Okasha schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:53:
Toch nog een vraagje over de Makita accutol heren, de DHP serie.
Ik ben dus voor de DHP484 gegaan, mede omdat deze brushless is. Kost rond de 330 euro in de RTJ versie met 2x 5AH accus. Nu zag ik echter dat de 481 maar 18 euro duurder is bij dezelfde shop (ook de RTJ versie). Deze is slagje groter en heeft iets zwaardere specs. Vooral het aandraaimoment is fors hoger tov de 484:
484: 30 zacht en 54 hard Nm
481: 60 zacht en 115 hard Nm
Betekent dit nu dat het MINIMALE nm koppel 60 is voor de 481? Of is het maximale koppel in stand zacht 60 en kun je nog steeds trapsgewijs naar het laagste koppel verstellen? Want je gebruikt hem voor 10+cm schroeven in een blok hout, maar ook natuurlijk voor kleine schroefjes in een IKEA kastje. De vraag is nu, gaat de 484 retour om voor een 15 euro bump de 481 te kopen

Cap boren in hout is 76mm ipv 38mm.
De 481 heeft vooral dan als voordeel het handvat wat je kunt monteren.
Ligt er een beetje aan wat je ermee wilt doen.
Ik heb ze beiden, en ik pak persoonlijk 9 van de 10 keer de 481.
Ja hij is zwaarder, maar ik sta niet de hele dag week in week uit met dat ding te schroeven, dus het is voor mij een non-issue.
De 484 gebruik ik vaak wanneer ik hulp heb, zodat we allemaal een eigen machine hebben. Of wanneer ik wil verzinken, dan boren met de 481 en verzinken met de 484 waarna ik met de
slagschroefmachine de schroeven erin rag.
Heb dit al eens verteld:
Maar ik was gaten aan het boren in mijn hsb wanden voor de ventilatie.
De 456 sloeg met een 125mm gatenzaag vast waarna de accu tegen het plafond klapte, en de body vervormde waardoor de knop bleef hangen.
Lekker wezen knetteren tot de accu er mee stopte. (beveiliging)
Toen de 481 gekocht, lachend 125mm gaten door gips 15mm plaat en balken heen met het handvat eraan. de dhr241 lukte dat niet.
je merkt bij boren in hardhout (beschoeiing en vlonder) het voordeel van de 481 tov de 484, hij heeft veel meer power, en misschien helpt het gewicht ook wel mee.
Het is mijn favoriet in ieder geval.
Heb de 456 overigens ook nog, dus heb zelfs keuze uit 3 machines.
Van de 481 is standje 1 op de ring ook gewoon erg zacht.
Schroefjes van ikea kasten doe ik altijd op stand 6 of 7 omdat ze er anders niet helemaal in gaan.
Maar dit is inderdaad niet helemaal waat hij shined, ik pak 9 van de 10 keer de
slagschroefmachine voor het monteren van kastjes.
Veel kortere bouwvorm, en daardoor erg prettig in gebruik.
Doseren leer je gaande weg wel
[
Voor 8% gewijzigd door
FRANQ op 27-05-2021 11:34
]