• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Hopelijk is dit de goede plek, maar ik heb een vraag over mijn Skilsaw 5240 die ik voor onderhoud (en nieuwsgierigheid) uit elkaar heb gehaald. Bij het uit elkaar halen viel er een clipje tussenuit, ik vermoed dat het gebeurde bij het loshalen van de "eindoverbrenging" (uitgaande as). De reden dat ik het niet precies meer weet is dat ik een paar weken op koolborstels heb zitten wachten en er nu achter ben gekomen dat het clipje niet op een, voor mij, logische plek terug te plaatsen is.

Foto 1: het clipje is hier rechtsonder te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTKzbnQHSWLmDM0JVm4obS4Kj1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXTeuiSMHGiPk20OaVFx6O5t.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2: een overzicht van de situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ_tsFGc2RY-6-6Zs7uQd0ecpvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPwHwoV6OLPsXeHAyd4qEKd5.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is het schematische overzicht van de handcirkelzaag die ik heb kunnen vinden, de clip betreft nr. 50 maar helaas is dit niet voor mij verklarend waar die hoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivd5d2clO_UL3gdNoG3pr_vFlK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F0S18661ryacaA8mngS47FqZ.png?f=user_large

Het onderdeelnummer is 2610387524 en wordt soms conductor element genoemd wat doet suggereren dat het een elektrische functie heeft, niet mechanisch? Heeft iemand een idee of suggestie waar deze clip thuis hoort?

Edit Ter verduidelijking hier de plekken waar ik de clip heb geprobeerd te plaatsen. Rood geeft aan dat de behuizing niet past met de clip op die positie. Blauw geeft aan dat het wel past maar het lijkt op die plekken totaal geen functie te vervullen en ik snap niet hoe die vanuit die positie eruit heeft kunnen vallen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c2aU6uRVkEwWsLJ2dXKcZweBIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOQFkzmMwThuksC637XVG1UK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tijmen007 op 28-02-2026 11:18 . Reden: Verduidelijking eigen pogingen ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11
@Tijmen007 Lijkt op een soort van borgclip. Nergens een groef te vinden in een as?

Conductor kan ook iets zijn om de massa aansluiting te geleiden. Afgaande op de positie in de exploded view lijkt het op de bus tussen rotor en ventilatorschijf te horen met de lus ergens vastgezet aan de behuizing.

Zoeken op Youtube naar een filmpje van iemand die de machine uit elkaar heeft gehaald is mijn strategie als ik er zelf niet meer uit kom.

[ Voor 68% gewijzigd door JukeboxBill op 28-02-2026 12:13 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:28

copykat

Good copy isn't bad

DjoeC schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Je buren zullen wel blij geweest zijn.....
Wel even waarschuwen (anders denken ze nog dat je brand hebt.) en desnoods timen met de glazenwassers agenda.
Kijk die ventilator blaast alleen t fijne airborn stof was zwevende blijft weg. Profi blaas kanonen moeten een filtersysteem hebben en die zuigen bijna je onderbroek uit je spijkerbroek als je er voor gaat staan. Maar raampje open en blazen met je zomer fan, is redelijk minimaal. Het verminderd je dwaal stof door je huis behoorlijk omdat je de luchtstroom beinvloed. ( wel effe je interne afzuiging uit zetten anders ligt dat stof allemaal onder in je pijpsysteem.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Tijmen007 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:13:
Hopelijk is dit de goede plek, maar ik heb een vraag over mijn Skilsaw 5240 die ik voor onderhoud (en nieuwsgierigheid) uit elkaar heb gehaald. Bij het uit elkaar halen viel er een clipje tussenuit, ik vermoed dat het gebeurde bij het loshalen van de "eindoverbrenging" (uitgaande as). De reden dat ik het niet precies meer weet is dat ik een paar weken op koolborstels heb zitten wachten en er nu achter ben gekomen dat het clipje niet op een, voor mij, logische plek terug te plaatsen is.

Foto 1: het clipje is hier rechtsonder te zien
[Afbeelding]

Foto 2: een overzicht van de situatie
[Afbeelding]

En dit is het schematische overzicht van de handcirkelzaag die ik heb kunnen vinden, de clip betreft nr. 50 maar helaas is dit niet voor mij verklarend waar die hoort:
[Afbeelding]

Het onderdeelnummer is 2610387524 en wordt soms conductor element genoemd wat doet suggereren dat het een elektrische functie heeft, niet mechanisch? Heeft iemand een idee of suggestie waar deze clip thuis hoort?

Edit Ter verduidelijking hier de plekken waar ik de clip heb geprobeerd te plaatsen. Rood geeft aan dat de behuizing niet past met de clip op die positie. Blauw geeft aan dat het wel past maar het lijkt op die plekken totaal geen functie te vervullen en ik snap niet hoe die vanuit die positie eruit heeft kunnen vallen...
[Afbeelding]
Mijn vermoeden zou zijn dat je bij het onderste 'rode tekeningetje' toch wel goed zit. Maar dan een kwartslag gedraaid, dus in jouw foto van boven naar bededen om het messing/bronzen lager heen geklemd. Misschien is het een soort assemblage-hulpstukje bij het uitlijnen van de twee plastic schaaldelen om alle lagers heen. Het moet (denk ik) in elk geval om een stilstaand object geklemd worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zoiets om een draaiende as doet... dat is vragen om onbalans, losraken of een combinatie van beiden, waarbij de restanten van die clip ergens tussen twee tandwelen terecht komen...

De exploded view tekening lijkt ook te suggereren dat het iets met dat lager-met-gek-nokje te maken heeft.

Zit er op dat messing/bronskleurige lager op jouw foto ook niet een klein afdrukje van die clip? Of is dat toevallig een vette veeg?

Bonuspunten trouwens voor je duidelijke foto's én exploded view. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door APClll op 28-02-2026 12:20 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 14:02
Het is tijd om eens wat accu verticuteermachine ervaringen te vragen ...

Ik ben op zoek naar een accu variant (geen zin in snoeren of benzine)

hieronder een paar waar ik over aan het nadenken ben:

Makita 40v uv001g -> rond de 700 zonder accu's, accu's heb ik
Husqvarna s138i -> rond de 525 met lader en accu, deze accu's heb ik niet
STIHL RLA 240 -> rond de 420 met lader en accu, deze accu variant (wel de ap) heb ik niet

Ego heeft nog iets voor op een combimotor, de EGO DA1400. de accu heb ik wel, de combimotor niet en het lijkt mij ook behoorlijk vermoeiend om met de ego constructie de hele middag rond te lopen.

Op dit moment neig ik naar de makita, deze is wel de duurste van deze serie maar ook de beste? Ik kan zelf nergens iets vinden op youtube waar ik wijzer van word. dus ervaringen zijn welkom.

• Tijmen007
JukeboxBill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:49:
@Tijmen007 Lijkt op een soort van borgclip. Nergens een groef te vinden in een as?

Conductor kan ook iets zijn om de massa aansluiting te geleiden. Afgaande op de positie in de exploded view lijkt het op de bus tussen rotor en ventilatorschijf te horen met de lus ergens vastgezet aan de behuizing.

Zoeken op Youtube naar een filmpje van iemand die de machine uit elkaar heeft gehaald is mijn strategie als ik er zelf niet meer uit kom.
Nee, geen groeven te zien. Ik denk dat het idee van APClll het meest waarschijnlijk is gezien de clip eruit kan springen als je de uitgaande as los haalt. YouTube is inderdaad een goede, maar niks voor deze machine te vinden helaas :-(
APClll schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:18:
[...]

Mijn vermoeden zou zijn dat je bij het onderste 'rode tekeningetje' toch wel goed zit. Maar dan een kwartslag gedraaid, dus in jouw foto van boven naar bededen om het messing/bronzen lager heen geklemd. Misschien is het een soort assemblage-hulpstukje bij het uitlijnen van de twee plastic schaaldelen om alle lagers heen. Het moet (denk ik) in elk geval om een stilstaand object geklemd worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zoiets om een draaiende as doet... dat is vragen om onbalans, losraken of een combinatie van beiden, waarbij de restanten van die clip ergens tussen twee tandwelen terecht komen...

De exploded view tekening lijkt ook te suggereren dat het iets met dat lager-met-gek-nokje te maken heeft.

Zit er op dat messing/bronskleurige lager op jouw foto ook niet een klein afdrukje van die clip? Of is dat toevallig een vette veeg?

Bonuspunten trouwens voor je duidelijke foto's én exploded view. d:)b
Ik denk dat je gelijk hebt. Door de clip over de bronzen glijlager te zetten kan deze niet meer op een neer bewegen: klinkt logisch! Ik heb hem daar gemonteerd en het hele ding weer in elkaar gezet. Gelukkig doet hij het nog dus operatie geslaagd :)

Dank allen voor jullie input!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Tijmen007 Meest logische plek is hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDHvyluysE55vD25A32jtJqs4sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr9MteY3fdeC6B500Y397b0R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQUaAD8qVKo_C4JMjHLhycQsQls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdgcAN4UXN2hLT4BCRS9mgEY.jpg?f=fotoalbum_large

enige logische plek omdat je de as wilt tegen houden van achteruit drukken en gaat invreten in je behuizing

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Tijmen007
copykat schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:38:
@Tijmen007 Meest logische plek is hier:
...
enige logische plek omdat je de as wilt tegen houden van achteruit drukken en gaat invreten in je behuizing
Dat vond ik zelf ook, maar door de vorm van de clip (een 8 met open onderkant zeg maar) past hij daar niet. Er is geen sleuf of andere soort opening daar voor de clip, in geen van beide helften van de behuizing. De groef die je denkt te zien is denk ik het verschil in ruwheid van de as oppervlakte waar een deel in het glijlager gelopen heeft en een deel niet. Met de clip gemonteerd zit de bus zo dicht mogelijk op het tandwiel en zou het invreten geen probleem moeten zijn omdat deze bus niet (makkelijk) kan draaien met de clip eromheen.

Wellicht dat ik het fout heb en dat de boel over een paar jaar versleten is, laten we hopen van niet :+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo , mn B&d zaagtafel verkocht..
Stond teveel in de weg, niet precies genoeg om als projectjes zaag te gebruiken.
Als ik er weer 1 nodig heb koop ik die skill 1340aa wel. Die is compacter en precieser af te stellen.
Vandaag mn projectje, zware tafel om op te slaan en zo gemaakt.
De onderdelen lagen al maanden te wachten.
Nog te maken 2 bakken aan de zijkant.
Voor vijzen, klemmen enz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azbEp4TUbgCb9nQx5e2XdaKeELU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFDWy5tTkuehj9p3rkTiAwgB.jpg?f=fotoalbum_large
Twijfel nog of ik de zinkkleurige pijpen blank lak of zwart lak..
Onder de houten ringen komen nog rubber pads geniet. ( zelfde zit tussen t blad en de poten. Hopelijk is dat wat geluids onderbreking.)
Die kolomboor is daar opgeborgen en zal bij gebruik bovenop komen.( staat op een ketler werkbank om af te werken.)

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 28-02-2026 23:00 ]

Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).