• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ollie1965 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Klopt, de eerste keer bijna mijn rugspieren verrekt met het uit de doos halen om hem op de bok te plaatsen. Ik heb er dus bewust voor gekozen om hem alleen op de begane grond te gebruiken en geen verdiepingen te verslepen.

[...]

Zeker, maar ik kan er bijna alles op kwijt in ieder hoek

[...]

Alles heeft zijn prijs, maar die smile op mijn gezicht bij het werken met........ onbetaalbaar
Thanks Ollie1965....de grote 1219 vind ik nog steeds verleidelijk hoor, maar die is inderdaad weer een stukje forser en zwaarder. Mevrouw Fraggert wil ook gewoon graag de spullen kunnen hanteren, dus dat is iets waar ik ook toch nog wel even mee rekening moet houden.

In de garage komt niet alleen gereedschap maar ook mijn MTB en mijn motor dus als het even kan probeer ik stof een beetje binnen de perken te houden.

Ondanks dat we de Makita beter zal zijn dan mijn groene bosch is dat qua stof wel ander koek dan mijn invalzaag met de stofzuiger vrees ik.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Fraggert js kan natuurlijk een kast bouwen voor je zaag.
Ik heb ze gezien met zaagsel lade er onder.
Soort ministemhokje. Vangt de blowout op aan de achter zijde en t zware zaagsel kan via een sleuf achter in een lade komen. Zijkanten voldoende open om je hout in te voeren.
Boven zijde voldoende hoog voor de zaag met verlichting en een afzuiging.( stofzuiger of zo'n joekel van een cyclone.
Op wieltjes is hij verplaatsbaar.
Dit soort kasten zijn erg effectief met de reversed stangen versie's.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:21

dragonhaertt

@_'.'

Fraggert schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:35:
[...]

Thanks Ollie1965....de grote 1219 vind ik nog steeds verleidelijk hoor, maar die is inderdaad weer een stukje forser en zwaarder. Mevrouw Fraggert wil ook gewoon graag de spullen kunnen hanteren, dus dat is iets waar ik ook toch nog wel even mee rekening moet houden.

In de garage komt niet alleen gereedschap maar ook mijn MTB en mijn motor dus als het even kan probeer ik stof een beetje binnen de perken te houden.

Ondanks dat we de Makita beter zal zijn dan mijn groene bosch is dat qua stof wel ander koek dan mijn invalzaag met de stofzuiger vrees ik.
Zonder kast eromheen zal de stofafzuiging van een afkortzaag nooit heel goed zijn. Zelfs met een dikke bouwstofzuiger heb ik ook nog veel zaagsel.

Ik heb ook fietsen in mijn garage/werkplaats, maar heb wel een tussen muurtje gebouwd om het stof wat te beperken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:51:
@Fraggert js kan natuurlijk een kast bouwen voor je zaag.
Ik heb ze gezien met zaagsel lade er onder.
Soort ministemhokje. Vangt de blowout op aan de achter zijde en t zware zaagsel kan via een sleuf achter in een lade komen. Zijkanten voldoende open om je hout in te voeren.
Boven zijde voldoende hoog voor de zaag met verlichting en een afzuiging.( stofzuiger of zo'n joekel van een cyclone.
Op wieltjes is hij verplaatsbaar.
Dit soort kasten zijn erg effectief met de reversed stangen versie's.
Klopt, dat heb ik ook wel eens gezien, ik heb een 3D printer dus ik kan ook eens kijken of er wat te vinden is voor een betere stofafzuiging.

Het grote nadeel van zo'n echt "mitre-station" vind ik de ruimte die je ermee kwijt bent, mijn garage is een luxe upgrade voor me maar de ruimte is en blijft beperkt.

De garage is binnenwerks 7,5 x 3 meter.

Dat is ook eigenlijk de reden geweest dat ik vrijwel altijd buiten zaag met mijn huidige zaag (onder de veranda dus regen was geen bezwaar).

Maar ik hou je tip voor zo'n station wel in het achterhoofd, ik moet toch nog aan de slag met de indeling want ik gebruik nu nog veel te weinig de hoogte. We zijn net verhuisd dus overal en nergens staan spullen "tijdelijk" :+ .
dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Ik heb ook fietsen in mijn garage/werkplaats, maar heb wel een tussen muurtje gebouwd om het stof wat te beperken.
Zoiets wil ik ook gaan proberen, ik heb al een idee om daar even mee te proefdraaien om niet meteen een hele muur te zetten om er dan achter te komen dat ik aan één van de zijdes net een halve meter te kort kom.

Ik ga een zeil met stofdeur ophangen zodra ik wat meer opgeruimd heb en met de indeling aan de slag kan.

zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.sellco.nl/wp-content/uploads/2023/03/zipwall-zipdoor-magnetic-door-zdm-in-use-commercial.jpg

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Fraggert schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Klopt, dat heb ik ook wel eens gezien, ik heb een 3D printer dus ik kan ook eens kijken of er wat te vinden is voor een betere stofafzuiging.

Het grote nadeel van zo'n echt "mitre-station" vind ik de ruimte die je ermee kwijt bent, mijn garage is een luxe upgrade voor me maar de ruimte is en blijft beperkt.

De garage is binnenwerks 7,5 x 3 meter.

Dat is ook eigenlijk de reden geweest dat ik vrijwel altijd buiten zaag met mijn huidige zaag (onder de veranda dus regen was geen bezwaar).

Maar ik hou je tip voor zo'n station wel in het achterhoofd, ik moet toch nog aan de slag met de indeling want ik gebruik nu nog veel te weinig de hoogte. We zijn net verhuisd dus overal en nergens staan spullen "tijdelijk" :+ .

[...]

Zoiets wil ik ook gaan proberen, ik heb al een idee om daar even mee te proefdraaien om niet meteen een hele muur te zetten om er dan achter te komen dat ik aan één van de zijdes net een halve meter te kort kom.

Ik ga een zeil met stofdeur ophangen zodra ik wat meer opgeruimd heb en met de indeling aan de slag kan.

zoiets:
[Afbeelding]
Overigens is de afzuiging van de 1019 ook mijn grootste kritiekpunt.
De hele machione is zo gebouwd dat je hem mooi strak tegen de muur kan zetten, maar dan komt de afzuigslang tegen de muur, omdat de aansluiting schuin naar achteren staat.

Ik heb dan ook het 'originele' aansluitpunt afgedopt, en een haakse adapter gemaakt om de slang aan de rechterkant van de machine aan te sluiten. (gebaseerd op dit model: https://www.thingiverse.com/thing:5518652 alleen dan een haakse versie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k_scpUMEuMZZlqvUmP6pgPfrqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hTpsKb9h76pURkPaSkkIU1W.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn scheidingswand geworden, met een pocket deur en een filtersysteem welke uitblaast in het fietsengedeelte.

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 11-02-2026 08:39 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:10:

zoiets:
[Afbeelding]
Hoe groot is je garage? Onze garage is iets meer dan 6x3, maar dat geeft over het algemeen niet genoeg ruimte om zo'n zeil op te hangen, niet met de fietsen aan een kant en de werkbank aan de andere kant. Zeker bij verzagen van grotere panelen zou ik geen ruimte hebben om zo'n zeil op te kunnen hangen. Met een dubbele garage of een paar meter meer diepte zou het wel kunnen werken.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Hoe groot is je garage? Onze garage is iets meer dan 6x3, maar dat geeft over het algemeen niet genoeg ruimte om zo'n zeil op te hangen, niet met de fietsen aan een kant en de werkbank aan de andere kant. Zeker bij verzagen van grotere panelen zou ik geen ruimte hebben om zo'n zeil op te kunnen hangen. Met een dubbele garage of een paar meter meer diepte zou het wel kunnen werken.
Met 7x3 kan het net ;)
Multiplex moet ik wel eerst halve platen van maken. En hardhout bewerken en opslaan doe ik tot maximaal 2m lang.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:36:
[...]

Overigens is de afzuiging van de 1019 ook mijn grootste kritiekpunt.
De hele machione is zo gebouwd dat je hem mooi strak tegen de muur kan zetten, maar dan komt de afzuigslang tegen de muur, omdat de aansluiting schuin naar achteren staat.

Ik heb dan ook het 'originele' aansluitpunt afgedopt, en een haakse adapter gemaakt om de slang aan de rechterkant van de machine aan te sluiten. (gebaseerd op dit model: https://www.thingiverse.com/thing:5518652 alleen dan een haakse versie)

[Afbeelding]
Dit is mijn scheidingswand geworden, met een pocket deur en een filtersysteem welke uitblaast in het fietsengedeelte.
kijk, dus zoiets kan ik inderdaad printen d:)b

Zo'n wandje zit ik ook aan te denken inderdaad, gewoon balkenframe met OSB, dat levert toch ook weer een extra muur op waartegen je zaken kunt opbergen of een kast tegenaan kunt zetten.

Die pocketdeur is trouwens een hele slimme tip d:)b _/-\o_

Met een conventionele deur liep ik al tegen wat beperkingen aan waar die dan zou moeten komen, dat kost toch ook weer ruimte.
henkie196 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:38:
[...]

7x3

dus dat is best wat ruimte maar met fietsen, een motor, grote kloofmachine, pizza-oven. ladders en trappen gaat de ruimte snel op helaas. Ik heb een voorraad plaatmateriaal, balken en staal, lasmachines en een hele zwik aan aanverwante artikelen. Voorlopig heb ik ook nog geen tuinschuur dus al het tuingereedschap en aanverwante artikelen staan er ook nog.

Maar goed......zoals gezegd ben ik rustig wat plannetjes aan het bekijken wat een mooie indeling zou zijn, wordt toch een meerjaren-project want we hebben nog heel wat te doen in en om huis :P .

Wat grote panelen betreft.....dat vermijd ik sowieso als het even kan. Ik maak meestal een zaagplannetje en ik laat het meeste op transportformaat (in mijn geval meestal de Fabia stationwagen) zagen. Dan kan ik het spul ook alleen tillen.
Ik laat geen 244x122 (of nog groter) thuisbezorgen in grote(re) aantallen om te verwerken ofzo.

Vanavond eerst maar eens even 4 LED balken bestellen, want er hangt nu 1 TL aan de ene kant en 1 spotje aan de andere kant :X |:(

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Fraggert en wat ik echt adviseer is een fijnstof afzuiging door t dak of recirculatie.
Om de airborn stof te filteren voor je longen en scheelt meteen ook de neerslag op alles. Ik heb een pijp door t dak en een badkamerventilator.

Edit voorbeeld van recirculatie systeem
Scheppach Luchtfiltersysteem HDA-14 Heavy-duty (5903001901), Scheppach | Tools .nl.

Pijp naar buiten is makkelijker als je die al hebt in je dak maar als je geen gat je dat hebt is dit apparaat super en goedkoper dan een dakdekker laten komen.
En je kan hem precies boven je stofveroorzaker hangen.

[ Voor 42% gewijzigd door copykat op 11-02-2026 13:13 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:20:
@Fraggert en wat ik echt adviseer is een fijnstof afzuiging door t dak of recirculatie.
Om de airborn stof te filteren voor je longen en scheelt meteen ook de neerslag op alles. Ik heb een pijp door t dak en een badkamerventilator.
Goeie, die gaat op de lijst. :) thanks.

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:20:

Edit voorbeeld van recirculatie systeem
Scheppach Luchtfiltersysteem HDA-14 Heavy-duty (5903001901), Scheppach | Tools .nl.

Pijp naar buiten is makkelijker als je die al hebt in je dak maar als je geen gat je dat hebt is dit apparaat super en goedkoper dan een dakdekker laten komen.
En je kan hem precies boven je stofveroorzaker hangen.
Moet je wel voldoende debiet hebben. Staat me bij dat geadviseerd wordt om op z'n minst 3x het totale volume van de ruimte te kunnen recirculeren per uur . Heb zelf een luchtreiniger (lijkt hier op) in de garage hangen. Helpt misschien niet geweldig tegen neer dwarrelend stof (niet echt verschil in gemerkt), maar na een paar keer last van neus irritatie van veel zaqen of slijpen, vond ik het wel een goed plan om wat extra luchtfiltering te hebben buiten alleen de directe stofafzuiging. De goedkopere systemen filteren het echt kleine stof meestal niet zo goed (juist het spul dat je wel wilt filteren), vandaar dat ik zelf voor de gezondheid maar wat meer heb geinvesteerd. Maakt alleen wel behoorlijk wat lawaai.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Allebeetjes helpen.
Gat in t dak met industriele fan is natuurlijk kwa luchtstoom naar buiten een stuk effectiever dan een badkamer fan.
En je moet ook lucht, schone lucht, inlaat hebben.
In de winter heb ik de sleuf van de fan omwikkeld met foam. ( die plastic flubber als terugslagklep doet niet veel.) Puur wegens warmte verlies.
Als ik ga zagen, schuren enz. haal ik hem even weg en zet de fan aan. Dan krijg je in iedergeval een luchtstroom naar 1 punt van alle kanten naar t "zwarte gat".
( recirculering is een soort 8, de blazende kant duwt stof weg van je filter en alleen aan de zuigende kant heb je transport naar t filter. Dus meer werveling.
Vandaar direct naar buiten is effectiever.)
Ik heb gemerkt dat zelfs zo'n kleine verbetering al merkbaar is op je keel en neus.

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:30:
Allebeetjes helpen.
Gat in t dak met industriele fan is natuurlijk kwa luchtstoom naar buiten een stuk effectiever dan een badkamer fan.
En je moet ook lucht, schone lucht, inlaat hebben.
In de winter heb ik de sleuf van de fan omwikkeld met foam. ( die plastic flubber als terugslagklep doet niet veel.) Puur wegens warmte verlies.
Als ik ga zagen, schuren enz. haal ik hem even weg en zet de fan aan. Dan krijg je in iedergeval een luchtstroom naar 1 punt van alle kanten naar t "zwarte gat".
( recirculering is een soort 8, de blazende kant duwt stof weg van je filter en alleen aan de zuigende kant heb je transport naar t filter. Dus meer werveling.
Vandaar direct naar buiten is effectiever.)
Ik heb gemerkt dat zelfs zo'n kleine verbetering al merkbaar is op je keel en neus.
Wat effectiever is zal denk ik veel van de situatie afhangen. Onafhankelijk van de situatie is, denk ik, vooral meer debiet effectiever. Zoals je zegt, met de lucht naar buiten blazen moet je ook ergens lucht vandaan halen, en waar die lucht vandaan komt t.o.v. de uitlaat bepaalt hoe effectief het is (en waar je staat te werken t.o.v. de inlaat en uitlaat). Met filteren / recirculeren zal de locatie van de luchtreiniger veel uitmaken, maar wervelingen zijn in principe positief om het volledige lucht volume te filteren, dan pak je overal wat lucht mee, zeg maar.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor project "Garage > Workshop" heb ik in elk geval al wel even 4 LEDbalken besteld.

Dan kan ik even zien hoeveel licht dat geeft en ook de kleurtemperatuur en de CRI (kleurweergave).

Het zijn er te weinig nog voor de hele garage maar voorlopig zijn we buiten bezig en in huis maar een beetje licht om mijn gereedschap bij elkaar te scharrelen is wel fijn.
Ik verwacht dat deze 4 lampen uiteindelijk naar het achterste gedeelte verhuizen en er in het voorste workshop gedeelte er minimaal 4 bijkomen.

Doos met 4 van deze
Philips Ledinaire 840; 2600 lumen

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-03 13:37
Fraggert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:49:
Ik ben langzaam aan het rondkijken voor een nieuw afkortzaag, ik heb nu een 216mm Bosch Groen die aan vervanging toe is en ik wil iets meer zaagbereik.

De machine komt in de garage dus kan hem makkelijk naar buiten krijgen, mijn ervaring is dat ik liever buiten zaag ivm stof ondanks een Festool CTL26 zuigert.

Ik weet dat er een aantal mensen zijn die de Makita LS1019 hebben. ZIjn bijv.
@FRANQ
@DBBMAX
@breagor
@dragonhaertt (thanks voor die youtube clip van die curve cut fix )
@Fedde
@B-lex

nog tevreden met de Makita? :)

De 1219 is een 305mm blad maar die vind ik net ff een slag te zwaar, te groot en te duur.

En dan voor de DeWalt-kenners....welke machine staat in het gele kamp tegenover de Makita, is dat de DWS727? Met de XPS schaduwlijn?
Nog steeds heel tevreden mee! Ik heb wel een fatsoelijk onderstel erbij gekocht (WST05, €100 in de outlet bij Makita) en zet hem regelmatig buiten om kachelhout te zagen :o . Omdat dit onderstel op wieltjes staat is dat een fluitje van een cent.

Enige minpunt is dat de zaag geen schaduwlijn heeft en dat hij inderdaad enorm lomp kan zijn. Als ik bij vrienden ga klussen haal ik hem van het onderstel af (4 boutjes) en passen onderstel en zaag net in mijn autootje. Je moet hem niet kopen om de trap op te sjouwen, dat is niet te doen.

De zaag heeft redelijk wat zaagdiepte omdat de motor net anders gepositioneerd zit. Dat is een paar keer goed van pas gekomen bij het zagen van hoge plinten. Als je elke dag grote overkappingen maakt met dikke douglas balken zou ik misschien de LS1219 overwegen, maar ik ben zelf nog niets tegengekomen wat er bij mij niet onder pastte

Mijn tip als je deze zaag koopt: koop een goed onderstel op wieltjes (kan ook van een ander merk) of maak zelf een onderstel. Qua kracht ga je niets te kort komen en qua nauwkeurigheid is het ook prima. Het afstellen is vrij simpel en als je dat regelmatig doet blijf je recht zagen.

Edit: ik zie dat je vragen stelt over de stofafzuiging. De stofafzuiging is prima, geen Festool kwaliteit maar goed genoeg. Het grootste nadeel is dat als je brede stukken hout zaagt (je de telescooparm dus uitrekt), dat de afzuiging minder goed zuigt. Op dat soort momenten komt er wat stof vrij. Met stofzuigslang aangesloten kun je hem inderdaad niet percies tegen de muur aanzetten maar hier zijn adapters voor beschikbaar. Ik gebruik zelf een goedkope Parkside stofzuiger en dat gaat best prima. Het meeste zaagsel dat de machine niet opzuigt, verzameld over het algemeen dichtbij de machine. Het vliegt dus echt niet door heel je schuurtje. Ik heb zelf een oldtimer en een draaibank in mijn kleine schuur, beide gaan niet lekker op stof en zaagsel, maar beide ondervinden geen last van rondvliegend zaagsel met de huidige standaard afzuiging

[ Voor 16% gewijzigd door DBBMAX op 13-02-2026 14:35 ]

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 11:11
MvdD schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:53:
Ik heb een tijdje geleden met veel advies in dit topic een Festool CTL Midi met cycloon aangeschaft voor de stof- en snipperafzuiging van m'n gereedschap (invalzaag, frees etc) en dit is echt een fantastisch apparaat
.
Maar nu ben ik eigenlijk toch nog op zoek naar een bouwstofzuiger die ik tijdens de afbouwperiode kan misbruiken om alles stofvrij te krijgen na het stucen, schilderen, voor het egaliseren etc. Ik heb wel de Festool stofzuigerslang set, maar de slang heeft een kleine diameter en de zakken zijn nogal prijzig.

Dus ik zat er aan te denken om voor <€100 toch iets van een Parkside of HBM stofzuiger te halen. Heeft iemand tips of aanmerkingen?
Een tijdje geleden stelde ik bovenstaande vraag en kreeg ik van veel Tweakers het antwoord dat ik beter gewoon mijn Festool kon gebruiken en die €100 uitgeven aan meer stofzuigerzakken.

Dat heb ik geprobeerd, maar de zuigkracht is eigenlijk gewoon niet naar wens en ik krijg de ruimtes niet zo stofvrij als ik zou willen. Op de foto hieronder is een stuk vloer te zien waar ik eerst gewoon heb gezogen met de 'normale' stofzuigerstang + borstel uit de extra set die ik had gekocht. Om te demonstreren hoe veel stof er niet wordt meegepakt, heb ik daarna gewoon even met de losse slang nog wat "willekeurige" strepen over hetzelfde vlak getrokken. Ook zuigt hij gewoon kleine stukjes steen, draad etc nauwelijks op, wat op de tweede foto te zien is.

Ik heb er een nieuwe zak inzitten, had de filter met de knop op de zijkant handmatig gereinigd en de slang etc gecontroleerd op verstoppingen. Overigens heb ik ook geprobeerd te zuigen met de DeWalt cycloon ertussen, maar dan is de zuigkracht nog minder dus dat heb ik opgegeven.

Heeft iemand nog advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Asv24KZ9gsdtuPwC9P2SIaN1AjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xkqpbe47Iit1ywqmQxccXBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6mbhFHZSUyCtgO4eseN9_K6JgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp8BOVJoGKWzr9DjR9TetNfs.jpg?f=fotoalbum_large

• SH007
  • Niet online
MvdD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Een tijdje geleden stelde ik bovenstaande vraag en kreeg ik van veel Tweakers het antwoord dat ik beter gewoon mijn Festool kon gebruiken en die €100 uitgeven aan meer stofzuigerzakken.

Dat heb ik geprobeerd, maar de zuigkracht is eigenlijk gewoon niet naar wens en ik krijg de ruimtes niet zo stofvrij als ik zou willen. Op de foto hieronder is een stuk vloer te zien waar ik eerst gewoon heb gezogen met de 'normale' stofzuigerstang + borstel uit de extra set die ik had gekocht. Om te demonstreren hoe veel stof er niet wordt meegepakt, heb ik daarna gewoon even met de losse slang nog wat "willekeurige" strepen over hetzelfde vlak getrokken. Ook zuigt hij gewoon kleine stukjes steen, draad etc nauwelijks op, wat op de tweede foto te zien is.

Ik heb er een nieuwe zak inzitten, had de filter met de knop op de zijkant handmatig gereinigd en de slang etc gecontroleerd op verstoppingen. Overigens heb ik ook geprobeerd te zuigen met de DeWalt cycloon ertussen, maar dan is de zuigkracht nog minder dus dat heb ik opgegeven.

Heeft iemand nog advies?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt toch alsof er iets verstopt zit. Heb je het filter er al uitgehaald en handmatig schoon geblazen?

Ik heb ooit met een starmix die ik net nieuw had (wel zonder filter reiniging) een verstopt filter gehad door het opzuigen van stukjes van een afbreekmes van de behangers. Achteraf bleek wel dat je goed merkte dat de zuigkracht slecht was, maar ik had de stofzuiger net en had dat niet door.

• MvdD
SH007 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Klinkt toch alsof er iets verstopt zit. Heb je het filter er al uitgehaald en handmatig schoon geblazen?

Ik heb ooit met een starmix die ik net nieuw had (wel zonder filter reiniging) een verstopt filter gehad door het opzuigen van stukjes van een afbreekmes van de behangers. Achteraf bleek wel dat je goed merkte dat de zuigkracht slecht was, maar ik had de stofzuiger net en had dat niet door.
Yup de filter heb ik ook al schoongeblazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOpVEh-ST9H54edBazf35bMQtLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/le3QZQtCLEtcGKp2kUXnkHkw.jpg?f=fotoalbum_large

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
LOL _O-
Tweakers heeft zijn eigen Banksy!
Niettemin gun ik je wel een oplossing.

KPN is een drieletterwoord

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MvdD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:51:
Yup de filter heb ik ook al schoongeblazen.
Ik heb de CTL-SYS en die is helemaal gevoelig.
Ik hoor dan ook een "klik" en ander motor geluid zodra de zuigkracht afneemt, alsof er in de stofzuiger iets gebeurt.

9 v.d. 10 is het een verstopte zak.
De 10e is een ophoping aan zut in de slang zelf. Dan moet ik echt moeite doen om de zooi uit de slang te krijgen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• MvdD
Mja voor m’n gevoel werkt hij hier toch niet lekker genoeg voor. Dus ik sta nog steeds open voor een apparaat van <€100 dat ik kan misbruiken voor de laatste staart van de verbouwing.

Zou ik niet gewoon een heel eind komen met zo’n Parkside 1500 Watt ding?

[ Voor 58% gewijzigd door MvdD op 13-02-2026 16:06 ]

• DBBMAX
MvdD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:04:
Mja voor m’n gevoel werkt hij hier toch niet lekker genoeg voor. Dus ik sta nog steeds open voor een apparaat van <€100 dat ik kan misbruiken voor de laatste staart van de verbouwing.

ik heb die destijds ook gekocht en al zwaar misbruikt :P. Ik denk dat ik hem al een jaar lang, bijna elke dag minimaal 15 minuten gebruik zonder issues
Grote nadeel is dat het geen anti-statische slang heeft, hierdoor krijg je regelmatig schokken. Vooral bij schuren en het (muur) frezen. Ook maakt hij in verhouding echt super veel herrie, hierdoor doe ik altijd wel oorkleppen op. Ik raad je ook gelijk een aantal extra zakken bij te bestellen, standaard wordt hij maar met 1 zak geleverd en die scheurt best vlug.
Ik ben er best tevreden over, maar mag deze overlijden dan stap ik wel over naar een duurdere variant.
voor het afronden van je verbouwing lijkt mij dit prima

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

MvdD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:04:

Ik heb exact de zelfde en er een cyclone ton bij.
Bij stofzuigzak.nl oid extra vlieszakken besteld. Grootste nadeel is dat de "klem" vd zak op de invoerpijp beetje niet aanwezig is.
( ik moet nog eens iets verzinnen daar op. Extra randje of zo)
Voorderest is de variabele zuigkracht ideaal.
Als je samen met die rolborstel en je dewalt cyclone er tussen zet kan je vast je ding doen.
En herrie? Tja tis een motorblok bovenop een ton en geen isolatie. Dus oordoppen, pluggen is wel fijn. En als je een uur achter elkaar zuigt is de motor best warm aan het worden met een zak en een lamellenfilter als weerstand. Nog niet zo warm dat ik denk oeps maar koel blijft hij niet.
Edit: antistatisch maken met andere slang zou moeten kunnen maar , misschien is een stukje soepel koperdraad met alutape slangs je slang plakken en een stukje vddraad als grondbungelcontact ook voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 13-02-2026 17:45 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:16
@MvdD ik zou dat echt niet accepteren van je Festool. Ik heb ook een midi, maar die zuigt beduidend beter, ook op vloeren in je screenshots.

Misschien eens naar een service station brengen?

K to the KillaZ

• Shutdown98
  • Laatst online: 09:17
Als je het filter reinigt met de knop wel tegelijkertijd de slang dichthouden.

Verder heel vervelend dat ie niet levert...
Ik zou dat idd opnemen met Festool

• MvdD
Bedankt voor alle reacties. Ik ga in ieder geval die Parkside bestellen om de rest van de verbouwing te misbruiken en ondertussen ook eens uitreiken naar Festool voor een service traject.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

MvdD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:55:
Bedankt voor alle reacties. Ik ga in ieder geval die Parkside bestellen om de rest van de verbouwing te misbruiken en ondertussen ook eens uitreiken naar Festool voor een service traject.
Laat even weten of je dan wel voldoende power hebt voor die DeWalt cyclone er tussen te doen. Het scheelt een hoop zakken denk ik als je die cyclone kan gebruiken.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 22:05

Pixelmagic

Ubergeek

Aesculapius schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:34:
Ik zit ook te oriënteren op een zaagtafel. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met Evolution R255TBL+, van Britse makelij; zie daar op youtube een aantal enthousiaste reacties over, zelfs i.v.g.m. de populaire DeWalt. Lijkt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben, maar buiten youtube om zie ik maar weinig referentie of reviews dus misschien is dat een risico?
Heb je hem uiteindelijk gekocht ? Ben wel benieuwd of hij bevalt bij een "echt" persoon en niet een YT-er.

Zit er ook een beetje naar te kijken en schrik vooral van het prijsverschil van hetzelfde apparaat bij onze oosterburen, amazon.de met Duits aflever adres €365/407 en de NL amazon voor €495/585 (zonder en met standaard). Nota bene bij dezelfde reseller, Evolution.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:00
Pixelmagic schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:16:
[...]

Heb je hem uiteindelijk gekocht ? Ben wel benieuwd of hij bevalt bij een "echt" persoon en niet een YT-er.

Zit er ook een beetje naar te kijken en schrik vooral van het prijsverschil van hetzelfde apparaat bij onze oosterburen, amazon.de met Duits aflever adres €365/407 en de NL amazon voor €495/585 (zonder en met standaard). Nota bene bij dezelfde reseller, Evolution.
Zelf geen ervaring met het merk en/of apparaat maar weet wel dat dit geen ‘Britse makelij’ is zoals de poster in je quote aangeeft. Lijkt mij gewoon een white label product uit China te zijn, zie hier het praktisch zelfde apparaat op Alibaba: https://www.alibaba.com/product-detail/LUXTER-255mm-2000W-Folding-Table-Saw_1600119131632.html

Ook Vevor heeft een vergelijkbare online staan: https://eur.vevor.com/table-saw-c_11019/vevor-10-table-saw-w-stand-electric-cutting-machine-4800rpm-25-in-rip-capacity-p_010710482851,

[ Voor 14% gewijzigd door Fuwor op 13-02-2026 22:37 ]

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Fuwor schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Zelf geen ervaring met het merk en/of apparaat maar weet wel dat dit geen ‘Britse makelij’ is zoals de poster in je quote aangeeft. Lijkt mij gewoon een white label product uit China te zijn, zie hier het praktisch zelfde apparaat op Alibaba: https://www.alibaba.com/product-detail/LUXTER-255mm-2000W-Folding-Table-Saw_1600119131632.html

Ook Vevor heeft een vergelijkbare online staan: https://eur.vevor.com/table-saw-c_11019/vevor-10-table-saw-w-stand-electric-cutting-machine-4800rpm-25-in-rip-capacity-p_010710482851,
Sorry, maar je vergelijkt echt appels met peren nu. Die Evolution heeft een aantal specifieke dingen die je op die je aanhaalt echt niet ziet, zoals een tandwiel voor de fence te verzetten en meer betere afwerking. Ik wil niet zeggen dat het te vergelijken is met een DeWalt ofzo maar vergelijken met een noname is niet echt terecht.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]

Dit dus lieve mensen. Bedank je ajb altijd even waar je naar kijkt, en wat diegene's belang is. YT reviews echt altijd kritiesch bekijken.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Misschien bedoeld hij deze?
Evolution Tafelzaag R255TBLX - 1650W gesnoerd. Is bij de praxis 399.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de zelfde fabriek is als die van skill 1340AA 254mm 2000W. En die is 90 euro goedkoper.

* copykat heeft op mp een BLACK+DECKER 1800W 250mm tafelzaag BES720-QS gekocht toen hij balken moest verjongen.
Maar die skill ziet er een stuk betrouwbaarder uit in de precisie vsn afstellen.
De BnD heeft klem guide die niet haaks klemt als je niet oplet. En die verschuifbare tafeluitzet is niet getand.
Ik meet nu elke keer voor en achter t blad om klem of wide te voorkomen.
Werkt ook maar minder betrouwbaar
Efficient en vergeten is een dingetje.
Ga hem is van dichtbij bekijken, als de skill op meerdere vlakken stukken beter is én ik besluit dat ik de zaagtafel toch veel meer gebruik dan ik dacht dan is een aanbiedings, MP swop misschien wel in de maak. ( Nu is meer voorwerk niet heel erg. En balans gebruik is vs sta in de weg nog in onderzoek.😅)
Op t oog is de skill kleiner. 😇

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

copykat schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:46:
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de zelfde fabriek is als die van skill 1340AA 254mm 2000W. En die is 90 euro goedkoper.

* copykat heeft op mp een BLACK+DECKER 1800W 250mm tafelzaag BES720-QS gekocht toen hij balken moest verjongen.
Maar die skill ziet er een stuk betrouwbaarder uit in de precisie vsn afstellen.
De BnD heeft klem guide die niet haaks klemt als je niet oplet. En die verschuifbare tafeluitzet is niet getand.
Ga hem is van dichtbij bekijken, als de skill op meerdere vlakken stukken beter is én ik besluit dat ik de zaagtafel toch veel meer gebruik dan ik dacht dan is een aanbiedings, MP swop misschien wel in de maak. ( Nu is meer voorwerk niet heel erg. En balans gebruik is vs sta in de weg nog in onderzoek.😅)
Praxis heeft de versie zonder de + en die heeft geen uitrekbare materiaalsteun aan de achterkant en geen softstart plus minder motor vermogen. Ik vind vooral die fence (weet niet we dat in NL noemen) met tandwielen en voor en achter verbonden een erg mooie feature.

Goeie tip die Skil, op het eerste gezicht. Eens even verder onderzoeken, dank je!

Idealiter zie ik hem inderdaad eens live, maar heb tot op heden nog geen winkel gevonden die hem heeft staan helaas.

PVoutput van mijn 4950Wp

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Pixelmagic schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Praxis heeft de versie zonder de + en die heeft geen uitrekbare materiaalsteun aan de achterkant en geen softstart plus minder motor vermogen. Ik vind vooral die fence (weet niet we dat in NL noemen) met tandwielen en voor en achter verbonden een erg mooie feature.

Goeie tip die Skil, op het eerste gezicht. Eens even verder onderzoeken, dank je!

Idealiter zie ik hem inderdaad eens live, maar heb tot op heden nog geen winkel gevonden die hem heeft staan helaas.
Zit net ff deze YT te kijken.
YouTube: Yeah, you NEED to see this… SKIL Table Saw Review
En ik zag hem bij de Gamma in een doos.
Dat trok mn aandacht.
Mijn aankoop was: Kakkerdekak de overkappings douglas balken die tussen de staanders de planken verbind zijn precies niet de maat die ik hier kon kopen.
Vast pools of duits. Dus ik moest dikkere douglas balken regels kopen van stock en die bij een houtbewerker laten verjongen a 1euro per minuut. ( vandiktebank) omdat ik midden in mn proces van zelfbouwen was. MP zoektochtje deed me deze vinden voor 75 euro. Wel spend.( alleen al t heen en weer rijden met mn te grote stukken douglas koste meer.) Scheelde een hoop gekloot met een invalzaag en geleiding over planken leggen om in de lengte te versmallen.( decoupeerzaag was ook een optie maar stuk minder smooth) en de klassieke handzaag natuurlijk.)

Maar tuinhout of kastjes maken is wel een verschil in precisie.

Persoonlijk als ik weloverwogen een tafelzaag als gereedschap zou kiezen voor lang en tevreden gebruik was deze BnD niet boven in mn lijstje gekomen.
Die skill ziet er uit als sweetspot tussen precies genoeg in afstellen en niet te duur voor zn gebruiks momenten.
Zal niet zo sturdy zijn als een Dewalt of Makita dus rond slingeren achter in de bus zal de skill minder kunnen handelen maar als hobby artikel en vooral thuis gebruik? Ja.

Als ik deze in de opruimhoek tegen kom voor 200 euro dan eh oeps "sorry een 254mm zaagblad is al 50% vd aanschaf schat., ja ik verkoop die andere echtwaar" :+

* copykat moet weer punten verzamelen met bloemen enz. Dit weekend want de vorige "sorry kontnie laten verlaat verdomhoekje" kaartje is op gegaan aan deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70Fqyx4h_nNojXfd_TGQURCK7U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23q6I5611F4o2KBydvjqveZv.jpg?f=fotoalbum_large
:+

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 14-02-2026 10:55 ]

• DJMaze
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:46:
* copykat moet weer punten verzamelen met bloemen enz. Dit weekend want de vorige "sorry kontnie laten verlaat verdomhoekje" kaartje is op gegaan aan deze:
aan die netgear switch van een paar tientjes? :+

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:27
[...]

Voor wat het waard is, ik heb een aantal maanden geleden een Evolution Rage R210CMS+ gekocht bij heelgoedgereedschap.nl
De kwaliteit valt mij mee voor wat ik er mee doe: alu en staal profielen tot 40x40x3. Het is er eentje zonder trekfunctie, die zijn per definitie al een stuk stabieler.
Die kleminrichting is waardeloos, maar dat kom je ook tegen op diverse YT filmpjes, ook bij de grotere machines.
En ondanks de lichte motor maakt ie meer herrie dan mijn bijna 2x sterkere Metabo KGS255, zelfs als ie alleen maar aanstaat zonder zagen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

DJMaze schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:12:
[...]

aan die netgear switch van een paar tientjes? :+
Ja die is van mn werk.(moet er 25 plaatsen bij scholen..voor tonermanagment ) die hangen ook links en rechts in mn huis teleen...
😀

(Overigens die van action is ook prima hoor ,1 tientje.)

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 14-02-2026 12:44 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3mPJASWubzqJvJqIMY-Gnf5wLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUAdcVv57MBznAfXps6m5dPU.jpg?f=fotoalbum_large
Zo klaar.
Ik zou t kunnen gaan lakken.
En de hanghaak komt later wel.
Detail blauwe ton en blauwe zwenkwieltjes...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDA2LvTQ0KqHaT0VOt34Xd6StY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFdwLt3XzV7out64eq8bBxxE.jpg?f=fotoalbum_large 8)

[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 14-02-2026 21:04 ]

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 14:30
[...]

Nee, uiteindelijk mijn project moeten uitstellen en de knoop nog niet doorgehakt. Ik denk overigens echt dat het een ander/degelijker apparaat is dan de Chinees clones die je noemt, maar het blijft natuurlijk een beetje budget segment? Inderdaad de niet-plus versie in de nldse bouwmarkt gezien maar ik wil wel op zijn minst echt een soft start... Misschien de gok gewoon maar eens wagen, maar ik moet eerst ruimte maken in de garage/opslagruimte/voorraad/klushok ;-)

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ze knurft is een tijd geleden de rei van zijn blokhaak kwijtgeraakt. Nu vond ik deze in ee schuur achter wat plaatmateriaal , uiteraard met een mooie warme gloed van roest. Je kon de tekst niet meer zien, hij was egaal donkerbruin.

Goed met wat handarbeid, wd40 en korrel800 schuurpapier is het dit geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_TEultOs-tENcKmon7BzyHh5dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jka27m477grOufydLlIIMRrL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAx6ZOx46_Mk-z-0Xb5nID99ojQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btIAMNRS2r3olGWuI3za6fvV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAU4gWbLDJRBtkjKtUQ5X0qx7_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyDS45NA0yvur8y55Ca4yXIy.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu twijfel ik een beetje hoe verder om deze oxidatie weg te krijgen. Het polijstwiel van mijn tormek hielp maar dit lijkt te vast te zitten. Wat is wijs?

Ik denk over:

- chemische middelen, vind ik wat eng ivm de belettering

- tandpasta... Lijkt me veel werk

- de rei vlak op de werkbank klemmen en een korrel800 met vlakke harde schuurschijf op mijn excenter

- met slijpstenen aan de gang gaan en de rei hier vlak overheen trekken

Iemand nog een goed idee?

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

copykat schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:46:

Nogmaals dank voor de Skil tip, even wat verder gaan zoeken naar details, heeft bepaalde dingen niet die de Evolution wel heeft, zoals de zaaghulp aan de achterkant, de andere ophanging van de motor, geen softstart en geen wielen. Wat hij wel heeft is standaard de poten er bij, ook een tandwiel verstelbare fence. De prijs is bijna de helft van de Evolution (met onderstel) dus zeker de moeite waard om te gaan kijken bij de Gamma, dat dus gedaan. Uiteindelijk drong de vrouw aan om hem gewoon mee te nemen als valentijnscadeau :P

Vandaag de eerste stukjes gezaagd, wat een wereld verschil met een el cheapo Parkside zaagdinges. Staat als een huis en vrijwel niets hoeven bij te stellen om alles haaks en kloppend te krijgen. Eerste indruk is meer dan positief, zeker voor het niet dagelijks gebruik wat ik er mee zal doen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Pixelmagic AAAAARGGGHHHHHHH
G.A.S. Attack!
gister weer zitten kloten met de fence/zijgeleider.
* copykat bedenkt nu dat misschien een soort winkelhaak te schroeven aan die wiebel klem iets verbeterd.
ik gebruik hem te weinig om de 75 euro niet te waarderen tov 309(?) maar t geklungel met een losse winkelhaak en zo is best kak.
ander oplossing is 1cm lijnen inkrassen in de geleide plaat of zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LobcxGdAnZpyJuZkzvhO1aSACGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eJsHR5K3OmOP33C3tMXJUjZ.jpg?f=fotoalbum_large op de geleide plaat kan plakken weet iemand waar ik zoiets kan kopen? dit is een duitse hobby site.

any way Veel plezier met je nieuwe speeltje! :)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DBBMAX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Nog steeds heel tevreden mee! Ik heb wel een fatsoelijk onderstel erbij gekocht (WST05, €100 in de outlet bij Makita) en zet hem regelmatig buiten om kachelhout te zagen :o . Omdat dit onderstel op wieltjes staat is dat een fluitje van een cent.
thanks voor je reactie, nuttige tips en adviezen, zeer gewaardeerd _/-\o_

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:30:
@Pixelmagic AAAAARGGGHHHHHHH
G.A.S. Attack!
gister weer zitten kloten met de fence/zijgeleider.
* copykat bedenkt nu dat misschien een soort winkelhaak te schroeven aan die wiebel klem iets verbeterd.
ik gebruik hem te weinig om de 75 euro niet te waarderen tov 309(?) maar t geklungel met een losse winkelhaak en zo is best kak.
ander oplossing is 1cm lijnen inkrassen in de geleide plaat of zoiets als dit:
[Afbeelding] op de geleide plaat kan plakken weet iemand waar ik zoiets kan kopen? dit is een duitse hobby site.

any way Veel plezier met je nieuwe speeltje! :)
Lastige zoekopdracht :-(

Rasterfolie komt uit de vloerverwarmingwereld...maar dat is niet het spul wat je zoekt

Met wat moeite vind ik zulks..allicht even amazon/alie nog proberen?

https://www.villafolie.nl...licatiefolie-met-rasters/

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:08

MJV

DBBMAX schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Ik wist niet van het bestaan van een Makita outlet, waar is die te vinden?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:50

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:52:
Ze knurft is een tijd geleden de rei van zijn blokhaak kwijtgeraakt. Nu vond ik deze in ee schuur achter wat plaatmateriaal , uiteraard met een mooie warme gloed van roest. Je kon de tekst niet meer zien, hij was egaal donkerbruin.

Goed met wat handarbeid, wd40 en korrel800 schuurpapier is het dit geworden.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nu twijfel ik een beetje hoe verder om deze oxidatie weg te krijgen. Het polijstwiel van mijn tormek hielp maar dit lijkt te vast te zitten. Wat is wijs?

Ik denk over:

- chemische middelen, vind ik wat eng ivm de belettering

- tandpasta... Lijkt me veel werk

- de rei vlak op de werkbank klemmen en een korrel800 met vlakke harde schuurschijf op mijn excenter

- met slijpstenen aan de gang gaan en de rei hier vlak overheen trekken

Iemand nog een goed idee?
Je bent al een heel eind gekomen zo te zien. Uit je drie opties zou ik starten met de steen. Haalt het minste materiaal weg en is uit de drie opties de meest vlakke.

De oplossing met de excenter lijkt me de snelste, maar ook de meest risicovolle. De vraag is dan een beetje, wat kost een nieuwe en hoeveel geld heb je over voor een experimentje.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• trabant
  • Nu online
Ik ontroest graag met Rustyco. Dan moet je het voorwerp doorgaans in een badje leggen, maar het is er ook als gel, dat je met vershoudfolie afdicht. Ook een handschoenenklusje, maar waar Noverox en Fertan de boel zwart maken, geeft Rustyco een mooi grijs resultaat, dat niet afgeeft.

• JukeboxBill
Laat maar.

[ Voor 95% gewijzigd door JukeboxBill op 16-02-2026 19:09 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pixeltje schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Je bent al een heel eind gekomen zo te zien. Uit je drie opties zou ik starten met de steen. Haalt het minste materiaal weg en is uit de drie opties de meest vlakke.

De oplossing met de excenter lijkt me de snelste, maar ook de meest risicovolle. De vraag is dan een beetje, wat kost een nieuwe en hoeveel geld heb je over voor een experimentje.
Ik ga hier liever niet mee stef stuntpiloten, het is een starrett. De kleine versie (30cm) is in europa nog verkrijgbaar, https://www.dictum.com/en/starrett-combination-square-two-part-design-satinated-surface/718304

De 60 was vijf jaar geleden al een dure grap. Fijn hierbij is wel dat de letters ook echt gegraveerd zijn en daarna ingekleurd en niet "op het staal" liggen. Die letters/maatstreepjes weerhouden me trouwens wel een beetje van chemische experimentjes, een slijpsteen is natuurlijk veel beter controleerbaar.

• JukeboxBill
Boudewijn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:46:
[...]

Ik ga hier liever niet mee stef stuntpiloten, het is een starrett. De kleine versie (30cm) is in europa nog verkrijgbaar, https://www.dictum.com/en/starrett-combination-square-two-part-design-satinated-surface/718304

De 60 was vijf jaar geleden al een dure grap. Fijn hierbij is wel dat de letters ook echt gegraveerd zijn en daarna ingekleurd en niet "op het staal" liggen. Die letters/maatstreepjes weerhouden me trouwens wel een beetje van chemische experimentjes, een slijpsteen is natuurlijk veel beter controleerbaar.
Ik neem aan dat je dan een handslijpsteen bedoeld? Bijvoorbeeld zo'n diamantsteen, en dan maar hopen dat de putten niet al te diep zijn. Of anders van grof naar fijn gaan.

Chemisch kan je de roest wel weg krijgen maar de putten niet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:58:
[...]

Ik neem aan dat je dan een handslijpsteen bedoeld? Bijvoorbeeld zo'n diamantsteen, en dan maar hopen dat de putten niet al te diep zijn. Of anders van grof naar fijn gaan.

Chemisch kan je de roest wel weg krijgen maar de putten niet.
Ja dat de pitten erin blijven weet ik, het gaat mij erom de boel weer vrij leesbaar en netjes te krijgen. Ik heb liever een netjes glimmende en afleesbare rei met pitten dan een zonder pitten waar geen letters meer in zitten.
Ik heb al jaren niet meer handmatig geslepen maar nog wel een dikke voorraad Naniwa's liggen, die ga ik zo maar eens gebruiken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_TEultOs-tENcKmon7BzyHh5dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jka27m477grOufydLlIIMRrL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAU4gWbLDJRBtkjKtUQ5X0qx7_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyDS45NA0yvur8y55Ca4yXIy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6WQXrYAUAQnsdOSjjK-Ed5-HIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLBuNLpmBVZS57pXsipmBHUP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMI_-OCn2kGfZEjLJJBhXofTPAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIfpmCqiBwvKXlCMsyxNSxdE.jpg?f=fotoalbum_tile
Zie voor en na.

Uiteindelijk een groepje slijpplaatjes gepakt, 200,400,600,1000,2000 en overal 100 bewegingen mee gedaan. Daarna even op de polijstschijf van de tormek gelegd. Is het perfect? Nee, is het goed genoeg? Ja.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:34:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie voor en na.

Uiteindelijk een groepje slijpplaatjes gepakt, 200,400,600,1000,2000 en overal 100 bewegingen mee gedaan. Daarna even op de polijstschijf van de tormek gelegd. Is het perfect? Nee, is het goed genoeg? Ja.
We noemen t gewoon ouderdoms vlekjes...
T laat zien dat het een leven gehad heeft.
X maanden in de schuur geslapen.... buiten gekampeert, enz.
:>

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:57:
[...]

We noemen t gewoon ouderdoms vlekjes...
T laat zien dat het een leven gehad heeft.
X maanden in de schuur geslapen.... buiten gekampeert, enz.
:>
Gelukkig ben ik een jonge Adonis zonder enige vorm van krasjes of butsen :+

• DJMaze
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
Gelukkig ben ik een jonge Adonis zonder enige vorm van krasjes of butsen :+
je bedoelt een gepolijste of goed geoliede machine.
Dat verlengt de levensduur.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien hier ook houtbewerkers zitten wilde ik deze toch even delen.

Ik was op zoek naar een groefzaag voor mijn Hammer B3W tafelzaag en kwam tot de conclusie dat er maar weinig opties waren welke werken op de zaag-as met rem-pinnen.
De officiële felder verstelbare groefzaag is erg prijzig en standaard 'dado stacks' hebben geen gaten waar de pinnen in passen.

Toen ik op zoek ging in de CMT catalogus voor zaagbladen met vlakke tanden kwam ik wel deze tegen: 240.050.07 M
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61cUhHYohqL._AC_SL1000_.jpg

Een vlakke groefzaag van 180mm welke ook op de frees-spindel past én gestapeld mag worden. Enige nadeel: geen gaten voor de pinnen van de zaag as!
Gelukkig heb ik toegang tot mensen met kennis van CNC frezen, dus uiteindelijk ben ik bij deze oplossing gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OVQO_Qrg5XooM0ktUHCU7Bhkbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj3zskKCPFvzQkr9avnF9gEa.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj9FYYw6K-exSaNHF9aXZ-IR2Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwOwpkGiM81mudNft9IJ8vnw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eng__qk9I3EC3m7oS-QFZT_i8sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0rD7wrg8OfclIJ0RBuGqXaz.jpg?f=fotoalbum_large

En het past mooi op de as! Misschien een leuk idee voor anderen die met hetzelfde dilemma zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EagyrcbnWjWQt8Cp5iufZ8qvFEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6Qx7bLn4K0SbGMGGT2upsYy.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten 4 gaten in, in plaats van twee, zodat je meerdere bladen kan stapelen. Als je de bladen een kwartslag gedraaid opstapelt zouden de tanden precies om en om moeten vallen. Ik heb al een tweede zaagblad besteld om dit uit te proberen, binnenkort een update!

Misschien een leuk idee voor anderen met hetzelfde dilemma, al is de benodigde toegang tot een goede freesbank wel beperkend.

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 18-02-2026 11:31 ]

• JukeboxBill
Mooi als je dat ter beschikking hebt. Ik heb ook zo'n "achterdeurtje"
Maar als je al een blad hebt met gaten, dan is het toch niet zo moeilijk om de gaten over te nemen?
Dan kan je met een kolomboormachine ook de gaten boren. Het hoeft niet op 5 mu nauwkeurig. Hoofdzaak is dat het blad niet kan slippen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

JukeboxBill schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:02:
Maar als je al een blad hebt met gaten, dan is het toch niet zo moeilijk om de gaten over te nemen?
Dan kan je met een kolomboormachine ook de gaten boren. Het hoeft niet op 5 mu nauwkeurig. Hoofdzaak is dat het blad niet kan slippen.
Boren kan natuurlijk ook, al ben ik zelf wat terughoudend met handmatig boren door een stuk staal die ik daarna 9000 keer per minuut rond ga slingeren. Frezen is dan toch een stuk nauwkeuriger.
Nu maakt met de pinnen de passing niet zo veel uit, maar de uitlijning voor 90° om en om stapelen wel.

Gewoon door een zaagblad boren is voor mij, als 'beginnend' houtbewerker niet zo vanzelfsprekend :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JukeboxBill schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:02:
Ook wel fijn als het een beetje gebalanceerd blijft, gezien het toerental waarop zo’n blad ronddraait. Anders krijg je allerlei extra stress en vibraties in een blad wat al verzwakt is door er in te boren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JukeboxBill
Orion84 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Ook wel fijn als het een beetje gebalanceerd blijft, gezien het toerental waarop zo’n blad ronddraait. Anders krijg je allerlei extra stress en vibraties in een blad wat al verzwakt is door er in te boren.
Die gaten zitten dicht bij het middelpunt, dus dat heeft maar weinig invloed.
Bovendien zijn de gaten even groot. De enige onbalans kan worden veroorzaakt doordat het gat iets verschoven is. Dan moet je wel heel ver mis zitten om enig effect te hebben.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:48
Johnny schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:48:
@Vliegvlug Over ratelschorevendraaiers gesproken... ik heb deze week een Gedore 2169-012 ontvangen met Silent Gear ratel. Dat werkt echt heel erg goed! Traditionele ratels maken altijd een typisch ratelgeluid en afhankelijk van hoeveel tanden heb je ook wat speling. Beide zijn volledig afwezig hier.

Behalve de bovengenoemde Gedore met bitmagazijn is er ook de Gedore 2675 zonder.

De Hazet 810R-4 , Kraftgrip, INBUS Flow 73424 hebben allemaal hetzelfde ratelmechanisme maar met een andere selectie bits en bithouder.

https://www.german-design...tcheting-screwdriver.html
BrtH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Bedankt! Ik was op zoek naar een ratelschroevendraaier, maar de PB Swiss die hier steeds langs komt vond ik wel echt te duur. Ik heb de Gedore 2169 besteld.
Ter info voor andere geïnteresseerden: De Gedore 2169 is goed verkrijgbaar in Nederlandse webshops voor ongeveer €25 (Amazon) tot €30. De Inbus Flow 73424 alleen op Amazon (€30), en de Hazet en Krafgrip versies heb ik helemaal niet kunnen vinden, alleen in Duitse shops.
Mijn inbus 73424 (ratel) is vandaag kapot gegaan. Het 'locking' mechanisme van het handvat is er af geknapt, waardoor het handvat er nu afvalt als je hem opent. Dat vind ik vrij snel aangezien ik deze schroevendraaier iets minder dan 2 jaar heb en echt niet elke dag gebruik.
Amazon doet gelukkig niet moeilijk en geeft garantie (lees: geld terug).
Nu eens rondkijken waar ik hem voor ga vervangen. Wellicht eentje van Wera die bij de rest van de collectie past, hoewel ik die eens vastgehad heb en er toen niet zo van onder de indruk was. :|

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-02 23:14
Bobmeister schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:29:
[...]

[...]

Mijn inbus 73424 (ratel) is vandaag kapot gegaan. Het 'locking' mechanisme van het handvat is er af geknapt, waardoor het handvat er nu afvalt als je hem opent. Dat vind ik vrij snel aangezien ik deze schroevendraaier iets minder dan 2 jaar heb en echt niet elke dag gebruik.
Amazon doet gelukkig niet moeilijk en geeft garantie (lees: geld terug).
Nu eens rondkijken waar ik hem voor ga vervangen. Wellicht eentje van Wera die bij de rest van de collectie past, hoewel ik die eens vastgehad heb en er toen niet zo van onder de indruk was. :|
Was dat de laatste generatie van Wera? Ik vind de Wera 838 serie in ieder geval een stuk fijner dan de 816. ;)

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

Asteroid9

General Failure

Aangezien het hier recent weer eens over de Makita LS1019L afkortzaag ging:

Ik kwam er gisteren toevallig achter dat er een shadowline modificatie voor is. Standaard zit er een laser op en die werkt matig, enkel bij beperkt licht zichtbaar en dan is het nog prutsen om hem echt nauwkeurig te krijgen.
Met een paar originele Makita onderdelen van een ander model en een klein beetje electronica is deze om te bouwen naar shadow line en dat werkt echt veel fijner

Ik heb de onderdelen besteld en plaats later wel een update, hier meer info:

https://www.reddit.com/r/...shadow_line_to/?rdt=46309

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Asteroid9 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:06:
Aangezien het hier recent weer eens over de Makita LS1019L afkortzaag ging:

Ik kwam er gisteren toevallig achter dat er een shadowline modificatie voor is. Standaard zit er een laser op en die werkt matig, enkel bij beperkt licht zichtbaar en dan is het nog prutsen om hem echt nauwkeurig te krijgen.
Met een paar originele Makita onderdelen van een ander model en een klein beetje electronica is deze om te bouwen naar shadow line en dat werkt echt veel fijner

Ik heb de onderdelen besteld en plaats later wel een update, hier meer info:

https://www.reddit.com/r/...shadow_line_to/?rdt=46309
In mijn ervaring is de laser ook een shadowline, als je hem dicht bij het zaagblad zet.
Zeker als je het zaagblad dichter bij je werkstuk brengt kan je met de laser de schaduw van de tanden duidelijk zien.

Ik heb de hele werkplaats vol hangen met LED balken en geen last van slecht de laser kunnen zien, dus daar kan ik me niet echt in vinden. Zagen op de halve mm nauwkeurig is hier geen enkel probleem met de laser.

Verder is het wel een mooi knutselprojectje, en een lijn links en rechts van het blad (tegelijk) heeft zeker meerwaarde!

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 19-02-2026 09:08 ]

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

dragonhaertt schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:07:
[...]

.

Verder is het wel een mooi knutselprojectje, en een lijn links en rechts van het blad (tegelijk) heeft zeker meerwaarde!
Ik vind t ideal je heb zo links en rechts meteen een zaaglijn te zien.

Dat heeft de metabo 72 en een werklicht.
Nadeel de metabo is wel wat gevoeliger voor rondslingeren in de bus. De motor ophanging met een armpje met belt naar de bladas is buigbaar. De makita is hardcore tandwielen in een gearbox op de motor.
Ik als hobbyist vind de veelzijdigheid vd metabo erg fijn, ook de electronische snelheids regeling maar ik denk dat hij op een bouwplaats snel kapot is.
Het is meer een "Afwerk voor de net" timmermans zaag dan de ik kan tegen een stootje en lompheid.

• DBBMAX
MJV schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:36:
[...]

Ik wist niet van het bestaan van een Makita outlet, waar is die te vinden?
Ik kan het ook niet meer op hun site vinden, maar 5 jaar terug hadden hun nog een aparte site hiervoor. Kortingen waren niet extreem goed, maar af en toe zat er een mooie parel tussen.
Denk dat ze het hebben opgeheven

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:27
Afgelopen week mijn Hammer K3 winner comfort in ontvangst genomen.
Een tijd gezocht naar een zaagtafel maar kwam toch steeds terug op de Hammer, zodoende maar de knoop doorgehakt.

Nu eerst alles nog afstellen en dan kan ik binnenkort mooi thuis alles zagen, met als eerste kasten voor het werkplaatsje. :+

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FabianGTI schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:28:
Afgelopen week mijn Hammer K3 winner comfort in ontvangst genomen.
Een tijd gezocht naar een zaagtafel maar kwam toch steeds terug op de Hammer, zodoende maar de knoop doorgehakt.

Nu eerst alles nog afstellen en dan kan ik binnenkort mooi thuis alles zagen, met als eerste kasten voor het werkplaatsje. :+
pwoh, das een mooie aanwinst joh, daar ga je veel plezier van hebben _/-\o_ d:)b

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
Ik heb een Einhell TE-PS 165 invalzaag gekocht maar deze wiebelt behoorlijk op de rails. Ik heb de schroeven aangedraaid om hem strak erop te zetten maar dan nog wiebelt hij heen en weer. Ik heb het even gechecked en de hele onderplaat is krom. Zijn er meer mensen die dit hebben?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou hem gewoon ruilen (in geval van garantie) of aan het ronde archief doneren.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:01
huppelepups schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:47:
Ik heb een Einhell TE-PS 165 invalzaag gekocht maar deze wiebelt behoorlijk op de rails. Ik heb de schroeven aangedraaid om hem strak erop te zetten maar dan nog wiebelt hij heen en weer. Ik heb het even gechecked en de hele onderplaat is krom. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Mijn Einhell TP-CS 190 heeft daar geen last van met de Einhell geleiderail. Ze kunnen dus gewoon een nette vlakke bodemplaat maken. Heb over die invalzaag ook best aardige verhalen gelezen dus zou hem gewoon omruilen als ik jou was.

• DJMaze
  • Niet online
huppelepups schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:47:
Einhell TE-PS 165 ... onderplaat is krom.

Zijn er meer mensen die dit hebben?
Gewoon omruilen.

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 23-02-2026 18:27 ]

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
*knip*
Goed bedoeld, maar dat mag in v&a / Vraag & Aanbod overig

[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 24-02-2026 18:36 ]

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-03 16:01
Raling schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:29:
Die tafelverbreder van de LS1219 ziet er wel een stuk beter uit dan die van de LS1019. Eens kijken of die ook los te koop is.
Nou, hij is niet per se los te koop, maar de base van in elk geval LS1219, LS1029 en DLS111 is hetzelfde. Dus heb ik bij Kruis de onderdelen los besteld.

Dus nu heb ik de mooie aluminium tafelverbreder van de LS1219 op mijn DLS111. Stuk stabieler dan die zwarte gebogen stalen 12mm buis. Mooie upgrade.

En ik heb een “DDF087” gemaakt! Dat is een de niet uitgebrachte kruising tussen de DDF083 en DDF487. Jaren geleden een DDF083 gehad, maar die is helaas kwijt/geleend/gestolen. Dat is een DDF483 met i.p.v. snelspan een hex-aansluiting. Lekker compact. En de versnellingsbak is blijkbaar uitwisselbaar met de DDF487.

Wat is het voordeel tov een DDF083? Geen idee, ik vind het gewoon leuk om een beetje te knutselen en iets te maken wat een ander niet heeft.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 16:39
Ik ben in de markt voor een sleuvenfrees. Binnenkort mag ik sleuven gaan frezen voor elektra in kalkzandsteen muren.
Eerste plan was om die van Parkside te kopen maar die wordt niet meer verkocht.
Zou die van de Praxis wat zijn? Die is nu in de actie.
In eerste aanleg een 5-tal stopcontacten infrezen, over een paar jaar een 10-tal stopcontacten op andere slaapkamers.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:32
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:31:
Ik ben in de markt voor een sleuvenfrees. Binnenkort mag ik sleuven gaan frezen voor elektra in kalkzandsteen muren.
Eerste plan was om die van Parkside te kopen maar die wordt niet meer verkocht.
Zou die van de Praxis wat zijn? Die is nu in de actie.
In eerste aanleg een 5-tal stopcontacten infrezen, over een paar jaar een 10-tal stopcontacten op andere slaapkamers.
Zou je voor deze (eenmalige?) klus geen haakse slijper gebruiken en dan met een beitel de sleuven uithakken? Die haakse slijper is na deze klus nog voor veel andere klussen bruikbaar.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• badkuip
manusjevanalles schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Zou je voor deze (eenmalige?) klus geen haakse slijper gebruiken en dan met een beitel de sleuven uithakken? Die haakse slijper is na deze klus nog voor veel andere klussen bruikbaar.
Ja dat zou kunnen. Ik keek naar een sleuvenfrees omdat ik gelezen had dat veel minder stof zou geven dan een haakse slijper. Dat is belangrijk voor mij omdat we er al wonen en ik kamer voor kamer aan het verbouwen ben. Een bouwstofzuiger heb ik al.

Die haakse slijper was sowieso de eerste keus geweest als een sleuvenfrees heel duur zou zijn, maar als ik voor minder dan 100 euro klaar kan zijn met een sleuvenfrees die minder stof geeft en misschien ook sneller gaat dan een haakse slijper, dan heb ik dat er wel voor over.

[ Voor 8% gewijzigd door badkuip op 27-02-2026 12:41 ]

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:59
Zou gewoon die van Praxis nemen, er van uit gaande dat het ding naar behoren werkt, voor die 15 stopcontacten.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:13

dollyking

duck tape

@badkuip die vevor is prima voor je klus. je moet hem wel trekken door de gleuf en niet duwen.
dan is die nagenoeg stof-arm, kwam ik op de helt van het werk pas achter.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
@badkuip Afhankelijk van waar je muur van gemaakt is zou het best zo kunnen zijn dat het huren van een met diamantschijven niet alleen minder kost dan kopen, maar ook nog eens sneller werkt. Zoiets bijvoorbeeld: https://middelkoopverhuur.nl/product/sleuvenzaag/

• Raling
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Ja dat zou kunnen. Ik keek naar een sleuvenfrees omdat ik gelezen had dat veel minder stof zou geven dan een haakse slijper. Dat is belangrijk voor mij omdat we er al wonen en ik kamer voor kamer aan het verbouwen ben. Een bouwstofzuiger heb ik al.
Voor een verbouwing die wat langer duurt en stof niet per se een probleem is, zou ik ook zo'n goedkoop ding kopen. Ook gedaan, werkte prima.

Maar je zegt ook dat je er al woont, het voor nu eenmalig gebruik is en stofafzuiging belangrijk is, dan zou ik er misschien wel eentje huren. Dan heb je een machine waarvan je zeker weet dat de stofafzuiging beter is dan zo'n goedkope.

• badkuip
@DjoeC Kalkzandsteen. Zacht, dus daar ga je zo doorheen.
@Raling Ik woon er al inderdaad maar daar waar ik ga klussen is het leeg. Dus een beetje stof mag wel komen maar vet veel zoals een haakse slijper is minder fijn dan een beetje veel van een sleuvenfrees. Daarnaast ga ik het voor het eerst doen, dus als ik er zelf een koop kan het op m'n gemakje proberen en hoef ik geen rekening te houden met het tijdstip waarop ie terug moet.

Ik ga dat ding van de Praxis kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 27-02-2026 13:26 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:25:
@DjoeC Kalkzandsteen. Zacht, dus daar ga je zo doorheen.
@Raling Ik woon er al inderdaad maar daar waar ik ga klussen is het leeg. Dus een beetje stof mag wel komen maar vet veel zoals een haakse slijper is minder fijn dan een beetje veel van een sleuvenfrees. Daarnaast ga ik het voor het eerst doen, dus als ik er zelf een koop kan het op m'n gemakje proberen en hoef ik geen rekening te houden met het tijdstip waarop ie terug moet.

Ik ga dat ding van de Praxis kopen.
Je kan evenuteel de ramen, deuren en kieren afplakken, want stof gaat overal doorheen. of een klein tentje om je bouwen

• trabant
  • Nu online
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:25:
...
@Raling Ik woon er al inderdaad maar daar waar ik ga klussen is het leeg. Dus een beetje stof mag wel komen maar vet veel zoals een haakse slijper is minder fijn dan een beetje veel van een sleuvenfrees. ...
Een sleuvenfrees is een dubbele haakse slijper.
Onderschat dat stof niet. Het vindt zich echt overal een weg. Hoe goed je het ook afplakt, je zult altijd wel iets vinden.

Ik heb het zo'n 20 jaar geleden met een Power-G sleuvenfrees, het huismerk van Van Cranenbroek, afgeleerd. De ene schijf sleet veel sneller dan de andere en ze zaten intussen te vast aan hun assen om nog los te krijgen.
Het kreng was intussen boven alles een gevaar, dus ik heb het snoer eraf geknipt om te voorkomen dat iemand in zijn onwetendheid iets doms ermee zou doen. Was overigens ook de laatste keer dat ik in genoemde winkel ben geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 27-02-2026 14:28 ]

• DjoeC
trabant schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Onderschat dat stof niet. Het vindt zich echt overal een weg. Hoe goed je het ook afplakt, je zult altijd wel iets vinden.

Ik heb het zo'n 20 jaar geleden met een Power-G sleuvenfrees, het huismerk van Van Cranenbroek, afgeleerd. De ene schijf sleet veel sneller dan de andere en ze zaten intussen te vast aan hun assen om nog los te krijgen.
Het kreng was intussen boven alles een gevaar, dus ik heb het snoer eraf geknipt om te voorkomen dat iemand in zijn onwetendheid iets doms ermee zou doen. Was overigens ook de laatste keer dat ik in genoemde winkel ben geweest.
Nou, alles dat niet gemotoriseerd is zoals een steel voor een hamer, een Stanley schroevendraaier, gaas voor een hek, etc. kun je daar prima kopen hoor. En het is een "belevenis" om er heen te gaan - vooral op koopzondag 8) 8)

• trabant
  • Nu online
Zo is er in Heerlen de Euro Handelsonderneming, voor bouwmaterialen en grote tuindingen. Afgaande op een oudere reclame op de lokale tv mag je er alleen met een aanhanger achter de auto komen ...
offtopic:
En aangezien trekhaken hier populair zijn, maar lang niet iedereen een aanhanger kwijt kan, valt de geoefendheid, vooral achteruit, met zo'n karretje erachter over het algemeen vrij bescheiden uit.
Al haalt dat het niet bij het gehannes met trossen in de Oranjesluizen in Amsterdam...

• JukeboxBill
Je kan de hoeveelheid dwarrelstof ook nog wel beperken door niet gelijk de volle diepte te frezen. Dan kan de stofzuiger het makkelijker verwerken.
Vergt alleen wel wat meer stuurmanskunst om met de tweede gang in hetzelfde spoor te blijven. Twee lijnen op de muur, links en rechts van de zool, kunnen daarbij helpen

• DjoeC
JukeboxBill schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:30:
Je kan de hoeveelheid dwarrelstof ook nog wel beperken door niet gelijk de volle diepte te frezen. Dan kan de stofzuiger het makkelijker verwerken.
Vergt alleen wel wat meer stuurmanskunst om met de tweede gang in hetzelfde spoor te blijven. Twee lijnen op de muur, links en rechts van de zool, kunnen daarbij helpen
Zou gewoon de waterslang erbij kunnen helpen om teveel stof te voorkomen? Ja, ook dat wordt een zootje (als je het niet meteen afzuigt maar dat is dan "lokaal" en niet door je hele huis....

• badkuip
JukeboxBill schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:30:
We gaan het zien, het wordt de eerste keer dat ik het doe.
Overigens hoe moeilijk is het apparaat überhaupt recht te houden? In theorie kan ik natuurlijk altijd een vuren lat verticaal tegen de muur schroeven als geleider.

• JukeboxBill
DjoeC schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
[...]

Zou gewoon de waterslang erbij kunnen helpen om teveel stof te voorkomen? Ja, ook dat wordt een zootje (als je het niet meteen afzuigt maar dat is dan "lokaal" en niet door je hele huis....
Dat zou kunnen, maar dan moet je wel een machine hebben die "watervast" is. Die zijn er wel, maar niet van de Praxis of Parkside.
Gewoon water nevelen is een lapmiddel en wordt n.m.i. een smeerboel. Stof moet je bij de bron bestrijden.

• JukeboxBill
badkuip schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:14:
[...]

We gaan het zien, het wordt de eerste keer dat ik het doe.
Overigens hoe moeilijk is het apparaat überhaupt recht te houden? In theorie kan ik natuurlijk altijd een vuren lat verticaal tegen de muur schroeven als geleider.
Hangt een beetje van het gewicht van de machine af. Krengen zijn best zwaar en het kost wat kracht om hem vooruit te duwen. Na een paar sleuven hield ik het wel even voor gezien, want dan begon ik te wiebelen. Maar ik ben niet zo'n krachtpatser.
Lat erbij helpt zeker wel en zoals gezegd, niet in een keer op diepte frezen.

• Raling
Zoals @trabant zegt is het een dubbele haakse slijper, met stofkap. Dat zou dus betekenen dat als je een stofkap op je haakse slijper zet, en je dus maar één sleuf per keer infreest, je dus ook de helft van de stof per keer zou hebben.
Wel vaker frezen, maar minder stof per keer. Doe je ook nog halve diepte zoals @JukeboxBill zegt, heb je een kwart. Heeft de stofzuiger het nog makkelijker.

Recht zagen met de muur frees kan best een stukje, bij een verticale sleuf lukt het midden prima, maar zo gauw je gaat bukken of strekken dan is het uitdagender.

[ Voor 17% gewijzigd door Raling op 27-02-2026 17:44 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raling schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:41:
Zoals @trabant zegt is het een dubbele haakse slijper, met stofkap. Dat zou dus betekenen dat als je een stofkap op je haakse slijper zet, en je dus maar één sleuf per keer infreest, je dus ook de helft van de stof per keer zou hebben.
Wel vaker frezen, maar minder stof per keer. Doe je ook nog halve diepte zoals @JukeboxBill zegt, heb je een kwart. Heeft de stofzuiger het nog makkelijker.

Recht zagen met de muur frees kan best een stukje, bij een verticale sleuf lukt het midden prima, maar zo gauw je gaat bukken of strekken dan is het uitdagender.
Goed door je knieën gaan en vandaaruit je onderbenen strekken tot de machine op schouderhoogte is hielp hier.

Daarna op trapje verder. Uiteindelijk blubber je het wel dicht met gips.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Natuurlijk is een sleuvenfrees iets anders dan een dubbel keer haakse slijper.

Met de Parkside haakse sleuvenfrees met aangekoppelde stofzuiger in kalkzandsteen heb ik een klein beetje stof.

Met de haakse slijper in kalkzandsteen zonder aangekoppelde stofzuiger heb ik een kamer vol stof en 3 verdiepingen met een heel fijn laagje stof.

Dat laatste geeft een hele lage WAF :X

De laatste keer dat ik de kozijnuitsparing iets moest vergroten heb ik de multitool voor het kalkzandsteen gebruikt ipv haakse slijper om minder stof te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2026 19:05 ]

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:38
trabant schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Oeh heb er 2 huizen mee verbouwd… zal vast wel betere apparaten op de markt zijn maar hij staat alweer klaar voor de zolder 🤔

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:39
Twee jaar geleden moest ik een klein stukje in een muur in de woonkamer uitfrezen om een TV-wand te kunnen realiseren. Het was 5 minuten slijpen met mijn sleuvenzaag, stukje van 50cm. Daarna nog 2 uur bezig geweest met stofzuigen van de hele benedenverdieping, want ik was zo dom geweest geen maatregelen te nemen. Het was echt een drama. Ik had enorme spijt.

Ik zou eventueel aanraden zo'n plastic schilderszeil te kopen van 4 bij 5 meter voor een paar euro en de ruimte waar je gaat zagen om die manier af te dichten. Dan hou je al 90% tegen. Bouwstofzuiger zal ook vast helpen.

• trabant
  • Nu online
Rukapul schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:04:
...
Met de haakse slijper in kalkzandsteen zonder aangekoppelde stofzuiger heb ik een kamer vol stof en 3 verdiepingen met een heel fijn laagje stof.

Dat laatste geeft een hele lage WAF :X
...
Een bed waarin je zand tussen de billen krijgt is ook voor een man een twijfelachtige sensatie.

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Muren frezen is altijd hel.
Sleuvefrees is een soort schoepenrad van steenbeitels. Net als een dadostack op cirkelzaag. Ik heb t idee dat hij iets langzamer draait tov slijpschijf op haakse slijper. En de schoepen gooien t iets meer in de afvoer dan de schijf.
Ik heb blauw gewapend beton( prefab) als binnenmuren daar komt zo'n huismerk sleuvenfrees niet doorheen. Ik moest wel met haakse slijper want andere optie was gekoelde, water, sleuvenfrees.

Wat nóg "fijner" was het vlakken van de plaat overgangen vd vloer.... muurfrees on te vlakken is een joekel van een haakse slijper met zo'n komschijf er op.
Op je knieën . :F
Stof komt overal.
Wat ik doe is p3 halfgelaads masker op.
Deur dicht , raam open dikke ventilator er voor en naar buiten blazen, de luchtstroom zorgt er voor dat de rest van je huis minder zweefstof krijgt. En de kamer trekt sneller op na stoppen. Zo'n goedkope schilders overal over je kleren.
Voor de rest bouwstofzuiger met cycloneton er voor en gaan.

:)

• DjoeC
copykat schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:10:
Stof komt overal.
Wat ik doe is p3 halfgelaads masker op.
Deur dicht , raam open dikke ventilator er voor en naar buiten blazen, de luchtstroom zorgt er voor dat de rest van je huis minder zweefstof krijgt. En de kamer trekt sneller op na stoppen. Zo'n goedkope schilders overal over je kleren.
Voor de rest bouwstofzuiger met cycloneton er voor en gaan.
:)
Je buren zullen wel blij geweest zijn.....

• JukeboxBill
@copykat De sleuvenfrees die jij bedoelt, bestaat ook. Maar dat is helemaal een onding om mee te werken. Heb een keer zo'n ding gehuurd lang geleden. Weet ook niet of die nog gebruikelijk zijn.
Geeft wel flink minder stof omdat de steen wordt uitgebroken ipv geslepen. Groot nadeel is dat de sleuf veel breder wordt dan je wil omdat er ook grote brokken meekomen. En als je er een stofzuiger bij gebruikt moet je telkens stoppen omdat de slang verstopt zit.
Die @badkuip wil kopen is de meest gebruikelijke met twee slijpschijven, welke je met ringen kan afstellen om de gewenste breedte te krijgen.

Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).