En ik vermoed dat je dakpannen mee willen....linp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:05:
[...]
ik had er een gemaakt van pvc pijp, totaal onwerkbaar! te zwaar, te weinig lucht volume, let op wat er gebeurt als je "gas"geeft, wil de hele zooi naar achteren.
Dan liggen je dakpannen met elke herfst storm ook op de grond.
Het zal je nog verbazen hoe vast die dingen liggen door het gewicht van de bovenliggende dakpan.
(daarnaast zitten bij sommige daken de pannen ook nog extra vast met clips)
De eerste 2 jaar was dat hier (dakpannen, kleine dakhelling, vol op zuidwest) ook beslist het geval. Na wat extra bouten door de kantpannen is dat compleet gestopt. Voorzichtig door de gebakken pan boren, EPDM ring en een bout - probleem opgelost.FRANQ schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:50:
[...]
Dan liggen je dakpannen met elke herfst storm ook op de grond.
Het zal je nog verbazen hoe vast die dingen liggen door het gewicht van de bovenliggende dakpan.
(daarnaast zitten bij sommige daken de pannen ook nog extra vast met clips)
Er zijn gewoon panhaken voor die achter de panlat haken en om de dakpan.DjoeC schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:55:
[...]
De eerste 2 jaar was dat hier (dakpannen, kleine dakhelling, vol op zuidwest) ook beslist het geval. Na wat extra bouten door de kantpannen is dat compleet gestopt. Voorzichtig door de gebakken pan boren, EPDM ring en een bout - probleem opgelost.
Hoef je niks te boren of te schroeven.
Het hele huis is inmiddels gestuct en we zijn aan het voorbereiden op het aankomende schilderwerk. Ik ben me aan het oriënteren op een telescopische schuurmachine voor de wanden en plafonds.
Het gaat om zo’n 750m2 aan stucwerk waarvan ik inschat dat het overgrote deel niet/nauwelijks geschuurd hoeft te worden en al heel strak gefinished is. Maar er zijn ook een paar delen waar we toch nog sleuven moesten trekken en wat aanpassingen moesten doen die nu wel echt geschuurd moeten worden. Het is geen monsterklus maar wel groot genoeg om met het juiste gereedschap te werken.
Het huren van een Planex is niet handig omdat ik het werk verspreid zal moeten uitvoeren, daarom wil ik iets kopen en achteraf verkopen. Ik heb mijn oog nu laten vallen op:
- Stanley Fatmax SFMEE500S voor €160
- Einhell TE-DE 225X voor €220
- Bosch GTR55-225 voor €280
Ik vind het belangrijk dat hij goede afzuiging heeft met mijn Festool CTL Midi. De Einhell heeft een driehoekige kop wat misschien wel fijn is? Verder vind ik het lastig inschatten waar ik op moet letten want niemand in m’n omgeving heeft ooit met zo’n ding gewerkt.
Iemand tips?
Het gaat om zo’n 750m2 aan stucwerk waarvan ik inschat dat het overgrote deel niet/nauwelijks geschuurd hoeft te worden en al heel strak gefinished is. Maar er zijn ook een paar delen waar we toch nog sleuven moesten trekken en wat aanpassingen moesten doen die nu wel echt geschuurd moeten worden. Het is geen monsterklus maar wel groot genoeg om met het juiste gereedschap te werken.
Het huren van een Planex is niet handig omdat ik het werk verspreid zal moeten uitvoeren, daarom wil ik iets kopen en achteraf verkopen. Ik heb mijn oog nu laten vallen op:
Ik vind het belangrijk dat hij goede afzuiging heeft met mijn Festool CTL Midi. De Einhell heeft een driehoekige kop wat misschien wel fijn is? Verder vind ik het lastig inschatten waar ik op moet letten want niemand in m’n omgeving heeft ooit met zo’n ding gewerkt.
Iemand tips?
[ Voor 8% gewijzigd door MvdD op 16-03-2026 18:58 ]
Ik gebruik daarvoor deze plastic ragebol van Wolf Garten met de daar genoemde ZM-V4 steel. Hij kan onder een hiervoor prettige knik+draai aan de steel. (En die steel is voor nog meer dingen praktisch.)JBS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:40:
Heeft er hier iemand toevallig met een Dakgootreinigingsset voor een bladblazer, bijvoorbeeld voor Makita https://www.gereedschapce...dakgootreinigingsset.html?
Ik heb 'n prima ladder, maar vind 't toch steeds weer een vervelend klusje en heb er wel een paar tientjes voor over om dit eenvoudig vanaf de grond te kunnen doen.
Ipv huren: Planex van MP af trekken en na verkoop voor 50E minder er weer op zetten? Ik heb zo'n ding wel eens gebruikt, het is wel echt relatief fijn werken... het blijft immers een k-klusMvdD schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:54:
Het hele huis is inmiddels gestuct en we zijn aan het voorbereiden op het aankomende schilderwerk. Ik ben me aan het oriënteren op een telescopische schuurmachine voor de wanden en plafonds.
Iemand tips?
Dat ziet er goed uit. Zijn dit "haren" 'n beetje stug waardoor je meer dan alleen droge bladeren kunt vegen?Gwaihir schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
[...]
Ik gebruik daarvoor deze plastic ragebol van Wolf Garten met de daar genoemde ZM-V4 steel. Hij kan onder een hiervoor prettige knik+draai aan de steel. (En die steel is voor nog meer dingen praktisch.)
Kwam bij het bladeren door de accessoires ook nog deze tegen overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 16-03-2026 23:06 ]
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).