Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
En een cellofaantje met vijf zakken varieert van 10 tot 35 euro, afhankelijk van waar je het koopt...
KPN is een drieletterwoord
Meest ideale is ditMvdD schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:53:
Ik heb een tijdje geleden met veel advies in dit topic een Festool CTL Midi met cycloon aangeschaft voor de stof- en snipperafzuiging van m'n gereedschap (invalzaag, frees etc) en dit is echt een fantastisch apparaat
.
Maar nu ben ik eigenlijk toch nog op zoek naar een bouwstofzuiger die ik tijdens de afbouwperiode kan misbruiken om alles stofvrij te krijgen na het stucen, schilderen, voor het egaliseren etc. Ik heb wel de Festool stofzuigerslang set, maar de slang heeft een kleine diameter en de zakken zijn nogal prijzig.
Dus ik zat er aan te denken om voor <€100 toch iets van een Parkside of HBM stofzuiger te halen. Heeft iemand tips of aanmerkingen?
:strip_exif()/f/image/J1vDHK4pt9lpud1IlHA3Kepb.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze dual cyclone is juist om fijnstof te filteren voordat t in je stofzak terrecht komt.
Gewoon een 4 meter slang op je cycloneton.
Plus je stofzuiger slang 3m?
Voor 100 euro is die stofzuiger onvoldoende om niet 30% via de filters weer achter de stofzuiger het stuc stof te spuien. De motor is zo kapot. Ik heb een parkside natdroog met zak en lamellen filter om fijnstof tegen t gaan en steenstof is al een dingetje laatstaan stuc stof.
Goedkoopste optie is dubbele cyclone met ton en je huis tuin en keuken stofzuiger.
😀
Edit net even gekeken welke festool precies.
Dan is een cycloneton als tussen vat helemaal ideaal. Trap 1 grof vuil en alles wat in de cyclone naar beneden valt en als trap 2 de fijnstof filter die 99% vast houd. => schone lucht eruit.
Je dure zak is minder snel vol en je longen zijn ook blij.
Zet die dubbele cyclone in en je heb misschien al 99% in je ton zitten.
Ton op wieltjes en poef je heb 8meter radius zonder je stofzuiger te verplaatsen.
[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 25-01-2026 13:17 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb zo’n twee jaar terug een goede bouwstofzuiger gekocht (Flex VCE-33AC/Nilfisk Attix 33) en ik vraag mij af waarom ik zo lang met goedkope stofzuigers heb zitten kloten. Nooit weer goedkope rotzooi.MvdD schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:53:
Ik heb een tijdje geleden met veel advies in dit topic een Festool CTL Midi met cycloon aangeschaft voor de stof- en snipperafzuiging van m'n gereedschap (invalzaag, frees etc) en dit is echt een fantastisch apparaat
.
Maar nu ben ik eigenlijk toch nog op zoek naar een bouwstofzuiger die ik tijdens de afbouwperiode kan misbruiken om alles stofvrij te krijgen na het stucen, schilderen, voor het egaliseren etc. Ik heb wel de Festool stofzuigerslang set, maar de slang heeft een kleine diameter en de zakken zijn nogal prijzig.
Dus ik zat er aan te denken om voor <€100 toch iets van een Parkside of HBM stofzuiger te halen. Heeft iemand tips of aanmerkingen?
Dus waarom er eentje naast kopen? Koop een paar extra zakken/filters. Zoveel heb je er echt niet nodig (ik heb na 2j mijn tweede zak vol), en bouwstof neemt heel weinig volume is.
Het voordeel van een goedkope ernaast kopen is dan wel dat je je CTL Midi meer gaat waarderen. Geniet gewoon van een goed apparaat en steek het geld in het onderhoud/filters/schoonmaken.
Welke boormachine heeft een slipkoppeling met stop?
Bosch GBH 2-21 zou een kanshebber zijn binnen budget. Maar niet duidelijk of die feature er op zit.
Festool en Milwaukee helaas geen optie want te duur/niet in accu ecosysteem.
Bij Bosch hebben zop te zien de bedrade boorhamers pas vanaf de GBH 2-28 kickback-control.sloth schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:08:
Zijn er betaalbare boorhamers met slipkoppeling / kickback control / precision clutch? Dit voor het boren met een grotere diamantboor.
Bosch GBH 2-21 zou een kanshebber zijn binnen budget. Maar niet duidelijk of die feature er op zit.
De accu versies hebben het zo te zien wel allemaal.
https://www.bosch-profess...et-sds-plus-101344-ocs-c/
Het topic wat je linkt, gaat niet over boorhamers.
Vandaag wilde ik mijn net nieuw gekochte Metabo Invalzaag ontgroenen.
Helaas heb ik dit moeten staken omdat de zaag op zowel de geleiderail alsook op een vlakke ondergrond heen en weer “wipte”
Ik ben daarop alle instel mogelijkheden nagelopen maar heb niks kunnen vinden/aanpassen waardoor de zaag stabiel bleef staan.
Het enige wat opviel is dat als ik de klemschroeven van de hoek verstelling lost draaide het effect minder was maar zodra ik de boel weer aandraaide ook weer erger werd.
Het lijkt erop dat ik geen filmpje kan posten van het fenomeen maar hieronder een foto van de speling als ik de zaag voorzichtig naar 1 kant duw.
Iemand ervaring met de KT (18 LTX) 66 BL en evt. dit fenomeen. ?
Doe ik iets niet helemaal goed bij deze Metabo.
Met Festool is mij dit nooit opgevallen. 🥴
Ik denk dat je het moet zoeken in de delen die de machine motorbody verbind met de glijvoet.Het enige wat opviel is dat als ik de klemschroeven van de hoek verstelling lost draaide het effect minder was maar zodra ik de boel weer aandraaide ook weer erger werd
Misschien is hij in de doos gevallen en zijn de geleiders die de hoogte/inval begeleiden en je hoek instellen iets krom.
Of de connectie van die onderdelen op de voet hebben de klap op gevangen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb ze eerder van Ecotools gekocht maar deze zijn vrij snel slecht. Ik zie dat bijvoorbeeld Micra of Festool ze ook verkoopt.
Maw, zijn ze het geld waard?
[ Voor 7% gewijzigd door huppelepups op 26-01-2026 08:50 ]
Heel verstandig dat je dit van te voren nakijkt, als je er tijdens het boren pas achter komt of hij die functie heeft heb je óf mazzel zoals @ThinkPad als hij de functie gelukkig wel blijkt te hebben, óf je breekt je pols als dat ding op volle snelheid blokkeert en de boormachine wil zelf gewoon doordraaien.sloth schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:08:
Zijn er betaalbare boorhamers met slipkoppeling / kickback control / precision clutch? Dit voor het boren met een grotere diamantboor.
Het is helaas bepaald geen vanzelfsprekendheid dat boorhamers een dergelijke beveiliging hebben.
Onze (oudere) Hitachi DH26PB heeft die beveiliging tegen blokkeren ook, en zo te zien de huidige modellen Hikoki DH26PC2WSZ en DH26PB2WSZ ook.
Misschien spreekt het voor zich, maar gebruik niet de hamer/klopstand als je boort met een diamantboor
Catch a smile out there!
Bedoel je van die interfacepads? Ik kreeg ze aangeraden als je met abranet gaat schuren (ik heb een Festool ETS 150 & DTSC 400). Eerste keer voor de ETS eentje van Ecotools gekocht, die viel uit elkaar na een tijdje gebruiken. Het foam verkruimelde. Daarna eentje van Festool gekocht, die houdt het al langer maar na verloop van tijd wordt die ook slechter.huppelepups schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:50:
Heeft iemand ervaring met duurdere beschermpads voor schuurmachines?
Ik heb ze eerder van Ecotools gekocht maar deze zijn vrij snel slecht. Ik zie dat bijvoorbeeld Micra of Festool ze ook verkoopt.
Maw, zijn ze het geld waard?
Mijn Makita heeft een slipkoppeling, en ik geloof dat de slipkoppeling wel op de meeste boorhamers zit. Maar dat is wel iets anders dan kickback beveiliging. Die slipkoppeling wil nog niet zeggen dat je volledig situaties voorkomt waarin je armen een klap krijgen.Glenfiddich schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Heel verstandig dat je dit van te voren nakijkt, als je er tijdens het boren pas achter komt of hij die functie heeft heb je óf mazzel zoals @ThinkPad als hij de functie gelukkig wel blijkt te hebben, óf je breekt je pols als dat ding op volle snelheid blokkeert en de boormachine wil zelf gewoon doordraaien.
Het is helaas bepaald geen vanzelfsprekendheid dat boorhamers een dergelijke beveiliging hebben.
Onze (oudere) Hitachi DH26PB heeft die beveiliging tegen blokkeren ook, en zo te zien de huidige modellen Hikoki DH26PC2WSZ en DH26PB2WSZ ook.
Misschien spreekt het voor zich, maar gebruik niet de hamer/klopstand als je boort met een diamantboor
In dit filmpje zie je hoe je de handgreep vd boor moet plaatsen (YouTube: Bosch Professional Safe Drilling Techniques) en dat is soms wat contro-intuitief. Het handvat moet de draairichting van de boor opvangen. Dat icm met de slipkoppeling moet ongeveer genoeg zijn om veilig te kunnen werken.
|>
Hadden jullie het laatst nog over momentsleutels
Afgelopen week met de ratel een bout met bolhoofd doorgedraaid in de fiets, en afgebroken.
En al een tijd geleden gevallen met mijn gravelbike waarbij de bout van de top frame-tas vast zat, is afgebroken.
Er zijn er genoeg te koop, iemand ervaring met dergelijk sets?
Ik bedoel deze beschermpads die tussen het schuurpapier en de zool zit:simon schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:03:
Bedoel je van die interfacepads? Ik kreeg ze aangeraden als je met abranet gaat schuren (ik heb een Festool ETS 150 & DTSC 400). Eerste keer voor de ETS eentje van Ecotools gekocht, die viel uit elkaar na een tijdje gebruiken. Het foam verkruimelde. Daarna eentje van Festool gekocht, die houdt het al langer maar na verloop van tijd wordt die ook slechter.
https://www.toolstation.nl/festool-beschermpad/p65568
Klinkt voor een buitenstaander als de kluifbijter op een zeilboot, maar dat woord stamt nog uit een van die verwarrende telefoontjes die Jack Spijkerman -toen hij nog leuk was- in de vorige eeuw op de radio pleegde.Plint schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:10:
...een bout met bolhoofd doorgedraaid in de fiets, en afgebroken.
... de bout van de top frame-tas vast zat, is afgebroken.
Van dat HBM-setje voor 12 euro is de recensie met die M8 bout van mij.Er zijn er genoeg te koop, iemand ervaring met dergelijk sets?
Als er nog iets uitsteekt, al is het schuin en maar twee millimeter, kun je er een zwarte moer op lassen en dan eruit draaien terwijl het nog warm is. Sowieso zou ik met warmte werken, waarbij je met een echte vlam niet al te optimistisch over mogelijke nevenschade moet zijn. De hitte reikt immers verder dan je kunt zien. Maar een goede inductieverwarmer kost een lieve cent.
Kan zijn dat er tijdens de montage in de fabriek een vulring vergeten is. Zit er een onderdelen tekening in de handleiding? Of anders wel online te vinden.
Maar als je hem nog kan ruilen kan je dat beter doen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Momenteel gaat mijn huidige accuboormachine max 10mm, maar zou graag eentje van 13mm willen.
Nu zag ik deze:
https://www.amazon.nl/dp/...0XIXTH0&linkCode=asn&th=1
Deze kan ik op dan op mijn boorhamer zetten. Of zijn er betere alternatieven?
Ik heb ook nog een slagmoermachine met 1/4" zeskant Vorm E aansluiting.
Ik heb de Hikoki 711099.procaliber schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:53:
Heeft iemand ervaring met een boorkop SDS naar snelspan?
Om dezelfde redenen: 13mm. Besef wel dat de boel veel meer zwabbert dan op de accuboor en dat ligt aan de SDS-koppeling, niet aan de snelspanboorkop.
Hangt af van het materiaal en hoe nauwkeurig het moet. Boor gaat nogal zwabberen.procaliber schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:53:
Heeft iemand ervaring met een boorkop SDS naar snelspan?
Momenteel gaat mijn huidige accuboormachine max 10mm, maar zou graag eentje van 13mm willen.
Nu zag ik deze:
https://www.amazon.nl/dp/...0XIXTH0&linkCode=asn&th=1
Deze kan ik op dan op mijn boorhamer zetten. Of zijn er betere alternatieven?
Ik heb ook nog een slagmoermachine met 1/4" zeskant Vorm E aansluiting.
Je kan ook op zoek gaan naar boren met verjongde schacht.
Die is qua prijs ook nog gunstiger, thanks!trabant schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Ik heb de Hikoki 711099.
Om dezelfde redenen: 13mm. Besef wel dat de boel veel meer zwabbert dan op de accuboor en dat ligt aan de SDS-koppeling, niet aan de snelspanboorkop.
Dat zwabberen is niet zo erg, ik ga het gat dan voorboren met een kleinere diameter.
Ik heb nu al een aantal (gaten)boren liggen. Verwacht het ook niet veel te gebruiken, en zou het dan kunnen voorboren met een kleinere diameter.JukeboxBill schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:21:
[...]
Hangt af van het materiaal en hoe nauwkeurig het moet. Boor gaat nogal zwabberen.
Je kan ook op zoek gaan naar boren met verjongde schacht.
Met de verjongde schacht ga ik rekening houden als ik weer wat nieuws koop.
Een grotere winst vind ik het, als je hem niet bij Amazon koopt.procaliber schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:41:
[...]
Die is qua prijs ook nog gunstiger, thanks!
...
Het probleem zat hem in het hoogteverschil tussen de twee rode streepje.
Als ik met de zijkant van een lineaal in de richting van de groene pijl schoof stote deze tegen de plaat waar de linker rode streep getekend is. Als ik de lineaal over de hel lengte legde wipt de lineaal ook op deze plek.
:strip_exif()/f/image/6jloe3EeiDKjzzfVYM3qbtNA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb toevallig nog een aantal post van dit euvel gevonden met name op Duitse fora als Woodworker.de.
Het lijkt een bekend probleem maar incidenteel.
Ik waag het er nog eens op en bestel de zaag nog eens opnieuw in de hoop dat het dan wel vlak is.
Ik ga verhuizen en heb een leidingszoeker nodig voor alles wat we gaan ophangen.
Bij de verhuizing en verbouwing komt er veel bij kijken waardoor alles in 1x ophangen of uitmeten niet mogelijk is. Een goede detector huren is dus niet echt een optie.
Maar wat is nou echt een degelijke keuze? Ik lees heel veel slechte ervaringen, maar is dat dan een product issue of een skill issue?
Het gaat om een woning uit 1997, voornamelijk opzoek naar elektra en bewapening.
Bosch GMS 127, kost rond de 100 euro en heb dat er zeker voor over, maar is het een degelijke keus?
Als ik de ervaringen mag lezen is een Bosch Truvo kansloos, en Dtect 120 perfect, maar opzich buiten budget.
Is een GMS 127 gewoon zonde? Of kan je hier mee of eventueel een alternatief prima mee werken?
In mijn zoektocht ook tot de conclusie gekomen dat alles onder een DTect 120 toch meer guess-o-meters zijn dan dat ik ze daadwerkelijk vertrouw.Christoxz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:27:
Er is veel over gesproken maar ik mis eigenlijk een duidelijke eind conclusie betreft een budget vriendelijke leidingszoeker.
Ik ga verhuizen en heb een leidingszoeker nodig voor alles wat we gaan ophangen.
Bij de verhuizing en verbouwing komt er veel bij kijken waardoor alles in 1x ophangen of uitmeten niet mogelijk is. Een goede detector huren is dus niet echt een optie.
Maar wat is nou echt een degelijke keuze? Ik lees heel veel slechte ervaringen, maar is dat dan een product issue of een skill issue?
Het gaat om een woning uit 1997, voornamelijk opzoek naar elektra en bewapening.
Bosch GMS 127, kost rond de 100 euro en heb dat er zeker voor over, maar is het een degelijke keus?
Als ik de ervaringen mag lezen is een Bosch Truvo kansloos, en Dtect 120 perfect, maar opzich buiten budget.
Is een GMS 127 gewoon zonde? Of kan je hier mee of eventueel een alternatief prima mee werken?
Ik heb toen via amazon een 2e kansje aangeschaft, staat er nu weer eentje voor 170 euro. Dan is de keus snel gemaakt lijkt mij en bij zo'n apparaat maken kleine gebruikssporen IMHO niet uit.
HD4Life @ Full-HD
De gemeente moet daar bouwtekeningen van hebben. Zeker als het een rijtjeshuis uit die tijd is, kunnen er standaardmuren kant-en-klaar ingetakeld zijn, en dan lopen alle leidingen in alle huizen hetzelfde.Christoxz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:27:
Niet dat je daar 100% blind op kunt varen, maar dan heb je iets om van uit te gaan en weet je wat je moet controleren.
Die is dan waarschijnlijk gebruikt en retour gegaanDavidshadow13 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:42:
[...]
In mijn zoektocht ook tot de conclusie gekomen dat alles onder een DTect 120 toch meer guess-o-meters zijn dan dat ik ze daadwerkelijk vertrouw.![]()
Ik heb toen via amazon een 2e kansje aangeschaft, staat er nu weer eentje voor 170 euro. Dan is de keus snel gemaakt lijkt mij en bij zo'n apparaat maken kleine gebruikssporen IMHO niet uit.
Nog even mijzelf motiveren om de knoop gewoon door te hakken dan..
Alles is sowieso goedkoper dan een fout corrigeren
Helaas niet digitaal beschikbaar maar heb een verzoek gedaan bij het stadsarchief, thanks voor de tip.trabant schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:44:
[...]
De gemeente moet daar bouwtekeningen van hebben. Zeker als het een rijtjeshuis uit die tijd is, kunnen er standaardmuren kant-en-klaar ingetakeld zijn, en dan lopen alle leidingen in alle huizen hetzelfde.
Niet dat je daar 100% blind op kunt varen, maar dan heb je iets om van uit te gaan en weet je wat je moet controleren.
[ Voor 25% gewijzigd door Christoxz op 28-01-2026 14:00 ]
Waterleidingen gaan meestal de vloer in, electra kan wel 4 kanten op maar ff wcd eraf zie je in de doos toch waar de buis heen gaat?
Of zijn die meters meer voor het zakelijke geval om bij een "misschien" niet door iemands leiding heen te knallen?
Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokkenmission schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:14:
Beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd uit nieuwsgierigheid hoe groot de kans op misprikken is eigenlijk.
Waterleidingen gaan meestal de vloer in, electra kan wel 4 kanten op maar ff wcd eraf zie je in de doos toch waar de buis heen gaat?
Of zijn die meters meer voor het zakelijke geval om bij een "misschien" niet door iemands leiding heen te knallen?
Kansen zijn laag, maar zijn er wel, elektra kan een richting opgaan, en dan alsnog schuin verder gaan.
Been there, done that. Elektraleiding zat direct achter de hoek tussen wand en plafond, en ik boorde er zo'n twintig jaar geleden dwars doorheen. De Stanley 77-250 IntelliSensor DigiScan had hem niet gevonden, kon er niet bij of ik deed buiten het boren nog iets anders verkeerd, dat kan ook nog.Christoxz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:59:
Alles is sowieso goedkoper dan een fout corrigeren
Bereid je voor op hele grote vellen calqueerpapier en maak budget vrij voor een kopie op ware grootte. Maar het is het waard.Helaas niet digitaal beschikbaar maar heb een verzoek gedaan bij het stadsarchief, thanks voor de tip.
Er zijn momenten waarop je zo'n omissie er echt niet bij kunt hebben.mission schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:14:
Beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd uit nieuwsgierigheid hoe groot de kans op misprikken is eigenlijk.
Dan weet je waar de buis in het begin heen gaat. In het ideale geval lopen alle leidingen keurig horizontaal en verticaal, met haakse bochten. Maar mijn huis uit 1960 stamt uit een tijd dat materiaal duur was, dus dan hebben ze ook wel eens een leiding schuin aangelegd, of drie korte stukjes buis op een meter opgemaakt. En als je tegenwoordig, nu arbeid het duurst is, een hele vinexwijk prefab gaat bouwen kun je nog altijd heel wat meters materiaal besparen door alle leidingen de kortste weg te laten volgen.Waterleidingen gaan meestal de vloer in, electra kan wel 4 kanten op maar ff wcd eraf zie je in de doos toch waar de buis heen gaat?
Heel eerlijk ze worden in nederland niet heel veel gebruikt. op veel plekken is de kans net geen 0% dat je een leiding raakt, Dat gezegd hebbende, moderne huizen hebben veel meer meters kabel en buis. Dus de kans wordt wel steeds groter. en aangezien die apparaten in verhouding eigenlijk niets kosten is het zo raar niet om zoiets aan te schaffen en te gebruiken. de grootste use case van die dingen is denk ik nog wel "stud finder" zodat je weet waar je iets zwaars kan ophangen aan een gipsplaat wandje. Of iemand hem "nodig"heeft zal ook afhangen waar je hem veel wil gebruiken , bv iemand die veel in de buurt van de meterkast, centraal dozen etc moet boren heeft er meer aan dan iemand die dagelijk gaten voor balkdragers in het dak moet boren. maarja met gezondverstand en een beetje kennis kom je een eind. maar dat houd wel op waar handige harry en beun de haas eerder zijn langs geweestmission schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:14:
Je hoeft echt geen honderden euro's uit te geven. Die dure dingen kunnen alleen veel dieper zoeken en zijn gecombineerd met regelwerk zoeker.Christoxz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:54:
[...]
Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken
Kansen zijn laag, maar zijn er wel, elektra kan een richting opgaan, en dan alsnog schuin verder gaan.
Voor normaal leidingwerk van een paar cm diep voldoet die Bosch GMS 127 prima.
Nauwkeurigheid hangt ook heel erg af hoe je er mee omgaat. Heb dit al eens eerder beschreven:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84230372
Klinkt mij wat betrouwbaarder in de oren, en is mijns inziens veelzijdiger omdat ie ook voor grondkabels werkt. Waterleidingen doet ie dan weer niet.
...
Blijft een beetje een gok(je). Je zult waarschijnlijk allerlei horror-verhalen krijgen over wat allemaal mis zou kunnen gaan. Maar zo'n accu is ook geen rocketscience. Ik heb het wel een keer geprobeerd, nooit enig probleem gehad. Maar geen idee of een originele accu het beter zou hebben gedaan. Het moederbedrijf van 123accu is in mijn ervaring betrouwbaar en biedt goede garantie (maar niet bij accu's nodig gehad).IceM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:45:
Heeft iemand ervaring met huismerk accu's voor Makita, zoals bijvoorbeeld deze van 123accu.nl? Ik twijfel of ik de gok moet nemen of maar gewoon originele accu's aan moet schaffen. Om op marktplaats een goede deal te vinden tussen alle namaakspullen, dat is haast niet te doen.
Maar allemaal n=1. Dus je moet zelf inschatten of de kostenbesparing je wat onzekerheid waard is.
...
Heb de Senco AC4504KIT nu 2 weken in huis en aantal keer gebruikt, erg blij mee. De tacker is mooie kwaliteit en de compressor houdt hem mooi bij. Heb ook een luchtpistool erbij, je kan er niet heel lang onafgebroken mee spuiten maar als je een beetje in bursts spuit dan kun je er prima stof van je werkstukken blazen. Even alle stof uit een laatje ofzo of even een oppervlak dat je net geschuurd hebt. Zou hem zeker aanraden als ruimte een overweging is, want hij functioneert prima!Tijn89 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:24:
[...]
We zitten in dezelfde overweging. Ik ben er nog niet uit, daarom wel benieuwd welke keuze je gaat maken en hoe dat zo bevalt 😅
Een dergelijke accu bestaat grofweg uit 3 delen: De cellen, de beveiliging en de behuizing, immitaties bezuinigen vaak op alle 3, maar het minst op de behuizing (omdat die zichtbaar is). Met name de beveiliging is naar mijn mening belangrijk, maar juist dat kan je niet goed zien (of als noob testen) Dus omdat de de accu's bij mij nog wel eens in huis liggen (en laden) neem ik persoonlijk geen risico met accu's en laders zonder merk. accu's voor accu gereedschap kunnen aardig mishandeld worden (door dat er er zeer dorstige apparaten voor bestaan, de angry pixies die dan gaan stromen zijn echt niet kinderachtig. Afgaan op het merk is 1 van de weinige dingen die je als consument kan doen. 123 is geen gereedschaps merk en geen accu merk. als ik er zo naar kijk zijn het de vorige generatie "ali accu's" met een 123 kartonnen doosje, als je dan toch geen orgineel wil zou ik overwegen om het bij de bron te halen. Met dat "nike-teken" erop zoals bij 123 is zoals ik al eerde zei: het oude model wat jaren ang ruim aanwezig was op ali, tegenwoordig hebben ze ze daar incl 100% fake makita branding. er zijn overegens verschillende testen met de fake accu's op youtube te vinden en je krijgt eigenlijk nooit de capasiteit die op de sticker staat, denk dus vooral niet dat je hetzelfde krijgt. Dat gezegd hebbende en voor wat het waard is ik heb een kennis die 3 ali accu's heeft en hij is er blij mee.
[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 29-01-2026 10:51 ]
Duidelijk, tnx. Ik koop gewoon 2 originele. Buy once, cry once.twain4me schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:46:
@IceM
Een dergelijke accu bestaat grofweg uit 3 delen de cellen, de beveiliging en de behuizing, immitaties bezuinigen vaak op allemaal maar het minst op de behuizing (omdat die zichtbaar is) met name de beveiliging is naar mijn mening belangrijk, maar juist dat kan je niet goed zien (of als noob testen) Dus omdat de de accu's bij mij nog wel eens binnen liggen (en laden) neem ik persoonlijk geen risico met accu's en laders zonder merk. accu's voor accu gereedschap kunnen aardig mishandeld worden (door dat er er zeer dorstige apparaten voor bestaan, de angry pixies die dan gaan stromen zijn echt niet kinderachtig. Afgaan op het merk is 1 van de weinige dingen die je als consument kan doen. 123 is geen gereedschaps merk en geen accu merk. als ik er zo naar kijk zijn het de vorige generatie "ali accu's" met een 123 kartonnen doosje, als je dan toch geen orgineel wil zou ik overwegen om het bij de bron te halen. Met dat "nike-teken" erop zoals bij 123 is zoals ik al eerde zei: het oude model wat jaren ang ruim aanwezig was op ali, tegenwoordig hebben ze ze daar incl 100% fake makita branding. er zijn overegens verschillende testen met de fake accu's op youtube te vinden en je krijgt eigenlijk nooit de capasiteit die op de sticker staat, denk dus vooral niet dat je hetzelfde krijgt.
...
"Angry pixies"?twain4me schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:46:
@IceM
Een dergelijke accu bestaat grofweg uit 3 delen: De cellen, de beveiliging en de behuizing, immitaties bezuinigen vaak op alle 3, maar het minst op de behuizing (omdat die zichtbaar is). Met name de beveiliging is naar mijn mening belangrijk, maar juist dat kan je niet goed zien (of als noob testen) Dus omdat de de accu's bij mij nog wel eens in huis liggen (en laden) neem ik persoonlijk geen risico met accu's en laders zonder merk. accu's voor accu gereedschap kunnen aardig mishandeld worden (door dat er er zeer dorstige apparaten voor bestaan, de angry pixies die dan gaan stromen zijn echt niet kinderachtig. Afgaan op het merk is 1 van de weinige dingen die je als consument kan doen. 123 is geen gereedschaps merk en geen accu merk. als ik er zo naar kijk zijn het de vorige generatie "ali accu's" met een 123 kartonnen doosje, als je dan toch geen orgineel wil zou ik overwegen om het bij de bron te halen. Met dat "nike-teken" erop zoals bij 123 is zoals ik al eerde zei: het oude model wat jaren ang ruim aanwezig was op ali, tegenwoordig hebben ze ze daar incl 100% fake makita branding. er zijn overegens verschillende testen met de fake accu's op youtube te vinden en je krijgt eigenlijk nooit de capasiteit die op de sticker staat, denk dus vooral niet dat je hetzelfde krijgt. Dat gezegd hebbende en voor wat het waard is ik heb een kennis die 3 ali accu's heeft en hij is er blij mee.
Klinkt als het kanaal van "Uncle Bumblefuck"
Skookem as frig dus
Dat was een shoutout naar de gereedschap-open-schroevende-youtube-held AvEelektriekert schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:53:
[...]
"Angry pixies"?
Klinkt als het kanaal van "Uncle Bumblefuck"
Skookem as frig dus
[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 29-01-2026 11:01 ]
Heerlijk kanaal!twain4me schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Dat was een shoutout naar de gereedschap-open-schroevende-youtube-held AvE
En dan de dozen open zagen met een mini ketting zaag e.d.
Niet voor Makita maar wel van deze partij voor mijn TomTom en die doet t al jaren zoals verwacht.IceM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:45:
Heeft iemand ervaring met huismerk accu's voor Makita, zoals bijvoorbeeld deze van 123accu.nl? Ik twijfel of ik de gok moet nemen of maar gewoon originele accu's aan moet schaffen. Om op marktplaats een goede deal te vinden tussen alle namaakspullen, dat is haast niet te doen.
Ik haal daar mijndeWalt accu's vandaan. Geen problemen meeIceM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:45:
Is dat echt het alleen het verschil? Dacht ook te hebben gelezen dat de dtect een ander techniek gebruikt dan de gangbare/goedkopere apparatenJukeboxBill schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Je hoeft echt geen honderden euro's uit te geven. Die dure dingen kunnen alleen veel dieper zoeken en zijn gecombineerd met regelwerk zoeker.
Voor normaal leidingwerk van een paar cm diep voldoet die Bosch GMS 127 prima.
Nauwkeurigheid hangt ook heel erg af hoe je er mee omgaat. Heb dit al eens eerder beschreven:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84230372
Dat is een goed alternatief! Klinkt opzich (meer) betrouwbaar inderdaad.Raling schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:42:
Ik heb hier zelf een kabelzoeker voor gekocht (bijv. UNI-T UT25CL, zelf een vergelijkbare noname gekocht). Kost zo’n 150 euro en je sluit het ene apparaatje aan op de kabel, die zet er een 33kHz signaal op, en met het andere apparaatje kun je die vervolgens detecteren. En dat werkt onder de grond en in gestorte betonmuren.
Klinkt mij wat betrouwbaarder in de oren, en is mijns inziens veelzijdiger omdat ie ook voor grondkabels werkt. Waterleidingen doet ie dan weer niet.
Ik heb zo'n bosch dtect 120, destijds voor mijn verbouwing van nieuwbouwhuis gekocht in een aanbieding.
Iemand ervaring met de 18V accu's van Metabo ?.
Metabo lijkt 3 type accu's erop na te houden.
De Li, LiHD en de LiHDX.
Omdat ik op zoek ben naar een compacte accu ben ik aan het kijken naar een 4.0A accu en twijfel hierbij tussen de LiHD en LiHDX.
De X uitvoering is toch een aanzienlijke stukje duurder en vraag mij af wat ik hiervoor terug krijg en of dat dan loont.
Wat ik uit de promo filmpjes begrijp geeft deze accu zijn energie sneller vrij en kan het ook sneller opladen.
Maar wat merk ik hiervan tijdens het gebruiken ?, In mijn ogen maakt het niet uit van welke serie ik de 4.0 A aanschaf, het vermogen en daarmee de prestatie blijft hetzelfde.
Ik heb Metabo 18V 4.0 Ah accu's maar welke dat zijn?Goromo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:54:
Beste,
De Li, LiHD en de LiHDX.
Omdat ik op zoek ben naar een compacte accu ben ik aan het kijken naar een 4.0A accu en twijfel hierbij tussen de LiHD en LiHDX.
De X uitvoering is toch een aanzienlijke stukje duurder en vraag mij af wat ik hiervoor terug krijg en of dat dan loont.
Wat ik uit de promo filmpjes begrijp geeft deze accu zijn energie sneller vrij en kan het ook sneller opladen.
Maar wat merk ik hiervan tijdens het gebruiken ?, In mijn ogen maakt het niet uit van welke serie ik de 4.0 A aanschaf, het vermogen en daarmee de prestatie blijft hetzelfde.
Enige wat erop staat: Li-Power.
Doen wat ze moeten doen maar gebruik ze alleen in een slagmoersleutel; worden niet lang achter elkaar gebruikt.
Deze plaatjes geven een overzicht, voor de rest is de informatie op de Metabo site vooral een hoop ronkende reclame taal.Goromo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:54:
Beste,
De Li, LiHD en de LiHDX.
/f/image/Trg8lzx8vqy8oFKgriSjx6Db.png?f=fotoalbum_large)
Dus hoe krachtiger de machine, des te meer ga je de voordelen van een LiHD(X) merken.
Waarvoor heb je de accu nodig?
Dan heb je de standaard accu. Niets mis mee idd.DasNieNix schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Ik heb Metabo 18V 4.0 Ah accu's maar welke dat zijn?
Enige wat erop staat: Li-Power.
Doen wat ze moeten doen maar gebruik ze alleen in een slagmoersleutel; worden niet lang achter elkaar gebruikt.
Maar mocht je bijvoorbeeld een brushless accu apparaat hebben (zoals bijvoorbeeld een cirkelzaag of zaagtafel) wat de kracht wel kan verwerken dan is een tabless accu echt wel van meerwaarde.
Voor een excentrische schuurapparaat, schroefmachine, ........ eigenlijk daar waar je zo licht mogelijk wilt werken.JukeboxBill schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Deze plaatjes geven een overzicht, voor de rest is de informatie op de Metabo site vooral een hoop ronkende reclame taal.
[Afbeelding]
Dus hoe krachtiger de machine, des te meer ga je de voordelen van een LiHD(X) merken.
Waarvoor heb je de accu nodig?
Jammer dat Metabo op de site bij de Li en LiHD netjes erbij zet wat de energie van de accu's is maar niet bij de LiHDX.
Dan is de LiPower meer dan voldoende.Goromo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Voor een excentrische schuurapparaat, schroefmachine, ........ eigenlijk daar waar je zo licht mogelijk wilt werken.
Jammer dat Metabo op de site bij de Li en LiHD netjes erbij zet wat de energie van de accu's is maar niet bij de LiHDX.
Als je licht wil werken dan zou je ook de 2 Ah kunnen overwegen. Scheelt 255 gram en minder dik. Maar is in €/Ah minder gunstig en vaker wisselen/opladen.
Met mijn voorganger. Schuurmachine zijn meestal de langere klussen, daar is een 4Ah wel handig. Accutol dan weer net niet, die wil je eigenlijk zo licht mogelijk.Goromo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Voor een excentrische schuurapparaat, schroefmachine, ........ eigenlijk daar waar je zo licht mogelijk wilt werken.
Dat gezegd hebbend: als je de apparatuur al hebt, kun je bij metabo op de site ook vinden hoe lang een apparaat met een bepaalde accu doet. Is keurig gedocumenteerd
Verder geldt uiteraard dat een accu met meer capaciteit langer nodig heeft om te laden, maar dat ook afhankelijk is van de lader die je hebt.
Last: https://www.metabo.com/nl/nl/acties/2025/accu-actie Gratis 4Ah accu bij nieuwe apparaten. Kan met name handig zijn als je ze nog moet aanschaffen. Dan zou ik altijd voor 2x2Ah en een 4Ah gaan. Kun je zowel korte als lange klussen aan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zelf heb ik alleen de LI power 4ah. Heb ik met aan een LIHD(x) veel meer aan een Afkortzaag of cirkelzaag? Wat merk ik daarvan?Retrospect schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Dan heb je de standaard accu. Niets mis mee idd.
Maar mocht je bijvoorbeeld een brushless accu apparaat hebben (zoals bijvoorbeeld een cirkelzaag of zaagtafel) wat de kracht wel kan verwerken dan is een tabless accu echt wel van meerwaarde.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
@Boudewijn Vanaf april komen de Festool varianten eindelijk op de markt, kunnen alle 'oudjes' vergeven worden aan anderen.
[ Voor 28% gewijzigd door Zaphara op 30-01-2026 16:53 ]
1 precisie is eh ruk met de wiebelkop vd klopboor.
2 grote gaten zaag 10cm was ie niet blij mee en de frictie zorgde voor een "rokende " motor .
Optie 1 bosch pbd 40.
Voordelen diepte meting en dergelijke zou heel precies kunnen zijn.
De gotools tv heeft een 40min filmpje dat liet zien dat de chuck best wel beweegt.
Gevalletje wtf.
Optie 2 marktplaats op zoek naar oude band vertragingsbakken kolomboor.
Wat ik er mee wil doen.
1 fornster boren , lompe gaten boor.
Staal boren 13mm minimaal.
2 repeterend werk in diepte. Dus diepte meting en diepte stop.
3 een mogelijkheid tot een kruisbank freestafel plaatsen.( veel precieser je materiaal plaatsen dan moer en bout met klem.)
4 niet te lomp of te groot.
150-300 euro
Opzich lijkt me dit
Ook iets.
HBM 16 Boormachine / Freesmachine.
Nadeel frees tafel is niet los te maken.
Andere is dit
SKIL kolomboormachine / tafelboormachine 1360AA inclusief bankschroef heeft een rudimentaire diepte meting en stop.
En ruimte voor optionele kruistafel.
Grootste nadeel met de zijstok diepte aanslag die andere hebben is als hij naast je object komt is ie nutteloos.
Kwa wattage en 13mm met alle features die de bosch pbd40 heeft. Zou je denken no brainer als hobby maar is de electronische snelheidregeling niet een zwakte in torque? Belt/band is motor draait altijd zelfde snelheid.. ok meer werk met snelheid aanpassen en niet traploos.
Maar met belt is hoe langzamer hoe meer torque hij levert net als fiets versnellingen
Ideen? Advies?
Het is nog een los idee dus misschien word t wachten op koopje mp van iets dat normaal 300 plus is.
Vooral dat bosch pbd40 eigenlijk net niet is wat je wilt. Te licht? Zwaar draaien is rokende motor? 29 cm voldoende om er een kruistafel plus klem onder te passen?
Of is mn idee uit eindelijk zo'n lomp apparaat dat het een sta in de weg is?
:strip_exif()/f/image/assEmSGljeFHEv5nAUf8qwXw.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee hoe ik de boorkop eraf kan krijgen?
De schroef is er al uit. Wat ik heb geprobeerd is:
- Tikken op de inbus geven met de hamer
- Met de hand "rukken"
- Inbus in de bankschroef, boormachine linkomzetten en gas geven
Geen maakt de kop verder los. De boormachine geeft wel weerstand, maar draait uiteindelijk gewoon mee.
Wat ik niet helemaal aan je verhaal begrijp is waarom je een klopboor vervangt met een kolomboor. Ook wat een 10cm grote gatzaag in en boorhouder doet kan ik nog niet helemaal begrijpen. Een klopboor heeft vaak ook een minder preciese kop dan een gewone accuboor.copykat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:50:
Ik zit een beetje te kijken naar iets beters dan mn boorstandaard met parkside klopboor.
1 precisie is eh ruk met de wiebelkop vd klopboor.
2 grote gaten zaag 10cm was ie niet blij mee en de frictie zorgde voor een "rokende " motor .
Optie 1 bosch pbd 40.
Voordelen diepte meting en dergelijke zou heel precies kunnen zijn.
De gotools tv heeft een 40min filmpje dat liet zien dat de chuck best wel beweegt.
Gevalletje wtf.
Optie 2 marktplaats op zoek naar oude band vertragingsbakken kolomboor.
Wat ik er mee wil doen.
1 fornster boren , lompe gaten boor.
Staal boren 13mm minimaal.
2 repeterend werk in diepte. Dus diepte meting en diepte stop.
3 een mogelijkheid tot een kruisbank freestafel plaatsen.( veel precieser je materiaal plaatsen dan moer en bout met klem.)
4 niet te lomp of te groot.
150-300 euro
Opzich lijkt me dit
Ook iets.
HBM 16 Boormachine / Freesmachine.
Nadeel frees tafel is niet los te maken.
Andere is dit
SKIL kolomboormachine / tafelboormachine 1360AA inclusief bankschroef heeft een rudimentaire diepte meting en stop.
En ruimte voor optionele kruistafel.
Grootste nadeel met de zijstok diepte aanslag die andere hebben is als hij naast je object komt is ie nutteloos.
Kwa wattage en 13mm met alle features die de bosch pbd40 heeft. Zou je denken no brainer als hobby maar is de electronische snelheidregeling niet een zwakte in torque? Belt/band is motor draait altijd zelfde snelheid.. ok meer werk met snelheid aanpassen en niet traploos.
Maar met belt is hoe langzamer hoe meer torque hij levert net als fiets versnellingen
Ideen? Advies?
Het is nog een los idee dus misschien word t wachten op koopje mp van iets dat normaal 300 plus is.
Vooral dat bosch pbd40 eigenlijk net niet is wat je wilt. Te licht? Zwaar draaien is rokende motor? 29 cm voldoende om er een kruistafel plus klem onder te passen?
Of is mn idee uit eindelijk zo'n lomp apparaat dat het een sta in de weg is?
Mijn kolomboor doet 90% vd tijd totaal niets, behalve er mooi uit zien. Ik heb een Optidrill met B16 boorhouder. Hiervoor een goedkopere machine gehad. Dat is een wereld van verschil, maar toch staat die heel veel niets te doen. Ik gebruik toch vaker mijn accuboor dan mijn kolomboor. Zelfs voor het uitboren van gaten voor scharnieren met een forstnerboor vind ik het prettiger werken met de accuboor.
Maar als het een kolomboor moet zijn dan zou ik die Skill links laten liggen. Die is wel erg licht uitgevoerd. Die HBM heb ik nog niet gezien (de skil toevallig in de bouwmarkt, is een erg standaard chinees ding), maar ik verwacht er niet veel van.
De bosch pbd is mooi ding, maar zeker niet bedoeld voor 'profi' gebruik. Zo'n grote gatzaag gaat die motor ook overbelasten.
|>
Die Bosch heb ik altijd beschouwd als een modelbouw machine. Allemaal plastic en aluminium, bereik erg klein tussen kolom en boor. En als de elektronische toerentalregeling net zo werkt als bij de handboormachines van Bosch dan heb je daar niets aan.
Je zou ook de Contimac CH10 kunnen overwegen. Ik heb zelf de Contimac CH16 en is de enige machine die geen speling op de pinole had, na een zoektocht bij allerlei winkels. Enig minpunt was de rondloop nauwkeurigheid van de tandkrans boorkop. Die heb ik vervangen door een snelspankop van Vertex.
Maar inmiddels wordt de Contimac geleverd met snelspan kop. Hopelijk is die beter.
Een industriemachine van MP halen is ook een goed idee, maar vaak 3 fasen en let goed op wat je koopt.
[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 02-02-2026 10:31 ]
Dit heb ik ook geprobeerd maar met het grootste geweld kreeg ik die kop niet los (en dan heb ik echt serieus hard geslagen met een flinke hamer). Enige oplossing (heb ik nog niet gedaan want gedoe) lijkt mij om de machine open te schroeven.Zwartoog schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:12:
[Afbeelding]
- Met de hand "rukken"
Geen maakt de kop verder los. De boormachine geeft wel weerstand, maar draait uiteindelijk gewoon mee.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
:strip_exif()/f/image/TGElE2qhTFBgG5gOKdcOH8PX.jpg?f=fotoalbum_large)
(Moest effe zoeken naar de foto.)
Ooit een 30kg belt kolomboor gehad , gekregen van iemand die was loeizwaar, roestig , lawaai ig , en redelijk lomp in afstellen en zo.
(Vast ook nog een foto van ergens maar kijk op mp en je begrijpt wat het is.)
Mijn indruk is dat zo'n kolomboor vooral handig is met uitboren van iets , precies op zn plek boren met precieze diepte. Enz.
Juist omdat het een muurbloempje is die paar keer per jaar aan mag moet hij niet een te grote voetprint hebben.
Ik kan nu voor weinig een bosch pbd40 kopen en zien of t is wat ik zoek als derde handje.
Hobby zeker.
Mn zoon wil met metaal klooien, en messen smeden, maken enz.
Met een kleine kruistafel is graveren misschien ook mogelijk.
De lompe 10 cm gaten zaag is dan maar op mn hamerboor of accu boor.
Fornsterboren en 13mm staal is prima.
( de bedienings gemak vd bosch spreekt me aan. En de accuratesse kan met andere chuck al enorm verbeteren.)
@JukeboxBill
Ja machinaal is het natuurlijk groene bosch speelgoed.
Maar stuk beter dan wat ik nu heb.
Ik wil geen beest van 20kg plus die staat alleen maar in de weg en is moeilijk even op zij te zetten.
Ik probeer dit ding gewoon is t niks. MP is je place to be
( geleerd van mn vrouw met vinted en kleding...
Edit : gister veel YT en web gelezen.
Die bosch is nog handzaam en snel inzetbaar. Binnen zijn mogelijkheden nog redelijk goed volgens de gebruikers.
Ok hoogte is een dingetje. En de chuck kan wiebelen. Maar de diepte instelling en draaisnelheid en zo is super eenvoudig te regelen. Dan pak je hem ook sneller vd plank met 11kg. Nu nog een kleine kruistafel vinden die een klem heeft. ;-)
[ Voor 24% gewijzigd door copykat op 02-02-2026 11:52 ]
Lossen van de kop gaat het beste met een hele snelle klap. Snelheid is belangrijker dan de kracht.Zwartoog schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:12:
[Afbeelding]
- Met de hand "rukken"
De afstand van boorkop tot waar je een klap met de hamer geeft is veel te lang, waardoor de energie verloren gaat door torsie.
Gewoonlijk moet het met een inbus sleutel maat 8 of 10 los te krijgen zijn.
Zelfde geldt voor inklemming in de bankschroef. Plat op de tafel leggen geeft meer ondersteuning. Eventueel met een plankje en lijmtangen klemmen.
En voor het geval dat . . . , het is rechtse draad.
[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 02-02-2026 11:47 ]
Poeh, zover had ik zelf niet gedacht!
Inmiddels gedaan, maar de inbus in de kop is nu dolgedraaid
@TheJVH @sjirafje @JukeboxBill @IceBlue Dank! Ik was al aan het demonteren gegaan. Het lijkt erop dat zo'n boorkop eraf halen sowieso niet zo eenvoudig gaat. Bij een eerder model had ik hetzelfde probleem (alles muurvast, maar ik schoefde dan ook eerst de verkeerde kant op "los"
edit:
Ik wil deze jig gaan maken, maar dan met een boorkop, aangezien de meeste boren geen zeskant hebben:
:strip_exif()/f/image/oHTLkThQQo6VuwZWmSDstBmm.png?f=user_large)
YouTube: I just want to drill straight holes…
Nu:
:strip_exif()/f/image/0QprXPPXEvJyDCGhIx4sK328.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgend weekend verder
[ Voor 35% gewijzigd door Zwartoog op 02-02-2026 12:48 ]
ik heb een Yanec 3Ah voor mijn Makita, was destijds fors goedkoper als origineel en die bevalt mij prima, wel een stukje duurder dan andere "imitatie"-accu's overigens.IceM schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:45:
Een echt vergelijk is wat lastig want ik heb geen originele accu met dezelfde capaciteit.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Heb even gekeken naar die contimac ch10.JukeboxBill schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
@Copycat
Je zou ook de Contimac CH10 kunnen overwegen. Ik heb zelf de Contimac CH16 en is de enige machine die geen speling op de pinole had, na een zoektocht bij allerlei winkels. Enig minpunt was de rondloop nauwkeurigheid van de tandkrans boorkop. Die heb ik vervangen door een snelspankop van Vertex.
Maar inmiddels wordt de Contimac geleverd met snelspan kop. Hopelijk is die beter.
Dat zou dan de gene kunnen worden als mn test/gebruik vd bosch pdb40 niet bevalt.
Ongeveer net zo duur als de hbm machines.
Kwa koppel kracht vd bosch gaat t blijkbaar wel goed.
Iemand had een heel frame van een electrische bank hamer er mee gemaakt op TY en dat had hij overleeft.
Zal als ik hem heb eens wat testjes doen.
( die klopboor kan ik nu gewoon mishandelen totdat ie affikt en weg gooien.
De stand bewaar ik denk ik.
Als je in panelen wilt boren( werkbank plaat met klemgaten bijv.) kan de voet omgedraaid worden.
Met zo’n mooie 608 lager op de as van de boorkopZwartoog schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Poeh, zover had ik zelf niet gedacht!
Inmiddels gedaan, maar de inbus in de kop is nu dolgedraaid. Nu ja, de boormachine had ik toch al opgegeven (zwabberde), maar de kop wilde ik voor iets anders gebruiken. Die heb ik in ieder geval los
@TheJVH @sjirafje @JukeboxBill @IceBlue Dank! Ik was al aan het demonteren gegaan. Het lijkt erop dat zo'n boorkop eraf halen sowieso niet zo eenvoudig gaat. Bij een eerder model had ik hetzelfde probleem (alles muurvast, maar ik schoefde dan ook eerst de verkeerde kant op "los").
edit:
Ik wil deze jig gaan maken, maar dan met een boorkop, aangezien de meeste boren geen zeskant hebben:
[Afbeelding]
YouTube: I just want to drill straight holes…
Nu:
[Afbeelding]
Volgend weekend verder
Zo liep ik ooit eens met de kinderwagen s’avonds een blokkie om, valt een van de lagers uit elkaar, net de dag voordat we met de kleine naar de dierentuin willen gaan..
Wiel eraf gehaald, ah een 608 lager.
Nu is het zo dat ik vanuit mijn jeugd nog skateboard had hangen, geen Bart Smit ding maar eentje uit een echte skateboard winkel van Vruuger, met Venture trucks, Deck van Cliché en ABEC-5 lagers van Cliché.
Dus nu rijdt de kinderwagen alweer een jaartje door met een afgetrapt skateboard lager erin.
Moraal van het verhaal, gooi niet al je jeugd sentiment weg
elektriekert schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:41:
[...]
Met zo’n mooie 608 lager op de as van de boorkop![]()
Zo liep ik ooit eens met de kinderwagen s’avonds een blokkie om, valt een van de lagers uit elkaar, net de dag voordat we met de kleine naar de dierentuin willen gaan..
Nu is het zo dat ik vanuit mijn jeugd nog skateboard had hangen, geen Bart Smit ding maar eentje uit een echte skateboard winkel van Vruuger, met Venture trucks, Deck van Cliché en ABEC-5 lagers van Cliché.
Dus nu rijdt de kinderwagen alweer een jaartje door met een afgetrapt skateboard lager erin.
Doet me aan deze klassieker denken
Ik ben bang dat ik die lager eraf ga trekken, anders is de as wel erg kort. Maar ik zal hem bewarenelektriekert schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:41:
[...]
Met zo’n mooie 608 lager op de as van de boorkop![]()
Hoeft niet als het geen jeugdsentiment is hè.Zwartoog schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Ik ben bang dat ik die lager eraf ga trekken, anders is de as wel erg kort. Maar ik zal hem bewaren
Ze zijn ook niet zo duur natuurlijk.
SKF is nog het meeste aan de prijs.
- geen klein wiebel kanteltafeltje eronder zoals bij klassieke kolomboor concept
- variabel toerental & digitale uitlezing vd diepte die je boort bevallen mij goed & vallen op in deze prijsklasse.
- Je kunt makkelijk de hoogte verstellen vd kop (en dus een boor wisselen) zonder 'positie' te verliezen; kan met kleine tafeltjes die de hoogte verstellen vaak niet.
- de boorkop die erop zit met klik-vast systeem is inderdaad een zwakke plek. beetje speling zit er wel op. Ik denk dat die ooit nog te vervangen moet kunnen zijn voor een klassieke boorkop.
Ik heb hem tot nu toe alleen voor houtbewerking gebruikt en dat heeft prima voldaan.
- Het grote handwiel is beetje suf bedacht: Er zit geen knop op dus je moet 'overpakken' soms. Er zijn wel filmpjes op youtube die alsnog een knop of spaken erop knutselen.
- De plastic vergrendelingen/hendels voor bijv de diepte aanslag of hoogteverstelling zijn beetje slap plastic. Eentje is er dolgedraaid bij mij. Mocht iemand deze nog overhebben heb ik daar wel belang bij.
Als ik een zwaardere machine zou kopen zou het verstellen vd kophoogte ipv tafelhoogte belangrijk zijn voor me & kwam ik waarschijnlijk uit bij een tweedehands Flott TB10 achtigen of de metabo clone daarvan.
https://amzn.eu/d/03THb6MV
@Evo X
Beetje traag maar hij verteld geloof ik welke hij gekocht heb. YouTube: Chuck changing on Bosch PBD 40
Ik vermoed deze: Snelspanboorkop Prof 1-16mm (B16)
Even geluisterd : klonk als deze
Merk: ROHM
Rohm 871049 Supra Keyless Chuck 13mm S 3/8x24
@sjorsjes die zet ik ff in de wensjes lijst.
Dacht ik koop zo'n stuurknop die je vroeger op grote sturen had om lekker rond te slingeren.
[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 02-02-2026 21:26 ]
Ik zie een Wiha microbitset met diverse samenstellingen, zijn er nog andere merken het overwegen waard? Ik zoek goede kwaliteit, veel bitjes (meer dan 30) en een handvat waar het in kan en kan draaien. Ratel hoeft niet. Is voor het hobbyen aan kleinere dingen.
All I had to do was follow the damn train.
Wera, Wiha, PB Swiss of iFixit. Waarbij de laatste de beste prijs kwaliteit verhouding heeft. Ik weet niet zeker of Wera en PB Swiss een uitvoering hebben met de standaard 4mm bitjes. PB Swiss heeft in ieder geval een setje met wissel klingen.-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
Heeft iemand tips voor een micro bitset (met 4mm bitjes ipv 1/4 inch bitjes). Ik heb nu een setje via Aliexpress maar de kwaliteit is nogal slecht (was te verwachten).
Ik zie een Wiha microbitset met diverse samenstellingen, zijn er nog andere merken het overwegen waard? Ik zoek goede kwaliteit, veel bitjes (meer dan 30) en een handvat waar het in kan en kan draaien. Ratel hoeft niet. Is voor het hobbyen aan kleinere dingen.
Hier erg tevreden met iFixit, regelmatig in de aanbieding te vinden ook.-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
Heeft iemand tips voor een micro bitset (met 4mm bitjes ipv 1/4 inch bitjes). Ik heb nu een setje via Aliexpress maar de kwaliteit is nogal slecht (was te verwachten).
Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen terug een Milwaukee te kopen (FPD3, deze heeft anti kickback) OF een Metabo (LTX BL I of LTX BL Q I, welke ook anti kickback heeft). Extra voordeel aan Metabo is het hebben van de impuls functie (gezien ik vaak in metaal boor).
Kennen jullie nog andere goede opties? Mijn voorkeur gaat meer uit naar Metabo (Duits ipv Amerikaans al klopt deze stelling natuurlijk niet 100%).
I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670
Ik heb een Wiha set (oudere versie van deze, denk ik). De bits zijn prima, de set is zeer uitgebreid, de ratel is ook prima, maar de gewone houder is vrij matig (gewoon plastic, bits blijven niet magnetisch of iets dergelijks zitten, alleen op wrijvingsweerstand).-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
PB Swiss heeft volgens mij alleen 1/4" bits, geen andere maten, en ook niet heel kleine maten (alleen als losse schroevendraaiers voor het echt kleine spul). Wera weet ik zo gauw niet.
Voor metaalboren is het wellicht ook een voordeel dat ze een opzetstuk hebben dat 3x zoveel koppel geeft bij 3x zo laag toerental. En persoonlijk ben ik ook een grote fan van het Quick systeem (of soortgelijk van andere fabrikanten), voor een excenter of haaks opzetstuk.Snobbieh schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:08:
Ik heb momenteel een slagschroevendraaier en boormachine van Milwaukee. De slagschroevendraaier doet nog perfect zijn werk, de boormachine is zo goed als versleten. Daarom wil ik die vervangen. Echter moet de vervanging wel beschikken over anti-kickback (al teveel ongelukken mee gehad).
Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen terug een Milwaukee te kopen (FPD3, deze heeft anti kickback) OF een Metabo (LTX BL I of LTX BL Q I, welke ook anti kickback heeft). Extra voordeel aan Metabo is het hebben van de impuls functie (gezien ik vaak in metaal boor).
Kennen jullie nog andere goede opties? Mijn voorkeur gaat meer uit naar Metabo (Duits ipv Amerikaans al klopt deze stelling natuurlijk niet 100%).
Geinig om te lezen dat ook deze maat bitjes gestandaardiseerd is en dat er ook sets van andere merken beschikbaar zijn.Bumpy_NL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:59:
Wera, Wiha, PB Swiss of iFixit. Waarbij de laatste de beste prijs kwaliteit verhouding heeft.
Nimmer naar omgekeken, want heel tevreden met m'n iFixit.
Project Farm heeft net een mooie vergelijkingsfilmpje uitgebracht-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
YouTube: I've Never Seen A Screwdriver This Good!
FYI: Metabo en Hikoki zijn (momenteel) eigendom van investeringsmaatschappij KKR. Makita en Bosch zijn van zichzelf en een groot deel van de Bosch-winst vloeit via de Robert Bosch-Stiftung weer terug in de. samenleving.Snobbieh schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:08:
... Mijn voorkeur gaat meer uit naar Metabo (Duits ipv Amerikaans al klopt deze stelling natuurlijk niet 100%).
Deze kennis kun je laten meewegen.
PB Swiss heeft zo'n T-greep (mechanisch, digitaal, met wisselklingen of bits), maar is 3.2 - 16 Nm, dus waarschijnlijk niet wat je zoekt. Heb zelf hun gewone momentschroevendraaier wel eens geprobeerd op 5 Nm, en viel me alles mee hoeveel kracht dat kostte. Grootte en vorm van het handvat zijn natuurlijk erg belangrijk daarvoor, en ze gebruiken voor die momentschroevendraaiers ook een handvat in het formaat dat je op een PH3 ofzo tegen zou komen, als ik het zo inschat.twain4me schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:34:
Ik zoek een Tmodel moment sleutel ~ 1 - 5 Nm voor bitjes ik kom met name een paar "onbekende" merken tegen met eigenlijk allemaal een hoger moment (wat niet raar is omdat je de lage momenten normaal bij de schroevendraaiers ziet) Of ze hebben een vast moment. Ik zoek een T model omdat het dan makkelijker is om te schroeven met mijn krakkemikkige handen. Nu zijn er schroevendraaers waar je zoiets achterop kan steken, maar bij de moment schroevendraaiers zie ik dat zo snel niet, heeft iemand de gouden tip?
Ik heb ook een momentsleutel op 1/4" die tot 2 Nm kan, maar dat vereist wel enig fingerspitzengefühl op 2-5 Nm.
Klopt, Milwaukee is dan indirect Chinees. Makita heeft geen kickback control voor zover ik vind, Bosch wel maar kwa prijs zit die dicht bij de Metabo maar kleinere batterijen (en minder functies zoals de impuls en Q systeem)trabant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:58:
[...]
FYI: Metabo en Hikoki zijn (momenteel) eigendom van investeringsmaatschappij KKR. Makita en Bosch zijn van zichzelf en een groot deel van de Bosch-winst vloeit via de Robert Bosch-Stiftung weer terug in de. samenleving.
Deze kennis kun je laten meewegen.
I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670
Het gaat niet zo zeer om de kracht, ik kan de schroef beweging niet makkelijk/pijnloos maken en met een T grip wel. Een moment sleuteltje zou ook kunnen, maar die moet ik dan met 2 handen bedienen omdat mijn duim/ brace dan niet wil mee werken (zo doe ik dat ook bij een kleine ratel) vandaar dat mijn voorkeur zit bij een T sleutel.henkie196 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:01:
[...]
PB Swiss heeft zo'n T-greep (mechanisch, digitaal, met wisselklingen of bits), maar is 3.2 - 16 Nm, dus waarschijnlijk niet wat je zoekt. Heb zelf hun gewone momentschroevendraaier wel eens geprobeerd op 5 Nm, en viel me alles mee hoeveel kracht dat kostte. Grootte en vorm van het handvat zijn natuurlijk erg belangrijk daarvoor, en ze gebruiken voor die momentschroevendraaiers ook een handvat in het formaat dat je op een PH3 ofzo tegen zou komen, als ik het zo inschat.
Ik heb ook een momentsleutel op 1/4" die tot 2 Nm kan, maar dat vereist wel enig fingerspitzengefühl op 2-5 Nm.
Hmm, zie dat Hazet wellicht iets heeft voor je, dan.twain4me schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:19:
Het gaat niet zo zeer om de kracht, ik kan de schroef beweging niet makkelijk/pijnloos maken en met een T grip wel. Een moment sleuteltje zou ook kunnen, maar die moet ik dan met 2 handen bedienen omdat mijn duim/ brace dan niet wil mee werken (zo doe ik dat ook bij een kleine ratel) vandaar dat mijn voorkeur zit bij een T sleutel.
Tnxhenkie196 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:15:
[...]
Hmm, zie dat Hazet wellicht iets heeft voor je, dan.
Net even een filmpje gekeken van die impulsfunctie, maar ik heb nou niet het idee dat je (of ik...) daar wat aan mist. In metaal is in mijn ervaring gewoon een kwestie van laag toerental en snijvloeistof gebruiken. Ik zou het daar in ieder geval niet vanaf laten hangen. Als die "unieke" functie zo handig was, waren de andere merken daar wel op gesprongen...Snobbieh schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:08:
Ik heb momenteel een slagschroevendraaier en boormachine van Milwaukee. De slagschroevendraaier doet nog perfect zijn werk, de boormachine is zo goed als versleten. Daarom wil ik die vervangen. Echter moet de vervanging wel beschikken over anti-kickback (al teveel ongelukken mee gehad).
Als je accu's nog goed zijn, zou ik lekker bij Milwaukee blijven. Zeg ik, als Bosch-blauw fan
Project Farm heeft toevallig gisteren een filmpje geupload:(wel even je geluid temperen, hij is "nogal aanwezig" qua stemgebruik-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
Wiha, iFixit en PB Swiss doen het over de hele lijn goed. PB swiss is echter een setje met verwisselbare klingen, geen bitjes en vrij beperkt in maten. Helaas geen Wera getest, dat zit normaal gesproken op vergelijkbaar niveau als Wiha. Helaas kon ik het Soleilwear setje wat er goed uit komt "voor wehnâg", nergens vinden met verzending naar NL.
Ik heb de Wiha Zai Hause micro bits set met 42 bits. Dat is een handig doosje dat ook als bakje voor schroeven kan worden gebruikt. Lekker compact en draagbaar. De bithouder (het handvat) is een beetje aan de kleine kant. Ik heb ook een IFixit die wat groter is, maar ik dacht dat die van metaal zou zijn toen ik hem kocht. Het blijkt dat er een plastic variant is die er precies hetzelfde uitziet. Handig daarvan is dat er een paar bits in kunnen om makkelijk mee te nemen. Maar in de praktijk pak ik thuis meestal een Proxxon microschroevendraaier als die past. Het rubberachtige handvat en het feit dat er geen bitje is dat wiebelt maakt die het fijnst.-CJ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:51:
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
All I had to do was follow the damn train.
Ik kwam bijvoorbeeld deze van Presch deze tegen. Is dat wat?
Of zijn zulke klemmen handiger?
Deze variant is meer werk en ik vraag me af of je bij verstek de druk goed kunt verdelen zodat de twee delen precies uitlijnen. Dat lijken met die gevallen van Presch beter.
Wat wil je er mee doen?Ken Wood schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:46:
Heeft iemand tips voor hoekklemmen?
Ik kwam bijvoorbeeld deze van Presch deze tegen. Is dat wat?
Of zijn zulke klemmen handiger?
Deze variant is meer werk en ik vraag me af of je bij verstek de druk goed kunt verdelen zodat de twee delen precies uitlijnen. Dat lijken met die gevallen van Presch beter.
In principe is hoe langer de geleiding, hoe meer kans je hebt dat alles haaks blijft.
Dan moeten de klemmen zelf wel haaks zijn en dat valt nog wel eens tegen. Ik heb hoekklemmen van Bessey en van de 8 klemmen heb ik er 5 moeten corrigeren. Zijn ook maar simpele spuitgietwerk dingen, maar ik had van Bessey wel verwacht dat ze zouden zijn nageslepen.
Eerstvolgende project is lades maken voor een kledingkast. Ze zullen vooral gebruikt worden voor dat soort projecten (meubels/kasten etc). Goed om te weten dat Bessey dus ook niet altijd recht is.JukeboxBill schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:08:
[...]
Wat wil je er mee doen?
In principe is hoe langer de geleiding, hoe meer kans je hebt dat alles haaks blijft.
Dan moeten de klemmen zelf wel haaks zijn en dat valt nog wel eens tegen. Ik heb hoekklemmen van Bessey en van de 8 klemmen heb ik er 5 moeten corrigeren. Zijn ook maar simpele spuitgietwerk dingen, maar ik had van Bessey wel verwacht dat ze zouden zijn nageslepen.
Meterkast is 3x25A.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).