Eigenlijk snap ik daar de ballen niet van; winkelhaken verkopen die niet haaks zijn...Twijfels schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:11:
[...]
Mja ik ben normaal gesproken fan van Sola, maar niet voor winkelhaken. Heb de SRC, 200 en 400mm lengte en die zijn toch beide helaas niet haaks, de 400 erger dan de 200. Zou persoonlijk dus nooit weer een winkelhaak kopen van Sola. Reviews op Amazon zijn ook niet allemaal super erover.
Als het echt haaks moet zijn pak ik een Facom precisie winkelhaak, maar daar zitten weer geen maataanduidingen op. Ben ook nog wel in de markt voor goede winkelhaken dus hoop dat iemand nog goede aanraders heeft. Vooralsnog zijn m'n winkelhaken van Aliexpress nog het meest nauwkeurig gebleken, netjes uit 1 stuk gefreesd.
Woodpeckers leek me wel leuk, maar eerste kwartaal 2022 weer beschikbaar, ja dááágHeb ook al een keer een veel te dure Taiga Tools haakse aanslag gehad, €120 en daarvoor krijg je ook geen kwaliteitscontrole want dat ding was scheef als een hoepel..
Jup hier ook problemen met een Sola winkelhaak (geen idee welke). Laatste tijd was ik bezig met wat werkstukken die behoorlijk precies moesten zijn, en iedere keer na zagen/lijmen was het niet haaks. Maar het was wel haaks afgetekend e.d.. Dus ik pak m'n Sola erbij, en teken een lijn haaks, en draai m'n Sola om en leg hem tegen die getekende lijn aan, en ik zie over 20CM 1mm afwijkingTwijfels schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:11:
[...]
Mja ik ben normaal gesproken fan van Sola, maar niet voor winkelhaken. Heb de SRC, 200 en 400mm lengte en die zijn toch beide helaas niet haaks, de 400 erger dan de 200. Zou persoonlijk dus nooit weer een winkelhaak kopen van Sola. Reviews op Amazon zijn ook niet allemaal super erover.
Als het echt haaks moet zijn pak ik een Facom precisie winkelhaak, maar daar zitten weer geen maataanduidingen op. Ben ook nog wel in de markt voor goede winkelhaken dus hoop dat iemand nog goede aanraders heeft. Vooralsnog zijn m'n winkelhaken van Aliexpress nog het meest nauwkeurig gebleken, netjes uit 1 stuk gefreesd.
Woodpeckers leek me wel leuk, maar eerste kwartaal 2022 weer beschikbaar, ja dááágHeb ook al een keer een veel te dure Taiga Tools haakse aanslag gehad, €120 en daarvoor krijg je ook geen kwaliteitscontrole want dat ding was scheef als een hoepel..

M'n Gamma Sencsys blokhaak is nauwkeuriger...
Dus nu in de markt voor een goeie winkelhaak, ik zit ook al met een schuin oog naar een paar DIN 875/00 haarwinkelhaken te kijken.
Ik ben ook nog in de markt voor een goede schrijfhaak.
Ik had er 1 gekregen van Wolfcraft, maar dat ding is zo brak...
Over het metaal is een soort van coating aangebracht, dat laat op sommige stukken los waardoor je geen consistente lijnen kan trekken.
Ik had er ook een paar van 'Vogel' gezien, zien er erg mooi uit maar kan verder geen reviews vinden.
Wat budget betreft; ik wil zelf rond de 25-30 euro blijven. Die dingen van 120 euro zijn leuk, alleen niet voor mij als DHZ-er.
Ik had er 1 gekregen van Wolfcraft, maar dat ding is zo brak...
Over het metaal is een soort van coating aangebracht, dat laat op sommige stukken los waardoor je geen consistente lijnen kan trekken.
Ik had er ook een paar van 'Vogel' gezien, zien er erg mooi uit maar kan verder geen reviews vinden.
Wat budget betreft; ik wil zelf rond de 25-30 euro blijven. Die dingen van 120 euro zijn leuk, alleen niet voor mij als DHZ-er.
Die heb ik ook. Fijn ding, als je er goed mee leert werken.
Erger me wel rot aan het kleine 'inhammetje' op de hoek waardoor je daar altijd krom aftekent
Procore is een nieuwer en verbeterd model, ze passen allebei.crimby schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:32:
Even kleine vraag maar wat is het verschil tussen de Bosch GBA 18V 4.0Ah en de Bosch ProCore 18V 4.0Ah?
Die GBA krijg je gratis bij de aanschaf van een 18V machine (via Bosch actie), maar als ik nu een nieuwe extra koop welke moet ik dan hebben?
Ik heb een speedsquare (swanson) voor lomp werk, een 30cm starrett haak als eerst gekochte haak...
En daarna een verstelbare starrett set gekocht van 30cm, met hoek meting en cirkel-centreer ding. Handig maar 30cm is wat kort, dus ook een 60cm model gekocht. Niet goedkoop wel wel zo gruwelijk fijn. Consistent kunnen aftekenen is handig, door aan de onderkant van de verstelbare modellen te tekenen. Kraspen en 0.5mm Rotring erbij helpt ook.
En daarna een verstelbare starrett set gekocht van 30cm, met hoek meting en cirkel-centreer ding. Handig maar 30cm is wat kort, dus ook een 60cm model gekocht. Niet goedkoop wel wel zo gruwelijk fijn. Consistent kunnen aftekenen is handig, door aan de onderkant van de verstelbare modellen te tekenen. Kraspen en 0.5mm Rotring erbij helpt ook.
Post verplaatst naar --Erik-- in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"
[ Voor 80% gewijzigd door --Erik-- op 30-04-2021 09:26 ]
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Oh! ik zie een Starrett K53M-200-S voor iets minder dan 6,5 euro! Gratis verzending voor Prime leden.Boudewijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 02:05:
Ik heb een speedsquare (swanson) voor lomp werk, een 30cm starrett haak als eerst gekochte haak...
De Starrett K53M-350-S voor iets minder dan 16,5 euro!
Ik ga dat het eens wagen op de 200, en als dat wat is, de 350.
Dan ken je dit topic zeker nog niet:--Erik-- schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:16:
Het hoort eigenlijk thuis in het kortingscode-topic, maar deze is specifiek voor gereedschap dus plaats ik 'm hier. Alleen vandaag nog geldig bij Toolstation: 15 euro korting bij besteding vanaf 75 euro
***members only***
(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Ik heb die speedsquare ook, handig ding. Hoezo gebruik je hem alleen voor lomp werk? In mijn geval is het mijn enige haak die haaks is, zelfs na een paar keer vallen. Dus lomp of fijn, haaks is haaksBoudewijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 02:05:
aftekenen op de mm is hij minder goed incheckdiz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:34:
[...]
Ik heb die speedsquare ook, handig ding. Hoezo gebruik je hem alleen voor lomp werk? In mijn geval is het mijn enige haak die haaks is, zelfs na een paar keer vallen. Dus lomp of fijn, haaks is haaks
Daar gebruik ik dus deze voor
https://www.baptist.nl/m/...telbare-winkelhaak-300-mm
Die 7 euro starrett is prima maar sinds ik bovenstaande heb gebruik ik die zelden meer

Dat klopt, nauwkeurig aftekenen is niet het sterkste punt van de speedsquare, daar lijkt die starret meer geschikt voor te zijn! (that pricetag thoughBoudewijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:36:
[...]
aftekenen op de mm is hij minder goed in
Daar gebruik ik dus deze voor
https://www.baptist.nl/m/...telbare-winkelhaak-300-mm
Die 7 euro starrett is prima maar sinds ik bovenstaande heb gebruik ik die zelden meer
Ach ja geld is rond met een reden. Je koopt zo'n ding 1x (en een 60cm dus daarnacheckdiz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:42:
[...]
Dat klopt, nauwkeurig aftekenen is niet het sterkste punt van de speedsquare, daar lijkt die starret meer geschikt voor te zijn! (that pricetag though)

Een gemiddeld projectje kost ook zoiets.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2021 09:44 ]
Ik kan me voorstellen dat als je hem als (semi-)prof wilt gebruiken, je de centen ervoor uit wilt geven.Boudewijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:43:
[...]
Ach ja geld is rond met een reden. Je koopt zo'n ding 1x (en een 60cm dus daarna) en je hebt er je leven lang plezier van. Twee avondjes zuipen en je bent het ook kwijt.
Een gemiddeld projectje kost ook zoiets.
Maar als DHZ-er vind ik dit toch best wel veel haha.
Volgens mij is m'n GBH-28DVF het enige aan gereedschap wat ik heb wat in die buurt komt qua prijs hahaha.
De rest van m'n blauwe 18V lijn zit daar in elk geval onder.
Nou ik ben gewoon hobbybobprutser eerste klas. Juist daarom wil ik gereedschap dat mij helpt.
Maar wellicht wat offtopic.
Maar wellicht wat offtopic.
Ik ben van plan de Bosch GSR 12v. 35 FC aan te schaffen. Deze wordt verkocht door amazon.nl voor €114,44 met L-boxx.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik heb reeds de GSR 12v. 15 FC, met 3 accu's, lader en die verwisselbare hulpstukken, maar ik wil er wel zo'n machientje bij. Deze (15 FC) zit in een gewone koffer, niet in een L-boxx.
Nu vraag ik mij af bij die nieuwe L-boxx; zit hier een inlay in of ligt de machine los in deze box.
Ik heb reeds de GSR 12v. 15 FC, met 3 accu's, lader en die verwisselbare hulpstukken, maar ik wil er wel zo'n machientje bij. Deze (15 FC) zit in een gewone koffer, niet in een L-boxx.
Nu vraag ik mij af bij die nieuwe L-boxx; zit hier een inlay in of ligt de machine los in deze box.
[ Voor 3% gewijzigd door Sa.Tan op 30-04-2021 15:25 ]
Hij ligt nooit los in de L-boxx, er zit altijd een inlay bij. Vraag is even welke, want er zijn er meerdere maar grote kans dat ten minste de uitsparingen voor de hulpstukken er bij zitten. Dat is standaard volgens mij.Sa.Tan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:22:
Ik ben van plan de Bosch GSR 12v. 35 FC aan te schaffen. Deze wordt verkocht door amazon.nl voor €114,44 met L-boxx.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Heb die machine zelf niet, maar volgens mij zit er altijd een inlay in een L-boxx (tenzij je een lege box koopt).Sa.Tan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:22:
Denk dat hier 2 halve inlays in zitten:
- Of 2x deze
- Of zoiets
In het laatste geval koop je gewoon een halve inlay erbij en kun je 2 machientjes kwijt
Je kan er even een mailtje naar de verkoper aan wagen, maar vanuit Bosch worden ze altijd met inlay geleverd.Sa.Tan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:22:
De 10,8v/12v lijn en de meetinstrumenten lijn meestal met 2 kleine geleverd. De overige 18v etc lijn met 1.
Excuses voor mijn grammatica.
Toevallig deze week een gdx 18-200 besteld in een l-boxx en daar zitten ook 2 halve inlays in.BoomSlang schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:44:
[...]
Je kan er even een mailtje naar de verkoper aan wagen, maar vanuit Bosch worden ze altijd met inlay geleverd.
De 10,8v/12v lijn en de meetinstrumenten lijn meestal met 2 kleine geleverd. De overige 18v etc lijn met 1.
Een halve inlay voor een gsr 18-55 zou voor mij nu wel handig zijn. Dan kan die erbij in de boxx
Daarom zeg ik ook meestalFuel_80 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:38:
[...]
Toevallig deze week een gdx 18-200 besteld in een l-boxx en daar zitten ook 2 halve inlays in.![]()
Een halve inlay voor een gsr 18-55 zou voor mij nu wel handig zijn. Dan kan die erbij in de boxx
Excuses voor mijn grammatica.
Winkelhaken teken ik altijd twee maal af op een plank, je ziet dan gelijk of deze niet haaks is of wel en je kent de afwijking (wat handig is voordat je 'm retourneert - de rechte lijn loopt de twee schuine). Ook handig als je alleen even een zaag bij de hand hebt die ook 90 graden zou moeten aftekenen (wat ze nooit doen). \|/
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik was vanmiddag toevallig bij Baptist, en toen maar gelijk een nieuwe winkelhaak gehaald deze is gelukkig wel perfect recht/haaks!Remy!!!! schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:34:
[...]
Jup hier ook problemen met een Sola winkelhaak (geen idee welke). Laatste tijd was ik bezig met wat werkstukken die behoorlijk precies moesten zijn, en iedere keer na zagen/lijmen was het niet haaks. Maar het was wel haaks afgetekend e.d.. Dus ik pak m'n Sola erbij, en teken een lijn haaks, en draai m'n Sola om en leg hem tegen die getekende lijn aan, en ik zie over 20CM 1mm afwijking![]()
M'n Gamma Sencsys blokhaak is nauwkeuriger...
Dus nu in de markt voor een goeie winkelhaak, ik zit ook al met een schuin oog naar een paar DIN 875/00 haarwinkelhaken te kijken.
Tevens nog een nieuwe zaag en een Microjig GRR-Ripper gehaald.
:strip_exif()/f/image/6halQ3v9fzrOyGqPFJOCluYy.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens een tijdje bezig geweest om m'n zaagtafel (Dewalt DW745) weer goed haaks af te stellen, om er vervolgens achter te komen dat het tafelblad niet meer recht is. Dit is helaas een bekend probleem bij zaagtafels met een aluminium tafelblad waarbij de zaag direct vastzit aan het tafelblad. Na een X aantal jaar gaat dat doorbuigen...
Dus nu in de markt voor een nieuwe zaagtafel, maar deze keer wel met een gietijzer tafelblad. Qua budget zit ik te kijken richting de €700á1500, en ik heb deze al gevonden:
- AXMINSTER CRAFT AC254TS
- AXMINSTER TRADE AT254SB
- LUMBERJACK TS1800
- HBM 2200
- HBM 1600
- HBM 600
Een aantal eisen vanuit mijn kant:
- Minimale zaagdiepte 70mm
- Dado mogelijkheid zou fijn zijn, al kan dat misschien nog wel lastig worden in EU
Net mijn 2e bosch accu binnen gekregen en gelijk mijn nieuwe oplader geprobeerd. Dat is een Bosch GAL 1880CV lader.
Als ik de accu oplaad, dan maakt de lader best wel wat herrie. Is dat normaal? Is het een actieve koeler/ventilator? Nu kwam deze met wat krasjes (zie posts hierboven). Is het geluid normaal?
Als ik de accu oplaad, dan maakt de lader best wel wat herrie. Is dat normaal? Is het een actieve koeler/ventilator? Nu kwam deze met wat krasjes (zie posts hierboven). Is het geluid normaal?
Jep is normaal, inderdaad vanwege de koelingcrimby schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:02:
Net mijn 2e bosch accu binnen gekregen en gelijk mijn nieuwe oplader geprobeerd. Dat is een Bosch GAL 1880CV lader.
[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 30-04-2021 21:42 ]
Twijfel om last minute nog een GKS 18v-57G te kopen om nog een gratis accu te kunnen claimen, ondanks dat ik nog geen accute noodzaak heb voor een cirkelzaag.
Cirkelzaag vs. invalzaag heb ik me goed in verdiept (en die discussie wil ik ook niet opnieuw aanslingeren
), en de GKS lijkt me een prima compromis: gebruiken op een rail, maar juist ook goed te gebruiken zonder, plus de vrijheid om zonder snoer te werken.
Invallen verwacht ik in de toekomst ook niet nodig te hebben (zeg ik nu...), en bv een GKT is eigenlijk ver boven mijn thuisklusbudget. Scheppach en parkside zijn ook voorbij gekomen, maar voor mijn gevoel is dat kwalitatief minder dan Bosch.
Als ik nog 2 uur twijfel hoef ik hem in ieder geval niet meer voor de accu actie te kopen
Cirkelzaag vs. invalzaag heb ik me goed in verdiept (en die discussie wil ik ook niet opnieuw aanslingeren
Invallen verwacht ik in de toekomst ook niet nodig te hebben (zeg ik nu...), en bv een GKT is eigenlijk ver boven mijn thuisklusbudget. Scheppach en parkside zijn ook voorbij gekomen, maar voor mijn gevoel is dat kwalitatief minder dan Bosch.
Als ik nog 2 uur twijfel hoef ik hem in ieder geval niet meer voor de accu actie te kopen
En besloten? Ben wel benieuwd hoe die bevalt!Basfr schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:00:
Twijfel om last minute nog een GKS 18v-57G te kopen om nog een gratis accu te kunnen claimen, ondanks dat ik nog geen accute noodzaak heb voor een cirkelzaag.
Cirkelzaag vs. invalzaag heb ik me goed in verdiept (en die discussie wil ik ook niet opnieuw aanslingeren), en de GKS lijkt me een prima compromis: gebruiken op een rail, maar juist ook goed te gebruiken zonder, plus de vrijheid om zonder snoer te werken.
Ik zat ook nog even te twijfelen om een setje te halen, de gsr55 met 3 x 4,0mAh procore en dan dus nog een vierde via de bosch site. Redelijk geprijsd op amazon voor zo'n 250 maar echt nodig heb ik het niet. Dus toch maar even geld in de zak gehouden voor iets dat wel nodig is, of binnenkort vervangen gaat worden.Basfr schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:00:
Cirkelzaag vs. invalzaag heb ik me goed in verdiept (en die discussie wil ik ook niet opnieuw aanslingeren), en de GKS lijkt me een prima compromis: gebruiken op een rail, maar juist ook goed te gebruiken zonder, plus de vrijheid om zonder snoer te werken.
Cirkelzaag gebruik ik weinig, ik heb een 12V versie en die volstaat die sporadische keer dat ik het gebruik.
Misschien bij de volgende actie
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
En volgens mij is de set die je noemt geenrockhopper schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:55:
[...]
Ik zat ook nog even te twijfelen om een setje te halen, de gsr55 met 3 x 4,0mAh procore en dan dus nog een vierde via de bosch site. Redelijk geprijsd op amazon voor zo'n 250 maar echt nodig heb ik het niet. Dus toch maar even geld in de zak gehouden voor iets dat wel nodig is, of binnenkort vervangen gaat worden.
Cirkelzaag gebruik ik weinig, ik heb een 12V versie en die volstaat die sporadische keer dat ik het gebruik.
Misschien bij de volgende actie
onderdeel van de actie (gsr18-55, 3x procore, l-case). Althans mijn set bij toolstation niet
Nee, heb nog 45 minuten om te twijfelencrimby schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:50:
[...]
En besloten? Ben wel benieuwd hoe die bevalt!
Aangezien ik nog geen echte use case heb denk ik dat ik dat ik maar even langer twijfel. Misschien wordt het ook wel een Scheppach + GKS 190. Is onderhand net zo duur als een 18v-57G incl rail. We shall see...
Dat is typisch, ik heb toevallig vandaag de versie met 2 accu's en 4 stukken binnen gekregen. Deze zat in een L-boxx met inlay waarin apparaat, hulpstukken, extra accu en lader passen, en dan is er nog een rechthoekig stukje over waar je bitjes oid in kwijt kan.Sa.Tan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:39:
@Pixeltje @Basfr @boomslang
Bedankt voor de informatie, even mail verstuurd over de inlay, antwoord gekregen dat deze (al is het zonder alle opzetstukken, accu's en acculader) 2 halve inlay's voor de complete set wordt geleverd.
De bestelling is geplaatst.
:strip_exif()/f/image/6cFq8dZSXMgQYeUdgMz2u3Jn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IGhZtEqJF8PJKikcgQxsc1Wy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/58FpHsiTU5l82Y0cW4Ks31bX.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de vorige post ging ik nog eens goed kijken, en het zijn inderdaad twee halve inlays....
[ Voor 47% gewijzigd door gwystyl op 01-05-2021 07:45 ]
Kan hier wel wat over vertellen. Ik heb pas een Axminster Craft AC216TS gehaald, bewust de kleine vanwege de beperkte ruimte - achteraf een goede keuze. Ik vind het ontzettend prettig dat het hij niet zoveel herrie maakt vanwege de inductiemotor, verder is een nieuwe machine gewoon fijn vanwege de features.Remy!!!! schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:12:
[...]
Ik was vanmiddag toevallig bij Baptist, en toen maar gelijk een nieuwe winkelhaak gehaald deze is gelukkig wel perfect recht/haaks!
Tevens nog een nieuwe zaag en een Microjig GRR-Ripper gehaald.
[Afbeelding]
Vervolgens een tijdje bezig geweest om m'n zaagtafel (Dewalt DW745) weer goed haaks af te stellen, om er vervolgens achter te komen dat het tafelblad niet meer recht is. Dit is helaas een bekend probleem bij zaagtafels met een aluminium tafelblad waarbij de zaag direct vastzit aan het tafelblad. Na een X aantal jaar gaat dat doorbuigen...
Dus nu in de markt voor een nieuwe zaagtafel, maar deze keer wel met een gietijzer tafelblad. Qua budget zit ik te kijken richting de €700á1500, en ik heb deze al gevonden:
- AXMINSTER CRAFT AC254TS
- AXMINSTER TRADE AT254SB
- LUMBERJACK TS1800
- HBM 2200
- HBM 1600
- HBM 600
Een aantal eisen vanuit mijn kant:
- Minimale zaagdiepte 70mm
- Dado mogelijkheid zou fijn zijn, al kan dat misschien nog wel lastig worden in EU
Nadeel is dat de afwerking matig is. De boel wordt gemaakt in China en ik verwacht dat het bij HBM / Axminster hetzelfde is. Je moet het dus hebben van support. Die is bij Axminster erg goed, alleen zitten ze in de UK dus lastiger met verzenden. HBM hoor ik slechte verhalen over de support, maar heb ik zelf geen ervaringen mee.
Je krijgt uiteindelijk waarvoor je betaald, mijn gietijzeren tafel is niet 100% vlak maar het zal 0.15mm schelen, dat is voor houtbewerking meer dan voldoende - en beter ga je het niet zomaar vinden gok ik. De mindere kwaliteit zit vooral in de afwerking zoals de schroefjes, boorgaten, hoe makkelijk je de boel kan uitlijnen, etc. Uiteindelijk zijn dat kleine dingetjes en werkt mijn zaagtafel perfect, mooi 90 graden zagen, netjes parallel, etc. Ben er dus tevreden zijn en wil je echt iets moois wat uit europa komt, dan ga je naar iets van >3000 euro
Als je dado's wil maken, zou ik overigens een groefblad van CMT aanraden. Moet je meerdere passen (gaat tot 6mm) maken, maar het lijkt mij wel veiliger.
Naar dat model heb ik ook nog even gekeken, maar ik heb geen zin om in te leveren qua zaagcapaciteit. Maar qua prijs/kwaliteit lijkt mij dat wel echt een ideale machine voor velen.TheJVH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:39:
[...]
Kan hier wel wat over vertellen. Ik heb pas een Axminster Craft AC216TS gehaald, bewust de kleine vanwege de beperkte ruimte - achteraf een goede keuze. Ik vind het ontzettend prettig dat het hij niet zoveel herrie maakt vanwege de inductiemotor, verder is een nieuwe machine gewoon fijn vanwege de features.
Ja dat is ook een beetje mijn zorgpunt, voor 700á1500 ga je geen perfecte machine vinden.Nadeel is dat de afwerking matig is. De boel wordt gemaakt in China en ik verwacht dat het bij HBM / Axminster hetzelfde is. Je moet het dus hebben van support. Die is bij Axminster erg goed, alleen zitten ze in de UK dus lastiger met verzenden. HBM hoor ik slechte verhalen over de support, maar heb ik zelf geen ervaringen mee.
Ondertussen zit ik ook al met een schuin oog naar diverse Jet machines te kijken van >€2000. Ik gebruik het voor m'n werk, en ik wil nu gewoon goed spul in plaats van toch kleine afwijkingen hier en daar of slechte afwerking. Maar waar houdt het op? Want de stap van €1500 naar €2200 is ook weer niet extreem groot (en ik kan de BTW terugvragen), maar de stap van €2200 naar €3000 valt ook wel weer mee, maar zo kan je door blijven gaanJe krijgt uiteindelijk waarvoor je betaald, mijn gietijzeren tafel is niet 100% vlak maar het zal 0.15mm schelen, dat is voor houtbewerking meer dan voldoende - en beter ga je het niet zomaar vinden gok ik. De mindere kwaliteit zit vooral in de afwerking zoals de schroefjes, boorgaten, hoe makkelijk je de boel kan uitlijnen, etc. Uiteindelijk zijn dat kleine dingetjes en werkt mijn zaagtafel perfect, mooi 90 graden zagen, netjes parallel, etc. Ben er dus tevreden zijn en wil je echt iets moois wat uit europa komt, dan ga je naar iets van >3000 euro. De markt voor de hobbyist is gewoon klein en de europese machines zijn vooral voor bedrijven gemaakt.

Dus nu op zoek naar een leuk model die wel fatsoenlijk is, maar niet direct de hoofdprijs kost.
Bedankt voor de tip!Als je dado's wil maken, zou ik overigens een groefblad van CMT aanraden. Moet je meerdere passen (gaat tot 6mm) maken, maar het lijkt mij wel veiliger.
Verkeerde topic
[ Voor 94% gewijzigd door Ypuh op 01-05-2021 00:24 ]
Pssst! Verkeerde topicYpuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:12:
Beursnieuws van wat schijnt een kenner; het kan vriezen of het kan dooien. Kan me verder wel helemaal vinden in zijn uitspraken, ook al word je er niet direct iets wijzer van.
"Beursgoeroe Gary Shilling ziet uiteindelijk zware crash voor aandelen en crypto’s: maar euforie kan nog even aanhouden"
Tja, naar mijn idee heb je 2 keuzes: Koop een "budgetmodel" waarvan je weet dat je het wellicht over 10 jaar wilt vervangen, of koop nu die dure unit en die gaat de rest van je leven mee.Remy!!!! schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:52:
[...]
Naar dat model heb ik ook nog even gekeken, maar ik heb geen zin om in te leveren qua zaagcapaciteit. Maar qua prijs/kwaliteit lijkt mij dat wel echt een ideale machine voor velen.
[...]
Ja dat is ook een beetje mijn zorgpunt, voor 700á1500 ga je geen perfecte machine vinden.
[...]
Ondertussen zit ik ook al met een schuin oog naar diverse Jet machines te kijken van >€2000. Ik gebruik het voor m'n werk, en ik wil nu gewoon goed spul in plaats van toch kleine afwijkingen hier en daar of slechte afwerking. Maar waar houdt het op? Want de stap van €1500 naar €2200 is ook weer niet extreem groot (en ik kan de BTW terugvragen), maar de stap van €2200 naar €3000 valt ook wel weer mee, maar zo kan je door blijven gaan![]()
Dus nu op zoek naar een leuk model die wel fatsoenlijk is, maar niet direct de hoofdprijs kost.
[...]
Bedankt voor de tip!
Daarmee zeg ik overigens niet dat die Axminster niet een leven mee zou kunnen
Ja dat klopt zeker, maar naar mijn idee zouden er nog een aantal leuke mogelijkheden beschikbaar moeten zijn tussen 'bouw' zaagtafels (zoals de DW745) en bijvoorbeeld een Hammer K3.TheJVH schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 01:22:
[...]
Tja, naar mijn idee heb je 2 keuzes: Koop een "budgetmodel" waarvan je weet dat je het wellicht over 10 jaar wilt vervangen, of koop nu die dure unit en die gaat de rest van je leven mee.
Daarmee zeg ik overigens niet dat die Axminster niet een leven mee zou kunnen.
Maar goed, misschien verwacht ik teveel van bepaalde zagen in mijn budget.
Ondertussen zit ik wel met een schuin oog naar de K3 te kijken... Nu nog de financiën

[ Voor 6% gewijzigd door Remy!!!! op 01-05-2021 02:34 ]
@gwystyl Bedankt voor de foto's, nu weet ik in elk geval hoe het er uit ziet!
Met de hogere bedragen die je noemt kun je kijken naar een Mafell Erika 70 of 85 al naar gelang het prijsniveau of aanbiedingen op het moment dat je rondshopt.Remy!!!! schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:52:
Ja dat is ook een beetje mijn zorgpunt, voor 700á1500 ga je geen perfecte machine vinden.
Ondertussen zit ik ook al met een schuin oog naar diverse Jet machines te kijken van >€2000. Ik gebruik het voor m'n werk, en ik wil nu gewoon goed spul in plaats van toch kleine afwijkingen hier en daar of slechte afwerking. Maar waar houdt het op? Want de stap van €1500 naar €2200 is ook weer niet extreem groot (en ik kan de BTW terugvragen), maar de stap van €2200 naar €3000 valt ook wel weer mee, maar zo kan je door blijven gaan![]()
Ik heb de 85 gehad, hele goede, fijne en nauwkeurige topmachine.
Iets goedkoper is de kleinere Erika 60, die heb ik destijds niet gekozen vanwege de beperktere zaaghoogte.
Uiteindelijk vanwege te weinig gebruiken en een ander project de 85 voor 2K verkocht. Had ik de 60 dan had ik die allicht niet eens de deur uitgedaan.
Helaas zijn de accesoires bij mafell echt schofterig duur, daar verbleekt Festool bij
Succes met de zoektocht
@TheJVH
@Remy!!!!
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Of de nieuwe Festool met sawstop, maar zowel de Festool als Mafell hebben een aluminium blad en geen inductiemotor. Er zit nog wel een verschil tussen de "cabinet saw" en die "contractors saw".
Aangezien de Mafell en Festool een aluminium blad hebben vallen ze voor mij af. Ik geloof/weet zeker dat het hele fijne machines zijn, maar of het blad ook 10 jaar lang goed blijft? Het is wel de bedoeling dat m'n volgende zaagtafel eigenlijk m'n leven/carrière lang mee gaat. En dan komen de financiën weer om de hoek kijken, wat is €3á4000 over 20á30 jaar?
De sawstop mogelijkheid op de Festool is toch wel een erg goed pluspunt, het is jammer dat Sawstop in de EU lastig verkrijgbaar is (en mogelijk ook buiten mijn budget).
De sawstop mogelijkheid op de Festool is toch wel een erg goed pluspunt, het is jammer dat Sawstop in de EU lastig verkrijgbaar is (en mogelijk ook buiten mijn budget).
Anoniem: 235591
Kogel door de kerk, sleutel van de woning ontvangen en het besluit genomen om voor een Bosch lijn te gaan. Offerte de deur uitgestuurd naar Toolmax voor gereedschappen en die valt aanzienlijk goedkoper uit dan klakkeloos online bestellen. Die offerte moet ik vanmiddag of maandag even bevestigen en dan komt het zwikje mijn kant op. Gekozen voor Toolmax omdat die op 20km afstand zitten en ik de lokale markt ook wil steunen.
In de offerte:
Bosch groen accutacker
Bosch blauw laserafstandmeter GLM 30
Bosch blauw GST 18v V-li B decoupeerzaag
Bosch blauw GCL 2-15 lijnlaser
Bosch blauw GKS 18v-57G circelzaag
Bosch blauw GSB 18v-85c accu klopboormachine
Bosch blauw GAS 18v accustofzuiger (kruimerdief)
Bosch blauw GDR 18v-200 slagschroevendraaier
Bosch blauw GBH 2-28F combihamer
Bosch blauw GWS 750 haaks slijpertje
Bosch blauw GAS 12-25PL bouwstofzuiger
Bosch acculader met vier ProCore 4.0Ah accu's
Verder nog kabelhaspels, lijmtangen, bouwlamp, winkelhaak met aanslag, Altrex trap/ladder, Stabila waterpassen (40cm en 180cm), slaglijn, Wera bit setjes, Bosch geleiderail voor de circkelzaag.
En zonet nog een Hultafors Handzaag HBX 22-11 besteld. Misschien dat ik later nog een 7tpi blad erbij bestel. Eerst maar even kijken hoe dit zaagt. En daarbij heb ik ook een Hultafors Rafter Square MRS 18 cm besteld.
In de offerte:
Bosch groen accutacker
Bosch blauw laserafstandmeter GLM 30
Bosch blauw GST 18v V-li B decoupeerzaag
Bosch blauw GCL 2-15 lijnlaser
Bosch blauw GKS 18v-57G circelzaag
Bosch blauw GSB 18v-85c accu klopboormachine
Bosch blauw GAS 18v accustofzuiger (kruimerdief)
Bosch blauw GDR 18v-200 slagschroevendraaier
Bosch blauw GBH 2-28F combihamer
Bosch blauw GWS 750 haaks slijpertje
Bosch blauw GAS 12-25PL bouwstofzuiger
Bosch acculader met vier ProCore 4.0Ah accu's
Verder nog kabelhaspels, lijmtangen, bouwlamp, winkelhaak met aanslag, Altrex trap/ladder, Stabila waterpassen (40cm en 180cm), slaglijn, Wera bit setjes, Bosch geleiderail voor de circkelzaag.
En zonet nog een Hultafors Handzaag HBX 22-11 besteld. Misschien dat ik later nog een 7tpi blad erbij bestel. Eerst maar even kijken hoe dit zaagt. En daarbij heb ik ook een Hultafors Rafter Square MRS 18 cm besteld.
Tja, het blijft hoe dan ook een lastige keuze.Remy!!!! schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:10:
Aangezien de Mafell en Festool een aluminium blad hebben vallen ze voor mij af. Ik geloof/weet zeker dat het hele fijne machines zijn, maar of het blad ook 10 jaar lang goed blijft? Het is wel de bedoeling dat m'n volgende zaagtafel eigenlijk m'n leven/carrière lang mee gaat. En dan komen de financiën weer om de hoek kijken, wat is €3á4000 over 20á30 jaar?
Zelf vorig jaar (hobby waar ik geld mee verdiende) een Bosch GTS 10 XC gekocht, werkte opzich prima maar de mogelijkheden zijn niet bepaald onbeperkt.
Sinds februari eigen werkplaats en de hobby is fulltime werk, toen een Felder K 540 S tweedehands gekocht (zal je mogelijk geen eens kwijt kunnen qua ruimte?). Ook in Barneveld wel in de showroom geweest, kijken naar zowel de Hammer K4 als Felder machines. Zij waren van mening dat de Hammer serie leuk is voor de hobbyist, maar eenmanszaken toch al beter naar de Felder konden grijpen. Uiteraard allemaal weer afhankelijk van precieze werkzaamheden.
Nu ben ik zelf blij met de keuze voor een tweedehands machine, de Felder is zeker geen slechte machine, maar merk wel dat ik toch stiekem nog meer zou willen (digitale aflezing, liefst computergestuurd..).
Als ik jou zo hoor over de twijfels en telkens kijken naar toch een slag duurder doe je me denken aan hoe ik er zelf in sta/stond
Mocht je toch besluiten meer geld stuk te slaan, bezuinig dan absoluut niet op een laatste €500 bij zulke machines, daar ga je vanaf de eerste week spijt van krijgen en het zijn zulke grote uitgaven / machines dat je ook niet makkelijk even een vervanger koopt.
Edit: en over je idee dat er nog wat tussen de bouwzagen en bijv. Hammer zit: kijk eens naar Robland. Wimac in Rijssen is daar verkoper van (vanaf Apeldoorn(?) goed te doen). Robland is iets goedkoper, maar kwaliteit schijnt ook net wat minder te zijn. Naar mijn idee is het wel een stap hoger dan bijvoorbeeld Jet, zeker hoger dan HBM. Zou daarnaast ook eens een bezoek aan Barneveld brengen, hebben ook tweedehands machines staan, kan je wel beter kwaliteit vergelijken.
[ Voor 10% gewijzigd door Twijfels op 01-05-2021 13:25 ]
Die Felder is een mooie machine!Twijfels schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:16:
[...]
Tja, het blijft hoe dan ook een lastige keuze.
Zelf vorig jaar (hobby waar ik geld mee verdiende) een Bosch GTS 10 XC gekocht, werkte opzich prima maar de mogelijkheden zijn niet bepaald onbeperkt.
Sinds februari eigen werkplaats en de hobby is fulltime werk, toen een Felder K 540 S tweedehands gekocht (zal je mogelijk geen eens kwijt kunnen qua ruimte?). Ook in Barneveld wel in de showroom geweest, kijken naar zowel de Hammer K4 als Felder machines. Zij waren van mening dat de Hammer serie leuk is voor de hobbyist, maar eenmanszaken toch al beter naar de Felder konden grijpen. Uiteraard allemaal weer afhankelijk van precieze werkzaamheden.
Ja dat is ook wel een goed idee, ik zal er eens over nadenken.Nu ben ik zelf blij met de keuze voor een tweedehands machine, de Felder is zeker geen slechte machine, maar merk wel dat ik toch stiekem nog meer zou willen (digitale aflezing, liefst computergestuurd..).
Als ik jou zo hoor over de twijfels en telkens kijken naar toch een slag duurder doe je me denken aan hoe ik er zelf in sta/stondMijn advies daarbij: koop nu een machine in een prijsklasse van €1500, kom erachter wat de beperkingen zijn en door gebruik merk je welke opties je de volgende keer echt zou willen. Verkoop dat ding na een jaar met een klein beetje verlies en koop dan een mooiere, duurdere machine. Ook bij een Hammer K3 ga je merken dat hij beperkingen heeft namelijk.
Bedankt voor de tips en uitgebreide verhaal!Mocht je toch besluiten meer geld stuk te slaan, bezuinig dan absoluut niet op een laatste €500 bij zulke machines, daar ga je vanaf de eerste week spijt van krijgen en het zijn zulke grote uitgaven / machines dat je ook niet makkelijk even een vervanger koopt.
Edit: en over je idee dat er nog wat tussen de bouwzagen en bijv. Hammer zit: kijk eens naar Robland. Wimac in Rijssen is daar verkoper van (vanaf Apeldoorn(?) goed te doen). Robland is iets goedkoper, maar kwaliteit schijnt ook net wat minder te zijn. Naar mijn idee is het wel een stap hoger dan bijvoorbeeld Jet, zeker hoger dan HBM. Zou daarnaast ook eens een bezoek aan Barneveld brengen, hebben ook tweedehands machines staan, kan je wel beter kwaliteit vergelijken.
Buiten dat het inmiddels mosterd na de maaltijd is, ik kon op de actievoorwaarden pagina van Bosch geen uitsluiting vinden hiervoor. Er werd zover ik kan zien alleen van je verlangt dat je een 18V machine van Bosch koopt en dat de aanschafwaarde van het artikel minimaal 149€ ex btw moet bedragen. Verder moet de winkel in Nederland zijn (dan wel fysiek dan wel webshop). Wat toolstation hier verder mee van doen heeft ik weet ik verder niet, ik heb de set met 3 extra accu's ook niet bij toolstation gezien.Fuel_80 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:00:
[...]
En volgens mij is de set die je noemt geen
onderdeel van de actie (gsr18-55, 3x procore, l-case). Althans mijn set bij toolstation niet
@Anoniem: 235591 mooie lijst. Ik zou de bosch 50 glm overwegen ipv de 30. Deze heeft serieus meer opties die toch best vaak van pas komen, onder andere meting van de hoek (zodat je ziet of je goed meet of niet), je kan instellen vanaf welk punt je meet (voorkant apparaat of achterkant), je hebt extra functies voor oppervlakte en/of inhoud en nog een hoop andere functies. De 30 is eigenlijk alleen aan/uit en meten. Ik heb ze momenteel beide, maar eigenlijk was de 30 achteraf gezien een miskoop.
[ Voor 24% gewijzigd door rockhopper op 01-05-2021 14:16 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Na de tips van @Twijfels ben ik even wat verder gaan kijken, en kwam ik bij Harwi uit. Wel eens van gehoord, maar nooit serieus naar gekeken. En het blijkt dus een Nederlands bedrijf te zijn, altijd leuk om de 'lokale' economie te spekken 
Uit nieuwsgierigheid een offerte aangevraagd voor de Harwi 130 om te kijken of deze überhaupt binnen mijn budget valt.
Vanmiddag een plan opgesteld om ergens dit jaar, misschien begin volgend jaar een serieuze zaagtafel aan te schaffen. En dan heb ik nu alvast wat voorpret...
Voor die tijd moet ik trouwens ook nog krachtstroom regelen.
Uit nieuwsgierigheid een offerte aangevraagd voor de Harwi 130 om te kijken of deze überhaupt binnen mijn budget valt.
Vanmiddag een plan opgesteld om ergens dit jaar, misschien begin volgend jaar een serieuze zaagtafel aan te schaffen. En dan heb ik nu alvast wat voorpret...
Je hebt eigenlijk nog niet verteld waar je je zaagtafel voor gaat gebruiken. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Iedereen strooit met adviezen rond, maar niemand weet eigenlijk waarvoor de tafel gebruikt gaat worden.Remy!!!! schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:54:
Na de tips van @Twijfels ben ik even wat verder gaan kijken, en kwam ik bij Harwi uit. Wel eens van gehoord, maar nooit serieus naar gekeken. En het blijkt dus een Nederlands bedrijf te zijn, altijd leuk om de 'lokale' economie te spekken
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Met 5x6m ben je inderdaad redelijk beperkt wat zaagmachine aangaat.. Ze nemen gigantisch veel ruimte in jaRemy!!!! schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:41:
[...]
Die Felder is een mooie machine!En dat wordt bij mij inderdaad te lomp, ik heb een werkplaats van 5x6m. En naast de zaagtafel heb ik ook ruimte nodig voor andere spullen.
[...]
Ja dat is ook wel een goed idee, ik zal er eens over nadenken.
[...]
Bedankt voor de tips en uitgebreide verhaal!

Harwi is vooral bekend om hun radiaalzagen en verticale zaagmachines. Wist ook geen eens dat ze normale zaagtafels maken. Ziet er in eerste instantie niet echt indrukwekkend uit naar mijn mening. Ze hebben ook geen roltafel en alleen daarom al zou ik ze links laten liggen. Eenmaal gewend aan een roltafel wil je niets anders meer, het werkt héél veel prettiger. Daarbij zou ik ook kijken naar de naam van een merk, Hammer, Felder, Robland zijn toch bekendere namen en bij tweedehands verkoop ben je dat sneller kwijt en houdt het zijn waarde beter vast.
Je hebt nog zat tijd zo te horen, dus vooral ook deze twee sites in de gaten houden:
World4machines, taal zowel NL als DE instellen om andere resultaten te krijgen. Dit is zover ik weet de site van Felder zelf waar ze eigen machines en inruil machines verkopen.
Daarnaast Machineseeker regelmatig bekijken. Komt zeer veel uit DE op te staan, via daar zelf ook mijn Felder gevonden (450km voor gereden, bezorgen ook mogelijk).
Daarbij zou je ook naar een Felder K 500 kunnen zoeken, qua formaat wel te doen. Nieuwprijs zonder opties ~€4400 ex BTW, tweedehands wellicht aan de bovenkant van je budget ook te vinden. De X-Roll roltafels van Felder zijn echt een klasse beter dan Hammer/Robland
En je vergeet de afzuiging + buizenstelsel niet hé? Daar gaat al met al ook nog best wat geld inzitten en je kan eigenlijk niet echt zonder. En om verder rekening mee te houden: de meeste van deze machines worden tweedehands zonder zaagbladen verkocht, dat kost je dus ook nog paar tientjes / enkele honderden euro's afhankelijk van eisen.
@woutur in z'n Tweakers profiel word je doorgelinkt naar zijn website. Beetje algemene houtwerkzaamheden als ik het zo zie.
[ Voor 10% gewijzigd door Twijfels op 01-05-2021 16:46 ]
Ja dat geloof ik welTwijfels schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:43:
[...]
Met 5x6m ben je inderdaad redelijk beperkt wat zaagmachine aangaat.. Ze nemen gigantisch veel ruimte in jaZelfs in een werkplaats van 19x9m zijn ze nog steeds groot haha!
De roltafel is optioneel (Cross-cut sliding table 1250 mm). Op zich een goed punt qua merknaam, al zie je ook nog best wat Harwi op MP staan.Harwi is vooral bekend om hun radiaalzagen en verticale zaagmachines. Wist ook geen eens dat ze normale zaagtafels maken. Ziet er in eerste instantie niet echt indrukwekkend uit naar mijn mening. Ze hebben ook geen roltafel en alleen daarom al zou ik ze links laten liggen. Eenmaal gewend aan een roltafel wil je niets anders meer, het werkt héél veel prettiger. Daarbij zou ik ook kijken naar de naam van een merk, Hammer, Felder, Robland zijn toch bekendere namen en bij tweedehands verkoop ben je dat sneller kwijt en houdt het zijn waarde beter vast.
Bedankt voor de tips, ik zal die sites de komende tijd eens in de gaten houden, en ik ga ook eens kijken naar de Felder K500Je hebt nog zat tijd zo te horen, dus vooral ook deze twee sites in de gaten houden:
World4machines, taal zowel NL als DE instellen om andere resultaten te krijgen. Dit is zover ik weet de site van Felder zelf waar ze eigen machines en inruil machines verkopen.
Daarnaast Machineseeker regelmatig bekijken. Komt zeer veel uit DE op te staan, via daar zelf ook mijn Felder gevonden (450km voor gereden, bezorgen ook mogelijk).
Daarbij zou je ook naar een Felder K 500 kunnen zoeken, qua formaat wel te doen. Nieuwprijs zonder opties ~€4400 ex BTW, tweedehands wellicht aan de bovenkant van je budget ook te vinden. De X-Roll roltafels van Felder zijn echt een klasse beter dan Hammer/Robland
Afzuiging gaat nog wel een los project worden, voor nu heb ik een Starmix + cycloon die ik vooral voor de zaagtafel en afkortzaag gebruik, en m'n Festool Midi gebruik ik voor beide als extra afzuiging. En dat werkt wel erg goed, maar beide zijn vermoedelijk niet geschikt voor dit soort zaagtafels.En je vergeet de afzuiging + buizenstelsel niet hé? Daar gaat al met al ook nog best wat geld inzitten en je kan eigenlijk niet echt zonder. En om verder rekening mee te houden: de meeste van deze machines worden tweedehands zonder zaagbladen verkocht, dat kost je dus ook nog paar tientjes / enkele honderden euro's afhankelijk van eisen.
@woutur in z'n Tweakers profiel word je doorgelinkt naar zijn website. Beetje algemene houtwerkzaamheden als ik het zo zie.
Zoals @Twijfels al zegt, de afgelopen tijd veel algemene kleine houtklussen. Maar de laatste tijd een paar opdrachten gestart die meer precisie vereisen. En dan merk ik dat m'n DW745 toch echt te kort schiet.woutur schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:27:
[...]
Je hebt eigenlijk nog niet verteld waar je je zaagtafel voor gaat gebruiken. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Iedereen strooit met adviezen rond, maar niemand weet eigenlijk waarvoor de tafel gebruikt gaat worden.
De komende tijd zal ik ook meer meubels maken, en wat kleinere projecten (sieradenkisten, sieraden).
Al met al vereist het zeker geen zaagtafel van >€3000, maar ik zou het erg zonde vinden dat als ik nu een zaagtafel van €1500 aanschaf, ik binnen redelijk korte termijn weer tegen wat tekorten aanloop. En het idee van @Twijfels om daarmee te beginnen en indien nodig verkopen staat voorlopig nog wel op de planning. Maar als het kan wil ik voor budget X een zo goed mogelijk zaagtafel. Ik denk dat ik over een paar maanden een 3á4 kanshebbers heb binnen diverse budgetcategorieën en dat ik dan keuzes ga maken, bijvoorbeeld:
- Zaag A - €1500
- Zaag B - €2500
- Zaag C - €3500
- Zaag D - €4500
Wil ik dan wel €4500 uitgeven, terwijl optie A/B voor mij net zo goed zou zijn. Binnenkort ga ik ook alvast een rondje doen bij diverse winkels die dit soort zaagtafels verkopen om mij wat beter te oriënteren.
Dat werkt inderdaad niet op deze zaagtafels, afzuigpunt zit veel te ver van het zaagblad af om voor die hoge druk / laag volume stofzuigers goed te werken. Die grote afzuigunits werken juist op lage druk maar met een erg groot volume, het zijn echt twee aparte apparaten in die zin.Remy!!!! schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:15:
Afzuiging gaat nog wel een los project worden, voor nu heb ik een Starmix + cycloon die ik vooral voor de zaagtafel en afkortzaag gebruik, en m'n Festool Midi gebruik ik voor beide als extra afzuiging. En dat werkt wel erg goed, maar beide zijn vermoedelijk niet geschikt voor dit soort zaagtafels.
Je zou ook de gdx 200 kunnen overwegen ipv de gdr 200 (slagschroevendraaier). De x versie is de best of both worlds uitvoering zodat je zowel bitjes als doppen erop kan zetten. Geen idee wat de verschillen zijn qua prijs, maar persoonlijk heb liever een machine die beide kan zonder adapters. Ymmv.Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:49:
@rockhopper
Goede tip. Neem ik mee in de bestelling.
Wellicht rare vraag:
Ik ga binnenkort een nieuwe werkbank maken en zat er aan te denken om het werkblad te voorzien van 20mm gaten dmv het UJK parf systeem, lijkt me super handig...
Echter het plan is om van de bovenste vakken (dus direct onder het werkblad) laden te maken.....
Als ik nu gaten ga maken komt natuurlijk al het zaagsel wat ik tijdens het verdere klussen produceer in mijn lades terecht via de gaten...
Dus nu neig ik erna om de 20mm gaten maar te laten voor wat het is, hoe handig het mij ook lijkt....maar hier moeten toch meer mensen last van hebben, zelfs als je geen laden onder je blad hebt.....?
Zijn hier wellicht mensen die een dergelijk werkblad met gaten hebben, en zo ja hoe gaan jullier hiermee om? Is er een handige truuk om te voorkomen dat het zaagsel zich onder je werkblad verzamelt? of gewoon goed schoonmaken na het klussen?
Ik ga binnenkort een nieuwe werkbank maken en zat er aan te denken om het werkblad te voorzien van 20mm gaten dmv het UJK parf systeem, lijkt me super handig...
Echter het plan is om van de bovenste vakken (dus direct onder het werkblad) laden te maken.....
Als ik nu gaten ga maken komt natuurlijk al het zaagsel wat ik tijdens het verdere klussen produceer in mijn lades terecht via de gaten...
Dus nu neig ik erna om de 20mm gaten maar te laten voor wat het is, hoe handig het mij ook lijkt....maar hier moeten toch meer mensen last van hebben, zelfs als je geen laden onder je blad hebt.....?
Zijn hier wellicht mensen die een dergelijk werkblad met gaten hebben, en zo ja hoe gaan jullier hiermee om? Is er een handige truuk om te voorkomen dat het zaagsel zich onder je werkblad verzamelt? of gewoon goed schoonmaken na het klussen?
Anoniem: 235591
Sterk overwogen na het zien van veel reviews maar ik heb liever en gereedschap wat goed is in één ding dan in meerdere zoals deze specifieke machine. Er zijn verhalen bekend dat de ring vast zit of kapot gaat van die machine.rockhopper schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:36:
[...]
Je zou ook de gdx 200 kunnen overwegen ipv de gdr 200 (slagschroevendraaier). De x versie is de best of both worlds uitvoering zodat je zowel bitjes als doppen erop kan zetten. Geen idee wat de verschillen zijn qua prijs, maar persoonlijk heb liever een machine die beide kan zonder adapters. Ymmv.
Niet bekend met het systeem, maar moeten het doorlopende gaten zijn?breagor schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:04:
Wellicht rare vraag:
Als het ook blinde gaten mogen zijn is het natuurlijk makkelijk op te lossen. Gebruik 2 platen voor het werkblad waarbij je in de eerste plaat de gaten boort en die op de 2 plaat lijmt zodat de gaten uiteindelijk dicht zijn. Om de gate zo diep mogelijk te houden kan je natuurlijk een dun plaatje hout gebruiken als onder plaat en de bovenplaat zo dik mogelijk houden.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Wat ruimte (zeg 10cm) houden tussen bovenblad en een tussenblad, onder het tussenblad je lades pas plaatsen. Dan heb je dus wel veel loze ruimte onder je bovenblad, maar anderzijds kan je dat weer gebruiken voor opbergen van linialen, waterpassen, lijmklemmen et cetera. Andere oplossing is er niet echt als je de volledige functie van de gaten wil gebruiken (lijmklemmen er doorheen bijv.), je blijft dan altijd last houden van stof in de lade eronder als je het strak eronder plaatst zoals je in eerste instantie zou willenbreagor schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:04:
Wellicht rare vraag:
@henkie196 ik heb deze gekocht:
https://www.toolstation.nl/toughbuilt-kniebeschermers/p18679
:strip_exif()/f/image/QNtINe8R3nSPQ6wAs1LlCLu4.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder:
:strip_exif()/f/image/QNtINe8R3nSPQ6wAs1LlCLu4.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder:
:strip_exif()/f/image/HXt43TfZN6C6xrPmjVRaYOtS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je gelijk hebt en ga toch nog kijken of ik nog een derde accu weet te scoren.rockhopper schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Buiten dat het inmiddels mosterd na de maaltijd is, ik kon op de actievoorwaarden pagina van Bosch geen uitsluiting vinden hiervoor. Er werd zover ik kan zien alleen van je verlangt dat je een 18V machine van Bosch koopt en dat de aanschafwaarde van het artikel minimaal 149€ ex btw moet bedragen. Verder moet de winkel in Nederland zijn (dan wel fysiek dan wel webshop). Wat toolstation hier verder mee van doen heeft ik weet ik verder niet, ik heb de set met 3 extra accu's ook niet bij toolstation gezien.
Soms willen ze wel eens tijdelijk producten uit hun webshop nemen waar na verloop van tijd het er weer in staat. Vaak zie je bij de buurlanden dat het wel weer volop verkrijgbaar is. En andersom ook.AiR60 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:18:
Ligt het aan mij of zijn de Lidl parkside 12 accu’s gewoon niet meer verkrijgbaar?
Edit:
:strip_exif()/f/image/BUaVjaS9DoxzjjoNbYi3m1qp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door barry86 op 02-05-2021 07:43 ]
Dus zag ik die mooie 800 SJ voor 188 euro op amazon. Dacht ik...die klik ik vanavond wel ff in mijn winkelmandje want ben nu ff bezig. Helaas pinda...nu is ie weer 241 euro..

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb dit een maand of 2 geleden gedaan. Werkblad van medite mdf gemaakt (244 x 90 cm) waarbij ik alle gaten heb geboord waar geen ladenkasten onder komen, maar open ruimte. Zal zo even kijken of ik mijn sketchup model hier kan delen. Wegens tijdgebrek de rest van de werkbank nog niet in elkaar gezet.
Over het UJK systeem: is even wat werk, maar wel echt accuraat! Althans wat voor mij accuraat genoeg is als hobbyist. Mijn Chinese digitale schuifmaat gaf aan dat ik circa 4x zo nauwkeurig zaagde als de voorbeeldfilmpjes van Peter Parfitt. 4-cut test op stuk hout van 330mm gaf een gecombineerde afwijking van 0,2mm. Dus circa 0,15mm per meter afwijking.
Edit: overigens werk ik nu met de festool rails voor mijn invalzaag (werkt stuk beter i.c.m. de bench dogs).
:strip_exif()/f/image/CSAfhFMAlqe97jRbyRS6wBT4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m6X3wnbyPpXPgqAaE6hLVvyY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q4pZFYDiVoOiBTyfwPN6pNqE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/J7eHJOW8frkaiO7SsTW6emUs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door marcelcee op 02-05-2021 08:24 ]
Ik ben ook wel benieuwd naar je sketchup model.marcelcee schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:09:
[...]
Ik heb dit een maand of 2 geleden gedaan. Werkblad van medite mdf gemaakt waarbij ik alle gaten heb geboord waar geen ladenkasten onder komen, maar open ruimte. Zal zo even kijken of ik mijn sketchup model hier kan delen.
Over het UJK systeem: is even wat werk, maar wel echt accuraat! Althans wat voor mij accuraat genoeg is als hobbyist. Mijn Chinese digitale schuifmaat gaf aan dat ik circa 4x zo nauwkeurig zaagde als de voorbeeldfilmpjes van Peter Parfitt
Is maar quick & dirty werkbank, om op te kunnen werken ipv een heel mooi ding van zichzelf. Zie screenshot in mijn eerdere post. Wat meer info: werkblad is 244 x 90 van mdf met zo’n groene tussenlaag (vochtbestendig noemen ze het denk ik). Dat komt te rusten op een frame van houten balken, uit mijn hoofd meen ik 75 x 45mm. Dat komt vervolgens weer boven op 3 ladenkasten.henkjanvdkolk schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:23:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar je sketchup model.
Eerst in sketchup uitgekiend welke maten ik kon aanhouden om de gaten niet boven een ladekast te maken. De open ruimte onder de werkbank heb ik bedoeld als opslag van wat grotere zaken, of bijv. stofzuiger + cycloon.
Ben benieuwd hoe ze bevallen. En dat ding om plankjes beetje vast te hameren heb ik ookPcDealer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:58:
@henkie196 ik heb deze gekocht:
[Afbeelding]
En verder:
[Afbeelding]
Raymond in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"bonzz.netninja schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:50:
Dus zag ik die mooie 800 SJ voor 188 euro op amazon. Dacht ik...die klik ik vanavond wel ff in mijn winkelmandje want ben nu ff bezig. Helaas pinda...nu is ie weer 241 euro..
@thijsco19 @Twijfels @marcelcee
dank voor de tips!
Ik denk dat ik voor de half dichte gaten ga, onder het gaten werkblad schroef ik dan een mdf plaat, dan idd maar niet de volledige functionaliteit....
Ik wil eigenlijk geen ruimte verlies in de hoogte hierdoor, en een vrij ruimte tussen de werkbank en lades vind ik niet zo mooi, die zou ook best hoog moeten zijn om idd klemmen etc. tussen de gaten kunnen schuiven etc., tevens wordt het als nog in die ruimte weer een bende.
Belangrijkste functionaliteiten (benchdogs, fences etc.) werkt ook wel met van onder afgedichte gaten en schaf me dan wel ook paar van deze klemmen aan:

thanks!
dank voor de tips!
Ik denk dat ik voor de half dichte gaten ga, onder het gaten werkblad schroef ik dan een mdf plaat, dan idd maar niet de volledige functionaliteit....
Ik wil eigenlijk geen ruimte verlies in de hoogte hierdoor, en een vrij ruimte tussen de werkbank en lades vind ik niet zo mooi, die zou ook best hoog moeten zijn om idd klemmen etc. tussen de gaten kunnen schuiven etc., tevens wordt het als nog in die ruimte weer een bende.
Belangrijkste functionaliteiten (benchdogs, fences etc.) werkt ook wel met van onder afgedichte gaten en schaf me dan wel ook paar van deze klemmen aan:

thanks!
Thx. Maar die is zelfs 300 piek
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Afgedichte gaten lijken mij best irritant. Daar hoopt stof zich juist in op en een schroefje of deuvel die in een gat rolt en daar blijft liggen is ook gedoe.breagor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:52:
dank voor de tips!
[Afbeelding]
thanks!
@breagor: Daarnaast, let er wel op dat je met UJK systeem volledig door moet boren (dat zegt de handleiding tenminste). En tevens, mijn 18mm werkblad is niet voldoende dik om sommige bench dogs volledig in kwijt te kunnen (zit een randje aan de dogs als soort van aanslag). Dan zou ik in elk geval voor 25mm dik (of dikker) werkblad gaan als je de onderzijde dicht wilt laten.orf schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:57:
[...]
Afgedichte gaten lijken mij best irritant. Daar hoopt stof zich juist in op en een schroefje of deuvel die in een gat rolt en daar blijft liggen is ook gedoe.
@orf
dat valt wel mee, als je met de stofzuiger over je werkblad gaat (wat ik sowieso doe na het klussen) is deze sterk genoeg om ook het stof uit de gaten op te zuigen. Ik heb nu al een klein gatenblad die ik zo schoonmaak en dat werkt goed.
@marcelcee
Ik ben van plan een 28mm werkblad te gaan gebruiken...dus dat zou goed moeten komen, but thanks voor de heads up!
het wordt een redelijke simpel werkbankje de setup wordt als volgt:
(zij aanzicht boven blad

voor aanzicht:

en dan 3 stuks die in een u vorm moeten komen, op wieltjes zodat ze onderling verplaatsbaar zijn.
Ik zou zo genoeg ruimte moeten hebben om langs 3 kanten te lopen...dus lekker veel werkblad en opberg ruimte.
Bedoeling is dat op de middelste bank dan de afkort zaag komt, met een fence op rails en wellicht op een van de hoeken van de andere banken een zaagtafel.
Het tafel nivo van de zaagmachines moet dan op gelijke hoogte komen als het werkblad. Dus er moet nog wel wat met de hoogtes gespeelt worden.
boven aanzicht:
dat valt wel mee, als je met de stofzuiger over je werkblad gaat (wat ik sowieso doe na het klussen) is deze sterk genoeg om ook het stof uit de gaten op te zuigen. Ik heb nu al een klein gatenblad die ik zo schoonmaak en dat werkt goed.
@marcelcee
Ik ben van plan een 28mm werkblad te gaan gebruiken...dus dat zou goed moeten komen, but thanks voor de heads up!
het wordt een redelijke simpel werkbankje de setup wordt als volgt:
(zij aanzicht boven blad

voor aanzicht:

en dan 3 stuks die in een u vorm moeten komen, op wieltjes zodat ze onderling verplaatsbaar zijn.
Ik zou zo genoeg ruimte moeten hebben om langs 3 kanten te lopen...dus lekker veel werkblad en opberg ruimte.
Bedoeling is dat op de middelste bank dan de afkort zaag komt, met een fence op rails en wellicht op een van de hoeken van de andere banken een zaagtafel.
Het tafel nivo van de zaagmachines moet dan op gelijke hoogte komen als het werkblad. Dus er moet nog wel wat met de hoogtes gespeelt worden.
boven aanzicht:

[ Voor 20% gewijzigd door breagor op 02-05-2021 11:26 ]
Dat is zeker dik zat voor de benchdogs zowel van UJK als die van benchdogs.co.uk (de twee soorten die ik heb). Ziet er goed uit, succes!breagor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:19:
Ik ben van plan een 28mm werkblad te gaan gebruiken ...
L-Case, zie ook Amazoncrimby schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:42:
Weten jullie wat voor een box die bovenste is van de boormachine? Dit lijkt op een L-Boxx maar dat is het niet. Ik kan alleen niet helemaal vinden wat het wel is.
[Afbeelding]
Hmm jammer, die zijn dus inderdaad niet goed te combineren. Dan maar ooit vervangen voor een L-Boxx als ik ooit zin heb hehe
Ik heb dit soort klemmen van Bessey: https://www.bessey.de/nl-...ionele-tafel-STC-SET-T20[. (Bessey heeft speciale 20 mm ringen die in een MFT tafel passen.)breagor schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:52:
dank voor de tips!
[Afbeelding]
thanks!
/f/image/WzwYYuwMLNZUV8MtjzDG1vjl.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik gebruik ze zeer spoorradig met mijn (zelfgemaakte) MFT tafel.
Dit komt omdat er:
- 2 ringen zijn die de hoogte van de rode cirkel klem/voet stellen
- Er in het mechanisme nog een schroef zit, die de kracht/druk hoger of lager kan zetten
- Als ze zit niet in de mft tafel geschroefd zijn, ze wiebelen

Ik gebruik ze dan ook, als ik meerdere zelfde plank en grootte moet bewerken.
Ik ben dan ook overgestapt op dit soort klemmen,
:fill(white):strip_exif()/f/image/MjSdhrx6SEpCdcwUsGcN8SGR.png?f=user_large)
omdat je de haak door het gat kan halen en dan heel snel verschillende diktes kan klemmen + gemakkelijk verplaatsen, maar dan moet je ze naturlijk niet dicht doen, zoals je plan is
:fill(white):strip_exif()/f/image/QdJEao5ZFhelsyEdioNOYLqr.png?f=user_large)
En dan heb ik de de de bessey versie, mooi rood, verder hetzelfde, ietsjes goedkoper dan de festool en dit doen ze dan ook:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QhjIHfzRIjAjWiQwwwkH5bFD.png?f=user_large)
Ik ben maar een hobbyist, maar mijn workflow ging met deze klemmen een stuk sneller en met veel minder frustaties

Hier nog wel te krijgen: https://grizzlytools.shop...-40-Ah-Lithium-Ionen-AkkuAiR60 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:18:
Ligt het aan mij of zijn de Lidl parkside 12 accu’s gewoon niet meer verkrijgbaar?
Weet iemand of deze Makita stofzuiger ook werkt met een sleuvenfrees ???mddd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:00:
@breagor @herofruit Die vc2512l ziet er interessant uit zeg. Op de een of andere manier had ik de Makitas nog niet goed bekeken maar dit lijkt alles te hebben wat ik zoek voor een mooie prijs. Begrijp ik van de site nu goed dat hij ook een filter reinigings functie heeft? (Handmatig maar dat is prima) Werkt dat een beetje ok?
Lexo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:57:
[...]
Heb je geen kleine ratelset waar je een bitje op kan zetten? Als het alleen om een keukenblad gaat is handmatig vastschroeven geen gekke optie lijkt me.
Kleine ratelset was de oplossing. Torx T20 erin en vastgezet.henkie196 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:11:
[...]
Weinig ruimte op wat voor manier? Een haakse kop voor een schroefmachine (of zo'n haakse schroefbit zoals je laat zien, geloof dat @Fraggert zoiets heeft van Milwaukee) werkt goed voor een beperkte hoogte. Als je vlak langs een plaat iets moet schroeven, werkt een excenter beter, maar een extra lange bithouder kan ook goed werken.
Voor die gevallen waarbij je weinig hoogte hebt, heb je ook niet zo'n haakse kop nodig, kan ook goed met een bitratel en een bit (en torx schroeven, geen PZ of PH). Zelfs een stubby schroevendraaier kan werken.
Bedankt voor de tip
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
taz10 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Weet iemand of deze Makita stofzuiger ook werkt met een sleuvenfrees ???
Op de site van Makita staat als waarschuwing:Lexo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:32:
Ja werkt!
Ik weet niet of een sleuvenfrees hetzelfde is als een sleuvenzaag, maar daar zou ik dus wel wat meer onderzoek naar doen. Het zal fysiek vast werken, maar ik denk dat het in dit geval de vraag is of dat veilig is.Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees, breekhamer en langnek schuurmachine.
De Harwi is een schulpzaag, vandaar het gebrek aan roltafel. Is erg specifiek doeleinde. Als je een zaag van de amerikaanse stijl wil hebben (cabinat saw) kan je kijken naar Harvey. Ik zelf zou het niet aanraden en naar Felder of SCM kijken. SCM heeft ook goed aanbod, mooie machines voor nette prijs.Twijfels schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:43:
[...]
Met 5x6m ben je inderdaad redelijk beperkt wat zaagmachine aangaat.. Ze nemen gigantisch veel ruimte in jaZelfs in een werkplaats van 19x9m zijn ze nog steeds groot haha!
Harwi is vooral bekend om hun radiaalzagen en verticale zaagmachines. Wist ook geen eens dat ze normale zaagtafels maken. Ziet er in eerste instantie niet echt indrukwekkend uit naar mijn mening. Ze hebben ook geen roltafel en alleen daarom al zou ik ze links laten liggen. Eenmaal gewend aan een roltafel wil je niets anders meer, het werkt héél veel prettiger. Daarbij zou ik ook kijken naar de naam van een merk, Hammer, Felder, Robland zijn toch bekendere namen en bij tweedehands verkoop ben je dat sneller kwijt en houdt het zijn waarde beter vast.
Je hebt nog zat tijd zo te horen, dus vooral ook deze twee sites in de gaten houden:
En je vergeet de afzuiging + buizenstelsel niet hé? Daar gaat al met al ook nog best wat geld inzitten en je kan eigenlijk niet echt zonder. En om verder rekening mee te houden: de meeste van deze machines worden tweedehands zonder zaagbladen verkocht, dat kost je dus ook nog paar tientjes / enkele honderden euro's afhankelijk van eisen.
|>
Ik las deze waarschuwing ook, maar begrijp dus niet precies het hoe en watgwystyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:23:
[...]
[...]
Op de site van Makita staat als waarschuwing:
[...]
Ik weet niet of een sleuvenfrees hetzelfde is als een sleuvenzaag, maar daar zou ik dus wel wat meer onderzoek naar doen. Het zal fysiek vast werken, maar ik denk dat het in dit geval de vraag is of dat veilig is.
Fysiek zal het inderdaad wel werken. En de toepassingen die genoemd worden lijken grotendeels toepassingen te zijn waarbij grote hoeveelheden (fijn)stof bij gemaakt worden. Dus een sleuvenfrees zal daar ook wel onder vallen, gok ik.gwystyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of een sleuvenfrees hetzelfde is als een sleuvenzaag, maar daar zou ik dus wel wat meer onderzoek naar doen. Het zal fysiek vast werken, maar ik denk dat het in dit geval de vraag is of dat veilig is.
Ik heb ook wel geschuurd en geslepen zonder anti-statische slang, en dat werkt best. Slang wordt af en toe wat statisch, maar met stof van stucwerk of betonstenen normaalgesproken niet zo'n issue. Grootste probleem dat ik me voor kan stellen is dat je vonken in je slang krijgt, en dat zou brand / explosiegevaar kunnen veroorzaken, zeker bij dingen als hout zagen / frezen.
Hoe groot die kans is zonder anti-statische slang heb ik geen idee van.
Of misschien is het extern stof dat daar meer gevoelig voor is (dus stoffige omgeving), dan stof in de slang zelf.
En ik zou bv. wel een een anti-statische slang op m'n stofzuiger kunnen zetten (is beschikbaar als optie, in ieder geval), maar of dat ook werkt met de cycloon die ik er tussen heb hangen, weet ik niet.
Dat dus, ja de slang wordt soms iets statisch, dat kun je voelen, net als je een wollen trui uittrekt ofzo.
Das nou niet meteen levensbedreigend. Je bent niet uren lang aan 1 stuk een sleuf aan het frezen lijkt me. De statische lading die zou kunnen worden opgewekt is dus beperkt.
Mijn Makita heeft al aardig wat bouwstof, sleuvenvrees stof, afkortzaagsel, schuurstof en wat niet meer opgeslurpt tijdens de verbouwing van ons jaren 30 huis. (denk een 15-20 zakken vol) en heb een keer of 2 een licht schokje gevoeld.
Makita dekt zich natuurlijk netjes in door er voor te waarschuwen. Of je er ook bang voor moet zijn, das je eigen keuze.
Das nou niet meteen levensbedreigend. Je bent niet uren lang aan 1 stuk een sleuf aan het frezen lijkt me. De statische lading die zou kunnen worden opgewekt is dus beperkt.
Mijn Makita heeft al aardig wat bouwstof, sleuvenvrees stof, afkortzaagsel, schuurstof en wat niet meer opgeslurpt tijdens de verbouwing van ons jaren 30 huis. (denk een 15-20 zakken vol) en heb een keer of 2 een licht schokje gevoeld.
Makita dekt zich natuurlijk netjes in door er voor te waarschuwen. Of je er ook bang voor moet zijn, das je eigen keuze.
Tja, de specifieke meldingen dat je dit niet moet gebruiken bij fijnstof is niet zozeer omdat fijnstof meer statische lading opbouwt, maar vooral omdat fijnstof explosief is.Lexo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:13:
Dat dus, ja de slang wordt soms iets statisch, dat kun je voelen, net als je een wollen trui uittrekt ofzo.
Dus of je dat risico wil lopen is inderdaad volledig aan jezelf, maar er is een goede reden dat dit door de fabrikant afgeraden wordt (en dus ook niet gedekt is in je verzekering).
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Maar dan moet het stof op zich wel brandbaar zijn toch? Of is fijnstof van het slijpen van een stenen muur ook explosief?dragonhaertt schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:55:
[...]
Tja, de specifieke meldingen dat je dit niet moet gebruiken bij fijnstof is niet zozeer omdat fijnstof meer statische lading opbouwt, maar vooral omdat fijnstof explosief is.
Dus of je dat risico wil lopen is inderdaad volledig aan jezelf, maar er is een goede reden dat dit door de fabrikant afgeraden wordt (en dus ook niet gedekt is in je verzekering).
Correct, voor een stofexplosie moet de stof wel enigszins brandbaar zijn (het zal je verbazen hoeveel materialen brandbaar zijn)decipherer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Maar dan moet het stof op zich wel brandbaar zijn toch? Of is fijnstof van het slijpen van een stenen muur ook explosief?
Organische stoffen, kunststoffen en sommige metalen kunnen in principe allemaal branden. 1 gram aluminium stof is genoeg om een flinke boem te geven als je pech hebt.
Daarnaast helpt een antistatische slang ook tegen het vastplakken van stof in de slang, en natuurlijk de schokken.
Vergis je niet in hoe heftig die schokken kunnen zijn bij droog weer en isolerende schoenen/vloer.
Bij makita kan je dan de vraag stellen aan Ike , en dat heb ik dan gedaan waar ik hetvolgende antwoord kreeg.gwystyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:23:
[...]
[...]
[...]
"Dank voor jouw interesse in Makita. Je stelde mij de hieronder genoemde vraag, waarop ik je graag antwoord.
Jouw vraag:
Ik wilde graag weten of de vc2512l ook werkt met een sleuvenfrees.
Op de website Staat iets over niet antistatisch maar ik kan het niet helemaal volgen hoe en wat
Antwoord:
De VC2512L is niet geschikt omdat deze niet voldoet aan de richtlijnen en er wordt een niet anti statische slang meegeleverd.
Als je professioneel werkt met een machine dien je te voldoen aan de richtlijnen van TNO. Deze stellen dat er een maximaal aantal stofdeeltjes buiten de stofzuiger mogen vrijkomen als je een machine in combinatie met een stofzuiger gebruikt. Dit is bij TNO opgedeeld in labels.
Model VC2512L heeft een D-label en dat houdt in dat je hier enkel houtstof mee mag opzuigen of maximaal gaten van 16mm in beton mag boren om niet teveel bloot gesteld te worden aan schadelijke stofdeeltjes.
Daarnaast helpt de niet anti statischen slang niet mee en kan er sneller een stofophoping plaatsvinden in de slang doordat ze blijven kleven door statische lading.
Wil je een sleuvenzaag goed stofvrij willen gebruiken dan dien je minimaal een B-label stofzuiger te gebruiken.
."
Nou, het slijpen in een muur kan explosief zijndecipherer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Maar dan moet het stof op zich wel brandbaar zijn toch? Of is fijnstof van het slijpen van een stenen muur ook explosief?
https://www.omroepwest.nl...sie-bij-kluswerkzaamheden
Hmm, dus niks over explosiegevaar, alleen stofklasses. Beetje vreemd dat anti-statisch daarin betrokken wordt, zie daar niks over staan op de site van TNO over de verschillende stofklasses. Wat niet wil zeggen dat het er niet in zit, maar aan de andere kant is de laagste stofklasse kennelijk juist geschikt voor hout. Terwijl MDF fijnstof ook niet echt fijn spul is, en ook veel brandbaarder dan stof van beton ofzo.taz10 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:44:
Bij makita kan je dan de vraag stellen aan Ike , en dat heb ik dan gedaan waar ik hetvolgende antwoord kreeg.
"Dank voor jouw interesse in Makita. Je stelde mij de hieronder genoemde vraag, waarop ik je graag antwoord.
Jouw vraag:
Ik wilde graag weten of de vc2512l ook werkt met een sleuvenfrees.
Op de website Staat iets over niet antistatisch maar ik kan het niet helemaal volgen hoe en wat
Antwoord:
De VC2512L is niet geschikt omdat deze niet voldoet aan de richtlijnen en er wordt een niet anti statische slang meegeleverd.
Als je professioneel werkt met een machine dien je te voldoen aan de richtlijnen van TNO. Deze stellen dat er een maximaal aantal stofdeeltjes buiten de stofzuiger mogen vrijkomen als je een machine in combinatie met een stofzuiger gebruikt. Dit is bij TNO opgedeeld in labels.
Model VC2512L heeft een D-label en dat houdt in dat je hier enkel houtstof mee mag opzuigen of maximaal gaten van 16mm in beton mag boren om niet teveel bloot gesteld te worden aan schadelijke stofdeeltjes.
Daarnaast helpt de niet anti statischen slang niet mee en kan er sneller een stofophoping plaatsvinden in de slang doordat ze blijven kleven door statische lading.
Wil je een sleuvenzaag goed stofvrij willen gebruiken dan dien je minimaal een B-label stofzuiger te gebruiken.
."
De stofklasses van TNO zeggen meer iets over hoe lang een prof er per dag mee zou mogen werken en toch onder een bepaalde limiet qua stof blijft (ik neem even aan dat daar een wettelijke limiet voor is, maar wordt niet direct gerefereerd).
Correlatie tussen die rating van TNO en de L/M/H stofklasses (DIN 60335) lijkt niet direct te bestaan, beetje bijzonder. Of weer een manier om extra testen en inkomsten voor TNO te genereren?
Maar goed, je bent geen professional, je doet dit niet 8 uur per dag, week na week, en die Makita is toch een L-klasse, dus op zich kan het geen kwaad, zou ik denken. Zou zelf wel een stofmasker erbij gebruiken voor dit soort stoffige werkzaamheden, de stofzuiger is één ding, hoe goed het stof afgevangen wordt bij het apparaat zelf is een andere. Met mijn invalzaag en schuurmachines blijft er vrijwel geen stof achter, met de afzuigkap bij de slijptol is dat een heel ander verhaal (en sterk afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt tussen waar de slijpschijf uit het materiaal komt en hoe dicht je de afzuiging daarbij kunt krijgen).
Hoe fijner het stof, hoe meer brandoppervlak je hebt, daarom kan fijnstof explosiegevaar veroorzaken. Moet je wel de juiste mengverhouding hebben met lucht (of eigenlijk zuurstof). Aluminium oxideert erg makkelijk, dus kan ook goed branden onder de juiste omstandigheden.dragonhaertt schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:34:
Correct, voor een stofexplosie moet de stof wel enigszins brandbaar zijn (het zal je verbazen hoeveel materialen brandbaar zijn)
Organische stoffen, kunststoffen en sommige metalen kunnen in principe allemaal branden. 1 gram aluminium stof is genoeg om een flinke boem te geven als je pech hebt.
Daarnaast helpt een antistatische slang ook tegen het vastplakken van stof in de slang, en natuurlijk de schokken.
Vergis je niet in hoe heftig die schokken kunnen zijn bij droog weer en isolerende schoenen/vloer.
Schokken zijn vervelend, maar die condities voor erge schokken komen niet zo heel vaak voor, naar mijn idee. Na een tijdje schuren was bij mij vooral de cycloon statisch geladen, de slang zelf viel wel mee. Bij betonnen stenen doorslijpen was het soms wel behoorlijk statisch, kreeg ik continue kleine schokjes als de stofzuigslang te dicht bij m'n arm of been kwam. Maar dat was vooral een enkele dag, rest van de tijd viel het wel mee, eigenlijk.
Ik zit mijn vrienden "Trek & Trees" in de gaten te houden. Mijn bestelde Festool RTSC 400Li 3,1-Set 18 volt is in aantocht.
Ik ben in de markt voor een goeie cirkelzaag.
Nu had ik eerder al wat rond gekeken en had ik een mooie gevonden met een snoertje, maar nadat ik laatst m'n nieuwe makita decoupeerzaag op accu had binnen gekregen, ben ik wel heel erg tevreden met de vrijheid die me dat geeft. Ook het gehannes met een snoer wat altijd te kort is en in de weg zit mis ik als kiespijn.
Ondanks dat de prijs voor een unit met accu het een stuk duurder maakt, wil ik de stap naar draadloos wel maken...
Ik heb al meerdere makita apparaten, dus genoeg accu's op voorraad dankzij eerdere acties.
Houdt zo'n cirkelzaag het een beetje uit op een accu, of is dat na een paar zaagsnedes al wisselen?
Als ik nu een selectie maak kom ik bij makita uit bij de DHS660ZJ of DHS630ZJ.
De prijs is bijna hetzelfde, maar kan niet echt bepalen welke nou beter is.
Iemand met ervaring met 1 van deze?
Ik ben sowieso van plan om ze op geleiderails te zetten voor de langere snedes.
Nu had ik eerder al wat rond gekeken en had ik een mooie gevonden met een snoertje, maar nadat ik laatst m'n nieuwe makita decoupeerzaag op accu had binnen gekregen, ben ik wel heel erg tevreden met de vrijheid die me dat geeft. Ook het gehannes met een snoer wat altijd te kort is en in de weg zit mis ik als kiespijn.
Ondanks dat de prijs voor een unit met accu het een stuk duurder maakt, wil ik de stap naar draadloos wel maken...
Ik heb al meerdere makita apparaten, dus genoeg accu's op voorraad dankzij eerdere acties.
Houdt zo'n cirkelzaag het een beetje uit op een accu, of is dat na een paar zaagsnedes al wisselen?
DHS660 zou bij mij afvallen vanwege de zool. Ik heb een cirkelzaag met een dergelijke zool en die is krom gaan staan na verloop van tijd. Niet sterk genoeg m.i. In plaats daarvan zou ik dan kijken naar de DHS680.
Dan is het denk ik zaagcapaciteit (57 vs 66) afzetten tegen nieuwere technologie, meer verstek en hogere zaagsnelheid.
-edit- ik kijk nog eens goed, en zie nu dat de DHS680 voor linkshandig gebruik is
Tenzij je links bent misschien niet zo handig.
Dan is het denk ik zaagcapaciteit (57 vs 66) afzetten tegen nieuwere technologie, meer verstek en hogere zaagsnelheid.
-edit- ik kijk nog eens goed, en zie nu dat de DHS680 voor linkshandig gebruik is

[ Voor 17% gewijzigd door decipherer op 04-05-2021 08:10 ]
Ik ben zelf ook aan het kijken voor de DHS660, deze is brushless de DHS630 niet. Verder al veel goede zaken over gehoord.GeleFles schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:25:
Dat linkshandig is alleen als je verwacht de machine altijd op een bepaalde manier vast te moeten houden t.o.v. je lichaam. Veel mensen vinden zo'n grip juist fijn, omdat je dan makkelijk kunt zien waar je zaagsnede is, zonder over de zaag heen te moeten hangen (zoals je bij een rechtshandige grip rechtshandig vast houden wel zou moeten doen). Misschien vanuit veiligheid wat minder, maar veiligheidsbril zou je toch moeten dragen.decipherer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:06:
DHS660 zou bij mij afvallen vanwege de zool. Ik heb een cirkelzaag met een dergelijke zool en die is krom gaan staan na verloop van tijd. Niet sterk genoeg m.i. In plaats daarvan zou ik dan kijken naar de DHS680.
-edit- ik kijk nog eens goed, en zie nu dat de DHS680 voor linkshandig gebruik isTenzij je links bent misschien niet zo handig.
Buiten dat accu natuurlijk een prima keuze is, bedenk wel even of je hem altijd aan de stofzuiger gaat hangen, als dat het geval is kan je net zo goed bedraad nemen. Succes met je keuze in ieder geval.GeleFles schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:25:
Ik ben in de markt voor een goeie cirkelzaag.
Ik heb zelf een linkshandige DHS680 en dat vind ik alleen maar handig. Zowel uit de losse pols als met gebruik van een adapter+geleider rails.henkie196 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:03:
[...]
Dat linkshandig is alleen als je verwacht de machine altijd op een bepaalde manier vast te moeten houden t.o.v. je lichaam. Veel mensen vinden zo'n grip juist fijn, omdat je dan makkelijk kunt zien waar je zaagsnede is, zonder over de zaag heen te moeten hangen (zoals je bij een rechtshandige grip rechtshandig vast houden wel zou moeten doen). Misschien vanuit veiligheid wat minder, maar veiligheidsbril zou je toch moeten dragen.
Als je de 'linkshandige' zaag in je rechterhand hebt, dan heb je het zaagblad naar je toe. Zo kan je met de rails makkelijk de zaag van rechts naar links trekken, met de splinterstrip naar je toe. Dit maakt het gebruik van de geleider liniaal een stuk makkelijker op provisorische werktafels, omdat je het stuk dat je afzaagt over kan laten hangen.
Als je uit de losse pols zaagt, zie je het blad goed, en kan je makkelijk een lijntje volgen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je het handvat aan de andere kant zou willen.
Goede punten allemaal, ook met betrekking tot de stofzuiger!
Ik zag inderdaad dat de DHS680 linkshandig is en ondanks dat ik ook linkshandig ben, dacht ik beter bij de massa te blijven (rechtshandig), maar ik begrijp dat het niet zoveel met links of rechtshandig zijn te maken heeft.
Blijkbaar maken er ook rechtshandigen gebruik van linkshandige zagen.
Ik zag inderdaad dat de DHS680 linkshandig is en ondanks dat ik ook linkshandig ben, dacht ik beter bij de massa te blijven (rechtshandig), maar ik begrijp dat het niet zoveel met links of rechtshandig zijn te maken heeft.
Blijkbaar maken er ook rechtshandigen gebruik van linkshandige zagen.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).