• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ollie1965 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Klopt, de eerste keer bijna mijn rugspieren verrekt met het uit de doos halen om hem op de bok te plaatsen. Ik heb er dus bewust voor gekozen om hem alleen op de begane grond te gebruiken en geen verdiepingen te verslepen.

[...]

Zeker, maar ik kan er bijna alles op kwijt in ieder hoek

[...]

Alles heeft zijn prijs, maar die smile op mijn gezicht bij het werken met........ onbetaalbaar
Thanks Ollie1965....de grote 1219 vind ik nog steeds verleidelijk hoor, maar die is inderdaad weer een stukje forser en zwaarder. Mevrouw Fraggert wil ook gewoon graag de spullen kunnen hanteren, dus dat is iets waar ik ook toch nog wel even mee rekening moet houden.

In de garage komt niet alleen gereedschap maar ook mijn MTB en mijn motor dus als het even kan probeer ik stof een beetje binnen de perken te houden.

Ondanks dat we de Makita beter zal zijn dan mijn groene bosch is dat qua stof wel ander koek dan mijn invalzaag met de stofzuiger vrees ik.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Fraggert js kan natuurlijk een kast bouwen voor je zaag.
Ik heb ze gezien met zaagsel lade er onder.
Soort ministemhokje. Vangt de blowout op aan de achter zijde en t zware zaagsel kan via een sleuf achter in een lade komen. Zijkanten voldoende open om je hout in te voeren.
Boven zijde voldoende hoog voor de zaag met verlichting en een afzuiging.( stofzuiger of zo'n joekel van een cyclone.
Op wieltjes is hij verplaatsbaar.
Dit soort kasten zijn erg effectief met de reversed stangen versie's.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Fraggert schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:35:
[...]

Thanks Ollie1965....de grote 1219 vind ik nog steeds verleidelijk hoor, maar die is inderdaad weer een stukje forser en zwaarder. Mevrouw Fraggert wil ook gewoon graag de spullen kunnen hanteren, dus dat is iets waar ik ook toch nog wel even mee rekening moet houden.

In de garage komt niet alleen gereedschap maar ook mijn MTB en mijn motor dus als het even kan probeer ik stof een beetje binnen de perken te houden.

Ondanks dat we de Makita beter zal zijn dan mijn groene bosch is dat qua stof wel ander koek dan mijn invalzaag met de stofzuiger vrees ik.
Zonder kast eromheen zal de stofafzuiging van een afkortzaag nooit heel goed zijn. Zelfs met een dikke bouwstofzuiger heb ik ook nog veel zaagsel.

Ik heb ook fietsen in mijn garage/werkplaats, maar heb wel een tussen muurtje gebouwd om het stof wat te beperken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:51:
@Fraggert js kan natuurlijk een kast bouwen voor je zaag.
Ik heb ze gezien met zaagsel lade er onder.
Soort ministemhokje. Vangt de blowout op aan de achter zijde en t zware zaagsel kan via een sleuf achter in een lade komen. Zijkanten voldoende open om je hout in te voeren.
Boven zijde voldoende hoog voor de zaag met verlichting en een afzuiging.( stofzuiger of zo'n joekel van een cyclone.
Op wieltjes is hij verplaatsbaar.
Dit soort kasten zijn erg effectief met de reversed stangen versie's.
Klopt, dat heb ik ook wel eens gezien, ik heb een 3D printer dus ik kan ook eens kijken of er wat te vinden is voor een betere stofafzuiging.

Het grote nadeel van zo'n echt "mitre-station" vind ik de ruimte die je ermee kwijt bent, mijn garage is een luxe upgrade voor me maar de ruimte is en blijft beperkt.

De garage is binnenwerks 7,5 x 3 meter.

Dat is ook eigenlijk de reden geweest dat ik vrijwel altijd buiten zaag met mijn huidige zaag (onder de veranda dus regen was geen bezwaar).

Maar ik hou je tip voor zo'n station wel in het achterhoofd, ik moet toch nog aan de slag met de indeling want ik gebruik nu nog veel te weinig de hoogte. We zijn net verhuisd dus overal en nergens staan spullen "tijdelijk" :+ .
dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Ik heb ook fietsen in mijn garage/werkplaats, maar heb wel een tussen muurtje gebouwd om het stof wat te beperken.
Zoiets wil ik ook gaan proberen, ik heb al een idee om daar even mee te proefdraaien om niet meteen een hele muur te zetten om er dan achter te komen dat ik aan één van de zijdes net een halve meter te kort kom.

Ik ga een zeil met stofdeur ophangen zodra ik wat meer opgeruimd heb en met de indeling aan de slag kan.

zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.sellco.nl/wp-content/uploads/2023/03/zipwall-zipdoor-magnetic-door-zdm-in-use-commercial.jpg

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Fraggert schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Klopt, dat heb ik ook wel eens gezien, ik heb een 3D printer dus ik kan ook eens kijken of er wat te vinden is voor een betere stofafzuiging.

Het grote nadeel van zo'n echt "mitre-station" vind ik de ruimte die je ermee kwijt bent, mijn garage is een luxe upgrade voor me maar de ruimte is en blijft beperkt.

De garage is binnenwerks 7,5 x 3 meter.

Dat is ook eigenlijk de reden geweest dat ik vrijwel altijd buiten zaag met mijn huidige zaag (onder de veranda dus regen was geen bezwaar).

Maar ik hou je tip voor zo'n station wel in het achterhoofd, ik moet toch nog aan de slag met de indeling want ik gebruik nu nog veel te weinig de hoogte. We zijn net verhuisd dus overal en nergens staan spullen "tijdelijk" :+ .

[...]

Zoiets wil ik ook gaan proberen, ik heb al een idee om daar even mee te proefdraaien om niet meteen een hele muur te zetten om er dan achter te komen dat ik aan één van de zijdes net een halve meter te kort kom.

Ik ga een zeil met stofdeur ophangen zodra ik wat meer opgeruimd heb en met de indeling aan de slag kan.

zoiets:
[Afbeelding]
Overigens is de afzuiging van de 1019 ook mijn grootste kritiekpunt.
De hele machione is zo gebouwd dat je hem mooi strak tegen de muur kan zetten, maar dan komt de afzuigslang tegen de muur, omdat de aansluiting schuin naar achteren staat.

Ik heb dan ook het 'originele' aansluitpunt afgedopt, en een haakse adapter gemaakt om de slang aan de rechterkant van de machine aan te sluiten. (gebaseerd op dit model: https://www.thingiverse.com/thing:5518652 alleen dan een haakse versie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k_scpUMEuMZZlqvUmP6pgPfrqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hTpsKb9h76pURkPaSkkIU1W.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn scheidingswand geworden, met een pocket deur en een filtersysteem welke uitblaast in het fietsengedeelte.

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 11-02-2026 08:39 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:10:

zoiets:
[Afbeelding]
Hoe groot is je garage? Onze garage is iets meer dan 6x3, maar dat geeft over het algemeen niet genoeg ruimte om zo'n zeil op te hangen, niet met de fietsen aan een kant en de werkbank aan de andere kant. Zeker bij verzagen van grotere panelen zou ik geen ruimte hebben om zo'n zeil op te kunnen hangen. Met een dubbele garage of een paar meter meer diepte zou het wel kunnen werken.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Hoe groot is je garage? Onze garage is iets meer dan 6x3, maar dat geeft over het algemeen niet genoeg ruimte om zo'n zeil op te hangen, niet met de fietsen aan een kant en de werkbank aan de andere kant. Zeker bij verzagen van grotere panelen zou ik geen ruimte hebben om zo'n zeil op te kunnen hangen. Met een dubbele garage of een paar meter meer diepte zou het wel kunnen werken.
Met 7x3 kan het net ;)
Multiplex moet ik wel eerst halve platen van maken. En hardhout bewerken en opslaan doe ik tot maximaal 2m lang.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:36:
[...]

Overigens is de afzuiging van de 1019 ook mijn grootste kritiekpunt.
De hele machione is zo gebouwd dat je hem mooi strak tegen de muur kan zetten, maar dan komt de afzuigslang tegen de muur, omdat de aansluiting schuin naar achteren staat.

Ik heb dan ook het 'originele' aansluitpunt afgedopt, en een haakse adapter gemaakt om de slang aan de rechterkant van de machine aan te sluiten. (gebaseerd op dit model: https://www.thingiverse.com/thing:5518652 alleen dan een haakse versie)

[Afbeelding]
Dit is mijn scheidingswand geworden, met een pocket deur en een filtersysteem welke uitblaast in het fietsengedeelte.
kijk, dus zoiets kan ik inderdaad printen d:)b

Zo'n wandje zit ik ook aan te denken inderdaad, gewoon balkenframe met OSB, dat levert toch ook weer een extra muur op waartegen je zaken kunt opbergen of een kast tegenaan kunt zetten.

Die pocketdeur is trouwens een hele slimme tip d:)b _/-\o_

Met een conventionele deur liep ik al tegen wat beperkingen aan waar die dan zou moeten komen, dat kost toch ook weer ruimte.
henkie196 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:38:
[...]

7x3

dus dat is best wat ruimte maar met fietsen, een motor, grote kloofmachine, pizza-oven. ladders en trappen gaat de ruimte snel op helaas. Ik heb een voorraad plaatmateriaal, balken en staal, lasmachines en een hele zwik aan aanverwante artikelen. Voorlopig heb ik ook nog geen tuinschuur dus al het tuingereedschap en aanverwante artikelen staan er ook nog.

Maar goed......zoals gezegd ben ik rustig wat plannetjes aan het bekijken wat een mooie indeling zou zijn, wordt toch een meerjaren-project want we hebben nog heel wat te doen in en om huis :P .

Wat grote panelen betreft.....dat vermijd ik sowieso als het even kan. Ik maak meestal een zaagplannetje en ik laat het meeste op transportformaat (in mijn geval meestal de Fabia stationwagen) zagen. Dan kan ik het spul ook alleen tillen.
Ik laat geen 244x122 (of nog groter) thuisbezorgen in grote(re) aantallen om te verwerken ofzo.

Vanavond eerst maar eens even 4 LED balken bestellen, want er hangt nu 1 TL aan de ene kant en 1 spotje aan de andere kant :X |:(

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Fraggert en wat ik echt adviseer is een fijnstof afzuiging door t dak of recirculatie.
Om de airborn stof te filteren voor je longen en scheelt meteen ook de neerslag op alles. Ik heb een pijp door t dak en een badkamerventilator.

Edit voorbeeld van recirculatie systeem
Scheppach Luchtfiltersysteem HDA-14 Heavy-duty (5903001901), Scheppach | Tools .nl.

Pijp naar buiten is makkelijker als je die al hebt in je dak maar als je geen gat je dat hebt is dit apparaat super en goedkoper dan een dakdekker laten komen.
En je kan hem precies boven je stofveroorzaker hangen.

[ Voor 42% gewijzigd door copykat op 11-02-2026 13:13 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

copykat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:20:
@Fraggert en wat ik echt adviseer is een fijnstof afzuiging door t dak of recirculatie.
Om de airborn stof te filteren voor je longen en scheelt meteen ook de neerslag op alles. Ik heb een pijp door t dak en een badkamerventilator.
Goeie, die gaat op de lijst. :) thanks.

Pagina: 1 ... 275 276 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).