Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Als je zo druk bent, niet afhankelijk bent van platform en merk je ook niet scheelt, koop dan ter plekke een 18v in de aanbieding (altijd wel ergens eentje).

Als bovenstaande factoren je niet boeien zal ieder merkje prima schroeven. Kan je door, zonder op levering te wachten.

Aanvulling: aangezien ze allemaal prima doen wat jij wilt: schroeven; is juist de grip iets dat de doorslag kan geven of hij ‘fijn schroeft’. Was ik zelf ook voor in de winkel, zal je verbazen hoe de ene wel lekker vasthoudt en de ander niet (ook binnen zelfde merk).

[ Voor 32% gewijzigd door MacbookProx op 16-05-2021 08:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
woutur schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Omdat
1. De bouwmarkt nu niet open is :)
2. Ik met het vasthouden niet kan vaststellen hoe goed de accu is, of hoe fijn het ding schroeft, ofwel wat de ervaring is met bovengenoemde apparaten.

De twee die ik noem zijn koopjes, dus vandaar. Evenmin, heb je wel een punt en als ik een gaatje vind morgen, ga ik even naar de bouwmarkt.
Let wel op met wat je koopt in de bouwmarkt. Hornbach heeft nog een redelijk assortiment met oa Makita en Hikoki machines die gewoon goed zijn, maar bij Gamma en Praxis liggen vooral machines die eigenlijk te veel kosten voor wat je krijgt. Natuurlijk is het dan Makita of Metabo (dat heeft Gamma iig), maar wel de machines die 10 jaar geleden zijn ontwikkeld en nu als 'budget' te koop zijn. Dus kwaliteit prima, maar ergonomie nul en relatief weinig kracht voor het formaat. Ik vind bijvoorbeeld de Makita's bij de Gamma ondingen, maar de Makita's die ik voor m'n werk gebruik vind ik de beste grip hebben van alle merken.

Die DeWalt en Hikoki zijn voor zover ik weet geen DIY modellen. Als ik die Hikoki zo zie, lijkt dat een compacte schroefmachine. Dus misschien iets minder krachtig (scheelt weinig), maar wel iets kleiner. En compacte 3Ah accu's vs 2Ah bij de DeWalt is ook wel handig.

Je moet gewoon even overwegen wat je er mee wil en of je misschien nog andere accumachines op het oog hebt. Beide merken hebben een prima assortiment.

[ Voor 15% gewijzigd door Framoes op 16-05-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Zijn er hier mensen die recent iets besteld hebben bij Toolnation en het ook daadwerkelijk gekregen hebben?
Op 3 April een bestelling geplaatst voor af te halen in de winkel, levertijd 1~6 dagen.
Tot op heden nog steeds niks binnen in de winkel, bestelling verschijnt ook niet in mijn account bij bestellingen.
Klantenservice al meerdere malen gemaild, telkens de reactie bestelling is in behandeling genomen dus zal wel niet lang meer duren, hoelang precies weten we ook niet.... :/

2e bestelling van 14 April, levertijd 5~10 dagen, ook nog niks. Deze verschijnt wel binnen mijn account bij bestellingen.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zou https://www.bataviastore....invalcirkelzaag-1000.html iets zijn voor incidenteel gebruik?

Ik zoek een invalzaag met geleiderail. Heb voor korte termijn een plaat 18 mm hechthout waar een paar cm van af moet (over breedte van 130 cm). Verder wil ik vast nog wel eens wat plaatmateriaal verzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Fanatic_FS schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:12:
Zijn er hier mensen die recent iets besteld hebben bij Toolnation en het ook daadwerkelijk gekregen hebben?
Op 3 April een bestelling geplaatst voor af te halen in de winkel, levertijd 1~6 dagen.
Tot op heden nog steeds niks binnen in de winkel, bestelling verschijnt ook niet in mijn account bij bestellingen.
Klantenservice al meerdere malen gemaild, telkens de reactie bestelling is in behandeling genomen dus zal wel niet lang meer duren, hoelang precies weten we ook niet.... :/

2e bestelling van 14 April, levertijd 5~10 dagen, ook nog niks. Deze verschijnt wel binnen mijn account bij bestellingen.
Zoekfunctie. Daarna kom je tot de conclusie dat je achteraf beter niet daar had kunnen bestellen en rest mij niks je sterkte te wensen met het annuleren wat daar net zo snel gaat als de rest van de communicatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Beekforel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:12:
Zou https://www.bataviastore....invalcirkelzaag-1000.html iets zijn voor incidenteel gebruik?

Ik zoek een invalzaag met geleiderail. Heb voor korte termijn een plaat 18 mm hechthout waar een paar cm van af moet (over breedte van 130 cm). Verder wil ik vast nog wel eens wat plaatmateriaal verzagen.
Hier zit geen geleiderail bij, de zaaggeleiding is alleen voor aan de zijkant van de plaat. Dit ding kan je niet op een rail zetten.

Is er geen parkside model voorradig met rail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Fanatic_FS schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:12:
Ja en nee. Zie verder wat @Twijfels schrijft.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beekforel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:12:

Niet doen dus. Koop dan een parkside of een echt merk van Marktplaats.

Voor zo'n eenmalige klus zou je ook nog met een handzaag aan de slag kunnen gaan als je geld wil besparen.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2021 01:31 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Zoveel keus aan sabbelzaagjes....
Wat is nu de beste keus qua tandverhouding?
Iemand ervaring/voorbeelden?

Het gaat om constructiehout netjes doorzagen. Anders pak ik wel de kettingzaag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb een aantal oude, nog niet verrotte, bielzen die korter moeten worden. Afvoeren betaal ik de hoofdprijs dus ik zet ze her en der rechtop in de tuin met een lampje erop. Dan is het wel zo mooi als ze allemaal even hoog zijn.

Kettingzaag nadat ze goed zijn afgespoeld om zoveel mogelijk zand eraf te halen? Recipro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

inhico

pw

barry86 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:33:
Zoveel keus aan sabbelzaagjes....
Wat is nu de beste keus qua tandverhouding?
Iemand ervaring/voorbeelden?

Het gaat om constructiehout netjes doorzagen. Anders pak ik wel de kettingzaag 😉
Bedoel je een sabelzaag, ofwel reciprozaag? Erg netjes zagen lukt daar niet zo goed mee. Mij in ieder geval niet. Maar als het niet kaarsrecht hoeft en op de mm nauwkeurig dan zal het wel werken. In mijn ervaring geeft een kort zaagblad met een wat fijnere vertanding het netste resultaat. Maar een grovere vertanding werkt sneller.
Is een decoupeerzaag niet handiger voor dit werk?

Edit: Ik weet niet wat de afmetingen zijn van het te zagen constructiehout. Dat is ook bepalend.

[ Voor 5% gewijzigd door inhico op 18-05-2021 07:47 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

deWit schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:42:
Ik heb een aantal oude, nog niet verrotte, bielzen die korter moeten worden. Afvoeren betaal ik de hoofdprijs dus ik zet ze her en der rechtop in de tuin met een lampje erop. Dan is het wel zo mooi als ze allemaal even hoog zijn.

Kettingzaag nadat ze goed zijn afgespoeld om zoveel mogelijk zand eraf te halen? Recipro?
cirkelzaag vanaf 2, of meer kanten inzagen, en dan laatste stukje met de hand.
Schuurmachine erop en mooi maken ;)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:33
Ik moet binnenkort 20cm vlonderplanken afkorten, kan dit fatsoenlijk met een invalzaag en 1,5m geleiderail?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:32
deWit schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:42:

Voor langere bielzen een dieper gat graven is wellicht ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:57
rockerpoet schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:17:
Ik moet binnenkort 20cm vlonderplanken afkorten, kan dit fatsoenlijk met een invalzaag en 1,5m geleiderail?
Ligt eraan, de 1,5 meter gaat je (waarschijnlijk) in de weg zitten. aan het begin en eind kan je scheef zagen als je de rail niet extra ondersteund aan beide kanten van de rails. Een afkortzaag is hierin gemakkelijker.

Als je de optie hebt om de vlonders na de tijd in te korten dan kun je ze er op overlengte opschroeven en daarna met de invalzaag alles in één keer afzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

pierw schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Ligt eraan, de 1,5 meter gaat je (waarschijnlijk) in de weg zitten. aan het begin en eind kan je scheef zagen als je de rail niet extra ondersteund aan beide kanten van de rails. Een afkortzaag is hierin gemakkelijker.

Als je de optie hebt om de vlonders na de tijd in te korten dan kun je ze er op overlengte opschroeven en daarna met de invalzaag alles in één keer afzagen.
Dat ja. Al kan het wel, maar dan zou ik even een opstelling bouwen waar je de rail vastklemt op een werkbank of zo, met net genoeg ruimte er onder om de te zagen plank er onder te schuiven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 19:21
[...]

Mijn ervaring is over het algemeen dat de overlengte de makkelijkste optie is als het kan. Dan heb je alles gelijk op de zelfde lengte en mooi recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 01-09 23:07
Voor het boren van gaten in een prefab muur ben ik opzoek naar een dozenboor.
Nou zijn er redelijk wat keuzes hierin, maar weet even niet zo goed welke ik het beste aan kan schaffen voor het boren van 82mm gaten.

Iemand die hier ervaring mee heeft en me een goede dozenboor kan aanraden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Woolfy681 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:48:
Voor het boren van gaten in een prefab muur ben ik opzoek naar een dozenboor.
Nou zijn er redelijk wat keuzes hierin, maar weet even niet zo goed welke ik het beste aan kan schaffen voor het boren van 82mm gaten.

Iemand die hier ervaring mee heeft en me een goede dozenboor kan aanraden ?
Ik heb er eentje van ecotools en ben daar blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
susscorfa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Mijn ervaring is over het algemeen dat de overlengte de makkelijkste optie is als het kan. Dan heb je alles gelijk op de zelfde lengte en mooi recht.
Begrijp ik. Helaas niet mogelijk aangezien de vlonder tussen twee muren komt. Ik probeer wel een afkortzaag te lenen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Kort railtje van 40cm met zaagmaat, werkt perfect!

Maar gewone cirkelzaag icm speedsquare gaat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 01-09 23:07
Sethro schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:57:
[...]

Ik heb er eentje van ecotools en ben daar blij mee
Welke heb je daar gekocht weet je dat nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:00
@Discussie toolstation.
De verwarring station en nation is echt vervelend voor beide partijen...
Bij mij is de bestelling wel best vlot geleverd alsnog. Maar bij de buren zonder briefje...
Wel rampzalig dat een bedrijf nog bestellingen zonder T&T stuurt.
Ging alleen maar om installatie materiaal dat wel. Lekker voorraadig op veel plekken lijkt me.

Ik ben op zoek naar een gatenboor, heb alleen een 76mm (geleend) maar moet een 57 mm gat maken in mijn rioolafvoer. En in de toekomst wss nog wel een hoop gaten.
Is de volgende set aan te raden?
https://www.ecotools.nl/1...4eYUueUXr0lRoCu9MQAvD_BwE

Toolstatiot heeft mooie setjes. Maja, toolstation...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:20

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@alaintje ik heb die set toevallig. Paar gaten in een regenton mee gemaakt en wat gaten in hout. Beviel mij voor mijn werkzaamheden goed. Maar goed, weet niet hoe proffesioneel je hem wilt gebruiken. Zelf gebruik ik het incidenteel en werkt dit voor mij goed

Overigens wat is er mis met toolStation? Ik bestel daar geregeld, nog nooit problemen mee gehad? en altijd snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:00
Shadow_Agent schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:57:
@alaintje ik heb die set toevallig. Paar gaten in een regenton mee gemaakt en wat gaten in hout. Beviel mij voor mijn werkzaamheden goed. Maar goed, weet niet hoe proffesioneel je hem wilt gebruiken. Zelf gebruik ik het incidenteel en werkt dit voor mij goed

Overigens wat is er mis met toolStation? Ik bestel daar geregeld, nog nooit problemen mee gehad? en altijd snel!
Ik dacht dat Toolstation juist de wisselvallige leverancier was.
Als je beide op zoekt in de topic krijg je geneigd informatie.

Niet per se professioneel, gewoon wel eens.
Heb een goedkoper alternatief gevonden:
https://www.gereedschapce...ge-zaagkransset-44mm.html
Denk dat een 58mm gaat geen probleem is t.o.v. een 57 mm gat :) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

alaintje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:03:
[...]

hehe zo'n ding heb ik ook maar vind die van ecotools toch handiger in gebruik. vooral omdat je deze zagen "door" het hout kunt duwen. Heb bij diegene die jij nu linkt wel gehad dat ik dan bovenhands gaten stond te zagen voor spotjes en dan te hard duwde zodat dat houderding waar je de gatenzaag in bevestigd tegen de plafondplaat kwam. Resultaat: plafond beschadigd. Tevens vind ik het een gedoe om steeds die losse zagen te plaatsen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
alaintje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Wat ik hier begrepen hebt is het Toolnation die de laatste tijd wat problemen heeft. In het begin was het ivm een verhuizing maar het probleem loopt een beetje door

Toolstation heeft zover ik weet alleen wat voorwaarden veranderd voor de particulier ivm corona en ophalen van spullen in hun winkels, maar bestellingen worden gewoon geleverd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002

Asteroid9

General Failure

Ik loop al maanden de deur plat bij Toolstation en nooit enig probleem. Verzenden gaat prima, aan de balie ook en retouren ook....
Toolnation is een rommeltje schijnt, maar tussen die 2 zou echt geen verwarring moeten zijn.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Toolstation ging bij mij altijd goed. Voorraadindicatie klopte altijd en ook als het niet op voorraad was snel geleverd, ook in 2020, maar de afgelopen maanden is plotseling dramatisch. Levertijden zijn enorm lang. Hun helpdesk geeft zelf ook aan dat ze het druk hebben en hebben de reactietermijn opgeschroefd naar twee weken.

Ik heb twee bestellingen moeten annuleren omdat ze weken in de wacht stonden. Uiteindelijk bij verschillende vestigingen de producten bij elkaar kunnen sprokkelen die hier en daar nog wat op voorraad hadden. Geld terug krijgen duurt ook weken. Kan ook door Brexit komen dat ze leveringsproblemen hebben met producten daar vandaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:09
Johnny schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:32:
Toolstation ging bij mij altijd goed. Voorraadindicatie klopte altijd en ook als het niet op voorraad was snel geleverd, ook in 2020, maar de afgelopen maanden is plotseling dramatisch. Levertijden zijn enorm lang. Hun helpdesk geeft zelf ook aan dat ze het druk hebben en hebben de reactietermijn opgeschroefd naar twee weken.

Ik heb twee bestellingen moeten annuleren omdat ze weken in de wacht stonden. Uiteindelijk bij verschillende vestigingen de producten bij elkaar kunnen sprokkelen die hier en daar nog wat op voorraad hadden. Geld terug krijgen duurt ook weken. Kan ook door Brexit komen dat ze leveringsproblemen hebben met producten daar vandaan.
Heb je het dan over ToolStation of ToolNation?

De eerste herken ik namelijk niet in het verhaal, de tweede wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anton2610 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:38:
[...]

Heb je het dan over ToolStation of ToolNation?

De eerste herken ik namelijk niet in het verhaal, de tweede wel.
Ja ToolStation
Bedankt voor je bericht!

Vanwege de huidige maatregelen rondom Covid-19 is het op dit moment extreem druk, hierdoor is het service niveau wat je van ons gewend bent, lager dan normaal. De gemiddelde reactietijd op jouw bericht is hierdoor op dit moment 5 tot 7 werkdagen. Wij doen ons best om zo snel mogelijk te reageren.

Maar we hebben ook goed nieuws! Onze winkels zijn open voor zakelijke klanten en voor Click&Collect voor alle klanten. Met een Click&Collect order kan je via www.toolstation.nl een bestelling plaatsen en na 10 minuten ophalen in de winkel.

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Toolstation

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat betreft toolNation (die met al het groen in hun logo).. bovenfrees besteld met 1-6 dagen levertijd. Na 2 weken niks gehoord, gebeld om tot 4 keer toe ergens nummer 40 of 45 in de wachtrij te zijn. Toen een bericht gestuurd via hun site, geen reactie. Na nog weer een week een bericht gestuurd met het verhaal tot dan toe en het verzoek om binnen 5 werkdagen order te annuleren en geld terug te storten. Daar werd op gereageerd en met een weekje ofzo was de annulering geregeld en het geld terug.

ToolStation (blauw/geel) juist keurig. Zeker de click en collect is top.

ToolNation heeft wat ellende met een nieuw pand en magazijn, de huidige tekorten op zo’n beetje alles zullen daar niet aan bijdragen maar vooral het gebrek aan communicatie vind ik niet acceptabel. Als je iets niet hebt of je belofte (achteraf) niet kunt nakomen, laat dat dan weten. Ik heb best veel besteld al bij hun en naar volle tevredenheid maar voorlopig mijd ik ze even..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

henkjanvdkolk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Voor langere bielzen een dieper gat graven is wellicht ook een optie.
Ja, die optie wilde ik overslaan met bielzen van 3 m en 1m boven de grond ;-)

Daarnaast is op hoogte stellen en een stuk minder fijn met die zware krengen, in het gat is in het gat ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56
Pixeltje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:16:
.

ToolNation heeft wat ellende met een nieuw pand en magazijn, .
Hoeveel maanden/jaren willen ze dit excuus gebruiken? Een simpele vraag (van mij) of iets op voorraad was duurde meer dan een week om te antwoorden.

Sorry hoor, een webshop om snel te vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:31
Johnny schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:32:

Hier dezelfde ervaring met Toolstation. Afhalen en retourneren altijd prima, maar verzenden gaat niet helemaal lekker. In de afgelopen periode 2x (net) voor 22.00 besteld, en beide keren na 2 dagen nog niet verzonden en de bestellingen uiteindelijk maar om laten zetten naar afhalen. Maak er dan geen reclame mee… Klantenservice is wel prima en relatief snel bereikbaar.

Toolnation geen ervaring mee, na de vele negatieve reacties alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor dit jaar altijd wel goede ervaringen gehad met toolnation. Dit jaar wat spullen besteld en dat was ook drama. Order die niet geannuleerd kon worden er cetera. (Spullen terugsturen dus).
Prima begrijpelijk bij een nieuw pand enzo, maar dit excuus is er kennelijk al maanden. Ik mijd ze voorlopig even en betaal dan maar liever iets meer bij toolmax, gereedschappro, gereedschappelijk of mastertools.

Toolstation is prima. Gewoon een afhaalbalie, maar wel met kloppende voorraadindicatie enzo. Niet extreem goedkoop, maar altijd nette service en stuk goedkoper dan een bouwmaat.

Die laatste twee hebben me door wat werk heen geholpen toen de rest van de 'snelle' winkels dicht was door covid. Voor een doosjes pluggen of schroeven online bestellen is natuurlijk irritant ;). Dat soort spul wil ik altijd 'nu'.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2021 01:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Boudewijn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:17:
Voor dit jaar altijd wel goede ervaringen gehad met toolnation. Dit jaar wat spullen besteld en dat was ook drama. Order die niet geannuleerd kon worden er cetera. (Spullen terugsturen dus).
Prima begrijpelijk bij een nieuw pand enzo, maar dit excuus is er kennelijk al maanden. Ik mijd ze voorlopig even en betaal dan maar liever iets meer bij toolmax, gereedschappro, gereedschappelijk of mastertools.

Toolstation is prima. Gewoon een afhaalbalie, maar wel met kloppende voorraadindicatie enzo. Niet extreem goedkoop, maar altijd nette service en stuk goedkoper dan een bouwmaat.

Die laatste twee hebben me door wat werk heen geholpen toen de rest van de 'snelle' winkels dicht was door covid. Voor een doosjes pluggen of schroeven online bestellen is natuurlijk irritant ;). Dat soort spul wil ik altijd 'nu'.
Voor het 'nu' hebben is Toolstation echt briljant.
Ik bestel het thuis, loop naar beneden, spring in de auto en halverwege de rit van 1.5km krijg ik het smsje dat het klaar staat. Dit heeft me zoveel stilstand bespaard het afgelopen half jaar met de verbouwing.
Niets dan lof en hulde voor Toolstation _/-\o_

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die winkels staan gewoon in de Shopreview tegenwoordig. Zullen we het hier weer gewoon over gereedschap hebben? Dus deel je ervaringen (positief en negatief) vooral daar, dan is het ook makkelijk terug te vinden voor anderen :)

Bijvoorbeeld:
https://tweakers.net/shop.../toolstation/shopreviews/
https://tweakers.net/shop...8/toolnation/shopreviews/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Voor wie in de buurt van Utrecht nog op zoek is naar een Bosch blauw 12v accuboormachine, bij de Gamma in Lage Weide/Maarssen staat een mooie aanbieding in de koopjeshoek:

GSR 12V-15 inclusief twee accus+lader in L-Boxx voor €86

(De box was dichtgebonden dus heb niet kunnen zien of er eventueel iets mist, wat hierboven benoemd is stond op het etiket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Boudewijn Dank voor de foto van de systainer met de Bessey klemmen. Weer iets wat ik van m'n lijstje ga halen ;-) Ik kijk wel of ik binnenkort nog wat klemmen nodig heb en die los haal, want daarvoor hoef ik niet zo'n doos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sheane schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:16:
@Boudewijn Dank voor de foto van de systainer met de Bessey klemmen. Weer iets wat ik van m'n lijstje ga halen ;-) Ik kijk wel of ik binnenkort nog wat klemmen nodig heb en die los haal, want daarvoor hoef ik niet zo'n doos...
Mja op zich is het wel handig hoor, ik zou niet 16 klemmen op andere wijze kwijt kunnen. Dat kartonnetje is een beetje sneu, maar op zich is een systainer natuurlijk briljant. Als dat je systeem is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:31:
[...]

Mja op zich is het wel handig hoor, ik zou niet 16 klemmen op andere wijze kwijt kunnen. Dat kartonnetje is een beetje sneu, maar op zich is een systainer natuurlijk briljant. Als dat je systeem is dan :)
Eens, maar met de beperkte opslagruimte die ik heb, vraag ik me af of ik die 16 klemmen daadwerkelijk hard nodig heb. Eerst maar eens nieuwe KRE's aanschaffen, want die blijken toch echt wél fantastisch :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sheane schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Eens, maar met de beperkte opslagruimte die ik heb, vraag ik me af of ik die 16 klemmen daadwerkelijk hard nodig heb. Eerst maar eens nieuwe KRE's aanschaffen, want die blijken toch echt wél fantastisch :9~
je bedoelt die corpustangen? mooi spul, die moet ik ook nog eens regelen.

Op zich heb ik altijd wel een tekort aan klemmen. Gisteren een stuk houtrot uit de drempel gehaald bij mijn vriendin, 550x40x30. Nieuwe balk verzaagd en erin gelijmd. Daar zaten uiteindelijk 8 of 10 klemmen op, gewoon puur omdat ik ze toch had liggen.
Als je het per klem bekijkt is het allemaal niet zo schokkend overigens, je komt op 15 euro nogwat per klem uit... per stuk zijn ze ook ongeveer die prijs, maar je krijgt er nu wel een systainer bij.

Ach ja dit zijn van die dingen die je 1x koopt en daarna de komende 30 jaar plezier van hebt.

Qua klemkracht: draaiklemmen zijn krachtiger, maar voor standaard lijmwerk enzo zijn die kliklamps prima. Ik ga er binnenkort een kast mee maken en dergelijke. De domino's helpen dan de boel wel op zijn plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik ben van plan een Bosch GKT 55 GCE te kopen en een Makita RT0700CX3. Nu weet ik dat je voor de Makita een accesoire kan kopen welke samen gebruikt kan worden met de geleide rail van Makita. Echter omdat ik ook de invalzaag koop van Bosch wil ik deze ook met geleiderail kopen (2x 1600mm)

Weet iemand of je de geleiderails van een van deze merken ook voor de ander kan gebruiken. Dit kan mij schelen in de aanschaf, en maakt uitwisselen ook een stuk makkelijker. Anders sta ik met twee verschillende rails.

Thx alvast. :)

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 18:28
@Ghostbuilder Nee Makita en Bosch rails zijn niet uitwisselbaar. Waarom koop je geen SP6000? Dan kan je de frees wel op de Makita rail gebruiken.

Dat gezegd hebbende, ik heb een Makita rail, de frees adapter en de DRT50 (accu versie van de RT0700) en ik heb die combi wel geteld 1x gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Nivado schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:20:
@Ghostbuilder Nee Makita en Bosch rails zijn niet uitwisselbaar. Waarom koop je geen SP6000? Dan kan je de frees wel op de Makita rail gebruiken.

Dat gezegd hebbende, ik heb een Makita rail, de frees adapter en de DRT50 (accu versie van de RT0700) en ik heb die combi wel geteld 1x gebruikt.
Niet helemaal waar, de GKT past namelijk wel op Festool rails. Is dat niet zelfde type als Makita, want dan past de GKT dus ook op Makita (@Ghostbuilder )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Bosch past op Festool en ook Makita rails. Daarvoor heeft zo'n Bosch een slimme voorziening in de zool Een Makita of Festool op een Bosch rail gaat niet lukken.
Voor de usecase van @Ghostbuilder zou dit dus moeten werken. Check anders ook even youtube: o.a. Peter Millard of GoTools

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
Nivado schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:20:

Aangezien ik momenteel in de Bosch professional lijn zit wil ik daarbij blijven. Echter als er aanzienlijke voordelen aan de SP6000 zit, kan er daarvoor gegaan worden. Prijs ligt redelijk dicht bij elkaar en volgens mij zijn ze even goed zover ik hier kon lezen.

De frees van Bosch had niet zoveel opzet stukken/voeten dan dat de Makita RT had. Dus vandaar.

Gaat mij ook voornamelijk om de rail, wat best wat geld kan schelen. Echter zie ik ook een parallel geleider wat wss de job ook kan doen.
Twijfels schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Niet helemaal waar, de GKT past namelijk wel op Festool rails. Is dat niet zelfde type als Makita, want dan past de GKT dus ook op Makita (@Ghostbuilder )
inhico schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:34:
Bosch past op Festool en ook Makita rails. Daarvoor heeft zo'n Bosch een slimme voorziening in de zool Een Makita of Festool op een Bosch rail gaat niet lukken.
Voor de usecase van @Ghostbuilder zou dit dus moeten werken. Check anders ook even youtube: o.a. Peter Millard of GoTools
Daar ga ik even in duiken, zou wel veel schelen namelijk. Thx voor de input

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ghostbuilder schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:22:
[...]

Aangezien ik momenteel in de Bosch professional lijn zit wil ik daarbij blijven. Echter als er aanzienlijke voordelen aan de SP6000 zit, kan er daarvoor gegaan worden. Prijs ligt redelijk dicht bij elkaar en volgens mij zijn ze even goed zover ik hier kon lezen.

De frees van Bosch had niet zoveel opzet stukken/voeten dan dat de Makita RT had. Dus vandaar.

Gaat mij ook voornamelijk om de rail, wat best wat geld kan schelen. Echter zie ik ook een parallel geleider wat wss de job ook kan doen.

[...]

[...]

Daar ga ik even in duiken, zou wel veel schelen namelijk. Thx voor de input
Ik kan je misschien wat werk besparen want weet zeker dat mijn bosch GKT 55 GCE op een makita rails werkt. Mijn rails een keer vergeten toen ik bij een vriend was klussen en hij had een makita rail liggen. Werkt prima hoewel ik de bosch rails wel fijner vind werken, met name het koppelen is in mijn ogen veel beter.

Overigens heb ik net de USS enterprise binnen voor de bosch frees (gof 1600) om die op een geleiderail te zetten en dat werkt ook mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Oc7WhE1etxYXMMGrUZb9gfEboQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EJiMVIcu6mcAuUWmNJGFQnF.jpg?f=fotoalbum_large
(Met guacamole trouwens maar das niet voor op de railadapter, smaakt niet lekker)

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 19-05-2021 20:45 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
Mijn vader en ik willen samen een "zaagtafel" kopen. Gaat om plaatmateriaal en lange stukken.

Is een echte zaagtafel dan het handigst? We hebben al een verstekzaag maar dat is toch wel gehannes.

We hebben allebei geen grote klus ruimte verder. Is een invalzaag dan het handigst?

Budget dachten we ~1000 euro. Maar als we veel beter kunnen krijgen voor relatief weinig meer is dat prima. Andersom geld dat ook natuurlijk. Het hoeft niet op ;-)

Had al in het topic gesneupt en de dewalt 7485/7492 lijken best mooi als ik hier lees. Of kunnen we beter een stapje hoger voor iets als een Axminster Craft AC216TS

Of zit ik helemaal verkeerd en heb ik wat anders nodig :+ het is puur voor klussen. Ik ga geen eigen stoelen etc maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 19-05-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:57:
Overigens wat is er mis met toolStation? Ik bestel daar geregeld, nog nooit problemen mee gehad?
Die wilden voor een Bosch afkortzaag zo'n €90 meer hebben dan een andere grote keten waar ze machines verkopen. Dat ging ik dus maar niet doen. Hoewel de service op zich in orde was, de machine was in Zwolle niet op voorraad, wel in Harderwijk en zou de volgende dag in Zwolle kunnen zijn wanneer die in een personenauto zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Waah schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:11:
Mijn vader en ik willen samen een "zaagtafel" kopen. Gaat om plaatmateriaal en lange stukken.

Is een echte zaagtafel dan het handigst? We hebben al een verstekzaag maar dat is toch wel gehannes.

We hebben allebei geen grote klus ruimte verder. Is een invalzaag dan het handigst?

Budget dachten we ~1000 euro. Maar als we veel beter kunnen krijgen voor relatief weinig meer is dat prima. Andersom geld dat ook natuurlijk. Het hoeft niet op ;-)

Had al in het topic gesneupt en de dewalt 7485/7492 lijken best mooi als ik hier lees. Of kunnen we beter een stapje hoger voor iets als een Axminster Craft AC216TS

Of zit ik helemaal verkeerd en heb ik wat anders nodig :+ het is puur voor klussen. Ik ga geen eigen stoelen etc maken.
Als je verwachting is dat je met zagen zoals die DeWalt of Axminster volledige platen (244x122) kan zagen ga je van een koude kermis thuis komen. Dat is namelijk niet echt te doen. Een keer een balk of smallere strookjes van 2,5/3 meter lang verzagen wil nog wel lukken, hoewel zonder hulp ook al wel een kleine uitdaging kan worden.

Als het echt het doel is volledige platen te verzagen zit je toch snel aan een grotere paneelzaag vast. Grote platen verzaagde ik altijd eerst in hanteerbaardere stukken met de invalzaag, daarna pas verder met de zaagtafel voor repetitieve werken.

Met een invalzaag krijg je sowieso alles voor elkaar, alleen duurt het dus wat langer. Resultaat is er niet minder om bij juist gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Waah schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:11:

Een invalzaag is vaak handiger, zeker in kleine ruimtes. En als je in in je eentje grote platen moet zagen werkt een invalzaag ook veel handiger. Tot slot neem je een invalzaag ook makkelijker mee naar een klus elders. Als je veel lange stroken moet maken kan een zaagtafel wel handiger zijn.
Ik heb een zaagtafel en die gebruik ik nog maar zelden. Zelfs een gewone cirkelzaag met een geleider (lat) vind ik vaak fijner werken.
En voor dat budget kun je een heel aardige invalzaag kopen: als je gaat voor 230V: Festool, Mafell, Bosch, Makita enzovoort en hou je geld over voor allerlei handige accesoires. Als je gaat voor accu, kijk dan naar Metabo.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
Pixeltje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:43:
[...]

Ik kan je misschien wat werk besparen want weet zeker dat mijn bosch GKT 55 GCE op een makita rails werkt. Mijn rails een keer vergeten toen ik bij een vriend was klussen en hij had een makita rail liggen. Werkt prima hoewel ik de bosch rails wel fijner vind werken, met name het koppelen is in mijn ogen veel beter.

Overigens heb ik net de USS enterprise binnen voor de bosch frees (gof 1600) om die op een geleiderail te zetten en dat werkt ook mooi.

[Afbeelding]
(Met guacamole trouwens maar das niet voor op de railadapter, smaakt niet lekker)
Ah top. Ik weet genoeg, bedankt.

Eet smakelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
inhico schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Een invalzaag is vaak handiger, zeker in kleine ruimtes. En als je in in je eentje grote platen moet zagen werkt een invalzaag ook veel handiger. Tot slot neem je een invalzaag ook makkelijker mee naar een klus elders. Als je veel lange stroken moet maken kan een zaagtafel wel handiger zijn.
Ik heb een zaagtafel en die gebruik ik nog maar zelden. Zelfs een gewone cirkelzaag met een geleider (lat) vind ik vaak fijner werken.
En voor dat budget kun je een heel aardige invalzaag kopen: als je gaat voor 230V: Festool, Mafell, Bosch, Makita enzovoort en hou je geld over voor allerlei handige accesoires. Als je gaat voor accu, kijk dan naar Metabo.
Waarom bij accu naar Metabo? Volgensmij maken iig Festool, Bosch en Makita accumachines die niets onderdoen voor hun (nagenoeg identieke) 230V broertjes. Mijn DSP600 voldoet iig perfect!

En geld overhouden en Mafell in één zin? :+

Als je alles met een invalzaag wil doen: haal er een korte rail met zaagmaat bij en een rail van 2,5mtr. Dan kun je alles in 1 ruk met een rail zonder onderbrekingen/overgangen zagen.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-05-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De ts55 op accu doet met 2 accu's ex lader 5 nibs. https://www.toolnation.nl...lzaagmachine-18-volt.html

Prima ding maar het exemplaar van een vriend van me heeft meer moeite (met standaard nieuw blad) dan een mt55 van mafell van mij. Die laatste heb ik deze week gebruikt om 48mm meranti te schulpen en zelfs dan blijft het als een zonnetje lopen.

Qua ruimte zou ik dan zeker voor een invalzaag en een met top gaan. Doe daar een fence van benchdogs bij en je kunt prachtig haaks werken....
Als je het niet gebruikt houd je nog een stuk klushok over.

Let je ook op afzuiging? Zeker MDF plaatmateriaal is natuurlijk nasty prut.

Ik zou dan kopen:

* Zaag
* Mft top
* Liniaal
* Fence
* 2 raildogs

Als je de mft top zelf maakt scheelt het nogal wat knaken en kun je het wel voor een mille doen als.je ook nog een dikke zaag (geen Makita dus :> ) wil.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 19-05-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@bbbrumbrum
Waarom bij accu naar Metabo? Volgensmij maken iig Festool, Bosch en Makita accumachines die niets onderdoen voor hun (nagenoeg identieke) 230V broertjes. Mijn DSP600 voldoet iig perfect!
Metabo heeft een uitstekende invalzaag op accu (met grotere zaagdiepte dan de anderen), maar geen 230V geweldenaar.
En geld overhouden en Mafell in één zin?
Budget is 1000€, Mafell inval zaag kost 600-700€.

[ Voor 3% gewijzigd door inhico op 20-05-2021 07:54 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38
Ben ik weer :-) sinds een paar weken/maanden ben ik wat meer gaan klussen. Momenteel breidt ik mijn gereedschap nogal reactief uit. Dat is niet fijn, want je mist altijd iets en het kost me best wat tijd om uit te zoeken wat dan goed is. Daarnaast kon ik bijvoorbeeld lange tijd zonder decoupeerzaag en was een handzaag voldoende. Nu ik de decoupeerzaag heb, gebruik ik nauwelijks nog een handzaag.

Hebben jullie een lijstje, liefst op volgorde, wat nou must haves zijn voor jou? Die je altijd nodig hebt, of die "nodig" gaat hebben op het moment dat je het hebt?
Dit kan handgereedschap zijn maar ook vooral elektrisch gereedschap.
In de openingspost zie ik al wel wat staan, maar ben benieuwd wat jullie veel gebruiken voor simpele DIY of huis tuin en keukenklusjes met de focus op klussen met hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 16:07
crimby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:53:
Ben ik weer :-) sinds een paar weken/maanden ben ik wat meer gaan klussen. Momenteel breidt ik mijn gereedschap nogal reactief uit. Dat is niet fijn, want je mist altijd iets en het kost me best wat tijd om uit te zoeken wat dan goed is. Daarnaast kon ik bijvoorbeeld lange tijd zonder decoupeerzaag en was een handzaag voldoende. Nu ik de decoupeerzaag heb, gebruik ik nauwelijks nog een handzaag.

Hebben jullie een lijstje, liefst op volgorde, wat nou must haves zijn voor jou? Die je altijd nodig hebt, of die "nodig" gaat hebben op het moment dat je het hebt?
In de openingspost zie ik al wel wat staan, maar ben benieuwd wat jullie veel gebruiken voor simpele DIY of huis tuin en keukenklusjes met de focus op klussen met hout.
Hangt er ook een beetje vanaf wat je al hebt en wat voor soort klussen je doet.

In z'n algemeenheid is een set basis handgesreedschap onmisbaar:
- Hamer
- Stanleymes
- Handzaag hout
- Handzaag ijzer
- Schroevendraaierset (platkop, kruiskop, torx)
- Imbus sleutels
- Tangenset (Zijkniptang, combitang, waterpomptang)
- Doppenset
- Ringsleutelset
- verstelbare moersleutel (kleine en een grote)
- Waterpassen (30, 60, 1 meter)
- Rolmaat
- Kitspuit
- Winkelhaak
- Lijmklemmen

Verder kun je het qua elektrisch gereedschap zo gek maken als je wil. Maar ik heb het heel lang gedaan met alleen:
- Accuboormachine met 2 accu's
- Goede uitgebreide bitset
- Klopboor/boorhamer (afhankelijk van wat voor muren je hebt)
- Decoupeerzaag
- Vlakschuurmachine
- Slijptol
- Haspel

Wat ik zelf ontzettend handig vind en waarvan ik niet snap is dat ik zo lang zonder kon: een oscillerende multitool.

Verder in de loop der tijd bijgekocht maar niet altijd nodig:
- Invalzaag met geleiderail
- Reciprozaag
- Schroefautomaat
- Bovenfrees
- Zwaardere boorhamer
- Sloophamer
- Muurfrees
- Compressor + klein toebehoren (blaaspistool, bandenpomp adapter)
- Lucht tacker

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 20-05-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het probleem is een beetje dat wanneer je het gereedschap hebt, je het ook gaat gebruiken.. Soms heb ik voor een simpel klusje mijn halve garage bij me, en soms kun je met een accutol af. De vraag is een beetje wat je wilt gaan doen, denk dat het makkelijker is om op basis daarvan wat tips te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Pixeltje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Het probleem is een beetje dat wanneer je het gereedschap hebt, je het ook gaat gebruiken.. Soms heb ik voor een simpel klusje mijn halve garage bij me, en soms kun je met een accutol af. De vraag is een beetje wat je wilt gaan doen, denk dat het makkelijker is om op basis daarvan wat tips te geven?
Het gemis aan ervaring en gereedschap is wellicht waarom het wat moeilijk is voor mij concreet aan te geven.
Ik heb nu inderdaad wat handgereedschap, klopboormachine, accuboormachine en decoupeerzaag. Ik zag al wat mooie tips qua handgereedschap bij de reply van @Terrz (thanks!!). Wel grappig dat je ook de multitool noemt! Vorig jaar hadden wij mijn vader een multitool gegeven en hij had geen idee waarvoor ie die zou moeten gebruiken.. Nu gebruikt ie die elke week wel.

Wat ik zo denk... ik heb nu een handzaag en een decoupeerzaag. Wat zou een logische volgende zaag zijn? Of is er geen logische stap? Vooralsnog zie ik dat vooral veel met plaatmateriaal werk. Dat gaat goed met een decoupeerzaag, maar op de grotere stukken heb ik niet de meeste rechte/vaste hand hehe
Maargoed het is fijn om het allemaal te hebben dan snel snel reactief aan te schaffen (ben ook bijna jarig :9~ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 16:07
crimby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Het gemis aan ervaring en gereedschap is wellicht waarom het wat moeilijk is voor mij concreet aan te geven.
Ik heb nu inderdaad wat handgereedschap, klopboormachine, accuboormachine en decoupeerzaag. Ik zag al wat mooie tips qua handgereedschap bij de reply van @Terrz (thanks!!). Wel grappig dat je ook de multitool noemt! Vorig jaar hadden wij mijn vader een multitool gegeven en hij had geen idee waarvoor ie die zou moeten gebruiken.. Nu gebruikt ie die elke week wel.

Wat ik zo denk... ik heb nu een handzaag en een decoupeerzaag. Wat zou een logische volgende zaag zijn? Of is er geen logische stap? Vooralsnog zie ik dat vooral veel met plaatmateriaal werk. Dat gaat goed met een decoupeerzaag, maar op de grotere stukken heb ik niet de meeste rechte/vaste hand hehe
Maargoed het is fijn om het allemaal te hebben dan snel snel reactief aan te schaffen (ben ook bijna jarig :9~ )
Ik zal mijn lijstje aanvullen, er schiet mij steeds meer te binnen.

Wat jou vader had heb ik ook. Al die vreemde hoekjes en gekke stukjes is een multitool zeer handig voor :D.

Ik liep een beetje tegen hetzelfde aan. Ook omdat ik met een cirkelzaag en decoupeerzaag niet precies kon zagen, hoe goed ik ook mat en aftekende. Daarom na wat uitzoekwerk (en mede door dit topic) op een invalzaag uitgekomen en ben er enorm blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:09
Het probleem is een beetje dat wanneer je het gereedschap hebt, je het ook gaat gebruiken..
Elke klus is een excuus om meer gereedschap te kopen :+

Vaak bedenk je per klus al gauw welk "primair" gereedschap je nodig hebt om de klus te klaren (accu-/klop-/hamer-boren, hand-/afkort/decoupeer-/inval-zagen, etc), maar veel klus klusgemak zit ook in alle "secundair" gereedschap en hulpmiddelen. Een goede waterpas, winkelhaak, lijmklemmen, een kruislijnlaser is goud, een fatsoenlijke bouwstofzuiger, potloden, duimstok/rolmaat, stanleymessen, oorkappen/stofmasker/veiligheidsbril (een fijne bril scheelt zoveel irritatie), eventueel veiligheidsschoenen en een praktische/veilige werkbroek. Handschoenen, een goede hamer, een koevoet (of zo'n plat Stanley-ding). En een bankschroef!

Maar qua groter gereedschap zijn mijn onverwachtse favorieten toch wel de multitool, de bandschuurmachine (staand model die vast op m'n werkbank staat), de afkortzaag en naast mn 18v accutol werkpaard een tweede 12v accutol voor minder bitjes wisselen en lekker licht schroeven.

#toolhoarder :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
[...]

Ik herken dat :D
In het grote vak in de aanhanger kwam de afkortzaag nog te staan.
De aanhanger zat uiteindelijk tot aan de klep vol. (20cm boven de rand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIm--QO8ydA9cB0ndW2r1k1Gk1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5SJRH6lGs7n0rLY7xVchU3A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVAPYdnE2M9e_Djoc_B6RT29wnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWKuHopRkRFNeEQE48Ywr5HP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 20-05-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
FRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Ik herken dat :D
In het grote vak in de aanhanger kwam de afkortzaag nog te staan.
De aanhanger zat uiteindelijk tot aan de klep vol. (20cm boven de rand)

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat niet is kan nog komen, maar op dit moment ben ik nog geen fervent klusser. Met goed gereedschap en ruimte vind ik het wel een stuk leuker nu, maar ik zie mezelf nog niet als iemand die even alles zelf maakt/bouwt/verbouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Het voordeel van reactief kopen is dat je koopt wat je nodig hebt, niet wat je denkt ooit misschien nodig te hebben.

Maar voor wat je omschrijft had je bv. een decoupeerzaag niet hoeven te kopen, en had je beter een invalzaag met geleidelineaal kunnen kopen. En tenzij je altijd buiten werkt en/of een stofboel niet erg vindt, is een bouwstofzuiger ook een goed idee bij al dat zaagwerk.

Buiten de standaard schroefboormachine is er denk ik niet heel veel dat je standaard nodig hebt. Tenzij je betonnen muren / plafonds hebt, dan heb je ook een boorhamer nodig (voor lampjes ophangen enzo).

De rest is naar mijn idee vooral afhankelijk van de situatie. Wil je bv. schilderen, dan is een schuurmachine wel nodig. Maar welke schuurmachine is weer afhankelijk van wat je precies wilt/moet schilderen.

Ik vind persoonlijk bepaalde handgereedschappen meer must have voor algemene klusjes in en om het huis. Maar met een goede bitset, fijne bithouder, en een bitratel kom je een heel eind. Daarnaast misschien nog een zijkniptang en een puntbektang (een smallere bek om dingen mee te grijpen heb ik zelf vaker nodig dan de brede bek van een combitang), handig om tie wraps door te knippen en dingen te pakken waar je met je vingers niet genoeg grip op krijgt.

En PBM werd al genoemd, oorkleppen en veiligheidsbril zijn onmisbaar. Iets van ademhalingsbescherming kan ook geen kwaad (zeker als je nog geen stofzuiger hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 20-05-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
henkie196 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Het voordeel van reactief kopen is dat je koopt wat je nodig hebt, niet wat je denkt ooit misschien nodig te hebben.

Maar voor wat je omschrijft had je bv. een decoupeerzaag niet hoeven te kopen, en had je beter een invalzaag met geleidelineaal kunnen kopen. En tenzij je altijd buiten werkt en/of een stofboel niet erg vindt, is een bouwstofzuiger ook een goed idee bij al dat zaagwerk.

Buiten de standaard schroefboormachine is er denk ik niet heel veel dat je standaard nodig hebt. Tenzij je betonnen muren / plafonds hebt, dan heb je ook een boorhamer nodig (voor lampjes ophangen enzo).

De rest is naar mijn idee vooral afhankelijk van de situatie. Wil je bv. schilderen, dan is een schuurmachine wel nodig. Maar welke schuurmachine is weer afhankelijk van wat je precies wilt/moet schilderen.

Ik vind persoonlijk bepaalde handgereedschappen meer must have voor algemene klusjes in en om het huis. Maar met een goede bitset, fijne bithouder, en een bitratel kom je een heel eind. Daarnaast misschien nog een zijkniptang en een puntbektang (een smallere bek om dingen mee te grijpen heb ik zelf vaker nodig dan de brede bek van een combitang), handig om tie wraps door te knippen en dingen te pakken waar je met je vingers niet genoeg grip op krijgt.

En PBM werd al genoemd, oorkleppen en veiligheidsbril zijn onmisbaar. Iets van ademhalingsbescherming kan ook geen kwaad (zeker als je nog geen stofzuiger hebt).
Thanks! Decoupeerzaag was heel veel voor veel ander zaag werk, maar daar doe ik dus nu ook de langere rechte stukken mee en dat is natuurlijk niet het handigste.

Ik heb nu onze oude huis stofzuiger in de schuur staan, wat is het voordeel van een bouwstofzuiger die significant duurder is? Behalve dat dat op mijn zaag aangesloten kan worden.
Verder zal ik eens goed naar mijn handgereedschap kijken en daar beginnen en verder uitbreiden (verjaardag) met een multitool of invalzaag ofzo :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Japanse zaag heb ik erg veel lol mee en is echt wel een toevoeging op mijn gewone handzaag. Kost ook niks (en is een mooi verjaardagscadeau). Ik gebruik hem echt heel veel. Sneller, makkelijker, heel nauwkeurig. Ik pak hem ook veel sneller dan een decoupeerzaag oid.
Ook heb ik veel los met mijn mini circelzaagje GKS 12v (https://www.toolmax.nl/bo...FYvJpf6P4W-4aAspEEALw_wcB). Pak je toch ook wat sneller dan de grote circelzaag en is prima voor wat plaatwerk.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Moet binnenkort enkele grote stukken zagen (max 4m) met mijn Makita invalzaag. Aangezien ik maar een 1,5m geleiderail heb vraag ik mij af hoe dit te doen. Het gaat om vlonderplanken en hoeft niet tot op de mm precies. Als het maar op het oog strak is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
Terrz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Hangt er ook een beetje vanaf wat je al hebt en wat voor soort klussen je doet.

In z'n algemeenheid is een set basis handgesreedschap onmisbaar:
- Hamer
- Stanleymes
- Handzaag hout
- Handzaag ijzer
- Schroevendraaierset (platkop, kruiskop, torx)
- Imbus sleutels
- Tangenset (Zijkniptang, combitang, waterpomptang)
- Doppenset
- Ringsleutelset
- verstelbare moersleutel (kleine en een grote)
- Waterpassen (30, 60, 1 meter)
- Rolmaat
- Kitspuit
- Winkelhaak
- Lijmklemmen

Verder kun je het qua elektrisch gereedschap zo gek maken als je wil. Maar ik heb het heel lang gedaan met alleen:
- Accuboormachine met 2 accu's
- Goede uitgebreide bitset
- Klopboor/boorhamer (afhankelijk van wat voor muren je hebt)
- Decoupeerzaag
- Vlakschuurmachine
- Slijptol
- Haspel

Wat ik zelf ontzettend handig vind en waarvan ik niet snap is dat ik zo lang zonder kon: een oscillerende multitool.

Verder in de loop der tijd bijgekocht maar niet altijd nodig:
- Invalzaag met geleiderail
- Reciprozaag
- Schroefautomaat
- Bovenfrees
- Zwaardere boorhamer
- Sloophamer
- Muurfrees
- Compressor + klein toebehoren (blaaspistool, bandenpomp adapter)
- Lucht tacker
Verjaardagslijstje is geupdate, nu hopen dat ik genoeg mensen kan uitnodigen om alles in ontvangst te nemen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:38:
Thanks! Decoupeerzaag was heel veel voor veel ander zaag werk, maar daar doe ik dus nu ook de langere rechte stukken mee en dat is natuurlijk niet het handigste.

Ik heb nu onze oude huis stofzuiger in de schuur staan, wat is het voordeel van een bouwstofzuiger die significant duurder is? Behalve dat dat op mijn zaag aangesloten kan worden.
Verder zal ik eens goed naar mijn handgereedschap kijken en daar beginnen en verder uitbreiden (verjaardag) met een multitool of invalzaag ofzo :9
Een normale stofzuiger zal normaalgesproken niet heel lang overleven als je die gaat gebruiken om stof op te zuigen van zagen, schuren, boren, of andere dingen. Die zijn niet echt gemaakt om dat soort stof in dat soort hoeveelheden goed te kunnen verwerken.

Daarnaast mag je van een goede bouwstofzuiger ook wat betere filtering verwachten, over het algemeen zal een gewone stofzuiger niet al het stof binnenhouden, maar fijnstof wil daar nogal eens weer mee de uitlaat mee uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
henkie196 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Een normale stofzuiger zal normaalgesproken niet heel lang overleven als je die gaat gebruiken om stof op te zuigen van zagen, schuren, boren, of andere dingen. Die zijn niet echt gemaakt om dat soort stof in dat soort hoeveelheden goed te kunnen verwerken.

Daarnaast mag je van een goede bouwstofzuiger ook wat betere filtering verwachten, over het algemeen zal een gewone stofzuiger niet al het stof binnenhouden, maar fijnstof wil daar nogal eens weer mee de uitlaat mee uit gaan.
Thanks! Ook maar eens op de lange termijn lijst zetten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
rockerpoet schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:00:
Moet binnenkort enkele grote stukken zagen (max 4m) met mijn Makita invalzaag. Aangezien ik maar een 1,5m geleiderail heb vraag ik mij af hoe dit te doen. Het gaat om vlonderplanken en hoeft niet tot op de mm precies. Als het maar op het oog strak is.
Zagen tot het eind van je geleiderail, stoppen en de rail opschuiven.
Als je dit goed doet zal je niets van overgang of zo zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Raymond schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:28:
Gisteren bonus gekregen en een freestafel staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Vanmiddag de frees opgehaald. En net te laat voor de bijbehorende freestafel. Die was gisteren nog op voorraad, maar vandaag uitverkocht }:|

[Afbeelding]

Eerste klus zijn ladefrontjes voor badmeubel, die wil vrouwlief van bamboe. En dat in de winkel of online kopen is duur. Dus de eerste paar honderd euro zijn alweer bespaard. #goedpraatexcuus :)
Die freestafel is vandaag bezorgd, heeft ff geduurd :P
Mooi ding. Ik ben blij dat ik die gewoon gekocht heb, ipv zelf maken.

Nu nog bedenken hoe ik die ga inbouwen. Ik heb een mooie assemblagetafel/werkbank, maar ik heb nog niet de behoefte om daar die plaat vast in te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 12:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

crimby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:48:
[...]
Verjaardagslijstje is geupdate, nu hopen dat ik genoeg mensen kan uitnodigen om alles in ontvangst te nemen 8)7
Mooie lijst.
Als aanvulling:
Spanningszoekertje (lekker goedkoop gelukkig) / striptang (voor bij de tangenset) beide eigenlijk alleen voor als je wat met electra gaat doen, maar het is soms toch fijn om even te kijken of het onder spanning staat.

Vulpotlood om goed en ook dieper te kunnen aftekenen

Sloopbeitel

Eventueel rubber hamer (voor als je wel wilt meppen maar het niet meteen mag beschadigen)

En ook hier een fan van de multitool. Zeer veelzijdige machine en een echte probleem oplosser.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Zucht...
M'n pa belde van het weekend op. Hij had op bol.com een aanbieding gezien van een Makita set; Makita DK18113X1.
Mijn eerste ingeving was; dat is de gamma lijn van Makita, blijf daar aub heel ver van uit te buurt.

De decoupeerzaag zal zelden gebruikt worden. Toevallig moet er dit weekend een laminaat vloer gelegd gaan worden (weet ook wel door wie...). Daarna zal de zaag in de garage belanden.
Daarnaast heb ik zeer mijn twijfels of een 1.5ah 18v accu wel genoeg gaat zijn op een decoupeerzaag.
Als ik kijk hoe snel mijn 4aH Procore leeg is in m'n Bosch blauw cirkelzaag. Nou weet ik dat de circelzaag wel wat meer verbruikt maar toch.

De boormachine zal vaker gebruikt gaan worden maar niet voor het écht zware werk.
Ik zit nu beetje met een dilemma. Is dit voor zijn gebruiksdoeleinde toch wel een prima set en niets meer aan doen. Of moet ik er echt een ding van maken dat hij het terug gaat sturen en dat we gewoon een fatsoenlijk set voor 'm gaan halen.
Ik zit zelf in het Bosch blauw ecosysteem dus daar neig ik hem ook heen te sturen zodat we ook onderling accu's kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
rockhopper schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Mooie lijst.
Als aanvulling:
Spanningszoekertje (lekker goedkoop gelukkig) / striptang (voor bij de tangenset) beide eigenlijk alleen voor als je wat met electra gaat doen, maar het is soms toch fijn om even te kijken of het onder spanning staat.

Vulpotlood om goed en ook dieper te kunnen aftekenen

Sloopbeitel

Eventueel rubber hamer (voor als je wel wilt meppen maar het niet meteen mag beschadigen)

En ook hier een fan van de multitool. Zeer veelzijdige machine en een echte probleem oplosser.
Thanks! Hele goede aanvulling, want dit zijn dus dingen die ik continu vergeet maar wel veel nodig heb gehad afgelopen tijd. of nja vulpotlood en rubber hamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20

Een goed potlood om af te tekenen maakt echt een wereld van verschil.
Heb halverwege mijn verbouwing een Pica gehaald en daar heb ik mezelf voor m'n kop geslagen waarom ik dat niet eerder gedaan heb. Zoveel accurater in het aftekenen dan die bouwpotloden die je steeds met je mes semi scherp snijdt.
Ook een speed square werkt erg fijn met name bij meubels maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twijfels
Flix20 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:26:
[...]

Een goed potlood om af te tekenen maakt echt een wereld van verschil.
Heb halverwege mijn verbouwing een Pica gehaald en daar heb ik mezelf voor m'n kop geslagen waarom ik dat niet eerder gedaan heb. Zoveel accurater in het aftekenen dan die bouwpotloden die je steeds met je mes semi scherp snijdt.
Ook een speed square werkt erg fijn met name bij meubels maken.
Iedereen is altijd laaiend enthousiast over de Pica. Heb hem zelf ook, maar gebruik hem toch erg weinig en vind het niet zo'n bijzonder ding. Eigenlijk alleen daar waar het niet echt nauwkeurig hoeft te zijn gebruik ik hem. Die punt is naar mijn mening veels te dik om nauwkeurig te werken (na elke streep weer de punt slijpen is ook niks waard). Daarentegen is hij wel ideaal om met kleuren te markeren, op zwarte ondergrond, op stenen, muren et cetera. Voor ruwbouw uiteraard wel prima geschikt, want breekt niet zo snel af als 0.9mm potloden.

Voor aftekenwerk op hout et cetera gaat er niks boven mechanical pencils, bijvoorbeeld Pentel 0.9mm potloden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10

dragonhaertt

@_'.'

Twijfels schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Iedereen is altijd laaiend enthousiast over de Pica. Heb hem zelf ook, maar gebruik hem toch erg weinig en vind het niet zo'n bijzonder ding. Eigenlijk alleen daar waar het niet echt nauwkeurig hoeft te zijn gebruik ik hem. Die punt is naar mijn mening veels te dik om nauwkeurig te werken (na elke streep weer de punt slijpen is ook niks waard). Daarentegen is hij wel ideaal om met kleuren te markeren, op zwarte ondergrond, op stenen, muren et cetera. Voor ruwbouw uiteraard wel prima geschikt, want breekt niet zo snel af als 0.9mm potloden.

Voor aftekenwerk op hout et cetera gaat er niks boven mechanical pencils, bijvoorbeeld Pentel 0.9mm potloden.
Tja, elke toepassing zijn eigen tool.
Ik heb ook een pica (dry en ink), mechanisch potlood (0.5mm) en markeer mes.
Daarnaast een centerpons die je ook als scribe kan gebruiken.
Daarmee heb je het meeste werk (van grof tot fijn) wel afgedekt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:14
@Flix20 Ik ben er ook ooit ingestonken. Makita, 18v, zal wel goed zijn... Pas toen ik er een slagschroevendraaier bij wou kopen bleek dat er dus 2 18v lijnen zijn.

MAAR, na 3 jaar misbruik als go to accutol (en bij gebrek aan boorhamer) doet hij het nog prima en gaat de accu nog verrassend lang mee. Dus voor algemeen hobby gebruik dikke prima.
Flix20 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:16:
Zucht...
M'n pa belde van het weekend op. Hij had op bol.com een aanbieding gezien van een Makita set; Makita DK18113X1.
Mijn eerste ingeving was; dat is de gamma lijn van Makita, blijf daar aub heel ver van uit te buurt.

De decoupeerzaag zal zelden gebruikt worden. Toevallig moet er dit weekend een laminaat vloer gelegd gaan worden (weet ook wel door wie...). Daarna zal de zaag in de garage belanden.
Daarnaast heb ik zeer mijn twijfels of een 1.5ah 18v accu wel genoeg gaat zijn op een decoupeerzaag.
Als ik kijk hoe snel mijn 4aH Procore leeg is in m'n Bosch blauw cirkelzaag. Nou weet ik dat de circelzaag wel wat meer verbruikt maar toch.

De boormachine zal vaker gebruikt gaan worden maar niet voor het écht zware werk.
Ik zit nu beetje met een dilemma. Is dit voor zijn gebruiksdoeleinde toch wel een prima set en niets meer aan doen. Of moet ik er echt een ding van maken dat hij het terug gaat sturen en dat we gewoon een fatsoenlijk set voor 'm gaan halen.
Ik zit zelf in het Bosch blauw ecosysteem dus daar neig ik hem ook heen te sturen zodat we ook onderling accu's kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:38:

Hier ben ik het wel mee eens. Een Pica heeft zeker nut, maar die stift is te dik om nauwkeurig langs een duimstok ofzo af te tekenen. Is erg goed voor aftekenen op steen of beton, maar als het nauwkeurig moet zijn pak ik m'n 0.5 of 0.7mm vulpotloden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 18:28
Flix20 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:16:
[...]
Ik zou mijn geld eerder in goed 10.8/12V gereedschap steken dan in budget(lijn) 18V. Dit omdat er bij de meeste merken meer gereedschappen voor beschikbaar zijn die op die accu's passen, ze ergonomisch beter zijn en meestal zelfs krachtiger en er ook grotere accu's voor beschikbaar zijn. Voor de prijs hoef je het meestal ook niet te laten.
Dit zou ik eerder bewust niet doen, dan bewust wel. Dan is er ook geen verwarring over wat van wie is. Nu is dat met family meestal niet zo'n grote issue, maar ze worden ook een daagje ouder. Nadat mijn moeder zich voor de 2e keer de Gardena snoeischaar van mijn vrouw had toegeëigend (had mijn vrouw nota bene van mijn moeder cadeau gekregen), heb ik maar Fiskars voor mijn vrouw gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Flix20 Ik heb die boormachine ook, inderdaad van de bouwmarkt in een mooie koffer met heel veel accessoires (want handig alles bijdehand). Ik kwam er ook later pas achter dat de rest van het Makita spul andere accu's gebruikt, maar zoals @Tomson7 hierboven ook al aangeeft is het wel een fijne machine die lang meegaat.

Ik heb sinds kort de Bosch GSR 12V-35 FC erbij, en merk dat ik die wel makkelijker pak voor schroeven omdat hij een stuk lichter en compacter is, maar daarvoor heb ik de Makita daar ook voor gebruikt en dat gaat prima. Boren in hout en steen doet 't ook goed, alleen hameren in beton blijft lastig. Daar pak ik mijn hele oude Hitachi boorhamer met een touwtje voor......

Ik zie dat ik van de lijst van @Terrz het meeste wel heb, behalve de multitool, slijptol en decoupeerzaag. Omdat ik nu heb gekozen voor de Bosch blauw 12v lijn, wil ik daar eigenlijk ook de multitool (GOP 12V-28) van, maar het jeukt om ook de decoupeerzaag Gst 12V-70 en/of accucirkelzaag GKS 12V-26 te kopen. Het geld kan echter maar één keer uitgegeven worden, en omdat ik net verhuisd ben heb ik aan de ene kant nu juist veel baat bij (extra/nieuw) gereedschap, maar ook nog genoeg andere kosten. Dilemma :9

Als ik meerdere apparaten aanschaf, zit ik me wel af te vragen waar het handig is om extra accu's of accessoires bij te kopen. Losse accu's zijn ook al gauw € 45, dus ik wil dat een beetje tactisch aanpakken zodat ik zometeen niet zit met heel veel ongebruikte accu's en laders, maar ook niet elke keer misgrijp als ik meerdere apparaten wil gebruiken. Welke verhouding apparaten/accu's/laders hebben jullie ongeveer? En is een setje als deze handig of kan ik beter de L-box zonder accu's kopen en een los setje opzetstukjes (zo ja welke?) aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:18:
Thanks! Hele goede aanvulling, want dit zijn dus dingen die ik continu vergeet maar wel veel nodig heb gehad afgelopen tijd. of nja vulpotlood en rubber hamer.
Om pluggen of iets dergelijks een tikje in de muur te geven gebruik ik vaak een kunststofhamer. Degene die ik heb heeft een hardere en een zachtere kunststof (zoiets, ook beschikbaar met bv. rubberen koppen), die beschadigt het stucwerk niet bij een tikje.

Echte rubberen hamer zou ik meer aan denken bij bestratingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
@Nivado & @gwystyl ik ben er heel erg bewust van dat het de B lijn is. Heb ook gezegd dat ie het niet moet doen, maar ik heb m'n koppigheid niet van een vreemde.
Ik zou zelf zeggen absoluut terug sturen maar achter in m'n hoofd denk ik ook dat er geen zware verbouwing mee gedaan gaat worden dus ach...

@Nivado over het 'inpikken' maak ik mij absoluut geen zorgen. Dat zal eerder in mijn voordeel uitpakken dan nadeel :+
Daarnaast wonen we op 10 min afstand dus ook dat is niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:26
Tomson7 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:22:
@Flix20 Ik ben er ook ooit ingestonken. Makita, 18v, zal wel goed zijn... Pas toen ik er een slagschroevendraaier bij wou kopen bleek dat er dus 2 18v lijnen zijn.

MAAR, na 3 jaar misbruik als go to accutol (en bij gebrek aan boorhamer) doet hij het nog prima en gaat de accu nog verrassend lang mee. Dus voor algemeen hobby gebruik dikke prima.

[...]
Ik heb dat ding ook gehad en vond het een scheitding. Eerst maand al weggebracht, was een tandwiel kapot. Daarna altijd herrie gemaakt, pakte soms de versnelling niet, enz. Ben daarom zelfs afgeknapt op makita, hoewel de proline vast prima is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Zondag heb ik een vraag gesteld over het kiezen tussen twee accuboren: Hikoki en DeWalt. Ben uiteindelijk voor de DeWalt DCD790D2 gegaan omdat er meer gereedschap van DeWalt is dat ik eventueel in de toekomst wil kopen met een accu. Apparaat is binnen en ligt lekker in de hand en is mooi een stuk korter dan de Gamma accuboor die het vervangt (waarover ik altijd erg tevreden ben geweest overigens). Bedankt voor de input allemaal!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-08 21:50

thomasfilius

zappaeske strapatsen

gwystyl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:43:
@Flix20Ik zie dat ik van de lijst van @Terrz het meeste wel heb, behalve de multitool, slijptol en decoupeerzaag. Omdat ik nu heb gekozen voor de Bosch blauw 12v lijn, wil ik daar eigenlijk ook de multitool (GOP 12V-28) van, maar het jeukt om ook de decoupeerzaag Gst 12V-70 en/of accucirkelzaag GKS 12V-26 te kopen. Het geld kan echter maar één keer uitgegeven worden, en omdat ik net verhuisd ben heb ik aan de ene kant nu juist veel baat bij (extra/nieuw) gereedschap, maar ook nog genoeg andere kosten. Dilemma :9
De GSR35FC was al in m'n bezit maar vorige week ook de multitool 12v28 gekocht. Heerlijk apparaat, voldoende power en lekker licht. De decoupeerzaag en accucirkelzaag zou ik persoonlijk alleen in 18v kopen. De zaagdiepte van de GKS 12v-26 lijkt me toch wat aan de kleine kant.
@Flix20Als ik meerdere apparaten aanschaf, zit ik me wel af te vragen waar het handig is om extra accu's of accessoires bij te kopen. Losse accu's zijn ook al gauw € 45, dus ik wil dat een beetje tactisch aanpakken zodat ik zometeen niet zit met heel veel ongebruikte accu's en laders, maar ook niet elke keer misgrijp als ik meerdere apparaten wil gebruiken. Welke verhouding apparaten/accu's/laders hebben jullie ongeveer? En is een setje als deze handig of kan ik beter de L-box zonder accu's kopen en een los setje opzetstukjes (zo ja welke?) aanschaffen?
Ik heb enkele kleine apparaten van Bosch op 12V, puur omdat ze dan lekker licht en hanteerbaar zijn. Daarnaast enkele 18V apparaten gekocht voor het zwaardere werk.

Door de accu actie van vorig kwartaal nu 8 stuks 18V accu's dus ik kan er wel even tegenaan.

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:04
henkie196 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Om pluggen of iets dergelijks een tikje in de muur te geven gebruik ik vaak een kunststofhamer. Degene die ik heb heeft een hardere en een zachtere kunststof (zoiets, ook beschikbaar met bv. rubberen koppen), die beschadigt het stucwerk niet bij een tikje.

Echte rubberen hamer zou ik meer aan denken bij bestratingen.
Ik ben erg fan van een terugslagvrije plastic hamer, dus met korrels erin.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Twijfels
Ik zie dat ik van de lijst van @Terrz het meeste wel heb, behalve de multitool, slijptol en decoupeerzaag. Omdat ik nu heb gekozen voor de Bosch blauw 12v lijn, wil ik daar eigenlijk ook de multitool (GOP 12V-28) van, maar het jeukt om ook de decoupeerzaag Gst 12V-70 en/of accucirkelzaag GKS 12V-26 te kopen. Het geld kan echter maar één keer uitgegeven worden, en omdat ik net verhuisd ben heb ik aan de ene kant nu juist veel baat bij (extra/nieuw) gereedschap, maar ook nog genoeg andere kosten. Dilemma :9

Als ik meerdere apparaten aanschaf, zit ik me wel af te vragen waar het handig is om extra accu's of accessoires bij te kopen. Losse accu's zijn ook al gauw € 45, dus ik wil dat een beetje tactisch aanpakken zodat ik zometeen niet zit met heel veel ongebruikte accu's en laders, maar ook niet elke keer misgrijp als ik meerdere apparaten wil gebruiken. Welke verhouding apparaten/accu's/laders hebben jullie ongeveer? En is een setje als deze handig of kan ik beter de L-box zonder accu's kopen en een los setje opzetstukjes (zo ja welke?) aanschaffen?
Ik ben fan van de Bosch 12V lijn, maar ook absoluut niet van alles. Om mijn ervaring met de 12V lijn maar op te sommen, hebben anderen wellicht ook nog eens wat aan in de toekomst:
  • GSR 12V-35 boormachine // Heb er 2, twijfel om nog een 3e te kopen (zakelijk gebruik en ik haat bitjes / boortjes wisselen :P ). Super fijne machines, valt echt iedereen aan te raden!
  • GSR 12V-15 FC boormachine // FlexiClick systeem is erg fijn op momenten dat het nodig is. De -35 versie was destijds nog niet te koop. Toerental + kracht ligt lager, ga hem denk ik nog een keer verwisselen voor de -35 versie. Verder ook fijne machines
  • GDR 12V-110 slagschroever // Wederom erg fijne machine, net als bovenstaande lekker licht en erg krachtig. In begin baalde ik van de aanschaf, herrie et cetera, maar inmiddels kan ik niet meer zonder O+
    Binnenkort ook de GDS 12V nog eens kopen
  • GKF 12V-8 kantenfrees // Ook erg fijn, accu's gaan redelijk mee, maar is wel echt een kantenfrees. Kleine radii gaat prima, verder komt hij anders vermogen te kort.
  • GRO 12V-35 rotatietool (Dremel) // Fijn ding, heb weinig te vergelijken afgezien van een oud aftands ding, doet zijn werk, maar is zeer specifiek qua inzet dus voor de meesten een onzinnige aankoop. Ik ben er blij mee :)
  • GHO 12V-20 schaafmachine // Gebruik hem eigenlijk nooit meer, aangeschaft om balken op zolder van een veel te dikke laag zwarte verf te ontdoen. Vreet accu's bij het leven, maar werkt erg goed. Afzuiging is ook subliem (mits de juiste adapter bijgekocht wordt). Als je er vaker één gebruikt, erg kleine en mooi handzame machine. Balken van 20x20cm schaven moet je er echter niet mee doen, dan kan je beter een grotere kopen
  • GST 12V-70 decoupeerzaag // Meh, zelf verkocht voor de 18V. Komt simpelweg vermogen tekort, accu's gaan hard, zaaggeleiding is vrij slecht en ook in 18mm plaatmateriaal wil hij al snel gaan trekken. Voor sporadisch gebruik in dunne stukken hout of voor laminaat wel geschikt, anders kan je beter de 18V pakken (die is wel super) of de GST 150 / 160.
  • GKS 12V-26 cirkelzaag // Meh, vermogen is beperkt, zaagdiepte is zeer beperkt, het ding is gewoon beperkt. Meer kan ik er niet van maken. Na aanschaf van een GKT invalzaag nooit meer in handen gehad en dus ook verkocht.
  • GLI 12V-330 werklamp // Een echte aanrader, magneet is vrij sterk achterop en er komt een beste bult licht vanaf. In aanbieding vaker te vinden voor €35 en voor dat geld haast een must have
  • GLL 3-80 CG lijnlaser // Aangezien hij op 12V werkt :P Super ding, maar wel gelijk één van de duurste modellen van Bosch. Waarschijnlijk genoeg goedkopere alternatieven te vinden, maar ik wou perse groene laser + 360 graden alle kanten op. Volgens mij is er inmiddels een goedkopere 360 graden groene variant te koop ook
Ik heb volgens mij nu 9 apparaten liggen op 12V en ik dacht iets van 10 accu's. Standaard een paar opgeladen aan de muur hangen. Over het algemeen 4 á 5 machines in gebruik waar de accu dus ook in zit. Sommige machines worden weinig gebruikt en zit de accu dus ook niet standaard in.
Laders heb ik er 4 of 5, maar heb er vaak maar 1 in het stopcontact zitten, direct laden en dan red je het daar vaak ook al wel mee (afhankelijk van werk, 24/7 met de schaafmachine in de weer trek je het niet met 1 lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
BrtH schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:40:
Ik ben erg fan van een terugslagvrije plastic hamer, dus met korrels erin.
Heeft ook zeker z'n nut, heb er twee van, in verschillende maten. Maar niet voor plugje in de muur slaan, daar is de kunststof kop te hard voor, die laat een vormpjes van de kop in de muur achter als ik niet op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Hi Tweakers ..

ik ben bezig met automatische tuinsproeiers aan het installeren..
ik heb aangekocht
- Legrand 24v voeding gekocht
- 3x RPE ELEKTRISCHE IRRIGATIE KLEP 1" 24 VOLT
- UTP Cat6A PE aangelegd voor de kleppen aan te sturen (overschot bobijntje vd zaak)

nu is de vraag, zou 1 ader genoeg stroom aankunnen ,zodat ik aders uitspaar ? (zou nog een ander paar willen gebruiken voor potentiaalvrij contact)
ik zou graag het blauwe paar als gedeelde - willen gebruiken , en bijvoorbeeld wit/groen - groen - wit/orange als schakeldraden

de kleppen hebben dit nodig van stroom... afstand is +- 20meter
Werkvermogen: 5.4 watt;
Stroomopname: 210 mA;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 18:05
rockerpoet schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:00:
Je zaagt zegmaar 1,3m. Stop de zaag en schuif dan de rail naar voren zonder de zaag te verplaatsen, hooguit een beetje optillen zodat de rail makkelijker schuift. Uiteraard van tevoren wel even aftekenen op handige plekken. Zo heb ik al veel 2,5m planken gezaagd met mijn 1,5m Makitazaag+geleiderail. Topding! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 20-05-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Stukje ervaring wat miss anderen van pas komt m.b.t. Einhell radiaal afkortzaag TCSM2531/1U 1900W.
Half jaar lang echt heel veel latten en balkjes mee gezaagd. Prima dingen op deze zaken na:
  • Klemmechanisme voor zaag gekanteld te zetten is na een half jaar kapot. Nu weg voor garantie.
  • De 0-graden positie, was geen 0 graden maar iets van 2 graden. Heel irritant. Altijd tweaken met een haak en dan klemmen.
  • Geen softstart. 1900W op een 254mm blad geeft best een klap. Lijkt me niet ideaal voor de levensduur.
  • Laser uitlijnen met het zaagblad is een drama. Zit al fout uit de doos, nauwlijks goed te krijgen. Maargoed, na een tijdje weet je wel waar de zaag uitkomt. O-)

[ Voor 13% gewijzigd door MWDKing op 20-05-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
ijske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:03:
Hi Tweakers ..

ik ben bezig met automatische tuinsproeiers aan het installeren..
ik heb aangekocht
- Legrand 24v voeding gekocht
- 3x RPE ELEKTRISCHE IRRIGATIE KLEP 1" 24 VOLT
- UTP Cat6A PE aangelegd voor de kleppen aan te sturen (overschot bobijntje vd zaak)

nu is de vraag, zou 1 ader genoeg stroom aankunnen ,zodat ik aders uitspaar ? (zou nog een ander paar willen gebruiken voor potentiaalvrij contact)
ik zou graag het blauwe paar als gedeelde - willen gebruiken , en bijvoorbeeld wit/groen - groen - wit/orange als schakeldraden

de kleppen hebben dit nodig van stroom... afstand is +- 20meter
Werkvermogen: 5.4 watt;
Stroomopname: 210 mA;
Verkeerde topic om dit te vragen denk ik ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MWDKing schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Je zaagt zegmaar 1,3m. Stop de zaag en schuif dan de rail naar voren zonder de zaag te verplaatsen, hooguit een beetje optillen zodat de rail makkelijker schuift. Uiteraard van tevoren wel even aftekenen op handige plekken. Zo heb ik al veel 2,5m planken gezaagd met mijn 1,5m Makitazaag+geleiderail. Topding! ;)
kan:). Mijn oplossing is de liniaal op de plaat leggen, goed uitmikken en dan een latje tegen de liniaal aan klemmen (lijmklem!). Dit niet aan de zaagkant, maar de andere kant. Zodra je de liniaal moet verplaatsen deze verschuiven en strak tegen het latje aandrukken :). Epic win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Boudewijn schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:22:
[...]

kan:). Mijn oplossing is de liniaal op de plaat leggen, goed uitmikken en dan een latje tegen de liniaal aan klemmen (lijmklem!). Dit niet aan de zaagkant, maar de andere kant. Zodra je de liniaal moet verplaatsen deze verschuiven en strak tegen het latje aandrukken :). Epic win.
Kan ook :9 wel meer werk. En ook oppassen, want veel latten zijn niet recht en buig je sowieso vrij makkelijk een mm. Ik denk dat je met de lat misschien wat minder precies bent. Een aluminium rij is waarschlijk beter. Met mijn methode haal ik ook echt wel 0,5mm nauwkeurigheid >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Een Pica heeft zeker nut, maar die stift is te dik om nauwkeurig langs een duimstok ofzo af te tekenen. Is erg goed voor aftekenen op steen of beton, maar als het nauwkeurig moet zijn pak ik m'n 0.5 of 0.7mm vulpotloden.
Ja ik deed ook veel met pica tot ik me dit realiseerde. Heb nu 2 pica's voor lomp aftekenen en een Rotring 0.5 voor goed aftekenen, en een paar kraspennen.

Pagina: 1 ... 38 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).