vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Omdat ik deze machine een keer of 20 wilde gaan gebruiken verspreid over vele weken wordt huren dan een dure hobby. Tot de aanschaf van deze machine deed ik dit met een klopboor van de lidl die opzich voldoende vermogen had, maar ik wilde graag speciale gipsgardes gebruiken. Deze zijn er vooral in m16(uit mn hoofd).
Normaal zou ik voor een dergelijk onprecies apparaat iets van parkside aanschaffen om de wel bekende prijs/kwaliteit en de service. Helaas was de parkside niet beschikbaar (of in ieder geval niet te vinden).
Op de gok heb ik enige weken geleden een Vonroc mixer gekocht van 1200W. Dit merk is voor mij compleet onbekend en ook op internet is er vrij weinig over te vinden. Qua uiterlijk verschilt hij niet veel van alle andere goedkope merken en mijn idee was dat de kwaliteit ongeveer vergelijkbaar zou zijn. Dan is de prijs dus doorslag gevend. Nu kan ik na een keer of 15 gebruiken nog niet heel veel over de duurzaamheid op lange termijn zeggen, maar die zal denk ik net als bij parkside bepaald worden door geluk. Nu mijn ervaringen tot zo ver:
Uiterlijk: de machine heeft een enorm parkside gehalte, dusdanig veel dat als je er een merkje van parkside op plakt dat je mij sowieso voor de gek kan houden. Het oogt dus wat goedkoop, opgeleukt met her en der een vlakje anders gekleurd goedkoop plastic.
ergonomie: vrij kut, maar ter verdediging dat ligt eerder aan de lengte van de garde dan aan het apparaat zelf. Ik sta met mijn 1.93 echt in een waardeloze houding als je de emmer op de grond zet, gelukkig eenvoudig op te lossen met iets onder de emmer te zetten. Ergonomie van de mixer zelf is redelijk, je kunt hem prima vast pakken en ook de knopvergrendeling voor altijd aan is prettig.
Gebruik: Doet eigenlijk precies waarvoor ik hem kocht, in een korte tijd veel stucmiddel aanmaken. Dit gaat echt 5x sneller dan met de boormachine. Waarbij ik met deze machine ook een gewone emmer echt vol kan aanmaken. Bij mijn boormachine kon ik na die tijd de vloer van de kamer ook meteen glad trekken. De snelheid instellen gaat met een draaiwieltje en is in duidelijk merkbare stappen, dat betekend wel dat je soms iets te snel/dan wel te langzaam gaat. De machine had geen enkele moeite om de fix en finish aan te maken, ook niet in verdikte vorm. De roodband had hij iets meer moeite mee, maar ook hier verloor hij weinig momentum. (moet wel eerlijk vermelden dat ik een speciale gips garde van ecotools had besteld, het origineel zit nog in de doos)
Eind conclusie: als je net zoveel geluk als ik hebt, en het geen maandag morgen model is, dan heb je er echt een prima hobby machine aan. Ik zou hem voor dagelijks gebruik niet zo snel aanschaffen, daarvoor voelen een aantal onderdelen wel wat flimsy. Qua kwaliteit vergelijkbaar met parkside, net als in prijs, ik zou het eerder kopen dan de vele andere budgetmerken voor een beduidend hogere prijs/
Ze hebben er een open doos exemplaar staan voor 289, heb je die meegenomen?sypie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:47:
Vanavond dus een Bosch GCM 8 SJL met GTA 2600 opgehaald bij de Hornbach. Vergeleken met Toolstation heb ik nu het onderstel er bijna gratis bij... Dus ja, vast een prima deal gemaakt.
Als je trouwens veel machines wilt bekijken, kan je ook naar de Marslanden, naar Dunnink.
Dewalt, Bosch, Milwaukee, Festool en Maffel
[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 08-05-2021 10:04 ]
Nee, gewoon de dicht in doos versie, daar stonden er ook nog best wel een aantal van op voorraad. De onderstellen waren ook ruim aanwezig. Ik had het open doos exemplaar ook niet gezien trouwens.Raymond schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:02:
[...]
Ze hebben er een open doos exemplaar staan voor 289, heb je die meegenomen?
Als je trouwens veel machines wilt bekijken, kan je ook naar de Marslanden, naar Dunnink.
Dewalt, Bosch, Milwaukee, Festool en Maffel
Dunnink ken ik niet, ik zal eens kijken wat zij doen voor handel. Misschien voor in de toekomst.
In dat geval neem ik aan dat die van cellulose het papieren filter is? Ik weet niet precies wat een cellulose filter minder goed doet dan een polyester filter. Ik heb een polyester filter op m'n Starmix, daar ben ik zeer tevreden mee, makkelijk schoon te maken of even af te spoelen in wat water. Maar wellicht kan dat ook goed met een cellulose filter?DRAFTER86 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:50:
Thanks! Maar doelde wel op het filter, het papieren filter dat er nu in zit is aan vervanging toe.
Volgens mij heb je gelijk. Als polyester geen performance nadeel heeft t.o.v cellulose (papier) dan ga ik voor polyester i.v.m herbruikbaarheid.henkie196 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:07:
[...]
In dat geval neem ik aan dat die van cellulose het papieren filter is? Ik weet niet precies wat een cellulose filter minder goed doet dan een polyester filter. Ik heb een polyester filter op m'n Starmix, daar ben ik zeer tevreden mee, makkelijk schoon te maken of even af te spoelen in wat water. Maar wellicht kan dat ook goed met een cellulose filter?
Ik zat eerst te kijken naar een Bosch GCM 8 SJL, omdat ik een paar accu machines heb van Bosch blauw. Maar nijg nu vanwege het prijsverschil toch naar deze Parkside. Specs zijn prima, zaagt zelfs tot 34cm en dat voor 99€
Enkel 1 ding, het parkside onderstel lijkt helaas nergens leverbaar...alles wat ik vind stamt uit 2019. Maar die onderstellen zijn in principe universeel te gebruiken zo te zien? Deze bijv?
https://www.toolnation.nl/scheppach-umf1550-onderstel.html
De keuze voor Bosch of Parkside is een persoonlijke, het scheelt inderdaad veel, maar wees je er van bewust dat die kostenbesparing ergens vandaan is gekomen. Dat zit 'm o.a. in nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.
[ Voor 39% gewijzigd door MJV op 08-05-2021 23:08 ]
Volgens mij zijn er geen performance nadelen. Starmix biedt in ieder geval alleen polyester filters aan voor de iPulse serie, dus ik hoop van niet, in ieder gevalDRAFTER86 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:18:
Volgens mij heb je gelijk. Als polyester geen performance nadeel heeft t.o.v cellulose (papier) dan ga ik voor polyester i.v.m herbruikbaarheid.
Ah oke, dat is mooi. Mijn huidige afkorter heeft ook gewoon 4 gaten, maar dacht bij sommige onderstellen een soort snelspan systeem te zien vandaar.MJV schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:06:
De meeste onderstellen zijn universeel te gebruiken, ze zijn te koppelen middels vier bouten en moeren die vaak in een gleuf liggen op het onderstel, en daarom dus universeel.
De keuze voor Bosch of Parkside is een persoonlijke, het scheelt inderdaad veel, maar wees je er van bewust dat die kostenbesparing ergens vandaan is gekomen. Dat zit 'm o.a. in nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid.
En dat er verschil in zit snap ik zeker, zou natuurlijk liever de Bosch nemen. Maar met de schuur/overkapping die wat duurder uit valt dan gedacht, is dit weer mooi meegenomen.
Ik heb sinds kort de Makita LS1019L staan.Bakema schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:54:
Ik ben toe aan een nieuwe afkortzaag, die ik nu heb(Gamma huismerk) is een paar keer gevallen en heeft laatst een nachtje buiten gestaan in de regen, waardoor die amper meer is uit te trekkenkortom tijd voor een andere
Ik zat eerst te kijken naar een Bosch GCM 8 SJL, omdat ik een paar accu machines heb van Bosch blauw. Maar nijg nu vanwege het prijsverschil toch naar deze Parkside. Specs zijn prima, zaagt zelfs tot 34cm en dat voor 99€Hij zal de komende tijd gebruikt worden om een schuur/overkapping en schutting te zetten, daarna zal die waarschijnlijk weer maanden in de hoek staan...vandaar de keuze voor de Parkside, samen met een onderstel scheelt het 250/300€..
Enkel 1 ding, het parkside onderstel lijkt helaas nergens leverbaar...alles wat ik vind stamt uit 2019. Maar die onderstellen zijn in principe universeel te gebruiken zo te zien? Deze bijv?
Maar bewust niet het Makita onderstel gekocht.
Ik vond de materiaal ondersteuning maar wiebelig/fragiel en voor mijn zaag zit die ook niet goed uitgelijnd waardoor je materiaal maar op 1/3e van de steun ligt.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van het DeWalt onderstel.
Maar deze heb ik nog niet, dus ben ook wel benieuwd naar ervaringen van forum genoten.
De goedkope onderstellen lijken me eigenlijk allemaal maar instabiel. Het kan dat er een topper tussen zit, maar mijn persoonlijke ervaringen met goedkope schraagjes en ander materiaal is dat je uiteindelijk toch een duur merk artikel koopt. En dan kun je het beter meteen doen want dan ben je goedkoper uit.
Buijtendijk.nl voor kwaliteitsgereedschap aan laagste prijzen die ik zoal online heb gevonden. Vanaf €20 gratis bezorging.
Combitools zelfde als hierboven, vooral zeer scherpe prijzen voor Makita.
Beide leveren goed, snel en met prima service.
Het Parkside onderstel is wat mij betreft dan een uitzondering, ik vind dat onderstel namelijk verrassend stabiel. Het is ook niet voor niets dat er best veel mede-tweakers zijn die ook het Parkside onderstel hebben. Value for money dus.FRANQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:27:
[...]
De goedkope onderstellen lijken me eigenlijk allemaal maar instabiel. Het kan dat er een topper tussen zit, maar mijn persoonlijke ervaringen met goedkope schraagjes en ander materiaal is dat je uiteindelijk toch een duur merk artikel koopt. En dan kun je het beter meteen doen want dan ben je goedkoper uit.
Niet door te meten maar als ik er spanning op zet dan slaat een vonk door en de zekering er uit, kabel is goed.
Reparatiestekkers niet meer los te krijgen.

Alleen nog met netsnoer..........

Iemand een tip?
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 09-05-2021 13:49 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Gemeten terwijl je tegelijkertijd met de stekker en snoer 'rommelt'?
Garantie? Eventueel bij festool zelf.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Voelt goed degelijk aan vind ik.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Buiten zagen en achteraf vegen. Ik heb er een GAS 35M aan hangen en zelfs op maximale stand vliegt er nog van alles naast. Je levert natuurlijk in op bepaalde aspecten bij zo'n goeie zaag voor zo'n prijs.Dzine schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:46:
Misschien meer een vraag voor Woodworking forum maar toch;
Ik heb een DeWalt tafelzaag (DW745) en de afzuiging is echt belabberd. Het is natuurlijk een jobsite saw die niet geoptimaliseerd is hiervoor. Maar toch, ik heb wat zwart (door en door) MDF verzaagd en nu valt me pas op hoeveel er nog airborn gaat en onderuit komt.
Ik heb er een stevige stofzuiger met cycloon opzitten, maar niet op de blade guard alleen achteraan.
Toevallig een DeWalt gebruiker die hiervoor tips heeft?
Geen slow-start (aanloopstroombegrenzer) en medium stofafzuiging.
Ik zag er laatst ook eentje voorbij komen op yt ofzo. Werkt dus echt goed. Toch maar bestellen dus.Teijgetje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:02:
Deze kwam ik tegen, nooit gezien en ik was gelijk om.![]()
![]()
![]()
Ik kon hem jullie dus niet onthouden.![]()
[YouTube: Spring Tools Nail Set and Center Punch Review]
Te krijgen in diverse maten drevel, als (div) centerpunt, als popnagelverwijderset , en als scharnierpenuitslag.
[YouTube: [981] The Pen-Sized Hinge Pin Destroyer! (With Deviant Ollam )]
Super handig, korte werkruimte en nooit meer het glas of schilderwerk raken (of wegschieten) als je spijkertjes in glaslatjes moet verzinken of scharnierpennen er uit moet slaan.![]()
Te krijgen vanaf ca 9 euro op Amazon.
Ik heb nog een Parkside onderstel liggen. Stuur je wel een DM.Bakema schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:25:
Hm oke klinkt goed, jammer dat die momenteel nergens te krijgen is... maar dan koop ik eerst enkel de zaag, en dan later het onderstel. Vind het ook zo raar als ik een de Walt onderstel heb staan met een Parkside machine
Wel goede tip dan._knakker_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Het Parkside onderstel is wat mij betreft dan een uitzondering, ik vind dat onderstel namelijk verrassend stabiel. Het is ook niet voor niets dat er best veel mede-tweakers zijn die ook het Parkside onderstel hebben. Value for money dus.
Heb zelf met schraagjes slechte ervaringen, ze lopen weg als je aan het zagen/frezen bent. Dus nu een set toughbuilt 700 schragen, helemaal fantastisch.
Misschien dat iemand hier een mini review over het parkside afkortzaag onderstel wilt geven hier?
Vond overigens deze review van het Makita onderstel wel fijn om gezien te hebben, anders had ik waarschijnlijk het onderstel meebesteld.
https://youtu.be/BZWcdFbYrBc
Die wieltjes zijn natuurlijk niet bedoeld zoals hij ze gebruikt, maar ik vind die materiaalsteunen en aanslag gewoon slecht gemaakt.
Het doet een beetje budget aan, maar dan met een merk erop.
[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 09-05-2021 23:42 ]
Het Parkside onderstel zelf is goed stevig ja, staat ook sterk._knakker_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Het Parkside onderstel is wat mij betreft dan een uitzondering, ik vind dat onderstel namelijk verrassend stabiel. Het is ook niet voor niets dat er best veel mede-tweakers zijn die ook het Parkside onderstel hebben. Value for money dus.
Ik heb m'n 8 sjl erop staan, maar hij staat niet helemaal 100% horizontaal en helt iets achterover. Heb geprobeerd om andersom te monteren maar hielp niet. Ik denk wel dat 't te fixen is door het achterklemgedeelte iets op te dikken.
@Bakema heb nog een 2e onderstel nieuw in doos zitten. Is een zwaar ding, maar als je in de buurt van Haarlem woont...
*insert signature here
Helaas kan ik mijn parkside onderstel niet vergelijken met een ander specifiek afkortzaag onderstel. Wel kan ik hem met mijn Dewalt DE7400 voor de zaagtafel vergelijken.FRANQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:37:
[...]
Wel goede tip dan.
Heb zelf met schraagjes slechte ervaringen, ze lopen weg als je aan het zagen/frezen bent. Dus nu een set toughbuilt 700 schragen, helemaal fantastisch.
Misschien dat iemand hier een mini review over het parkside afkortzaag onderstel wilt geven hier?
Vond overigens deze review van het Makita onderstel wel fijn om gezien te hebben, anders had ik waarschijnlijk het onderstel meebesteld.
https://youtu.be/BZWcdFbYrBc
Die wieltjes zijn natuurlijk niet bedoeld zoals hij ze gebruikt, maar ik vind die materiaalsteunen en aanslag gewoon slecht gemaakt.
Het doet een beetje budget aan, maar dan met een merk erop.
De parkside is een solide onderstel in de meest basic uitvoering, als je een vlakke ondergrond hebt is hij prima op te stellen. Bij gebruik op een terras of iets vergelijkbaars zal je voor een stevige plaatsing met houtjes in de weer moeten.
Vergelijk ik dit onderstel met mijn dewalt kom ik de plaatsing van stelhoutjes ook tegen, hoewel deze pootjes wat breder zijn en dus soms toch net niet in een voeg vallen. Qua ergonomie en gebruiksgemak mag de parkside niet in de schaduw staan. De dewalt is echt in seconden uitgeklapt zonder het risico velletjes te klemmen, de parkside kost toch wel veel moeite en kracht. Ik denk dat het aller belangrijkste is of je aan de ergonomie waarde hecht. Ik riep zelf altijd dat het me niet kon schelen en dat het allemaal even goed werkt. (dat laatste vind ik ook wel als het eenmaal staat) toch heb ik besloten om ook voor mijn bosch afkortzaag een dewalt onderstel te gaan halen.
Zie de tw, dat mag in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 10-05-2021 19:43 ]
al geprobeerd met festool zelf wat te regelen? Ik heb een paar keer met ze aan de lijn gezeten en vond ze erg vriendelijk en klantgericht (ging om accounts en registratie van hardware).Teijgetje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:47:
Heb ik kortsluiting in de Plug-it stekker van Festool zelf.![]()
Niet door te meten maar als ik er spanning op zet dan slaat een vonk door en de zekering er uit, kabel is goed.
Reparatiestekkers niet meer los te krijgen.![]()
Alleen nog met netsnoer..........Leve de marketing.
![]()
Iemand een tip?
De relatie tussen de GCM 8 SJL en accu machines is mij niet duidelijk; dit is een 230V machine.Bakema schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:54:
Ik ben toe aan een nieuwe afkortzaag, die ik nu heb(Gamma huismerk) is een paar keer gevallen en heeft laatst een nachtje buiten gestaan in de regen, waardoor die amper meer is uit te trekkenkortom tijd voor een andere
Ik zat eerst te kijken naar een Bosch GCM 8 SJL, omdat ik een paar accu machines heb van Bosch blauw. Maar nijg nu vanwege het prijsverschil toch naar deze Parkside. Specs zijn prima, zaagt zelfs tot 34cm en dat voor 99€Hij zal de komende tijd gebruikt worden om een schuur/overkapping en schutting te zetten, daarna zal die waarschijnlijk weer maanden in de hoek staan...vandaar de keuze voor de Parkside, samen met een onderstel scheelt het 250/300€..
Bedoel je misschien een ander model of gaat het je om het merk waar je goede ervaringen mee hebt?
Volgens keepa bij amazon was hij voor het laatst ergens in 2016/2017 los te koop, dus dat is al even zoTeijgetje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:47:
Heb ik kortsluiting in de Plug-it stekker van Festool zelf.![]()
Reparatiestekkers niet meer los te krijgen.![]()
Alleen nog met netsnoer..........Leve de marketing.
![]()
Iemand een tip?
Prijzen waren trouwens vergelijkbaar met een een complete kabel, dus als het je gaat om geld te besparen, dan zou dat vies tegenvallen
Als Festool je niet wil/kan helpen, dan lijkt me het beste om gewoon een nieuw kabeltje te scoren.
Goede investering die kniebeschermers!PcDealer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:58:
@henkie196 ik heb deze gekocht:
https://www.toolstation.nl/toughbuilt-kniebeschermers/p18679
[Afbeelding]
En verder:
[Afbeelding]
Poah dikke Massey.
Ah nee klopt, het is idd meer dat ik al een paar blauwe bosch machines heb, op accu GKS 18V-57 cirkelzaag en een schroef/boormachine, en op 230 een haakse slijper en een klopboor. En wat enkel wat kleiner spul van Parkside; multi-tool, decopeerzaag etc.DasNieNix schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:09:
[...]
De relatie tussen de GCM 8 SJL en accu machines is mij niet duidelijk; dit is een 230V machine.
Bedoel je misschien een ander model of gaat het je om het merk waar je goede ervaringen mee hebt?
Thanks voor het aanbod, maar neem waarschijnlijk die van @Framoes al overTjark schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:35:
[...]
Het Parkside onderstel zelf is goed stevig ja, staat ook sterk.
Ik heb m'n 8 sjl erop staan, maar hij staat niet helemaal 100% horizontaal en helt iets achterover. Heb geprobeerd om andersom te monteren maar hielp niet. Ik denk wel dat 't te fixen is door het achterklemgedeelte iets op te dikken.
@Bakema heb nog een 2e onderstel nieuw in doos zitten. Is een zwaar ding, maar als je in de buurt van Haarlem woont...
(Ik wil een https://www.artiteq.com/product/click-rail/ ophangen nét onder het plafond, met een klassieke (klop)boormachine kom je eenvoudigweg niet dicht genoeg bij het plafond…)
[ Voor 22% gewijzigd door Wim Leers op 10-05-2021 14:08 ]
Ja dat kan, met goede steenboren en niet tot 20mm, maar 5-10mm zou best moeten lukken.Wim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Kan je met de Bosch 12V-15FC ook boren in binnenmuren (metselwerk, niet gyproc)? "metselwerk" en "steen" staan niet expliciet vermeld in https://www.bosch-profess.../gsr-12v-15-fc-06019F6004 maar ik had gehoopt dat ik met dit ene machientje álles zou kunnen doen, zolang het niet heel zwaar was. 🤞
nvmWim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Kan je met de Bosch 12V-15FC ook boren in binnenmuren (metselwerk, niet gyproc)? "metselwerk" en "steen" staan niet expliciet vermeld in https://www.bosch-profess.../gsr-12v-15-fc-06019F6004 maar ik had gehoopt dat ik met dit ene machientje álles zou kunnen doen, zolang het niet heel zwaar was. 🤞
(Ik wil een https://www.artiteq.com/product/click-rail/ ophangen nét onder het plafond, met een klassieke (klop)boormachine kom je eenvoudigweg niet dicht genoeg bij het plafond…)
[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 10-05-2021 14:12 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Gisteren toevallig de LR7 gekocht, deze is nu wel een stuk goedkoper, maar ook zo slecht leverbaar dat ik 'm toch maar niet opnieuw bestel.Lankman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:46:
Bosch Blauw weer in de aanbieding bij amazon.de. Geen echte knallers als je het mij vraagt.
https://www.amazon.de/-/n...lr7&qid=1620648373&sr=8-3
Ja, zoals al gezegd met een goed steenboortje kan het ook. Maar als je het excenter opzetstuk wil gebruiken let dan wel op dat hier enkel zeskant bitjes in passen. Je moet dus een zeskant steenboor hebben. Die bestaan wel maar zijn wel minder gangbaar dan ronde.Wim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Zoals deze denk ik? https://www.amazon.de/dp/B00Q0CEN6O of https://www.amazon.de/dp/B01N11V6Y6Johnny schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:17:
[...]
Ja, zoals al gezegd met een goed steenboortje kan het ook. Maar als je het excenter opzetstuk wil gebruiken let dan wel op dat hier enkel zeskant bitjes in passen. Je moet dus een zeskant steenboor hebben. Die bestaan wel maar zijn wel minder gangbaar dan ronde.
EDIT: beiden niet meteen leverbaar, maar ze zitten ook in deze set: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
[ Voor 18% gewijzigd door Wim Leers op 10-05-2021 15:04 ]
Je hebt ook de artiteq up rail die tegen het plafond of plafond lijst kan, dat is soms beter/makkelijker bij harde muren.Wim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Met een langere 6mm SDS boor (en dan ietsje schuin) is dat hier wel gelukt voor zo'n rail.Wim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Maar check wel eerst hoe vlak je plafond is en of je dan wel weg komt. Iets speling naar boven kan dan helpen.
(en check of je wel vlees hebt op die plek bij binnenmuren)
Ik heb intussen 20 meter van die rail opgehangen en gewoon een klopboormachine ervoor kunnen gebruiken. Zou toch wel gek zijn als niemand zo'n ding zou kunnen ophangen, terwijl ze veel worden verkochtWim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Een FC gaat je geen meerwaarde bieden, of je moet een steenboor met hexaansluiting zien te vinden
Hoe check je dat?Rob Z schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:29:
[...]
(en check of je wel vlees hebt op die plek bij binnenmuren)
Ook tegen het plafond aan geplaatst?Raymond schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Ik heb intussen 20 meter van die rail opgehangen en gewoon een klopboormachine ervoor kunnen gebruiken.
Met een steenboortje: ja.Wim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:07:
Maaaaarrr... check even wat voor muur het is: gasbeton/cellenbeton/gyproc blokken worden niet tot aan boven geplaatst; de bovenste cm is dan pur.
Wise enough to play the fool
Ja, uiteraardWim Leers schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:52:
Ook tegen het plafond aan geplaatst?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fGSDZXZzVYkvrYLZWnOOKt05.jpg?f=user_large)
Roughneck pallet buster
Toevallig kwam ik dit gereedschap tegen tijdens mijn oriëntatie voor onze verbouwing. Voor het slopen van de plafonds is dit echt geweldig. Met een koevoet moet je altijd ergens tussen steken. De pallet buster omvat het hout waardoor het veel makkelijker gaat. Het ding is niet licht en daardoor voelen je armen aan het einde van de dag wel wat zwaar. Maar het is zeer sterk uitgevoerd en met 10 jaar garantie!
Ideaal dus voor een klus als deze.
:strip_exif()/f/image/oaR8jvDiTxOphOLrwVW4ZJHy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Rst90ThjsHn9W0jJh0fL02X.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort ga ik ook alle vloerplanken verwijderen en dan maakt het gewicht ook een stuk minder uit. De puinzakken van Toolstation kan ik trouwens ook wel aanraden.
Zomaar een tip die ik graag even wilde delen.
[ Voor 15% gewijzigd door colvano op 10-05-2021 19:36 ]
Bedankt! Ik zag hem laatst ergens en vroeg me af hoe handig hij was tov een koevoet.colvano schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:33:
Het volgende stuk gereedschap wil ik graag als tip met jullie delen.
....
Ik vind het ideaal. De lengte zorgt ervoor dat je geen trap nodig hebt. Ik maakte aan één kant van de kamer een begin in haalde toen stuk voor stuk de raggels naar beneden. Het stro en kalk komt dan vanzelf mee.yay schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:38:
[...]
Bedankt! Ik zag hem laatst ergens en vroeg me af hoe handig hij was tov een koevoet.
Ook het verwijderen van een gipsplaten plafond ging eenvoudig door hiermee omhoog er doorheen te stoten.
Ik denk wel dat het alleen bruikbaar is voor de wat langere en sterkere personen. Anders val je waarschijnlijk achter het ding aan als je mist
PS ik vind zelf genoeg (grote) emmers ook fijn. Gewoon van gamma voor een euro ofzo. Kan je alles ingooien, snel verplaatsen, legen enz.
[ Voor 26% gewijzigd door MacbookProx op 10-05-2021 20:15 ]
Wat ik gezien had waren de losse stekkers ca 12 euro, de helft van de goedkoopste kabel, en dan is het nog maar afwachten of de thule over mijn kabel past. Ik heb ca 12,5 meter snoer er aan zodat ik de gewone slang als verlenging van de afzuigslang van de schuurmachine kan gebruiken. En ik dus genoeg bewegingsvrijheid heb met schuren.Raymond schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:27:
Prijzen waren trouwens vergelijkbaar met een een complete kabel, dus als het je gaat om geld te besparen, dan zou dat vies tegenvallen
Voor nu bleek de stekker volpompen met hete lijm genoeg om geen vonkoverslag te krijgen.
Het is wachten op een stekkertje op MP dan als Festool geen losse meer verkoopt.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Mooi, had ik eerder moeten zien. Ik heb een stel pallets uit elkaar gesloopt, om er wat knutselwerk voor de tuin mee te maken (opkweek tafel). Daarvoor een koevoet gekocht (amper gebruikt, kon ze beter los slaan met een vuistje).colvano schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:33:
Viel zwaar tegen. De kwaliteit van de draadnagels was veel beter dan van het hout

Het enige nadeel van deze puinzakken vind ik dat je bij ons bij de stort al je zakken open mag gaan maken ter controle. Dan heb ik persoonlijk liever de doorzichtige zakken van bijvoorbeeld de Bouwmaat.colvano schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:33:
[Afbeelding]
Roughneck pallet buster
Toevallig kwam ik dit gereedschap tegen tijdens mijn oriëntatie voor onze verbouwing. Voor het slopen van de plafonds is dit echt geweldig. Met een koevoet moet je altijd ergens tussen steken. De pallet buster omvat het hout waardoor het veel makkelijker gaat. Het ding is niet licht en daardoor voelen je armen aan het einde van de dag wel wat zwaar. Maar het is zeer sterk uitgevoerd en met 10 jaar garantie!
Ideaal dus voor een klus als deze.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Binnenkort ga ik ook alle vloerplanken verwijderen en dan maakt het gewicht ook een stuk minder uit. De puinzakken van Toolstation kan ik trouwens ook wel aanraden.
K to the KillaZ
Ja dat hebben wij hier ook gehad met de verbouwing. Denk je snel een zak of 15 te kunnen lozen bij de stort moet je ze allemaal open maken... Mijn voorkeur gaat ook naar doorzichtig. Ik heb alleen wel het idee dat deze altijd minder sterk zijn, hoe dik het materiaal van de zak ook is.KillaZ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:08:
[...]
Het enige nadeel van deze puinzakken vind ik dat je bij ons bij de stort al je zakken open mag gaan maken ter controle. Dan heb ik persoonlijk liever de doorzichtige zakken van bijvoorbeeld de Bouwmaat.
Ik gebruik nu deze; https://www.toolstation.n...HzWFELIeVeOxoC6C4QAvD_BwE
[ Voor 93% gewijzigd door g00gle op 12-05-2021 11:55 ]
Nu zag ik pas geleden een mooie set liggen bij de Lidl, parkside dus, nu weet ik dat veel mensen tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding, maar kon niet zo snel iets specifieks vinden over handgereedschap. Dus iemand hier ervaring mee?
https://www.lidl-shop.nl/...edschapskoffer/p100320299
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Punt is dat voor dit geld je alleen een setje schroevendraaiers en bijvoorbeeld een toolcheck plus van Wera hebt. 20x beter maar geen sleutels ed. Voor heel nu en dan gebruik is dit voor 100€ best okay denk ik. Neemt wel meer ruimte in dan een gereedschapsrol.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Deze bedoel je?Raymond schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Ik heb intussen 20 meter van die rail opgehangen en gewoon een klopboormachine ervoor kunnen gebruiken. Zou toch wel gek zijn als niemand zo'n ding zou kunnen ophangen, terwijl ze veel worden verkocht
Een FC gaat je geen meerwaarde bieden, of je moet een steenboor met hexaansluiting zien te vinden
https://www.conrad.nl/p/b...et-5-delig-1-sets-1644920
@Wim Leers
Ik ben nooit een fan van zo'n enorm pakket, er worden toch fikse concessies gedaan op kwaliteit en omdat je 70% van het gereedschap niet nodig hebt is het geen aanrader.Benjamin- schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:56:
Een vraag. Ik ben al een tijdje opzoek naar een uitgebreidde set gereedschap voor in de auto, hoeft geen topkwaliteit te zijn (heb hoge kwaliteit spullen thuis), maar wel iets wat echt werkt in noodgevallen. Mijn oude ratelaar ging bijvoorbeeld kapot toen ik iets probeerde los te draaien op mijn moeders scooter, en die is weinig gebruikt.
Nu zag ik pas geleden een mooie set liggen bij de Lidl, parkside dus, nu weet ik dat veel mensen tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding, maar kon niet zo snel iets specifieks vinden over handgereedschap. Dus iemand hier ervaring mee?
Nu is dit best een overzichtelijk setje, maar zit er ook onzin in (schroeven en pluggen), schroevendraaiers die niet al te prettig zijn (zo duur zijn die van Wera ook al weer niet), een setje bits wat je sneller verslijt dan het z'n geld waard is, en nog wat gereedschap wat ook niet al te veel kost.
Goedkope sleutels en doppenset is voor de DIYer wel aan te raden, desnoods met iets luxere ratel. De rest (bitjes, schroevendraaier) zou ik iets duurder kopen. Kost je de kop ook niet.
|>
Voor de keren dat het nodig is het prima. Doordat het geen koffer is kan ik het makkeijk kwijt in de ruimte bij het reservewiel.
Prima voor wat snel simpelwerk en bijv bij je te hebben tijdens vakantie.
Moet toegeven dat ik het ook wel vaak pak als de auto dichterbij is dan dat ik naar de zolder kan lopen ;-)
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je ermee wilt.Benjamin- schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:56:
Een vraag. Ik ben al een tijdje opzoek naar een uitgebreidde set gereedschap voor in de auto, hoeft geen topkwaliteit te zijn (heb hoge kwaliteit spullen thuis), maar wel iets wat echt werkt in noodgevallen. Mijn oude ratelaar ging bijvoorbeeld kapot toen ik iets probeerde los te draaien op mijn moeders scooter, en die is weinig gebruikt.
Wil je bij anderen sleutelen en daarvoor wat gereedschap altijd mee hebben, of heb je een oudere auto waar je mee langs de kant van de weg kan komen te staan?
Zelf jaren met een gereedschaptas rondgereden, maar nooit nodig gehad.
En als je het wel nodig hebt, zit net dat ene stuk gereedschap wat je nodig hebt er niet in.
Komt het er uiteindelijk op neer dat je met een rijdende autowerkplaats op stap gaat.
Zelf heb ik tegenwoordig een zakmes/tang/schroevedraaier ding in mijn auto liggen, een fel zaklampje en verder niks

Als er wat aan de hand is, is gereedschap zo gehaald, thuis of in de winkel.
Maar kijk vooral wat je nodig hebt om iets los te schroeven in je auto.
in de laatste 3 auto's die ik gehad heb kom je nergens met een kruiskop schroevendraaier, alles is torx.
Met deze set heb je echt een mooie all-round schroevedraaier set
https://pb.swisstools.nl/...nderset-aktie-2020-p-1209
Nog een kniptang combinatietang, 2x steek/ringsleutel 13 15 17, KRIK, wringijzer 1/2", 1/2" dop 13 15 17 19 21
klein doppensetje erbij
https://www.kraftdealer.n...et-ratel-14-26-delig.html
Waterdichte kabelverbinders (en daarvoor een cremé brulee brandertje)
https://www.amazon.nl/Con...id=pla-943834555649&psc=1
Heb je het meeste wel denk ik
Ik heb altijd wat gereedschap bij me, een setje van de action, en ook nog een klein DeWalt setjes. Echter heb ik ook altijd een aardige koffer met doppen e.d.
Nu werk ik in de jeudgzorg op een groep, en merk ik dat ik vaak wat dingetjes voor de jongeren oppak, we hadden wel wat gereedschap maar dat verdwijnt steeds, dus pak ik vaak mijn eigen gereedschap. Dus wil graag een beetje complete set zodat ik altijd de nodige spullen bij de hand heb.
Het is niet alleen voor werk natuurlijk, pak wel vaker wat spullen erbij wanneer ik niet thuis ben, dus wil altijd het nodige spul in mijn auto hebben.
Goed spul heb ik ook, dus zeker als ik echt ga klussen dan komt het goede spul tevoorschijn. Dit is echt puur als extra voor als ik even wat nodig heb en niet thuis ben. Door mijn werk heb ik ook regelmatig niet standaard dingen nodig die je in de auto bewaar.simon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:14:
[...]Ik ben nooit een fan van zo'n enorm pakket, er worden toch fikse concessies gedaan op kwaliteit en omdat je 70% van het gereedschap niet nodig hebt is het geen aanrader.
Nu is dit best een overzichtelijk setje, maar zit er ook onzin in (schroeven en pluggen), schroevendraaiers die niet al te prettig zijn (zo duur zijn die van Wera ook al weer niet), een setje bits wat je sneller verslijt dan het z'n geld waard is, en nog wat gereedschap wat ook niet al te veel kost.
Goedkope sleutels en doppenset is voor de DIYer wel aan te raden, desnoods met iets luxere ratel. De rest (bitjes, schroevendraaier) zou ik iets duurder kopen. Kost je de kop ook niet.
Eens verder over de schroevendraaiers, ben ook meer van een schroevendraaier met bithouder, en dan een zooi goede bits, dit heb ik tevens ook wel.
Ruimte is niet echt een punt, heb toch nooit veel ruimte nodig in mijn auto, vriendin rijdt in een station, dus voor ruimte gebruiken we nooit mijn auto.Togi schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:50:
Ik heb hier gewoon wat gereedschap (schroevendraaiers, tang setje, ratel set etc) van de Action in mijn auto liggen+ een goede kruissleutel voor de wielmoeren.
Voor de keren dat het nodig is het prima. Doordat het geen koffer is kan ik het makkeijk kwijt in de ruimte bij het reservewiel.
Prima voor wat snel simpelwerk en bijv bij je te hebben tijdens vakantie.
Moet toegeven dat ik het ook wel vaak pak als de auto dichterbij is dan dat ik naar de zolder kan lopen ;-)
Maar precies dat, voor de simpele dingen heb ik niet veel bijzonders nodig, maar wel een wat completere set dan dat je normaal voldoende zou vinden in een auto. Een zaag is voor mij echt wel handig om bij me te hebben.
Ga het is eens goed nakijken. Klopt dat je op een gegeven moment met een halve werkplaats rondrijd, maar ben daar best oke mee eigenlijk, zoals hierboven staat, de hoeveelheid ruimte die het inneemt maakt niet uit.FRANQ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je ermee wilt.
Wil je bij anderen sleutelen en daarvoor wat gereedschap altijd mee hebben, of heb je een oudere auto waar je mee langs de kant van de weg kan komen te staan?
Zelf jaren met een gereedschaptas rondgereden, maar nooit nodig gehad.
En als je het wel nodig hebt, zit net dat ene stuk gereedschap wat je nodig hebt er niet in.
Komt het er uiteindelijk op neer dat je met een rijdende autowerkplaats op stap gaat.
Zelf heb ik tegenwoordig een zakmes/tang/schroevedraaier ding in mijn auto liggen, een fel zaklampje en verder niks![]()
Als er wat aan de hand is, is gereedschap zo gehaald, thuis of in de winkel.
Maar kijk vooral wat je nodig hebt om iets los te schroeven in je auto.
in de laatste 3 auto's die ik gehad heb kom je nergens met een kruiskop schroevendraaier, alles is torx.
Met deze set heb je echt een mooie all-round schroevedraaier set
https://pb.swisstools.nl/...nderset-aktie-2020-p-1209
Nog een kniptang combinatietang, 2x steek/ringsleutel 13 15 17, KRIK, wringijzer 1/2", 1/2" dop 13 15 17 19 21
klein doppensetje erbij
https://www.kraftdealer.n...et-ratel-14-26-delig.html
Waterdichte kabelverbinders (en daarvoor een cremé brulee brandertje)
https://www.amazon.nl/Con...id=pla-943834555649&psc=1
Heb je het meeste wel denk ik
Verder is mijn auto betrouwbaar, dus daar heb ik niet zoveel voor nodig.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Dus nu zoek ik lijm waarmee ik messing op rvs kan lijmen. Hebben jullie suggesties?
Nee, ik heb niks op dat gebied.teacher schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:51:
Heb je loctite borg?
Werkt dat goed?
Het moet wel goed vastzitten, want in die messing bus wordt de voorkant van de pen gedraaid en dat zet best kracht (daarom issie ook los gekomen).
Zilversoldeer en een gasbrandertje?Raymond schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:44:
Ik heb een vulpen waar een messing busje in zit en die is losgeraakt.
Dus nu zoek ik lijm waarmee ik messing op rvs kan lijmen. Hebben jullie suggesties?
Dat ziet er idd heel geschikt uit.teacher schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:47:
Loctite 603 of 638 gaat echt nooit meer loskomen zonder het heet te stoken.
Nu alleen nog een adresje vinden waar ik dat kan kopen voor een prijsje dat niet meteen de helft van de waarde van die pen is
Volgens de winkel viel het niet onder garantie, misschien moet ik die lui de rekening voor dat flesje lijm maar laten betalen.
Kan als het goed is ook prima metaal lijmen.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Bijna alle soorten loctite zullen RVS en messing goed laten lijmen. Opletten op de spleetwijdte/dikte.Raymond schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:44:
Ik heb een vulpen waar een messing busje in zit en die is losgeraakt.
Secondelijm werkt ook. Eventueel de secondelijm eerst op het RVS aanbrengen en wat aan laten dikken.
De twee componenten lijm kan nog wel eens wat dik blijven, beetje lastig als de onderdelen zo nauw en klein zijn.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Een must is voor mij met kunststof mesjes ipv draad. Ik heb een Stihl benzine maaier maar vind elke keer die draad vervangen een hoop gedoe. M’n pa heeft een accu trimmer met mesjes (Gardena) en dat is echt een verademing ten opzichte van mijn stihl. Alleen al dat je geen oordoppen op hoeft is natuurlijk al erg fijn. Helaas mist die Gardena af en toe net wat power.
Ik zit te kijken naar de Makita Dur181 en de Stihl fsa 45.
Echter is het mij niet duidelijk of ik voor deze makita een losse maaikop met kunststof messen kan kopen. Er is wel een losse maaikop voor kunststof messen van makita in het assortiment maar weet niet of die op deze accu maaier past.
Qua accu platform gaat de voorkeur uit naar makita. Helaas zit ik met m’n andere accu gereedschap al op een ander merk maar deze hebben helaas geen tuinmachines in het assortiment. De lader en accu moet er dus toch komen, de voorkeur gaat dan ook naar makita want wellicht als ik in de toekomst nog ander gereedschap nodig heb weet ik zeker dat ik bij makita kan slagen.
Tldr:
Weet iemand of de maaikop met kunststof messen op een makita kantenmaaier past.
Zo ja, dan is de keus snel gemaakt.
Zo nee, moet ik dan voor de Stihl gaan of weet iemand nog een beter alternatief?
Ik leeg m'n puinzakken eigenlijk altijd, kan je ze nog een ronde gebruiken....KillaZ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:08:
[...]
Het enige nadeel van deze puinzakken vind ik dat je bij ons bij de stort al je zakken open mag gaan maken ter controle. Dan heb ik persoonlijk liever de doorzichtige zakken van bijvoorbeeld de Bouwmaat.
@Purbo Makita heeft momenteel zelfs nog een lopende actie: https://www.makita.nl/pro...haar-april-juni-2021.html Als ik het zo snel zie valt die DUR181 hier ook onder. Inhoudelijk kan ik er niets over zeggen, ik heb geen groene vingers.
Mijn ervaring met secondelijm is anders, lijkt leuk maar valt vaak al snel weer uit elkaar. Wellicht hangt het af van het merk en hoe lang het flesje aangebroken is.alaintje schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:49:
[...]
Bijna alle soorten loctite zullen RVS en messing goed laten lijmen. Opletten op de spleetwijdte/dikte.
Secondelijm werkt ook. Eventueel de secondelijm eerst op het RVS aanbrengen en wat aan laten dikken.
De twee componenten lijm kan nog wel eens wat dik blijven, beetje lastig als de onderdelen zo nauw en klein zijn.
Aan laten dikken van sekondelijm is nieuw voor mij. Ik dacht dat secondelijm altijd een anaerobe lijm was en dus alleen uithardt als, na het lijmen, de zuurstof niet meer beschikbaar is.
Als je secondelijm in huis hebt kun je het daar uiteraard mee proberen, als de zaak weer uit elkaar valt alles netjes schoon schuren en nog eens proberen maar dan met 2 componenten of een loctite achtige.
Zo ver ik weet kan op de dur181 alleen maar draad. Voor de kunststof messen zou je de dur189 moeten hebben, of een van de bosmaaiers.Purbo schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:06:
Ik zit al wat avondjes te speuren naar een goede accu kantenmaaier/ grastrimmer en ben dus op zoek naar wat tips om de knoop door te hakken.
Een must is voor mij met kunststof mesjes ipv draad. Ik heb een Stihl benzine maaier maar vind elke keer die draad vervangen een hoop gedoe. M’n pa heeft een accu trimmer met mesjes (Gardena) en dat is echt een verademing ten opzichte van mijn stihl. Alleen al dat je geen oordoppen op hoeft is natuurlijk al erg fijn. Helaas mist die Gardena af en toe net wat power.
Ik zit te kijken naar de Makita Dur181 en de Stihl fsa 45.
Echter is het mij niet duidelijk of ik voor deze makita een losse maaikop met kunststof messen kan kopen. Er is wel een losse maaikop voor kunststof messen van makita in het assortiment maar weet niet of die op deze accu maaier past.
Qua accu platform gaat de voorkeur uit naar makita. Helaas zit ik met m’n andere accu gereedschap al op een ander merk maar deze hebben helaas geen tuinmachines in het assortiment. De lader en accu moet er dus toch komen, de voorkeur gaat dan ook naar makita want wellicht als ik in de toekomst nog ander gereedschap nodig heb weet ik zeker dat ik bij makita kan slagen.
Tldr:
Weet iemand of de maaikop met kunststof messen op een makita kantenmaaier past.
Zo ja, dan is de keus snel gemaakt.
Zo nee, moet ik dan voor de Stihl gaan of weet iemand nog een beter alternatief?
Zelf vind ik dat draad eigenlijk niet zo vervelend (heb zelf een dur181). Draad gaat best lang mee tenzij je te dicht tegen stenen aan zit te trimmen, maar dat wil je met kunststof messen ook zeker niet doen. En als het draad langer moet mep je dat ding gewoon een paar keer op de grond.
2x18v model, zonder accu's en lader.
Zit een stalen grasmes bij, ook eentje met 3 kunststof messen.
[ Voor 14% gewijzigd door MaxDamage op 14-05-2021 00:47 ]
Nu vind ik de onderstellen van festool zelf veel te duur voor mijn hobbymatig gebruik en zit dus naar wat universele varianten te kijken, maar ik vind het erg lastig te vinden of die kapex er nu wel of niet op past.
Zit nu zelf naar de wst05 van Makita te kijken welke erg netjes lijkt te zijn, maar ben benieuwd of het gaat passen, heeft iemand ervaring met plaatsen van kapex op een niet festool onderstel en zo ja welke en werkt het een beetje?
[ Voor 5% gewijzigd door Paladin op 14-05-2021 10:44 ]
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Zoek even in dit topic, enkele pagina's terug is dit besproken, evenals een link naar review van het Makita onderstel. Ik heb zelf overigens het Bosch onderstel (i.c.m. Makita LS1018) en ben best te spreken over de snelheid waarmee je:Paladin schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:42:
Ik heb een kapex 60 afkortzaag en ben zoekende naar een onderstel bij voorkeur een die je op kan klappen en verplaatsen, omdat ik in mijn mini schuurtje niet zoveel ruimte heb en dus vaak buiten zaag.
Nu vind ik de onderstellen van festool zelf veel te duur voor mijn hobbymatig gebruik en zit dus naar wat universele varianten te kijken, maar ik vind het erg lastig te vinden of die kapex er nu wel of niet op past.
Zit nu zelf naar de wst05 van Makita te kijken welke erg netjes lijkt te zijn, maar ben benieuwd of het gaat passen, heeft iemand ervaring met plaatsen van kapex op een niet festool onderstel en zo ja welke en werkt het een beetje?
Onderstel ergens heen tilt
Onderstel uitklapt
Zaag erop klikt (10 seconden werk)
En vice versa.
Dus staar je niet blind op wieltjes/rollen.
Secondelijm is eigenlijk ook geschikt voor weinig. Kwam er laatst achter dat je er wel goed aardewerk mee kan lijmen toen de deksel van de botervloot brai. Kon zelfs weer in de vaatwasser.Det schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:17:
[...]
Mijn ervaring met secondelijm is anders, lijkt leuk maar valt vaak al snel weer uit elkaar. Wellicht hangt het af van het merk en hoe lang het flesje aangebroken is.
Aan laten dikken van sekondelijm is nieuw voor mij. Ik dacht dat secondelijm altijd een anaerobe lijm was en dus alleen uithardt als, na het lijmen, de zuurstof niet meer beschikbaar is.
Als je secondelijm in huis hebt kun je het daar uiteraard mee proberen, als de zaak weer uit elkaar valt alles netjes schoon schuren en nog eens proberen maar dan met 2 componenten of een loctite achtige.
Als de zaag gaten heeft in de basis van de machine, kan je hem waarschijnlijk gewoon op van die klemmen die op het onderstel horen vastmaken.Paladin schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:42:
Ik heb een kapex 60 afkortzaag en ben zoekende naar een onderstel bij voorkeur een die je op kan klappen en verplaatsen, omdat ik in mijn mini schuurtje niet zoveel ruimte heb en dus vaak buiten zaag.
Je moet er ook bakingpowder over heen gooien als je hebt gelijmd. Wordt kneiterhardFramoes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:15:
[...]
Secondelijm is eigenlijk ook geschikt voor weinig.
Ik twijfel tussen de dewalt 7492 of 7485 en de hikoko c10rj.
Paar vragen voor als iemand een van deze zagen heeft:
- het lijkt erop dat de dewalt 7492 geen anti kickback pawls heeft, terwijl de 7485 ze wel heeft, beetje vreemd, kan iemand wellicht controleren of dit inderdaad zo is?
- mbt de Hikoki: kan iemand die hem heeft wellicht kijken wat de lengte/breedte is?
Ik zie wel getallen, maar ben onzeker of dit inclusief of exclusief het onderstel is.....het onderstel zal ik niet gebruiken
2e vraag mbt de Hikoki: heeft deze standaard afmeting mitreslots? Past bijv. een Incra geleider hier in?
Mijn huidige Bosch weegt met accu 1444 gram. De 483 en de 484 respectievelijk 1300/1600 en 1600/1900 met lage/hoge accu.
De 483 met lage accu weegt dus zelfs minder dan ik gewend ben maar heeft deze genoeg torque, etc. De 484 met hoge accu is een stuk zwaarder maar is misschien kwalitatief dus stuk beter?!
[ Voor 28% gewijzigd door klompje65 op 15-05-2021 10:49 ]
Maar voor de Nederlandse markt niet.
Verder heb ik een degelijk onderzoek gedaan naar reviews met beide merken gedaan en het nadeel van Hikoki is dat deze veel kunststof overbrengingen toepast en daardoor meer kwetsbaar is. Dit is bij DeWalt niet het geval.
Rest mij nog te zeggen dat mijn DWE9485 mij uitstekend bevalt!
Specificaties vergelijken tussen je huidige Bosch en de 483 / 484. Als je met de Bosch niet tekort bent gekomen, zoek je een model die qua kracht vergelijkbaar is. Zwaarder is alleen maar minder prettig werken, dus onzinnig als het niet nodig is.klompje65 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:46:
Ik moet mijn (heel) oude Bosch schroefboor vervangen en mijn oog is gevallen op de Makita klopboor/schroefmachines. Ik kan alleen niet kiezen tussen de DHP483 en de DHP484. Voor het gewicht zou ik geneigd zijn voor de 483 te kiezen, voor de kwaliteit en kracht misschien eerder de 484. Iemand een idee wat te kiezen?? Ik ben geen dagelijkse heavy-duty gebruiker maar wil wel kwaliteit.
Mijn huidige Bosch weegt met accu 1444 gram. De 483 en de 484 respectievelijk 1300/1600 en 1600/1900 met lage/hoge accu.
De 483 met lage accu weegt dus zelfs minder dan ik gewend ben maar heeft deze genoeg torque, etc. De 484 met hoge accu is een stuk zwaarder maar is misschien kwalitatief dus stuk beter?!
Als hobby gebruiker volstaan al die machines waarschijnlijk prima.
Dank. Ja, de Bosch is 25 jaar oud of zo dus die kun je niet vergelijken. Torque van 15 en geen Li accu's. Deze zijn dan ook compleet op. Was al veel eerder tijd om deze te vervangen maar iedere keer als je je weer ergert aan het feit dat de accu steeds leeg is als je hem nodig hebt dan wil je meteen een nieuwe maar als je weer klaar bent met klussen dan vergeet je het weer. Hoe dan ook, er is nu een 484 onderweg naar me maar weet dus niet of ik er goed aan heb gedaan. Vooral door het extra gewicht.Twijfels schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Specificaties vergelijken tussen je huidige Bosch en de 483 / 484. Als je met de Bosch niet tekort bent gekomen, zoek je een model die qua kracht vergelijkbaar is. Zwaarder is alleen maar minder prettig werken, dus onzinnig als het niet nodig is.
Als hobby gebruiker volstaan al die machines waarschijnlijk prima.
Zou dat ook niet een kwestie van wennen zijn? Ik zelf zit in hetzelfde parket en heb ook weer uitgesteld en nu is of de accu leeg of hij is echt vergaan. Ik heb 10 jaar oude goedkope B+D en wil naar een goede Bosch Pro. Die is ook zwaarder, maargoed wel weer een stuk beter.klompje65 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Dank. Ja, de Bosch is 25 jaar oud of zo dus die kun je niet vergelijken. Torque van 15 en geen Li accu's. Deze zijn dan ook compleet op. Was al veel eerder tijd om deze te vervangen maar iedere keer als je je weer ergert aan het feit dat de accu steeds leeg is als je hem nodig hebt dan wil je meteen een nieuwe maar als je weer klaar bent met klussen dan vergeet je het weer. Hoe dan ook, er is nu een 484 onderweg naar me maar weet dus niet of ik er goed aan heb gedaan. Vooral door het extra gewicht.
Als je het nu niet gebruikt, wil niet zeggen dat je het zometeen niet gebruikt. Ik zie dat bij mijn vader, fervent klusser, ook steeds. Jarenlang zonder een (goed) apparaat klussen gaat prima, maar als ie eenmaal die upgrade of het apparaat heeft wordt het continu gebruikt.
Seconde lijm hard uit door een reactie met water (welke een kettingreactie in de lijm opstart). Ook is secondelijm erg goed met trek-krachten, maar niet zo goed met shear-krachten.Det schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:17:
[...]
Mijn ervaring met secondelijm is anders, lijkt leuk maar valt vaak al snel weer uit elkaar. Wellicht hangt het af van het merk en hoe lang het flesje aangebroken is.
Tevens zit er een gigantisch verschil in kwaliteit en leeftijd van secondelijm. Ik heb wat flesjes uit China, werkt prima. Ik heb een flesje titebond, hard extreem veel sneller en harder uit.
Ik heb een flesje loctite, die 4 jaar oud is, en die doet bijna niks meer.
Voor de juiste toepassingen is superlijm heel handig, maar je moet wel de juiste materialen en krachten kennen.
Superglue uit china, van hobbyking, prima voor houtbewerking (vullen van gaatjes, e.d.)
Verkrijgbaar in meerdere viscositeiten.
En soms is het handig om 'accelerator' te hebben als iets echt snel vast moet zitten. Al is dat bij de titebond CA glue die ik gebruik niet nodig.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
![]() | ![]() |
https://www.thingiverse.com/thing:4305575
De Hikoki schijnt kwalitatief niet denderend te zijn. Kwam hier in het topic iets over voorbij. Volgens mij is er een essentieel onderdeel van plastic ipv metaal en breekt dat vrij snel af.breagor schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 07:58:
Ik ben op zoek naar een zaagtafel,
Ik twijfel tussen de dewalt 7492 of 7485 en de hikoko c10rj.
Paar vragen voor als iemand een van deze zagen heeft:
- het lijkt erop dat de dewalt 7492 geen anti kickback pawls heeft, terwijl de 7485 ze wel heeft, beetje vreemd, kan iemand wellicht controleren of dit inderdaad zo is?
- mbt de Hikoki: kan iemand die hem heeft wellicht kijken wat de lengte/breedte is?
Ik zie wel getallen, maar ben onzeker of dit inclusief of exclusief het onderstel is.....het onderstel zal ik niet gebruiken
2e vraag mbt de Hikoki: heeft deze standaard afmeting mitreslots? Past bijv. een Incra geleider hier in?
Ik heb beide. De 483 is idd erg licht en compact, maar de 484 is een betere allround machine. En qua gewicht is de 484 ook nog heel goed hanteerbaar.klompje65 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Dank. Ja, de Bosch is 25 jaar oud of zo dus die kun je niet vergelijken. Torque van 15 en geen Li accu's. Deze zijn dan ook compleet op. Was al veel eerder tijd om deze te vervangen maar iedere keer als je je weer ergert aan het feit dat de accu steeds leeg is als je hem nodig hebt dan wil je meteen een nieuwe maar als je weer klaar bent met klussen dan vergeet je het weer. Hoe dan ook, er is nu een 484 onderweg naar me maar weet dus niet of ik er goed aan heb gedaan. Vooral door het extra gewicht.
Is een langer horintaal deel niet veel fijner? A la:MMatthijsV schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:37:
Een tijdje geleden gekeken naar klemmen voor de Bosch fsn rail. Ik vond die vrij prijzig voor mijn dhz werk. Nu had ik een 3D model gevonden om dit op een bestaande snelspan klem te gebruiken. Samen met de Parkside klem heb ik het iets moeten bijvijlen. Prima oplossing voor mij![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.thingiverse.com/thing:4305575

Dan kun je de boel lekker onder je werkstuk klemmen, hoef je niet op randjes te klooien.
In dat kader heb ik ook weer wat meuk erbij
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XQqz8trylsDsJs9pXGzCw5Nj.jpg?f=user_large)
Bij toolstation ging de 'oude' systainer uit het assortiment. Geen verzending, puur afhalen. 21E/stuk. Doe mij er maar 3 dan (meer was er niet).
En ze hebben gejongd met iets anders. Ik had al wat lijmklemmen, maar te weinig (per definitie) en alleen klassieke schroefmodellen...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HaIKacIvYXwWM7im8WKSksjm.jpg?f=user_large)
Ik denk dat ik er 1 vul met electra-spul (tangen, multimeter, wat installatiedraad, wago's, paar PVC hoekjes, tape), 1 met beitels (en plukschuim) en 1 met rolletjes steek/ringsleutels en een doppensetje. Zwaar doosje.
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 15-05-2021 16:10 ]
Jaa zoiets zou inderdaad veel steviger zijn, maar (volgens mij) past dat niet op de fsnBoudewijn schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Is een langer horintaal deel niet veel fijner? A la:
[Afbeelding]
Dan kun je de boel lekker onder je werkstuk klemmen, hoef je niet op randjes te klooien.
Zoals @MMatthijsV al aangeeft passen die typen niet op de huidige FSN rails van Bosch / MafellBoudewijn schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Is een langer horintaal deel niet veel fijner? A la:
////////////
En ze hebben gejongd met iets anders. Ik had al wat lijmklemmen, maar te weinig (per definitie) en alleen klassieke schroefmodellen...
[Afbeelding]
Ik was altijd onder de indruk dat die lijmklemmen wel in een inleg in die Systainer zouden zitten, dit valt me toch tegen..
Zit er zelf ook nog over te twijfelen om die set in systainer te kopen, heb nu 2 van die KliKlamps en gebruik ze eigenlijk nooit, pak altijd de EZS type (of GZ als het echt klemmen moet). Misschien toch vaker gaan gebruiken aangezien veel mensen ze wel prettig vinden.
Hmm mafell heeft ook wel klemmen maar die lijken minder ver te komen. Maarja als je een bosch klem duur vindt moet je daar vooral niet naar kijken ...MMatthijsV schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:44:
[...]
Jaa zoiets zou inderdaad veel steviger zijn, maar (volgens mij) past dat niet op de fsn
Ja je schijnt te kunnen vijlened. Ik begin er niet aan.Twijfels schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:50:
[...]
Zoals @MMatthijsV al aangeeft passen die typen niet op de huidige FSN rails van Bosch / Mafell
Nope, en dat is gewoon karton. Dus na 5 klussen heb je een systainer met 16 klemmen, zonder karton. Beetje jammer, er zit ook een heel schreeuwerige bessey sticker op de container.Ik was altijd onder de indruk dat die lijmklemmen wel in een inleg in die Systainer zouden zitten, dit valt me toch tegen..
Ik heb een zooi gewone stalen besseys met klassieke schroef (2x 60, 2x 30, 6x 15 oid) maar wil binnenkort aan mijn kastenwand beginnen. Nu heb ik ze laatst al bij een maatje in de hand gehad en mijn eerste indruk was "gast waarom koop je namaakklemmen op ali?" . Het weegt heel weinig, maar kennelijk kan dat met magnesium. Het klemt prima en veel mensen zijn er enthousiast over.Zit er zelf ook nog over te twijfelen om die set in systainer te kopen, heb nu 2 van die KliKlamps en gebruik ze eigenlijk nooit, pak altijd de EZS type (of GZ als het echt klemmen moet). Misschien toch vaker gaan gebruiken aangezien veel mensen ze wel prettig vinden.
Als ik 16 losse klemmen koop en een systainer ben ik meer kwijt, dus vandaar deze unit. Ik merk wel dat ik het *!@#@1 vind als al mijn gereedschap rondslinger. Ik heb geen eigen werkhok of plek om dingen netjes op te bergen. Dan zijn systainers wel goud.
Yup dat is best wel pauper voor zo'n dure doos. Ik denk dat ik hooguit een houten versie van het kartonnetje erin zet. Wel fijn om te kunnen zien hoeveel van de verschillende maten je nog hebt ,maar ik ga geen fancy shit doen.MJV schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:58:
Ik heb diezelfde set, en dat karton staat mij ook tegen. De logica bij Bessey zal wel zijn geweest dat als je zoveel klemmen kloopt je zelf in een handomdraai een inlay fabriceert. Twee jaar later ben ik daar nog niet aan toe gekomen...
[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 15-05-2021 17:12 ]
Beetje late reactie.MaxDamage schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:46:
Bij ibood hebben ze deze : https://www.ibood.com/win...smaaier-body-d-43-cm.html in de aanbieding.
2x18v model, zonder accu's en lader.
Zit een stalen grasmes bij, ook eentje met 3 kunststof messen.
Na ook makita gevraagd te hebben inderdaad voor dit model gegaan. Dank voor je tip!
Ik zoek een vervanger voor bovenstaande. Ik zit niet vast aan een platform, ik heb verder geen accu-apparatuur. Het enige wat in de buurt komt van 'systeem' is een Makita mbox. Ik zat op ibood even de diy sectie te bekijken en kwam de volgende machines tegen:
- DeWalt dcd790d2 met 2 18v 2ah accu's en lader €159
- Hikoki DS18WZQ met 2 18v 3ah accu's en lader €149
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Anoniem: 235591
Waarom niet even een bouwmarkt in en daar even vasthouden? 18v machines hebben ze ook daar wel en er is vaak ook wel keuze. Ik zou het wel bij een gerenommeerd merk houden en niet een huismerk.
OmdatAnoniem: 235591 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:40:
@woutur
Waarom niet even een bouwmarkt in en daar even vasthouden? 18v machines hebben ze ook daar wel en er is vaak ook wel keuze. Ik zou het wel bij een gerenommeerd merk houden en niet een huismerk.
1. De bouwmarkt nu niet open is
2. Ik met het vasthouden niet kan vaststellen hoe goed de accu is, of hoe fijn het ding schroeft, ofwel wat de ervaring is met bovengenoemde apparaten.
De twee die ik noem zijn koopjes, dus vandaar. Evenmin, heb je wel een punt en als ik een gaatje vind morgen, ga ik even naar de bouwmarkt.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).