Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:32:
@
Framoes die powerbank moet je ook gewoon in je bus laten staan en vanuit daar werken. Hij is te zwaar en te duur om ergens op 3 hoog op een bouwplaats achter te laten als je even naar je auto moet om nog wat te pakken.
Wat de rest betreft: Amen!
Als je grijs-groen gereedschap hebt, moet je dat sowieso het liefst in het zicht houden als je op een bouw werkt waar veel mensen rondlopen. Festool is erg populair bij dieven.
Overigens snap ik het idee achter die reuzenaccu ook wel. Maar in een tijd waar accutechnologie zo hard gaat, lijkt het me een nicheproduct.
bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:58:
[...]
Jij hebt duidelijk nog nooit op een locatie gestaan met je materiaal, terwijl je ter plaatse met machines moet werken die op draad zijn.
In een stad, waar je in je bus iets moet doen terwijl je 40m van het huis staat in een andere straat.
Een bouwwerf waar je geen stroom hebt, of waar de tijdelijke aansluitingskast veel te ver staat / of zelfs niet werkt door een of andere reden.
Als ik al 10 uur op 1 jaar kan besparen door het zoeken van elektriciteit en sleuren en opbergen van de haspel / verlengkabels, dan heb ik al 1/4 van de aankoopkost terugverdiend.
Plank misslagen? Echt niet.
Aantrekkelijk voor die prijs? Nog niet. Maar staat wel op mijn wishlist.
Nee, want ik kan dan vrijwel altijd uit de voeten met m'n accugereedschap en zonder haspels. Op een bouw waar ik lang genoeg bezig ben om m'n afkortzaag of zaagtafel neer te zetten, is er altijd stroom. Toen ik nog in de randstad woonde, had ik wel klussen waarbij ik m'n bus niet dicht bij een woning kon zetten, maar hier geldt dat bij klussen waar ik gereedschap dat echt op 230V moet langer nodig heb, ik het dan niet bij m'n bus laat staan. En een paar latten afkorten of een stuk plaat zagen kan met accugereedschap. En op een grotere bouw heb je overal van die "paddestoelen" staan.
Wat wel regelmatig een probleem is, is geen water. Installateurs zijn vaak CV's aan het vervangen; leidingen aan het omleggen; wasbakken, toiletten, etc aan het aansluiten en meer van dat soort zaken. Als Festool nou een draadloze watervoorziening maakt, kan je nog wel gewoon mortel aanmaken. Of koffie zetten. De huidige draagbare watervoorziening is namelijk een emmer.
Maar ik denk dat wij ook wel in een ander vakgebied zitten. Als jij met 10 uur werk al een kwart (€750) terug hebt verdiend, is je uurtarief, zelfs nu het zo druk is, voor de bouw vrij hoog. Misschien gebruik jij vooral machines die per se op 230V moeten draaien waar je niet zonder kan.
henkie196 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:06:
[...]
Geloof graag dat ze conservatief zijn in de bouw, alhoewel dat in vele sectoren zo is. Maar ik snap het ook wel, want ze hebben toch zo'n tijdelijke stroomkast staan, en met een paar kabelhaspels heb je zo door het hele huis stroom.
Maar goed, dat is weer een andere use case dan hoe jij werkt, en ik heb weer een hele andere use case voor mijn hobby gebruik. Als prof heb je er misschien minder last van, maar als iemand die dingen vaak voor het eerst doet in de hobby, betekend 'even gauw' vaak dat ik het daarna toch nog een keer opnieuw moet doen, omdat ik 'even gauw' de verkeerde kant op gedacht had en niet goed afgezaagd of geboord heb. Voor mij is de tijd die ik misschien zou winnen door niet een snoertje om hoeven te prikken behoorlijk verwaarloosbaar met de tijd om het allemaal uit te denken en uit te voeren.
Oh, en ik heb een hekel aan in stof werken, haal liever de stofzuiger van zolder om die betontegel door te slijpen dan dat ik het even snel doe en vervolgens van top tot teen onder een dikke laag stof zit.
Op basis van de reacties hier zou ik niet zeggen dat interesse in accu's toenemend is, eerder dat het voor sommige mensen wat door lijkt geschoten te zijn

Maar goed, iedereen z'n ding. En voor bedrijven zal het vast een stuk trager zijn met een eventuele overgang naar accu.
Ja, hoewel je wel een omslag lijkt te zien bij veel kleinere bedrijven. In de nieuwbouw bij iig de BAM hebben ze weer wel veel accumachines. Stroomkastjes worden vooral gebruikt voor betonmolens, breekhamers en andere grote machines (en acculaders). Boorhamers ed zijn veelal op accu.
Als ik even snel iets zaag is dat meestal een lat of een plank. Dingen die geen 100% precisie vereisen, zeg maar. Als ik echt iets maak, neem ik daar wel de tijd voor. Bij m'n afkortzaag en zaagtafel pak ik liever ook wel de stofzuiger erbij. Anders kan ik vervolgens m'n halve tuin aanvegen door al het zaagsel.
Ik denk dat voor veel mensen hier een snoer ook minder een probleem is, omdat ze veel rondom huis werken in hun vrije tijd (beetje m'n aanname iig). Dan kan je alles neerzetten en dan aan de slag gaan in de tuin of garage. Ik moet op een dag zowel in een woonkamer als op zolder werkzaamheden verrichten en soms een collega een handje helpen tussendoor. Dan is het voor mij het meest praktisch als ik m'n spullen op kan pakken en mee kan nemen zonder snoeren los en vast te maken. Veel kleine aannemers en ZZP'ers waarmee ik werk hebben ook veel op accu. Zaagtafels e.d. zijn natuurlijk wel op snoer.
Vind die KS60 wel een mooi apparaat, maar die zaagdiepte... 3mm extra t.o.v. m'n invalzaag, met een 216mm blad ipv een 160mm blad is niet echt waar ik naar zocht. Sure, handig voor plinten zagen en vrij dunne balkjes, maar ik zou toch graag wat meer zaagdiepte hebben voor een afkortzaag.
Ik dacht trouwens dat het nummer achter de KS stond voor de zaagdiepte, maar een KS120 heeft dezelfde zaagdiepte als de KS88, dus lijkt niet helemaal op te gaan. Ben er nog niet helemaal achter wat nou de verschillen zijn tussen de KS120 en de KS88. En waarom de KS88 algemeen genegeerd wordt in de gear talk

Ja, de zaagdiepte is jammer, maar een Kapex is wel echt de beste afkortzaag die er is. Werkt zo ongelooflijk fijn.
De KS88 is toch gericht op vloerenleggers? Iets met een speciale dubbel verstekmodus ofzo. Iets met een klok en een klepel.
Die Milwaukee 18V is met een High output accu ook sneller dan de Makita 40V slagschroevendraaier. En volgens mij ook sneller dan een Dewalt met een Flexvolt accu.
Het is volgens mij algemeen bekend dat Milwaukee zich focust op kracht. Het is de Amerikaanse manier van machines maken. Zie ook hun sportwagens. Een Dodge Viper is op het rechte stuk heel snel, maar ik heb liever een Nissan GT-R. Kracht vs verfijnde techniek Je kan met die laatste ook nog normaal een bocht nemen en het rijcomfort is beter. Die paar seconde winst heeft dus ook een keerzijde.
Ik heb naast m'n Makita 18V ook een Hilti 12V slagschroevendraaier. Dat ding kan in principe even veel als de Makita, maar maakt veel meer herrie en trilt ook meer. Ik gebruik hem vooral als ik veel boven m'n hoofd moet werken, maar vind de Makita op het gewicht na veel fijner om mee te werken. Maar ieder z'n keus natuurlijk.
ChillPascal schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:07:
Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag kwijt moest, maar ik ben op zoek naar een telescoop ladder en was benieuwd of hier ervaringsdeskundige op het forum aanwezig zijn. Gebruiksdoeleinden zijn voornamelijk voor het snoeien van de lei lindes en het beklimmen van het platte dak (1 hoog).
Door de bomen zie ik het bos niet meer. Daarbij is de kwaliteit lastig in te schatten op een webshop.
Iemand tips?
Wat is je budget? Ik heb zelf een vouw-schuifladder van Little Giant (Altrex). Die kan je in A-stand zetten, maar ook helemaal uitklappen tot rechte ladder. En je kan hem uitschuiven van 4-6 treden/sporten. Helemaal ingeklapt is de ladder 1,40m, maar helemaal uitgeklapt tot max 4,5m