Stofzak is toch twee delen? Het deel met schroefdraad op dat andere kleine zwarte deel aan de machine. Dat kleine zwarte deel moet je er gewoon af kunnen trekken als ik de youtube filmpjes zo zie.
Dat kleine deel loopt taps toe tot een klein gaatje.Twijfels schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:10:
[...]
Stofzak is toch twee delen? Het deel met schroefdraad op dat andere kleine zwarte deel aan de machine. Dat kleine zwarte deel moet je er gewoon af kunnen trekken als ik de youtube filmpjes zo zie.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
YouTube: 12V Akku Exzenterschleifer GEX 12V-125 Bosch Vergleich GEX 18V-125 V...paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:11:
[...]
Dat kleine deel loopt taps toe tot een klein gaatje.
daar past de stofzuigerslang niet op hoor
dus hoe dit nou zit?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 24-05-2021 09:24 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Die harde mond van de 18V past daar niet op nee, maar de normale adapters wel hoor:paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:22:
[...]
daar past de stofzuigerslang niet op hoor
dus hoe dit nou zit?
[Afbeelding]

Zo zijn alle schuurmachines zo'n beetje uitgevoerd namelijk.
Die actie is toch vorige maand afgelopen? Nu krijg je er handgereedschap bij?Twijfels schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Hm, moet hem dan toch maar gaan aanschaffen denk ik. Pro actie met gratis accu (jammer dat het geen ProCORE is) bedacht ik me pas door jou gequote bericht, dat is wel weer een bonus. Mocht de machine dan niet bevallen verkoop ik die weer en heb ik er een accu aan over gehouden![]()
Als je die stofzak eraf haalt moet je toch gewoon de stofzuiger er op kunnen doen?
Je hebt gelijkMacbookProx schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:40:
[...]
Die actie is toch vorige maand afgelopen? Nu krijg je er handgereedschap bij?

Ik was al een tijdje in de markt voor een zelfnivellerende kruislijnlaser. Aangezien het voor zeer incidenteel gebruik zou zijn wilde ik daar niet teveel aan uitgeven. Nu kwam recentelijk weer een post voorbij waarin een DEKO werd getoond wat me deed besluiten daar toch maar eens naar te kijken. O.a. in dit topic was dat merk al wel eens vaker besproken, overwegend met positieve ervaringen. Ik heb dus maar een gokje gewaagd en een DEKO DKLL12PB1 besteld op AliExpress (€58,75 vanuit Spanje).
Dit apparaat heb ik vorige week ontvangen, maar het begon al niet echt goed. De bezorger stond aan de deur met een luid piepende doos. (Alsof er elk moment een bom kan ontploffen
, die zal ook wel hebben gedacht wtf).
Na het open maken natuurlijk geprobeerd de boel uit te krijgen. (Ik weet niet meer zeker of de laser ook was ingeschakeld op het moment van openen). Maar daar begon de eerste uitdaging, het is mij totaal niet duidelijk hoe je het apparaat simpelweg in/uit te schakelen. Er is alleen een lock/unlock schuif en een Horizonal (H) en Vertical (V) knopje. De handleiding lijkt, ondanks de benoeming van o.a. exact dit model geschreven te zijn voor een andere.
Uiteindelijk is in ieder geval gelukt dat ding te laten stoppen met piepen, en de lasers uit te schakelen, maar dat heb ik helaas niet al te systematisch aangepakt, dus weet niet meer precies wat ik heb gedaan…
Wat ik nu echter ook probeer, ik krijg dat ding niet zelf-nivellerend. Ben bang het apparaat dus stuk is. Maar voordat ik contact opneem met de verkoper, leek het me goed andere tweakers die wellicht het zelfde ding hebben om hulp te vragen
.
Heeft iemand ervaring met dit specifieke model en kan hij/zij mij uitleggen hoe dit ding werkt?
Dit apparaat heb ik vorige week ontvangen, maar het begon al niet echt goed. De bezorger stond aan de deur met een luid piepende doos. (Alsof er elk moment een bom kan ontploffen
Na het open maken natuurlijk geprobeerd de boel uit te krijgen. (Ik weet niet meer zeker of de laser ook was ingeschakeld op het moment van openen). Maar daar begon de eerste uitdaging, het is mij totaal niet duidelijk hoe je het apparaat simpelweg in/uit te schakelen. Er is alleen een lock/unlock schuif en een Horizonal (H) en Vertical (V) knopje. De handleiding lijkt, ondanks de benoeming van o.a. exact dit model geschreven te zijn voor een andere.
Uiteindelijk is in ieder geval gelukt dat ding te laten stoppen met piepen, en de lasers uit te schakelen, maar dat heb ik helaas niet al te systematisch aangepakt, dus weet niet meer precies wat ik heb gedaan…
Wat ik nu echter ook probeer, ik krijg dat ding niet zelf-nivellerend. Ben bang het apparaat dus stuk is. Maar voordat ik contact opneem met de verkoper, leek het me goed andere tweakers die wellicht het zelfde ding hebben om hulp te vragen
Heeft iemand ervaring met dit specifieke model en kan hij/zij mij uitleggen hoe dit ding werkt?

[ Voor 0% gewijzigd door Mafioso op 28-05-2021 09:45 . Reden: BEKO -> DEKO ]
IK ken de Beko verder niet, heb zelf een Huepar. Maar die heeft wel soortgelijke knoppen. De schuif zet op lock de nivelerende werking uit. Normaalgesproken ook de laser, maar die kun in de lock stand aanzetten, weet alleen niet meer precies hoe. In de unlock stand staat de laser aan, met de H en de V kun je de horizontale of verticale lasers per stuk uit zetten.Mafioso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:26:
Ik was al een tijdje in de markt voor een zelfnivellerende kruislijnlaser. Aangezien het voor zeer incidenteel gebruik zou zijn wilde ik daar niet teveel aan uitgeven. Nu kwam recentelijk weer een post voorbij waarin een BEKO werd getoond wat me deed besluiten daar toch maar eens naar te kijken. O.a. in dit topic was dat merk al wel eens vaker besproken, overwegend met positieve ervaringen. Ik heb dus maar een gokje gewaagd en een BEKO DKLL12PB1 besteld op AliExpress (€58,75 vanuit Spanje).
Dit apparaat heb ik vorige week ontvangen, maar het begon al niet echt goed. De bezorger stond aan de deur met een luid piepende doos. (Alsof er elk moment een bom kan ontploffen, die zal ook wel hebben gedacht wtf).
Wat ik nu echter ook probeer, ik krijg dat ding niet zelf-nivellerend. Ben bang het apparaat dus stuk is. Maar voordat ik contact opneem met de verkoper, leek het me goed andere tweakers die wellicht het zelfde ding hebben om hulp te vragen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar staat dit niet uitgelegd in de handleiding?
Net maar opgehaald. Zag online de voorraad krimpen de afgelopen dagen. Op de site stonden er nog 2, bij aankomst in de winkel stond er nog 1 op de plank. Die was voorbestemd voor mij.sypie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:19:
Net even bij een lokale vestiging gekeken van een bouwmarkt keten, yayajippiejeej \0/. Daar is die ook nog eens €12 goedkoper dan via een webwinkel waar ik de RT0700C besteld heb.
Nette prijs, dichte koffer en meteen in huis. Daar word ik blij van. Komende avonden maar eens kijken of we de buren terug kunnen pesten met wat machinelawaai. Gelukkig staat het schuurtje een meter of 10 van de woning, waarschijnlijk gaat het meevallen.
@Mafioso Zelfde laser hier. Met de gele knop gaat de laser inderdaad aan/uit (lock = uit, unlock = aan). Zorg er wel even voor dat je hem hebt opgeladen. Aan de lader hangen en aan zetten werkt ook.
Het kan namelijk zijn dat de spiegeltjes wel bewegen maar de laser niet aan gaat. Als het apparaat dan wel aangaat gaan de lasers stuk voor stuk even aan met een piepje. En als laatste gaat de horizontale weer aan en blijft aan.
Daarna wat op die H/V knopjes drukken het zijn volgens mij tip toetsen en dan gaat er (met wat geluk) de andere lasers aan.
Overigens mijn batterij is al vrij gaar (ondanks dat ik hem nog niet nog niet zo lang heb).
Trouwens op de lader zit een led lampje. Tijdens het laden is die rood. Als die groen is zijn de batterijen opgeladen.
Het kan namelijk zijn dat de spiegeltjes wel bewegen maar de laser niet aan gaat. Als het apparaat dan wel aangaat gaan de lasers stuk voor stuk even aan met een piepje. En als laatste gaat de horizontale weer aan en blijft aan.
Daarna wat op die H/V knopjes drukken het zijn volgens mij tip toetsen en dan gaat er (met wat geluk) de andere lasers aan.
Overigens mijn batterij is al vrij gaar (ondanks dat ik hem nog niet nog niet zo lang heb).
Trouwens op de lader zit een led lampje. Tijdens het laden is die rood. Als die groen is zijn de batterijen opgeladen.
[ Voor 13% gewijzigd door Melmer op 24-05-2021 13:27 ]
Accu tool/adapter: Makita 18v /naar Bosch apparatuur.
Beste Allemaal,
Of dit nu de juiste topic is voor mijn vragen weet ik dus niet.
Ik heb diverse nieuwe en redelijk weinig gebruikte Makita 18v BL18xx (*xx, 50b in mijn geval =5.0Ah) in bezit en ben hard opzoek naar ofwel een kant en klare oplossing ofwel een manier om zelf een tool te maken.
Vraag:
Nu is mijn vraag: wie heeft zich hier mee bezig gehouden/is up to date
Of
Wil met mij dit project aangaan om zelf een tool te maken?
Het gaat dus niet om de normale accu's van Bosch want die hebben namelijk een andere aansluiting.
Ook ben ik niet opzoek naar een oplossing zoals je ze bijv. tegen komt bij de website van wish, die overigens nog met de oude oplossing komt en dus de oude accu's van Bosch betreft zoals ik net omschreef.
Doel:
Het gaat om een stofzuiger/kruimeldief van Bosch - Unlimited serie | 6
Die op een Power4all alliance werkt eveneens op 18v
Ook is er een website van de accu: https://www.powerforall-alliance.com/nl/
Specs:
Bosch accu (meegeleverd bij de stofzuiger) :
PBA 18V-2.5Ah, 45Wh Li-ion
URL fabrikant: https://www.bosch-diy.com...5ah-w-b-1600a005b0-v38004
——————————
Mijn makita accu's
BL1850B
18V 5.0Ah 90Wh Li-ion
URL fabrikant: https://www.makita.nl/artikel/197280-8.html
Wellicht zoek ik daarnaast ook een tool/adapter om de bosch accu werkend te krijgen in mijn Makita apparatuur alhoewel die dan maar heel kort mee zalgaan ivm halve kracht in amperage
Beste Allemaal,
Ik heb diverse nieuwe en redelijk weinig gebruikte Makita 18v BL18xx (*xx, 50b in mijn geval =5.0Ah) in bezit en ben hard opzoek naar ofwel een kant en klare oplossing ofwel een manier om zelf een tool te maken.
Vraag:
Of
Het gaat dus niet om de normale accu's van Bosch want die hebben namelijk een andere aansluiting.
Ook ben ik niet opzoek naar een oplossing zoals je ze bijv. tegen komt bij de website van wish, die overigens nog met de oude oplossing komt en dus de oude accu's van Bosch betreft zoals ik net omschreef.
Doel:
Specs:
——————————
Mijn makita accu's
BL1850B
18V 5.0Ah 90Wh Li-ion
Wellicht zoek ik daarnaast ook een tool/adapter om de bosch accu werkend te krijgen in mijn Makita apparatuur alhoewel die dan maar heel kort mee zalgaan ivm halve kracht in amperage
[ Voor 4% gewijzigd door david-80 op 24-05-2021 14:27 ]
@henkie196 & @Melmer dank voor jullie reactie.
Meest relevante stuk is denk ik het volgende:
Hoe ik het exact voor elkaar heb gekregen weet ik niet maar eerder bleef het H lampje maar knipperen, ongeacht of het apparaat nu uit of aan was (lees: locked/unlocked). Nu is die gewoon uit zodra ie 'locked' is.
Zodra ik het apparaat 'unlock' gaat ie aan, en zoals je hebt beschreven een voor een de lasers langs met een piepje. De horizontale blijft daarna aan. Met de H/V touch keys kan ik dan zoals verwacht/beschreven de verschillende assen in/uit-schakelen.
Ik zie/hoor geen spiegels bewegen, wat ook wel te zien is in het resultaat; lijnen die alles behalve waterpas zijn:

Waar ik met trial & error nog wel achter ben gekomen: door V ingedrukt te houden gaat het apparaat (denk ik) in een energie bespaar modus, de laser lijnen zijn dan minder fel. Wellicht dat de accu dan wat langer mee gaat. (Nog eens lang ingedrukt houden tot de piep en de lijnen zijn weer op volle sterkte).
De handleiding is vanzelfsprekend nogal 'Chinglish', extreem veel wijzer werd ik daar niet van. Ter referentie hier een 'scan'.henkie196 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:36:
[...]
IK ken de Beko verder niet, heb zelf een Huepar. Maar die heeft wel soortgelijke knoppen. De schuif zet op lock de nivelerende werking uit. Normaalgesproken ook de laser, maar die kun in de lock stand aanzetten, weet alleen niet meer precies hoe. In de unlock stand staat de laser aan, met de H en de V kun je de horizontale of verticale lasers per stuk uit zetten.
Maar staat dit niet uitgelegd in de handleiding?
6.3 Measurement with Automatic Leveling Function
* Place the measuring instrument on a flat, firm ground or fix it on a tripod.
* When measuring with the automatic leveling function, the power switch must be turned on, and then
the level meter and key of vertical line must be turned on.
The automatic leveling function can level small fluctuations, and its leveling range is between(3).
If the light beam does not move any more, it indicates that the measuring instrument has completed
the leveling work.
* If the leveling cannot be done automatically, for example, if the horizontal inclination of the measuring
instrument is more than 3 degrees, the laser will flash in a fast time. Put the measuring instrument in
a horizontal position and make the instrument automatically leveling. As long as the position of the
measuring capsule instrument is within the range of the automatic leveling of the instrument (±3),
the laser will keep on lighting.
Ik heb de laser nu nog maar even voor de zekerheid aan de oplader gehangen, vooralsnog met weinig effect, maar ga het uiteraard zodra de accu vol is nog eens proberen.Melmer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:19:
@Mafioso Zelfde laser hier. Met de gele knop gaat de laser inderdaad aan/uit (lock = uit, unlock = aan). Zorg er wel even voor dat je hem hebt opgeladen. Aan de lader hangen en aan zetten werkt ook.
Hoe ik het exact voor elkaar heb gekregen weet ik niet maar eerder bleef het H lampje maar knipperen, ongeacht of het apparaat nu uit of aan was (lees: locked/unlocked). Nu is die gewoon uit zodra ie 'locked' is.
Zodra ik het apparaat 'unlock' gaat ie aan, en zoals je hebt beschreven een voor een de lasers langs met een piepje. De horizontale blijft daarna aan. Met de H/V touch keys kan ik dan zoals verwacht/beschreven de verschillende assen in/uit-schakelen.
Ik zie/hoor geen spiegels bewegen, wat ook wel te zien is in het resultaat; lijnen die alles behalve waterpas zijn:

Waar ik met trial & error nog wel achter ben gekomen: door V ingedrukt te houden gaat het apparaat (denk ik) in een energie bespaar modus, de laser lijnen zijn dan minder fel. Wellicht dat de accu dan wat langer mee gaat. (Nog eens lang ingedrukt houden tot de piep en de lijnen zijn weer op volle sterkte).
[ Voor 0% gewijzigd door Mafioso op 28-05-2021 10:14 . Reden: BEKO -> DEKO ]
Gevalletje doa lijkt me. Hard genoeg klagen en je krijgt wel een nieuwe.Mafioso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:12:
@henkie196 & @Melmer dank voor jullie reactie.
[...]
De handleiding is vanzelfsprekend nogal 'Chinglish', extreem veel wijzer werd ik daar niet van. Ter referentie hier een 'scan'.
[...]
[...]
Ik heb de laser nu nog maar even voor de zekerheid aan de oplader gehangen, vooralsnog met weinig effect, maar ga het uiteraard zodra de accu vol is nog eens proberen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Autoleveling doet die toch pas wanneer die binnen 3 á 4 % afwijking zit van waterpas? Het lijkt er op dat dit een stuk meer is waardoor de autoleveling niet werkt.
Je zoekt een 3D-printer?david-80 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:21:
Ben benieuwd of dat lukt. Die website lijkt mij meer een power to Bosch diy.david-80 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:21:
Beste Allemaal,
Vraag:
Of
Doel:
Specs:
——————————
Mijn makita accu's
BL1850B
18V 5.0Ah 90Wh Li-ion
Hoezo ben je benieuwd als ik mag vragen, in theorie zou het toch moeten lukken.Knappel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:42:
[...]
Ben benieuwd of dat lukt. Die website lijkt mij meer een power to Bosch diy.
Toegegeven ik zoek naar alle waarschijnlijk een grafische ontwerp die ik naar een 3d printer kan verzenden. Job done!jadjong schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:03:
[...]
Jawel.... Je zit alleen nog in de ontkenningsfase.
Maar een investering voor een 3d printer heb ik niet, een technische tekening gaat me helaas ook niet lukken, dus tot die tijd moet het even op een ouderwets achtige methode

Iemand hier ervaring met Qbrick gereedschapkoffers/opbergmateriaal? Onderstaande kost €99,- en er is ruime keuze in allerlei koffers en bijpassende attributen.

Aanleiding is dat ik een allegaartje van gereedschap heb in een groot deel zonder koffers. In mijn schuur heb ik een aantal Albert Heijn boodschappenkratten waar dan onder andere bijvoorbeeld een bovenfrees met attributen in zit.
Nu heb ik (a.d.h.v. reviews hier in het topic) net een Bosch GSS 160 Multi (met koffer besteld). In de nabije toekomst wil ik ook nog een (nieuwe) bouwstofzuiger en dan kriebelt het wel een beetje een mooie bijpassende Bosch gas 12-25 pl te kiezen en in de toekomst dus bij voorkeur vervanging gereedschap te doen voor Bosch in bijpassende koffers. Maar, als ik de prijs daarvan zie en mijn gebruik in overweging neem denk ik dat ik toch liever voor niveau Parkside/Lidl ga maar daar zitten dan geen mooie koffers bij. Ik zou alleen wel graag orde in de chaos scheppen want ik heb echt een hekel aan wanorde.
Om die reden zou ik een opbergsysteem zoals bovenstaande overwegen en daarmee flexibel zijn in keuze gereedschap en een oplossing hebben voor het gereedschap dat ik al heb. Voor wat het is vind ik de prijs op het eerste gezicht nog enigzins meevallen dus ben benieuwd naar ervaringen of mogelijke alternatieven.

Aanleiding is dat ik een allegaartje van gereedschap heb in een groot deel zonder koffers. In mijn schuur heb ik een aantal Albert Heijn boodschappenkratten waar dan onder andere bijvoorbeeld een bovenfrees met attributen in zit.
Nu heb ik (a.d.h.v. reviews hier in het topic) net een Bosch GSS 160 Multi (met koffer besteld). In de nabije toekomst wil ik ook nog een (nieuwe) bouwstofzuiger en dan kriebelt het wel een beetje een mooie bijpassende Bosch gas 12-25 pl te kiezen en in de toekomst dus bij voorkeur vervanging gereedschap te doen voor Bosch in bijpassende koffers. Maar, als ik de prijs daarvan zie en mijn gebruik in overweging neem denk ik dat ik toch liever voor niveau Parkside/Lidl ga maar daar zitten dan geen mooie koffers bij. Ik zou alleen wel graag orde in de chaos scheppen want ik heb echt een hekel aan wanorde.
Om die reden zou ik een opbergsysteem zoals bovenstaande overwegen en daarmee flexibel zijn in keuze gereedschap en een oplossing hebben voor het gereedschap dat ik al heb. Voor wat het is vind ik de prijs op het eerste gezicht nog enigzins meevallen dus ben benieuwd naar ervaringen of mogelijke alternatieven.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 25-05-2021 11:08 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb alles is systainers of compatibel daar mee. Niet persé omdat het het beste systeem is, maar deels omdat een groot deel van wat ik koop daar al in zit. Een deel van t spul heb ik tweedehands gekocht. Ik neem dan telkens de systainers mee waar ik behoefte aan heb, en dat werkt redelijk snel. Ook omdat je accessoires etc allemaal bij elkaar hebt. Met die gedachte denk ik dat een Qbrick systeem ook moet werken voor je, maar je zult daar niet zo snel een slijptol met slijpschijven of een invulzaag met toebehoren in stoppen. Dan zit je daarvoor toch weer met losse koffers.
Over stofzuigers: ik heb uiteindelijk een Starmix AS AR-1232 EH+ gekocht, en die doet t nog altijd prima. Voelt iets degelijker aan als het huismerk gamma ding van de buurman (zelfde als Lidl), en heeft een fatsoenlijk filter.
Over stofzuigers: ik heb uiteindelijk een Starmix AS AR-1232 EH+ gekocht, en die doet t nog altijd prima. Voelt iets degelijker aan als het huismerk gamma ding van de buurman (zelfde als Lidl), en heeft een fatsoenlijk filter.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Los van de koffers: heeft iemand tips voor een kruislijnlaser? Mijn vorige is afgelopen weekend gesneuveld. Ik wil in ieder geval nu naar een exemplaar met groene lijnen, die iets beter te zien zijn dan mijn vorige met rode lijnen. Ik vraag me nu vooral af hoe handig een 360° variant is t.o.v. een laser die maar één hoek bestrijkt (zoals ik eerst had). Ik had eerst een laserliner autocross, maar ik hoop nu in ieder geval wat meer helderheid te kopen..
[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 25-05-2021 11:21 ]
ik heb op wish een cheape kruislijnlaser gekocht, die mij wonderwel mee viel (https://www.wish.com/prod...79c6deacecc2ceb?share=web), werkt beter dan ik verwacht had. Maar als je het in de NL wereld zoekt, ik heb veel goede verhalen over de Bosch en dewalt gehoord, maar die zijn fors prijziger.big bang schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:12:
Los van de koffers: heeft iemand tips voor een kruislijnlaser? Mijn vorige is afgelopen weekend gesneuveld. Ik wil in ieder geval nu naar een exemplaar met groene lijnen, die iets beter te zien zijn dan mijn vorige met rode lijnen. Ik vraag me nu vooral af hoe handig een 360° variant is t.o.v. een laser die maar één hoek bestrijkt (zoals ik eerst had). Ik had eerst een laserliner autocross, maar ik hoop nu in ieder geval wat meer helderheid te kopen..
|>
Op Aliexpress zijn Bosch Blauw GLL30G te vinden met groene laser voor 50 tot 80 Euro. Gekocht, lijkt de real deal, maar heb er nog weinig mee gewerkt eerlijk gezegd.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Ik zoek misschien inderdaad wel een of twee klassen hoger dan Wish, al kun je daar natuurlijk ook geluk mee hebben. Het hoeft niet voor een paar tientjes, maar €500 vind ik toch ook weer te veel van het goede.
Bosch Blauw op alie en dan geen namaak? Het zou me verbazen om eerlijk te zijn ;-)
Bosch Blauw op alie en dan geen namaak? Het zou me verbazen om eerlijk te zijn ;-)
Het ziet er uit alsof Keter het maakt en dat is naar mijn weten altijd stevig spul.assje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:03:
Iemand hier ervaring met Qbrick gereedschapkoffers/opbergmateriaal? Onderstaande kost €99,- en er is ruime keuze in allerlei koffers en bijpassende attributen.
[Afbeelding]
Het voordeel van een 360 laser is dat je er veel makkelijker een vloer, plafond of hele wand rondom mee uit kan zetten. Ze zijn alleen wel flink duurder om die reden.big bang schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:12:
Ik heb zelf een DeWalt kruislijnlaser en dat is volgens mij de meest betaalbare laser van een A-merk. Ook vrij basic qua opties. Je kan dmv twee knoppen de horizontale en/of verticale laserlijn aan of uit zetten. Geen blokkerknop oid.
Ik stel me voor dat zowel Bosch als makita hun accu’s een soort van beveiliging meegeven. Net even ander weerstandje, tikje andere software,etc. Wat denk ik wel kan maar bewerkelijk is: de losse batterijen uit een accu slopen en overzetten in een andere. Alles daar boven heeft denk ik een beveiliging, ook aan de kant van de machine. Je zou het kunnen testen door eerst gewoon met draden een makita accu op de Bosch aan te sluiten of vv. Zorg wel dat je weet wat je doet of goede bescherming hebt want dit is niet vrij van gevaar.david-80 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:51:
[...]
Hoezo ben je benieuwd als ik mag vragen, in theorie zou het toch moeten lukken.
Bij Makita communiceert de interne electronica in de accu met de individuele cellen en wordt ook informatie over bewaard om slijtage te verminderen, oververhitting voorkomen en snelladen te optimaliseren. De communicatie zal niet heel spannend zijn, vooral het meten van voltage, temperatuur en weerstand maar het vervangen van de cellen wordt daar niet makkelijker of veiliger door zonder een manier om die elektronica te resetten.Knappel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:45:
[...]
Ik stel me voor dat zowel Bosch als makita hun accu’s een soort van beveiliging meegeven. Net even ander weerstandje, tikje andere software,etc. Wat denk ik wel kan maar bewerkelijk is: de losse batterijen uit een accu slopen en overzetten in een andere. Alles daar boven heeft denk ik een beveiliging, ook aan de kant van de machine. Je zou het kunnen testen door eerst gewoon met draden een makita accu op de Bosch aan te sluiten of vv. Zorg wel dat je weet wat je doet of goede bescherming hebt want dit is niet vrij van gevaar.
Volgens deze pagina kun je wel after market vervanging van de electronica vinden tegenwoordig
https://www.instructables...thium-ion-Battery-Repair/
We weten dus zeker dat er beveiliging in de accu zit, de vraag is zit er ook een deel in de machine? Het feit dat er al Makita/Hitachi/DeWalt/Bosch adapters bestaan suggereert dat het een makkelijkere route is. Het is wel onduidelijk of je bij het gebruik van die adapters iets mist qua performance of veiligheid.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Even paar posts boven je kijken. Dit onderwerp komt hier héél vaak ter sprake.big bang schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:12:
Zoek bijv. eens op Deko in dit topic.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 25-05-2021 13:33 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Heb eens naar die Deko's gekeken, maar ben daar wat huiverig voor. Ik ben meer t type dat gereedschap 1x goed koopt en er daarna voorlopig vanaf is. Misschien is deze angst onterecht?
Sja, zoek eens in deze reeks naar deko. Dan kom je een hoop goede reacties tegen.
Je kan hem 14 dagen testen. Blijkt de laser teveel af te wijken dan kan je hem gratis retour sturen.
Ik hou ook graag van 1x goed gereedschap kopen. Maar soms is het verschil in meerprijs het imho niet waard(70 vs 200 euro).
Je kan hem 14 dagen testen. Blijkt de laser teveel af te wijken dan kan je hem gratis retour sturen.
Ik hou ook graag van 1x goed gereedschap kopen. Maar soms is het verschil in meerprijs het imho niet waard(70 vs 200 euro).
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Een vriend van mij heeft recent deze gekocht: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.72b14c4dDIM8Ak en is daar erg over te spreken. De reviews op Amazon zijn ook positief en Huepar lijkt wel een behoorlijk 'groot' bedrijf in deze chinese laser industrie. In ieder geval de oorspronkelijke fabrikant van het product en niet daarna weer een skinner en doorverkoper. (Maar je weet het natuurlijk nooit bij dit soort producten)
[ Voor 47% gewijzigd door walletje-w op 25-05-2021 19:00 ]
Ik heb onlangs een MAKA 360 laser gekocht.
En dik tevreden. Heb hiermee diverse sierlatten gemaakt op de muren. En zocht een betaalbare kruis waterpas. Omdat hij vrij nieuw is nog niet veel reviews, maar de gewone laser waterpas kreeg goede beoordelingen en de gok gewaagd. Is een top ding als je het mij vraagt voor dit geld en voelt goed stevig. Enige is dat ik er graag een koffertje bij had gehad, zit nu in een stevig tasje. Maar goed. Dit is zelf ook te maken.
Voordeel. Zijn groene lasers, en goed zichtbaar.
https://makameten.nl/kruislijnlasers/
En dik tevreden. Heb hiermee diverse sierlatten gemaakt op de muren. En zocht een betaalbare kruis waterpas. Omdat hij vrij nieuw is nog niet veel reviews, maar de gewone laser waterpas kreeg goede beoordelingen en de gok gewaagd. Is een top ding als je het mij vraagt voor dit geld en voelt goed stevig. Enige is dat ik er graag een koffertje bij had gehad, zit nu in een stevig tasje. Maar goed. Dit is zelf ook te maken.
Voordeel. Zijn groene lasers, en goed zichtbaar.
https://makameten.nl/kruislijnlasers/
![]() | ![]() |
Hoi mede-tweakers,
Ik ben al enige tijd op zoek naar een grastrimmer waar ik dus niet mijn voorkeur in kan vinden.
Ik zoek ongeveer dit model maar dit is op batterijen. Iets in mij zegt dat ik dat beter links laat liggen. Accu's apart aan te schaffen, accuduur op zo'n ding, niet geschikt voor iets zwaarder werk?
Accu's van Worx heb ik al, de 2Ah, maar om deze grastrimmer goed te benutten zou ik daarvoor beter de 4 of zelf de 6 Ah moeten aanschaffen.
Deze machine voelt echter wel heel robuust aan in vergelijking met de machine hieronder.
Daarom is mijn oog op dit gevallen maar dit valt voor mij onhandig in de hand..
Qua lengte is deze precies net iets te kort voor mij (1.85 m).
Is er iemand met een gouden tip? Qua budget zit ik rond een €120 euro in mijn hoofd.
Ik heb ook Ryobi in het oog gehad maar dat is voor mij een onbekend merk en ook weerom het probleem zoals de Worx dat er veel modellen op batterijen zijn.
Ik ben al enige tijd op zoek naar een grastrimmer waar ik dus niet mijn voorkeur in kan vinden.
Ik zoek ongeveer dit model maar dit is op batterijen. Iets in mij zegt dat ik dat beter links laat liggen. Accu's apart aan te schaffen, accuduur op zo'n ding, niet geschikt voor iets zwaarder werk?
Accu's van Worx heb ik al, de 2Ah, maar om deze grastrimmer goed te benutten zou ik daarvoor beter de 4 of zelf de 6 Ah moeten aanschaffen.
Deze machine voelt echter wel heel robuust aan in vergelijking met de machine hieronder.
Is er iemand met een gouden tip? Qua budget zit ik rond een €120 euro in mijn hoofd.
Ik heb ook Ryobi in het oog gehad maar dat is voor mij een onbekend merk en ook weerom het probleem zoals de Worx dat er veel modellen op batterijen zijn.
Hmm op accu en voor weinig geld, ik zou dan toch voor de worx gaan. Een ander merk zit er voor dat geld gewoon niet in.
Net mijn Makita RT0700X3J eens even geprobeerd. Aangezien ik geen grote klusser ben (erg onzeker over hetgeen ik doe met materiaal wat ik niet zo goed ken) was het heerlijk om er in alle rust even mee te spelen. Meteen wat plaatjes underlayment voorzien van wat patroontjes, ronde en schuine kantjes etc.sypie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:17:
Gelukkig staat het schuurtje een meter of 10 van de woning, waarschijnlijk gaat het meevallen.
Aangezien mijn schuurtje enkelsteens is met redelijk grote ventilatievoegen was ik bang dat de buren er aardig last van zouden hebben. Niks, nada, noppes. Mijn vrouw hoorde het in huis ook niet. Kijk, dat scheelt weer want dan kan ik lekker in mijn beperkte schuurtje gaan prutsen. Heb nog genoeg dingen te doen.
Ik moet zeggen dat de kantenfrees écht lekker werkt. Makkelijk, licht en het kleine knopje wat je misschien per ongeluk om zou flippen valt best mee.
Nu op zoek naar een betere stofzuiger, dan ook meteen een model waar de Makita kisten bovenop kunnen staan. De Hitachi WDE1200 heeft er de kracht niet meer voor. Meer lawaai dan zuigkracht. En ja, dat is allemaal al eens gereinigd van binnen.
Ik zoek eerder iets dat het model heeft van de grastrimmer op batterijen maar dan met een kabel.akatar schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:35:
Hmm op accu en voor weinig geld, ik zou dan toch voor de worx gaan. Een ander merk zit er voor dat geld gewoon niet in.
Hier in de lokale doe-het-zelf zaken is er een beperkt aanbod.
Je ziet dat batterijen tegenwoordig een hele opmars maken maar ik ben daar nogal wat terughoudend over.
Het is zonde om de batterijen enkel in de zomer enkele malen te gebruiken om dan een winter in een donker kot te laten liggen.
Daarom dat ik liever iets verkies met een kabel...
Als je iets zoekt met een langere steel op 230V kun je kijken naar een STIHL FSE 60.Asterion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:12:
Hoi mede-tweakers,
Met €147 een klein beetje boven budget, maar dan heb je wel een degelijke machine. Bij de meeste STIHL dealers kun je wel een klein beetje korting krijgen, dus zul je wel mee krijgen voor €140.
Hier mensen die ook maar iets van de coderingen van Makita snapt? Ik heb al een tijd (5jr) een Makita 14.4volt Accuboor maar wil deze graag vervangen zodat ik over kan naar het 18volt LTX platform (mijn 14.4 is ook LTX). Ook wil ik graag een klopfunctie op de boor, iets wat ik nu vaak mis met kleine gaatjes in huis (allemaal steen dus geen hamerfunctie nodig). Op de site van Makita zie je duidelijk de DHP48x serie waar duidelijk is dat lager beter is (485 is minder dan de 481). Maar online kom ik met klopfunctie ook nog 45x tegen etc. Wat zijn nu de verschillen? Veel modellen zijn matig leverbaar momenteel helaas.
Ook nog de 40V versie bekeken, misschien meer toekomstproof? Maar zie dat het verschil overzichtelijk is en in de praktijk zijn het 36V apparaten die ook voor 2x18 werken. De prijzen zijn een stuk hoger, dus voor mijn DIY toepassingen nogal overkill.
Het model dat ik nu overweeg is de MAKITA DHP482RTJ 18V met 2x 5.0AH en dan extra 1x1.5AH voor op de ladder en kruipruimte
Ook nog de 40V versie bekeken, misschien meer toekomstproof? Maar zie dat het verschil overzichtelijk is en in de praktijk zijn het 36V apparaten die ook voor 2x18 werken. De prijzen zijn een stuk hoger, dus voor mijn DIY toepassingen nogal overkill.
Het model dat ik nu overweeg is de MAKITA DHP482RTJ 18V met 2x 5.0AH en dan extra 1x1.5AH voor op de ladder en kruipruimte
[ Voor 6% gewijzigd door Okasha op 25-05-2021 22:04 ]
@Okasha
40V is inderdaad echt overkill. Zelfs professionals (zie Scott Brown op YT) hoor ik er niet laaiend enthousiast over. Ik ben met 1x18V met mijn accuboor/accuklopboor/combihamer nog nooit kracht tekort gekomen.
Typenummers worden denk ik hier uitgelegd: YouTube: Schroeven, boren en klopboren met de nieuwe (klop)boor-/schroefmachi...
DHP482 is, net als de 484 een prima keuze (heb de 484). Extra 1,5 accu zou ik niet doen, scheelt op het totaal gewicht maar weinig.
40V is inderdaad echt overkill. Zelfs professionals (zie Scott Brown op YT) hoor ik er niet laaiend enthousiast over. Ik ben met 1x18V met mijn accuboor/accuklopboor/combihamer nog nooit kracht tekort gekomen.
Typenummers worden denk ik hier uitgelegd: YouTube: Schroeven, boren en klopboren met de nieuwe (klop)boor-/schroefmachi...
DHP482 is, net als de 484 een prima keuze (heb de 484). Extra 1,5 accu zou ik niet doen, scheelt op het totaal gewicht maar weinig.
[ Voor 50% gewijzigd door MJV op 25-05-2021 22:10 ]
Hmm de 484 is dus wel 10 euro duurder dan de 482 gek genoeg. Hele kleine verschillen maar de motor is wel anders volgens makita.nl. 484 heeft een brushless motor en de 482 4-polig? De 482 wat meer nm (62 tov 54nm) maar de 84 heeft weer iets meer toeren. Ik snap dan toch niet zo waarom je voor zulke kleine verschillen je lijnen zoveel complexer maakt.MJV schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:07:
@Okasha
Wel geinig trouwens dat de grotere accu's van de 40v lijn onder speciale wetgeving valt. Best wel gedoe dus.
Volgens mij is het wel een behoorlijk verschil om wel of geen koolstofborstel in je accugereedschap te hebben, in ieder geval op levensduur.Okasha schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:21:
[...]
Hmm de 484 is dus wel 10 euro duurder dan de 482 gek genoeg. Hele kleine verschillen maar de motor is wel anders volgens makita.nl. 484 heeft een brushless motor en de 482 4-polig? De 482 wat meer nm (62 tov 54nm) maar de 84 heeft weer iets meer toeren. Ik snap dan toch niet zo waarom je voor zulke kleine verschillen je lijnen zoveel complexer maakt.
Wel geinig trouwens dat de grotere accu's van de 40v lijn onder speciale wetgeving valt. Best wel gedoe dus.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
En dat is dus bij de 484 beter? Zie dat die in de praktijk snel 3 tientjes duurder is. Voor mij zegt "4-polig" niet dat hij dus koolstofborstel heeft.. Maar die 3 tientjes laat ik het niet om als het waar duurzaamheid betreft beter is.True schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Volgens mij is het wel een behoorlijk verschil om wel of geen koolstofborstel in je accugereedschap te hebben, in ieder geval op levensduur.
Geen koolborstels is een voordeel op de korte termijn (minder stroomverbruik) en op de lange termijn (duurzaamheid).
@Okasha
Ik bezit beide, maar dan de DDF uitvoeringen, kloppen doe ik met snoer (Bosch GBH 2-28 F.)
Maar het gekke is; ik grijp altijd de Makita DDF484, die bevalt mij verreweg het best. In kracht zal je geen verschil merken in de praktijk. Ik ben een beetje gecharmeerd van de aluminium behuizing van de DDF484 met het brushless in het achterhoofd.
Ik bezit beide, maar dan de DDF uitvoeringen, kloppen doe ik met snoer (Bosch GBH 2-28 F.)
Maar het gekke is; ik grijp altijd de Makita DDF484, die bevalt mij verreweg het best. In kracht zal je geen verschil merken in de praktijk. Ik ben een beetje gecharmeerd van de aluminium behuizing van de DDF484 met het brushless in het achterhoofd.
Tenzij je dagelijks er mee werkt, is het onwaarschijnlijk dat je iets gaat merken van de beperkte levensduur van de koolstofborstels. Je accu's zijn waarschijnlijk eerder een limiterende factor voor de levensduur.True schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:24:
Volgens mij is het wel een behoorlijk verschil om wel of geen koolstofborstel in je accugereedschap te hebben, in ieder geval op levensduur.
Buiten dat zie je vaak dat de brushless versies krachtiger zijn, maar dat is ook gedeeltelijk een ontwerpkeuze (bij Bosch zie je bv. dat een aantal brushless modellen juist minder krachtig waren, om langer op een acculading door te kunnen gaan).
M'n heggenschaar doet het na 10 jaar nog prima. Juist bij dit soort apparaten is het heel fijn geen snoer te hebben. Ik zou het toch eens overwegen.Asterion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:56:
[...]
Ik zoek eerder iets dat het model heeft van de grastrimmer op batterijen maar dan met een kabel.
Hier in de lokale doe-het-zelf zaken is er een beperkt aanbod.
Je ziet dat batterijen tegenwoordig een hele opmars maken maar ik ben daar nogal wat terughoudend over.
Het is zonde om de batterijen enkel in de zomer enkele malen te gebruiken om dan een winter in een donker kot te laten liggen.
Daarom dat ik liever iets verkies met een kabel...
Deko via AliExpress 👍👍big bang schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:12:
:strip_exif()/f/image/L4bgGY8MWUIPASg6RrJ8xg13.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vSdgy1CiNeDUo1fCiX5dqCDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit ook een handleiding bij voor controle van de afwijking.
[ Voor 40% gewijzigd door barry86 op 26-05-2021 07:20 ]
Die instructables uitleg is niet vreselijk duidelijk geschreven, maar als ik het zo lees kan het best zijn dat z'n print gewoon kapot was. Het hoeft niet perse een doordachte beveiliging te zijn. Bij m'n eigen 10.8v dewalt bleek het zelfs heel eenvoudig te zijn de cellen gewoon 1:1 te vervangen zonder dat de elektronica lastig deed. En als je naar die makita kijkt is het feit dat hij geschroefd ipv compleet verlijmd is om te beginnen ook al hoopgevend.Johnny schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:11:
[...]
Bij Makita communiceert de interne electronica in de accu met de individuele cellen en wordt ook informatie over bewaard om slijtage te verminderen, oververhitting voorkomen en snelladen te optimaliseren. De communicatie zal niet heel spannend zijn, vooral het meten van voltage, temperatuur en weerstand maar het vervangen van de cellen wordt daar niet makkelijker of veiliger door zonder een manier om die elektronica te resetten.
Volgens deze pagina kun je wel after market vervanging van de electronica vinden tegenwoordig
We weten dus zeker dat er beveiliging in de accu zit, de vraag is zit er ook een deel in de machine? Het feit dat er al Makita/Hitachi/DeWalt/Bosch adapters bestaan suggereert dat het een makkelijkere route is. Het is wel onduidelijk of je bij het gebruik van die adapters iets mist qua performance of veiligheid.
Als je ze vervangt is het wel belangrijk dat je echt goede cellen neemt. Vanwege het hoge koppel heb je cellen nodig met een hoog piekvermogen. Wat je in een laptop hebt zitten is bijvoorbeeld vaak net een categorie lager dan dat.
Ik was ook aan het kijken naar dergelijke boxen voor handgereedschap.assje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:03:
...
Er is inderdaad heel veel keuze qua soorten boxen, maar ze hebben de lijnen in 3 sublijnen (Pro/One/Two) opgedeeld die dan weer niet direct met elkaar corresponderen. Dat is ook zo opvallend bij de Praxis, ze bieden dan deze set aan (Two-lijn), maar de losse boxen die ze verkopen komen uit de One-lijn en die komen qua maatvoering niet overeen.
Volgens mij is er binnen de one lijn nu wel een aantal 'vario' boxen waarop weer boxen met een kleinere footprint uit de Two lijn passen.
Ik zou dan nu ook eerder neigen naar een soortgelijke 'toren' uit de Tstak/Pro Stack lijn van DeWalt/Stanley..
Via de extra pin weet een Makita machine wanneer het tijd is te stoppen.Zie https://www.makita.nl/ken...rkteken-is-beveiligd.htmlJohnny schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:11:
[...]
Bij Makita communiceert de interne electronica in de accu met de individuele cellen en wordt ook informatie over bewaard om slijtage te verminderen, oververhitting voorkomen en snelladen te optimaliseren. De communicatie zal niet heel spannend zijn, vooral het meten van voltage, temperatuur en weerstand maar het vervangen van de cellen wordt daar niet makkelijker of veiliger door zonder een manier om die elektronica te resetten.
Mijn Ali slagmoersleutel voor Makita accu's heeft niet die extra pin niet. Dus ik zal het best zelf de accutoestand in de peiling houden. (of een originele aanschaffen)
Als we het dan toch over (groene) lasers hebben.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met laser-afstandsmeters?
Ik zit al een tijdje te azen op de Bosch GLM 500
Er is ook de GLM 50 c (met bluetooth) maar dat is niet persé een functie die ik verwacht veel te gebruiken.
En nu zijn er twee nieuwe in de series, GLM 50-27 C en GLM 50-27 CG (rood en groen)
Ik vraag het me af of het de meerwaarde waard is om een robuustere versie te hebben, met groene laser.
De laatste was tot gister te krijgen voor 149 euro op Amazon.
Er is ook de GLM 50 c (met bluetooth) maar dat is niet persé een functie die ik verwacht veel te gebruiken.
En nu zijn er twee nieuwe in de series, GLM 50-27 C en GLM 50-27 CG (rood en groen)
Ik vraag het me af of het de meerwaarde waard is om een robuustere versie te hebben, met groene laser.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
@dragonhaertt
Ik heb al een tijd die Bosch GLM40 voor ongeveer 80 euro. Werkt top. Rood puntje. BLIEB. En je weet t exact.
Merk dat ik het vaker pak dan dat je eerst deed. Snel, compact en betaalbaar.
Maar buiten in de zon (laatst de grasmat moeten opmeten), dan zie je het rode puntje niet (of je moet iemand vragen daar te gaan staan met een zwart plankje ofzo). Maar over 15m, kon ik zelf niks.
Maar goed, ik werk vooral binnen en kortere stukken.
Nooit idee gehad wat te missen...
Erg tevreden mee!
Ik heb al een tijd die Bosch GLM40 voor ongeveer 80 euro. Werkt top. Rood puntje. BLIEB. En je weet t exact.
Maar buiten in de zon (laatst de grasmat moeten opmeten), dan zie je het rode puntje niet (of je moet iemand vragen daar te gaan staan met een zwart plankje ofzo). Maar over 15m, kon ik zelf niks.
Erg tevreden mee!
Misschien dus wel waard om 50% extra uit te geven voor een groen puntje.Blomminator schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:13:
@dragonhaertt
Erg tevreden mee!
Dat de meter zelf handig is had ik ook al besloten. Zeker aangezien ik binnen een jaar een huis wil gaan kopen/verbouwen/bouwen is het zeker een nuttige aankoop.
@assje Ik heb zelf systainers voor de (elektrische) gereedschappen die daarin geleverd kunnen worden, en twee Parat koffers met handgereedschap. De meeste ruimte wordt echter ingenomen door een hele berg eurokratten. Stapelbaar, afsluitbaar, goedkoop, in verschillende maten te krijgen. Met labeltje erop helemaal duidelijk wat waarin zit (kit, kniestukken e.d. voor water afvoer, PBM, hamers, slijptollen, zaagbladen, schuurpapier, noem het maar op).CuttingStorm schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:55:
Ik was ook aan het kijken naar dergelijke boxen voor handgereedschap.
Er is inderdaad heel veel keuze qua soorten boxen, maar ze hebben de lijnen in 3 sublijnen (Pro/One/Two) opgedeeld die dan weer niet direct met elkaar corresponderen. Dat is ook zo opvallend bij de Praxis, ze bieden dan deze set aan (Two-lijn), maar de losse boxen die ze verkopen komen uit de One-lijn en die komen qua maatvoering niet overeen.
Volgens mij is er binnen de one lijn nu wel een aantal 'vario' boxen waarop weer boxen met een kleinere footprint uit de Two lijn passen.
Ik zou dan nu ook eerder neigen naar een soortgelijke 'toren' uit de Tstak/Pro Stack lijn van DeWalt/Stanley..
Voor assortimentboxen heeft Auer ook betaalbare alternatieven. Really usefull boxes werden eerder in dit topic ook genoemd als goedkoop en veelzijdig alternatief voor eurokratten.
Overigens zou ik niet te zwaar tillen aan stapelbaarheid. Is leuk voor transport, maar buiten dat ben je toch de hele tijd op en af aan het stapelen als je een keer wat nodig hebt.
Ik heb een goedkope (€25 ongeveer) met rode punt. Voor binnen werkt het prima, maar buiten met een beetje zon, of verkeerde kleur ondergrond, is die heel gauw de weg kwijt. Buurman heeft een Bosch GLM (type weet ik niet precies), ook met rode punt, en die kon onder gelijke condities wel nog een meting doen, ook als we zelf niet het puntje zagen.dragonhaertt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:10:
Ook wel iemand van een hoveniersbedrijf langs gehad. Mat even de tuin op met een Sola dingetje, met camera. Werkte supergoed, machinetje in de goede richting wijzen en juiste punt selecteren, en wordt vanzelf gecorrigeerd voor dat je misschien niet helemaal op de goede hoogte ofzo staat. Ook met zon, tot afstanden van zo'n 30 m zonder problemen. Nice. Maar €500+ dus misschien wat overkill voor wat de meeste van ons zouden doen daarmee.
Als je buiten wilt gebruiken, kun je dus beter in een wat duurdere versie investeren, van wat ik er van heb gezien krijg je er echt wel betere resultaten mee.
De afgelopen weken bezig geweest met het verbouwen van de garage.
Laatste projectje was een tafel voor m'n verstekzaag, ik werd het een beetje zat dat ik hem steeds op de grond moest wegzetten.
/f/image/NjcvWWdVTETZUbsDwle7xFpl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uUTf43Jgf8XESxl9i6BJottC.png?f=fotoalbum_large)
De zijplanken lijken op de foto misschien niet helemaal recht, maar alles is perfect uitgelijnd
Uiteraard op lockbare wieltjes, zodat ie lekker mobiel is.
Gebouwd van een oude scheve stellagekast die de vorige bewoners hebben achtergelaten, en een stuk duivenhok
(Plannen komen uit "The Weekend Workshop" course van "Woodworking for Mere Mortals")
Laatste projectje was een tafel voor m'n verstekzaag, ik werd het een beetje zat dat ik hem steeds op de grond moest wegzetten.
/f/image/NjcvWWdVTETZUbsDwle7xFpl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uUTf43Jgf8XESxl9i6BJottC.png?f=fotoalbum_large)
De zijplanken lijken op de foto misschien niet helemaal recht, maar alles is perfect uitgelijnd
Gebouwd van een oude scheve stellagekast die de vorige bewoners hebben achtergelaten, en een stuk duivenhok
(Plannen komen uit "The Weekend Workshop" course van "Woodworking for Mere Mortals")
Iemand hier ervaring met de DUX60 van Makita? En dan met de verschillende opzetstukken? Lijkt heel mooi systeem, op 2x18v, alleen de opzetstukken zijn heel duur, vrijwel zo duur dat je net zo goed aparte apparaten kunt kopen.
Ik dacht dat in de 484 ook iets betere (metalen) onderdelen zaten tov de 481 482. Ik heb de 484 besteld bij de webshop met de te lange levertijdenhenkie196 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 06:19:
[...]
Tenzij je dagelijks er mee werkt, is het onwaarschijnlijk dat je iets gaat merken van de beperkte levensduur van de koolstofborstels. Je accu's zijn waarschijnlijk eerder een limiterende factor voor de levensduur.
Buiten dat zie je vaak dat de brushless versies krachtiger zijn, maar dat is ook gedeeltelijk een ontwerpkeuze (bij Bosch zie je bv. dat een aantal brushless modellen juist minder krachtig waren, om langer op een acculading door te kunnen gaan).
tov de 482 bedoel je?screamhouse schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Ik dacht dat in de 484 ook iets betere (metalen) onderdelen zaten tov de 481. Ik heb de 484 besteld bij de webshop met de te lange levertijden
De 481 is een nog zwaardere versie van de 484
sorry, ik bedoel 482 vs 484. De 481 is een nog zwaardere versie
dat ziet er goed uit! Toeval wil dat ik ook net met mijn zaag station bezig ben, de linker helft is net af :-)Flapperbol schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komend weekend de rechterhelft (wordt identieke werkbank aan die nu links staat) maken

eigenlijk wordt het een compleet redesign van 2/3 van de werkplaats......nieuwe werkbanken etc. zodat er wat meer ruimte komt oa. voor eindelijk een zaagtafel) (Dewalt 7485 is gisteren geleverd...
Post nog wel een plaatje als alles klaar is....
[ Voor 3% gewijzigd door breagor op 26-05-2021 11:28 ]
Ziet er ook erg netjes uit! Krijg meteen wat meer ideeën, want ik moet mijn kolomboor en hamers ook nog netjes wegwerkenbreagor schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:26:
[...]
dat ziet er goed uit! Toeval wil dat ik ook net met mijn zaag station bezig ben, de linker helft is net af :-)
Komend weekend de rechterhelft (wordt identieke werkbank aan die nu links staat) maken
[Afbeelding]
eigenlijk wordt het een compleet redesign van 2/3 van de werkplaats......nieuwe werkbanken etc. zodat er wat meer ruimte komt oa. voor eindelijk een zaagtafel) (Dewalt 7485 is gisteren geleverd....)
Post nog wel een plaatje als alles klaar is....
Wat heb jij trouwens als vloer liggen? Zijn dat van die puzzlestukjes platen?
Die van mij is behoorlijk scheef, dus ik twijfel nog of ik een toplaag wil storten of platen neerleg
Ik heb ruim €240 aan Praxis bonnen liggen waar ik eens wat mee wil doen en vaak koop ik dan een stuk gereedschap wat ik niet zo snel 'zomaar' zou kopen maar ik zit enorm in dubio.
Ik ben geen enorme klusser maar doe wel eea. aan klusjes in huis, moet wel want oud huis en voornamelijk hout/gips. Ik heb al wat Bosch groen machines liggen en eigenlijk bevallen die wel aardig voor mijn frequentie van gebruik.
Tuurlijk ik ken het verschil met Festool, Milwaukee, ect waar ik vaak zat mee gewerkt heb bij mijn vorige werkgever maar voor klusjes in en om het huis voldoet mijn Bosch groen prima.
Ik heb een acccuboor, klopboor, multitool, schuurmachine, slijptol, bouwstofzuiger en een aftandse decoupeerzaag en denk er nu aan om een afkortzaag te kopen want dat mis ik wel eens. Tot corona kon ik de Milwaukee of Metabo bij mijn vorige werkgever lenen maar mijn huidige werkgever heeft dat niet, wel een zaagtafel en Dewalt tafelzaag en nog wat leuk spul in een werkplaats
Iemand nog een aanbeveling, of juist niet voor een afkortzaag bij de Praxis? Ik dacht zelf aan de Bosch PCM 8S omdat ik alles van Bosch heb en de OCD dan een beetje begint te komen
maarja €240 voor een balkje is wellicht iets enthousiast dus een Einhell of een Evolution ook een optie ?
Ik ben geen enorme klusser maar doe wel eea. aan klusjes in huis, moet wel want oud huis en voornamelijk hout/gips. Ik heb al wat Bosch groen machines liggen en eigenlijk bevallen die wel aardig voor mijn frequentie van gebruik.
Tuurlijk ik ken het verschil met Festool, Milwaukee, ect waar ik vaak zat mee gewerkt heb bij mijn vorige werkgever maar voor klusjes in en om het huis voldoet mijn Bosch groen prima.
Ik heb een acccuboor, klopboor, multitool, schuurmachine, slijptol, bouwstofzuiger en een aftandse decoupeerzaag en denk er nu aan om een afkortzaag te kopen want dat mis ik wel eens. Tot corona kon ik de Milwaukee of Metabo bij mijn vorige werkgever lenen maar mijn huidige werkgever heeft dat niet, wel een zaagtafel en Dewalt tafelzaag en nog wat leuk spul in een werkplaats
Iemand nog een aanbeveling, of juist niet voor een afkortzaag bij de Praxis? Ik dacht zelf aan de Bosch PCM 8S omdat ik alles van Bosch heb en de OCD dan een beetje begint te komen
dat zijn inderdaad van die puzzelplaten...van die foam dingen van HMB.....Flapperbol schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:59:
[...]
Ziet er ook erg netjes uit! Krijg meteen wat meer ideeën, want ik moet mijn kolomboor en hamers ook nog netjes wegwerken![]()
Wat heb jij trouwens als vloer liggen? Zijn dat van die puzzlestukjes platen?
Die van mij is behoorlijk scheef, dus ik twijfel nog of ik een toplaag wil storten of platen neerleg
Echter niet geheel tevreden over...als je zware werkbanken/gereedschapskar etc. hebt en je die verplaatst dan gaan die stukjes bol staan etc. Ik had niet zo zuinig moeten zijn en voor PVC puzzelstukken moeten gaan, maar ach er valt voor nu mee te leven.....de huidigen zullen wel ooit in de toekomst (als er weer budget is...voorlopig niet LOL) vervangen gaan worden voor PVC exemplaren......
Heb zelf een simpele groene Bosch "Zamo". Rode laser, en eigenlijk nooit problemen mee. Overdag de diepte van de tuin meten (11,85meterdragonhaertt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:10:
:strip_exif()/f/image/71gBwPhTXsNVFGOApSyM1Sce.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit weekend ook het nut ervaren van soft-start op een slijptol, of meer het gebrek er aan. Heb een Hikoki G23SW2 slijptol van 230mm met diamantschijf, maar de automaat in m'n meterkast klapte steeds om. Zou 2200watt moeten zijn, maar de aanloopstroom was forser. Na wat gegoogle raadde men aan een lang verlengsnoer te gebruiken om de piek te smoren, of aanslingeren (of de meterkast verbouwen naar tragere automaten, maar dat is waanzin, kast is paar jaar oud, laten vervangen bij plaatsen zonnepanelen.) Heb maar snoer&aanslingeren gedaan, en dat werkte (meestal). Klus is gelukt (betonnen balk doorslijpen), maar volgende keer bij zwaardere apparaten maar opletten of de soft-start-feature er op zit...
[ Voor 14% gewijzigd door phYzar op 26-05-2021 14:37 ]
Ik heb al een aantal jaar de GLM50c. Super betrouwbaar, ik laat m best eens vallen en werkt nog steeds.dragonhaertt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:10:
[...]
De bluetooth functie is verassend handig in de feature waarbij je in een foto een paar pijlen tekent, en met bluetooth daar vervolgens de maten bij laat zetten.
De feature die ik het meest handig vind is echter dat je een aantal metingen terug kunt kijken. Je kunt drie metingen doen en ze daarna op papier schrijven, zonder dat je telkens tussendoor moet schrijven.
Wat ik mis: een vermenigvuldigings optie, om snel een oppervlak uit te rekenen. In de categorie: hoeveel verf heb ik nodig voor deze muur. Natuurlijk is dat in je telefoon of uit je hoofd ook zo gepiept, dus het is zeker geen big deal.
Oppervlakte functie zit er gewoon op hoorbig bang schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:09:
Wat ik mis: een vermenigvuldigings optie, om snel een oppervlak uit te rekenen. In de categorie: hoeveel verf heb ik nodig voor deze muur. Natuurlijk is dat in je telefoon of uit je hoofd ook zo gepiept, dus het is zeker geen big deal.
:strip_exif()/f/image/3sMjQSJao2mJU74APzevPeFx.jpg?f=fotoalbum_large)
Fijne tafel, fijne zaag.Flapperbol schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
yt woodworking for mere mortals is een leuk kanaal.
Ik heb dezelfde zaag. Met een makita onderstel erbij, maar als ik ooit nog eens een afkortzaag zou kopen wordt het toch de Bosch GCM 12 GDL. Dan ben ik eindelijk van die trekstangen af die zoveel onnodige ruimte in beslag nemen. Dat is wel een zaag die 2 keer zo duur is, maar de ruimte is ook wat waard. En nog steeds goedkoper dan Festool Kapex.
Had vorig jaar bij mijn zoektocht naar een 230mm slijptol ook soortgelijke verhalen gelezen bij een Hikoki slijptol. Soft-start was voor mij ook een belangrijk punt bij het uitzoeken, niet alleen hier om, maar dan bokt dat ding ook niet zo in je handen als je hem aan zet.phYzar schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:36:
Heb zelf een simpele groene Bosch "Zamo". Rode laser, en eigenlijk nooit problemen mee. Overdag de diepte van de tuin meten (11,85meter) gaat uitstekend, maar ben me niet bewust ervan of felle zon problemen zou geven, dus dat durf ik niet te zeggen.
[Afbeelding]
Dit weekend ook het nut ervaren van soft-start op een slijptol, of meer het gebrek er aan. Heb een Hikoki G23SW2 slijptol van 230mm met diamantschijf, maar de automaat in m'n meterkast klapte steeds om. Zou 2200watt moeten zijn, maar de aanloopstroom was forser. Na wat gegoogle raadde men aan een lang verlengsnoer te gebruiken om de piek te smoren, of aanslingeren (of de meterkast verbouwen naar tragere automaten, maar dat is waanzin, kast is paar jaar oud, laten vervangen bij plaatsen zonnepanelen.) Heb maar snoer&aanslingeren gedaan, en dat werkte (meestal). Klus is gelukt (betonnen balk doorslijpen), maar volgende keer bij zwaardere apparaten maar opletten of de soft-start-feature er op zit...
Had ergens gezien dat iemand een Kapex kap op een Bosch GCM had gezet, en daarmee de stofafzuiging een stuk beter had gemaakt. Beste van beide wereldenloewie1984 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:47:
Fijne tafel, fijne zaag.
yt woodworking for mere mortals is een leuk kanaal.
Ik heb dezelfde zaag. Met een makita onderstel erbij, maar als ik ooit nog eens een afkortzaag zou kopen wordt het toch de Bosch GCM 12 GDL. Dan ben ik eindelijk van die trekstangen af die zoveel onnodige ruimte in beslag nemen. Dat is wel een zaag die 2 keer zo duur is, maar de ruimte is ook wat waard. En nog steeds goedkoper dan Festool Kapex.
Nieuwe freesjes gekocht, mijn eerste oranje.
Na een 50-euro-voor-12 metabo-setje en een paar freesjes van ecotools (en de scharnierfreesjes en gaten freesjes in de LR32-set) mijn eerste goede freesjes.
Het kopieerfreesje in dit setje (https://www.gereedschapce...-8mm-schacht-in-kist.html) is toch net iets te laag voor mijn MDF-platen waardoor ik net een paar mm wegbrand ipv netjes wegrees.
Ff snel op amazon een paar langere kopieerfreesjes besteld....
:strip_exif()/f/image/cC7IL8WlBBJWcgXknLpKURt8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een bakbeest, ik dacht echt een 8mm spantang-as-exemplaartje te hebben besteld... jammer dus dat het een 12mm as is. Ik heb even naar een grotere freesmachine gekeken maar ga hem denk ik toch maar terugsturen
.
De kleine past overigens wel.
Na een 50-euro-voor-12 metabo-setje en een paar freesjes van ecotools (en de scharnierfreesjes en gaten freesjes in de LR32-set) mijn eerste goede freesjes.
Het kopieerfreesje in dit setje (https://www.gereedschapce...-8mm-schacht-in-kist.html) is toch net iets te laag voor mijn MDF-platen waardoor ik net een paar mm wegbrand ipv netjes wegrees.
:strip_exif()/f/image/cC7IL8WlBBJWcgXknLpKURt8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een bakbeest, ik dacht echt een 8mm spantang-as-exemplaartje te hebben besteld... jammer dus dat het een 12mm as is. Ik heb even naar een grotere freesmachine gekeken maar ga hem denk ik toch maar terugsturen
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Ik heb de 484 ook besteld vandaag, levertijden zijn bij veel shops een uitdaging. Heb wel een shop gevonden voor rond de 330 die wel direct kon leveren. Vond ik wel te overzien, maar moet nog afwachten of ze dat ook echt gaan doen. Edit: Even opgezocht, combitools.nl, set voor 329 euro. Vanochtend besteld en nog geen verzendbevestiging..screamhouse schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Ik dacht dat in de 484 ook iets betere (metalen) onderdelen zaten tov de 481 482. Ik heb de 484 besteld bij de webshop met de te lange levertijden
Haha hear hear, heb bij gebruik van mijn bosch bekabelde heggeschaar het verlengsnoer al 3x doorgekniptYucon schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:13:
[...]
M'n heggenschaar doet het na 10 jaar nog prima. Juist bij dit soort apparaten is het heel fijn geen snoer te hebben. Ik zou het toch eens overwegen.
[ Voor 31% gewijzigd door Okasha op 26-05-2021 19:20 ]
Inderdaad. Heb die al vaak gebruikt. Net als inhoud, driehoek, helling. Heerlijk ding.BrZ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:27:
[...]
Oppervlakte functie zit er gewoon op hoor
[Afbeelding]
Mocht je nog echt super kopieerfrezen willen, dan moet je die van ENT met verwisselbare keermessen kopen. Denk alleen niet zo lang verkrijgbaar...Boudewijn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Wat een bakbeest, ik dacht echt een 8mm spantang-as-exemplaartje te hebben besteld... jammer dus dat het een 12mm as is. Ik heb even naar een grotere freesmachine gekeken maar ga hem denk ik toch maar terugsturen.
Deze en/of deze en/of deze. Heb zelf die eerste en dat ding heeft me echter versteld doen staan. Inmiddels al 3,5 maand in gebruik, gok een uur of 2 per week ook werkelijk mee aan het frezen en nog steeds zonder de messen ooit te keren vlijmscherp. Mooie hiervan is dat het hout (berken multiplex) gewoon totaal niet rafelt, waar de Bosch en Festool freesjes (nieuw) echt om te janken zo belabberd zijn. Kost een hele berg, maar als je het vrij regelmatig gebruikt, of gereedschap fetish hebt, is het elke cent waard. Eindresultaat is ook gewoon beduidend beter hiermee
[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 26-05-2021 20:01 ]
Weet iemand of bij de rt0700cx3j ook artikel 122703-7 Trimgeleider zit? Dit is de geleider met asje
Doh!!BrZ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:27:
[...]
Oppervlakte functie zit er gewoon op hoor
[Afbeelding]
Eerlijk waar geen idee waarom ik dacht dat die er niet op zat...
Zit erbijjichem schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:05:
Weet iemand of bij de rt0700cx3j ook artikel 122703-7 Trimgeleider zit? Dit is de geleider met asje
Ik heb hem alleen nog niet gebruikt
supermooi spul maar wat een prijzen. Festool freesjes zal ik niet snel kopen buiten die in de lr32-set. Zij kopen ze ook weer ergens in nml.Twijfels schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:00:
[...]
Mocht je nog echt super kopieerfrezen willen, dan moet je die van ENT met verwisselbare keermessen kopen. Denk alleen niet zo lang verkrijgbaar...
Deze en/of deze en/of deze. Heb zelf die eerste en dat ding heeft me echter versteld doen staan. Inmiddels al 3,5 maand in gebruik, gok een uur of 2 per week ook werkelijk mee aan het frezen en nog steeds zonder de messen ooit te keren vlijmscherp. Mooie hiervan is dat het hout (berken multiplex) gewoon totaal niet rafelt, waar de Bosch en Festool freesjes (nieuw) echt om te janken zo belabberd zijn. Kost een hele berg, maar als je het vrij regelmatig gebruikt, of gereedschap fetish hebt, is het elke cent waard. Eindresultaat is ook gewoon beduidend beter hiermee
Ik wil eerst eens een beetje leren frezen en wat dingen slopen voor ik dat soort duur spul op ga offeren. Ik merkte dat die metabodingen relatief bot uit de doos komen en net te laag zijn voor 18mm MDF. Toen kocht ik ecotools erbij en gisteren las ik er wat reviews over en tsja het is niet duur
Maw: dank voor de tip. Als ik een keer echt iets moois ga doen komen ze er vast wel.
Ja deze met keermessen zijn wel echt een uitzondering qua prijs, de andere freesjes van ENT zitten meer in CMT prijsklasse, ENT levert wel goed spul ook, dus verder het bekijken waard, ze hebben ook een erg breed assortiment.Boudewijn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:43:
[...]
supermooi spul maar wat een prijzen. Festool freesjes zal ik niet snel kopen buiten die in de lr32-set. Zij kopen ze ook weer ergens in nml.
Ik wil eerst eens een beetje leren frezen en wat dingen slopen voor ik dat soort duur spul op ga offeren. Ik merkte dat die metabodingen relatief bot uit de doos komen en net te laag zijn voor 18mm MDF. Toen kocht ik ecotools erbij en gisteren las ik er wat reviews over en tsja het is niet duur. CMT leek me mooie middenklasser. Die grote frees is 45€
Maw: dank voor de tip. Als ik een keer echt iets moois ga doen komen ze er vast wel.
Die met keermessen zijn volgens mij ook meer voor bedrijfsmatig gebruik, keermessen wisselen en door i.p.v. een nieuw freesje á €20 - €50 kopen. Op lange termijn bespaart dat dus weer geld, maar een hobbyist verbruikt een setje keermessen geen eens
bij mij wel: gekocht bij klium.nl.jichem schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:05:
Als ik kijk op de site van Makita, of bij diverse webwinkels, dan staat het er niet bij. Dus hoe het daar zit weet ik niet.
...
Als je er vanaf wilt, wil ik ‘m ook wel overnemen. Ik was net in de markt voor een nieuwe kopieerfrees en mijn bosch lust 12mm frezen.Boudewijn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Wat een bakbeest, ik dacht echt een 8mm spantang-as-exemplaartje te hebben besteld... jammer dus dat het een 12mm as is. Ik heb even naar een grotere freesmachine gekeken maar ga hem denk ik toch maar terugsturen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Op zich prima maar ik kan hem gratis terugsturen naar Amazon, en heb dat daarstraks al aangevraagd. SorryPixeltje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:25:
[...]
Als je er vanaf wilt, wil ik ‘m ook wel overnemen. Ik was net in de markt voor een nieuwe kopieerfrees en mijn bosch lust 12mm frezen.
Bij geen enkele website staat hij er bij en op makita.nl staat hij er bij als optioneel.inhico schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:13:
[...]
bij mij wel: gekocht bij klium.nl.
Als ik kijk op de site van Makita, of bij diverse webwinkels, dan staat het er niet bij. Dus hoe het daar zit weet ik niet.
Maar als ik de reviews lees en filmpjes bekijk heeft iedereen hem wel. Maar mooi dat hij er bij zit.
Iemand ervaring met de rt0700 op een geleiderails gebruiken?
Komende weken zullen er een aantal kasten gemaakt moeten worden en dus een aantal sleuven voor planken er in.
Ik heb wel de accu variant (drt50) op de rails gebruikt om oa. de groeven te frezen voor t-tracks in een werkblad.....dat ging eigenlijk dikke prima....wel natuurlijk de rail adapter gebruikt (https://www.makita.nl/artikel/194579-2.html)jichem schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:16:
[...]
Bij geen enkele website staat hij er bij en op makita.nl staat hij er bij als optioneel.
Maar als ik de reviews lees en filmpjes bekijk heeft iedereen hem wel. Maar mooi dat hij er bij zit.
Iemand ervaring met de rt0700 op een geleiderails gebruiken?
Komende weken zullen er een aantal kasten gemaakt moeten worden en dus een aantal sleuven voor planken er in.
ik heb die adapter nog niet, want ik vind hem echt veel te duur voor 2 stangen en een stukje plastic.breagor schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:38:
[...]
Ik heb wel de accu variant (drt50) op de rails gebruikt om oa. de groeven te frezen voor t-tracks in een werkblad.....dat ging eigenlijk dikke prima....wel natuurlijk de rail adapter gebruikt (https://www.makita.nl/artikel/194579-2.html)
Ben bang dat ik er achteraf spijt van heb.
Maar is het wat?
Frees nu vooral langs de geleiderail, of met de kopieerring erop tussen 2 rails in.
Maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.
pfff dat zijn goede prijzen voor zo'n op het oog simpel ding. Is hij van kunststof?breagor schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:38:
[...]
Ik heb wel de accu variant (drt50) op de rails gebruikt om oa. de groeven te frezen voor t-tracks in een werkblad.....dat ging eigenlijk dikke prima....wel natuurlijk de rail adapter gebruikt (https://www.makita.nl/artikel/194579-2.html)
Ik ga denk ik voor de rt0700cx3j, ik zal hem vrijwel altijd met een stofzuiger gebruiken.
Wel vreemd dat de cx2j maar 20 euro goedkoper is.
is inderdaad van kunstof....de "spijlen" zijn wel van metaal...jichem schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:45:
[...]
pfff dat zijn goede prijzen voor zo'n op het oog simpel ding. Is hij van kunststof?
Ik ga denk ik voor de rt0700cx3j, ik zal hem vrijwel altijd met een stofzuiger gebruiken.
ik doe het meeste rechte groeven werk op de freestafel, dus zo vaak gebruik ik hem niet.FRANQ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:44:
[...]
ik heb die adapter nog niet, want ik vind hem echt veel te duur voor 2 stangen en een stukje plastic.
Ben bang dat ik er achteraf spijt van heb.
Maar is het wat?
Frees nu vooral langs de geleiderail, of met de kopieerring erop tussen 2 rails in.
Maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.
Echter bij grote stukken die niet op de tafel passen zoals dus bijv. laatst met de groeven in een werkblad frezen vond ik wel een prima ding.........het is inderdaad wel wat prijzig, maar dat is helaas veel gereedschap
Ik heb de geleider ook, ik heb er destijds rond de € 35,- voor betaald. Werkt inderdaad prima, afmeten is wel minder makkelijk dan met de inval zaag.jichem schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:45:
[...]
pfff dat zijn goede prijzen voor zo'n op het oog simpel ding. Is hij van kunststof?
De prijzen op Makita.nl zijn natuurlijk geen enkele referentie voor wat iets kost. De werkelijke prijs ligt er altijd onder, meestal ver.
Bij de DRT50ZJX2 zit hij inderdaad wel, ik heb hem zelf overigens nog nooit gebruikt.jichem schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:05:
Ook een geleiderails-adapter lijkt me overbodig voor een frees met ronde bodem. Ik gebruikt mijn rails gewoon als straight-edge om tegenaan te houden en dan een rechte lijn te frezen. Geen idee waarom ik die in een rails zou moeten drukken. Je bent het voordeel van strak langs de splinterstrip frezen toch al kwijt.
Overigens heb ik de accu versie wel vaak even snel zonder stofzuiger gebruikt, dus ik ben wel blij dat er geen snoer aan zit.
Na diverse reviews en getwijfel over de bedrade of accu versie toch voor de accu gegaan.jichem schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:45:
[...]
De bewegingsvrijheid in diverse reviews zag ik toch als fikse meerwaarde
Het prijsverschil tussen de cx2 en 3 was bij accu versie groter, maar de extra hoek opzetstuk kost los een klap meer en heb er vast wel enkele klusjes voor denk ik 😉
Ik vind 46 euro een hoop geld voor een dergelijke geleider, misschien toch maar gewoon langs een lat frezen.Nivado schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Ik heb de geleider ook, ik heb er destijds rond de € 35,- voor betaald. Werkt inderdaad prima, afmeten is wel minder makkelijk dan met de inval zaag.
De prijzen op Makita.nl zijn natuurlijk geen enkele referentie voor wat iets kost. De werkelijke prijs ligt er altijd onder, meestal ver.
Ik denk inderdaad dat ik het ook bij een lat hou, dit vind ik zonde voor de 1 of 2 keer dat ik hem gebruik.dragonhaertt schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Bij de DRT50ZJX2 zit hij inderdaad wel, ik heb hem zelf overigens nog nooit gebruikt.
Ook een geleiderails-adapter lijkt me overbodig voor een frees met ronde bodem. Ik gebruikt mijn rails gewoon als straight-edge om tegenaan te houden en dan een rechte lijn te frezen. Geen idee waarom ik die in een rails zou moeten drukken. Je bent het voordeel van strak langs de splinterstrip frezen toch al kwijt.
Overigens heb ik de accu versie wel vaak even snel zonder stofzuiger gebruikt, dus ik ben wel blij dat er geen snoer aan zit.
(helaas heb ik geen luxe van een grote schuur/garage dus voor mij is aan de stofzuiger echt cruciaal!)
Ik denk als je hem ook zonder stofzuiger gebruikt dat dat inderdaad scheelt, die luxe heb ik helaas niet.Jeweetje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Na diverse reviews en getwijfel over de bedrade of accu versie toch voor de accu gegaan.
De bewegingsvrijheid in diverse reviews zag ik toch als fikse meerwaarde
Het prijsverschil tussen de cx2 en 3 was bij accu versie groter, maar de extra hoek opzetstuk kost los een klap meer en heb er vast wel enkele klusjes voor denk ik 😉
Overigens vermoed ik die off centre voet nooit te gaan gebruiken. Maarja voor slechts 20 euro....
CMT maakt ze ook met verwisselbare messen.Twijfels schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:00:
[...]
Mocht je nog echt super kopieerfrezen willen, dan moet je die van ENT met verwisselbare keermessen kopen. Denk alleen niet zo lang verkrijgbaar...
Zelf gebruik ik graag spiraalbits. Maar ik zie dat CMT geen 8mm flush-trim spiraalbit maakt
Alleen 6mm en 12mm.
Heeft iemand nog een aanrader voor een goede 8mm flush-trim spiraalbit? (liefste up/down, maar alleen down kan ook.)
Toch nog een vraagje over de Makita accutol heren, de DHP serie.
Ik ben dus voor de DHP484 gegaan, mede omdat deze brushless is. Kost rond de 330 euro in de RTJ versie met 2x 5AH accus. Nu zag ik echter dat de 481 maar 18 euro duurder is bij dezelfde shop (ook de RTJ versie). Deze is slagje groter en heeft iets zwaardere specs. Vooral het aandraaimoment is fors hoger tov de 484:
484: 30 zacht en 54 hard Nm
481: 60 zacht en 115 hard Nm
Betekent dit nu dat het MINIMALE nm koppel 60 is voor de 481? Of is het maximale koppel in stand zacht 60 en kun je nog steeds trapsgewijs naar het laagste koppel verstellen? Want je gebruikt hem voor 10+cm schroeven in een blok hout, maar ook natuurlijk voor kleine schroefjes in een IKEA kastje. De vraag is nu, gaat de 484 retour om voor een 15 euro bump de 481 te kopen
Cap boren in hout is 76mm ipv 38mm.
De 481 heeft vooral dan als voordeel het handvat wat je kunt monteren.
Ik ben dus voor de DHP484 gegaan, mede omdat deze brushless is. Kost rond de 330 euro in de RTJ versie met 2x 5AH accus. Nu zag ik echter dat de 481 maar 18 euro duurder is bij dezelfde shop (ook de RTJ versie). Deze is slagje groter en heeft iets zwaardere specs. Vooral het aandraaimoment is fors hoger tov de 484:
484: 30 zacht en 54 hard Nm
481: 60 zacht en 115 hard Nm
Betekent dit nu dat het MINIMALE nm koppel 60 is voor de 481? Of is het maximale koppel in stand zacht 60 en kun je nog steeds trapsgewijs naar het laagste koppel verstellen? Want je gebruikt hem voor 10+cm schroeven in een blok hout, maar ook natuurlijk voor kleine schroefjes in een IKEA kastje. De vraag is nu, gaat de 484 retour om voor een 15 euro bump de 481 te kopen
De 481 heeft vooral dan als voordeel het handvat wat je kunt monteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Okasha op 27-05-2021 10:53 ]
De 481 is echt veel groter en lomper dan de 484. Scheelt bijna een kilo, wat echt niet meer fijn is voor de meeste klusjes.
Met de 481 heb je ook gewoon een ring waarmee je koppelstanden kan instellen, dus je kan er inderdaad ook kleine schroefjes mee indraaien. Als deze op het booricoontje staat kan je dan tot die theoretische maximale waarden gaan.
115Nm is echt heel veel (een gewicht van 11.5kg op een afstand van 1 meter van de boorkop kan dat ding optillen). Maar de machine is inderdaad ook veel zwaarder.
115Nm is echt heel veel (een gewicht van 11.5kg op een afstand van 1 meter van de boorkop kan dat ding optillen). Maar de machine is inderdaad ook veel zwaarder.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).