• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23
https://www.lidl.nl/q/search?q=plasmasnijder

Maar let wel even op de dikte en van welke metaalsoort die hoefijzers zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door trabant op 24-03-2026 20:41 ]

KPN is een drieletterwoord

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:06
Blomminator schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:55:
Ik zoek een stukje gereedschap om deze 'hoefijzervorm' in staal netjes rond de maken. De binnenkant is daarmee het lastigste. Eerst uitgetekend op een stukje vierkant staal en met de haakse slijper de grote vormen er in. Maar die binnenkant is nogal lastig. Binnenmaat is ongeveer 65mm.
Vijlen kan, maar dit is niet de enige die ik wil maken en dan sta ik uren en uren te vijlen. Ik heb gepoogd met de imitatie-Dremel iets te slijpen, maar dat opzetstukje draaide vrolijk, maar deed (vrijwel) niks. Wat kan ik mijzelf cadeau geven waarmee ik hier - en eventuele andere gekke projecten in de toekomst - mee uit de voeten kan? Iemand een tip? Ander opzetstukje? Nieuw machientje?

[Afbeelding]
Het ziet er niet heel dik uit en ik denk dat een decoupeerzaag met een metaalzaagje ook een goede optie is.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik zoek een stukje gereedschap om deze 'hoefijzervorm' in staal netjes rond de maken. [...]
Ding sandwichen tussen twee plaatjes en dan met een gatenzaag de grote ronding doen?
Plasmasnijder zal ook wel werken. Of om dit figuur uit te zagen een...figuurzaag. Iets als een lintzaag met dun lint. Zelf nul ervaring mee, maar de YouTubers doen het meestal vlot...

Addicted to silent computing

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zoek een stukje gereedschap om deze 'hoefijzervorm' in staal netjes rond de maken. De binnenkant is daarmee het lastigste. Eerst uitgetekend op een stukje vierkant staal en met de haakse slijper de grote vormen er in. Maar die binnenkant is nogal lastig. Binnenmaat is ongeveer 65mm.
Vijlen kan, maar dit is niet de enige die ik wil maken en dan sta ik uren en uren te vijlen. Ik heb gepoogd met de imitatie-Dremel iets te slijpen, maar dat opzetstukje draaide vrolijk, maar deed (vrijwel) niks. Wat kan ik mijzelf cadeau geven waarmee ik hier - en eventuele andere gekke projecten in de toekomst - mee uit de voeten kan? Iemand een tip? Ander opzetstukje? Nieuw machientje?

[Afbeelding]
Ik weet niet wat je doel is maar ik zou de lokale hoefsmid even vragen of ie niet wat heeft liggen of kan maken. Typisch worden die dingen op de punt van een aambeeld rond gesmeed. Vak op zich, maar beter dan lopen klooien.

Wil je het toch zelf: binnenkant met de slijptol en dan de rest met een elektrische rondvijl voor op de boormachine. Of een rechte slijper ipv een haakse.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik heel eerlijk ben ziet het er uit als een bocht die je voor het grootste deel met een haakse slijper kan maken. beetje versleten (klein) slijpschijfje erop en met beleid de lijn tekenen. (even oefenen je lijn wordt namelijk breder dan de schijf) Daarna steeds weer over die lijn gaan tot je er doorheen bent, doe het wel echt met beleid wat er doorheen rammen dan slaat de schijf vast en heb je een extra uitdaging (niet gewond raken)
Ik denk wel dat je "voorwerk" het in deze lastiger maakt.

edit: Ik had over de 65mm heen gelezen, dat is wel een beetje krap

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-03-2026 21:17 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:27
@Blomminator Hoe dik is dat plaat?

Voor de plasmasnijder zal je toch ook eerst een mal moeten maken, want die lijn zie je niet.
Maar voor meerdere exemplaren kan dat misschien wel uit. En de snijlijn is nogal ruw, dus aan vijlen ontkom je niet.
Zat net even een filmpje te kijken: Harry the Ferryman snijd er 10 mm dik staal mee. Wel langzaam, maar gaat er wel doorheen.

Alternatief:
Binnengat met een geschikte gatenzaag (ziet er redelijk rond uit). Buitenkant eerst grof met de haakse slijper en dan op een werkbankslijper de rest.

[ Voor 23% gewijzigd door JukeboxBill op 24-03-2026 21:26 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:30

[Afbeelding]
Grove lamellenschijf op de slijptol?

Al had je achteraf misschien beter met een gatenzaag een rond gat van 65mm kunnen maken en dan afmaken met de slijptol.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Remy!!!! schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Je linkjes werken hier niet :?
Ik kreeg een enorme trackinglink, ik heb denk iets te veel geknipt.

Wise enough to play the fool

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:26
Met wat oefening zou dit gewoon met een haakse slijper moeten kunnen. In plaats van het doorslijpen wat je nu hebt gedaan, kun je het van bovenaf inslijpen, met de ronding mee. Volgens mij is het niet zo dik, dus aan beide kanten inslijpen en dan ben je er toch wel door?

Edit: was allemaal al gezegd, in het vervolg eerst eens doorklikken naar de volgende pagina

[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 24-03-2026 22:19 ]

Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).