Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:35

inhico

pw

jichem schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Ik vind 46 euro een hoop geld voor een dergelijke geleider, misschien toch maar gewoon langs een lat frezen.
Het kan iets goedkoper (36€), helaas bij Amazon:
https://www.amazon.nl/Mak...9-2&qid=1622107326&sr=8-1

Ik heb 'm wel, maar in de praktijk gebruik ik altijd een lat...
En stofafzuiging bij dit apparaat werkt niet echt geweldig in mijn ervaring.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:22
inhico schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Het kan iets goedkoper, helaas bij Amazon:
https://www.amazon.nl/Mak...9-2&qid=1622107326&sr=8-1

Ik heb 'm wel, maar in de praktijk gebruik ik altijd een lat...
En stofafzuiging bij dit apparaat werkt niet echt geweldig in mijn ervaring.
Ik begrijp dat de stofafzuiging bij de bovenfrees voet echt heel matig is, maar dat de kantenfreesvoet juist wel prima is!
Overigens ook jammer dat Makita zo'n matige kantgeleider mee levert, kan je die ook weer los aanschaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:58
Okasha schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:53:
Toch nog een vraagje over de Makita accutol heren, de DHP serie.

Ik ben dus voor de DHP484 gegaan, mede omdat deze brushless is. Kost rond de 330 euro in de RTJ versie met 2x 5AH accus. Nu zag ik echter dat de 481 maar 18 euro duurder is bij dezelfde shop (ook de RTJ versie). Deze is slagje groter en heeft iets zwaardere specs. Vooral het aandraaimoment is fors hoger tov de 484:

484: 30 zacht en 54 hard Nm
481: 60 zacht en 115 hard Nm

Betekent dit nu dat het MINIMALE nm koppel 60 is voor de 481? Of is het maximale koppel in stand zacht 60 en kun je nog steeds trapsgewijs naar het laagste koppel verstellen? Want je gebruikt hem voor 10+cm schroeven in een blok hout, maar ook natuurlijk voor kleine schroefjes in een IKEA kastje. De vraag is nu, gaat de 484 retour om voor een 15 euro bump de 481 te kopen :) Cap boren in hout is 76mm ipv 38mm.

De 481 heeft vooral dan als voordeel het handvat wat je kunt monteren.
Ligt er een beetje aan wat je ermee wilt doen.

Ik heb ze beiden, en ik pak persoonlijk 9 van de 10 keer de 481.
Ja hij is zwaarder, maar ik sta niet de hele dag week in week uit met dat ding te schroeven, dus het is voor mij een non-issue.

De 484 gebruik ik vaak wanneer ik hulp heb, zodat we allemaal een eigen machine hebben. Of wanneer ik wil verzinken, dan boren met de 481 en verzinken met de 484 waarna ik met de slagschroefmachine de schroeven erin rag.

Heb dit al eens verteld:
Maar ik was gaten aan het boren in mijn hsb wanden voor de ventilatie.
De 456 sloeg met een 125mm gatenzaag vast waarna de accu tegen het plafond klapte, en de body vervormde waardoor de knop bleef hangen.
Lekker wezen knetteren tot de accu er mee stopte. (beveiliging)

Toen de 481 gekocht, lachend 125mm gaten door gips 15mm plaat en balken heen met het handvat eraan. de dhr241 lukte dat niet.

je merkt bij boren in hardhout (beschoeiing en vlonder) het voordeel van de 481 tov de 484, hij heeft veel meer power, en misschien helpt het gewicht ook wel mee.

Het is mijn favoriet in ieder geval.
Heb de 456 overigens ook nog, dus heb zelfs keuze uit 3 machines.

Van de 481 is standje 1 op de ring ook gewoon erg zacht.
Schroefjes van ikea kasten doe ik altijd op stand 6 of 7 omdat ze er anders niet helemaal in gaan.
Maar dit is inderdaad niet helemaal waat hij shined, ik pak 9 van de 10 keer de slagschroefmachine voor het monteren van kastjes.
Veel kortere bouwvorm, en daardoor erg prettig in gebruik.
Doseren leer je gaande weg wel >:)

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 27-05-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Raymond schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Bij gereedschappelijk (die zijn er een stuk goedkoper mee dan toolstation, zag ik) een bestelling geplaatst.
16 doosjes komen er aan :)
En binnen. Vanavond even testen hoe ze het doen tov mn Wurth voorraad :)

Ik kon online niet vinden wat het verschil was tussen de unischroeven en proftec schroeven. Dus heb de 3.5x35 in beide uitvoeringen gekocht. De proftec blijkt een snijpunt te hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fr-2t8uHb7mDvJd50QstbUG5NJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSwCVKBXbT0lV3uA6xhzGLyA.jpg?f=fotoalbum_large

Nu als de sodemieter mn stellingen met zelfbouwlades afmaken, dan kan ik ze fatsoenlijk inruimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je ermee wilt doen.

Ik heb ze beiden, en ik pak persoonlijk 9 van de 10 keer de 481.
Ja hij is zwaarder, maar ik sta niet de hele dag week in week uit met dat ding te schroeven, dus het is voor mij een non-issue.

De 484 gebruik ik vaak wanneer ik hulp heb, zodat we allemaal een eigen machine hebben. Of wanneer ik wil verzinken, dan boren met de 481 en verzinken met de 484 waarna ik met de slagschroefmachine de schroeven erin rag.

Heb dit al eens verteld:
Maar ik was gaten aan het boren in mijn hsb wanden voor de ventilatie.
De 456 sloeg met een 125mm gatenzaag vast waarna de accu tegen het plafond klapte, en de body vervormde waardoor de knop bleef hangen.
Lekker wezen knetteren tot de accu er mee stopte. (beveiliging)

Toen de 481 gekocht, lachend 125mm gaten door gips 15mm plaat en balken heen met het handvat eraan. de dhr241 lukte dat niet.

je merkt bij boren in hardhout (beschoeiing en vlonder) het voordeel van de 481 tov de 484, hij heeft veel meer power, en misschien helpt het gewicht ook wel mee.

Het is mijn favoriet in ieder geval.
Heb de 456 overigens ook nog, dus heb zelfs keuze uit 3 machines.

Van de 481 is standje 1 op de ring ook gewoon erg zacht.
Schroefjes van ikea kasten doe ik altijd op stand 6 of 7 omdat ze er anders niet helemaal in gaan.
Maar dit is inderdaad niet helemaal waat hij shined, ik pak 9 van de 10 keer de slagschroefmachine voor het monteren van kastjes.
Veel kortere bouwvorm, en daardoor erg prettig in gebruik.
Doseren leer je gaande weg wel >:)
Thanks! De anderen ook trouwens. En inderdaad, ding is véél sterker. Ik loop met de houtdraadbouten toch wel eens tegen de limiet van mijn huidige makita aan (maar is weer 25% minder krachtig dan de 484. Het gewicht is vooral voor mijn petiet vrouw wel een issue (800 gram is niet niks!)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
Zucht, wat een prutser ben ik soms ook.

Wilde wat planken gelijk schuren dus pakte m'n excentrische schuurmachine erbij. Versleten schuurpapiertje eraf en een nieuwe klaargelegd. Even iets anders doen en daarna aan het schuren geslagen.

Na een paar minuten schuren leek het absoluut niet op te schieten, dus maar een klein zaagje gepakt en daarmee het groffe werk gedaan.
Daarna even met pauze gegaan, kom ik terug in de garage, zie ik het nieuwe schuurpapiertje nog steeds klaarliggen op tafel...

Kop van de schuurmachine versleten waardoor er geen papier meer op hecht |:(

Gelukkig een makkelijk onderdeel om te vervangen, maar had die €20 beter kunnen besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 23:33

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Been there, done that, got the t-shirt ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De 481 moet je alleen gebruiken voor lomp werk, slangenboren van rond 20mm 600mm lang, gatenboor 200mm, dat soort werk. Dan heb je de koppelarm ook echt nodig want hij rukt je pols van je arm.
Beest van een ding, maar zeker geen aanrader om alles mee te schroeven. De 484 is een super allrounder!
Kun je nagaan dat ze bij de XGT variant van de 481 het beest nog zwaarder hebben gemaakt.... pffff...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Makita zegt er zelf het volgende over in hun video:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRVinAMtnwBlYundEkNSFpb8s-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Zpnwm4S5Htll7r8zpBS5SdQ.jpg?f=fotoalbum_large

met daarbij de opmerking dat de genoemde getallen zijn wat je er regelmatig/dagelijks mee kan doen, incidenteel kunnen ze meer.

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 27-05-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
gwystyl schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:35:
[YouTube: Schroeven, boren en klopboren met de nieuwe (klop)boor-/schroefmachines met BL-motor.]

[Afbeelding]

met daarbij de opmerking dat de genoemde getallen zijn wat je er regelmatig/dagelijks mee kan doen, incidenteel kunnen ze meer.
Ik vroeg me al af waarom Makita dacht een use case te hebben voor een 40V schroefboormachine, maar met dit soort getallen kan ik me er wel iets bij voorstellen. Onwaarschijnlijk dat een gebruiker zich er veel van aan gaat trekken of er nu echt veel van merkt, maar ik zie welke use case Makita in gedachten had bij het besluit om die 40V schroefboormachine te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 10:55

Hajo360

Back in NL

Ik heb altijd begrepen dat de 40V minder vaak opgeladen hoeft te worden. Dus beter geschikt voor een klus die off the grid moet plaatsvinden waar tussendoor opladen slecht of niet mogelijk is.

Ik heb overigens ook laatst de adapter voor de RT700 op een geleiderail gekocht. Heb m echter nog niet geprobeerd. Levertijd was uiteindelijk dusdanig lang dat ik alles al gedaan had met een zelfgemaakte geleiding. Ondanks dat het om 2 kunststof delen en wat stangen gaat voelt het wel solide aan. De bovenfreesvoet wordt er achter nog groter van. Is dus vooral iets wat je gebruikt als je eerst alle stukken zaagt, freest en boort voor je het in elkaar zet.

Zit er aan te denken zelf een freesvoet te tekenen en die op de zaak te laten maken.

Transparant Polycarbonaat plaat met het gat voor de frees kop uit het midden. En dan zo dat de ene zijde van de plaat bijv. 50mm van de snijrand van een 8mm frees af zit, de andere zijde 50mm van de snijrand van een 4mm frees, en dan de andere randen voor de 12mm en de 16mm.

[ Voor 68% gewijzigd door Hajo360 op 27-05-2021 14:04 ]

Kunststof kun je krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Hajo360 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:56:
Ik heb altijd begrepen dat de 40V minder vaak opgeladen hoeft te worden. Dus beter geschikt voor een klus die off the grid moet plaatsvinden waar tussendoor opladen slecht of niet mogelijk is.

Ik heb overigens ook laatst de adapter voor de RT700 op een geleiderail gekocht. Heb m echter nog niet geprobeerd. Levertijd was uiteindelijk dusdanig lang dat ik alles al gedaan had met een zelfgemaakte geleiding. Ondanks dat het om 2 kunststof delen en wat stangen gaat voelt het wel solide aan. De bovenfreesvoet wordt er achter nog groter van. Is dus vooral iets wat je gebruikt als je eerst alle stukken zaagt, freest en boort voor je het in elkaar zet.

Zit er aan te denken zelf een freesvoet te tekenen en die op de zaak te laten maken.

Transparant Polycarbonaat plaat met het gat voor de frees kop uit het midden. En dan zo dat de ene zijde van de plaat bijv. 50mm van de snijrand van een 8mm frees af zit, de andere zijde 50mm van de snijrand van een 4mm frees, en dan de andere randen voor de 12mm en de 16mm.
Klinkt als een goede toevoeging zo'n voet. Vooral als je de gegevens per kant ingraveerd.
Op sommige filmpjes zie je mensen een hele grote pcvoet er onder hebben, dat wil ik me ook gaan maken tz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gwystyl schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:35:
[YouTube: Schroeven, boren en klopboren met de nieuwe (klop)boor-/schroefmachines met BL-motor.]

[Afbeelding]

Dit filmpje is top! De 484 is duidelijk genoeg voor mij, en scheelt meteen 800gram in je dagelijkse handelingen :) Perfect zou zijn de 481 en een lichtere erbij, maar dat vind ik echt overkill nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14

dragonhaertt

@_'.'

Okasha schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:43:
[...]

Dit filmpje is top! De 484 is duidelijk genoeg voor mij, en scheelt meteen 800gram in je dagelijkse handelingen :) Perfect zou zijn de 481 en een lichtere erbij, maar dat vind ik echt overkill nu.
Ook de 484 is voor het meeste werk zwaar genoeg. Als je écht veel zwaarder werk gaat doen, dan heb je meestal toch een boorhamer nodig.

Als je met de 484 niet een groot genoeg gat kán maken, dan gebruik je waarschijnlijk het verkeerde type boor.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hajo360

Hajo360

Back in NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKeIvJZWfGc_tymYt2ZopxQKfv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V4AQi5gRbaPQwAXRts6quyad.png?f=user_large

Kon het niet laten heb meteen het idee maar even uitgewerkt. Zal zo wel even kijken wat de exacte dimensies van de RT700 kantenvreesvoet zijn.

Versie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkeflgQoDeN_H9XEvdgNkq6IXVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k1eKpHLOi5StYo9205tOq4V4.png?f=user_large

Ok de 195560-6 en de 196612-6 voeten hebben dus 4 gaten. Maar die zijn in een raamformatie. De voet past dus maar in 1 positie op de plaat. Wat wel jammer is want dan kan het dus zijn dat je stofzuiger/stroomkabel exact aan de verkeerde kant zit voor je klus. Maar goed als er animo voor is wil ik wel eens informeren hoeveel het zou kosten om er een aantal te laten maken bij een van onze leveranciers. Hoe meer mensen mee doen hoe lager de prijs.

[ Voor 50% gewijzigd door Hajo360 op 27-05-2021 15:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Een korte review van de eerder besproken HiLDA laser:
- Hij is aangekomen. afwerking buitenkant is een beetje toy-look. Op zich niet erg als het maar goed werkt.
- Werking was goed voor slechts voor 2 keer gebruiken. Na 2 maanden opslag geeft een van de lasers al geen lijn meer. Hij is nooit gevallen, netjes opgeslagen, altijd voorzichtig behandeld, etc.
- Service van HiLDA is gewoon slecht. Heb een filmpje opgestuurd per email, maar je wordt aan het lijntje gehouden met valse statements en vervolgens doen ze alsof hij niet kapot is. :?

Samengevat: koop geen HilDA laser en spendeer je geld & tijd op een betere manier. ;w

Terug over Makita:
Mijn Makita DHP484 accuboor en DHS680 cirkelzaag zijn echt gewoon geweldige machines. Laats nog een granieten blad gepolijst met met de 484 en 100mm diamant pads korrel 50 t/m korrel 6000. Het enige waar ik tegen aan liep was dat je de accu regelmatig moet wisselen :-). En via de aluminium behuizing kan ik voelen of de motor niet te warm wordt, want hier is hij eigenlijk niet voor bedoelt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Hajo360 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:53:
[Afbeelding]

Kon het niet laten heb meteen het idee maar even uitgewerkt. Zal zo wel even kijken wat de exacte dimensies van de RT700 kantenvreesvoet zijn.

Versie 2:
[Afbeelding]

Ok de 195560-6 en de 196612-6 voeten hebben dus 4 gaten. Maar die zijn in een raamformatie. De voet past dus maar in 1 positie op de plaat. Wat wel jammer is want dan kan het dus zijn dat je stofzuiger/stroomkabel exact aan de verkeerde kant zit voor je klus. Maar goed als er animo voor is wil ik wel eens informeren hoeveel het zou kosten om er een aantal te laten maken bij een van onze leveranciers. Hoe meer mensen mee doen hoe lager de prijs.
Dat zou voor mij niet zo'n probleem zijn, ik ken mezelf en ben waarschijnlijk toch te lui om hem tijdens een klus te wisselen. :P
Mocht het niet een te dure grap worden zeker interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:21

Heb wel interesse, maak je een apart topic of wil je via privé berichten geïnteresseerden vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hajo360

Hajo360

Back in NL

Jeweetje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:51:
[...]

Heb wel interesse, maak je een apart topic of wil je via privé berichten geïnteresseerden vinden?
Geen idee ik denk dat ik eerst even wat leveranciers vraag om een aanbod te doen voor 1, 10 en 100 stuks. Dan weten we een beetje waar we het over hebben qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
henkie196 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:43:
[...]

Ik vroeg me al af waarom Makita dacht een use case te hebben voor een 40V schroefboormachine, maar met dit soort getallen kan ik me er wel iets bij voorstellen. Onwaarschijnlijk dat een gebruiker zich er veel van aan gaat trekken of er nu echt veel van merkt, maar ik zie welke use case Makita in gedachten had bij het besluit om die 40V schroefboormachine te ontwikkelen.
De 40V DF/HP001 schijnt idd ook echt meerwaarde te bieden tov de 481. Maar je moet er natuurlijk wel een use case voor hebben.
Omdat de machine door de sterkere motor heeft, zal deze minder snel veel kracht moeten gebruiken en zou een accu in theorie langer mee moeten gaan.

Maar ze hebben XGT vooral ontwikkeld voor zwaardere machines. 2x40V breekhamers of bijvoorbeeld een zaagtafel die er waarschijnlijk ook wel aan zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
[Afbeelding]

Versie 2:
[Afbeelding]

Dit is toch iets wat prima 3D te printen is, of zie ik wat over het hoofd waarom het perse polycarbonaat oid moet zijn? Tekst krijg je er met printen ook prima in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

IK had wat lijmtangen van 1 meter nodig voor een kast en heb 2x ecotools gekocht en 4x Bessey, domweg omdat ik later pas zag dat Besseys niet heel veel duurder zijn.
In Bessey heb ik wel vertrouwen, die van Ecotools zijn wat spannender, maar ze zijn binnen gekomen. Het betreft gewone F-klemmen.

Ziet er eigenlijk wel netjes uit behalve dat er geen plastic beschermkapjes op klem of schroef zitten. Het beweegbare deel gaat wellicht iets minder soepel omhoog, maar op zich is dat niet erg. Ik ga er morgen eens mee klemmen. Waar zouden jullie nog meer naar kijken als je ze vergelijkt?

Dit zijn even mijn aandachtspuntjes:

- Beschermkap
- Zijn ze recht?
- Hoe beweegt het beweegbare deel, en blijft dat goed vastzitten zodra je aandraait
- Hoe hard/stabiel kun je de schroef aandraaien en is die stroef genoeg

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Boudewijn schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:38:
IK had wat lijmtangen van 1 meter nodig voor een kast en heb 2x ecotools gekocht en 4x Bessey, domweg omdat ik later pas zag dat Besseys niet heel veel duurder zijn.
In Bessey heb ik wel vertrouwen, die van Ecotools zijn wat spannender, maar ze zijn binnen gekomen. Het betreft gewone F-klemmen.

Ziet er eigenlijk wel netjes uit behalve dat er geen plastic beschermkapjes op klem of schroef zitten. Het beweegbare deel gaat wellicht iets minder soepel omhoog, maar op zich is dat niet erg. Ik ga er morgen eens mee klemmen. Waar zouden jullie nog meer naar kijken als je ze vergelijkt?

Dit zijn even mijn aandachtspuntjes:

- Beschermkap
- Zijn ze recht?
- Hoe beweegt het beweegbare deel, en blijft dat goed vastzitten zodra je aandraait
- Hoe hard/stabiel kun je de schroef aandraaien en is die stroef genoeg
Levensduur, maar die is lastig te testen :+ Neemt niet weg dat ik dat toch wel een erg belangrijk punt vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hajo360

Hajo360

Back in NL

Twijfels schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Dit is toch iets wat prima 3D te printen is, of zie ik wat over het hoofd waarom het perse polycarbonaat oid moet zijn? Tekst krijg je er met printen ook prima in.
Ooh ik vind het ook prima om een 3D-file te uploaden. Zelf maak ik altijd gebruik van 3D-Prints van materialise maar ik vermoed dat frezen van deze platen waarschijnlijk goedkoper is. Zeker als het om meerdere stuks gaat. Polycarbonaat plaat heeft overigens een hele goede vlakheid en trekt wat minder snel krom dan een print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Hajo360 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:49:
[...]

Ooh ik vind het ook prima om een 3D-file te uploaden. Zelf maak ik altijd gebruik van 3D-Prints van materialise maar ik vermoed dat frezen van deze platen waarschijnlijk goedkoper is. Zeker als het om meerdere stuks gaat. Polycarbonaat plaat heeft overigens een hele goede vlakheid en trekt wat minder snel krom dan een print.
Zo'n plaatje kost max 50 cent om te printen voor degene die een printer hebben staan (het ziet er uit als iets wat genoeg hobbyisten voor €5 willen printen voor een ander) ;) Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen idee heb aan wat voor prijzen je moet denken bij laten frezen van een kleine serieproductie. Met opstartkosten et cetera is het bij minder dan 100 stuks niet snel interessant lijkt mij?

Kromtrekken is overigens niet zo'n issue (met een goede printer is dat hoe dan ook zeer beperkt), je schroeft hem immers vast op de base waardoor het wel recht trekt als het al krom is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Versie 2:
[Afbeelding]

Is het de bedoeling dat je deze tegen een lat laat geleiden? Dan kun je namelijk beter geen rechte kanten gebruiken, daarmee kun je niet recht frezen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Twijfels schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Levensduur, maar die is lastig te testen :+ Neemt niet weg dat ik dat toch wel een erg belangrijk punt vind.
Yup. Nu is het wel zo dat ik de categorie rond de 20cm veel meer gebruik dan deze units. Denk niet dat ze door gebruik enorm zullen slijten maar we zullen het zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Uh nee? De XGT 2.5AH = 36V*2,5=90WH. De 5AH 18V BL1850B = 18V*5=90WH.
Exact dezelfde aantal cellen.... In een 1x36V met "grote" (4Ah) XGT accu tov een 2x18V 5Ah LXT machine wint de LXT het op capaciteit.
Dat is dus niet echt een argument, je kunt ook gewoon (een) accu(s) extra meenemen, heb je ook niet heel de dag last van dat je machine onnodig zwaar(der) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Beetje aan het rondkijken op de makita site voor een fatsoenlijke en compatible stofzuigermond voor de vc2510LX1. (nog niet gevonden)
Daar viel mijn oog op de 198599-8 Mbox drager stofzuiger, dit lijkt me wel bijzonder handig. Nou kan ik alleen nergens een foto of video vinden hoe deze op mijn stofzuiger geplaatst wordt, en vooral of dat een beetje stevig zit. Iemand hier heel toevallig hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:07:
[...]

Uh nee? De XGT 2.5AH = 36V*2,5=90WH. De 5AH 18V BL1850B = 18V*5=90WH.
Exact dezelfde aantal cellen.... In een 1x36V met "grote" (4Ah) XGT accu tov een 2x18V 5Ah LXT machine wint de LXT het op capaciteit.
Dat is dus niet echt een argument, je kunt ook gewoon (een) accu(s) extra meenemen, heb je ook niet heel de dag last van dat je machine onnodig zwaar(der) is.
Die logica ontgaat me volledig. Jij verkiest een machine met 2 18V accu's boven een machine met 1 40Vmax accu, omdat je dan meer accu's moet meenemen en dat zou dan handiger zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben sinds gister eigenaar van de Bosch GEX 40-150. Kan er later meer over zeggen als mensen geïnteresseerd zijn :)

Voor nu heb ik een vraagje. Bosch levert er een schuurnetje bij. Ik neem aan dat ik die direct op de schuurzool zou kunnen gebruiken maar ik lees ook hier en daar dat men een tussenlaagje gebruikt om de zool niet te beschadigen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat slim om te doen? Schuurnet in plaats van papier daar zie ik wel voordeel in, vorige keer dat ik oude laklaag ging opschuren liep papier vrij snel vol en volgens mij zou dat hiermee dan beter moeten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fres.cloudinary.com%2Frglweb%2Fimage%2Ffetch%2Ff_auto%2Fhttps%3A%2F%2Fwww.raygrahams.com%2Fimages%2Fthumbs%2F0096646_700.jpg&f=1&nofb=1

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
mddd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:52:
Ik ben sinds gister eigenaar van de Bosch GEX 40-150. Kan er later meer over zeggen als mensen geïnteresseerd zijn :)

Voor nu heb ik een vraagje. Bosch levert er een schuurnetje bij. Ik neem aan dat ik die direct op de schuurzool zou kunnen gebruiken maar ik lees ook hier en daar dat men een tussenlaagje gebruikt om de zool niet te beschadigen. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat slim om te doen? Schuurnet in plaats van papier daar zie ik wel voordeel in, vorige keer dat ik oude laklaag ging opschuren liep papier vrij snel vol en volgens mij zou dat hiermee dan beter moeten gaan.

[Afbeelding]
Het kan prima zonder, maaaar dan kan je na een paar keer flink schuren een nieuwe zool gaan kopen (zijn ze bij bosch heel blij mee).
Beter is om een beschermpad te gebruiken, die gooi je dan weg ipv je zool.
Deze koop ik zelf voor de gex125-150 bij ecotools, net als het schuurpapier, een beschermpad kost daar iets van 1,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding]
Zo'n schuurnet zal vast betere afzuiging geven. Ik heb het op m'n vlakschuurmachine (zat erbij in het pakket), maar nog niet het gevoel gehad dat ik het heel hard nodig heb gehad. Ook met gewoon schuurpapier krijg je nog wel aardig wat stof in het klittenband op de zool. Of in ieder geval kreeg ik dat met het schuren van de muren en plafonds met m'n excenter. Makkelijk te verhelpen door met de afzuiging aan (stofzuiger loopt nog 10s na bij mij, nadat de schuurmachine is afgeschakeld) even een paar keer het schuurpapier los te trekken en weer aan het klittenband te laten hechten. Stof komt vanzelf los van de zool en wordt zo opgezogen.

Directe slijtage van de zool zou ik met een schuurnet niet persé verwachten (of niet veel meer dan bij gewoon schuurpapier). Aan de andere kant, zo'n beschermpad kost ook de wereld niet. Maar met 3 euro per stuk heb je voor 10 van die dingen toch ook weer een nieuwe voet, dus of het nou echt wat uitmaakt? Persoonlijke keuze, zou ik zeggen.

Overigens is dat vollopen van schuurpapier meer gebonden aan hoe goed je afzuiging is. Op mijn excenter liep het schuurpapier eigenlijk nooit vol, de afzuiging hield die gewoon schoon. Zou ik met die Bosch ook verwachten, ziet er uit alsof die door het middelste gat blaast, dat helpt goed met je schuurpapier schoon houden. Moet je wel een bouwstofzuiger hebben, natuurlijk, weet niet hoe goed dat zichzelf schoonhoudt als je alleen met de stofzak bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

[Afbeelding]
Mooie machine! Ik zat er ook op te azen maar heb niet echt een excuus om nu een nieuw schuurmachine te kopen. Heb al een 125mm random orbit en een vlakschuurmachine, dus ik red me nog even.. ik heb gister wel een GDX 18V 200C gekocht die dit weekend ergens binnenkomt.
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/o/bosch-gdx-18v-200-c-accu-slagschroevendraaier-met-1-2-l-boxx-inlay-accu-lader-niet-meegeleverd-klium.jpg

En toch de gok gewaagd met de FSN WAN, ik zit al maanden te kijken naar de Benchdogs Railsquare maar die blijft maar out of stock. De WAN zou het bijkomende voordeel moeten hebben dat ik ook andere hoeken dan alleen haaks kan zagen..;)

Nu de vraag of mijn 18V haakse slijper en eventueel de slagschroevendraaier baat hebben bij een 5.5.Ah ProCore accu. Ik heb een paar gewone 4Ah accu's die ik kan gebruiken, maar met name die slijptol vreet erdoorheen. Wordt dat beter met zo'n (extreem prijzige) Procore accu?

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 28-05-2021 11:43 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:47
Vandaag de DEKO laserkruislijn binnen gekregen(4 dagen vanuit spanje via aliexpress).

Quick en dirty meting zit ik op 1mm afwijking op 5 meter. Moet nog een keer wat uitgebreider de meting over doen. Voor de 80 euro dat hij kost(met statief) vind ik het geen slechte deal.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37
Wat een bagger winkel is die ToolNation zeg. Eerst een week de tijd nemen om de reageren op mijn mailtje waar de bestelling blijft om vervolgens 47 minuten in de wacht te hangen bij de klantenservice.. Word de verbinding gewoon verbroken...

En op de site beloven ze het door mij bestelde product nog steeds binnen 6 dagen op te sturen..

Waarom wacht ik dan al ruim 3 weken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BasvanS schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:49:
Wat een bagger winkel is die ToolNation zeg. Eerst een week de tijd nemen om de reageren op mijn mailtje waar de bestelling blijft om vervolgens 47 minuten in de wacht te hangen bij de klantenservice.. Word de verbinding gewoon verbroken...

En op de site beloven ze het door mij bestelde product nog steeds binnen 6 dagen op te sturen..

offtopic:
Dit is inmiddels al wel algemeen bekend in dit topic >> https://tweakers.net/shopreview/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem

Ik wacht inmiddels al 11 dagen op een reactie van combitools, na mijn eerste mail krijg ik binnen 30 minuten een reactie met de vraag om het ordernummer...daarna helemaal niks!
Telefonisch ook al 2 keer geprobeerd, wordt niet opgenomen.
(overigens hangt mijn bestelling net zoveel dagen op nog niet ontvangen door postnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

Ik wacht al vanaf 8 April op een Festool TPC (Basic+Accu voor €258 inclusief, wel het wachten waar dus). Meermaals gebeld en vorige week kreeg ik te horen ‘ja hij is op voorraad. Ik ga het magazijn de opdracht geven de machine te versturen’ maar er gebeurt niet zo veel.

Net voor de gein een nieuwe besteld tegen een hogere prijs. Benieuwd of ze die wel leveren.

Wil hem met plezier ergens anders bestellen maar dan wil ik gewoon de I-Plus versie hebben en die hebben ze nergens op voorraad.. :(

Zo wie zo, 6 dagen wachten voor iets wat op voorraad zou liggen is echt niet meer van deze tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 28-05-2021 12:30 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Ik herhaal het nog maar een keer:

Die winkels staan gewoon in de Shopreview tegenwoordig. Zullen we het hier weer gewoon over gereedschap hebben? Dus deel je ervaringen (positief en negatief) vooral daar, dan is het ook makkelijk terug te vinden voor anderen :)

Bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/shop...8/toolnation/shopreviews/

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2021 12:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:51:
[...]
De

Die logica ontgaat me volledig. Jij verkiest een machine met 2 18V accu's boven een machine met 1 40Vmax accu, omdat je dan meer accu's moet meenemen en dat zou dan handiger zijn?
Nee, er werd gesteld dat 40V meer capaciteit zou hebben. Dat is niet waar, tenzij je een te grote accu aan je machine hangt (ik heb ook DIY 5s3p 9Ah “LXT” accus, maar die wil je niet aan je slagschroevertje hangen).
Dus een 4Ah aan een XGT slagschroevert of andere kleine machine, dat wil je niet.
En voor de “echte” 36V machines is de 2xLXT in het voordeel qua capaciteit, dus ook daar gaat het argument niet op.

Mijn punt: XGT geeft niet meer runtime, mocht je dat willen dan kun je beter een extra accu meenemen. Dat geld voor beide platformen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:03:
[...]
En voor de “echte” 36V machines is de 2xLXT in het voordeel qua capaciteit, dus ook daar gaat het argument niet op.
Met de nieuwe 5Ah XGT accu is dat gat wel weer iets kleiner, maar in algemene zin is XGT niet een runtime oplossing nee.

Het is vooral een oplossing die gericht is om nieuwe / krachtigere machines mogelijk te maken waar 18V tekortschiet en 2x18V vanwege het formaat geen optie is. Daarnaast opent het de deur om met dezelfde accu's 80V (2x40V Max) machines te introduceren voor toepassingen die zelfs met 2x18V niet te doen waren op accu. Plus nog wat verbeteringen aan robuustheid en beveiliging van de accu, waardoor die langer mee moeten gaan (als in lange termijn, niet hoe snel je leeg zijn) en optimaal gebruikt worden.

Ike heeft er onlangs nog college over gegeven: YouTube: Makita College Live: Accu platformen en Efficut zaagbladen

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 28-05-2021 14:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Zojuist een Makita Makita BO5031K besteld. Iemand nog tip over optimaal gebruik van een Excentrische schuurmachine?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDETCeXhwSdgj_OsIqnfqny354s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF0aZFxhrRznXYI1aANxGRMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:03:
[...]

Nee, er werd gesteld dat 40V meer capaciteit zou hebben. Dat is niet waar, tenzij je een te grote accu aan je machine hangt (ik heb ook DIY 5s3p 9Ah “LXT” accus, maar die wil je niet aan je slagschroevertje hangen).
Dus een 4Ah aan een XGT slagschroevert of andere kleine machine, dat wil je niet.

Mijn punt: XGT geeft niet meer runtime, mocht je dat willen dan kun je beter een extra accu meenemen. Dat geld voor beide platformen.
Ik heb behalve 18v machines ook 40v machines van makita.
de 2,5 a xgt is niet 2x zo groot als de lxt, dus met een relatief kleine accu kan je toch een zwaardere/sterkere motor van stroom voorzien.

En als straks de (die zijn er eigenlijk al) eerste 2 x 40v machines er zijn heb ik die liever dan 4 x 18v op een machine plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
akatar schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Ik heb behalve 18v machines ook 40v machines van makita.
de 2,5 a xgt is niet 2x zo groot als de lxt, dus met een relatief kleine accu kan je toch een zwaardere/sterkere motor van stroom voorzien.

En als straks de (die zijn er eigenlijk al) eerste 2 x 40v machines er zijn heb ik die liever dan 4 x 18v op een machine plaatsen.
Misschien toch maar even mijn eerdere posts lezen. En de nominale voltages gebruiken, en niet die van de marketing afdeling.
Nog 1x dan: XGT (36V) 2.5Ah=10s1p (10x18650) = 90Wh. LXT 5Ah (18V) 5Ah=5s2p (10x18660) = 90Wh.

Je statement is dus op meerdere vlakken incorrect. De accus zijn qua capaciteit gelijk, maar ook qua volume, zowel fysiek als energetische dichtheid.

De XGT zal bij hetzelfde motorvermogen inderdaad minder stroom vragen, maar de accu kan ook minder leveren omdat er geen parrelle cellen in zitten. Qua efficientie zal de XGT hier trouwens wel een paar procent beter zijn.

Dat is meteen dan ook éen van de voordelen van het hogere voltage = lagere stroom = minder koper nodig = goedkopere motor of sterkere motor voor hetzelfde geld. En idd straks de uitbreiding naar 2x36V, dat geeft beestachtige performance voor machines die tot nu toe enkel met een verbrandingsmotor denkbaar waren.
Zeker als er straks ook de 21700 cellen wat breder uitgerold worden.

Gaat me er alleen om dat de (geimpliceerde) marketing klakkeloos word overgenomen.

[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-05-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:33:
[...]

Je statement is dus op meerdere vlakken incorrect. De accus zijn qua capaciteit gelijk, maar ook qua volume, zowel fysiek als energetische dichtheid.

.
Ik zie niet waarom mijn statements op meerdere vlakken incorrect zijn, maar ik zal je maar gelijk geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn lijmklemmen van Hornbach (Bessey) en ecotools zijn binnen. 2 van de besseys missen een beschermkapje, toch maar even de klantenservice aan de jas trekken...

En daarbij ... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PdXDxrcPAQoVZwhBPfwz8w5DrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNNIhwRcvEJubjVRcZXY08yw.jpg?f=fotoalbum_large

Een nieuwe Stanley . Peaktools/juuma is me nog een maatje te duur voor iets waarvan ik niet weet hoe vaak ik het ga gebruiken (rotex met korrel 60 maakt ook glad >:) ). Ding kwam goed bot uit de doos dus netjes een 30gr snede en een 35gr snede ongeslepen nadat ik de achterkant had gevlakt. Uiteraard de beitel veeeeeeel te ver uit laten steken, na even oefenen 25cm lange spanen in vurenhouten latjes kunnen trekken :) . Alleen nu nog de beitel goed horizontaal zetten.

De bodem lijkt redelijk vlak te zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:17

thijsco19

KTM 990 SMT

Wat is de beste manier op 2 magneten aan een kunststof schroevendraaier houder te lijmen?
Ik heb hier een set schroevendraaiers van Wera die ik op een metalen gereedschapsbord wil bevestigen. Uiteraard komen de gaten niet uit dus dacht ik een paar magneten aan de houder te lijmen, hiervoor speciaal bison KOMBI PLASTIC (https://www.bison.nl/nl/product/kombi-plastic/6305955) gekocht.
Helaas bleef het totaal niet zitten aan het plastic..
Iemand nog tips?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:55
Boudewijn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:34:
Mijn lijmklemmen van Hornbach (Bessey) en ecotools zijn binnen. 2 van de besseys missen een beschermkapje, toch maar even de klantenservice aan de jas trekken...

En daarbij ... [Afbeelding]

Een nieuwe Stanley . Peaktools/juuma is me nog een maatje te duur voor iets waarvan ik niet weet hoe vaak ik het ga gebruiken (rotex met korrel 60 maakt ook glad >:) ). Ding kwam goed bot uit de doos dus netjes een 30gr snede en een 35gr snede ongeslepen nadat ik de achterkant had gevlakt. Uiteraard de beitel veeeeeeel te ver uit laten steken, na even oefenen 25cm lange spanen in vurenhouten latjes kunnen trekken :) . Alleen nu nog de beitel goed horizontaal zetten.

De bodem lijkt redelijk vlak te zijn overigens.
Een schuurmachine maakt glad, maar niet vlak, subtiel maar belangrijk verschil :P . En dan alsnog is er een heel groot verschil tussen iets glad maken met een schuurmachine en met een schaaf. Een goede, scherpe schaaf maakt een stuk hout mooier glad dan je ooit zou kunnen schuren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:45
TheJVH schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Een schuurmachine maakt glad, maar niet vlak, subtiel maar belangrijk verschil :P . En dan alsnog is er een heel groot verschil tussen iets glad maken met een schuurmachine en met een schaaf. Een goede, scherpe schaaf maakt een stuk hout mooier glad dan je ooit zou kunnen schuren :) .
Daar heeft The Wood Whisperer een tijdje terug een leuk filmpje over gemaakt:

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja vandaar ook de >:)

Niet te serieus nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:06
Heren, is er voor een Dewalt dcs391 ook een geleiding rail of een verloop stuk? Kan er niet achter komen of een Dewalt geleiderail zo maar past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@TheSiemNL
actieve stofafzuiging: beter resultaat en je schuurpapier / schurnet gaat langer mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een paar jaar terug met bouwen van een vlonder en pergola zuinig geweest, alles met een handzaag gedaan en ook niet de mooie boormachine gekocht die ik eigenlijk wilde hebben.

Nieuwe tuin, nieuwe plannen en deze keer maar wel gekozen om wat meer aan te schaffen om het mezelf makkelijker te maken.

Dus nu een cirkelzaag en nieuwe accuboor aangeschaft. Is een Metabo KS 66 FS en een Metabo BS 18 L BL geworden, mooi speelgoed.

Nu alleen nog wachten tot ik er echt mee aan de slag kan deze zomer. Dat is nog het moeilijkst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
thijsco19 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:35:
Wat is de beste manier op 2 magneten aan een kunststof schroevendraaier houder te lijmen?
Ik heb hier een set schroevendraaiers van Wera die ik op een metalen gereedschapsbord wil bevestigen. Uiteraard komen de gaten niet uit dus dacht ik een paar magneten aan de houder te lijmen, hiervoor speciaal bison KOMBI PLASTIC (https://www.bison.nl/nl/product/kombi-plastic/6305955) gekocht.
Helaas bleef het totaal niet zitten aan het plastic..
Iemand nog tips?
secondelijm. Maar als je kunststof can het verkeerde soort is zal je het eerst moeten primen met een primer of vlam.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:17

thijsco19

KTM 990 SMT

LED-Maniak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:46:
[...]
secondelijm. Maar als je kunststof can het verkeerde soort is zal je het eerst moeten primen met een primer of vlam.
Eigenlijk helemaal niet aan secondelijm gedacht..
Primen? Daar moet ik eens naar gaan kijken.

Ik had eerst geprobeerd om de magneten met de lange smalle zijde vast te lijmen maar denk dat ik nu probeer met de grote zijde. Veel meer contact oppervlakte en zou nog steeds sterk zat moeten zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
thijsco19 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Eigenlijk helemaal niet aan secondelijm gedacht..
Primen? Daar moet ik eens naar gaan kijken.

Ik had eerst geprobeerd om de magneten met de lange smalle zijde vast te lijmen maar denk dat ik nu probeer met de grote zijde. Veel meer contact oppervlakte en zou nog steeds sterk zat moeten zijn.
Afhankelijk van het type kunststof kan je er even overheen gaan met een creme brulee brander. Dit activeert het oppervlakte waardoor de hechting veel sterker is. Doe ik veel met PP bijvoorbeeld.

Je hebt er ook chemische goedjes voor, maar die zijn érg ongezond.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 29-05-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:58

kevin33

Welkom in Utopia.

Wij gaan binnenkort verhuizen, en ik wil geleidelijk ook wat beter gereedschap.
Daarom ben ik opzoek naar een accuboormachine, die als het kan ook in beton zou moeten kunnen boren.
Mijn oog is gevallen op de Dewalt DCD777S2T of de Metabo BS 18 Quick.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik verwacht dat ik de boormachine vooral tijdens het klussen ga gebruiken, daarna ik denk een keer of 10 max per jaar.

Of is het beter om een aparte klopboor te kopen (zoals de Bosch EasyImpact 550) icm een losse accuboormachine (zonder te boren in beton) , zoals de Makita Df457DWE

Ook heb ik nieuwe boren nodig, ik zag dit setje staan, redt ik daarmee het qua huis/ tuin werk?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:23

Exigence

dnkroz

Met een klopboor kom je nergens in beton. Daar heb je een hamerboor/boorhamer (SDS+) voor nodig.

Dus als je een boor-/schroefmachine zoekt én je wilt in beton boren dan ontkom je niet aan twee machines.

Complete setjes boren zijn vaak matig van kwaliteit, veel voor weinig. Maar je zou kunnen overwegen wel zo'n setje aan te schaffen, en wanneer er boren versleten of kapot zijn deze te vervangen door iets van betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:11
kevin33 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:34:
Wij gaan binnenkort verhuizen, en ik wil geleidelijk ook wat beter gereedschap.
Daarom ben ik opzoek naar een accuboormachine, die als het kan ook in beton zou moeten kunnen boren.
Mijn oog is gevallen op de Dewalt DCD777S2T of de Metabo BS 18 Quick.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik verwacht dat ik de boormachine vooral tijdens het klussen ga gebruiken, daarna ik denk een keer of 10 max per jaar.

Of is het beter om een aparte klopboor te kopen (zoals de Bosch EasyImpact 550) icm een losse accuboormachine (zonder te boren in beton) , zoals de Makita Df457DWE

Ook heb ik nieuwe boren nodig, ik zag dit setje staan, redt ik daarmee het qua huis/ tuin werk?
Je ontkomt er niet aan om hier 2 machines voor aan te schaffen. Ik woon zelf in een volledig betonnen huis, en ben voor de DeWAlt DCH273 gegaan. Ding is vrij compact, niet te zwaar. Heb nog geen moment spijt gehad om voor een accu machine te gaan (ook gebruikt om tegels + dekvloer weg te kappen, ging prima).

Maargoed, als je hem maar 10x gebruikt dan is 30 euro per gaatje wel aan de hoge kant. Ik zou dan gewoon een groene bosch met borenset erbij overwegen. Ben je meteen klaar. Deze bijv: https://www.coolblue.nl/p...re-boor-en-beitelset.html

Daarnaast ben ik een groot fan van de 12v accuboren, pak eigenlijk zelden de 18v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor boren in beton zou ik kijken naar een Bosch GBH 2-28 F. Die is uitvoerig in dit topic besproken en goede keuze.

Daarnaast dan een accuschroefmachine voor lichte werk.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 29-05-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat is nou de handigste zaag om als eerste aan te schaffen?

Moet de komende tijd aan de slag met twee tuinhuizen en de uitbouw van een garage. Vooral balken en planken dus.

Had eigenlijk mijn zinnen gezet op een Festool TS75 met cms tafel. Maar die is hier meer leverbaar.

Zit nu naar een kapex 120 te kijken. Is eventueel ook een onderstel bij te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 20:35

inhico

pw

MikeyMan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:45:
Wat is nou de handigste zaag om als eerste aan te schaffen?

Moet de komende tijd aan de slag met twee tuinhuizen en de uitbouw van een garage. Vooral balken en planken dus.

Had eigenlijk mijn zinnen gezet op een Festool TS75 met cms tafel. Maar die is hier meer leverbaar.

Zit nu naar een kapex 120 te kijken. Is eventueel ook een onderstel bij te krijgen.
balken en planken... dat klinkt als afkorten. Dan is een afkortzaag naar mijn idee het handigst. een Kapex120 is een prima apparaat, maar wel erg duur. Je kunt je afvragen of dat het wel waard is. Er zijn alternatieven die hetzelfde resultaat leveren (afgezien natuurlijk van het kicken op werken met Festool) tegen minder kosten.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
Volgens mij is er geen enkel afkortzaag waarmee je zo gemakkelijk werkt en je hoek verandert. Zowel horizontaal als verticaal.
Kapex 120 is echt een fantastisch toestel.

Kans is wel groot dat overkill zal zijn. Maar de 2dehands waarde is wel een stuk beter als een ander toestel, dus zoveel geld zou je nu ook niet verliezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat, goeie stofafzuiging, laser, dubbelverstek en prachtige aanslagen.

Hij staat hier ook nog op het lijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Sethro schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:35:
Voor boren in beton zou ik kijken naar een Bosch GBH 2-28 F. Die is uitvoerig in dit topic besproken en goede keuze.
Ik heb ook een huis van beton en zou graag een boorhamer willen om niet afhankelijk te zijn van anderen voor ieder klusje.

Zou Lidl/Parkside voor af en toe een gaatje ook niet prima voldoen? Als hij in de aanbieding is kost dat €60.
https://www.lidl-shop.nl/...wAvFylH27wVAaAkUnEALw_wcB

Heb twee maatjes die een Bosch GBH 3-28 DFR hebben dus als ik serieus aan de gang moet kan ik die altijd even ophalen. Tijdje terug heb ik daarmee een 12cm betonplaat aan stukken gehakt op zolder (stoel van de schoorsteen).

Iemand ervaring met de Parkside boorhamer?

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 29-05-2021 20:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

inhico schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:01:
[...]

balken en planken... dat klinkt als afkorten. Dan is een afkortzaag naar mijn idee het handigst. een Kapex120 is een prima apparaat, maar wel erg duur. Je kunt je afvragen of dat het wel waard is. Er zijn alternatieven die hetzelfde resultaat leveren (afgezien natuurlijk van het kicken op werken met Festool) tegen minder kosten.
Ik heb een beetje OCD met verschillende merken door elkaar heen. Heb al wat Festool apparaten, dus dan de rest ook van Festool. Moet aardig wat zagen nu, en denk er nog een jaar of 30 gebruik van te kunnen maken. Prijs is minder spannend dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
assje schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:28:
[...]

Ik heb ook een huis van beton en zou graag een boorhamer willen om niet afhankelijk te zijn van anderen voor ieder klusje.

Zou Lidl/Parkside voor af en toe een gaatje ook niet prima voldoen? Als hij in de aanbieding is kost dat €60.

Heb twee maatjes die een Bosch GBH 3-28 DFR hebben dus als ik serieus aan de gang moet kan ik die altijd even ophalen. Tijdje terug heb ik daarmee een 12cm betonplaat aan stukken gehakt op zolder (stoel van de schoorsteen).
Prima ding die parkside, is bij mij 2 verbouwingen langer meegegaan dan verwacht, is serieus gebruikt en draait nog steeds. Alleen boorkop slingert nu iets omdat meestal de beitelstand gebruikt is.
Voor af en toe eens een gaatje of wat tegels wegschieten een prima machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
MikeyMan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Ik heb een beetje OCD met verschillende merken door elkaar heen. Heb al wat Festool apparaten, dus dan de rest ook van Festool. Moet aardig wat zagen nu, en denk er nog een jaar of 30 gebruik van te kunnen maken. Prijs is minder spannend dus ;)
Heb de metabo KGS 254, kan hetzelfde en daarmee heb je 1000 euro over voor ander gereedschap 😉
Uit de doos nauwkeurig, heb er oa een tuinhuis met paddoek geheel rondom in het verstek mee bekleed.
Mist de fancy dubbele laser, neemt wat plek in en je kunt m bij maximale breedte iets in spelling forceren, maar qua nauwkeurigheid, prijs en specs top ding.
Als je met balken en fikse planken aan de slag gaat doe jezelf zeker een slag schroefmachine kado als je deze nog niet hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Heb de metabo KGS 254, kan hetzelfde en daarmee heb je 1000 euro over voor ander gereedschap 😉
Uit de doos nauwkeurig, heb er oa een tuinhuis met paddoek geheel rondom in het verstek mee bekleed.
Mist de fancy dubbele laser, neemt wat plek in en je kunt m bij maximale breedte iets in spelling forceren, maar qua nauwkeurigheid, prijs en specs top ding.
Als je met balken en fikse planken aan de slag gaat doe jezelf zeker een slag schroefmachine kado als je deze nog niet hebt.
tsja een metabo met een festool vergelijken. Een fiat panda kan ook 120 rijden, net als een porsche ;) Maar het is toch anders.

ik weet nog een pracht verhaal van een vandiktebank in een topic hier. Metabo, nee dank je.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 29-05-2021 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
Boudewijn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:40:
[...]

tsja een metabo met een festool vergelijken. Een fiat panda kan ook 120 rijden, net als een porsche ;)

i kweet nog een pracht verhaal van een vandiktebank in een topic hier. Metabo, nee dank je.
Vergelijk machines niet, maar 1 vd duurste afkortzagen die er te koop zijn om wat balken en tuinhout af te korten is naar mijn mening echt zonde van het geld.

Heb diverse reviews gezien alvorens de kgs254 te bestellen en deze heeft me zeker niet teleurgesteld.
Zit nog een heleboel tussen een metabo en festool, als budget geen issue is, zou ik het echter wel weten😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:59

MLLL

Palm Treo 650

Zo'n Kapex is echt overkill , leuk voor het zeer fijne aftimmerwerk oid maar voor een veranda kun je prima een goedkopere afkortzaag gebruiken die een fractie kost.

Heb zelf een Milwaukee voor de ruwbouw en een lichtere DeWalt voor het fijnere werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
Welke zaag je ook kiest, pak in ieder geval niet de Bosch GCM 12 GDL, want dat ding is nog niet de helft van zijn geld waard met de speling aan alle kanten ;w Nog altijd spijt dat ik die heb neer gezet i.p.v. mijn oude GCM 8 SJL welke beduidend beter was, alleen maar omdat de 12 GDL mooier in een werkbank ingebouwd kan worden.. (@loewie1984 ik lees dat je hem ook aan het overwegen bent: echt, doe het niet).

* Twijfels * twijfelt lekker door over een Kapex 120 of misschien toch maar richting krachtstroom oplossingen :+ Helpt overigens niet mee dat de Kapex pas vanaf 30 september weer leverbaar lijkt te zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:14:
[...]

Vergelijk machines niet, maar 1 vd duurste afkortzagen die er te koop zijn om wat balken en tuinhout af te korten is naar mijn mening echt zonde van het geld.

Heb diverse reviews gezien alvorens de kgs254 te bestellen en deze heeft me zeker niet teleurgesteld.
Zit nog een heleboel tussen een metabo en festool, als budget geen issue is, zou ik het echter wel weten😊
Deze kerel geeft aan een festool te willen en de prijs geen probleem te vinden, waarom er dan alsnog op reageren? als je een 3d-kaart koopt van 1000E ben je een baas... en die is na 3 jaar afgeschreven. Ik vind dat soms zo raar hier, we knipperen allemaal niet met onze ogen van ubiquiti/iphones/videokaarten maar een apparaat wat over 10 jaar nog steeds >50% van de prijs waard is vinden we overkill.

Als iemand geniet van mooi speelgoed is dat toch prima? ik heb ook al die spullen eigenlijk niet nodig, en geniet er ook van. En heb daarom stiekem destemeer respect voor mensen die mooi dingen maken met parkside/b&d/skil doen. Dat laatste lukt mij vast niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 29-05-2021 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Boudewijn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Deze kerel geeft aan een festool te willen en de prijs geen probleem te vinden, waarom er dan alsnog op reageren? als je een 3d-kaart koopt van 1000E ben je een baas... en die is na 3 jaar afgeschreven. Ik vind dat soms zo raar hier, we knipperen allemaal niet met onze ogen van ubiquiti/iphones/videokaarten maar een apparaat wat over 10 jaar nog steeds >50% van de prijs waard is vinden we overkill.

Als iemand geniet van mooi speelgoed is dat toch prima? ik heb ook al die spullen eigenlijk niet nodig, en geniet er ook van. En heb daarom stiekem destemeer respect voor mensen die mooi dingen maken met parkside/b&d/skil doen. Dat laatste lukt mij vast niet.
Menig Tweaker doet klussen hobbymatig en dan is zo'n Kapex gewoon teveel van het goede.

Ik als niet ict-er koop ook geen laptop van 2000 euro om wat te rond te zwerven op het wereld wijde web.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:40:
[...]

tsja een metabo met een festool vergelijken. Een fiat panda kan ook 120 rijden, net als een porsche ;) Maar het is toch anders.

ik weet nog een pracht verhaal van een vandiktebank in een topic hier. Metabo, nee dank je.
Dat is onzin en dat weet je. Metabo maakt een afkortzaag die op gelijke voet staat met de kapex. Zie gotools video op youtube. De prijs is er dan ook naar.

Die metabo vandikte bank werd door htt-talan gebruikt op maximale afname en voor enorme balken en volgens mij ook met te weinig ondersteuning.
Zullen we met mijn tss55 of met een mafell even 200meter hardhout op 55mm diepte zagen achter elkaar en met flinke druk erop en zien hoe mooi ze affikken?

De ks254 is inderdaad een bouwzaag en presteert keurig voor zn geld. Afkorten van balken voor een veranda doet dat ding de hele week door, zonder moe te te worden en met meer dan genoeg nauwkeurigheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twijfels
MLLL schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:42:
[...]

Menig Tweaker doet klussen hobbymatig en dan is zo'n Kapex gewoon teveel van het goede.

Ik als niet ict-er koop ook geen laptop van 2000 euro om wat te rond te zwerven op het wereld wijde web.
En er zijn duizenden (zo niet miljoenen) mensen op deze aardbol die €1000+ op een 3080 stukslaan zoals @Boudewijn al zegt en wat doen ze er mee? Juist, een uurtje op de zondag gamen. Die kaart kost je gewoon €300 per jaar als je afschrijving rekent en het levert enkel een beetje vermaak op. En eigenlijk dat geen eens, want een kaart van €300 kan je ook prima mee gamen.

Een kapex kost je afschrijving meegerekend misschien €50-100 per jaar, het maakt het klussen een stuk makkelijker, resultaat netter en mogelijk sneller en bespaard nog eens geld op dure klusmannen. Als iemand Festool budget heeft en verder Festool collectie heeft dan zou ik hem ook niks anders aanraden dan een Kapex. Alles minder geeft enkel irritaties, al is het bij weinig gebruik. Ik koop ook geen goedkoop gereedschap meer, of ik het nou één keer per jaar of twintig keer per week nodig heb, want de ergernis is het mij niet waard en zie het maar deels als hobby.

Mensen geven ook véél te veel geld uit aan auto's omdat ze er hobby aan hebben. Ieder zijn ding. Als een multimiljonair naar keukens van €100K gaat kijken bied je hem ook geen IKEA keuken aan, want ja hij kookt uiteindelijk toch bijna nooit zelf en het eten smaakt dan net zo goed 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MLLL schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:42:
[...]

Mwoah, veel mensen hier met een telefoon van 1000E of een videokaart voor dat bedrag. Die zijn echt geen professioneel telefoon-gebruiker (of zoveel meer pro dat een 500E telefoon het niet doet), of 3d-ontwerper.

Leven en laten leven, laat mensen lekker hun geld uitgeven aan dingen waar ze happy van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:49:
[...]

En er zijn duizenden (zo niet miljoenen) mensen op deze aardbol die €1000+ op een 3080 stukslaan zoals @Boudewijn al zegt en wat doen ze er mee? Juist, een uurtje op de zondag gamen. Die kaart kost je gewoon €300 per jaar als je afschrijving rekent en het levert enkel een beetje vermaak op. En eigenlijk dat geen eens, want een kaart van €300 kan je ook prima mee gamen.

Een kapex kost je afschrijving meegerekend misschien €50-100 per jaar, het maakt het klussen een stuk makkelijker, resultaat netter en mogelijk sneller en bespaard nog eens geld op dure klusmannen. Als iemand Festool budget heeft en verder Festool collectie heeft dan zou ik hem ook niks anders aanraden dan een Kapex. Alles minder geeft enkel irritaties, al is het bij weinig gebruik. Ik koop ook geen goedkoop gereedschap meer, of ik het nou één keer per jaar of twintig keer per week nodig heb, want de ergernis is het mij niet waard en zie het maar deels als hobby.

Mensen geven ook véél te veel geld uit aan auto's omdat ze er hobby aan hebben. Ieder zijn ding. Als een multimiljonair naar keukens van €100K gaat kijken bied je hem ook geen IKEA keuken aan, want ja hij kookt uiteindelijk toch bijna nooit zelf en het eten smaakt dan net zo goed 8)7
Dat dus ja. Die kapex is na 10 jaar nog steeds substantieel geld waard, itt de 3080 of iphone93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:28:
Welke zaag je ook kiest, pak in ieder geval niet de Bosch GCM 12 GDL, want dat ding is nog niet de helft van zijn geld waard met de speling aan alle kanten ;w Nog altijd spijt dat ik die heb neer gezet i.p.v. mijn oude GCM 8 SJL welke beduidend beter was, alleen maar omdat de 12 GDL mooier in een werkbank ingebouwd kan worden.. (@loewie1984 ik lees dat je hem ook aan het overwegen bent: echt, doe het niet).

* Twijfels * twijfelt lekker door over een Kapex 120 of misschien toch maar richting krachtstroom oplossingen :+ Helpt overigens niet mee dat de Kapex pas vanaf 30 september weer leverbaar lijkt te zijn.
Ik heb m ook en herken me totaal niet in wat je zegt. Heb nergens speling en zaag er altijd zuiver mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
Makrolon schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:51:
[...]

Ik heb m ook en herken me totaal niet in wat je zegt. Heb nergens speling en zaag er altijd zuiver mee.
Gelukkig dat je er geen last van hebt of het niet op merkt. Met hout zagen red ik me wel, daar is 89,5 ook wel goed genoeg. Ik verzaag vrijwel alleen maar aluminium en dan worden fouten een stuk sneller merkbaar.

Speling op de kop, die kan je 2 graden overdrukken (klein beetje druk zetten, gaat niet vanzelf). Dit is overduidelijk in meerdere reviews te zien, kan haast niet anders dan dat je dit ook hebt. Dit alleen al zou genoeg reden moeten zijn hem niet te kopen, want ik moet elke keer naar verstek gezaagd te hebben de winkelhaak er weer bij pakken.

Hoekinstelling zit ook speling op als hij in een vooringestelde graad valt, hoewel die nog niet zo’n issue is omdat je die goed vast kan draaien met de knop voorop. Dat zal ook op iedere zaag het geval zijn aangezien de plastic delen gewoon te slap zijn.

Plateau is ook niet vlak, is een soort van minimale kuil in het midden. Met kleine stukjes zagen is dat altijd een probleem, want al zou de zaag netjes haaks zijn, kantelt je stuk als het ware naar beneden waardoor het resultaat nog steeds niet haaks is.

Misschien is de mijne een maandagochtend model, maar het enige wat ik er van kan zeggen is dat het een gigantisch k-u-t ding is en ik er nul vertrouwen in heb dat er modellen zijn die werkelijk speling vrij zijn. De constructie maakt gewoon dat hij niet 100% kan zijn, of de gebruiker er last van heeft is persoon afhankelijk aangezien veel mensen er toch tevreden mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:49:
[...]

Mensen geven ook véél te veel geld uit aan auto's omdat ze er hobby aan hebben. Ieder zijn ding.
Daar maak ik mij schuldig aan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:04:
[...]

Gelukkig dat je er geen last van hebt of het niet op merkt. Met hout zagen red ik me wel, daar is 89,5 ook wel goed genoeg. Ik verzaag vrijwel alleen maar aluminium en dan worden fouten een stuk sneller merkbaar.

Speling op de kop, die kan je 2 graden overdrukken (klein beetje druk zetten, gaat niet vanzelf). Dit is overduidelijk in meerdere reviews te zien, kan haast niet anders dan dat je dit ook hebt. Dit alleen al zou genoeg reden moeten zijn hem niet te kopen, want ik moet elke keer naar verstek gezaagd te hebben de winkelhaak er weer bij pakken.

Hoekinstelling zit ook speling op als hij in een vooringestelde graad valt, hoewel die nog niet zo’n issue is omdat je die goed vast kan draaien met de knop voorop. Dat zal ook op iedere zaag het geval zijn aangezien de plastic delen gewoon te slap zijn.

Plateau is ook niet vlak, is een soort van minimale kuil in het midden. Met kleine stukjes zagen is dat altijd een probleem, want al zou de zaag netjes haaks zijn, kantelt je stuk als het ware naar beneden waardoor het resultaat nog steeds niet haaks is.

Misschien is de mijne een maandagochtend model, maar het enige wat ik er van kan zeggen is dat het een gigantisch k-u-t ding is en ik er nul vertrouwen in heb dat er modellen zijn die werkelijk speling vrij zijn. De constructie maakt gewoon dat hij niet 100% kan zijn, of de gebruiker er last van heeft is persoon afhankelijk aangezien veel mensen er toch tevreden mee zijn.
Hm oke, zal er de volgende keer eens op letten. Ik zaag ook nooit alu idd..alleen hout, wel van alles, lomp hout voor veranda's (er Kan 15x15 onder wat ik wel Nice vind) en ook plinten ed. Misschien dat t met mijn gebruik gewoon minder op valt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Makrolon schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:16:
[...]

Hm oke, zal er de volgende keer eens op letten. Ik zaag ook nooit alu idd..alleen hout, wel van alles, lomp hout voor veranda's (er Kan 15x15 onder wat ik wel Nice vind) en ook plinten ed. Misschien dat t met mijn gebruik gewoon minder op valt.
Ja voor ruwbouw is het sowieso een prima zaag hoor (en daar schaar ik veranda’s onder). Plinten etc gaat ook wel, daar kom je ook wel mee weg met een minimale afwijking.

Ik maak aluminium constructies, en dat is allemaal zo stijf dat een kleine afwijking op een meter toch voor meer afwijking gaat zorgen.. En ik krijg de zaag simpelweg niet (betrouwbaar voor langere duur) echt goed afgesteld. Het zal afhankelijk van gebruik zijn hoor, ik word de laatste tijd wat veeleisender wat gereedschap aan gaat. Ben verder blij met al m’n Bosch spul, maar de zaag vind ik een grote domper helaas. En mensen die in deze prijsklasse zoeken zou ik dan toch eerder de Makita of Kapex aan raden, tenzij het voor op de bouwplaats is.

Ik zou m overigens niet verkopen maar als tweede zaag houden en op verrijdbaar onderstel zetten zodra ik een andere koop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:24:
[...]

Ja voor ruwbouw is het sowieso een prima zaag hoor (en daar schaar ik veranda’s onder). Plinten etc gaat ook wel, daar kom je ook wel mee weg met een minimale afwijking.

Ik maak aluminium constructies, en dat is allemaal zo stijf dat een kleine afwijking op een meter toch voor meer afwijking gaat zorgen.. En ik krijg de zaag simpelweg niet (betrouwbaar voor langere duur) echt goed afgesteld. Het zal afhankelijk van gebruik zijn hoor, ik word de laatste tijd wat veeleisender wat gereedschap aan gaat. Ben verder blij met al m’n Bosch spul, maar de zaag vind ik een grote domper helaas. En mensen die in deze prijsklasse zoeken zou ik dan toch eerder de Makita of Kapex aan raden, tenzij het voor op de bouwplaats is.

Ik zou m overigens niet verkopen maar als tweede zaag houden en op verrijdbaar onderstel zetten zodra ik een andere koop :+
Ja met alu snap ik dat de toleranties wat kleiner zijn.

Ik heb hem op t verrijdbare inklapbare onderstel en dat is wel echt ideaal. :p

Enne de kapex is nog wel een stukje duurder toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:55
Een afkortzaag is sowieso niet voor precies werk. Toevallig zag ik vanmiddag nog het filmpje van Rob Cosman waarin hij zei dat hij de afkortzaag alleen gebruikt om ruw hout af te korten, verder is zo'n apparaat niet precies genoeg in vergelijking met een zaagtafel.

YouTube: Rob Cosman's New Shop Tour (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:24:
[...]

Moet je dan niet gewoon zoiets hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hQs_qpKPp7PT1uNSLFYtpiFcFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaLYxukj94xnrz7JgA5qQOKN.jpg?f=fotoalbum_large

Of een lintzaag versie daarvan.

Bij mijn vorige werkgever konden ze in de werkplaats daar alles mee op de juiste maat zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
hikhakhok schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:51:
Heren, is er voor een Dewalt dcs391 ook een geleiding rail of een verloop stuk? Kan er niet achter komen of een Dewalt geleiderail zo maar past.
Nee, is er niet. Ook heeft ie geen stofafzuigadapter. Van al mijn dewalt tools degene waar ik t minst tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
FRANQ schreef op zondag 30 mei 2021 @ 00:59:
[...]

Moet je dan niet gewoon zoiets hebben?
[Afbeelding]

Of een lintzaag versie daarvan.

Bij mijn vorige werkgever konden ze in de werkplaats daar alles mee op de juiste maat zagen.
Ja dat is ook iets waar ik naar zit te kijken (hoewel met kap en halfautomatisch misschien - Ozcelik Vega of Meteor staat nu bovenaan het lijstje, alleen geen idee wat nou goede en slechte merken zijn :+ ). Die uit deze foto is mij veel te lomp qua grootte achter de fence, wil liefst zo kort mogelijk houden :)

Lintzaag versie lijkt me 10x niks, zaagsnede zal dan minder mooi zijn en bovendien stuk slomer werken ga ik vanuit.

De Bosch was overigens aangeschaft toen ik het nog als hobby deed en zowel hout als alu moest kunnen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-10 11:30
Vraagje, heeft een van jullie een idee of er een houder bestaat voor decoupeerzaagzaagjes zodat ik die met de hand kan gebruiken? Voor reciprozaagzaagjes kom ik deze tegen: https://www.google.nl/acl...gtBHIQ5bgDegQIARBR&adurl=
Maar nog niet een voor decoupeer. Of bestaat dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
Hoe zou je manueel willen/kunnen decouperen volgens jou?
En voornamelijk: waarom? :P

Manueel moet je zelf naar boven en beneden gaan, maar dan verlies je je hout als 'basis'.
En dan lijkt me dat je ook gewoon een klassieke zaag kan nemen.

Als het voor speciale bochten is, dat moet machinaal. Lintzaag/decoupeerzaag/multitool

[ Voor 71% gewijzigd door bottom line op 30-05-2021 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

assje schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:28:
[...]

Ja ik :) prima ding voor een gat hier en daar. Had een Bosch 2-20 gekocht maar die kwam nergens doorheen. Keihard beton, nieuwbouwhuis. Parkside van zwager even geleend en die ging als een warm mes door de boter. Daarop zelf ook maar besloten een Parkside IPV Bosch 2-28 of anderj duurder merk te kopen voor die paar gaten per jaar. Wilde sowieso op stroom want geen gekut met lege accu's als ik hem nodig heb.

Die Bosch via Tweakers verkocht trouwens d:)b

Het grootste minpunt vind ik de koffer en de kwaliteit er van. Het opbergen is toch altijd het minste omdat je dat snoer vrij strak in moet passen, anders past het deksel niet dicht. Als ik dagelijks moest boren zou ik of een betere losse koffer zoeken of een andere machine. Maar goed, ik gebruik hem tweewekelijkse gemiddeld een keer dus vind ik het geen probleem om even 2 minuten langer bezig te zijn met inpakken in de koffer.

[ Voor 14% gewijzigd door Shadow_Agent op 30-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Ja ik :) prima ding voor een gat hier en daar. Had een Bosch 2-20 gekocht maar die kwam nergens doorheen. Keihard beton, nieuwbouwhuis. Parkside van zwager even geleend en die ging als een warm mes door de boter. Daarop zelf ook maar besloten een Parkside IPV Bosch 2-28 of anderj duurder merk te kopen voor die paar gaten per jaar. Wilde sowieso op stroom want geen gekut met lege accu's als ik hem nodig heb.

Die Bosch via Tweakers verkocht trouwens d:)b
Was dat wel met dezelfde boor dan?
Mijn bosch 2-26 heeft met een goede boor ook weinig moeite met hard beton. Lijkt me met een 2-20, misschien met wat meer geduld, ook te moeten lukken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

Shadow_Agent

hansvk schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Was dat wel met dezelfde boor dan?
Mijn bosch 2-26 heeft met een goede boor ook weinig moeite met hard beton. Lijkt me met een 2-20, misschien met wat meer geduld, ook te moeten lukken.
Yup, exacte dezelfde boren. Bosch boren, die ik al paar geleden gekocht had. Die 2-20 heeft maar 1,3 joule slagkracht, de Parkside 3 joule. De 2-26 2,7 joule en 2-28 heeft 3,2 joule slagkracht. Wilde eerst de 2-28 ook kopen maar vond 200 euro voor wat huis tuin en keuken gebruik wat teveel van het goede. Toen de goedkopere 2-20 gehaald maar dus niet voldoende kracht. Daarop de Parkside gehaald en nog steeds tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:19:

Manueel moet je zelf naar boven en beneden gaan, maar dan verlies je je hout als 'basis'.

Als het voor speciale bochten is, dat moet machinaal. Lintzaag/decoupeerzaag/multitool
Voor speciale bochten heb je een figuurzaag ;)
Boudewijn schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:49:
Mwoah, veel mensen hier met een telefoon van 1000E of een videokaart voor dat bedrag. Die zijn echt geen professioneel telefoon-gebruiker (of zoveel meer pro dat een 500E telefoon het niet doet), of 3d-ontwerper.

Leven en laten leven, laat mensen lekker hun geld uitgeven aan dingen waar ze happy van worden.
Dit inderdaad. Een telefoon van 1000 euro doet (voor mij) weinig meer dan een telefoon van 150 euro. En als je eens bekijkt wat je wel niet afschrijft op een nieuwe auto, daar kun je een boel anders leuks voor halen. Ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
bottom line schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:19:

Ik heb nog een zaagje liggen voor isolatiemateriaal. Dat werkte met de machine veel te ruig. Wat is precies het verschil met dat ik hem wel kan vinden voor recipro? Zelfde usecases ongeveer lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst was, maar het is toch wel lekker dat hier in iedergeval de afkortzaag flamewar discussie met metabo in een hoofd of bijrol nooit ver weg is, fijn thuis komen hoor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:31:
Het is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst was, maar het is toch wel lekker dat hier in iedergeval de afkortzaag flamewar discussie met metabo in een hoofd of bijrol nooit ver weg is, fijn thuis komen hoor :P
ik durf niet Makita hier niet af te kraken, teveel fans ervan in dit topic . Dan maar Metabo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Knappel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Ik heb nog een zaagje liggen voor isolatiemateriaal. Dat werkte met de machine veel te ruig. Wat is precies het verschil met dat ik hem wel kan vinden voor recipro? Zelfde usecases ongeveer lijkt me?
Omdat je voor kleine zaagjes betere alternatieven hebt.
Je hebt houders voor junior zaagjes bijvoorbeeld. Of figuurzaagjes. Of gipsplaatzaagjes, om uit de hand openingen in gipsplaat te maken.
Decoupeerzaagjes lijken mij nogal klungelig klein om mee uit de hand te zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
Raymond schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:58:
[...]

Omdat je voor kleine zaagjes betere alternatieven hebt.
Je hebt houders voor junior zaagjes bijvoorbeeld. Of figuurzaagjes. Of gipsplaatzaagjes, om uit de hand openingen in gipsplaat te maken.
Decoupeerzaagjes lijken mij nogal klungelig klein om mee uit de hand te zagen
Ah maar het betreft deze Bosch Professional 2608667396 decoupeerzaagbladen zacht materiaal T1013AWP (3 St) https://www.amazon.nl/dp/...K8KK?_encoding=UTF8&psc=1

Niet echt klungelig klein. Zeer bedankt trouwens voor je vragen maar ze geven niet echt antwoord op mijn vraag: zijn die zaagjes ook in een handhouder te zetten of moet ik dat zelf maken uit bv een oude machine?
Pagina: 1 ... 41 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).