meer is dan een plaatje ijzer. Zal wel iets met patenten / R&D kosten zijn. Goedkopere versies nooit naar gezocht (niet nodig gehad), maar ziet er uit als iets dat ook wel zelf te maken moet zijn.
Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:30:
Net even een filmpje bekeken en ziet er grappig uit maar inderdaad, dit hoeft volgens mij een 2K te zijn. Ik ben van mening dat dit nog steeds het ruwe werk blijft en dat je hier niet de precisie van (bijvoorbeeld) de Domino nodig hebt.

Als je dit maar een paar keer nodig hebt zou ik gewoon een stuk MDF/HDF halen en zelf gaan tekenen. Als mal is dat prima te doen...
Dit is volgens de link hierboven inderdaad voor blokhutten / huizen bouwen, dus ja, ruwbouw. Maakt tamelijk eenvoudig directe hout-op-hout verbindingen te maken. En in een houten huis (en dan niet HSB, maar meer idee blokhut) kun je zo'n mal heel vaak gebruiken, lijkt me. Dan zijn de kosten per verbindingen een stuk geringer.

Domino is meer voor meubelbouw, dit is meer ruwbouw. Geloof ook niet dat een domino zo sterk kan zijn als zo'n hout-op-hout verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Als je echt veel van dit soort verbindingen moet maken (lees: fabrieksmatig prefab) kan ik me zelfs voorstellen dat het loont om een soort kleine maar stijve CNC constructie hier voor te maken. Zoiets zeg maar; een groot uitgevallen elektrische puntenslijper. Balk insteken, op groene knop drukken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:50:
[...]

Van wat ik er van begrijp, is Arunda een zwitsers bedrijf, en Mafell verkoopt die mallen ook als opties bij hun bovenfrees. En dat is best duur voor wat in feite weinig meer is dan een plaatje ijzer. Zal wel iets met patenten / R&D kosten zijn. Goedkopere versies nooit naar gezocht (niet nodig gehad), maar ziet er uit als iets dat ook wel zelf te maken moet zijn.

[...]

Dit is volgens de link hierboven inderdaad voor blokhutten / huizen bouwen, dus ja, ruwbouw. Maakt tamelijk eenvoudig directe hout-op-hout verbindingen te maken. En in een houten huis (en dan niet HSB, maar meer idee blokhut) kun je zo'n mal heel vaak gebruiken, lijkt me. Dan zijn de kosten per verbindingen een stuk geringer.

Domino is meer voor meubelbouw, dit is meer ruwbouw. Geloof ook niet dat een domino zo sterk kan zijn als zo'n hout-op-hout verbinding.
Mijn vergelijking met de domino is in deze misschien ook niet geheel juist, wou meer laten zien dat de prijs van een machine gerechtvaardigd is op het moment dat je écht hele nette, mooie en strakke verbindingen moet maken.

Dit is gewoon een stuk plaatstaal die met een CNC op maat is gesneden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:50:
[...]

DIe Mafell mallen zijn wel heel gaaf. maar idd, niet goedkoop.
Er is ook een VS600 GE van Festool, die is een stuk goedkoper. Goeie deal dus d:)b

Verder... ik ben vreemd gegaan. Toch maar ff kijken of ik hem groen kan spuiten ofzo :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OD5nFKCx6tJgcAdhXkrb--JLog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LZl5KqeMZZEyjOPB8W0Iah3.jpg?f=user_large

Gaaf speeltje, je hoort ook echt een gyroscoopje draaien als je hem aanzet.
Mijn eerste made in china (!) electrisch gereedschap. Hopelijk ook het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:55:
Als je echt veel van dit soort verbindingen moet maken (lees: fabrieksmatig prefab) kan ik me zelfs voorstellen dat het loont om een soort kleine maar stijve CNC constructie hier voor te maken. Zoiets zeg maar; een groot uitgevallen elektrische puntenslijper. Balk insteken, op groene knop drukken en klaar.
Je weet dat dat een speeltje is van 24 mille he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Boudewijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Je weet dat dat een speeltje is van 24 mille he? :P
Ik had het over zelf maken :). Ik heb zelf een simpele CNC opgelapt, en als ik zo snel zou moeten gokken denk ik dat je een zwaluwstaart machine voor 3000 - 6000 euro zou moeten kunnen bouwen (exclusief uren). De Mafell kan mogelijk al een stuk meer dan dat, en zal ook wel een veel hogere productiviteit hebben dan wat ik voor ogen had.
Grootste winst zit 'm er in dat je geen grote overspanningen nodig hebt. Wel een lompe freesmotor die het nodige weegt.

offtopic:
Ik geloof ook niet dat de brute prijs bij machines in die klasse nu heel veel zegt, zonder meer over de condities te weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 16:58
Uncle Mel schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:43:
[...]

FID2 Koppel: 226
DCF887 Koppel: 205
DTD153 Koppel: 170

Klopt toch?
FID2 prijs: 210
DCF887 prijs: 111
DTD153 prijs: 96

Prijs verschil mag er ook wezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het bouwen van een pentarouter lijkt zeker haalbaar :) Daar kom je al een heel eind mee, denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 25-06-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
pantslol schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:25:
[...]

FID2 prijs: 210
DCF887 prijs: 111
DTD153 prijs: 96

Prijs verschil mag er ook wezen
FID2 kost maar een €15 meer als de dewalt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 19:25
Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Haha nee, heb Starlock-Max dus hoef niet eens na te denken over welke bladen ik bestel.
Prijzen zijn inderdaad prima, niet heel voordelig maar dat is denk ik met een maand of 6-12 wel anders als ze ook in china bladen gaan maken :+
Don’t get your hopes up… ik heb op Ali ook wat bladen besteld van Newstar (dacht ik), die konden na kleine snedes in ytong en mdf zo de prullenbak in… wat een rommel zeg…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dr Pro schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Don’t get your hopes up… ik heb op Ali ook wat bladen besteld van Newstar (dacht ik), die konden na kleine snedes in ytong en mdf zo de prullenbak in… wat een rommel zeg…
Sowieso is China import straks minder aantrekkelijk. Die goedkope meuk is alleen nuttig als je nagenoeg zeker weet dat er spijkers oid in je zaagvlak gaan zitten en als het geen mooi zichtwerk hoeft te zijn.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wie rommel maakt ruimt op d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q56hswT5j1gsog_RJ1-Xg958m8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rpHy04jLhgJvMqvL7X2FJbY.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat me nu al irriteert is het klepje van de 230v aan de voorkant. Die is zwart en de rest is blauw

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 25-06-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Slonzo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Het bouwen van een pentarouter lijkt zeker haalbaar :) Daar kom je al een heel eind mee, denk ik.
Nog nooit van gehoord. Wat een enorm gave knutsel is dat :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:31:
Wie rommel maakt ruimt op d:)b
[Afbeelding]

Enige wat me nu al irriteert is het klepje van de 230v aan de voorkant. Die is zwart en de rest is blauw
Heb m ook pas binnen, valt in werkelijkheid kleiner uit dan hij op foto’s en in reviews lijkt.
Na wat wikken en wegen en andere merken te bekijken, ook voor de ctl midi gegaan.
Staat eenzaam aan de top als je een gladde slang en het opbergen ervan belangrijk vindt.
Wacht alleen nog op m’n Bluetooth afstand bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jeweetje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:06:
Heb m ook pas binnen, valt in werkelijkheid kleiner uit dan hij op foto’s en in reviews lijkt.
Na wat wikken en wegen en andere merken te bekijken, ook voor de ctl midi gegaan.
Staat eenzaam aan de top als je een gladde slang en het opbergen ervan belangrijk vindt.
Wacht alleen nog op m’n Bluetooth afstand bediening.
En op wat minder eenzame (hoge) middelmaat als je op afzuiging zelf kijkt ;)

Ben wel benieuwd waarom je de gladde slang zo belangrijk vindt? Gaat het stof niet uiteindelijk juist in die sleeve trekken?

[ Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 25-06-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:52:
[...]

is het penta of panto? het ene is 'vijf' in het Grieks, het ander is 'alles' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je de gladde slang zo belangrijk vindt? Gaat het stof niet uiteindelijk juist in die sleeve trekken?
De helft laat hun stofzuiger al niet door TNO testen.

Mijn CTL Sys trok m’n DTS400 al vacuüm tegen de muur. Wel eens geprobeerd met andere merken uit het reguliere segment (Bosch blauw, Makita) en het lukte ze allemaal niet.

Tuurlijk zuigt een CTM 48 E LE EC/B22 beter af en houdt het meer schadelijke stoffen van je longen weg maar het is ook een hele andere prijsklasse.

Deze past zelfs de zuigkracht aan aan de hand van de slang die er in zit. Aan de hand van een RFID chip in aansluit mof ziet hij het automatisch

Welk merk zou jij dan adviseren?

Wat betreft de slang: Ideaal, trekt absoluut niet en werkt prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
henkie196 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Stuk stiller en dieper,regelbaar vacuüm met veel meer debiet dan m’n oude trouwe perfectmate dust safe.
De compactheid zonder rond slingerende slang vond ik minstens zo belangrijk als de specs.
Normaal vindt ik festool veel te duur en Makita of Bosch prof duur zat.

Nadat de ribbels van de slang 3 keer bleven hangen achter m’n zaag geleider en de rand van m’n werkstuk tijdens gebruiken van m’n accu gereedschap was ik er wel klaar mee.
Goede afzuigslang is niet goedkoop, nog gekeken om er een kabel kous overheen te doen en een klik aan klik uit stekker plug met afstand bediening te kopen. Dit werd alles bij elkaar net zo duur als m’n dust safe zelf🥴

Mezelf uitgelegd dat Festool, als je het slim bekeek, dan nog amper 350 euro koste 😜

Materiaal vd slang is sterk, flexibel en zeer dicht geweven, als t stoffig word is de stofzuiger altijd in de buurt😎

[ Voor 3% gewijzigd door Jeweetje op 25-06-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Boudewijn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:59:
[...]

is het penta of panto? het ene is 'vijf' in het Grieks, het ander is 'alles' :)
Panto :)

|>

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik was vandaag enigszins verbaasd over de diverse opzetstukken voor de Bosch IXO. Volgens mij meer varianten (onzin) beschikbaar dan wat de buurvrouw op batterijen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4LPRDgSl.jpg

Naast het 'kruidenmolenopzetstuk' is er ook nog een kurkentrekker en een grillblazer :F .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

True schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:18:
Ik was vandaag enigszins verbaasd over de diverse opzetstukken voor de Bosch IXO. Volgens mij meer varianten (onzin) beschikbaar dan wat de buurvrouw op batterijen heeft.

[Afbeelding]

Naast het 'kruidenmolenopzetstuk' is er ook nog een kurkentrekker en een grillblazer :F .
Heeft tenminste nog een doel, ze hebben ook een karton Snijder en die is echt nutteloos: https://www.bosch-heroes....universal-cutting-adapter

Handig om een doos te openen 7(8)7

Ik heb trouwens ook wel eens de accu tol op de pepermolen gezet… :+

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 25-06-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:23:
De helft laat hun stofzuiger al niet door TNO testen.

Mijn CTL Sys trok m’n DTS400 al vacuüm tegen de muur. Wel eens geprobeerd met andere merken uit het reguliere segment (Bosch blauw, Makita) en het lukte ze allemaal niet.

Tuurlijk zuigt een CTM 48 E LE EC/B22 beter af en houdt het meer schadelijke stoffen van je longen weg maar het is ook een hele andere prijsklasse.

Deze past zelfs de zuigkracht aan aan de hand van de slang die er in zit. Aan de hand van een RFID chip in aansluit mof ziet hij het automatisch

Welk merk zou jij dan adviseren?

Wat betreft de slang: Ideaal, trekt absoluut niet en werkt prettiger.
Als een CTL Sys dat kan, kunnen veel andere stofzuigers dat ook, maar je moet ook geen stofzuigers van 200 euro met een stofzuiger vergelijken die meer dan twee keer zoveel kost. Maar als ik naar de specs kijk, levert een CTL Midi ongeveer vergelijkbare debiet en onderdruk als een Bosch GAS 25. Een GAS 35 zit daar tamelijk ruim boven in zowel onderdruk als volumestroom. Een GAS 25 is denk ik ook kleiner, alhoewel zoals meestal dat vooral betekend dat de inhoud kleiner is (kleinere stofzakken, zeg maar). Een GAS 25 heeft ook een groter filteroppervlak, zo te zien (zou dus minder gauw vol moeten lopen, alhoewel dat niet alleen van oppervlak af hangt).

Overigens doet een CTL 26 of 48 niet meer qua onderdruk, alleen een beetje meer volumestroom (dan een CTL Midi, in ieder geval).

En dan heb ik het nog niet vergeleken met een Starmix, die nog weer een stukje boven de Bosch staat qua specs (en een 1625 is te vinden voor een lagere prijs, zelfs). Een 1625 of 1635 zou op 2/3 vermogen nog de schuurmachine tegen de muur kunnen houden, als een CTL Sys dat al kan ;)

Maar goed, als je allemaal Festool hebt, werkt het vast allemaal fijn samen. Festool heeft genoeg handige snufjes dat het in zo'n geval voordelen heeft.
Jeweetje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:51:
Stuk stiller en dieper,regelbaar vacuüm met veel meer debiet dan m’n oude trouwe perfectmate dust safe.
De compactheid zonder rond slingerende slang vond ik minstens zo belangrijk als de specs.
Normaal vindt ik festool veel te duur en Makita of Bosch prof duur zat.

Nadat de ribbels van de slang 3 keer bleven hangen achter m’n zaag geleider en de rand van m’n werkstuk tijdens gebruiken van m’n accu gereedschap was ik er wel klaar mee.
Goede afzuigslang is niet goedkoop, nog gekeken om er een kabel kous overheen te doen en een klik aan klik uit stekker plug met afstand bediening te kopen. Dit werd alles bij elkaar net zo duur als m’n dust safe zelf🥴

Mezelf uitgelegd dat Festool, als je het slim bekeek, dan nog amper 350 euro koste 😜

Materiaal vd slang is sterk, flexibel en zeer dicht geweven, als t stoffig word is de stofzuiger altijd in de buurt😎
Slang over je schouder gooien (samen met de kabel van de machine), blijft het ook niet achter de rail hangen ;) Maar is de slang echt glad genoeg dat het niet alsnog achter je rail blijft hangen? En stoffig wordt het sowieso, zo'n stofzuiger slang wordt makkelijk statisch geladen, dat trekt altijd lekker stof aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:57
True schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:18:

[Afbeelding]

Altijd handig om doelgroep te vergroten door middel van zoveel nutteloze hulpstukjes _/-\o_

Ik was vandaag aan het boren maar enorme spelling maar wissel met andere boortjes van Bosch en spelling weg 8)7 Zijn die andere boren zo slecht dan(Parkside boorset)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:49
Die kruidenmolen met bit-opname, dat lijkt me best een handig ding. Werkt vast ook met andere machines dan met zo'n Ixo...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 15:00

BrZ

Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:23:
Gaat ook prima met m'n Makita VC2512L.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDTruxPh7V1kR19ikfpXEXpu-pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqUOROV3AM7lkY0ZUX9MvlOT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

BrZ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:56:
[...]

Gaat ook prima met m'n Makita VC2512L.
[Afbeelding]
Dan doet die van jou het een stuk beter dan z’n grote broers van €500+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:07:
Dan doet die van jou het een stuk beter dan z’n grote broers van €500+ :+
Op basis van de specs doet een VC2512L het ook beter dan een CTL sys, en iets dat hoger zit dan dat bij Makita zou het ook beter moeten doen dan de VC2512. Tenzij het misschien een accu stofzuiger was. Niet dat Makita stofzuigers in het prijssegment van een CTL midi mijn keuze zouden zijn, lijken qua specs wat ondermaats, in ieder geval, daar doen veel concurrenten het beter.

Maar goed, echte prestaties hangen ook af van andere dingen, zoals wat voor stofzak heb je, hoe vol zit die, hoe schoon zijn de filters, heb je er nog een cycloon ofzo tussen staan, welk apparaat heb je er aan hangen, etc.

En leuk dat de stofzuiger de schuurmachine aan de muur houdt, maar dat roept meteen een volgende vraag op: Is het vermogen regelbaar? Want erg practisch is het niet als je werkelijk aan het schuren bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Een hopelijk korte vraag die de echte kenners denk ik wel kunnen beantwoorden.

Ik heb de mogelijkheid om een Makita DHP484 en DTD171 in combinatie met 2 5.0Ah accu's en een enkel lader te kopen voor 430 euro (zo goed als nieuw). Dit lijkt mij een zeer goede deal, maar ik weet het niet geheel zeker. Wat dan wel wat jammer is, is dat er geen riemhaken bij zitten, maar dat is het geld niet om extra te bestellen.

Alvast bedankt voor het advies!

Ter info, ik wil het spul, samen met nog een andere Makita combiboor (non-LXT) gebruiken voor het bouwen van houten meubels.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nieuw zijn ze +/- 120, 175, 40 & 2x65 = 465. Dus als ze gebruikt zijn niet perse een hele goede deal.

Wat is een combiboor?
Past een DTD155 niet beter bij je toepassing? Tenzij je “meubels” uit 20x20cm eiken maakt lijkt de 171 zwaar overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

bbbrumbrum schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:47:
Nieuw zijn ze +/- 120, 175, 40 & 2x65 = 465. Dus als ze gebruikt zijn niet perse een hele goede deal.

Wat is een combiboor?
Past een DTD155 niet beter bij je toepassing? Tenzij je “meubels” uit 20x20cm eiken maakt lijkt de 171 zwaar overkill.
De 171 ook deels om voorbereid te zijn op de toekomst, maar met al die typenummers zie ik door de bomen het bos niet meer. Ben afgelopen dagen dit topic redelijk aan het doorspitten geweest. Maar in dat opzicht is het dan inderdaad niet zo'n heel goede deal.

Mijn combiboor is een klopboormachine, de HP457DWE10 van aantal jaren terug.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

Oude post van @michiel_

michiel_ in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Kennelijk zijn er mensen in dit topic die een WorkBee hebben gekocht bij Ooznest. Ik sta op het punt om hetzelfde te doen en vroeg me af of mensen nog tips hadden. Heb al een Makita RT0700C frees waar ik een beetje mee gespeeld heb, ik was van plan deze erin te hangen. Heb los wat freesjes bij ecotools gehaald, twijfel of ik de Ooznest Solid Carbide End Mill Set voor 150 euro erbij moet doen (doe sowieso de dust shoe en de touch probe). Los freesjes kopen op basis van behoefte is misschien effectiever. Ik begrijp dat het vermogen en de snelheid van de Makita sowieso maar genoeg gaat zijn voor freesjes tot een mm of 5.

Verder gebruik ik nu een gratis versie van Fusion 360, zo te zien kan ik daar ook CAM mee doen dus is extra software niet per se nodig denk ik. Hebben jullie nog ervaring met andere pakketten of een reden om niet Fusion te gebruiken?

Nu nog alles leren over materialen, feed rates, spindle speeds, upcut, downcut, compression. Iemand daar nog handige links voor?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominus04
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-01-2024
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:04:
[...]

De 171 ook deels om voorbereid te zijn op de toekomst, maar met al die typenummers zie ik door de bomen het bos niet meer. Ben afgelopen dagen dit topic redelijk aan het doorspitten geweest. Maar in dat opzicht is het dan inderdaad niet zo'n heel goede deal.

Mijn combiboor is een klopboormachine, de HP457DWE10 van aantal jaren terug.
Ik zit ook naar precies de combinatie die jij zoekt DHP484 en DtD171 te kijken. Die 171 is wel heel sterk maar ook de meest moderne met veel instellingen en modi waarbij, volgens mij, een deel van de andere modellen met name vee kracht hebbben en minder mogelijkheden om in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DTD155 heeft ook al die instellingen. Zijn onzinnig IMHO, trigger is goed te doseren. Eén van de voordelen van de ssd is de relatief hoge draaisnelheid (voordat hij begint te hameren), die doe je met de lagere koppelstanden teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:46
Dominus04 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Ik zit ook naar precies de combinatie die jij zoekt DHP484 en DtD171 te kijken. Die 171 is wel heel sterk maar ook de meest moderne met veel instellingen en modi waarbij, volgens mij, een deel van de andere modellen met name vee kracht hebbben en minder mogelijkheden om in te stellen
bbbrumbrum schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:19:
DTD155 heeft ook al die instellingen. Zijn onzinnig IMHO, trigger is goed te doseren. Eén van de voordelen van de ssd is de relatief hoge draaisnelheid (voordat hij begint te hameren), die doe je met de lagere koppelstanden teniet.
De A-stand gebruik ik zelf het meest en werkt wel prettig. Alleen in bijvoorbeeld kwetsbaar materiaal, zoals bijvoorbeeld een dun gipsplaatje, is het wel handig om hem op slow te zetten.
Wat je met al die standen op de 171 moet vraag ik me ook af. Er zit zo te zien wel een autostop functie op, maar die heb ik eerlijk gezegd nooit gemist. Mijn reflexen en de reactietijd van de trigger zijn meestal snel genoeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb net een metal stud plafond afgeschroefd, en die zelfborende schroeven zou de A-stand nuttig voor zijn, nou... niet echt. Gewoon volgas erin en op tijd stoppen. Bij knalharde verbindingen kan de autostop functie wel toegevoegde waarde hebben, maar dat is maar een beperkt aantal klussen.

En gips schroeven met ssd zonder speciaal bitje, tsja dat is ook niet helemaal de bedoeling. Zeker met metalstud eronder wil je eigenlijk wel volgas gaan. Maargoed, daar gebruik ik een automaat (DFR) voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:39
Dominus04 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb ze allebei. Bevallen beide prima. Ik vond voor aanschaf het idee van instelbaar ‘toerental’ bij de 171 een prettig idee. Ik gebruik heb niet dagelijks, zoals een volleerd vakman. En dat is het prettig niet direct vol gas te gaan bij lagere stand. Die verschillende standen gebruik ik nu in de praktijk ook wel. Maar die A-stand: nooit ;) .

De 484 heeft me al verbaasd qua kracht (in positieve zin). Lekker compact en niet te zwaar, ook een pré.

Beiden samen kostten rond de 430 (nieuw, gratis 5 ampere accu)
Pagina: 1 ... 47 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).