• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:12:
Qua trimmer, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld de uitvoering: Makita DUR193Z
Yep, zoiets - ik ken niet specifiek de Makita. Ik gebruik nog altijd naar volle tevredenheid een Black + Decker. Dat dergelijke apparaten te licht zijn voor de klus, herken ik dus niet.

Inmiddels ook een bosmaaier in bezit, o.a. om het onkruid tussen de bestrating weg te maaien. (Stihl in mijn geval.) Dat is inderdaad een veel sterker apparaat. En gebruik ik dus nimmer op het gazon; daarvoor zo'n lompe overkill. Je krijgt 't niet netjes en als je een muurtje of houten paal raakt, dan beschadig je die ook (langzamerhand).

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:26
Gwaihir schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:23:
[...]

Yep, zoiets - ik ken niet specifiek de Makita. Ik gebruik nog altijd naar volle tevredenheid een Black + Decker. Dat dergelijke apparaten te licht zijn voor de klus, herken ik dus niet.

Inmiddels ook een bosmaaier in bezit, o.a. om het onkruid tussen de bestrating weg te maaien. (Stihl in mijn geval.) Dat is inderdaad een veel sterker apparaat. En gebruik ik dus nimmer op het gazon; daarvoor zo'n lompe overkill. Je krijgt 't niet netjes en als je een muurtje of houten paal raakt, dan beschadig je die ook (langzamerhand).
Als je voldoende meters moet maken accepteer je altijd enige schade. Daarbij: Hout dat in de tuin staat rot na zo'n 20 jaar compleet weg op de overgang nat (grond) droog (lucht). Dat beetje schade van je draadje maakt echt niet het verschil zeg ik met een na ruim 20 jaar compleet doorgerotte (5-7cm dikke) Azobe keerwand. Buurman heeft t zelfde met Azobe beschoeing in de sloot: op waterpeil na 15 jaar afgerot en daar kwam geen draadje tegenaan.. En als je zachthout (vuren, Douglas) gebruikt staat dat mestaal op metalen steunen die je niet met een bosmaaier beschadigd ;)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DjoeC schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:38:
Als je ik voldoende meters moet maken accepteer je ik altijd enige schade.
Ik heb je uitspraak even gecorrigeerd, @DjoeC, want hier spreek je echt niet voor mij ;).

Er staan hier wat striemen van een bosmaaier in (relatief zachte) baksteen, in het zicht (wanneer er gemaaid is). Was niet nodig en maakt het niet mooier. Er staan hier inderdaad ook enkele zachthouten palen (speelhuisje, geïmpregneerd) op de grond (met grondpennen vastgezet).

En bovenal: mijn gazon is simpelweg geen bos. Ik maai een randje, geen groots oppervlak, naar een kwaliteitsstandaard / nauwkeurigheid die hoger ligt dan bos / weiland. (Als ik lomp wil, waarom zou ik dan moeilijk doen over die randjes?)

Kortom: ik blijf bij mijn advies aan @rens-br; een strimmer is het beste hiervoor en het is geen 'poor-mans-bosmaaier'.

Aanvullend: een goede strimmer kun je omdraaien, om een rand langs bestrating netjes te maken. De lukt je never nooit niet met de bosmaaier. Ik gebruik dit vaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 01-11-2025 12:02 ]

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wat je eventueel ook kan doen, is een rand stenen border/bandjes aanleggen op grashoogte. Heb ik destijds bij de erfgrens van de buren gedaan (hun zijkant zijmuur rechtstreeks aan mijn erfgrend). Ik tij dan met de grasmaaier wielen over de stenen, en het mes van de grasmaaier pakt al het gras mee. Ben ik blij mee dat ik die extra moeite destijd gedaan heb.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De ene bosmaaier of strimmer is de andere niet mannen. Ik heb deze: https://www.metabo.com/nl...850-accu-grastrimmer.html
Metabo noemt dat een grastrimmer. Maar het is een halve bosmaaier. Flinke kracht, 2 draden, 170 lang ofzo. Kan nog net geen zaagmes op voor houtachtige bossage,maar heeft nul moeite met bijvoorbeeld hedera of taxus.

En dan heb je nog de standaard trimmers en kanten maaiers. Die wil je eigenlijk hebben voor dit doeleinde. Gewoon simpel Bosch ding ofzo, desnoods op 230v.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

dragonhaertt schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:58:
[...]

Tja, als je graag 150 euro meer uitgeeft aan hetzelfde stuk aluminium met een ander kleurtje. :+

De anti omval functie van Makita werkt niet op een Festool rails, maar de zaag past wel gewoon op beide rails.
Een Festool zaag past gewoon op een Makita rails.

Overigens zijn er ook veel Festool eigenaren die hun anti-splinter strip vervangen voor een Makita strip omdat deze betere lijm gebruikt.
Ik zou wel weten welke ik zou kiezen.
iemand linkte naar Evolution Power Tools ST2800-G2 en als je 2 lineaals koopt van makita 150cm is 100 euro, die vergelijkbare van evolution is 132euro.
MAKITA Geleiderail voor invalzaag 150 cm
prijs — 49,29 € * per Stuks49,29 €*/ Stuks
een makita hoes is 39 euro of via marktplaats goedkoper te vinden.
setje geulklemmen voor de lineaal is ook niet duur en ik vermoed dat die evelutionklemtangen niet top zijn.

Als ik moest kopen dan koos ik denk ik toch voor Makita en ritsel er wel en hoes bij als ik ze daarin wil opbergen.
twee geulklemmen kopen klaar.

overigens zou ik misschien wel dit setje er bij kopen als reis en kortwerk setje:Evolution Power Tools ST1400-G2 ( 2 keer 70cm met koppelstangen en twee klemmen en hoes.)
150 is gewoon soms net te lang met klein werk, plaatje 60 bij 30 zagen? 30cm is net te veel voor veel afkortzagen, zaagtafel kan maar maakt veel zaagseltroep.
d-coupeerzaag slingert, dus inval is dan fijn. maar ja 90cm overhang? beetje veel.

* copykat koopt later gewoon nog 1 losse 150cm makita en halveert de oude beschadigde 150cm lineaal om 2 75cm min zaagsnede te verkrijgen, past vast wel in de hoes van makita.. :*)

( ik heb nu 1 nieuwe en 1 oude lineaal)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 01-11-2025 15:12 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:59
The Eagle schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:48:
De ene bosmaaier of strimmer is de andere niet mannen. Ik heb deze: https://www.metabo.com/nl...850-accu-grastrimmer.html
Metabo noemt dat een grastrimmer. Maar het is een halve bosmaaier. Flinke kracht, 2 draden, 170 lang ofzo. Kan nog net geen zaagmes op voor houtachtige bossage,maar heeft nul moeite met bijvoorbeeld hedera of taxus.

En dan heb je nog de standaard trimmers en kanten maaiers. Die wil je eigenlijk hebben voor dit doeleinde. Gewoon simpel Bosch ding ofzo, desnoods op 230v.
FF voor mijn beeld, wat doe je met die machine in bijvoorbeeld taxus, heb hier behoorlijk wat taxus staan, zie niet hoe ik zo'n machine, noem hem bosmaaier daarvoor zou kunnen gebruiken.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Net festool spanklemmen binnen. Moet zeggen ze zijn niet goedkoopste maar wel top degelijke uitvoering en werkt super easy

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
En ook vervanging 140 rail en deze wel recht gelukkig.. goede service van de winkel!
Pagina: 1 ... 265 266 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).