• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:12:
Qua trimmer, moet ik dan denken aan bijvoorbeeld de uitvoering: Makita DUR193Z
Yep, zoiets - ik ken niet specifiek de Makita. Ik gebruik nog altijd naar volle tevredenheid een Black + Decker. Dat dergelijke apparaten te licht zijn voor de klus, herken ik dus niet.

Inmiddels ook een bosmaaier in bezit, o.a. om het onkruid tussen de bestrating weg te maaien. (Stihl in mijn geval.) Dat is inderdaad een veel sterker apparaat. En gebruik ik dus nimmer op het gazon; daarvoor zo'n lompe overkill. Je krijgt 't niet netjes en als je een muurtje of houten paal raakt, dan beschadig je die ook (langzamerhand).

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Gwaihir schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:23:
[...]

Yep, zoiets - ik ken niet specifiek de Makita. Ik gebruik nog altijd naar volle tevredenheid een Black + Decker. Dat dergelijke apparaten te licht zijn voor de klus, herken ik dus niet.

Inmiddels ook een bosmaaier in bezit, o.a. om het onkruid tussen de bestrating weg te maaien. (Stihl in mijn geval.) Dat is inderdaad een veel sterker apparaat. En gebruik ik dus nimmer op het gazon; daarvoor zo'n lompe overkill. Je krijgt 't niet netjes en als je een muurtje of houten paal raakt, dan beschadig je die ook (langzamerhand).
Als je voldoende meters moet maken accepteer je altijd enige schade. Daarbij: Hout dat in de tuin staat rot na zo'n 20 jaar compleet weg op de overgang nat (grond) droog (lucht). Dat beetje schade van je draadje maakt echt niet het verschil zeg ik met een na ruim 20 jaar compleet doorgerotte (5-7cm dikke) Azobe keerwand. Buurman heeft t zelfde met Azobe beschoeing in de sloot: op waterpeil na 15 jaar afgerot en daar kwam geen draadje tegenaan.. En als je zachthout (vuren, Douglas) gebruikt staat dat mestaal op metalen steunen die je niet met een bosmaaier beschadigd ;)

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DjoeC schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:38:
Als je ik voldoende meters moet maken accepteer je ik altijd enige schade.
Ik heb je uitspraak even gecorrigeerd, @DjoeC, want hier spreek je echt niet voor mij ;).

Er staan hier wat striemen van een bosmaaier in (relatief zachte) baksteen, in het zicht (wanneer er gemaaid is). Was niet nodig en maakt het niet mooier. Er staan hier inderdaad ook enkele zachthouten palen (speelhuisje, geïmpregneerd) op de grond (met grondpennen vastgezet).

En bovenal: mijn gazon is simpelweg geen bos. Ik maai een randje, geen groots oppervlak, naar een kwaliteitsstandaard / nauwkeurigheid die hoger ligt dan bos / weiland. (Als ik lomp wil, waarom zou ik dan moeilijk doen over die randjes?)

Kortom: ik blijf bij mijn advies aan @rens-br; een strimmer is het beste hiervoor en het is geen 'poor-mans-bosmaaier'.

Aanvullend: een goede strimmer kun je omdraaien, om een rand langs bestrating netjes te maken. De lukt je never nooit niet met de bosmaaier. Ik gebruik dit vaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 01-11-2025 12:02 ]

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wat je eventueel ook kan doen, is een rand stenen border/bandjes aanleggen op grashoogte. Heb ik destijds bij de erfgrens van de buren gedaan (hun zijkant zijmuur rechtstreeks aan mijn erfgrend). Ik tij dan met de grasmaaier wielen over de stenen, en het mes van de grasmaaier pakt al het gras mee. Ben ik blij mee dat ik die extra moeite destijd gedaan heb.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De ene bosmaaier of strimmer is de andere niet mannen. Ik heb deze: https://www.metabo.com/nl...850-accu-grastrimmer.html
Metabo noemt dat een grastrimmer. Maar het is een halve bosmaaier. Flinke kracht, 2 draden, 170 lang ofzo. Kan nog net geen zaagmes op voor houtachtige bossage,maar heeft nul moeite met bijvoorbeeld hedera of taxus.

En dan heb je nog de standaard trimmers en kanten maaiers. Die wil je eigenlijk hebben voor dit doeleinde. Gewoon simpel Bosch ding ofzo, desnoods op 230v.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:37

copykat

Good copy isn't bad

dragonhaertt schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 08:58:
[...]

Tja, als je graag 150 euro meer uitgeeft aan hetzelfde stuk aluminium met een ander kleurtje. :+

De anti omval functie van Makita werkt niet op een Festool rails, maar de zaag past wel gewoon op beide rails.
Een Festool zaag past gewoon op een Makita rails.

Overigens zijn er ook veel Festool eigenaren die hun anti-splinter strip vervangen voor een Makita strip omdat deze betere lijm gebruikt.
Ik zou wel weten welke ik zou kiezen.
iemand linkte naar Evolution Power Tools ST2800-G2 en als je 2 lineaals koopt van makita 150cm is 100 euro, die vergelijkbare van evolution is 132euro.
MAKITA Geleiderail voor invalzaag 150 cm
prijs — 49,29 € * per Stuks49,29 €*/ Stuks
een makita hoes is 39 euro of via marktplaats goedkoper te vinden.
setje geulklemmen voor de lineaal is ook niet duur en ik vermoed dat die evelutionklemtangen niet top zijn.

Als ik moest kopen dan koos ik denk ik toch voor Makita en ritsel er wel en hoes bij als ik ze daarin wil opbergen.
twee geulklemmen kopen klaar.

overigens zou ik misschien wel dit setje er bij kopen als reis en kortwerk setje:Evolution Power Tools ST1400-G2 ( 2 keer 70cm met koppelstangen en twee klemmen en hoes.)
150 is gewoon soms net te lang met klein werk, plaatje 60 bij 30 zagen? 30cm is net te veel voor veel afkortzagen, zaagtafel kan maar maakt veel zaagseltroep.
d-coupeerzaag slingert, dus inval is dan fijn. maar ja 90cm overhang? beetje veel.

* copykat koopt later gewoon nog 1 losse 150cm makita en halveert de oude beschadigde 150cm lineaal om 2 75cm min zaagsnede te verkrijgen, past vast wel in de hoes van makita.. :*)

( ik heb nu 1 nieuwe en 1 oude lineaal)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 01-11-2025 15:12 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:41
The Eagle schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:48:
De ene bosmaaier of strimmer is de andere niet mannen. Ik heb deze: https://www.metabo.com/nl...850-accu-grastrimmer.html
Metabo noemt dat een grastrimmer. Maar het is een halve bosmaaier. Flinke kracht, 2 draden, 170 lang ofzo. Kan nog net geen zaagmes op voor houtachtige bossage,maar heeft nul moeite met bijvoorbeeld hedera of taxus.

En dan heb je nog de standaard trimmers en kanten maaiers. Die wil je eigenlijk hebben voor dit doeleinde. Gewoon simpel Bosch ding ofzo, desnoods op 230v.
FF voor mijn beeld, wat doe je met die machine in bijvoorbeeld taxus, heb hier behoorlijk wat taxus staan, zie niet hoe ik zo'n machine, noem hem bosmaaier daarvoor zou kunnen gebruiken.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Net festool spanklemmen binnen. Moet zeggen ze zijn niet goedkoopste maar wel top degelijke uitvoering en werkt super easy

• MisterB
  • Niet online
En ook vervanging 140 rail en deze wel recht gelukkig.. goede service van de winkel!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Blomminator schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Mams gebeld, de Bosch PBH 2100 RE van pa staat alweer jaren niks te doen. Die mag ik meenemen. Dat is voor nu prima, en met verwisselbare kop. Voelt beetje gek vind ik.. pa hard voor gespaard en dan ga ik er mee aan de haal. Maarja.. Beter wel gebruiken en plezier van hebben.
Zaterdag op de koffie en de Bosch in de rugtas mee naar huis. Er zat zelfs een goede sds 12mm beton boor in. De 3 tegels waren in no-time geboord. Wat een verschil!
Er moesten ook per tegel 2 8mm gaatjes komen. Zonder sds boortje maar dus met gladde schacht. De verwisselbare kop er in geklikt... Boortje vast. Maar dat trilt a la minute los. Dat duurde aanzienlijk langer, met veel meer moeite.

Kortom. De boot is voor mij dikke prima. Tubetje Metabo sds vet gekocht wat vandaag geleverd wordt. En dan nog wat boortjes kopen, want dat maakt alle verschil.

De 3 lampjes staan keurig op de sokkel buiten. De kabels liggen. Van alle kabels is nu 2 meter gedaan met niet-onder-de-grond-kabel. De rest wel (dus met mantel). 1 stukje niet. Ik vind het wel prima geloof ik. Nog wel alles aansluiten.. maar t gaat de goede kant op!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:10
KillaZ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:01:
Heeft iemand hier ervaring met de Milwaukee M12 kitspuit? Ik moet heel wat meters gaan kitten, dus twijfel even of ik voor de M12 of voor de Makita DCG180 moet gaan.

De Makita heb ik vaker gezien in mijn omgeving, de M12 eigenlijk niet. Aangezien een kitspuit een kitspuit is ben ik even benieuwd naar hoe fragiel de stang is, die ziet er op reviews namelijk uit alsof hij van papier mache is. Gezien het gewicht lijkt mij de M12 fijner werken, qua prijs hoef je het niet te laten in ieder geval.
Oke, wat later dan verwacht (want de klus werd verlengd dus geen tijd om te klussen thuis) maar nu eindelijk de milwaukee M12 kitspuit binnen. Op Amazon een 4Ah batterij in de aanbieding (35 euro), dus dat komt mooi uit.

1e reactie is dat hij vrij zwaar is, maar gek genoeg maakt het hem heel stabiel. Dat ligt overigens ook aan de accu, ik denk dat het met een 2Ah accu nog lekkerder werken is. De eerste lijntjes acryl zijn gekit als test (wat dikke overkill is, maar goed) en ik moet zeggen: Het werkt toch wel heel lekker hoor. Trekker los is ook direct spanning eraf, snelheid is heel goed te vinden en te doseren op basis van je kit en je tuit. Ja hier ga ik wel plezier aan beleven. :)

Aan de badkamer ontdoen van siliconenkit wat minder, maar dat zien we dan wel weer :+

K to the KillaZ

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:28
Ughhhh waarom zijn die Parkside Performance tools nooit op voorraad!?

Iemand tips voor een alternatief merk dat betaalbaar is en wel op voorraad?

Ik lees goede dingen over Einhell? Hier iemand met ervaring?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:48
gebruikershaes schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:48:

Maakt nogal uit wat je zoekt. Kwaliteit van Einhell is niet eenduidig.
Ik heb een tegelzaagtafel van Einhell en voor wat het heeft gekost ben ik er wel tevreden mee. Maar een kolomboormachine, die enige precisie moet hebben, zou ik nooit van Einhell willen hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

(jarig!)

Ik vind Einhell Een Hel. Weggegooid geld. Diverse apparaten bij vrienden gebruikt. Niet ergonomisch, onnauwkeurig. Doet wat het moet als het lomp moet maar verder niet echt (basale) kwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 06-11-2025 21:24 ]

• MisterB
  • Niet online
Hbm

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Einhell heeft verschillende lijnen, het is een beetje appels met peren vergelijken als je puur op de merksticker afgaat.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01:24
twain4me schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:33:
[...]

Einhell heeft verschillende lijnen, het is een beetje appels met peren vergelijken als je puur op de merksticker afgaat.
Idd. De TE en TP lijn zijn prima waar voor het geld. TC zou ik met een boogje omheen lopen. Daar komt veelal ook de negatieve reputatie vandaan. Maar ze hebben beste stappen gemaakt de afgelopen paar jaar. Zou er ook niet snel een stationaire machines van kopen, maar heb er wel diverse accu tools van.

Na registratie 3 jaar garantie op accu en machine en 10 jaar op de brushless motor. Bij de TP lijn geld die garantie ook bij zakelijk gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Retrospect op 06-11-2025 22:25 ]

• gebruikershaes
JukeboxBill schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:13:
[...]

Maakt nogal uit wat je zoekt. Kwaliteit van Einhell is niet eenduidig.
Ik heb een tegelzaagtafel van Einhell en voor wat het heeft gekost ben ik er wel tevreden mee. Maar een kolomboormachine, die enige precisie moet hebben, zou ik nooit van Einhell willen hebben.
Niet iets specifieks. Gewoon de standaard accu tools. Liefst alles op 1 type accu want ik heb geen zin om met accu’s te hannesen. Maar ik zal nog even wat onderzoek doen. En wellicht moet ik toch wat dieper in de buidel tasten en voor dewalt of makita oid gaan.

Parkside is ook niet altijd even ideaal, maar voor het geld onverslaanbaar. Vandaar dat ik daar eerst keek, maar blijkbaar is het voor Lidl moeilijk om het consistent aan te bieden.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:06

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Yes ik heb 'm ook! Al 10 jaar.. Had je eerdere vraag niet gezien. Ook op een 2ah accu gaat ie eeuwig mee.

Pak 'm vooral voor de grote afstanden. Precisie kitten doe ik nog steeds met de handspuit.. (Bv douchewand afkitten).

Vooral de zware kitten zijn een zegen. Isolatiekit, montagekit etc. Krijg al pijn aan m'n handen als ik eraan denk 't handmatig te moeten doen.
KillaZ schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:47:
[...]

Oke, wat later dan verwacht (want de klus werd verlengd dus geen tijd om te klussen thuis) maar nu eindelijk de milwaukee M12 kitspuit binnen. Op Amazon een 4Ah batterij in de aanbieding (35 euro), dus dat komt mooi uit.

1e reactie is dat hij vrij zwaar is, maar gek genoeg maakt het hem heel stabiel. Dat ligt overigens ook aan de accu, ik denk dat het met een 2Ah accu nog lekkerder werken is. De eerste lijntjes acryl zijn gekit als test (wat dikke overkill is, maar goed) en ik moet zeggen: Het werkt toch wel heel lekker hoor. Trekker los is ook direct spanning eraf, snelheid is heel goed te vinden en te doseren op basis van je kit en je tuit. Ja hier ga ik wel plezier aan beleven. :)

Aan de badkamer ontdoen van siliconenkit wat minder, maar dat zien we dan wel weer :+

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ryobi?

• Retrospect
In de VS zal het ongetwijfeld heel aantrekkelijk zijn maar met de prijzen die ze hier in Nederland vragen vind ik ze vrij duur eigenlijk.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Retrospect schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:45:
[...]

In de VS zal het ongetwijfeld heel aantrekkelijk zijn maar met de prijzen die ze hier in Nederland vragen vind ik ze vrij duur eigenlijk.
Ah dat zou kunnen, ik wist dat het wel relatief voordelig was, maar heb geen prijzen vergeleken met Parkside oid.

• gebruikershaes
Retrospect schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:45:
[...]

Ja eens. Ook naar gekeken. Vooral de HP serie is wel echt premium geprijsd. Voordeel is, ze hebben belachelijk veel tools op hetzelfde platform.

• Retrospect
gebruikershaes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:06:
[...]

Ja eens. Ook naar gekeken. Vooral de HP serie is wel echt premium geprijsd. Voordeel is, ze hebben belachelijk veel tools op hetzelfde platform.
Dat wel, alhoewel veel hier niet leverbaar is. Maar voor premium prijzen heb ik ook graag premium tools. ;)

• gebruikershaes
Retrospect schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:12:
[...]

Dat wel, alhoewel veel hier niet leverbaar is. Maar voor premium prijzen heb ik ook graag premium tools. ;)
Precies. Maar, als je op Amazon.com kijkt dan is het wel weer goedkoop zelfs met verzending naar NL. Wel rare verkopers. Dus of het legitiem is? Geen idee.

https://www.amazon.com/Br...yobi+hp%2Chi%2C187&sr=8-1

De reden dat ik twijfel is omdat ze ook fakes op Ali verkopen.

https://nl.aliexpress.com...d&cn=252495&cv=463637&af=

• Retrospect
gebruikershaes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:50:
[...]

Precies. Maar, als je op Amazon.com kijkt dan is het wel weer goedkoop zelfs met verzending naar NL. Wel rare verkopers. Dus of het legitiem is? Geen idee.

https://www.amazon.com/Br...yobi+hp%2Chi%2C187&sr=8-1

De reden dat ik twijfel is omdat ze ook fakes op Ali verkopen.

https://nl.aliexpress.com...d&cn=252495&cv=463637&af=
Naïf als ik ben had ik geen idee dat er fake tools verkrijgbaar zijn….

Maar wat zijn de verzendkosten van Amazon.com, want dat kan idd wel interessant zijn. Wel een dingen van Amazon Duitsland laten komen en dat ging altijd goed.

Edit: No Import Fees Deposit & $13.03 Shipping to Netherlands
Lijkt me sterk toch, dit wordt gelijk bij de douane tegengehouden.

Zo te zien wel erg interessant voor Hikoki, enkel staat er dan Metabo HPT op.

[ Voor 11% gewijzigd door Retrospect op 08-11-2025 21:18 ]

• MisterB
  • Niet online
Koop gewoon makita lxt spul, werkt altijd, is robuust en vele bodys te koop voor acceptabele prijzen, en vaak zat extra accu acties etc

• gebruikershaes
Retrospect schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:13:
[...]

Naïf als ik ben had ik geen idee dat er fake tools verkrijgbaar zijn….

Maar wat zijn de verzendkosten van Amazon.com, want dat kan idd wel interessant zijn. Wel een dingen van Amazon Duitsland laten komen en dat ging altijd goed.

Edit: No Import Fees Deposit & $13.03 Shipping to Netherlands
Lijkt me sterk toch, dit wordt gelijk bij de douane tegengehouden.

Zo te zien wel erg interessant voor Hikoki, enkel staat er dan Metabo HPT op.
Ja daarom denk ik ook dat het uit China komt en mogelijk fakes zijn.

• Retrospect
MisterB schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:18:
Koop gewoon makita lxt spul, werkt altijd, is robuust en vele bodys te koop voor acceptabele prijzen, en vaak zat extra accu acties etc
Dat gaat toch ook op voor merken als Metabo, Bosch Professional en Hikoki?

Momenteel bij Makita een gratis account actie bij XGT. Gaat daar niet alle vernieuwing heen? Zo heeft die lijn ook tabless accu's terwijl die er voor LXT nog niet zijn.

• MisterB
  • Niet online
Ja vast maar lxt spul vast nog tijden tekoop..

• MisterB
  • Niet online
En idd ook bosch blauw (niet groen) etc ..

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rens-br schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:46:
Recentelijk hebben we gras gelegd en heb een prima grasmaaier, maar die doet de randen tegen de schutting natuurlijk niet goed. Kortom een grastrimmer lijkt me wel iets. Nu zit ik volledig in het Makita accu systeem, dus logischer keus om voor Makita te gaan. Nu kwam ik uitvoering: Makita DUM604ZX (Zonder accu's en lader, in doos, inclusief buxus...
tegen en dat leek me wel wat, maar kom in dit topic er maar weinig ervaringen van tegen. Dus iemand ervaringen of tips?
Terugkomend op mijn eigen vraag. Ik heb inmiddels de uitvoering: Makita DUR193Z in huis gehaald, voor 74 euro bij de Hornbach met LPG en het is precies wat ik zoek. Afgelopen weekend het gras bij de randen van de schutting en de border gemaaid met het ding en werkt perfect. We hebben zo'n 45 m3 gras. Ding is ideaal, accu erin, band omdoen, de goede hoek afstellen en maaien maar. Had binnen 10 minuten alle randen van de gras gemaaid zonder noemenswaardig verlies in mijn 5Ah accu.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
Ik ben in de run voor een afkortzaag en hoop een leuke black friday deal te scoren. Liefste heb ik een Makita (nu heb ik een Makita bouwstofzuiger en wat handgereedschap). Echter merk ik dat in de 230v afkortzaagreeks er maar 1 zaag is die tot 45 graden kan zagen. Ik heb voor de plinten (voornaamste reden aanschaf) 45 graden nodig. Interpreteer ik dit verkeerd?

Liefste heb ik er ook een laser bij en dubbel verstekzagen is ook wel een leuke optie. Maar de enige optie heeft dit zo te zien niet.

Zie hierbij de vergelijking online:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKgMUiggwFYoAz-S8-3Vu1w1TwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aWs72hwjXNMkEhC6LTlmwtng.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 11-11-2025 14:56 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ze kunnen toch allemaal tot 45° en de meeste nog een stukje verder? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die hoek wordt gemeten vanuit het midden 0 graden is haaks. 60 graden naar rechts betekent dat je plankje een punt krijgt van 30 graden.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:46
THxZ0NE schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:55:
Ik ben in de run voor een afkortzaag en hoop een leuke black friday deal te scoren. Liefste heb ik een Makita (nu heb ik een Makita bouwstofzuiger en wat handgereedschap). Echter merk ik dat in de 230v afkortzaagreeks er maar 1 zaag is die tot 45 graden kan zagen. Ik heb voor de plinten (voornaamste reden aanschaf) 45 graden nodig. Interpreteer ik dit verkeerd?

Liefste heb ik er ook een laser bij en dubbel verstekzagen is ook wel een leuke optie. Maar de enige optie heeft dit zo te zien niet.

[Afbeelding]
45gr kunnen ze allemaal. Dubbel verstek kan idd ook handig zijn.
ook iets om naar te kijken: sommige hebben de rails 'naar voren' ipv 'naar achter', in dat geval zou hij ook strak met de achterkant tegen een muur kunnen staan op de werkbank & dat scheelt best veel plek. Ik heb zelf spijt dat ik dat niet heb gedaan toen ik er eentje kocht

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Evo X schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:11:
[...]
ook iets om naar te kijken: sommige hebben de rails 'naar voren' ipv 'naar achter', in dat geval zou hij ook strak met de achterkant tegen een muur kunnen staan op de werkbank & dat scheelt best veel plek. Ik heb zelf spijt dat ik dat niet heb gedaan toen ik er eentje kocht
Helaas is dat bij Makita alleen beschikbaar op de veel duurdere modellen (1019 / 1219) (of je moet een model nemen dat helemaal geen uittrek functie heeft zoals de LS1040).

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 11-11-2025 15:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:30

dragonhaertt

@_'.'

Orion84 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:16:
[...]

Helaas is dat bij Makita alleen beschikbaar op de veel duurdere modellen (1019 / 1219) (of je moet een model nemen dat helemaal geen uittrek functie heeft zoals de LS1040).
De LS1019 (en 1219) zijn wel echt top modellen, inderdaad vooral door die feature.
Als je met black friday een van deze twee goedkoop op de kop kan tikken heb je echt een top aankoop.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Retrospect
Mocht er iemand nog tips hebben voor echte black Friday deals dan hou ik me aanbevolen. Maak vaak een verlanglijstje op Amazon, maar daar valt het erg tegen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Retrospect schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:20:
Mocht er iemand nog tips hebben voor echte black Friday deals dan hou ik me aanbevolen. Maak vaak een verlanglijstje op Amazon, maar daar valt het erg tegen.
Gereedschaps aanbiedingen worden meestal hier gedeeld: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

• MisterB
  • Niet online
Afkortzaag : al 2 maal een blauwe bosch dat bevalt perfect .. 2 maal 60 gr oid laser etc
Niet de kleinste weliswaar

[ Voor 13% gewijzigd door MisterB op 11-11-2025 15:36 ]

• DjoeC
Retrospect schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:20:
Kijk je ook wel eens op hagglezon.com? Er zijn soms heel grote verschillen binnen amazon - en als je het niet erg vind om evt een snoer of stekker te vervangen......

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb deze set: https://www.hbm-machines....enset-in-aluminium-koffer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiDXkGuGYFypwFTqt3mnFRsdVp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7rMtxTZ1Ax6cFw93w7ZXJgI.png?f=fotoalbum_large

Komende black friday 3 jaar. Helaas is het foam aan de boren gaan plakken waardoor een groot deel van de boren niet meer bruikbaar is (kan niet meer goed in de kop bewegen van een SDS boor) het foam plakt rondom aan de boor en scheurt in delen af van wat er nog in de doos zit - ik kan ter verduidelijking v.d. week een foto maken. Nu kan ik hier natuurlijk over klagen, maar voor die 2 tientjes .. tja. Anderzijds ben ik absoluut tevreden over de set, zeer breed inzetbaar en passende maten.

Ik overweeg:
  1. schoonmaken van de huidige boren
  2. nieuwe set halen en die niet in de koffer plaatsen maar ergens anders
A: hoe kan ik de boren goed dan goed foam vrij krijgen zonder dat ik mijzelf of de boren beschadig?
B: waar kan ik de boren in bewaren dat ik niet over 2,5 jr exact hetzelfde probleem heb?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• The Eagle

The Eagle

A. Als dat styrofoam is: even in de aceton dippen, lost de foam van op. Zou het gewoon proberen, nagellakremover ofzo

B. Stuk regenpijp met aan weerszijden een schroefdop als koker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:01
True schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:22:
Ik heb deze set: https://www.hbm-machines....enset-in-aluminium-koffer
[Afbeelding]

Komende black friday 3 jaar. Helaas is het foam aan de boren gaan plakken waardoor een groot deel van de boren niet meer bruikbaar is (kan niet meer goed in de kop bewegen van een SDS boor) het foam plakt rondom aan de boor en scheurt in delen af van wat er nog in de doos zit - ik kan ter verduidelijking v.d. week een foto maken. Nu kan ik hier natuurlijk over klagen, maar voor die 2 tientjes .. tja. Anderzijds ben ik absoluut tevreden over de set, zeer breed inzetbaar en passende maten.

Ik overweeg:
  1. schoonmaken van de huidige boren
  2. nieuwe set halen en die niet in de koffer plaatsen maar ergens anders
A: hoe kan ik de boren goed dan goed foam vrij krijgen zonder dat ik mijzelf of de boren beschadig?
B: waar kan ik de boren in bewaren dat ik niet over 2,5 jr exact hetzelfde probleem heb?
Brander erop en schoon branden

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:20

MJV

The Eagle schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:26:
B. Stuk regenpijp met aan weerszijden een schroefdop als koker.
Of nog beter gewoon afvoerbuis, die is daarmee een stuk steviger dan een hemelwaterafvoer. Wel een slim idee met die schroefdop :), ik heb een aantal stukken buis aan wat stelling getyripped waar een aantal lange boren instaan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:30
rens-br schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:46:
Recentelijk hebben we gras gelegd en heb een prima grasmaaier, maar die doet de randen tegen de schutting natuurlijk niet goed. Kortom een grastrimmer lijkt me wel iets. Nu zit ik volledig in het Makita accu systeem, dus logischer keus om voor Makita te gaan. Nu kwam ik uitvoering: Makita DUM604ZX (Zonder accu's en lader, in doos, inclusief buxus...
tegen en dat leek me wel wat, maar kom in dit topic er maar weinig ervaringen van tegen. Dus iemand ervaringen of tips?
Ik heb nadat ik mij hier echt heel erg aan begon te irriteren, langs de schutting een strook betonbanden gelegd. (antraciet 15cm hoog)
Hierdoor heb ik een randje van 5cm waar ik met de grasmaaier overheen rijd, en er geen strookje gras blijft staan.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
FRANQ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:48:
Ik heb nadat ik mij hier echt heel erg aan begon te irriteren, langs de schutting een strook betonbanden gelegd. (antraciet 15cm hoog)
Hierdoor heb ik een randje van 5cm waar ik met de grasmaaier overheen rijd, en er geen strookje gras blijft staan.
Hier heb ik zulke randjes niet alleen langs de schutting, maar ook langs de border(s), dus dat is geen oplossing. Inmiddels overigens een DUR193Z gekocht: rens-br in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" en die doet precies wat ik wil.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:30
dragonhaertt schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:19:
[...]

De LS1019 (en 1219) zijn wel echt top modellen, inderdaad vooral door die feature.
Als je met black friday een van deze twee goedkoop op de kop kan tikken heb je echt een top aankoop.
Met de 1019 kan je plinten tot 91mm ook rechtop zagen, wat ik ook wel een pluspunt vind.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03:44
Ik heb zelf een 1019 gekocht omdat ik mij zorgen maakte over het gewicht van de 1219. Maar houd er rekening mee dat een 1019 ook ellendig groot en zwaar is. Het ding de trap op zeulen is eigenlijk niet te doen bijv.. ik sleep liever mijn ouwe Festool CS70 naar boven dan de makita 1019.

Verder is het een fantastisch ding. Ik was geen fan van Makita na wat slechte ervaringen. Maar deze bevalt zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door bleiblei op 12-11-2025 09:02 ]

• The Eagle

The Eagle

MJV schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:57:
[...]

Of nog beter gewoon afvoerbuis, die is daarmee een stuk steviger dan een hemelwaterafvoer. Wel een slim idee met die schroefdop :), ik heb een aantal stukken buis aan wat stelling getyripped waar een aantal lange boren instaan.
Afvoer buis kan ook maar die zijn smaller, denk niet dat je daar alle boren tegelijkertijd in krijgen.
Maar zoiets is ook kant en klaar te krijgen bij de Ako ed, heet dan een tekenkoker :)
En nee, die is niet om kleine beestjes in haar te koken maar origineel om tekeningen in te bewaren :+

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14

Asteroid9

General Failure

The Eagle schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:00:
[...]

Afvoer buis kan ook maar die zijn smaller, denk niet dat je daar alle boren tegelijkertijd in krijgen.
Maar zoiets is ook kant en klaar te krijgen bij de Ako ed, heet dan een tekenkoker :)
En nee, die is niet om kleine beestjes in haar te koken maar origineel om tekeningen in te bewaren :+
Afvoerbuis gaat tot 125mm bij de reguliere handel, hoe groot zijn jouw boren? :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• JukeboxBill
@True In de koffer schotjes maken van dun triplex of MDF met een slimme indeling van lange en korte boren. Van een beetje rammelen gaan ze echt niet stuk.
En hoe speel je het klaar om je te bezeren aan die boren?

• copykat
  • Laatst online: 23:37

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
Vraagje is het hobby matig?
Indien ja. Buy once cry once.
Vink je opties aan en beoogde merk.
In volgorde van belangrijkheid.
( voorwaardse glijbuizen om strak tegen muur aan te kunnen zagen is wel fijn. Was 1 van mijn hoofd keuze eigenschappen. In de bouw buiten stuk minder belangrijk maar binnen in je schuurtje wel)
1 of 2 kanten kantelen naar 47graden.
( ik zou motorhuis plaatsing belangrijker vinden.) De 2 kanten versie staat de motor 45graden schuin omhoog. => hogere zaag hoogte/diepte. Beter zicht op je rechter hand als je daar je hout vast wilt houden.
Tip : vertikaal handgreep is fijner met links en rechts bedienen en minder kans op torsie krachten met neerhalen.

Ik heb ff snel gekeken en deze Makita LS1018LN heeft in mijn ogen goede eigenschappen. De aflegplaat verlengers zijn zelfs in hoogte af te stellen voor vlakken precisie. Ik heb de Metabo KGSV 72 XACT.
Omdat deze toen niet beschikbaar was en ik ook regelbare zaagsnelheid fijn vond. Met de reverse geleiding compacter.
Nadeel de belt aandrijfas is wat gevoeliger voor krom slaan, ( aluminium bracket in plaats van direct drive, motorhuis op de bladas).

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• DjoeC
Asteroid9 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:07:
[...]

Afvoerbuis gaat tot 125mm bij de reguliere handel, hoe groot zijn jouw boren? :P
Hier tot 400mm, vestigingen in het hele land.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14

Asteroid9

General Failure

Dat wordt krap....

Afbeeldingslocatie: https://st4.depositphotos.com/24177218/38602/i/1600/depositphotos_386029362-stock-photo-oil-drilling-equipment-for-workover.jpg

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• DjoeC
De meeste bedrijven die zo'n boortje verkopen hebben ook vast een passend buisje, al zou ik dan geen pvc versie nemen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JukeboxBill schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:17:
@True In de koffer schotjes maken van dun triplex of MDF met een slimme indeling van lange en korte boren. Van een beetje rammelen gaan ze echt niet stuk.
En hoe speel je het klaar om je te bezeren aan die boren?
Als mensen gaan aanraden om met onveilige chemische middelen te gaan reinigen bijv. wordt dat natuurlijk wel een dingetje. De aceton bedoel ik dan niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Even een tip: ga eens in een winkel kijken. Bij mijn lokale Bouwmaat stonden ze deze week vanwege de Gereedschapsweken bijna allemaal naast elkaar.
En om een beetje aan verwachtings managment te doen: tijdens Black Friday is er meestal maar weinig van Makita in de aanbieding. maar hou vooral de andere aanbiedings topics in de gaten.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:40:
[...]

Even een tip: ga eens in een winkel kijken. Bij mijn lokale Bouwmaat stonden ze deze week vanwege de Gereedschapsweken bijna allemaal naast elkaar.
En om een beetje aan verwachtings managment te doen: tijdens Black Friday is er meestal maar weinig van Makita in de aanbieding. maar hou vooral de andere aanbiedings topics in de gaten.
De lokale bouwmarken hebben zelden de topmodellen zoals de 1019.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:44
Ik ben nog steeds erg blij met mijn uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS)
Vooral de schaduwlijn is ideaal. En de glijstangen zitten naar voren, dus hij kan mooi strak tegen de muur opgeruimd (tijdens gebruik kan ook, maar je wil er waarschijnlijk stofzuiger aan hebben en die slang steekt uit aan de achterkant natuurlijk).

Het is naar mijn mening (door het formaat) wel meer een afkortzaag voor wat hobbywerk, plintjes, latjes dat soort spul. Geen dikke douglas balken ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2025 10:28 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:34
@THxZ0NE eens met wat hierboven gezegd wordt. Kijk voor een afkortzaag met de glijstangen naar voren.
Ik heb er eentje die naar achteren schuift maar dat kost ontzettend veel ruimte.

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:40:
[...]

Maar Bouwmaat is geen "lokale bouwmarkt".
Het is een keten, die in principe levert aan bedrijven. Als particulier kan je wel online kopen en daar afhalen of thuis bezorgen. Je kan niet daar zomaar binnenlopen en iets kopen, kijken waarschijnlijk wel. Personeel van de vestiging in Groningen is i.i.g. heel vriendelijk en hulpvaardig.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:55

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

(jarig!)
En jij dacht dat dat groot is?
Ik ken iemand die nog een paar stapjes groter gaat >:)
Afbeeldingslocatie: https://www.vankempenbetonboringen.com/images/site/magazijn-3.jpg

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
JukeboxBill schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:27:
[...]

Het is een keten, die in principe levert aan bedrijven. Als particulier kan je wel online kopen en daar afhalen of thuis bezorgen. Je kan niet daar zomaar binnenlopen en iets kopen, kijken waarschijnlijk wel. Personeel van de vestiging in Groningen is i.i.g. heel vriendelijk en hulpvaardig.
Je kan je bij 'Zelfbouw in Nederland' inschrijven als particulier.
Daarmee kan je een bouwmaat pas aanvragen.

PSN: Flix20-NL

• AtRi
  • Registratie: April 2005
Ik heb even naar de Bouwmaat aanbiedingen gekeken. Volgens mij is bij de Hornbach alles sowieso goedkoper. bijv: accu 1850 BL 5AH: bij HB €72 incl btw, bij BM €75 excl. btw.

• MisterB
  • Niet online
Hi tweakers, ik heb een Makita DRT50 Bovenfrees/Kantenfrees en wil die onder een tafel monteren zodat je ook soort freestafel krijgt. Nu zijn er frees inlegplaten / liften in de handel maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en wat een (met name) handige olossins is die goed en robuurt werkt en ook nog goed instelbaar is etc ?

PS - het idee is dus om in een werktafel een opening te zagen/frezen waar dan verdiept de freesplaat (vaak zijn dat alu platen met rond gat in midden) in komt gelijk met oppervlak tafel... dan streekt freesje erdoorheen en kan je werkstukken erlangs halen.. de frees hangt dan op zijn kop op eoa manier eronder ..

Dank voor jullie reacties

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 13-11-2025 17:10 ]

• JukeboxBill
@MisterB Wil je alles zelf maken of zoek je (deels) kant en klaar?
O.a. bij Baptist hebben ze veel onderdelen voor freestafels, maar schrik niet van de prijzen.
Ook hier is veel verkrijgbaar.

Hoe je e.e.a. aan kan pakken bij zelfbouw is Youtube een bron van inspiratie.
Heb al heel wat voorbij zien komen, o.a. gemodificeerde schaarkrik voor de lift e.d..

[ Voor 20% gewijzigd door JukeboxBill op 13-11-2025 17:28 ]

• MisterB
  • Niet online
Hi ja had het nodige bij baptist gezien. Maar wat zelf maken is niet erg. En ook als het iets meer tijd kost om in te stellen is voor mij niet erg. Wellicht eoa makita houder op zijn kop onder dunne plaat schroeven dus in tafel zit

• MJV

MJV

ThinkPad schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:20:
Ik ben nog steeds erg blij met mijn uitvoering: DeWalt 216mm Afkort- & Verstekzaagmachine met XPS (DWS774-QS)
Vooral de schaduwlijn is ideaal. En de glijstangen zitten naar voren, dus hij kan mooi strak tegen de muur opgeruimd (tijdens gebruik kan ook, maar je wil er waarschijnlijk stofzuiger aan hebben en die slang steekt uit aan de achterkant natuurlijk).

Het is naar mijn mening (door het formaat) wel meer een afkortzaag voor wat hobbywerk, plintjes, latjes dat soort spul. Geen dikke douglas balken ofzo.
Toch is dit een heel handige machine denk ik. Echt grote balken zaag ik lang niet altijd op mijn Makita ls1018l omdat het een heel gesleep is om ze er op te leggen. Dan is handcirkelzaag (ik heb zon 780 van Makita) icm speedsquare soms handiger.

[ Voor 44% gewijzigd door MJV op 13-11-2025 18:37 ]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een vraag over de kwaliteit van steeksleutels!

Ik heb ooit eens een volledige set merkloze steeksleutels gekocht. Die zijn kwalitatief nogal van het niveau dat je ze niet te intensief kunt gebruiken.

Als ik bij een kringloop kom, kijk ik altijd in de bak met steeksleutels of er nog steeksleutels inzitten van een goed merk. Ondertussen heb ik al een aardige set opgebouwd maar ook dubbele :-) En dat brengt me bij mijn vraag: welke van de onderstaande merken moet ik vooral houden? Of welke merken horen vooral niet in het rijtje thuis (want niet goed).

Nog even een anekdote: tijdens een strooptocht kwam ik een hele lading Gedore tegen. Dacht ik even spekkoper te zijn! Bleek het net een batch te zijn die ze in India hadden laten maken waarvan de kwaliteit tegenviel :(
  • Rheidco
  • Hazet
  • Heyco
  • Gedore
  • Rahsol
  • Wieseman
Op deze pagina staan er nog meer (heb de dubbele eruit gehaald):
  • Dowidat
  • WGB
  • VBW
  • Elora
  • Bahco
  • Facom
  • Belzer
  • Stahlwille
  • TengTools
  • Palmera,
  • Skandia
Dus: welke mis je, welke moet eruit en wat zijn nou echt de top merken?

==
hoi

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:32
@Eusebius Misschien dat die vraag in Goed (auto)sleutelgereedschap meer tot zijn recht komt.
Je zou kunnen afgaan op een Duitse test uit 2007 van ringsteeksleutels in de Oldtimermarkt: https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf *

Wat ik op het eerste gezicht in jouw rijtje mis:
Sandvik-Belzer is ook goed spul,
Padre komt ook uit het Ruhrgebied
Snap-on (Amerikaans en nieuwe nog duurder dan Hazet)
Schroevendraaiers: Wera, Wiha, PB-Swiss.
Tangen: Knipex

Los van de smeedkwaliteit zijn pasvorm en hoe het in de hand (vorm en afwerking vh oppervlak) ligt belangrijke factoren. Dik dertig jaar geleden werd ik door een vriend attent gemaakt op een tiendelig instapsetje Open Box van Stahlwille (was toen iets van zestig gulden, voor een student niettemin een aderlating) en ik heb dat merk sindsdien altijd de voorkeur gegeven, ook al duurde het soms een hele tijd voordat het er ook echt kwam, kwaliteit kost immers ook wat. Maar geduld en er op advertentiesites bovenop zitten hebben geloond.
Het maakt me wel een merkensnob, ik beschouw voor mezelf Gedore blauw als de ondergrens. En ik moet ooit wit weg getrokken zijn toen ik wat aan het gerammel van de fiets van een medestudente wilde doen en ze me met een hoopvolle blik een blikken plaatje vol zeskantige gaten aanreikte...

*De credits gaan niet naar mij.

KPN is een drieletterwoord

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:54
Eusebius schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:07:
Ben zelf wel fan van Kraftwerk, goede prijs / kwaliteit verhouding

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:58
dragonhaertt schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:40:
[...]

Daar ga je toch ook niet heen voor iets dat bouwgerelateerd is? Tolstation, Groenhart, Bouwmaat, Pontmeijer, etc wat elders in het land allemaal zit. Gamma, Praxis en Karwei kun je al jaren nog amper bouwmarkt noemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:58
JukeboxBill schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:27:
[...]

Kijken kan altijd hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fraggert
  • Laatst online: 19:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb ooit eens een volledige set merkloze steeksleutels gekocht. Die zijn kwalitatief nogal van het niveau dat je ze niet te intensief kunt gebruiken.

Als ik bij een kringloop kom, kijk ik altijd in de bak met steeksleutels of er nog steeksleutels inzitten van een goed merk. Ondertussen heb ik al een aardige set opgebouwd maar ook dubbele :-) En dat brengt me bij mijn vraag: welke van de onderstaande merken moet ik vooral houden? Of welke merken horen vooral niet in het rijtje thuis (want niet goed).

Nog even een anekdote: tijdens een strooptocht kwam ik een hele lading Gedore tegen. Dacht ik even spekkoper te zijn! Bleek het net een batch te zijn die ze in India hadden laten maken waarvan de kwaliteit tegenviel :(
  • Rheidco
  • Hazet
  • Heyco
  • Gedore
  • Rahsol
  • Wieseman
  • Dowidat
  • WGB
  • VBW
  • Elora
  • Bahco
  • Facom
  • Belzer
  • Stahlwille
  • TengTools
  • Palmera,
  • Skandia
Ik mis "Beta".

Heb ik een doppenset van en AFAIK is dat erg goed spul, je betaald er echter ook flink voor hoewel spul als TengTools en SnapOn volgens mij duurder (kunnen) zijn.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Retrospect
Hier in het dorp is de lokale Gamma vernieuwd. Wat ook wel noodzakelijk was met een Hornbach op 25km afstand. Ik vind het eigenlijk een prima bouwmarkt geworden. Voor de niet kieskeurige DIY klusser een heel redelijk aanbod.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

(jarig!)

• Rheidco
  • Hazet
  • Heyco
  • Gedore
  • Rahsol
  • Wieseman
  • Dowidat
  • WGB
  • VBW
  • Elora
  • Bahco
  • Facom
  • Belzer
  • Stahlwille
  • TengTools
  • Palmera,
  • Skandia
Ik heb mijn doppensets en steeksleutels van Stahlwille, en een set rjngratels van Wera. De Stahlwille liggen wmb lekkerder in de hand.

Geen vergelijking gemaakt met de andere A-merken.ik doe wat klein onderhoud aan mijn motor en onze auto.

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12-2025

Budha

Online ergo sum

MisterB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:09:
Hi tweakers, ik heb een Makita DRT50 Bovenfrees/Kantenfrees en wil die onder een tafel monteren zodat je ook soort freestafel krijgt. Nu zijn er frees inlegplaten / liften in de handel maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en wat een (met name) handige olossins is die goed en robuurt werkt en ook nog goed instelbaar is etc ?

PS - het idee is dus om in een werktafel een opening te zagen/frezen waar dan verdiept de freesplaat (vaak zijn dat alu platen met rond gat in midden) in komt gelijk met oppervlak tafel... dan streekt freesje erdoorheen en kan je werkstukken erlangs halen.. de frees hangt dan op zijn kop op eoa manier eronder ..

Dank voor jullie reacties
Ik heb deze gekocht bij Banggood uit het EU magazijn. Dit naar aanleiding van een review van Dennis van Hookedonwood (aflevering 45).

Wat mij betreft een goede keuze. Prijskwaliteitverhouding is gunstig.

• trabant
Fraggert schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:30:
[...]
Ik mis "Beta".

Heb ik een doppenset van en AFAIK is dat erg goed spul, je betaald er echter ook flink voor hoewel spul als TengTools en SnapOn volgens mij duurder (kunnen) zijn.
Op de oldtimercursus gebruiken we Beta. Dat houdt in scholierenhanden aardig stand. Maar de ratels hebben voor de werkrichting een schuifknop waar ik maar geen vrede mee kan sluiten. Soms neem ik mijn Stahlwilleratel mee. Die heeft zo'n klepeltje. Nog niet zo lang geleden heb ik zo'n elegante 512SG gescoord, daar zal ik vast de blits mee maken. :*)

Enfin steeksleutels werd gevraagd. Wera pioniert met behoud van kwaliteit graag met nieuwe snufjes.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
Met kerst in aantocht ben ik opzoek naar eventuele cadeaus rond of tot en met 50 euro in de klushoek, gereedschap of handige tools.
Hebben jullie wat ideeen?

Zelf dacht ik aan zaken als een Pico potlood, goede rolmaat, kleine bit set etc etc.
Iemand nog leuke toevoegingen?

• MJV

MJV

wokkelz schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:02:
Met kerst in aantocht ben ik opzoek naar eventuele cadeaus rond of tot en met 50 euro in de klushoek, gereedschap of handige tools.

Zelf dacht ik aan zaken als een Pico potlood, goede rolmaat, kleine bit set etc etc.
(Geen sponsoring), deze kwam voorbij in mijn tijdlijn: YouTube: Wat geef je een maker cadeau? mijn favorieten onder de 50 euro

Ik heb zelf twee van die sleuteltangen en die zijn echt super. Hultafors Speedsquare voor houtbewerkers zou ook nog een goede kunnen zijn, heb je in 3 formaten.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Speedsquare?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb voor de plinten (voornaamste reden aanschaf) 45 graden nodig. Interpreteer ik dit verkeerd?
Nee, hoeken voor plinten zijn nooit 90 graden. Daarom heb je een plintenknipper en zwaaihaak.

Net als @copykat heb ik de Metabo, maar dan als XACT SYM die speciaal voor plinten is.
Alternatief is de Festool Plintenzaag SYMMETRIC SYM 70 RE.

Voor minder geld kan je ook de plinten knippen en wat bruine kit in je niet zo haakse sneden smeren.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:55

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

(jarig!)

Je hebt geluk de set is afgeprijsd richting de 50 euro.... (Ollie heeft hem hem een paar maanden geleden al gescoord voor 78.... -O- )
https://www.gereedschappr...mer-16-super-cadeau-op-op

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• DJMaze
  • Niet online

https://www.amazon.nl/Bos...P665X/262-8443601-5271205

Ik ben een Makita man, maar de Bosch Pick and Click doosjes zijn wel de beste in mijn opinie.
Kies gewoon een set die jij nuttig vindt.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 17-11-2025 12:51 ]

• trabant
@wokkelz
Zo'n sleuteltang staat ook op mijn <+:) o<:) verlanglijstje. Als je met een klassieke waterpomptang kracht zet, beschadig je de moer, en er komt daarna een dag dat je aan zo'n braam je vingers open haalt. Mijn waterpomptang heeft daarom bijna altijd dik tape in zijn bek.

• DJMaze
  • Niet online
MisterB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:09:
Makita DRT50 Bovenfrees/Kantenfrees en wil die onder een tafel monteren zodat je ook soort freestafel krijgt.
Aangezien die op accu is, hoe wil je een noodstop maken?

Heb zelf om die reden een RT070 gescoord.

Beide machines passen op een kant-en-klare https://www.etsy.com/nl/l...anschlag-fur-makita-drt50
Of kijk bij Timmerman Koos YouTube: Timmertip 1368 Makita kanten bovenfrees RT0700C

• MisterB
  • Niet online
Hmm goede opmerking....

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:01
Idd goed punt van @DJMaze, ik heb zelf jaren geleden de Triton MOF001 onder een tafel gehangen (die was laatst in de aanbieding bij Toolstation, dus misschien dat hij nog wel een keer in de aanbieding komt?). Die heeft al een methode om hem ondersteboven van hoogte te verstellen. En dat samen met zo'n noodschakelaarding.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• MisterB
  • Niet online
Hi ja ook op amazon etc kom je diverse inlegplaten tegen waar ie wel ondergeschroefd kan woorden en denk dat plaat hout met gat erin en 4 schroefpunten ook wel gaat werken maar idd noodstop issue bij accu machine... koop wellicht draad model voor tafel en er is vast wel eoa makita accesoire om een accu via losse adapter aan een nachine te koppel met schakelaar ertussen...

• MisterB
  • Niet online
gevonden... zo iets dergelijks zou in geval van makita lxt een stop schakelaar kunnen bieden bij accu machines ...... https://nl.aliexpress.com...96381493019584956247803_0

en natuurlijk schakelaar op bereikbare plaats etc ...

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:01
MisterB schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:29:
gevonden... zo iets dergelijks zou in geval van makita lxt een stop schakelaar kunnen bieden bij accu machines ...... https://nl.aliexpress.com...96381493019584956247803_0
Als ik het goed begrijp gebruik je dat ding om Makita accus als universele accubron te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYp7ghxYe3lIzS-3JqlT3fW1ZSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XidPqNumj8yFlaZkXDIVOXsi.png?f=user_large

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• MisterB
  • Niet online
Remy!!!! schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:32:
[...]

Als ik het goed begrijp gebruik je dat ding om Makita accus als universele accubron te gebruiken.
[Afbeelding]
hmm .. moet ook nog ff een accy like stub hebben die in de machine gaat ... is er ook vast wel.. dit is idd de kant die op de accu gaat ... ff zoeken nog

[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 17-11-2025 13:38 ]

• MisterB
  • Niet online
found ... zo iets bedoel ik ...
https://www.aliexpress.co...5Vmrd58axGr4aAk2REALw_wcB

dus schakelaar in snoer op bereikbare plek ...

• MJV

MJV

trabant schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:08:
@wokkelz
Zo'n sleuteltang staat ook op mijn <+:) o<:) verlanglijstje. Als je met een klassieke waterpomptang kracht zet, beschadig je de moer, en er komt daarna een dag dat je aan zo'n braam je vingers open haalt. Mijn waterpomptang heeft daarom bijna altijd dik tape in zijn bek.
En dan heb je bij dit sleuteltang ook nog van die speciale plastic beschermers voor als je aan je verchroomde douchegarnituur ofzo moet sleutelen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MJV schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:38:
[...]

En dan heb je bij dit sleuteltang ook nog van die speciale plastic beschermers voor als je aan je verchroomde douchegarnituur ofzo moet sleutelen.
ik heb voor dat soort fratsen een paar oude lekke fietsbanden, kan ik steeds een stukkie van afknippen voor dat soort doeleinden.

Werkt vaak ook als de postelastiektruuk in een dolgedraaide schroef.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 17-11-2025 14:49 ]

• MisterB
  • Niet online
MJV schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:38:
[...]

die zijn ideaal , heb ze allemaal

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb momenteel een benzine heggeschaar, met een lang snijblad, die na meer dan 25 jaar aan vervanging toe is, en ik vraag me af of er een valabel batterijgevoed elektrisch model beschikbaar zou zijn.

De reden waarom ik indertijd voor een benzine model gekozen heb waren:
- Sterkte, knipt ook dikkere takken door, waar het elektrisch model van mijn buur konstant op blokkeerde.
Daar waar mijn buur met zijn elektrische heggeschaar, bijna de ganse dag nodig had, kon ik hetzelfde op ongeveer 1 uur tijd doen.
- meer dan 50 meter haag en dat aan beide zijden te doen, waardoor een lange verlengdraad zeer onpraktisch is.
- Lang snijblad, wat in die tijd niet beschikbaar was voor elektrische modellen.
Hierdoor kan ik de haag knippen zonder op een ladder te moeten, en gaat het ook een heel stuk sneller.

Kunnen jullie me een batterij model aanraden, of ga ik toch beter terug voor een benzine model ?

• MisterB
  • Niet online
Ik snoeide ruim 50 meter klimop heg moeiteloos met de makita 18v heggeschaar .. niet perse hele dikke takken
Pagina: 1 ... 266 ... 272 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).