• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
FabianGTI schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:26:
Ik zit er aan te denken om 380 v aan te leggen in onze garage om zo wat meer keus te hebben in de houtbewerkingsmachines, alleen heb ik geen idee of ik dan 16 of 32 A moet nemen, iemand een idee?

Meterkast is 3x25A.
Die vraag kan je beter hier stellen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Maar wat bedoel je met 16 of 32? Je kan i.i.g. geen 3x32 aansluiten.
En als je een zekeringkast tussen de hoofdgroepenkast en werkplaaats wil zetten, dan moet dat minder zijn dan 3x25A.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik zit er aan te denken om 380 v aan te leggen in onze garage om zo wat meer keus te hebben in de houtbewerkingsmachines, alleen heb ik geen idee of ik dan 16 of 32 A moet nemen, iemand een idee?

Meterkast is 3x25A.
Je kan nooit hoger gaan dan 25A als de meterkast 3x 25A is per groep (juiste woord op te zoeken is "selectiviteit groepenkast")
Ja ster-driehoek schakeling is wat anders maar dan moet je nog even verder in de materie duiken.
Weet je het niet, vraag een erkend installateur om hulp

EDIT: Te laat

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:59

dragonhaertt

@_'.'

Meterkast is 3x25A.
16A is zat voor het meeste wat ik kan bedenken wat in een garage past.

Ik heb zelf ook een 4kW zaagtafel + 1.5kW afzuiging op een 16A groep aangesloten en dat geeft nooit problemen.

Afhankelijk van wat je wil aansluiten zou je kunnen overwegen om een klasse C/D (of K) automaat te installeren.

16A op 3 fase geeft zo'n 11kW aan vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 04-02-2026 12:11 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:37
@Ken Wood Als je twee dingen die niet even dik zijn toch haaks wilt verlijmen, dan is die Presch in het nadeel. Dan zul je de dunne kant moeten opvullen. De vraag is wel hoe vaak dat voorkomt.

KPN is een drieletterwoord

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:41

Meterkast is 3x25A.
De electricien/installatuer heeft hier bij de bouw 3x16A aangelegd met een C karakteristiek om te voorkomen dat apparaten met een hoge aanloopstroom de zekering triggeren, bijvoorbeeld een stevig lasapparaat. NB: Er hangt ook een C karakteristiek 1-fase 16A 220V voor bijvoorbeeld een 230mm slijptol die de boel deed springen ;)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Meterkast is 3x25A.
3x 16A C-karakteristiek

Want je bent verplicht zo selectief zijn te zijn t.o.v. je hoofdzekering. En je wordt bij zulke apparaten blij van een C, zoals @DjoeC zegt. En je krijgt al weer heel wat jaren 400V, trouwens.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ken Wood schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:
Heeft iemand tips voor hoekklemmen?
Ik kwam bijvoorbeeld deze van Presch deze tegen. Is dat wat?

Of zijn zulke klemmen handiger?
Deze variant is meer werk en ik vraag me af of je bij verstek de druk goed kunt verdelen zodat de twee delen precies uitlijnen. Dat lijken met die gevallen van Presch beter.
Het tweede systeem lijkt me wat flexibeler, alhoewel ook wat meer werk in gebruik. Die eerste werkt, zoals @trabant opmerkt, het hout moet aan beide kanten even dik zijn (misschien niet het geval met een ladefrontje of een andere dikte van basis / zijkant van een kast. Het past ook alleen op de hoeken van een werkstuk, met wat kunst en vliegwerk is die andere wat breder inzetbaar, lijkt me (heb zelf wel eens een voorzet randje verstek aan een kastplank gelijmd, maar de plank was wel 1.5m breed, dus had wat meer ondersteuning nodig dan alleen op de hoekjes).

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:59

dragonhaertt

@_'.'

Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:
En je krijgt al weer heel wat jaren 400V, trouwens.
+10 -15%, dus in theorie kan 380 wel kloppen :+

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:41
trabant schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:12:
@Ken Wood Als je twee dingen die niet even dik zijn toch haaks wilt verlijmen, dan is die Presch in het nadeel. Dan zul je de dunne kant moeten opvullen. De vraag is wel hoe vaak dat voorkomt.
Volgens het plaatje onder "materiaaldikte" en "materiaaldiversiteit" moeten verschillende diktes wel kunnen, het grijze plaatje/de bout verschuift.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:33
Bedankt voor de reacties, even voor de duidelijkheid, het werk wordt ook gewoon uitbesteed. ;)

@JukeboxBill en @ollie1965 , Ging om de aansluiting inderdaad maar het is duidelijk op deze manier.

@dragonhaertt , zou bij mij inderdaad om een zaagtafel met een 4KW motor gaan, een tijd naar 230v spul gekeken maar beduidend minder aanbod met wat ik wil.

@DjoeC en @Gwaihir, Duidelijk, ik ga de C-karakteristiek doorgeven.

• Gwaihir
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:46:
+10 -15%, dus in theorie kan 380 wel kloppen :+
Lol, dat is géén keuzemenu! :+

(Dat werkt alleen bij inschattingen, heb ik geleerd: "Dat kost zo 40 tot 100 uur." "Prima, doe het maar in 40 dan." :? )

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. is een 2 Ah Bosch Pro 12V accu ook echt kleiner dan een 3 Ah?

De nieuwste aanwinst past met 3,0 Ah accu net niet in de uitsparing in z'n box.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:42:
Hmm.. is een 2 Ah Bosch Pro 12V accu ook echt kleiner dan een 3 Ah?
Nee, de 1,5 Ah, 2 Ah en 3 Ah zijn alle drie even groot.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Gwaihir
  • Niet online
8088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:51:
Nee, de 1,5 Ah, 2 Ah en 3 Ah zijn alle drie even groot.
Dat meende ik op foto's al te zien.

En dan heeft de GOP 12V-28 maar 'n domme doos. Was die ruimte van net-niet-de-accu aan de andere kant gebruikt, dan had er een snijblad op kunnen blijven zitten. Deze heeft géén snelwisseling voor de bladen (maar inbus bout) dus dat had echt uitgemaakt.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:41
Ik heb een 18V Dewalt batterij met accuschroefmachiine, maar vind het arsenaal aan Makitagereedschap beter. Heeft een van jullie ervaring met een dewalt-naar-makita-adapter? Die zijn voor ongeveer 6 euro te koop op Aliexpress en de reviews zijn best goed.

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 04-02-2026 21:29 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).