Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:51
GeleFles schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:28:
Goede punten allemaal, ook met betrekking tot de stofzuiger!
Ik zag inderdaad dat de DHS680 linkshandig is en ondanks dat ik ook linkshandig ben, dacht ik beter bij de massa te blijven (rechtshandig), maar ik begrijp dat het niet zoveel met links of rechtshandig zijn te maken heeft.
Blijkbaar maken er ook rechtshandigen gebruik van linkshandige zagen.
Ik vind de DHS680 als rechtshandige ideaal: Altijd zicht op het blad.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:32
Links- of rechtshandige cirkelzaag is net zo'n grote verdeler als T of D-greep decoupeerzaag lijkt het vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En dan heb je ook nog een rear-handle of "gewoon" bij cirkelzaag. Mij bevalt de rear-handle 2x18V DRS780 als linkshandige goed, maar geen ervaring met andere zagen en ook niet bewust voor gekozen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar als het zo briljant is waarom doet alleen Makita dat? ff gekeken maar Bosch en Dewalt doen het niet, Mafell en Festool evenmin. Terwijl Mafell wel redelijk op de houtbewerkingsprofessional gericht is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Boudewijn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:55:
Maar als het zo briljant is waarom doet alleen Makita dat? ff gekeken maar Bosch en Dewalt doen het niet, Mafell en Festool evenmin. Terwijl Mafell wel redelijk op de houtbewerkingsprofessional gericht is.
Het is gewoon een mooie bijkomstigheid van een linkshandige zaag: Dat moet een fabrikant maar aandurven.

Daarnaast, een draadloze cirkelzaag is iets wat ik een meubelmaker niet zo snel zie gebruiken. Ik gebruik hem ook alleen maar voor de ruwbouw. In de ruwbouw in NL is Makita samen met DeWalt toch wel marktleider vermoed ik.

Als je ook ziet wat Makita op de roadmap heeft staan op het gebied van draadloze cirkelzagen, dan zijn dat serieus goede zagen voor in de ruwbouw.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Het is gewoon een mooie bijkomstigheid van een linkshandige zaag: Dat moet een fabrikant maar aandurven.

Daarnaast, een draadloze cirkelzaag is iets wat ik een meubelmaker niet zo snel zie gebruiken. Ik gebruik hem ook alleen maar voor de ruwbouw. In de ruwbouw in NL is Makita samen met DeWalt toch wel marktleider vermoed ik.

Als je ook ziet wat Makita op de roadmap heeft staan op het gebied van draadloze cirkelzagen, dan zijn dat serieus goede zagen voor in de ruwbouw.
Hmm ja ik zie het echt nog steeds niet tbh, maar ik gebruik mijn invalzaag ook nooit zonder liniaal. Zowel Festool als Mafell heeft trouwens gewoon 55mm invalzagen op accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:55:
DeWalt sowieso wel, denk de overige "USA" brands ook. Het is voornamelijk een zaag gebruikt door "framers". Skilsaw (wormdrive) is het origineel geloof ik, en pas sinds kort is die ook op accu te krijgen.

Mafell is ook meer gericht op massiefhoutbouw dan "stickframing".

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Boudewijn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:11:
[...]

Hmm ja ik zie het echt nog steeds niet tbh, maar ik gebruik mijn invalzaag ook nooit zonder liniaal. Zowel Festool als Mafell heeft trouwens gewoon 55mm invalzagen op accu.
We hebben het dan ook niet over een invalzaag maar over een DHS680, een ouderwetse cirkelzaag op accu ;) No offence, maar gezien je projecten snap ik dat je de toegevoegde waarde niet ziet, ik gebruik hem ook alleen maar om:

- Even snel een balkje afkorten zonder naar je afkortzaag te lopen.
- Even een plaat OSB op maat (markeren, spatlijntje klaar)

Alles waar het niet op de millimeter loopt zeg maar, waar de projecten die jij hebt getoond toch vooral richting werk wat in het zicht zit gaat of gewoon meubelmaker werk. Dan pak ik ook wel de invalzaag :)
bbbrumbrum schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:25:
[...]

DeWalt sowieso wel, denk de overige "USA" brands ook. Het is voornamelijk een zaag gebruikt door "framers". Skilsaw (wormdrive) is het origineel geloof ik, en pas sinds kort is die ook op accu te krijgen.

Mafell is ook meer gericht op massiefhoutbouw dan "stickframing".
De Skills kun je ook beter vergelijken met de rear handle varianten. Die hebben weer als voordeel dat ze een stuk stabieler en vaak ook sterker zijn (want: vaak Flexvolt of 2x 18v), wat weer ten goede van je plaatmateriaal komt.

En ook de rear handles hebben vaak het blad links:

[ Voor 33% gewijzigd door KillaZ op 04-05-2021 15:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:35:
[...]

We hebben het dan ook niet over een invalzaag maar over een DHS680, een ouderwetse cirkelzaag op accu ;)

No offence, maar gezien je projecten snap ik dat je de toegevoegde waarde niet ziet, ik gebruik hem ook alleen maar om:

- Even snel een balkje afkorten zonder naar je afkortzaag te lopen.
- Even een plaat OSB op maat (markeren, spatlijntje klaar)

Alles waar het niet op de millimeter loopt zeg maar, waar de projecten die jij hebt getoond toch vooral richting werk wat in het zicht is gaat of gewoon meubelmaker werk.
Ah ja check. ik had niet door dat het niet-invalzaagwerk is . Idd voor gewoon snel veel verzagen is een gewone cirkelzaag prima. Die zit bij mij inderdaad een beetje in een blinde vlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:17

dragonhaertt

@_'.'

Ik zie dat Kreg dit als een van de weinige wel heeft op zijn invalzaag. Maar ook met de rails vind ik het veel logischer om met de 'linkshandige' versie te werken.
Als je een plank of balk wilt zagen met de geleiderails, en je legt de overhang naar je toe (over de rand van een werktafel) dan kan je met een linkshandige versie van rechts naar links werken. Met je rechterhand op het handvat en je linkerhand bovenop op de 'T-grip'.

Met een invalzaag moet je dus eigenlijk altijd je linkerhand gebruiken voor de trigger in dit scenario.

Ik weet wel welke houding ik er comfortabeler uit vind zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.tool-rank.com/media/listing/photos/original/eb/69/24/ACS3000-28-6-1550738069.jpg

Afbeeldingslocatie: https://toolsfirst.com/wp-content/uploads/what-is-a-track-saw-e1543041116994.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door dragonhaertt op 04-05-2021 16:31 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 22:54
dragonhaertt schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:27:
Ik zie dat Kreg dit als een van de weinige wel heeft op zijn invalzaag. Maar ook met de rails vind ik het veel logischer om met de 'linkshandige' versie te werken.
Als je een plank of balk wilt zagen met de geleiderails, en je legt de overhang naar je toe (over de rand van een werktafel) dan kan je met een linkshandige versie van rechts naar links werken. Met je rechterhand op het handvat en je linkerhand bovenop op de 'T-grip'.

Met een invalzaag moet je dus eigenlijk altijd je linkerhand gebruiken voor de trigger in dit scenario.

Ik weet wel welke houding ik er comfortabeler uit vind zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik pak de zaag net zo makkelijk met links als met rechts, zeker op de geleiderail. Het is nou niet dat hij heel nauwkeurig bediend moet worden ofzo.
Met de decoupeerzaag zou ik met links misschien meer moeite hebben, maar daar speelt het ook niet echt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Bestellingen binnengekomen, en een bestelling opgehaald. Ik krijg nog een nazending van wat linialen, waterpassen en een Bosch Pro handcirckelzaag. En een ladder.

Uiteraard alles even uitgepakt. Ligt heerlijk in de hand die machines. De accu's zijn top en zo opgeladen. Ook de Hultafors zaag lijkt me een geweldig stuk gereedschap om mee aan de slag te gaan. I.p.v. de afstandsmeter het advies voergenomen van @rockhopper en de GLM 50 C gekocht. Stukken uitgebreider inderdaad en veel meer van nut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWf0zqx-OdxCSAzodwJ8xsyhgjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e59L89Xu7SZAlQGPfojibYI2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yILKtFyb5dp9mRSDtWiKWt-XFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqgXNRMYIlptPHgpd7i219ty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zo lekker uitpakken ;) Jammer dat de twee bovenste dozen net niet aansluiten bij de rest, maar dat maakt voor de machine gelukkig niet zoveel uit. Nog een mooie korting weten te realiseren met zo'n grote order?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:45
rockhopper schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:30:
Zo lekker uitpakken ;) Jammer dat de twee bovenste dozen net niet aansluiten bij de rest, maar dat maakt voor de machine gelukkig niet zoveel uit.
Precies wat mij ook stoort aan de foto 🥴
2 lege L boxen kunnen dit in de toekomst nog eens oplossen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 20:05
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:17:
Bestellingen binnengekomen, en een bestelling opgehaald. Ik krijg nog een nazending van wat linialen, waterpassen en een Bosch Pro handcirckelzaag. En een ladder.

Uiteraard alles even uitgepakt. Ligt heerlijk in de hand die machines. De accu's zijn top en zo opgeladen. Ook de Hultafors zaag lijkt me een geweldig stuk gereedschap om mee aan de slag te gaan. I.p.v. de afstandsmeter het advies voergenomen van @rockhopper en de GLM 50 C gekocht. Stukken uitgebreider inderdaad en veel meer van nut.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie set gereedschap die je zo in een keer aangeschaft hebt! _/-\o_

Ik ben wel nieuwsgierig naar de bouwlamp en zaag, hoe die bevallen. Ik heb nu nog een 500w en 1000 w halogeen variant en die zijn op koude dagen wel lekker, maar zoek toch langzaam voor een betaalbaar led alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wowowow jaloersmakend! Was al blij met mijn decoupeerzaag haha!

Ben ook wel benieuwd naar de handzaag en de lamp! Dringend op zoek naar beide :-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:28
Zo lekker uitpakken ;) Jammer dat de twee bovenste dozen net niet aansluiten bij de rest, maar dat maakt voor de machine gelukkig niet zoveel uit. Nog een mooie korting weten te realiseren met zo'n grote order?
Ik bespeur hier het 'pinterest/instagram-denken'....(lees: het perfecte plaatje)

Een zijspoor-anekdote omtrent het perfecte plaatje..

Mijn partner had onlangs een gesprek met de electricien /loodgieter over een lampje bij het toilet. Zij vroeg naar een romantisch klein lampje dat mooi bij de tegels aan zou sluiten.
Zijn antwoord was: "Niet doen mevrouw, gewoon normaal licht", "je moet kunnen zien wat je doet,
'"ik denk niet dat uw partner het prettig vind als u met nog poep aan de anus weer in bed stapt. "

Ofwel mooi is niet altijd functioneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Is een momentsleutel echt noodzakelijk om een groep vast te zetten in de DIN-rail van een groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mierenfokker schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:23:
Is een momentsleutel echt noodzakelijk om een groep vast te zetten in de DIN-rail van een groepenkast?
Lolwut? Heb dat zelf nooit gedaan maar ik mag aannemen dat gezond boerenverstand en "vast is vast" voldoende is. Het is niet dat die dingen zwaar mechanisch belast worden ofzo :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:09
mierenfokker schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:23:
Bedoel je de contacten die de kabels vastmaken aan de automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
The Eagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Lolwut? Heb dat zelf nooit gedaan maar ik mag aannemen dat gezond boerenverstand en "vast is vast" voldoende is. Het is niet dat die dingen zwaar mechanisch belast worden ofzo :+
YouTube: Groepenkast Uitbreiden - AardlekSchakelaar Aansluiten en 3 Groepen I...

Op 3.44 minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
The Eagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:37:
Het probleem is dat zowel te los als te vast niet goed is. Te los: slecht contact, vlambogen, hitte. En dit (mogelijk) voor je zekering is niet goed, kans op brand. Te vast, tja, dan zal je het wel stuk of krom draaien met vergelijkbare risico's tot gevolg.

Maar goed, ik zou ook denken dat electriciens dat doen volgens "vast is vast".

Noot: ben geen electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:52
Mijn installateur had keurig een momentschroevendraaier en draaide keurig op moment vast.

Hij heeft alles ff nagelopen, want de eerste had op gevoel "vast=vast" vastgezet en de helft zat dus niet goed vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 14:52
Ok, verlanglijstje is met een nieuw hebbeding uitgebreid:
YouTube: Hultafors - Spirit Level ELV

Volgens mij heb ik bij sola/stabila wel eens een vergelijkbare gezien die ook wat langer is (40cm is wel heel kort en specifiek voor stopcontacten enzo).

Maar verder: dat is waar ik 3 vd 4 keer een waterpas voor gebruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik weet niet of het netjes is om te vermelden om welk bedrag het gaat maar het is in mijn geval zeker de moeite waard. Maar goed, ik bestel dan ook voor meer dan 3k aan gereedschappen bij één en dezelfde winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeweetje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:47:
[...]

Precies wat mij ook stoort aan de foto 🥴
2 lege L boxen kunnen dit in de toekomst nog eens oplossen..
Mij stoort het niet maar begrijpen doe ik het ook wel. In de bovenste zit een kruislijnlaser. Die heeft geen grote box nodig en dient gewoon handzaam te zijn. En in de box eronder de Boschhammer. Die past niet in een L box zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Fuel_80 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig naar de bouwlamp en zaag, hoe die bevallen. Ik heb nu nog een 500w en 1000 w halogeen variant en die zijn op koude dagen wel lekker, maar zoek toch langzaam voor een betaalbaar led alternatief.
Nou, die bouwlamp heb ik net even aangedaan en er komt echt knappe bak licht vanaf. Mooi helder led licht. Zeker niet ontevreden voor het geld. Voelt ook solide aan, staat stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

crimby schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:26:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar de handzaag en de lamp! Dringend op zoek naar beide :-)
De handzaag heb ik gekocht afgaande op reviews. Ik wilde een goede zaag en deze kwam erg goed uit de bus. Kan je hier voor nu nog niets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:38
crimby schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:26:
[...]

Heb deze zaag een tijdje geleden gekocht (de 22-11 versie). Fijne zaag wat mij betreft, zaagt mooi recht, maar heb niet echt vergelijking.

@rockhopper Die Bosch hammer box klikt als het goed is wel op de L-box, bij mij in elk geval wel. Maakt het ietsje dragelijker ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Pepper92 op 05-05-2021 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 13:13
Raymond schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:09:
Ok, verlanglijstje is met een nieuw hebbeding uitgebreid:
YouTube: Hultafors - Spirit Level ELV

Volgens mij heb ik bij sola/stabila wel eens een vergelijkbare gezien die ook wat langer is (40cm is wel heel kort en specifiek voor stopcontacten enzo).

Maar verder: dat is waar ik 3 vd 4 keer een waterpas voor gebruik :+
Ha, die heb ik laatst van Wiha gekocht Linkje naar Wiha pagina
Super relaxed bij het maken van meerdere gaten voor inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-07 15:43

Tjark

DON'T PANIC

Handig ding voor nog geen 3 tientjes!

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:43
Dr Pro schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Ha, die heb ik laatst van Wiha gekocht Linkje naar Wiha pagina
Super relaxed bij het maken van meerdere gaten voor inbouwdozen.
Handig ding zeg. Maakt Wiha het ook voor Hultafors of omgekeerd? Zien er aardig gelijk uit (op de schaal na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 14:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Brutalsranan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Handig ding zeg. Maakt Wiha het ook voor Hultafors of omgekeerd? Zien er aardig gelijk uit (op de schaal na)
Geen idee, maar van wat ik kan vinden is de Hultafor in NL nauwelijks te krijgen. Dus ik ben blij dat Wiha ze ook voert. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:43
Goudvis schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Geen idee, maar van wat ik kan vinden is de Hultafor in NL nauwelijks te krijgen. Dus ik ben blij dat Wiha ze ook voert. :)
Haha ik wou het gelijk in mn mandje zetten. Hultafors heeft inderdaad weinig aanbod ervan in Nederland. Nou ja, Wiha dan maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:24

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Brutalsranan @Goudvis ik heb deze, werkt ook prima:
https://www.toolstation.nl/abb-aftekenmal-multidoos/p11338

Moet wel zeggen dat de Wiha er sjieker uitziet en als ik het had geweten dat ik daarvoor was gegaan, maar er zijn misschien mensen die iets meer voor functionaliteit gaan en minder gereedschap fetish hebben ;)

PVoutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

prein2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:39:

Moet wel zeggen dat de Wiha er sjieker uitziet en als ik het had geweten dat ik daarvoor was gegaan, maar er zijn misschien mensen die iets meer voor functionaliteit gaan en minder gereedschap fetish hebben ;)
Die zijn hier niet. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hultafors maakt wel mooie spullen, ook die rafter square: https://www.hultafors.nl/news/rafter_square_2019

Dit is een europese versie van de speedsquare... zijn er eigenlijk nog meer van dat soort winkelhaken die je als zaaggeleider kan gebruiken? 180mm zou ik misschien net te kort vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 11:29
Ik weet niet of deze al genoemd is:
https://www.toolmax.nl/st...tbv-inbouwdozen-43cm.html
Ik heb deze en die voldoet ook prima, ook nog te krijgen en verschillende lengtes geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10
Remcoder schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:06:
Ik ben op zoek naar een apparaat om de banden van de auto en de motor mee op te pompen.

Voorheen ging ik daarvoor altijd naar het tankstation, maar sinds een jaar hebben we vanwege redenen zelden tot nooit meer contant geld in huis. Daardoor is het oppompen van de banden bij het tankstation een grote onderneming geworden (geld pinnen, naar het tankstation rijden, geld wisselen voor de bandenpomp, banden pompen).

Uiteraard zou ik gewoon een compressortank kunnen kopen met een bandenpomp erbij, maar dan ben ik nogal aan het overdimensioneren terwijl het enige wat ik ervan verwacht is dat ik 1x per maand de bandenspanning goed kan zetten, meer ben ik er niet mee van plan.

Nu vind ik bij bol en amazon een aantal modellen, bv:
Bosch Elektrische luchtpomp/minicompressor EasyPump
LifeGoods 12V Elektrische Compressor en Bandenpomp
Powerplus POWX1706 Compressor
BLACK+DECKER ASI300-QS compressor

Is er iemand hier die ervaring heeft met een van deze apparaten, of iets vergelijkbaars in deze prijsrange?
Uiteindelijk is het toch de powerplus POWX1706 geworden. Ik heb hem gister binnen gekregen en op het eerste oog lijkt die te doen wat die moet doen, bij de auto alvast de banden weer op spanning gezet. :)

Enige minpuntje is dat de manometer een beetje klein is waardoor die minder nauwkeurig af te lezen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 21:05

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Anoniem: 235591 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:54:
[...]

Mij stoort het niet maar begrijpen doe ik het ook wel. In de bovenste zit een kruislijnlaser. Die heeft geen grote box nodig en dient gewoon handzaam te zijn. En in de box eronder de Boschhammer. Die past niet in een L box zover ik weet.
Ik heb een GBH 28-8F die kwam gewoon in een L-Boxx met bijbehorende inlay

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 11:34
GeleFles schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:35:
Hultafors maakt wel mooie spullen, ook die rafter square: https://www.hultafors.nl/news/rafter_square_2019

Dit is een europese versie van de speedsquare... zijn er eigenlijk nog meer van dat soort winkelhaken die je als zaaggeleider kan gebruiken? 180mm zou ik misschien net te kort vinden...
Ik heb hem, voor het meeste huis tuin en keuken werk is hij groot genoeg, maar voor het echte werk zou ik hem inderdaad wel een maatje groter willen.
Babtist heeft een metrische in het gamma zitten: https://www.baptist.nl/m/...trische-winkelhaak-250-mm

Helaas niet in het mooie hultaforszwart....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:58
Woody179 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Ik heb hem, voor het meeste huis tuin en keuken werk is hij groot genoeg, maar voor het echte werk zou ik hem inderdaad wel een maatje groter willen.
Babtist heeft een metrische in het gamma zitten: https://www.baptist.nl/m/...trische-winkelhaak-250-mm

Helaas niet in het mooie hultaforszwart....
Ik heb deze. Prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:16
prein2 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:39:

Hier gaan de vaklui zelfs met de spuitbus overheen toch voor het aftekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:40
Rob Z schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Hier gaan de vaklui zelfs met de spuitbus overheen toch voor het aftekenen?
Als je die wilt kopen kan je wel beter bij de elektra zaken kijken. Bijv. Deze scheelt toch weer 5 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Geneuzel schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
[...]
Ik bespeur hier het 'pinterest/instagram-denken'....(lees: het perfecte plaatje)

Een zijspoor-anekdote omtrent het perfecte plaatje..

Ofwel mooi is niet altijd functioneel...
Het is meer dat die andere wel met elkaar stapelbaar zijn, wat bij transport makkelijk is. Dus het is niet zozeer een "instagrap" iets, maar juist wel functionaliteit wat ik zou missen (en zelf ook mis bij mijn decoupeerzaag)
Al begrijp ik van @Pepper92 dat het deels wel stapelbaar is.

Verder begrijp en herken ik de anekdote wel hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door rockhopper op 05-05-2021 18:41 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muzaik
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-07 20:57
Op zoek naar een schroefboormachine voor binnenshuis gebruik. Ik heb reeds een boorhamer voor beton thuis.

Is dit Dewalt toestel het waard? Budget rond €150

https://next.ibood.com/be...biboor-18-v-2x-20-ah-accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:38
@Muzaik: tip ga voor een ecosysteem, niet enkel voor de machines. Ook de Makita 18v machines staan vaak bij ibood en zijn in dit topic populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In het verlengde van dit topic:
Ik zoek nieuwe assortimentsdozen. Heb al jaren een stapel twin boxes van plast1:
https://www.plast1.eu/ass...twin-box-w-28-comp-202603

Twijfel nu tussen een raaco setje in houder of stanley
Harde eis: geen ontsnappende kleine spijkertjes uit het vakje. Geen enorme koffer, maatje a4 is prima.

Onderhandelbare eisen: Liever geen losse plaatjes waarmee je vakjes indeelt, dat geeft altijd gedoe volgens mij. (Plaatje los, dingen door elkaar). Samen vast te klikken, of in een houder.

Input wordt zeer gewaardeerd! :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:02

Exigence

dnkroz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
@teacher eens met bovenstaande. Zeer betaalbaar, de box in diverse maten verkrijgbaar dus altijd iets naar wens en daarnaast kan je de inzetbakken volledig zelf kiezen qua samenstelling in zowel kleur als formaat. Koffers zijn stevig en de deksel zit strak tegen bakjes aan.

Enige nadeel: niet vast te klikken, tenzij je ze met Toolbox van Auer koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:54:
Ik zoek nieuwe assortimentsdozen. Heb al jaren een stapel twin boxes van plast1:

Harde eis: geen ontsnappende kleine spijkertjes uit het vakje. Geen enorme koffer, maatje a4 is prima.

Onderhandelbare eisen: Liever geen losse plaatjes waarmee je vakjes indeelt, dat geeft altijd gedoe volgens mij. (Plaatje los, dingen door elkaar). Samen vast te klikken, of in een houder.

Ik heb een paar van die Raaco Assorters in Handyboxen. Niet te groot, veel verschillende maten bakjes verkrijgbaar, geen spul dat rond gaat zwerven. Gebruik ze zelf voornamelijk voor opslag van schroeven en boutjes, maar ook krimpkousen en kabelschoenen, bv.

Die handyboxen zijn makkelijk stapelbaar en individuele assorters goed bereikbaar.

Niet super robuuste koffers, maar goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Raaco Carrylite zijn voor mij de fijnste dozen die ik tot nu heb mogen gebruiken.
Stevig, sluit goed aan, goed in te delen, bakjes schuiven niet, fijne sluiting, goed handvat.

Alleen de dozen met opbergrack zijn erg duur, dus dat kan je beter zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:02
Fuel_80 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Ik heb tijdens mijn verbouwing deze gekocht van HBM: https://www.hbm-machines....-x-4000-lumen-met-statief

Dikke bak licht, waterdicht en een instelbaar statief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:17
teacher schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:54:

Auer is al genoemd, Allit heeft ook een ruime collectie en Sortimo heeft ook een kleinere lijn. Deze merken hebben inzetbakjes in verschillende maten en dat is erg handig maar weet niet of ze dat ook voor kleine dozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Crap, ik wilde juist minder keus..... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thomasfilius schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Ik heb een GBH 28-8F die kwam gewoon in een L-Boxx met bijbehorende inlay
Zou goed kunnen dan. Ik heb geen idee. Deze box past wel op de L-box maar dan wel als bovenste box. Ik vind het prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Ik lees hier steeds dat de L-case gewoon past op een L-boxx, maar ze klikken dan niet vast, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Fuel_80 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:09:
Ik lees hier steeds dat de L-case gewoon past op een L-boxx, maar ze klikken dan niet vast, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij klikken ze inderdaad niet. Ik heb beide (zie aantal posts hiervoor) en vroeg het me ook af. Ze lijken enorm veel op elkaar maar toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasfilius

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Fuel_80 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:09:
De L case past bovenop de L boxx en klikt ook vast, andersom niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 18:09

BrZ

thomasfilius schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:24:
[...]

De L case past bovenop de L boxx en klikt ook vast, andersom niet
Nou, nee, er zit niets waarmee ze vast zouden kunnen klikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u-xV2GWGFhWDOnNkQHZshJOnKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwQpQiFBZ9HQoG9BNQEuLBxh.jpg?f=fotoalbum_large

Een W-boxx onder een L-case werkt wel, deze heeft clips die je naar boven kan klappen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
BrZ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

Een W-boxx onder een L-case werkt wel, deze heeft clips die je naar boven kan klappen 8)7
Dat was ook mijn ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Kortom: zorg er gewoon voor dat de hele set L-boxx is en voorkom dat het alsnog niet past.

Mijn L-case voor de GST 150 CE klikt ook niet op mijn L-boxxen, ik zie dat er dus -nog- meer variaties zijn. Mijn versie is in ieder geval anders dan die van het plaatje van @BrZ geen idee of het nou bij mij een l-case is of nog weer iets anders. Hij is in ieder geval boven en onder nagenoeg glad met onder 4 minieme 'dopjes' die mogelijk ergens op passen, maar ik zie dat meer als "niet schuiven" dan echt ergens aan vast klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:55
In het kader van bovenstaande: hoe bewaren jullie je gereedschap, zeker als er een combi van meerdere merken/type boxen aanwezig is?
Stapelen? In een (lade)kast? Gewoon random ergens weggemoffeld?

Een stapel aan elkaar geklikte boxen ziet er natuurlijk gelikt uit (en dat was vooralsnog mijn voornaamste reden om het bij Bosch blauw te houden), maar het lijkt me niet echt praktisch als je niet de bovenste box moet hebben.
Het lijkt me ook dat zo’n toren al gauw te zwaar wordt om te tillen, mocht je ze zo willen transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Basfr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:21:
In het kader van bovenstaande: hoe bewaren jullie je gereedschap, zeker als er een combi van meerdere merken/type boxen aanwezig is?

Een stapel aan elkaar geklikte boxen ziet er natuurlijk gelikt uit (en dat was vooralsnog mijn voornaamste reden om het bij Bosch blauw te houden), maar het lijkt me niet echt praktisch als je niet de bovenste box moet hebben.
Het lijkt me ook dat zo’n toren al gauw te zwaar wordt om te tillen, mocht je ze zo willen transporteren.
Ik zit nu redelijk beperkt in de ruimte, en hoop later een wat grotere werkplaats te hebben.
Maar:
Handgereedschap gaat aan de muur of in een la.
Electrisch gereedschap zit in MBOX van Makita. Een aantal dingen hangen aan de muur (schroefboor, schuurmasjien) maar voor alles uitpakken heb ik momenteel geen ruimte.

De MBOXen gebruik ik vooral om spullen in te gooien om op locatie te klussen. 2-3 machines in een doos, en wat handgereedschap mee.
Dan stapel ik meestal 2-3 dozen op elkaar, en die passen mooi in de achterbak. Op locatie gaan de dozen tegen een muur en allemaal open. Stapelen is totaal niet nuttig, behalve voor langdurige opslag of vervoer.

Het liefste zou ik over naar L-BOXX, aangezien ik die fijner vind werken. Maar dat komt in de toekomst misschien wel.

Al het verbruiksmateriaal gaat in Raaco Carrylite dozen. Deze in een zelfgemaakt sorteerrack aan de muur (ook niet stapelen)

Het liefste heb ik dingen om te gebruiken aan de muur, dingen voor opslag in lades/kastjes, en dingen voor vervoer in boxen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:57
Ik heb een tweedehands Bosch GAS 35 M AFC op de kop getikt en vroeg me af wat de ervaring is met filters er voor? Polyester/papier? Origineel of huismerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasfilius

thomasfilius

zappaeske strapatsen

BrZ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

excuus, was verkeerd idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22

Ik gebruik nooit de gereedschapskoffers die mee geleverd worden.
Ze hebben of te weinig ruimte, maar vaak te veel "lucht". Zonder van de ruimte.
Ik maak altijd mijn eigen stelruimtes inclusief het accesoirs spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Beste,

Ik ben op zoek naar een Makita cirkelzaag (omdat ik de LXT accu's al heb voor m'n andere apparaten) maar zie ze met zaagbladen van 135mm en 160/165mm.
Aangezien het meer voor huis/tuin en keukenklussen is (geen grote verbouwingen iig.) vraag ik mij af welke ik het beste gebruiken kan. Ik zie ze ook met een verschillend toerental, iemand daar nog wat advies in?

En maakt het tegenwoordig nog uit of je een linker of rechter model hebt?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 18:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

GGS_206 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:25:
Beste,

Ik ben op zoek naar een Makita Cirkelzaag (omdat ik de accu's al heb voor m'n andere apparaten) maar zie ze met zaagbladen van 135mm en 160/165mm.
Aangezien het meer voor huis/tuin en keukenklussen is (geen grote verbouwingen iig.) vraag ik mij af welke ik het beste gebruiken kan. Ik zie ze ook met een verschillend toerental, iemand daar nog wat advies in?

En maakt het tegenwoordig nog uit of je een linker of rechter model hebt?
Lees even een paar bladzijden terug, deze discussie (welke Makita accu zaag en links/rechts) is pas nog gevoerd. Zie GeleFles in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" en verder

135mm zou ik persoonlijk niet doen, dat geeft nogal een beperkte zaagdiepte.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 06-05-2021 16:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Orion84 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Lees even een paar bladzijden terug, deze discussie (welke Makita accu zaag en links/rechts) is pas nog gevoerd. Zie GeleFles in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" en verder

Helemaal niet gezien 8)7

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 18:09

BrZ

Orion84 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:27:
Mwa, 51mm ipv 57mm met een 165mm blad. Zelfs voor veel balken nog voldoende.

Ik heb zelf een DSS501 (136mm) voor als ik even snel een stuk van een plaat af wil hebben of iets dergelijks, of als je boven je hoofd werkt. Licht en goedkoop.

Voor balken gebruik ik een afkortzaag, voor precies werk een invalzaag.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Twijfels

Het op elkaar zetten is eigenlijk alleen handig om de boxen te transporteren, verder is het inderdaad een grote ellende omdat je altijd eentje uit het midden van de stapel nodig hebt.

Voorheen stond het hier in de garage in een kast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0KsVazU.jpg

En tegenwoordig, met een grote werkplaats heb ik alles in een werktafel, heb ik het dichter bij de hand :) (en wat gereedschap wat ik in de werkplaats niet gebruik staat thuis in de garage in een kleinere kast zoals hierboven, wel alles dus op lades:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2nzfg2S.jpg
Zitten twee boxen achter elkaar, achterste zijn allemaal koffers die ik erg weinig gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:40

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Heel erg netjes! Aan de andere kant zit de koffieautomaat? :P

Word altijd jaloers als ik dit topic lees en de "zooi" die jullie hebben :D "Probleem" en tevens luxe is dat ik geen klushuis heb (nieuwbouw) maar wil binnenkort wel een wasmachine/droogmachine ombouw gaan maken. Ben nu dus zelf aan het kijken naar een stofzuiger (nu veeg ik alle zaagsel op van afkortzaag/inval), heb de Makita op het oog evenals de Makita RT0070 boven/kantenfrees machine. Nu lees ik dat één van de minpunten de stofafzuiging is van de RT0700. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Wil ook geen kapitalen uitgeven aan spullen die ik later nauwelijks ga gebruiken maar wel goed spul uiteraard!

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 06-05-2021 18:01 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Shadow_Agent schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:24:
Heel erg netjes! Aan de andere kant zit de koffieautomaat? :P

Wordt altijd jaloers als ik dit topic lees en de "zooi" die jullie hebben :D "Probleem" en tevens luxe is dat ik geen klushuis heb (nieuwbouw) maar wil binnenkort wel een wasmachine/droogmachine ombouw gaan maken. Ben nu dus zelf aan het kijken naar een stofzuiger, heb de Makita op het oog evenals de Makita RT0070 boven/kantenfrees machine. Nu lees ik dat één van de minpunten de stofafzuiging is van de RT0700. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Wil ook geen kapitalen uitgeven aan spullen die ik later nauwelijks ga gebruiken maar wel goed spul uiteraard!
:N Ik drink geen koffie :9 Aan de andere kant zitten alle assortimentsbakken.

Een bovenfrees/kantenfrees is bijna altijd ellendig met stofafzuiging, er is simpelweg niet echt goed af te zuigen bij die dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Shadow_Agent schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:24:
de Makita RT0070 boven/kantenfrees machine. Nu lees ik dat één van de minpunten de stofafzuiging is van de RT0700. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Op de RT0700? Welke stofafzuiging? :+
Ik dacht dat je wel stukjes kon 3d printen om de stofafzuiging beter te maken, ik denk dat het hier al eens voorbij gekomen is? Ik heb me er gewoon bij neergelegd, ook bij mijn Bosch bovenfrees: frezen = alles vol zooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 18:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BrZ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Mwa, 51mm ipv 57mm met een 165mm blad. Zelfs voor veel balken nog voldoende.

Ik heb zelf een DSS501 (136mm) voor als ik even snel een stuk van een plaat af wil hebben of iets dergelijks, of als je boven je hoofd werkt. Licht en goedkoop.

Voor balken gebruik ik een afkortzaag, voor precies werk een invalzaag.
Ah, dat valt mee inderdaad. Ik ging even uit van mijn eigen 165mm zaag en ging er onterecht vanuit dat een 135mm dan wel fors minder zou zijn. Dat valt dus blijkbaar mee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:55
Twijfels schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Het op elkaar zetten is eigenlijk alleen handig om de boxen te transporteren, verder is het inderdaad een grote ellende omdat je altijd eentje uit het midden van de stapel nodig hebt.

[Afbeelding]

En tegenwoordig, met een grote werkplaats heb ik alles in een werktafel, heb ik het dichter bij de hand :) (en wat gereedschap wat ik in de werkplaats niet gebruik staat thuis in de garage in een kleinere kast zoals hierboven, wel alles dus op lades:
[Afbeelding]
Zitten twee boxen achter elkaar, achterste zijn allemaal koffers die ik erg weinig gebruik
Damn, dat zijn allebei top oplossingen _/-\o_
Zo'n kast ziet er wel ideaal uit, en er van uitgaande dat het standaard profielen zijn ook redelijk makkelijk aan te passen. Maakt het ook meteen makkelijk om meerdere formaten boxen te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-07 23:10

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Twijfels schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In je eerste foto: welk systeem met die profielen is dat? Dat ziet er erg netjes uit! Zeker ook te overwegen voor in mijn klushokje :). Ik was al even goedkope rek van Lidl aan het overwegen, maar zoiets is toch net iets mooier!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
DeadLock schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:39:
[...]

In je eerste foto: welk systeem met die profielen is dat? Dat ziet er erg netjes uit! Zeker ook te overwegen voor in mijn klushokje :). Ik was al even goedkope rek van Lidl aan het overwegen, maar zoiets is toch net iets mooier!
30x30mm profielen. De tafel is combinatie 40x40 en 40x80mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:12:
Ik dacht dat je wel stukjes kon 3d printen om de stofafzuiging beter te maken, ik denk dat het hier al eens voorbij gekomen is? Ik heb me er gewoon bij neergelegd, ook bij mijn Bosch bovenfrees: frezen = alles vol zooi.
Het kan toch wel redelijk, als ik bv. dit filmpje bekijk (skip naar 1:40 voor het freeswerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dat is wel een iets duurder ding dan die Bosch apparaten die je hier veel ziet.

Ik heb gisteren een ronde luidsprekeruitsparing gefreesd in zwart MDF. Of1010 , ctl midi en een Festool mfs. Dan denk je prima spul... De eerste slag ging netjes (de buitenste ronde , die niet door het hout ging). De tweede cirkel (de buitenkant daarvan zit tegen de binnenkant van de eerste aan) was door en door. Doordat je ruimte om de frees had en de boel ook nog op de mfs stond hebben we uiteindelijk de stofzuiger maar direct achter de frees aan horizontaal laten zuigen... Anders kregen we het niet weg.

Sowieso is zwart MDF nasty spul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:06

Budha

Online ergo sum

Slonzo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:12:
[...]

3D printen kan, maar dit filmpje laat zien dat je ook een eind komt met wat doorzichtig tape:

YouTube: The EASIEST Solution for Dust Collection - Makita RT0700 - more Expe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 23:45

Det

Heb getest met zo'n geprint inlegstukje maar het blijkt dat deze helemaal niet klemt. Dus als je freest met de machine liggend of ondersteboven valt het inlegstukje van z'n plek. Wellicht was het de bedoeling van de ontwerper om het stuk er in te lijmen maar ik blijf voorlopig maar bij aftapen. Dat werkt erg goed vind ik.

Mijn ervaring met de RT0700 in het algemeen is dat stofafzuiging met de grote freesvoet (en zeker als je afplakt zoals in de video) best in orde is. Het wordt minder als je een kopieerring gebruikt. Bij de kleine freesvoet is de afzuiging duidelijk minder, en bij gebruik van de kopieerring heb je geen enkele afzuiging meer.

Mijn ervaring is wel dat ik de kleine freesvoet het meest gebruik omdat die zo ontzettend handig is voor klusjes met weinig werkruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

DRAFTER86 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:56:
Ik heb een tweedehands Bosch GAS 35 M AFC op de kop getikt en vroeg me af wat de ervaring is met filters er voor? Polyester/papier? Origineel of huismerk?
Ik heb de L AFC. Masterlijk ding. Top aankoop. Gebruik nog alles uit de verpakking. Capaciteit van de opvang is enorm en het automatisch aan gaan met het aangesloten apparaat werkt heel fijn.
rockhopper schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:34:
Kortom: zorg er gewoon voor dat de hele set L-boxx is en voorkom dat het alsnog niet past.

Mijn L-case voor de GST 150 CE klikt ook niet op mijn L-boxxen, ik zie dat er dus -nog- meer variaties zijn.
Heb je die witte clipjes wel verwijderd aan de onderkant?

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 07-05-2021 06:19 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:45:
Tsja dat is wel een iets duurder ding dan die Bosch apparaten die je hier veel ziet.

Ik heb gisteren een ronde luidsprekeruitsparing gefreesd in zwart MDF. Of1010 , ctl midi en een Festool mfs. Dan denk je prima spul... De eerste slag ging netjes (de buitenste ronde , die niet door het hout ging). De tweede cirkel (de buitenkant daarvan zit tegen de binnenkant van de eerste aan) was door en door. Doordat je ruimte om de frees had en de boel ook nog op de mfs stond hebben we uiteindelijk de stofzuiger maar direct achter de frees aan horizontaal laten zuigen... Anders kregen we het niet weg.

Sowieso is zwart MDF nasty spul.
Tuurlijk, goede stofafzuiging met een frees werkt niet onder alle condities, filmpje was voor mij meer om te illustreren dat het wel kan. Als er in het ontwerp ook goed rekening mee wordt gehouden. Maar inderdaad, als één kant niet goed opgesloten wordt (effectief een (gedeeltelijke) kantenfrees), of als je helemaal door gaat, ga je veel stof niet op zuigen. Alhoewel je dat laatste nog zou kunnen verbeteren door een opofferplaat er onder te leggen.

Maar heb zelf ook soortgelijke ervaringen met een slijptol in betonstenen. Stenen waren kneiterhard, en de slijptol / schijf kwam er niet goed in één keer doorheen, dus eerst een sleuf van de helft van de diepte er doorheen slijpen, dan nog een keer door de steen heen. De eerste keer weinig stof, maar dan de tweede keer heb je geen goede aansluiting met je schijf op de steen waar de stofafzuiging er op zit, en maak je toch nog een boel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
PcDealer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:15:
[...]

Ik heb de L AFC. Masterlijk ding. Top aankoop. Gebruik nog alles uit de verpakking. Capaciteit van de opvang is enorm en het automatisch aan gaan met het aangesloten apparaat werkt heel fijn.

[...]

Wat voor filter zit er standaard in? Papier of polyester? Als zo'n polyester filter net zo goed presteert maar veel langer meegaat dan kan dat wel uit denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:00:
Wat voor filter zit er standaard in? Papier of polyester? Als zo'n polyester filter net zo goed presteert maar veel langer meegaat dan kan dat wel uit denk ik...
Filters hebben ze kennelijk in cellulose, polyester, of polytetrafluorethyleen.

Maar ik gok dat je de stofzakken bedoeld? Daar zou ik altijd kiezen voor vlies. Papier heeft de neiging om dicht te gaan zitten met stof, en dan ben je je zuigkracht kwijt. Papier kan ook niet tegen vocht, en heeft over het algemeen de neiging om te scheuren. Zoveel kosten de vlieszakken als het goed is ook niet, dus ik zou gewoon daarvoor kiezen, houdt je filters ook beter schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

PcDealer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:15:
[...]
Grapjas, ;) Die witte clipjes zitten in ieder geval niet op mijn l-case, en ja bij de l-boxx worden ze verwijderd. Ik zie echt geen mogelijkheid om die l-case ergens aan vast te maken zonder dat daar iets externs als een touw, tie-wrap of een flinke dosis lijm bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De L case is volgens mij koppelbaar met het W boxx systeem. https://l-boxx.com/nl/waarom-w-boxx/

Ik heb die nooit in het echt gezien maar als ik het zo lees is het W boxx systeem bedoeld als een goedkopere serie dan L boxx.

Wel erg verwarrend om iets dan L case te noemen terwijl het niet aan het L boxx maar het W boxx systeem past...

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
henkie196 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Filters hebben ze kennelijk in cellulose, polyester, of polytetrafluorethyleen.

Maar ik gok dat je de stofzakken bedoeld? Daar zou ik altijd kiezen voor vlies. Papier heeft de neiging om dicht te gaan zitten met stof, en dan ben je je zuigkracht kwijt. Papier kan ook niet tegen vocht, en heeft over het algemeen de neiging om te scheuren. Zoveel kosten de vlieszakken als het goed is ook niet, dus ik zou gewoon daarvoor kiezen, houdt je filters ook beter schoon.
Thanks! Maar doelde wel op het filter, het papieren filter dat er nu in zit is aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 21:16
Misschien meer een vraag voor Woodworking forum maar toch;

Ik heb een DeWalt tafelzaag (DW745) en de afzuiging is echt belabberd. Het is natuurlijk een jobsite saw die niet geoptimaliseerd is hiervoor. Maar toch, ik heb wat zwart (door en door) MDF verzaagd en nu valt me pas op hoeveel er nog airborn gaat en onderuit komt.
Ik heb er een stevige stofzuiger met cycloon opzitten, maar niet op de blade guard alleen achteraan.

Toevallig een DeWalt gebruiker die hiervoor tips heeft?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

mddd schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:08:
De L case is volgens mij koppelbaar met het W boxx systeem. https://l-boxx.com/nl/waarom-w-boxx/

Ik heb die nooit in het echt gezien maar als ik het zo lees is het W boxx systeem bedoeld als een goedkopere serie dan L boxx.

Wel erg verwarrend om iets dan L case te noemen terwijl het niet aan het L boxx maar het W boxx systeem past...
Bij gebrek aan een beter plaatje, hier een linkje naar het product met mijn koffer/case die ik niet fatsoenlijk kan koppelen. Geen idee welke naam het heeft maar het lijkt me niet compatible met een w-boxx, hij is overigens weer anders dan de "andere" koffers die eerder in dit topic naar voren kwamen.

Dus ik ben het met je eens met verwarrend. Ik vind het een irritante koffer omdat het gewoon niet bij de rest past en ook niet goed blijft liggen. Voor mij een leermomentje dat ik beter moet opletten naar niet alleen de machine, maar dus ook de systainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:25
rockhopper schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Bij gebrek aan een beter plaatje, hier een linkje naar het product met mijn koffer/case die ik niet fatsoenlijk kan koppelen. Geen idee welke naam het heeft maar het lijkt me niet compatible met een w-boxx, hij is overigens weer anders dan de "andere" koffers die eerder in dit topic naar voren kwamen.

Dus ik ben het met je eens met verwarrend. Ik vind het een irritante koffer omdat het gewoon niet bij de rest past en ook niet goed blijft liggen. Voor mij een leermomentje dat ik beter moet opletten naar niet alleen de machine, maar dus ook de systainer.
Dat zijn gewoon de oude "koffers", daarin werd destijds mijn 14.4V machine ook geleverd. De inlay in die koffers is gewoon fixed, biedt dus nul flexibiliteit qua indeling. Vast geen verrassing dat die koffer inmiddels niet meer in mijn bezit is, maar de machine nog wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Den_S85 Ah dat is dan duidelijk. Nou ja gezien hoeveel ik ervoor betaalt heb ga ik er niet over klagen, maar inderdaad het is een kansloze koffer.
Eigenlijk misschien ooit vervangen voor accu, van de andere kant gebruik ik de decoup eigenlijk nauwelijks meer en is het meestal de multitool die het werk opknapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag was ik op weg voor een Makita LS1018LN afkortzaag, voor mij een meer dan uitstekende machine. Eerst langs de Hornbach in Zwolle: daar stond alleen een showroommodel. De vestigingsmanager wilde die niet verkopen omdat er over ruim een maand een nieuwe partij van 6 stuks wordt verwacht. (waarvan nog niks zeker is vanwege leveringsproblemen). Goed, dan kijken we verder.

Zo kwam ik uit bij de vestiging van Toolstation in Zwolle. Ik dacht dat die een showroom hadden maar het is een ruimte van 3*3 meter waar je je spullen kunt ophalen die eventueel besteld zijn of die op voorraad liggen. Ik kwam daar in eerste instantie niet voor de afkortzaag maar soit, als je er dan toch bent... Met de beste man een Bosch GCM 8 SJL besproken die uit een ander filiaal zou komen. Verder niet nagedacht over prijzen etc.

Zit ik vanmiddag thuis even op internet te koekeloeren:
Toolstation: Bosch GCM 8 SJL: €399
Hornbach: Bosch GCM 8 SJL: €309

Dat scheelde dus al €90. Daarna toch maar even verder gekeken naar de accessoires bij deze zaag. Een onderstel (GTA 2600) was €129 vs. €99. Kijk, dat is mooi. Meteen Toolstation gebeld en gevraagd of ze nog iets met de prijs kunnen doen, anders haal ik 'm elders. Konden ze niet, dus maar gezegd dat het me spijt maar ik moet ook hard werken voor m'n geld.

Vanavond dus een Bosch GCM 8 SJL met GTA 2600 opgehaald bij de Hornbach. Vergeleken met Toolstation heb ik nu het onderstel er bijna gratis bij... Dus ja, vast een prima deal gemaakt.

Eens kijken of ik morgen kan beginnen met het maken van een zandbak voor mijn kleine man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:20
Dzine schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:46:
Misschien meer een vraag voor Woodworking forum maar toch;

Ik heb een DeWalt tafelzaag (DW745) en de afzuiging is echt belabberd. Het is natuurlijk een jobsite saw die niet geoptimaliseerd is hiervoor. Maar toch, ik heb wat zwart (door en door) MDF verzaagd en nu valt me pas op hoeveel er nog airborn gaat en onderuit komt.
Ik heb er een stevige stofzuiger met cycloon opzitten, maar niet op de blade guard alleen achteraan.

Toevallig een DeWalt gebruiker die hiervoor tips heeft?
Ik heb dezelfde zaag, en in het begin had ik een t splitsing op m'n (Starmix +cycloon) stofzuiger slang gemaakt. En op die manier kon ik m'n stofzuiger beide afzuigpoorten bedienen. Dit werkte wel redelijk, maar niet heel goed. Mogelijk dat m'n t splitsing niet goed luchtdicht was.

Nu heb ik zowel m'n Starmix+cycloon op de achterste poort en een losse Festool op m'n blade guard, en dat werkt echt perfect!

Mocht een t splitsing dus niet werken, en je hebt de ruimte/geld dan is een 2e (goedkope) stofzuiger een mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Terrz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:03:
[...]

Ik heb tijdens mijn verbouwing deze gekocht van HBM: https://www.hbm-machines....-x-4000-lumen-met-statief

Dikke bak licht, waterdicht en een instelbaar statief :)
Per toeval liep ik vanmiddag tegen een (nagenoeg niet gebruikte) 30w brennenstuhl bouwlamp aan voor €15 , dus die heb ik voor nu maar even gekocht :*). Ik houd je advies wel in mijn achterhoofd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 10:09
Deze kwam ik tegen, nooit gezien en ik was gelijk om. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik kon hem jullie dus niet onthouden. :+

Te krijgen in diverse maten drevel, als (div) centerpunt, als popnagelverwijderset , en als scharnierpenuitslag.

Super handig, korte werkruimte en nooit meer het glas of schilderwerk raken (of wegschieten) als je spijkertjes in glaslatjes moet verzinken of scharnierpennen er uit moet slaan. :Y)

Te krijgen vanaf ca 9 euro op Amazon.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2021 00:22 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:02:

[YouTube: Spring Tools Nail Set and Center Punch Review]

Te krijgen in diverse maten drevel, als centerpunt (div), en als scharnierpenuitslag.
Super handig, korte werkruimte en nooit meer het glas raken (of wegschieten) als je spijkertjes in glaslatjes moet verzinken.

Gaaf ding!

Voor de koopjesjagers onder ons, Toolstation is de 'oude' systainers aan het lozen. Heb 3 systainers (Festool T-LOC systainer SYS-1-TL 396x296x105mm - (97446)) voor 21E/stuk gescoord. Ja de gewone normale, niet de mini-systainers ;) Opsturen doen ze niet, je moet zelf in de webshop reserveren en afhalen. Maarja voor dat geld :P .
Nu hopen dat de 2- en 3-units hoge systainers ook nog komen voor dat soort prijzen.

Ik had alleen gehoopt mijn LR32 set in antieke systainer over te zetten. met wat subtiel geweld past de inlay, maar sommige van de metalen delen zitten te hoog in de inlay (de blokjes om de hoogte van de gaatjes tov de plaat te stellen) waardoor een moderne systainer niet meer dicht kan. Jammer de bammer, een nieuwe inlay kost 20E en dat vind ik teveel.

Vraag van mij: ik zoek een goede Japanse zaag. Voor schulpen en afkorten van hout, waar het net ff subtieler/dunner moet dan met invalzaag/decoupeerzaag/multitool. Ik heb van de week bij iemand deuvels in schroefgaten van een deur verlijmd. Die waren door een (letterlijk) lompe boer te vaak vastgeschroefd en daarna nog ff doorgedraaid. Gevolg was geen hout meer voor de schroef. Gezien die deuren gelakt zijn heb ik uiteindelijk de multitool gepakt en de deuvels vlak afgezaagd. Ik kwam er nu mee weg omdat er een vrij grote slotplaat op zit... Maar volgende keer liever netter.
Dat soort klussen. Budget, tsja ik wil geen 500€ kwijt. Iemand een tip? Ik vind Hultafors vaak mooi spul maken en die hebben ook zagen...

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 08-05-2021 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:32
Teijgetje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:02:

[YouTube: Spring Tools Nail Set and Center Punch Review]

Te krijgen in diverse maten drevel, als (div) centerpunt, als popnagelverwijderset , en als scharnierpenuitslag.

[YouTube: [981] The Pen-Sized Hinge Pin Destroyer! (With Deviant Ollam )]

Super handig, korte werkruimte en nooit meer het glas of schilderwerk raken (of wegschieten) als je spijkertjes in glaslatjes moet verzinken of scharnierpennen er uit moet slaan. :Y)

Als centerpunch heb ik deze met interne compressieveer (<€5 incl. verzenden), maar voor scharnieren en spijkertjes ziet jouw versie er wel handig uit.
Boudewijn schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:11:
Vraag van mij: ik zoek een goede Japanse zaag. Voor schulpen en afkorten van hout, waar het net ff subtieler/dunner moet dan met invalzaag/decoupeerzaag/multitool. Ik heb van de week bij iemand deuvels in schroefgaten van een deur verlijmd. Die waren door een (letterlijk) lompe boer te vaak vastgeschroefd en daarna nog ff doorgedraaid. Gevolg was geen hout meer voor de schroef. Gezien die deuren gelakt zijn heb ik uiteindelijk de multitool gepakt en de deuvels vlak afgezaagd. Ik kwam er nu mee weg omdat er een vrij grote slotplaat op zit... Maar volgende keer liever netter.
Dat soort klussen. Budget, tsja ik wil geen 500€ kwijt. Iemand een tip? Ik vind Hultafors vaak mooi spul maken en die hebben ook zagen...
Ik ben tevreden met dit budgetmodel, op aanraden van een andere Tweaker. Als je een (flink) stukje duurder gaat kan je zagen krijgen die met de hand herslijpbaar zijn, in plaats van inductie geharde punten hebben, dat is volgens mij het voornaamste verschil. Een 2x zo dure zaag zal vast ook wel een betere staalsoort of zo hebben, maar voor incidenteel gebruik lijkt me dat redelijk verwaarloosbaar.
Pagina: 1 ... 36 ... 253 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).